Friss kommentek

  • PIi: @amatőr: Amúgy csak viccelek. Válaszoltál úgyhogy úgy látszik igazad van. Ezek szerint én tévedtem... száműznöm kell magam ... (2021.07.13. 12:07) Mit keresnek teherautók a belső sávban?
  • kincsőrző: Kicsit megkésve, de a kérdést az FMSZ 1.12 döntheti el. "Az olyan úton, ahol a KRESZ 155. és 156. sz. ábra szerinti útburk... (2021.01.04. 18:16) Fogalmuk sincs, kié az elsőbbség
  • Arcade Macho: jelen pillanatban jelentem, hogy sikerult P+R -et csinalni Csikos kollega elott sikerult a mesterterv, igaz 10 evet kellett... (2020.10.15. 14:13) Sosem tudhatom, lesz-e másnap parkolóhelyem
  • Koszpek Ferenc: @városjáró: :) Bocsánatot kérek, FB posztban volt a link. ...na de ha már... :D Jelenleg Debrecen autósainak idegeit tépem ... (2020.06.09. 19:15) Járda, forgalomtól elzárt terület vagy parkoló?
  • Arcade Macho: igyekezni kell feltartas nelkul a belso savban menni, de ha nagy a forgalom akkor ugyse fog tudni a 180as versenyzo sokat n... (2019.08.06. 12:29) A belső sáv joga
  • Rugovicsvalagba: @MiKE: A KRESZ nem ismer olyant, hogy szervizút. Vagy szilárd burkolatú az út, vagy nem. Ha a két kereszeződő út szilárd bu... (2019.07.05. 01:34) Jobbkezes vagy nem?
  • Reactor: Nincs ezen mit csodálkozni, a Balkán közelebb van hozzánk, mint London vagy Helsinki. Az utak mentén gyűlő szemétkupacokon ... (2019.05.06. 20:39) Szemét szemetelők

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Fölösleges a téli gumi?

2008.11.26. 08:19 :: SilentSound

Őszintén bevallom Ede levelének olvasása közben többször furán összeráncoltam a szemöldökömet, mert nem nagyon értek egyet azzal, hogy a téli gumi csak fölösleges marketingfogás. Azzal sem értek egyet, hogy miért is kéne hússzal mennünk nyári gumival télen, ha ötvennel mehetünk télivel hasonlóan biztonságosan? Oké, hogy a hatvanas években nem volt ilyesmi, de internet sem volt. Akkor most az is fölösleges és hülyeség? Te mit gondolsz erről?

Most, hogy leesett az első hó és a rádiókban, tévékben állandóan elmondják, hogy azonnal rakd fel a téli gumit, szeretném elmondani az ezzel kapcsolatos véleményemet. Előre szeretném jelezni, hogy 1946-ban születtem, és a jogosítványt 1966-ban szereztem meg. Azóta vezetek. Balesetem még nem volt, de ez nem is lényeges. Úgy vélem, hogy ez a téli gumi dolog nem más, mint üzlet. Üzlet a gyártóknak, üzlet, aki felteszi, felesleges kiadás az autósoknak. Ugyanis nem a téli gumin múlik a dolog, hanem a sebesség helyes megválasztásán.

Miért mondom ezt? A hatvanas és a hetvenes években még nem volt szerencsénk ehhez a remek dologhoz. Akkor is voltak kemény (a mainál sokkal keményebb) telek és akkor is mehettünk autóval. Egyszerűen arról volt szó, hogy nem akart senki száguldani, hanem ha 20 km/h-val lehetett menni, akkor annyival mentünk. Milyen érdekes, hogy én az akkor gumival (ami sem téli, sem nyári nem volt, hiszen egész évben azzal mentünk) teljesen simán felmentem a Kapy utcán Budapesten (ott lakom), az persze más volt, amikor ónos eső esett, akkor ugyanis az ember nem ül kocsiba. Mert a jégpáncélon a mai téli és nyári gumi sem jó.

Ha emlékeim nem csalnak, valamikor a nyolcvanas években kezdődött ez a hisztéria a téli abroncsokkal kapcsolatban. Most 2008 van, ideje lenne számolni egy kicsit. Ahhoz, hogy egy autós vegyen téli gumit, minimum (alaphangon) 50.000 forintot kell kifizetnie. Meg a szerelő, az kb, 15.000. Összesen 65.000. Tessék ezt megszorozni mondjuk csak 1 millió autóval, döbbenetes a szám.

Pedig ha valaki a téli viszonyok között is megtalálja a helyes sebességet (vagy uram bocsá' leteszi az autót és BKV-ra száll) megússza ezeket a kiadásokat. (Igaz,  nem tudom, tudják-e, hogy a BKV és a Volán autóbuszokon sincs téli gumi, mégis eljutnak oda, ahova kell.) Persze itt is van kivétel, a 29-es autóbusz a Kapy úton nem tud felmenni, mert a sofőr agyament módon nyomja a gázt és égeti szét a busz motorját, ahelyett, hogy szépen kis gázfröccsökkel menve jutna fel. Az idősebb sofőrök nagyon jól tudják ezt.

Egyszóval: nekem soha nem volt még téli gumim. 10 éve az ún. négy évszakossal megyek, ez pontosan elég. Évente megnézetem a gumisnál, hogy mennyit kopott, 4-5 évente cserélek. Aki ezek után bedől a nagyszerű reklámnak, a téli guminak, vagy akinek sok pénze van, tegyen belátása szerint. Sokan felteszik a téli gumit és nyomják ezerrel. Aztán csodálkoznak, hogy az árokban kötnek ki. Kedvencem pedig az, aki 5 cm-es hónál hóláncot tesz fel és szétveri az aszfaltot, meg a gumiját.

Még csak annyit, 10 évig éltem és dolgoztam Rovaniemi mellett Finnországban. Ott rengeteg a hó, de ott olyan abroncsok vannak, amikkel idehaza soha nem találkoztam. Speciális, nagy hóra, vagy letaposott hóra készültek + a kötelező hólánc. Igaz, arrafelé 2 nap alatt esik annyi hó,  mint nálunk 2 év alatt.

535 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó gumi

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B 2008.11.26. 14:05:22

degec 2008.11.26. 13:37:49
A Net legtöbbször jó, de arra azért vigyázz, hogy ne 8-10 éves elfekvő készletből vegyél. A gumiabroncs oldagalán a peremrész fölött van egy DOT-nak nevezett gyártóművi kód, ennek utolsó 4 számjegye a gyártási hét és év pl 5207=52 hét 2007-ben. A net egyébként általában azért tud olcsó lenni mert:
1, nem kell hozzá telephely és szerelőmühely viszont amikor elmész a gumishoz az jobban levesz a szerelésért, hisz a felelőség őt terheli ha felrakja neked a számára idegen terméket.
2, nagy készlet miatt nagy kedvezményt kapnak tőlünk. Akkor van baj ha az egy öreg valakinél bentragadt készlet. A gumiabroncs vegyi reakciók gerjesztésével létrehozott termék.(molekuláris kapcsolatokat hozunk létre) A termék gyártásának befejezésével ezek a reakciók nem álnak le csak rendkivül lelassulnak. 6-8 év után már minden gumiabroncs, nem csak a téli megöregedik - elvesziti rugalmasságának jelentős részét és ezért sokkal sérülékenyebb és extrém körülmények közzött (nagyon meg kell állnod)már nem teljesít úgy mint egy új.

apa 2008.11.26. 13:41:47
Tavaly Magyarországon a járművezetők kb.55% már téli gumiabroncsot használt. Nem szaksajtó adat, fapados felmérés, kollégáim egy program keretében rengetek autót néztek meg és átlagoltunk.
A gumiabroncs nyomását európában az E.T.R.T.O. szabvány határozza meg. Téli, nyári minden esetben ugyan olyan nyomásra fujandó. A pontos értékre jó iránymutatást ad a kocsit tanksapkáján vagy a B oszlopnál elhelyezett táblácska, esetleg a gépkönyv, már ha meg van még. A légnyomást ha javasolhatom ne a benzinkútnál állitsd be hanem vagy a gumisnál, legtöbb helyen ingyen is megteszik, vagy a kocsiszervizben. A kutakkal az a baj, hogy a nyomásmérő egy eléggé érzékeny mérőműszer, utálja a hőmérséklet ingadozást és az ütödést. A kutakon ebből kapja a legtöbbet és emiatt pontatlanná válik. Mértünk olyan helyen is ahol a benzinkút müszere 1,1 bar-t csalt. Ez már életveszélyes.

Patrik · http://kicsivu.freeblog.hu/ 2008.11.26. 14:10:41

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.11.26. 12:22:24
"Külön kiemelném a négyévszakos Goodyeart a táblázatból feljebb, aminél a HÓBAN (!) és NEDVES ÚTON (!) mutatott produkciója finoman szólva nem kielégítő (lásd: 6. sor). Na, ennyit a négyévszakos csodákról. Mi van télen, amikor nehéz vezetni? Latyak és hó, köszönöm. Virágokat az öltözőbe, a csokoládét a helyszínen fogyasztom el. "

Finoman szólva sem kielégítő? Finoman szólva csúsztatás: 2.5 felett írják gyenge pontnak az adott területet. Az ADAC azt írja: AJÁNLOTT. Felülbírálnád?
Amúgy az a négyévszakos hóban, illetve vízen jobb, mint a nem olcsó Michelin, Vredestein, Bridgestone, Yokohama, Firestone satöbbi márka TÉLIgumijai. Tehát jobban fékez, kanyarodik, mozog, mint azok.

De ha konkrétan nézzük ezt a "finoman szólva nem kielégítő teljesítményt", azaz a két gyenge pontot:
Good Year 4 Seasons - vízen: 2.7, havon 2.6
Dunlop SP Wintersport 3D - vízen 2.2, havon 2.3

Namost ez utóbbi NAGYON AJÁNLOTT. Ettől pedig alig marad el...

Secnir 2008.11.26. 14:14:55

nah, kicsit melózom, oszt fölgyülemlik egyből sok marhaság.
összeírtam:
-EDE
=tessék visszamászni a koporsóba, köszönjük.
-Márta, Szívvvel
=aggódom az egészségetekért. mármint a szellemiért
-Nem kell téli gumi! 2008.11.26. 10:22:41
=te hülye vagy
-Degeczi 2008.11.26. 10:23:05
Csak meg szeretném kérdezni, hogy egy 12-15 tonnás BKV buszon, mely pl a Normafához jár, vagy a Farkasrétihez, azokon miért nincs téli gumi?
=mert nem rakják fel őket. van is belőle baleset. láttam is. Mecsekben leesett hirtelen a hó, buszok, kamionok keresztbe-kasul. a téligumisok meg vidáman tekertek. buszból is.
-WUT 2008.11.26. 10:25:58
[...]Kérdés: fizet olyankor a biztosító, ha valaki nyári gumival okoz balesetet? (lehet, hülye kérdés, de engem érdekel)
=igen, mert nem megfelelő műszaki állapotban ment ki az utcára
-KopaszMercis 2008.11.26. 10:33:59
Az abszolut hatekonysagot a haverom talalta fel
=hááát, biztos, hogy az ő ötlete volt ;)
-ostván 2008.11.26. 10:42:13
Előrebocsátom, hogy egyetértek a post írójával.
=ostván, ostván, te kis hamis. rázz kezet edével...
-lutsi 2008.11.26. 11:07:48
Ajánlom mindenkinek a Bild októberi számát, tele gumi tesztekkel. 80 millió német pofájába mondják bele, hogy a 7 fokos küszöb egy kurva nagy kamu!
=ja, a Bild. Az a német Blikk, a heti kétszeri ufóészlelésével meg a Kennedy-gyilkosság felemlegetésével. meg a maunikasaú részletezésével.
-MadDogzCo. 2008.11.26. 11:19:57
[...]mert az a másik marha biztos nyári/négyévszakos gumival megy (ezt honnan tudja menet közben megállapítani???)
=a mintázatból. lehet látni, még forgó keréknél is.
-zekkkk 2008.11.26. 11:27:34
Ede, te a füredi Ede vagy, tudom.
=ez ugrott be nekem is először. az is hüje, ez is.
-bmwes 2008.11.26. 11:43:09
Nos... A hatsokerek hajtasuak meg se moccannak teligumi nelkul.
=respect. volt hátsókerekes fordom, olyan emelkedőn, ami kb 2%-os volt, el sem tudott indulni! csak tolásra. a gond ott volt, hogy az emelkedő vége egy elsőbbségadás kötelezővel ellátot beláthatatan kereszteződésben volt. ilyenkor asszony kiszállt, előresétált, majd ha jó volt, jelzett, és nekifutásból mentem át rajta.
-Vilámközösülés 2008.11.26. 11:45:33
Vezetni kellene jól megtanulni, az nem
gumifüggő.Én nyári gumival felmentem a hegybe
szombaton szakadó hóban
=te is csak rövid ideig szaporítod a hülyék táborát, remélem... ...a villám különben 2 l bötű

degec 2008.11.26. 14:15:15

B 2008.11.26. 14:05:22

Ezt irtam....

"vagy argep.hu kiadja hol a legjobb, de a gyartasi evre figyelni kell, mert soxor aze olcso mert 2006 os..."


Egyebkent lehetoseg van a szemelyes atvetelre is...es akkor meg lehet nezni mit vesz az ember...de nekem nagyon jo winterportot hoztak 2006 ban, hatsokerekkel mindenhol elmentem..

amugy szvsz tok mindegy a gumis mindenhogy levesz..de ez nem csak a gumisra vonatkozik..

engem tavaly akartak lehuzni mikor uj alut vettem, megkerdeztem, hogy mennyiert cserelnek at 195/50 R15 ot...aszondak 1500/db vagy mennyi...nem emlexem.
mondtam zsir...

atcsereltek, persze ha nem szolok nem teszi fel a gepre azt a kis muanyag adaptert, hogy nem b@ssza ossze a zsir uj felnit, (nem az ove)
oszt a vegen mondjak hogy 10e lesz...
mondom 4*1500 az nalam 6.5...

aszonya az okos 6.5 az a 13 colosra vonatkozik....mondtam hogy en ertem, csak nem ebben allapodtunk meg...mert 15 ost kerdeztem illetve latta is....

mondam zs

degec 2008.11.26. 14:20:35

oszt milyen ford ami hatso kerekes, transit taurus??

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 14:28:31

Secnir 2008.11.26. 14:14:55

Röviden. Tömören. Metro. :D

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 14:29:37

degec: "mondom 4*1500 az nalam 6.5..."


Remélem elírás, mert nekem 6 ezer jött ki :D:D:D

apa 2008.11.26. 14:30:27

B: megnéztem ezt az ETRTO-t, de csak a leírások tartalomjegyzékét találtam meg első blikkre. Különben lehet, hogy félreértjük egymást, mert OK, az abroncsokra fel van "írva" hogy milyen tartományra fújható, ez lehet szabványos. Az autó gyártója is megad egy szerinte jó nyomásérték-intervallumot, nem részletezve, milyen abroncsra érti - ez van pl. a tanksapkán, kesztyűtartón, oszlopon, akárhol.

Most hogy alaposabban megnéztem, látom hogy az autó kezelésijében a téli abroncsra terheléstől függően 1-2 tizeddel nagyobb nyomást írnak.

Most akkor hogy is?

ccorsa (törölt) 2008.11.26. 14:32:25

Hát ilyen ez a kis országunk.
Még mindig vannak 50-es IQ-val megáldott honpolgárok, akik szerint felesleges a téli gumi.
Balkán marad ez még kúrva sokáig...

degec 2008.11.26. 14:33:06

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.11.26. 14:29:37

igen eliras...:-DDDDD
lusta voltam elinditani a calculatort, es fejbe szamoltam...

B 2008.11.26. 14:39:22

Ja még egy apróság: Buszra és tehergépjárműre ugyan úgy gyártunk téli gumit, a világ szebbik felén használják is rendesen, de itthon csak akkor keresik meg az embereinket a volánok, a kv-k meg a fuvarosok amikor épp összetörik, árokbafordul, 20-an sérültek, stb., van a médiában. Akkor és ez általában már mindig február közepe, egyből jön a tudnánk e behozni, mikorra és mennyiért, mert igazgatói utasitás. Ilyenkor jön a kínlódás, mert olyankor mi már mindig nyári termékeket nyomjuk a gépeken és sehol nincs a raktárakban semmi. A vége mindig egy "most már kihuzzuk valahogy tavaszig" lesz. Bezzeg ősz elején hiába mennek a fiúk, hogy beszéljünk az utasbiztonságról, olyankor ez soha nem fontos.
Hogy egyszer ezekkel jöjjön szembe a nyolcas uton keresztbe csúszva egy busz vagy egy kamion...

Secnir 2008.11.26. 14:41:41

ami kimaradt:
30 cm-es hóban kisebb a féktáv. nem tudom, ki rongyolt már szakadó hóesésben, de a vastag havat törni lehet csak. szinte nem is kell fékezni, a hó simán megfogja az autót.
voltam olyan hóesésben pár éve, amikor Debrecenben elkezdett szemerkélni, mentem át Nyíregyre. ott voltam kb 2 órát (siettem, hogy a hóesés előtt haza tudjak indulni, de nem sikerült). este 6-kor indultam, azalatt kb 20 cm leesett. Nyíregytől Polgárig összevissza 5 autóval találkoztam, az úton halálfélelmem volt - de nem amiatt, hogy megcsúszok, hanem azért, mert mikor kiértem egy településről, a hófúvásban nem láttam az utat, hanem csak egy fehér síkságot. se táblák se útjelző bóják, se semmi. volt úgy, hogy érzésre mentem a kanyargó fasorok között, és rettegtem, nehogy árokba boruljak.
aztán valahogy felkanyarodtam az atuópályára, hó ott is, de 70-el nyugisan lehetett menni.
aztán utolértük Gyöngyös magasságában a hókotrókat, azok meg 40-el mentek. alig bírtuk őket megelőzni.
és akkor a Pest előtti emelkedők Mogyoródnál! hmmm, de finom volt! téligumival simán felmentünk vele. nyárigumisok meg várták a hókotrókat az emelkedő aljában vagy 400m hosszan :)

Secnir 2008.11.26. 14:47:11

meg azt számolom, hogy Ede '46-os, a hatvanas években már vezetett. a kemény telekben.
ne felejtsünk el pár dolgot.
1. akkoriban nem vezethetett mindenki autót ugyebár :)
2. egy akkori autó (fekete pobeda, volga stb) súlyra alsóhangon verték a két tonnát. más volt a tapadása.
3. ezeknek az autóknak más volt a sebessége. nem volt ritka a "40mp alatt van százon" kijelentés.
4. akkoriban jóval kevesebb autó furikázott az utakon, mert nem engedhette meg magának mindenki. mardjunk annyiban, hogy jó esetben a Lánc-hídon egyidőben 5 autó ha tartózkodott. haladt. volt hely, ha megcsúszott. ellenben ma?
ugye, kedves Ede...?

Fújtéligumi 2008.11.26. 14:49:56

Nem kell téligúmi!
Púsztújjon!
Jukasszad ki bicskával az összest!

Secnir 2008.11.26. 14:54:18

igen, kezdjük előlről.
T: téli gumi, Ny: Nyári gumi, J: jég, H1: hópihe, H2: havazás H3: erős, vastag hó E:Eső, Eo:ónos eső Sz:száraz út
csináljatok egy táblázatot, úgymint:
T Ny
___________
J | | |
H1| | |
H2| | |
H3| | |
E | | |
Eo| | |
Sz| | |

és mindenki írogassza be magának, hogy szerinte melyikkel melyik úton hány méter a féktávja, ötvenes tempóval. akár ki is próbálhatja, ha van kedve.

Pcmg: :)

B 2008.11.26. 14:56:32

apa 2008.11.26. 14:30:27
Sajna ahhoz hogy itthon E.T.R.T.O.-t olvasgass be kell menned a szabványhivatalba, vagy el kell jönnöd hozzánk. A szabvány egyébként meghatározza a nominális középértéket.
Ettől +/- 15%-ban bármely gépjárműgyártó szabadon megadhat értékeket, annak függvényében hogy sikerült behangolnia a jármű futóművét. Ha az idióta mérnök különböző értékeket ad meg télire és nyárira akkor csak sajnálni tudom, mert azt jelenti hogy duplán dolgozott és értelmetlenül. A használatkor a gumiabroncs melegszik - nő benne a nyomás. A mérnök lelkem kiszámolta, csak azt nem vette figyelembe, hogy a téli is melegszik úgy csináljuk hogy az adott körülményekhez képest melegedjék fel annyira amennyire kell. Nyugodtan fújd mindig a nyárinak megfelelő értékre, bár ha úgy érzed kissé inbolygósabb lett a jármű +10% mindig belefér.

Matrix_ 2008.11.26. 14:56:51

Secnir 2008.11.26. 14:54:18

kinyomtathatom a tiédet? Vagy kopirájtos? :)

blogsámán 2008.11.26. 15:00:34

Alapvetően Secnir-rel értek egyet, illetve a többi hasonló hozzászolóval.
Egy dologra hívnám még fel a figyelmet. Ha már valaki úgy gondolja, hogy téli gumit tesz fel, azt mi a halálért hagyja az utolsó pillanatra? Csepelen a Szabadkikötő úton van egy éjjel-nappali gumis. Az elmúlt napokban legalább 150 m-es sorok voltak előtte. Én mondjuk mosolygok rajta, de ha már a szándék megvan, miért dönt valaki úgy, hogy inkább vár 3-4 órát a gumisnál a szakadó hóesésben, ahelyett hogy időben elintézné 10 perc alatt? Felfoghatatlan.

Sheff Bácsi 2008.11.26. 15:26:23

Rengeteg komment van ezért nem is olvastam végig.
Szokszor szoktam mondani a téligumi nem csodaszer, attól hogy felteszi az ember az autójára még ugyanugy hat rá a fizika.
Hogy miért is kell(ene) akkor átcserélni télen? azért mert a nyári guminak más az összetétele, (szilikát tartalma egészen pontosan) ez azért kell mert azóta mióta emberünk " jogosítványt szerzett 1966-ban " kitaláltak pár dolgot, az autók teljesítménye is megnőtt, meg a passziv biztoság is. Na mármost ha télen is akarunk relative biztosnságban autózni, normál sebességek mellett, akkor kell téligumi.
Azt meg nemtom hogy látott e már az emberünk közelről téligumit, ha igen, akkor tudhatná hogy más a lamellázottsága is ( a nagyobb vonóerő, csapadékelvezetés, és kapaszkodó képesség miatt). De bárkinek aki nemhisz a dologban egyet ajálnok, probálja ki hogy 60ról fékezzen egy nagyot(lehetőleg ne blokkolásig), téli, és nyári gumival, és hasonlitsa össze.

A 4 évszakos gumi pedig annyira jó mint a használt koton. Nyaron is szar, télen is.

A másik szokásos tévhit, a téli gumit nem akkor kell feltenni ha leesik az első hó, hanem akkor ha a leghidegebb hőmérséklet 7-4 fok alá megy.

degec 2008.11.26. 15:58:28

Sheff Bácsi 2008.11.26. 15:26:23

"A 4 évszakos gumi pedig annyira jó mint a használt koton. Nyaron is szar, télen is."

nyilvan Ede apja se hasznalt kotont, mert 1920 ban meg nem volt. Ezert van itt EDE...:-DD

ej pedig de jo lett volna...

Csomorkány 2008.11.26. 16:01:24

Sziasztok!

Nem vagyok rá túl büszke, hogy azok közé tartozom, akik nyári gumival rekedtek a Pilisvörösvári dugóban szombaton, de tény.

Tény viszont az is, hogy a kocsim fölment a dombra, ami előtt a népek megálltak, és várták, hogy odaérjen a sózókocsi. Miután meggyőződtem róla, hogy nem baleset van, és nem folyamatos a kocsisor, kielőztük, és fölmentünk. Mellékútról jöttünk, előtte sokkal meredekebb dombot is megmásztunk, tudtuk, hogy bírja a kocsi.

Tanulság: a téli/nyári gumi max. egy tényező, a kocsi egyéb adottságaitól sokkal több függ.

Ettől függetlenül le fogom cserélni a nyári gumit, és hülyeségemnek tartom, hogy eddig nem tettem meg. Csak senki ne képzelje, hogy a téli gumi csodaszer.

Reggie 2008.11.26. 16:34:02

Edenel mar erosen befigyel az oregkori elhulyules...

Matrix_ 2008.11.26. 16:35:43

Reggie 2008.11.26. 16:34:02

lol (vagy mi)
ez volt a nap legjobb megállapítása :))
Bocs Ede! :)

MVik 2008.11.26. 17:04:09

en csak annyit tudok hozzaszolni hogy nyari gumival telen ne menj kulfoldre! Pl. Ausztria, Nemetorszag mert ott kotelezo a teligumi!

MVik 2008.11.26. 17:08:33

azt nem tudtam hogy ott is kotelezo. Csak osztrakoknal meg nemeteknel eleg sokat vagyok es ellenorzik ott.

Sutty ! 2008.11.26. 17:25:05

Különben, ha csak azt vesszük figyelembe, hogy egy kisebb koccanást kerülünk el, már akkor megérte a téligumi használata!

De a cserével járó költség is hoz a konyhára, mivel normális használat esetén is 8-10.000 ként kifizetődő a centírózás.

Akkor hol itt a probléma? Itt mindenki jól jár a gumicserével.

Jimboo 2008.11.26. 17:56:33

Kedves Ede bácsi!

Gratulálok, hoy balesetmentesen vezetett az elmúlt évtizedekben, és kívánom, hogy ez továbbra is így legyen.

Azzal tökéletesen egyetértek, hogy a téli gumi nem helyettesíti az odafigyelést: be kell tartani a sebességhatárokat, józan módon kell vezetni, stb. De ettől függetlenül a téli gumi még jóbarát.

Sokkal jobban fekszik vele az autó, kezesebb, biztonságosabb, könnyebben elindul hóban, csúszós úton, stb. És ha lehet, legyen 4 db, mert barátom márt járt úgy, hogy csak elől volt téli gumi a kocsiján, és hiába kanyarodott ki lassan egy parkolóból, az autó feneke kitört és lezúzta az éppen arra járó másikat a hóban.

A 20-szal való tötyörgés meg idegesítő és felesleges dugókat okoz. Tegnapelőtt leesett a hó, én a téli gumijaimmal tökéletesen tudtam közlekedni 50-60 km/órával mindenhol, ahol nem tetvészkedtek a nyári gumisok 20-30-cal. Ezt a traktornak elnézem; a nyári gumisnak nem.

Auszriában, ha nincs fenn télen a téli gumi, a biztosító megtagadhatja a kötelező biztosítás kifizetését károkozáskor, mert a vezető nem tett meg minden a baleset elkerülésének érdekében.

A téli gumi meg nem többlet költség, mert mindig csak egy garnitúrát használ az ember. a felrakás/centírozás kerül pénzbe, ami nekem egy évben kb. 2*5e Ft, de ennyit talán megér a biztonságom. Aki meg ezt sem tudja kifizetni, az miből finanszírozza/tankolja/biztosítja az autóját? Havi egy ezres költség erre talán még belefér.

Azoknak meg, akik újabb, nagyobb autóval járnak, amin az alap felni/gumi méret 16-os, azt mondom, hogy érdemes venni télire eggyel kisebb méretűt 14/15-öst, mert arra olcsóbb a gumi, és kevésbé is ráz az autó a vastagabb pereme miatt. Egy 16-os gumi 25-30e-nél kezdődik; egy 15-öst már a feléért is lehet kapni. Egy felni 5-12e Ft; az első cserénél megtérül az ára.

neménvagyok 2008.11.26. 18:02:23

Vigyázat az interneten vásárlással, a legtöbb gyártó csak az eladón keresztül vállalja a garanciális szolgáltatásokat. Ez azt jelenti, hogy esetleg egy garnitúra gumit megveszel 4-5 ezer forinttal olcsóbban, aztán, ha gari gondod van, viheted Tataházára a gumit, ha odavalósi a netes kereskedő.

Németországban és általában nyugaton már az a gyakorlat, hogy ha idegen új abroncsot viszel felszereltetni egy gumishoz, nyugodtan számíthatsz rá, hogy dupla árért szerelik. Ugyanis a gumis műhelyek forgalma ma már annyira szezonális, hogy ilyenkor szezonban fű-fa téligumit árul 3 hétig rezsi nélkül, a műhelyeknek meg ugye júliusban is van rezsije, hogy akkor is elmehess oda, ha defekted van.

Ajánlom ezt azok figyelmébe, akik szerint a műhely "lehúzza" a vásárlókat.

Nem így van. Csak igyekszik összeszedni a nyári buktáját.

isti77 2008.11.26. 18:03:02

A cikkíróhoz hasonló hozzáállásúak miatt remélem, hogy most már hamarosan hivatalosan is kötelezővé teszik, nem csak "ajánlott" lesz a használata. És aki nem használja november 1-től március 31-ig, azt hasonlóan szankcionálják, mint azt, aki az előírt minimumnál is kopottabb gumival közlekedik.

_-_- 2008.11.26. 18:11:28

B 2008.11.26. 14:05:22

"A Net legtöbbször jó, de arra azért vigyázz, hogy ne 8-10 éves elfekvő készletből vegyél."

Hasznos tanács, de szvsz ha 'nagy' (=nagyforgalmú) helyről rendel az ember, akkor ennek kicsi a sansza. Sőt, még azt is jelezni szokták, ha egy típus 'kifutó' és csak pótlásra ajánlott, új, teljes garnitúrának nem.
Én is neten rendeltem 3 garnitúra téligumit a családban futó autókra (különböző méretek, típusok), mind kifogástalan, és idei DOT-számú.
Anyagilag kb. egy 50-essel volt kedvezőbb, mintha csak úgy beestem volna valamelyik gumishoz / tescoba stb.

"viszont amikor elmész a gumishoz az jobban levesz a szerelésért, hisz a felelőség őt terheli ha felrakja neked a számára idegen terméket."

Lehet, hogy többet számol fel a gumis az "idegen" gumiért, de szvsz nem a felelősség miatt. :))
Ahova vittem, ott spec. nem volt érzékelhető "felára" a szerelésnek.

isti77 2008.11.26. 18:13:51

"Edenel mar erosen befigyel az oregkori elhulyules... "

Könnyen lehet. És ezzel együtt bármelyik biztosítónál fele annyi lenne a kötelezője, mint neked, vagy nekem (ha ugyanolyan autója lenne), mert ő "idős és megbízható".
Ezzel a "balesetem még nem volt"-tal kapcsolatban vannak kételyeim. Gondolom úgy érti, hogy ő még nem volt baleset részese. De vajon másik két (vagy több) jármű sem csattant még az ő hibájából?

neménvagyok 2008.11.26. 18:19:54

"_-_- 2008.11.26. 18:11:28
B 2008.11.26. 14:05:22

Lehet, hogy többet számol fel a gumis az "idegen" gumiért, de szvsz nem a felelősség miatt. :))"

Valóban nem azért. Pontosan ugyanazért, mint amiért kivágnak a Gundelből, ha leülsz az asztalhoz, kérsz egy ásványvizet, és előveszed az otthoni éthordódat a zasszony töltöttkáposztájával. Azért.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 18:24:27

g.i. 2008.11.26. 18:19:54

Valahogy így. Az elmaradt haszon miatt legtöbbször (mert nem ott vettél téli gumit, így az árrés ugrott).

neménvagyok 2008.11.26. 18:29:08

Kedves Kukori

Mint fentebb említettem, a gumis műhelyeknek egész évben jelentős rezsijük van (alkalmazott, gépvásárlás, TB, járulék, készletfinanszírozás, ingatlan stb), és az év 3/4 részében lóf@sz forgalom sincs. Ha netes áruházak a maguk minimális rezsije mellett lekaszálják a f@szarági spórolós magyar jóemberekeből megszerezhető forgalmat is, akkor azok rendeljenek defektjavítást is a neten, vagy fizessenék meg a szolgáltatásban azt, hogy nyáron is van hova menniük gond esetén.

Bartoki 2008.11.26. 18:29:27

Gumitesztek angolul: www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C
Sajnos ez egy amerikai site, de azért lehet itt látni olyan gumitípusokat is amik nálunk is hozzáférhetőek.

ganyager 2008.11.26. 18:30:55

Én ahoz a "táborhoz" tartozom akik azt mondják, hogy a téli gumi nem csak üzlet! - Nem akarok belemenni a részletekbe, hogy miért!

- Én voltam már tesztpályán és tapasztalatból mondom, hogy gumi, és gumi között nagyon nagy különbségek vannak! - És szerintem akik nem használnak téli gumit, ha az idő is azt kivánja, és mégis nyári gumikkal járkál az viszont már felelötlen dolognak tartom! - Nem is fér bele az agyamba, hogy hogy is lehetnek ilyen gyöpös agyú mint példáúl aki ezt a cikket is írta/ beküldte!

Amúgy különben ha jól tudom az Aerikaiak ilyenek!! - Őnálúk az ország 70%-a nem használ téli gumit!


Ez a filmecske egy rémálom:
auto.indavideo.hu/video/Jeges_ut


Balesetmentes közlekdést mindenkinek!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 18:34:43

ganyager 2008.11.26. 18:30:55

Ezt speciel tudom, azért van, mert náluk nem is lehet gyakorlatilag kapni téli gumit, csak egy-egy helyen (Kanada felé talán rendelhető). Ha rendelnél, olyan árat mondanak, hogy hujuj. Ott a négyévszakos lófütty a divat, de a választék abból is meglepően nyomorult. Mármint egy gumisnál van háromféle gumi, pár méretben, oszt csókolom. Ez is a nagy Ámerika...

DrPepper 2008.11.26. 18:36:03

Szomorúan olvasom a mérhetetlenül sok goromba hozzászólást olyanoktól, akik olvasni sem tudnak. A cikk írója négyévszakos gumit használ, vagyis azok, akik a téli-nyári gumik különbségeit ecsetelik neki kioktató hangon, vegyenek szemüveget, mert a cikk nem erről szól.
Ami a négyévszakos és a téli gumi különbségeit illeti, érdemes elolvasni egy-egy gumitesztet, pl. ezt (www.auto2.hu/print.php?id=926),
amiből az derül ki, hogy a jobb négyévszakosak egy súlycsoportban vannak a téli gumik középmezőnyével, és nagyságrendekkel jobbak jobbak sok olcsóbb télinél.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 18:36:11

g.i. 2008.11.26. 18:29:08

Kb. én is ezt mondtam, csak közérthető nyelvre lefordítva ;)

Johnny336 2008.11.26. 18:38:44

Rég nem írtam ide, tavaly télen is volt már téma. (Igazából minden télen, minden fórumon téma...).

Biztos kitalálták már azt a gumit, ami télen és nyáron is tökéletes, azonban valszeg olyan drága, hogy senki nem venné meg.

Mellékesen, hiába XXI. század, attól még a fizika ugyanúgy érvényes. A téligumi összetétel más, lágyabb, nem olyan merev és rideg hidegben, mint a nyári. Tehát más a tapadása.
Forma 1:
Ott is különböző gumik vannak.
Lágyabb keverék - felmelegedve jobban tapad, azonban jobban is kopik.
Keményebb keverék - kevésbé kopik, azonban nem tapad úgy, mint a lágyabb, azonos hőfokon.
Ezek a hülyék meg melegítik a gumikat paplanokkal, ahelyett hogy a Toyota, a 4 milliárdos éves verseny költségvetéséből nem ruház be egy olyan gumira, ami soha nem kopik el, és szakadó esőben is tapad, no meg a Brazil Nagydíj 60 fokos aszfaltján is...pedig ez a XXI. század!

X 2008.11.26. 18:39:11

Kötelezővé kell tenni. Ilyen egyszerű. EZ egy ilyen ország, a többség megpróbálja megspórolni amit meg lehet, leszarja a következményeket. Jó példa a téli gumi erre...
Legyen kötelező, ne fizessen a biztosító ha nincs, úgy mint Ausztriában. Kész. Úgyis túl sok az autó és a dugók...
Azt pedig nem hiszem, hogy valakinek nem telik téli gumira. Akkor hogy telik lengéscsillapítóra, fékre, egyéb fontos dolgokra? Ugyanúgy, sehogy.

Sutty ! 2008.11.26. 19:04:34

Még annyit, hogy ebben a fejlett világban, azért elég nagy biztonsággal előre meglehet határozni, a téli gumi használatát.

Utalnék arra, hogy mettől, meddig.

Mivel a március 31.-e lehet, hogy nem szerencsés.

DEGEC 2008.11.26. 19:13:16

g.i. 2008.11.26. 18:19:54

jo de ne bassza má meg a vörössegű ördög, hogy ha nyerek azzal majdnem 40 ezret, hogy neten veszek gumit, akkor ne a heti bevételét rajtam akarja 20 perc alatt megkeresni a gumis..

a garancia meg lol...

vitt má vissza valaki gumit?

DEGEC 2008.11.26. 19:14:17

nem tudom, mi alapon hasonlitgassuk magunkat amerikához.

1. ott vannak 6 sávos pályák.
2. vannak hokotrok.
3. sok helyen még sosem esett hó.
4. van közlekedési kulturájuk.

soroljam még...

neménvagyok 2008.11.26. 19:16:51

Degec

Naná hogy! Minap hoztak ide neten vásárolt Dunlopot, oszt amikor mellétettem hogy néz ki az igazi, nem annyira örült a faszi a megspórolt 12 ezrének a 4db 17 coloson. :o)))

Úgy kell neki, még "E" jel (európai garancia) se volt rajta. Hihihi...

Krisi 2008.11.26. 19:19:05

Biciklivel járok. Arra miért nincs téligumi, ami puhább? Mondjuk megoldom, hogy lejjebb veszem a nyomást :)

Autós témát meg már gondolom az előző 430 kommentben kifejtettétek, nem fogok én is okoskodni. Csak annyit, hogy az autózásnak vannak közvetett költségei is (ilyen pl. a téligumi, parkolásidíj, olaj, autópályamatrica, megbüntetnek, autómosó, ésatöbbi ésatöbbi), amikkel sokan nem számolnak. Be kell látni, hogy autózni drága mulatság, nem csak a benzint kell fizetni.

Szombat este meg én is rábasztam, délelőtt raktam fel hátra a téli gumikat (elöl hajtós kocsinál mondjuk pont nem ér szinte semmit), mert az első pár az vidéken volt (azóta fennvan:) és csak 200 métert kellett volna megtennem felfelé egy mellékutcából este, de nem tudtam.
Aztán megpróbáltam még lefelé is, de miután álló gumikkal csúsztam vagy két métert, úgy döntöttem, hogy inkább BKV :)
(hólánc kellett volna, de az meg nincsen. Téli elsőgumival ne mtudom, hogy feljutottam volna e, szerintem nem)

neménvagyok 2008.11.26. 19:19:40

Sokminden megfordul ám az amszterdami kikötőben! :o) Különben is, megnézem én azt a megspórolt 40-50 ezret! Kamu.

Aqweren 2008.11.26. 19:33:18

De most ez komoly? Tényleg kétféle gumit lehet kapni? :S


(XD)

neménvagyok 2008.11.26. 19:38:13

Ha a kérdés hozzám szól, akkor igen, előfordul. Ez is Dunlop volt (napi kapcsolatban vagyok a Goodyaer M.o.-gal, utánanéztem), de egy olyan gumi, amit hasonló névvel, de kifejezetten egy ázsia szériás japán autóhoz gyártanak gyári első szerelésre. Mivel Európába nem szállítják, nincs benne "E" jel, így ha bármi van, a biztosító megtagadhatja a fizetést, a Goodyear pedig a garanciát. De spórolt a fószer 12 ezret a 4 db 17 colos téli gumiján. Ez kb 5%-nak felel meg. Megérte! :o)) Mondtam neki küldje vissza e-mailben. :o))

eko 2008.11.26. 19:41:59

Remélem az író árokba, vagy fának (mindegy, csak ne másik autónak) megy, és nem tud többet kocsiba ülni! Egy barommal kevesebb lesz!
Elnézést, ha durva voltam, de nem tudtam megállni..

szaGértő 2008.11.26. 19:47:38

Ha a posztírónak 15 ezerért cserélik a gumit, akkor keresen másik gumist, szerintem.

Egyébként meg a két garnitúra guminak (téli+nyári) nagyjából duplája az életteartama, mint egy garnitúra guminak. Hol itt a lehúzás?

A rücskös kotont is a gumimaffia találta fel?

DEGEC 2008.11.26. 19:57:19

g.i. 2008.11.26. 19:16:51


nyilvan nem aluljaroban kell téligumit venni 100é az elemett éktől.....

amugy az teligumibolt.hu szerintem elég nagy cég, és én nem csalódtam bennük..meg kell nézni hogy mit vesz át az ember vagy el kell menni személyesen.

És azért azt a tévhitet felejtsuk el hogy a gumisok ma született bárányok...de nem csak a gumisok, a vallalkozok közt ritka a becsületes szakmályát magas fokon űző szakember..

a viszonteladók fel is akarták jelenteni, mert nekik drágábban adja mint a neten a nem magánszemélyeknek.A törvény ezt nem engedi de nem vonatkozik az e-kereskedelemre.
Értem én hogy savanyű a szőlő...

de megnézheted, hogy az SP M3 mennyi náluk és mennyi egy gumisnál...

de ha má gumis...2 éve rázott a kkocsim 130 környékén...elmentem 1 gumi és futóműszervizbe a veres péteren hogy WTF?

aátvizsgálták...az lett a diagnózis hogy kagylós a gumim...nekik meg van eladó ha gondolom...
mondtam, hogy ok, de én nem szarral guritok, szeretném én kiválasztani a gumit, és ez nem megy 5 perc alatt, illetve nekem most kell mert utazok el külföldre...
válasz no problem, a legjobbkor jottem, mert van fasza ceat gumija..

mondtam, hogy ne rohogtessen..180 al pályázok(nem magyarországon) adjon valami normálisat.
Mondta hogy dobjam le a parát, ez olyan mint a mislen vagy akármelyik nagy márka...csak azé nem sok az ára mert nincs neve...neki is ilyen van a kocsiján..bizzak benne...mivel 2000 kmert 125 el megtenni szar volt, és kellett vmi belementem...
nem kellett volna...
5000 kmer után lecseréltem egy bridzssztonra...
azzal meg tapadok rendesen...

azé sózta azt rám mert csak az volt neki raktáron azonnal...

Taxi 2008.11.26. 20:04:10

Ne legyen hülye senki se, aki a téli ellen van...:S Példaként jó, hogy tavaly télen egy havasabb napon a 63-ason Székesfehérvár fele haladva -úton letaposott hó, és esett is rendesen- MINDENKI(!) max. 30-cal hasított (gondolom nyári gumikkal), amíg kényelmesen, megerőltetés nélkül el lehetett menni 70-75-tel téli gumival. Ja, és nem egy terepjáróvaé, vagy 4X4-essel mentem, csak egy Astra-val... ami nem épp száguldozásra épített futóművel van ellátva (90Le mellett...)
Szerintem, akinek többet ér a saját és a szerettei biztonsága, vegyen télit, jobban jár, a többiek vezessenek áramot...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.26. 20:17:45

Te, DEGEC, nem is rossz ez a teligumi.hu! Az abaqua árai alatt van pont a postaköltséggel! Azt hiszem be is rendelek innen.

DEGEC 2008.11.26. 20:57:25

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu/ 2008.11.26. 20:17:45

Acél városban vannak....rossz nem lehet...:-D
de ott is van asszem 2000 kiszállítás..bár én elmentem személyesen..

valaki 2008.11.26. 21:02:08

Hát nem is tudom... Amerikában pl. elég kemény idő van télen sokfelé, elég sok az autó is, teéli gumit mégsem vesz a kutya sem. Mindenki négyévszakossal jár.
Az amerikaiak ezek szerint mind hülyék?
És nem jellemző, hogy több lenne a baleset, mint nálunk. Pedig ott is sok a béna vezető (meg hát ott autó nélkül éhen halsz, ezért mindenki vezet, használt autót fillérekért árulnak, mondjuk azzal a kutya nem törődik, ha a kasztni itt-ott meg van nyomva-húzva-karcolva, munkaeszköz).

DEGEC 2008.11.26. 21:02:49

visszatérve a gundeles témához..lehet hogy sok ember elmenne gumishoz gumit venni, ha a gumis nem festené ki a lakását, hanem hivna egy festőt, vagy nem anya nyírná otthon nullásgéppel, hanem elmenne a fodrászhoz, ha a gumis elvinné anyát hetente 2x étterembe, a szakács is gumisnál vásárolna, és évente 5x centiroztatna, de folytathatnám a sort...
ha az emberek a magyar gazdától vennének tejet, és nem tejnek láccó szlovák reggeli italt a madaras teszkóban stb...akkor a gazdák is lemennének gumit venni a gumishoz stb...és nem szorulnának az adóból segélyekre meg támogatásokra...csakhát......

DEGEC 2008.11.26. 21:04:55

valaki 2008.11.26. 21:02:08

és az amerikaiaknak hány% nak van 4x4 es kocsija? és ott is annyi hotoló van mint itt?
ott élsz?vagy honnan van ennyi pontos ifnoja sok mindenkinek?

normálisandrive 2008.11.26. 21:11:33

Tnap nem adták meg az elsőbbséget. Nekem kellett vészfékeznem, síkos úton. Téli gumi van: és hmm, érdekes, de megálltam a mukitól 15centire. Nyárival simán oldalba verem!

Kell a téli gumi!

Sutty ! 2008.11.26. 21:12:12

szaGértő 2008.11.26. 19:47:38
Ha a posztírónak 15 ezerért cserélik a gumit, akkor keresen másik gumist, szerintem.

Egyébként meg a két garnitúra guminak (téli+nyári) nagyjából duplája az életteartama, mint egy garnitúra guminak. Hol itt a lehúzás?

A rücskös kotont is a gumimaffia találta fel?

keresen=/keressen/

életteartama=/élettartama/

"Ezt csak azért, mivel nagyon kötekedő típus vagy"
Tanuld meg, mielőtt másokat kritizálsz, először saját magadba nézzél!

DEGEC 2008.11.26. 21:16:06

Sutty ! 2008.11.26. 21:12:12


nem tudjuk milyen kereke van, mert ha egy H2es en van neki egy 20 colos patkó az azé nem ócsó..
és van ahol automatikus cserélik a szelepeket is.

Charlie Drop 2008.11.26. 21:25:45

még nem írtam hozzá, de gondolom írtak páran hasonló (500 komment túl sok, végigolvasni), szóval tavaly télen mentünk anyósomék autójával nyári gumi volt rajta, egy 2%-os emelkedőn sem bírt felmenni, mert nem volt lendülete, vissza kellett fordulni és más irányba menni, később mentem arra a skodimmal, téli gumival, simán leküzdve az akadályt

Sutty ! 2008.11.26. 21:28:39

DEGEC 2008.11.26. 21:16:06
Sutty ! 2008.11.26. 21:12:12


nem tudjuk milyen kereke van, mert ha egy H2es en van neki egy 20 colos patkó az azé nem ócsó..
és van ahol automatikus cserélik a szelepeket is.

Hányan vagytok? Hatan? De ha félnótások, akkor hárman. Ugye!

Sutty ! 2008.11.26. 21:34:11


szaGértő 2008.11.26. 19:47:38

Hányan vagytok? Hatan? De ha félnótások, akkor hárman. Ugye!

Sutty ! 2008.11.26. 21:44:17


DEGEC 2008.11.26. 21:34:24
?????
WTF??

1000- bocss!

M. Péter 2008.11.26. 23:33:53

Eltem mar hegyes, havas orszagban, es ott nem volt divat a gumikat cserelni.

bathori 2008.11.26. 23:40:15

Aki azt mondja, hogy nem kell téli gumi, azt csak erre a keddi balesetre tudom emlékeztetni:

"Feltehetően az esővízzel telt nyomvályúkban csúszhatott meg az az autó, amely kedden reggel a három halálos áldozatot követelő közlekedési balesetet okozta Csongrád megyében a 45-ös főúton Szentes és Hódmezővásárhely között. A Vásárhely felé tartó Suzuki SX4 áttért a szemközti sávba, ahol egy kamion oldalának ütközött, majd megpördült. A pörgő jármű frontálisan belecsapódott a teherautó után érkező másik autóba. A balesetet okozó autón nem volt téli gumi. A balesetben mindhárman azonnal meghaltak."

cso zsi 2008.11.26. 23:43:42

" valaki 2008.11.26. 21:02:08
Hát nem is tudom... Amerikában pl. elég kemény idő van télen sokfelé, elég sok az autó is, teéli gumit mégsem vesz a kutya sem. Mindenki négyévszakossal jár.
Az amerikaiak ezek szerint mind hülyék?
És nem jellemző, hogy több lenne a baleset, mint nálunk. Pedig ott is sok a béna vezető (meg hát ott autó nélkül éhen halsz, ezért mindenki vezet, használt autót fillérekért árulnak, mondjuk azzal a kutya nem törődik, ha a kasztni itt-ott meg van nyomva-húzva-karcolva, munkaeszköz). "

Több videót is találni a neten, hogy amerikai autók korcsolyáznak az úton, és nem értjük, hogy miért, mert az itthon megszokott lehetőségekkel meg lehet állni az adott körülmények között.

Apám 38-ban született, 74-ben szerezte meg a jogsit.
A 100-as Skodára telenként valami nagyon durva mintázatú gumit szereltetett.
79-ben tettem le a jogsit. Elég sok km-t tettem meg nyári diagonál gumival (városban, pedig itt is volt pár kemény tél), és kb 82-re lett eredmény a cégnél a téli és nyári radiálgumi.

Jártam olyan helyen, ahol nem hallottak a téli gumiról. Télen a frász jön rájuk, mert fáznak, ha augusztusban +5 fokra lemegy a hőmérséklet. (most épp 25 fok van ott)

B.GY. 2008.11.26. 23:49:42

Ede!Szerintem ha nyáron is bkv.val jársz,akkor nem csak a téligumi árát spórolod meg,hanem a benzinét,kötelezőét,és sok minden egyebet.Faterom is 46-ban született,és 65 óta van jogsija.Neki sem volt soha téligumi az autóján,és balesete sem volt soha.A múltkor az én kocsimmal ment dolgozni,utána meg kérdezte,hogy mitől megy ez ilyen jól a hóba.Mondom neki téligumi van rajta.Na azóta ő is vett rá.Pedig apám egy begyepesedett barom.Szive szerint teknőbe mosatná anyámat,vagy a patakparton,mert az ő anyja is igy tett.Az internetet is szarozza meg mindent ami a civilizációval jár.Mondtam is neki,hogy akkor neki minek kocsi,meg motor.Járjon gyalog,vagy lóval:)Persze akinek sosem volt valamilyen dolga,annak biztos nem is hiányzik.Főleg ha már 62 éves.

Beszólok! 2008.11.27. 04:17:15

A tisztelt cikkíró hülyebácsi figyelmébe ajánlom, hogy amikor a hetvenes években még nem volt téligumi, akkor az első hó leesése után az utcánkba feljönni csak a Dobai bácsi farmotoros VW bogara tudott, a 18 collos virslikerekekkel, amiken akkora mintázat volt, mint ide Lacháza.

Még a Skodák is a lejtő alján maradtak, farmotor ide vagy oda. De persze nem kell téligumi, mert ha harminc éve nem volt, akkor most se kell.

(Egyébként régen is árultak durva mintázatú gumit, ami sárban meg hóban sokkal jobb volt. Csak nem téliguminak hítták, hanem terepguminak.)

pusztuljon a férgese 2008.11.27. 08:23:52

Üdv mindenkinek
cikkírónak egy két észrevétel--> minek a téli gumi mert hirtelen fékezésnél sokkal hamarabb megáll a kocsi akármennyivel megy az ember mert gyalogos aki lelép az útra vagy szemből érkező öngyilkosjelölt bármikkor előfordulhat és ugye 3-4 telet kibír egy téli gumi szett de menyi időbe meg pénzbe kerül egy gyalogosgázolás utáni hercehurca még hogyha nem is hibás az ember milyen jó lett volna az a 3-5 méter amivel hamarabb megáll a kocsi

meg hogy ""Évente megnézetem a gumisnál, hogy mennyit kopott, 4-5 évente cserélek"" mi ez egy gumi átlagos használat mellet kibír olyan 40-50e km-tert akkor ezek szerint havi 1e kilométert alig autózik ne vicceljünk már az ilyen autósoknak tényleg elég a 4évszakos gumi meg elektromos tolókocsi sebesség de csak szigorúan együtt a kettő

Mindenkinek--> aki még nem vette észre hogy mi a különbség a téli meg a nyári gumi között az sürgősen adja vissza a jogosítványát és járjon gyalog mert kocsi vezetéshez semmi köze jobb az ilyen emberek a járdán közlekedni kevesebb kárt okoznak

Normális vagyok? 2008.11.27. 09:17:31

Én csak fél éve vezetek, legalábbis oktató nélkül fél éve :), de már most megéreztem, hogy mennyivel többet érnek a téli gumik a nyáriknál. 15000FT?????? nekem abból kicserélik télire majd vissza nyárira és újból télire :D tehát 3 csere is belefér úgy hogy nekem nincsen felnire szerelve, ha felnin lett volna akkor 5 csere (téli fel, nyári fel, téli fel, nyári fel, téli fel) 15e ből ezt simán megtehetném ha milliomos lennék.

T7 2008.11.27. 09:26:15

Több mint 500 hozzászólás, na ezt nem olvasom végig. :)
Ennyi hozzászólásnál valaki már biztos írta, de ha 2 szett autógumit használ az ember, akkor azok összesen 2x annyi ideig bírják. Miért lenne pénzkidobás a 2. szett? Max. a felszerelés ára bukó, de egyrészt azt otthon is meg lehet csinálni, másrész nem árt ha valaki hozzáértő időszakonként ellenőrzi a gumikat.

lutsi 2008.11.27. 09:55:09

Secnir!

Auto Bildről beszéltem... Ufoészlelés, gratulálok

Secnir 2008.11.27. 11:21:06

lutsi:
de nem ezt írtad.

Tapló télapó 2008.11.27. 11:24:43

Szerintem sem kell téli gumi. Én jobban szeretem gumi nélkül az asszonnyal.

Gbatchee 2008.11.27. 11:59:28

Először írok ide, mert a téma nagyon aktuális. Elmondom tapasztalatom.
Honda CR-V-vel járok illetve van egy Lancia Kappám is. A Hondánál megcsúsztam a téli gumi felszerelésével (ma megyek gumishoz, a hó elmúltával... :), mea culpa). Ez az autó viszkós rendszerű négykerék-hajtással rendelkezik, de bizony megéreztem a hóban, hogy nem a téli papucsok vannak fent. Még úgy is, hogy most hópihe nélküli M+S gumik vannak rajta. Elindulásnál így is volt, hogy bizonytalankodott. Tavalyi tapasztalatom az, hogy igazi téli gumikkal (M+S+hópihe) szinte atombiztosan halad olyan időjárási körülmények között, melyek mostanában voltak.
A fronthajtásos Lanciára már a havazás előtt felkerültek a téli gumik. Az igazság az, hogy azzal el sem mertem volna indulni ilyen időben, ha nem téli kerekek lennének rajta.

Sajnálom azt, aki évtizedekkel előtti műszaki színvonal és forgalmi helyzet alapján ítéli meg a mostani helyzetet...

papugaja 2008.11.27. 12:01:16

A gumin nem szabad spórolni.
Meggátolja az olyan idióták fogantatását, akik szerint a téli gumin érdemes spórolni, és biztonsági szempontból sem jelent előnyt.

Alf (törölt) 2008.11.27. 15:07:33

hello, nekem veterán autóm van, egy gumi szett rá az 4x47.000 forint.

csaó!

Alf (törölt) 2008.11.27. 15:15:56

ja és Észtországban kötelező télen a téli gumi, pedig nincsenek hegyek. nem kötelező de van fémszegecses gumi is, ami magyaro-n tilos.

Siska 2008.11.27. 22:26:06

Gratulálok, fizessetek csak a gumis hiénáknak vadbarmok. Lúzerek.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.11.27. 22:34:13

Gratulálok, nyomd majd el nyári gumin korcsolyázva az ovi előtt a saját szaros kölyködet. Gyilkos lúzerkém...

Aki annyira ostoba paraszt mint te, az nem képes felfogni azt, hogy egyszerre csak 4 db gumi van a kocsin, ergo a másik (nyári) garnitúra addig sem kopik. Vagyis nem veszel több gumit, csak az évszaknak megfelelőt használod, de ez is magas neked. De hát ilyen iq-huszároknak is lenniük kell, mint te, különben kivel mosatom le a szélvédőmet? :P

bounty123 2008.11.28. 07:55:34

elemi matematika: ha 1 készlet gumi x kopással 2 évig jó, akkor 2 készlet gumi x/2 kopással hány évig jó?

hú de nagy üzlet ez a gumisoknak.

valószínű a postoló a karosszériások képviseletében lépett fel álcázva

1x1 2008.11.28. 08:03:02

Az is rohaggyon meg aki a téli ruhákat kitalálta! Na az is lehúzás! Tuti gumigyártó volt az édesanyja!
Én felveszek inkább 2x annyi nyárit és nem fázok!
Ti meg vegyetek csak télikabátot, lúzerek!

Norbi_cvc 2008.11.28. 17:54:08

hát az ilyen hozzáállás miatt vannak a balesetek.
annyira felidegesített, hogy nem is írok csúnya szavakat erre a fickóra mert akkor csak abból állna a komment.
amúgymeg mindenkit megbüntetnék akinek nincs téli gumi az autóján. nem értem, hogy ez miért nem követelmény még. persze minden másért ami nem szabványos de nem veszélyezteti a közlekedést azért a rendőrök büntetnek 1000el.

és az aki nem érzi a különbséget az autóján a kezelhetőségét télen/nyáron hóban/esőben na annak nem kéne vezetnie

Ede biztos egy nagy öreg vezető, de hát elmehetsz a bús picsába. remélem ha egyszer megcsúszol a kibaszott jó vezetési technikáddal mást nem ölsz meg csak magadat.

én kérek elnézést

szaGértő 2008.11.29. 10:39:13

Sutty ! 2008.11.26. 21:12:12

Kontakthibás a billentyűzetem, időnként kimarad egy-egy betű.

Térden állva kérek bocsánatot az elkövetett hibámért...

De ettől még igazam van.

Itt van neked pár betű bónuszként, oszd be magadnak, ha kimaradt valahonnan:

aijhfxbjifhbejqkw

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2008.12.04. 11:14:59

Az én apám is 46-ban született az isten nyugosztalja, hivatásos sofőrként kereste a kenyerét mintegy 35 éven keresztül, érdekes módon ő nem tartotta hülyeségnek a téli gumit, bár a saját wartburgján nem volt, a céges autón mindig volt és nem egyszer köszönhette annak, hogy nem csúszott bele másba.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 10:04:06

Akkor itt a helye:
Kérem szépen, hogy aki szerint a letaposott havon a nyári gumival 10km/h -val való haladás jelenti a biztonságot a téli gumi használata helyett, az inkább ne üljön autóba tavaszig.....

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.18. 23:14:53

na, ez a poszt leverte nálam a biztosítékot. 2009 van, nem 1968.

a téli gumit nem csak a mintája, hanem az anyaga is megkülönbözteti a nyáritól - más fék és tapadási viszonyok. nem hajtani kell vele, nem arra találták ki.

az F1-en miért használnak annyi féle gumit? biztos viccből, és nem biztonság a legfontosabb.

a számolás is hibádzik, egy átlag suzukira lehet vásárolni brand new téli gumit akcióban olyan 40 ezerért (kb.Barum). a szerelés ezres guminként - ha használtan veszel lemezfelnit, akkor később te is átcserélheted.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 01:53:28

@newtehen: Inkább kapcsoljon hetvenig fel egy fagyos szerpentinen :) Mindenkinek jobb lesz úgy :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.19. 08:12:47

Ez az ember aki ezt a postot írta életében nem vezetett autót. Mi az, hogy kis gázfröccsökkel? Jeges úton gázfröccsöket? Épp az, hogy nem szabad gázfröcsözni, hanem tartani kell egy óvatos, de határozott sebességet és fordulatot, ha fel akar menni.
Amúgy én már nagyon sok elakadt buszost, teherautóst láttam, akik a gumin való spórolás miatt okoztak másoknak nagy károkat azzal, hogy elállták az utat.

jbl! 2010.10.01. 20:37:11

Nyári gumival télen autózni izgalmasabb.:)

Most vettem az első téli gumi szettemet pedig már 15éve vezetek. Goodyear UltraGrip 7+ alig várom, hogy kipróbáljam.

dzsaszper 2010.10.04. 09:27:47

Az én jó öreg nagykorú autómmal 100-nál gyorsabban nem igazán lehet menni, ráadásul főleg városban használom. Én a csak téli gumi mellett döntöttem. A téli-nyári árkülönbséget szerintem már megéri :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása