Jelentős méretű magyar autós kolónia élhet Finnországban, mert onnan érkezett eddig a legtöbb küldöldi poszt, de kaptunk már levelet az Egyesült Államokból, Ausztriából, Olaszországból is. Most egy igazi csemegét szolgálunk fel, hisz nem gyakran mesélnek nekünk sem Mongóliában szerzett közlekedős élményekről. Tájbor ezt a szörnyű hiányosságot pótolja most.
A blogot eddig csak olvastam, még csak nem is kommenteltem. Olvasva a finn, amerikai stb. közlekedésről szóló írásokat, nem tudom magamban tartani azt, ami Mongóliában ért. Legtöbbször ugyan a vendéglátóink fuvaroztak, de egyszer vezettem pár utcányit. Hálistennek csak annyit.
Ha van a hely amihez képest a balkáni utak a nyugalom tengere, az Mongólia. Kicsit pontosabban Ulánbátor. (Ti. országutak gyakorlatilag nincsenek a mi fogalmaink szerint. Egy aszfaltozott út van Ulánbátorból Oroszországba meg max. egy-két közelebbi kisvárosba. Ezen kívül az út egy keréknyomot jelent, vagy egyszerűen mennek toronyiránt a sztyeppén).
Visszatérve a fővárosba, a második tévhit, hogy lovon járnak. Ma minden magára valamit is adó mongol autózik. Akinek nem telik autóra az gyalogol, buszozik vagy trolizik. Budapestet megszégyenítő dugók vannak a szocialista mintára tervezett belváros főútjain napszaktól függetlenül. Ezen utak java része aszfaltozott a 70-es évekből, azóta négyzetméteres 20-30 cm-es kátyúk tarkítják.Az autópark felét az errefelé igencsak hasznos terepjárók adják. Gyakorlatilag csak japán, koreai (SantaFe, Hilux). Olyannyira, hogy az amúgy jobboldalas közlekedésben az autók jelentős része jobbkormányos (mint Japánban). Nyárigumi errefelé nincs, arra a két melegebb hónapra minek. (Bár egyébként sincs jelentősége, mert télen gyakorlatilag 3-4 cm-nél nem esik több hó. A -30…-40°C-os hidegekben csontszárazak az utak.) A másik autófajta a szintén japán-koreai szedán (pl. Toyota Cressida). Ezek lényegében képtelenek elhagyni Ulánbátor 60 km-es körzetét. A közúti teherszállítást ZIL-ekkel próbálják megoldani, de mindennapos látvány a kivezető utakon sorban lehúzódott ZIL-ek látványa, amiket éppen javítanak. Van még néhány Lada, és láttam egy Porschét is. (Utóbbi roppant ügyes, hogy addig még nem zúzta széjjel a kocsit a kátyúkon, vagy egy RAV4 majomfogó rácsán.)
Ezek ismeretében térnék rá az autós közlekedési kultúrára úgy általában. Dzsingisz mai utódai ugyanis szinte szó szerint a lóról szálltak az autóba. Ez a sztyeppén még rendben van, ott nincs rajtuk kívül senki. De a városban elkapja őket a harci ideg.A besorolás annyit tesz, hogy dudával jelzik , hogy valami történni fog, és lassan már húzzák is a kormányt. Aki bújt, aki nem, mennek. A dudaszó ott bármiféle kanyarodási, lassítási, gyorsítási, kikerülési szándék jelzésére használatos, nem az anyázás kísérője (egyébként sem anyáznak). Koccanáskor nem problémáznak, legtöbbször meg se áll utána egyik fél sem. A terepjárósok lecsutakolják (lásd lóról szálltak autóba rész) a másik autóról odakenődött festéket, a szedánosok meg széles cellux-szal visszaragasztják a lefittyedő lámpákat és lökhárítókat.
Ez a folyamat persze igaz a balra kanyarodásra és a lámpás kereszteződésekre is. Jobbkezes utcába (ilyen elég sok van a lakótelepeken) behajtás a következőképp zajlik: dudát nyom folyamatosan, gázba beletapos. Ha pedig egy ilyen lakótelepi utcán szembetalálkozik két autó (általában a terepjárók nem férnek el egymástól), akkor – igen jól gondolták – az erősebb kutya b.szik szabály lép érvénybe. Igaz ez akkor is ha a nagyobb terepjárónak csak 10m-t a kisebbnek 150m-t kell emiatt tolatni.És hol van ilyenkor a rendőr, jön az obligát kérdés. A lámpás kereszteződésekben próbál valami rendet tenni, de a gyalogostól a ZIL-esig mindenki finoman tojik rájuk. Gyorshajtás egyébként nincs, vagy a dugó miatt, vagy ha épp nincs valahol dugó, akkor a gyalázatosan rossz utak miatt. Gyalogosként ha át akarunk menni az úton, tetszőleges időpillanatban elindulunk (nincs értelme várni hogy majdcsak elfogynak, mert nem), és láss csodát, mindenki lelassít, sőt megáll! No ez utóbbiban már nyugatabbra vannak, mint mi.
Cyric 2008.12.09. 08:38:37
emil 2008.12.09. 08:39:44
emil 2008.12.09. 08:40:51
Matrix_ 2008.12.09. 08:43:54
Ha nem lenne csak a szürke aszfalt mindenki nyugis lenne :)
Tehenke 2008.12.09. 08:47:33
A közlekedési morál neg lassan itt is hasonló, viszont itt van anyázás, és gyalogosnakmegnemállás.
RaveAcE 2008.12.09. 08:54:27
A történet érdekes, de a finn móka is úgy jött, hogy mit csinálhatnánk jobban / másképp itt Mo-n. Ebből nem látok semmiféle levonható tanulságot.
T7 2008.12.09. 08:58:15
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.12.09. 09:02:20
Aqweren 2008.12.09. 09:16:38
phaidros 2008.12.09. 09:29:38
Lg 2008.12.09. 09:34:19
Cyric 2008.12.09. 09:39:55
Már vártam, hogy valaki elkezdje bizonygatni, hogy nálunk a legrosszabb minden, és itt a legbunkóbbak és itt a legélhetetlenebb és itt a ...
El kéne gondolkodnod, hogy az olyan megkeseredett emberek miatt mint te ilyen a "közlekedési morál".
szaGértő 2008.12.09. 09:56:19
:))
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.12.09. 10:01:58
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.12.09. 10:03:03
repcsivel meg max 2 nap :D
Midnigh fart 2008.12.09. 10:10:38
Ja,és mindegyik ezerrel nyomul.A piros lámpa zöld,de lehet akármilyen,mert nem számít.A rendőr,ha van, szambázik a kereszteződéseknél.Viszont nincs gázszámla.
2008.12.09. 10:11:07
Mongolul mindig is Ulaanbaatar-nak írták, pontosabban Улаанбаатар :)
Freddy 2008.12.09. 10:12:46
Vidéken egyébként még igenis sokan járnak lóval (a pusztában lakók be a városba- ok, város, kb mint a Fallout városai). Egyébként a mongolok a városon kívül is állatok, mennek tökön-paszulyon, hegyoldalban szerpentint levágva egyenesen lefelé, földúton padlógázzal, meg ilyenek.
De persze nem csak sokkoló élményekből áll a mongóliai autózás, jó dolgok is vannak bőven. Nekem tetszett, hogy a főúton (azon a bizonyos egy darabon) előzés előtt dudálni kell, így nem fenyeget az a veszély, hogy valaki egy kátyú kikerülése közben, vagy csak szimplán mert elaludt, kijön az előző elé, vagy ráhúzza a kormányt. Találkoztunk az úton egy csapat kiránduló mongol iskolással is, két busszal mentek valahová. A buszt rendőrautó kísérte, és amikor megálltak, hogy a gyerekek elmehessenek brunyálni, akkor a rendőrök vigyáztak rá, hogy nehogy az autók elüssék az úton szaladgáló ifjú mongolokat. Kísérőnk mondta,hogy az ilyen gyerekbuszokkal mindig megy rendőr. Ami még tetszett, hogy a pusztában/hegyekben a műszaki hibás kocsiknál mindig megállnak segíteni, ezeket a ruszki csodákat még könnyű javítani az útszélen is.
Nem csak rossz értelemben egy teljesen más világ.
Tehenke 2008.12.09. 10:18:28
Szerintem meg az olyan személyeskedő tajparasztok miatt, mint Te, akik a legapróbb kritikát is személyes sértésnek veszik, és persze, mindenért mást hibáztatnak, ahelyett, hogy elgondolkoznának:
Mit tehettem én, hogy ez a vélemény?
Bexter 2008.12.09. 10:21:28
TheMuezzin 2008.12.09. 10:21:52
Cyric 2008.12.09. 10:32:15
"Mit tehettem én, hogy ez a vélemény?" Csak annyit teszel, hogy mindenben a legrosszabbat látod, és ezért érzed, hogy ennél rosszabb már nem lehet.
Érdekes módon engem nem szoktak levillogni az autópályán, nem találkoztam még büntetősatuval, stb...
Miért is? Mert próbálok normálisan közlekedni, és ha pl. valaki bevág elém akkor nem mutogatok neki, nem dudálom le a fejét, és leginkább nem tolom fel az agyam úgy mint te. Következmény: Ahogy már mondtam, én nem vagyok megkeseredve mint egyesek, és ha valaki kritikát/véleményt mond rólam nem parasztozom le, és ne keresem mindenben a rosszat... :))
nyunyu 2008.12.09. 10:36:44
Amelyik kocsi lerohadt a sivatagban, azt szimplan otthagytak, nem eri meg veszodni vele cimszoval, meg kulonben sem kellemes hely a sivatag ejszaka.
Uj auto kinalat hijan akkora kereslet volt a maradekra Mongoliaban, hogy siman tobbszoroset kaptak az itteni hasznalt arakhoz kepest.
Meselte, hogy kb. 3 kitaposott "fout" vezet a sivatagon at, aztan egyszer ket ilyen fout talalkozasanal karambolozott 2 hulye autos, mert mindegyik meg akarta mutatni, hogy neki van elsobbsege. (Macisajt nem jellemzo a sivatag kozepen.)
Kornyekbeliek persze a csodajara jartak, hogy sikerulhetett a mutatvany, amikor naponta atlag 10 auto teved arrafele...
Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2008.12.09. 10:59:36
Nem kell egy tördelőszerkesztő valakinek Ulánbátorban? :)))
Sokorai_Atala 2008.12.09. 11:03:14
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.12.09. 11:06:46
Sokorai_Atala 2008.12.09. 11:07:33
aáb · http://azsiaport.hu 2008.12.09. 11:28:56
Mongolul mindig is Ulaanbaatar-nak írták, pontosabban Улаанбаатар :)
Kivéve, amikor még Urgának (Өргөө), Ih Hüréének (Их Хүрээ) majd Nijszlel Hürének (Нийслэл Хүрээ).
A legjobb esetünk az volt, amikor buszsofőrünk egy gázló közepén a derékig érő vízben karambolozott a szembejövő teherautóval. Rövid, kurblivassal alátámasztott eszmecsere után sofőrünk testvére leszerelte a Zil fényszórójának buráját, és lecserélte vele buszunk (PAZ 672-u) összetört fényszóróburáját. Kompatibilitás rulez.
blügy-blügy 2008.12.09. 11:36:39
tenegri 2008.12.09. 11:43:11
A mongóliai utakhoz csak 1-2 adalék: aszfaltozott út valóban nincs sok, de azért a 60 km-es kört túl lehet lépni, pl. Harhorín 3-400 km-re van Ulánbátortól és aszfaltozott út vezet oda (igaz máshova tényleg nem nagyon :)) De nehéz is ott, ahol a távolságokat ezer km-ben mérik, ember meg nem sok van (2.5-3 millió egy Magyarországnál 17-szer nagyobb területen). A vidéki közlekedést (meg egyáltalán a vidéki Mongóliát) nem is nagyon lehet összehasonlítani Ulánbátorral, mert nagyon más. Találkoztam olyan vidéki sofőrrel, aki Ulánbátorban nem is mert vezetni, egy ismerősét ültette a volánhoz a városhatárig és csak ott vette át a kormányt. Vidéken nagyon fontos kritérium még az autóknál a terepállóságon túl a porálló szigetelés, mert hihetetlen mennyiségű por tud beszűrődni az utastérbe. Itt használatba vétel előtt az új autókat gondosan kibélelik kárpittal (tkp. szőnyeggel mindenhol), ami az illesztéseknél jól tömít, s ennek nem annyira esztétikai, mint a por miatt praktikus okai vannak. Amúgy vidékre nem csak a terep miatt nem érdemes akármilyen kocsival indulni, számíthat az is, hogy milyen benzint eszik. Nem tudom mi a legfrissebb helyzet, de pár éve a 76-oson kívül másfajta benzint nemigen lehetett szerezni Ulánbátoron kívül (az orosz terepjárók, UAZ-ok, GAZ-ok pedig szeretik ezt is).
Tehenke 2008.12.09. 11:58:06
nem tudod, hogy hoyg vezetek. Vezetek-e egyáltalán. Mit vezetek, és mikor. Nem tudod merre vezetek, ha vezetek. De biztos vagy benne, hogy ezeket én mind megteszem.
Ellenben, amit Te nem látsz, és nem tapasztalsz, az nem létezik. :-)
Gratulálok ehhez a széles látásmódhoz, és felvilágosult gondolkodáshoz!
KoWee 2008.12.09. 11:59:34
Egyébként a másik irányba is csak Terelj-ig jutsz el aszfalt úton :)
Lunitari 2008.12.09. 12:02:18
Te vagy az a birkafaj, akit le lehet tolni, be lehet vágni elé..stb és csak vidáman integetsz át a másiknak, hogy kösznöm, jó voltál ;)
Lunitari 2008.12.09. 12:06:12
Sajnos ketten vagyunk legalább.....
Murvai Tamás 2008.12.09. 12:16:27
ibn_battuta 2008.12.09. 12:17:56
Én 2000 nyarán voltam ott, akkor nagy ritkán jött egy-egy autó. Olyan trolibuszok jelentették a tömegközlekedést, amelyeket nálunk már a hatvanas években leselejteztek.
"...egyszerűen mennek toronyiránt a sztyeppén..."
Éppen ez az: nincsen torony. a külső szemlélő tényleg nem tudja, mi alapján tájékozódnak az egyendombok között, de végül célbaér az a Barkas vagy UAZ (2000-ben ilyenekkel lehetett vidékre utazni)
MosoMasa 2008.12.09. 12:31:26
ez azért így hazugság. téged vagy valami tanyára vittek és azt mondták UB-ban vagy. De lehet hogy csak körbeutaztattak jópénzért és karakószörcsög-alsón kitettek: ne, nézzé, UB!
Mongólia nem olyan elmaradott hely egyáltalán, meglehet nem NewYork, de van minden. Képzeld má: net is van, sőt képzeld má: sokan jurtában laknak, de van benne tv, mikró, számítógép, net! ...
2008.12.09. 12:36:48
Nem a közép és újkori neveiről volt szó, hanem az 1911es felszabadítás (vagy mi) utániról term. :)
V63-019 2008.12.09. 12:38:20
Vagy esetleg milyen egy forgalom-vizsga. :D
tenegri 2008.12.09. 12:45:01
Mongólia hihetetlenül gyorsan változik, 1 év alatt is annyi minden fejlődik, változik főleg Ulánbátorban, hogy néhol csak ámul az ember. Pl. egyik évben (1999) kb. 2 helyen volt nyilvánosan hozzáférhető internetelérés a városban (az is nyögvenyelős), míg rá 2 évre (2001) csak a belvárosban vagy 50 full felszerelt internetkávézó tűnt fel, sok helyen VoIP telefonnal, mikor itt még a hírét is alig ismerték. Én is meg tudom erősíteni ibn_battuta benyomását, hogy 2000 környékén az autóforgalom egyáltalán nem volt rendkívülinek mondható, dugó nemigen volt, s csendesebb napokon vagy pl. hétvégén valóban alig akadt jármű az utakon Ulánbátorban is. A trolik sem voltak épp a legfrissebb szériából, bár a buszok viszonylag modern, Japánból leselejtezett járgányok voltak már akkor is. Azóta persze folyamatosan és meredeken növekszik az autók száma, így a közlekedési helyzet is megváltozott.
Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2008.12.09. 12:47:04
MosoMasa 2008.12.09. 13:08:56
Ezt mondom én is, korántsem olyan elmaradott, mint sokan képzelik, vagy előitéleteikből gondolják.
Apám a hetvenes évek végén volt ott kint. Hát akkor elég gyatrának tünt, de akkor sem volt sokkal rosszabb hely mint mondjuk Kijev 8na jó az sem volt sosem a világ közepe, de egy fokkal közelebb volt európához).
Azonban a hetvenes, nyolcvanas években sem volt olyan messze mongólia a fejlett nyugattól, mint ahogy be van állítva.
Csak legenda, mint ahogy rólunk is elterjedt, hogy a hortobágyon lóval rabolnak a betyárok (lásd csikós piár annó)
Mongóliából akkor hozott apám térhatású (!) gyönyörű képeslapokat.
Ma pedig - csak nehogy előrébb legyenek mint mink, mert ott pl az emberek kedvesek, nyugodtak. na jó, kicsit ritkán lakott hely... :)
Matrix_ 2008.12.09. 13:10:06
MosoMasa 2008.12.09. 13:17:13
tenegri 2008.12.09. 13:26:48
Igazából Ulánbátor és Mongólia többi része az nem egy, hanem két küldön dolog, két külön világ. Én mindig azt szoktam mondani, hogy Ulánbátor közelebb van Európához, mint a mongol vidék Ulánbátorhoz.
tájbor 2008.12.09. 13:29:27
Olyan igazi kétszáz kilométer a legközelebbi jurta típusú vidéken nem jártunk sajna, egy járattörlés miatt elég zsúfolt volt az utazás (repülővel 3 nap oda, 3 vissza, bőséges pekingi tartózkodással). Ezek mind UB-i élmények.
G 2008.12.09. 13:34:28
Ursula 2008.12.09. 14:20:46
Legjobb külföldi film kategóriában Oscar várományos.
Freddy 2008.12.09. 14:58:21
Az európai szocialista országoktól, így a magyaroktól is sokmindent kaptak annak idején, komplett felszerelt üzemeket, stb, úgyhogy a kelet-európai embereket már csak emiatt is nagyra becsülik. És tényleg vendégszeretőek, kinn a halál farkán a puszta közepén a vadidegen mongol behívja az embert a jurtába, kajával/piával kínálja; nem pedig koldulni/tarhálni/szuvenírt elsózni akar, mint a világ más tájain:) És szó sincsen valami iylen Borat-fílinges primkóságról, a jurtákban élőknél is van minden civilizációs vívmány, kocsi (ezeréves orosz, esetleg első tulajdonos nemdohányzó japán nyugdíjas doktornő használt kocsija;), de kocsi), tévé (dízelaggregátoros, szekrényben tartják, de tévé), mobiltelefon (bár persze téréerő azért távolról sincs mindenhol), stb.
MosoMasa 2008.12.09. 15:37:45
Jó, de a sivatagi életmód azért nehezen képzelhető el full amerikai luxussal. Nyilván ott azért jobban maradtak a hagyományok, ámde ott sem elszigeteltek. legalábbis nem annyira, mint hiszik, terjesztik. Pakisztán, Kambodzsa vagy egy két fajinabb "keleti" egymilliószor szrabbul él.
aáb · http://azsiaport.hu 2008.12.09. 15:47:31
1921 :). 1911-ben Kínában volt forradalom, ez ugyan érintette a mongolokat is, de csak 21-ben "szabadultak fel", és akkor is csak Külső-Mongólia. A város meg csak 1924-ben kapta a mostani nevét.
Tenegri: Mongólia hihetetlenül gyorsan változik, 1 év alatt is annyi minden fejlődik, változik főleg Ulánbátorban, hogy néhol csak ámul az ember.
Szerencsére a legtöbb külföldi nem "A város" szolgáltatásaival igyekszik megismerkedni, hanem amint teheti, elhúz vidékre, és egyáltalán nem érdekli, hogy ott nincs térerő.
Tenegri: Ulánbátor közelebb van Európához, mint a mongol vidék Ulánbátorhoz.
Igen, de az az Európa inkább Kazincbarcika, mint Szentpétervár. Szeretni persze attól még lehet mindegyiket:)
Lunitari 2008.12.09. 16:11:14
Fajanx 2008.12.09. 16:15:41
Jaja, lásd pld Las Vegas, meg a többi elmaradott sivatagi város...
tenegri 2008.12.09. 17:13:35
AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.09. 18:55:47
ironmemeberneck (törölt) 2008.12.14. 21:33:02
Az első kép diája fordítva került a szkennerbe!
(a BALKEZES harcos nem volt túl gyakori)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.12.14. 21:52:43
bulkogi 2009.01.16. 05:10:33
"Visszatérve a fővárosba, a második tévhit, hogy lovon járnak."
A fővárosi lovaglással kapcsolatban:
valami olyan emlékképem van, mintha tilos lenne lóval közlekedni a belvárosban (vagy talán az egész főváros területén?) amit csak a Nádom idejére oldanak fel. Tenegri, te hogy emlékszel erre?
bedouin · http://www.bedouin.hu 2009.09.03. 09:34:56
Beszámoló: www.bedouin.hu
bencekristof · http://indafoto.hu/bencen/image/7008711-69648486 2009.11.29. 09:59:52