Mai kreatív nevű emberkénk, Közlek Ede, azért írt nekünk, mert már nem bírja elviselni, hogy adott szakaszokon az emberek furcsa módon mintha fordítva, vagy legalábbis nem megfelelően értelmeznék a sebességre vonatkozó szabályokat. Hogy miért is alakult ez így? Jöhetnek az ötletek.
Néhány megfigyelésemet szeretném közzé tenni ami nem tudományos igényű, pusztán a saját empírikus megfigyeléseimen alapszik.
Munkám folytán elég sokat megjártam a Dunakanyar mindkét oldalát Budapesttől egészen Esztergom-Szob vonalig bezárólag. A Váci oldal 2-es főútja a legérdekesebb a 2/a-ról már olvastam is. Hétköznap forgalom mellett elég izgalmas kaland végig előzgetni a 70km/h-val haladó kamionokat úgy, hogy nem lehet felmérni főleg este felé, hogy a szemből haladó betartja-e a 90-es táblát vagy pedig 130 fölött közeledik, ebből számos frontális ütközés történt az elmúlt pár évben.
Ezért át is térnék a jó öreg 2. számú főút vizsgálatára. A 2. úton az az az érdekes szokás vagyon, hogy lakott területen kívűl, ahol semmilyen más korlátozó tábla nincs, az emberek 60 km/h-val csorognak. Ezeknek az embereknek egy része mihelyst beér Vácra, Gödre, Dunakeszire, vagy Nagymarosra etc, felgyorsít 70-80 km/h-ra.
Azt megfigyeltem, hogy ezek egy része valamelyik városon belül le is fordul, úgyhogy gondolom főleg a helyi lakosok, ismervén a traffipaxok helyzetét bátorkodnak lakott területen belül 80km/h-val előzni. Azt is megértem, hogy hétköznap valóban nem érdemes a 60-nal haladó kocsisort lakott területen kívűl előzgetni mert beérve az első helység táblát el is akadunk, és a tükörbe felcsillan a két kilóméterrel arrébb megelőzött fél. Rájöttem arra is, hogy az autósok egy jelentős része nem ismeri a KRESZ szabályokat, ez érvényes a Vác előtti és Vác utáni, Sződliget, Sződliget utáni (Petróleumos Óceán kút) szakaszra. Itt mindkét irányban vannak 60-as korlátozó táblák.
Na most feloldó tábla nincs. Ez nekem nem probléma mert tudom, hogy egy ilyen korlátozó tábla ha nincs feloldó tábla a következő kereszteződésig érvényes. Ebből elég sok van ezeken a szakaszokon. Mégis, a megfigyeléseim szerint ezt erre felé nem tudják és biztos ami biztos alapon továbbra is 60-nal tötyörögnek a kies úton, holott a kereszteződést már rég elhagytuk.
Mivel éjszaka is járok ezen a vonalon lemértem, hogyha mindenki a megfelelő ritmusba járna, azaz lakott területen belül megengedett sebességel menne, és az összekötő lakott területen kívüli szakaszokon felgyorsítana a megengedett 90km/h-ra akkor sokkal gyorsabban lehetne haladni. Hozzá teszem, még éjszaka is valamilyen takarékossági megfontolásból, a tök üres lakott területen kívüli szakaszokon is 60-nal vagy 50-nel tötymörögnek.
További ritmusos autózást!
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.29. 10:06:19
a városon belüli 70-es tábla után is 50-nel mennek, mert ha város akkor 50.
ezt betartják akkor is ha a házak az út mellett vannak, de településtábla nem volt. biztos ellopták, vagy elfújta a szél alapon.
a kedvencen a rossz időben (havas út, sötétben zuhogó eső) városon kívül 60-nal szüttyögő, majd településre beérve 30-cal menő. nem az zavar hogy kint 60-nal megy, mert én is szoktam ha az a biztonságos. de ha ott az biztonságos akkor a városban is az az 50. szóval a rossz időnél nem a megengedett legnagyobb -30 legyen a követendő.
RaveAcE 2009.01.29. 10:10:39
Göd-Sződliget lakott területen kívüli szakasza (90) kb 1500 méter és egy szimpi 40-es tábla van a kútnál.
Sződliget-Vác szakaszon 100 méterenként van tábla és kereszteződés/zebra. Vannak, akik nem áldoznak rá 2x-annyi benzint, csakhogy gyorsabban kopjon a fék. Inkább beállnak egy fix sebességre, ami valahol lassú, van, ahol túl gyors (a táblához képest). Viszont így nem balesetveszélyes és spórolnak a benzinen meg a fékpofákon.
Remélem, segítettem.
monnyo 2009.01.29. 10:15:20
Próbálnék én haladni... de lehetetlen... igy beletörődtem... ez van, elöbb kell indulni.
killermoney 2009.01.29. 10:17:04
Akit viszont nem tudok megérteni aki mindenhol 65-70-el megy mindegy hogy városon belül vagy kívül van, sztem az ilyen az aki 100-al megy pályán mert az már neki fénysebesség és nem tudja uralni a kocsit ami nem is baj addig amíg ezt a külső sávban műveli :D, de ez már más téma...
steve078 2009.01.29. 10:25:48
tehenke 2009.01.29. 10:26:23
ChPh 2009.01.29. 10:32:04
monnyo 2009.01.29. 10:36:01
De tény, h nem látnak semmit sokan esőben sötétedés után! :(
Marcellusca 2009.01.29. 10:50:00
A konstans 70-nel menők. Lakott területen kívül is és belül is. Nem egy felemelő érzés, mikor vissza kell előzni a forgalmas főúton.
És nem azért előzöm vissza, mert zavar, ha megy előttem valaki, hanem azért, mert ott is csak 70-nel megy.
Solutor13 2009.01.29. 10:54:20
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 11:10:55
Az ilyen birka nem a táblát figyeli, hanem vakon megbízik a navijában, aztán befordul oda is, ahova nem kellene.
beste 2009.01.29. 11:24:22
Az agyam durran el, amikor a hetvennel közlekedőt lakott területen kívül megelőzöm, majd amint beérünk a faluba (én lemegyek ötvenig) a másik boldogan visszaelőz. Ez is egyfajta népi játék, de lehet helyette olvasni, vagy moziba menni....
ChPh 2009.01.29. 11:46:23
Csigabá 2009.01.29. 12:03:33
Szóval van akinek FONTOS! és van akinek frusztráló az előzés, nekem egyik sem. A zene szól, az autó szalad, ennél többet az adott helyzetben nem akarok. :)
randomuser1 2009.01.29. 12:26:16
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.29. 12:32:28
Egyébként egyetértek, a "jelenség" létezik.
Petrodon 2009.01.29. 13:11:57
Lakott területen kívül bevallom őszintén hajlamos vagyok kicsit "elengedni" magam, lakott területen belül viszont szigorúan 50, hiszen sose tudom, hogy mi vagy ki ugrik ki elém. Na ilyenkor aztán úgy túrnak le az útról mint a huzat... :)
Viszont azért motorral legalább könyebb visszaelőzni a delikvenseket. :))
kranführer 2009.01.29. 13:21:07
Lassan itt lesz a jó kis motoros időnk, már alig várom.
georg 48 2009.01.29. 14:02:04
Manyizga (törölt) 2009.01.29. 14:27:55
Az általad leírt eset akkor fordul elő, ha a GPS-vevő vacak vagy a szoftver volt olcsóbb, mint kellene. :)
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.29. 14:38:37
basszus, pedig ez sokkal fontosabb!!!
EZ FONTOS!!!
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 14:43:45
Szerintem a térképek alkotói "csinálják" kicsit nagyobbra a lakott területeket, nehogy perelni lehessen őket, ha gyorsabban mész mint a megengedett, és a gps szerint még nem gyorshajtasz.
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 14:46:12
Marty Mcfly 2009.01.29. 14:58:10
teljesen egyetértek!!!
Ez vmi új divat...
ihatethisindapassthingy 2009.01.29. 14:59:09
Én rendszeresen a 70/70-esekkel találkozok. 70 városban, 70 városon kívül. A bal egyesben többnyire eltökélt arcú családanya, kétkezes kormányfogás, enyhén előredőlve. A fennmaradó esetekben sofőr elengedett kormánnyal gesztikulál hátrafelé az utasainak. A 70/70-es különlegesen átalakított verziója a maximum 120km/h-ra és csakis belső sávra hitelesített családanya a pályán. A 120/belsős verziónak problémája van a tükrökkel, így sohasem tudja meg, hogy egy batár nagy X5 megy mögötte fél méterre, felkapcsolt távolságival, balra indexelve. A 120/belsős pályára felhajtásnál - kímélendő a család új gépjárművét - legfeljebb 80km/h-ig hajlandó gyorsítani a kocsiját, majd sebészi pontossággal beszúrja a külső sávba, a sávban haladók és a mögötte felhajtással próbálkozók nagy örömére. Lehajtásnál már a lehajtó előtt 80km/ra lassítja a család új gépjárművét, de a tükrös averzió miatt is sem veszi észre a vészfékező kamionost a háta mögött.
Marty Mcfly 2009.01.29. 14:59:45
azér kérlek, mer ott lehetett anyázni! :-)
Mr_Wolf 2009.01.29. 15:03:33
úgyse 2009.01.29. 15:09:58
Trancegod 2009.01.29. 15:12:36
Az a legszörnyűbb ebben, hogy használják a navigációt, még akár 10km-es útra is. Nem értem, ebben az országban el lehet tévedni? Vagy a térkép elavult dolog lett?
Más:
Ha Budapest Vác között közlekedik az ember, szerintem 2/a (vagyis új nevén M2-es - amiről nyithatnánk egy blogot is) lehet haladni, még hétfőn reggel is. Én 3éve járok hetente 4szer ezen az útvonalon, és csak akkor kellett 30percet áldozni az útra, amikor útburkolatfelújítást (nehéz szó) kapott.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.29. 15:27:24
tényleg! vannak a kanyarban mindenáron fékezők.
DocBulywood 2009.01.29. 15:30:29
ihatethisindapassthingy 2009.01.29. 15:33:44
lukit 2009.01.29. 15:34:13
Trancegod: igen, a terkep elavult lett.
Matrix_ 2009.01.29. 15:36:23
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 15:44:28
Mikor új volt, nekem is be volt kapcsolva. aztán leszoktam róla, mert felesleges.
Viszont ismeretlen helyre jó használni.
ihatethisindapassthingy 2009.01.29. 15:48:37
Mondjuk volt olyan, hogy átállítódott a táskámban (ne kérdezd) és a leggyorsabb út helyett a legrövidebben vitt. Olyan 5 számjegyű főutakra vitt, amiket még a rómaiak hagytak ránk :)
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 15:56:53
Az azért érdekelne, hogy ha nem tud menni 20nál többel, minek jön ki az utcára, vagy legalább azt a k.. vészvillogót tegye ki.
n_gyula 2009.01.29. 16:00:46
Vác előtti részen pedig jócskán kijjebb került a VÁC tábla, az Új körforgalom elé.
A maradék részen tényleg lehet menni, Sződliget és a régi Taurus közötti részen, csak a becsatlakozókra kell figyelni. Ott lett néhány új utca.
Kopi3.14 2009.01.29. 16:23:00
Mert a 90 nem kotelezo ertek, hanem felso korlat, igy ha valaki valamilyen okbol kifolyolag lasabban megy, azert felkoncolni nem lehet.
phaszfej 2009.01.29. 16:26:09
benkoo 2009.01.29. 16:35:11
Agyalap 2009.01.29. 17:19:27
Kalapossuzukisbácsi menjen a külső sávba, a porszívó szívja a port, a nap süssön.
Ti meg ne füstölögjetek.
Agyalap 2009.01.29. 17:21:30
Vagy a vezetők lettek bénábbak, vagy az oktatók :)
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.01.29. 17:31:54
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.01.29. 17:37:26
Nem értem, ebben az országban el lehet tévedni? Vagy a térkép elavult dolog lett?"
jártál már királyerdőben? hozzál 3 legfrissebb térképet és legfrissebb IGOt, úgy beleviszlek, hogy 1 hétig nem találsz ki onnan ezekkel együtt! de mondjuk a budai vár, amiben van kb 15 utca, na ott is vannak ilyen helyek ám! aki nem ott lakó beduin, annak annyi :))
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 17:48:21
Arra van túristatérkép. GPS-re is.
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.01.29. 18:18:36
Ezt olvastátok:
index.hu/politika/belfold/budapest/smog6328/
Már megint minket cseszegetnek, ahelyett, hogy a békávé buszait selejteznék le egytől-egyig.
K@&#&@# a demszkinek meg a többinek...
ON
Trancegod 2009.01.29. 19:32:07
Igaz a Navigation rendszer egyszerűbb, viszont drágább:)
Nos nem vok túl idős, de én mégis maradok a térkép mellett. Ha netán eltévedek - ami persze megtörtént velem is - akkor kb. 10perc és visszataláltam az utamra.
Eddig csak rossz tapasztalatom volt a Navigációval, ráadásul nem vok műszaki analfabetikus. De ez az én véleményem. Tulajdonképpen az ami engem érdekel, hogy sokan csak divatból veszik meg a rendszert, de ez már az ő dolguk.
Más: BKV buszok...egy EURO2-es motor megközelítőleg 45-50 személyautó por mennyiségét - a károsanyag kibocsájtásról ne is beszéljünk - juttat a "friss" Bp-i levegőbe. Persze ez az állapot akkor áll fenn, ha a busz műszaki állapota kifogástalan. Nem is merek belegondolni, hogy milyen értékek jönnének ki egy esetleges mérés során, ha egy olyan busz kerülne terítékre, amelyik még több por szemcsét juttat nekünk...nem vok BKV ellenes sem, de ezen érdemes elgondolkozni (sajnos tenni nem tudunk ez ellen...kicsik vagyunk mi a változtatáshoz).
j311 2009.01.29. 20:20:22
De miééééért???
Aránylag egyenes, végig lámpás kereszteződések, végig 70-es tábla... Akkor mégis miért nem megyünk???
Én sem vagyok egy önjelölt Schumacher, de épphogy nedves volt az aszfalt, meg előtte az M3-as beveztő szakaszán még képes volt gyorsan menni ugyanilyen útviszonyok mellett.
Circus 2009.01.29. 22:37:30
Konstans 70-es - eggyel rosszabb a külföldi kamionos, aki a tilalom előtt akar odaérni ahová, és tűzön-falun keresztül tol le 95-tel. Mögötted 40 tonna villogó tömeg... ez rosszabb mint a kopaszbéemvés, ki se kell szállnia, hogy odatosszon egyet.
fzs.1933 2009.01.29. 23:22:11
Más:
teherautók: szerintetek tudják a vezetőik a sebességhatáraikat?
Autópálya: 80
Lakott területen kívüli egyéb út: 70
Őket senki nem méri?
Donor 2009.01.30. 00:10:38
Feleségemnek sokáig nehezére esett látni sötétben, én mondtam mindig, hogy megint elhagytad a sávot :)
Tény hogy a nappali vezetéshez szokott szem nehezen alkalmazkodik a másfajta fényviszonyokhoz, mert más dolgokat kell nézni, de én rengeteget mentem sötétben, gyakorlatilag annyira hozzászoktam, hogy nem érzem hátrányosnak a sötétet...sőt...sötétben jobban tudok aludni, csak a sok szembejövő autó reflektorának villogása zavar meg néha :)))))
@Trancegod: Azért veszik meg sokan a GPS-t mert mostanában már megfizethető. Ugyan akkor roppant praktikus, mert ha az ember ésszel használja akkor teljesen ismeretlen helyen is rutinosan lehet haladni. Amíg nem volt GPS-em mindig dührohamot kaptam amikor a belvárosban le kellet térni a főutakról, mert a sok kicsi egyirányú utcákban jól eltudtam keveredni. Megállni térképet lapozgatni pedig macerás parkolóhely hiányában, ráadásul a helyzet meghatározása is problémás a hiányos utcatáblák miatt. GPS-el soha nem volt ilyen gondom, de ha el is tévesztek egy irányt azonnal újra tervezi az új, optimális irányra.
Ráadásul feleségemmel is sokkal jobb a kapcsolatom, amióta nem ő navigál :D
Donor 2009.01.30. 00:13:54
Benzinkút, ATM, étterem, bolt pillanatok alatt kidobja hol van a legközelebbi vagy olyan ami az útba esik.
Olaszoknál pl. városnézést a poi adatbázisban lévő nevezetességek alapján terveztem meg, és GPS-el sétáltam végig a középkori városka sikátorain és közben nem tévedtem el :)
Donor 2009.01.30. 00:15:26
BGyRacer 2009.01.30. 01:40:00
tehenke 2009.01.30. 11:06:44
Kettőt vegyél, egy páros, és egy páratlan rendszámút... :)
BGyRacer 2009.01.30. 16:14:08