A jobbkéz-szabály minden csak nem bonyolult, mégis rengetegen vannak, akik vagy nincsenek tudatában, mikor kell megadni, vagy egyszerűen fittyet hánynak az egészre és törtetnek előre. Sőt, nekik áll feljebb, ha a másik reklamálni merészel. Csaba egy agresszív hölgyeménnyel találkozott ilyen szituációban.
Rendszeresen olvasom a blogot és nagyon tetszik. De a legnagyobb baj Magyarországon szerintem a fejekben van és amíg ez nem változik itt nem lesz semmi haladás a pozitív irányba sem gyorshajtás sem udvariasság sem szabálytisztelet tekintetében.
A sztorim 2008.12.08-án hétfőn esett meg Bp. 3. kerület Remetehegyi út- Kiscelli köz kereszteződése. A szituáció nagyon egyszerű-sima jobb kéz szabály- a Kiscelli köz részére. A Citroen C3 –at vezető fiatal hölgy viharzik felfelé a Remetehegyin (ami már nem védett út, de sokan azt hiszik!!!) én eléggé határozottan érvényesítem a jobb kéz szabályt, tehát kimegyek elé, igaz nem veszélyesen, mert ez egy eléggé emelkedős utca, tehát nem kell neki nagyot fékeznie, hogy megadja a jogos előnyömet. Erre ő dudál, mutogat és ami a legnagyobb butaság jele - ÉS MAGÁBÓL INDUL KI-, hogy amikor jelzem neki a jobb kezemre való mutogatással, az elfelejtett szabálymegadást azt hiszi, hogy nemzetközi jelet mutatok neki… pedig tényleg nem!
Végigdudálja az utat mögöttem de előzni nem mer, vagy nem tud mert kifullad a kiskocsi. Nekem két lehetőségem volt a mellettem ülő 9. hónapban lévő terhes feleségem mellett: megállok és ezzel feltartom a forgalmat és elmagyarázom neki a szitut (reménytelen lett volna szerintem látván a felháborodással kevert butaságát) vagy hagyom és passzívan tűrök a feleségem unszolására amíg el nem fordulok az útról.
Szóval összegezve ez a magyar közlekedésre minden tekintetben jellemző, hogy élet-halál harc egyeseknek. Itt élik ki a kisebbrendűségi komplekszusaikat, sértettségüket, butaságukat. Itt semmi sem fog változni szerintem pláne addig amíg a rend őrei is némán, lesben állva asszisztálnak csak, de ez már egy másik sztori lenne.
Mindenkinek szép napot!
brujah 2008.12.29. 13:33:44
brujah 2008.12.29. 13:35:30
BGyRacer 2008.12.29. 13:39:00
BGyRacer 2008.12.29. 13:40:05
Auto-InterCont 2008.12.29. 14:00:00
bgyuszi76 2008.12.29. 14:01:24
Amúgy 9 hónapos terhes nővel az oldaladon minek ugrálsz? Ha valami gond történik a babával, akkor majd akkor is azt mondogatod, hogy neked volt elsőbbséged? Elég kicsi, 15 hónapos a lányom, sokszor utazik velem, rengeteg baleseti helyzetet kerültem el azzal, hogy le tudok mondani ezekről a jogokról. Az, hogy a nő még villog meg dudál, az őt minősíti, de magad is azt írtad, hogy látható volt, nem fogja megadni a jobbkezest.
váj mí 2008.12.29. 14:07:31
Tényleg a kedvenceim, főleg az Üllőin, a városból kivezető részen, amikor 50-60-nal megy a forgalom, de őt felhívják, és headsetre nem telik, viszont vezetni és telefonálni nem tud egyidejűleg. A baj, hogy mégis megteszi.
tutti 2008.12.29. 14:08:00
ha megállok megadni a jobbkezes elsőbbséget, néznek rám bambán, ha megpróbálnék élni az elsőbbségemmel, akkor garantált karambol lenne a vége
redriot77 2008.12.29. 14:08:01
Szendwich 2008.12.29. 14:09:57
Sákif za morro? 2008.12.29. 14:31:02
szeme közé, laposan! 2008.12.29. 14:33:44
isti77 2008.12.29. 14:34:33
HASBACK 2008.12.29. 14:44:28
ampierre 2008.12.29. 14:45:50
Csaba_76 2008.12.29. 14:49:39
Igazad van abban amit írtál, nem is szoktam ugrálni terhes feleséggel, gyerekkel de sokszor egyedül sem, DE ahogy írtam ez egy nagyon emelkedős utca, tehát simán meg lehet állni és hidd el 20-ból 20 an nem adják meg csak bambán néznek.Pláne aki ismeri a részt itt túl sok a "betelepült PORSCHEBMWMERCEDES tulaj aki még felsőbbrendűnek is hiszi magát, pedig én sem trabanttal járok.. Én itt laktam 25 évet tehát ismerem a környéket ezért dühödtem fel. Az utcában lakik egy két fiatal srác régi Ladával akik alig várják az ilyeneket, hogy "kirakva az orrát" lebiztosítózzák a romukat. Tehát velem még mindíg jobban járt. De ez csak egy példa. Ma itt mindenki szarik minden szabályra... sajna
Üdv: Csaba
indapass90210 2008.12.29. 14:51:08
huncut_kata 2008.12.29. 15:07:52
Közöd?? (törölt) 2008.12.29. 15:11:35
Közöd?? (törölt) 2008.12.29. 15:14:43
bervas · http://mt10.blog.hu 2008.12.29. 15:20:21
A környéken van egy rendkívül csattanós kereszteződés komplexum. Az egyik részét záróvonallal lezárták, csökkentendő a balesetek számát. Ma az öntudatos fiatal anyuka hátul két bekötött kisgyerekkel szemrebbenés nélkül vágott át a záróvonalon, és lendületesen fordult balra a nem belátható jobbkezes utcába. Közben persze jött a terepjáró balról. Erősen szurkoltam, ismerje a környéket, ne kelljen sokadszorra a mentőt hívni a lendületes anyukára és a porontyokra. Mert onnan jött, ahonnan nem jöhetett volna.
Marcellusca 2008.12.29. 15:21:45
Éppen most. "Közöd?" fejtette ki.
Én egyébként skodás vagyok, de nem olyan.
jtrencsenyi 2008.12.29. 15:22:50
jtrencsenyi 2008.12.29. 15:23:54
Morgó Muki 2008.12.29. 15:26:34
hufnagel@citromail.hu 2008.12.29. 15:28:36
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.12.29. 15:30:56
fokukac 2008.12.29. 15:39:04
Az, hogy a Dohány utca főút, és ezt minden sarkon tábla jelzi, továbbá a keresztutcákban ott figyelt a mackósajt, egyáltalán nem zavarta. Az Akácfa utcánál már dudáltam, pedig egy türelmes típus vagyok.
petya a barátságos :) 2008.12.29. 15:40:46
De ahogy Isti77 írta, az az egész kereszteződés-halmaz elég zavaros. Csoda, hogy nincs sok baleset.
torró 2008.12.29. 15:41:54
bazd meg 2008.12.29. 15:50:26
bazd meg 2008.12.29. 15:54:10
Auto-InterCont 2008.12.29. 16:14:10
Ilyenek ellen van gyógyszer? Nem hiszem, hogy hatása lett volna egy fülesnek és alapvetöen higgadt is vagyok, de néha elhúzzák a függönyt és akkor rossz a másiknak.
ninimimi 2008.12.29. 16:16:57
Igazad van, csak éppen ...- ez a határozott jogérvényesítés az amúgy is gyenge garanciát nyújtó jobbkéz-szabály esetén, főleg egy 9. hónapos feleséggel...
Az oktatás, a vizsgáztatás kritikán aluli, ez igaz. A rendőri gyakorlat max. 5 slágertémát képes figyelni, ez is igaz. De ez a "határozott érvényesítés" se az igazi megoldás, mert van, amit ennél is határozottabban kell érvényesíteni: a biztonságot.
loláb 2008.12.29. 16:22:42
A_szallito 2008.12.29. 16:36:17
Utolag konnyu okosnak lenni, de sztem egy 3. megoldas lett volna a legjobb:
enyhen ralepni a fekre (lehetoleg bal labbal) es folyamatos haladas mellett egetni a feklampakat par masodpercig. Vagy hatso kodlampa. Ez egyertelmu es normalis uzenet, a bunteto jellegu rafekezessel szemben meg noveli az agresszivitast. A hulyek kozelseget mindig kerulni kell, a szaguldozokat hagyni menni, a benakat megelozni, az agresszivakat meg mikor hogy ;)
indapass90210 2008.12.29. 16:36:18
B.GY. 2008.12.29. 16:38:47
kutya vacsorája 2008.12.29. 16:42:24
Szendwich 2008.12.29. 17:56:13
Szenteste én is azt hittem, hogy kihalt utakon fogok késő este közlekedni. Tévedtem.
szaGértő 2008.12.29. 17:57:05
:)
Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2008.12.29. 18:29:37
Szazados utca-Tisztes utca sarka. jovok ki, jobbkez alapjan elsobbsegem lenne. Balrol jo, jobbra nezek - mert nekem is adni kell ugye - senki. Okes. Visszanezek meg balra, mielott kijonnek es bakker padlofek.
Jott egy zsaru, kb. 70-80-nal, szirena es villogo nelkul. Ha kimegyek, belemszallnak vezetoi oldalon. Mogotte jott egy motoros, az megadta az elsobbseget.
Ha mondjuk tulelem hogy belemjonnek, akkor meg tuti az lett volna mondva, hogy be van kapcsolva a villogo...
Mityu Addideapénzt kft LE 2008.12.29. 19:39:12
auto.indavideo.hu/video/Kozlekedunk_okosan
Aranyszabály:
mindig akkor van elsőbbségem amikor megadják. :)
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.12.29. 20:09:45
egyébként a váradi főútvonal, de csak a bécsi és a vörösvári között, utána jön a jobbkézdzsungel :))
TAXI 2008.12.29. 21:01:20
Ha nekem valaki előreléthatólak cseszik megadni az elsőbbséget, akkor tök mindegy, nem megyek ki elé, még szeretnék élni.
Mellesleg a közlekedésben az egymásra figyelés, néha a figyelmeztetés sokkal kifizetődőbb, mint a "ha a rendőr nem, majd én" viselkedés.
off: Mai eset, M7 Balaton felé, Székesfehérvárnál... haladok szépen a külsőben 120-125 között, amikor utolértem egy kamiont. Megelőztem, vissza külsőbe, belenéztem a belső visszapillantóba -tudom, ősi román szokás-, és látom, hogy ezerrel nyomatja a ködfényszórót -átlagos látótávolság volt 200-250 méter- erre bunkó paraszt módon felvillantottam a hátsó ködzárót kétszer... a kamionos vette a lapot, és egy villantással megköszönte(!) Nyugodtan folytatta mindenki az útját, anyázások nélkül. -Apám meg is lepődött, hogy mit csinálok, ne húzzam fel a kamionost...-az eset után nyugtázta, hogy még lehet változás a közlekedésben.
(Mellékesen nem vagyok "nagyöreg" az utakon a magam 19 évével... és nem képzelem magam a legjobbnak a világon. Igyekszem a szabályokat betartani, ami itthon nem egyszerű...
De(!) elmondhatom magamról, hogy nem csak vezetni tudok, közlekedni is. ->ezzel nem fényezni akarom magam...
Secnir 2008.12.29. 21:45:28
ahogy olvasom, a hozzászólások 90%-a pestről szól. érthető
nálunk pl. nincs is olyan kereszteződés, ami jobbkezes lenne...
...értelmetlen is volna. minek?
más
jobbkézszabály.
asszony osztályával kirándulni voltunk. 17 évesek voltak akkor. mondom túra közben: most jobbra kell menni!
fele jobbra, fele balra. nagyrészének már volt motorra-autóra jogsija.
eltakartam a szemem, és szomrúan ráztam a fejem. a balra kanyarodó részből megállítottam azokat, akinek már volt jogsija, és megérdeklődtem egyesével mindenkitől, hogy konkrétan merre laknak, és merre szeretnének majd felnőttkorukban autózni, mert nem akarom őket összetörni. persze égtek az osztály másik fele előtt - ez volt a célom. ebből tanulnak :)
bgyuszi76 2008.12.29. 21:50:24
Kedves Csaba! Sajnos nem ismerem a környéket, de azt a magyar utakon rég megtanultam, nem bízhatok abban, hogy megadják az elsőbbséget. Tudod, ehhez elég volt, hogy előbb egy terhes feleség, majd egy pici lány üljön az általam vezetett járgányban. Hidd el, mióta ezek a "hátráltató tényezők" adottak, sem sajáthibás, sem idegenhibás koccanásom sem volt. Korábban, amíg csak én ültem a kocsiban, kiköveteltem én is a jogomat, ez minden autómon meg is látszott...
Matrix_ 2008.12.29. 22:50:52
autosave 2008.12.29. 22:51:16
Mondjuk szinte minden városban van lakó-pihenő övezet, ott pedig előírás, hogy egyenrangúak legyenek a keresztek. Vagy földutak is biztos vannak, ott sem szokás táblákat tenni minden sarokra... Az persze más kérdés, hogy mik a szokások... Engem már vártak úgy, hogy figyelj, mert a helyiek azon az utcán mennek 1000-rel leszarva, hogy nem védett út. Az volt régen az aszfalt út csak... Namondom milyenmár. Szabály n+1: x város y utca főút, mielőtt jössz, érdeklődj. Kész röhej... :S
autosave 2008.12.29. 22:55:33
"Azért idióta mert az emberek helyzetfelismerésére játszik. És valljuk meg őszintén a legtöbb ember alkalmatlan helyzeteket felismerni."
Ezzel viszont teljes mértékben igazad van.
És mert az emberi hülyeség határtalan, ki kell baszni egy nagy dombot (körforgalom közepére gondolok) akkor nem szarja le a többség :( Ha felismerni kellene, azt max a kórházban teszik... És persze a külföldiek. Sok országban nincs ilyen, nem tanítják, na ők közlekedjenek szabályosan itt... Ezért mondom én: balkézszabály van itt kérem, BALkééééz...
Morgó Muki 2008.12.29. 23:39:47
Igen, a Bécsi és a Vörösvári között valóban főút a Váradi, de mi a Vörösvári másik oldalán voltunk. Ezen a környéken még jó a Vihar utca is, amit sokan szintén főútnak gondolnak. Mentem már úgy hajnali 2-3 körül haza, hogy a Vihar és a Raktár u. sarkán épp kéksárgát töltögettek. Vajon ki karambolozik ilyen korai órán? A taxis a pékkel.
Matrix_ 2008.12.30. 00:27:10
Mint szabály zseniális. Egyszerű, nem kell hozzá semmi, és mindenki által betartható. Lenne. De ott az emberi tényező. Tehát rossz a szabály. Sajnos ma mindent bolondbiztosra kell csinálni, mert a legtöbb ember nem szeret, vagy nem tud gondolkodni. Ez van.
nuendo 2008.12.30. 08:04:50
Ez így ebben a formában marhaság. Amíg az autókat emberek vezetik (na jó, néha csak annak látszó ösztönlények), addig bizony minden szabálynál erősen ott van az emberi tényező.
A szabályok azért vannak, hogy betartsák, betartassák őket. Több (határozott) rendőr kéne, hogy azokat a faszokat, akik szarnak a szabályokra (irányjelző mellőzése, ködnélkül 100-al ködlámpával, városban, balra kis ívben forduló, sorokat előző, stb, stb.) olyan keményen büntetnék, hogy előbb-utóbb eszébe se jusson megtenni, akkor talán változna a helyzet.
Ebben az országban az a baj, hogy nincs összetartás, mindenki a saját egyéni érdekeit tartja szem előtt, nyíltan szarik a másikra, miért tartaná be a szabályokat, ha az NEKI épp nem jó?!
Ott vannak pl. a bordó B-Vectrás, kalapos, bajuszos, makkoscipős, fehérzoknis, buggyosnadrágosok, akikről pl. azt sem tudom, jogosítványuk hogyan lett, mert autósulis kocsiban még sosem láttam őket. Hm.? Nyilván nincs tisztában a szabályokkal, mert soha nem tanulta őket.
Nem a szabályok rosszak, hanem az oktatás, és a rendfenntartás, de kőkeményen. My 2 cent.
tehenke 2008.12.30. 08:54:17
Az illető még csak rám sem pillant, leghalványabb jele sincs, hogy ő érzékelné egyáltalán a külvilágot.
Két sorral arrébb beparkol. Utánamegyek, megállok, a kocsival elállom az útját, Kiszállok, és megkérdezem: "hölgyem, magának mi a baja a jobkézszabállyal?"
A választól, bavallom lefagytam, így nyilatkozott: "Milyen jobbkézszabály? Nincs is tábla."
Javasoltam Neki, hogy ha már úgy is boltba megy, vehetne egy kresszkönyvet.
Matrix_ 2008.12.30. 11:39:23
a szabályok nem rosszak, csak azt feltételezik, hogy értelmes hozzáértő emberek azok akiknek be kéne tartaniuk.
És vannak olyan szabályok amiket még ezek az ösztönlények is be tudnak tartani, mert nem kell hozzá gondolkodni. De pl az indexelés meg a ködlámpa az nem ilyen. És a legtöbb ember vagy nem tud vagy nem akar gondolkodni.
És persze vannak olyanok is akik nyíltan nem tartják be a szabályokat. De sokan szerintem akkor is agykéregritkulás miatt, nem tudják melyik a jobb kezük, elfelejtenek indexelni, azt se tudják milyen úton haladnak stb...
Ezek a stop táblát még épp észreveszik, de ennél többre nem képesek. Max még a dudát nyomni.
u.i.: Ha az emberek hozzáállásán nem lehet változtatni akkor a szabályokon kell. ez van.
2008.12.30. 11:55:17
a defenzív közlekedést !
például számítok arra, hogy a jobbkéz szabályt nem adják meg, vagy ha balra húzódik egy kocsi és nem indexel, tétován viselkedik, akkor nem furakodok jobbra mellé...stb.stb.
Tehát a baleseti szitukat bizony a posztírók maguk is megteremtik sokszor.
A jobbkéz szabály különben is nagyon kényes téma, mert nem egyértelmű hol van ilyen. Helyismeret nélkül simán benézhető, mert a saját utadon nincs kitéve az egyenrangú kereszteződés tábla. Ennek hiányában meg csak akkor tudod hogy jobbkéz szabályos az utca, ha a keresztező utcán nincs elsőbbségadás tábla. Ezt meg felderíteni nem egyszerű.
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.12.30. 12:02:30
gyerekkel ilyen elővigyázatlanul közlekedsz, hogy vészfékezned kell? ejnye...
Morgó Muki 2008.12.30. 12:04:13
tehenke 2008.12.30. 14:20:18
Ja bocs... Nem tudtam, hogy arra fog jönni ez a nő. Legközelebb jobban figyelek.
Vagy fékeznem nem kellett volna, csak belemenni? Mégis mire gondoltál?
rush4you 2008.12.30. 15:27:17
bocsánat, műveletlen vagyok, mint az ugar :)
A_szallito 2008.12.30. 15:56:57
@Kulics: A defenzív közlekedés nem jelenti azt, hogy minden helyzetben azon gondolkodom, vajon a másik mit csinál. A közlekedés bizalmon alapul.
A bizalmi elv azt jelenti, hogy altalaban -es nem mindig!- szamithatunk ra, hogy masok is ismerik es kovetik a szabalyokat.
A defenziv vezetesi stilus a gyakorlott sofor jellemzoje, amit nem lehet az elso par ev alatt elsajatitani. Lenyege az, hogy ahelyett hogy mar bekovekezett veszhelyzetkre meglepetten reagalunk, bizonyos elojelekbol feltetelezesink vannak, es keszen allunk a majdani veszhelyzet kivedesere, ha az tenlyleg bekovetkezik. Trivialis pelda: labda az uton, hamarosan johet a gyerek is. Kevesbe trivialis pelda: foutra rakanyarodva a mi savunkban nem jonnek, onnan mehetunk, de mi van ha a masik iranybol valaki eppen eloz?
Morgó Muki 2008.12.30. 16:07:26
A_szallito 2008.12.30. 16:54:32
Nyilvan vedett uton en se fekezek be minden keresztezodesnel, lampanal (itt jon a bizalmi elv), de fel vagyok keszulve a hulyekre, pl. jobbkezes keresztezodesben mindket iranyba szoktam nezni, es parhuzamos uton is kerulom a bizonytalanodok kozelseget.
Morgó Muki 2008.12.30. 17:01:07
A_szallito 2008.12.30. 17:39:49
Mindenki hibazik, es mindenki kerul olyan helyzetbe is hogy masok hibajat kell kivedeni, az elorelatasnak leginkabb itt van szerepe.
Gonosztörpe 2008.12.30. 19:41:46
heliox 2008.12.31. 04:06:08
Vizsgabiztos idegesen szól a rádión, hogy védett úton vagyunk, ne lassítsak. A következő pillanatban terepjáró alárendelt útról keresztbe előttem két méterrel úgy kb. 70km/h-val.
Utána a vizsgabiztos már csak annyit mondott, hogy rendben van a vizsga, menjünk vissza a telephelyre.
---------
Javaslom mindenkinek, aki "kiköveteli" magának az elsőbbséget, hogy vezessen egy kicsit motort, és érezze, hogy milyen az, amikor a forgalomban nincs körülötte a kaszni. Könnyebb megérteni, hogy milyen kis pont vagyunk az univerzumban, talán még a májdonor papírt is aláírod.
---------
Az az utca, amiről a post szól, nagyon nagyon nagyon meredek. A hölgy egy kisautóval volt, amelyiknek megvolt a lendülete felfelé, az adott sebességfokozatban éppen jó nyomatékos fordulaton járt a motor. A kresznek megfelelően jogszerűen, de kibabráltál vele, amikor arra kényszerítetted, hogy lassítson.
----------
"A srác beletapos a fékbe, hogy majd jól megmutatja, hogy kinek villogjunk. Gondoltuk, hogy megelőzzük és leszarjuk a barmot."
Az ilyet csak akkor előzd meg, ha növelni akarod a feszültséget és a konfrontáció esélyét. Ahogy, még ha be nem vallod, a komment további részéből kiderül, akartad.
2008.12.31. 17:49:02
Persze, nem azt mondtam hogy MINDIG kételkedned kéne a szabályokba és hogy azokat betartják.
Szerintem a jobbkezes utcákat defenzíven kéne megközelíteni a saját érdekedben.
Nem konkrét személynek szólt a hozzászólásom, hanem hogy hozzuk köztudatba picit a defenzív stílust. Kösz a figyelmet, már megérte.