Kifejezetten szerény nevű olvasónk, Claudius_az_Isten küldte be nekünk az alábbi sztorit egy negatív élményének hatására, pontokba szedve azt is leírja, hogy nekünk, autósoknak mire kell jobban odafigyelnünk, hogy béke legyen és szeretet, no meg hogy elkerüljük a baleseteket.
Elöljáróban megemlítem, hogy 40 éves elmúltam, 23 éve autózom, több, mint 700.000 km-t vezettem. Valamivel több, mint 2 éve robogózom, így van némi rálátásom mindkét oldal szempontjaira, vezetési kultúrájára és viselkedésmintáira. Írásomban igyekszem átlépni a sztereotípiákat, bár nyilvánvaló, hogy mi magyarok zsigerből kategorizálunk, elítélünk és utálunk.
Mai történetem akár szokásosnak is mondható lenne, de a sebességek igazán veszélyessé tették.
Egy 50 ccm-es robogóval közlekedem. Ma reggel fél 7 körül a Lágymányosi-hídon tartottam Budára kb. 60 km/órás sebességgel a külső sáv szélén. A híd első harmadában a forgalom is ezzel a sebességgel haladt. Itt még az autók viszonylag szellősen követték egymást. Egyszer csak egy bordó VW Jetta ment el mellettem legalább 90-el. (Majd a következő 200-300 m-en folytatta a szlalomozást. De a híd közepe tájékán már lehetett látni, hogy a végén lépésben halad a sor.)
A tisztelt száguldozó elhaladásával 2 problémám volt.
1. A tükre biztosan nem volt 10 cm-nél távolabb
2. Szlalomozva érkezett, mert néhány másodperccel hamarabb még nem láttam, így felkészülni sem tudtam, hogy esetleg a sáv legszélére húzódjam.
Mit mondjak, az eset után első reakcióm az ijedtség, második a düh volt.
Aki volt már hasonló szituációban, az tudja, hogy milyen a halálfélelem. Aki pedig még nem volt, és megfelelő oldaltartás nélkül szokott hasonlóan előzni, annak kívánom, hogy ismerje meg az érzést következmény nélkül.
Na és mit ad Isten, a rakparti lámpánál utolértem az embert.
Most utólag elnézést kérek a viselkedésemért, de ráütöttem a kocsi tetejére –tenyérrel, hogy ne horpadjon be-, és szóltam, hogy tekerje le az ablakot. Mikor meglehetősen ingerülten szóvá tettem a manővert, mondván, hogy ami az ő autóján csak karcolás, az nekem kórház, vagy temető, még ő szidta a Qrvanyámat, hogy ne ütögessem a kocsiját, mert kiszáll, és megver.
Utólag nem bánom, hogy nem szállt ki, mert amennyi adrenalin bennem volt, biztos, hogy hirtelen felindulásból megörökítettem volna az arcát domborműként a motorháztetőben. S most erre nem lennék büszke, nem beszélve a következményekről.
Azért itt azt is megemlítem, hogy a korábbi hasonló esetekben legalább 50%-ban az „elkövetők” elnézést kérnek.
Kedves Autóstársak!
Tudom, hogy Nektek is megvannak a történeteitek az idióta, felelőtlen, ön-, és közveszélyes motorosokról, robogósokról. Ugyanúgy elítélem őket, mint a ma reggeli Jettást.
Ám kérlek Benneteket, hogy legyetek néha belátással felénk, ne általánosítsatok a fentiek okán, s ha hátrányotok nem származik belőle, segítsétek a közlekedésünket!
1. Motoros, robogós, a legkisebb balesetben is súlyosan megsérülhet.
Előzésnél tartsatok oldaltávolságot! Egy kisebb útegyenetlenség miatt képes a motor 15-20 cm-t oldalra mozdulni, a gödrökről nem is beszélve, amit kis kerekű robogóval célszerű kikerülni.
Az is fontos, hogy tartsatok követési távolságot, mert a motor fékje sokkal hatékonyabb, mint az autóé. (Én például még tükörbe nézés után is csak ritkán merem megadni a gyalogosnak az elsőbbséget, ha még nem indult el, mert 1-2 alkalommal majdnem rátolt az autós a zebrára.)
2. A legtöbb esetben, amikor előrecsorgunk a lámpánál, semmilyen hátrányt nem okozunk a többi közlekedőnek. Míg a robogós legfőbb célja, A-ból B-be eljutni minél gyorsabban, és lehetőség szerint egyben J, addig minden negyedik, ötödik autós a zöldnél keresi a kuplungot, vagy épp el van merülve valami fontos beszélgetésbe, netalán telefonál. Ergo nem halad, vagy indokolatlanul lassan.
3. Ha mindazok, akik praktikumból, a gyorsabb közlekedés miatt választják a 2 kerekűt, autóba ülnének, mindenkinek rosszabb lenne. Nagyobb forgalom, lassabb haladás, nagyobb környezetszennyezés.
4. A motorozás sem fenékig tejfel. Nyáron 50 fok a lámpánál, hidegebb időben, esőben menet közben fázunk. Nagyon sokan nem szórakozásból használjuk, hanem az időmegtakarítás miatt, nem is beszélve azokról, akiknek ez a munkaeszköz. Annak biztosan örültök, amikor a megrendelt pizza hamar megérkezik. J
5. És még 1 gondolat. Szabályos, nem szabályos. Ez a post most nem erről szól, de biztosan lesznek ilyen értelmű bejegyzések. Mindössze annyi önkritikát kérek, hogy csak az szóljon az előrecsorgó, vagy buszsávban haladó motorosok ellen, aki még soha nem ment át sárgán, aki mindig megáll a zebránál várakozó gyalogosoknak, és aki betartatná a robogósokkal az 50 éves rendeletet, hogy max. 40, és nem előzné meg sávon belül.
Köszönöm, hogy elolvastatok!
U.I.: Miközben a Postot írtam, kisírt szemekkel jött be egy kolléganőm, akinek reggel már meséltem az esetemet, hogy egy barátját elütötték a Komjádi előtt. Nemrég az Indexen is megjelent.
Az utolsó 100 komment: