Azt hiszem, Ganyager kicsit kevésbé látja objektíven a lenti helyzetet, mint egy ismeretlen kívülálló, de azért van abban valami, amit írt. Nem tudom, ti hogy gondoljátok, én most inkább adnék igazat a rendőröknek, mint levélírónk ismerősének, ha mindenképpen egy vétkest kell választani.
Tudom, a rajz nem egy nagy művészi alkotás, de a lényeg látszik rajta. Aki jár erre felé az jól tudja, hogy ez az útszakasz nagyon forgalmas.
NAGYON NAGY CSODA VOLT, hogy volt legalább 20 mp, amíg csak két képen szereplő autóról lehet beszélni!
1.: kék autós (ismerősöm)
2.: zöld autós (idegen)A zöld autós ahogy látszik indexelt, mert nyilván tankolni szeretett volna, tehát az "A" kereszteződésben befordulni. Látszott is, hogy fogy a lendülete.
A kék autós ezt látván (és persze azt is megnézve, hogy a zöld autós mögött jön-e valaki, ill. jobról sem jön senki), balra kihajtott a "magasabb rendű" útra. Idáig (SAJNOS) én is így tettem volna, ha ugyanez lett volna a szitum.
Bekövetkezett a baleset, mert a zöld és a kék autó összeütközött. Hogy miért? Kiderült, hogy a zöld autós nem is az "A" kereszteződésbe szeretne befordulni, hanem a "B"-be!
Rendőrt hívtak és ezek után (amit tényleg nem értek) a zöld autóst nyilvánították ártatlannak!
Szerintetek???
2009.11.17. 16:48:29
Én is nekilódultam volna...
Nikorene 2009.11.17. 16:49:18
Nikorene 2009.11.17. 16:50:29
De ez csak vélemény.
Lipi1945 2009.11.17. 16:51:57
2009.11.17. 17:07:27
Viszont szerintem kevesen nem indultak volna el...
Lipi1945 2009.11.17. 17:14:23
Fernando Torrent 2009.11.17. 17:27:25
misitcom 2009.11.17. 17:34:50
misitcom 2009.11.17. 17:36:08
Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.11.17. 17:36:17
Peetee 2009.11.17. 17:42:00
Jeff 2009.11.17. 17:42:27
PitBuli 2009.11.17. 17:47:57
:)
Tornado86 2009.11.17. 17:52:04
Logikus a helyzet, ezért is tartom jó ötletnek átvenni a román KRESZ szabályozásait, mely szerint lakott területen legalább 50, azon kivül legalább 100m-en keresztül vagy köteles indexelni.
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.11.17. 17:54:57
M_a_r_c_o · http://www.irodawebaruhaz.hu/ 2009.11.17. 17:55:31
Ugyanakkor én is kifordulok jórészt ilyen helyzetekben, mert különben órákig állhatnék a kereszteződésben. Igaz mióta hallottam ezt a sztorit, sokkal óvatosabban.
ganyager 2009.11.17. 18:04:36
- "Csúnyán mondva" a mások híbájából tanulunk, de legjobban "?sajátunkból?"
- Mindenesetre, mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánok!
Kalányos Márió 2009.11.17. 18:24:02
dzsozy88 2009.11.17. 18:24:54
Múltkor állok a körforgalomnál, mennék befle, nézek balra, csávó kiteszi az indexet jobbra, na mondom akkor haladhatunk. Természetesen nem ment ki a körforgalomból,szerencsém volt, hogy nem lett kocc.
Kalányos Márió 2009.11.17. 18:31:15
cmyk 2009.11.17. 18:35:14
Kalányos Márió 2009.11.17. 18:49:04
Különben meg szarjon sünt, aki összezavarja a közlekedés többi szereplőjét az össze-vissza indexeléssel!
Kalányos Márió 2009.11.17. 18:49:39
vérengző kismalac 2009.11.17. 19:05:42
Kalányos Márió 2009.11.17. 19:18:19
vérengző kismalac 2009.11.17. 19:21:26
A kék autónak mindenképpen. Lehet, hogy jobban járt, hogy a zöld gépjárművel ütközött.
Matrix_ 2009.11.17. 19:26:34
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.17. 19:38:10
Kalányos Márió 2009.11.17. 19:45:02
Amikor elmaradt jobbról a forgalom, jött balról egy okoska, aki nem indexelt, de mégis bekanyarodott jobbra mellettem. Szídtam is magamban, hogy miért nem tudott indexelni, már rég kimentem volna balra nagyívben, így nem tarom fel a mögöttem levőt sem.
Nem sokkal mögötte persze jött megint valaki balról, és miközben arra gondoltam, miért nem tudnak ezek indexelni, ha lekanyarodnak jobbra, azonnyomban felpöccentette az indexet, hogy lekanyarodik. Már mondtam magamban, hogy végre ez normális, és nagyobb gázt adtam, kuplung kezd felemelkedni, de amint megindul az autóm, látom, hogy jön továbnb egyenesen. Azonnal kuplung kinyom, fékpedál megtalál, de ő is rálép a fékre, így mindketten megállunk. Legalább figyelmesen vezetett, csak az indexet nem tudja mikor kell használni...
Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 20:09:29
Mi a fenének van ez, ha nem jelent semmit?
ganyager 2009.11.17. 20:19:45
Kalányos Márió 2009.11.17. 20:19:48
Kalányos Márió 2009.11.17. 20:20:52
ganyager 2009.11.17. 20:22:16
- Ezek után már énsem tudok mit mondani!
2 eset van!
1., Indexelnek, de nem kéne (lásd ezt a posztot)
2., 10.000.000 Ft- fölötti autósok meg sohasem indexelnek!
ganyager 2009.11.17. 20:23:04
esef 2009.11.17. 20:52:33
Az 50 ill. 100 méter a te tempóddal hány másodperc? Vagy inkább úgy kérdezem: hány villanás?
@ganyager:
Mert drága extra ám az irányjelző, a peres felni és a sötétített ablak sokkal fontosabb!
esef 2009.11.17. 20:55:53
Nálunk meg pont a fordítottja volt. Mentünk a körforgalomban, a csávó meg hipp-hopp úgy gondolta, hogy bejön. Be is jött, szerencsére "csak" 400.000 Ft volt a kár 5 évvel ezelőtt.
nagyzee 2009.11.17. 21:09:44
Ugyandehogy (törölt) 2009.11.17. 21:31:16
Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 21:34:51
Érdekes, ha pénzbeszedésről van szó, akkor megtalálják a módját az adatok rögzítésére.
Lásd: pénztárgép adómemória, stb.
Nem arra gondolok, hogy minden autót szereljenek fel ilyen eszközökkel, de az új típusokba szerelhetnének ilyesmit, vagy legalább csatlakozó aljzatot adatrögzítő berendezéseknek.
Rögzíthetné a sebességet, volt-e index, mittudomén.
Egy ilyen készülék előállítási költsége kb. 3 forint 50 fillér lenne, mégsincs rá még halvány jel sem, hogy elgondolkodtak rajta.
Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.17. 21:36:27
Vagy akkor is, ha a védett útvonal pl. nem belátható (kanyar) és a másik jármű akkora sebességgel érkezik, hogy esélyed sincs észlelni...
randomuser1 2009.11.17. 21:53:32
jónévez 2009.11.17. 21:53:42
Kicsit másabb, de indexelés (és meggyőződés): ha mész egy teherautó mögött, és persze nem látsz előre a ponyvától, ha villog jobbra, az csak azt jelenti: SZERINTE beleférsz az előzésbe. De azért nem árt, ha előtte kinézel.
(ki tudja, lehet, hogy tegnap néztem meg a Párbaj-t 99.-szer, és csak gonoszságból jelzek?)
jónévez 2009.11.17. 22:05:20
Na ez pont azok egyike, amikor az ún. "védett úton" haladó gyorshajtót marasztalják el a balesetért, arra hivatkozva, hogy a másik szabályosan közlekedve nem észlelhette. (vö.: bizalmi elv)
2009.11.17. 22:05:28
Viszont egy indexnél ez nem valami előnyös,csak 50% az esély arra hogy akkor villant.
Tornado86 2009.11.17. 22:09:34
(Vm/3,6)/50 vagy épp (Vm/3,6)/100 :) Gondolom ismerõsek a jelölések, egyébként pont annyi, amennyi idõ alatt elmegyek városban 3 oszlop mellett. Jellemzõen elég ahhoz hogy idõben észrevegyenek, ha utána számolunk, 180nál 2 másodperc, többet nem igazán megy a gépezet eröltetés nélkül. De nem igazán nyomom tovább félgáznál, így is felgyorsul óra szerint 140-150-160ig.
jónévez 2009.11.17. 22:09:57
Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.17. 22:31:13
Martian (törölt) 2009.11.17. 22:32:16
autosave 2009.11.17. 22:32:53
Szerintetek???"
A többség nem tudja, de ÍGY VAN. Tanulság: ne fordulj ki ha neked tud jönni...
ui: sok a vészvillogó bekapcsolva maradt kocsi is, akinek ilyen helyzetben csak a jobb indexeit látjuk - az se fog bekanyarodni...
Pepsi 2009.11.17. 22:33:18
jónévez 2009.11.17. 22:43:41
Ha valaki indexel, az még nem biztos, hogy bekanyarodni akar. Aki kifordul elé, minden más jel "kihagyásával", az -ahogy írod_ figyelmetlen.
Alf (törölt) 2009.11.17. 22:43:55
mégis mi mást kéne nézni? a dállászt?
jónévez 2009.11.17. 22:44:35
Ez az.
buszos1 2009.11.17. 22:56:20
Hová terjed ki? :a KERESZTEZŐDÉSBEN!!! a védett úton haladók részére és őket még AKADÁLYOZNI!!! sem lehet. Ennyit erről.
Tehát egyértelműen a kék (ismerős) a hibás és még akkor is ő lenne ha a másik kocsi a szembejövő sávba átment volna.Ez tény ezért még rendőrt sem kéne hívni.
autosave 2009.11.17. 23:01:46
barátok köztetetetet!!! :DD
vagy a szülifelit vagy hogy mondják a milfek :D
2009.11.17. 23:05:11
Sajnos elegge eletszagu a tortenet, tulzas nelkul mondhatom, hogy ha mindenki ilyen barom lenne, akkor naponta torhetnem ossze a verdat, mert pont van a szokasos utvonalamon egy ehhez hasonlo hely. De a forgalom surusegerol es tempojarol, valamint az indexelo autos kollega lenduleterol azert beloheto, hogy mikor biztonsagos ilyen esetben kifordulni, es mikor nem...
spagetti 2009.11.17. 23:09:05
2009.11.17. 23:09:36
hagymásbab85 2009.11.17. 23:10:15
A szituhoz visszatérve, inkább a kék volt a ludas.
Marty Mcfly 2009.11.17. 23:16:29
én is tudnék millió ilyen kereszteződést mondani, sőt olyat is, mikor teljesen egyértelmű, hogy ha indexel, akkor hova is kell bekanyarodnia, viszont én MÉGSEM HAJTOK KI!!! Pont emiatt, mert a fasz tudja, h vki csak úgy felejtette az indexet, vagy akár meggondolta magát! Inkább kivárom azt az 5 másodpercet, oszt jóva...
2009.11.17. 23:26:21
Marty Mcfly 2009.11.17. 23:32:08
a balrakanyarodás minden szituban nehéz (kivéve jobbkormányos országokban :-))
valóban, ki kell használni az adott lehetőséget, viszont egy általad ennyire forgalmasnak titulált helyen már rég kéne egy lámpa, vagy vmi egyéb megoldás, mert akkor ez mindennapos eset lesz!
Amúgy...
mikor én jobbra kanyarodok le, és látom, kicsit birka a balra kikanyarodni készülő páciens, megerősítésként (az index mellett) rávillantok refivel. Bár nem mindig értik azt sem... :-)
a milliomos 2009.11.17. 23:42:50
miva? 2009.11.17. 23:44:06
Az öreg rocker szomszédom után kanyarodtam ki a majd 1000 lelket számláló településünk fő ütőerére.
Épp elhatároztam, hogy ez az utolsó, hogy mögötte megyek (eszi az olajat a xantia kombija, és nagyon büdös), mikor magyarországon szocializálódott sofőrként majdnem nemistommicsináltam, olyant láttam na.
történt ugyanis, hogy elértük a főutat, amibe egy T -vel csatlakozik az út, amin jöttünk. Balra mentünk volna mindketten (nem együtt mentünk egyébként, tök véletlen volt)
Jobbról érkezett 3 autó, közülük az egyik éppen előzött, és igyekezett azt a balról érkező (kb 60 körül száguldozó) traktorral való találkozás előtt befejezni.
Erre a szomszéd lendületből kifordult balra, a bal oldali sávba (a traktor és az előző autó közé, a traktorral szemben), miközben jobbra indexelt.
Igaz, addigra már vagy fél perce jobbra indexelt, miközben átkacskaringóztunk a falun.
Mindenki fékezett eny nyikkanósat, a traktor lehúzódott az útról, és szépen lassan megvárta a jobbról érkező 3 autós, míg möszjő idiot rátalál a jobboldali sávjára, és egy minimális dudaszó nélkül mögötte poroszkáltak 50-nel 6 km-t (70 helyett)
Lehet, hogy tovább is, én addig mentem arrafelé.
érdekes.
Lehetett volna persze nagy baj is belőle, de nem lett.
Hasonló kicsit a sztori, és sokkal derűsebbek a szereplők, ez egyszerűen attól van, mert nem ölni, nyerni, versenyezni, meg megmutatni mennek az útra errefelé, hanem közlekedni. Ha jön vki, és erre indexel, én inkább megvárom, míg el is kezd kanyarodni.
nemtom, ti hogy vagytok ezzel
Yo! Maaan! 2009.11.17. 23:53:03
KRESZ. "...ÉS A MANŐVER MEGKEZDÉSE ELŐTT _MEGGYŐZŐDIK ARRÓL, HOGY_ A JELZÉSNEK MEGFELELŐEN..."
cb600f 2009.11.17. 23:58:18
A valóságban a jó K* anyját A-nak. (Meg azoknak is, akik nem indexelnek soha! :)
Esetleg meg kellene változtatni KRESZ-t?!
no mail, no problem 2009.11.18. 00:06:44
@a milliomos: kicsit cserben hagyott téged az a józan paraszti ész. mert a te ún. "józan paraszti eszed" szerint az a hibás, aki a védett útvonalon megy, és nem adják meg neki az elsőbbséget. indexelni kötelező, de nem kell, hogy egyértelmű legyen. nem egy olyan helyzet van, ahol nem is dönthető el egyértelműen az indexelésből, hogy mit fogsz tenni. viszont az "elsőbbségadás kötelező" táblából egyértelműen eldönhető, hogy mit kell tenned.
no mail, no problem 2009.11.18. 00:08:43
no mail, no problem 2009.11.18. 00:16:17
Viszont sanszos, hogy a fennt említett német márkák tulajai akkor is megelőznek, ha balra indexelsz, mert balra kanyarodnál. Nekik nincsenek idejük az kanyarodgató idiótákra, menjen mindenki egyenesen, ahogy a csövön kifér, és ne tartsák fel az agybeültetést lekésett sietőseket, akiknek mellesleg a magzatvíze is elfolyt.
Aszi 2009.11.18. 00:34:53
Jeff 2009.11.18. 00:52:10
Marty Mcfly 2009.11.18. 00:54:08
"lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak."
ugye ezt nem gondoltad komolyan, vagy csak nem értettem az iróniát?
urambátyám 2009.11.18. 01:00:40
Nekem eddig bejött.
Spikk 2009.11.18. 01:09:58
avirex801 2009.11.18. 01:12:33
Németh András 2009.11.18. 01:12:41
he-he ezt akkor vegyem magamra :)
egyébként a 10 milla fölötti autókat a legegyszerűbben 500 ezer forint alatti autóval lehet tanítani, egy idő után ők is megérzik hogy neked nincs vesztenivalód :D
urambátyám 2009.11.18. 01:15:58
Spikk 2009.11.18. 01:17:11
"Nem függ tőle, lassan már csak gyáva és béna lúzerek indexelnek, akiket kötelezni kellene, életük végéig "T" betűvel autózzanak."
Én is szeretlek!
selyemhegedu 2009.11.18. 01:22:31
en amugy nem szoktam kimenni ilyen helyzetben, megvarom amig az oldalrol jovo megkezdi a kanyarodast, vagy meg joval hamarabb kilovok, ha atferek elotte. ha nagyon forgalmas a keresztezodes, akkor lassan csorgok elore, hatha valaki megall es elenged.
kyanzes (törölt) 2009.11.18. 01:40:48
autosave 2009.11.18. 02:37:35
Ezt sosem értettem. Azért van olyan kocsija, mert kb arra telik. Szóval a 10M kocsi neki lehet akkora érték mint a másiknak a 0.5M-s... Mellesleg 10M fölötti kocsi nem sok van az országban - max hozzá nem értő szemmel tűnik annak.
Egu 2009.11.18. 06:09:28
2. A kék autós hülye, mert nem az index miatt kanyarodunk, hanem mert úgy érzékeljük, hogy lassít is hozzá a másik és biztonságosnak tűnik a távolság a kanyarodáshoz. Ugyanis ha nem féktávon belül mész ki a másik (védett) elé, akkor a KRESZ szerint sem vagy szabálytalan. A KRESZ szerint az elsőbbség megadása annyit tesz, hogy vészfékezésre és a haladási irányának a hirtelen megváltoztatására nem kötelezheted, azaz ha egy kicsit nagyobbat (de nem satut!) kell fékeznie, az még belefér. A baleset pedig valószínűleg azért volt, mert féktávon belül már nem tud mit kezdeni a kék autóval...Tehát féktávon belül semmiféle indexelő autó elé nem hajtunk ki, mert jó eséllyel úgysem ott fog kanyarodni, ahol ránézésre tűnik. (Ez a fent említett szakaszon kb azt jelenti, hogy ha a domb teteje felé legalább 40m-re, azaz a sárga épület végétől is feljebb érkezik autó, akkor inkább nem indulok el.)
3. A zöld autó meg egy büdös paraszt, mert nem megfelelően használja az indexet. Ennél már tényleg az is jobb, ha nem használja. Legalább nem támadnak hamis gondolatok a többiekben.
akira2 2009.11.18. 07:48:58
Soha nem kanyarodok ki senki elé úgy, hogy az fékez, vagy fékeznie kell, és csupán ez a másik autós fékezése mentheti meg a helyzetet az összeütközéstől. Egyszerűen azért, mert nem bízom rá másra a testi épségemet...
Dr.Bio74 2009.11.18. 07:51:28
Szerintem ha valakinek elsőbbsége van az egy egyszerű tény, melyet hamar felül tud írni a hülyeségével, tekintve, hogy sokan vagyunk az utakon.
Ha indexel a láma, de nem fordul le, akkor legalább vezessen körültekintőbben. Szerintem az a fasz aki szerint jelenlegi gépkocsi mennyiség mellett az index jelzést nem kell komolyan venni, már csak azért is fasz, mert minden pillanatban jelenleg is százak és százak fordulnak be és váltanak irányt a másik irányjelzése alapján. Aki autóba ül, ember, követhet el hibát, de vállalja is el a hibáját. Rengeteg helyet ismerünk ahol kilométeres sor torlódhatna fel, ha a hasonló zöldfaszokra kellene számítani állandóan.
Ez az élet által túlhaladott jogszabályi értelmezés faszsága, hogy egy helyre hárítva a felelősséget konzerválja a helyzet fennmaradását.
Ugyandehogy (törölt) 2009.11.18. 07:54:30
scsaba1 2009.11.18. 07:54:52
Nálad a pont. Az egy dolog, hogy indexel, de a kanyarodáshoz más ráutaló magatartás is kell, és ezek összességét nézi az ember, mielőtt kövér gázzal kikanyarodik az indexelő autó elé. Ezt hívják gyakorlatnak. Ez drága, de jó lecke volt a kék autó sofőrjének.
És a zöld autó is csak a KRESZ szerint ártatlan, erre a balesetre is igaz (mint ahogy a balesetek többségérre), hogy megoszlik felelősség mondjuk 80-20 arányban. Szvsz. Ha a "B" kereszteződésben akar lekanyarodni, akkor bőven elég lett volna az "A" kereszteződés középvonalában kirakni az indexet. Pont tegnap magyaráztam a nejemnek, aki most tanul meg újra vezetni, és ugyanígy - vagy két utcával előbb -elkezd indexelni, megtévesztve ezzel mind a kisutcából kikanyarodókat, mind a mögötte haladókat.
akira2 2009.11.18. 08:00:18
Szerintem szigorítani kellene a jogsivizsgát, mindenkinek kötelező legyen az újravizsgázás, buktassák meg a 40%-át és mindjárt nem lesz dugó sem... :)
Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2009.11.18. 08:00:26
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 08:04:06
Dr.Bio74 2009.11.18. 08:08:40
Hát igen, de ezért hiányolom a felelősség megosztását. Ez a döntés csak arra jó, hogy a zöld autós, meg még néhányan ezt veszik alapnak, és követendőnek, mindaddig amíg nem nekik kell feljutni egy felsőbrendű útra ahol mindez mondjuk 10 perc/ autó sebességgel történhet. Persze egyből mondják sokan, hogy az életedért 10 perc sok? nem sőt ha tudom, hogy az életemért várok akkor a két év sem sok, de azért nem kellene ennyire elszakadni a realitásoktól, pláne ha a 10 perc/autó bejutási sebességhez mondjuk csak öt autó sorol be percenként.
Nem kell készpénznek venni egy inexelést önmagában, de azért el kellene ismertetni a felelősségüket az olyan emberekkel is akik satuznak indokolatlanul egy városi forgalomban, vagy folyamatosan indexelve nézelődik és lassan haladva is belecsattan a kifordulóba stb.
irónika 2009.11.18. 08:15:23
Innetől kezdve mi a kérdés? A zöld jött a főútvonalon, a kék meg ráhjatott, keresztezve a zöld útját.
sreetfighter 2009.11.18. 08:18:04
Te Borsod megyében élsz?
ihatethisindapassthingy 2009.11.18. 08:20:31
Dr.Bio74 2009.11.18. 08:20:32
A kérdés az, hogy a zöldszerű lények a főútvonalon bármit csinálhatnak? Legközelebb én is kirakom az indexet Adonyban, mert Százhalombatta-északon be fogok fordulni.
Sőt, átkötöm a féklámpa kapcsolómat és vészfékezősdit fogok játszani, mert akkor csak a mögöttem haladók fognak összekoccanni.
vivax 2009.11.18. 08:22:52
2009.11.18. 08:24:34
Évek óta nem láttam, aki egy kereszteződésben egyszerre merne menni azzal az autóval, akinek egy harmadik autós elsőbbséget kell adjon, autósunknak meg az ileltő harmadik autósnak (bocs, ábra nélkül bonyolult).
Nos a fenti eset is mutatja, hogy az oktatáson és vizsgán elvárt sorrend a gyakorlatban használhatatlan, sőt balesettel végződő esetekkel végződik.
Franky4fingers 2009.11.18. 08:32:16
Én soha nem dőlök be az ilyen indexes izének.
(Bár egyszer volt egy csattom, be akartam sorolni, intett a csávó, én be, ő meg belém. Kiderült, hogy azért integetett, hogy a kurva anyámat tolakszom. És direkt jött belém a céges verdájával(mondta). Akkor még ifjú voltam és bohó. Ma már nem vinném el egy ilyenért a balhét)
furiosity killed the rat 2009.11.18. 08:35:40
Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:35:57
Ott szembe jött a kiscsaj, ő jobbra indexelt hogy lemegy a keresztutcába, én meg balra hogy lemegyek ugyanoda.
Láttam indexel jobbra, mondom akkor nem jön tovább egyenesen, kis keskeny úton jöttünk, eléggé áthúzódtam balra a lekanyarodásomhoz.
Kiscsaj meg fékezés nélkül és tök egyenesen belémjött, légzsák, minden, nem sok maradt a kocsijából.....
Ott hisztizett hogy hát ő nem indexelt, de mondom akkor talán tekintsd meg hogy még mindig villog....
Aztán én lestem a legnagyobbat amikor a rendőr gondolkozás nélkül engem hozott ki hibásnak :( :(
nonolet (törölt) 2009.11.18. 08:36:46
a jogsival rendelkezők ismernék és
értnék az elsőbbség fogalmát...
"b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. "
Tehát.. kijöhet elém az alárendelt...és akár MEGÁLLÁSRA is kényszeríthet, ha hagy rá elég időt. Védettként bizony készen kell állni, arra, hogy kijön elém....és el kell engedjem, sőt akár meg is kell állnom miatta..
Jelen esetben, tehát vizsgálandó, hogy
a kék mikor ment ki a zöld elé...
Ha bőven féktávon kívül akkor a zöld a hibás.
Ha féktávhoz közel, vagy pláne, azon belül akkor a kék a hibás.
A indexelésnek nincs jelentősége...
Hiszen ez sima elsőbbség adási probléma.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 08:37:08
A baleset nem a félrevezető indexelés miatt következett be, hanem mert a kék nem arra nézett, amerre ment.
@Franky4fingers: Szólok, ha jó! Jó? :))))
hazse 2009.11.18. 08:37:36
meg kell várni, hogy mi fog történni..vagy bekanyarodik mellém, vagy most akarja visszavenni az irányjelzőt..
nonolet (törölt) 2009.11.18. 08:37:52
Az elsőbbség magasabb rendű probléma kör, mint az irányjelzés....
Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:39:21
Mondom érthetőbben :)
Jobbos sarok, 4 irányból 4 egyenrangú utca.
abból 3ban egyszerre megérkeznek. Mindenki egyenesen akar menni.
Legyen JOBBRÓL sorrendben A,B,C, (és D utcán nem jön senki).
Namost elvileg az elhaladás sorrendje A,B,C.
Tehát C elsőbbséget kell adjon B-nek is.
De mivel A úgyis átmegy egyenesen, C vele párhuzamosan, vele együtt átmehet, amíg B az A miatt áll.
Na, itt én sem mernék szónélkül kimenni C helyében :D
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.18. 08:39:48
Ami meg a konkrét esetet illeti, természetesen KRESZ-en kívül a zöld autós is hibázott, mert valószínűleg tényleg felesleges volt az indexelés olyan korán.
Ugyanakkor általában azt is figyelembe kell venni, hogy az indexelés mindenkinek szól, nemcsak annak, aki ott ki akar kanyarodni. Ha pl. nagy sebességű útról akarsz lekanyarodni, akkor az idejekorán elkezdett indexelés szól a mögötted jövőnek is, akinek így jelzed, hogy lassulni fogsz.
Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 08:41:12
Giedi 2009.11.18. 08:42:48
dragi · http://digisample.hu 2009.11.18. 08:50:26
klaci01 2009.11.18. 08:51:09
beszélő 2009.11.18. 08:52:41
De amennyiben a zöld mögött nem jött jármű, akkor semmi sem indokolta a kék sietős kikanyarodását.
Ő főzte ki a szituációt.
Póktalicska (törölt) 2009.11.18. 08:53:39
nickita 2009.11.18. 08:54:21
furiosity killed the rat 2009.11.18. 08:55:08
"kijöhet elém az alárendelt...és akár MEGÁLLÁSRA is kényszeríthet"
Ha viszont nem állok meg, és belemegyek, máris ő lesz a hibás.
Bozdurgán 2009.11.18. 09:00:49
nonolet (törölt) 2009.11.18. 09:03:37
Tévedés!
CSAK AKKOR HA MÁR NEM volt lehetőséged HIRTELEN (azaz közel vészfék) nélkül megállni.
Ha egy laza/közepes fékezéssel MÉG meg tudtál VOLNA állni és mégis belemész akkor Te leszel a hibás...
Az elsőbbséged csak azokra a helyzetekre vonatkozik, amikor a védettként már olyan közel vagy, hogy HIRTELEN FÉK(kormány) nélkül nem tudnád elkerülni az ütközést.
Sávváltásnal a helyzet azonos..
czejp (törölt) 2009.11.18. 09:04:28
czejp (törölt) 2009.11.18. 09:09:23
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.18. 09:13:41
Osztán meg még mindig ott van a dolo9g, hogy ha nekimegy a védett úton haladó a kikanyarodó autónak, akkor a kikanyarodó lesz a hibás.
Magyarázhatja, hogy de, ha jobban fékez, és megállt volna, esetleg elkanyarodik, akkor nem lett volna baleset.
Szóval a helyedben nem gyakorolnám.
Vagy szólj, ha gyakorolni akarod, van egy jó autóm, ami kicsit rohad, de metálfénye van, kellene valami gazdasági tótálkár rá.
Joindulat SC 2009.11.18. 09:15:48
furiosity killed the rat 2009.11.18. 09:17:31
Franky4fingers 2009.11.18. 09:21:37
Szerintem ez ennél azért lényegesen egyszerűbb.
Az irányjelző egy szándékot jelez. Mutatja, hogy az előtted lévő autó VALAMILYEN manőverre készül. Tehát neked fel kell készülnöd arra, hogy VALAMI történni fog.
Az, hogy te megpróbálod kitalálni, hogy mi fog történni, az már a te felelősséged, hogy helyesen következtetsz-e.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.11.18. 09:26:46
-első esetben én voltam a kék, és egy parkolóból jöttem ki, szűk kijárat csak 1 autó fér el. gondoltam a másik be akar jönni, de bejönni nem tud, mert nem fér el amíg ott vagyok. hát nem akart bejönni... de résen voltam 5-ről 0-ra viszonylag gyorsan megálltam :)
-második esetben is én voltam a kék egyenesen akartam menni, a keresztbe út egy 2számjegyű főút hatalmas forgalommal. balranéz autó. jobbranéz pont elég hely. balranéz indexel, jobbranéz hely megvan. indulok, de mégegyszer balranéz, bassza meg nem indexel! de már kilógtam a kereszteződésből. ordítok mint a veszett farkas, és padlógáz, az meg csikorogva fékez, de nem volt csatt. láttam rajta hogy üvöltve anyázik, én meg azt üvöltöttem hogy miért indexelsz.
nagy forgalomba ha valaki miattam nem merne kijönni, mikor én kanyarodni fogok, akkor jó előre kiteszem az indexet ezzel is segítve az embert hogy jöhet ki, mert én lemegyek. gondoltam ez történt itt is, ezért indultam el. később végiggondoltam a szitut. a nő egy kismotorost került ki a kereszteződés előtt, kifelé nem indexelt csak visszafelé. ezt vettem lekanyarodási szándéknak. törés esetén nyilván elismerem hogy én voltam a ludas, de az biztos hogy "kierőszakolok" egy 70-30-at.
én most már azóta 5× meggondolom hogy kimegyek e így valaki elé vagy sem. nem ér annyit hogy összetörjem magam. amikor már látom hogy lassít, és készül a kanyarodásra akkor indulok el, mert akkor már tuti hogy be fog kanyarodni
hawkeye 2009.11.18. 09:30:18
Mindig megvárom, amíg valójában is elkezdi a kanyarodást.
Sajnos mostanában ez se biztos 100 százalékig, idén volt kettő idióta is, aki félig bekanyarodva "meggondolta magát", és visszarántotta egyenesbe az autót.
Sajnos ez a szitu hasonló a követési távolság, vagy éppen az út és forgalmi viszonyoknak megfelelő sebesség című gumiszabályhoz.
Ilyenkor az nyer, akinek több pénze van jobb ügyvédre....
haifisch 2009.11.18. 09:41:17
Az Árpád híd pesti oldalán, elhagyva a József Attila Színházat, jobbról a második sávban van egy böszme csatornafedél.
Egy ízben én ezt kikerültem, sávon belül maradva a sáv jobb szélére húzódva. Nem indexeltem, mert nem hagytam el a sávot, kb. 35 centire lendültem ki a jobb oldali terelővonalhoz. Nagy csikorgás, pillanatok múlva mellém jön egy kombi Citroen, és anyáz bőszen.
A kis prosztó úgy hitte, sávot fogok váltani index nélkül, és ő majd befér a helyemre. Magából indult ki a kis buzi.
Van ilyen.
privateer 2009.11.18. 09:56:51
Ezt megsértették. De ettől még megvárom tutira hogy megáll e és befordul.
nonolet (törölt) 2009.11.18. 10:11:22
...mondjuk kanyarodik balra nagyívben az alárendeltről a megrakott pótos teherautó.
A védetten meg már láthatóan jön a távolabbi lámpától meginduló sor ...még bőven féktávon kívül.
A teherautó egyértelmű, hogy nem fog kiférni mire a sor odaér...
MÉGIS jogszerűen fogja elkezdeni a kanyarodását és sor kénytelen lesz szó nélkül megállni majd megvárni amíg végez végre...
Mert a védet még bőven messzeb volt, mint ami a hirtrelen fékezést indokolná...azaz NEM VOLT elsőbbségi helyzetben MÉG.
Ugyanez amikor a nekem balról üres sávba beállok a felezőig és ott várom, hogy jobbról is üres legyen végre...
Nem érdekes, hogy a később balról jövöknek emiatt meg kell állni...így jártak...
Sokan azt hiszik, hogy az elsőbbség már kilomtrekeről is él és abszolut azaz mindig érvényes..
Pedig nem!!!
Csak onnatól érvényes, amikortól MÁR HIRTELEN kéne fékezni/kormányozni, lásd a KRESZ-ben...
"b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen !!!! megváltoztatására. "
HgGina 2009.11.18. 10:34:31
blogszilva 2009.11.18. 10:37:04
Hiába bizalmi elv, én alapvetően rettenetesen defenzív vezető vagyok, még az egyirányú utcába is be szoktam nézni, hogy nem jön-e ki onnan valaki szabálytalanul (volt már, hogy így el tudtam kerülni a csattanást).
Bobby Baccala 2009.11.18. 10:58:06
nekem is volt hasonló esetem, szerencsére nem is volt kár, csak a hátsó kerékdobom letépte a másik rendzámtábláját. a gond akkor kezdődött amikor egy rendőr ezredes meg egy százodos szállt ki a jelöletlen astrából :D
ők jó arcok voltak, csak nekem voltak hiányosságaim papírügyileg..így hiába nem volt szinte kár kaptam egy 30 rugós büntetetést és bevonták a jogsimat 1 hónapra :)
Take-it-Easy 2009.11.18. 11:06:42
Egyébként sajnos tényleg az van, hogy hiába hibázott a fő- vagy magasabbrendű útvonalon közlekedő fél a téves indexeléssel, akkor is az a hibás, aki kikanyarodott elé...
autosave 2009.11.18. 18:32:32
Hát nem egészen :)
Úgy értem, hogy a többség egy régi 6-os audira rámondja vagy egy régi bmw-re, hogy ejj de 10M-s kocsi. Persze az a pár lexus drága meg a Q7, de németből hozzák a pár éveseket 5-10M-ért abból van a több. Némely 7-es BMW-re is átlagpolgár mondaná: drága kocsi, mikor 1-2-3M-ért megveszed :) Átlagszemmel nézve drágának tűnő lexus is van 2-5M-ért...
Így értettem :)
Meg az X5-ös is ilyen, 12-15ezer EUR-ért már Dunát lehet rekeszteni az eladó példányokkal, jön rá az L-es rendszám aztán 10M-s drága kocsi... ááá
Persze van sok 10M feletti is, de nem annyira azért.
sreetfighter 2009.11.18. 19:10:04
Már ott tartunk, hogy egy full extrás Avensis, Accord, Mazda 6 180 lovas diesel motorral 10 milla. Ez szerintem abszurd!
A német autókról nem beszélek, mert azok árait mindig is kiröhögtem.
A legtöbb drága kocsi persze céges, de akkor is vannak rendesen.
ganyager 2009.11.18. 21:26:18
pareto 2009.11.18. 21:30:01
autosave 2009.11.19. 09:37:27
De azért ha egy új Mazda 6-ost vagy egy fekete jópár éves X5-öt egymás mellé állítunk két roki parkolóba akkor megnézném melyikről lesz több fénykép a mittudoménmilyen blogon :)
NerveAxis 2009.11.19. 11:06:25
Körömcsiga 2009.11.19. 16:30:18
privateer 2009.11.20. 10:50:24
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.11.20. 11:44:30
A baromarcú teherautó-sofőr nem is tudta, hogy két utcával odébb kinnfelejtette az indexét. És még neki állt feljebb.
Nem történt baj, de nem értette, hogy mint magyarázok. Fel sem tűnt neki, hogy indexelt!
Szilizoli 2009.11.22. 13:12:51
A rendőr azt mondta, hogy az index csak a szándékot jelzi.
Persze hülye voltam, mert nem nem tartottam megfelelő távolságot, de azé az anyjával élhetne vadházasságban :D
Az Ódi tks. lett, a Mazdámról meg fél év múlva leesett a lökös:) (2 csavarral visszaraktam)
Csm001 2009.11.24. 09:49:48
1. lehet, hogy parkolni akar a kereszteződés után, hiszen az irányjelző ezt is jelentheti.
2. lehet hogy a zöld fél a mögötte jövő baromtól, és azért jelez korán, hogy ne tolják le.
3. lehet, hogy tényleg ott akart lekanyarodni, de meggondolta magát.
Türelmesebb is lehetett volna a kék, két mp várakozás helyett most szívhat meg jattolhat.
És respect rengeteg kommentelőnek, lécci ne üljetek autóba, köszi.
sgb 2011.03.30. 09:31:42
A napokban hasonló koccanásom volt, mint a fent jelzett ábrán. Én voltam a "kék" autós. Annyi volt a különbség, hogy jobbra nekem nem egy másik útkereszteződés volt, hanem egy gyalogos átkelőhely és egy buszmegálló. Én mikor jobbra néztem, még jobban meggyőződtem a bekanyarodási szándékáról, hiszen azokban megállni sem lehet. A tag elismerte a kiérkező rendőr előtt, hogy az útkereszteződés előtt irányjelzőzni kezdett és 30km/h-s sebességgel ment az 50 helyett. Szóval indexelt és lassított már korábban, amivel engem teljesen megtévesztett.
A tag is azzal érvelt, hogy én nem győződtem meg kellőképpen az ő bekanyarodási szándékáról.
Ennek helyeslése kapcsán sok hozzászólást olvastam itt. Itt lenne is rögtön egy kérdésem. Tud valaki jogszabályt leírni, ahol pontosan megmondják, hogy mennyire kell meggyőződjek az ő bekanyarodási szándékáról? Elég az index? Várnom kell míg tekeri a kormányt? Várnom kell, míg legalább félig bekanyarodik? Mert én eddig az utolsó kettővel nem találkoztam sehol....
Véleményem szerint, a kreszt átolvasva, a kanyarodási szándék az irányjelzésben merül ki. Sehol nem találtam a kreszben, hogy milyen szinten legyen bekanyarodva a kocsi ahhoz, hogy én elsőbbséget adjak neki, csak az index szükséges hozzá.Az indexelésről viszont többet ír. Fontos, hogy a megfelelő időben, és a megfelelő helyen legyen elkezdve, azzal megtéveszteni senkit sem lehet. Az oktatóknak kiadott jogszabályokban is szerepel, hogy aki megtévesztő irányjelzést ad, az nem hibapontot kap, hanem rögtön bukik...
Kiszemezve:
A jogszabály mai napon hatályos állapota szerint:
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól:
A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják.
I. Rész, 3.§(1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
IV. Rész, 29.§
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
Forrás:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel
24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet
a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól
9. A járműkezelési vagy rutin- és a forgalmi vizsga értékelése
9.3.9. Jelzés: jelzések adása a szükséges helyen, helyesen és megfelelő időben; helyes irányjelzés; a megfelelő műveleteket végzi-e el a közlekedés többi résztvevője valamennyi jelzésére.
8.1.2. A forgalmi vizsga sikertelenségét okozó hiba:
- veszélyhelyzetet teremt vagy balesetet okoz;
- megtévesztő irányjelzést ad;
Forrás: www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0500024.GKM
Csak még egy szösszenet. A kresz vizsgán, ha hasonló szituációs ábrát kaptok, mint fent van jelölve, és alatta ott a kérdés, hogy ki-merre mehet kinek van elsőbbsége (és nincs mögé egy baleset társítva, hogy sokakat megtévesszen), akkor egyértelműen mindenki azt írja, hogy mehet mindenki egymástól függetlenül, mert a zöld autó lemondott az irányjelzőzéssel az őt védő elsőbbségről. Ergo soha nem egy félig vagy teljesen bekanyarodó autó van a tesztlapokon, hanem egy irányjelzőző. Érdemi és alátámasztott véleményeket várnék szeretettel.
sgb 2011.03.30. 09:35:08
A tag az útkereszteződés utáni buszmegállóban akarta kirakni az utasát, azért indexelt sajnos korábban az útkereszteződés előtt... Ugye ez is szabályos..... Most járok utána hogy a helyszíni jegyzőkönyvbe be lett-e ez írva...