Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Háború és béke

2009.02.05. 07:37 :: SilentSound

Lehet, hogy én is felhúznám magam, mint Rugó, ha egy idióta folyamatosan azzal szórakozna, hogy amikor előznék, kijön elém. Még szerencse, hogy ma reggeli kisregényünk beküldője egy rövid mondattal megtörte a jeget, pedig még ő is arra számított, hogy bunyó lesz.

Mivel jellemzően olyan dolgokat olvasni felétek, amitől kinyílik a bicska a zsebemben, ezért született meg bennem az elhatározás, hogy elmesélek Nektek egy olyan sztorit, ami happy enddel végződik. Tavaly októberben történt, amikor még a munkámból adódóan egy aradi rendszámú Ford Focus volánja mögött róttam az utakat hetente négyszer ingázva Szeged és Arad között.

Reggelente 5:00 körül indultam, a híres/hírhedt 43-as úton Makón keresztül a nagylaki határátkelő felé. Aki ismeri ezt az utat az tudja, hogy a forgalmi terhelés már ebben a korai órában is jelentős, de ilyenkor még a román kamionosok mögötti fedezékben haladva 70-80 km/h-val viszonylag gyorsan le lehet küzdeni a határátkelőig vezető kb. 45 km-es szakaszon fekvő településeket.

Ahogy rendszerint, most is a 100 km/h-ra beállva autóztam, de Makó előtt beértem egy három kamionból és egy mögöttük haladó Seat Toledo-ból (J-s rendszámú) álló sort. A kamionokat szerettem volna még a város előtt megelőzni, gondoltam a Seat-os is így van vele, de neki esze ágában sem volt előzni, holott megtehette volna. Ebből én arra következtettem, hogy nem áll szándékában ilyen jellegű cselekvés, ezért az első adandó alkalommal visszaváltottam négyesbe, előzési szándékomat jelezve kiraktam az indexet (még mielőtt bárki belekötne, jó irányba) és megkezdtem az előzést.

Már majdnem a Toledo mellett jártam, amikor ő is rájött, hogy neki sem karrier a román kamionok mögött autózni, ezért kivágta az indexet és már jött is ki elém, intenzív fékezésre kényszerítve engem. Higgadt ember lévén eltekintettem a hangos anyázástól (úgysem hallja), illetve a dudálástól, pusztán egy refi villantással adtam tudtára, hogy bár jellegében helytálló dolog megelőzni egy lassabban haladó járművet, azért előtte nem ártana tájékozódni, hogy ugyanabban az idősíkban és koordinátában nem veszélyeztet-e valakit.

Lényeg, hogy ezzel leküzdöttünk a háromból egy kamiont. Pár kilométerrel később ismét lehetőségem nyílt az előzésre és nekikezdtem az előbb vázolt műveletsornak. Jóllehet, a mondás úgy tartja, hogy nem lehet kétszer lépni ugyanabba a folyóba, ez az autózás esetében nem igaz. Indexet kiraktam, négyesbe vissza, ki a szembejövő sávba, gázadás, Toledo egyszercsak megint ki elém, nagy fékezés, részemről két villantás, egy kamion a háromból megint leküzdve.

Talán mondanom sem kell, hogy a harmadik és egyben utolsó kamion előzésekor ismét lejátszódott ugyanez. Alapvetően higgadt ember vagyok az előzésben, de ez már nekem is sok volt. Mivel a Ford érezhetően jobban ment a Seat-nál (nem márkaháborút akarok indítani) ezért a lehető legbunkóbb módon nekiálltam tolni a fickót, majd az első lehetséges alkalommal meg is előztem.

Nagylak után a román oldalon pár kilométerrel a határ után sajnos hétfő lévén megállt a forgalom a kamionstoppból ébredező kamionok miatt, így veszteglésre voltam kárhoztatva. Mit ad isten két autóval mögöttem a sorba beállt a Seat is. Mindezt természetesen a tükörből láttam, így észlelhettem azt is, hogy a Toledo-s figura kiszáll az autójából és az enyém felé indul.

Szemre nem lehetett több 170 centinél, haja szinte semmi nem volt és testalkatra elég jól felépített úriember benyomását keltette. Az arcáról leolvashattam az egyértelmű sértettséget, amit akár agressziónak is vélhettem volna, de nem akartam. Az övet azért kikapcsoltam, ha esetleg hirtelen ki kell ugrani az autóból, akkor ezzel ne legyen gond. Mire odaért az autómhoz, már le volt húzva az ablakom és azt latolgattam, hogy kb. hol üssem meg, ha nekiáll harcolni.

Már éppen nyitotta volna a száját, mikor hozzá szóltam:
- Látod, mindketten beszoptuk.
Na erre a mondatra egészen furcsa dolog történt, az arca átrendeződött a srácnak és a morcos bulldog pofára kirajzolódott egy jól értelmezhető mosoly, ahogy válaszolt:
- Nyomod neki te is rendesen.

Innentől kezdve a közel másfél órás ácsorgást együtt töltöttük el beszélgetve, cigarettázgatva, majd mély egyetértésben elválva. Sőt, még elnézést is kért, amiért így viselkedett, de a román rendszám megtévesztette.
 
Hát ennyi lett volna a dolog. Számomra több szempontból tanulságos, és néha ha a társaságban hasonló témákról kerül fel a szó, mindig eszembe jut, hogy talán ez volt az egyetlen megfelelő mondat a szituáció békés rendezése érdekében.

147 komment

Címkék: közlekedés autó hülye büntetés

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BelliS 2009.02.05. 10:43:53

ja.
és éljen a Világbéke! :)

Maestro 2009.02.05. 10:46:30

A románok tényleg keményen tolják. Marosvásárhelyről jöttünk haza (Pestre), úgy előznek, hogy ép eszű ember ott már nem kezdi el, és valahogy, valamilyen csoda folytán mindig összejön nekik.
A másik kedvencem ugyanezen az úton történt, nem tranzit útvonalon mentünk haza (ott sok a kamion, cserébe aszfalt is van), hanem egy másikon, ott senki sem volt, de érthető okokból (két kocsival mentünk, egy Opel Astra, és egy 1.6-os Octavia kombi, ezt vezettem én), olyan gödrök meg huplik voltak, hogy az Astra egyszer csak eltűnt a szemem elől, nekem meg szerencsére sikerült lefékeznem, egy lépcsőszerű képződmény az úton, persze tábla nincs. Na ilyen körülmények között utolért minket egy leszakadt ős Dacia, aki nekiállt rallyzgatni, gondolom ismerte a helyet, mert míg mi azon krosszoztunk, hogy minél több kátyút és gödröt kikerüljünk, ő ugyanezt tette, de elég gyorsan, mi kb 30-al szenvedtünk, ő 70-el eltépett, persze amint megjavult az út, utolértük szerencsétlent és le is léptük, de arra a pár kilométerre ő volt a császár:).
Ja, és kis adalék, hogy _nem_egy_ olyan falu volt, ahol a magyar rendszámot látva elkezdtek kavicsokkal meg egyéb szarságokkal, pl barack dobálni minket.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 10:51:52

@Rugó: "esetemben"? Mikor láttál engem gyorshajtani?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 10:55:59

@Rugó: Vajon van-e összefüggés aközött, hogy

1. idehaza pocsék a közlekedési morál
2. a pocsék közlekedési morálnak senki sem felelőse, mert saját bevallása szerint mindenki tökéletesen autózik, és mindig a másik a hibás/paraszt
3. az a kisebbség, aki úgy gondolja, hogy a KRESZ betartása nem opcionális lehetőség, hanem kötelező, az mindjárt "önkéntes rendőr", meg "álszent"?

Riki_ 2009.02.05. 11:13:55

@Könnyű Karma:
Tudsz olvasni? Nem ő, hanem a kolléga hitte.

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2009.02.05. 11:20:52

"a román rendszám megtévesztette"
Miért, máshogy előz 1 román mint 1 magyar rendszámos jármű, vagy máshogy kell elsőbbséget adni...??????????????????????????
ilyen hülyeséget!!!!!!!!!!!!!!!

TH 2009.02.05. 11:21:13

@CYR: 90 helyett 100 komoly sebességtúllépés...

A kedves autóstársnak meg ezúton gratulálok, hogy rasszista módszerekkel vezet...rendszámfüggő, hogy hogyan viselkedik a másikkal az úton?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:30:11

@TH: "90 helyett 100 komoly sebességtúllépés..." - remélem ebből nem kellett volna valami gúnyt vagy cinizmust kihallanom...

Ha kellett volna, akkor hasonló hangsúllyal kérdezem, hogy ugye mindenki, aki csak kb. 10%-kal túllépi a sebességhatárt, pontosan tisztában van vele, hogy mennyivel növekszik meg a féktáv, mennyivel nagyobb követési távolságot kell tartania, és hogy a reakcióideje alatt mennyivel hosszabb utat tesz meg a kocsija, és azalatt mennyi minden történhet...

Avagy a 10 százalékos különbség annyira jelentéktelen, hogy pl. senki nem szólna egy szót sem akkor, ha a hónap végén tíz százalékkal kisebb összeget utal neki a munkaadója, mint ami jár.

TH 2009.02.05. 11:36:16

@CYR: De, volt benne gúny és cinizmus is bőven. Na mindegy, kreszhuszárokkal nem vitatkozom.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:36:27

Ja, még a 90 vagy 100 témájához:

A posztíró által hivatkozott 45 km-t 100 km/h-val 27 perc alatt teszi meg, és ezzel szabálytalan.

Ha tartaná a 90-et, akkor 30 perc lenne az út.

3 perc előnyért megéri szabálytalankodni? Biztos "igen" a válasz, különben miért csinálná...

(Ráadásul: a kamionok 80-as tempóját tartva 33 perc alatt érne oda. Talán azzal sem késne le semmit, ami hat perccel azelőtt is ott volt...)

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 11:37:21

@TH: Akkor go to @CYR: , és próbálj meg arra válazolni.

INSIDER 2009.02.05. 11:38:52

Te azzal beszélgettél másfél órán át, aki három alkalommal veszélyeztette az életed?! Mi van, ha a családoddal utazol, hátul pedig ott molyolnak a kölykök? Ilyen erővel szerintem menj ki a vágóhídra állj be a sorba és minden idegeskedés nélkül feküdj a bárd alá, de előtte még beszélgess kicsit a taglózóval. Hátha.... Amennyiben ez velem törénik meg, egész biztosan a határon taposom ki a belét. Utána majd magyarázkodhat, "hogy hát az úgy volt"... Bocsánat, de szánalom az egész sztori.

TH 2009.02.05. 11:39:57

@CYR: Nem vitatkozom veled, mert értelmetlen. Sajnálom.

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.02.05. 11:43:56

Ez egy pöpec sztori. De ha X6-ossal jött volna...

ipari_fostalicska 2009.02.05. 11:44:40

@CYR: párhuzamot vonni 10%-os sebességtúllépés és 10% fizetésmegvonás között...szerintem nem jó példa. Mellesleg az óra szerinti 100 km/h az a trafi szerint kb. 93 km/h. Figyelem, cinizmus következik:ez hatalmas sebesség túllépés, máris sztem a Csillagban lenne a helyem. Van aki 70-nel is veszélyes, van aki 120-al sem. Nem vitatom el komoly érdemeid a sebesség határainak betartásakor, de itt azért ez nem olyan tetemes különbség. Érdekelne, hogy Te egy 85-tel haladó járművet 90-nel szoktál előzni?

TH 2009.02.05. 11:47:03

@Rugó: A helyes válasz - 85-tel haladó járművet nem előzünk meg, mert a biztonságos előzéshez szükséges 20-30%-os sebességkülönbség elérésvel átlépnénk a megengedett legnagyobb sebességet, ami kőbe vésett szabály, és valóban, aki 91-el megy, annak börtönben a helye, mint közveszélyes, elmeháborodott száguldozónak.

Bocsánat, ezt nem tudtam kihagyni.

Bladika 2009.02.05. 11:51:02

Komolyan az okoz fennakadást, hogy 90 helyett 100al ment? Ami valójában lehetett 95 vagy kevesebb! Bár csak ez lenne a legnagyobb gond, hogy mindenki 10%-al lépné át a sebességhatárt! Illetőt majdnem kinyírják, de az a gond, hogy 90 helyett 100! Röhej! Gondolom aki ezen fennakad az hasonló helyzetben rögtön tarkón lövi magát, mert hát ő volt a hülye!

Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.02.05. 11:53:12

Én az ország közepén lakom, igy foggalmam nincs, hogy mit csinálnak a románok :D
Minden esetre jó hallani, hogy néha nem anyázásba torkollik az ilyesmi.

Bladika 2009.02.05. 11:53:45

@Rugó: Én múlthónapban sem kaptam meg a fizum! Lehet, hogy tényleg van ebben valami és lehet, hogy 260km/h -val mentem a pályán? Bár nem is tud annyit az autóm! Akkor most nem értem!

ipari_fostalicska 2009.02.05. 11:54:40

@TH: szerintem igazad van :-)
Azért az is érdekes, hogy a posztok alatti kommentek egy idő után milyen sokszor torkollanak a maihoz hasonló eszmecsrékbe a kreszhuszárok és az "ámokfutók" között. Én is elítélek sokmindent. Sokszor megyek sokfelé, de meglepő, hogy a szokásos 100 km/h-val haladva milyen ritkán kell előznöm. Ez azért lehet, mert az ország autósainak 90%-a notórius gyorshatjó? Milyen veszélyes autós ez a magyar.
Úgy vélem, hogy a közlekedés tipikusan az a terület, ahol nem létezik "bűnök nélküli" autós.

TH 2009.02.05. 11:55:33

@Bladika: CYR jó érzékkel megragadta a történet lényegét. Ez gyakran megesik itt sokakkal.

Bladika 2009.02.05. 11:57:14

@Rugó:
"Úgy vélem, hogy a közlekedés tipikusan az a terület, ahol nem létezik "bűnök nélküli" autós. "

És milyen igaz! De kérdem én melyik veszélyesebb? Az aki úgy közlekedik, hogy tudja, hogy szabályt sért és van aki nem is tud róla? El lehet ezen gondolkozni!

És aki azt mondja, hogy ő nem szeg szabályokat, egyszerűen álszent és hazudik, vagy ami rosszabb olyan buta, hogy nem is tudja!

Matrix_ 2009.02.05. 11:59:23

@Bladika: vagy szelektív a memóriája, és csak azokra az esetekre hajlandó emlékezni amikor épp nem szabálytalankodott! Tudom mert én is ilyen tökéletes vagyok ;)

gonoszpok · http://gonoszpok.blog.hu 2009.02.05. 11:59:29

Az mit jelent hogy a Román rendszám megtévesztette? Akkor belefér vagy mi? Szerintem ez is gáz. De inkább olyan RejtőJenő szerű történet ez.

De a jövőben ilyen nem történhet Önökkel ha végre tudomásul veszik hogy a olvashatnak a jövőjükről! A GonoszPók tojik, ez nem vicc kérem!

A GonoszPók szolgája

Cpt. Flint 2009.02.05. 12:01:09

CYR · thatsall.blog.hu 2009.02.05. 11:30:11

Ez a 90 helyett 100 a te interpretációdban azért hülyeség, mert úgy állítod be, mintha a KRESZ bárki életét is óvná ezekkel a sebességhatárokkal. Pedig nem. Ezt valakik kitalálták, a valamikori gépkocsiparkhoz alkalmazkodva meg az akkori utakhoz. De te itt mindenféle féktávnövekedésekről beszélsz. Gondolod, hogy a 90-hez tartozó féktávokkal bárki tisztában van (és be is tartja)? Te például igen? És minden pillanatnyi időjárási körülménynél tudod? és minden gumira és kopottsági fokra? Stb. Ugyanez érvényes a reakcióidőre vetített útkülönbséggel is. Ott még az is duplázhat, ha épp meg vagy fázva. Innentől viszont tök értelmetlen ilyen hülyeségekkel érvelni, különösen 10%-nál.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:01:31

@Rugó:

"az óra szerinti 100 km/h az a trafi szerint kb. 93 km/h" - az én autómban csak óra van, trafi nincs, így nem tudhatom, hogy a trafi mit mutat az órámhoz képest, tehát kénytelen vagyok az erre a célra szolgáló sebességmérő óra szerint közlekedni.

"egy 85-tel haladó járművet 90-nel szoktál előzni?"
Ha 90-es sebességhatárt veszünk alapul, akkor egy 85-tel haladó jármű mögé érve jellemzően nem önti el a szar az agyamat, hogy ezt most mindenképp le kell előznöm. Az utóbbi tíz évben vezettem eleget jóval hosszabb távokon ahhoz, hogy ne legyen konstans magas pulzusom abból kifolyólag, hogy a jelenlegi, országon belüli távjaim esetén valahová netán 10-20 perccel előbb vagy később érek oda.
Amúgy a téma szempontjából most ferdítesz, mert a posztodban nem arról volt szó, hogy az előzésnél lépted át a sebességhatárt, hanem - idézem - "a 100 km/h-ra beállva autóztam".

Egyébként a lakott területen kívüli 90 km/h nem azt jelenti, hogy pontosan annyival kell hajtani, hanem hogy annál többel nem szabad. Kevesebbel lehet, mindenkinek szíve joga.

Sőt, azt is hozzátehetjük, hogy a KRESZ nem egy egyéni, hanem egy össznépi társasjáték: az alapján ha én 90-nel utolérek egy 85-tel haladó járművet, és mindenáron előzni akarok, akkor az előzés közben a másiknak szükség esetén lassítania kell, hogy az előzést minél hamarabb befejezhessem.

Hozzáteszem: az, hogy mások nem tartják be a KRESZ-t nekem nem ok arra, hogy akkor már nekem sem kéne. Hiába, mindenkinek máshol van a küszöb a türelmében.

("Van aki 70-nel is veszélyes, van aki 120-al sem." - Bizony. Tökéletes megindokoltad, hogy mire valók a mindenkire érvényes, és mindenki biztonságát a lehetőségekhez képest legjobban biztosítani hivatott szabályok.)

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:08:37

@TH: Én itt csak beszélgetek, vitázom. Ha neked ez nem megy, ellenben a vitát vitatkozásnak fogod fel, azt én még sokkal jobban sajnálom.

@Rugó: Szerintem félreértesz, tényleg minden elismerésem, baromi jól kezelted a problémát, amikor személyesen álltatok ott egymással szemben. Én arra próbálok rávilágítani, hogy a probléma létre sem jött volna, ha a KRESZ szerint közlekedsz.

Továbbra is várom a felvilágosításomat abban a tárgykörben, hogy miért tekintendő választhatónak a KRESZ betartása, illetve mi jogosítja fel az emberek egy jókora hányadát, hogy úgy érezzék, rájuk nem vonatkoznak a törvények. Sajnálom, de még mindig nem értem. Szeretném, de nem megy. Örömmel fogadom a baráti segítséget ezügyben.

ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:09:18

@CYR: Hidd el, nagyon jól értelek. Azt is értem, hogy betartod, éppen ezért minden tiszteletem a Tied. Nekem nem olyan régóta van jogsim (2003. márc. 31), ezen idő alatt kb. 400.000 km-t vezettem az egy literes Swift-től kezdve a 2.8 HDi- furgonig, a Fekete-tenger partjától a szigetországig, szóval rendelkezem egy minimális rutinnal. Közben kialakult bennem ez a nagyon rossz és elítélendő szokás, hogy 100-al megyek. De ha már itt tartunk, akkor miért van az, hogy a rendőr nem 90,1 km/h-tól büntet (tekintsünk el a műszerek mérési pontosságától).
Egyébként igazad van, sajnos nincs egy mikroproci az agyamban, ami minden századmásodpercben elemzi az összes létező körülményt, mely a vezetésemet befolyásolja.
De szerintem nem érdemes vitatkozni.

TH 2009.02.05. 12:09:33

@CYR: Most bővebben fejtetted ki, hogy kreszhuszár vagy. Ettől semmi nem változik. Én maradok felelőtlen száguldozó, aki néha az autópályán is 140-el nyomja...

TH 2009.02.05. 12:10:43

@CYR: A "vita" és a "vitatkozás" szerintem szinonímák. Legalábbis az én szótáramban.

M@tek@ · http://www.dusza.sk 2009.02.05. 12:13:57

@AzHofi: Hát úgy rántsd a kormányt a szlovák rendszámosra, hogy egyszer egy felvidéki magyart fogsz árokba és a túlvilágra küldeni, aki nem is hazátlan, és nem adócsaló. Akkor majd kiváncsi leszek mennyire lesz nagy az arcod. (Ez vonatkozik a román rendszámosra is.)
Én is voltam már hasonló helyzetben, csak nekem éppen pozsonyi rendszámom volt. Amikor meg megszólaltam magyarul, akkor meg nagyot néztek.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:15:41

@Cpt. Flint: "úgy állítod be, mintha a KRESZ bárki életét is óvná ezekkel a sebességhatárokkal" - Szoktál tájékozódni újságból, rádióból, tévéből? A közlekedési balesetek kiváltó okai között az első háromban van a sebességtúllépés. De az is lehet, hogy már beelőzte az ittas vezetést. Igenis azt mondom, hogy a sebességhatárok a te életedet óvják, meg azokét, akiket eléd vet a sors az úton.

"Ezt valakik kitalálták, a valamikori gépkocsiparkhoz alkalmazkodva meg az akkori utakhoz." - És ez nem is volt olyan régen, sőt állandóan módosítják is. Az egyes országok sebességhatárai hasonlóak, tehát vagy azt feltételezzük, hogy Európa összes országában elavultak a sebességhatárok (pl. a szlovákoknál most febr.1-én csökkent lakott területen belül 60-ról 50-re), vagy belátjuk, hogy mégsem nyúltak mellé annyira. De tudod mit? Ha ez egy elavult rendelkezés, az sem jelent felmentést senkinek az alól, hogy ezt betartsa mindaddig, amíg ez van érvényben.

TH 2009.02.05. 12:17:13

hu.wikipedia.org/wiki/Vita

Eszerint az első két szakaszon túl vagyunk. A harmadik szakaszba belevágni azért nem látom értelmét, mert 99% esélyt adok arra, hogy nem tudjuk meggyőzni egymást. Szerinted minden szabályt és törvényt szó szerint be kell tartani, szerintem meg (és sokszor a jogalkalmazók szerint is) kicsit rugalmasabban kell kezelni, mert a jog betűje nem alkalmazkodik minden helyzethez, nem kezelhet minden kivételt, és nem tud figyelembe venni minden paramétert. Ezért ökölszabályokat alkalmaz, amik nagy arányban jók, de szerintem más sebesség biztonságos egy egyszámjegyű főúton, mint egy harmadrendű, kanyargós, keskeny kis országutacskán. A törvény szerint 90 a megengedett mindkét úton, a gyakorlatban én az egyiken gyorsabban, a másikon inkább kicsit lassabban megyek. Úgy közlekedek, hogy biztonságosnak érezzem. A sebességhatár átlépése nem egyenlő egy záróvonal átlépésével, bár szerintem egy záróvonal átlépése is más fényes nappal, nagy forgalomban, mint hajnali 2-kor a teljesen kihalt úton. De az álláspontjaink nem hiszem, hogy közeledni tudnának, ezért tartom feleslegesnek a vitát/vitatkozást.

TH 2009.02.05. 12:18:23

@CYR:
Nálunk mindent a sebesség helytelen megválasztására fognak, mert az a legkényelmesebb megoldás.

vivax 2009.02.05. 12:20:45

sziasztok, rudi vagyok, szlovák-román keverék.
anyátok picsáját.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:21:31

@Rugó: "miért van az, hogy a rendőr nem 90,1 km/h-tól büntet (tekintsünk el a műszerek mérési pontosságától)" - Nem tudom, nem vagyok rendőr, ennyi azért talán a helyesírásomból is látszik... :) Első megközelítésre azt mondanám: valószínűleg pont azért, mert nem tekinthetünk el a műszerek mérési pontosságától. De ez csak vélemény, tényleg nem tudom. Ennek a kérdéskörnek a problematikája szerintem az, hogy miért lehet általános az a magatartás, hogy van egy határ, amit nem szabad túllépni, de mivel az emberek tudják, hogy van egy lazább "türelmi" határ, ezért odáig is elmennek, sőt, inkább azt is ciki betartani, és akkor hajrá még tovább...

@TH: Én nem mondtam, hogy felelőtlen vagy, de még mindig nem értem, hogy miért ciki meg snassz betartani a törvényt. Már beszélgetünk egy ideje, de erre még senkitől nem kaptam választ.

Cpt. Flint 2009.02.05. 12:22:42

CYR · thatsall.blog.hu 2009.02.05. 12:01:31
Nem az a kérdés, hogy be kell-e tartani a kreszt. (Ami egyébként nem ttörvény, csak rendelet. Ha már kukacoskodunk.) A kérdés az, hogy neked kell-e betartatnod? Hogy miért érzel erre óhatatlan késztetést? Szerintem ez nem a te dolgod, amikor meg semmi közöd hozzá - nem vagy érintett és nem történt a szabályszegésből veszélyeztetés - akkor végképp érthetetlen. Ez ilyen csendőri allűr nálad, vagy mi?
Persze, be kell tartani a szabályokat, mer' azé' vannak. De nehogy azt hidd már, hogy a szabályok betartása védi meg az embereket elsődlegesen. Nem. Az erkölcs, a gyakorlat, a jártasság, a jóindulat stb. az, ami működteti a dolgokat és nem a kívülről előírt szabályok. Többségünk 100 km/h-nál is nagyjából tudja (érzi) a követési távot. Aki nem, az 90-nél sem. Többségünk tudja, hogy mikor nem ildomos előzni és miért. Aki nem, azon (vagy áldozatain) a szabályok betartása sem fog segíteni.

TH 2009.02.05. 12:25:36

@CYR: Nem ciki meg snassz betartani a sebességhatárokat, én ezt egy szóval sem mondtam, és nem is GONDOLTAM.

Bladika 2009.02.05. 12:33:25

@CYR: A műszerek egységesen mindenhol a világon lefelé csalnak! Szóval nem ez az oka, hogy nem 90,1 nél büntetnek!

Cpt. Flint 2009.02.05. 12:36:34

CYR · thatsall.blog.hu 2009.02.05. 12:15:41
"kiváltó okai között az első háromban van a sebességtúllépés"
Ezt azért elemezd egy kicsit jobban. Először is: hány %-os sebességtúllépés? 10? Aztán: milyen módon oka a balesetnek? És ezt ki állapította meg? Szóval azért ez nem olyan eccerű ám, hogy "100-zal mentél 90 helyett és ezért lett baleset". Ilyen nem nagyon van. Olyan van, hogy nem az útviszonyoknak, látási viszonyoknak, vonalvezetésnek megfelelő a sebesség. De ez nyugodtan lehet a megengedetten belül is, aztán mégis baleset van belőle. 80-nal is elszállhatsz egy kanyarban, ahol nincs seb. korl. Gyakorlatilag mindent, aminek nincs felderíthető egyéb oka, abszolút v. relatív sebességtúllépésbe sorolnak. Ennyi.

A lakott területen belüli sebességkorlátozásnak egész más a funkciója. Ott gyalogosokra, biciklisekre, gyerekekre, sűrű keresztutcákra, közl. lámpákra kell tervezni. De azt mondom, hogy akinek van erkölcsi- és veszélyérzete (azaz nem akar senkit megölni v. meghalni egy balesetben), az olyan helyen szabályok nélkül sem száguldozna. Akinek meg nincs, az így is fog. És annak pénze is lesz kifizetni, vagy kapcsolata elrendezni.

borpancsoló 2009.02.05. 12:37:28

A román rendszám megtévesztette? Szééééép! :))):))) Ezen nagyot röhögtem.

Amúgy ez csak kitaláció! >>a ford lenyomta a seatot?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:50:36

@TH: Jó ez a link, tényleg tetszik! Bár a szaknyelvi megfogalmazást áttekintve eszerint azt gondolom, hogy inkább pertraktációt tartunk mi itt, hiszen valószínűtlen, hogy ha a géptől felállunk, akkor onnantól te 50-nel fogsz majd menni lakott területen belül, mert meggyőztelek, én meg 170-nel autópályán, mert meggyőztél. (100 százalékig poénnak értendő megjegyzés: amúgy is minek akarod betűről betűre betartani a vita szabályait, ha a közlekedését meg nem? :))

"Szerinted minden szabályt és törvényt szó szerint be kell tartani, szerintem meg (és sokszor a jogalkalmazók szerint is) kicsit rugalmasabban kell kezelni, mert a jog betűje nem alkalmazkodik minden helyzethez, nem kezelhet minden kivételt, és nem tud figyelembe venni minden paramétert."

Ha már konkrétan egy jogi vetületet magyarázol, akkor hadd mondjam el erről a véleményemet, mivel speciel joggal foglalkozom:

Igazad van abban, hogy a jog nem fedhet le minden helyzetet. Azonban (hangsúlyosan SZERINTEM) ez a közlekedésre, különösen a sebességhatárokra pont nem alkalmazható, mivel ott a sebességtúllépés szempontjából kizárólag egyértelmű helyzetek vannak: vagy túllépte, vagy nem lépte túl. Ha a jogszabály azt írja, hogy kilencven, akkor ott nincs más vizsgálandó körülmény, mint hogy az nyolcvan volt-e, vagy száztíz.

"Nálunk mindent a sebesség helytelen megválasztására fognak, mert az a legkényelmesebb megoldás."

Tisztelettel, ezt meglehetősen mismásoló megjegyzésnek gondolom, tekintve hogy nincs okunk (mivel nem tudjuk objektíven) megkérdőjelezni, hogy ez másképpen volna.

ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:50:44

@borpancsoló >>: igen. a Ford simán lenyomta a Seatot. A srác szerint 1.6 benzines volt, mert ezt is megkérdeztem, az időbe belefért :-)Technikailag ez így néz ki:

Seat Toledo 1.6
Teljesítmény: 101 LE/74 kW (5600/min). Nyomaték: 145 Nm (3800/min).

Ford Focus 1.8 TDCi (amivel én voltam):
Teljesítmény 115 LE/ (3800/min).
Nyomaték: 250 Nm (2000/min).

De mint leírtam, nem márkaháborút akartam kirobbantani, csak el akartam kerülni, hogy esetleg megkapjam, hogy minek pattogok a gyengébb szekeremmel.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:52:19

@TH: Látod mégis az van, hogy aki betartja a szabályokat, az "álszent", meg "önkéntes rendőr", meg "kreszhuszár". Ezek nem negatív, többségében lenéző jelzők?

ipari_fostalicska 2009.02.05. 12:57:56

@CYR: igen, ezek lenéző jelzők. Mint ahogyan én és a hozzám hasonlók pedig "ámokfutó", "barom", "sztrítrészer", "bojrészer", stb. Pedig azok nem mi vagyunk.
Én személy szerint a hozzászólásaid alapján nem tartalak (már) vegytiszta kreszhuszárnak, mert attól sokkal értelmesebb vagy. Jól érvelsz és mindezt kultóráltan teszed, csak éppen nem tudsz meggyőzni. Mint ahogy én sem Téged. Ettől függetlenül szerintem sem Te, sem én nem vagyunk azok, akik miatt veszélyes lenne autózni

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 12:58:34

@Cpt. Flint: "A kérdés az, hogy neked kell-e betartatnod?" El vagy tévedve. Sehol nem állítottam olyat, hogy én tartatnám be, vagy nekem kellene betartatnom. A kérdésem mindvégig csupán az, hogy milyen alapon érzik egyesek úgy, hogy rájuk nem vonatkozik? Mindössze ezt szeretném megérteni.

Cpt. Flint 2009.02.05. 13:05:39

@CYR: Azt kell látni, hogy ez az egész sebességhatárosdi egy kompromisszum eredménye. Nagyon messzire vezetne ennek a boncolgatása, de végülis arról van szó, hogy a társadalom eltűri (ill. nem vesz tudomást róla), hogy a bárki által elérhető autós közlekedés iszonyatos emberáldozatokat követel. Egész egyszerűen az emberek egy része nem alkalmas arra, hogy hosszú távon egy ilyen veszélyes technikai szerkezetet hibázás nélkül, biztonságosan kezeljen. A sebességek növekedésével nyilván romlanak a statisztikák, mert egyre többen kerülnek a rosszabb reakcióidejükkel és egyéb fogyatékosságaikkal a határ azon felére, ahol már nem lenne szabad vezetniük. De ezt kiszűrni és korlátozni, pl. személyre szabott sebességkorlátozást alkalmazni lehetetlen. Viszont a túl alacsony sebességkorlátok meg - főleg egyre fejlettebb kocsiknál - frusztrálóak, kényelmetlenek, gazdaságtalanok. Nyilván lehetne gyártani sokkal kisebb teljesítményű kocsikat, ez több más szempontból is előnyös lenne... de egyéb érdekek (meg a megszokás, függőség) erősebbek.
Azt vedd észre, hogy ennek fényében ez a sebességkorlátozósdi eufemisztikus dolog, a társadalom lelkiismeretének nyugtatgatása... aki nem okoz balesetet százzal, annak is haszontalan, aki meg hatvannal gázol halálra valakit, annak is. Ettől függetlenül persze szükséges annak a pár százaléknak a visszatartására, akit csak ez tart vissza. De még a 20 km/h-s sebességkorlát mellett is lenne (halálos) baleset, persze nagyságrendekkel kevesebb (szekérrel is gázoltak már halálra embert). Kérdés, hogy mennyi kockázatot (halált és kárt) viselünk el az autózásért cserébe. Az igazi megoldás csak az autózás teljes betiltása lenne (endlösung). :o)

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:10:18

@Cpt. Flint: Szükségtelen elemezgetni. Ezek a szabályok eléggé egyértelműek, nem úgy szólnak, hogy "ennyi, de ha úgy érzed, vagy rutinosabb vagy, vagy autóversenyző volt a nagymamád, akkor ahogy gondolod". Mondtam már, hogy ez egy közös társasjáték: nem csak arról szól, hogy te hogy vezetsz, hanem arról is, hogy a másik hogyan. Senkitől nem várhatod el, hogy amint megkapja a jogsiját, rögtön (de akár 10-20 évvel később is) olyan jól vezessen, ahogy mondjuk te vezetsz. Viszont neki is joga van ott lenni az úton, és az egységes, mindenki által betartandó szabályrendszer őt is védi, mert ezekre a szabályokra támaszkodhat abban az értelemben is, hogy mit várhat el, mire számíthat tőled, hogy te hogyan fogsz viselkedni az úton. Ha te marha ügyes vagy, és 200-zal is gond nélkül veszed a derékszöget, az neked baromi jó, de a gyengébb képességű másikat attól még veszélybe sodorhatod már csak azzal is, hogy nem az elvárható módon közlekedsz.
A szabályok szándékuk szerint a legbiztonságosabb középre vannak belőve: a legtöbb vezetőnek a megfelelő körülményeket biztosítják. Persze,hogy van, akinek ez kevés, van, akinek meg sok.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:12:36

@Cpt. Flint: Ez oké, de az én endlösungom meg az, hogy amíg léteznek a szabályok, addig te panazkodhatsz, és megmagyarázhatod, hogy azok miért nem jók, és neked miért kényelmetlenek, de ez nem jogalap arra, hogy ne tartsd be őket.

Cpt. Flint 2009.02.05. 13:14:03

@CYR: "Sehol nem állítottam olyat, hogy én tartatnám be, vagy nekem kellene betartatnom"
Nem állítod, persze; csak úgy viselkedsz. És ezt úgy tűnik, nem csak én érzem így; úgyhogy lehet benne valami, nem?

Bladika 2009.02.05. 13:14:32

@Cpt. Flint: Aztán járhatna mindenki biciklis, meg gyalogos gyorsulási versenyre! :)

autosave 2009.02.05. 13:14:59

Na látom itt a 90-100 téma lett a legfontosabb. Ezúton is gratulálok!
Ha 120-al megy, akkor sincs semmi, ha az előzést szabályosan tükörbe nézéssel kezdte volna a magyar rendszámos.

És a magyar joggyakorlatban még mindig, ha fennáll az észlelhetőség, a sebességtúllépéstől függetlenül fennáll az elsőbbség.

Másik dolog: hagyjátok már CYR-t, szerintem a Kondorsi biztos az álruhában. Ő már 51-től bűntetni akar az objektív szarjával, múltkor mondta a tv-ben (ott lakottról volt szó éppen)...

HappyMan · http://borsod.blog.hu 2009.02.05. 13:22:51

Az vicc, hogy a seatos a bunkó, és még ő száll ki, hogy leszámoljon. Állatok az úton.

autosave 2009.02.05. 13:23:20

@Rugó: igazán szép akkor lett volna, ha 3-asba kapcsolsz előzés előtt ;) Akkor gyorsul is az autó, nem csak úgy tesz mintha.

BlazeHun 2009.02.05. 13:25:32

Miért tévesztette meg a román rendszám? A románok nem előzhetnek SAEAT-ot? Vagy a románokat le lehet tolni az útról? Mi a ge** van az emberekkel?

Autózni Magyarországon szar!

Cpt. Flint 2009.02.05. 13:26:52

@CYR: Nem, nem szükségtelen. Ilyet csak fafejűek mondanak, akiktől még mindig bunkóval vadászhatnánk, mert a törzsfőnök azt mondta. (Nyilván nem a bíróságon vagy a rendőrségen kell elemezgetni, mert ott úgyis hiába.) Ha "joggal foglalkozol", ahogy mondod, akkor tudnod kellene, hogy a jog(szabály) miből és miért alakult ki, hogyan változik, milyen társadalmi áramlatok vannak mögötte. Ha ez téged nem érdekel, csak mindig ez a "bekelltartanibekelltartaniakkorishahülyeségbekelltartani", akkor te legfeljebb jogalkalmazó vagy és abból is a legalsó szinten valahol (szabálysértési ügyintéző v. közterületfelügyelő). (Én pl. nem vagyok jogász, de jogszabályalkotásban néha, véleményezésben gyakrabban is részt veszek.)
Amúgy meg: én nem is mondtam ,hogy nem kell betartani. De hogy nem ez fog megvédeni, az bizti. Szerinted legtöbbször miért a vétlenek halnak meg a balesetekben???
De te továbbra is nagyon leegyszerűsíted ezt a kérdést, amit én megpróbáltam békülékenyen és részletesebben kifejteni (talán meglehetősen OFF módon is). Úgyhogy a'sszem nincs miről továb vitáznunk. (Kérdéseimre meg nem válaszoltál.)

ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:28:19

@autosave: :-) ez nem egy swift, hogy 85-nél hármasba kelljen rakni a megfelelő gyorsuláshoz.

autosave 2009.02.05. 13:28:36

@CYR: "Szerintem félreértesz, tényleg minden elismerésem, baromi jól kezelted a problémát, amikor személyesen álltatok ott egymással szemben. Én arra próbálok rávilágítani, hogy a probléma létre sem jött volna, ha a KRESZ szerint közlekedsz."

A probléma létre sem jött volna ha a mondeo szabályosan előz!! Ha ebből baleset van, mivel Rugó sebességtúllépése nem jelentős (kb 135-től lenne az 90 helyett), ezért 0:100% a mondeo felelőssége, hiszen nem előzhetett volna ha őt már előzik! Sőt, ha bizonyítva lesz, hogy túl is lépte a megengedett sebességet, kap egy szabálysértési bírságot még, de a balesetben továbbra is vétlen lesz.

Ebből leszűrni azt, hogy a postíró valamilyen kis mértékben gyorsan ment és ezért ő tehet a veszélyhelyzetről hát mit mondjak... BAROMSÁG...

ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:30:49

@autosave: apró helyreigazítás: a mondeo az egy Focus volt (a román rendszánmmal), aki pedig kijött elém, mikor én már előzésben voltam, az volt a SEAT TOLEDO :-)

autosave 2009.02.05. 13:32:16

@Rugó: Tudom én :) De lehet, hogy pont annyival előrébb lettél volna, hogy csinálamitakar akkor már, mire észbe kap, hogy előzhet. Mondjuk most nézem, hogy TDCI. Hát lehet, hogy ott tényleg nem lett volna különbség (csak a koromban :D)...

autosave 2009.02.05. 13:36:19

@Rugó: hehe :D tényleg... de mindegy is nekem, szerintem itt az egyik szabályosan előzött (te) a másik meg nem...
Én ilyen miatt mentem már padkára - megúsztuk... Sőt mégjobb, mikor előzésben vagyok a baromja meg balról kifordul velem szembe, mert ha ő jobbra megy akkor csak balra néz. Hát ezek is megérnének egy misét...

Bladika 2009.02.05. 13:37:32

@autosave: Te vágod, hogy melyik autó melyik?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:40:34

@Cpt. Flint: Tedd meg kérlek, hogy összegyűjtöd a kérdéseidet, mert már nem találom. De szívesen válaszolok, tényleg.

TH 2009.02.05. 13:45:24

@CYR: Ha betartod, azért nem nevezlek se kreszhuszárnak, se semminek. Akkor nevezek valakit annak, ha azzal jön, hogy "...mert ha nem, akkor Seatos kolléga joggal vélhette, hogy külhoni a posztíró pajtás, hiszen nincs tisztában a hazai sebességhatárokkal.

Ettől persze még nem kell bunkózni, de posztírókám erős hendikeppel indult, úgy tűnik..."

Szóval semmi gond, ha betartod a szabályokat, de hogy emiatt beleköss valakibe, mert 90 helyett 100-al ment, az szerintem butaság. Egész egyszerűen azért, mert az olyan apró sebességtúllépés, ami
- nem hiszem, hogy veszélyesebbé tenné a közlekedést egy olyan úton, ahol nincsenek gyalogosok és keresztforgalom
- miatt a rendőr nem büntet (50 kmh felett és 100 alatt 20% a tolerancia).
Tehát ha azt írod, hogy "én 90-el megyek országúton", akkor azt mondom: jól teszed, én kicsit gyorsabban szoktam menni mondjuk a 3-as úton, de aki a 90-et tartja tiszta időben, jó látási viszonyok között, az szabályos, biztonságos, és a közlekedést sem akadályozza.
Ha viszont azt írod: "90 helyett 100-al mentél, innentől nincs erkölcsi alapod kritizálni más sofőr életveszélyes manővereit", akkor arra nem ugyanúgy reagálok...:)

Efekt 2009.02.05. 13:49:54

Hiányolom a véres befejezést feszítő vas meg minden.Mellesleg milyen cigit szivtatok?
Ja és remélem nem abban értettetek 1et ,hogy milyen jól megmutattátok egymásnak.

ipari_fostalicska 2009.02.05. 13:51:22

@Efekt: :-)
Én fehér szofit, mint mindig. Azt, hogy neki milyen volt, az passz.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:52:43

@autosave: Én nem mondtam olyat, hogy bármiféle vészhelyzetről ő tehet. A vészhelyzetről ilyenkor az tehet, aki még beleáll kötözködni elé, lassítgatni, meg ilyesmi (ha más nem, hát "okos enged" alapon hagyni kellene ilyenkor menni a jóembert). Én csak azt mondtam, hogy az egész fékezgetős, kötözködős odajönazautómhoz fel sem merült volna, ha mindenki a szabályok szerint játssza a társasjátékot.

@Cpt. Flint: Ez az előbbi némiképp neked is válasz, mert azt veszem észre, hogy sokan olyan állításokat kérnek rajtam számon, amiket nem mondtam. Emögött pedig az van, hogy egészen egyértelművé vált sajnos a másikra mutogatás, miközben az is sztenderd, hogy mindenki kikéri magának, hogy "ő csak egy kicsit lépte át a határt, és az egyátalán nem baj". Ha jogszabályokat alkotsz és véleményezel, akkor hihetetlen, hogy nem gondoltad még végig, hogy azok mire valók, miért vannak, mire szolgálnak, és miért káros az, ha csakegypicit-kicsitjobban nem tartjuk be őket, vagy pláne kit érdekelnek. Akkor minek foglalkozol a megalkotásukkal, ha úgyse jók semmire?

Efekt 2009.02.05. 13:54:59

Jófejség megbeszélni az ilyet.
De elmondta hogy miért szabotálta az előzést?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:56:44

@TH: Mégegyszer: ha a 90 meg a 100 különbségére mondhatod azt, hogy mindegy, magánvélemény. De ha ott nem 100 lett volna, hanem 90, akkor az egész probléma, amiből balhéközeli helyzet, majd happy end lett, feltehetően fel sem merül.

Én a jelenségre próbálok rávilágítani, hogy - de ezt is elírtam már - a legtöbb esetben mindenki a másikat tartja hibásnak, miközben ha ő maga betartaná a játékszabályt, akkor lehet, hogy az egész konfliktushelyzet létre sem jön.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 13:57:34

@CYR: Egy pár dolgot el is írtam már, de ezt most csak leírtam... :D

TH 2009.02.05. 14:05:02

@CYR: Tehát ha 90-el megy, akkor nem akarja megelőzni a teherautókat VAGY MI VAN?

@Efekt: A román rendszám miatt.

ipari_fostalicska 2009.02.05. 14:12:28

@Efekt: igen. nem szereti a románokat és azt hitte én is az vagyok, ezért csinálta velem háromszor azt az "ottmaradsz" dolgot.
Elítélendő

@CYR: én ismét értelek, de amit állítasz, hogy az egész nem jön létre, ez abszolút lényegtelen, mert a legelső hozzászólásodban a 90 helyett 100-at kritizáltad. Holott ez kb. annyi különbség, mint az, hogy amint megkapod a jogsid, abban a pillanatban nem fogod a váltáson kívül folyamatosan kétkézzel a kormányt fogni, illetve hamarosan elmarad az a szokásod is, hogy irány-vagy sávváltásnál hátra fordítsd a fejed.

Ottopappa 2009.02.05. 14:13:19

@CYR: A 43-as egy mezei főút, ahol 90 (lenne) a megengedett, de a sok kis település (Deszk, Kiszombor, Makó stb) miatt sokszor kell lassítani is. Na meg amíg a fél Balkán itt jár át Szegeden, addig irgalmatlan leterhelt is ez a szakasz. De nem baj, 2010 végére (elvileg) kész lesz az elkerülő szakasz a Makó-(Tiszahíd)-M5 vonalon, azt akkór majd kánaán lesz ám... (???)

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:17:54

@Rugó: Megint a dolog jelenség-mivoltát hangsúlyozva kérdem: az tehát egy jelentéktelen apróság, hogy a szabályszegés egyszerűen csak szokássá válik?

TH 2009.02.05. 14:30:32

@CYR: Ügyesen kikerülöd, hogy a dologra válaszolj. A fenti eseményláncolatban a 90-es sebesség semmilyen különbséget nem okozott volna.
őőő...és igen, teljesen jelentéktelen kérdés, hogy valaki 85-el, 90-el, 95-el v. akár 100-al megy egy főúton. Akkor is az marad, ha szabálysértés.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:40:36

@TH: Nem, nem akartam kikerülni, elnézést. Azt mondtam már korábban is, hogy akár az is lehet, hogy ha emberünk pá perc előny feladásával inkább szabályosan közlekedett volna, akkor lehet, hogy nem is kezd előzgetésbe (bár tudom, hogy a magyar autósnak ha valaki 90-nél 89-cel megy, az már csiga), és a konfliktus ki sem alakul. Just for the record: megismétlem, hogy Rugó személyes konfliktuskezelését elsőrangúnak gondolom, és a Seatos is bőven elmarasztalható azért, ahogy a közlekedés közben eljárt.

TH 2009.02.05. 14:47:51

@CYR: Miért NEM jelentéktelen? Én már leírtam, hogy miért tartom jelentéktelennek.

TH 2009.02.05. 14:53:16

@CYR: De látod, mondtam, hogy teljesen értelmetlen ez a vita.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:54:04

@TH: Bocsáss meg, nem tudom, hol írtad, hogy miért jelentéktelen. Hogy miért nem az? Mert azt gondoljuk magunkról, hogy egy jogállamban élünk. Ez azt jelenti, hogy a társadalmi együttélést, az interakciókat jogszabályok határozzák meg, amik mindenkire nézve kötelezők, mert így tiszta a kép, hogy a saját és a közösség érdekében kinek mihez kell tartania magát, és ezekből tudja mindenki, hogy egy adott élethelyzetben mire számíthat, mire kell számítania a másiktól, mit várhat el tőle. Ha megkérdőjelezed azt, hogy ennek bármi értelme van, akkor mi lesz az az egységes nyelv, amin az emberek közös nevezőre jutnak?

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 14:55:34

@TH: Ezért mondtam a te linkedből okulva, hogy ez nem vita, hanem pertraktáció. Ettől én még érdekesnek találom.

TH 2009.02.05. 15:01:42

@CYR: A jogszabályok a társadalmi közmegegyezés írásos változatai ELVILEG. És mint mondtam, a némileg rugalmas értelmezés elvét vallom, nem azt, hogy fütyüljünk a szabályokra. SZERINTEM 100-al menni ésszerű dolog, és nem számít, hogy egy kicsit gyorsabb, mint a megengedett. 130-150-el menni ugyanott viszont ön- és közveszélyes, és súlyos szabálysértés, tehát komolyan büntetném.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:13:41

@TH: Én meg már azt mondtam, hogy a jogszabályok ugyan nem tudnak minden egyedi élethelyezetet leképezni, de a sebesség ügyében pontosan megállapítható, hogy ha a jogszabályban X van, akkor az autós sebessége az több volt-e van sem. Ezen nincs mit rugalmasan értelmezni, mert egyértelmű. Ha már elmagyaráztad volna, hogy ezzel szemben mit hozol fel, akkor kérlek ismételd meg, mert nem vettem észre.

"30-150-el menni ugyanott viszont ön- és közveszélyes, és súlyos szabálysértés, tehát komolyan büntetném." Miért? Sokan itt úgy érvelnek, hogy mindenki maga tudja, hol a saját határa... Ha a te elméleted alapján mondjuk módosítanák a határvonalat 120-ra, akkor ahhoz képest majd a 130 nem lesz olyan sokkal több, és csak a 170-180 fogja belőled azt a reakciót kiváltani, amit most a 130-150-re írtál. Szerintem egy határvonalnak lennie kell, de azt viszont következetesen be kell tartatni (nem nekem, mielőtt valaki rákeselyűzik erre), mert különben az lesz, ami most van, hogy a kicsit több már nem is baj, a sokkal több meg szubjektív, hogy hol kezdődik.

Mi lenne, ha az élet más területein is ez lenne a felfogás? A testi sértésnek is vannak a sérülés súlyosságától függő fokozatai, de ettől még valakit kicsit pofánvágni sem szabad...

TH 2009.02.05. 15:23:42

@CYR: Szerintem jók a jelenlegi határok.
Ha nincs rajta mit rugalmasan értelmezni, akkor ezzel azt mondod, hogy ha 92-vel mész az ugyanolyan súlyos szabálysértés, mint ha 150-el mennél. Ez pedig hülyeség.
A testi sértésnél ugyanez van. Kicsi a valószínűsége annak, hogy megbüntessenek azért, mert hirtelen haragodban valakit pofon vágsz. Nincs maradandó nyom, és valszeg a másik fél is úgy gondolja, hogy ezt azért még meg tudjátok oldani egymás között. Ha viszont már össze is rugdosod, akkor nagyobb eséllyel jár érte bünti is...

TH 2009.02.05. 15:25:33

@CYR: Az életnek igen sok területén működik ez a felfogás. Ha egy szabályt az emberek túl szigorúnak vagy igazságtalannak vagy ostobának éreznek, akkor hajlamosak rugalmasan kezelni.
Az ember általában a jogszabályokat figyelembe véve a saját erkölcsi érzéke alapján dönt adott helyzetekben.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:46:39

@TH: "azt mondod, hogy ha 92-vel mész az ugyanolyan súlyos szabálysértés, mint ha 150-el mennél. Ez pedig hülyeség." - Nem mondom, mivel valóban hülyeség volna, és nincs is így. NEM vagyok szabálysértési akárki, úgyhogy nem is tudom a pontos szabályozást, de más kategóriába esik a sebesség kismértékű túllépése, mint a jelentős.

"Az ember általában a jogszabályokat figyelembe véve a saját erkölcsi érzéke alapján dönt adott helyzetekben." - Ez az állítás szerintem azért vérzik több sebből, mert vagyok annyira rosszmájú, hogy azt mondjam: azoknak, akik ma idehaza a forgalomban résztvesznek, egy szignifikáns része nincs tisztában a jogszabályokkal, tehát azokat nem tudja figyelembevenni a döntésekor. Ennél is súlyosabb hibája az állításodnak, hogy azt feltételezed, hogy a hazai közlekedés résztvevőire jellemző, hogy erkölcsi érzékük van. Ha lenne, nem így közlekednének. És most nem egyesekről, és nem a tizedesértékű sebességtúllépésről beszélek, hanem arról, amit közlekedési morálnak neveznek ezen a vidéken.

CYR · http://egymondatban.blog.hu 2009.02.05. 15:49:13

@TH: Ja, és kevésbé rosszmájúan ismét arra világítanék rá, hogy a jogszabályok a közös, mindenki által ismerhető játékszabályt jelentik, ezért kellenek, és ezért kell őket betartani. Mert ha az én erkölcsi érzékem mást diktál és te meg "rugalmasan" kezeled a jobbkézszabályt, akkor balhé van. Mert a rugalmaskezelés meg az egyén erkölcsi érzéke nem általanosítható, mindenki által ismerhető norma, tehát erre nem lehet építeni.

Liberté__73 2009.02.05. 17:57:05

Övet kicsatolni okos dolog, de az ablakot lehúzni sztem nem.
Utasként néztem végig, ahogy városi közlekedési egyetnemértés következtében az autónkat vezető kollégám ajtaját tépte fel a "sértett", majd a nyitott résen ököllel a vezető arca fel ütött, aki ellenben jó reflexszel elhajolt (majdnem engem ért el az ütés), elkapta az ember alkarját és 3-4 erőset rántott rajta befelé, ami minannyiszor az arc tetőn való koppanásával végződött, majd a pali könyökét a kormányra tolva a közben meginduló sor után indultunk. Nem sokáig bírta a lépést tartani, ekkor el kellett engedni.
(Bár... lehet, hogy ablakon keresztül is működött volna, ha jobban meggondolom.)
A tükörből láttuk, ahogy felkel.

Sopánka76 2009.02.06. 07:12:46

@INSIDER: másfél órát beszélgetni azzal, aki veszélyeztette az életed?

Hát pedig szerintem ez a legcélravezetőbb módszer, ha nem az egyetlen, hogy bármi esélyt adjunk neki a fejlődésre!
Feltételezem, nem is igazán fogta föl, hogy életveszélyt okozott!!! Nagyon sokan vezetnek úgy, hogy nem veszik emberszámba a másikat. Egy emberi szó attól, akit eddig akarva-akaratlanul (nem derült ki) szívatott, talán változtathat valamit a hozzáállásán!
Nekem tetszik! Így lehet valamit tenni a versengő, ember-embernek-farkasa hozzáállás ellen, és felfogni, hogy alapvetően a másik sem akar mást, mint biztonságosan és gyorsan eljutni az úticéljához!
Tolerancia, uraim!

ipari_fostalicska 2009.02.06. 08:02:56

@INSIDER: Nagy az esélye, hogy már senki nem fogja ezt elolvasni, de azért válaszolok. Igen, avval az emberrel beszélgettem másfél órát. És ha a gyerek (mert csak egy van) ül hátul, akkor is ugyanaz történik, mint ami így, azzal a kivétellel, hogy nem toltam volna végig az úriembert, míg meg nem tudom előzni. Történetesen van olyan sportmúltam, hogy a vitás helyzeteket erővel is le tudjam rendezni. Talán pont ezért nem akarom az általad írt béltaposós módszert alkalmazni a szép szó helyett. És arra sem vagyok rászorulva, hogy egy blogposzton bizonygassam, hogy én akkor bizony széttapostam volna az illetőt. Magam is követtem már el hibákat a közlekedésben, amikor másvalakinek kellett korrigálnia helyettem. Elnézést kértem és nem taposta ki a belem. Ezt így is lehet. De látom, az emberek többsége csak abban hisz, hogy el kell taposni a másikat.

TH 2009.02.06. 09:58:44

@Rugó: Nem hiszem, hogy ebben hinne az emberek többsége, de ez jobban mutat egy kommentben, és milyen keménynek tűnik már, aki folyton azt bizonygatja, hogy így meg úgy kellett volna szétütni az orcáját...A te megoldásod túl civilizált, nem mutat elég jól. :)))

ipari_fostalicska 2009.02.06. 10:18:23

@TH: Igen, ez szerintem is egyfajta kompenzáció, ha már a honfoglalo.hu-n folyamatosan kudarcélmények érik :-)

TH 2009.02.06. 10:29:58

@ipari_fostalicska:
te most nevezted magadat át rugóról?

ipari_fostalicska 2009.02.06. 10:31:56

@TH: igen, mert már annyi nick-em van, hogy ideje egységesíteni, és ezzel kezdtem anno, most ehhez térek vissza :-))

TH 2009.02.06. 10:33:31

@ipari_fostalicska: értem. jobban is hangzik, mint a rugó, bár nem tudom a nevedben említett ojjektumot pontosan vizualizálni, de talán jobb is így.

TH 2009.02.06. 11:04:46

@ipari_fostalicska: Ezt a hülyeséget miből gondolod?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása