Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Nem tudnak emelkedőn elindulni a debreceniek

2009.12.23. 12:20 :: SilentSound

Nem, nem az elmúlt napok ónos esős, havas, jeges útviszonyairól írt Laposmacska, hanem egy száraz, fedett parkolóház bejáratáról, ahol karácsony előtt bizony belépéskor is sor van a sorompó előtt, természetesen az emelkedőn is. Ha jól emlékszem, akkor már a rutin vizsga egyik kihúzható eleme az emelkedőn való elindulás, de akinek ez nem megy és szerencséje van, az simán elkerülheti, legalábbis 8-9 éve még így volt. Szerintetek a tervezéssel, vagy az autósok vezetési tudásával van a probléma?

Lenne egy érdekes történetem, vagyis egy jelenség, amiről aztán lehetnek vitatkozni.

Dec. 19-én, szombaton délben történt az eset Debrecenben a Fórum nevű pláza parkolójában. Egy négyszintes parkolóról van szó, ami pláza második emeletének a helyén kezdődik.

Bent a parkolóban a szintek közt nem túl meredek emelkedők kötik össze, de az ahol az utcáról kell behajtani, ott azért elég brutálisan meredek, ráadásul nem sokkal az emelkedő vége után sorompó is van. Az emelkedő egyébként kétsávos. Mivel három óra parkolás ingyenes, sőt egész hétvége is, ezért szinte mindenki ott parkol, ami egyébként szerintem helyes is.

Az adott időpontban már rendesen volt hó, közeledik a karácsony, sokkal többen vannak itt is, mint egyébként, ráadásul nekem is arra volt dolgom. Ahogy közeledek az célhoz, látom, hogy az utcán, a lámpánál áll a sor, annyian szeretnének a parkolóba menni.

Aztán már a sorban láttam, hogy valaki a menekülőúton elhúzott inkább a Vár utca irányába. Aztán megláttam... Mindkét sáv tele kocsikkal, egy nagyon meredek emelkedőn, kívánni sem lehet jobbat. Nem szoktam kétségbe esni, ha meg kell állni majd el kell indulni egy emelkedőn, de ez azért durva.

Ami szerintem nagyon gáz, és erről szeretném megkérdezni a közlekedőtársakat, hogy elég sokan csikorgó gumikkal indultak el. Az a Fiesta, ami előttem kizárólag így. Megállt, majd nagy gáz, kuplung fel, és pörgő kerekkel előre három-négy métert, majd megint megállt, megint előrekapart, stb. Később, mikor eljöttem a parkolóból, még hallottam, ahogy csikorgó gumikkal kaparnak fel az emelkedőn az autók.

Egy nő panaszkodott, hogy nem jó ez a többszintes parkoló, mert mekkora emelkedőn kell behajtani. De akkor a mélygarázs is hülyeség és parkoljunk inkább az ucán?

Valahol olvastam (talán egy debreceni fórumon - nem ahol a történet zajlott), hogy vannak emberek, akik sosem használnak kéziféket, mert az befagy, sőt kioktatták a kézifékpártiakat is, hogy elindulni is úgy kell, hogy jobb lábad bal felével nyomod a féket, a jobb felével a gázt, majd miközben a kuplungot felengeded, a jobb lábaddal is elengeded a féket, és több gázt adsz.

Ez csak nekem tűnik úgy, mintha nem ez lenne a probléma normális megközelítése? Ti mit gondoltok erről? Többszintes parkolókról és emelkedőn elindulásról?

145 komment

Címkék: közlekedés autó béna

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isti77 2009.12.23. 12:35:11

Amíg az ember tanulóvezető, és nem tudja elég gyorsan és érzéssel kezelni a kuplungot és a gázt, addig jó, ha használja a kéziféket, nem kell stresszelnie, hogy visszagurul, amíg átlép a fékről a gázra.
Szerintem vizsgán is ezért kötelező használni.
Miután az ember már szert tett bizonyos rutinra, akkor már illik kézifék nélkül is lefulladás, kaparás nélkül elindulni tudni. Ha ezt a szintet évek alatt sem sikerül elérni, akkor le kell vonni a megfelelő konzekvenciát, és áttérni a tömegközlekedésre. Valószínű, hogy aki az emelkedőn elindulást nem tudja elsajátítani, annak a vezetés más "részterületeivel" is vannak gondjai.
Aki úgy gondolja, hogy a kéziféket rutintól függetlenül használni kell, annak javaslom, próbáljon meg egyszer csúcsidőben a Budakeszi úton felvergődni kb. a Kuruclesitől a Szépjuhásznéig úgy, hogy 15-20 méterenként, minden megállásnál nekiáll kéziféket rángatni. Igencsak el fog zsibbadni a karja a végére. Meg aztán a kéziféket sem ilyen "intenzív" használatra találták ki szerintem, nem lesz hosszú életű ilyen igénybevétel mellett.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.12.23. 12:48:23

@isti77: A kéziféket nem csak rángatni lehet, hanem finoman, a gombot benyomva tartani húzni-engedni elinduláskor.
De amúgy egyet értek, illene tudni elindulni kézifék nélkül.
Mondjuk én azért használok főleg sötétben kéziféket az ilyen megálláshoz-indulásnál, hogy ne égessem ki a retináját a mögöttem várakozónak. (menet közben persze csak is üzemi fék, lássák mögöttem, hogy fékezés esete van folyamatban)

schdl (törölt) 2009.12.23. 12:48:33

@isti77: A kuplungodnak meg az nem tesz jót, ha úgy állsz egy helyben, hogy folyamatosan csúsztatod - egy kézifék javítása olcsóbb, mint egy kuplungcsere. Szerintem.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.23. 12:51:18

szerintem is kézifék nélkül is tudni kell elindulni emelkedőn.
mondjuk tipikus síkvidéki probléma, hogy egy 2-3%-os emelkedő is már problémát okok.

egyébként fagyott már be valakinek a kéziféke, vgay ez is csak egy városi legenda? (nekem -15 alatt sem fagyott be soha) ha igen, milyenek voltak a körülmények, és milyen autóval történt az eset?

kismber 2009.12.23. 12:51:31

szerintem csak elomelegitettek a gumikat a parkolohazban megrendezett drift bajnoksagra, ahova a postolot nemhivtak meg ezert o bosszubol irta ezt a posztot, es ezuton szeretnek szolni igy elsokonet hogy a postolo a hulye termeszetesen :-) egyebkent meg boldog karacsonyt

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.23. 12:52:45

@schdl: üzemi fékről hallottál már, vagy te csak kézifékkel vagy csúsztatott kuplunggal tudsz egy helyben állni?

logikaibukfenc 2009.12.23. 12:53:42

de nem kell se emelkedő, se ónos esős, havas, jeges felület (pluszba - csak azért mert ismerem: félig nyitott a hely, az aszfal t hidegebb mint máshol)

nem kell annyira feltorlódni a mások seggébe,
hogy csak a lejtőn elindulási képességén múljon hogy tör-zúz e.

láttam tegnap, hogy a legnagyobb kisteher hátra tolatott irtó lassan hogy ne legyen bennt az orra a kereszteződésben,
csak a dudáló suzuki orra bánta

(((nem arra kellett volna számítani hogy a a furgon átfér még a zöldön (ha látta egyáltalán), hanem arra hogy megáll, akkor nem kerül annyira közel)) nem dudálni kellett volna akkor se, hanem szintén hátramenet és vészvillogó - ha mindenki mögötte ezt teszi, csak nincs olyan barom aki nem indul el hátrafelé )

2009.12.23. 12:59:39

@schdl: kezifek nelkuli elindulasnal se csusztatod tobbet a kuplungot, nyilvan nem kuplung csusztatassal, fekezes nelkul tartod egyhelyben a verdat 30%-os emelkedon :D. Amugy en szinte csak vasuti atjaronal szoktam kezifekezni, mert a toltesen megy a sin, aztan percekig csak nem a fekpedalt taposom.

Amugy ha 1-2 plazanal tenyleg b.szott meredek az emeleti garazs bejaratanal az emelkedo. Azon tomegben, havas, hideg idoben tenyleg nem a legegyszerubb araszolni.

csz0 (törölt) 2009.12.23. 13:07:56

Nem meglepő a téma, az elmelkedőre való indulásnál sokkal banálisabb problémák is gondot okoznak egyeseknek. Ennek fényében a parkolókat illene úgy tervezni, hogy ne kelljen durva emelkedőn megállni...

Tehát én a kis közvéleménykutatásotokra nem tudok válaszolni, szerintem az autósok is bénák, meg a tervezők is :)

Pijee 2009.12.23. 13:10:52

Anno nekem, igaz, nem Magyarországon, az oktatóm úgy tanította az emelkedőn elindulást: jobb lábad a féken, ballal engeded a kuplungot föl, amíg "be nem remeg" az autó, ott megtartod, majd fékről át a gázra, határozottan, de nem pörgetősen, mert azért azonnal elvágnak a vizsgán, amikor az autó elindult, kuplung fel teljesen és mehetsz... gyakoroltatta is mindenkivel, amíg csak meg nem tanultuk rendesen megcsinálni. Kézifék szóba sem jött, az oktatóautóban csak kuplung és fékpedál van az oktató oldalán, errefele gázzal nem segít be. :)

Pár hónapja automataváltós kocsit vezetek, és inkább állok a féken a pirosnál, ugyanis az első hetekben át-átpakoltam a váltót P állásba ilyenkor, de szinte mindig jött hátulról a dudálás, villogás, integetés, anyázás a "vélt tolatási" szándékomtól eltérítendő. A folyamatosan égő féklámpa egyelőre úgy tűnik, kevesebbeket ingerel arra, hogy a "helyes gépkocsihasználatról" tartson kiselőadást... :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.12.23. 13:15:36

@Pijee: Azért az gáz, ha egy oktató autóban az oktató oldalán nincs gázpedál, mert pl. ha a tanuló egy vasútí sínen áll meg, aztán bénázik, mert megijed, hogy jön a vonat, akkor mi van? :)

Lacaca 2009.12.23. 13:16:53

Azért Budán a MOM parkolójában sem egyszerű sokaknak az indulás. A kedvencem, aki a rámpa alján várja, hogy a tetején zöld legyen a lámpa.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.12.23. 13:18:22

Nekem volt egy osztálytársam, aki kb. 2 hónapos jogsival egyszer az istennek sem tudott elindulni egy emelkedőn, és az anyjának kellett átülni :)

schdl (törölt) 2009.12.23. 13:18:42

@xaba99: Nyilván az emelkedőn való elindulásról írtam, és nem a sima helyben állásról...

schdl (törölt) 2009.12.23. 13:20:07

Ja tényleg: Boldog Karácsonyt és sok törelmet mindenkinek :)

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.23. 13:23:02

@schdl: akkor viszont az van, amit már más is írt, nem kopik jobban a kuplung. feltéve, ha el tudsz indulni normálisan.

kezq1988 2009.12.23. 13:33:12

@newtehen: miért égetnéd ki akárki retináját ?
egyszer már volt ilyen téma.
basszus, ha valakit ingerel csupán az, hogy ég a féklámpa, akkor mit reakciót vált ki belőle egy nagyobb feszültséggel járó eset?

az ilyen ember inkább ne üljön autóba...

F.Lackó · http://csajokrol.blog.hu/ 2009.12.23. 13:37:07

A kézifékes indulást, már szerintem kitárgyalták előttem, nem is írnék róla. Egyébként meg nem hiszem, hogy a tervező mérnökök lennének a ludasok:)

randomuser1 2009.12.23. 13:37:33

és sosem értettem h minek tanítanak kézifékes elindulást mikor az egész ország sík mint egy asztallap, asse tom h a mostani autómban van-e kézifék...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.12.23. 13:39:24

@kezq1988: Az pszichikai inger és fizikai zavaró tényező között van különbség. A sötét, főleg esős időben pedig fizikailag zavaró a féklámpa. Fáraszt, Fölösleges.
Itt mondjuk nem a 10000 wattal kivilágított váci útra gondolok mondjuk, hanem egy tényleg sötét helyre.

Pityorka1 2009.12.23. 13:43:11

Megerősítem a posztoló észrevételét:
tényleg sokan csikorgó gumikkal indulnak el, és nem finoman. Igaz azonban az is, hogy aki ezt így megtervezte, az nem volt tisztában a dolgokkal:
szinte függőlegesen áll a kocsisor, az emelkedőn, mivel a sorompónál állandó a sor, és nagyon meredekre csinálták az emelkedőt. Szűk az egész, alig van hely, az is csoda, hogy nincs tele koccanással.

lorincz84 2009.12.23. 13:44:15

@Pijee: Így vín és így is a helyes!-nem pedig úgy,hogy két pedált nyomunk egy lábbal.
Én is így szoktam csinálni,és végül is ez szinte ugyan az,mint a kézifékes elindulás,csak üzemivel.

Nikorene 2009.12.23. 13:44:30

@xaba99: fagyott... 18-án pénteken amikor leesett a hó... szerencsére csak egy katt-ig húztam, így nem volt teljesen behúzva... vicces volt átmenni a lágymányosin az ÖMV kútig behúzott kézifékkel a letakarítatlan úton... mintha folyamatosan driftelnék :D
Ezúton is köszönöm a kutas emberkének, hogy beengedett a zárt autómosóba, amíg kiengedett a fék :)

2009.12.23. 13:49:28

Én mindig kézifékkel indulok el el emelkedőn. Nem értem ez miért probléma. Én inkább azokat a köcsögöket utálom,akiknek a kézifékkel indulás derogál,és minden egyes indulásnál fél kilométert gurul vissza. Egyszer koccolt már le egy ilyen barom,pedig pont az ilyenek miatt legalább fél métert hagyok magam előtt. Aki pedig több mint fél métert gurul vissza,rohadjon meg,és tanuljon meg vezetni.

@newtehen: Ebben egyetértek. :)

@xaba99: Mikor még a régi stiftem volt,egyszer egy hétig álltam egy meredek hegyoldalon,így logikusan behúzott kézifékkel. Esős idő volt,és berohadt. Perszer,egy kis gáz elég volt,és kiengedett.

@XXXXXXX: Hol élsz te?

Egyébként: Boldog karácsonyi ünnepeket,és sikerekben gazda,balesetmentes,boldog új évet kívánok,minden egyes blog olvasónak!

logikaibukfenc 2009.12.23. 13:53:02

@SilentSound: hogyhogy milenne?

a tanuló kapaszkodjon a kormányba és tapossa a gázt
(miután oktató sebességbe rakta - nem számít mit tesz eközben tanuló)
ennyit csak tud?
és sose felejti el.
és csak erre képes!
;)

misi46 2009.12.23. 13:54:44

He-he, én csak elengedem a gázt, az autó nem gurul vissza, ha indulni kell: gáz. (automata)

lorincz84 2009.12.23. 13:56:48

@GSX-R: -mondjuk ebben egyetértek,aki nem tud tökéletesen elindulni kézifék nélkül az inkább ne is erőltesse,vagy gyakorolja be vmi elhagyatottabb emelkedőn,de aki minden nap közlekedik dimbes-dombos helyen annál előbb-utóbb kialakul magától is a dolog szerintem (legalább is nálam így volt)

teabore 2009.12.23. 13:57:51

az automata váltó megoldja a problémát, még a féket sem kell nyomni :)

randomuser1 2009.12.23. 13:57:53

@GSX-R: butapesten. amúgy a zsigán még bonyolult volt a kézifékes elindulás de mióta szinte csak előlkaparós autók vannak, és sem értem mi a probléma...

lorincz84 2009.12.23. 14:01:06

@misi46: -világ életemben utáltam az automatát,amíg ki nem próbáltam egyet :-)
Kurvára tetszett,főleg az L fokozat ahol minden fokozatot max fordulaton váltott el (legalább is haverénál így volt)
-és lehetsz akár milyen jó sofőr soha nem fogsz tudni olyan szépen elindulni,mint az automatával

logikaibukfenc 2009.12.23. 14:08:23

hát azért a mai ledes lámpákkal meg lehetne oldani hogy a fékerő függvényében több, kevesebb led világítson
állóhelyzetben pedig automatában is elég lenne ha csak a kör vagy a csík széle világítana

2009.12.23. 14:08:44

@XXXXXXX: Ott mondjuk tényleg nincs sok domb. De én aki a Mecseken lakik,megcáfolnám az asztallap állításodat. :)

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.23. 14:11:11

@lorincz84: én meg manuális váltóval 5.-ben is el tudok indulni :P

logikaibukfenc 2009.12.23. 14:11:58

@GSX-R:
"
Aki pedig több mint fél métert gurul vissza,rohadjon meg,és tanuljon meg vezetni.
"

szégyelld magad!

lorincz84 2009.12.23. 14:27:34

@xaba99: ó,hát még az 1.2-es kis Cliom is elindul 5-be,sőt mikor még ey 2000cc-is Lancia Dedra-m volt a haveroknak azzal jampiztam,hogy még emelkedőn is elindul 5-be,de nem ez a lényeg,hanem,hogy kézivel(főleg ha hideg a motor és megy még a szivató)sosem fogsz tudni olyan szép selymesen elindulni mint ótomatával-ki van az találva!
-mondjuk mind ettől függetlenül nem kéne,de tetszett nagyon mikor kipróbáltam

peter256 2009.12.23. 14:37:42

A modern kisméretű turbódízel autókkal egyébként tényleg nehézkes elindulni, mert nagyon kis fordulatszámkülönbség van a kis nyomaték és a nyomatékcsúcs között. Pl, nálunk a céges kulcsos autók 1,3-as astrák, 1900-on lefullad, 2000-en meg fölgyűri az aszfaltot. Persze kis rutinnal kezelhető a dolog, de ha valamiért a rendes (automata) kocsim után kulcsosba ülök én is nehezen állok ki a mélygarázsból.

peter256 2009.12.23. 14:41:31

@newtehen: Ha zavar a féklámpa fénye, szerintem látogass meg egy szemorvost. Ezt nem viccből mondom, vannak olyan szemproblémák, amik úgy jelentkeznek, hogy bánt az erős fény. Főleg ha valaki egész nap a monitor elött ül.

2009.12.23. 14:42:18

@lorincz84: nyilvan minden auto elindul 5.-be de ez miert "huha"? Csak az autokat sajnalom. En minden egyes durvabb kuplung csusztataskor belekepzelem magam a femek helyebe, es osszeszorul a gyomrom.
Emiatt is kerulom az emelkedon valo rovidebb acsorgaskor a kezifekes indulast, mert egyszeruen az uzemi fek es kuplung "kapcsolatat" jobban erzem, mint a kezifek fogaspontjat/erejet. Beteges, tudom... :D

Tornado86 2009.12.23. 14:46:14

Na igen: ez sokaknak probléma kevésbé sík területû városok lakóinak is, láttam már marosit vagy kovásznait is csúnyán visszagurulni. Amellett nem hinném hogy szûkebb lenne a hely mint pl. Kolozsváron a városháza háta mögötti parkolóban, ahol még egy kiskategóriás autót is módszeresen be kell csorgatni hogy ne koccold le a falat. Vagy ott a másik, a Szécheny-téren (mai nevén Mihai Viteazul), jó par helyen lehorzsolták már a falat, pedig az nem olyan hú de szûk.
Ami engem illet, nem okoz gondot az emelkedõn indulás, bár szerintem ha szintén kolozsvári viszonylatban a Rosetti vagy a Lombului utcán kéne elindulnom felfele, lehet elkéne a kézifék, igaz elõbbi 20, utóbbi 22%os emelkedõ. Legyél elég gyors és elég precíz, ennyi a kézifék nélküli emelkedõn indulás titka.

Tornado86 2009.12.23. 14:50:16

@peter256:
Szerintem függ a használt gázolajtól, valamint a legtöbb turbo diesel nagyon érzékeny az olaj minõségére és szintjére, ezért ügyelek arra hogy legyen mindig max. fél decivel a max. alatt. Ami meg az adott 1.3as konstrukciót illeti, 2000 és 3000 között jól megy, alatta és fölötte nem igazán. Valamint lehet 1x-2x jól ki kéne kormolni a rendszert.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.12.23. 14:51:23

@peter256: Évente járok szemészetre, nem rég voltam. A munkahelyemen ez a policy. Ellenben az én véleményem szerint inkább annak van keresnivalója a szemészeten, akit nem zavar a sötétben hirtelen szemébe világító erős fény... Amúgy itt most nem rólam van szó, hanem arról, hogy az emberek 90%-át zavarja. Nem butapesten pld az emberek 90% képes arra, hogy pld amikor két falu között a vaksötétben lecsukott sorompónál áll, akkor csak addig tapossa a féket, (jelez a féklámpával), amíg meg nem érkezik mögé valaki. Ekkor elengedi a féket, cserébe a frissen érkezett leveszi a fényszóróját helyzetjelzőre.
Ez mondom a 90%-nál műxik. Persze mindíg van 10% zsírparaszt, Akire villoghatsz, hogy akadjon le a fékről, nem fog. Vagy mögéd áll, és ég az összes rosszul beállított ködlámpája, nappali fényben úszik a kocsi. Nnna az ilyenek szerint mindíg a másik menjen orvoshoz persze, ő maga mr tökély... :-)

2009.12.23. 14:53:50

@peter256: Szerintem is te menj orvoshoz. Sötétben,esőben,akit nem zavar az orra előtt égő féklámpa,azzal valami baj van.

Pijee 2009.12.23. 14:54:23

@SilentSound: Konkrétan a volt oktatómnál nem tudom elképzelni, hogy ilyen helyzetbe kerülne, még azelőtt berúgja mindkét pedálját a padlóba :) Amennyiben mégis előfordulna ilyen helyzet, véleményem szerint átnyúl a kormányhoz, a sebességváltót, kuplungot is ő kezeli, és közben halkan sürgeti a tanulót: - "Gáz, gáz, gáz... lassan, nem bőgetjük a motort, na, gáz... és elmentünk... így kell... na itt jobbra index, megállunk, kuplung-fék, így... Nem kell izgulni, most nyugodj meg" stb. :)

@lorincz84: Errefele így tanítják, a kézifékes verzióval először egy magyarországi, szintén oktató haveromnál találkoztam, ő meg a kézifék használata nélküli emelkedőn történő elinduláson csodálkozott. Szerintem meg mindenki csinálja úgy, ahogy neki könnyebb/biztonságosabb. Én személy szerint a lábmunkás verziót preferálom...

Az automataváltós kocsi esetében meg az verte ki a biztosítékot a mögöttem várakozónál, több esetben is, hogy amikor a D-ből P-be raktam át a váltót az útépítés miatt félpályás lezárás és jelzőlámpás forgalomirányítás miatt feltorlódott kocsisorban (ahol 3-5 percet is állni kell néha ), fölvillant egy-egy tizedmásodpercre a két tolatólámpa. D-N-R-P, nem én osztottam ki a fokozatok helyét, de amikor az R-en átsiklott a váltó, bizony fölvillant a lámpa hátul... na, ilyenkor jött a dudálás, meg az anyádba tolassál, köcsög típusú észosztás :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.12.23. 14:59:11

Nekünk még annó gyakoroltatták ezt a leejtőn kuplunggal megtartod a kocsit. De elmondta az oktató, hogy nem így várunk az emelkedőn órákat akár, hanem csak azért csináljuk, hogy gyakoroljuk elkapni az "érzést", ami az emelkedőn való elinduláshoz kell. Mondjuk ez már tizenhúsz éve volt, még annó akkor új 120-as skodával. :-)
Hejj, de szép is volt! Bezzeg a mi időnkben! :-)

lorincz84 2009.12.23. 15:01:37

@ruskyy: itt most nem arról beszéltünk,hogy szarrá csúsztatott kuplungal indulunk 5-be,hanem simán minden gond nélkül esetleg egy kis remegéssel-mindez persze nyomatékfüggő

lorincz84 2009.12.23. 15:09:54

@Pijee: -én a dunántúlon lakom itt kötelező volt a kézifékes,sőt asszem pont azt is húztam rutinból,és később tanultam meg magamtól az üzemist

laposmacska 2009.12.23. 15:17:09

@kismber: Szerintem a negyediken volt a parti, én meg csak a harmadikig jutottam. Nem vagyok sikeres. De azért boldog karácsonyt mindenkinek!

szaGértő 2009.12.23. 15:19:02

@newtehen: "leejtőn kuplunggal megtartod a kocsit"

Érdekes lehet. Én emelkedőn gyakoroltam. :D

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.23. 15:20:54

@szaGértő: majdnem ugyanúgy kell, csak fordítva csinálod ;)

szaGértő 2009.12.23. 15:33:15

@newtehen: És még a szemébe is tudsz nézni a mögötted jövőnek... Tök jó. :D

Francois27 2009.12.23. 15:37:24

Valaki említette itt a koccanás témát a Fórum parkolóban. Na nekem volt benne részem. Gyökér béjemvés gyök kettővel döngetett végig az egész parkolóházban hely után kutatva. Ezzel nincs baj, csak egyszer meglátott valami üres helyet, és megállt. Ezzel persze még semmi baj nem lett volna, legalább lekotródik a falusi barma, aki csak álló helyzetben képes eldönteni egy lyukról, hogy befér-e a vas vagy sem. A 20. ilyen fals megállás után szerintem bárki morgólódna picit. Na erre jött a 21. megállás. Távolság kb. 3 méter. Éreztem, hogy nem árt a távolságot tartani... Erre az vadbarma rükit rakott, hogy visszatolasson a ráfoduláshoz, és kövér gázzal belémszállt. Dudálok mint állat, de szerintem meg sem hallotta. (Biztos atombunker egy ilyen béjemvé, vagy hangosan szólt a bódiguszti.) Kipattanunk, mind a ketten, erre még neki áll feljebb. Hogy miért álltam mögötte, meg miért olyan későn dudáltam. Na elküdem a kedves anyukája kedves alfelébe. Ő jön belém, és még neki áll feljebb. Sokmindent elárul egy emberről a kocsija:) Öröm, hogy az enyémnek csak a rendszámtáblája hajlott meg, neki viszont lehet újra fújni a már No-ban széthajtott csodamasináját:)A betétlapot is csak azért töltettem ki vele, hogy legalább szívon egy kicsit az agyatlansága miatt. Amúgy semmi baj a Fórummal. Csak a sofőrökkel:)

Francois27 2009.12.23. 15:38:57

Illetve nem az egész CSODAMASINÁT, hanem a hátsó lököst...

2009.12.23. 15:39:17

@ruskyy:
Hát... ha az enylm elindul 5-ben az lesz ám a totális hűha! (4 sebesség ;-) )

rbalint88 2009.12.23. 15:41:45

eccerű. dízeles autót kell venni. nem kell trükközni, a kuplung megfogja bármilyen emelkedőn, van idő átlépni a fékről a gázra. vagy ott a kézifék. kényelmesebb, biztonságosabb. azért találták ki. nem a rutintalanság miatt.

2009.12.23. 15:47:41

@Pijee:
„...amikor a D-ből P-be raktam át a váltót (...) fölvillant egy-egy tizedmásodpercre a két tolatólámpa...”

Na ezért nem kell erőltetni a P-t. Egy tisztességes kézifék megtartja az autót, ergo felesleges. N és kézifék.
Arról nem is beszélve, hogy nem annyira használ ám mechanikának, ha „rázuhan” az autó teljes súlya.

Szerintem! :-)

Bladika 2009.12.23. 15:51:47

Nem értem titeket, hogy tud zavarni a féklámpa! Nekem fel sem tűnik, ha ég, mert előbb vakít el a hátsóködlámpa!

Yoli87 2009.12.23. 16:01:26

Azért látom, hogy pár embernek beleférne némi újragyakorlás az életébe.... Gondolok itt a rutinpályára.
Látszik ki az úrisöfőr!

szazalek 2009.12.23. 16:37:54

próbáltatok már kézivezérlésre átalakított, nem automata váltós autóval elindulni emelkedőn? ahol egy karon van a gáz/fék/kuplung? :D

Higany 2009.12.23. 16:54:56

Egyik régi szomszédasszonyom télen úgy próbált védekezni a kézifék befagyása ellen, hogy pokrócba csavarta a kézifékkart...

redriot77 2009.12.23. 16:57:12

@xaba99: "egyébként fagyott már be valakinek a kéziféke, vgay ez is csak egy városi legenda?"

Nem legenda, velem történt már ilyen. Tizenöt éves Vectra, csillaggarázs, havas, latyakos idő. Reggel kiengedtem a féket, indultam volna, rükverc, és a kocsi nem mozdult, csak ilyen feszülő kábel hang jött a kocsi alól. Előre-hátra hintáztattam az autót, utána megtört a jég és elindult. Para azért megvolt, hogy a jég enged vagy a kábel. :))) Vagy háromszor biztos befagyott. Télen egyébként szeretett három hengerrel indulni az öreg Opel, meg voltak más háklijai is, nagyon tudok örülni, hogy a hatéves Hyundai ami van helyette ugyanúgy teszi a dolgát télen, mint 35 fokban nyáron. Vhogy nincs az a bizonytalanságérzés, mikor elfordítom a slusszkulcsot és sebességbe rakom a váltót reggelente. :))))

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.12.23. 17:00:11

Emelkedőn induláskor egyértelműen a kézifékkel jó rögzíteni az autót, és induláskor finoman kiengedni, ahogy az ember engedi rá a kuplungot. Ahogy egy előttem szóló is írta, könnyebb/olcsóbb a kéziféket karbantartani, mint menőségből szétégetett kuplungtárcsát cserélni. Emellett szimplán idegesít a kuplunggal fékezve autót rángató, előre-hátra hintáztató sofőr.

Cattish 2009.12.23. 17:01:02

Hehe, egy hónapos jogsival a Szentendrein befelé jövet képes voltam inkább elkolbászolni a Bécsi út felé, minthogy felmenjek Filatorigátnál a dugós felüljáróra - attól féltem, hogy hátracsúszok és összetörök valakit. :-) (Azóta már megy az elindulás, kézifék nélkül is)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.12.23. 17:02:58

A kézifék akkor fagy be, ha tizensok éves a bowden, és már kellőképpen rozsdás, rohadt, kenésmentes. Ha rendesen kap kenést, le van tömítve gumisapkákkal a házba be- és kibújásnál, nincs vele gond. Csak ugye a kocsi alján van, mocskos, stb, az egyszeri sofőr néha elfelejti.

csaby37 2009.12.23. 17:10:34

@isti77: Már bocs, de 1987 óta vezetek és szerintem amit leírtál az úgy hülyeség ahogy van.
Többen írták, hogy a kéziféket nem rángatni kell - ez szerintem is így van.
Sokat még megsem állnak már kétkézzel húzzák a kart.
Én csak éritőre húzom, addig sem kell nyomni az üzemi féket.
Ami a lényeg: Aki nem tud elindúlni kuplungjátékkal az nem fog tudni elindúlni kézifékkel sem.
Biztos ami biztos alapon emelkedőn én tartok az előttem megállótól dupla távolságot, így van neki helye " szerencsétlenkedni ".
Még így sem biztos semmi!! :-))))

Drdnght 2009.12.23. 17:24:01

@lorincz84: OMG... ugye ez csak poen volt?
L fokozat (5 fokozatu automatanal pl.) a legutolso (ha P az elso) sorrendben
L 3 4 D R P
Ami azt jelenti hogy nem valt feljebb 2 -esnel...:) de persze ha kinyirod a motort (max fordulat) akkor termeszetesen elvalt...

csaby37 2009.12.23. 17:24:08

@bervas: Szerintem nem!
Amikor a kézifék befagy,a fékdobhoz fagy a fékpofa. A meleg dobon belül lecsapódik a pára és hiába engeded ki a kéziféket a fékpofa hozzáfagyott a dobhoz. Na nem pár perc alatt!!
Ha szerencséd van hallasz egy reccsenést, na akkor engedte el a dob a betétet.
Ha nem jöhet a forró víz meg a disznópörzsölő, mint régen! :-(

Sword 2009.12.23. 17:24:16

Inkább kézifék, benyomott gombbal épp csak addig amíg a kuplung megfogja az autót aztán gáz, szégyen vagy nem de inkább ez, mint koccanás vagy a kuplung szétégetése.
Nem hinném, hogy bármivel lassabb lenne, mint az üzemi féket használni, ráadásul kényelmesebb, nem kell kapkodni, úgyis ott a szabad kezem... nekem legalábbis.

Drdnght 2009.12.23. 17:25:21

@Drdnght: N kimaradt: L 3 4 D N R P

Drdnght 2009.12.23. 17:28:13

@Drdnght: Es en se irtam valot, mert pl pont az en automon, L az 1 -es es csak az egyes.

Nick Leeson 2009.12.23. 17:30:59

Szerintem is használni kell a kéziféket.
Jó persze, egy átlagos kicsit meredek utcán nem annyira fontos.
De Pl. a MOM Park mélygarázsából az Alkotás utca felé, igencsak állat nagy emelkedő van.
Ott ah valaki kézifék nélkül, visszagurulás mentesen elindul, akkor azt megtapsolom!

Donor 2009.12.23. 17:50:12

@xaba99: nekem fagyott be.
Skoda 120...de 3 méter haladás után kioldott.
Más autón nem tapasztaltam még ilyet, pedig én mindig behúzom parkoláshoz.
Isti77: A kézifék pedig nem romlik el a használattól, erősen problémás ha a biztonsági rögzítőfék ennyire megbízhatatlan.
Leejtőn álláshoz én mindig behúzom a kéziféket, sőt csúszós úton még kanyarodáshoz is :)))

Másik, ha az Árkád áruház Gyakorló utcai feljárója mond valamit neked akkor, próbáld ki milyen ott elindulni álló helyzetből, aztán nyilatkozz hogy milyen ügyes vagy :))
Ott mondjuk volt eszük mert a sorompó az aljában van, így lehet menni lendülettel.

lorincz84 2009.12.23. 17:55:14

@Drdnght: -jó nem biztos,hogy L volt a jelzése,(de én így emlékszem)-a lényeg,hogy volt egy állás ahova,ha beraktad minden fokozatot 7000-nél váltott el nagyon állat volt,és,ha abban használtad akkor a motorfék is durvább volt 1992-es 1.6/16v Hyundai Lantra

lorincz84 2009.12.23. 17:56:48

-abba nem fix 3-as,4-es volt,hanem 2-es,3-as

Donor 2009.12.23. 18:04:00

@Bladika: Pont ugyan akkora teljesítményű a hátsóködlámpa mint a féklámpa.
Engem zavar a féklámpa főleg ezek a fókuszált ledes csodák.
Ideges nem leszek tőle, de zavar.

MacskaJancsi 2009.12.23. 18:06:03

A bevásárlóközpont és a hozzákapcsolódó parkoló - akár mélygarázs akár emeleti – az én mint vevő kényelmét kell hogy szolgálja, azért építették. A meredek szűk felhajtó egyszerűen kényelmetlen. Vannak olyan bevásárlóközpontok is ahova úri módon kényelmesen be lehet hajtani, ezeket kell használni, hiszen annyi van belőlük, mint égen a csillag. Szerintem Debrecenben a tervező nem járt el eléggé körültekintően , ha tényleg annyira meredek az a felhajtó. A bevásárlóközpont bejárata nem azt a célt szolgálja, hogy ott az autósok vezetési tudását teszteljék és szelektálják a „selejtet” , hanem az épületbe történő bejutást és parkolást szolgálja. Ha ilyen helyre megyek bizony én is megvárom az emelkedő alján amíg az előttem levő túljut az akadályon, főleg ha látom, hogy kis csoffadt autóval próbálkozik az illető és még ráadásul fél is. Nem leszek kisegítve azzal, ha visszacsúszik az orromra, megtöri – majd elnézést kér, mert nekem nem lesz kocsim 2 hétig, amíg a szervizben javítják. Aki nem tud emelkedőn elindulni az ne költözzön hegyoldalba, de a bevásárlóközpont az más kérdés, ott alapvető, hogy a bejutás is vevőbarát legyen. Az a vásárló, aki be – vagy kimenet lezúzta a saját vagy egy másik vásárló kocsiját arra a helyre valószínűleg többet be nem teszi a lábát. Az ügyben a vesztes a bevásárlóközpont, aki egyszerre 2 vevőt is elvesztett.

tonális 2009.12.23. 18:07:26

A gépkocsi vezetéséhez érzék, reflex,ész,megfontoltság,és határozottság szükséges.Nagyfokú emelkedőn elindulni főleg sorban és ne búgjon fel a gép, gyakorlat és megszokott tengelykapcsoló nyitása szükséges.
Baleset mentes utazást mindenkinek. K.K.Ü. és BÚÉK.

Donor 2009.12.23. 18:12:41

@lorincz84: hogy lehet szépen, selymesen indulni? :DDD
Automatában a hidro kuplung folyamatos csúszása miatt lehet ilyen érzésed, de nekem szó szerint émelygett a gyomrom amikor a fordulattal nem összefüggő sebessége volt a kocsinak :) nagyon rühellem, ha nincs közvetlen ráhatásom a váltóra és a tengely kapcsolóra, szóval amíg nem lesz olyan automata ami gondolatolvasó addig nekem nem kell. De valószínüleg előbb lesz közvetlen hajtású elektromos autóm, mint gondolat olvasó váltó.

Drdnght 2009.12.23. 18:15:42

@lorincz84: az tobb mint valoszinu hogy 4 sebesseges, es igy nez ki L 2 3 D N R P

de az L tovabbra is az 1 -es

Donor 2009.12.23. 18:16:51

@peter256: látok a sötétben, az is szem probléma? :)
Egyik haveromnak mondom hogy zavar a reflektora. Mondja nehogy már zavarjon...aztán kiderült farkasvakságban szenved a srác, persze hogy nem zavarja az erős fény mivel csak abban lát :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2009.12.23. 18:17:40

@az aki: Na igen, az az a hely ahol én is kézifékezek, máshol nemnagyon. Amikor először jöttem ki onnan igencsak meglepődtem milyen durva emelkedő, jó nagy gázt is adtam :)

Donor 2009.12.23. 18:19:09

@Tornado86: nagyon tökös dolog kézifék nélkül indulni, de nem értem hogy miért ne lehetne használni akinek az esik jól? Erre való.
Vagy ez valami férfias virtuskodás, hogy aki kézifékkel indul annak biztos kicsi a f..a és nem tudja vele nyomni a féket induláskor???

lorincz84 2009.12.23. 18:25:59

@Donor: jaj hagyjad már!-mint írtam egyszer próbáltam életemben szaros 10km-t mentem vele,tehát nem éltem vele együtt,nem voltak apró észrevételeim,de akkor is tetszett,és persze ettől függetlenül nem kéne és valószínű kúva hamar meg is unnám
-és az-az elindulás is azért tetszett annyira mert pont egy meredek utcában történt,ahol a tulaja lakik,és ott tettem bele a seggemet először és tetszett ahogy minden gond nélkül,szinte hangtalanul megindult-ennyi

Donor 2009.12.23. 18:26:19

@szazalek: Ja, Hykomat trabant, király!!! imádtam. Nagygáz, autómata kuplung ráb*szodik és füstöl a gumi :))) lehetett finoman is indulni, de 19 évesen az nem érdekelt :))

Yo! Maaan! 2009.12.23. 18:31:32

Én kézifékkel szoktam emelkedőn indulni. Kisebb emelkedőn is. Kímélőbb mód minden alkatrésznek. Ha már nagyon esz a lustaság, akkor elindulok kézifék nélkül persze, de jobb és egyszerűbb az úgy, kézzel. És ha megállok parkolni, mindig behúzom a kéziféket. Télen is. Életemben soha nem fordult elő egyik autómmal se, hogy befagyott volna.

lorincz84 2009.12.23. 18:32:38

@Drdnght: Akkor nem tudom mi lehetett annak a jelzése,pedig ezzel élvezkedtünk,mert pikk-pakk elérte így a 150-et
Volt a markolat oldalán egy kis gomb lehet,hogy az volt az,vagy nálad nincs ilyen?-mindegy ha találkozok a sráccal majd megkérdem tőle

Donor 2009.12.23. 18:32:51

@lorincz84: látod? Ezért jó a kéziváltó, az mindig ott vált el ahol jólesik neked :)

lorincz84 2009.12.23. 18:43:32

@Donor: -persze,hogy jobb ez vitathatatlan,automatával nem lehet úgy állatkodni,ha az embernek olyan kedve van stb.,és szerintem télen is egy kicsit szarabb lehet de nem biztos nem tudom,viszont,ha minden nap dugóban kéne araszolgassak egy nagyvárosban akkor lehet,hogy elgondolkodnék rajta-legalább is jobb lehet mint 5km alatt 600x kuplungolni

misitcom 2009.12.23. 18:48:22

Én nem tudok kézifékkel indulni mert az egyik kezemben telefon a másikban cigi,és közben még valamit harapni is kell.

Ottopappa 2009.12.23. 19:00:40

@xaba99: Ezért jó Szegeden lakni... :D Egyébként igen, fagyott már be annó a Lada Samarámon a kézifék, jelenség úgy zajlott, hogy bent a kart ki tudtam engedni, ám hiába elgedtem a kuplungot és nyomtam a gázt a kocsi csak bőgött egy helyben, mert ugye a kézifék behúzva maradt... Ez tartott pár másodpercig, majd egy k***szott nagy pukkanás hátulról, és a kocsi elindult...

Acmee 2009.12.23. 19:08:08

@MacskaJancsi:

Akkor egy kis ingatlantechnika: Melyik a hasznosabb: A -pénzügyi szempontból nettó bukovári - terület hasznosabb, vagy a kiadható, vevőket csalogató -profitot hozó- terület?

Pont ezért van az, hogy a parkolót, és a hozzá kapcsolódó dolgokat a lehető legkisebbre kell építeni, mert az nem hoz pénzt!! Sőt! Buksz rajta folyamatosan (ha nem nézzük a "vevőcsalogató" mivoltát). Azért buksz, mert kell CO szellőzés (ha nyitott, akkor nem), világítás, füstelszívás(újabban nem lehet a CO szellőzéssel egybekötni), tűzoltórendszer, stbstb.

Elég érdekesnek tartom -ha jól olvastam-, hogy a pláza 2. emeletének a helyén van a parkoló, ritka megoldás (azért ássák a pláza alá/emelik föl a tetőre, mert így nem vesz el jó pénzért kiadható üzletterületet).

Amúgy pedig megvan a min. és a max. lejtés, amit a rámpáknál/felhajtóknál meg lehet engedni. A max. lejtés tartása nyilvánvalóan kevesebb hasznos területet foglal. Nincs ezen semmi érthetetlen dolog...

Bladika 2009.12.23. 19:21:46

@Donor: Csak vicceltem! Arra próbáltam utalni, hogy mennyi hülye használ ködlámpát városban és milyen zavaró az a piros lámpánál.

Forest (törölt) 2009.12.23. 19:21:55

Nem értem mi a gond a kézifékes elindulással? Kb 20 éve még az a sztereotipia volt divatban (főleg teherautós körökben, illetve a moszkvics zsiguli korszakban) hogy nem szabad behúzni a kéziféket, mert télen befagy.
Azóta eltelt egy csepp idő. Én rutinosan kezelem a dolgot, és még piroslámpánál is inkább üres és kézifék, mintsem egy fáradt pillanatomban ráguruljak a kedves partnerre, nem mellesleg a hátam mögött álló szemét nem veri ki a magasra helyezett féklámpa + gyári pótféklámpa kombó, este, egy átszámítógépezett nap után.
Ez persze nem fontos a sok önjelölt schumakernek, forogjon csak a kinyomócsapágy (végül is könnyen hozzáférhető alkatrész), taposván egyszerre a féket, és a kuplungot, az autó természetesen sebességben, pattanásig feszült idegek mellett (lámpaváltásnál aztán pont máshová néz)

2009.12.23. 19:22:00

@misitcom: Arra vigyázz, hogy a sör ki ne boruljon! :-)

Tornado86 2009.12.23. 19:32:23

@Donor:
Felõlem nyugodtan indulhat kézifékkel, engem adott esetben az elõttem álló jó tempóban induljon el. Egyszerûen csak kifejtettem, mi könnyíti meg a kézifék nélküli technikát.

Banonym 2009.12.23. 19:55:23

@xaba99:
Igen, bár nem az enyém.
a mostani minusz 15-ben álltam az autószerelőmnél, jött egy csóka izzó hátsó kerékkel.
Ránézésre ki volt engedve a kézifék, de ha behúzted, érezhető volt, hogy nem húz semmit.

Kocsi alá hősugárzók, fél óra, és kész volt :)

Beeni 2009.12.23. 19:55:47

itt nem velünk debreceniekkel van a baj... sztem más városban is van, aki így indul, minek kell minket állandóan fikázni...

Káposztakukac 2009.12.23. 19:56:07

@az aki: aki MOM parkba jár, annak amúgyis autómataváltós, több száz lóerős kocsija van...:P

eklar 2009.12.23. 19:56:25

Hány fokos a posztban említett emelkedő?

misitcom 2009.12.23. 19:56:41

@Quentin, Montargis-ból: Á!Vezetésközben csak rövidet.Jobb gyorsan túl lenni rajt.

2009.12.23. 20:02:06

@eklar: Télen akár -10 is lehet. Nyáron meg +50. Szóval változó.

:))))

dtk74 2009.12.23. 20:02:59

Szabolcsban nőttem fel, azt hittem a havas út és az emelkedő gyilkos dolog. Közel 10 éve hegyvidéki városban élek, és elég tapasztalatot, ezzel együtt önbizalmat szereztem ahhoz, hogy tudjak problémamentesen közlekedni a jeges havas emelkedőkön, lejtőkön. Mindegy hogy motorral, kisteherautóval, vagy terepjáróval.
Szerintem a legnagyobb baj a rutintalanságból eredő kapkodás, és kiszámíthatatlanság. Ha ilyen közlekedőt látok, messzire kerülöm. Veszélyesek.
A kézifék véleményem szerint jobban használható, egyszerűbb mint a kuplungot nyüstölni, hogy a nyomatékkal játszva tartsam helyben az autót. Ami a befagyós, beragadós sztorikat illeti, a Wartburg óta ilyen bajom nem volt, talán a folyamatos járműkarbantartásnak is köszönhetően. Kézifék lassan ki, közben sebesség és gáz, ha csúszik az út és nincs segítő elektronika, akkor kettesben, uram bocsá' hármasban indítom, amíg fogást nem talál a gumi.

Reman 2009.12.23. 20:04:43

Többek között pontosan az ilyen helyzetekre találták ki az automata váltót!
Nekem soha többet nem lesz manuális kocsim. (kivéve persze a Miatát, mert ott fontos, hogy élvezzük a vezetést)

qmatron · http://fattyboom.blog.hu 2009.12.23. 20:05:28

Nem olvastam a hozzászólásokat így lehet már semmit nem tudok érdemben a post-hoz tenni de egy javaslat: ha tehetitek vegyetek automata váltós autót, azzal biztosan elindultok és nem is gurul vissza..
A másik, hogy lehet csak kuplungal is elindítani az autót, gáz adása nélkül még emelkedőn is.. biztos tanították mindenkinek anno..

Drdnght 2009.12.23. 20:08:11

@lorincz84: Amit meseltel, azzal nincs gond. Marmint, az automata ugy fog viselkedni ahogy leirtad, mert ha tiltasig porgeted, akkor termeszetesen, onvedelembol:), feljebbkapcsol. Csak nem egeszseges, es nem is arra valo, ua az effekt ha D -ben padloig (kickdown) nyomod a gazt, ott is csak piros nyaldosasakor fog feljebb valtani (ha adaptiv automata) egyebkent meg sport "fokozat" (kapcsolo a valtokar kornyeken)

misitcom 2009.12.23. 20:11:07

A feleségem rettegett régen Szhelyen a Zanati úti vasúti aluljárótól.Otthon beültünk a kocsiba és már azon izgult,hogy hogyan fog elindulni az emelkedőn ha meg kell állnia.
Ezzel már kapásból kitudott akasztani,mert addig még volt 20km amit több ezer kamion között kellett megtenni a 86-os úton.Sosem gurult vissza,de számára az a hely volt maga a rémálom.Ausztriában vagy a Kőszegi hegyekben sosem voltak félelmei.(ott inkább én zizegtem mellette)

lorincz84 2009.12.23. 20:30:00

@Drdnght: -aha,szóval akkor lehet nem is volt ott semmilyen fokozat csak én emlékeztem rosszul
-kezdem kapisgálni a dolgot,tehát,ha mondjuk csak negyedig nyomom a gázt és ott megtartom akkor minden fokozatot el fog váltani mondjuk olyan 2000 környékén(és így tovább),ha meg padlózom akkor kipörög amennyire lehet

laposmacska 2009.12.23. 21:24:14

@Acmee: Tehát úgy van, hogy a pláza -1,0 és 1 szinteken van, illetve az pláza felső szintje felett kezdődik a parkoló p1,p2,p3 és p4 szinttel.

@eklar: Ezt sajnos nem tudom, elég nagy. Ha valaki tudná, engem is érdekel. Viszont kb 20-30 méter alatt a földszintről felemelkedik a második emeletre. Az meg eléggé odabasz.

b0lha 2009.12.23. 21:30:53

jezus ereje GECC!!! :D:D:D micsoda? jobb labbal felig fek, felig gaz? meg akarjak olni a verdat? meg masokat? meg magukat? teljesen allatsag, kezifek es csokolom. es ha mar tudja kezelni normalisan a pedalokat, akkor nem is fog annyira csikorogni az a gumi... szoval sztem total nyomorultak azok akik azt allitjak, hogy 1 labbal 2 pedalt kezeljenek... ezeket ugy kuldenem vissza 1 utovizsgara mint a szel. es igen, az emelkedon valo elindulas kihuzhato tetel a rutinon, asszem 40centiig lehet max visszagurulni utana buko, en pont ezt huztam, kb -35 centinel vegre elindultam, nem huztak meg :D

Drdnght 2009.12.23. 22:06:14

@lorincz84: Igen, ha adaptiv automata. ugy tudom a regiek, (pl ami az audi V8 -ban van ZF 4HP24) egy bizonyos fordulatszamnal (vagy tartomanynal) kapcsolnak, amit a sport modba kapcsolassal tudsz emelni (audi V8 -nak harom ilyen modja volt) illetve azoknak is van kickdown -ja, az adaptivnal meg mar nem is a motor fordulatszamat allitod gyakorlatilag a gazpedallal, hanem a gyorsulas merteket (Volvo S80 Aisin AW55-50SN)

min 2009.12.23. 22:10:10

Most tényleg azon ment több mint száz hozzászólás, hogy miként kell emelkedőn elindulni????? Meg sem kellene magyarázni, alap rutin vizsga. Adjátok le a jogsitokat.

Szökőnap 2009.12.23. 22:57:43

Egyébként csúszós útról, emelkedőről csak egy adalék. Meredek mellékutca tetején lakom, évekkel ezelőtt rájöttem, hogy ilyenkor csak egy dolog segít, ha fel akarok menni:

a farnehéz, hátsókerék-meghajtású autó.

Mivel nekem (és még sokunknak)orrnehéz, elsőkerék-meghajtású autóm van, és az év nagy részében ez jó is, egy megoldás maradt:

ilyenkor az utcánkban hártamenetben megyek föl hazáig.

Oké, ne vitatkozzatok, tudom, hogy ez a Fórum parkolójában elindulási célzattal nem működik...

vérengző kismalac 2009.12.23. 23:23:44

"Nem tudnak emelkedőn elindulni a debreceniek"
Még jó, hogy most derült ki. A franc se utazik oda.
Majd megveszem máshol azt a pulykakakast.
Nem ér annyit az egész, hogy összetörjön valami debreceni balfék az emelkedőn visszacsúszva.
Elképesztő, hogy mik vannak!

Acmee 2009.12.23. 23:42:38

@laposmacska: Ahham, már értem. Ettől függetlenül az építési "nézetek" fennállnak.

Itt Tatabányán a Vértes Centernél egy "csigalépcsőt" (spirálfelhajtót) építettek a tetőparkoló eléréséhez. Olyannyira jól csinálták meg, hogy két autó nem tud egymás mellett felmenni. Így váltott irányú a forgalom. Picit el lett baszarintva a sugár és az emelkedés. Bár itt 2 szint parkoló van a pláza alatt, +ban még a tetőparkoló. Nem is sok autó szokott oda felmászkálni :)

Acmee 2009.12.23. 23:43:28

@vérengző kismalac:

Végülis Debrecen a környező síterepekről híres :P :DDD ;)

Invictus 2009.12.24. 00:00:00

Nekem is állt már be a kézifék ('92-es A Corsán), még csak fagy sem kellett hozzá, az esős idő elég volt. Rendszerint egy pukkanással kioldott a fék, ha gázt adtam, de egyszer úgy igazán beragadt, és simára radíroztam a majdnem új téligumit a bal hátsó keréken. Vehettem másikat.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.12.24. 00:24:00

@Szökőnap: Ez most vicc, vagy komoly? Nekem ez valahogy erősen fura...

magyar-magyar szótár 2009.12.24. 05:49:18

Nem csak a debreceniekkel van baj: a mélymagyar parkolási kltura minden szinten hiányos.
Kezdve az oktatóknál, akik a lánytanuló feje mögé áttett karral oktatnak és a lány nem meri tökönkönyökölni őket ezért.

Folytatva onnan, hogy ha megnézünk egy párizsi teleparkolt utcaszakaszt, abban másfélszer annyi autót találunk, mint Budapesten. Budapesti képtelen beállni egy francia szálloda parkolókertjébe, aki ilyet látni akar, elég a Görgey-vadászház féle szálloda parkolójáig elmennie Visegrádra. 20 éves francia lány apu C5-ösével tükörből (és nem cicirevett kormánnyal ám, miközben lábai kurta mediterraneo-k!!) csont nélkül stokiz be rückwerts-balrahátra.

Azt ne is mondjam:
Sofőr orral soha nem áll be (tolatva szűkebb helyre lehet bemenni.

Bezzeg-területeken, ha túlhajt valaki a parkolóhelyen, akkor meg se várja a következő a tolatólámpa égését, megáll:
Míg Budapesten Az Ügyes Pesti orral azonnal becselez!
Ugyanez kifelé: Nálunk a kiállni szándékozó FŐLEG PESTEN (tehát nem Budán) ott gebedhet megm, senki nem áll meg annyira, hogy kihajthasson
a legtahóbb területek Budapesten:
vI-VII-VIII-IX-X és Kispest és Soroksár, meg Cinkota és ilyesmi, Szlovák út, Rákos, Túrós, az öszes Tarcsa, Sülysáp és Mende vonal és Csömör.

magyar-magyar szótár 2009.12.24. 05:50:16

Röviden: sofőrnek nem kell kézifék, úrvezetőt meg csak, lásd fönt, akadályozza..

MacskaJancsi 2009.12.24. 09:14:21

@magyar-magyar szótár: A pesti alsó rakparton - ameddig a szem ellát - mindig én vagyok az egyetlen, aki kiengedi a szerencsétlen, reménytelenül indexelő autóst, pedig araszolgatunk.... tehát, semmiből sem állna, csak egy kis udvariasság. Arrafelé mások az emberek :)

j311 2009.12.24. 10:22:53

@az aki: Jaa, az vicces hely. MOM parkban tényleg mély garázs a mélygarázs.

isti77 2009.12.24. 10:25:54

Látom, sokakban ellenérzést váltott ki, amit írtam a kommentben.
Namármost: a kézifék "rángatást" én sem úgy értettem, ha a "behúzogatás" jobban tetszik, ám legyen.
Akit a 21 W-os féklámpa zavar, azt megkérem, hogy amikor este mögöttem halad, vagy akár szembejön, kapcsolja ki a tompítottat, mert az 40 W-os, tehát kétszer akkora teljesítményű, mint a "zavaró" féklámpa. (Apropó, a közlekedési jelzőlámpák fénye nem zavar sötétedés után?). Egyébként a kéziféket azért sem húzom be parkoláson kívül, mert az én szememet meg a visszajelzője zavarja nagyon. :)

Az Árkádhoz még nem volt szerencsém, de a III.ker. Kiscelli utca felső része már megvolt egy párszor dugóban (a kórház bejárata mellett ott a 20%-os emelkedő-tábla), nem kellett a kézifék ott sem.

Ja, és mindig üresben várakozok, elég elinduláskor sebességbe tenni, nem kell a kuplungon pihenni.

Kíváncsi lennék, a kézifékpártiak mit csinálnának pl. egy w123-asban, ahol a rögzítőféket is lábbal kell működtetni? Vagy ahhoz továbbképzés kell?

Na, kellemes karácsonyi ünnepeket és bolgog Új Évet kívánok mindenkinek.

j311 2009.12.24. 10:31:20

@SilentSound: Nincs ebben semmi extra. Van egy pár olyan emelkedő + útburkolat párosítás budán, ami már szárazon is csúszik annyira, hogy nagyobb gázadásra elkezd "sírni" a gumi. Ez vizes/havas/jeges időben csak rosszabb.

laposmacska 2009.12.24. 11:41:32

@Acmee: egész pontosan a sík-terepekről :D

sreetfighter 2009.12.24. 11:55:51

@isti77:
A kézifékkel a kuplungot kíméled, ha tudod használni, de Te valószínűleg nem tudod, ezért gyilkolod a kuplungot.
Remélem nem Te vagy az egyik azok közül, akik a Kiscellin a kanyart csak egyesben, megállva tudja bevenni, hogy adná vissza a jogosítványát az a sok szerencsétlen.
Sosem tudom megállni, hogy ne dudáljak vagy villogjak rájuk.

Lipi1945 2009.12.24. 14:39:45

@SilentSound: Ez komoly! Terepralliban se véletlenül használnak farmotoros háccsókerekes buggykat, fronthajtásos "vackok" hejett.

Emelkedőn hátralendül a súlypont ami miatt meredekebb helyen az első kerekeken, a 70-30 arányú súlyeloszlás ellenére is nagyon lecsökkenhet a tapadás. Míg egy farmotoros gépnél az eleve hátrébb lévő súlypont méghátrébb kerül ami jó mivel farmotoros gép általában a hátsó kerekeit hajtja.:)

Ha feltolatunk az olyan mintha farmotoros géppel lennénk. :)

Lipi1945 2009.12.24. 14:45:43

@SilentSound: Plussz ha jól tudom a rükvertz általában az autókban a legrövidebb fokozat, és így nyomatékot is többet ad valamivel mint az első fokozat.

atila68 (törölt) 2009.12.24. 21:12:54

Nem értem az egészet.
Tényleg nem.
Szerintem ha valaki autóval közlekedik, és komolyan gondolja, az megtanul kézifékkel elindulni emelkedőn.
A kézifék akkor fagy be ha nincs karbantartva.
A lábbal "behúzható" kézifék pedig szerintem olyan mint egy elhülyült jelenet Monty Pythonéknál.

Don Blasius 2009.12.25. 21:00:25

@atila68:
Egyébként pár másodperces állás alatt nem fagyhat be a kézifék. Egyébként ma láttam az Orbánhegyi úton, valaki a lámpánál biztosra ment, féken is állt, meg láttam, ahogy elindulásnál zökken az autó, kéziféket oldott.

A lábbal aktiválós kézifékkel mi a bajod? Furcsa tényleg, de a Mercedes a nagy autóiban alkalmazza és használható simán. Üresbe teszed, lábad le a kuplungról és nyomod be, kézzel oldod. :)

#szájbergyerek# 2009.12.27. 15:08:34

Rutinon oktatják is hogy kell a kéziféket használni emelkedőn. Na ugyan az pepitában.

DonVincenzo 2009.12.28. 11:06:43

Én elfordulok inkább balra a Rákóczira és aztán jobbra a Meszena utca felé. Ott nyugodtan leparkolok és nem vagyok lusta visszasétálni azt a 100-150 métert. Mire bekínlódják magukat a parkolóba Én már rég vásárolok.
Ez a rutintalanság az emelkedőn pedig nem csak debreceni jelenség. De nem is csak itteniek fordulnak itt meg mert szerintem az embrekék fele vidékről jár a fórumba csodálkozni.

DonVincenzo 2009.12.28. 11:16:31

@smv: Nem új találmány. Pl. a Subarukban már huszonéve megtalálható a Hill Holder.

labi 2009.12.28. 16:01:12

No, már a kézifék használata melkedős indulásnál béna dolog és a nemhasználata pöcshosszabbító? :)
Hová jut ez a világ. :)

Én szeretem használni a kéziféket, mert én is abba a leköpendő társaságba tartozom, akit zavarnak a mai háromlámpás a régieknél fényesebb féklámpák.
Sőt, még a vasúti átjárónál is helyzetjelzőre kapcsolok, főleg ha egy kis töltésen van, mert ha felfelé áll a kocsi orra, akkor a tompított is vakít.

No, üssetek és köpjetek le. :)

labi 2009.12.28. 16:02:09

Természetesen vasuti átjátónál akkor, ha tilos jelzésnél várakozunk - mielőtt belekötne valaki. :)

Balage85 2009.12.28. 16:13:11

@az aki: Várom a tapsot. :) Diesel simán megtartja magát az emelkedőn kuplunggal. :) Az igazsághoz hozzátartozik hogy a Mom Parkban az alkotás felé mindig lemaradok az előttem lévőhöz képest a sorban 3-4 méterre is hogy nehogy visszaguruljon valami balek :)

Másik kedvenc helyem a hegyalja út, ott a dugó sok embernek gondot szokott okozni. :)

Koshinae 2010.01.01. 19:34:00

Borsod, Szabolcs, Hajdú, Csongrád...
Egyikben sem tudják kezelni a kéziféket.
Mindenki álmában is fújja ezt a "befagy a fékbowden" szöveget.
Most rutinozik egy ismerősöm Debrecenben, kihagyja az oktató a lejtőn felfele megállás/elindulást, mert úgyse kell az alföldön. Kéziféket be ne húzza, tarkónbaszás jár érte.

A Fórum meg örök ellenség, 50 km-es körzetben ott vannak a legmerdekebb utak, ahol ráadásul gyakran kell kézifékesezni.
Halálfélelem, amikor csúsznak feléd...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása