Friss kommentek

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Lesben áll a zebrafigyelő kamera

2009.08.02. 12:34 :: SilentSound

Kisember megunta, hogy az autósok egy részét egyáltalán nem érdekli, ha egy gyalogos át akar kelni a zebrán, akkor sem, ha az már lelépett. Inkább gázt adnak, hogy még átférjenek előtte, meg a felpörgő motor hangjától majd úgyis megijed a puhatestű. Ha egy irányba megy kettő vagy több sáv, ott a legveszélyesebb a helyzet, mert ha a külső sávban még meg is áll az autós, a belsőben sokszor akkor is száguldoznak tovább a többiek, nem foglalkozva azzal, hogy a takarásból bármikor előléphet valaki. Levélírónk ezen felháborodva döntötte el, barátaival akciót szerveznek és feljelentik a renitens sofőröket.

Tegnap este ismét megesett velem, ami már sokszor: én megadtam az elsőbbséget a zebránál, a párhuzamos sávban haladó pedig nem.

A Margit híd budai hídfőjénél, a buszmegállóknál nem működtek a lámpák. Abban a sávban mentem, amelyből aztán jobbra fel lehet majd kanyarodni a Margit híd felé (gondoltam, még utoljára átmegyek autóval a hídon, mielőtt lezárják). Egy gyalogos jött jobbról, át akart kelni a kijelölt gyalogátkelőhelyen a Duna felé.

Természetesen megálltam, hiszen fél lába már lenn volt a zebrán.  Megjegyzem, anélküli is mindig megállok a gyalogosoknak, ezt csak a sok dürhő miatt írtam, mielőtt kötözködni kezdenek, hogy "ne csalogassad má' azt a puhatestűt, he".

Szóval szép szabályosan megállok, a gyalogos elindul. Kezem a dudán, fél szemem a visszapillantóba mered. Nem véletlenül: a középső sávban egy autó legalább hatvannal elhúz mellettem. Szerencsére én már korábban láttam (a gyalogos elől szerintem az én autóm eltakarta) és dudáltam a gyalogosnak, vigyázzon.

Megijedt, megállt, nem vasalták ki. Miután átkelt, elindultam és a harminc méterrel előrébb lévő lámpánál beértem a szabálytalankodót. Mikor átszóltam neki, hogy "ha egy autó megáll a zebránál, a másik sávban is meg kell állni!" elkezdett magyarázni, hogy ez milyen veszélyes, amit én csinálok.

Miért? Nem elég nagy az autóm, nem lehet észrevenni, hogy valamiért áll az út közepén, világító féklámpákkal? Vagy csak szimplán derogál megállni a zebránál?

Nem tart már sokáig. Most készítünk elő egy akciót, egy gyalogoscsoport fogja járni a zebrákat. Ilyen esetekben két tanú + kamera kombóval már küldjük is a feljelentést. Lehet majd fizetni a büntetést.

Annak idején Svájcban bevezették, hogy a helyszínen elveszik a jogosítványát annak, aki nem áll meg a kijelölt gyalogátkelőhely előtt, ha valaki át akar kelni. Addig is kényelmes volt ott gyalogosnak lenni, azóta szent tehénként bánnak velük. És működik, a gyalogosok igyekeznek átkelni, az autósok megállnak, kevesebb az ilyen jellegű baleset.

Majd ha beindul az akciónk itt is ez lesz. A tévés felvilágosító kampány nem segített. Majd ebből tanul, aki abból nem.

363 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes kresz zebra gyalogos

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rav Antal 2009.08.04. 16:03:29

@...::: Flúgos Kamionos :::...:

Nem kell megvárnod, amennyiben jelzésedre adta, hogy lemondott elsőbbségéről. Ha nem, akkor azt csinálsz, amit akarsz, de ha elcsapod, akkor te leszel a hunyó.

A már induló autónak meglepetést okozni? Mikor múltál el 70? Már régebben?

kozlekedo 2009.08.04. 16:05:59

@...::: Flúgos Kamionos :::...: ......Ha nem volt képes akkor átmenni, mikor a többiek, akkor bassza meg magát......


Ha az autópályán ütöd el senki nem hibáztatna téged.
A zebra előtt meg te baszd meg magadat, és várakozz szépen. A KRESZ kötelez rá.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:10:20

@Rav Antal: És hogyan jelzi, hogy lemond az elsőbbségéről?

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:11:05

@kozlekedo: Na ne mondjad...Ezen mennyi ideig gondolkodtál?

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:18:28

@Rav Antal: Aha, persze. Ilyet eddig alig láttam. A többség baszik inteni, csak bambul, és számolgatja az autókat.

kozlekedo 2009.08.04. 16:24:26

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Arra vár hogy valaki megnyomja a középső pedálját.
Próbáld ki, már ha vezetsz, állj meg egyszer. El fog indulni az autószámoló. Csak fél már a sok tahótól akik szerint neki nincs elsőbbsége a gyalogátkelőhelyen.

csak john 2009.08.04. 16:28:17

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Ha a zebrára vonatkozna az általad idézett rész, akkor nem az úttest, hanem a gyalogátkelőhely szó szerepelne ott.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:28:26

@kozlekedo: Nemrég írtam le, hogy már álltam, és akkor bambult. Lásd: @...::: Flúgos Kamionos :::...: Sajnálom, ha ezt neked nehéz megértened.

csak john 2009.08.04. 16:29:00

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Te sem fogsz megállni a főúton minden útkereszteződésnél azért, hogy biztos legyél abban, hogy a mellékútról érkező megadja-e az elsőbbséget. Vagy tévednék?

csak john 2009.08.04. 16:32:14

@...::: Flúgos Kamionos :::...: A zebra az úttestre van felfestve, de ha arra hivatkozik, akkor a gyalogátkelőhely kifejezést használja.

csak john 2009.08.04. 16:34:17

@kozlekedo: Szerintem igen. Az már más kérdés, hogy remélem nem az én környékemen. :)

kozlekedo 2009.08.04. 16:34:26

Az ördög meg a falra, a járdára mázolt pizsamás ló állatkertet jelöl.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:34:45

@csak john: Nem állok meg, de forgalmasabb kereszteződésben lelassítok, mert előfordulhat, hogy nem adják meg az elsőbbséget. Sőt, ha már lassítottam, akkor veszem a fáradtságot, és figyelek, hogy a mellékúton meg áll-e az illető. És pl. ott, ahol jobbkéz-szabály van, ott elnézek balra is.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:36:03

@csak john: Jó, hogy nem azt állítod, hogy a gyalogosnak egyenesen tilos körülnéznie a zebrán.

kozlekedo 2009.08.04. 16:38:23

@...::: Flúgos Kamionos :::...: ......Nem állok meg, de forgalmasabb kereszteződésben lelassítok,....
Hát rólad szól az a sok poszt a forgalom feltartásáról? Most már tudom mikor leszel előttem.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:40:17

@kozlekedo: Én meg majd jót röhögök rajtad, mikor valaki nem adja meg az elsőbbséget, és összetöröd a pofád...

kozlekedo 2009.08.04. 16:41:47

....és hajtasz tovább.

csak john 2009.08.04. 16:41:57

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Nem állítom, hogy tilos! De már írtam, hogy a gyalogos lényegesen sérülékenyebb, mint az autós, ezért a saját jól felfogott érdekében megáll, és várja, hogy megkapja a elsőbbségét.
Te is írtad, hogy autóval is lassítasz ott, ahol amúgy elsőbbséged lenne. A gyalogos is ugyanezt teszi, csak ott az a különbség, hogy az autósok egy része visszaél azzal, hogy a gyalogos nem tudja vele szemben érvényesíteni az elsőbbségét.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 16:46:27

@csak john: Vannak hülye autósok is, ez tény. De a gyalogosokat sem kell félteni.

Azt már be sem merem idézni a kreszből, hogy mit jelent az elsőbbségadás fogalma, mert megköveztek. Ugyanis nem teljesen azt, hogy zavartalanul mehetsz mindenhol...

kozlekedo 2009.08.04. 16:49:55

Kisebbségi komplexus?

csak john 2009.08.04. 16:51:25

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Hülyék mindenhol vannak. Egy ideális világban nem próbálnánk itt egymást győzködni.
Nyugodtan idézz, majd megpróbáljuk közösen értelmezni.

Perillustris 2009.08.04. 17:08:29

Minden "autós", aki a "lelépett-nem lépett le" kérdéskörön rugózik, gondoljon bele, hogy pontosan ugyanígy viselkedne-e a gyalogosokkal, ha azok egy kamion tulajdonságaival rendelkeznének.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 17:38:19

@Perillustris: Csak tudod itt a blogban mindenki megáll a zebránál, de a valóságban meg lehet nézni, hogy mennyien állnak meg...

Füstkarikagyáros 2009.08.04. 18:04:29

@Rav Antal: a féktávolság kresztől függetlenül mindenhol értelmezhető, ugyanúgy, mint a sebesség vagy a gyorsulás. A fogalom létezik, függetlenül attól, hogy használják-e a szabályban vagy nem :) Szóval mit akartál írni?

Megkerestem azt a hsz-t, amire emlékeztem:
BH1998/7.-re hivatkoznak.

kpityu2 2009.08.04. 18:10:38

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Ottan vagyol te tévedésben, hogy azt gondolod a gyalogos keresztezi az utadat. Pedig pont fordítva, te keresztezed a gyalogos útját. Gondold a zebrát járdának, amit nem emeltek ki szintben.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 18:13:48

@kpityu2: Igen? És a pohár, ami előttem van, az félig üres, vagy félig tele van?

kpityu2 2009.08.04. 18:20:52

Attól függ. Melyik van felül ? :D

kpityu2 2009.08.04. 18:48:27

Akkor te kínai vagy. :D

csak john 2009.08.04. 19:28:52

@kpityu2: Akkor már értem, hogy ...::: Flúgos Kamionos :::... miért néz ferde szemmel ránk! :D

kpityu2 2009.08.04. 20:06:27

@csak john: Azért becsülöm benne, hogy itt küzd velünk. Ha nem kekeckedne, teljesen uncsi lenne itt kommentelni. Éljenek a kínai kamionosok ! :DDD

kozlekedo 2009.08.04. 20:21:15

Éljen! Éljen!
Amúgy szerintem nem kamionos, hanem óvodásokat és alsó tagozatos iskolásokat tanít a KRESZ-re az ország minden pontján.

csak john 2009.08.04. 20:52:01

@kpityu2: Hasonló véleményen vagyunk! Amíg nem a rokonaink emlegetésével érvelünk, addig jó a fórum!

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.04. 21:36:16

@kpityu2: @csak john: Még itt vagyok ám! Csak má' meguntam a vitatkozást, úgyse fogunk dűlőre jutni. Azért remélem jól szórakoztok rajtam :)

És én nem lenni kínai!

csak john 2009.08.04. 22:45:37

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Persze hogy jól szórakozunk, különben nem csinálnánk!

A földön minden ötödik ember kínai! Tehát a csalásunkban valakinek kínainak kell lennie. Ott van apu, anyu, a nővérem, én, vagy a kicsi Chen?

Rav Antal 2009.08.05. 00:29:48

@Füstkarikagyáros:

Nem léphet le a gyalogos a zebráról "féktávon belül" a jármű elé, mert a zebrához közeledve olyan sebességet kell választanod, hogy a mindenkori féktávod a zebra elé essen.

jónévez 2009.08.05. 00:43:54

@Rav Antal: Ezt már te is csak viccből írtad. :)

kpityu2 2009.08.05. 05:52:59

@Rav Antal: Ez így van! A görög KRESZ-ben van is erről egy esettanulmány, bizonyos Achilles és egy teknősbéka szereplésével... :D

kpityu2 2009.08.05. 05:57:37

@...::: Flúgos Kamionos :::...: A Tao szerint (te mint kínai bizonyára tudod :D ) az Út a lényeg, nem a cél.

Füstkarikagyáros 2009.08.05. 12:44:37

@kpityu2: percekig gondolkodtam, ki volt a sztoriban, aki a teknősbékával versenyzett, pedig csak tovább kellett volna olvasnom :)

@Rav Antal: ha ennyire ragaszkodsz a "mindig meg kell állni" tézishez, akkor mivel magyarázod azt a BH1998/7-et? Mindegy is, hogy milyen feltételek vannak benne, a lényeg, hogy bizonyos esetben kizárja a vezető felelősségét. Ha mindig meg kellene állni, nem lehetne ilyen döntést hozni, nemde? Vagy akkor a jogtudorok értik félre a szabályt?

Rav Antal 2009.08.05. 15:43:00

@Füstkarikagyáros: A bíró is autós volt. És ez egy tíz éves határozat, nálunk meg nem precedensjog van. Azért ne üss el senkit 35-tel...

Füstkarikagyáros 2009.08.05. 20:31:43

Nincs precedensjog, de ez a Legfelsőbb Bíróság határozata, azokat nem szokás figyelmen kívül hagyni. Akkor úgy veszem, megegyeztünk :)

csak john 2009.08.05. 22:51:03

@Füstkarikagyáros: A bíróságokon is ülnek faszkalapok, akiknek inkább a vádlottak padján lenne a helyük mint a bírói székben.

McKelek 2009.08.07. 23:32:21

Svájcban jogsidat nem veszik el, ha nem engeded át a gyalogost a zebrán. Csak 140 frankot. De azt akkor is, ha a zebra mellett 1-1.5 méteres körzetben áll és nem állsz meg.

McKelek 2009.08.07. 23:40:33

@Füstkarikagyáros: Figyu, a jobbkezes utcában a jobbról jövö kamionnak is csak a keresztezödésben van elsöbbsége, elötte még nem. Ugyanúgy, mint a gyalogosnak is csak a zebrán van elsöbbsége.

Valahogy azonban kevés autóssal találkozunk, aki azt mondaná, hogy nézzen körül a jobbról jövö kamionos és ne jöjjön be a keresztezödésbe, ha én az autómmal jövök féktávolságon belül...

Az ok egyszerü: a kamion kicsit keményebb, mint a gyalogos, ezért nem merik ugyanúgy elvenni az elsöbbségét, mint a gyalogosokét...

jónévez 2009.08.08. 00:11:02

@McKelek: Nagyon rossz példát hoztál fel, pont a te gondolatod ellen megy.
Ha én jobbról is jövök a teherautómmal (neadjisten, főúton, bármerről), akkor is, az elsőbbségem ellenére, én kell lassítsak, ha a másik (aki egyébként elsőbbségadásra kötelezett) már benne van a kereszteződésben, én meg csak közeledem. Ha nem hirtelen kell fékeznem, akkor nem mondhatom, hogy nem adta meg az elsőbbséget, mert lassításra, megállásra kényszeríthet, csak nem veszélyeztethet.
Hasonló (bár nem ugyanaz) a gyalogos és az autós helyzete is a zebránál:
-Egyik rész az, hogy az autós elsőbbséget kell adjon a szabályosan átkelő gyalogosnak. Ezt viszont olyan módon, hogy zavarnia sem szabad a szabályosan átkelő gyalogost. Fokozottan kell figyelnie, ha a helyzet kétes, lassítania is kell. De nem a kiugró gyalogost kell várnia, hiszen akkor 0 sebességgel tudna elsőbbséget adni.
-És itt a másik része: az a szabályosan átkelő gyalogos, aki meggyőződött az átkelés veszélytelenségéről. Hiába van elsőbbséged, ha azt lehetetlen megadni.
Ha hirtelen fékezéssel sem tud megállni az, aki egyébként a szabályoknak megfelelően közelítette meg az átkelőt, akkor nemcsak a sérült, de a vétkes is te vagy.

jónévez 2009.08.08. 00:30:08

@csak john: Ha majd bíró leszel, akkor ültesd őket a vádlottak padjára.
De amíg rest vagy annyit tanulni (mint én is), addig respektáld az ő döntésüket (mint én is), ne a saját előítéleteid tükrözését várd tőlük.
Vagy menj el újságírónak, nekik szokásuk azon siránkozni, hogy a bíróságok nem az ő prejudikációjukat követik, nem annak alapján döntenek.

TH 2009.08.08. 14:23:55

Na, nem olvastam végig a kommenteket, túl sok van belőlük. Kisember ezt a tervét már hónapok óta mondja itt, a véleményem azóta is ugyanaz róla (igen negatív, hogy finoman fejezzem ki magam), pedig én is igyekszem úgy viselkedni a gyalogosokkal szemben, ahogy ő írja, hogy hogyan kellene. Egy dolog biztos: nagyon szeretném, ha Kisember autójában lenne nagylátószögű kamera, és megosztaná másokkal a SAJÁT közlekedését. Mert aki ennyire másokban keresi a hibát, az sokszor a sajátjait veszi észre a legkevésbé. Érdekelne, hogy hány gyalogost nem enged át, hányszor csinál valami hülyeséget vagy szabálytalanságot az úton. Mert én ugyanúgy rossznak tartom a durva szabálysértéseket, mint ő, csak nem érzem magam arra feljogosítva, hogy másokat szívassak meg, mert tudom, hogy néha én is hibázok. Hát ezért szeretném, ha Kisember bemutatná, hogy ő hogyan közlekedik. És ha hibázik, akkor remélem, hogy magát is feljelenti majd úgy, ahogy másokkal tervezi. De félek, hogy ez valószínűtlen...

TH 2009.08.08. 14:26:55

@Rav Antal: "A KRESZben nincs olyan, hogy körül kell néznie. Akkor az lenne leírva. Meg kell győződnie az átkelés veszélytelenségéről, ez van benne. Hogy tud meggyőződni? Fülel, hogy hall-e szirénát. Ezzel meggyőződött, hiszen más veszély nem fenyegetheti ott. És máris leléphet, megkapja az elsőbbséget." Ilyen kifacsarást értelmezését a teljesen egyértelmű szabálynak még nem hallottam. Tényleg ennyire nehéz egy szöveget értelmezni???

TH 2009.08.08. 14:37:08

@...::: Flúgos Kamionos :::...: látom keményen küzdesz, de a nettó hülyeség ellen nem sok esélye van az embernek. Velem a múlt héten háromszor vagy négyszer fordult elő olyan, hogy megálltam a zebránál, páran átmentek, de 1-2 ember ott maradt állva. Megvárták, amíg átérnek még SZEMBŐl(!) is, akkor sem indultak el. Akkor elindultam én, bár nem mondtak le az elsőbbségükről (amit nehéz értelmeznem egy álló gyalogos esetén), és miután én elhúztam, a tükörben láttam, hogy AKKOR már átmennek, volt, aki megvárta az összes autót, de volt olyan, aki úgy indult el, hogy a mögöttem jövő autósok előtt, tehát nekik ÚJRA meg kellett állniuk. Ebben fedezze fel valaki a logikát.
És persze volt egy olyan eset is, amikor valaki nagyjából akkor szánta rá magát az indulásra, amikor én (az is végigvárta az összes többi átkelőt), de én még így is betartottam a KRESZt, ugyanis sem irány- sem sebességváltoztatásra nem kényszerítettem, tehát nem kerültünk elsőbbségi viszonyba végül.

Ismételten felhívom a figyelmét mindenkinek arra, hogy a gyalogos elsőbbsége azt jelenti,hogy nem kényszeríthető sebesség- vagy irányváltoztatára. Ha le is lépett a gyalogos a túloldalon (mondjuk egy 4 sávos úton), akkor te még esetleg nyugodtan átmehetsz előtte, mert nem ér még oda - a KRESZ betűje szerint. De azért ilyenkor jobb megállni persze, és elengedni...

csak john 2009.08.08. 16:23:31

@jónévez: Nem leszek sem bíró, sem újságíró, más dolgok érdekelnek.
A bírók iránti ellenszenv tapasztalat eredménye. Mivel hátrányom nem származott a dologból és ismerem a feljebbvitel gyakorlatát, nem volt értelme folytatni az ügyet. De ettől még az ítélet törvénytelen maradt.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.08. 21:09:10

@TH: Á, már rég feladtam, mert itt sok embernek gondjai vannak a KRESZ- és szövegértelmezéssel, hiába idézgetek nekik a KRESZ-ből olyan részeket, ahol feketén-fehéren le van írva, hogy mi, merre, hány méter, ők ezt nem képesek felfogni, sőt, még én vagyok a hülye. Nagyon sajnálom őket...

TH 2009.08.09. 02:31:28

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Igen, az nagyon meglepő, hogy mennyien képtelen értelmezni egy egyszerű szöveget is akár. Illetve képesek olyan dolgokat belemagyarázni, hogy a fülem kettéáll. Szóval nehéz ügy ez, de azt nagyon szeretném megtudni azért, hogy Kisember mennyire szabályos a mindennapokban (és persze nem a saját véleményére vagyok kíváncsi, hanem a róla készült videókra inkább...:) ).

EBOA (törölt) 2009.08.09. 08:12:22

KRESZ módosítás szükséges ahol a gyalogosnak NINCS elsőbbsége a zebrán. A zebra csak figyelemfelkeltő eszköz egy veszélyforrás figyelmeztetésére, mint akár egy vadjelző tábla. :D

Gyalogos gázolásnál az lenne a hibás ahol a baleset történik. Ha a járdán, akkor az autós, ha az úton, akkor a gyalogos. Nem rohangálnának olyan magabiztosan át az úttesten, akár a zebrán, akár máshol. Ahol pedig elviselhetetlenül hosszú időt kell várni a kocsioszlop elhaladására, oda lámpát tenni...

TH 2009.08.09. 12:03:14

@EBOA: Hát ez zseniális ötlet, tényleg...ez akkora hülyeség, hogy inkább nem reagálok semmit...:)

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.09. 16:13:21

@TH: Ez azért van, mert a KRESZ rosszul van megfogalmazva...mert nem az van beleírva, ami nekik kedvez, vagy amit ők szeretnének...

TH 2009.08.09. 16:50:17

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Igen, aztán ha az ember előveszi érvnek, hogy "de a hivatalos értelmezésben azt írják, hogy...", akkor rögtön jön az, hogy az nem hivatalos, honnan szedem ezt a faszságot, az nem jogszabály azért, meg társaik, pedig a magyarázatban/értelmezésben ez is ott van feketén-fehéren:
"*Az úttestre lépés előtt, a veszélytelenségről való meggyőződés, majd a késedelem nélküli áthaladási kötelezettség, valamint az úttestre történő váratlan lelépés és a járművezetőket megzavaró vagy megtévesztő magatartás tilalma – mint általános és alapvető szabályok – mindig érvényesek, függetlenül attól, hogy a gyalogosnak az úttesten közlekedő járművekkel szemben elsőbbsége van vagy nincs.*"
Ha Rav Antal és társai ezt a mondatot tudnák értelmezni, és elfogadnák a tartalmát, kevesebb lenne a vita.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.09. 17:05:31

@TH: Ők ezt nem fogják elfogadni, mert szerintük nekik csak jogaik vannak, kötelességeik pedig egyáltalán nincsenek.

Szerintem ők egész egyszerűen nem akarják elfogadni, mert eddig abban a tudatban éltek, hogy a zebrán csak úgy szaladgálhatnak össze-vissza, és most egyszer csak kiderül hogy mégse...

Kedvencem, mikor valaki csak másban látja meg a hibát, ő maga pedig tökéletes...és igazad van, én is szeretném látni, hogy Kisember hogyan közlekedik a valóságban...

TH 2009.08.09. 17:12:52

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Hát ja, valszeg ez van, én nem látok a fejükbe, és nem igazán értem őket...mindegy, kielemeztük a közben elnémult csapatot.
De ha már így ketten vagyunk, javaslom, hogy nyújtsunk be petíciót Kisemberhez, amiben követeljük, hogy saját autós és gyalogos közlekedését is örökítse meg videón, és küldje el nekünk, nehogy felmerüljön a kétség valakiben is, hogy esetleg Kisember bár szent ugyan (hiszen ennyire küzd a Gonosz ellen), de esetleg maga felé hajlik a keze...:)

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.09. 17:16:55

@TH: Jó ötlet, de inkább rejtett kamera kellene, mert ha tudja, hogy felvétel készül róla, akkor előfordulhat, hogy lámpalázas lesz, és normálisan fog közlekedni, már ha tud...

Csak tudnám, hogy most hová tűntek...:)

jónévez 2009.08.09. 17:41:06

@...::: Flúgos Kamionos :::...: "Ez azért van, mert a KRESZ rosszul van megfogalmazva...mert nem az van beleírva, ami nekik kedvez, vagy amit ők szeretnének..."
Ez azért itt az autósok közt is így van. Minden posztnál előhozza valaki, hogy milyen elavult a KRESZ, még azt is, hogy az európaihoz kéne igazítani. Pedig hát '75-ben hozzáigazították, akkor mindenkinek le is kellett vizsgázni, azóta kisebb eltérésekkel ugyanaz itt is. Csak hát mindenki, aki nem tartja be, a szabályt hibáztatja, nem magát.
Meg hozzák a "nyugati" példákat, de hát messziről jött ember... (főleg, ha nem is, csak úgy tesz).

csak john 2009.08.09. 17:43:59

@TH: @...::: Flúgos Kamionos :::...: Üdv mindenkinek! Bocsánatoto kérek, de a vasárnap délutáni pihenést nem lehet kihagyni! Addig sem szaladgálok össze-vissza az utakon.
"A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben."
Ez a rendelet legeleje. Ha itt mindenki előzékeny és türelmes lenne, akkor Silent kénytelen lenne másról blogot készíteni.
Értelmezésben vannak némi eltérések. Az általatok előszeretettel idézett "Az úttestre lépés előtt..." kezdetű rész, az úttestre vonatkozik. Ez alatt nem a zebrát érti a kresz. Arra a gyalogátkelő kifejezést használja. Bár fizikailag a zebra az úttestre van felfestve, de jogilag az egy megkülönböztetett terület.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.09. 17:44:38

@jónévez: Hát persze, itt mindenki minden szabályt betart, aki pedig nem, az szerint rossz a KRESZ :)

TH 2009.08.09. 17:46:01

@jónévez: A KRESZ-ben sok a hiba, de főleg csak pontatlanságok, és pár logikátlanság, néha túl terjengősen fogalmaz, miközben az alapvető fogalmakat néha nem tisztázza (pl. hogy mi is az a "párhuzamos közlekedés", és mikor alakul ki), és sok esetben bizonytalanságot hagy (pl. nem szabályozza, hogy több sávos út melyik sávjába kanyarodj). De alapvetően nincs vele baj, csak több definíció, és lényegretörőbb fogalmazás kellene, oszt ennyi.

TH 2009.08.09. 17:51:43

@csak john: Ez kész. Ezt a faszságot már páran leírták, de attól még nem lesz igaz. A GYALOGOSÁTKELŐHELY az úttest része. Éppen ezért ez a rész oda is vonatkozik. Attól még, hogy van egy kék, információadó tábla az úton (gyalogosátkelőhely), valamint ennek megerősítésére van pár csík felkenve az útra, attól még ez bizony úttest. Nem lehet levezetni a KRESZ-ből, hogy ez nem így lenne. A zebra teljes mértékben az ÚTON van, és az út RÉSZE.
Jajj, és van a magyarázatban egy ilyen mondat is:
"A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen az elsőbbség kifejezetten csak azokat a gyalogosokat illeti meg, akik már a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebra) haladnak."
Na, ezt hogy magyarázod egyébként?

TH 2009.08.09. 17:53:40

@...::: Flúgos Kamionos :::...: ez kész. csak befutott egy hülye. :D

@csak john: van még egy ilyen idézetem is neked: "p) „Gyalogosátkelés”; a tábla azt jelzi, hogy az úttesten útburkolati jellel kijelölt gyalogos-átkelőhely van;

*A „Gyalogosátkelés” jelzőtábla azt jelenti, hogy az úttesten útburkolati jellel kijelölt gyalogos-átkelőhely következik, a (2) bekezdésben meghatározott előírások szerint. Lakott területen kívül ez a tábla – a kijelölt gyalogos-átkelőhely előjelzésére – mindig megtalálható.*
"

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.08.09. 17:58:49

@TH: "ez kész. csak befutott egy hülye. :D"
Á, ő csak John :P

Szerintem még 25-ször le fogja írni, hogy a zebra az nem az úttest része...

csak john 2009.08.09. 18:03:28

@TH: Valamikor régen amikor nekem tanították a kresz értelmezését, akkor annak a gyalogosnak is elsőbbsége volt, aki a járdán a zebra előtt a zebra felé fordulva állt és a közeledő forgalom felé nézett. Ezek szerint ez az idők folyamán elavult.
Tudom gyenge érv, de azért felvetem. Te soha nem szoktál az autóval óvetosan, lassítva megközelíteni olyan kereszteződés, ahol amúgy elsőbbséged lenne, de ezt rendszeresen elnézik és sok a baleset? A gyalogosok ezt kénytelenek minden nap, minden zebránál megtenni, mert nem rendelkeznek egy kamion védelmi képességével.

TH 2009.08.09. 18:06:28

@csak john: Én el szoktam engedni az átkelni szándékozó gyalogokat, úgyhogy ezt a kérdést ne nekem címezd.

csak john 2009.08.09. 18:11:45

@TH: Azt sikerült kivennem az írásaitokból, hogy igyekeztek betartani a szabályokat, sőt, néha még előzékenyek is vagytok. De attól még lehet válaszolni, esetleg elgondolkodni a másik oldal lehetőségeiről.

TH 2009.08.09. 18:18:56

@csak john: "Te soha nem szoktál az autóval óvetosan, lassítva megközelíteni olyan kereszteződés, ahol amúgy elsőbbséged lenne, de ezt rendszeresen elnézik és sok a baleset?" De, szoktam. De gyalogosként kötelességem meggyőződni arról, hogy a zebrára lépesem veszélytelen-e. Én ezt betartom, és nem zavar. A legközelebbi autókat megvárom, hogy elmenjenek, ha csak 1-2 jön messzebb, akkor még azokat is megvárom, hogy ne szennyezzük feleslegesen a környezetet több tonna felesleges megállításával majd felgyorsításával, aztán elindulok. Ha folyamatos sorban jönnek az autók, olyankor is lelépek szép óvatosan, és igyekszem rávenni az autósokat, hogy álljanak meg. Ez sikerülni szokott, bár van, aki ettől morcos lesz, de az az ő baja, nem az enyém.

jónévez 2009.08.09. 18:38:47

@TH: "(pl. nem szabályozza, hogy több sávos út melyik sávjába kanyarodj)."
Erre véletlenül tudom a választ. Azért nem szabályozza külön, mert feltételezi az értelemszerűséget.
Értelemszerű, hogy ha egymással szemben állunk, és te jobbra, én pedig -ugyanarra a többsávos útra- balra fordulok, akkor én a belső, te a külső sávot választod a gyorsabb, egyszerűbb továbbhaladás érdekében.
De ha bármelyikünknek a majdnem szemben (pár méterre) levő utcába kell ezután fordulnia, akkor (ha szabályozva lenne, melyik sáv a kötelező) nem tudná megoldani a dolgot az autós. (erre is egy példa, jössz a Miskolci utcán kifelé, a Fogarasinál jobbra, majd a Csertőre balra. Ha kötelező volna a szélsőt választanod, sohasem jutnál a Csertőre. :) )

TH 2009.08.09. 18:46:15

@jónévez: OK, és ki a hibás, ha mondjuk mindkettő a belső sávba kanyarodik, és összeütköznek?

jónévez 2009.08.09. 19:18:49

@TH: Én, mert én kanyarodtam balra, tehát elsőbbséget kell neked, a szemből jobbra kanyarodónak adnom. Bármelyik sávba kanyarodsz.

Akkor még egy érdekesség: a 3,5t-nál nagyobb teherautómmal (ha azzal vagyok) a KÜLSŐBE kell balrakanyarodnom, és eközben kell neked, a jobbra kanyarodónak elsőbbséget adnom, a hátam mögött jövők pedig anyáznak. (nem is mindig tartom be emiatt, feltéve, hogy látom a szemből jobbrakanyarodó szélsőbe tartási szándékát)

TH 2009.08.09. 19:25:49

@jónévez: "Akkor még egy érdekesség: a 3,5t-nál nagyobb teherautómmal (ha azzal vagyok) a KÜLSŐBE kell balrakanyarodnom"...ez egy egészen konkrét tévedés, nem kell a külsőbe kanyarodnod. miért is kéne?

"Én, mert én kanyarodtam balra, tehát elsőbbséget kell neked, a szemből jobbra kanyarodónak adnom. Bármelyik sávba kanyarodsz."
Ez sem ilyen egyszerű, mert a kresz értelmezésben benne van, hogy:
"Több forgalmi sávos úttestről, több forgalmi sávos úttestre bekanyarodás esetén, sávból sávba kell bekanyarodni. Ha az egyes forgalmi sávokat terelővonallal egymásba átvezetik, ez esetben az útburkolati jeleknek megfelelően kell a bekanyarodást végrehajtani. Az ettől eltérő, tehát jobbra a külső sávból a belső sávba, illetve balra a belső sávból a külső sávba történő bekanyarodás esetén a jármű egyben sávot változtató járműnek is minősül (kétszeres irányváltoztatás), és ennek megfelelően a bekanyarodás szabályain kívül a sávváltoztatás szabályaihoz is köteles alkalmazkodni."

Ez a KRESZ szövegéből nem következik, és nem is értem, hogy miért számít, hogy hány sávos útRÓL kanyarodik az ember...

jónévez 2009.08.09. 19:32:17

@TH: Pedig pont ekkor számít, ez az értelmezés erről beszél. Ha több sávos útról kanyarodsz több sávos útra, akkor meg kell tartani azt a sávot, ahonnan indultál. (nem szabatos fogalmazás, de azt hiszem érted).
Ez azonban csak azok viszonyában számít, akik eddig is egymás mellett, jobban mondva, egy irányban haladtak.
A szemből jövők viszonyát ez nem változtatja meg az elsőbbség szempontjából, ami a kanyarodási szabályokból fakad.

jónévez 2009.08.09. 19:37:30

@TH: És valóban finomság az, amikor terelővonallal irányítják a kanyarodó járműveket, akkor tényleg azt követve kell kanyarodni. Így igazad van abban, hogy ilyenkor aki azt átlépi, az ugyanúgy elsőbbséget kell adjon annak, aki nem lépett át terelővonalat, mint máshol.

jónévez 2009.08.09. 19:42:40

@jónévez: Ha pedig egymást keresztezik ezek a terelővonalak, amit írok, ha ugyanabba a sávba vezetik az egyidőben érkező szemből jövőket, akkor visszatértünk az eredeti kanyarodási szabályhoz.

jónévez 2009.08.09. 19:46:57

@TH: " "Akkor még egy érdekesség: a 3,5t-nál nagyobb teherautómmal (ha azzal vagyok) a KÜLSŐBE kell balrakanyarodnom"...ez egy egészen konkrét tévedés, nem kell a külsőbe kanyarodnod. miért is kéne?"
Azért, mert a szélső forgalmi sávban kell vele haladni, és az nem érv, hogy jobban férek a belsőben. Ha semmi szabály, útburkolati jel stb. nem kényszerít az ellenkezőjére, akkor a 3,5t-nál nagyobb járművel a jobb szélső sávban kell közlekedni.

csak john 2009.08.09. 20:00:34

@jónévez: Közlekedni igen, kanyarodni mint fentebb. Bekanyarodsz a belsőbe, majd amint a forgalom engedi, kisorolsz a külsőbe.

csak john 2009.08.09. 20:02:27

@TH: Én is kb. így szoktam. De 2.-3. autónak illene megállnia. Itt azzal van a baj, hogy ki kell kényszeríteni azt, ami le van írva.

TH 2009.08.09. 20:04:17

@csak john: ezt akartam mondani én is.

@jónévez: "A szemből jövők viszonyát ez nem változtatja meg az elsőbbség szempontjából, ami a kanyarodási szabályokból fakad. "

"Az ettől eltérő, tehát jobbra a külső sávból a belső sávba, illetve balra a belső sávból a külső sávba történő bekanyarodás esetén a jármű egyben sávot változtató járműnek is minősül (kétszeres irányváltoztatás), és ennek megfelelően a bekanyarodás szabályain kívül a sávváltoztatás szabályaihoz is köteles alkalmazkodni."
Bizony, ha te balra fordulsz, a szembe jövő meg jobbra, de a belső sávba, akkor ez esetben NEKED van elsőbbséged, és a másiké a felelősség, mert rossz sávba sorolt.
Szerintem viszont ezt ki kéne terjeszteni egyéb utakra is azért, mert ez elég abszurd, hogy az elsőbbség attól függ, hogy ki hány sávos útról kanyarodik.
Pl. mi van akkor, ha te balra 2 sávosból kanyarodsz, de a szemből jövő 1 sávosból? Ez már elég zűrös helyzet...

TH 2009.08.09. 20:05:19

@TH: és hozzáteszem, hogy az sem számít, hogy hány kanyarodó sáv van, csak az, hogy hány sávos az út amiről mész...nem abszurd?

jónévez 2009.08.09. 20:09:54

@csak john: Az már AKKOR maga AZ ÚT. Ott azonnal a szélső sávba kell azzal az autóval tartani.
Mint Hofi mondta "ha a bíró a szájába veszi a sípot, nem azért teszi, mert az a sípnak jó. Az onnan már a mérkőzés"
Ha kikanyarodok, az ott az már az út, ahol a jobb szélsőben kell haladnom azzal az autóval. A rákanyarodás ez alól nem ment fel, csak a balrakanyarodáshoz felkészüléskor (besoroláskor) és az előzéskor vehetem igénybe vele a belső sávot.

TH 2009.08.09. 20:21:58

@jónévez: Ettől még semmi nem tiltja, hogy te a belsőbe kanyarodj, és aztán onnan sorolj ki később. És de, a rákanyarodás is felment ez alól, én még pl. úgy tanultam vezetni, hogy jobbra kanyarodáskor a buszsávba kanyarodtunk (ha volt), és onnan soroltunk beljebb eggyel. Ezek ilyen ingoványos területek, amik nincsenek túlszabályozva a KRESZ-ben.

TH 2009.08.09. 20:22:46

@csak john: ebben igazad van, de sok sofőr észnél van azért.

jónévez 2009.08.09. 20:24:52

@TH: Az első három mondatra: Ha nincs felfestve terelővonal, akkor bizony ez is azt jelenti (a kanyarodási szabállyal egybevéve), hogy a jobbrakanyarodó mindenképpen elsőbbséget élvez a balra (neki szemből érkezve) kanyarodóval szemben. Nem ugyanaz, mint amikor a jobbrakanyarodót a terelővonal egy bizonyos, míg a balrakanyarodót másik sávba tereli.
Ha nem tereli egyiket sem terelővonal, akkor ez csak azt jelenti, hogy az eddig egymás mellett haladók nem változtathatnak "csak úgy" az eddigi "egymás mellett élés"-en. A szemből kanyarodók a terelővonal hiányában (vagy ha ugyanabba a sávba tereli őket, ha van) a kanyarodók egymáshoz való viszonyában vannak, a jobbrakanyarodó elsőbbséget élvez.

jónévez 2009.08.09. 20:32:33

@TH: A kérdésre:
Ha én jövök a kétsávos balrakanyarodásból, bármelyik sávban is haladok, elsőbbséget kell adnom a jobbrakanyarodónak, ha őt nem tereli semelyik sávba külön terelővonal.
Ha őt terelővonal vezeti a szélső sávba, akkor ha én a belsőből kanyarodtam, a belsőben maradva nincs viszonyunk egymáshoz.
Ha én a külső (de balrakanyarodó) sávból fordulok balra, akkor elsőbbséget adok neki, esetleg (és itt van a párhuzamos kutya elásva :) ), áthúzódok a "belső" kanyarodó sávba, viszont ekkor már figyelemmel kell lennem a párhuzamos közlekedés és a sávváltás szabályaira.

jónévez 2009.08.09. 20:40:03

@TH: A buszsáv más, arra nem csak a lekanyarodáshoz feltétlen szükséges mértékben történő besorolást, hanem a kifordulást is nevesítik.

A teherautókkal kanyarodáskor viszont csak a balra forduláshoz szükséges besorolás és az előzés esete van említve a belső sáv szabályos használatánál, ami azt is jelenti, hogy egyéb esetben nem szabad, mert egyéb esetben a jobb szélső sávban kell haladni.

TH 2009.08.09. 20:54:27

@jónévez: Ebben is tévedsz, a kifordulás nincs nevesítve, a KRESZ ennyit mond:
..."Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá."

A kanyarodás: kétsávos útról kanyarodsz balra (szintén 2x2 sávos útra), ő veled szemben kétsávosról jobbra. A kanyarodáshoz terelővonal nincs felfestve.
Na, csak hogy tudd: ilyenkor, ha a belső sávba kanyarodik az illető, akkor neked van elsőbbséged vele szemben.

A teherautókkal kapcsolatban meg nem értünk egyet, nyugodtan kanyarodhatsz a belsőbe, csak utána sorolj ki.

csak john 2009.08.09. 22:22:53

@jónévez: Én mindig a hozzám legközelebb eső sávba kanyarodok. Ha az megvan, akkor utána átsorolok a megfelelőbe. Így nem tartom fel sem a mögöttem jövőket, sem a szemből jövőket. A jól látható különbség csak annyi, hogy a kanyarodás végén a sávváltásoknál már a másik oldalon megy az index, az ív pedig pár kocsihosszal több. Még mindig szabályosabb és életszerűbb, mint jobbra kisívben a nágysávos út belső sávjába fordulni, miközben a szemből jövőt felpaszírozom a sávelválasztóra/villamosra/szemben álló autóra.

TH 2009.08.09. 22:51:49

@csak john: nagyon egyetértek, magam is így teszem, és teherautóval is így tenném.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.08.11. 07:39:19

@jónévez:

"én kell lassítsak, ha a másik (aki egyébként elsőbbségadásra kötelezett) már benne van a kereszteződésben, én meg csak közeledem."

Nézzük ezt zebra ügyében. Ha az autós már a zebrán van, és én még csak közeledek a zebra felé, akkor az autós nyert.

Ergo a példa túlzottan is jó volt.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.08.11. 07:51:06

És komolyan nem bírom megérteni, egyesek miért nem bírják felfogni, hogy az úttestre azért maszatolnak fel mindenféle csíkokat, hogy megváltoztassák az úttest alapértelmezett használatát. Lehetne úgy is, hogy a csíkok ellenére tök ugyanúgy kell használni, bár az nekem kicsit a festék pazarlásának tűnne.

Tény, hogy a csíkoktól az úttest adott szakasza nem alakul át járdává, ám az úttest egyéb szakaszaihoz képest jelentékenyen módosul a szerepe, ezért az úttest nem kiemelt szakaszaira érvényes szabályok egyszerűen nem érvényesek rá.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.08.11. 07:53:36

@TH:

speciel ebben az esetben, ha mindketten szabályosan közlekedtek, elsőbbségi helyzet nem léphet fel, ugyanis bőven el tudtok kanyarodni egymás mellett. Érdekes, milyen sokan hiszik azt a baromságot, hogy keresztezni fogjátok egymás útját ...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.08.11. 08:02:45

@TH:

"A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen az elsőbbség kifejezetten csak azokat a gyalogosokat illeti meg, akik már a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebra) haladnak."

kérdés, fizikailag hpg tudod ezt az elsőbbséget megadni.

Pl. mész ötvennel, gyalogos áll az út szélén, majd mikor öt méterrel a zebra előtt vagy lelép. A szabály nem rendelkezik arról, mikor léphet le, tehát elsőbbsége van, ám te már nem tudod megadni az elsőbbséget, méghozzá azért, mert meg sem próbáltad.

Ha nagyon szó szerint értelmezzük a szabályokat, persze, ki lehet hozni, hogy a gyalogos kussoljon, és várjon öt évet folyamatos forgalom mellett, amíg valami buta autós átengedi. Márpedig Bépesten százszámra van olyan lámpa nélküli zebra, ahol a hozzád hasonlók kresz értelmezése alapján órákig kellene várnia a gyalogosoknak. Ami egyértelműen azt jelentené, hogy a megkülönböztető jelzés felfestésének nem lenne semmi értelme.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása