Don Blasius hazánk keleti szomszédjában járt, ahol a saját bőrén tapasztalhatta meg, miben hasonlít és miben más az ottani közlekedés az itt megszokotthoz képest. Nem is rizsázok többet, írt ő eleget, hétfőn reggel, kávé mellé bőven elég az.
Nem konkrétan egy sztori, igazából sok kis eset és néhány egyéb tudnivaló. A forgalom tőlünk keletre időnként adhat egy kis izgalmat, pedig monotonnak amúgy sem nevezhetők a kanyargós erdélyi utak.
Nem először vezettem már Romániában, de az elmúlt hétvégén fokozott idiotizmussal találkoztam odaát (talán a közelgő tavasz miatt?). Panaszkodunk a magyar közlekedési morálra, ami valóban katasztrofális, mégis idehaza azért még mindig kiszámíthatóbb és nyugalmasabb vezetni. Pénteken mentünk kifelé, Marosvásárhelyre mentünk, jó 550 km, autópálya csak Debrecenig volt (az út fele, mégis időben csak a negyede), onnantól már csak komótosan lehet haladni.
Konkrét izgalmasabb esetek és "mókás" dolgok:
1. Faluból kifelé haladtunk, a gyorsabbak és bátrabbak lazán vágtak bele előzésbe, szemből kamion. Figyelni kellett javában előre, mert simán lehet bármikor tömegkarambol miattuk és jobb lenne nem belemenni.
Közben az út szélén megálló autó ajtaját kivágják, majdnem nekem, nem sok híja volt, a mellettem ülő cimborám a frászt kapta. Közben az előzők szépen az utolsó pillanatban bevágódtak előre. Az egész egy ijesztő durva látvány volt, de végül egyetlen dudaszó sem hallatszott. Megszokott ez arrafelé, úgy látszik.
2. Ez az eset, ami leginkább ide kívánkozik.:) Hazafelé volt már, vasárnap. Faluban haladunk, előttünk egy Golf Plus. Már az országúton is szüttyögött (ez általános, hiába van 100-as korlát lakott területen kívül), de a faluban egyszer csak hirtelen elkezdett lassítani 30-ra.
Ez is még belefér, bár már a mögöttem jövő kamionból már elkezdtek dudálni. A Golf ezek után lesatuzott előttem és kirakta a vészvillogót (nem volt előtte akadály). Kamion mögöttem duda, és ekkor már én is, mert hirtelen mozdulni sem tudtam. Végül nagyon szűken ki tudtam kormányozni az autót, de rögtön el kellett rántanom a kormányt, mert az őrültje kivágta az ajtót.
Mellettem ülő hölgyismerősöm nálam is idegesebb lett, és mutatott egy nemzetközi jelet (én csitítottam, hogy felesleges), közben az meg ordibált románul, csak sejtem, hogy mit.:) Két faluval odébb meg megelőzött minket és leállt az út szélén álló radarozó rendőrökkel beszélgetni. Talán valami nagy ember volt? Fantáziáltunk is, hogy talán ránk küldi őket, hogy szívasson, azért a magyarokat itt sok helyen még mindig nem igazán szeretik.
3. Kicsivel utána sötétkék Passat vagy Golf kombi ment előttünk, elhagytuk a lakott terület táblát, de nem gyorsult. Kielőztem, de a cimborám is sejtette mi lesz. Hirtelen ugyanúgy kezdett gyorsulni, mint én mellette. Aztán vagy hagyta, hogy megelőzzem végül vagy csak a kocsija nem tudott többet.
4. Következő pár faluval arrébb. Szemből jön két Logan. Záróvonal. A hátsó hirtelen a semmiből index nélkül vág ki és előzi az elsőt, miközben majdnem egyvonalban volt velem. Szerencsére volt helyem lehúzódni.
Hasonló esetek nyilván itthon is előfordulnak, de itt fokozottabban, sűrűbben.
Egyéb "érdekességek":
Lámparendszerek: kaotikus. Segítség, hogy sok helyen van visszaszámláló (pirosnál-zöldnél is), de akkor már csak arra lehet hagyatkozni, mert a sárgát ki is hagyják, mint az olaszoknál (léeri a 0-át és vált). Van, amikor 100 másodperc piros után ad 8 másodperc zöldet. Na aki, ott tököl. :)
De van ahol, a zöld villog az autósnak is, ha vége a szabadnak, mint az osztrákoknál. Van, ahol normál lámpasorrend van, megvan a sárga is. És ez kereszteződésenként változik, egyik sarkon még ilyen, másikon már más. Vajon, hogy szerepel ott a KRESZ-ben?
Parkolás: nem megy az mindig szépen.:) Mellékelnék két képet a vásárhelyi főtérről, sorozatban nem tudnak járdával párhuzamosan állni. És ez ott is jellemző, ahol nem lenne nagy munka párhuzamosan megállni, simán csak ledobják a kocsit és beszaladnak a boltba.
Zebrák: sok helyen le vannak kopva, alig látszanak. Többen tartják viszont tiszteletben, mint itthon, de ott is van aki, inkább dudál. Én is kaptam, amiért elengedtem egy gyalogost.
Az általánosságban vakmerő sofőrökről (az itthoniaknál jóval durvább előzések), az utak minőségéről (vagy nagyon jó vagy nagyon rossz), már mindenki hallott amúgy.:) Traffipax szinte minden második faluban van, esetenként doboz vagy út szélén álló rendőrségi Dacia. Ezt az autóstársak sokszor előre jelzik villogással.
Lakott területen kívül 100 km/óra a sebességhatár, de ezt elérni a sok kamion vagy kalapos sofőr miatt nagyon ritkán lehet. A hegyi szakaszokat nem említem, természetes, hogy ott nem lehet repeszteni, viszont az meg szép, kárpótol a látvány és a kanyarok élménye.:) Sajnos ezek miatt csak nagyon lassan lehet haladni, Ártándtól Marosvásárhely (nem kockáztatva) vagy 4-5 óra, pedig nincs 300 km.
Útdíj: korábban volt egy poszt a témában. Én egyből tudtam a határ után venni egyhetes matricát. Fel kell ragasztani, 12 lej volt, olyan 900 Ft.
Mindent egybevetve itthon mégis csak sokkal jobb a közlekedési morál még mindig.
Végezetül egy tábla Kolozsvárról a képen, a helyes irányt így kell értelmezni.:))
Lehet azért nyugodtan autóval menni Romániába, nem kell félni, de az itteninél kétszeresen fokozottan kell figyelni a többiekre is!
És Erdély gyönyörű, az ottani magyarok pedig nagyon vendégszeretők és összetartanak! Bárkinek szívesen ajánlom. :)
Az utolsó 100 komment: