Lehet, hogy én is felhúznám magam, mint Rugó, ha egy idióta folyamatosan azzal szórakozna, hogy amikor előznék, kijön elém. Még szerencse, hogy ma reggeli kisregényünk beküldője egy rövid mondattal megtörte a jeget, pedig még ő is arra számított, hogy bunyó lesz.
Mivel jellemzően olyan dolgokat olvasni felétek, amitől kinyílik a bicska a zsebemben, ezért született meg bennem az elhatározás, hogy elmesélek Nektek egy olyan sztorit, ami happy enddel végződik. Tavaly októberben történt, amikor még a munkámból adódóan egy aradi rendszámú Ford Focus volánja mögött róttam az utakat hetente négyszer ingázva Szeged és Arad között.
Reggelente 5:00 körül indultam, a híres/hírhedt 43-as úton Makón keresztül a nagylaki határátkelő felé. Aki ismeri ezt az utat az tudja, hogy a forgalmi terhelés már ebben a korai órában is jelentős, de ilyenkor még a román kamionosok mögötti fedezékben haladva 70-80 km/h-val viszonylag gyorsan le lehet küzdeni a határátkelőig vezető kb. 45 km-es szakaszon fekvő településeket.
Ahogy rendszerint, most is a 100 km/h-ra beállva autóztam, de Makó előtt beértem egy három kamionból és egy mögöttük haladó Seat Toledo-ból (J-s rendszámú) álló sort. A kamionokat szerettem volna még a város előtt megelőzni, gondoltam a Seat-os is így van vele, de neki esze ágában sem volt előzni, holott megtehette volna. Ebből én arra következtettem, hogy nem áll szándékában ilyen jellegű cselekvés, ezért az első adandó alkalommal visszaváltottam négyesbe, előzési szándékomat jelezve kiraktam az indexet (még mielőtt bárki belekötne, jó irányba) és megkezdtem az előzést.
Már majdnem a Toledo mellett jártam, amikor ő is rájött, hogy neki sem karrier a román kamionok mögött autózni, ezért kivágta az indexet és már jött is ki elém, intenzív fékezésre kényszerítve engem. Higgadt ember lévén eltekintettem a hangos anyázástól (úgysem hallja), illetve a dudálástól, pusztán egy refi villantással adtam tudtára, hogy bár jellegében helytálló dolog megelőzni egy lassabban haladó járművet, azért előtte nem ártana tájékozódni, hogy ugyanabban az idősíkban és koordinátában nem veszélyeztet-e valakit.
Lényeg, hogy ezzel leküzdöttünk a háromból egy kamiont. Pár kilométerrel később ismét lehetőségem nyílt az előzésre és nekikezdtem az előbb vázolt műveletsornak. Jóllehet, a mondás úgy tartja, hogy nem lehet kétszer lépni ugyanabba a folyóba, ez az autózás esetében nem igaz. Indexet kiraktam, négyesbe vissza, ki a szembejövő sávba, gázadás, Toledo egyszercsak megint ki elém, nagy fékezés, részemről két villantás, egy kamion a háromból megint leküzdve.
Talán mondanom sem kell, hogy a harmadik és egyben utolsó kamion előzésekor ismét lejátszódott ugyanez. Alapvetően higgadt ember vagyok az előzésben, de ez már nekem is sok volt. Mivel a Ford érezhetően jobban ment a Seat-nál (nem márkaháborút akarok indítani) ezért a lehető legbunkóbb módon nekiálltam tolni a fickót, majd az első lehetséges alkalommal meg is előztem.
Nagylak után a román oldalon pár kilométerrel a határ után sajnos hétfő lévén megállt a forgalom a kamionstoppból ébredező kamionok miatt, így veszteglésre voltam kárhoztatva. Mit ad isten két autóval mögöttem a sorba beállt a Seat is. Mindezt természetesen a tükörből láttam, így észlelhettem azt is, hogy a Toledo-s figura kiszáll az autójából és az enyém felé indul.
Szemre nem lehetett több 170 centinél, haja szinte semmi nem volt és testalkatra elég jól felépített úriember benyomását keltette. Az arcáról leolvashattam az egyértelmű sértettséget, amit akár agressziónak is vélhettem volna, de nem akartam. Az övet azért kikapcsoltam, ha esetleg hirtelen ki kell ugrani az autóból, akkor ezzel ne legyen gond. Mire odaért az autómhoz, már le volt húzva az ablakom és azt latolgattam, hogy kb. hol üssem meg, ha nekiáll harcolni.
Már éppen nyitotta volna a száját, mikor hozzá szóltam:
- Látod, mindketten beszoptuk.
Na erre a mondatra egészen furcsa dolog történt, az arca átrendeződött a srácnak és a morcos bulldog pofára kirajzolódott egy jól értelmezhető mosoly, ahogy válaszolt:
- Nyomod neki te is rendesen.
Innentől kezdve a közel másfél órás ácsorgást együtt töltöttük el beszélgetve, cigarettázgatva, majd mély egyetértésben elválva. Sőt, még elnézést is kért, amiért így viselkedett, de a román rendszám megtévesztette.
Hát ennyi lett volna a dolog. Számomra több szempontból tanulságos, és néha ha a társaságban hasonló témákról kerül fel a szó, mindig eszembe jut, hogy talán ez volt az egyetlen megfelelő mondat a szituáció békés rendezése érdekében.
kéjenc 2009.02.05. 07:45:31
1ébként meg első.höhöhö
dfactor 2009.02.05. 08:01:53
Hózentróger 2009.02.05. 08:03:07
Egyébként nekem is volt hasonló szitum, mint a posztolónak. Volt egy laza autós véleménykülönbség, meg duda + anyázás. Vasúti átjárónál megálltunk, majd jótt az ember nagy arccal, hogy lerendez, vagy mit tudom én, milyen célból. Ahogy odaért, nyitotta a száját, hogy anyádpics*ját, vagy ilyesmi, amikor kiszúrta a vizslámat a hátsó ülésen. Elkezdett röhögni, meg hogy ilyen nincs neki is itt a vizslája a kocsiban. Meg is mutatta, ott sasolt télleg egy kanvizsla az anyósülésen. Röhögtünk ott egy pár percet, félreállva megpisáltattuk a kutyikat, aztán mindenki ment a dolgára nagy vigyorogva.
Azóta is mosolygok, amikor a sztori eszembe jut. :)
Miss Marple 2009.02.05. 08:06:28
További sokezer balesetmentes kilométert!
Tintás Barnes 2009.02.05. 08:11:47
Chinese 2009.02.05. 08:20:10
Egy pár napig román rendszámú autót vezettem, hát értem miről beszél a posztoló. Az első napon kétszer kellett blokkolnom, hogy ne menjek bele oldalról abba aki "elfelejtette" megadni az elsőbséget, és egyszer leszorítottak. Egy napra azért ez egy kicsit sok véletlen lenne.
Egyébként szegedi lévén én is tudom, hogy a román sofőrök idióták, de mivel nem büntethetőek nyomják 90-100zal a városban.
Könnyű Karma (törölt) 2009.02.05. 08:25:00
Ezt úgy érted, hogy a román rendszámú autósokat lehet szivatni???
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.02.05. 08:26:03
Nem tudom, milyen a közlekedési kultúra arrafelé, de nálunk azt játszák, hogy ők az utak császárai.
Megértem, hogy megpróbálják őket levegőnek nézni a hazai sofőrök. Én szívem szerint "átmennék a másik oldalra", ha a közelében vagyok egy ilyennek.
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.02.05. 08:26:38
mohusssska 2009.02.05. 08:28:32
jo kis story
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.05. 08:35:15
csárli hárper 2009.02.05. 08:36:50
Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2009.02.05. 08:44:18
Arról nem is beszélve, hogy azért Aradon elég jelentős eséllyel a söfőr nem is román, hanem magyar, még ha odaát született is...
Chinese 2009.02.05. 08:45:15
0xFFFF 2009.02.05. 08:46:45
Aha ! Tehát románnal parasztnak lenni nem parasztság szerinted sem. Paraszt-e vagy te is ?
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.05. 08:51:44
végre egy búcsúszekszes post:
"Már éppen nyitotta volna a száját, mikor hozzá szóltam:
- Látod, mindketten beszoptuk.
"
Kopasz Szuzukis 2009.02.05. 08:51:56
Csendesen osonok egy kamionsor mögött a kicsit taknyos, nyálkás úton a 750-es Katanával. Minek siessek, hiszen 2-3 km múlva jön a négysávos rész, és ott lazán elpiríthatok az egész sor mellett. Nagy svunggal érkezik hátulról egy rönyómégán. Ugyanazzal a lendülettel, ahogy érkezett, 20-30 centi oldaltávot tartva, dudálva, villogva bevágódik mellém. Mit nekem kamion, szembejövő forgalom! Majd, mikor azt hiszi, hogy elment a szembejövő, acélosan kivág balra, és ötödikben padlóz. Aztán rájön, hogy, egyenlőre nincs tovább, mert szemből mégiscsak jönnek teherautók. Satuzik a rönyó, és keményen becsóvál. Mákom volt, mert készültem a "manőverre", így nem tarolt le, mikor visszavágódott a kamion mögé. A négysávos részen picit odarántottam a griffnek, és kilőttem. Visszanézve a tükörbe, látom, hogy a rönyós is nyomja ám, lila fejjel. Csak épp a moci 1 pár kilóval könnyebb. És mi volt a rendszáma? Természetesen BH 123 ABC, a szép, piros-sárga-kék zászlócskával.
Matrix_ 2009.02.05. 08:52:43
Ezután büntetőfékezés volt e? Mert úgy illik!!
Zee 2009.02.05. 08:57:00
A románoknál szokás,hogy mivel nem túl jó a tömegközlekedés a falvak között ezért ott,ahol amúgy is lassítani/megállni kell csoportosulnak/stoppolnak a helybéliek,hátha valaki felveszi őket.amikor pár éve kint voltunk magyar rendszámmal szintén az álltalam megírt szitu,román stoppol,látja,hogy jövünk MAGYAR rendszámmal.Abban a pillanatban,amint észrevette,hogy magyar a közeledő/lassító autó rendszáma úgy vette vissza a stoppolós kezét,mintha nem is létezne.
Ennyit a magyar-román barátságról.
természetesen ez nem azt jelenti,hogy veszélyeztetni kell a másik életét,de hozzáállás mindkét oldalon nem véletlenül olyan,amilyen.
Kopasz Szuzukis 2009.02.05. 08:58:04
buherátor 2009.02.05. 08:59:51
Marty Mcfly 2009.02.05. 09:00:13
Mert ez az utána másfél órán keresztül szopkodtuk egymás faszát egy kicsit lúúúúzer!
Aki fasz, fasz, és nem fogok igyekezni, h a legjobb haverja legyek, bármilyen körülmény is van!
megsemnyikk@n 2009.02.05. 09:01:04
pagonylako 2009.02.05. 09:02:28
efhábé 2009.02.05. 09:03:44
Egyetlen dolgot tapasztaltam, ami negatívumként értékelhető. Nem veszik figyelembe, hogy az ember külföldi rendszámmal valószínűleg kevesebb helyismerettel rendelkezik. Úgy nyomják neki, hogy esély sincs korrigálni, ha az ember kicsit tétovább módon keresi a jó sávot, vagy későn kapcsol, ha kanyarodnia kéne. De egyébként nekem úgy tűnt, hogy sokkal jobban figyelnek egymásra, sokkal összehangoltabban vezetnek, mint mi.
Kopasz Szuzukis 2009.02.05. 09:04:20
Hellisfitar 2009.02.05. 09:12:34
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.05. 09:16:47
pd_ 2009.02.05. 09:18:36
ex-dr. vuk 2009.02.05. 09:20:43
Magyarorszaaaag oooooo Magyarorszaaaag...
Secnir 2009.02.05. 09:26:04
Szófiában a kresz gyakorlatilag egy jelzésértékű valami, amit csak a külföldiek tartanak be. én voltam az egyetlen, aki használta a világítást és az indexet.
jöttünk haza, dimitrovgrádtól szegedig a bolgár autók ugyanúgy száguldoztak, szabálytalankodtak mint otthon.
ámde a magyar határtól!
autópályán 130 max a külső sávban, megtalálták a különböző kis kapcsolókat -világítás, index- és előzékenyek lettek hirtelen. ugyanazok, akik szófiában a kétsávos úton 4 sorban közlekedtek a járdától kezdve a villamossínekig bezárólag.
Hellisfitar 2009.02.05. 09:26:41
Amúgy érdemes megnézni némelyik magyar rendszámú kocsival közlekedőt odaát, semmi különbség nincs az itt leszólt agresszív romániaihoz képest.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.02.05. 09:30:46
AzHofi 2009.02.05. 09:36:09
AzHofi 2009.02.05. 09:39:13
0xFFFF 2009.02.05. 09:43:41
AzHofi 2009.02.05. 10:01:46
ipari_fostalicska 2009.02.05. 10:06:14
A posztíró a hülye!
Nekem ehhez jogom van :D
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 10:10:40
"a híres/hírhedt 43-as úton (...) ahogy rendszerint, most is a 100 km/h-ra beállva autóztam"
Nem ismerem a környéket, segítsen valaki: a 43-as út autóút? Mert ha nem, akkor Seatos kolléga joggal vélhette, hogy külhoni a posztíró pajtás, hiszen nincs tisztában a hazai sebességhatárokkal.
Ettől persze még nem kell bunkózni, de posztírókám erős hendikeppel indult, úgy tűnik...
Pantone354 2009.02.05. 10:10:46
ipari_fostalicska 2009.02.05. 10:13:15
másrészt: szerinted kamionok mennek 100-at (óra szerint)? Na nehogymár a 100 fájjon (óra szerint).
Mondjuk a románoknál valóban 100 km/h az országút.
Esetedben azonban álszentnek érzem a hozzászólást.
AzHofi 2009.02.05. 10:17:32
ipari_fostalicska 2009.02.05. 10:19:06
Én írtam :-)
Fj0d0r 2009.02.05. 10:30:49
macihagyma 2009.02.05. 10:33:25
BelliS 2009.02.05. 10:41:06
mennyi barom van az utakon!
papugaja 2009.02.05. 10:42:41
BelliS 2009.02.05. 10:43:53
és éljen a Világbéke! :)
Maestro 2009.02.05. 10:46:30
A másik kedvencem ugyanezen az úton történt, nem tranzit útvonalon mentünk haza (ott sok a kamion, cserébe aszfalt is van), hanem egy másikon, ott senki sem volt, de érthető okokból (két kocsival mentünk, egy Opel Astra, és egy 1.6-os Octavia kombi, ezt vezettem én), olyan gödrök meg huplik voltak, hogy az Astra egyszer csak eltűnt a szemem elől, nekem meg szerencsére sikerült lefékeznem, egy lépcsőszerű képződmény az úton, persze tábla nincs. Na ilyen körülmények között utolért minket egy leszakadt ős Dacia, aki nekiállt rallyzgatni, gondolom ismerte a helyet, mert míg mi azon krosszoztunk, hogy minél több kátyút és gödröt kikerüljünk, ő ugyanezt tette, de elég gyorsan, mi kb 30-al szenvedtünk, ő 70-el eltépett, persze amint megjavult az út, utolértük szerencsétlent és le is léptük, de arra a pár kilométerre ő volt a császár:).
Ja, és kis adalék, hogy _nem_egy_ olyan falu volt, ahol a magyar rendszámot látva elkezdtek kavicsokkal meg egyéb szarságokkal, pl barack dobálni minket.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 10:51:52
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 10:55:59
1. idehaza pocsék a közlekedési morál
2. a pocsék közlekedési morálnak senki sem felelőse, mert saját bevallása szerint mindenki tökéletesen autózik, és mindig a másik a hibás/paraszt
3. az a kisebbség, aki úgy gondolja, hogy a KRESZ betartása nem opcionális lehetőség, hanem kötelező, az mindjárt "önkéntes rendőr", meg "álszent"?
Riki_ 2009.02.05. 11:13:55
Tudsz olvasni? Nem ő, hanem a kolléga hitte.
Kanten_vagyok_Montarzsiból 2009.02.05. 11:20:52
Miért, máshogy előz 1 román mint 1 magyar rendszámos jármű, vagy máshogy kell elsőbbséget adni...??????????????????????????
ilyen hülyeséget!!!!!!!!!!!!!!!
TH 2009.02.05. 11:21:13
A kedves autóstársnak meg ezúton gratulálok, hogy rasszista módszerekkel vezet...rendszámfüggő, hogy hogyan viselkedik a másikkal az úton?
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:30:11
Ha kellett volna, akkor hasonló hangsúllyal kérdezem, hogy ugye mindenki, aki csak kb. 10%-kal túllépi a sebességhatárt, pontosan tisztában van vele, hogy mennyivel növekszik meg a féktáv, mennyivel nagyobb követési távolságot kell tartania, és hogy a reakcióideje alatt mennyivel hosszabb utat tesz meg a kocsija, és azalatt mennyi minden történhet...
Avagy a 10 százalékos különbség annyira jelentéktelen, hogy pl. senki nem szólna egy szót sem akkor, ha a hónap végén tíz százalékkal kisebb összeget utal neki a munkaadója, mint ami jár.
TH 2009.02.05. 11:36:16
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:36:27
A posztíró által hivatkozott 45 km-t 100 km/h-val 27 perc alatt teszi meg, és ezzel szabálytalan.
Ha tartaná a 90-et, akkor 30 perc lenne az út.
3 perc előnyért megéri szabálytalankodni? Biztos "igen" a válasz, különben miért csinálná...
(Ráadásul: a kamionok 80-as tempóját tartva 33 perc alatt érne oda. Talán azzal sem késne le semmit, ami hat perccel azelőtt is ott volt...)
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:37:21
INSIDER 2009.02.05. 11:38:52
TH 2009.02.05. 11:39:57
min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.02.05. 11:43:56
ipari_fostalicska 2009.02.05. 11:44:40
TH 2009.02.05. 11:47:03
Bocsánat, ezt nem tudtam kihagyni.
Bladika 2009.02.05. 11:51:02
Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.02.05. 11:53:12
Minden esetre jó hallani, hogy néha nem anyázásba torkollik az ilyesmi.
Bladika 2009.02.05. 11:53:45
ipari_fostalicska 2009.02.05. 11:54:40
Azért az is érdekes, hogy a posztok alatti kommentek egy idő után milyen sokszor torkollanak a maihoz hasonló eszmecsrékbe a kreszhuszárok és az "ámokfutók" között. Én is elítélek sokmindent. Sokszor megyek sokfelé, de meglepő, hogy a szokásos 100 km/h-val haladva milyen ritkán kell előznöm. Ez azért lehet, mert az ország autósainak 90%-a notórius gyorshatjó? Milyen veszélyes autós ez a magyar.
Úgy vélem, hogy a közlekedés tipikusan az a terület, ahol nem létezik "bűnök nélküli" autós.
TH 2009.02.05. 11:55:33
Bladika 2009.02.05. 11:57:14
"Úgy vélem, hogy a közlekedés tipikusan az a terület, ahol nem létezik "bűnök nélküli" autós. "
És milyen igaz! De kérdem én melyik veszélyesebb? Az aki úgy közlekedik, hogy tudja, hogy szabályt sért és van aki nem is tud róla? El lehet ezen gondolkozni!
És aki azt mondja, hogy ő nem szeg szabályokat, egyszerűen álszent és hazudik, vagy ami rosszabb olyan buta, hogy nem is tudja!
Matrix_ 2009.02.05. 11:59:23
gonoszpok · http://gonoszpok.blog.hu 2009.02.05. 11:59:29
De a jövőben ilyen nem történhet Önökkel ha végre tudomásul veszik hogy a olvashatnak a jövőjükről! A GonoszPók tojik, ez nem vicc kérem!
A GonoszPók szolgája
Cpt. Flint 2009.02.05. 12:01:09
Ez a 90 helyett 100 a te interpretációdban azért hülyeség, mert úgy állítod be, mintha a KRESZ bárki életét is óvná ezekkel a sebességhatárokkal. Pedig nem. Ezt valakik kitalálták, a valamikori gépkocsiparkhoz alkalmazkodva meg az akkori utakhoz. De te itt mindenféle féktávnövekedésekről beszélsz. Gondolod, hogy a 90-hez tartozó féktávokkal bárki tisztában van (és be is tartja)? Te például igen? És minden pillanatnyi időjárási körülménynél tudod? és minden gumira és kopottsági fokra? Stb. Ugyanez érvényes a reakcióidőre vetített útkülönbséggel is. Ott még az is duplázhat, ha épp meg vagy fázva. Innentől viszont tök értelmetlen ilyen hülyeségekkel érvelni, különösen 10%-nál.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:01:31
"az óra szerinti 100 km/h az a trafi szerint kb. 93 km/h" - az én autómban csak óra van, trafi nincs, így nem tudhatom, hogy a trafi mit mutat az órámhoz képest, tehát kénytelen vagyok az erre a célra szolgáló sebességmérő óra szerint közlekedni.
"egy 85-tel haladó járművet 90-nel szoktál előzni?"
Ha 90-es sebességhatárt veszünk alapul, akkor egy 85-tel haladó jármű mögé érve jellemzően nem önti el a szar az agyamat, hogy ezt most mindenképp le kell előznöm. Az utóbbi tíz évben vezettem eleget jóval hosszabb távokon ahhoz, hogy ne legyen konstans magas pulzusom abból kifolyólag, hogy a jelenlegi, országon belüli távjaim esetén valahová netán 10-20 perccel előbb vagy később érek oda.
Amúgy a téma szempontjából most ferdítesz, mert a posztodban nem arról volt szó, hogy az előzésnél lépted át a sebességhatárt, hanem - idézem - "a 100 km/h-ra beállva autóztam".
Egyébként a lakott területen kívüli 90 km/h nem azt jelenti, hogy pontosan annyival kell hajtani, hanem hogy annál többel nem szabad. Kevesebbel lehet, mindenkinek szíve joga.
Sőt, azt is hozzátehetjük, hogy a KRESZ nem egy egyéni, hanem egy össznépi társasjáték: az alapján ha én 90-nel utolérek egy 85-tel haladó járművet, és mindenáron előzni akarok, akkor az előzés közben a másiknak szükség esetén lassítania kell, hogy az előzést minél hamarabb befejezhessem.
Hozzáteszem: az, hogy mások nem tartják be a KRESZ-t nekem nem ok arra, hogy akkor már nekem sem kéne. Hiába, mindenkinek máshol van a küszöb a türelmében.
("Van aki 70-nel is veszélyes, van aki 120-al sem." - Bizony. Tökéletes megindokoltad, hogy mire valók a mindenkire érvényes, és mindenki biztonságát a lehetőségekhez képest legjobban biztosítani hivatott szabályok.)
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:08:37
@Rugó: Szerintem félreértesz, tényleg minden elismerésem, baromi jól kezelted a problémát, amikor személyesen álltatok ott egymással szemben. Én arra próbálok rávilágítani, hogy a probléma létre sem jött volna, ha a KRESZ szerint közlekedsz.
Továbbra is várom a felvilágosításomat abban a tárgykörben, hogy miért tekintendő választhatónak a KRESZ betartása, illetve mi jogosítja fel az emberek egy jókora hányadát, hogy úgy érezzék, rájuk nem vonatkoznak a törvények. Sajnálom, de még mindig nem értem. Szeretném, de nem megy. Örömmel fogadom a baráti segítséget ezügyben.
ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:09:18
Egyébként igazad van, sajnos nincs egy mikroproci az agyamban, ami minden századmásodpercben elemzi az összes létező körülményt, mely a vezetésemet befolyásolja.
De szerintem nem érdemes vitatkozni.
TH 2009.02.05. 12:09:33
TH 2009.02.05. 12:10:43
M@tek@ · http://www.dusza.sk 2009.02.05. 12:13:57
Én is voltam már hasonló helyzetben, csak nekem éppen pozsonyi rendszámom volt. Amikor meg megszólaltam magyarul, akkor meg nagyot néztek.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:15:41
"Ezt valakik kitalálták, a valamikori gépkocsiparkhoz alkalmazkodva meg az akkori utakhoz." - És ez nem is volt olyan régen, sőt állandóan módosítják is. Az egyes országok sebességhatárai hasonlóak, tehát vagy azt feltételezzük, hogy Európa összes országában elavultak a sebességhatárok (pl. a szlovákoknál most febr.1-én csökkent lakott területen belül 60-ról 50-re), vagy belátjuk, hogy mégsem nyúltak mellé annyira. De tudod mit? Ha ez egy elavult rendelkezés, az sem jelent felmentést senkinek az alól, hogy ezt betartsa mindaddig, amíg ez van érvényben.
TH 2009.02.05. 12:17:13
Eszerint az első két szakaszon túl vagyunk. A harmadik szakaszba belevágni azért nem látom értelmét, mert 99% esélyt adok arra, hogy nem tudjuk meggyőzni egymást. Szerinted minden szabályt és törvényt szó szerint be kell tartani, szerintem meg (és sokszor a jogalkalmazók szerint is) kicsit rugalmasabban kell kezelni, mert a jog betűje nem alkalmazkodik minden helyzethez, nem kezelhet minden kivételt, és nem tud figyelembe venni minden paramétert. Ezért ökölszabályokat alkalmaz, amik nagy arányban jók, de szerintem más sebesség biztonságos egy egyszámjegyű főúton, mint egy harmadrendű, kanyargós, keskeny kis országutacskán. A törvény szerint 90 a megengedett mindkét úton, a gyakorlatban én az egyiken gyorsabban, a másikon inkább kicsit lassabban megyek. Úgy közlekedek, hogy biztonságosnak érezzem. A sebességhatár átlépése nem egyenlő egy záróvonal átlépésével, bár szerintem egy záróvonal átlépése is más fényes nappal, nagy forgalomban, mint hajnali 2-kor a teljesen kihalt úton. De az álláspontjaink nem hiszem, hogy közeledni tudnának, ezért tartom feleslegesnek a vitát/vitatkozást.
TH 2009.02.05. 12:18:23
Nálunk mindent a sebesség helytelen megválasztására fognak, mert az a legkényelmesebb megoldás.
vivax 2009.02.05. 12:20:45
anyátok picsáját.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:21:31
@TH: Én nem mondtam, hogy felelőtlen vagy, de még mindig nem értem, hogy miért ciki meg snassz betartani a törvényt. Már beszélgetünk egy ideje, de erre még senkitől nem kaptam választ.
Cpt. Flint 2009.02.05. 12:22:42
Nem az a kérdés, hogy be kell-e tartani a kreszt. (Ami egyébként nem ttörvény, csak rendelet. Ha már kukacoskodunk.) A kérdés az, hogy neked kell-e betartatnod? Hogy miért érzel erre óhatatlan késztetést? Szerintem ez nem a te dolgod, amikor meg semmi közöd hozzá - nem vagy érintett és nem történt a szabályszegésből veszélyeztetés - akkor végképp érthetetlen. Ez ilyen csendőri allűr nálad, vagy mi?
Persze, be kell tartani a szabályokat, mer' azé' vannak. De nehogy azt hidd már, hogy a szabályok betartása védi meg az embereket elsődlegesen. Nem. Az erkölcs, a gyakorlat, a jártasság, a jóindulat stb. az, ami működteti a dolgokat és nem a kívülről előírt szabályok. Többségünk 100 km/h-nál is nagyjából tudja (érzi) a követési távot. Aki nem, az 90-nél sem. Többségünk tudja, hogy mikor nem ildomos előzni és miért. Aki nem, azon (vagy áldozatain) a szabályok betartása sem fog segíteni.
TH 2009.02.05. 12:25:36
Bladika 2009.02.05. 12:33:25
Cpt. Flint 2009.02.05. 12:36:34
"kiváltó okai között az első háromban van a sebességtúllépés"
Ezt azért elemezd egy kicsit jobban. Először is: hány %-os sebességtúllépés? 10? Aztán: milyen módon oka a balesetnek? És ezt ki állapította meg? Szóval azért ez nem olyan eccerű ám, hogy "100-zal mentél 90 helyett és ezért lett baleset". Ilyen nem nagyon van. Olyan van, hogy nem az útviszonyoknak, látási viszonyoknak, vonalvezetésnek megfelelő a sebesség. De ez nyugodtan lehet a megengedetten belül is, aztán mégis baleset van belőle. 80-nal is elszállhatsz egy kanyarban, ahol nincs seb. korl. Gyakorlatilag mindent, aminek nincs felderíthető egyéb oka, abszolút v. relatív sebességtúllépésbe sorolnak. Ennyi.
A lakott területen belüli sebességkorlátozásnak egész más a funkciója. Ott gyalogosokra, biciklisekre, gyerekekre, sűrű keresztutcákra, közl. lámpákra kell tervezni. De azt mondom, hogy akinek van erkölcsi- és veszélyérzete (azaz nem akar senkit megölni v. meghalni egy balesetben), az olyan helyen szabályok nélkül sem száguldozna. Akinek meg nincs, az így is fog. És annak pénze is lesz kifizetni, vagy kapcsolata elrendezni.
borpancsoló 2009.02.05. 12:37:28
Amúgy ez csak kitaláció! >>a ford lenyomta a seatot?
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:50:36
"Szerinted minden szabályt és törvényt szó szerint be kell tartani, szerintem meg (és sokszor a jogalkalmazók szerint is) kicsit rugalmasabban kell kezelni, mert a jog betűje nem alkalmazkodik minden helyzethez, nem kezelhet minden kivételt, és nem tud figyelembe venni minden paramétert."
Ha már konkrétan egy jogi vetületet magyarázol, akkor hadd mondjam el erről a véleményemet, mivel speciel joggal foglalkozom:
Igazad van abban, hogy a jog nem fedhet le minden helyzetet. Azonban (hangsúlyosan SZERINTEM) ez a közlekedésre, különösen a sebességhatárokra pont nem alkalmazható, mivel ott a sebességtúllépés szempontjából kizárólag egyértelmű helyzetek vannak: vagy túllépte, vagy nem lépte túl. Ha a jogszabály azt írja, hogy kilencven, akkor ott nincs más vizsgálandó körülmény, mint hogy az nyolcvan volt-e, vagy száztíz.
"Nálunk mindent a sebesség helytelen megválasztására fognak, mert az a legkényelmesebb megoldás."
Tisztelettel, ezt meglehetősen mismásoló megjegyzésnek gondolom, tekintve hogy nincs okunk (mivel nem tudjuk objektíven) megkérdőjelezni, hogy ez másképpen volna.
ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:50:44
Seat Toledo 1.6
Teljesítmény: 101 LE/74 kW (5600/min). Nyomaték: 145 Nm (3800/min).
Ford Focus 1.8 TDCi (amivel én voltam):
Teljesítmény 115 LE/ (3800/min).
Nyomaték: 250 Nm (2000/min).
De mint leírtam, nem márkaháborút akartam kirobbantani, csak el akartam kerülni, hogy esetleg megkapjam, hogy minek pattogok a gyengébb szekeremmel.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:52:19
ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:57:56
Én személy szerint a hozzászólásaid alapján nem tartalak (már) vegytiszta kreszhuszárnak, mert attól sokkal értelmesebb vagy. Jól érvelsz és mindezt kultóráltan teszed, csak éppen nem tudsz meggyőzni. Mint ahogy én sem Téged. Ettől függetlenül szerintem sem Te, sem én nem vagyunk azok, akik miatt veszélyes lenne autózni
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:58:34
Cpt. Flint 2009.02.05. 13:05:39
Azt vedd észre, hogy ennek fényében ez a sebességkorlátozósdi eufemisztikus dolog, a társadalom lelkiismeretének nyugtatgatása... aki nem okoz balesetet százzal, annak is haszontalan, aki meg hatvannal gázol halálra valakit, annak is. Ettől függetlenül persze szükséges annak a pár százaléknak a visszatartására, akit csak ez tart vissza. De még a 20 km/h-s sebességkorlát mellett is lenne (halálos) baleset, persze nagyságrendekkel kevesebb (szekérrel is gázoltak már halálra embert). Kérdés, hogy mennyi kockázatot (halált és kárt) viselünk el az autózásért cserébe. Az igazi megoldás csak az autózás teljes betiltása lenne (endlösung). :o)
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:10:18
A szabályok szándékuk szerint a legbiztonságosabb középre vannak belőve: a legtöbb vezetőnek a megfelelő körülményeket biztosítják. Persze,hogy van, akinek ez kevés, van, akinek meg sok.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:12:36
Cpt. Flint 2009.02.05. 13:14:03
Nem állítod, persze; csak úgy viselkedsz. És ezt úgy tűnik, nem csak én érzem így; úgyhogy lehet benne valami, nem?
Bladika 2009.02.05. 13:14:32
autosave 2009.02.05. 13:14:59
Ha 120-al megy, akkor sincs semmi, ha az előzést szabályosan tükörbe nézéssel kezdte volna a magyar rendszámos.
És a magyar joggyakorlatban még mindig, ha fennáll az észlelhetőség, a sebességtúllépéstől függetlenül fennáll az elsőbbség.
Másik dolog: hagyjátok már CYR-t, szerintem a Kondorsi biztos az álruhában. Ő már 51-től bűntetni akar az objektív szarjával, múltkor mondta a tv-ben (ott lakottról volt szó éppen)...
HappyMan · http://borsod.blog.hu 2009.02.05. 13:22:51
autosave 2009.02.05. 13:23:20
BlazeHun 2009.02.05. 13:25:32
Autózni Magyarországon szar!
Cpt. Flint 2009.02.05. 13:26:52
Amúgy meg: én nem is mondtam ,hogy nem kell betartani. De hogy nem ez fog megvédeni, az bizti. Szerinted legtöbbször miért a vétlenek halnak meg a balesetekben???
De te továbbra is nagyon leegyszerűsíted ezt a kérdést, amit én megpróbáltam békülékenyen és részletesebben kifejteni (talán meglehetősen OFF módon is). Úgyhogy a'sszem nincs miről továb vitáznunk. (Kérdéseimre meg nem válaszoltál.)
ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:28:19
autosave 2009.02.05. 13:28:36
A probléma létre sem jött volna ha a mondeo szabályosan előz!! Ha ebből baleset van, mivel Rugó sebességtúllépése nem jelentős (kb 135-től lenne az 90 helyett), ezért 0:100% a mondeo felelőssége, hiszen nem előzhetett volna ha őt már előzik! Sőt, ha bizonyítva lesz, hogy túl is lépte a megengedett sebességet, kap egy szabálysértési bírságot még, de a balesetben továbbra is vétlen lesz.
Ebből leszűrni azt, hogy a postíró valamilyen kis mértékben gyorsan ment és ezért ő tehet a veszélyhelyzetről hát mit mondjak... BAROMSÁG...
ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:30:49
autosave 2009.02.05. 13:32:16
autosave 2009.02.05. 13:36:19
Én ilyen miatt mentem már padkára - megúsztuk... Sőt mégjobb, mikor előzésben vagyok a baromja meg balról kifordul velem szembe, mert ha ő jobbra megy akkor csak balra néz. Hát ezek is megérnének egy misét...
Bladika 2009.02.05. 13:37:32
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:40:34
TH 2009.02.05. 13:45:24
Ettől persze még nem kell bunkózni, de posztírókám erős hendikeppel indult, úgy tűnik..."
Szóval semmi gond, ha betartod a szabályokat, de hogy emiatt beleköss valakibe, mert 90 helyett 100-al ment, az szerintem butaság. Egész egyszerűen azért, mert az olyan apró sebességtúllépés, ami
- nem hiszem, hogy veszélyesebbé tenné a közlekedést egy olyan úton, ahol nincsenek gyalogosok és keresztforgalom
- miatt a rendőr nem büntet (50 kmh felett és 100 alatt 20% a tolerancia).
Tehát ha azt írod, hogy "én 90-el megyek országúton", akkor azt mondom: jól teszed, én kicsit gyorsabban szoktam menni mondjuk a 3-as úton, de aki a 90-et tartja tiszta időben, jó látási viszonyok között, az szabályos, biztonságos, és a közlekedést sem akadályozza.
Ha viszont azt írod: "90 helyett 100-al mentél, innentől nincs erkölcsi alapod kritizálni más sofőr életveszélyes manővereit", akkor arra nem ugyanúgy reagálok...:)
Efekt 2009.02.05. 13:49:54
Ja és remélem nem abban értettetek 1et ,hogy milyen jól megmutattátok egymásnak.
ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:51:22
Én fehér szofit, mint mindig. Azt, hogy neki milyen volt, az passz.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:52:43
@Cpt. Flint: Ez az előbbi némiképp neked is válasz, mert azt veszem észre, hogy sokan olyan állításokat kérnek rajtam számon, amiket nem mondtam. Emögött pedig az van, hogy egészen egyértelművé vált sajnos a másikra mutogatás, miközben az is sztenderd, hogy mindenki kikéri magának, hogy "ő csak egy kicsit lépte át a határt, és az egyátalán nem baj". Ha jogszabályokat alkotsz és véleményezel, akkor hihetetlen, hogy nem gondoltad még végig, hogy azok mire valók, miért vannak, mire szolgálnak, és miért káros az, ha csakegypicit-kicsitjobban nem tartjuk be őket, vagy pláne kit érdekelnek. Akkor minek foglalkozol a megalkotásukkal, ha úgyse jók semmire?
Efekt 2009.02.05. 13:54:59
De elmondta hogy miért szabotálta az előzést?
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:56:44
Én a jelenségre próbálok rávilágítani, hogy - de ezt is elírtam már - a legtöbb esetben mindenki a másikat tartja hibásnak, miközben ha ő maga betartaná a játékszabályt, akkor lehet, hogy az egész konfliktushelyzet létre sem jön.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:57:34
TH 2009.02.05. 14:05:02
@Efekt: A román rendszám miatt.
ipari_fostalicska 2009.02.05. 14:12:28
Elítélendő
@CYR: én ismét értelek, de amit állítasz, hogy az egész nem jön létre, ez abszolút lényegtelen, mert a legelső hozzászólásodban a 90 helyett 100-at kritizáltad. Holott ez kb. annyi különbség, mint az, hogy amint megkapod a jogsid, abban a pillanatban nem fogod a váltáson kívül folyamatosan kétkézzel a kormányt fogni, illetve hamarosan elmarad az a szokásod is, hogy irány-vagy sávváltásnál hátra fordítsd a fejed.
Ottopappa 2009.02.05. 14:13:19
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:17:54
TH 2009.02.05. 14:30:32
őőő...és igen, teljesen jelentéktelen kérdés, hogy valaki 85-el, 90-el, 95-el v. akár 100-al megy egy főúton. Akkor is az marad, ha szabálysértés.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:40:36
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:41:54
TH 2009.02.05. 14:47:51
TH 2009.02.05. 14:53:16
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:54:04
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:55:34
TH 2009.02.05. 15:01:42
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:13:41
"30-150-el menni ugyanott viszont ön- és közveszélyes, és súlyos szabálysértés, tehát komolyan büntetném." Miért? Sokan itt úgy érvelnek, hogy mindenki maga tudja, hol a saját határa... Ha a te elméleted alapján mondjuk módosítanák a határvonalat 120-ra, akkor ahhoz képest majd a 130 nem lesz olyan sokkal több, és csak a 170-180 fogja belőled azt a reakciót kiváltani, amit most a 130-150-re írtál. Szerintem egy határvonalnak lennie kell, de azt viszont következetesen be kell tartatni (nem nekem, mielőtt valaki rákeselyűzik erre), mert különben az lesz, ami most van, hogy a kicsit több már nem is baj, a sokkal több meg szubjektív, hogy hol kezdődik.
Mi lenne, ha az élet más területein is ez lenne a felfogás? A testi sértésnek is vannak a sérülés súlyosságától függő fokozatai, de ettől még valakit kicsit pofánvágni sem szabad...
TH 2009.02.05. 15:23:42
Ha nincs rajta mit rugalmasan értelmezni, akkor ezzel azt mondod, hogy ha 92-vel mész az ugyanolyan súlyos szabálysértés, mint ha 150-el mennél. Ez pedig hülyeség.
A testi sértésnél ugyanez van. Kicsi a valószínűsége annak, hogy megbüntessenek azért, mert hirtelen haragodban valakit pofon vágsz. Nincs maradandó nyom, és valszeg a másik fél is úgy gondolja, hogy ezt azért még meg tudjátok oldani egymás között. Ha viszont már össze is rugdosod, akkor nagyobb eséllyel jár érte bünti is...
TH 2009.02.05. 15:25:33
Az ember általában a jogszabályokat figyelembe véve a saját erkölcsi érzéke alapján dönt adott helyzetekben.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:46:39
"Az ember általában a jogszabályokat figyelembe véve a saját erkölcsi érzéke alapján dönt adott helyzetekben." - Ez az állítás szerintem azért vérzik több sebből, mert vagyok annyira rosszmájú, hogy azt mondjam: azoknak, akik ma idehaza a forgalomban résztvesznek, egy szignifikáns része nincs tisztában a jogszabályokkal, tehát azokat nem tudja figyelembevenni a döntésekor. Ennél is súlyosabb hibája az állításodnak, hogy azt feltételezed, hogy a hazai közlekedés résztvevőire jellemző, hogy erkölcsi érzékük van. Ha lenne, nem így közlekednének. És most nem egyesekről, és nem a tizedesértékű sebességtúllépésről beszélek, hanem arról, amit közlekedési morálnak neveznek ezen a vidéken.
CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:49:13
Liberté__73 2009.02.05. 17:57:05
Utasként néztem végig, ahogy városi közlekedési egyetnemértés következtében az autónkat vezető kollégám ajtaját tépte fel a "sértett", majd a nyitott résen ököllel a vezető arca fel ütött, aki ellenben jó reflexszel elhajolt (majdnem engem ért el az ütés), elkapta az ember alkarját és 3-4 erőset rántott rajta befelé, ami minannyiszor az arc tetőn való koppanásával végződött, majd a pali könyökét a kormányra tolva a közben meginduló sor után indultunk. Nem sokáig bírta a lépést tartani, ekkor el kellett engedni.
(Bár... lehet, hogy ablakon keresztül is működött volna, ha jobban meggondolom.)
A tükörből láttuk, ahogy felkel.
Sopánka76 2009.02.06. 07:12:46
Hát pedig szerintem ez a legcélravezetőbb módszer, ha nem az egyetlen, hogy bármi esélyt adjunk neki a fejlődésre!
Feltételezem, nem is igazán fogta föl, hogy életveszélyt okozott!!! Nagyon sokan vezetnek úgy, hogy nem veszik emberszámba a másikat. Egy emberi szó attól, akit eddig akarva-akaratlanul (nem derült ki) szívatott, talán változtathat valamit a hozzáállásán!
Nekem tetszik! Így lehet valamit tenni a versengő, ember-embernek-farkasa hozzáállás ellen, és felfogni, hogy alapvetően a másik sem akar mást, mint biztonságosan és gyorsan eljutni az úticéljához!
Tolerancia, uraim!
ipari_fostalicska 2009.02.06. 08:02:56
TH 2009.02.06. 09:58:44
ipari_fostalicska 2009.02.06. 10:18:23
TH 2009.02.06. 10:27:15
TH 2009.02.06. 10:29:58
te most nevezted magadat át rugóról?
ipari_fostalicska 2009.02.06. 10:31:56
TH 2009.02.06. 10:33:31
ipari_fostalicska 2009.02.06. 10:56:47
TH 2009.02.06. 11:04:46
ipari_fostalicska 2009.02.06. 11:37:27
TH 2009.02.06. 11:49:57