Tibi egy komoly problémára hívta fel a figyelmünket - és főként az ebben illetékesek figyelmét - levelével, ami ha nem figyelünk rá még a mostaninál is jobban elfajulhat. Persze nem gondolom, hogy ezzel globális gondokat tudunk megoldani (bár ki tudja), de kicsiben elkezdhetünk figyelni arra, hogy az unokáinknak, vagy ne adj' Isten a gyerekeinknek ne gázálarcban kelljen közlekedni az utcán.
Rendszeresen olvasom a blogot, melyhez gratulálok - nagyon színvonalas. Történetem nem egyedi. Mindenkivel megtörténik naponta, csak eddig nem kapott elég figyelmet.
Nem vagyok egy nagy környezetvédő aktivista, de egy dolog azért mostmár idegesít picit. Ma az Árpád hídon haladtam Budáról Pestre. Előttem haladt egy robogós, aki egy idő után eltűnt egy hatalmas füstfelhőben. Az eltűnés oka az volt, hogy a motoros előtt egy KAMAZ haladt. Nekem nem vészes a dolog, mert bekapcsolom a klímával együtt a belső levegőkeringtetést is. Ez az utóbbi mostmár minden kocsiban megtalálható, ezért nem csinál belőle senki ügyet. Csak kicsit felháborít, hogy ezt a gombot azért kell kapcsolgatnom, mert egy hatalmas füsttel találom szembe magam. És ennél mégjobban felháborít az, hogy a motoros ott küszködött mögötte egészen addig, míg végre meg tudta előzni a KAMAZ-t.
Költői kérdések merülnek fel bennem az eset kapcsán, melyekre gondolom ez lesz a válasz: korrupció.
Tehát a kérdéseim:
- Milyen alapon kap zöld kártyát egy olyan teherautó, mely láthatóan egyetlen EU szabványnak sem felel meg?
- Ki engedte át a vizsgán? Mi alapján? Miért nem büntetik meg azt, aki kiadta a kártyáját?
- Elkezdjem fotózni ezeket a járműveket? (Nem lenne sok értelme, mivel egyrészt ilyeneket mindenki lát nap mint nap, másrészt a fotón nem látszana a rendszám a füsttől.)
- Nemrég (2005-ben) vettem új autót. A fentiek tekintetében milyen alapon kell zöld kártyát csináltatnom a vásárlás után 2, ill. 3 évvel?
Természetesen említhetném még a leharcolt BKV buszokat is, de ők legalább elvisznek egy embertömeget, ami még mindig jobb 50-100 autónál. A Trabantokat pedig azért nem említem, mert egyszerűen eltűntek Bp-ről szerencsére.
sish 2008.07.11. 06:49:15
Rocko- 2008.07.11. 06:52:07
2) köcsög robogós
3) köcsög kamionos
4) köcsög BKV-s.
5) köcsög madarak.
még vmi? :)
és akkor tippelnék: olyan 30-50. komment környékén jön az, aki politizálni kezd. :)
Öreg Tintás Barnes 2008.07.11. 07:16:57
Hogy válna minden köddé!
K*rva köd! :)
Grg 2008.07.11. 07:35:18
A Trabantokat pedig nem szídd! Vagy ha igen akkor a robogósokat is, mert egynémelyik nagyobb kék felhőt ereget mint egy Trabi.
cowkie 2008.07.11. 07:43:23
epic fail.. :)
smfh 2008.07.11. 08:20:28
Egy nagy lószart!
Sergei 2008.07.11. 08:32:06
tibitheone 2008.07.11. 08:36:18
ellenben nemrég láttam egy előző generációs passatost az m3-ason 90-100 km/h körül úgy füstölt (bármiféle gyorsítás nélkül), mintha egy gyárkéményből jött volna, néha el is lepte a kocsit...
amúgy én is dizelt vezetek (1.9 pd), az enyém valamiért nem füstöl, talán mert odafigyelek ezekre a dolgokra + a fogyasztásra is...
tutti 2008.07.11. 08:36:53
Sparhelt 2008.07.11. 08:42:03
Gabesz 2008.07.11. 08:43:25
Sokat furikázok a városban erre arra, és egyszerűen katasztrófa! Nincs olyan lámpa, ahol indulásnál ne okádná a füstöt meg kormot a pofámba a sok diesel bontószökevény. És nem csak a Kamaz meg Ifa a fő füstbomba, hanem az előbb említett hiperszuper turbóprucifix gázolajtemető csodakocsik! Márkaneveket nem akarok sorolni, mert azzal újabb háborút robbantanék ki, de szinte minden autótípusból mondhatnék példát, és az a szomorú, hogy még csak nem is az ezeréves szívódieselek, hanem a modern nagykocsik a fő füsteregetők. És ezeket minden további nélkül lehet használni, meg külföldről simán behozni és forgalomba helyezni.
És akkor még mindig azt a pár száz darab Trabantot b..szogatják a zöldkártyával meg katalizátorral!
Az öreg kétüteműek gyakorlatilag kihaltak, legalábbis nem sok van nekik hátra, ami még forgalomban van, az se megy sok kilómétert. Bezzeg ezek a koromhányók!
A kétüteműekről még annyit, hogy egy 30 éves Vespával járok a városban, és azt még szerintem senki sem látta füstölni!
ex-dr. vuk 2008.07.11. 08:47:30
Ethan1982 2008.07.11. 08:52:04
A gáz az, hogy naponta sok szar autó terheli az utakat és a tüdőnket, és akkor azt nem is említem mikor ÁTALAKÍTJÁK "SPORTOSRA" a kocsit és "SZÉP" hangja lesz... akkor jó amikor egy ilyen "SZÉP" hangú kocsival húzatnak kis utcákon, meg éjszaka... kb mint az orosz hadsereg. KI AD EZEKRE ENGEDÉLYT ÉS MIÉRT??
Cyric 2008.07.11. 08:53:39
Én is nagyon sok "vadi új" olajkályhával találkozok.
A kedvencem, mikor motorral utolérek egyet egy főúton, kiérünk egy egyenes szakaszhoz, ahol meg tudnám előzni, a kályhának meg nyomnak egy nagy kövér gázt én meg eltűnök a füstbe... Szerintem ezt direkt élvezik a tulajok, hogy odafüstölhetnek más orra alá...
impetus 2008.07.11. 08:56:36
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:02:54
Egyetértünk. Noha dízel autóm van nekem is(2006-os, tehát nem az a tipikus kerregő olajkályha már), nagyon rühellek chiptuningolt meg mittudoménmilyen dízel mögé érni motorral, mert gyűlölöm, amikor a levegőt vissza kell tartanom emiatt.
Hiába tiszták már a dízelek, azért a koromcafatok néha csak-csak elhagyják a kipufogót. Főleg jó kis városi araszolások után rakódik le.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:05:17
Meg lehet még oldani így is, de már nagyon kevés helyen. Szerencsére vagy nem... nem tudom. Egyébként láttad már, hgoy csinálják dízelnél a zk-t? Kipufogóba szonda, pár mp. padlógáz. Ha valamivel, hát ezzel ki tudsz fektetni egy picit használtabb dízelt már. Emiatt anno a GTD Golf-omat soha nem vittem normális zk-ra. Nagy eséllyel vágta volna tönkre. Egy ismerősöm Fiat Regata-ja másnap nem indult zk után. Gyűrűrepedés.
impetus 2008.07.11. 09:15:03
Még mindig így mérik egyébként a D autókat?
papugaja 2008.07.11. 09:15:31
bakter 2008.07.11. 09:16:57
Nem Kama3, hanem Kamaz, magyarul. Tessék csak a cirill abc-t tanulmányozni!
Kamaz (oroszul: Камаз – Камский автомобильный завод) Azaz nem 3, hanem Z, mint Zavód.
Továbbá:
hu.wikipedia.org/wiki/Kamaz
egyszerüen 2008.07.11. 09:18:22
egy kis magyar kábitoszer :))
egyszerüen 2008.07.11. 09:19:26
Amugy elég szomoru az ilyen, de jelzem jopár helyen a kocsit se kell elvinni vizsgázni elég ha odaadod a papirokat
kniight 2008.07.11. 09:20:05
A diesel zk. tenyleg tonkre tudja tenni a motort.
Aki ezt kitalalta azt szarra kellene perelni.
Milyen jogon teszi tonkre az allam a polgarok tulajdonat intezmenyesitett keretek kozott?
eljárás tárgya 2008.07.11. 09:25:41
Pipipas 2008.07.11. 09:25:57
A mostani kis robogók meg bőven túlszárnyalják a Trabikat is, olyan büdösek, hogy ha levegőt szívnék mellettük, már vinnének is az intenzívre.
Egyébként még mindig nem elég drága az üzemanyag, ugyanis még mindig büdi van Bp-n. Nem is értem, hogy lehet úgy dolgozni, hogy a fél város picsája alatt egész nap autó van és araszolgat a másik után. Mi a faszt dolgoznak??? (Nem, nem a taxisokról, meg az árufuvarozókról van szó.)
benzin 2008.07.11. 09:30:00
Miért van az, hogy a legmodernebb diesel autók (legtöbbször terepjárók, felső kategóriás autók) kipufogógáz szaga más - számomra sokkal elviselhetetlenebb - mint a régebbieké?
grmindenyssa 2008.07.11. 09:32:34
-Van, egy egész köteg. Azt égeti, nem látod a füstjét?
birka 2008.07.11. 09:40:16
Az régi autók füstjére azt mondom fú de büdös... az újaknál(dízel) meg nem is igazán a szag ami zavar, hanem ugy érzem légszomjam van, és nem tudok rendesen levegőt venni. Én is robogózok, és szívesebben megyek egy BKV busz mögött, mint mondjuk egy vadiuj dízelcsoda mögött. A robogó szaga pedig kizárólag attól függ milyen olaj kerül bele.
T 2008.07.11. 09:40:32
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:43:06
Egy a gond: mérik fordulatot is. Ha belövik 3500-asra az adagolót (de ugye ma már majdnem minden diesel common-rail, szóval esélytelen, hacsak bele nem rondítasz a vezérlésbe), akkor hibás lesz a mérési eredmény.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:44:43
Mert másképp az égés, és a katalizátor hatására is más lesz a szaga. Régen tipikus olajkályha-szaga volt, ma meg olyan kicsit édeskés. Nemtom, én a régi szagát jobban szerettem. :D
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:47:17
Senki se próbálna meg trükközni, ha nem tudná, hogy tönkretehetik az autóját. Ugyanis pont annyiba kerül trükközve, mint a normális vizsgálat.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:48:28
Devil 2008.07.11. 09:48:44
bakter 2008.07.11. 09:49:28
Ráadásul az utóbbi években a Kamazok a Dakaron is jól szerepeltek, elég sokszor lehetett hallani a nevüket. De ha valaki nem, h't nem :)
Gabesz 2008.07.11. 09:49:30
Na ha egy motor melegen széthullik egy kis pörgetéstől, akkor az már eleve megérett a bontásra, vagy a motorgenerálra. Szerintem...
pörgekalap 2008.07.11. 09:50:15
De itt volt igény a 30. komment környékére egy kis politizálásra, hadd elégítem ki ezt az óhajt: a Zöldek miért nem evvel foglalkoznak, ahelyett, hogy a szélerőműveket furják meg?
RedRiot 2008.07.11. 09:52:33
A Kamazoktól engem jobban idegesítenek a csiptuningolt tádék. ZK-nál ezek vagy fizetnek egy kis bónuszt, vagy visszateszik a gyári chipet, de szinte minden nap látni egyet. Így tényleg semmi értelme a ZKnak, lehúzás az egész. A hülye rendőr meg havi nyócvanér' nem kötexik velük. Há' mér', te kötekednél? (egyszerűbb megállni a zebrán, bemenni a mekibe, és tenni a szépet a 17 éves kiszolgáló csajoknak)
Ha dízel VW-t vagy ódit látok, a kipuff felett koromtól fekete lökössel, már tekerem fel az ablakot...
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 09:53:23
Üzemmelegen mérik, igen. Egy benzines bíja a pörgést, a dízel nem. Nyilván nem a garanciális időben hullik szét ettől. Szóval ebben tévedsz, a diesel konstrukciójából adódóan nem bírja. De egyébként nem azt mondtam, hogy tönkremegy, hanem tönkremehet könnyen. Legalábbis lényegesen könnyebben, mint egy benyás.
Azon kívül a motornak állati káros, ha terhelés nélkül pörgeted. Ez igaz a benzinesekre is.
pálinka · http://legjobbpalinka.hu 2008.07.11. 09:54:51
Gabesz 2008.07.11. 09:57:22
Aki annak ideén 150%-osra teljesítette az 5-éves tervet, az már rég a föld alatt van, szegény Kamazok meg még mindig húzzák az igát.
Amúgy meg a modernebb teherautókat sem kell félteni füstokádás terén!
feketebarany666 2008.07.11. 10:00:04
Valaki más 2008.07.11. 10:26:38
Egy műászakilag kifogástalan állapotban lévő autónak nem árt. Ami meg szar, az bontó vagy jobb esetben szerelő.
Moslékos 2008.07.11. 10:27:05
nakiaz 2008.07.11. 10:31:23
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2008.07.11. 10:38:13
Azért baromságokat nem kéne írni. Ne gondold már, csak csak a korom szennyez! Ugyanúgy megvannak az égéstermékek a benzin használata során is. Csak azokból általában kevesebb "látszik". De attól még van.
Amúgy rácseszel, ha 1000 forintos gázolajat akarsz, mert a legtöbb szállításra alkalmas jármű dízel, ennélfogva a szállítási költségek az egekbe szöknek. Te pedig majd sírsz, hogy miért 700 forint egy liter tej.
dude 2008.07.11. 10:42:56
iszonyat összegekre kellene megruházni ezeket!!!
még egyszer: szánalmas aki ilyen autót vezet, egyszerűen lenézendő!!!!!!!!!
naposcsibe 2008.07.11. 10:46:31
agapé 2008.07.11. 10:46:35
Na az a túristabusz az kegyetlen. Én bicajjal, autóval álltam mellette lámpánál, és valami halál. a Túristák a hátsó üléseken sálakba meg rongyokba burkolják a fejüket. szopó
malac 2008.07.11. 10:50:10
canismerga 2008.07.11. 10:53:30
Mostanában a dizelek lettek a kor Trabantjai, mivel a lebegő korom nagy részéért az olajkályhák, leginkább a teherautók a felelősek, de azért egy legújabb generációs dizelmotorra akár oxigénmaszkot is lehet kötni.
lacivagyok 2008.07.11. 10:57:45
Eleve más norma vonatkozik más tipusú járművekre, ráadásul a kutyát nem érdekli, hogy szétfüstölöd a várost, ha befizeted a díját.
Érvényes kártyával szétkormozhatod a várost, senkit nem érdekel, de ha egy nappal lejár a kártyád a 3 éves Toyota Priusodban, akkor megbasz a rendőr.
Pista 2008.07.11. 11:01:51
Beszívják a füstöt és kifújják a tiszta levegőt :-))) Minden BKV busz után futtatnék 5 biciklist, mindjárt tisztább lenne a levegő Pesten.
Szili 2008.07.11. 11:03:38
Érdekes, láttam Németországban Trabantot, IFA-t, hogy egy deka füstje nem volt.... Na ez, hogy lehet? Talán mégis meg lehet őket csinálni?
Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2008.07.11. 11:11:08
Rocko- 2008.07.11. 11:12:04
köszi. :D
egyébként a zöldek azzal foglalkoznak, h mi NE legyen, én olyat nem hallottam még, h parkot építettek volna. :)
ihatethisindapassthingy 2008.07.11. 11:12:45
Az ilyeneket kikapni a forgalomból, műszert rá, majd átadni a Brainiacnak megsemmisítésre.
pakesz 2008.07.11. 11:15:04
es mi van ha eppen nem latja maga elott a fustot, csak ugy 100 meterre koveti? Az autosok is fokozottan veszelyeztetve vannak na...
Volt egy cikk, hogy a levegomerovel bementek a var alagutba, es a deakig kitartott a kocsiban a cucc... A motorosnal meg gyakorlatilag amint kiert az alagutbol.
Pluszba ott van az is, hogy a motorosnak picit magasabban van a szelloztetoje...
ihatethisindapassthingy 2008.07.11. 11:17:31
feketebarany666 2008.07.11. 11:42:47
Foleg az ilyen regi teherautokban aramol vissza sok kipufogogaz a fulkebe.
TEE2007 2008.07.11. 11:51:05
Én írtam a cikket.
Köszi a sok hozzászólást
:-)
Én minden ilyen dolgot egyszerűen oldanék meg.
1. Füstokádót rendőrnek kiszedni a sorból.
2. Másnap kötelezően elküldeni bemérésre egy központi helyre.
3. A eredeti zöldkártya kiadóját min. 15 évre eltiltani tevékenységétől + pénzbüntetés.
Elképzelésem sincs, mi ebben a bonyolult ...
feketebarany666 2008.07.11. 12:01:39
Rocko- 2008.07.11. 12:17:10
1) te józsi, némmá milyn büdös! - jah!
2) következô vizsgán: béla, vidd már át a szekeret vizsgán, holnap meghívlak egy láda sörre.
3) sofôr jani röögve nézi, h milyen gyors az IFA, mögötte mindneki le van maradva.
jómagam 2008.07.11. 12:26:23
Szóval még csak le se kellett fizetnem senkit. A "mester" ugyanis természetesnek vette, hogy nekem papírok kellenek, nem pedig üzembiztosan működő autó. Hát, papírokat kaptam is, aztán persze folytattam a gép felújítását.
Na ennyit arról, hogy miként lehet ma zöldkártyát és műszakit kapni.
Azóta persze az autó már sokkal jobban van és nem is vittem többet ehhez a mesterhez.
Horci 2008.07.11. 13:33:25
Ha versenyautót akar akkor vegyen olyat, ha meg 5 literes fogyasztással akar járkálni kultúráltan aztis megértem, de a kettőt ne variáljuk már.
A másik sztori ami tegnapelőtt történt:
Megyünk nyugiban a 10es úton Üröm határánál belebotlunk egy régi trazitba. Gazdasági okokból a szívódezső rettenetben motorolaj töltötte be az üzemanyag szerepét (ezek a régi igénytelen dízelek minden hulladékkal elmennek, azért jó :) ). Mögötte araszoltunk egy ideig mert nem tudtunk előzni, de már a szagtól majdnem inkább visszafordultunk. Ilyenkor miért nincs egy rendőr aki megállítja és helyszínen széttépi a zöldkártyát?
? 2008.07.11. 14:14:30
Nem is a bűz, hanem ez a finom szálló por a legundorítóbb az itteni levegőben.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.07.11. 14:29:43
Ethan1982 2008.07.11. 15:24:28
isti77 2008.07.11. 15:28:34
De a legjobban a vezetési élményt szeretem bennük, a széles használható fordulattartományt.
És az a hang! Zene a fülnek. Alacsony fordulaton sima, pörgetve sportos, mint egy versenyautó!
t 2008.07.11. 16:22:20
Szendwich 2008.07.11. 16:27:52
:)
Öreg Tintás Barnes 2008.07.11. 17:32:25
LOOOL !!! Ez nagyot ütött! :)
SLaci 2008.07.11. 19:37:32
Kicsit off, de környezetvédelmi kérdés:
Miért kell 10-15 l / 100 km-es fogyasztású autóval munkába járni egyedül nap mint nap? Nem elég egy 5-6 l / 100 km-es fogyasztású?
És itt most kérek minden érintettet, mielőtt megnyúz, hogy gondolja át: ha elegendően nagy a szerszámom, miért kell autóval növelni? Vagy?
:D
SLaci 2008.07.11. 19:46:38
Vegyél akkor autót, tisztelt barátom, Hölgyeim és Uraim, hogy ne csak a hitelt tudd kifizetni (ha ki tudod...), hanem a szervizt is. Akkor is, ha váratlanul jön közbe. Ha füstöl az autód (izé, járműved), mindegy, hogy dízel, benzines, kétütemű vagy Wankel-motoros, az nem természetes. Oldd meg. Csináltasd meg.
Szar ügy a takaró, de télen időnként felébred az ember, hogy fázik a lába, és ha nem veszi észre, tisztelt Barátaim, akkor elkúrtuk. Böszmék vagyunk.
Na most olyan bölcs voltam, hogy menten... nem is tudom. Befogom??? :))))))
SLaci 2008.07.11. 20:02:02
Sok már belőlem, de nem bírom abbahagyni.
Végre kiosztja valaki más a tahókat. Rossz látni, ahogy a cirill betűket keverik a latin betűkkel.
bakter. Egy gáz van. Magyarul sem tudnak. Nem tudnak olvasni. Írni. (Különben tudnák, hogy a cirill z-t nem keverjük latin betűkkel.) Szakmám része, hogy felismerjem az írni-olvasni jelszinten tudókat (gyk.:funkcionális analfabéta, nem anál fagörögbetű).
B.GY. 2008.07.11. 20:55:40
cooperügynök · http://vilagmegvaltogondolatok.hu 2008.07.12. 11:20:16
öccse 2008.07.12. 12:36:44
Péter 2008.07.12. 21:41:05
Az én verdám egy '82-es vw Jetta 1.6D. Fogyasztása legutóbb 4.3l/100km volt, országúton, folyamatos 80-90-nél, de városban se kér többet 5 liternél.
A titka: normálisan karbantartott, felújított motor, és nem agyonhúzott adagoló. Én is tudnék koromokádó lenni, akkor gyorsulna is szépen, de két oknál fogva nem teszek ilyet:
1. nem akarok 5 liternél nagyobb fogyasztást a jelenlegi üzemanyagárak miatt
2. nem szeretném szétfüstölni az egyébkéntis szmogos várost.
Az öreg diesel Golfok, Jetták tulajdonosainak ajánlom, hogy szereljék ki a motort, vigyék el Dedeó mesterhez a 19. kerületbe, és kérjenek rajta full felújítást. Nekem 7 literről csökkent le 5 literre a fogyasztásom.
A felújítás 145 ezer Ft volt. (új dugó, új csapágyak, szelepek, gyűrűk, fűrás, minden). Gyári alkatrészekkel. Ha évente valaki csak 15 ezer km-t autózik, 320 Ft-os gázolaj árat figyelembe véve másfél éven belül megtérül.
Ja, és ettől függetlenül, a napi közlekedéshez nem ezt a járgányt használom. Arra van biciklim, elektromotoros hajtással, kb. 30 km-t megy egy töltéssel, csendes, és nem ragad be a dugóba.
Péter 2008.07.12. 21:46:50
Egy barátomnak van egy fekete Transportere. Turbós, 97-es. Agyon van húzva, alufelni, full extra felszerelés. Ha lepadlózza, fekete koromfelhő. De megy is. Tele pakolva nehéz holmikkal, utánfutóval alig bírtam utána az iramot, pedig én csak egyedül ültem. Na ezt nem szabad tenni a dieselekkel. Az ilyen kocsik tulajdonosát arra kényszeríteném, ha azonnal nem tekeri vissza az adagolót, akkor a saját füstjét szívja egész nap...
Johnny336 2008.07.14. 14:06:10