A (és ez most nem egy névelő volt, hanem maga a név) érdekes dologra lett figyelmes egy prémium üzemanyagot tukmálós tankolás alkalmával, miszerint a százas benzin nem is biztos, hogy annyira százas. Még inkább fura benyomást kelt, hogy a kutas sem tudott magyarázatot adni olvasónk felvetésére.
Egy-két benzinkutas sztori után úgy döntöttem, én is megírom a Shell kúton tapasztalt V-Power pushing élményemet. Nem szeretek ott tankolni, egyik nap mégis arra jártam amikor tankolnom kellett. Beálltam, srác már ugrott is, mondta segít, mondtam kösz megy.
Én: 98as nincs? (95-től kopog a motor, és ha jól emlékszem 98 nem volt, csak két 95 meg a V)
Kutas: Nincs, de van V-Power amiben......<minden>....van.
Én: Köszönöm, de teljesen fölösleges a plusz kenő, meg akármi ebbe (1,4)
Kutas: De a V-Powertől jobban megy, 100 oktán számú, bizonyítottan, van róla prospektus, kíméli a motort.....
Én: kösz nem - tankoltam sima 95öt, és indultam fizetni.
Közben észrevettem, hogy az ártáblán a következők vannak kiírva:
95 - xxx HUF
Super (vagy mi) 95 - xxx HUF ESZ 95
V-Power 100 - xxxxxxHUF ESZ 98
Már csak azért is visszafelé megkérdeztem, hogy mit jelentenek ezek, mert logikusan azt jelentené, hogy 98 oktán számú a 100as.
Hebegés habogás, meg a prospektus, meg....
Szerintetek? Mit jelent? Tényleg 100as oktán számú? Mért nincs 98? Ha 98as, akkor nem írhatják 100asnak gondolom?
Természetesen a kiszolgálás udvarias volt, és nem vonom kétségbe a 100 oktánszámot, csak felmerült ez a kérdés az ESZ 98-al kapcsolatban.
Seth Gecko 2009.05.18. 17:45:08
j311 2009.05.18. 17:56:49
TH 2009.05.18. 18:13:36
Idézek belőle:
" Oktánszámmérés
A mérendő benzint izooktánból (izooktán-C8H18) és n-heptánból (C7H16) komponált keverékkel hasonlítják össze. A mérendő benzinnel kompressziótűrés szempontjából azonos tulajdonságokkal rendelkező keverék térfogatszázalékban megadott izooktán tartalmát nevezzük a benzin oktánszámának. Tehát például a 95-ös benzin kompresszió-tűrése azonos a 95 V/V% i-oktánt és 5 V/V% n-heptánt tartalmazó keverékével."
Kicsit egyszerűbben:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__89794-mi-az-az-oktanszam
"az oktán 8 szénatomos szénhidrogén, a motorbenzinben sok minden más mellett ez is előfordul. Az oktánszám a benzin égési sajátosságait jelzi. Egészen pontosan úgy, hogy az adott üzemanyag (adalékokkal együtt) olyan "tiszta" (adalékmentes, csak szénhidrogéneket tartalmazó) benzinnel egyezik meg égés szempontjából, ami az oktánszámnak megfelelő százalékarányban (nem tudom pontosan, tömeg- vagy térfogatszázalék) tartalmaz oktánt. Tehát a 86-os benzin úgy viselkedik égés szempontjából, mint egy 86% oktánt és 14% egyéb szénhidrogént tartalmazó benzin. Meglepő módon akár a 100-at is átépheti ez a szám, ami az oktánszámnövelő adalékoknak köszönhető."
TH 2009.05.18. 18:16:53
Egyébként ez egy érdekes kérdés, a 91-es benzint igénylő Skoda Favoritom Magyarországon sok társaság 95-ös benzinével is csörög (magyarul rosszkor robban a benzin ugye), ezért vagy 98-ast vagy valamelyik prémium benzint vagyok kénytelen tankolni (vicces egy 60 lóerős skodába, de mindegy)...
jónévez 2009.05.18. 18:35:09
Érdekes valóban az is, hogy tizenéve Moszkvics-Alekom volt, és a 91-es benzitől csörgött, míg az állítólag gyengébb kompressziótűrő PB-gázzal sosem.
És akkor most tegye fel a kezét az, akinek az autója valóban 100-as benzint igényel. Nem átvert 100-asra, valódira gondolok.Szerintem olyan nincs is.
Marcellusca 2009.05.18. 18:35:11
"Még a csehek is csehül állnak?" :D
Zsola777 2009.05.18. 18:50:05
Mivel mindenki a MOL-tól veszi:
www.mol.hu/repository/111126.pdf
Tanulságok:
- A sima 95 nem 95;
- A Super 95 az 95;
- A 100 legalább 98;
Következmény: az alacsonyabb oktánszámú benya a régi motorokban kopoghat, hamar tönkreteszi a motort. A modernebb motorokban lecsökken a teljesítmény vagy kopog (a kocsi doksijában benne van a minimum oktánszám, általában 95). Vezetési stílustól függően többletfogyasztást okoz a rosszabb benzin, amúgy meg kocsitól függ, hogy a jobbtól javul-e a teljesítmény. Erről már beszéltünk régebben, a dízeles mérés videóját akkor be is linketlem, de a benzines nem lett meg (de láttam, 5th gear volt az is).
A kérdés, hogy érdemes-e a fogyasztóvédelmieknél feljelenteni a kutat, a "95" megnevezés ugyanis a fogyasztó megtévesztésére ad okot. Ha legközelebb ilyen van, csináljatok róla képet!
Zsola777 2009.05.18. 18:51:41
.lll. 2009.05.18. 18:59:24
-d(-_-)b- 2009.05.18. 19:09:31
Egyszer már elmegyek egy sellkútra megnézni, hogy ebbe a kocsiba is akarnak-e eladni nekem 100as benyát...
c.vieri 2009.05.18. 19:16:10
jónévez 2009.05.18. 19:19:57
Hungryhorse 2009.05.18. 19:25:27
A saját megfigyelésem szerint a hazai üzemanyaggal fogyasztásom stabilan 0,7-1,5l-el magasabb, mint a némettel, az osztrákkal, vagy horváttal (ezeket tankolom a hazai mellett gyakrabban).
A kérdés csak az, miért?
Erre azok tudnának válaszolni, akik a hazai minőséget ellenőrzik. Ők hallgatnak mint a sír.
Esetleg egy Autoklub vizsgálat ADAC, vagy TÜV laborban. Valamiért ez sem történik meg évtizedek óta.
Ez már összeesküvés elmélet?
Facelessbook · www.dont.think.so 2009.05.18. 20:01:28
l69 2009.05.18. 20:07:38
psmith 2009.05.18. 20:21:33
kutató kémcsöveket vizsgálSegítünk a vezetőknek a rendkívüli lendület elérésében – ez az, ami üzemanyagunkat megkülönbözteti a többitől. Hogy mi is emeli ki a Shell V-Power-t és a Shell V-Power Racing-et? Mindkét termék esetén a súrlódást csökkentő technológia érvényesül, amely csökkenti a súrlódást a henger és a dugattyúgyűrűk között – kritikus területe a motornak a megfelelő kenés elérése szempontjából. Az súrlódást csökkentő technológia révén a motor szabadabban teljesít, ami hatékonyabbá teszi az üzemanyagból a kerekekbe irányuló energiaátvitelt.
Ráadásul a Shell V-Power Racing egy magas oktánszámú üzemanyag (100 RON), amely a rugalmas szikra időzítéssel számos modern motor esetében segít a maximális teljesítmény elérésében"
A shell oldaláról. Szóval mivel a sima vépóverról kussolnak, az valószínüleg nem 100-as oktánszámú.
bervas · http://mt10.blog.hu 2009.05.18. 20:32:54
jónévez 2009.05.18. 20:54:33
Ez tényleg jópofa. Kíváncsi lennék, egy üzemanyag hogyan is tud rugalmasan szikraidőzíteni?
c.vieri 2009.05.18. 20:57:20
c.vieri 2009.05.18. 21:01:09
jónévez 2009.05.18. 21:02:26
2009.05.18. 21:03:09
Már akkor is akartam írni, hogy túrót. Az én autóm ugyan nem megy jobban tőle, de legalább többet eszik belőle. :-))
jónévez 2009.05.18. 21:07:25
Devil2 2009.05.18. 21:10:05
Közúti közlekedésre tervezett nagyszériás motorokat nem terveznek 98-asnál jobb benzinhez (még egy M5-ös BMW-t sem), elsősorban ezért nincs értelme gyári állapotú motorhoz 98-asnál jobbat tankolni, ugyanis a motorvezérlő elektronika fel sem ismeri azt, legfeljebb 98-asként kezeli, így nincs semmiféle előnye sem.
killermoney 2009.05.18. 21:12:52
Zsola777 2009.05.18. 21:14:03
A leírást meg angolból fordította egy hozzá nem értő, lásd kínai étterem: "Translate server error" :)
c.vieri 2009.05.18. 21:16:20
jónévez 2009.05.18. 21:17:31
A 98-ast is ugyanabban a pillanatban kell meggyújtani a 95-öshöz tervezett motorban is, hiába bírna nagyobb kompressziót a benzin, a motor nem fog erősebben sűríteni.
c.vieri 2009.05.18. 21:18:33
l69 2009.05.18. 21:20:41
Amelyik 98ra az minden indításnál ezzel kezdi, utánna előveszi a 95 höz való jelleggörbéket, ha az kerül bele. A gépkönyvnél jobb benzint csak elhangolással vagy chip tuningal tudja hasznosítani.
c.vieri 2009.05.18. 21:22:03
Bár valahol írták hogy az újabb motorok a kopogásérzékelőt ilyen helyzetekben is használják, és úgy állítják a gyújtást, ahol még éppen nem kopog (változtatja a szikra időzítését, és ha kopog, akkor kicsit visszavesz és ott hagyja)
jónévez 2009.05.18. 21:23:28
c.vieri 2009.05.18. 21:24:15
Devil2 2009.05.18. 21:26:58
Hál'isten kibírta..
Devil2 2009.05.18. 21:32:05
jónévez 2009.05.18. 21:32:36
l69 2009.05.18. 21:34:03
jónévez 2009.05.18. 21:34:12
c.vieri 2009.05.18. 21:34:53
c.vieri 2009.05.18. 21:35:51
ave 2009.05.18. 21:55:33
Devil2 2009.05.18. 21:55:39
Sabbito 2009.05.18. 21:59:24
Ebből tudom,hogy itthon vagyok! ;)
Devil2 2009.05.18. 21:59:55
jónévez 2009.05.18. 22:06:23
Ez is az oktánszám lényege: öngyulladási határ. Nem kell ahhoz izzó korom, hiszen akkor a mérés sem lenne pontos.
swarowsky 2009.05.18. 22:11:12
1.8 140LE Opelban sosem látam még 1100 megtehető kilométert itthon. Petrom forever!
Bár mondjuk az is tény, hogy az átlagsebesség sem megy 80 fölé ..., ezzel szemben viszont ott vannak a hegyek a sok szerpentinnel. Végkövetkeztetésem: román benzin jobb... (nekem mindenképp)
MosoMasa 2009.05.18. 22:15:23
Az oktánszámról - akár 98, akár 100 - kérdezzétek Palikot!
Garantáltan nem tudja.... mi az az oktánszám!
Azaz mostmár lehet, mert a felesége elmondta neki egy tv műsorban.
A nagy autósportoló!
jónévez 2009.05.18. 22:20:56
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.05.18. 22:31:47
Nekem ilyen gondjaim nincsenek, én LPG-t tankolok a Sárkányba :)
Devil2 2009.05.18. 22:34:11
PixelPrint · http://www.behance.net/pixelprint/frame 2009.05.18. 22:38:15
Devil2 2009.05.18. 22:40:03
Netuddki. 2009.05.18. 22:53:53
Persze a befecskendezősök az más kérdés.
Prala 2009.05.18. 22:59:53
Én is azt tapasztalom, hogy a magyar üzemanyagból többet eszik az autó. Nem sokkal, de a 0,5-1 l többlet realizálható 100km-en. Amúgy itthon mindenki a MOL-tól veszi az üzemanyagot, kivéve a Lukoil és az OMV (legjobb, verziófriss tudomásom szerint).
A Shell-nél engem is próbáltak már etetni, hogy "pakold bele a V Power 100-at oszt megdöglesz stb", de egyik alkalommal rászántam az időt, és elmagyaráztam a kutas gyereknek, hogy az én kisautómat a precíz német mérnökök 95-ös oktánszámú (ólommentes) naftára kalibrálták és ez nem véletlen...ugyanis ha magasabb oktánszámú benzint pumpálok bele rendszeresen, úgy 50.000 km után a motort lehet is gyűrűzni...Erre mi volt a válasza? Van V Power95 is!
Erre vissza mertem kérdezni: ha nálatok minden tele van energiával/erővel, hogy lehet az, hogy csúcsidőben csak én vagyok az egyetlen f@sz, aki itt ácsorog a kúton?? Itt tömött zsákutcába ért beszélgetésünk. Azóta ott sem tankolok már.
A MOL-t kellene végre kicsinálja valamelyik piaci szereplő és egyből megváltozna minden. Árak alacsonyabbak lennének (mert jelenleg a MOL árvezérlő), és talán hozzájuthatnánk némi minőségi üzemanyaghoz is (nem csak a Slovnaft trágyalevéhez)+ a politika is jót habzsolna a nyelesf@szból (olajszőkítési üggyel mi is van?Hmmm?)
jónévez 2009.05.18. 23:00:48
Inkább a henger töltöttségének változtatásával ÉS mellette a gyújtás manipulálásával oldhatják szerintem ezt jól meg.
Ha a henger töltöttségét csökkentjük, úgy a kompressziót is csökkentettük, ebben az esetben elkerülhető a kisebb oktánszámú üzemanyagunk öngyulladása, ezzel a kopogó égés.
nopasaran (törölt) 2009.05.18. 23:00:49
De nem mindenki... azonos recept alapján...
A HONDA nálam pl. az AGIP(ESSO) változatot kedveli.
Szebb hangja van, vidámabban gyorsít és cirka 0,7 literrel kevesebb fogy belőle...pl. a MOL-hoz képest.
Oktán szám kérdés.
A 95-ösre tervezett motor vezérlője leszarja a 98-ast is meg a 100-ast IS.
JOBB benzinre egyik vezérlő sem reagál
Azt ugyanis nem tudja SEMMIBŐL észrevenni!!!!
A rosszabbat azt igen, észreveszi a kopogásos égésből...ezért azt probálja az előgyújtás tologatásával kitapasztalni, hogy hol jó még.
Tehát magasabb oktánszámú benzint, mint ami elő van írva, csak eszement pénzszórók vesznek...műszaki értelme NINCS!
jónévez 2009.05.18. 23:04:28
Ezt is így tanultuk, de majd megcáfolja valaki ezt is...
Prala 2009.05.18. 23:04:41
Vityaz 2009.05.18. 23:18:05
jaj... tanulgassál még.... a kompresszióviszony az gyakorlatilag térfogatok hányadosa, és ahogy elnézem, a kopogásos égést és az öngyulladást is kevered (bár néhol nüansznyi és filozofikus a különbség).
2009.05.18. 23:18:27
nopasaran (törölt) 2009.05.18. 23:23:35
A prémium benzin, ha
ESETLEG csinál valamit az
nem az oktánszám miatt van...
Hanem az extra adalék miatt, mondjuk pl. motortisztitó, injektor tisztitó/kenő
netán valami lerakodó réteg, ami
a belső surlódást csökkenti....
De ezeket az anyagokat, ha éppen kellenek olcsóbb külön flakonban megvenni az autós boltban :-)))
Ám normális autóhasználat mellett
ezek nem kellenek az első sok ezer km-en...
japán/ujabb_korai motornál, 200-250000 km
svéd/német motornál 150-180000 km
francia motornal 120-130000 km
olasz/cseh motornál 80-90000 km
Az a futás amit különösebb nyüg nélkül kibír.
normális hazsnálat= időnként "meg van hajtva" is , hogy tudjon öntisztulni...az állandó kímélés nem igazán jó egy motornak...
(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.18. 23:27:38
amc 2009.05.18. 23:37:13
Farkyy 2009.05.18. 23:45:03
Devil2 2009.05.18. 23:50:18
akira2 2009.05.18. 23:50:27
Az azért lehet, mert itthon többet mész városban.
Nekem az a tapasztalatom, hogy ha azonos forgalmi viszonyok között autózol akkor mindegy, hogy itthon, ausztriában, szlovéniában vagy olaszországban tankolsz, nincs lényeges különbség a fogyasztásban. Sőt, a MOL-os benzin (EVO) bizonyosan jobb, és kevesebbet fogyaszt, mint mármelyik 95-ös, csakúgy, mint a szlovén OMV 100-as.
A 100-as oktánszám csupán elméleti érték, azt egyik benzin sem tudja, pláne nem ennél többet. Minden más csupán martketing. Ezt egy 15 éve finomítóban dolgozó vegyésztől tudom...
Egyébként pedig a premium benzin csupán az adalékoktól jobb, mint a sima, talán nem is annyival, mint amennyivel többe kerül, de a motor mindenképpen meghálálja. Nekem 150.000 van benne, mindig is 98-ast vagy premiumot tankoltam, soha semmilyen motorikus baja nem volt, olyan, mintha új lenne. Nem fogyaszt több olajat vagy benzint, nem hangosabb és nem is gyengült 8 év alatt.
Devil2 2009.05.18. 23:54:49
Zsola777 2009.05.18. 23:58:40
A gépkönyv pedig a legtöbb autónál azt írja, hogy _minimum_.
Itt van a benzines mérés, Fifth Gear (a Top Gear belőlük vált ki, mert másféle műsort akartak blablabla):
http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg&feature=related
Ellenőrző szerv · http://indexfuck.hu 2009.05.19. 00:00:51
Az eredményt már úgyis tudja mindenki boritékolni az Autóklubon , a GVH-n és a VPOP-n meg az egyéb fogyvéd. hatóságokon kívül.
(Mellesleg az Autóklub nem véletlenül hátrált ki egy már tulajdonképpen megnyert perből annó a MOL-lal szemben... Abszurdisztán)
Zsola777 2009.05.19. 00:03:30
ladislaus 2009.05.19. 00:07:00
Bambano 2009.05.19. 00:07:51
A 100-as benzinek tulajdonsága még az összes többihez képest, hogy kénoldó adalék van benne. Ezért öregecske motornál, ami korábban sok ótvaros benzinnel járt, simán előfordulhat, hogy a 100-as benzinnel rosszabbul megy a motor, mint egy 95-össel.
A molos benzin kénes orosz kőolajból van. Ez a fő baja.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 00:12:36
Olyan 100-105 körül van.
Azzal nem kopog az autó.
INSIDER 2009.05.19. 00:33:39
vyctoor 2009.05.19. 01:23:12
kb 1 hónapja tankoltam a Shellnél a Fogarasi ut 183-ban. Bementem fizetni, és láttam, h nagy a sor, vkinek problémája volt. Kiderült, h egy vásárló az egyik kútfejből tankolta meg az üres tankját 10000-ért magának, majd fizetett, és amikor indult vna, a mutató csak félig ment fel neki. Akkorra már kiment a kútról, de rögtön visszakanyarodott, és az utána tankoló vásárlónak is szólt, hogy majd csekkolja le a mutatóját tankolás után. Megtette, neki is orditott az eltérés... igy ketten vártak a panaszkönyvre. Jah és mind2-en mondták a kasszás/kutas akadékoskodására, hogy teszteljék már le a kutat... vesznek egy kannát, és kifizetik a benyát is, csak töltsük tele úgy, h mindenki lássa (személyzet is). Erre vmiért nem voltak vevők a Shell kutasok. Érdekes volt... de aztán indultam tovább, nem vártam meg a végkifejletet. Még vhol biztam benne, h esetleg a 2 ember közül valamelyikük megirja egy blogban, de nem találkoztam ilyennel...
Persze, azért ekkorát nem csalnak egy kúttal sem, szóval biztos vmi elromlott benne, csak az volt furi, h a kutas nem volt igazán készséges... pedig senki nem haragudott rá.
MaCS_70 2009.05.19. 01:29:31
Halihó!
Kerozinnal nem jutnál messzire -- hacsak nem surárhajtóműves az autód. A kerozin dugattyús motorok számára szerintem ehetetlen (ihatatlan). Te a repülőgép-benzinre gondoltál.
A témáról egyébként itt egy érdekes és hasznos anyag:
http://www.gjt.bme.hu/oktatas/segedletek/kozuti_jarmuvek/UA_1.pdf
Üdv: MaCS
MaCS_70 2009.05.19. 01:37:57
Üdv: MaCS
ValamiAmerika 2009.05.19. 03:06:11
pappito · http://pappito.com 2009.05.19. 03:53:33
én gázolajjal járok, pont ma ment fel az ára :( most már NZD1,02 egy liter (126Ft) a 91-es benya viszont 1.60.
pappito · http://pappito.com 2009.05.19. 04:22:54
én gázolajjal járok, pont ma ment fel az ára :( most már NZD1,02 egy liter (126Ft) a 91-es benya viszont 1.60.
pappito · http://pappito.com 2009.05.19. 04:23:28
Szűcslaci 2009.05.19. 06:27:11
Gokarttal versenyeztem ( 125 ccm, 6 sebességes, 40 LE, 165 kg versenyzővel együtt - egy Lamborghinit csúnyán lenyom 130-as tempóig)
Kméten a shell kúton érdekességképpen vettem bele V-Power 98-at szabadedzésre ( a szabályok normál 95-ös ólommentest engedélyeznek / az ólmos benzinnel jobban megy azonos oktánszámnál/és kijelölt benzinkútról kell minden versenyzőnek tankolni).
Nos, a V-Power-es összeállítás 8 tizeddel lassabb volt a pályán, akármit csináltam.
***********************
Nemzetközi versenyeken kötelező az ELF benzin használata ( a motorosok is azt használják), az 105-ös oktánszámú, kb. 1500.- Ft 1 liter belőle, 50 literes hordóban lehet csak kapni. A színe víztiszta, a szaga semmilyen más benzinére nem, hasonlít, a benne levő összetevőket 3 A4-es oldalon írják - apró betűvel. A normál benzinhez képest 25-30%-kal nagyobb fúvókákat kell hozzá használni, mert gyorsabban ég és több tud belőle elégni. a teljesítmény kb 5 %-kal növekszik tőle.
***************************
Százhalombattán a MOL-nál lehet venni szintén 50 literes hordóban 102-es benzint, legutóbb egy ezres volt literje, lényegében az is versenybenzin, de az ELF közelébe sem jöhet.
*****************
A benzinkúti zagyvalékok csak parasztvakítások, egy Ausztriában kapható 95-ös messze felülmúlja a MOL 98-asát minőségben és teljesítményben.
*********************
Ha csörög a motor a benzintől, akkor a gyújtáson lehet variálni - már amelyik autón még hozzá lehet férni ilyesmihez. Nagyon nagy kárt nem okoz a csörömpölés - hosszú távon a csapszegek és a szelepek látják kárát. meg jártányi ereje van a motornak úgy.
******************
Mellékvágány:
Versenymotorokban ( kétüteműben) viszont akkor érhető el a legnagyobb teljesítmény, ha öngyulladás következik be. Ez általában 14-15-ös kompressziónál, 12000 fordulat felett jelentkezik, detonációnak hívják. A motort úgy kell beállítani hogy a detonáció percenként 450 - 550 között legyen, akkor optimális, Ha több, akkor egyszerűen megeszi a dugattyút és a hengerfejet, 10 perc alatt kivégzi a motort.
victor vacendak 2009.05.19. 07:22:21
yerico1 2009.05.19. 07:24:02
A fogyasztáscsökkenés meg egy jó nagy hazugság. Amikor ma dollármilliárdokat költenek a gyártók, hogy meg tudjanak spórolni 5-10 g / km CO2-t, akkor miért is nem írják inkább elő a 100-as benzin használatát? Motoronként legalább 1000 dollárt tudnának spórolni, amit vissza tudnának adni az autósnak, aki ráadásul olcsóbban kisebb fogyasztású kocsival tudna közlekedni. Na miért? Mert a prémiumbenzinek semmivel sem tudnak kisebb károsanyag kibocsátást és fogyasztást, az csak marketing.
slovnaft 2009.05.19. 07:29:24
Az európai normákban lefektetett üzemanyagfajtákon kívül mindeddig nem léteztek úgynevezett köztes üzemanyagfajták. A szabvány elôírásai alapján összesen húszféle paraméter teljesítésére kell figyelemmel lenniük a gyártóknak, így a kontinens valamennyi országában gyakorlatilag azonos minôségû alapüzemanyag készülhet a lepárlókban. Miután azonban a fejlesztés során további (nem kötelezôen elôírt) fizikai és kémiai tulajdonságokat is figyelembe vehetnek a kutatók, a differenciálásnak
megfelelô adalékolás nem csak elkerülhetetlen, hanem egyre inkább a piaci verseny meghatározója is. A mérnökök egy sor különleges jellegzetességet is elôírhatnak a tervezés során. Például a környezetszennyezés (a benzin ólom- és a dízelolaj kéntartalma révén) fontos kiindulási tényezô lehet egy adalékfajta kikísérletezésekor. Ugyanígy a felhasználás módjától függôen léteznek cetánszámnövelô vagy gyulladásjavító adalékok, égésjavító és koromcsökkentô, illetve oxidációgátló és stabilizáló vegyianyagok. A korrózió-, zavarosodás- és jegesedésgátló adalékanyagok szintén fontos kutatási célként szerepelnek a laboratóriumok munkatervében, miként a kenôképesség- és folyásjavítók, vagy a sztatikus feltöltôdésgátlók és a habzásgátlók is a legismertebb adalékok sorába tartoznak. Ovádi Zoltán, az Ásványolajtermék Minôségellenôrzési Rt. (ÁMEI) igazgatója szerint a gyártási helytôl függôen más és más minôségû lehet az alapbenzin és a gázolaj, amin aztán sokat lehet javítani különbözô vegyi komponensekkel. Az adalékolás hatásmechanizmusát ugyanakkor a cégek hétpecsétes titokként ôrzik, noha miután a komponensek nagyon hasonlóak, jól definiálhatók is egy bizonyos határig.
A külön megvásárolható adalékok száma még óriásibb. Annak ellenére, hogy az autógyárak és az üzemanyagforgalmazók elleneznek mindenfajta utólagos adalékolást, mert nem ismerik a forgalomban lévô nagy számú vegyianyag hatásmechanizmusát. Egyetlen kivétel ez alól az ólmozatlan benzin utólagos „ólmozása”, vagyis az ólompótló adalék hozzákeverése. Az ÁMEI igazgatója megerôsítette: az adalékanyagok forgalomba hozatala elôtti bevizsgálás nem kötelezô, egyedül az ÁNTSZ figyelme terjed ki a veszélyes anyagok körére. Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy az úgynevezett „színes”, országos (és nemzetközi) hálózattal rendelkezô kúttársaságok mindegyike alaposan meggondolja, hogy mit forgalmazzon, hiszen az utólagos adalékolás mindenképpen kockázattal jár, míg a gyári adalékolt üzemanyagoknál kockázattal egyáltalán nem kell számolni.
Ebbôl a szempontból is jelentôs tehát a Shell V-Power Racing benzinjének bevezetése. A kifejezetten magyar ötlet alapján a Shell és a Ferrari együttmûködésével kifejlesztett 99+ oktánszámú üzemanyag tehát nem egyszerûen egy régi üzemanyagfajta korszerûsített változata, hanem egy új benzinkategória. Legalábbis a Shell marketingmunkájának középpontjában ennek kialakítása áll. Kapitány István, a Shell Hungary vezérigazgatója szerint kétféle módon lehet versenyre kelni a piacon a fogyasztók kegyeiért. Az eddig mindenki által követett módszer az árverseny kizárólagosságára épít, ami lassan oda vezet, hogy a cégek, a márkák és az üzemanyagfajták között megszûnik a még meglévô különbség és csak az ár nagysága orientálja a vásárlót. A másik lehetôség a minôségi differenciálás, hiszen nem biztos, hogy az emberek mindig az olcsó árat keresik. A Shell ez utóbbi kockázatos módszerrel kísérletezett, amikor alapos elôkészítô munkával megtervezte egy új termékcsalád piaci bevezetését. A vállalat által megkérdezett száz törzsvásárló közül (ôk öt alkalomból 3-szor, 4-szer biztosan a Shellnél tankolnak) érdekes módon az árat senki sem említette a vásárlási szempontjai között! Jellemzô vásárlási szempont a benzinkút fekvése (például útban legyen a munkahelyre), a márkanév csengése, a márkaimázs, a tankolt benzin minôsége és a kiszolgálás színvonala. Ilyen elôzmények után nem meglepô, ha alig fél évvel a bevezetése után a 95-ösnél literenként jó ötven forinttal drágább V-Power Racing részesedése a Shell forgalmából átlagosan 8 százalékos! (Szolnokon egyenesen 15 százalék ez az arány, Törökszentmiklóson 12, Ásotthalmon pedig 10!) Mivel egy speciális vásárlói réteget sikerült megcéloznia a cégnek, a 95-ös forgalma kissé csökkent, a 98-asé pedig 8-ról 5 százalékra mérséklôdött, viszont eközben a régebben kapható adalékolt, de drágább 95-ös benzin, a V-Power értékesítése 21 százalékosra nôtt; összességében tehát az adalékolt V-Power és a V-Power Racing részesedése 29 százalékos a Shellnél!(...)
ha hosszabb távon nem képesek sokkal jobban megkülönböztetni magukat a piaci szereplôk egymástól, nehéz lesz nyereséget produkálni. Viszont az is bizonyosnak látszik, hogy az üzemanyagdifferenciálásnak, vagyis az adalékolásnak is megvan a maga határa; a túl sok, fantázianéven árult „köztes” üzemanyag ugyanis elôbb-utóbb elbizonytalaníthatja a fogyasztókat. Kapitány István viszont eltökélt és ígéri, hogy egy speciális üzemanyagfajtával még elôrukkolnak. Hogy ez bekövetkezik-e vagy sem, még nem tudni, de addig is jó hír, hogy a Shell bátor lépését nem hagyták szótlanul a hazai konkurensek, és egyre-másra jelennek meg a legkülönfélébb (elsôsorban környezet- és motorvédô) adalékolt üzemanyagok. Mindamellett az igazi verseny továbbra is az árak szintjére korlátozódik. A Shell egyik legnagyobb itthoni ellenlábasánál, a német tulajdonú Aralnál például ezután sem tervezik „köztes” üzemanyag bevezetését, de az adalékolást a jövôben is járható útnak tartják a differenciálásra. Temesi László üzemanyagellátási igazgató szerint a vegyi anyagok hozzákeverésének vannak határai, s ezért elôfordulhat: ha a kiszámított mértéknél több adalékot adnak az üzemanyaghoz, akkor a hatékonyság elôbb-utóbb romlik. Sôt az is elôfordulhat, hogy ellenkezô hatást vált ki a túladagolás.
Balage_ 2009.05.19. 07:32:01
nabazzmeg 2009.05.19. 07:43:12
a legtöbb, mai modern, motorvezérlő, lambdaszondák, kopogásérzékelők, légtömegmérő és egyéb jeladók által vezérelt belsőégésű motornál ajánlott CSAK az előírt oktánszámú üza-t használni. Amelyik nem olyan inetlligens, hogy magától utánaállítsa a gyújtást a magasabb oktánszámhoz - így a megváltozott sűrítési viszonyokhoz igazítsa a szikraképzést - az csak többet fog fogyasztani és még a teljesítmény is romolhat. Amelyik képes rá, ott olyan csekély mértékű lesz a teljesítménynövekedés, hogy egyszerűen nem fogod észrevenni, max belemagyarázod.
A régi - általában karburátors - motoroknál a gyújtást utána lehet állítani mechanikusan a már leírt viszonyokhoz, de "seggberúgás" érzetű teljesítményjavulás ott sem várható....ez biza tényleg parasztvakítás a javából....olyat viszont hallottam, hogy v.ki meggyőződésből 1/4-ed évente vagy 2 havonta azért tankol magasabb oktánszámú benyát (tele) mert ő hisz abban, hogy az egy picit "megpucolja" az üza rendszert meg az égésteret....szóval azért ez az egész hit kérdése is lehet :-)
Szűcslaci 2009.05.19. 07:46:49
"A nagyobb oktánszámú benzin nagyobbat és HAMARABB robban be, mint a tervezett, tehát a dugattyú még lefelé tartó mozgást végez, amikor jó pofáncsapja a megnövekedett légnyomás"
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!
1. Az IZOOKTÁN azért kerül a benzinbe, hogy megakadályozza az öngyulladást. Ennek okából nemhogy hamarabb robbanna, hanem éppen hogy később.
2.Ha viszont hamarabb robbanna, akkor a dugattyú még felfelé mozogna, nem lefelé - istenem, de nagy marha vagy.
Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.05.19. 07:59:34
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2009.05.19. 08:01:26
Walter Melone (törölt) 2009.05.19. 08:04:31
Manyizga (törölt) 2009.05.19. 08:23:09
http://hu.wikipedia.org/wiki/Rep%C3%BCl%C5%91benzin
Szűcslaci 2009.05.19. 08:23:56
Tényleg?
TBone 2009.05.19. 08:27:13
Szűcslaci 2009.05.19. 08:27:13
metal · http://electric.blog.hu 2009.05.19. 08:28:56
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 08:34:31
Ha túl magas a benzin kompressziótűrése, az nem baj, de nem is jobb, mint az épp megfelelő, mert a szikra úgy is begyújtja.
Esetenként előfordulhat, hogy az összesűrített benzin-levegő keverék már épp az önberobbanás (a detonáció kicsit mást jelent) határán van, ilyenkor ugye egy szikra hatására sokkal gyorsabban végbemegy az égés, ami a nagy fordulatú versenymotoroknál előnyös lehet. Ettől a speciális esettől eltekintve az oktánszám közömbös. Illetve egy bináris báltozó: Vagy megvan, vagy nem. (Eviannal is lehet tüzet oltani, eloltja, de lehet, hogy az esővíz is jó.)
Ami viszont jelentősen hatással lehet a motorok teljesítményére az a benzin égéshője. Ez az a teljesítmény, amit egységnyi üza. elégetésekor kinyerünk belőle. Ez változhat, összetételtől, és adalékozástól. Előfordulhat, hogy az egyes kutaknál a magasabb oktánszámú benzin elégetésekor nyerünk több energiát, de az is, hogy az alacsonyabbéval. Ezt nem lehet tudni.
Írta valaki a gázolajat. Annak nincs oktánszáma, mert az oktán egy benzin összetevő. Annál cetánszámmal számolunk.
Egy mai, utcai használatra szánt kisautónak el kell mennie 95-ös benzinnel.
PitBuli 2009.05.19. 08:44:13
2009.05.19. 08:47:23
Attila64 · www.sagaontour.ca 2009.05.19. 08:59:11
Lalikiraly 2009.05.19. 09:10:04
Doubledeceker 2009.05.19. 09:10:09
Elég nagy zűrzavar van itt a fejekben.
A nagyobb oktánszámú benzin biztosan nem árt, aki ettől fél a fentiek elolvasása után, az degenerált.
A nagyobb oktánszámő benzin nem tartalmaz többlet energiát!
Egyszerűen nagyobb az öngyuladás tűrő képessége, ezért előrébb hozható az előgyújtás.
Nos ezzel persze nem megyünk sokra, mert a legtöbb befecskendezős autón ezzel már semmit nem lehet kezdeni, az elektronika katogja ki, hogy mikor legyen.
Amelyik autón van kopogás érzékelő ott talán valami minimál előnye lehet, mert ha az elektronika érzi, hogy nem kopog még a motor, akkor nagyobbra húzza az előgyújtást.
De csak húzná, mert egy gyárilag beállított alapértéknél, az nem lehet több.
Fontos még tudni, hogy a kopogás érzékelős motorok, igyekeznek mindig a kopogás határon tartani a motort, mert ekkor a legjobb a hatásfoka.
Az LPG-nek pedig 110 körüli oktánszáma van, LPG-s autónál ezért is lehet illetve érdemes a kompresziót megnövelni. Illetve az előgyújtás is mehet előrébb, ja és még egy dolog, az oktánszám és az égési sebesség között sincs közvetlen összefüggés. Az LPG-nek nagy az oktánszáma, de lassan ég, ezért is van az, hogy az LPG-s motorok, magas fordulaton lefigyednek.
De aki, hülle és nem ért az egészből semmit, az tankolja továbbra is a 100-as oktánszámú anyagot, abból baja nem lehet.
Dudi 2009.05.19. 09:14:50
Doubledeceker 2009.05.19. 09:18:30
Téged átbasztak!
Azért az a 3/4 liter víz egy vicc volt ugye, azzal már nem nagyon megy a gép.
2009.05.19. 09:19:20
Dudi 2009.05.19. 09:21:44
95-öst raksz bele? Elszáll a motor
98-ast raksz bele? Probléma esetén elveszted a garidat, mivel a kezelési útmutatóban 95-öst írnak a használatra...
efhábé 2009.05.19. 09:21:57
Elhiszem én, hogy van különbség a külföldi és a magyar benzin között, de hogy ekkora lenne? Ha tényleg ekkora minőségkülönbség lenne a külföldi és a magyar benzin között, az már rég kibukott volna és az OMV kaszálhatna a schwechati finomítóból hozott benzinnel.
Negrogo 2009.05.19. 09:22:21
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 09:23:14
A digrammnak nincs vége attól, mert elfogyott a keverési lehetőség, lévény az egy függvény.
Ezen a függvényen pedig lehet keresni pontokat a normál százalékos intervallumon kívül.
Így lesz az oktánszám (ami kompressziótűrési jelzőszám) 100 feletti.
laszy001 · http://www.autostat.hu/ 2009.05.19. 09:24:06
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 09:25:12
Már gáznál.
És egy istenért nem indul benyával.
XJS · http://www.ae86.hu 2009.05.19. 09:26:32
RoxyTHC 2009.05.19. 09:26:41
Szemelyes tapasztalatom azt mutatja, hogy nem feltetlen az hatarozza meg a fogyasztas/teljesitmeny novekedest-csokkenest, hogy milyen benzint tankolunk...ertem ezalatt a 95- es felette akarmiket.. hanem az hogy eppen aktualisan melyik kutnal jobb/rosszabb a benzin. Ez nem fugg markatol sem, mert szamtalanszor elofordult, hogy ugyanazon (mondjuk MOL) kutaknal tankoltam, es az egyik helyen iszonyat szar benzint sikerult felvenni, a masikon meg nagyon jot. Par dolog, ami lehet hogy csak az en automra jellemzo, azert adott egy kb. kovetheto tendenciat, megpedig : A shell draga es szar altalaban, de a V-Power az eleg jo minosegu benzin naluk (nem a Racing!!) A tobbi felejtos... Az agip 95% ban szar benzint ad mindenfele tipusbol.. MOL- csucsbenzine nekem eddig nagyon bejott, es arban is messze olcsobb mint a tobbi kut csucsbenzine. Az OMV sok esetben szar benzint arul, a csucsbenzine eppen picivel jobb mint a 95os plusz horror draga. Lukoilnal a legjobb a 95 benya. Auchan Tesco stb... regebben nagyon jo volt a benzinuk , mara dragabb mint az atlag es a legrosszabb minoseg. Ez hangsulyozom a SAJAT tapasztalatom, nem jelenti azt hogy mindenkinek igy van. Egy dolog erdekes viszont : En altalaban 5000 Ft ert tankolok ez azt jelenti hogy most kb 18-19 liter megy bele igy... tudom menni vele durvan 200 km -t, ha a MOL csucsbenzint tankolom akkor abbol 5000 ert kb 15-16 liter megy bele. Viszont a 16 liter "jobb" benzinnel el tudok menni kb 230 km -t. Nekem a labam altalaban egyforman "nehez" tehat meg azt sem mondhatom hogy egyik varos masik orszagut meg stb. Valszeg valami van benne amitol az auto ezt jobban szereti vagy tobb a nafta benne hogy nem kell annyit elfogyasztani belole!
Doubledeceker 2009.05.19. 09:29:38
Fasztól szálna el. Koppogás érzékelő teszi a dolgát.
Ja meg azt azért ne feledjük, hogy a leginkább, akkor van szükség kopogás érzékelésre, ha padlón tolod, ha nem annyira nyomod a gázt, akkor a töltési fok is csökken, ennélfogva a sűrítési végnyomás is kisebb lesz, szóval nem lesz koppogás.
Ahhoz, hogy becsörögjön egy befecsis motor, azért elég szar körülmények kellenek, szar hűtési hatásfok, kurva nagy meleg, és így tovább.
A régi autók könnyebben becsörögnek, mert a karburátor nem állít elő mindig tökéletes keveréket, és a csörgés egyik legfőbb okozoja még a szegény keverék is. Na meg a primitív égéstér kiképzés.
Befecsis motorn, ha az jó, ez nem nagyon fordul elő, mivel mikor padlózol, nincs már zárt hurkú lamda szabályozás, hanem vadul dől a benya a gépbe, szóval, csörögni nem csörög, az tuti.
De most komolyan, hallott már valaki, befecsis autót becsörögni.
Szóval ne görcsöljektek már, pláne ne azok, akik még soha nem lépték át a bővös 130-as határt.
Negrogo 2009.05.19. 09:30:48
Viszont: 1x tortent ugyan is, hogy kolcson adtam az autom. A delikvens meg a teszko kutra ment el tankolni. Jo 30 litert pontosan. Masnap az auto nem akart beindulni. Lementunk x nem emlexem m ol volt vagy shell ...szoval 10-es kannaba tankoltam vmi 100-as benyat, majd ez bele a tanka es ezek utan, hogy a ket psis osszelett keverve indult be az auto jo 3-4 perc szarakodas utan. Nem szoktam kutakat lehuzni de az biztos, hogy a teszkos uzemanyagtol es kuttol mindenkit lebeszelek.
Kopi3.14 2009.05.19. 09:31:40
A modern rendszerek pedig mindig a határokat pedzegetik az előgyújtásal, majd amikor kopogást érzékelnek visszavesznek. Néhány kísérlettel észreveszi a rendszer, hogy oppá, most a benzin rendre hamarabb gyullad, mint korábban, akkor ez más, és szépen átvált másik karakterisztikára.
@Dudi: A keverékhez adnak n-heptánt, majd azt az új keveréket mérik kki, és onan visszaszámolnak.
@TBone: oroszék másmilyen oktánszámot használnak, mitn az európaiak, és eltérő a kettő értéke. Talán mitnha az orosz érték kisebb lenne, de most nem vagyok benne biztos.
Bobby Baccala 2009.05.19. 09:32:31
efhábé 2009.05.19. 09:32:53
Doubledeceker 2009.05.19. 09:33:50
Hát nem pontosan értem, amit írtál.
Mondjuk az én autómon Carisma, sajnos nem lehet semmit variálni az előgyújtással, pedig a gázhoz kellene.
Amúgy meg azt hiszem, hogy indításkor alapelőgyújtást ad a vezérlő, de ebben nem vagyok biztos, valaki?
Különben lehet kapni, illetve rendelni timing advanced proceszrot, ami a gyújtást tolja el, külön LPG-hez, ami állíthatóvá teszi az eőgyújtást, és persze benzines üzembnen maradhat a régi érték, gondolkodom egy ilyen beszerzésén, de különben mindegy, gázzal is jól megy a gépem, nem egy rakáta, de azért megy.
Kopi3.14 2009.05.19. 09:35:06
@XJS: hogy úgy mondjam kedves kollgéa, Falra borsó falra állapotban vagunk, hiába mantrázzuk nekik ezt, nem hatja meg őket, nekik akkor is robban.
Szűcslaci 2009.05.19. 09:39:50
azért, mert nálunk az összes kút a MOL-tol veszi az üzemanyagokat.
Doubledeceker 2009.05.19. 09:41:33
Ja cseréld a hidró tökéket, ennek a csörgésnek semmi köze az oktánszámhoz, illetve a koppogásos égéshez.
Esetleg cseréled a vezérlés módosítot, vagy szarj az egészre, ha nem nagyon kopog, akkor az még normális.
1.6Ts különben egy nagyon eltalált motor, jó nagy kompreszióval. A két gyertya miatt, meg igen finom járása van, az égéstér két különböző pontjáról indul az égés hullmáfrontja.
Király motor, de nem kopog, az fix.....
efhábé 2009.05.19. 09:42:42
Azért ennek a technológiájáról mesélhetnél pár szót, különös hangsúlyt helyezve a víz és a benzin eltérő fajsúlyára.
A benzin (gázolaj), de még a sima kőolaj sem keveredik vízzel. Sőt, semmilyen olaj nem keveredik vízzel. Eccerű kísérlet, fogj egy üres palackot, tölts bele étolajat (vagy benzint, ha épp van otthon) meg vizet és próbáld meg homogén eleggyé keverni. Előre szólok, hogy nem fog menni...
Szűcslaci 2009.05.19. 09:42:46
Rosszul tudod.
A nagyobb oktánszám azért tud leadni több energiát, mert jobban össze lehet préselni robbanás előtt. Ez pedig azt eredményezi, hogy egységnyi hengerfejtérfogatban több lesz a benzin/levegő keverék. Ehhez persze olyan motorra van szükség.
Doubledeceker 2009.05.19. 09:49:20
Hát ez is egy megközelítés.
Turbós motornál ez igaz is lehet, meg lehet finoman nővelni a töltő nyomást.
Szivó motornál csak annyit jelent, hogy az előgyújtás mehet előrébb, ami szintén hatásfok nővekedést okoz, bár csak kis mértékben.
Ja különben nem tudom rosszul, szerintem többet tudok erről a témáról, mint Te, de nem vitatkozom..
De az egésznek az a lényege, hogy jobban összepréselhető anélkül, hogy öngyuladás következne be, ezért jobb az öngyuladás tűrő képessége.
Ezért is lehet a gyújtást előrébb tenni, de ennek magyarázata már kicsit komplikáltabb.
Az öngyuladás úgy is fennáll magas előgyújtás érték mellett, hogy elindula lángfront a dugattyú felett, és ahogy emelkedik a nyomás, egyszerre mintegy robbanásszerűen meggyulad a hengerben a többi keverék is.
De ezek már bonyolultabb folyamatok, melyhez szerintem Te biztosan nem, és én is csak kicsit értek.
Szóval iagazad van, csak ezek kicsit összetetteb folyamatok.
Kopi3.14 2009.05.19. 10:03:25
@Szűcslaci: közlekedés-gépészként mikor tanulod már meg a robbanás szó helyett helyesen az égést használni?
Doubledeceker 2009.05.19. 10:08:04
Ja az jó moci, a hidrótőkék meg egy bizonyos kilométer szám után minden autóban becsörögnek inditáskor.
Volt egy opelem ami, hideg inditás után képes volt 30 mp-ig is csörögni, csak a szar hidró tökék miatt, pedig csak 130 ezer volt benne.
Mondjuk undorító egy hangja volt, pedig ettől eltekintve hibátlan volt a motor.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 10:12:50
A komolyabb autók kopogásérzékelője úgyis feltekeri 98-100 körülire, és a komolyatalanabbak is elmennek simán, minden heppáré nélkül.
Egyszer a régi toyotámon, amelyiken kézzel kellett állítgatni a trafót, azon kisérleteztem.
Sikerült olyan szöget találni,amivel benzinnel nem ment, hidegen elindult gázzal, de melegen csörgött.
Ebből kellett egy kicsit visszavenni, és iott volt a faja.
Benzinnel továbbra sem ment, de gázzal indult ment.
supsize 2009.05.19. 10:13:45
lehet, mert a 98-asban van legalább 95-ös oktánszám ???
95-ösből viszont az OMV vált be a legjobban, az összes többinél alapjáraton "remeg" a motor...
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 10:15:14
A Lancia-m ilyen volt.
Brumm beindít, 10-20 másodperc, amíg megkapta a cuccot, aztán utána lehetett vele menni.
Kopi3.14 2009.05.19. 10:39:53
TH 2009.05.19. 10:51:08
TH 2009.05.19. 10:52:43
TH 2009.05.19. 10:57:53
"Amikor a dugattyú a legfelső helyzetet eléri, a gyújtógyertya elektródái között villamos szikra ugrik át. Ez a szikra meggyújtja az égéstérben összesűrített benzin-levegő keveréket, ami robbanásszerűen elég"...
Véleményem szerint a benzin-levegő keverék gyors, robbanásszerű égését robbanásnak nevezni nem nevezhető hibás terminológiának...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 11:15:01
A kopogásos égés az pont az égés korai bekövetkezése miatt van. Alacsony oktánszám helyett előidézhető ész nélkül előretekert előgyújtással is.
Az előgyújtás nem növelhető magasabb oktánszám használatával. Az a kompresszió.
Az előgyújtás értéke pedig függ a motor pillanatnyi fordulatától ÉS a folytószelep nyitottságától. (a fordulatszám arányában növelhető, a folytószelep nyitásakor kissé csökkentendő) Ez a kettő változós egyenlet egy bonyolult görbét szokott eredményezni, ami folyamatosan változik, De nincs benne az egyenletben az oktánszám. az mint említettem: vagy elég, vagy nem. Az a lényeg, hogy mi döntsük el, mikor gyújtsuk meg a keveréket a szikrával, és ne magától következzen be.
Az előgyújtás amúgy azért kell, hogy mire az égés kialakul, és megkezdődik a terjeszkedés, akkor legyen a dugó a felső holtponton.
Ha korábban következik be (ész nélkül előretekert gyújtás, vagy alacsony oktánszám miatt) akkor a még felfelé haladó dugó kap egy ütést, ami nem csak hogy károsítja azt, de a benzinből kiszabaduló energia egy rész a motor hajtása helyett annak fékezésére megy el.
Ha kicsit később érkezik a gyújtás, utógyújtás van, akkor a dugó már halad lefelé, ilyenkor már a sűrítés sem optimális, illetve a munkaütem sincs kihasználva teljes hosszában. Előfordulhat, hogy ilyenkor el nem égett benzin kerül a kipufogóba, ami ott hangos durranással elég.
supsize 2009.05.19. 11:16:59
azallamenvagyok 2009.05.19. 11:20:52
TH 2009.05.19. 11:22:11
2009.05.19. 11:25:53
A magas oktánszámú benzinből minden autómban kipróbáltam a Shell, a MOL, és az ÖMV anyagát is. Egyedül a régi Toyota Carina vidult fel tőle, talán mert abban teljesen japán a motor, és ott már öreg idők óta kötelező a kénmentes üzemanyag. A MOL terméke inkább közepes fordulaton, gyorsításkor javított a helyzeten, a Shellé viszont 6000-es fordulat fölött adott többletet és kb. 300-al tovább lehetett pörgetni a motort, mint sima 95-el. Az ÖMV-é inkább a MOL-hoz hasonlított. Viszont az Avensis, vagy a Passat a maguk BOSCH rendszerével már semmi különbséget nem mutattak a normális, minőségi 95-höz képest, mint ahogy egyik más európai autó sem. Ez még akkor volt, mikor az ÖMV épp kihozta a 100-as márkáját, és még minőségi, nem pedig marketing verseny volt az EVO-val és a V-Powerrel. Most már van Carrera 95, meg EVO NEO, meg sima és Racing V-Power - mindegy, felejtős az összes. Ha japán üzemanyagra tervezett autód van, akkor próbáld ki a csúcsterméket, ha környezettudatos vásárló vagy, akkor a kénmentes 95-öst, de legjobb eredményt a pancsolatlan, nem adalékkal 91-ről felhúzott, szabvány 95 fogja adni.
Ja, és robbanó motor csak terrorista szervezeteknél van. Belsőégésű motor (gyengébbek kedvérét: igen, van külső égésterű motor pld. gőz), öngyulladás, stb ... vagy az égés lefolyását, mint detonációszerű dolgot jellemezni, meg hogy berobbantja a benzint – áááá!
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 11:36:22
A robbanómotor is csak költői túlzás, mert az Otto-motorok belsőégésű motorok.
Köznyelvben persze lehet robbanásról beszélni, de a robbanás az más nagyságrend.
Az kb olyan 500m/s-os lángfront terjedési sebesség és annál több.
A motorokban ennek a tizede sincs. (legalábbis jó esetben).
Itt meg kb a köznyelv meg a tudákosnyelv között van valahol a társalgás.
És tényleg fáj az, amikor valaki fogalomzavarok mellett osztja az észt,még akkor is, ha alapvetően néhány dologban igaza is van.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.19. 11:38:25
Ezt macerás lett volna leírni, pedig elkezdtem... :P
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 11:40:50
Kopi3.14 2009.05.19. 11:48:27
@kolbászoszsömle: maradjunk két nagyságrend eltérésnél a robbanás és az égés esetében. :)
TH 2009.05.19. 11:48:53
Kopi3.14 2009.05.19. 12:00:47
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.05.19. 12:07:45
De az is inkább visszaveszi az előgyújtást ha kopog, nem rárakja... Ha pedig nem az előgyújtás miatt kopog, nem tud vele mit csinálni. Nagyon jó szerkezet, mert segít megtalálni az ideális előgyújtás fokot. De nem segít, ha alacsony az oktánszám.
TH 2009.05.19. 12:07:58
Kopi3.14 2009.05.19. 12:22:28
TH 2009.05.19. 14:10:57
Kopi3.14 2009.05.19. 14:15:45
TH 2009.05.19. 14:23:14
kolbászoszsömle írta: "Köznyelvben persze lehet robbanásról beszélni, de a robbanás az más nagyságrend". Ezt próbálom mondani, hogy alapvetően arról van szó, hogy valami gyorsan elég. Aztán hogy az égést mikortól nevezzük robbanásnak, az engem pl. nem különösebben érdekel. Még a Totalcar-on is bőven jó, ha robbanásnak nevezik ezt az égést, mert MINDENKI ÉRTI, hogy miről van szó. Az a lényege a nyelvnek, hogy információt hordozzon. Azt megteszi így is, teljesen pontosan. A fizikai fogalmakkal lehet, hogy lazán bánik, de most kit érdekelnek az áramlási tulajdonságok a hengerben, amikor csak az oktánszámról van szó, és mondjuk arról, hogy mikor kell elégnie ("berobbannia") a benzinnek...
De tényleg, te nem írod le az autózz blogon kommentben mondjuk azt, hogy ennek vagy annak a SÚLYA? mindig figyelsz arra, hogy a helyes szót használd? Vagy csak az otto-motorban bekövetkező égésre szörnyű azt mondani, hogy a robbanómotorban történt robbanás? :)
TH 2009.05.19. 14:24:52
Kopi3.14 2009.05.19. 15:47:50
TH 2009.05.19. 16:00:20
Egyébként az SI mértékegységgel nem tudom, mit akarsz, a tömeg SI mértékegysége a kg, az erőé pedig a Newton.
randomuser1 2009.05.19. 16:26:10
Kagai · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.05.19. 16:33:32
Mellesleg XXXXXXX: A robbanómotor az régen rossz, mert az explodál. Ezek belső égésű motorok. E bölcsész nem nem műszaki, csak egy tucatoktatott majom, akivel tele van a felsőoktatás.
Zsola777 2009.05.19. 17:12:41
A robbanómotor maximum a V1-es, aki arról akar olvasni, annak itt ez: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_jet_engine
A falra tudok mászni a robbanómotor kifejezéstől, főleg, amikor "neves" autós médiumokban látom/hallom (TC is). Itt kezdődik a pongyolaság...
Zsola777 2009.05.19. 17:21:21
Tízmillió légy nem tévedhet! :)
TH 2009.05.19. 17:27:50
TH 2009.05.19. 17:28:55
TH 2009.05.19. 18:03:32
XJS · http://www.ae86.hu 2009.05.19. 21:23:54
Zsola777 2009.05.19. 21:24:35
Ezért tart itt az ország :) (( :( ))
Zsola777 2009.05.19. 21:28:18
Zsola777 2009.05.19. 21:29:34
Agyalap 2009.05.19. 21:44:46
Olcsóbb megoldás, ha a benzinedet valami kis aromás dologgal(mondjuk benzollal) higítod kis mértékben. Egy nagyobb löttyentéstől az oktánszámod 100 fölé is szaladhat...
Zsola777 2009.05.19. 22:57:15
2009.05.20. 09:00:48
Erről az jutott eszembe, amikor a robogómhoz vettem egy *** kútnál egy kanna benzint. 5 literes (nem hitelesített) mezei kannáról van szó, de már tíz éve a tulajdonomban van, és vagy ötvenszer teletankoltam, szal úgy nagyjából tudom mennyi szokott belemenni. Néhány deci eltéréssel, 5,4-5,7 között. Namost az ominózus kútnál sikerült kerek 7 litert beletenni az 5 literes kannába, amit jeleztem is a kutasnak, kissé pikirt hangnemben, a válasz az volt, hogy épp most hitelesítették a kutat, azzal nem lehet baj. Kösz.
Egyébiránt észrevehető, hogy rendkívül nagy a szórás a benzinkutak között, már ami az üzemanyag minőséget illeti. Régen shell párti voltam, egészen addig, amig rá nem jöttem, hogy az ÖMV naftától jobban húz a szekér, és mérhetően többet tudok azonos mennyiségből autózni. Csóró magyar szokás szerint, telitank csak ünnepnapon, egyébként 5 rugónál olyan +10 +15km jobb az osztrák cucc. A prémium üzemanyagok egyik kútnál sem jöttek be, sajnos csak mentális (mintha jobb lenne) érzésem volt, de semmi meggyőző változás, valószínüleg inkább érzékszervi csalódás.
Pár éve olvastam egy cikket valamelyik autós magazinban, amiben letesztelték laboratóriumi körülmények között, ill mérőpadon mennyiben változik a teljesítmény prémium.üza használatával. Mérési hibahatáron belüli (1-2%) javulás volt mérhető. Egy másik tesztautón semmilyen pluszt nem tudtak kimutatni.
randomuser1 2009.05.20. 09:36:48
Donald Kacsa 2009.05.22. 11:26:07
Agyalap 2009.05.22. 17:03:02
Tier 2009.05.26. 19:58:40
Az oktánszám olyan izooktán - heptán (2,2,4-trimetil pentán) keverék százalékos izooktán tartalmával egyenlő, amelynek a vizsgált eleggyel azonos robbanási tulajdonságai vannak.
Ennyi mindösszesen , se több se kevesebb.
CsodaCsokor · www.csodacsokor.hu 2009.05.27. 09:54:31
TH 2009.05.27. 11:06:06
hatesz 2009.05.27. 12:01:16
Bar a vegsebesseg nem hiszem hogy itt barmit is mutat a benzin minösegeröl...
TH 2009.05.27. 12:04:55
pig_debil 2009.10.18. 22:37:11
Ecsém, h te mekkora egy marha vagy! A kisebb oktánszámura igaz az, amit irtál.
Nézz utána, mielött okoskodsz.
EBOA (törölt) 2009.10.18. 22:43:24
Most a dízelbe akármilyen trutyit rakok, mindegyikkel eléri a gyári végsebességét.
És a szél sem számít, meg az útlejtés sem igazán... :)
yerico1 2011.09.24. 23:31:29
yerico1 2011.09.24. 23:32:48
pig_debil 2011.09.25. 20:21:48
drakonisz 2011.12.14. 21:00:31
Vettem egy autót. Lada 1500-as, semmi komoly. 76-ossal is elmegy elméletben.
Vettem Lukoil kúton bele hazahozáshoz 5 liter 95-öst... Hazaértünk semmi baj nem volt vele (Nem gondoltam rá, hogy a csövekben még volt annyi, hogy hazaérjünk vele).
Utána nem akart indulni, jó 5 perc után elindult. Utána tankoltam bele 95-ös, 91-es ukránt, E85-ös, 95-ös magyar benzint és semmi különbség. Tökéletesen működik, csak az árban van különbség:
magyar 95: 390+, E85: 310+
ukrán 95: 250 91: 200 Mivel 30 kilométerre élünk a határtól, igyekszem inkább a túloldalra időzíteni a tankolást, mindenesetre a Kisvárda határában levő lukoilt messze elkerülöm, mert az orosz csodám, ami tulajdonképpen dízeltől a 98-asig mindennel tökéletesen elmegy, kopog tőle. Ez csak az én tapasytalalatom, senki ne vegye készpénznek, hogy nála is így működik...
drakonisz 2011.12.14. 21:10:22
MOL-os 95-össel faluközi távon (Max 80-al) 5 liter a fogyasztásom, minden mással 6,5... Persze autópályán nekem is felugrik 7,5-8-ra... Szóval talán lehet valami a benzinek közti különbségben, de a kétszeres árkülönbséget nem éri meg...
ivódzsima 2012.04.08. 14:33:31
a 95-felejtős lett...