Ami kapcsán Gépész koptatta egy kicsit a billentyűzetét, egy olyan téma, ami korábban néhányszor előjött már, de sosem volt még olyan, hogy az olvasók egyet tudtak volna érteni abban, hogy kell-e, jó-e a cipzár elv. Ez jó eséllyel most is így lesz.
1984-óta autózom. Volt minden, sok tapasztalat összegyűlt. Most a "fésű" szabályról szeretnék eszmét cserélni. Van két sor, ami egyre szűkül. Így volt ez pld. az új híd budai oldalán.
Csúcsforgalom torlódás. De csak a belső sávon, mert a külsőn, amely majd megszűnik, mellettem folyamatos a forgalom. Mert mi történik? Valakit megengednek jobbról. Az a meghatódástól, hogy őt beengedték, szintén beenged valakit. Az így tovább. Sőt ha már lúd, akkor többet is...
Még mondják, hogy nem vagyunk udvariasak? A fenét nem! Így van ez számtalan helyen! Telefonál pirosnál az ürge - nincs indeje indulni, szinte invitálja a beugrókat, rólam meg szakad mögötte az izzadság! Rádudáljak? Énrám szólnak.
Nem lehet kitalálni erre valami okosabbat, hogy aki rendesen beáll a hosszú sorba, ne haljon ott éhen?
Mondjuk, ha valakit beengedtek, akkor az csak akkorengedjen be ugyanott mást, ha az valami miatt nagyon szükséges? Vagy legalább csak egyet?
Ha a fésűszabályt már kitalálták, akkor alkalmazzák azt, vagy találjanak jobbat! Igaz, én is szoktam jobbról "előzni". Ám utána tartom magam ahhoz,hogy amikor kilométeres sor áll mögöttem, nem engedek be szükség nélkül mást. Mert ez is udvariasság.
Persze beengedem, ha látom, hogy feltart egy másik, jobb sorsra érdemes sort. De valamiféle udvariassági szabály mindkét irányba jól jönne. Akár íratlanul is.
Vagy a jövőben jobbról nyomuljak én is? Tudom nem könnyű kérdés és probléma. De lehetne valamit tenni? Vagy mindig a törvénykövető járjon rosszul? Vagy ez így jó, csak én nem gondolom annak?
TAXI 2009.04.03. 15:19:43
hatesz 2009.04.03. 15:32:47
aszfaltbetyar 2009.04.03. 15:38:37
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.04.03. 15:42:52
mondjuk azt is utálom ha beengedem, és utána kezd nagylelkűsködni 5 másik autóssal.
Roltii 2009.04.03. 15:43:01
pontosan ahogy mondod. Ha a megszűnő sávban előremegyek, azzal senkinek se ártok,a többiek szidhatják magukat, hogy nem tették. Sőt, miattuk áll a sor, miattuk esetleg valaki beragad a kereszteződésbe (bár az hülye), vagy nem jut át annyi autó mint amennyit terveztek, és szépen simán kilométerekre visszahat. Igenis használni kell a megszűnő sávot, azért van.Ha azt akarták volna, hogy ne használjuk, akkor parkolót tesznek a helyére vagy akár fákat ültetnek...
Roltii 2009.04.03. 15:43:50
TH 2009.04.03. 15:54:20
PitBuli 2009.04.03. 15:58:33
Viszont a beengedősdi játékban én általában úgy veszek részt, hogy hagyok egy fél autónyi (1 tizedmásodpercnyi időt), de ha azt nem használja ki a kedves autós, akkor bukta, én nem várok rá, megyek.
Marty Mcfly 2009.04.03. 16:10:56
Marty Mcfly 2009.04.03. 16:11:34
ja, meg ti is! :-)
blogsámán 2009.04.03. 16:14:25
TH 2009.04.03. 16:17:05
Xebulon 2009.04.03. 16:24:31
Mikor besorol, a mögötte levő előremegy és besorol. Ezért gyorsabb a megszünő sáv forgalma.
Legnagyobb szívás szerintem a Hősők tere mögött a városligeti hídra felhajtásnál van. A félősebbek már a zebra előtt megállnak és besorolnak. A rutinosabbak a kanyarig elmennek. A pofátlanok az S kanyar végéig. Pedig az S kanyar végénél kellene besorolniuk - jobban járnánk, ha ilyen lenne a felfestés, persze akkor Mancika annyira megzavarodna, hogy legalább 5 autót törne össze.
vhm 2009.04.03. 16:38:36
mindenkinek ugyanakkora joga és lehetősége van/lett volna a rövidebb sorba állni, úgyhogy erről ennyi.
ui: mi a rákért lenne leaszfaltozva az a sáv, ha nem azért, hogy használva legyen? arról nem is beszélve, hogy ha mindenki a rövidebbe állna, akkor kiegyenlítődne a több sáv és nem lenne a látszólagos igazságtalanság, ami nem az, egyszerűen csak életképesség-vizsgálat :)
Marcellusca 2009.04.03. 16:41:53
@TH:
@blogsámán:
Énisénisénis! :)
@Marty Mcfly: Kifejtenéd bővebben?
indapass90210 2009.04.03. 16:47:44
Marcellusca 2009.04.03. 16:53:54
RaveAcE 2009.04.03. 16:58:51
Merthogy sima sávváltás.
Ha ezt is tudná a sok okostojás, gondolom nem padlógázzal repesztene ott. Sokan csak azért engedik be a pofátlanokat, mert féltik a kocsijukat.
sikitomi 2009.04.03. 17:07:35
Marcellusca 2009.04.03. 17:10:20
TH 2009.04.03. 17:11:45
indapass90210 2009.04.03. 17:30:06
TH 2009.04.03. 17:40:06
Zsola777 2009.04.03. 17:40:49
Ehh... nem látszanak a felfestések: maps.google.com/?ie=UTF8&ll=47.51515,19.078944&spn=0.00162,0.005466&t=k&z=18
Az elfogyó sávra a legszemléletesebb példa a pesti alsó rakpart déli vége, arról biztosan szólt már itt is 1-2 poszt.
Az a baj, hogy az emberek még most sem (t.k.) tudnak rendszerben gondolkodni, nem jönnek rá, hogy ha normálisan közlekednének, kevesebb lenne a dugó.
A jelszavam továbbra is ez: 1 szabályosan közlekedőt illendőségi helyzetekben biztosan beengedek. Elég lenne mindenkinek csak ennyit tennie, nem többet, máris lehetne karikás ostorunk :)
Marcellusca 2009.04.03. 17:52:08
A rakpart a legjobb példa. Ott, időnként tényleg van majd' 100 m-es sor a belsőben. Én meg elmegyek a külsőben a záróvonalig és előtte (igen, előtte, nem azon keresztül) besorolok.
Nem, nem bepofátlankodom, hanem besorolok, amikor beenged valaki.
tpapa 2009.04.03. 17:57:40
*-Mint ma reggel is, amikor kis fekete "sportautó" előzte jobbról a buszsávban a sort, és mikor odaért, ahol a buszsáv elfogyott, én pont elfelejtettem észrevenni őt. Tehetek róla??? Én onnan csak nagy buszt vártam, annyira lefele nem is figyeltem ahol ő jött volna... :D
(Egyébként nem lett semmi baja. Kettővel mögöttem beengedték, át is rántotta magát kettővel beljebb, és onnan a balra kanyarodó sávot használta folyamatos előzésre. Biztosan a beteg nénikéje haldokló-vérző kiskutyáját vitte az állatorvoshoz, ha ennyire sietett.) ;)
Zsola777 2009.04.03. 18:09:46
A barátom a rakpartos témánál leparasztozott, hogy miért nem állok be a sorba, amikor mindenki kivárja a sorát. Ja mondom, ez nem posta vagy közért...
Megértve a gondolkodását: ő is "igazságos" eljárást szeretne, de mit tegyünk, ha a szabályokat abszolút betartva tűnik valami igazságtalannak?
RaveAcE 2009.04.03. 18:23:28
@TH:
Nem a kommentelőkre gondolok, ne vegyétek magatokra.
De volt már, aki kiordított, hogy fésű-szabály. Úgy gondolta, ha 1-et hagy elmenni (nem tol le), akkor mögé már bevágódhat, mert neki ahhoz joga van.
Na most a kresz-ben nincs semmilyen fésű szabály, ez csak udavariassági alapon megy. Ergo elsőbbséget kell adnia. Ott dekkol, amíg be nem engedik.
Na ezt 90%-ban nem tudja a nagyérdemű. Sokan még a folytonos csíkot sem értik, nemhogy a szaggatottat.
Marcellusca 2009.04.03. 18:32:48
Régebben esett meg, hogy jöttem be az M3 bevezetőjén. A BVSC uszodánál besoroltam a legbelsőbe, mert a Hungáriára akartam menni az Árpád-híd felé. Beelőztem a sort a középsőben, majd a záróvonal előtt sikerült besorolnom. Mire elértem a záróvonalat+forgalomtól elzárt területet, látom, hogy egy X5-ös igen erőteljesen pofátlankodna be ott, közvetlen elém. Biztos úgy gondolta, hogy záróvonal nem fal, forgalaomtól elzárt terület nem gödör. Mondanom sem kell, nem fért be. És még integet, hogy mostménem.
Mert ott már nem szabad. Volt akit beengedtem, mert még a záróvonal előtt akart besorolni. De a korláton? Na, ne má'!
Zsola777 2009.04.03. 18:38:04
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.04.03. 22:42:08
Az igaz, hogy a hídnál sajna a posztban leírt jelenség is él, ami tényleg hülyeség, végig kéne menni a külsőben bátran és csak a végén bejönni.
Szerintem ott van némi tiltakozás, ahol nem elfogyó sávból jönne át valaki, az sokszor ugyanis valóban tolakodás. Értelme olyankor sincs sok, előbb utóbb úgyis befurakszanak, de a pofátlanság miatt érthető, ha valaki nem hagyja magát.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.04.03. 23:37:23
És rinyagép.
álldogál a sávjában, amikor jobbra van egy üres...
Ennyi esze van. Meg jobbratarts
TH 2009.04.04. 09:15:39
lotht 2009.04.04. 09:18:33
TH 2009.04.04. 09:21:16
És tudod, lakott területen belül, felfestett sávok esetén nincs jobbra tartási kötelezettség. :)
lotht 2009.04.04. 09:24:18
Ám meglepetésemre mintha megértett volna, amikor visszakérdeztem, hogy vajon miért nem úgy haladunk, hogy 1 autó a saját sávjában, egy pedig sávot váltva. Nagyon jól láthatta, hogy az előtte érkezőt a sáv végén beengedtem.
MrZed001 2009.04.04. 13:09:38
Igen, azért van dugó, és a JÓ sáv azért áll teljesen, mert nem csak a legvégén jönnek be a rosszból a pofátlan bunkók, hanem teljes hosszon.
Meg kell tanítani rá az autósokat, hogy ilyen esetben NEM beengedni az elfogyósávból, CSAK a legvégén 1-1.
Circus 2009.04.04. 22:04:56
Csak a legvégén, így van. És nem kettesével, csak egyesével.
Nem túl udvariasak, hanem túl hülyék.
vhm 2009.04.05. 14:57:59
EZért is érdemes sokszor a megszűnőbe állni és végigmenni, főleg autópályán.
alte trottel 2009.04.05. 15:53:07
És némi tapasztalattal 8-10 kocsi távolságból is ki tudod bökni, melyik elé tudsz gond nélkül bepattanni.
Okosan Közlekedő 2009.04.06. 09:11:35
JOBBRATARTAS VAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nincs jobbrol slisszolas, nyomulas, mert az szabalyos. Ennyi erovel te vagy szabalytalan, hogy megalssz a belso savban az allo sor moge, mikozben ures a jobb. Meg akkor is ha majd az szunik meg.
Termeszetesen nem 10-20 meteres tavolsagokrol beszelek, hanem joval hosszabb szakaszok vannak, ahol pont azert van ideiglenesen 2 sav, hogy tobb auo ferjen el adott hosszusagu szakason pl. lampa miatt.
Ja es meg egy: MINDENHOL JOBBRATARTAS VAN
Varosban faluban is!!!!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.04.06. 11:09:47
TH 2009.04.06. 11:19:06
TH 2009.04.06. 11:20:01
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.04.06. 11:33:57
Kivéve ha ezzel akadályozod a mögötted gyorsabban közlekedőt. Márpedig ha megelőz jobbról... :-P
TH 2009.04.06. 11:38:05
Agyalap 2009.04.06. 11:57:40
Ez nem történhet meg, ha a sor elején sorol be mindenki. Ha már 500 méterrel korábban beáll a sorba, persze hogy a megszűnő sáv halad gyorsabban. Kövezzetek meg, de én nem engedek be senkit, csak a sor elején...
Agyalap 2009.04.06. 12:01:41
Sajnos igazad van, a morál teljesen a béka feneke alatt van. Alapvetően a képzésben látom a hibát, nem hiszem, hogy mindenkinek elmondja az oktató, hogy mi a helyes magatartás.
A KRESZ olyan amilyen, de amíg mindenki értelmezni akarja, nem is lesz jobb a helyzet.
st37 2009.04.07. 23:27:47
Mindig figyelem, hogy ki az akit éppen beengedtek,
mert sokkal nagyobb eséllyel fog engem is beengedni.
Pl. régen hosszú sorok voltak a hegyeshalmi határátkelőnél...
gépész2 2009.04.10. 18:32:29
Kaptam megértőt, meg nem értőt, sok igazság volt mindegyikben.
Persze nem mindig.
Van aki a jobbra tartson érvel, talán az nem tudja, hogy városban nem úgy van? Hiszen hihetetlen zavart okozna, pld. balra kanyarodás előtt. Csúcsforgalomba is legyen üres a belső sáv? Azt szeretem, amikor a kritizálók egymást cáfolják...
Valójában mindenhol más szabály az érvényes.
Mert a postai fülke előtt is állhatnánk helytakarékosan három sorba, a fésű elv szerint. Ott mért nem tesszük.
De nem is mindenki ismeri az utat előre.
Nem tudhatja azt se, melyik megy tovább?
Lényeg az, amit valaki mondott, hogy "oktatni kell ezt is".
Azt is, hogy mikor használjuk ki mindkét sávot, mert az a célszerű.
A záróvonal pedig ott szünjön meg, ahol a háromtonnás kőkolonc is le van téve. És onnan már jó a fésű elv. Előtte meg nem kell besorolni, mert az a csalárd dolog, vagy nem?
Ha viszont jön a mentőajtó, vagy a másik sor egy kezdő miatt leblokkol, vagy a sinen áll, persze lehet tenni kivételt.
Vagy lenne egy jelzés azon a helyen, akár egy olyan ronda fésű mint itt, hogy "fiúk...innen lehet, és kell fésülködni". Mondhatjátok, minek- de nincs igazatok, mert akkortól már az szabál!
Egyébként kellemes ünnepet.
Egyszóval azt hiszem, össze lehetne gyűjteni tapasztalatokat, hiszen sok logikust én isközöttetek felfedeztem.
Ám jön a nyár, és oljuk meg addig, mert nem szeretnék valamilyn nálam erőszakosabb "félreértők" áldozata lenni.
gépész2 2009.04.10. 19:04:31
A rengeteg felkiáltó jel, amit írsz, tényleg elgondolkoztató, emellett a fésűhöz is hasonlít, látod, én odafigyelek.
Ám ez mi?
Lakott területen belüli párhuzamos közlekedés forgalmi rendje: A BELSŐ FORGALMI SÁVBAN FOLYAMATOSAN HALADHATNAK SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL, MOTORKERÉKPÁRRAL ÉS GYORSJÁRATÚ AUTÓBUSSZAL.
Mégis, ez mit jelent?????????????????????????
gépész2 2009.04.10. 19:08:52
Konkrétan mi a jobb, ha közvetlenül a híd előtt fékezik le a forgalmat (Lágymányosi) vagy már előtte meg tennék, még a kanyar előtt, ahol az messziről is jól látható, s így a fésű elv jobban érvényesülhetne, utána pedig már a forgalom kellően felhígulna?
gépész2 2009.04.10. 19:27:39
Oké. elfogadom: menjünk a jobb sávban, és a záróvonal előtt cövekeljünk le, amíg ránk nem kerül a sor.
De nem csak a lágymányosi híd a probléma.
Vegyük a Kőrút, Üllői út kereszteződést.
Egy sáv egyenesen, egy jobbra, egy balra.
Hogy mennyi toporgás van ott, nem igaz!
Hiszen itt se a jobbra tarts, sem a fésű elv nem segít!
Ott áll középen az ürge, telefonál, engedi be jobbról balról az autókat, amelyek nagy sebességgel érkeznek, a középső sor a klinikákig nyúlik.
Biztos lesznek bölcs javaslatok most is: hogy menjünk az üres sávba, azt töltsük fel, majd utóbb (a lámpa előtt közvetlenül?) kicserélődünk? Vagy cikkázzunk a sávok között? Sokan megteszik, télen is.
Várok ötleteket.