Létezik, hogy Fedor egy olyan forgalmi helyzetbe keveredett, ahol senkinek nincs igaza? Vagy mindenkinek? Szerintetek mi a megoldása az alábbi helyzetnek?
Tegnap belefutottam egy érdekes közlekedési szituációba. A helyszín: Budapest, Wekerle-telep, Pannónia és Zalaegerszeg utca sarok. Én a Pannónia utcán érkeztem (ami a főútvonal), bicajjal (de akár jöhettem volna autóval is, nem lényeges), és kanyarodtam volna be balra a Zalaegerszeg utcába, a Hunyadi úti felüljáró felé, hogy átjussak az M5-ön.
Ekkor érkezett egy autó jobbról, a Zalaegerszeg utcából teljes sebességgel, minden fékezési szándék nélkül, benne egy fiatal párral. Hoppá. Mellékutcából érkezve nem kéne elsőbbséget adnia? - puffogtam magamban. Még idegesebb lettem, amikor láttam, hogy még ők anyáznak, mikor vészfékkel kénytelenek voltak mégis leállni, sőt még az ablakot is letekerték, és kikiabál nekem a sofőr, hogy "A kerékpárosokra nem vonatkozik a KRESZ?" WTF? Ő szabálytalankodik, és még engem von felelőségre? Vagy esetleg tényleg én néztem el volna valamit? De hát rendszeresen erre járok, ha nem négy, hanem két keréken gurulok a melóba... Totál össze voltam zavarodva.
Délután, hazafelé menet még mindig fúrta a kíváncsiság az oldalamat, így a helyszínre érve megálltam, hogy alaposan körülnézzek, kinek is volt igaza. Nos, mindkettőnknek. Igen, hihetetlenül hangzik, de az én értelmezésemben mind a ketten jogosan hittük azt, hogy nekünk van elsőbbségünk. Persze biztos van feloldása a dolognak, és a nagyon okosok majd elmondják itt, hogy mi, de én úgy gondolom, hogy az olyan szabályozás, ami ennyire félreérthető, az rossz, és balesetveszélyes.
Lássuk a konkrétumokat. A térképen kékkel jelöltem magamat, zölddel az autót. Az egyes kresztáblás képen van az a tábla, amit én láthattam (megjegyzem elég érthetetlen módon több 10 méterrel a kereszteződés előtt, ez a képen is látható). A főtábla: piros keretes háromszögben vastag vonal előre, vékony keresztezi. Direkt előkerestem a KRESZ-ből a hivatalos értelmezést:
"Útkereszteződés alárendelt úttal” A tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a járműnek elsőbbsége van a keresztező úton érkező járművel szemben; a jelzőtábla azt is jelezheti, hogy az alárendelt út melyik irányból torkollik az elsőbbséggel rendelkező útba. A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla mutathatja az útkereszteződés alaprajzi vázlatát, vastag vonallal jelezve az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését.
Tehát az elsőbbség az enyém. Persze ha az ember alaposan megnézi a kiegészítő táblát (ami már önmagában is elég kriksz-kraksz a kereszteződés összetettségéből kifolyólag, és még ehhez jön a grafittisek "áldásos" munkája - ezt értelmezd fél másodperc alatt mozgó járműből) akkor már bonyolódik a helyzet, mert látható, hogy az a ritka szituáció lép fel, hogy két főútvonal találkozik, és egyszerre szűnik meg mind a kettő! Akkor lehet, hogy ez egy egyenrangú kereszteződés, így mégis jobbkéz-szabály, és neki volt igaza? De hát főútvonalaknál ilyen nincs! Ilyenkor az egyiket alá szokták rendelni a másiknak (fűútvonal vége tábla és macisajt), márpedig nekem ilyen nincs, és a főtábla elég egyértelműnek tűnik... No akkor nézzük, mit látott az autós. Átbattyogok, és mint ahogy a második táblás képen látható, ott találom UGYANAZT A TÁBLÁT egy aktualizált kiegészítő táblával.
Na ezt magyarázza el nekem valaki legyen szíves.
Ui. Ezúton kérek elnézést az érintett pártól, ha olvassák a blogot, mert bár nem szóltam be nekik (csak magamban, mert ott hirtelen ledermesztett a szituáció képtelensége), de gondolom ők is azért voltak úgy felpaprikázva, mert megijedtek attól, hogy majdnem elütöttek. Nem ők tehettek róla, hogy ilyen szituációba keveredtek. Kis vigasz számomra, hogy ezek szerint én sem.
bahaman 2008.06.26. 17:50:12
aqweren 2008.06.26. 17:55:22
Mivé lett ez a világ hogy már a tábláknak sem lehet hinni...?
Ilyenkor ha baleset történik, vajon ki a felelős?
DED 2008.06.26. 18:03:24
Nem két főút találkozik és szűnik meg, hanem egy főút kanyarodik. Éles szögben, de az egy fűútvonal.
Tehát hogyha így éles szögben kanyarodva mész a főúton, az kvázi olyan, mintha egyenesen mellél; haladsz "egyenesen" a főúton.
Tehát aki így megy, annak van elsőbbsége.
Az író balra le akart kanyarodni a főútvonalról ezzel minegy keresztezve a főútvonalon "egyenesen" haladó autós útját. Tehát az autósnak volt elsőbbsége! Félreérthető meg hülyék a táblák (ámbár szerintem a tábla-felhozatalból a megfelelők vannak ott), de ez a lényeg.
Ez az a szitu, mikor egyenes főútvonalon balra akarsz kanyarodni, de a szemből jövőt el kell engedned.
Remélem érthetően leírtam. Vitatkozni persze lehet, de szerintem jól gondolom..
sántakígyó 2008.06.26. 18:18:21
Aneninen 2008.06.26. 18:19:00
Az egy másik kérdés, hogy ha nem vagy ismerős az adott helyen, nehéz kitalálni, mi a fax fog történni. Főleg akkor, ha teszem azt, térkép alapján megyek - azon, mint a vázlat is mutatja, egyszerűen két út találkozik, a valóságban meg három... WTF?
Az is nagy bravó, hogy így kanyarítják a főútvonalat, nem volt egyszerűbb ötlet?
Viszont...
Most vagy én nem tudok olvasni, vagy a térképolvasás nem megy... de ha a két fél azt látta, amit a poszt ír (és nem fordítva), akkor még hibásan is jelzi a tábla, hogy mi a főútvonal.
Na, az viszont már WTFWTF !
autosave 2008.06.26. 18:21:27
KANYARODÓ FŐÚT van, annak van elsőbbsége, aki azon halad. Te balra tértél le a főútról, ő tulajdonképpen egyenesen ment. Tehát neked kell elsőbbséget adni neki (ha ő megy a főúton vagy jobbra letér, az is mindegy). Te balra nagy ívben kanyarodsz (a főúthoz képest, ő jobbra vagy egyenesen megy, elsőbbsége van).
A tábla egyértelmű kellene, hogy legyen - a helyzetnek is.
Szerencsésebb lett volna egy kanyarodó főútvonal a háromszögben, akkor kevésbé félreérthető, bár szabályok szerint ez 1000% tiszta és egyértelmű helyzet!
---
Még jobban elképzelhető, ha kiszínezné valaki (Silent ;) a térképet úgy, hogy a Zalaegerszeg és Pannónia sárga fentről a kereszteződésig, de csak addig és így szemléletesen látszik itt a főút.
765mb 2008.06.26. 18:45:12
765mb 2008.06.26. 18:48:27
Még azt lehet, hogy a ferde vastag vonalon jövök be a sztori szerint, de abban logika nincsen, és az alsó tábla nem ezt a kereszteződést ábrázolja, mert nem a megfelelő vonal hiányzik :-)
Vagy totál nem értem. :-) De szerintem értem.
nem értem 2008.06.26. 18:55:17
Plane, hogy ha megnezitek, a negy mellekutca mind a foutvonal azonos oldalan van. Ha a bal szelsoben mesz, akkor harom jobbkezet kell megadnod egyszerre plusz a foutvonal :D
DED 2008.06.26. 19:03:40
lucifer84 2008.06.26. 19:21:32
Szerintem nem arra kéne építeni, hogy aki "ismerős arra azt tudja", és ezt igazolja, hogy rengeteg a "majdnem baleset". Szerencsére általában elég jól beláthatóak a kereszteződések, már amennyire wekerle túloldalát ismerem.
DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2008.06.26. 19:34:26
Ebben a formában semmi értelme a levélnek...
Kisikasa · http://autozz.blog.hu 2008.06.26. 19:42:51
Lófő (törölt) 2008.06.26. 19:44:23
Nagykócsag 2008.06.26. 19:45:23
péterke 2008.06.26. 19:46:13
Kula bácsi 2008.06.26. 19:48:52
Az csak a pina.
Perillustris 2008.06.26. 19:51:35
jtrencsenyi 2008.06.26. 19:59:27
zonemeth 2008.06.26. 20:00:45
Anieta 2008.06.26. 20:03:55
zonemeth 2008.06.26. 20:04:10
Jhonny 2008.06.26. 20:05:45
zonemeth 2008.06.26. 20:08:14
Nebameg 2008.06.26. 20:14:40
Izmoska 2008.06.26. 20:19:54
d.hardman 2008.06.26. 20:28:58
gt 2008.06.26. 20:32:07
A (kereszteződéses) táblákról pedig már másik poszthoz is írtam: nagyjából semmit sem jelentenek. Itt a főtábla szerint az alárendelt út keresztez, a melléktábla szerint pedig 6 út fut össze. Ezzel szemben az összes mellékút a főút egyik oldalán van (hogy jobb vagy bal, az irány kérdése), és a térkép szerint csak 4 út fut össze.
Ha ilyen keresztben baleset van, vajon nem vonható-e felelősségre a közútkezelő?
cuebler 2008.06.26. 20:37:39
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.26. 20:38:09
Bármelyik igaz, ne bringázzon, főleg soha ne vezessen autót !
Totoya 2008.06.26. 20:38:42
Sztem ha mindenki így csinálná, akkor ez a fenti példa se lenne probléma...
autosave 2008.06.26. 20:42:53
IDE kellene a körforgalom, nem a hülyébbnél hülyébb helyekre, ahol semmi szükség rájuk...
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.26. 20:42:55
Tessék megnézni ugyanezt műholdas képen (feliratok kikapcs, különben nem látszik a kereszteződés a busz-piktogrammtól!)
maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=budapest+zalaegerszeg+utca&sll=37.0625,-95.677068&sspn=50.644639,76.992187&ie=UTF8&ll=47.45001,19.126328&spn=0.005325,0.009398&t=h&z=17
A Zoltán utca két ága is része a kereszteződésnek, éppen ezért van "több tíz méterrel" hátrébb a tábla a Zegi úttól.
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.26. 20:44:02
autosave 2008.06.26. 20:46:27
örülj neki :)
majdénmegmondom 2008.06.26. 20:47:37
prokee · http://blog.prokee.hu 2008.06.26. 20:48:11
www.addmegaszamlaszamod-pinkodod.hu
Bocs :)
autosave 2008.06.26. 20:48:42
majdénmegmondom 2008.06.26. 20:55:46
leaping cat 2008.06.26. 20:58:45
autosave 2008.06.26. 21:11:18
Nem teljesen értem. Lakott területen belül, ahol nincs kerékpárút, (falu, kisváros) kanyarodhat balra nagyívben, mint egy autó, vagy motor? "
Normál esetben kanyarodhat, akár a motorosok, de csak akkor ha már nem kezdték meg az előzését.
REPARATUR 2008.06.26. 21:11:58
irányított zöld 2008.06.26. 21:16:28
A post írója lett volna a ludas, ráadásul ebben az esetben teljesen mellékes lett volna az is, hogy hogy a jobbról érkező merre szeretett volna menni. Mindketten főúton érkeztek, az autós jobbra volt a biciklihez képest. Aki nem hiszi, olvasgassa a kreszkönyvet. Vizsga után is érdems elővenni, még inkább az éppen aktuálisat megvenni. Főképp vizsga után öt évvel, még inkább tíz évvel.
Sajnálatos, hogy az írónak amúgy jogosítványa ia van.
Az autósok 70%-a az átlagnál jobb vezetőnek tartja magát. Közben nem ismeri a szabályokat, és az első sodrós kanyarnál az ívbelső árokban landol. Ennyi, kiírtam magamból.
Lacaca 2008.06.26. 21:21:46
Áramot kell vezetni, ahhoz nem kell kresz.
s.p. 2008.06.26. 21:23:06
Egyébként a közlekedésben nem a kresz a probléma, hanem az , hogy nem ismerik az emberek!
B.GY. 2008.06.26. 21:26:04
autosave 2008.06.26. 21:26:35
naigen. ez az, amitől fáramászok. a szerencsétlenje épp ekkor bizonyította, hogy még nagyobb kanyar is (persze felkészültséggel) bevehető lett volna! :S
tomcsi 2008.06.26. 21:43:54
Hány baleseted volt eddig?
Csaba 2008.06.26. 21:53:53
Egyszerűen a Zalaegerszegi útról (zöld nyíl felöl) balra a Pannoniára kanyarodó útnak van elsőbsége (48-as busz miatt!)
Tehát a következő a forgalmi sorrend:
1. "Főúton (védett úton)" halad az, aki a Zaláról érkezik (zöld nyíl) és balra fordul a Pannóniára, VAGY a Pannoniáról jön (kék nyíl( és kis ívben jobbra fordul a Zalára.
2. Aki a Pannóniáról jön (kék nyíl) és egyenesen akar továbbmenni, az letér a főútról, tehát elsőbséget kell adnia annak, aki továbbra is a főúton megy (zöld nyíl Zaláról). Tökmindegy, hogy kanyarodik a főút, aki ezt nem érti vegyen KRESZ órákat.
3. Aki a Zaláról jön (zöld nyíl) és egyenesen akar továbbmenni, vagy kis ívben jobbra fordulni, annak elsőbbsége van a Pannóniáról jövővel (kék nyíl irányából) szemben, mert mindketten főutat hagynak el, ezért "jobbkéz" szabály játszik.
4. Aki a Pannoniáról jön visszafelé (kék nyíllal szemben), annak elsőbbséget kell adni a "főútnak", egyébként háromszög tábla van, illetve elsőbbsége van a Zaláról fordított irányból érkezővel szemben is, "jobbkéz" szabály miatt. Ez utóbbinak is háromszöge van, mindenki számára elsőbbséget kell adnia.
Bocs a hosszú posztért, de ezt azért tanítják KRESZ órán. Csupán az a trükk, hogy kanyarodik a "főút", és ha a kék nyíl irányából egyenesen akarsz továbbmenni, akkor letérsz a főútról, tehát elsőbbséget kell adni a főúton haladóknak. Van ilyen forgalmi szitu a Pesti úton is (XVII ker asszem), Bihari út (X.ker), stb
autosave 2008.06.26. 22:10:02
Jobbkéz szabály útkereszteződésben, egyenrangú (nem főút) utak között van. Kanyarodási szabály ugyan arra az útra balra és jobbra kanyarodók között van.
Sokan félreértik, mert bár igaz, hogy ha balra kanyarodsz és már fordulsz be, akkor jobbról jön a szembejövő - de ez nem az a szabály ;)
Szinte mindenki téveszti. Alkalmazzák, tudják, csak nem a nevén nevezik. Kresz oktatáson a régi jogosítványosok is a kanyarodási (tehát szemből jövők közötti) szabályt is jobbkéz szabálynak nevezte...
tom 2008.06.26. 22:14:45
Secnir 2008.06.26. 22:18:21
LOL
honnan loptad a jogsid haver?
látsz valahol főút vége táblát?
az autósnak teljesen igaza volt, te meg maradj bringán és kapasd be a lánccal a jogsidat, amjd az eredményt szedd ki hátul.
tutti 2008.06.26. 22:30:03
és azért jött nagy sebességgel, mert minden esetben neki van elsőbbsége, mindenkivel szemben, akármerre is megy tovább, vagy jobbra "kisívben" elhagyja a főutat, vagy rajta marad.
atti 2008.06.26. 22:32:49
2. Fel is festhetnék a kanyarodó sávokat az úttestre.
Nyomek 2008.06.26. 22:39:32
Ez a bejegyzés öngól volt.
Valaki más 2008.06.26. 23:40:16
Billy 2008.06.26. 23:54:13
De atti-nak igaza van. Ha felfestenék a kanyarodó főútvonalakt, lehet sokaknak segítenének.
mazsola 2008.06.27. 00:59:45
televan 2008.06.27. 01:06:36
Moddom 2008.06.27. 01:34:35
ST 2008.06.27. 02:47:11
Petyaaaa 2008.06.27. 05:09:30
Ferinek-nem 2008.06.27. 06:53:56
SereG 2008.06.27. 06:55:46
Koczeka, a pampák királya (törölt) 2008.06.27. 07:13:02
Jhonny adta meg először a frankót, mindkét jármű védett útvonalról tér le, így a jobbkézszabály dönt, tehát a gépkocsi mehetett először, más kérdés, hogy ez zsigerből tényleg nem biztos hogy mindenkinek bejön, a KRESZ-tesztben ez egy 10 pontos kérdés:-)))
A táblák meg nincsenek felcserélve - gondolom - hanem egyik kép az egyik irányból látható táblákat, másik a másik irányból láthatóakat mutatja.
Az egésznek semmi köze se a "bunkó biciklistákhoz", se a "tuskó autósokhoz"...
Csákány!
Secnir 2008.06.27. 07:51:29
kicsit kapaszkodj meg: a biciklis rontott.
ha ketten haladnak egymással szembe védett főútvonalon, és az egyik le óhajt kanyarodni róla úgy, hogy keresztezi a másik sávot, akkor kinek van elsőbbsége?
Oktatóm anno úgy magyarázta, hogy az ilyen esetekben, ha nem tudom elképzelni a dolgot, akkor gondolatban egyenesítsem ki a kanyart, és úgy vizsgáljam meg, hogy melyik utca merről áll, és ki merre szeretne kanyarodni.
Ebben az esetben
o-o
=============
[=]
||
||
a felső a kerékpáros, az alsó az autós. az alsó csík a zalaegerszeg utca, amerre mindketten kanyarodni szeretnének. Ki kanyarodhat először?
kérj asszonytól egy ollót a varrókészletből és te is vágd ketté a jogsid a tízpontos kérdéseddel együtt.
Secnir 2008.06.27. 07:52:31
......o-o
=========
[=]......
....||
....||
Körticsek · http://muranomanufaktura.blog.hu 2008.06.27. 08:25:35
Egyébként sokaknak szerintem a jobbkézszabály okoz a legtöbb problémát. Van a XII. kerületben, a MOM Park mögött pár utca, ami régen jobbkezes volt, ma viszont nem az, mert egymáshoz képest eltolták az utcák szintjét. Történt már baleset, amikor rendőrt kellett hívni, mert majdnem ölre ment a két autós, és a rendőr világosította fel őket, hogy ez nem jobbkezes, hanem alárendelt út. De a mai napig simán kimennek az autósok a balról érkező elé, mintha nekik lenne elsőbbségük.
robisz 2008.06.27. 08:27:04
robisz 2008.06.27. 08:30:25
bigdaddy 2008.06.27. 08:32:12
acel 2008.06.27. 08:33:38
Tehát két táblát sem értett meg a sofőr társ, persze a feladat gondolkodtató - sokszor látni előtte gondolokodó tanuló vezetőket is :-).
Vekerle különösen veszélyes a táblát nem figyelőknek. Általában 30-as jobbbos zóna ez egész, néhány kivétellel ahol buszok járnak. Pl Zalaegerszeg eleje és Pannónia vége és a Hungária vége főút. A Nádasdi 30-as út de táblával védve. A Pannónia eleje, meg hiába buszos, bele tartozik a jobbos zónába. A közéspső kocka (Kós Károly tér) pedig körforgalom, aminek mindkét oldalá kijelölt parkolóhely van.
A keresztezodések meg tök egyformék a szimmetrikus szerkezet miatt könnyű eltévedni.
Aki nem ismeri annak inkább kerülendő a telep :-)
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 08:34:00
"az autósnak nem volt kanyarodási szándéka" persze mert nem is akart kanyarodni. egyenesen akart továbbmenni. a főút helyzetéből következően letért ugyan a főútról de kanyarodnia azt nem kellett.
"neki jobbra eső mellékútra jobbkéz érvényes"
nem, nem érvényes a jobbkéz, mivel az autós a főúton, azaz a védett úton közlekedett. és neki semmilyen elsőbbséget nem kell adnia a tőle jobbra alárendelt úton jövő járműveknek. sőt ebben a helyzetben neki itt sosem kell semelyik irányból elsőbbséget adnia
jogos volt az autós felháborodása
acel 2008.06.27. 08:36:40
A mellékutak között jobbkézszabály dönt. Leporolhatod te is a kreszkönyvet.
acel 2008.06.27. 08:39:38
terkep.t-online.hu/?L=1&S=1&M=1&W=655577%2C233924%2C656158%2C234316&P=1
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 08:41:24
teljesen igazad van. azonban itt nincsen olyan szitu hogy "mellékutak között". ugyanis az összes mellékút ebben az esetben a főútba torkollik.
aki a pókábrán a vékonyon jön annak minden esetben elsőbbséget kell adnia a főúton jövőnek.
ha tegyük fel valaki jön a bringással szemközti irnyból, és a kocsival szemközti irányból, akkor a bringással szemközti "rákanyarodik a főútra" azaz egyenes megy, akkor a kocsival szemköztinek nem kell elsőbbséget adnia (jobbkéz alapján), mert ő már védett úton van, és rohadtul nem érvényes rá a jobbkéz szabály. alá-fölé rendelt kapcsolat van.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.27. 08:43:12
Szóval. Tessen elképzelni, majdnem 10 éve van jogsim, és sose volt még problémám KRESZ nem tudásból. És igen, hallottam már kanyarodó főútról (még a vizsgaútvonalamon is volt egy), ismerem a rá vonatkozó szabályokat, de ebből az ábrából, ilyen hegyes szögben nem gondoltam volna, hogy ez is az volna, és így továbbra is azt gondolom, hogy bár így sokaknak leesett, monitor előtt ülve, kényelmesen tanulmányozva a szituációt, hogy mi a helyes megoldás, de ott, amikor valaki jön normál sebeséggel, nincs ennyi ideje belegondolni, hogy akkor most ez mit is jelent. Az ember nézi a főtáblát, látja, hogy ő a főútvonal, és várja, hogy majd lesz keresztutca valahol, körülbelül ennyi esik le azalatt az 1-2 másodperc alatt, amíg elsuhan a tábla mellett. Aláírom, hogy ezek szerint ez a kitáblázás elvileg korrekt, ezentúl eszerint is fogok arra közlekedni, de azt fenntartom, hogy jobb lenne, valahogy egyértelműbbé tennék a helyzetet.
"két főút egymásba torkollik és egyszerre szűnik meg?
LOL
honnan loptad a jogsid haver?"
Ha esetleg elolvastad volna amit írtam, akkor abból kiderül, hogy ilyenről még én se hallottam, és pont ezért írtam, hogy most mi is ez a szitu.
Köszönöm mindenkinek, aki érdemben hozzászólt, akinek meg csak mocskolódásra futotta, annak kívánom, hogy őt is ennyi megértéssel fogadják, ha valamilyen problémája van :-)
Secnir 2008.06.27. 08:50:22
mindketten mellékútra kanyarodtak a főútról, olvasd végig a cikket. az autós főútról jobbra, a kerékpáros főútról balra, a szembejövő sáv metszésével. az, hogy a főút vonalvezetésében volt egy törés, és a balrakanyarodás egyenes jelleget ölt, semmit sem változtat a tényen.
Secnir 2008.06.27. 08:51:57
"mert látható, hogy az a ritka szituáció lép fel, hogy két főútvonal találkozik, és egyszerre szűnik meg mind a kettő!"
az tényleg kurva ritka. konvergál a nullához a számuk :)
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 08:52:01
igen, innen a monitor elől tényleg egyértelmű. igazad van hogy ha ott elsuhansz kocsiba akkor nem biztos hogy ilyen egyértelmű. mint ahogy sokaknak még monitor előtt sem volt az, ugyanis sokan írták hogy szerintük fordítva lettek beszúrva a táblák a cikkbe - még a monitor előtt ülve sem látták át a szitut, x perc nézegetés után!
(vannak sokan olyanok - tapasztalat - ha meglátják a alá-főlé rendelt útkereszteződés táblát, és nem nézik a kiegészítőt, vagy nem tudják mi az, akkor a háromszög tábla alapján mennek, és ott ugye egyenesen van a vastag)
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 08:53:03
az tényleg kurva ritka. konvergál a nullához a számuk :)
ALULRÓL!
acel 2008.06.27. 08:53:56
A tanulság az hogy ha nem érted a táblát akkor ne szégyelj megállni, lassíteni, gondolkodni...
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.27. 09:02:55
Egyben kéne értelmezni azt, amit írtam, nem csak kiragadott mondatokat...
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 09:05:56
a minden útra elsőbbségtábla sem rossz megoldás, bár egy 6-os útkereszteződés sokakat bezavarna.
körforgalom. a hely is elég lenne hozzá...
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.27. 09:10:09
Igen, az szerintem is jobb lenne ide. Legalábbis egyértelműbb lenne, az biztos :-)
acel 2008.06.27. 09:15:08
Atika!!! 2008.06.27. 09:18:24
Az alsó táblák, a krixkrxok szerint a főbb útvonal kanyarodik. Mégpedig ahogy te jössz, neked jobbra, arrafelé, ahonnan ő jön. Vagyis ha te ott balra kanyarodsz a Zalaegerszeg utcába, akkor te balra letérsz a főútvonalról. Ha ő bármerre megy, akkor vagy "egyenesen" (a Pannúnia úton abba az irányba ahonnan te érkeztél), a főútvonalnak megfelelően megy tovább, vagy jobbra tér le a főútvonalról. Azt meg remélem mindketten tudjuk, hogy ilyenkor annak van elsőbbsége, aki jobbra kanyarodik.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 09:23:55
showme79 2008.06.27. 09:28:29
Az tény, hogy picit zavaró a helyzet, azaz hogy mind2 utca folytatódik tovább, a főútvonal meg közben kanyarodik, de azért legközelebb óvatosabban térj le a főútról. ;-)
Jah, a táblák mellett meg nem "elsuhanni" kell, hanem folyamatosan nézni és értelmezni őket. Ha pedig lassú a felfogásod (ez nem szégyen, előfordul, akár egy rossz ébredéstől is), akkor VEZESS LASSABAN, ÓVATOSABBAN! ;-)
lazi · http://www.valamivalahol.hu 2008.06.27. 09:29:48
Feri 2008.06.27. 09:41:46
Vigyázz legközelebb magadra mert, nem helyesen értelmezted a táblákat.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 09:45:25
ki kell menni a helyszínre 1 napig, és ha 5-ből 2-en elkúrják (egy napra vetítve 5000-ből 2000-en) akkor hiába egyértelmű (nekünk) a dolog, nem jó.
ha emberünk nem bringás lett volna hanem platósifás, akkor eltolja a picsába az autót. és a gyászolóknak hiába mondod hogy tökegyértelmű a kereszteződés, csak az ifás nem ismeri a kreszt.
elwood 2008.06.27. 09:45:46
Nem matematikai feladványokat kell kitenni aminek a helyes megfejtése leveztehető egy negyedóra alatt a KRESZ axiómáiból.
Rutintáblákat kéne kitenni, amit mindenki tud értelmezni másodpercek alatt.
Aki itt baromi okos, és vágja a KRESZ-t majd néz egy nagyot ha arra biciklizik szabályosan és elcsapja egy IFA amelyik nem ennyire penge gráfelméletben. Teljes joggal fog a pótkocsi alól óbégatni, hogy ő ismeri táblákat.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.27. 09:46:25
Mint említettem, autót is vezetek már 8 éve (sajnos többet, mint amennyit bicajozhatok), és még nem volt balesetem abból, hogy rosszul értelmeztem volna egy táblát.
Na ennyit a gonoszkodó és buta általánosításokról.
elwood 2008.06.27. 09:47:07
Zöldfül · http://zoldful.blog.hu 2008.06.27. 09:49:15
A főútvonal alárendelt útvonallal tábla az esetek túlnyomó többségében egyenesen továbbhaladó főútat jelöl (maga a szimbólum is ilyen) és semmiképpen nem esztelenül hegyes szögben elfordulót.
A kiegészítő táblán meg egy csillag alakú kereszteződés van jó sok összefutó úttal.
A helyes megoldás a főútvonal kanyarodik tábla lett volna, mert ez történik valójában.
Annak, aki nem ismerős a helyszínen, nem feltételnül lesz egyértelmű a helyzet a táblától.
KCB 2008.06.27. 10:00:09
Persze én is kitaláltam magamtól 1 perc alatt a székben ülve többször átgondolva, de ott a helyszínen nem valószínű hogy ment volna.
Én egyébként ha bionytalan vagyok egy szituációba, akkor lassítok, nem érdekel hol vagyok mivel így nagyságrendekkel több időm lesz megoldani. Valszeg az autósok ismerték a környéket és a kresz szerinti bizalmi elvet követték. Más kérdés hogy ha tudják, ez egy problémás út, akkor nem mennek bele ezerrel.
Öregróka 2008.06.27. 10:02:59
Ha valaki kocsiban ülve, vezetés közben nem tudja értelmezni a táblákat és nem tud szabályosan közlekedni emiatt, akkor az vagy alkalmatlan a vezetésre, vagy túl gyorsan megy.
Mielőtt megkérdeznéd, nekem kb 20 éve van jogsim és még nem volt balesetem, de már jópár balesetet elkerültem.
mario 2008.06.27. 10:04:27
Öregróka 2008.06.27. 10:06:20
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.06.27. 10:06:42
sárkánybéka (törölt) 2008.06.27. 10:07:23
raycoon 2008.06.27. 10:07:44
Van a XII. kerületben, a MOM Park mögött pár utca, ami régen jobbkezes volt, ma viszont nem az, mert egymáshoz képest eltolták az utcák szintjét."
Ha bár teljesen logikus, de merre van a KRESZ-ben ez benne? Az elsőbbség adásról külön paragrafus van, de az nem tartalmazza..
"Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."
gmower (törölt) 2008.06.27. 10:12:05
Végre egy érdekes poszt, amiből rengeteg következtetést lehet levonni:
- A posztírónak nem csak az adott helyzetben 2 sec alatt, hanem a fényképezgetés és írás közben sem esett le a szitu, hiába van tíz éve jogsija...
- A hozzászólók nagy része is elmehetne KRESZ tanfolyamra, ugyanis jobbkéz-szabály csak egyenrangú kereszteződésekben van, amiről itt szó sincs. Szerencsére többeknek sikerült megfejteni a főútról való letérés esetén alkalmazandó kanyarodási szabályokat, azért ez valamennyire megnyugtató.
- A KRESZ túl bonyolult közlekedési helyzetek kialakulását is lehetővé teszi. Két megoldás van: a jogsiszerzés nagyon nagymértékű szigorítása, és a képességek időszakonkénti felülvizsgálata, vagy csak olyan csomópontokat szabad létrehozni, ahol egy hülye is képes átlátni a helyzetet. Fejletebb vidékeken az utóbbi térnyerése figyelhető meg, nem véletlen a körforgalmak nagyarányú elterjedése, azokat tényleg a hülyék miatt találták fel. (persze a többsávos már más kérdés :D )
További balesetmentes közlekedést!
Chub 2008.06.27. 10:15:09
Ha jól emlékszem, akkor ez az utca autósoknak sok helyütt egyirányú... Ha az egyirányú utcába kanyarodást nézzük, akkor a szabályai szerint az autós bal oldalához menne a biciklis, és mindketten szépen elférnének...
Ha nem jól emléxem, akkor tárgytalan...és bocs hogy beleszóltam...
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.27. 10:28:20
Hajt a kíváncsiság :-))
"A posztírónak nem csak az adott helyzetben 2 sec alatt, hanem a fényképezgetés és írás közben sem esett le a szitu, hiába van tíz éve jogsija..."
Ez jogos, de mivel autós/kerékpáros pályafutásom alatt ez az első helyzet, hogy megzavart egy tábla, szerintem ez is csak a félreérthetőségét bizonyítja. Mert azért azt nekem senki se mondja, hogy annyira általános lenne, hogy egy főútvonal ENNYIRE hegyes szögben kanyarodjon. Ez zavart meg.
Amúgy csak 8 éves jogsim :-) Azt írtam, hogy közel 10...
gmower (törölt) 2008.06.27. 10:38:36
- aki a monitornál sem tudja értelmezni, az tényleg ne vezessen.
- a helyszínen valószínűleg én is meglepődtem volna, mint ismeretlen helyeken elő is szokott fordulni (nem azért mert nem ismerem a szabályokat, hanem mert én jobb szeretek a többi közlekedőre figyelni, mint arra az iszonytatóan sok táblára, aminek jelentős része csak felidegesít :D ) Ilyenkor megoldásként ajánlom: lassítás, körülnézés, elengedni a láthatóan megállni nem akarókat (mégha véletlenül nem neki van elsőbbsége, akkor is) és tiszta helyzetben nagy gyorsítással áthajtás. Inkább mondj le az elsőbbségedről - főleg ha nem is vagy biztos benne -, mint hogy baleset legyen, kinek hiányzik az?
? 2008.06.27. 11:08:59
? 2008.06.27. 11:10:15
So666 2008.06.27. 11:13:11
Egyikotok sem hibas, a Kresz szem az, a hivatal a hibas.
aPar aLyza 2008.06.27. 11:22:55
A KRESZ nem bünteti azt, aki óvatos.
Ha, én már mondtam az oktatómnak (annó), hogy aki keresztülmegy Pesterzsébeten, annak jár a jogsi (ő is arrafelé törte szanaszért a kocsiját :)
A fiatal párnak üzenem (oktatóm mondotta), "A gylogost sem ütjük el, ha szabálytalankodik!"
Kenseth 2008.06.28. 01:16:39
nekem amúgy azonnal ment az értelmezés, bár innen a székből nyilván könnyebb, amúgy tényleg elég hülye megoldásnak néz ki.
atila 2008.06.28. 10:37:59
Az "Útkereszteződés alárendelt úttal" tábla azt jelzi amit a neve is sugall, hogy itt kérem egy útkereszteződés következik alárendelt úttal, és nem feltétlen annak kiosztását.
Ha ez valakinek problémát okoz arról nem ő tehet hanem - mint már annyiszor bebizonyosodott - a magyar KRESZ oktatás színvonala.
sanya18 2008.06.28. 13:20:13
sanya18 2008.06.28. 13:22:05
Feri 2008.06.29. 13:15:23
Ügye vicceltél csak :)
Zultan 2008.07.05. 23:31:23
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.06. 02:16:41
macek 2009.08.17. 15:23:32