Nem sűrűn szoktam Debrecenben járni, legutóbb akkor voltam, amikor az Index meghívott a tavaly nyári Campus fesztiválra, de sokkal több bajom volt az időjárással, mint a közlekedéssel. Istvánnak velem szemben sokkal több a tapasztalata utóbbi terén és ezt meg is osztja most veletek.
Debrecenben lakó, pesten tanuló egyetemista vagyok, és ma jutottam el oda egy délelőtti kis autókázás után, hogy egy gyors körképet adjak a debreceni autós viszonyokról. Ennyivel tartozom embertársaimnak, tudniuk kell hogyan edzék magukat lelkileg ha a Kálvinista Róma felé tartanak.
Mert némi relaxáció és fű nélkül kvázi képtelenség az ép elmeállapot és a beszámítható viselkedés megőrzése, nekem különösen, aki Pesten bringával járok, és mintegy sokként ér az a herélt perzsamacska mentalitás, ami a városban uralkodik. Főleg a hétvégéken.
Nos Debrecenben alapvetően 3 féle autós található. A többség a Thaliás-Ignises cívispolgár, ráhasalva a kormányra, simléderes birkabőr sapkában, vagy egyéb jellegzetes viselettel, ami csak az őshonos, gondolkodás nélküli közalkalmazottakra jellemző. Nos ők az az állatfaj, akik csak párban képesek mozogni, egyedül félnek, és ezt általában úgy valósítják meg, hogy jóú óúvatossan mennek negyvennel egymás mellett a belső és külső sávban, és nincs az az Isten, hogy belenézzenek a visszapillantóba.
Az óvatosság mint jelző azonban a lámpáknál teljesedik ki, amikor is zöldre váltás után 3-4 másodperccel kell az autót egyesbe tenni, és lassan 35-re gyorsulni, mert még ki tudja, mi minden történhet. És ez természetesen az egész sorra igaz. Tehát zöld, 1...2...3...4 elindul az első kocsi 1...2...3 elindul a második 1...2...3 a harmadik.
Ki tudja miért, a romániai mintát követve nálunk is felszereltek számlálókat, tökéletesen céltalanul, ugyan is egy visszafele pörgő számsor kevés ahhoz, hogy az évszázados mentalitásban akár csak a legkisebb változásokat is hozza. Kivéve egy esetet. Zöld hullám esetén ugyanis stabilan mászik a forgalom 40-45-el, egészen addig, amíg a számláló kb a 3-as számig nem ér. Nos akkor viszont látványosan észbe kap a kedves álmodozó, nagy gázzal átnyom a sárgán, majd visszalassítva mászik tovább, és mi, akik mögötte másztunk szükségképpen ottmaradunk a pirosnál.
A másik kaszt a mindenhol ismert Opel Astrás huszonéves fiatal baseball sapkában, kapucnis pulcsiban, igénytelen, kilencvenes évek óta stagnáló és újdonságot nem hozó proli pocsaji centrál disco stílusú elektronikus zenével, xenonosan kékes hatású sima izzókkal, sportkipufogóval, róluk nem kell írni.
Ám furcsa, hogy nálunk az x6-os és testvérei klán se az igazi. Igazi barbár harcos mivoltukat csak a pénteki csúcsban mutatják meg. Hétvégén, főleg ha a feleség/barátnő vezet csak 1-2 buszsávos jobbról előzésért lépik át a 45 km/h-s sebességet.
Mindezt nagyban segítik a város közlekedésmérnökei, akik tevékenységükért pénzt kapnak, sőt, ami még szomorúbb, az egyetem hajlandó volt diplomát adni a kezükbe. Debrecen a lámpák városa. A kertvárosi rész 1-2 bizonytalan sofőrét segítendő a négysávos bevezető út forgalma 2 kilométeren négyszer kényszerül pihenőre, ugyanis minden egyes kertvárosi utcácskához lámpát tettek, hogy az az irdatlan mennyiségű forgalom (0 azaz nulla, csúcsidőben 1-2 autó) nyugodtan feljöhessen.
Minderre, hogy ne kelljen kapkodnia 2 perce van, csakúgy arra, is, hogy a szembe lévő kertvárosi utcába áthajtson a saját kertvárosi utcácskájából. Tök logikus. Reggel 7.20-kor tömegek mennek át a zomszéd kertvárosi utcába kocsival, ami indokolja a négysávos útvonal megállítását.
Nem is beszélve a 15 ezres józsai külső tanya nevű részről(ahol lakni vagyok kénytelen), ahol is a józsa pláza miatt felépített lámpa 3 percig engedi ki a hatalmas vásárlóközönséget a pláza parkolójából. Nos a plázában 1 teszkó szupermarket, nem hipermarket, csak szupermarket, zöldséges, gyógyszetár található, meg mittudomén, medence diszkont.
Lényeg az, hogy 2-3 autónál több autó se lekanyarodni nem akar a tescoba, se onnan kijönni. Ja, a dm és tesco kivételével hétvégén zárva vannak a boltok. Persze mindez elenyésző érv arra, hogy a lámpákat hétvégére áthangolják. Sőt, vkb 25 másodpercig minden lámpa piros. Jobbról balról elölről hátulról, oldalra kanyarodva...mind.
És el is érkeztünk az utolsó előtti témához a lámpák összehangolásához. Nem elég az, hogy kb 200 méterenként fordulnak elő (kíváncsi vagyok kinek milyen lámpás rokona van a városvezetésben), ahogy egy 60-as táblával gyorsított négysávos úton kapunk egy pirosat, a 200 méterre lévő lámpa akkor vált zöldre, és ahogy mi zöldet kapunk, az bepirosodik.
Sokszor gondolok arra, hogy ez csak tervezett, pontos számítások alapján lehetséges, mivel ha csak találomra állítanák be a lámpákat, akkor is azok nagy száma miatt legalább kettőnek a városban összhangban kéne lennie. A matematikai valószínűvég miatt csupán. De nem.. Mindegyik tökéletesen üti egymást. Ha egyenesen, ha jobbra, ha balra megyek is. Mind. Az összes.
És ennek mindezt megkoronázza az a vízvezetékcsere, amit a város legfontosabb útvonalán szeptemberben kezdtek el. Nem, nem június végén, amikor iskolai szünet van, nyaralnak az emberek, nem. szeptemberben, sávlezárással, és persze szép lassan, mert fagyban, esőben csak nem lehet úgy haladni. Ja, hogy nyáron jó idő van, és nem kell ilyenek miatt félbe hagyni....ezredleges.
Nos tehát ezek a remek körülmények párosítva a helyi lakosság hallatlan vitalitásával, frissességével egy egyedülálló élményhez juttat minden Debrecenben vezetni kénytelen, nem helyi mentalitású autózót.
Marcellusca 2009.11.16. 12:13:35
Mondom ezt úgy, hogy X éve lakom Pesten, de vidéken nőttem fel és sűrűn járok vissza.
Vidéken mindenre "van idő" és nemrohannak az emberek. :)
Nem a lóf@szt! :)
Csak mindezt tétován teszik.
Bekanyarodás (főleg jobbra) gyökkettővel, gyorsítás 0-40-45-re (nem, nem, még véletlenül sem 50-re!) 28 sec és 876 m alatt sikerül. :D
Nehéz "visszaszokni" a vidéki vezetési stílushoz.
Viszont annál könnyebb felvenni a pestit. :D
Lacaca 2009.11.16. 12:24:12
Igazad van, siet ő, csak a maga módján. Persze ha kikerülöm, akkor felülkerekedik a sértett egója és elkezdi nyomni.
Marcellusca 2009.11.16. 12:32:32
Kerecsend felől átjutni a tecsóba.
Nem kis agyzsibbasztás. :)
2009.11.16. 12:34:41
„...Ki tudja miért, a romániai mintát követve nálunk is felszereltek számlálókat, tökéletesen céltalanul...”
És mit szólnál, ha azt mondanám, hogy pl. arra jó, hogy lásd, mikor lesz sárga, és ne egy km-ről kezd magad beleélni: „még átérek”, utána lepattanj a kereszteződést addigra (jogosan) uraló Uralró' (jájjjj... :-D )
Egyébként nekem kimondottan jól szokott esni 200km autópálya után egy kis lazítás.
psmith 2009.11.16. 12:36:00
Biztosan velem van a baj.
Marcellusca 2009.11.16. 12:37:45
Más városban meg azt mutatja, hogy hány sec. múlva lesz zöld.
Aztatsenem tuggyák értelmeznyi! :)
Marcellusca 2009.11.16. 12:38:33
2009.11.16. 12:43:50
Ha jól emlékszem azt !is! mutatja. Lehet ez a baj? :-D
2009.11.16. 12:48:44
Lacaca 2009.11.16. 12:54:28
Lacaca 2009.11.16. 12:58:39
csak john 2009.11.16. 13:07:31
Egy történet. Meglátogattam az ismerősőmet Békéscsabán. Reggel kicsit későn sikerült elindulnunk a célunk felé, ő meg ijesztgetett, hogy ilyenkor már dugó van a városban. Felrémlett előttem 5 m/perces araszolás a körúton. Ráfordultunk a főútra, ő lemondóan kommentálta, hogy igen, sajna itt a dugó. Én bután nézek ki a fejemből. A dugó megfelelt egy Árpád-hidnak hajnali kettőkor! Így folyamatosan 50-nel haladva mentünk célunk felé. Én meg hangosan röhögtem!
Fernando Torrent 2009.11.16. 13:13:19
- zöldhullámok bőven vannak, egyszerűen nem kell nyomni neki, 50-55-tel majdnem minden úton kilométereket tudsz gurulni (persze van egy-két kivétel, de összességében ettől a néhány utcától eltekintve nincs semmi probléma)
- a tempó nem 40-45, hanem 50-55, ennél tényleg csak ritkán gyorsabb, nincs 70-80 a városban
- a sor elindulása a lámpától valóban elég lassú néha, de messze nem olyan drámaian, mint ahogy a posztoló beállítja
- a legtöbb út sima, normális minőségű, van egy-két rázós, kátyú apró mellékutcákban pár hétig meglevőkön kívül gyakorlatilag semmi
- rendszeresen átengedik a gyalogost a zebrán, normális oldaltávolsággal kerülik a biciklist
vagyis bár tötymörgés/szerencsétlenkedés itt-ott előfordul, de úgy általában inkább nyugisabb, kulturáltabb a közlekedés
Roltii 2009.11.16. 13:23:16
Mellesleg Bp-n is a legtöbb ember nem képes elindulni majd felgyorsulni, csodálatos, amikor reggel az Üllőin gyök2-vel jönnek be, mert azt hiszik hogy dugó van, miközben nincs is...persze utánuk már van, de ezt nem fogják fel. Lehet látni, ahogy egy zöld lámpától egyszerűen nem gyorsulnak fel, pedig előttük több száz méter üresen van, de mivel lassan mennek kevesebben érnek át a lámpákon, és így alakul ki egyre inkább a dugó.
psmith 2009.11.16. 13:34:28
Mivel ha jól tudom Debrecenben még a villamosmegállókba is terveznek (tán már meg is valósult?) számlálót, szerintem tudják.
theutat villám 2009.11.16. 13:35:48
psmith 2009.11.16. 13:38:06
Ezt talán ne forszírozzuk! Már a 17 éves fiam is autóversenyen indul, én meg télen is roadsterrel járok.
twilight.struggle 2009.11.16. 13:38:08
Lacaca 2009.11.16. 13:58:41
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.11.16. 13:59:08
Gratula :(
Lacaca 2009.11.16. 14:03:47
Tajszon 2009.11.16. 14:08:29
SZÉÉPP!
Uaz469 2009.11.16. 14:09:07
Tapasztalatból írom, hogy sok szempontból Debrecenben rosszabb a közlekedési morál, mint Pesten, kevésbé előzékenyek az emberek, legalább annyira agresszívak, durván átmegy mindenki a piroson, és fogalmuk nincs még az alapvető forgalomsegítő dolgokról, mint a zippzár, kereszteződésbe nem behajtani, ha nem tudsz átmenni rajta, stb.
Mindezt úgy, hogy összehasonlíthatatlanul kevesebb a kocsik száma és az utak terheltsége.
Ha a csak debreceni mentalitással közlekednének Pesten, szerintem 1 nap alatt végleg behalna a város.
Tajszon 2009.11.16. 14:18:30
Marcellusca 2009.11.16. 14:37:58
Gratulálok! Te is gyarapítos a finkcionális analfabéták táborát.
Idézek. A poszt első sora emígyen vagyon írva:
"Debrecenben lakó, pesten tanuló egyetemista vagyok,..."
Marcellusca 2009.11.16. 14:38:40
Roltii 2009.11.16. 14:44:17
(Ráadásul rühellem ezt a "Pesten" szóhasználatot, ez Budapest b+meg, Pest meg egy megye, ami körbeveszi Bp-t...)
Marcellusca 2009.11.16. 14:52:24
Mint olvashattad, a kommentelők között vannak olyanok, akik itt is, ott is vezetnek. Nem, nem áramot. Ótót. Úgyhogy csak megerősíteni tudjuk a posztoló észrevételeit.
Az megsenem furdút a fejedben, hogy másvalaki ótójában ült már? Vagy, hogy bringáról (motorról, gyalogosan is) jól láthatók egyes bénázások?
Ja, és csakazér'is pesti.
Ugyanis a XIII. kerületben lakom és az Budapest Pest nevű felén található.
És csakazér'is, méginkább AngelLand!
xD
rcgames.ro · http://rcgames.ro 2009.11.16. 14:53:14
(megvan az a reklám amikor a szonda kipakolja a bárpultot a Marson és megkérdezi egyik fickó a másiktól, hogy "And now?"... valahányszor Debrecenben járok eszembe jut a válasz)
teabore 2009.11.16. 14:53:21
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.11.16. 14:53:43
laposmacska 2009.11.16. 14:56:08
laposmacska 2009.11.16. 14:57:25
laposmacska 2009.11.16. 15:00:51
atila68 (törölt) 2009.11.16. 15:01:01
- jobbról előzős Punto
- kalapos Thalia
- "sport" Swift II.
- xenonosan kékes(c) Astra 1.4
A nagy fekete autó nem ér.
Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.11.16. 15:05:34
1. Az emberek Debrecenben nyugodtan vezetnek.
2. Posztolónk egy egyetemista, aki még az "edzzék" szót sem tudja leírni.
3. Fiatal életkorából adódóan 70-80-nal menne, ahol csak lehet, ha neki a 45-55 tötymörgés (érdekes, engem nem szokott zavarni, pedig nem vagyok egyetemista, ha autózom, akkor általában dolgozom).
4. Szóval - ahogy egy kedves kommentelő írná - már tudom, ki a hülye, de nem mondom meg.
Ferocious 2009.11.16. 15:07:02
Rendszeresen járok Debrecenbe, de állíthatom, hogy Miskolcon sokkal taplóbban közlekednek mint Debrecenben (Győrről nem is beszélve).
Tajszon 2009.11.16. 15:07:13
Tajszon 2009.11.16. 15:08:07
Roltii 2009.11.16. 15:09:01
rohadtul nem ugyanaz utasként és sofőrként megélni az eseteket, legalábbis számomra...10 éve vezetek itt Bp-n, és anyósülésről, ne adj isten hátulról teljesen más 1-1 szitu, de igazából még "Pesten" is hatalmas különbségek vannak attól függően, hogy melyik részén vezet az ember. Sőt, akár még kerületen belül is megfigyelhető különböző mentalitású vezetőkkel megáldott részek.
A Pestes részhez meg csak annyit, hogy engem zavar ez van és kész. Az, hogy az én véleményem szerint ez rossz szóhasználat, nem jelenti azt, hogy tényleg az. Tényleg ez egy olyan dolog, amibe bele kell kötni...
Sőt, azt is rühellem, hogy mindenhol a Thalias fogalomként szerepel, ahogyan a Suzukis is. Thalia jópár éve kimagaslóan jó ár-érték ajánlat volt, meg a Suzuki is az. Lehet fikázni, van is rajtuk mit, de ezzel az erővel szóljunk le mindenkit, akin olcsóbb ruha van... Az, hogy ezek között arányaiban több a szar sofőr, ez is vitatható, inkább az eladott típusok nagy száma miatt látni relatíve sok (valójában annyira nem is ) idiótát ezekben...
DonnaNyányó 2009.11.16. 15:30:04
Falusiak, haza!
:D
Lacaca 2009.11.16. 15:36:06
Roltii 2009.11.16. 15:42:37
BP a nevük, a logoban pedig bp van...Sehol nem láttam őket még Bp-ként...se sebaj, megpróbáltad.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.11.16. 15:45:50
Lacaca 2009.11.16. 16:06:40
csak john 2009.11.16. 16:38:55
Most olyan ember ír posztot Debrecenről aki útálja azt és szeretne budapesti lenni. Ráadásul Budapesten csak bringával közlekedik, ami azt jelenti, hogy őt mindenki megelőzi, viszont a piros nem tartja fel. Amint autóba ül otthon, akkor ő akar mindenkit megelőzni, de nem megy, mert ott nem tud átmenni minden piroson.
Még szerencse, hogy a posztoló próbál objekív lenni! Vagy nem!
2009.11.16. 16:42:35
2009.11.16. 16:45:14
Nincs kitáblázva lószar se,ott van lámpa ahol nem kéne,ott nincs ahol kéne... Nem sokszor jártam ott,de az eddigi tapasztalataim alapján szarabb mint Budapest,de nem a sofőrök miatt.
Marcellusca 2009.11.16. 16:47:23
Ismerős fogalom? :)
Na, inkább telepítem és kipróbálom az új COD-ot. :)))
Majd reggel jelentkezem. :D
Marcellusca 2009.11.16. 16:48:25
Inkább anyázzunk? :D
Hüje! :D :D :D :D
Roltii 2009.11.16. 16:59:17
ismerős, én is szeretem:D
A COD pedig kiba**** jó, sok sikert!
egyébként én székesfehérváron utálok a legjobban közlekedni, egyszerűen rühellem az összes utat ott:(
Tajszon 2009.11.16. 17:01:48
Ha már úgyis trendi példálózni mostanság más országokkal, én nem 1 országban láttam már városon belül 70-es néha 80-as táblát is, persze nem 2x1 sávos kertvárosban.
2009.11.16. 17:06:17
Akkor tegyenek ki 70-es táblát,és kész.
De ne kényszerítsék az embert gyorshajtásra...Ha zöldhullámon akarsz átmenni egész Pécsen (1-2 lámpa kivételével kivitelezhető) akkor kb. 2-szer trafiznak le hazáig,ami nem valami előnyös,ennek ellenére én inkább megyek 70-el és reménykedem mint hogy mindenhol pirosat kapjak...
devisionhun 2009.11.16. 17:51:41
Én Kecskeméten szoktam ledobni a szíjjat.
Nem sokat járok, de mostmár inkább az autópályáról megyek be kis kerülővel, mert még a 27 éves 120L skodával is le kell magam szedálni ehez a tempóhoz.
Ja, de próbálj előzni és valami helyi jaszkari mindjárt beáll eléd fékezgetni... (nameg a már megszokott "nehogy egy szar skoda megelőzzön, nem ezért vettem 35év 0forint kezdővel suzukit!")
Tornado86 2009.11.16. 18:23:30
psmith 2009.11.16. 23:33:56
sajnos kisegítő iskolai szintre nem tudok lemenni.
Legyen az, hogy te nyertél.
Agyalap 2009.11.17. 13:37:36
Hál' Istennek Debrecenbe is betette a lábát a pesti közlekedési mentalitás, remélem lassan ott is olyan parasztok lesznek egyes autósok mint itt a fővárosban.
Roltii 2009.11.17. 13:46:16
én megígérem neked, ezen leszünk hétvégén az asszonnyal, mikor is Debrecenbe megyünk:DDD
Agyalap 2009.11.17. 14:08:52
Bár itthon is jó lesz a hétvége. Birkabőr sapkát hozzatok Debrecenből.
Ha leesne már az első hó az jó lenne. Akkor a besz@ri vezetők otthon maradnának, a májer srácok meg felcsavarodnának a villanyoszlopra.
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.11.17. 15:55:28
Tegyük még hozzá a Mikepércsi utat is, ahol lehet hasítani, és szoknak is...
Eleve 60-ra (!) vannak kalibrálva a lámpák.
Ennyit, a béna debreceniekről.
Ez is egy kis elpestiesedett köcsög lehet, akit viszont ott tartanak nagyon vidékinek. :-P
DonVincenzo 2009.11.18. 22:01:38
Talán még kiegésziteném azzal a tipussal aki a 60-as táblával végigpakolt belső körúton (Mester u.-Hunyadi u.-Rákóczi u.-Burgundia-Klaipeda) végig 45-el "halad" lemaradva 80-100 méterre az előtte haladótól. Végülis ő már átért a zöldön,a mögötte jövők meg le vannak szarva.
cso zsi 2009.11.18. 22:13:28
A témaindítóban leírt helyzet egyébként minden városban visszaköszön. Aki a fővárosi autózásba született, és azon szocializálódott, annak a vidéki utak "autófolyama" állóvíz.
Székesfehérváron, Győrben és Szegeden is találkoztam az egymás mellett haladó lassúhajtókkal, bár Szegeden tetéződik a román átmenőfogalommal, akik viszont úgy gondolják, hogy Hegyeshalomtól Röszkéig 4 óra alatt meg kell tenni az utat.
ramirez7788 2009.11.19. 21:30:54
Mondjuk én a dunántúlról származom, lehet hogy ezért nem illeszkedek jól a helyi viszonyokhoz :)
c.vieri 2009.11.21. 20:08:19
Pécsett vezetek sokat még meg Kecskeméten, mindkét városnak megvannak a sajátosságai a forgalomban. pl. Pécsett a körforgalmaktól meg vannak őrülve az emberek, ahogy meglátják, elgurul a gyógyszerük, én Kecskeméten megszoktam, ott úton-útfélen körforgók vannak :) Kecskeméten meg feltűnően kevés a "letollak az útról, mert lassan mentél, k*csög!" mentalitású egyén van, ott más problémák vannak.
Roltii 2009.11.24. 09:34:28
- ELNÉZÉST MINDENKITŐL, tényleg faszul van kitalálva az egész. Az autópálya végétől mentünk be Debrecenbe, pontosabban a Nagyerdőhöz. Mindenki lassan vezet, nem használják ki a sávokat, de ha beállsz egy megszűnő sávba egy lámpánál tuti, hogy leakarnak gyorsulni...
Baromi sok lámpa van, szarul beállítva. Kanyarodni nem tudnak az emberek, azt hiszik, hogy elsőbbséget kell adni még a betonrésből kinövő gyomnak is.
Ha véletlenül két sáv kanyarodik ki egy útra, akkor tuti, hogy középre a választóvonalra kanyarodnak és leugatják azt, aki ráesik a dudára, hogy esetleg ne törjék szarrá a kocsiját(én voltam a dudával...).
Szóval nem volt ott jó vezetni, de legalább jót pihentünk az Aquaticumban...
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2009.12.10. 21:43:02
szar lámpahangolás, zéró zöldhullám, hosszú reakcióidős reakciósok csúcsforgalomban (csúcson kívül meg ki nem szarja le őket), balfasz biciklisek (mondom ezt én, biciklisként), életveszélyessé parkolt gyalogátkelőhelyek (csapó utcán piros fehér zebrák?), nincs faluelkerülő körút, így minden átmenő forgalom szinte a belvároson halad keresztül, a kósa tér (főtér) lezárása miatt megnövekedett és túlterhelt "körutak", inkompentens és kapzsi holdingos vezetés, és a kátyúk (télen javítják, tavaszra szarrá megy, tavasszal javítják nyár végére tropa).