Jó kezdeményezésnek tartom az európai autómentes napot, évente egyszer ki lehet bírni a a hozzám hasonló leglustábbaknak is. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nem kell vidékről ingáznom minden hétköznap a munkahelyemre, de aki rákényszerül erre, holnap autó helyett vonattal ingyen utazhat mindössze a forgalmi bemutatásával. Jó ötlet volt a MÁV-Start részéről, ezzel tényleg adnak valamit a sok mellébeszélés helyett.
Szeptember 22-én, díjmentesen utazhatnak a forgalmi engedéllyel rendelkező utasok. A kedvezményt igénybe veheti a gépjármű tulajdonosa, vagy üzemben tartója, a nem magántulajdonban lévő személygépkocsik forgalmi engedélyével azonban nem használható fel a díjmentes utazás. A kedvezmény kizárólag belföldi utazásra, 2. kocsiosztályon vehető igénybe. 1. kocsiosztály igénybevétele esetén a teljes árú kocsiosztály-különbözeti díjat meg kell fizetni. IP, IC vonat igénybevétele esetén a pót és helyjegy, pótjegy vagy a helyjegy díját meg kell fizetni. Forgalmi engedély hiányában vagy nem a saját nevére szóló forgalmi engedéllyel utazónak a jegyvizsgáló teljesárú menetjegyet ad, és felszámítja a MÁV-START Zrt. Üzletszabályzatában előírt pótdíjat is.
Járuljunk hozzá közösen a tisztább levegőhöz az Európai Autómentes Napon!forrás: mav-start.hu
Igazán tehetne ugyanennyit a BKV is, mert leginkább Budapesten jellemzőek a dugók, amit csak úgy lehetne csökkenteni, ha a főként egyedül autózókat átcsábítanák az esetenként gyorsabb városi tömegközlekedésre. Ráadásul ebből még csak bevételkiesés sem nagyon lenne, hisz aki egyébként minden nap autóval jár, az úgysem fizetett volna ezen a napon sem jegyért, vagy bérletért. De nem, ők tartják magukat ahhoz a róluk kialakult képhez, miszerint ez egy rendszerváltás előttről ittragadt és azóta sem sokat változott őskövület. Véletlenül sem raknák ki szegény fölösleges és használhatatlan Mancikákat és Terikéket, hogy normális járműveket vásárolhassanak és esélyük legyen arra, hogy rávegyék azokat is a tömegközlekedésre, akik egyébként anyagilag nem kényszerülnek rá. Ők inkább várnak ölbe tett kézzel, hogy hátha lesz pár olyan hozzám hasonló marha, akik ezen a napon jegyet fognak venni. Nem mintha érne egy fillért is a szolgáltatás, de akkor már inkább szabályosan, jeggyel fogok a munkahelyemre tömegközlekedni. Ha már autómentes nap, akkor rajtam ne múljon.
Aki kevésbé lusta és van biciklije, az pedig pattanjon fel rá és tekerjen egy kicsit. Idén a Critical Mass is rendhagyó lesz, nem szervezett felvonulásra buzdítanak, egyszerűen csak szabályos kerékpáros közlekedésre az egyéb alternatívák helyett.
Mikor lesz a felvonulás? És hol? És mettől meddig tart majd?
A szó hagyományos értelmében ilyen nem lesz. Szeptember 22-én, hétfőn 18:30-kor a Hősök terén, majd 20 órakor a Moszkva téren lesz bringás demonstráció bringaemeléssel, közte felvonulás helyett közlekedés van. Útlezárás nélkül.
Miért nem hétvégén demonstrálunk?
Mert az Európai Autómentes Nap hétfőn van. Szeretnénk elérni, hogy az autómentes nap ne csak egy letudható, semmi változást nem hozó PR rendezvény legyen, hanem valódi társadalmi vitát váltson ki. Nem kívánunk kitérni az autómentes napon az elől a dugó elől ami ellen tiltakozunk, sőt nagyon hangosan szeretnénk alternatívát kínálni, legalább ezen a napon. Bízunk benne, hogy az Európai Mobilitási Hét, és az Európai Autómentes Nap médiakampányát felhasználva elérhetjük, hogy a város felkészüljön a tömegesen közlekedő kerékpárosokra, azaz legalább annyira leürül, hogy el tudunk jutni a Hősök teréről a Moszkva térre. Az Autómentes Nap egyébként is "autómentes", így aznap mindenki tegye le a dobozt, aki csak teheti. Helyette használja a tömegközlekedést, vagy kerékpározzon.
Mik a felvonulás céljai, és eredményei?
A Critical Mass résztvevői a közlekedési célú, mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés, és szmog csökkenéséért demonstrálnak. Szeretnék, hogy Budapesten tovább emelkedjen a kerékpárral közlekedők aránya, és végre ne csak a civilek, hanem a város vezetői is tegyenek ezért. Ehhez az is szükséges, hogy a fővárosi kerékpáros infrastruktúra az európai példákat követve, biztonságos technikai megoldásokkal tovább bővüljön, a meglévő útfelületek pedig alkalmasak legyenek kerékpározásra is. Nem célunk a biciklizés ráerőltetése a város polgáraira, csak a közösségi szintű gondolkodás és az ésszerű mobilitás térnyerése. Az akció olyan városlakók kezdeményezése, akik már meghozták a maguk áldozatát és a számukra ma még kedvezőtlen körülmények ellenére is elsők között változtattak. Döntésükkel már enyhítették a dugókat, átadták helyüket a tömegközlekedési eszközökön, és követhető alternatívát mutattak fel.
2004 óta jelentős eredményeket értünk el. Ezekről részletesen itt olvashatsz. Eddig a bullshit. A Critical Mass legfőbb célja az, hogy TÉGED rávegyünk a biciklis közlekedésre! :)forrás: criticalmass.hu
A már megszokott útfeltúrásokon túl azt nem árt tudnia a pesti autósoknak, hogy az Andrássy út teljes hosszában le lesz zárva az autóforgalom elől, keresztezni a nagykörúton lehet. De ez úgysem lesz lényeges, hisz úgyis otthon hagyod az autódat holnap. Otthon hagyod?
Az utolsó 100 komment: