Egyirányú utcák. Manapság az ember fejében csak annyi ragad meg, hogy az egyik végéről tilos behajtani (ha netán bizonytalanok lennénk ilyen esetben, semmiképp se Demszky urat faggassuk tanácsért). Sokaknak itt meg is áll a tudomány, ezzel le is van rendezve. Eléggé kevesen vannak tisztában azzal, hogy hogyan is kell balra kanyarodni egy ilyen utcából, ami miatt rövid időn belül kétszer is lezúzhattam volna az autómat.
Okos emberek már tudják miről van szó, az út bal oldalára kell húzódni, majd onnan kanyarodni. Első esetben én haladtam elöl, mögöttem régi fehér mondeo/passat(?). Közeledett a kereszteződés, index ki balra, kihúzódtam, hófehérke kolléga meg valszeg úgy gondolta: "hogy közlekedik ez a paraszt, a szembejövő sávból akar kanyarodni?" és nekiállt népnevelni. Mellém állt, hát gondoltam nincs para, ő megy vagy egyenesen vagy jobbra. FRÁSZT! Éppen elindultam, mikor a majom nagy ivben balra behúz elém, hátkösssz! A rozoga szekerét nem volt nehéz utolérni, nemtetszésemet tudtára is adtam, de természetesen neki állt feljebb, mint az esetek többségében, de inkább ráhagytam a dolgot, nem kezdtem el szájkaratézni is.
A második eset is hasonló volt annyi különbséggel, hogy itt én voltam a második autó. Opel Astra kombi, benne a családdal, emberünk baktat békésen előttem kábé 20-al ráadásul az út közepén. Éppen nem voltam sietős kedvemben, nem izgultam. Kereszteződés, kiáll jobbra, index természetesen nem villog, hogy balra vagy jobbra akar menni, hát gondolom akkor egyenesen. Beállok mellé bal oldalon, de már vártam, sőt éreztem, hogy egy újabb lámához lesz szerencsém, aki balra akar menni, csak gondoltam kivárja a sorát, ha már egyszer rossz helyre állt.
Hopp, emberünk észleli szándékomat, index ki balra és már indul is, hánehogymá', ez az ő kereszteződése, ő érkezett előbb. Még a szemből érkező jobbra kisivben kanyarodni kivánó (vagyis nekünk szintén balra) és elsőbbségben lévő tagot is megállásra kényszeritette. Dudálok ezerrel, hogy akkor ezt igy hogy? Hősünk szúrós szemekkel néz rám, kábé olyan "nedudáljköccccsög" nézéssel. A szemből érkező koma látta, hogy lilára váltott a fejem és elengedett hadd menjek utána. Mivel hősünk parkolót keresett a fagyizóhoz igy nem volt nehéz utolérni, cirka 5-el döcögött, hát mellémentem, ablak le és megkérdeztem (szó szerint, semmi trágár szóhasználat): "pajtás, hogy is kanyarodunk egyirányú utcából balra?" Hirtelen zavart lett az arca, nem tudott megszólalni, lehet bevillant neki valami rémkép a kresz tanfolyamról, vagy csak simán elakadt a lélegzete, hogy meg mertem szólitani. Időm sajna nem volt neki kiselőadást tartani, mivel a szembejövő sávban terpeszkedtem, igy aztán sorsára hagytam. Talán annyit elértem vele, hogy hazaérve felüti a kresz könyvet és megvilágosodik.
Egyébként bennem is ilyen hasonlóan drasztikus módon maradt meg ez a szabály. Első forgalmi óra, oktató kivisz a sűrűbe, egyirányú utcákba majd mondja, balra fordulunk. Jó, balra fordultam, erre örvendezett, hogy háhá, ha az vizsga lett volna megbuktam volna :D Na sebaj menjünk még egy kört, hátha rájövök hol szúrtam el. Hát mondanom sem kell másodszor is megbuktam a kis tesztjén :D De legalább örökre a fejembe véste. Igaz egy ilyen figyelmetlenséggel nem lehet komoly balesetet okozni, de senki sem örül a legkisebb karcolásnak sem. Meg hátha itt is megvilágosul pár ember :)
Vissza a Móricka-ábrákhoz
2008.06.10. 08:27 :: Kisikasa
Mert úgy tűnik szükség van erre, mivel egy egyszerű, könnyen megérthető szabályt valamiért mégsem sikerül a gyakorlatban megvalósítani. Bekov nem egyszer szembesült ezzel a ténnyel. Felmerül a kérdés, hogy ilyen nehéz észben tartani a KRESZ ezen paragrafusát, vagy az alkalmazása okoz nehézségeket egyes autóvezetők számára? Vagy vannak, akik rövidtávú memóriájuk miatt elfelejtik hol vannak mire egy kereszteződéshez érnek?
70 komment
Címkék: biztonság közlekedés autó hülye béna kresz
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Suppiluliumas 2008.06.10. 08:54:39
Suppiluliumas 2008.06.10. 09:10:54
wellaci 2008.06.10. 09:13:32
libra 2008.06.10. 09:15:52
Tehat fel a fejjel, BPen nem annyira veszes a helyzet... ;D
mxplanet 2008.06.10. 09:17:06
Tibcsi77 2008.06.10. 09:32:13
Tibika 2008.06.10. 09:35:11
entudom 2008.06.10. 10:13:46
PD 2008.06.10. 10:15:27
Néha olyan emberek ülnek volán mögött, hogy nézni is szörnyű. Nem hiszem el, hogy ki tudnának tölteni egy KRESZ vizsgalapot!
IP 2008.06.10. 10:19:08
Terveüdekszi 2008.06.10. 10:33:21
CJKrisz 2008.06.10. 10:43:16
kergelepke 2008.06.10. 10:49:08
nickita 2008.06.10. 10:52:29
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 10:57:58
Moszkva térnél egy egyértelmű kezdő "T" betűs nőcit kellett noszogatni a Retek utcáig. Nem tudom ki tanította, kinél vizsgázott, de komoly gondjai lehettek az elindulással, a figyelem megosztásával. Az már csak hab volt a tortán, hogy a busz sávban szépen végigrongyolt. Az ilyeneket milyen oktató tanítja???
Juzo 2008.06.10. 10:59:03
Nem mintha büszke lennék rá...
PioDVD 2008.06.10. 11:00:11
csati 2008.06.10. 11:04:20
matyker 2008.06.10. 11:05:50
A gyalogosok elsőbbségét pedig kétszeresen szarják le: egyrészt zebra van, másrészt pedig kanyarodnak, de ez egy másik sztori.
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 11:05:59
indafoto.hu/mityu/image/529347-b4b745da/22603
indafoto.hu/mityu/image/529421-30bf81fa/22603
No comment.... :)
Viki 2008.06.10. 11:07:41
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.06.10. 11:08:34
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.10. 11:13:53
Pedig ezt a szabályt még asszony is tudja, pedig nőből van. :)
még jó, hogy nőből van az asszony :D
miniowner 2008.06.10. 11:19:47
PioDVD 2008.06.10. 11:00:11
Pedig ezt a szabályt még asszony is tudja, pedig nőből van. :)
még jó, hogy nőből van az asszony :D
Sajnos a mai vilagban mar azt oda kell tenni hogy nobol van mert sohase lehet tudni :DD
Majjom 2008.06.10. 11:36:07
Ott nincs jobbkézszabály, mert nincs kitn semmilyen tábla... Nna ez nem semmi.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.06.10. 11:45:25
Pala 2008.06.10. 11:50:20
Ami az írást illeti, szerintem a nem létező -al, -el toldalék saját műfajában súlyosabb bűn, mint rossz sávból kanyarodni.
guderian 2008.06.10. 11:52:47
X 2008.06.10. 11:55:41
Az ilyen szörnyű, de még mindig jobb, mintha csak száguldana mert egyenesen megy. Buta, mert nem vette észre előre - lehet, de legalább nem veszélyes, feltehetőleg minden helyzetben ezt teszi.
A mi környékünkön sokan kb. becsukott szemmel mennek az egyenrangúakban végig - mert egyenesen mennek... Na az tényleg para! :S
insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2008.06.10. 12:01:46
Vaskapu utca liliomtól a hallerig - végig jobbkezes, építkezések miatt teherautóforgalom állandóan.
Csaj végigrobog, majd az utcakereszteződéseknél lelkesen elkiáltja magát:
- Vigyázz jövök.
Sikerült megtennünk a három sarkot balesetmentesen, kedvesen elbúcsúztunk, majd páromnak megtiltottam, hogy bármikor az életben beüljön mellé.
insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2008.06.10. 12:03:01
Kata 2008.06.10. 12:03:59
Lacaca 2008.06.10. 12:05:30
potha 2008.06.10. 12:18:29
Velem is így tanítatta meg, hiogy nem szólt semmit csak mindig mondta h megbuktál :D
Aztán pár ilyen beszólás után már rájöttem mi a gond :)
De amúgy valóban ezt nagyon kevesen tartják be :/
mxplanet: Jah hát Győr se kutya :)
Bár legutóbb csak pozitív élményem volt, sokkal kedvesebbek az emberek mint itthon, úgyértem előzékenyek, beengednek, átegendnek, előreendgednek, szóval nem parasztok :)
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 12:22:58
koborlo 2008.06.10. 12:25:41
redriot77 2008.06.10. 12:27:09
Bár, ha elképzelem ahogy este vacsoránál elpanaszolja apának hogy belekötöttél, talán helyre lesz téve. :))
entudom 2008.06.10. 12:31:41
múltkor a picsa 20al ment végig a dohányon és megadta mindenhol a jobbkezet :o)
Kis túlzással, meg tudom érteni a sebességet, egyre gázabb végigmenni. Még szerencse hogy tudom melyik sarkon merről számítsak valami értelmiségire. Akik 10ből kilencen értetlenek, hogy én mér nem satuzok (főúton) mikor kegyeskedik félig kikanyarodni elém.
A párommal azon tanakodtunk múltkor, hogy veszünk vmi bontószökevényt, becsövezzük, sokpontos övet bele és hadd szóljon (szigorúan max. 50el) végig robogunk az ilyen kritikus utcákon :)
hukk 2008.06.10. 12:41:28
Ja, más nem b@szhatja el, Te viszont "népnevelhetsz" szabálytalanul, mi? Seggfej!
atman 2008.06.10. 12:42:02
Emberek, próbáljátok meg elfogadni, hogy a Világ olyan, amilyen, és egyáltalán nem emberi agy általá kreált szabályok szerint működik. Kurvaanyázásoktól semmi nem fog javulni, legfeljebb nő a feszültség. Bizony előfordul, hogy nem feltétlenül a KRESZ szerint történnek dolgok az úton, én is látok sokszor ilyet, mégsem történik semmi baj, a rugalmasság sokmindent megold. Persze ehhez elsősorban megérteni kellene a többi embert, nem pedig azt keresni folyton, hogy kibe lehet belekötni, ki a paraszt, ki a tahó, kit kéne kioktatni. Lehet ezzel is foglalkozni nap mint nap, csak az illetőnek szép lassan leépül az idegrendszere :)) Mint az látható az itt feltűnő írásokból is.
Aztán felőlem mindenki azt csinál, amit akar. Csak ne lenne az index kezdőlapján minden nap valami hányás erről az oldalról... :D
Rav Antal 2008.06.10. 12:43:23
"Ne kelljen áttolni a kereszteződésen, mert nem hajlandó a tanítványát rászoktatni a legalább a megengedett sebességgel haladásra."
Arra kíváncsi lennék, hogy ezt hol tanultad, hogy LEGALÁBB a MEGENGEDETT LEGNAGYOBB sebsséggel KELL menni.
Erre ne szoktassanak senkit, ha lehet
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 12:55:30
Szép új világ :))
atman 2008.06.10. 12:56:42
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 12:58:41
Jah
www.langlovagok.hu/html/galeria/2132.shtml
vagy
www.langlovagok.hu/html/galeria/2131.shtml
Nesze neked rugalmasság.... :)
atman 2008.06.10. 13:09:47
potha 2008.06.10. 13:15:42
Szerintem attól mindenki fél valamilyen szinten, mert nem kellemes senkinek!
Amúgy ha lefullad és dudálnak mögötte, attól még ha újra elindul azért körülnézhet, mivel ezt is tanítják a tanfolyamon, neki még frissek is voltak az élményei!
Szóval, nehogymár aki mögött volt és dudált az volt a szemét hogy ő meg kiment a taxi elé :)
Persze itt is mindenki milyen rugalmas lehetett volna, a taxis is meg a mögötte levő is ugye?
Mityu · http://indafoto.hu/mityu/kozlekedunk 2008.06.10. 13:18:19
Jópár helyzetben lehetett volna részem balesetben.
Ízelítő megnézheted:
auto.indavideo.hu/video/Kozlekedunk_okosan
bekov 2008.06.10. 13:25:07
"Időm sajna nem volt neki kiselőadást tartani, mivel a szembejövő sávban terpeszkedtem, igy aztán sorsára hagytam."
Ja, más nem b@szhatja el, Te viszont "népnevelhetsz" szabálytalanul, mi? Seggfej!
képzeld engem is "népneveltek" már, nem is egyszer, jogosan is, mert én is hibáztam... csak én nem követem el általában még egyszer ugyanazt a hibát, amire sokan nem képesek... kell a népnevelés, hamár a derék rendőröknek csak a sebesség ellenőrzésig terjed a kapacitása... ha a derék opeles kolléga otthon elővette a kreszt és újra megtanulta ezt a szabályt, akkor már megérte rákérdezni, hogy mit baszott el ott és akkor... ha nem basszuk le néha finoman autós társainkat egy-egy grizes helyzetben, akkor azt fogják hinni, hogy ők kurva jól vezetnek és csak folytatják, amiből előbb-utóbb baleset lesz... a korsó is meddig jár a kútra?
atman 2008.06.10. 13:46:45
Igen, a mögötte lévő idegbetegnek egyáltalán nem kellett volna dudálnia, mivel nem vészhelyzet volt (ha már KRESZ), hanem az előtte lévővel történt egy kis malőr, viszont az agresszív viselkedéssel sikerült az illetőt mégnagyobb problémába ugrasztani. Nem ez fogja előbbre vinni a közlekedést, hanem a tolerancia. Nem a Zéró, az az elmebetegeknek a szlogenje.
potha 2008.06.10. 13:50:47
Itt tartunk sajna :(
De toleranica nincs, így mindenkinek robotként kell működnie.
Sajnos, de ez van...
Ras · http://futo.blog.hu 2008.06.10. 14:03:40
X 2008.06.10. 16:50:09
ez így helyes. ha addig amig nem látod, elsőbbségadási kötelezettségednek megfelelően közelítesz. ha van főút tábla, akkor persze ezt nem kell.
aqweren 2008.06.10. 19:26:27
Tavaly nyáron is, meg most hogy megint hőség van, tapasztalom, hogy mindenki béna. Illetve sokan. Nehezebb koncentrálni, és sokan sok mindent elb*sznak. Úgy vettem észre, hogy baleset azért nem történik, mert a közlekedők vigyáznak egymásra. Akkor van baj ha két figyelmetlen találkozik.
Tudni kell milyen állapotban vagyok amikor elindulok. Ha két órát sikerült éjjel aludnom, kétszer is meggondolom, milyen helyzetbe megyek bele.
Ha látom hogy rossz helyre sorolt az egyirányú utcában balra kanyarodáshoz, nem megyek be mellé másodiknak, mert valszeg elnézte, akár el is tévedhetett és későn kapcsolt hogy merre stb.
Nem mentegetni akarok mindenkit, csak érdekesnek találom, hogy sokan meglátnak egy közlekedési helyzetet, és egyből általánosítanak, itélkeznek. Holott annyi kéne hogy legyen, hogy ha látsz valahol egy idiótát, kikerülöd, vagy elengeded, vagy megteszel mindent hogy ne legyen baj, aztán mész tovább. Ki tudja mi oka volt hülyének lenni....
Kedvenc példám erre az első pesti eltávedésem (kocsival majdnem mindig eltévedek Pesten, tájékozódási fogyatékossággal rendelkezem). Kicsit későn kapcsoltam hogy a rossz sávban megyek, és mivel nem akartam az autópálya bevezető szakaszára felmenni, hát majdnem állóra lassítottam az autót (nem hirtelen fék volt), és szépen megvártam hogy kiengedjenek a külső sávba. Végre akadt valaki aki villogott, megköszöntem, ennyi. Ugyanazon út során a számomra ismerős városrészen (ahol minden nap közlekedtem) csak a belső sávból a piros lámpánál veszettül indexel jobbra. Beengedtem, aztán lekanyarodott jobbra. Egyértelmű volt hogy el van tévedve. De lehet hogy csak hülye volt. És?
Nem értem miért kell minden közlekedési helyzethez kisregényt költeni. Még azt is megkockáztatom, hogy meleg helyzetek nélkül unalmas lenne :D (Na jó, ezt magam sem gondoltam komolyan azért....)
B.GY. 2008.06.10. 20:27:36
Krisi 2008.06.10. 20:56:10
maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=budapest+szendi+utca&sll=51.042118,3.738339&sspn=0.0068,0.018797&ie=UTF8&ll=47.492414,19.011326&spn=0.007307,0.018797&z=16&iwloc=addr
itt van térképen is, bár rengeteg helyen van még így.
Amúgy a kedvencem, amikor még ki is oktatnak, hogy nem ismerem a kreszt :)
Ilyennek mondhatok én bármit...
Krisi 2008.06.10. 20:58:53
Kár, hogy indexelni kanyarodás ELŐTT kell, nem közben vagy utána, de akkor meg már minek?
Esetleg olyat, hogy a GyPS-sel kötik össze, és akkor ha a megadott útvonalon mész, akkor előtte kirakja magától az indexet (mert az olyan bonyolult ám :)
B.GY. 2008.06.10. 21:56:11
bekov 2008.06.10. 23:55:39
van is épp egy indexes sztorim... tegnap du árpád-hid, megyek a jobb szélső sávban, középsőben halad egy volvo-s asszony... kirakja az indexet jobbra, hagyok neki helyet, hadd jöjjön be... erre jobbra villogó index-szel áthúzott a bal szélsőbe :D hátkösssssz, minden igyekezetemmel próbáltam ezután előtte maradni, inkább mögöttem csináljon tömegbalesetet :D
TH 2008.06.11. 09:21:45
De ha már láttál 1 macisajtot, akkor az azt jelenti, hogy védett úton haladsz, tehát a következő kereszteződéseket már nem kell annyira skubiznod...ez legalábbis az elv, a gyakorlat sajnos néha mást mutat (változik az elsőbbségi viszony)...
TH 2008.06.11. 09:29:31
Ez kurva jó, de remélem nem találkozom vele egy jobbkezes kereszteződésnél! :)))
Nem lehet az ilyenektől elvenni a jogsit???
insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.06.11. 09:51:24
TH 2008.06.11. 10:45:38
Ez sokat megmagyaráz, bár ha az oktatóknak és vizsgáztatóknak lenne felelősségérzetük, ilyet nem engednének utcára...
És lehet tudni, hogy a csaj mit gondolt erről? Nem kérdeztétek meg, hogy ezt miért így csinálj, és szerinte hallja-e majd a kamionos a harsány kiáltását???
Aneninen · http://unzervalt.freeblog.hu 2008.06.11. 11:39:44
F-szfejkém, szerinted poénból indexelgetek ott melletted??!
TH 2008.06.11. 13:17:16
Pont erről szól ez a post, nem?
Newbie 2008.06.11. 22:42:05
"Arra kíváncsi lennék, hogy ezt hol tanultad, hogy LEGALÁBB a MEGENGEDETT LEGNAGYOBB sebsséggel KELL menni.
Erre ne szoktassanak senkit, ha lehet."
De. Egyrészt gyakorlaton is, a vizsgán is felhívják a figyelmed, hogy körültekintő, de dinamikus vezetést tessék produkálni. Nekem és tanfolyamtársamnak kezdettől fogva mondta oktatónk, hogy lakott területen nem 40 és nem 45-tel, 50-nel tessék, nem lehet totyogni. A vizsgán ezért húzhatnak (vagy csak vonnak, már nem tudom, hol a kiértékelő papír). Lakott területen kívül úgyszintén, ha 90 helyett 70-nel akar folyamatosan haladni a delikvens, akkor megkaphatja az időpontot a következő alkalomra. Aki nem képes feldolgozni 90-130-as sebesség mellett az információt, vagy fél, ne akarjon jogosítványt.
Ugye te sem örülnél, ha nagy forgalomban órákig topognod kellene egy pszichiátriai eset mögött 60-70 körül a főúton, mert őkelme nem bírja a sebességet?
Rav Antal 2008.06.12. 10:27:28
Frissjogsis vagy, az látszik. KRESZ paragrafust linkelnél esetleg? Ja, nincs ilyen? Remélem az oktatód már nem lesz sokáig az. Illetve azt is remélem, hogy neked, és a tanfolyamtársadnak lesz annyi eszetek, hogy ezt nem veszitek szentírásnak.
Johnny336 2008.06.12. 10:56:25
Newbie 2008.06.12. 11:11:10
Talán a nick-ből nem nehéz kitalálni.
KRESZ-paragrafust??? A forgalom akadályozására tudnék hivatkozni. Aki nem képes feldolgozni a 90-es tempót, az csúcsforgalomban sem fogja tudni feldolgozni, és még pánikba is esik. Aki ilyen, vegyen plusz órákat, vagy felejtse el a vezetést - szerintem. De én se ittam szenteltvizet, vasárnapi gyér forgalomban én is csak 70-85-tel mentem a 6-oson, igaz a morgó, és szvsz. bármikor blokkolni kész kerékcsapágy miatt:D, de nem tartottam fel senkit.
Johnny336: inkább egyiket se engedjék át...
Ja és a volt oktatónk talán régebb óta csinálta a szakmát, mint itt az átlagéletkor, a végsőkig tökélyre igyekezett fejleszteni mindent, nem pedig beleszart a közepébe, mint jópáran, szóval sürgősen le lehet róla szállni...
Johnny336 2008.06.12. 11:26:35
Akinek van egy jó alapja, hogy 70-80-al tud közlekedni biztonságosan, ráadásul úgy hogy nem mondja meg a mögötte haladó, hogy "hoppá! ez biztos tanulóvezető", azt engedjék át, hadd gyakorolja a forgalomban. Nem mellékesen sokkal biztonságosabb, ha egy sofőr ismeri a saját korlátait, és amig nincsen gyakorlata, rutinja, addig egy általa még biztonságosan kezelhető sebességet választ. Jelen esetben 70-et, lakott területen kívűl. Inkább minthogy száguldozzon, és az első kikerülendő biciklisnél felkenődjön a szembejövőre, ijedtében árokba ugrasson, vagy ne adj isten csóró bringást lapítsa ki. 90-nel, mert annyi a max. határ...
Laliath_ 2008.06.19. 16:31:01
Akkor az oktatód biztos mondta azt is, hogy a "dinamikus vezetés" és a "LEGALÁBB a MEGENGEDETT LEGNAGYOBB sebsséggel KELL menni" nem egymással ekvivalens jelentésűek.
L.