Hogy milyen lesz a jövő közlekedési szempontból, nem tudhatjuk biztosan. Viszont gazdag fantáziával megáldott olvasónk úgy gondolja, ő tud egy verziót. Íme Gábor jövőképe.
Én egy kis jövőbe nézést boncolgatnék az elektromos autókkal kapcsolatosan, mert kíváncsi vagyok az autós kollégák véleményeire, és azt gondolom, hogy érdekes lehet-e téma.
Mostanában egyre több hír jelenik meg az elektromos autókról. Bennem felvetődött néhány gondolat. Ugorjunk a jövőbe, és nézünk szét az utakon a parkolókban. Tételezzük fel, hogy nem gond a villamos energia előállítása, megoldották azt okosan nap, szél, vízi erőművekkel. Az akkumlátor gyártók, forgalmazók, és akkumlátor átvevő telepek élik a fénykorukat. Kialakul az elektromos kocsik töltésére szakosodott sárga angyal hálózat, akik a lemerült autókat a helyszínen újra tudják tölteni. Addig a kedves autós megnéz egy DVD filmet, internetezik.
A mentők, tűzoltók is felkészülnek, a balesetkor szétrepülő akkumlátorok eltakaritására, az akuból kifolyó vegyianyagok feltakarítására. A benzinkutak helyett elektromos töltő állmások vannak, amik több száz férőhelyesek, mert ugye ha oda beállsz tölteni, akkor az több óra, ezért a sok, több órát töltésre várakozó autóknak rengeteg hely kell. Az autós nem türelmetlen, mert megszáll a közeli szállodában, elmegy ebédelni az étterembe.
Ez egy szép új világ, ahol mindenki ráér, töltésre várva.
A lakótelepi lakó is haza ér, a kilencedik emeleti lakásából kihúzza az ablakon az új hosszabbítót, mert a másikat az éjjel ellopták. És bedugja az autóját, hogy az reggelre töltve legyen. Így sorakoznak a kábelek, az ablakokból a parkoló felé. Persze, hogy ne más lopja az áramot, mindenkinek egyedi a csatlakozója. Megjelennek a csere autós cégek, akik a töltő állomáson, az autós segge alá teszik, a feltöltött autót, így nem kell várni a töltésre, csak beszállni a csere autóba. Sőt, nem is kell saját autó, mert minden töltő állomáson ott vár ránk a feltöltött autó, csak át kell szállni, és lehet tovább menni. Ez a szép új világ, az elektromos autók korszaka. Na de ez várna ránk?
TheFishy 2009.01.21. 10:55:52
Ro3 2009.01.21. 10:58:29
Szendwich 2009.01.21. 11:05:42
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.01.21. 11:11:11
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.01.21. 11:17:33
George Jung 2009.01.21. 11:18:36
Agyalap 2009.01.21. 11:30:07
Alex3000 2009.01.21. 11:30:52
jenko80 2009.01.21. 11:32:01
Alex3000 2009.01.21. 11:33:58
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2009.01.21. 11:34:11
#1: lemerült autóban te max. akkor fogsz DVD-zni és netezni, ha ezeknek az eszközöknek külön erőforrása van. Ezt viszont ma is megteheted simán...
#2: a balesetkor röpködő aksikat és a kifolyó savakat helyes tervezéssel meg lehet akadályozni.
#3: töltőállomás: ha az aksikat szabványosítják (márpedig ez az érdekük a gyártóknak), akkor egyszerűbb lesz az aksi(ka)t lecserélni az állomáson. Ami lehet, hogy még gyorsabb lenne, mint a mostani tankoklás. Ha pedig nem párhuzamosan vannak kötve az aksik, hanem egy vezérlőelektronika rotálja őket, akkor nem is egyszerre fognak lemerülni, így lehet pl. csak a lemerült aksikat kicserélni.
#4: lakótelepi töltés: ha már nagyon nincs a kocsidban energia, kiveszed az egyik lemerült aksit és felviszed. Otthon feltöltöd, reggel leviszed, beteszed és máris el tudsz gurulni a legközelebbi állomásra.
#5: csereautó: a #3-as pontban megoldva, nincs rá szükség.
Tehát abszolút nem ez a jövő. Szerintem.
jenko80 2009.01.21. 11:36:57
nuendo 2009.01.21. 11:37:23
ex-dr. vuk 2009.01.21. 11:40:06
Beallsz, leadod az akksid, kapsz ujat es mesz tovabb. Ok meg raernek tolteni. Fizetes toltottsegkulonbseg utan :)
Taurusz 2009.01.21. 11:40:49
Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.01.21. 12:03:10
Az tuti, hogy jól beflesseltél tőle :D
Elektromos autót még nem vezettem, a mai benzin-elektromos autóknál meg még a 13 éves rönóm is kevesebb benzint eszik.
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 12:06:26
(Valóban rengeteg a melléfogás a postban.)
Ezen vitatkoznék:
1:Igen, még a töltésre vársz, addig a laptopodat használva, az étteremben netezel.
2:Jelenleg a gyártók töltőállomásokban gondolkodnak. A töltési időket több órában adják meg!
3:Nem gondolod, hogy akkumlátor hegyek fognak állni a töltő állomásokon, ahol az 5-6-8 db akkut szerelgetik ki, be.
4:A tízedik emeletre cipeled tölteni minden este az X, db akkut, reggel meg vissza az autóba? Na ne.Főleg a hölgyek?
Egyébként szerintem is a hidrogén lenne a kedvezőbb megoldás. De újabban mindenhol az elektromos autókról szóló cikkeket lehet olvasni. Nagyon nyomják.
Ro3 2009.01.21. 12:09:17
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 12:10:41
Ro3 2009.01.21. 12:16:02
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 12:18:04
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 12:20:39
Ro3 2009.01.21. 12:24:43
smatte 2009.01.21. 12:32:49
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 12:35:12
Azon mit értesz, hogy "Kb 40%-nyi energiából meg lehetne úszni az autózást, ha a fékezést teljes egészében újra energiává lehetne alakítani." Minek a 40%-ából? A most, napjainkban használatos energiafelvétel 40%-ából? Milyen autónál, milyen körülmények között? Ha az úrvezető ideálisan gyorsul neked és nem kilő a piros lámpánál? Ne vicceljél már.
Agyalap 2009.01.21. 12:36:06
Mindazonáltal szerintem a hidrogén és az üzemanyagcella inkább az irány :)
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 12:42:47
Szerintem is ez irányba kell elmozdulni és nem a teljesen elektromos technológia irányába, az maximum kisegítő erőforrásként jöhet szóba.
Agyalap 2009.01.21. 12:44:50
Számoljunk egy kicsit: legyen a sűrítet levegős autóm 500 cm3-es. Legyen nagy a nyomatéka, tudjon menni 1000-es fordulatszámon. Ezek szerint ha teljesen légkörire tudom expandáltatni a levegőt, 500 l-t fogyasztok egy perc alatt. Egy óra működéshez (kn 100km távolság)30m3 levegő, 60 literes tankban (palackban) ez 500 bar.
És ekkor a legjobb hatásfokot vettem mindenhol.
Ha még dolgozunk rajta, lehet belőle valami.
Továbbra is az üzemanyagcella mellett vagyok, katalizátoros reakció, fajlagosan nagyobb energiatartalom.
Ro3 2009.01.21. 12:51:00
Ugye:
-gördülési ellenállás
-csúszási tényező (súrlódás), mint energiaveszteség
-légellenállás
-az autó tehetetlensége
Van még sok apró dolog, de hogy értsd: a gördülési ellenállás az mindig energiaveszteség, fékezéskor és gyorsításkor egyaránt. A csúszás is, fokozottan jelen van fékezéskor. A légellenállás sem ad nekünk plusz energiát. Azonban az autó tehetetlensége gyorsítéskor negatív, lassításkor viszont plusszenergiaként jelentkezik, amiből tudjuk táplálni a regeneratív fékrendszerünket. Nemes egyszerőséggel az autó tehetetlenségét kiszedheted a képletből. Lejtők/emelkedők dettó. A regeneratív fékrendszer leginkább alacsony sebességnél (városban), normális fékezéseknél működik. Ilyenkor az az energia, amit a hagyományos fékrendszerek hővé illetve súrlódássá alakítanak, azt képes a megfordított elektromotorral, kvázi elektrogenerátorral színtiszta energiaként az akkumlátorba visszatölteni. Ebben az esetben nem kicsi, hanem jelentős az energiamegtakarítás, mivel itt (alacsony sebességen) sem a légellenállás, sem a súrlódás nem számottevő tényező. Ha normálisan felpumpáltad a kereked, akkor a gördülési ellenállás sem.
Autópályán tipikusan más a helyzet. Ott nem gyakoriak a fékezések, ráadásul mivel a regeneratív fékezési technológia még gyerekcipőben jár, ezért olyan sebességnél nem is lehet használni. Tehát ott nincs megtakarítás.
Összegezve nagyban függ a felhasználás módjától, de átlag használatban is sokat meg lehet vele spórolni. A jelenleg használt autók helyett a regeneratív fékes elektromos autó bizony akár 40%-kal kevesebb energiabefektetéssel lenne képes haladni, amennyiben elérnénk azt a technológiai szintet, h a generátor kibírja akár a 300km/h-nál is a satufékelést. előbb-utóbb közelébe érnek, ez nem kérdéses.
Még valamit nem szabad elfelejteni, a hatásfokát az elektromos autóknak a belsőégésűekkel szemben. Az elektromosba pl nem feltétlen szükséges a váltó, mert akármelyik időpillanatban maximális teljesítményt tud leadni, szemben a belsőégésűvel. Ráadásul a belsőégésűnél rengetef energia megy pocsékba hő, és egyéb más energiák formájában. Gondoljunk csak a dugattyúk mozgására, mennyire nem hatékony mód. Ennél ugye még a bolygóműves dugattyú is sokkal jobb lenne, de az meg bonyolultabb...
jenko80 2009.01.21. 12:53:05
Ro3 2009.01.21. 12:54:02
Ro3 2009.01.21. 12:55:14
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.21. 12:56:14
szóval ez autóknál is simán eljátszható lesz. csak az a baj hogy majd jönnek a bömbisek, és beállnak a helyedre, és lopják a csatlakozódból az áramodat.
mert ugye a hajóknál ez nem így van mert nincs tahó hajós, csak tahó bömbis.
Matrix_ 2009.01.21. 12:57:06
Agyalap 2009.01.21. 13:05:35
Bizony van tahó hajós is, mint ahogy értelmes ember is ülhet BMW-ben. Szerintem ez egy jóval hosszabb post témája lehetne.
Ro3 2009.01.21. 13:06:06
Agyalap 2009.01.21. 13:06:36
Agyalap 2009.01.21. 13:08:51
Ro3 2009.01.21. 13:10:48
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 13:11:25
A hidrogéncellák mérete valóban még igen nagy, de az elektromos verdáknak is ugyanúgy betegségük a nagyszámú sok helyet elfoglaló akkumulátorok. Amúgy a modern tengeralattjárókban az utóbbi évtizedben nagy mértékben megnőtt az üzemanyagcellás meghajtás alkalmazása, amolyan alternatívaként az atommeghajtás helyett és kiválóan üzemelnek. A technológia alapjai már egy ideje le vannak fektetve, csupán le kell kicsinyíteni megfelelő méretre, remélem ez annyira már nincs messze.
smatte 2009.01.21. 13:13:02
jenko80 2009.01.21. 13:14:56
Vizet tankolok a kocsiba. Azt az áram szétbontja O2-re és H-re. Ezek keveréke (nem vegyülete, mert az a víz) a durranógáz, ami egy átalakított robbanómotorban elégethető.
Több áramot igényel, mint egy hagyományos akksi, de kevesebbet, mint egy tisztán elektromos jármű. Gyakorlatilag gázüzemű autó, csak nem propánt éget, hanem durranógázt.
De közben talátam is hasonlóban gondolkodókat a neten: fenykapu.free-energy.hu/pajert/index.htm?FoAblak=../pajert3/VizDanielFo.html
bár kicsit gyanús ez a "fénykapu" elnevezés, ráadásul a szkeptikus-blogon is írnak róla, ami szintén nem jó jel :) mindenesetre elméletileg működhet...
Ro3 2009.01.21. 13:19:57
Ha most azt mondod, h hallani sokmindent lehet, hülyén hangzik, de én ebben az iparban dolgozom, szemináriumokat szoktak szervezni az újdonságokról. A regeneratív fékezés meg pláne érint is, mert ABS fejlesztő voltam még 2 hónappal ezelőtt, és bizony érdekes kihívás, h mikor bekapcsol a regeneratív fékezés, de mégis megcsúszik egy kerék, akkor hogyan kezelje le az ABS mikor nincs is még felépült féknyomás...
Csontos Szigfrid 2009.01.21. 13:20:15
Csontos Szigfrid 2009.01.21. 13:21:46
Agyalap 2009.01.21. 13:24:19
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.01.21. 13:24:39
a nyilvános csatlakozók nem egyszerű villanydugók lesznek, hanem lesz melletük adatkábel is. az autó azonosítja magát, a feltöltött áram ellenértéke rögtön levonásra kerül a tulaj bankszámlájáról.
jenko80 2009.01.21. 13:25:19
Calyx-szal egyetértve, amíg van olaj addig az fog égni. Úgyhogy környezettudatos polgárként egyenlőre maradok a defenzív vezetésnél és a biciklinél rövid távon.
Ro3 2009.01.21. 13:26:08
A hidrogéncellásnál a hidrogén szétbontás után áll rendelkezésre az autónak.
Agyalap 2009.01.21. 13:32:46
Akkor már inkább bontjuk a vizet - hidrogént és oxigént tankolunk, kiegészítő elektromotorral segítjük.
Annyira jók vagyunk - bár már biztos kitalálta valaki :)
Nikorene 2009.01.21. 13:34:24
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 13:36:27
Ez jó ötletnek tűnik, De ki fogja ezt kiépíteni?
Minden lakótelepi parkolóhoz, bevásárló központhoz, korházakhoz, munkahelyi parkolókhoz.
Sok-sok kábel a föld alatt? Túrhatják fel az összes utat, járdát.
Nikorene 2009.01.21. 13:37:02
Napenergiával lehetne a vizet bontani, aztán elégetni a hidrogént, és kipuffogón jönne a wasser. csak a hidrogén biztonságos tárolásával van ugye gond, meg a napelemek hatásfokával, és azzal, hogy a Szahrában akrják csinálni, odavezetni a vizet meg megint csak vicces.
Ro3 2009.01.21. 13:40:19
Nikorene 2009.01.21. 13:41:56
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 13:46:25
Xebulon 2009.01.21. 13:47:03
Csak nem egyesével kell végezni, hanem tömbben.
Többi már csak mérnöki kérdés.. Például kocsi elejében vagy hátulján, vagy akár az egész alváz hosszában egy nagy akkupakk - percek alatt cserélhető. Aztán majd feltöltik később. Inkább majd a benzinkút (akkúkút, vagy áramkút) lesz nagy, hogy tároljuk a feltöltés alatt lévő akkukat. Mondjuk ezt is lehet a föld alá süllyeszteni, mind a benzintartályokat.
Persze nem fogod megvenni az akkumulátor csomagot, hanem béreled a töltőcégtől. Esetleg otthon is fel tudod majd tölteni. Fizetsz a használatért és feltöltött energiáért. Így az autó ára sem lesz horribilis, sőt lehet, hogy olcsóbb a mainál. Persze a havi üzemeltetése sokkal drágább - mert folyamatosan fizeted az akkumulátor amortizációját.
Nem értem miért környezetszennyező az akkumulátor? Csak nem elég, ha a gyártással foglalkoznak, hanem az újrahasznosítással i kell. Egy tucatnyi alkatrészből az akksi, jó nagy, könnyű szétbontani viszonylag könnyű hasznosítani. (Ezzel szemben sajnos a háztartási hulladékot sokkal nehezebb újrahasznosítani, mert előbb szét kell válogatni). Az ólom és egyéb nehézfémeket viszonylag könnyű újrahasznosítani, leginkább csak oxidálódik - egyébként ez játszódik le minden feltöltés-lemerüléskor is, csak lassan egyre kisebb felülete lesz az elektródáknak így lassan elromlik. Nem ismerem a pontos technológiát, de szerintem elég megolvasztani valami redukálószer segítségével (szén, hidrogén), aztán újra tiszta ólom lesz.
Ro3 2009.01.21. 13:48:00
Matrix_ 2009.01.21. 13:51:57
Ro3 2009.01.21. 13:52:11
Matrix_ 2009.01.21. 13:53:08
ez lemaradt.
Agyalap 2009.01.21. 13:56:26
Finomíthatjuk :) ha nagyobb töltöttségű akksikat adok le, kevesebbet fizetek, mert kevesebbet "tankoltam"
Nikorene 2009.01.21. 13:59:16
Nikorene 2009.01.21. 14:00:28
Ro3 2009.01.21. 14:01:43
kepfeltolto.hu/i/?345166
Ro3 2009.01.21. 14:03:38
Kickgunner · http://kickgunner.blog.hu/ 2009.01.21. 14:07:43
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.21. 14:36:05
Gy. k.: éjszakai áram... mire is való az? Hogy az erőművel ne termeljenek feleslegesen, és egyébként is: amikor a legalacsonyabb a fogyasztás, a felesleget megpróbálják eladni: MERT NEM LEHET TÁROLNI!
Most ha valaki beszól, hogy akkor mire is való az akkumulátor, annak sünt adok a hátsó felébe, hogy legyen mit kiszarnia.
Az akkumulátor sem tárolja akármeddig a töltést! Önkisülésnek hívják azt a jelenséget, amelynek folyamán az akku folyamatosan veszít a töltöttségéből.
Az elektromos autók kora az lesz, amikor nem konnektorból tankolunk, hanem olyan töltőállomáson, ahol valamilyen közvetítő közeg által töltjük fel az autónkat (akár telepcserével, akár bármilyen közvetítőréteg által). Senki se fog várni órákat az akkuk töltésére, továbbá a jelenlegi akkuk nem biztosítanak kellő hatótávolságot; habár a villanymotorok hatásfoka jó.
De amíg nem tudjuk, hogyan tároljuk az elektromos energiát, addig bizony függünk a földgáztól, a kőolajtól, és minden fosszilis energiahordozótól, mert azok tartalmaznak jelenleg a szükségletek kielégítéséhez elegendő energiát.
De azt se felejtsük el, hogy egy Otto-motor körülbelül 30%-os hatásfokú, ami azt jelenti, hogy a befektetett energia (elégetés) 70%-a semmi másra nem jó, csak az utastér, a katalizátor és az utca fűtésére, valamint a levegő szennyezésére.
A szép, új világ még messze van. De előbb lesz hidrogén-alapú üzemanyagcella szériában. A hidrogén tiszta. Csak épp még nem tudjuk pozitív energiamérleggel előállítani.
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 14:50:36
"hogy mindenki kisméretű autóban gondolkozik, mi lesz a nagyobb járművekkel, teherautókkal, netán kamionokkal?"
Már van! villany mozdony! Egy vezető, egy fizetés, 40db vagont elhúz, nem terheli a közútakat, nem szennyez.
Városba meg lesz a teher szállitó HÉV, Villamos :-)))
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.21. 14:52:04
Nem szennyez? És a villamos energia miből van előállítva?
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 14:56:48
Ugy értem, hogy nem az udvarod elött, nem az abakod alatt. És nem 40 kamion teszi.
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 14:59:39
De ez kb 3000-ben lessz:-))
Rong 2009.01.21. 15:32:39
Tom naív vagyok de annyi hülye "természeti technológiát" vettünk már át, az elektromossággal kapcsolatban miért nem tesszük?
Pl ott egy csomó elektromos angolna meg rája. Csak egy akvárium kell a csomagtartóba :D
Ro3 2009.01.21. 15:51:51
Rong 2009.01.21. 16:01:49
Rong 2009.01.21. 16:04:38
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.21. 16:49:05
Egy jármű lényegesen több energiát emészt fel működése során, mint amennyit adott "méreten" fotoszintézishez hasonló módon elő tudnál állítani.
Donor 2009.01.21. 17:06:46
Nyilván nem lehet pontosan ugyan úgy használni az akkumlátoros autókat, meg kell változtatni a szokásainkat, de ez nem jelenti azt hogy problémásabb.
Jelenleg a jól használható elektromos autónak kizárólag a költség vonzata miatt nincsen nálunk realitása.
Számításaim szerint az összes költséget számítva jelenleg ugyan ott vagyunk az elektromos autóval mint a benzinessel.
Bár ha azt vesszük, hogy az elektromos autók szerviz igénye minimális, lehet hogy már most is megéri azt használni.
Aztán a benzinesek üzemeltetése drágul, az elektromos autók költségei pedig csökkennek.
Én már most tudom hogy a következő autóm elektromos lesz :)
A hidrogénes dolognak az a baja, hogy a hidrogén veszélyes, nehéz és drága tárolni, (merthogy nem olyan egyszerű ahogy azt sokan elképzelik)
A tüzelőanyag cella is rohadt drága a platina tartalma miatt, ezért nem is várható hogy olcsóbb legyen és hidegben nem is szeret működni.
A LiION akkuk grafitból és litiumból van vagyis semmi extra dolog, tehát ha nagy tömegben gyártják akkor egészen olcsó lesz, és a jelenlegi kapacitásnak 3-5szöröse várható a jövőbeni fejlődéssel.
A szuper kondenzátorok is használatosak az elektromos autóban. Az akkumlátorok lassú töltődését és merítését hidalják át vele, így hatékonyabbá téve a gyorsítást és a fékerő visszatermelést.
Donor 2009.01.21. 17:17:26
Nanotechnológiás szilicium napelemek is áttörés előtt vannak, tehát van esély hogy 10 éven belül, általánosak lesznek a napelemek használata, de nem autókon, hanem házak tetején és napelem parkokban.
Ezért nem zsákutca az elektromos autó. Jelenleg igaz hogy fosszilis energiából töltik őket, de a lehetőség megvan hogy ne csak azzal töltsék. A benzines autók esetében erre nincs lehetőség, ráadásul ha netán át is térnének bio üzemanyagokra a hatásfokuk akkor is borzalmasan rossz 20-30% (jobb esetben)
Az elektromos autók hatásfoka az akkumlátort nem számítva 90% körül van.
Amiért érdemes erőművekben termelt villannyal tölteni már most a villanyautót, az az, hogy az erőművek sokkal hatékonyabbak mint az autók beépített motorja, ráadásul a szennyező anyag kibocsájtás szempontjából is lényegesen jobb a mérleg így...azt nem számítva hogy nem a belvárosban égetik el az olajat.
Összességében: Igen ez a jövő!
Persze az még nem tisztázott, hogy a hidrogén tárolásra találnak ki valami jót, vagy a Litium akkukat javítják fel, de hogy a benzines autóknak már nincs sok ideje, az is biztos.
Donor 2009.01.21. 17:20:03
A tudomány mai állása szerint ez már lehetséges, minden ehhez szükséges kapható boltban...csak a régi technológia megfizethetőbb.
Donor 2009.01.21. 17:28:04
A tudomány mai állása szerint 10perc alatt fel lehet tölteni egy akkut.
Ceruza ellem méretűben lehet is kapni.
Nagyobb méretben még van pár műszaki jellegű probléma, de ott sem lehetetlen.
De alapvetően nem értem miért gond a töltés?
Ha egyszer egy töltés elég 4-600km-re akkor minek a jelenleg megszokott töltőállomás.
Akár a parkolóórába is be lehet építeni egy töltőcsatlakozót.
Persze jelenleg 50-100km az általános hatótáv (drága akku miatt), de város használat esetén ez is elég, hogy otthon lehessen tölteni éjszaka.
whiteg71 (törölt) 2009.01.21. 17:34:07
"Sokan aggodalmaskodtok a töltési idővel."
Az elektromos autót készitök számolnak 6-8 órás tölt idövel. Nem igérnek kevesebbet.
Ami elég 200km-re. Ennél sem nagyon igérnek többet a gyártók.
"Akár a parkolóórába is be lehet építeni egy töltőcsatlakozót."
Ki fogja kiépiteni? Bekábelezni? és miböl?
Egyébként legyen igazad, és legyen egy gyors töltésű 500-600km távra használható családi elektromos autó 3-6 milla között.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.01.21. 17:38:26
kell valami egészen új megoldás az elektromos energia tárolására, hogy teljesértékű lehessen.
Donor 2009.01.21. 17:49:15
Nem kell új megoldás, hanem a jelenlegi megoldást kell dömping mennyiségben gyártani hogy megfizethető legyen.
A hatótáv pedig kizárólag pénz kérdése nem a technika szab határt.
Ezt nézd meg ha nekem nem hiszel:
www.teslamotors.com/index.php
Ez már kapható, elektromos autó. Egy Ferrari tulajdonságaival felruházva és még csak nem is a legjobb a piacon, bár kétségtelen hogy a leg elterjedtebb...amerikában.
Donor 2009.01.21. 17:54:08
Az akkumlátoroknak persze szeretik ha minnél lassabban töltik őket, de manapság a 2-3 órás töltés teljesen normális töltési idő.
És hogy ki építi ki? Mondjuk az aki a benzinkutakat is.
Nálunk ez probléma de olaszoknál és más értelmes országok nagyvárosaiban ez már működő dolog...ahogy a hidroén kút is előfordul már pár helyen...nem nálunk.
Riska 2009.01.21. 21:35:26
Marty Mcfly 2009.01.21. 22:15:19
Ez az ablakból kilógatósdi meg akkora faszság! Ráadásul akkor nem lesznek egyedi kocsik? Mindenkinek ugyanolyan csereautója lesz? Vagy ki dönti el, hogy ki viheti aznap az elektromos Ferrarit(!!!)? :-)
LOL
autosave 2009.01.21. 23:50:57
Csak akkor valami kártyás/wireless chipes móka kellene az azonosításhoz.
benzinkutas akku töltés sok idő >> akkucsere. ez is megoldva.
hogy nincsenek még jó* akkuk? na ez nincs megoldva! majd meglesz, megéljük még azt...
*nagy kapacitás, gyors töltés, kis tömeg, kis méret, olcsó ár, kevés környezetterhelés, hosszú élettartam, hideg nem ellensége...
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.22. 01:52:45
A 10 perc alatti akksitöltés működik, ami azt jelenti, hogy az akksi kapacitásának a hatszorosával töltesz. Ez működik, de a cellák rovására. Rövid lesz az élettartam. Azon kívül gondolj bele, hogy milyen iszonyat áramerősség kell ahhoz, hogy mondjuk 20 darab 12 V-os, mondjuk 40 Ah-s akkumulátort tíz perc alatt tölts!
Szerintem a hidrogén-alapú elektromos autó a jövő, nem az akkumulátoros. A hidrogént LEHET tárolni, bár körülményes. Ahogy írtam, az elektromos töltést MÉG nem.
Közelebb van a megoldás az üzemanyag-cellához, és kevesebb infrastruktúrális fejlesztést jelent a hidrogénkutak kialakítása, mint a villamos hálózat átméretezése akkumulátorok töltésére.
Szerintem lesz ez is, az is. De a hidrogén előbb. Előbb találják meg az utat a vízbontás pozitív energiamérlegéhez, mint a töltés veszteségmentes tárolásához.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.22. 01:53:54
Az indukciós töltés rossz hatásfokú. És az egészségre sincs igazán jó hatással. Enyhén szólva.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.01.22. 01:55:47
Fizikát inkább te tanulmányozz, mielőtt hülyeségeket beszélsz.
Nyomek 2009.01.22. 10:29:35
Ez lesz a jövő - ha már nem a jelen az!
Lunitari 2009.01.22. 10:52:25
Lunitari 2009.01.22. 10:56:13
Matrix_ 2009.01.22. 10:57:51
Lunitari 2009.01.22. 11:11:15
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.01.22. 11:54:24
az akksinál nem az a fő probléma, hogy drága, vagy lassan tölthető, hanem az, hogy nagyon csekély az energiasűrűsége a benzinhez képest.
a lítiumaksiknál (ezeknél a legjobb) ez max kb. 100-150 Wh/kg, a benziné meg 12000 Wh/kg.
vagyis ma kb. 100* annyi energiát lehet tárolni benzinben, mint akkumulátorban.
akkor is, ha a benzinmotor hatásfokát (kb 25-35%) összehasonlítjuk a villanymotoréval (kb. 70-90%) az jön ki, hogy a benzin 50* nyerőbb.
ja, és az akksi tömegét akkor is cipeli az autó, ha áram nincs benne, tehát 50* akkora tömegű akkumulátort tenni bele, mint egy teli benzintank, megintcsak nem nyerő.
ezért írtam, hogy a mai technika nem alkalmas erre a célra. kéne valami, ami legalább egy nagyságrenddel jobb, akkor már csak 5* ös előnyben lene a benzin, az már elviselhető kompromisszum.
tehát a hatótáv nem pénzkérdés, hanem technikai kompromisszum kérdése. (ja, amit a villanyautók hatótávjánál megadnak, azt tesztpályán, forgalom nélkül, tojással a pedál alatt lehet produkálni, a való életben nyugodtan oszd el kettővel.)
a Teslát tersmészetesen ismerem, ezért bátran írom, hogy nem jó példa.
ultrakönnyű sporkocsiba persze lehet büntetlenül dögnehéz akkumulátorokat pakolni. férőhely: 2 fő. csomagtartó közelít a nullához. nem ilyen autóval lehet megoldani az emberiség közlekedési problémáit. (de nekem azért kéne, örömködni természetesen :) )
a "legelterjedetebb" konkrétan kb. 100-150 darabot jelent, ennél még Puliból is több készült...
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.01.22. 11:56:53
ha csak a főbb utak ilyenek, elég a mellékutcákban akkumulátorról gurulni.
lehetne légvezeték is, mint a trolinál, de tartok tőle, abból nagy összeakadások lennének :)
Alf (törölt) 2009.01.22. 13:13:11
kivehető aksis autók lesznek, lerakhatod az aksidat, és az állapota szerint kell ráfizess egy új töltöttre, feltöltés így gyorsabb, mint a benzin.
lakos hazaér, felviszi az aksit (ami kerekeken gurul, mivel 20 kiló, de ugye akadálymentes a legtöbb épület, rádugja a töltőre, vagy a skandináv módszerhez hasonlóan a parkolóban a konnektorra. (most sem szívák le a benzint, miért tépnék ki a megerősített kábelt?)
A mentők, tűzoltók könnybben összeszedik az aksikat, mint a kiömlő benzint, gázolajat, stb.
nem lesznek csúszós foltok az autópályákon a kifolyt gázolaj miatt.
A fúziós erőmű megépítése után az elektromos áram könnyen előállítható lesz, szinte korlátlan mennyiségben.
zeugma 2009.01.24. 19:20:45
A tisztán villannyal működő autónak tényleg sok kihívást kellene egyszerre legyőznie: hatótáv, töltési idő, akksik ára, teljesítmény (végsebesség, gyorsulás), illetve a teljesítmény és a hatótáv növelése esetén az akksik súlya. Ilyen téren persze folyamatos a technológia fejlődése, de jóval lassabb, mint azt korábban várták; az akksik tehát még mindig nehezek, drágák, és nem lehet őket elég gyorsan feltölteni. Egy teljesen elektromos hajtású autó inkább csak a városba való, csakhogy a legtöbb ember nem vesz külön városi meg külön országúti autót. Egy villanyautónak én sokkal inkább flottában látom a jövőjét, vagyis például akár egy áru-, akár egy személyszállító cég, ami elsősorban városon belül működik, villanymotoros flottát állít üzembe, megfelelő töltőállomással a telephelyen. Ez esetben simán meg lehet oldani, hogy éjszaka feltöltsék a járműveket.
A személyautók terén én a hibridben látok jövőt. Egyre több hibrid koncepció arra az elvre alapul, hogy a kerekeket villanymotor hajtja, és a robbanómotor csak azért van, hogy az akksikat töltse, ha kifogyott a szufla belőlük (pl. Volvo ReCharge Concept). Ez azért jó, mert ha nem hagyod el a várost, akkor akár sosem kell tankolnod, mehetsz tisztán árammal, mégsem fog az út közepén leállni az autó csak azért, mert lemerült. Egy 4-500 km-es hatótáv szerintem azért már vállalható, nem?
Persze még mindig ott a kérdés, hogy hol és mikor tölti az ember az autóját. Aki családi házban lakik, vagy lakótelepi garázsa van, az nyilván könnyedén meg tudja oldani. Ha az ilyen hibridek elterjednének (vagyis elég olcsóvá válna a technológia ahhoz, hogy a pórnép is eséllyel választhassa ezt), akkor a parkolóházaknak és fedett parkolóval rendelkező intézményeknek valószínűleg megérné töltési lehetőséget biztosítani az autósoknak, persze pénzért. Például amíg a plázában vásárolsz, vagy melózol az irodaházban, az autód szépen feltöltődik. Gyorstöltésért meg mennél az áramkútra.
Azt a LiFePo akkut, amit ma is megvehetsz és beszerelhetsz az elektromossá alakított autódba, 3 óra 20 perc alatt lehet nulláról fullra tölteni, de 20 perc a gyorstöltése. Már az sem egy rossz szintidő, ahhoz képest, hogy átlagosan harmadannyiért autózol, mint benzinnel (és ebben nemcsak a felhasznált áram van benne, hanem ennek az akksinak a milliós ára is az élettartamra leosztva).
Vannak persze sokkal fejlettebb akksik is, csak drágák. Még. Amire a meghajtás terén elérjük a szériagyártáshoz szükséges technológiai és árszínvonalat, addigra az akkumulátorok is elég fejlettek és olcsók lesznek a feladathoz. (A Volvo 2015-re ígéri a kerékagy-motoros hibridjét, a Nissan pedig legkorábban 2012-ben dob piacra elektromos autót a saját fejlesztésű hajtáslánccal, de mint tudjuk, ezek erősen optimista becslések szoktak lenni...)
Egy hibridautó kétféle meghajtása (2 motor + benzintank + akksik) persze nehezebb, mint egy hagyományos autóé, ezért a súlycsökkentésre is rendesen rá kell feküdni, ha nem akarjuk, hogy a kilók a teljesítmény rovására menjenek. A megfelelő könnyített anyagok persze egyelőre szintén drágák; ezek árának is csökkennie kell, hogy a szériaautókba ilyenek kerüljenek a nehéz acél és egyebek helyett. Egy elektromos autó üzemeltetését a tetejére szerelt napelemek is olcsóbbá és kényelmesebbé tehetik (némi plusz töltést jelentene, például erős napsütésben simán termel annyit, amennyit a légkondi elhasznál), de egyelőre a napelemes technológia is túl drága és túl rossz a hatásfoka ahhoz, hogy egy népautóba beépítsék.
Összességében tehát elterjedhetnek az elektromos autók vagy a robbanómotort csak tartaléknak használó hibridek, de biztosan nem az elkövetkező egy-két évben, hanem inkább a távoli jövőben.
Azt pedig nem hiszem, hogy egy szériagyártású elektromos vagy hibrid autó akkumulátorai összességében szennyezőbbek és veszélyesebbek lennének, mint amit egy robbanómotoros autó produkál. Már a mai LiFePo akksik is jóval kisebbek (és persze könnyebbek), mint ami egy hagyományos autóban van (mert annak is van akkumulátora!), így egy baleset esetén inkább csak kipotyognak, mintsem kilyukadnának és környezetszennyeznének a baleset helyszínén.
Ami pedig a légmotoros autót illeti, annak hasonló problémái vannak, mint a hidrogénesnek és az elektromosnak. A hatótávja korlátozott, hiszen menet közben nem tudja magát feltölteni. Egy speciális berendezés segítségével ugyan pár perc alatt fel lehet tölteni a tartályokat sűrített levegővel, de egy ilyen töltőhálózatot ugyanúgy problémás kiépíteni, mint a hidrogénkutakat. Legfeljebb vesz az ember a garázsba egy ilyen töltőt, már ha van garázsa, de akkor is csak otthon "tankolhat", ami nem praktikus. Hagyományos sűrített levegős tartályból, amilyen minden benzinkúton van, órákig tart feltölteni a tartályt (akárcsak egy lemerült akkumulátort). Vannak olyan koncepciók is, amikbe saját kompresszort építenek, azt csak rá kell dugni a 220-ra, és a környezet levegőjéből maga tölti fel az autót úgy fél óra alatt. Ennél már egy ma is kapható akksi gyorstöltésével is hamarabb megvagyunk. És persze a sűrített levegős tartályok is sok helyet foglalnak, talán többet, mint az akksik, és egy baleset esetén ha felhasadnak, repeszgránát válhat belőlük. (Úgy tudom, hogy azok a cégek, amik foglalkoznak járművek számára készített légmotorokkal, olyan anyagból gyártják a tartályokat, amiből a tűzoltók oxigénpalackja is készül. Ez kellően erős, de persze drága is.) A légmotorral tehát nagyjából ugyanott vagyunk, mint a többi alternatív meghajtással, hogy a szériagyártáshoz és elterjedéséhez három akadályt kell leküzdeni:
1. van még mit fejlődnie a technikának
2. jelentősen olcsóbbá kell válniuk az alkalmazott anyagoknak és technológiának
3. valamiféle kiszolgáló hálózatot létre kell hozni (hidrogén-, levegő- vagy áramtöltő helyek), hogy közel ugyanolyan kényelmesen használható legyen egy ilyen autó, mint a benzines.
Ha már környezetvédeni akarunk, meg kevesebb szmogot szeretnénk a városokba, akkor első körben a személy- és árufuvarozókat kell érdekeltté tenni, hogy a városon belül közlekedő flottájukat valamilyen alternatív meghajtásra állítsák át, és a saját telephelyükön "tankolják fel" a járműveiket (pl. taxisok, ételkiszállítók, stb.). Jelen körülmények között az elektromos hajtás indul erre a legjobb eséllyel, hiszen ilyen járműből van a legnagyobb választék, és mint már említettem, konnektor mindenhol van.
Persze ha az alternatív meghajtásra való átállást komolyan gondoljuk, ahhoz kormányzati/önkormányzati támogatás is kell: valami megpályázható pénz egy céges flotta átállításához, magánszemélyeknek pedig olcsóbb biztosítás, ingyenes vagy kedvezőbb parkolás, stb.
zeugma 2009.01.24. 21:33:00
Ha most felkínálnák (új akksikkal persze), én azt a 9 éves autót is szívesen megvenném.
Persze, születik egy halom koncepció, csillogó (de soha meg nem valósuló) ígéretekkel. Az egyik irányzat buborékformájú, idétlenke barbi-autókat tervez (pl. Bontino), a másik irányzat futurisztikus csodajárgányokat (pl. Nissan Mixim). Szerintem meg értelme annak lenne, ha fognának egy sikeres modellt, és benzines/dízel mellett elektromos motorral is legyártanák ugyanazt. Mára már fejlődött annyit a technológia, hogy a robbanómotoros modell áráért össze lehetne rakni egy legalább e-Ka szintű és teljesítményű gépet. Ha mögé tesznek egy jól átgondolt marketinget, meglovagolva a divattá vált környezetvédelmet meg a gazdasági válság miatti olaj-undort és drága benzint, szerintem simán lenne rá akkora kereslet, hogy megérné megcsinálni. Ahogy annak idején a Peugeot meg a Citroen meg is csinálta, gyártottak szériában Electrique 106-ost meg Saxót. (Azóta is aranyárban adják ezeket a modelleket használtan is, mert olyan kevés van belőlük.) Bárkinek megérné, aki amúgy is kisautót venne, tehát főleg városban használja, nem fuvaroz vele rendszeresen 3-4 utast (a statisztikák szerint a legtöbb városi autóban csak a sofőr ül), és van garázsa vagy egyéb konnektor-hozzáférése, ahol feltöltheti.
Persze, persze, az olajcégeknek nem éri meg.