A hétvégi diplomata sínkocsis poszt után ismét egy dupla következik, annyira hasonló témában írt nekünk két olvasónk is, szinte egy időben. Vajon mi a jobb, ha egy rendőrautó megkülönböztető jelzés használata nélkül gyorshajt, vagy ha minden bizonnyal engedély nélkül használja azt néhány tíz, esetleg száz méteren keresztül? Elsőként jöjjön Szabályos Autós levele:
2008.07.01 7.00 és 7.30 között az M1-esen Budapest felé. Tatabánya Óváros csomóponttól haladt a KVZ-363 az autópályán. Az első építési szakaszon még szabályosan haladt - mögöttem - , majd kövér gázzal, jobban gyorsulva lehagyott. Felvezetőautóként haladt előttem 135-tel, majd elértük a követekező építési szakaszt. 80, majd 60 km/h a megengedett, de a rendőrautó 100-al átsuhant a korlátozás alá eső szakaszon.
2008.09.29. kb. 19.30 Tatabánya Rákóczi Ferenc utca (Környe felé). Egy szakaszon 70, majd egy kereszteződést követően 50 km/h a megengedett. (Ez utóbbi részen szoktak mérni). A KVZ-442 rendszámú autó mindkét szakaszon +20 km/h sebességgel haladt.
Mindkét autó rendőrautó, és mindkettő figyelmeztető jelzés nélkül száguldozott. Felháborítónak tartom, hogy az én becsülettel befizetett adómból, következmény nélkül megtehetik. A rendőröknek nem kellene példát mutatni, ha már olyan gyalázatos a közlekedési morál? Ez a nulla tolerancia? Vagy csak az egyszeri autósnak?
Kíváncsi lennék, milyen büntetést kaptak ezért. (Bejelentést tettem a rendőrségen.) Kíváncsi lennék, mivel védekezek volna egy traffipaxos ellenőrzésnél. Én hivatkozhatok-e ezek után a következő ellenőrzésénél ezekre az autóvezetőkre?
Ezt pedig Gábor küldte nekünk:
Tegnapi (október 1.) élményemet szeretném megosztani veletek. Időpont reggel 8.00 után, helyszín 41-es főút. A főútra egy rendőrautó mögött hajtottam fel. Ilyenkor mosolyogva várom a 90-es tempóban való „araszolást” és a bátortalanokkal teli „a rendőr diktálja a tempót” sorban közlekedést.
A rend derék őrei azonban rácáfoltak erre a tapasztalatomra, a sűrű reggeli forgalomban (ráadásul ezen az úton a rengeteg külföldi is közlekedik) átlag 130-140 km/h-ás tempóban tekertek végig, figyelmen kívül hagyva a 60 km/h-ára korlátozott szakaszokat is. Néha utolértem őket, amikor egy lassabb jármű mögé beragadtak, két alkalommal megpróbáltam velük tartani a tempót, de 130-nál (lehet a sebességtúllépés miatt anyázni) feladtam, ők pedig elhúztak tőlem.
A csattanó: az apagyi benzinkútnál (helyszín: külterület – 90 km/h sebességhatár, ELŐZNI TILOS tábla!, záróvonal, forgalomtól elzárt terület felfestve, a szembejövő forgalomnak a benzinkúthoz behajtáshoz balra felálló sáv) az előzési tilalom ellenére két kamiont előzött meg, keresztülhajtva a záróvonalon, forgalomtól elzárt területen, a szembejövő forgalom felálló sávján. Mivel a szembejövőktől így sem tudta volna befejezni a manővert, elővette azt az eszközét, amellyel Isten csak mint kiváltságos személyt őt áldotta meg: bekapcsolta a megkülönböztető jelzést a szembejövőket figyelmeztetendő hogy ő most itt közlekedik, amelyet az előzés végén elegánsan kikapcsolva eltűnt a messzeségben.
Az ilyen gyöngyszemek megörökítésére ma vettem egy videokamerát.
Ja, a rendőrautó rendszáma: KVZ-597.
Marcellusca 2008.10.13. 14:57:23
És moderálom magam: 43!
Sugi77 2008.10.13. 15:00:03
Tegnap a soroksári úton két rendőr autó is hasonlóképp tett a 70-es táblánál először 50 körül hajthattak, aztán egy kicsi szlalomozás után, ki a buszsávba és olyan 80-90 között suhantak el mellettünk. :) Nem mertem tartani a tempót, nehogy aztán még nekem legyen bajom belőle...
biker_kolee 2008.10.13. 15:05:38
Marcellusca 2008.10.13. 15:10:23
Figyelmeztető jelzés: "vigyázzá, mer' nagy/széles/lassú vagyok!" Pölö: kukáskocsi, nehezebb/hosszabb/szélesebb vontató (túlsúlyos-túlméretes szállítmány.
Megkülönböztető jelzés: "takaroggyá' a zutambó', mer' qrvára sietek!" Pölö: mentő, tűzoltó, rendőr (persze nem azért, mert Gizike kirádiózott, hogy lefőtt a kávé) és minden olyan jármű, melynek késlekedése nagy vagyoni kárt, ill. életvesztéssel jár(hat).
Egyébként meg, szvsz, inkább használja a nínóját és úgy rohanjon, mint anélkül. Úgy legalább számítok rá, hogy gyorsan és tökön-paszujon keresztül vágtat.
Sokkal idegesítőbb (nemtom mennyire szabályos) a pályán, leálló sávban 40-nel poroszkáló yard. Főleg azért, mert a sok birka, aki odáig 131,5-tel ment, egyből jól belefékez (lelassul 100-ra), nehogy véletlen gyorshajtáson kapják.
storyline :) 2008.10.13. 15:16:23
Más sikeres ember a gyermekét meg a családi nyaralást videózni vesz kamerát, dehát nem vagyunk egyformák (szerencsére).
Matrix_ 2008.10.13. 15:23:34
(remélem ezt senki nem fogja hangosan felolvasni a munkahelyén :))
Arra én is kiváncsi lennék, hogy milyen büntetést kaptak a bejelentés után. Nagyjából semmilyet. De úgy meghallgatnám egyszer a másik felet is mielőtt nyilvánosan kivégeztetjük őket...
Marcellusca 2008.10.13. 15:31:36
Ott a pont. Bár azt végkép megkérdezném, hogy megkül. jelzés nélkül nem-e kellene-e példát mutatva betartani a KRESZ-t. Azaz vagy megkül. jelzés vagy szabályos közlekedés.
Naív-e vagyok?
Palex 2008.10.13. 15:31:52
Vagy csak hisztis árulkodókkal van dolgunk?
Matrix_ 2008.10.13. 15:41:48
Azt is tudjuk, mit kéne, meg azt is tudjuk mi van.
Sose fogjuk megtudni mi áll az ilyen esetek hátterében. De az a qrva kíváncsiság aaaaaz mindig megmarad :)
Sugi77 2008.10.13. 15:53:37
:) nem is tudom a múltkor kimondta, hogy mehetünk vezekelni :)
A gáz az, hogy először le sem esett :P
De ezek szerint vagy diplomatának, vagy rendőrnek kell lenni, ahhoz, hogy sikeres ember lehess Budapesten :)
Matrix_ 2008.10.13. 15:59:02
remélem nem olvastad fel hangosan a főnöknek? :D
Sugi77 2008.10.13. 16:06:07
Csssss... :) a főnök nem tudhat róla :) egyébként külön szobája van, csak a kolléganőm ül velem szemben, de ő szerintem még sosem hallotta ezt a kifejezést :D
OkoskaTo:rp 2008.10.13. 16:19:45
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.10.13. 16:49:48
107! 2008.10.13. 16:56:43
Ahhoz, hogy valaki rendőrautót vezethessen (főleg megkülönböztető jelzésekkel) elég sok tanfolyamon és vizsgán át kell esnie. Gondolná az ember, ha már ezeken túl van, akkor többen is alkalmasnak ítélték a forgalomban ilyen módon történő részvételére. Ennek ellenére közvetlen elöljáróink nagyon szűkmarkúan bánnak a kék lámpa használatának engedélyezésével, viszont elvárásként a Tisztelt Állampolgárok (továbbá az engedéllyel óvatoskodó főnökök is) a gyors megérkezést támasztják...
Azon felül sokszor a megkülönböztető jelzés inkább hátrány, mint előny. Néhány embertársunk ugyanis rémülettel tapos a fékbe, még akkor is, ha egy egyszerű kormánymozdulattal el tudna engedni. (persze ez csak szélsőséges példa, de jelen van az utakon)
Egy biztos ha szabályt kell szegni, akkor igenis legyen kéklámpa, sziréna.
Jacques Foche 2008.10.13. 17:16:24
"Siettek az árkádba.. Tudjátok miért. :-) "
Netán akciós volt a búrkifli? :)
Sugi77 2008.10.13. 17:23:28
:) Zsák, a fánk.....mit nekik búrkifli :)
autosave 2008.10.13. 18:19:10
beste 2008.10.13. 18:38:37
Választ nem kaptam, csak egy pofát vágtak...
yard (törölt) 2008.10.13. 19:21:24
Secnir 2008.10.13. 19:58:43
ez oly rosszul esett a lelkemnek, hogy vettem egy videokamerát.
khm.
nem semmi.
én is szeretnék ilyen helyzetben lenni...
DEGEC 2008.10.13. 20:41:40
hol van már a régi szép idők, bimmer gábor stb...??????:-)))))
Jacques Foche 2008.10.13. 22:08:22
B.GY. 2008.10.13. 22:09:54
Matrix_ 2008.10.13. 22:24:21
DEGEC 2008.10.13. 22:24:47
gondolom, ha orvos, akkor a felesége, szépen kér sorszámot, majd 3 hét mulva sorrakerül...
én meg utálom a sinbohócokat mert a családtagja ingyen utaznak a mávon na???
Bobby Baccala 2008.10.14. 00:48:06
nem akarok kötözködni, de speciel nálunk vidéken(megyeszékhely), konkrétan 1 db embernek van PAV1-e.
akkor ez most hogy van?
megint 2008.10.14. 01:12:30
Peteetow · http://www.automentes-szallitas.hu 2008.10.14. 06:42:21
A régi rendelet szerint a megkülönböztető jelzéssel ellátott gépkocsi vezetéséhez PÁV I kell, kivéve a HM és BM állományába tartozókat.
Azaz: a mentősnek kell, a többi akár B kat jogsival, PÁV nélkül menőzhet:-)
Az utóbbi időkben változott a PÁV előírása, de szerintem ez a passzus "véletlenül" benne maradt.
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.14. 09:11:19
A kéklámpa használatát tiltó főnök meg keressen magának más beosztást, ha folyamatos jogszabálysértésre kötelezi a beosztottait!
Az a baj a rendőrökkel, hogy lóg rajtuk az egyenruha. Hordani tudják, viselni nem.
A diszkó előtti hülyegyerektől csak a tányérsapka különbözteti meg. Éjjel az autóról nem tudom megmondani, hogy jászkárolyos hülyegyerek, vagy a "Lófrálunk és félünk" ügynöke" vezeti. Csak ha bekapcsolja a villigót...
Amikor kiszólnak a motoros rendőrnek (aki egyébként a hotdogárussal trécsel, a motorja meg 20 méterrel odébb) a Zsanett ügy után valami szaftosat (a "Gyere köcsög, rakjál farba!" gondolat mentén), akkor az a válasz a rendőr szájából, hogy "Ahhoz öten kellünk!"???
A rendőrtől várom a szabályok betartatását, és betartását. Kék lámpával pedig senki ne igazolja a KRESZ súlyos megszegését!
Akin meg lóg az egyenruha, mehetne bírságokat könyvelni valahova a rendőrség alagsorába, védje ott a rendet!
Bobby Baccala 2008.10.14. 09:32:07
köszi, ezek szerint minden bohóc ninózhat. :) akkor már csak a 107! által emlegetett sok tanfolyam és vizsga érdekelne, akkor az nem PAV I?
theutat villám 2008.10.14. 09:41:08
Akkor közkívánatra itt a másik oldal!"
1. Senki nem kérte a másik oldalt.
2. Pont leszarom, milyen tanfolyamokat végeztek el, ha nincs megkülönböztető jelzése, legyen szabályos, ha meg van, akkor felőlem menjen. Utána meg legközelebb ez a tanfolyamot végzett fog 50-es táblánál az 59-ért büntetni.
Aqweren 2008.10.14. 09:42:54
Nem az a baj ahogy közlekednek (illetve nem az a fő baj), hanem az hogy rendőrök, és meg szoktak büntetni. Gondolom sokakban megmaradt ez a félsz gyerekkorából, amir egy-egy szigorúbb tanár óráján érzett...:)
Merthogy egyébként aki százzal szokott átrepeszteni Bázarekettye belterületén, az ha meglát egy rendőrt ötvennel, akkor azontúl örökkön-örökké ötvennel fog közlekedni mert példát mutatott neki a rendőr?
Jó, értem én, ha példát mutat, úgymond "jogosan" büntethet, nincs meg a "bort iszik és vizet prédikál" mellékíze a dolognak. Vagyis elvileg nagyobb tisztelet fogja övezni a rend őrét. De gyakorlatilag nem fogja, mert rendőr, és a rendőrt mióta az eszemet tudom senki nem tiszteli, nem szeretik, a mukáját úgy akadályozzák ahogy tudják, mert a 40 éves rossz emlékeket, meg pláne a jelenlegi élményeket nem fogja az elfújni hogy "biztos rendes, példát mutat, szabályosan közlekedik"
Sokkal több idő kell még ahhoz, hogy a rendőri hivatás az őt megillető elismerést megkapja - és ehhez nem elég a KRESZ szabályokat betartani.
theutat villám 2008.10.14. 09:48:26
Ne is haragudj, de amit itt leírtál, az szerintem egy bődületes baromság, ezért nem változik az emberek szemlélete, mert így gondolkoznak, mint Te. Lehet, hogy Te 100-zal szoktál száguldozni Karagószörcsögön is, de pl. én nem.
Aqweren 2008.10.14. 09:53:21
Csak arra gondoltam hogy nem hiszem hogy változtatna egyes emberek közlekedési morálján az ha a rendőr szabályos...aki eleve két szerepkészlettel ül be vezetni (van rendőr és nincs rendőr vezetési módokat használ) azt baromira nem fogja meghatni hogy a rendőr szabályos.
Egyébként úgy gondolom hogy fel van hígitva a rendőrség is igen erősen (mint az egész közféra is úgy általában), és minden tiszteletem azoké a rendőröké akik megbolondulás nélkül tudnak ilyen körülmények között lelkiismeretesen dolgozni.
És sajnos egy-egy közösségről a kirívó esetek alapján alkotják meg az emberek a véleményüket.
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.14. 09:55:32
Sugi77 2008.10.14. 10:02:19
Sugi77 2008.10.14. 10:04:01
Meg ne azért tartsuk be a szabályokat, mert előttünk ott halad egy rendőr és ő rákényszerít minket azzal, hogy ő is betartja...
Aqweren 2008.10.14. 10:09:42
Gondolom mindenképpen bajba kerülnek, ha nem ér oda időben ahova kellene, akkor azért, ha szabálytalankodik, azért. Nyilván meg kell hozni egy ilyen döntést - melyik rosszat a kettő közül.
Azokról akik visszaélnek a hatalommal, ne beszéljünk - tőlük kellene megtisztítani a rendszert. Ja és utána pl. elég munkaerőt alkalmazni hogy ne kelljen "sietni".
Amíg a versenyszférában a legelsőtől a legutolsó alkalmazottig mindenkinek biztosítva vannak a munkavégzéshez szükséges feltételek, addig a közszférában ez koránt sincs így...saját autód a szolgálati kocsid is egyben, intézz munkahelyi ügyeket a saját telefonodon, ne használj túl sok irodaszert - legyen időd mindenre, de nem alkalmazunk négy ember munkájára csak egyet. Biztos vagyok benne hogy így van ez rendőréknél is - amíg az ügyeletes orvos pl. a 24 órás ügyelet előtt már rendelt nyolcat, akkor nincsenek illúzióim a rendőri napi munkavégzés könnyűségeiről.
Nem fekete vagy fehér feltétlen a dolog...
beste 2008.10.14. 10:15:46
Bizonyos nyomozati cselekményeknél kerülni kell a feltünést, -hát ezért. "
Ezt én értem, és meg is értem, de már az érkezéssel akkora ricsajt csaptak, hogy mindenki őket bámulta...
2008.10.14. 10:37:29
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.10.14. 14:26:10
107! 2008.10.14. 16:27:45
Itt a gond! Attól, hogy tájékozatlan vagy még nem kell a másikat hibáztatni.
Képzeld el: attól, hogy nincs "igazi" PÁV 1-esem, még ugyan azt a tesztet csináltam meg, mint aki mentőzni akar. Csak éppen a rendőrség orvosa végezte a rendőrség felszerelésével, ezért hogy csak a rendőrségen tudjam használni (ne menjek másodállásozni valami maszek kékeshez) csak egy belső igazolást állítanak ki róla. Ezen felül voltam gyakorlati és elméleti képzésen is. Sőt képzeld el, ha minden tanfolyamot, vizsgát összeadunk, akkor kb. két hónapot vett el az életemből (mondjuk így szinte minden közúti járművet vezethetek a "cégnél".
theutat villám 2008.10.14. 09:41:08
"úgy meghallgatnám egyszer a másik felet is" / MatrixHasYou 2008.10.13. 15:23:34 /
De ha téged nem érdekel, akkor nem vitázni akarsz, csak szajkózni a hülyeséged.
Általánosságban meg annyit: A KRESZ nem írja, meddig lehet használni a megkülönböztető jelzéseket. Olyat sem ír, hogy csak záróvonalon megfordulásra nem lehet használni. Aki használja annak viszont elsőbbsége van a többivel szemben, bizonyos dolgokat figyelmen kívül hagyhat (ha fél órán át használja, akkor addig,. ha két másodpercig, akkor addig). Ha bárkinek fáj, hogy ő nem teheti, szeretettel várjuk sorainkban.
szemenagy 2008.10.14. 19:13:36
Erre azért volt példa szűk pátriárkámban, a vétkes simán elismerte, de azért megkérdezte a kollégát: Te marha, nem ismered meg azt az autót, amit tegnap vezettél? Sima figyelmeztetéssel megúszta, nem is volt vészes (90 helyett 105), de nem rajta röhögtek a kollégák, hanem a balféken, amelyik leFÁMÁzta.. :D
B.GY. 2008.10.14. 22:09:00
Matrix_ 2008.10.14. 22:13:22
így így :)
és kikérem magamnak az általánosítást!!
B.GY. 2008.10.14. 22:26:44
Akinek nem inge,nem veszi gatyára:)
ironmemeberneck (törölt) 2008.10.15. 21:49:41
Áruld már el, hogy ez:
"...(ráadásul ezen az úton a rengeteg külföldi is közlekedik)..."
ki a búbánatos réti csicsörkét érdekel? Szerinted koitál egy őtést is, hogy az adott útszakaszon az adott időben a csillagok adott állása mellett hány vanuatui, pápua-új guineai netán lesothoi állampógár markolja a volánt?
Avatar 2008.10.17. 13:40:57
"A KRESZ nem írja, meddig lehet használni a megkülönböztető jelzéseket. "
Szerintem menj még vissza egy Kresz tanfolyamra! :)
Nem hiszem, hogy a tankolás olyan sürgős feladat lett volna, ami indokolja a villogózást
A KRESZ releváns része:
Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek
49. § (1) A gépjármű megkülönböztető jelezéseket adó berendezéseit csak abban az esetben szabad működtetni, ha a feladat sürgős ellátása, a személy-, élet- és vagyonbiztonság, továbbá a védett személyek és kíséretük biztonsága érdekében az szükséges, és a forgalmi viszonyok azt indokolttá teszik.
(2) A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.
(3) Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek találkozása esetében - egymás közti viszonyukban - az általános szabályok az irányadók.
(4) A megkülönböztető fényjelzést - ha a jármű olyan helyen áll meg, ahol a megállás egyébként tilos - működtetni kell. Megkülönböztető hangjelzést álló járművön használni nem szabad.
(5) A megkülönböztető jelzéseket használó gépkocsit tompított fényszóróval lakott területen belül nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
107! 2008.10.17. 18:54:24
Azt meg ne mondja nekem senki, hogy indokoltabb a kéklámpa szirénával száguldozó (kb 60 km/h) BKV "üzemzavar elhárítás"-os harminc éves Liaz... De még nagyon sok "álcég" is kap engedélyt megülönböztető jelzésre. Velük miért vagytok elnézőbbek?
Avatar 2008.10.18. 14:58:40
Tudjuk, a rendőrök által végzett MINDEN feladat olyan sürgős, hogy az már a villogózást indokolttá teszi. Ha éppen mégsem használják a megkülönböztetett jelzést, az csak a hatalmas önuralmuk miatt van.
:)
Vajon én vagyok az egyetlen, aki úgy érzi, hogy az általad felhozott példa tipikus esete annak, amire mindenki azt mondja, hogy ez még messze nem indokolja, hogy már tankolni is villogóval menjenek(, kivéve persze a rendőr kollégáidat)?
107! 2008.10.18. 17:38:51
Szükség lenne egy általános bizalomra. A rendőrök nagy része nem azért választotta ezt a hivatást, hogy visszaéljen vele, hanem hogy esetleg segíteni tudjon másokon. Amelyik ettől eltér az a kivétel, és azt kell kirakni a testületből. Jelenleg ezzel az állampolgári hozzáállással csak a normális rendőrnek megy el a kedve az egésztől... Nem elég, hogy az anyagi megbecsülés a béka segge alatt van, de még a társadalmi megítélést is sikerült demoralizálni. Ebben sok mindenki hibás, csak éppen az a rendőr nem, aki az utcán tiszteséggel végzi a munkáját.
suzukis 2008.12.07. 23:38:31
AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.08. 10:14:33
40-30-20 elvileg, csak ezt kb senki se tartja be. főleg nem éjjel kettőkor.
gecik