Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Romániában sem unalmas autózni

2009.03.30. 07:31 :: SilentSound

Don Blasius hazánk keleti szomszédjában járt, ahol a saját bőrén tapasztalhatta meg, miben hasonlít és miben más az ottani közlekedés az itt megszokotthoz képest. Nem is rizsázok többet, írt ő eleget, hétfőn reggel, kávé mellé bőven elég az.

Nem konkrétan egy sztori, igazából sok kis eset és néhány egyéb tudnivaló. A forgalom tőlünk keletre időnként adhat egy kis izgalmat, pedig monotonnak amúgy sem nevezhetők a kanyargós erdélyi utak.

Nem először vezettem már Romániában, de az elmúlt hétvégén fokozott idiotizmussal találkoztam odaát (talán a közelgő tavasz miatt?). Panaszkodunk a magyar közlekedési morálra, ami valóban katasztrofális, mégis idehaza azért még mindig kiszámíthatóbb és nyugalmasabb vezetni. Pénteken mentünk kifelé, Marosvásárhelyre mentünk, jó 550 km, autópálya csak Debrecenig volt (az út fele, mégis időben csak a negyede), onnantól már csak komótosan lehet haladni.

Konkrét izgalmasabb esetek és "mókás" dolgok:

1. Faluból kifelé haladtunk, a gyorsabbak és bátrabbak lazán vágtak bele előzésbe, szemből kamion. Figyelni kellett javában előre, mert simán lehet bármikor tömegkarambol miattuk és jobb lenne nem belemenni.

Közben az út szélén megálló autó ajtaját kivágják, majdnem nekem, nem sok híja volt, a mellettem ülő cimborám a frászt kapta. Közben az előzők szépen az utolsó pillanatban bevágódtak előre. Az egész egy ijesztő durva látvány volt, de végül egyetlen dudaszó sem hallatszott. Megszokott ez arrafelé, úgy látszik.

2. Ez az eset, ami leginkább ide kívánkozik.:) Hazafelé volt már, vasárnap. Faluban haladunk, előttünk egy Golf Plus. Már az országúton is szüttyögött (ez általános, hiába van 100-as korlát lakott területen kívül), de a faluban egyszer csak hirtelen elkezdett lassítani 30-ra.

Ez is még belefér, bár már a mögöttem jövő kamionból már elkezdtek dudálni. A Golf ezek után lesatuzott előttem és kirakta a vészvillogót (nem volt előtte akadály). Kamion mögöttem duda, és ekkor már én is, mert hirtelen mozdulni sem tudtam. Végül nagyon szűken ki tudtam kormányozni az autót, de rögtön el kellett rántanom a kormányt, mert az őrültje kivágta az ajtót.

Mellettem ülő hölgyismerősöm nálam is idegesebb lett, és mutatott egy nemzetközi jelet (én csitítottam, hogy felesleges), közben az meg ordibált románul, csak sejtem, hogy mit.:) Két faluval odébb meg megelőzött minket és leállt az út szélén álló radarozó rendőrökkel beszélgetni. Talán valami nagy ember volt? Fantáziáltunk is, hogy talán ránk küldi őket, hogy szívasson, azért a magyarokat itt sok helyen még mindig nem igazán szeretik.

3. Kicsivel utána sötétkék Passat vagy Golf kombi ment előttünk, elhagytuk a lakott terület táblát, de nem gyorsult. Kielőztem, de a cimborám is sejtette mi lesz. Hirtelen ugyanúgy kezdett gyorsulni, mint én mellette. Aztán vagy hagyta, hogy megelőzzem végül vagy csak a kocsija nem tudott többet.

4. Következő pár faluval arrébb. Szemből jön két Logan. Záróvonal. A hátsó hirtelen a semmiből index nélkül vág ki és előzi az elsőt, miközben majdnem egyvonalban volt velem. Szerencsére volt helyem lehúzódni.

Hasonló esetek nyilván itthon is előfordulnak, de itt fokozottabban, sűrűbben.

Egyéb "érdekességek":

Lámparendszerek: kaotikus. Segítség, hogy sok helyen van visszaszámláló (pirosnál-zöldnél is), de akkor már csak arra lehet hagyatkozni, mert a sárgát ki is hagyják, mint az olaszoknál (léeri a 0-át és vált). Van, amikor 100 másodperc piros után ad 8 másodperc zöldet. Na aki, ott tököl. :)

De van ahol, a zöld villog az autósnak is, ha vége a szabadnak, mint az osztrákoknál. Van, ahol normál lámpasorrend van, megvan a sárga is. És ez kereszteződésenként változik, egyik sarkon még ilyen, másikon már más. Vajon, hogy szerepel ott a KRESZ-ben?

Parkolás: nem megy az mindig szépen.:) Mellékelnék két képet a vásárhelyi főtérről, sorozatban nem tudnak járdával párhuzamosan állni. És ez ott is jellemző, ahol nem lenne nagy munka párhuzamosan megállni, simán csak ledobják a kocsit és beszaladnak a boltba.

Zebrák: sok helyen le vannak kopva, alig látszanak. Többen tartják viszont tiszteletben, mint itthon, de ott is van aki, inkább dudál. Én is kaptam, amiért elengedtem egy gyalogost.

Az általánosságban vakmerő sofőrökről (az itthoniaknál jóval durvább előzések), az utak minőségéről (vagy nagyon jó vagy nagyon rossz), már mindenki hallott amúgy.:) Traffipax szinte minden második faluban van, esetenként doboz vagy út szélén álló rendőrségi Dacia. Ezt az autóstársak sokszor előre jelzik villogással.

Lakott területen kívül 100 km/óra a sebességhatár, de ezt elérni a sok kamion vagy kalapos sofőr miatt nagyon ritkán lehet. A hegyi szakaszokat nem említem, természetes, hogy ott nem lehet repeszteni, viszont az meg szép, kárpótol a látvány és a kanyarok élménye.:) Sajnos ezek miatt csak nagyon lassan lehet haladni, Ártándtól Marosvásárhely (nem kockáztatva) vagy 4-5 óra, pedig nincs 300 km.

Útdíj: korábban volt egy poszt a témában. Én egyből tudtam a határ után venni egyhetes matricát. Fel kell ragasztani, 12 lej volt, olyan 900 Ft.

Mindent egybevetve itthon mégis csak sokkal jobb a közlekedési morál még mindig.

Végezetül egy tábla Kolozsvárról a képen, a helyes irányt így kell értelmezni.:))

Lehet azért nyugodtan autóval menni Romániába, nem kell félni, de az itteninél kétszeresen fokozottan kell figyelni a többiekre is!

És Erdély gyönyörű, az ottani magyarok pedig nagyon vendégszeretők és összetartanak! Bárkinek szívesen ajánlom. :)

101 komment

Címkék: biztonság közlekedés külföld autó hülye veszélyes

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marcellusca 2009.03.30. 08:51:30

Akkó kezdem: Hüjje vagy Sil! Meg a post írója is. xD
Mostmár elolvasom a post-ot is. :)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.03.30. 08:53:38

most hogy végigolvastam elsőként néhány észrevétel a cikkel kapcsolatban:

-"Lakott területen 100 km/óra a sebességhatár" biztos hogy ezt akartad írni???

-"mellettem ülő cimborám" versus "Mellettem ülő hölgyismerősöm"??? a cimbora nem szokott nőt jelenteni, vagy hogy is van ez???

Marcellusca 2009.03.30. 09:07:37

Ez az utolsó, tájékoztató tábla haláli! :)
Biztos azért rajzolták fel a szerpentint, mert a sok hülye egyenesen ment tovább. Toronyiránt. Tökön, paszulyon át.:)
Bár én tudok egy rövidebb utat. A kiserdőn át. :D

Marcellusca 2009.03.30. 09:14:55

@Hurrá Torpedó:

Kicsit elírta, van ilyen.
Mondom, hogy hüjje a postoló. :)

Manyizga (törölt) 2009.03.30. 09:28:02

Eeegen...
Én MINDIG úgy előzök, mintha F1-ben pozícióért küzdenék az utolsó körben. :) Mindent beleadok, így a simán csak rámgyorsítók kevesek a szívatásomhoz... ;)

Marcellusca 2009.03.30. 09:36:57

@Manyizga:

És Te is úgy szoktál járni, mint Vettel és Kubica? :)

indapass90210 2009.03.30. 09:49:00

@Hurrá Torpedó:
Biztos úgy, mint:
Nappal húgom, éjjel dugom....

humer 2009.03.30. 09:49:17

"Lakott területen 100 km/óra a sebességhatár" He? :)

indapass90210 2009.03.30. 09:49:33

Ja, hüje a posztoló, és Románia nyomorúságának is ez az oka!

Don Blasius 2009.03.30. 09:50:24

@Hurrá Torpedó:
@Marcellusca:
A posztoló tényleg hülye, elírta.:)

Silent tudod helyesbíteni a poszt tartalmát egy "kívül" szó beírásával?

Köszi.:)

Ja, Hurrá Torpedó: több utasom volt, és nem végig ült mindenki ugyanott.:)

Marcellusca 2009.03.30. 10:02:49

@Don Blasius:

Nyulakat szállítottál és szaladgáltak az utastérben? :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.30. 10:03:11

@Don Blasius: Nekem is gyanús volt, de nem én jártam Romániában, nem akartam önhatalmúlag belepiszkálni. :) Módosítottam.

Don Blasius 2009.03.30. 10:07:31

@SilentSound:
Köszi.:) Azért durva lenne ott falun belül 100-zal menni, bár láttam olyat, aki végigelőzte a sort, talán ment annyival.:P

Marty Mcfly 2009.03.30. 10:09:08

@Marcellusca: a tábla kurva 1szerűen értelmezhető: vagy tovább mész "menetirány", vagy lesz egy balra leforduló... amúgy a kép ténleg vicces!

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.30. 10:15:54

@Don Blasius: Múlt héten Nyíregyházán mértek be valakit asszem 143-mal, szóval nem kell már semmin meglepődni ezek után... :)

Marcellusca 2009.03.30. 10:23:06

@Marty Mcfly: Erre céloztam én is. Egyértelmű, de vicces. :)

szaGértő 2009.03.30. 10:27:56

@Don Blasius: Ez a tábla Kolozsvár előtt van a hegy tetején, ha jól emlékszem. (orral a határ felé :))

driopios 2009.03.30. 10:29:46

@Hurrá Torpedó: >>-"mellettem ülő cimborám" versus "Mellettem ülő hölgyismerősöm"??? a cimbora nem szokott nőt jelenteni, vagy hogy is van ez???

driopios 2009.03.30. 10:32:20

ehh, lenyelte a hozzászólás végét. Szóval a lényeg, hogy ahogy írta, az egyik eset odafelé a másik meg visszafelé történt így felteszem más ült mellette.

indapass90210 2009.03.30. 10:35:25

@Don Blasius: Szégyelld magad, menet közben fényképeztél!

Marcellusca 2009.03.30. 10:39:57

@Dövan: Hát, ezért tart itt ez az ország. :)
Vagy az az ország? :D

És, akkó mivan, ha a zeggyik utassa fotografált? :)

HgGina 2009.03.30. 10:40:02

Vasárnapi vezető.
Vegyél kalapot, és ne ülj autóba!

HgGina 2009.03.30. 10:42:48

Mellesleg a kitáblázás sokkal jobb ott.
Csak egy példa: Budapesttől Tatáig egyetlen Tata feliratú tábla van (pedig ugye nem kis város). Na az a Tata városhatárát jelző tábla.
Pont a bemutatott táblák nagyon hasznosak. Persze ha te magad is nézed, nem pedig te vezetsz és a feleséged nézi a táblákat.

Marty Mcfly 2009.03.30. 10:44:51

@HgGina:
'HP'-t akartál írni a neved elé? :-)
azaz hü... pi..a

HgGina 2009.03.30. 10:45:26

@Don Blasius: mi abban a furcsa, 100-zal menni faluban?
Alcsíkon keresztül simán végigmehetsz 140-nel is. A kutya nem veszi észre.

HgGina 2009.03.30. 10:46:48

@Marty Mcfly: az a gyanúm, hogy kicsit többet vezetten arrafelé nálad. Balesetmentesen.

Marty Mcfly 2009.03.30. 10:47:18

most már biztos vok benne...

Gera 2009.03.30. 10:47:57

Pár éve vagy 2ezer kmt vezettem Románia belsejében és én azt tapasztaltam, hogy pár hülyeséget leszámítva jobb ott, mint itt :)

Ami legjobban idegesített, az az volt, hogy a rengeteg sofőr csakis töksötétben kapcsol lámpát, erős szürkületben, vagy felhőszakadásban elég a helyzetjező is.

Haladni meg azért nem lehet, mert a lakott terület több az utakon, mint a nem lakott.

Ahhoz hozzá lehet szokni (ahogy a szlovákoknál is), hogy az út szélén kell autózni, mert simán előznek a két sáv között is.

Az utak egészen jók, csak néha meglepetésszerűen jön egy-egy iszonyú szakasz. Pl kiválóan felújított egyszámjegyű főúton egy olyan vasúti átkelő, ami még traktorral is szar :)

indapass90210 2009.03.30. 10:48:39

@Marcellusca: Csak olyat szabad feltételezni, ami miatt bátran lehet hüjézni a posztolót :D

no mail, no problem 2009.03.30. 10:48:49

biztos attól ilyen erdélyben a közlekedési morál, hogy sok a magyar.

bukarestben azt láttam, hogy indexelnek, és nem mennek előre okosan az üres kanyaradó/nem kanyarodó sávokon, hogy aztán elöl bevágjanak a telibe, nem előzik meg a piros lámpánál álló hosszú sort a szemközti sávon, inkább kivárják. és ez a *** márkájú autók tulajdonosaira is igaz. vannak kivételek, de ritkán.

a postban írt parkolásról meg a véleményem, hogy ott hol kevés az autó és sok a hely, általában senki sem tud parkolni, mert nem kellett megtanulnia betoszni a kocsit egy kicsi helyre, de igénye sincs rá, és nem is érdekli, hogy szabályosan, vagy előírásosan (felfestett parkoló) tegye le a kocsit: lebassza, és kész. gyakran azokra is igaz, akik még helybőség idején kezdtek autózni, és nem hajlandók tudomásul venni, hogy megváltoztak az idők.

Marcellusca 2009.03.30. 10:55:17

@Dövan: Áááá, én anélkül is megteszem, mert (talán) megtehetem. :)
Igaz, Borevör? :)

footmaniac 2009.03.30. 11:23:30

"biztos attól ilyen erdélyben a közlekedési morál, hogy sok a magyar."

Elmész te a p...-ba!

Magnat 2009.03.30. 11:26:01

Én is voltam párszor Erdélyben kocsival, némileg más tapasztalataim vannak:
-a kamionok és a furgonok is tolják falunk kívül, ami a csövön kifér, persze azért egy rönkfával gazdagon megrakott 30-40 éves Kamaz meg tudja fogni a sort
-előzés előtt falun kívül nagyon gyakran villantanak és dudálnak, amit okos magyar sofőrök általában nem értenek, holott a magyar KRESZ is tartalmazza (vagy tartalmazta) a dudálás lehetőségét előzéskor (falun kívül)
-az E60-as úton (ez az út visz Marosvásárhely felé) több olyan falu is van, ahol 70 a megengedett sebesség
-az utak sokkal kanyargósabbak, mégis 100 km/h a megengedett sebesség lakott területen kívül. Magyar törvényhozók b@szki, nem kéne nektek is elgondolkodni ezen? 1ébként az a meglátásom, h az ottaniak sokkal jobban vezetnek, mint a magyarok, nyilván muszáj hozzáedződniük a helyi viszonyokhoz ... a nagyobb sebességhatár és kanyargósabb utak ellenére az összes utam során csak 2 balesetet láttam, abból az 1ik egy kamion műszaki hibájából következett (leszakadt a zsámolyról a félpót egy éles kanyarban falun belül és beugrott egy házba) meg egy motorbalesetet - utóbbi szereplője magyar volt.
-trafi tényleg sok van, a jó hír annyi, h mind a K sávon mérnek, amit a detektorok a leginkább érzékelnek, így kb az előző faluból félúton már tudni, h a következőben mérni fognak :-)

Zsola777 2009.03.30. 11:44:14

Most elképzelem, hogy a német autofahren.blog.de oldalon olyan problémáik vannak, hogy elvakított a xenonja, meg hogy túl lassan ment, és nem fértek át egy lámpaváltásnál 20-an, csak 19-en.
(Beszarás, most megnéztem, van ilyen oldal :))

Még kiderül, hogy itthon mégis mennyire jaó!

Liberté__73 2009.03.30. 11:49:32

@kettesgolf:

szép példát hoztál fel az állítás igazságtartalmára :)

alte trottel 2009.03.30. 12:14:48

Ha valaki éveken keresztül csak Porva - Csesznek útvonalon vezetett + néhány út Bp-re annak okozhat meglepetést, hogy másutt kissé mások a szokások. De hát, ahogy a régi tanács is mondja: Rómában mint a rómaiak...
Románia (évente legalább egyszer járok arrafelé) semmivel nem rosszabb mint pl Horvátország, Szlovákia v. akár kies hazánk, a lényeg, hogy ha először vagy hosszabb kihagyás után jársz valamerre, ajánlatos előzetesen tájékozódni kissé és LEGYÉL NAGYON ÓVATOS! Aztán hamar föl tudod venni a helyi ritmust, alkalmazkodsz a helyi szokásokhoz és annyi.

িচলেদীদসজৃ (törölt) 2009.03.30. 12:15:43

@Magnat: Arrafelé ritka a Kamaz mint a fehér holló, inkább DAC, vagy ROMAN.

footmaniac 2009.03.30. 12:16:29

@Liberté__73:

Egyszerűen idegesítő, hogy valaki magyar létére(?) ilyet le merjen írni. Érdekes módon ilyesmit le lehet írni, a történelmünkkel is lehet viccelődni, bezzeg ha cigányozik az ember egyből leoltják! Nem érzem úgy, hogy bármilyek nemzetnél alábbvalóak lennénk. Ebbe maradjunk.

footmaniac 2009.03.30. 12:17:46

Akarom mondani: bármelyik..

tocibacsi 2009.03.30. 12:54:11

@Don Blasius:
Én 2 éve játam ugyanezen az útvonalon. Hazafele még havazott is Kolozsvárig, meg aztán a hágótól a Nagyváradig... mivel azonban nem akartam odaát aludni, a kettő között úgy toltam, ahogy a csövön kifért (pug boxer 2.5 dízel) ritkán volt meg lakotterületen a 100. De felülről... És egyébként meg lehet ott jól közelekedni, de alkalmazkodni kell a helyi kkhhmmm... mondjuk úgy, hogy stílushoz... szóval a furgonnal volt Budapest-Marosvásárhely 8 óra... a táj pedig tényleg nagyon szép!

váj mí 2009.03.30. 13:10:13

A villogásról jut eszembe. Aki arra jár, és a szembejövők rávillantanak, az szépen köszönje meg. Nem, nem anyáznak a villogással, hanem arra figyelmeztetnek, hogy a kanyar után/falu előtt/bokrok mögött radaroznak. Ja, és lassítson ...
Ami meg csak a sötétedéskor felkacsolt lámpákat illeti. Romániában nem kötelező(értsd: KRESZ nem írja elő) napközben. Nem bunkóságból nem kapcsolják fel a lámpákat ...

hawkeye 2009.03.30. 13:11:24

1. Az idén valamiért újraképződtek a tankcsapdák az erélyi utak szélén, a leállósáv helyén.

2. Egyik másik út annyira rossz lett, mint némegy Demszkij-sztráda a budai hegyekben.

3. Az őrülteken nem kell csodálkozni. Csak ebben a hónapban 4 banda bukott le, akik pénzért árulták a jogsikat. Egyik éppen Kolozsváron...

4. A rovinetta meg akkora kapitális baromság, mintha csak a gyurcsányiék találták volna ki. Mentem már úgy este Székelyföldre, hogy egyetlen helyen se lehetett hozzájutni. A rendőrök meg csak bólogattak, s mondták, hogy majd másnap délelőtt feltétlen vegyek...

5. Erdély gyönyörűszép, legalább egyszer az életben mindenkinek látnia kell a Kárpátokat...!!!

Marty Mcfly 2009.03.30. 13:14:02

@váj mí:
lakott területen kívül sem kötelezi őket a KRESZ?

váj mí 2009.03.30. 13:16:17

@Marty Mcfly:
Nem, lakott területen kívül sem.

MrBean 2009.03.30. 13:22:21

Levezettem jópár ezer km-t Erdély rögös útjain a határ és Brassó között, sőt, időnként azon túl is. A kulcsszó az alkalmazkodás. Mindenképp át kell venni a ritmust, különben letolnak az útról. De ugyanezt tapasztaltam Olaszország déli részén is (főleg helyi rendszámú autóval kell gyorsan kapcsolni).
A legextrémebb Romániában, éjszaka, amikor a falun belül, 30-as (!!!) táblánál (Marosvásárhely elkerülő kis rettenetes kanyargós úton) a kamionok 80-nál toltak le az útról...
De vicces, amikor a Kolozsvár környéki falvak elején a telepített (magas oszlop tetejére szerelt) traffipaxok előtt satuznak a helyismerettel rendelkező polgártársak :)

Marty Mcfly 2009.03.30. 13:22:44

@váj mí:
hát akkor már bocsánat, de vki ott ténleg hülye...

Marcellusca 2009.03.30. 13:29:59

@Marty Mcfly: Gondolom fiatal vagy és nem túl régóta van jogsid. Pár évvel ezelőttig nálunk sem volt kötelező a lámpa használata.

De, mi már nyugatiasodtunk. Legalábbis ebben. :)

váj mí 2009.03.30. 13:34:00

@Marty Mcfly:
Hát más ... Viszont Romániában minden, a közlekedésben kerékpárral résztvevőnek kötelező a láthatósági mellény viselete ;)

madefalvi 2009.03.30. 13:36:09

@váj mí: Romániában a sztrádákon és a nemzetközi utakon (E-s utak, pl. Nagyvárad-Brassó, Brassó - Gyergyó - Marosvásárhely)a tompított fény használata helységekben is kötelező!
A lámpázás 99 százalékban jóindulatú figyelmeztetést jelent!
Az erdélyi utak legveszélyesebb elemei a kamion-tandemek, oszlopok. Ha agresszívkednek, jobb, ha elengeded őket, mert képesek megölni.

Marty Mcfly 2009.03.30. 13:38:12

sztem nem érdemes arról beszélni, hogy mennyire hihetetlenül VESZÉLYES lámpa nélkül autózni, sztem ez józan paraszti ész... KRESZ-től függetlenül! Sosem értettem ezt a "nem kapcsolom fel a fényszórót" dolgot. Ezen spórolnak, vagy mi?

váj mí 2009.03.30. 13:39:29

@madefalvi:
Ne már, változott a KRESZ? Én tavalyelőtt vizsgáztam, akkor még szó sem volt róla. Pedig ugyanazon évi KRESZ-könyvből készültem fel.
De ha így van, csak üdvözölni tudom.

Marty Mcfly 2009.03.30. 13:39:58

@Marcellusca:
fiatal vok, mert annak érzem magam :-)
de én mindig is használtam a lámpát (városon belül is)

váj mí 2009.03.30. 13:43:36

@Marty Mcfly:
Haaajjjaaaaj .. de még mennyire ;) Mondjuk több éves történet, van vagy 10 is, amikor Moszkvában közlekedtünk autóval, és rendre dudáltak meg villogtak. Nem értettük, mi a baj? Aztán a moszkvai ismerős mondta röhögve, hogy a napközben felkapcsolt fényszórók miatt lehetett. Azt hihették, úgy felejtettük ;) Persze, azóta ott is változhatott.

madefalvi 2009.03.30. 13:43:49

@váj mí: Biztos vizsgáztál? Engem 2 évvel ezelőtt büntettek meg Radnóton azért mert csak(!) a pozíció-lámpám világított :(

Marcellusca 2009.03.30. 13:44:13

@Marty Mcfly: Ja, én is. :)
A trafira figyelmeztető villogás is szokás volt.
De azt is elfelejtettük, mert ma már a legtöbb közlekedő csak saját magával van elfoglalva. És még sororhatnánk, hogy mennyit és miben változott - negatívan - a közlekedésünk az elmúlt több, mint 20 évben.

madefalvi 2009.03.30. 13:44:27

@váj mí: bocsi, viccnek szántam :)

váj mí 2009.03.30. 13:50:20

@madefalvi:
Érteeem én .. ;) De tényleg. 2006-es kiadású KRESZ könyv volt, és tényleg nem volt benne külön rendelkezés az országutak és sztrádák tekintetében a lámpahasználatot illetően.
Hoppá, hülye vagyok ... most látom, 2006. Igaz, decemberben vizsgáztam (faxa, utakra fagyott latyak :(). No mindegy, a lényeg, hogy változott. Bár szerintem, aki megszokta, az úgyis használja.

Marty Mcfly 2009.03.30. 13:52:09

De most komolyan, segítsetek már! Ez a lámpanélküli autózás spórolás? Ilyen sokat jelentene? Ennyivel később megy tönkre az izzó?

váj mí 2009.03.30. 13:56:42

@Marcellusca:
Szerintem az autópályák bűne, meg a radarjelző kütyüké ;) Mármint hogy itthon nem figyelmeztetik egymást a népek.
Azért lássuk be, Romániában a sztrádák nem jellemzőek, a nagy forgalmú utak 95%-a (becslés) településeken halad át, ahol sebességkorlátozás van, ahol ebből kifolyólag radarozás van, amit egyetlen autós sem szeret. Így fennmaradt a szép népi szokás ;)

váj mí 2009.03.30. 13:59:55

@Marty Mcfly:
Én ezt passzolnám. Gőzöm sincs mennyivel növeli meg az izzó élettartamát a napközbeni nem-használat. Az aksiról nem is beszélve. De valszeg jelentősen, ha anno ezért képesek voltak többszörösen is figyelmeztetni.

Gera 2009.03.30. 14:19:04

De én nem azt fájlalom, hogy csak sötétedéskor kapcsolják fel a lámpát, hanem azt, hogy sokan akkor sem. Amíg nincs koromsötét, addig csak a helyzetjelzővel nyomják, hiába alig lehet látni mondjuk az esőtől.

Marty Mcfly 2009.03.30. 14:25:43

@Gera:
ez meg már szomorú... intelligencia kérdése! Mondjuk itthon is vannak ilyen lámák! A városi fényektől nem látja, hogy ég-e a lámpája. Csak azt nem tudom, hogy a sebességét le tudja olvasni a sötét műszerfalról...?

Marcellusca 2009.03.30. 14:54:05

@váj mí: Autópályán nehéz jelezni a szembe jövőnek, de a főutakon is megszűnt ez a szokás.
Anno nem csak villogtak/villogtunk egymásnak, hanem köröket is leírtunk a kezünkkel. 80-as tempónál (mer' akkó még annyi vót a max) lehetett látni, hogy mit mutogat a másik autós. Szerintem 90 - 100-nál is látható lenne.

@Marty Mcfly: Nem tudom, hogy mennyire növeli az izzó élettartamát a fel nem kapcsolt lámpa.
Egyes okoskodások szerint a bekapcsolt lámpa növeli a fogyasztást. Szvsz 1000 km-en max 1 dl. :)
A helyzetjelzővel való közlekedéstől meg agyf@szt tudok kapni. Totál megtévesztő, mert csak pislogó, távoli fényt látsz. És mégsem. Nem volt messze, csak lusta volt mégegyet fordítani azon a qrva kapcsolón.
Viszont a műszerfalat látja, mert már arra is bekapcsol a műszerfal-világítás.

Marty Mcfly 2009.03.30. 14:59:06

@Marcellusca:
én a teljesen sötét lámákról beszéltem :-) amikor helyzetjelző sincsen! Az tetszik a legjobban, hogy jelzek az ipsének (vagy rávillantok hosszan, vagy le-fel kapcsolom a lámpám) és csak néz ki a fejéből, mint egy barom...

Marcellusca 2009.03.30. 15:02:48

@Marty Mcfly: Dehát, ő lát. Elvégre jó a közvilágítás. :)
És ezek szerint Te is látod, mert nem mentél neki. :D

Marty Mcfly 2009.03.30. 15:11:57

amúgy nemtom, mi köze lehet a világításnak a fogyasztáshoz... a légkondit még értem!

Marcellusca 2009.03.30. 15:22:02

@Marty Mcfly: Ua. Fogyasztó és azt is ki kell szolgálni. Csak kisebb az áramfelvétele.

váj mí 2009.03.30. 15:23:32

@Marcellusca:
Hát éppen ez az, a népek hozzászoktak az autópályás közlekedéshez, amikor csak nyomják és bambulnak (jó esetben hátra és oldalra is..), és megint csak nyomják és bambulnak ... Nu, ez átmegy a főutakra is .. vagy valami ilyesmi ;)

ravens01 2009.03.30. 16:30:51

@Marty Mcfly: 100 km-en 0,3 liter a spórolt üzemanyag (vagy 0,03??). Tudom, egyszer a németek is tárgyalták, hogy bevezessék-e (még a 90-es években), de aztán elvetették - a többletfogyasztásra való tekintettel (ott a x40 millió autó) elvetették. Vmi irdatlan + üzemanyag volt papíron. Ami logikus vhol, az elhasznált energiát meg is köll termelni valahol

ravens01 2009.03.30. 16:38:24

Amúgy Romániára télleg jellemző az ész nélküli autózás - de tudni kell, hogy utóbbi 1 évben baromira ráálltak a trafipaxra - csodálkoztam is, mikor utoljára (decemberben) arra jártam, mennyit változott a vezetési kultúra. Ha fáj... Ja, amúgy a gyalogosátkelőt meg nagyon szigorúan veszik, azonnal ugrik a jogsi, ha nem adsz elsőbbséget (egyszer én is, az itteni szokások szerint surranni akartam, majdnem elvittem a gyalogost a zebrán - hozzá vannak szokva, hogy lelépnek az úttestre, anélkül, hogy néznék, jön-e valaki).

vhm 2009.03.30. 18:32:19

Hát nekem nem tűnt kaotikusnak és pár órás út alatt csak néhány autó előzött meg. Alkalmazkodni kell, na. :)

Egyénként nincs abból gond, hogy így előznek, mert számítanak rá. Egyébként soha ne menj be kanyarba 120-al ahol nem széles az út. Csak mert lehet 2-en jönnek szembe... Láttam pár előzést, ahol a szebejövőn múlt.

Romániában bizalmi elvben kicsit kevésbé bízunk, akkor nincs gond. Egyébként tényleg nyomják neki, főleg lakott területen.

Viszont nem érdekel mennyivel szabad menni, ha mindenki 80-al megy lakotton, akkor én is annyival fogok. Így el lehet kerülni a sok ideges előzést... Aki pedig ettől nem alszik, az jobban teszi, ha nem vezet Romániában :D

vhm 2009.03.30. 18:35:07

@HgGina: "Mellesleg a kitáblázás sokkal jobb ott.
Csak egy példa: Budapesttől Tatáig egyetlen Tata feliratú tábla van (pedig ugye nem kis város). Na az a Tata városhatárát jelző tábla."

Azért ne mondd, hogy Tatabánya tábla nem elég egy embernek, aki valaha 1 másodpercre is térképre nézett, vagy vette a fáradtságot valakivel 10mp-et konzultálni... ;)

Ha minden ki lenne írva, az lenne maga a káosz.

vhm 2009.03.30. 22:16:20

Silent: Ez a (képen a) Transzfogarasi út?

Csigabá 2009.03.31. 01:21:58

@valami hidralika mittudomén: Az. Az erdélyi oldal felé nézve, a Bâlea-tótól (ejtsd kb.: Büleá-tó). Arra a környékre van Romániában a legtöbb magas csúcs (ott a 2500 m. fölötti számít magasnak, nem a majdnem 1000 méteres :D) összezsúfolva, azé' tudom. :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.31. 02:46:45

@Marty Mcfly: és hiába villogsz ezekre, bután néznek, vagy észre sem veszik!!!

Mindenesetre Svédországban nincs ilyen gond. Csak olyan autó lehet forgalomban, amelyiknek már gyújtáson alapból világít a lámpája. Ott nem lehet elfelejteni :D

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.31. 02:51:08

@Marcellusca: a Seatomban gyújtáson alapból ment a műszerfal világítás, így szürkületkor gyakran én is elfelejtettem felkapcsolni a lámpát (lakott területen belül). Gondolom van még pár ilyen típus, előfordulhat az ilyesmi.

Azt sem értem, hogy miért nem szokás az "újabb" autókba betenni egy visszajelzőt a műszerfalra a tompított felkapcsolásáról. Utoljára a Skoda Feliciában láttam ilyet. Gondolom ezen az egy égőn is spórolnak a fillérbaszó autógyártók...

vhm 2009.03.31. 11:35:15

@Csigabá: Egy ideje el akarok már menni oda. De inkább Magas Tátrába jártam eddig. Viszont itt át lehet menni kocsival is, ami érdekes lenne :)
ui: 1000 méteres csúcs is tud magas lenni, csak télen kell megmászni két méteres hóban :D

Don Blasius 2009.03.31. 14:34:32

@KuKori:
Focusban is van! Ugye Sugi?;)))

Sugi77 2009.03.31. 15:48:53

@Don Blasius:
Lemaradtam Don, bocsi, mi van a kókuszban? :D

Visszajelző a világításról van, alap műszerfalvilágítás.....azt most így hirtelen nem tudom, de szerintem nincsen. Mondjuk én alapjból felkapcsolom a világítást, amikor elindulok....

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.31. 16:26:16

@Don Blasius: A TOMPÍTOTTra is van visszajelző, vagy csak a helyzetjelzőre? Mert nem mindegy és én a tompított külön visszajelzőjéről beszélek :)

alte trottel 2009.03.31. 16:26:50

@valami hidralika mittudomén:
Jah!
Élmény fölrepeszteni rajta még egy nem túl vad járgánnyal is. Birkózni a centrifugális (-petális) erőkkel, hallgatni ahogy a kanyarban sírnak, sikoltoznak az abroncsok - ÉS AZ UTASOK! Ilyen helyeken derül ki, mennyire relatív tud lenni a "sebesség" fogalma. Itt akár 30-40 km/óra is jelenthet halálfélelmet...

alte trottel 2009.03.31. 16:28:32

@KuKori:
Érdekes, ha jól emléxem nekem eddig minden járgányomban külön izzó jelezte a helyzetjelzőt, tompítottat, reflektort.

Don Blasius 2009.03.31. 18:09:42

@KuKori:
Jaa, csak a helyzetjelzőre. Tompítottra az én autóim közül csak a Ladában volt példa. De a működő tompítottat úgyis látni, hogy működik, ha valami mögé állsz.:)

vhm 2009.03.31. 18:38:56

@alte trottel: ez igaz teljesen. És ilyen helyen derül ki, ki az aki motorféket jól tudja használni és ki az, akinek ég a féjlámpája.
Én volt már, hogy hosszú percekig világító féklámpákat néztem... Gondolom kirakta üresbe és ráállt a fékre. Nekem meg 3-as, 4-es és semmilyen pedálhoz hozzá sem kellett nyúlni.
Hát inkább nem mertem megelőzni, bár lehetett volna, mert még a végén még nekem jön, mert addigra felhevül a fék...
Én nem tudom miért félnek az emberek a motorféktől... Olaj bent van a helyén, már nem kétüteműek a mai kocsik. Inkább tapossa a féket. Gratulálok! :S

beci57 2009.03.31. 19:18:30

Erdélyben élek,sokat közlekedek,de semmi félni valót nem tapasztaltam még az útjainkon,de ha át megyek magyarba,sokszor egy zabszem sem férne be a sok totojázó,bizonytalankodó vezető láttán.Gondolom Ti azzal vagytok megszokva,mi meg kicsit tempósabb vezetéssel.Nincs ebben semmi furcsa.Idegenben mindenki kicsit bizonytalanabb.

vhm 2009.03.31. 19:42:42

@beci57: Ezt írtam én is, más a megszokott :)
Romániában előznek kanyarban, de úgy is mennek be kanyarba, hogy mi van ha... Hát nálunk meg sokan lehúzódni sem képesek, ha két kocsi jön szemből és 3-4 is elférne egymás mellett.

Csigabá 2009.03.31. 20:09:07

@valami hidralika mittudomén: Át lehet. De minek? :D
A túlsó oldalon pillanatok alatt Bukarestbe érsz... és akkor viszont írhatod ide órákon át az élményeidet az ottani közlekedési morálról. Biztosítlak, lesz mit. :)
A Transzfogarasin viszont 2000 méter magasra fel lehet autózni (júliustól októberig), azzal nincs is baj. Igaz, nem is olyan érdekes, mert addig még emberek vannak. Utána a maradék 500 m. szokott sok lenni. Gyalog. :)
Viszont elfogynak a Zemberek (kocaturisták), leginkább csak azok mennek tovább, akik fel is akarnak jutni valahová. Ezek általában szintén emberek, de értelmesek. :)

Csigabá 2009.03.31. 20:36:59

@alte trottel: Tavaly ősszel lecammogtam óvatosan átlag 80-nal ott (pár nappal korábban fel, természetesen). Mellettem ült egy idősebb ismerősöm aki csak lent merte megkérdezni, hogy nem ismerem a motorféket? Mondtam neki, hogy de. Csak nem volt időm fékezni, mert nyomtam a gázt. :D
OFF - de mégsem, mert romániai közlekedés:
Kolozsvár előtt (a Felekről Kolozsvárra vezető szakaszon) bemutattam a "motorfékezős tudományomat" is, hogy megnyugtassam, mert addig egy szót sem mert szólni. Utána már elengedte az ajtó fölötti fogantyút is (bal kézzel. :)) és el akarta mesélni, hogy nem úgy kell autózni, hogy lakott településen kívűl 109, belül 59, hanem mindenhol 70. Mert akkor keveset fogyaszt az autó. Mondtam, hogy akkor egész biztosan, mert Fogarastól Nagyváradig kb. 8 radar van (ősszel még annyi volt, azóta szaporodtak) településen belül, az 70 km/h-s sebességgel kb. 8 x 100 lej, annyimint kb. 50.000 Ft. Úgyhogy az autó egész biztosan nem fogyaszt majd sokat, mert nem lesz miből. :)
Arról meg ne is beszéljünk, hogy az agyamat is levillogják, dudálják ha ezt a 70-es poént bemutatom román országúton. :D
Eccerű: a 70-es években jó volt hetvenessel száguldozni, most 2008 van (akkor az volt), úgyhogy 108 km/h a tempó. Erősen elgondolkozott ezen Ártándig. :)

vhm 2009.03.31. 21:39:05

@Csigabá: Hát csak azért mennék át, hogy aztán visszamenjek megint :) Biztos nagy élmény lehet, remek kilátással. Ilyen tájon már rengeteget túráztam, de kocsival nem, úgyhogy ezért akarok egyszer oda menni.
Bukarest annyira nem vonz... Ott valszleg erősebb baszik szabály van nem pedig az olaszos kölcsönösen segítjük egymást morál, ami korántsem káosz, csak első blikkre tűnik annak.

ui: A járművel elérhető magasság utáni embertípus változással egyetértek. Szoktam mondani: ahová a busz felmegy, ott buszos kocaturisták:D vannak - analógia Csorba tó. Aztán ahogyan megy fel az ember, változnak a népek. Pár óra járásra és pár száz méter szintre minimum már kezd változni a környezet :) Persze csak ha nem megy oda felvonó...
Legjobb: megmásztunk már sokszor 2500-as csúcsokat a Tátrában. Erre valaki megjegyzi: ő volt már a Lomnicon, ami a legnagyobb. Ja, felvitte a kabinos, addig meg autó. Na erre inkább nem mondtam semmit. :D

alte trottel 2009.03.31. 22:10:13

@valami hidralika mittudomén:
Jó, csak azt kell előre eldöntened, hogy nézelődsz vagy jaszkarizol. A kettő OTT aztán nem megy egyszerre!

Flashzee · http://www.flashzene.com 2009.03.31. 22:35:04

Hú, mi van itt már megint? Furcsa poszt, hozzászólás káosz!

alte trottel 2009.03.31. 23:01:48

@Flashzee:
Kötekecc, uborka? Kötekecc? Erős vagy? Na gyere ki a hóra!

vhm 2009.04.01. 00:00:01

@alte trottel: Ó dehogyisnem! Akkor fognak igazán kapaszkodni az utasok, ha közben még néha fényképezek is :DD

alte trottel 2009.04.01. 00:03:55

Ja, igaz! Egyes motorfajták (pl. V6) kellemes orgánumán sokat dob háttérzajként a megfelelő decibelértékű és változatos hangmagasságú sikoltozás.

Csigabá 2009.04.01. 05:10:18

@valami hidralika mittudomén: Olyasmi. Viszont azt is hamar hozzá kell tennem, hogy mióta gazdasági válság van (az üzemanyag ára csökkenésének elenére), lehet haladni is, mert kevesebben használnak autót.
Egyébként ugyanaz mint Budapesten: éjjel és szélsőséges időjárási körülmények esetén mintha kényelmesebben lehetne autózni. :)

Csigabá 2009.04.01. 05:13:26

@alte trottel: Úgy van. Szerencsére következik a következő fázis, amikor a kedves utasok már sikoltozni sem mernek. Csak elfehéredett kezekkel markolnak mindent ami kézügybe kerül. :)

alte trottel 2009.04.01. 09:40:52

@Csigabá:
Látom, rokonlelkek vagyunk!

(Mi a legjobb az orális szexben? Az a kis CSEND!)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása