Amíg SilentSound képeket válogat a tegnapi eseményekről, addig íme egy kis olvasmány, hogy addig se unatkozzatok. Levélírónk, Balázs, alábbi irományát Dosztojevszkij és a magyar közlekedés témája: Bűn és bűnhődés címmel küldte el nekünk, de ez túl hosszúnak bizonyult, viszont ide kellett írnom, mert szorosan kapcsolódik az alapgondolathoz, melyet átfogóan taglal nekünk remélve, hogy tanulunk mások és a saját hibáinkból is. Az ékezetek útközben lepotyogtak, de enélkül is tökéletesen érthető.
Olvasva a torteneteket mindig felmerul bennem a kerdes, miert nem latjak magukat a szereplok objektiven meg napokkal, hetekkel az esemenyek utan sem? Osszegeznek nehany szituaciot amirol az elmult idoszakban itt (is) olvastam.
Letolas az autopalyan:
Mindenki fel tudja merni, hogy mekkora a sebessegkulonbseg ket auto kozott. Ha autopalyan sebesseghataron (gyengebbek kedveert 130, kiveve ha sebessegkorlatozas van ervenyben) autozok a szelso savban (belso nem tartos haladasra valo ugye), es a belso savban gyorsabban halad valaki, ket lehetoseg van:
-Ha a masik meg azelott meg fog elozni, hogy az elottem halado autot eloznom kellene, akkor nem megyek ki ele.
-Ha nem, akkor a leheto legkorabban jelzem neki hogy elozni fogok.
Nem az utolso pillanatban esek ki ele 20 km/h kulonbseggel, hanem boven hagyok neki idot fekezni. Viszont hatarozottan savot valtok ilyenkor. Mivel nem kell jelentosen csokkentenie a sebesseget, csak a gazrol kell lelepnie es varnia meg 30 masodpercet hogy befejezhesse a 2 kilometeren keresztul tarto 5 km/h sebessegkulonbseggel vegrehajtott elozeset, nincs miert megvarni amig elcsoszog mellettem, es kozben beszorulni a teheratok koze.
Ha a ket eset kozotti hatareset, azaz eltokolom az elozest es a kamion mar kozel van, akkor inkabb fekezek es elengedem. Ha agressziv es ram all, akkor is stabil sebbesseget tartva fejezem be az elozest. Nem fog lelokni az utrol. Ki a fene akar nekimenni az elotte levonek? Attol nem er haza elobb, es meg a kocsit is javittathatja. Nem beszelve a szabalysertesi eljaras macerajarol, stb. Kartyanyelven ez egy bloff csak a reszerol.
Reflektorozas:
Ugyanez vonatkozik a reflektorra is. Ilyenkor mindig atbillentem a tukrot hogy ne zavarjon, es megyek tovabb. Meg nem hallottam soha senkirol, akit reflektorral oltek volna meg. Ez nem lezerfegyver amivel Chewbacca irtja a birodalmi zsoldosokat. Nem is varazspalca, amivel Mozes szetvalasztja a Voros-tengert, meg az autosok folyamat az M7-en pentek delutan. Csak egy lampa a kocsi elejen, amit felkapcsol a delikvens ha nehezen tajekozodik a sotetben. Ha fejben sotet, akkor ugye ertheto hogy tobb fenyre van szuksege ahhoz hogy ne tevedjen el allandoan...
Egy masik aspektusa a dolognak, hogy jelezni lehet a reflektorral, sot bizonyos esetekben kell is. Profi soforok (orezred, hivatasos sofor, stb.) akik gyakran vezetnek nagy sebessegkulonbseggel forgalmas autopalyan, mind hasznaljak azt a technikat, hogy jelzik a kulso savban halado autoknak, hogy gyorsabbak naluk. Fokent ejszaka, amikor nehezebb felmerni a sebessegkulonbseget. Tehat: ha a belso savban nagy sebesseggel halado radvillant, mikozben te a kulso savban haladsz, azt nem azert teszi, mert hiperagressziv, es ezzel probal kint tartani a kulso savban. Azert teszi, mert rutinos vezetokent tudja, mikor adodhat balesetveszelyes helyzet. Keszul ra agyban, hogy hibazik a masik sofor, es neki veszfekezni kell. Ennek a kockazatat probalja csokkenteni azzal, hogy jelzi a tobbieknek hogy "figyelj, mert gyorsan jovok". Ha valaki rendszeresen jar nemet autopalyan akkor szamara ez nem lesz ujdonsag.
Mas tortenet, ha mar kinn van az ember a belso savban, es fekezes nelkul raesik az orult autostars reflektorral jelezve hogy "huzzal le". Ekkor megintcsak minden eszerv amellett szol, hogy ignoraljuk a jelzest. Mint korabban emlitettem: fekezni fog, ez csak bloff. Masodszor: eleve stresszhelyzetben kell innentol vezetnunk mindaddig, amig be nem fejezzuk az elozest. Stresszhelyzetben az ember minden lenyegtelen dolgot kizar, hogy a lenyegesekre tudjon koncentralni. Az peldaul a mi elozesunk biztonsagos befejezese szempontjabol teljesen lenyegtelen, hogy a mogottunk levo milyen utemesen tud villogtatni a fenyszorojaval. Ha nagyon profi lesz benne, akkor bekerul a Guiness Rekordok konyvebe Taplokiraly kategoriaban. Ez legyen az o ugye.
Rafekezes az autopalyan:
Eloszor is, ha valaki normalisan kozlekedik es nem a stresszbetegseget es frusztraciojat eli ki a tobbi kozlekedon, akkor NEM fekez ra senki az autopalyan. Meg az se, aki egyebkent igen. Ha viszont kakaskodni kezdunk, mutogatjuk hogy kinek nagyobb a pisiloje, akkor elobb-utobb kifogunk egy bolondot, aki ehhez az ervhez nyul a vitaban.
Tegye fel a kezet aki nem dudalt, nem vagott ki a masik ele, nem mutogatott, nem reflektorozott vissza, nem tartott fel direkt, mielott a masik vadbarom rafekezett. (Ezek kozul tegye le a kezet aki hazudik mert nem latta senki, es maganak sem akarja bevallani hogy o is agressziv volt). Na es a maradek kb. evi 4-5 ember tudja be a rossz szerencsejenek hogy o fogta ki az elmebajos orult havi amokfutos napjat. Ennel azert ugy tunik tobb emberrel tortenik meg a dolog. Minden egyeb esetben egy agressziv ember egy nalanal is agresszivebbel talalkozott.
Lehet azt mondani hogy a masik orult, de az is hulye aki leallt vele vitatkozni. A kozlekedes A-bol B-be valo eljutasrol szol, nem arrol hogy ki tudja magasabbra borzolni a szort a hatan. Viszont ha mar mindenkeppen megtortenik hogy rafekeznek valakire, a fontossagi sorrendben eloszor is a sajat es utasai elete az elso, majd a tobbi kozlekedoe, aztan az autoja epsege, a szabadlabon levo orulte aki rafekezett, es csak a sor vegen jon az ember egoja. Ezerszer inkabb keruljunk el egy bolondot mintsemhogy visszavagjunk neki. Ha veszett roka akarja megharapni az embert, akkor se szaladok utanna, hogy bosszubol belerugjak. Meg a vegen masodjara sikerul is belem harapnia. Annyit tan nem er a dolog.
Dudalas:
A duda arra valo, hogy egy a kozlekedesben resztvevo nem kelloen figyelmes, avagy nem a megfelelo dologra figyelo resztvevot figyelmeztessunk vele, ha ez segit a veszelyhelyzet megelozeseben. Ha valaki bamulja a keresztezodesben allo lanyokat/fiukat es kozben lassan kicsorog a keresztezodesbe holott stop-tablaja van, radudal az ember, hogy felhivja a figyelmet es ezzel megelozze a veszelyes helyzetet. Ugyanigy dudalhatunk pl. egy gyalogosra, ha allunk a zebranal, de a balra kanyarodo savnak zoldje van, hogy ne lepjen le az utra, vagy alljon meg mielott kilep elolunk a baloldali savba, nehogy gozborotvaval kelljen leszedni a sarvedonkrol a kovetkezo benzinkutnal a maradvanyait.
A duda es a reflektorhoz nem resze sem az onjelolt varazslok eszkoztaranak, amivel a tobbi kozlekedot telepatikusan iranyitjak, sem az onjelolt kozlekedesikultura-fejlesztok szado-mazo eszkoztaranak, amivel a vetkes autosokat es kornyezetuket buntethetik. Ha valaki elosbbseget akar, annak a duda nem jo megoldas. Ahhoz szirena kell. Menjen rendornek vagy tuzoltonak, felteve hogy aszketikus alkat (a fizetesek miatt ez alapfeltetel). Ha meg nem erez hivtatastudatot, akkor fogadja el, hogy attol hogy nyomja a dudat meg nem engedi el senki ha nincs elsobbsege. Buntetni meg aztan vegkepp butasag vele. Ha valakinek volt mar balesete akkor tudja, hogy nem az az elso ilyenkor, hogy ket percre rafekszik a dudara, hanem megnezi hogy ki es mi serult, majd elkezdi megoldani a szituaciot. Akkor mi a fenenek dudalgatna valaki, ha nem tortent kar? Maximum tovabbi stresszhelyzetet okoz mind maganak, mind a tobbi kozlekedonek.
Mutogatas, kopkodes, okolrazas, kiabalas:
Azt gondolom ez mar kommentet sem erdemel. Kb. mint a nyelvnyujtogatas es a "nemenvagyokahulyehanemtevagyahulye" az ovodaban. Nem veletlen hogy nagykorusaghoz kotik a jogositvanyt. Ahogy a szobatisztasag, ugy a felnott viselkedes is elvart az autot vezetoktol. Akinek nem megy, az nojjon fel mielott autoba ul. Megintcsak azt tudom mondani: aki beintett, karomkodott, atkiabalt, kiszallt, kikopott, radudalt, es egyeb gyerekes modon fejezte ki nemtetszeset egy szituacioban, az ne nagyon ossza az eszt, hogy a masik milyen primitiv.
A kandikameras felveteleknel a legviccesebb mindig az allatok es gyerekek ugyetlenkedese. Mert a felnott emberek mar azelott fel tudjak merni a szituaciot nezve, hogy baj lesz belole, mielott a baj megtortenik. Igy jot mosolygunk rajtuk, hogy "vakon" belesetalnak a bajba. Na ugyanilyen jol lehet mosolyogni azon, mikor ket kiskakas (egy voros tarajos, autostaskaval, meg egy kopasz nyaku, fuksszal a nyakaban) egymasnak esik 5 percre azon, hogy kinek kellett volna 10 masodperc elonyhoz engedni a masikat.
Fizikai inzultus:
Ez egy nehezebb tema. Az emberek 99%-a fizikai fenyegetettseg eseten agresszioval valaszol. (A maradek egy szazalek tobbnyire a kigyurt kopaszokbol kerul ki - csak hogy nehogy valaki letudja hogy O nem ilyen). Ha valakit rendszeresen er fizikai inzultus (peldaul kuzdosoprtban), az nem retteg tole olyan mertekben. A Balatonon is rossz erzes az elso nap bemenni a hideg vizbe, ket het utan meg mar megszokja az ember, hogy a tortenet resze az a 30 masodperc mig hozzaszokik. Ugyanigy retteg az emberek tobbsege a fizikai fajdalomtol meg mielott megutne a masik. A retteges adrenalinnovekedest okoz, ettol remeg a keze es megemelkedik a hangja. Ideges visito kismalac lesz, mert sejti hogy mindjart leszurjak.
A kulonbseg az, hogy a malacnak nincs hova menekulni, de az autosnak ott van egy csomo vas korulotte, ami megvedi. Akkor konyorgom: miert szall ki ilyen helyzetben? Egyszeruen kapcsoljon sebessegbe, kerulje ki a masikat es tavolodjon el biztonsagos tavolsagba. Aztan hivjon rendort. Ha megprobaljak kinyitni az auto ajtajat, akkor akar el is sodorhatja a tamadot, hiszen ez mar jogos onvedelem ha menekules kozben serulest okoz az ember.
Megintcsak nem azt mondom hogy ha ketszer elgazolom a masikat (meg egyszer ruckvercben, a biztonsag kedveert), akkor felment a birosag. De nem fogjak elvenni a jogositvanyomat ha athajtok valakinek a labfejen a hatso kerekkel, mikozben probalja feltepni a bal elso ajtomat. A magam reszerol mar akkor sebessegbe tennem az autot es elkezdenem kikerulni a masikat, mikor kiszall az autobol. Ha nincs hely, akkor arrebtolom az autot. Ezerszer inkabb a casco onreszt bukom, mint egy esetleges szemelyi serulest kockaztatok.
Es a tobbit oldjak meg a rendorok. Ha nem jonnek ki elegge gyorsan a helyszinre, akkor bemegyek en a kapitanysagig es feljelentest teszek a rendszam alapjan. De semmikeppen nem megyek bele egy fizikai konfliktusba, akar en vagyok (latszolag) az erosebb akar nem. Ha erosebb vagyok, akkor onbiraskodas a tenyalllas. Ha meg nem, akkor varhatok uj vesere, es kozben nagyon buszken mondhatom az SZTK-ban a tobbi rokkantnak, hogy a masikat meg eliteltek 3 ev felfuggesztettre. Megeri?
Vegezetul meg valami:
Szinte csak es kizarolag olyanok tortenetei vannak itt, akik a rovidebbet huztak. Ennek ellenere mindenki "megmutatta neki", "elmagyarazta", visszavagott, stb. Az esetek tobbsegeben nem tortent sem anyagi kar, sem szemelyi serules. Megis ugy erzi a vesztes fel, hogy ot akkora serelem erte, amitol megallt a fold es visszafele kezdett forogni. Ebreszto: csak az ego serult. A legtobb esetben ez nem is artott. Legkozelebb ovatosabban kozlekedik, es nem valaszol agresszioval a velt vagy valos serelmere. A kozlekedes nem elethalalharc, nem vendetta, nem is atnevelo tabor Recsken, ahol minket szerzodtettek nevelotisztnek. A kozlekedes A-bol indulasrol es B-be erkezesrol szol a leheto legbiztonsagosabban, legkevesebb erofeszitessel. Ne csinaljunk belole mindennap egy Dosztojevkij-nagyregenyt, ahol eljatszhatjuk a szenvedo host.
Az utolsó 100 komment: