Senki sem szeret országúton teherautó mögött hetvennel tötymörögni, ilyenkor érthető, ha nyomunk egy kövérgázt, amikor épp egy jól belátható útszakaszhoz érünk és néhány másodperc alatt el is felejthetjük az egészet. Van egy állatfaj, akiket most Sanyci vett elő, miután összeakadt közülük egy egyeddel. Ő az, aki mindenképpen meg akarja előzni azt a még egy autót is, akkor is, ha nem megy, mert milyen égő már feladni és visszasorolni a másik mögé, főleg ha az nem is tett szándékosan keresztbe neki.
Adott egy körforgalom egy országúton, melynek második kijáratából egy autóút nyílik. Egy kora reggeli órán szép komótosan 50-60-al áthaladtam a körforgalmon, majd az autóutas kijáratánál indexeltem, és elkezdtem gyorsítani a 110-120 km/h-ás utazó sebességre.
A körforgalomból kiérve egy pótos teherautó vánszorgott, de épp a körforgalmat védő záróvonal végét követően már meg is előztem. Eddig minden oké volt, gyorsultam tovább, amikor azt vettem észre, hogy egy s60-as forma Volvo villog és dudál a mellettem lévő sávban, de még mögöttem lemaradva.
Az a fickó lehetett, aki mögöttem kezdte meg a teherkocsi előzését, és felteszem úgy gondolta, hogy „egyszuszra” engem is megelőz… A gondom csak az volt, hogy szemből nem jött senki, ő meg csak dudált, de nem is próbált, vagy tudott gyorsabban menni mint én, akkor meg mit erőlködött?
Pár száz méter után feladtam, a motorfék megtette a hatását, így még mindig öklét rázva megelőzött, én meg szépen az eredeti sebességemre gyorsítva, szabályosan visszaelőztem és mentem a dolgomra.
Nem ráztam öklöt, nem villogtam, nem dudáltam, csak nem értettem, hogy ha előzni akart, akkor miért nem ment el mellettem, ha meg nem akart gyorsabban menni, akkor mit keresett a mellettem lévő sávban?
És a végső kérdés: megsértettem-e a KRESZ-t akkor, amikor az előzésem után is folyamatosan tovább gyorsulva nem vettem észre, hogy valaki elkezdett engem előzni, bár meg sem próbált nálam gyorsabban haladni?
Ja és a mai Volvók rosszabbul gyorsulnak és lassabbak, mint a már közel 20-éves 8-szelepes, 2000-es csatalovam???
Ja és mielőtt mindenki nekem esne, szemből végig nem jött senki, az út jól belátható, és tudom, hogy én vagyok a lúzer, hogy nem néztem a hátam mögé, amikor az előzés befejezése után tovább gyorsítottam…
u.i.: Egy kiegészítő kérdés:
Mit gondoltok azokról az emberekről akik folyamatosan előzgetve húznak el az országúton mellettem, miközben kb. 100-as tempóval haladok (még a trafi-határon), majd később az autóúton utolérem őket, szintén alig a sebességhatár felett autózva, ők meg ott cammognak a sima, biztonságos, jól belátható úton, a megengedett sebesség alatt suhanva. Akkor az országúton mi volt olyan sürgős, hogy komplett kocsisorokat veszélyeztetnek?
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 12:12:51
Petrodon 2009.04.29. 12:18:27
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 12:21:25
EBEUSS2 (törölt) 2009.04.29. 12:23:59
Zsola777 2009.04.29. 12:28:46
Rong 2009.04.29. 12:33:05
libraSVK 2009.04.29. 12:37:35
Kerdem en: ha latja, hogy ott a falu veget jelzo tabla/sebesseg korlatozast oldo tabla/..., akkor miert nem jut el eggyeseknek, hogy ha a korlatozast betartottam (max. megengedettel mentem), akkor a korlatozas utan is az aktualis max. megengedettel fogok tovabb haladni?
Ilyenkor a forgalom szerint cselekszek. Ha jon valami szembol, akkor segitem az ellozest, de ha latom, hogy nincs veszelyben, akkor nyugodtan felgyorsulok a mex. megengedettre, es csinaljon amit akar (visszasorol/legyorsul/tovabb gyorsit a megengedettnel,...), leszarom. A legjobb, amikor ilyenkor megelloz, es utana 80 - 85 korul poroszkal :(
DonnaNyányó 2009.04.29. 12:44:37
Egyébként rém vicces, mennyire rettegnek a posztírók a kommentelőktől :D "Ja és mielőtt mindenki nekem esne" Ez már minden poszt végén ott szerepel... ha jobban meggondolom, inkább szánalmas :D
Rong 2009.04.29. 12:48:10
Sőt a volvós 2X akkora barom, hogy még meg is akarta előzni. Drága postoló, írd meg melyik körforgalomból hanyas útra kanyarodtál.
"És a végső kérdés: megsértettem-e a KRESZ-t akkor, amikor az előzésem után is folyamatosan tovább gyorsulva nem vettem észre, hogy valaki elkezdett engem előzni, bár meg sem próbált nálam gyorsabban haladni?"
A KRESZ szerint nem szabad "egyhúzásra többet előzni". Ergó a teherautó előzése után mögéd kellett volna soroljon és utána kezdhetett volna előzni (persze, hogy ezt a szabályt is meg szoktuk sérteni néha néha). Szal szerintem ezt a szabályt nem sértetted meg.
"...ők meg ott cammognak a sima, biztonságos, jól belátható úton, a megengedett sebesség alatt suhanva. Akkor az országúton mi volt olyan sürgős, hogy komplett kocsisorokat veszélyeztetnek?"
Semmi. Azért előztek meg amiért hegyet másznak az emberek. Mert ott voltál.
Én tegnap este mentem a hetesen. Véletlen kint hagytam a "T" betűt (mer asszony is szokott vezetni, neki még "kell"). 90-100 között haladtam amikor megelőzött egy fehér F astra, majd ugyan azzal a tempóval ment előttem mint én. Miért? Csak. Mert T, mert előtte vagy stb. stb. Ami érdekes, hogy amikor nincs kint a "T" akkor meg nyugodtan jönnek mögöttem ugyan ezzel a tempóval :)
Na kíváncsi vagyok ki lesz az első és milyen indokkal hozza majd ki, hogy a postoló a hülye :)
Marcellusca 2009.04.29. 12:48:16
A leggyakoribb előfordulási hely a lakott terület végét jelző táblánál van.
A 70-nel menő a tábla mellett megelőz, majd beáll elém 70-nel, mert ő konzekvensen kitart ezen sebesség mellett, mindegy, hogy lakter. vagy nem. Utána küzdhetek az előzéssel.
Tudom, nem szép (meg lehet szabálytalan is), de én a táblánál elkezdek gyorsítani, a mellettem jövő meg oldja meg a feladatot!
Természetesen nem veszélyeztetem, ha jönnek szembe, akkor akár lassítással is - nem csak gyorsítás mellőzésével - segítek neki.
Emmett Brown 2009.04.29. 12:53:38
RaveAcE 2009.04.29. 12:56:26
Nem látta, hogy előz. Tul képpen még ott sem volt a közelben, hogy előzésnek lehessen nevezni.
Az nincs benne a KRESZ-ben, hogy ha egy trabi akar előzni, akkor meg kell állnod.
Pl. lakter-vége táblánál világos, hogy gyorsítok. Ha közben akar előzni és tud, is akkor menjen. De ha nincs elég lova, akkor ne nyomja a dudát az idióta.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 13:00:04
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.04.29. 13:00:37
@Rong: Ha T-betűs autó van előttem, én is inkább megelőzöm... nem akarok én még más gyakorlatlanságára is ügyelni. Mögöttem meg nem csinál bajt... nekem.
Zsola777 2009.04.29. 13:01:54
Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2009.04.29. 13:05:34
Lehet azért nem jött senki szembe :)
janikahhh (törölt) 2009.04.29. 13:06:29
alturl.com/fwvr
Rong 2009.04.29. 13:06:31
DonnaNyányó 2009.04.29. 13:06:44
janikahhh (törölt) 2009.04.29. 13:08:44
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 13:09:08
Mertcsak 2009.04.29. 13:09:51
Pl.:M15,M1-től Rajkáig.
M19,Győrtől az M1-ig.
blogsámán 2009.04.29. 13:10:49
Szerintem egy út nem attól autóút, mert 2X2 sávos, hanem attól, hogy azt a megfelelő táblával jelölik. Ha jól emlékszem, akkor pl. az M7 folytatása Letenye és Tornyiszentmiklós között szinén autóút, pedig a legtöbb helyen az is csak 2X1 sávos.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 13:12:08
Póktalicska (törölt) 2009.04.29. 13:16:25
Mertcsak 2009.04.29. 13:18:46
Biztos,hogy kamionos vagy?!
Mert Németországban rengeteg helyen van 2x1 sávos autóút.
De mint fentebb írtam,itthon is.
vivax 2009.04.29. 13:19:01
Rong 2009.04.29. 13:19:06
(Letenye meg Tornyiszentmiklós közelében nem szoktam járni:) )
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.04.29. 13:21:25
Roltii 2009.04.29. 13:24:39
1, nem figyelte a körülötte levő forgalmat
2, gyorsított, miközben előzték, pedig segíteni kell ezt a fajta manővert...ezért jogsitörés járna szvsz.
A Volvo-s is fasz volt, nem kell erőltetni ami nem megy, nem jár a nyugati fasza autóhoz vezetési tudás is. Egyébként meg valszeg amekkorára emelkedett az árfolyam miatt a törlesztőrészlete, én is ráznám az öklöm 24/7 :D
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 13:26:05
Mertcsak 2009.04.29. 13:29:48
Írtam 2 magyarországi példát és blogsámán is egyet.
anarcho78 2009.04.29. 13:32:13
theutat villám 2009.04.29. 13:40:38
Tron65 2009.04.29. 13:44:36
Határozottan biztos vagyok benne, hogy a KRESZ nem írja elő senkinek, hogy a korlátozott sebességű övezetet elhagyva bárkinek is meg kellene győződnie kigyorsítás előtt, hogy nincs-e egy barom, aki a korlátozást be nem tartva, már elkezdett megelőzni.
Az előző jármű vezetőjének kötelessége felmérni az előzés körülményeit. M1/M3/M7 bevezetőjén a BP vége tábla előtt nemállok neki a szuzukával mercit előzni ....
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 13:47:00
Akarmiszalami 2009.04.29. 13:47:17
Roltii 2009.04.29. 13:49:26
tilos gyorsítanod ha már megkezdték az előzésedet (kb indexeléstől), nincs megírva hogy hol igen és hol nem. Abban igazad van, hogy tényleg vannak barmok, de ez még nem ok, hogy veszélyeztessünk emberéleteket. Nekiállt gyorsítani, akkor hadd előzzön, max visszaelőzöm. Jobb megoldást én nem látok, az agresszivitást csak agresszivitást szül, aztán valaki(k) meghal(nak).
Jah, és ha valaki hibázik, az nem ok arra, hogy kibassz vele, vagy megsértsd a kresz-t.
2009.04.29. 13:51:13
Amúgy 2x1 sávos autóút pl. a Kaposvári elkerülő is.
2009.04.29. 13:52:14
hulyemagyar 2009.04.29. 13:52:24
Meg 10 év börtön, mi? Agytröszt.
Roltii 2009.04.29. 13:56:15
akárhányszor megyek városon kívűlre, mindig vannak akik gyorsítanak, ráadásul olyankor, ha jönnek szemből is. Ezért igenis jogsitörés. Ha meg miatta halok meg, akkor 10 év börtön is, bár nem vígasztalna...
nekem úgy tanították, hogy a legveszélyesebb manőver az előzést, ezért nagy körültekintéssel kell elvégezni, és aki minket előz, azt minden lehetőségünkkel segíteni, akár fékezéssel is, hogy elkerüljünk egy balesetet.
drotbeka 2009.04.29. 14:00:14
drotbeka.uw.hu/
bogiszi 2009.04.29. 14:13:06
i23kovacs 2009.04.29. 14:20:27
KRESZ:
Autóút: jelzőtáblával autóútként megjelölt út.
Egyebekben meg abban kölünbözik elsősorban a főúttól, hogy nincs szintbeli kereszteződése más úttal vagy vasúttal.
i23kovacs 2009.04.29. 14:22:11
Na persze, akkor az M0 gondolom csak autóútnak tervezett földút lehet, mert ott végig csak 80-al lehet menni...
bogiszi 2009.04.29. 14:26:20
Roltii 2009.04.29. 14:26:30
M0-al az a baj, hogy nincs kész, az egyik útpálya lett elfelezve. Mellesleg már nem végig 80, csak a régi szakaszokon...kb ugyanannyi van még azon túl is:D
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 14:26:53
Rong 2009.04.29. 14:31:20
Itt megtalálható az autóút pontos fogalma :)
Nincs még nicked 2009.04.29. 14:40:37
"A KRESZ szerint nem szabad "egyhúzásra többet előzni". Ergó a teherautó előzése után mögéd kellett volna soroljon és utána kezdhetett volna előzni"
Ugyan meséld már el, hol van ez a Kresz-ben!
odanézz 2009.04.29. 14:43:59
Tudtommal S60 belépő motorja a 163 lovas D5 volt, illetve ennek a benzines változata
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.04.29. 14:46:09
"de épp a körforgalmat védő záróvonal végét követően már meg is előztem"
A kedves posztoló elfelejtette ideírni, hogy ekkor a Volvo már előzésben volt, csak ő úgy gondolta hogy záróvonalon előző autót nyugodtan lehet (kötelező) megszívatni, ezért (valószínűleg életveszélyes közelségben) az előzésben lévő Volvo elé vágott, ezután a volvós melléállva elküldte a jó anyjába.
Most meg játssza az értetlent, hogy milyen emberek vannak.
Hányszor előfordult már velem,hogy több autót egyszerre előzve valamelyik tükörvak barom kivág elém és értetlenkedik, hogy miért dudálok rá.
Nincs még nicked 2009.04.29. 14:47:03
"...nincs-e egy barom, aki a korlátozást be nem tartva, már elkezdett megelőzni.
Az előző jármű vezetőjének kötelessége felmérni az előzés körülményeit. M1/M3/M7 bevezetőjén a BP vége tábla előtt nemállok neki a szuzukával mercit előzni ...."
Tökéletesen igazad van. Ahol számítani lehet rá, hogy a másik is gyorsítani fog, ott nem kell erőlködni. Főleg, ha csak az öntudat nagy, de az erő kevés. Nem egyszer előfordult már, hogy ilyen - főleg a tökön-paszulyon-záróvonalon átcsörtető típusú - kamikázét otthagytam 'égni' a baloldalon.
Győ 2009.04.29. 14:50:33
Én nem nézegetem a táblákat, általában azokat íróasztal mögül találják ki, hogy hová rakják azok akik életükben csak az audi hátsó ülésén ültek. Ha valaki behoz elengedem, ha én hozok be valakit megelőzöm. Minden forgalmi szituáció más, és mások hülyeségét kiszámítva kell lassítani illetve gyorsítani, ott a másodperc tizedrésze alatt eldöntve.
bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.04.29. 14:50:59
Nem is tudtam hogy létezik különkresz az utak amatőr önkéntes rendőrei számára, csak általuk ismerhető, titkos közlekedési szabályokkal.
Nincs még nicked 2009.04.29. 14:51:44
"úgy gondolta hogy záróvonalon előző autót nyugodtan lehet (kötelező) megszívatni"
...és milyen igaza van! Kötelezőnek nem kötelező ugyan, de a veszélyeztetéstől eltekintve teljesen rendben van. Aki szabálytalankodik, az nem várhatja el, hogy a többiek ehhez alkalmazkodjanak!
Az az egy lehet a kérdés, hogy holt volt a Volvós valójában, volt-e veszélyeztetés. Ha nem, akkor a bekaphatja a volvós bő nyállal.
Wick 2009.04.29. 14:53:26
i23kovacs 2009.04.29. 14:55:35
Wick 2009.04.29. 14:57:15
Aston Kanál 2009.04.29. 15:02:09
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel jelezni kell.
Nem szól a sztori, hogy a Volvo már előzésben volt-e. Ugyanakkor a Volvo nem tesz eleget a sebességkülönbség feltételének. Továbbá számíthatott arra, hogy az adott szakaszon mindenki gyorsít. Ha előzni akar előzzön. De akkor lépjen már rá a gázra.
@odanézz: nem olyan sok ám az a 163LE, ha másfél tonnával párosul (súly-LE arány).
Rong 2009.04.29. 15:07:22
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
...
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
mielőtt belekötnél: megelőzött járműről beszél és nem járművekről.
Rong 2009.04.29. 15:09:52
Tudom tudom.. tömeggyilkos állat vagyok.
babel 2009.04.29. 15:18:23
PitBuli 2009.04.29. 15:21:17
Agyalap 2009.04.29. 15:22:01
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.04.29. 15:26:29
Ez nagyon LOL :D
"Akkor az országúton mi volt olyan sürgős, hogy komplett kocsisorokat veszélyeztetnek?"
Szerencsétlen hülyék.
Joooe 2009.04.29. 15:35:51
kofy 2009.04.29. 15:39:23
Mindkét vége körforgalomban végződik, 110-zel lehet menni, 2x1 sávos, nincs rajta forgalom, jól belátható végig stb.
Joooe 2009.04.29. 15:57:24
Legutóbb a 3-as úton, Eger közelében volt egy ilyen. Szüttyög 40-el, elkezdem előzni amint van egy kis rés a szembejövők között, erre pont mikor kb. a hátulja merré érek, elkezd gyorsítani. Ilyenkor már nem nagyon van visszaút, a kresz szerint neki kell az előzést elősegíteni... balfaszkám miatt szoros lett és végül kénytelen voltam ráhúzni hogy vegye már észre hogy ott vagyok. (öreg kocsi lassan gyorsul, így csak kis sebességkülönbség volt miközben mindketten folyamatosan gyorsítottunk)
Létezik az előzésnek kekvésbé durva kadályozása is. A másik nagyon gáz állatfajta (bár nem annyira durva mint az előbbi, ez csak idegesítő de legalább nem közvetlen balesetveszélyes) aki feltart azzal hogy indokolatlanul lassabban halad kanyarokban, beláthatatlan helyen, vagy csak amikor jönnek szembe, majd amikor tiszta rész jön, felgyorsít kicsivel megengedett fölé is. Elsőre még örül az ember, hogy végre felébredt, kicsit lemaradok hogy kényelmes legyen a követési távolság, ennél gyorsabban én se akarok menni. De következő kanyarban megint megijed az úttól vagy a saját árnyékától, nem tudom, és ismét tökölni kezd. Ezt eljátsza párszor, végül szinte rákényszerít hogy a megengedett sebességet jelentősen túllépve előzzem meg és így vegyem elejét a következő balfaszkodásnak.
Alapvető udvariasság, ha lassabban haladok mint az úton megengedett/szokásos, akkor legalább segítsem elő hogy megelőzzenek, akár lassítással is, nem hogy gyorsítgassak pont akkor amikor megelőzhetnének. (Sőt lehet hogy nem csak udvariasság, hanem a kreszben is van hasonló utalás nagyméretű/lassan haladó járművekre)
Rong 2009.04.29. 16:05:21
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2009.04.29. 16:17:54
Rong 2009.04.29. 16:26:34
Ok, belátom nem 100%-as amit írtam. Pedig esküszöm rémlik, hogy valahol le volt írva, hogy nem csinálhatsz ilyet. De ezek szerint rosszul tudtam.
Örülök, hogy megtaláltad a kiskaput. Hogy Dövan-t idézzem: "Ezért tart itt ez az ország" :D
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.04.29. 16:35:00
Mondjuk ott nincs körforgalom, tudtommal...
Joooe 2009.04.29. 16:46:41
Különben meg ha más is lett volna a jogalkotó szándéka, akkor se kiskapu, jogfejlesztő értelmezés ;)))
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.04.29. 17:12:00
janikahhh (törölt) 2009.04.29. 17:51:36
Nincs még nicked 2009.04.29. 18:23:13
"megelőzött járműről beszél és nem járművekről."
Valóban.
Na és?
Nincs még nicked 2009.04.29. 18:24:17
"bele kötnek abba, hogy jármű vagy járművek"
Nem kötnek bele.
Nincs még nicked 2009.04.29. 18:27:55
"pontosan. a kiskapu az kiskapu."
Nincs semmiféle kiskapu.
"sehol sincs leírva (vagy nem találom :) ), hogy ha valakit megelőztél vissza kell menni a saját sávodba"
De nincs ám!
"De olyat sem ír, hogy járműoszlopot előzhetsz."
Miért kellene írnia? ):o
"Illetve de, de az a párhuzamos közlekedésre alkalmas út résznél van."
Az viszont nem előzés.
Nyomás Kreszt tanulni!
vhm 2009.04.29. 20:44:03
Hát persze, ha 5-ösben gyorsít már 90-nél a szerencsétlenje. Arra meg nem jön rá, hogy nem a dudát kellett volna nyomni 3.-ba váltás helyett...
S***ci 2009.04.29. 22:51:14
...és mindenki másnak, amikor a teherautót elkezdtem előzni, akkor a Volvo még csak épp, hogy kijött a körforgalomból, legalább egy pótkocsis teherautóhossznyival volt mögöttem, és nem indexelt még mögöttem, amikor előzni kezdtem...
SZVSZ Egyszerűen csak nem számított arra, hogy az előzés befejezése után tovább gyorsítok... Igazából fel se dühített a dudálással stb-vel, csak nem értettem, hogy mit akart... :(
S***ci 2009.04.29. 22:57:55
De nekem nem ezért van régi kocsim, mert sajnos az a fél tonna merevítés nagyon hiányozna, ha egyszer ütköznék... :(
Circus 2009.04.29. 23:09:36
Ezúton csókoltatom azt a baromállatot, aki két hete az 1. út kivezetőjénél valamelyik dupla körforgalomba mögöttem hajtott be, előttem meg ki - természetesen ez olyan volt, ahol NEM kettő sávon érkezel bele, és NEM kettő sávon távozol, egyenesen mentünk tovább, tehát a belső íven előzött levágva a kanyart. Persze nem irányjelzett, de a F1 szabályai szerint, ugye, én lettem volna a hülye, mert hátrébb lévén el kellett volna engedjem az előrébb lévőt?
Ide meg annyit, hogy az tényleg vicces, hogy nekem, betartva a szabályokat kell figyeljek arra, aki azt nagyívben letojja - és igen, megint itt vagyunk az autópálya/130 analógiánál, hurrá :)
Ha 50-nel kiérek a városból és azonnal gyorsítok 90-re egy nemfarmotorosskodával, akkor engem _szabályosan_ meg-e lehet-e előzni-e?
Valaki írta, hogy a záróvonalat átlépte a volvós, a posztirónk meg őt akarta szívatni. Azt hiszem itt kellene a probléma magvát keresni (azzal együtt, hogy egy bizonyos szinten ugye balesetveszélyes volt posztos barátunk), el kellene már mindenknek fogadni, hogy a KRESZ csak azokról beszél, akik azt betartva közlekednek, ti. nem feltételezi, hogy a szabályokat áthágva is közlekednek egyének.
Jelen eset szvsz nem a hülyeszarKRESZkitérdekel kategória - ha a szabályok adta első lehetőség szerint előzök, így akár kivágva valaki elé, a tükret se használva, akkor ki a szabálytalan(abb)? Ez itt a kérdés.
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.04.29. 23:23:28
@Sanyci: 1220kg, 320LE. hülyevagyok-e???
szerintem a Volvo sincs 1.5t - max megterhelve.
Circus 2009.04.29. 23:57:21
Szerintem nem annyira, Szenszei :)
Ha a szabályok adta első lehetőséggel = záróvonal végénél _azonnal_ állok neki előzni, Te pedig már a szembejövő sávban utolérsz, akkor minden nagyrabecsülésem mellett, a záróvonal átlépésért szerintem Te szorulnál.
Ha mindezt megspékeljük azzal, hogy a maximális sebességre gyorsulok, de utolérsz, akkor még gyorshajtás is, dísznek.
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.04.30. 00:18:29
ezt a gyorshajtásos részt meg nyugodtan kihagyhatod, ha más már megkezdte az előzést nem vághatsz be elé: 1. a KRESZ ezt mondja; 2. mert qrva veszélyes; de lelked rajta.
ennek ellenére én szoktam várni ha beérek valakit, hogy mit akar. előz vagy kullog a lassú jármű mögött. aztán ha látom hogy nem akar menni, az előzés biztonságos, picit megpöccölöm a gázpedált.
Szamurájx · http://www.szamurajblog.hu 2009.04.30. 00:34:30
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.04.30. 00:39:49
én meg mindenhova előbb elindulok, hogy a váratlan dugók miatt se késsek.
nem tartom be mindig a sebességkorlátozást. sajnos ez az igazság. de nagyon igyekszem. lakott területen igen. nem a trafik miatt, hanem a gyalogosok (kölkök, mamák, kutyusok) miatt.
vhm 2009.04.30. 00:48:36
"Ha 50-nel kiérek a városból és azonnal gyorsítok 90-re egy nemfarmotorosskodával, akkor engem _szabályosan_ meg-e lehet-e előzni-e?"
Úgy szól a szabály, hogy akit előznek, az nem gyorsíthat. Semennyit. Előzik azt, aki mögött az előzéshez szükséges irányváltoztatást megkezdték - azaz mondjuk átment/megy át a szembesávba... Ilyenkor bármilyen körülmény is változik, mondjuk az eddigi 50 helyett éppen mehetnél 90-el, a szabály szerint nem gyorsíthatsz. Nincs kivétel, hogy ha a max megengedett sebességgel halad az előzött és a max sebesség nő, akkor gyorsíthat. Nincs. Ha valakit a 30-as táblánál előznek, akkor elvileg nem gyorsíthat hiába lesz mondjuk 90 a megengedett közben.
Mondjuk ez a szabály az égvilágon senkit nem érdekel, ameddig az előzés biztonságosan befejezhető. Mondjuk 2km belátható, aligha lesz gond, hogy kicsit gyorsítasz ha mondjuk egy 300lovas kocsi előz...
Viszont akit előznek, az onnan kezdve nem gyorsíthat. Ennyi a szabály :)
Sőt még annyi, hogy az előzést még lassítással is segítenie kell szükség esetén...
Circus 2009.04.30. 00:49:27
alapból én se vagyok öngyilkos hajlam, tehát folyamatosan körülnézek.
Záróvonal kipipálva, oké :)
De - szigorúan elméleti síkon mozogva - ugye, szabályosan nem érhetnél utol, ha a max megengedett sebességgel közlekedek? Ugye? :)
Akkor viszont nem lehetek szabálytalan... elméletileg, továbbra is.
(természetesen én sem mindig emelem el a talpam 90-nél vagy 40-nél, de nem az az alap, hogy ami a csövön kifér)
vhm 2009.04.30. 00:53:32
De amint előzni kezdenek, amennyivel mentél akkor, annál nem gyorsíthatsz többre, amig megelőz. Persze ilyenkor indul a mögötte jövő is, mert mondjuk 70-nél kezdett előzni és annyival mész.
Nem túl életszerű, de szigorúan véve ez a szabály... Gyakorlatilag tényleg csak annyi a lényeg, hogy ha valakit előznek, akkor hagyjuk mielőbb megtegye. Szerintem ha jönnek közel-szemből, akkor nagyon fontos, ha nem, akkor ez is csak egy szabály, amit nem kell szóról szóra értelezni :) Jogalkotói szándék vélhetően az volt, hogy aki előz, az felméri a helyzetet majd megkezdi az előzést. És ebben nincs benne, hogy akit előz az a lovak közé csap... Ezért tilos neki...
Circus 2009.04.30. 00:56:43
..akkor Neked is bedobom a kérdést, amit itt feljebb Fekete Hold-nak :)
És ha szabályosan nem vagyok előzhető, de mégis belekezd valaki? Muszáj nekem a nem szabályosan közlekedőkre készülnöm?
most ne a gyakorlatot nézzük, hanem az elméletet - sajnos elég régóa, elég sokat vezettem már, a tapasztalat ugyebár...
Nincs még nicked 2009.04.30. 08:04:17
"ha előzésbe vagyok, és kivágsz elém akkor te vagy a szabálytalan. ennyi."
Ha te a záróvonalon előzöl, ő meg - egyébként szabályosan, téged pedig nem veszélyeztetve (legfeljebb akadályozva, ami lehet akár erős fékezésre kényszerítés is) - kimegy eléd, akkor NEM volt szabálytalan. Te meg úgy jártál.
Ennyi.
Nincs még nicked 2009.04.30. 08:06:25
"Úgy szól a szabály, hogy akit előznek, az nem gyorsíthat."
Nem így szól a szabály.
"Ilyenkor bármilyen körülmény is változik, mondjuk az eddigi 50 helyett éppen mehetnél 90-el, a szabály szerint nem gyorsíthatsz."
Miért ne gyorsíthatna? Észnél legyél már! Ha valaki pont ott akarja előzni, tegye, de ne csodálkozzon, ha 'rágyorsítanak'!
Nincs még nicked 2009.04.30. 08:09:02
"És ha szabályosan nem vagyok előzhető, de mégis belekezd valaki? Muszáj nekem a nem szabályosan közlekedőkre készülnöm?"
Nem.
Legfeljebb annyiban, hogy tudd, figyeld, mi történik körülötted. Amit nem tehetsz, az a veszélyeztetés. Ezen kívül pedig vigyázzon magára az, aki szabálytalanul megy! Semmiben nem kell segítened, elengedned, vagy ilyenek. Oldja meg.
Rong 2009.04.30. 08:11:50
Nem elég, hogy beláttam, nem állja meg az igazát az indokom ergó elvéreztem, még belém is rúg. Te szívtelen dög te.... :D
Nincs még nicked 2009.04.30. 08:18:12
"Te szívtelen dög te...."
Na tessék, lebuktam! );-D
sq 2009.04.30. 18:13:15
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.05.01. 00:04:12
@Nincs még nicked: záróvonalon nem kezdek előzni. ennyi, de ezt leírtam. úgyhogy benézted.
vhm 2009.05.01. 01:19:44
Nem így szól a szabály."
Szerintem így szól a szabály:
Kresz 34.§. Előzés:
'(6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.'
Sebesség fokozása az mit jelent nálad???
vhm 2009.05.01. 01:26:16
És ha szabályosan nem vagyok előzhető, de mégis belekezd valaki? Muszáj nekem a nem szabályosan közlekedőkre készülnöm?"
Nem muszáj, ha nem észleled. De ha észleled, hogy előznek, akkor téged valóban előznek.
Ilyenkor pedig úgy kell eljárnod, mint akit előznek. Szerintem ebben már a válasz is ;)
Szóval alapjában véve az, hogy szabálytalan az előzés még nem mentesít más szabályok alól. Például, ha záróvonalon előz valaki, balra fordulás előtt ugyanúgy hibás leszel, ha nem győződsz meg arról bekanyarodás előtt, hogy előznek-e éppen. Hiába a záróvonal, az neki hibapont, neked meg az, hogy nem győződtél meg... Csak egy példa volt.
Sokkal durvább: 180-al (130-al, 200-al, stb...) megyek a pályán, akkor is kell néznem sávváltás előtt, jön-e gyorsabb... stb stb stb.
ÉS még ezek mellett a kresz fölött álló dolgok: szabályok ide vagy oda, köteles mindenki a baleset elkerülésére, olyan mértékben, ahogyan képes rá... azaz mindent meg kell tennie ennek érdekében - veszélyes üzem, mint jogi kategória. És itt vérzik el az utolsó elmélet is a mások szabálytalankodásával magyarázkodók részéről (már amig persze tényleges észlelték, hogy ott a gonosz szabálytalankodó...). Ha a semmiből jön 120-al a 30-as zónában, az persze más eset...
vhm 2009.05.01. 01:29:32
Ennyi. "
Akit előznek, az nem előzhet. Nem elsőbbséget kell adni az előzőnek, ami akadályozást is megengedne, hanem tilos kimenni elé.
Ugyancsak kresz:
'34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) ...
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
...'
Nincs még nicked 2009.05.01. 18:24:17
"záróvonalon nem kezdek előzni. ennyi, de ezt leírtam. úgyhogy benézted."
Egyrészt nem írtad le (legalábbis ot), másrészt teljesen mindegy, mert nyilván nem konkrétan rólad van szó, hanem általában a helyzetről.
Nincs még nicked 2009.05.01. 18:37:24
""Sebesség fokozása az mit jelent nálad???"
Azt, hogy ha kiértem a lakott területről, akkor gyorsítok. Aki ott már előz, az nem TUD szabályos lenni, tehát leszarom, mit csinál. Tőlem mehet, amerre lát, csak ne várja (mert várHATja), hogy (a közvetlen veszélyhelyzet elkerülésén kívül) tekintettel legyek rá!
Nincs még nicked 2009.05.01. 18:45:18
"Akit előznek, az nem előzhet."
Egy a baj: van egy ennél sokkal 'erősebb', általános érvényű alapelv. A Kresz MINDIG a szabályosan közlekedők viszonyairól beszél. Aki nem szabályos, az NEM (vagy csak erősen korlátozottan) hivatkozhat rá. (Ld. pl. a durva gyorshajtók, tipikusan a motorosok 'problémáit' az elsőbbséggel!)
Félreértés ne essék: én is gyorsabban járok a megengedettnél. Csakhogy én nem várom el (és nem is számítok rá), hogy mindenki más is az én tempómnak megfelelően fog közlekedni, ill. reagálni. Az az ÉN dolgom!
Egyébként is: aki elé ki tudok menni úgy, hogy nem kell satuznia, az még nem engem előz, csak valahol hátul bohóckodik. Az meg kit érdekel?
Nincs még nicked 2009.05.01. 18:46:27
...mert nem várHATja...
jónévez 2009.05.01. 18:49:21
Teljesen igazad van, de a posztoló azt írta, a záróvonal után közvetlenül kezdett ő az előzésbe, tehát a szabályok szerint nem is kellett arra számítania, előzik.
Ez pedig már a bizalmi elv, hiszen szabályosan közlekedett, így bízhatott abban, hogy ezt mások is így teszik.
Azért, mert te vagy én (és még sok mindenki) számítunk az ilyen agresszív záróvonalon előzőre is, nem okvetlen nagy bűn az, ha ő azt hitte, más is betartja a szabályokat.
Nincs még nicked 2009.05.01. 21:35:48
"Teljesen igazad van"
Nem, egyáltalán nincs igaza.
"Ez pedig már a bizalmi elv, hiszen szabályosan közlekedett, így bízhatott abban, hogy ezt mások is így teszik."
Úgy van.
"Azért, mert te vagy én (és még sok mindenki) számítunk az ilyen agresszív záróvonalon előzőre is, nem okvetlen nagy bűn az, ha ő azt hitte, más is betartja a szabályokat."
Pontosan. És ez a dolognak csak az egyik, a kevésbé fontos része. Hiszen rengeteg olyan helyzet lehet, amikor a szabályos észleli is a másikat, csak éppen az nem úgy viselkedik, ahogy ő számít rá. Pl. sokkal előbb odaér, máshol kezd előzni, stb.
isti75 2009.05.04. 22:31:39