Ha jól vettem ki Gábor szavaiból, nem turistáskodik Brazíliában, hanem tartósan ott él és egészen eddig gyűjtötte nektek a tapasztalatait, hogy most ország-világ elé tárhassa. A levél terjedelmét nézve azt kell előrevetítenem, hogy ma délután kicsit visszaveszünk a világgazdaság termeléséből, de megéri végigolvasni.
Már az amerikás írás óta tudtam, hogy meg fogom írni a tapasztalataimat, korábban csak sejtettem. :-) Szóljon ez a post Brazília közlekedéséről.
Amikor ide jöttem először, valahogy úgy sejtettem, hogy olyasmi lesz majd, mint Törökország vagy Marokkó volt… végül is harmadik világ, meg minden. Hát nem.
Kezdjük általánosságokkal:
A brazil embernek jellemzően kevés fogalma van a közlekedési szabályokról, viszont nem akarja a kocsiját összetörni. Mit eredményez ez: általában figyelmesek, előzékenyek, viszont európai szemnek őrületes baromságokat képesek véghezvinni.
Most kiemelném, hogy a városi és az országúti közlekedés között van pár lényeges különbség, erre majd visszatérek, valamint Rio de Janeiro az teljesen más, mint a többi (általam látott) város.
Szóval város, pl. São Paulo közlekedése: általános sebességkorlátozás nincs (vagy ha van, senki nem tud róla). Sok úton ki van téve a tábla, általában 60, néhol 70, 80, máshol 40. Ahol nincs tábla, én 60-nal szoktam haladni. Mindenki (OK, az autók 97%-a) betartja a sebességkorlátozásokat. Mivel gyakori a fixen telepített kamera.
Viszont ahol ismerik, hogy nincs, ott a helyiek ezt kihasználják. Pl. van egy alagút, amiben a kamerák a fal felé vannak fordítva, ott sokan az engedélyezett 70 helyett 90 körül mennek. Persze örülnek, hogy tudnak haladni, és nincs dugó. Mert abból sok van.
São Pauloban él kb. 20 millió ember. A város teli van óriási utakkal (pl. 2x5 sáv, 70-es, 80-as korlátozás). De aki nem nagyon szegény, az autót vesz. És ha már van, akkor mindenhová autóval megy. Pl. a két sarokra levő közértbe. Szóval sok az autó az utakon. És hiába nagy az út, addig mennek egyre többen, amíg teljesen be nem dugul.
A feleségem mondta, hogy amikor ő São Pauloba költözött, kb. 10 éve, ez az út, meg az az út új volt, és milyen jól lehetett rajta haladni. Mostanra pedig ugyanolyan araszolóssá váltak ezek is, mint a többi.
Van egy rádióadó, ami kizárólag közlekedési információkat ad egész nap (éjjel van, hogy zene is van rajta). Ilyeneket szokott mondani: a közlekedési hatóság által megfigyelt úthálózatból jelenleg 140 kilométernyi szakaszon áll a forgalom. Ezek a nagy utak, körgyűrűk, gyorsforgalmi út bevezető szakasz, városon belüli nagy sugárutak. 140km… eszméletlenül sok. Nagyon nagy dugók tudnak lenni itt.
Szabályok, előzékenység (érdekes példákkal):
Sávváltás. Ember tükörbe néz, megvárja, amíg a sorok között száguldó motorosok között luk lesz (a motorosok mennek mondjuk 80-90 körül a kocsik (sávok) között. Akkor is, ha 60-nal megy a kocsisor, és akkor is, ha áll). Ha szünet van, index ki, sávváltás.
Másik sávba be se kell nagyon nézni, mert aki ott van, úgyis lassít, beenged. (Hogy nekem ebből mennyi gondom volt, miután pár hónap SP után Budapesten vezettem – ahol az emberek sértésnek veszik, ha eléjük akarok sávot váltani, én meg megszokva a brazil viszonyokat, nem vártam, csak mentem). Ez annyira durván megy, hogy pl. mentünk az 5 sávos úton. Jobb szélső (5. sáv) hamarosan elkanyarodik, én a 4.-ben voltam. 4. és 5. között záróvonal.
Egyszer csak szól az asszony: ez a rendőr szerintem be akar jönni, fékezz. Mondtam neki: nem is indexel, ráadásul kicsit (10-15cm) mi vagyunk előrébb. Ha be akar jönni, majd a mögöttem levő beengedi. De neki természetes lett volna, hogy akár komoly lassítással is, lehetővé teszi a másiknak a sávváltást. És nem azért, mert rendőrautó volt.
Besorolás. Ismeretlen fogalom. 3 sávos úton állva, akármelyik sávban vagyok, ha egyenesen akarok menni, zöldnél figyelni kell, mert lehet, hogy valaki pont előttem akar keresztbe kanyarodni. Pl. bal sávból jobbra, jobb sávból balra. Akár egyszerre.
Piros lámpa: már sárgánál meg kell állni. Kereszteződésben bent ragadó autókat megbüntetik (pénz, pontok, sok pontnál ugrik a tulaj jogsija. Mindegy, hogy ki vezette a kocsit)
Stop tábla: csak javaslat. Érdekes módon gyakran a vízelvezető árok (ami miatt le kell kb. 5-20 közé lassítani (kocsitól és ároktól függ) a védett úton haladót kényszerítik lassításra, keresztben meg a stop táblán átrongyolnak 40-nel. Ezt nem értem, én pont fordítva tenném.
Elsőbbségadás: ha tábla szabályozza, akkor jobbára értik. Mondjuk védett út és kis utca nem gond. Ha kanyarodik a védett út, és két becsatlakozó alárendelt út van, az már nehéz probléma, és az előzékenység dönt. Körforgalomnál ugyanez pepitában. Ki van téve vagy minden behajtóhoz a mackósajt (mint Magyarországon szokás), vagy minden becsatlakozónak adunk elsőbbséget (mint Franciaországban).
Jellemző kezelése: jövök, mackósajtom van, jobbról jön a másik. Megállok. Ő is megáll. Én meg: „Hát, ha nem mész, akkor majd én megyek. Köszi”. Egyébként a helyiek nem tudom, hogy döntik el, hogy akkor most melyikük menjen, akinek elsőbbséget kellene tábla szerint adnia, vagy a másik.
Parkolási szabályok: megkérdezem: itt meg lehet állni? Tanácstalanság. Válasz: valószínű nem, mert más sem áll itt. És ennek biztos van valami oka. Ha felderítem a táblákat (amik persze mások, mint az nemzetközi táblák), az se sokat segít, mert nem csak én nem ismerem a tábla hatályát, de a helyiek sem. :(
Szóval pl. az utca közepén levő várakozni tilos tábla vajon onnantól érvényes, vagy esetleg az utca elejétől a végéig? Csak az úttesten, vagy a járdán / padkán is? Csak azon az oldalon, ahová ki van téve, vagy mindkét oldalon? Megannyi megválaszolatlan kérdés. Persze ha nem jó helyen hagytuk, akkor a közlekedési hatóság emberei megbüntetnek (vannak helyek, ahonnan el is szállítják, de ilyen velem még nem történt)
Kivéve Rio de Janeiro és a gyevi bíró. A Rioi születésű embereket cariocának hívják. A cariocák agresszívan vezetnek, és ügyeskednek. Szóval az elsőbbségadás, sávváltás, amiket feljebb írtam, ezekre nem vonatkozik. Pl. piros lámpa a kereszteződésnél, sarkon benzinkút, akkor a benzinkúton át levágja a sarkot.
Szóval kb. magyar mentalitás. Kár, hogy ezt kell mondanom. A magyarokra nézve, úgy értem. Ha néha én úgy vezetnék, mint Pesten, meg is kapom rögtön: Ne légy carioca!
Van az úton sok rendőr (ostoba módon piros a kocsi tetején a fényhíd, de ráadásul gyakran nem is erős fényű, és nem is villog. Kb. mint egy sor led. Még ha erős villogó fény lenne, akkor se tűnik ki a piros a sok féklámpa közül, nem véletlen, hogy nálunk kék ugye a megkülönböztető jelzés: mert ha az ember kéket lát, az csak mentő/rendőr/tűzoltó, stb. lehet. Egy piros villanás a tükörben meg nem jelent semmit).
Apropó, rendőrök: ők nem törődnek a forgalommal. A sárga/barna egyenruhás közlekedési hatósági emberek viszont a legtöbb forgalmas sarkon ott ácsorognak, és büntetnek keményen. Amiket írtam: sárgán, piroson áthajtás, kereszteződésben ragadás, szabálytalan fordulás, tiltott időben közlekedés. Ugyanis SP-ban a dugók miatt minden autó a hét valamelyik napján nem közlekedhet csúcsidőben. A rendszám utolsó számjegyétől függ, mely napon. Amikor rendszámot kapsz, kiválaszthatod, hogy melyik nap legyen a te tiltott napod. Nekünk pl. kedd.
Hosszú lesz, ezért ugorjunk: országút. Vannak fizetős gyorsforgalmi utak is (autópálya, mint fogalom, nem létezik). A gyorsforgalmi 2-5 sáv irányonként. Szakaszonként szabályozott sebességgel. Itt sincs általános korlátozás. Ayrton Sennán pl. 120, Dutrán 110 (ezek párhuzamosan mennek), Anchietán két útpálya van egymás mellett egy irányba, az express 110, a local 90. A Banderantes meg azt hiszem 120. (ez a kettő is egymás alternatívái).
A gyorsforgalmi utakon is vannak fix kamerák, de sokan gyorshajtanak. Korábban nagyon sok volt a halálos baleset, most ezért vannak már kamerák. De pl. a Fernão Dias úton vezettem északra kb. 600 kilométert, és csak az első 20 alatt volt két kamera. Szóval változó. Jobbra tarts az országutakon nincs. Mindenki ott megy, ahol neki tetszik. Illetve vannak táblák, amik a teherautókat a legszélső, vagy a szélső 2 sávba terelik.
Ennek ellenére gyakran a kamionok sávja üres, a belső 2-ben meg egymást érik 0 követési távolsággal a kocsik, és nyomják egymást. Szóval én pl. jobbra tartottam ott is, mert így szoktam meg, és stressz nélkül mentem a külsőben ugyanannyival (110), mint a belső kettőben a gladiátorok. Igaz, időnként feltűnt 1-1 lassú teherautó (mondjuk 40-nel), azt figyelni kell, mert a nagy sebességkülönbség miatt veszélyes lehet.
Különösen igaz ez a hegyi utakon, ott gyakran 10-15 km/órával másznak fel a hegyre, és előfordul, hogy egy-egy hosszabb teherautó mondjuk a São Paulobol Rio de Janeiroba vezető gyorsforgalmi út (BR-116 Dutra) mindkét sávját elfoglalja a hegyi szakaszon, egyik-másik élesebb kanyarban.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.10. 14:26:36
cork77 2010.02.10. 14:27:41
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.10. 14:29:57
isti77 2010.02.10. 14:32:43
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.02.10. 14:36:57
trixilw 2010.02.10. 14:50:47
Tán még annyi kiegészítés, hogy jobbkéz mint olyan nem létezik a köztudatban, annak van elsőbbsége aki egyenesen halad, ha mindketten, akkor amelyik előbb dudál. Komoly.
trixilw 2010.02.10. 14:53:28
Kiegészítésképpen ajánlom a posztírónak, hogy látogasson el Rio Grande do Sul-ba vagy Curitibába, hogy meglássa kicsit európaibb is tud lenni a dolog. Persze érdekes, hogy a kettő közé beékelt Santa Catariában (főleg Florianópolisban) mennyire brazilos újra az egész.
"streetfighter" 2010.02.10. 14:55:15
Kiszámíthatatlan.
Sokkal rosszabb mint idehaza.
A budapesti közlekedés csak az állandóan nyavalygóknak nem tetszik. Nincs azzal semmi komolyabb baj!
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.10. 14:57:30
"Hogy lesz ő így lehülyézve?"
Tessék:
Hülye a posztoló! :))
1kutya 2010.02.10. 15:08:58
úgy látszik a sok európai bevándorló vitte a kultúrát, ott meg jól összekeveredett:D
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.10. 15:26:36
Tegnap tapasztaltam:
Sávot akarok váltani, oldarapillant, van hely. Index ki. Már látom is a tükörből, hogy aki elé be akartam menni lép is a gázra, be ne menjek. De még befértem, veszély nélkül, persze villogás.
Következő lámpánál az alábbi párbeszéd:
-Azért megköszönhetnéd ám!
-Mit? Láttam, hogy nem akarsz beengedni, direkt gyorsítottál!
-Köcsög paraszt, az anyád...
Itt húztam fel az ablakot. Ilen azért nem hiszem, hogy ott is van. :-)
1kutya 2010.02.10. 15:45:01
a kultúra baszogatja biztosítékot?
Marcellusca 2010.02.10. 15:49:00
zse 2010.02.10. 15:55:43
Mivel a családja gazdag és helyiek, ezért itt van az ő nevével több dolog. Pl. alagút a park alatt, meg felüljáró
1kutya 2010.02.10. 16:02:05
hová lett a szép oktáviád???
isti77 2010.02.10. 16:25:30
Itt van egy videó az egyik hazai győzelméről, szerintem ehhez nem kell hozzáfűzni semmit:
www.youtube.com/watch?v=_krB7gavYDU&feature=related
Fomics 2010.02.10. 16:47:02
Itthon Budapesten közlekedem, de itt sikkal több az eröszakos, mindenkit leszaró barom, mint az úgynevezett harmadik viág beli Braziliában.
misitcom 2010.02.10. 17:29:10
"streetfighter" 2010.02.10. 18:32:21
Az autósok kiírtották őket.
The Voice of Reason 2010.02.10. 18:40:28
The Voice of Reason 2010.02.10. 18:50:53
misitcom 2010.02.10. 19:00:44
Max, a Birca · http://maxval.co.nr 2010.02.10. 19:33:44
Kubában az a helyzet, hogy az emberek 90 %-ának nincs kocsija, mert mindenki nagyon szegény és nem is vásárolható autó, csak "fontos" emberek kaphatnak. A maradék 9 %-nak van kocsija, de 50-60 éves autók házailag megbarkácsolva. A csúcs amit láttam: alul lyuk a kocsin, az ember fapapucsban vezet, s amikor fékezni akar, lelógatja a lábát a lyukon és lábbal fékez, mivel az eredeti fék már elromlott évek óta, s nem lehet úgysem kapni alkatrészt.
Talán 1 %-nak lehet új autója (elsősorban orosz kocsik).
Az 50-60 éves autók nagy többsége nem is képes rendes sebességre.
Egy átlag havi fizetésből vehető 4-5 liter benzin, így akinek van kocsija, az se nagyon használja folyamatosan.
Az eredmény: gyakorlatilag nem léteznek gondok, nincs se forgalom, se semmi hasonló. A közlekedési szabályokat viszont szinte senki nem ismeri, de nem is kellenek. Még a működő lámpákkal jelző autók sem használnak indexet - körülnéznek és fordulnak jelzés nélkül, vagy esetleg az ablakon kilógatott kézzel jeleznek. Aki indexel, az csak valami külföldi lehet, aki még nem szokta meg a szokásokat.
Kubában szereztem jogosítványt. Volt orvosi vizsgálat, írásbeli teszt és gyakorlati vizsga.
Az orvosi vizsgálat: bemenés egy szobába, ahol egy orvos keresztrejtvényt fejtett, aki fejét fel sem emelve megkérdezte "egészséges vagy?", majd igenlő válaszomra adott egy pecsétet egy papírra, s elköszönt.
Írásbeli teszt: 20 kérdés, 4 válaszlehetőséggel mindegyik. Az ellenőrzés ott helyben. Ha valakinek nem volt meg a minimum 15 helyes válasz, hivatta a bizottság és így szólt hozzá "te gyerek, hogyan írjhattál ide ilyen butaságot? nézd csak meg jobban! na ugye, hogy a C választ kellett volna írnod? na, gyorsan javítsd ki itt a papíron, mert különben megbuksz a teszten!".
Gyakorlati vizsga: egy ember beül a rendőrség előtti parkolóban a kocsiba, s utasítást ad, hogy hajtsak a parkoló másik végéig tök üres területen, majd forduljak meg és menjek vissza oda ahol voltunk, aztán kiszáll és szól, hogy akkor 2 hét múlva menjek a jogosítványomért.
Fomics 2010.02.10. 20:22:36
Bár a világ jelentös részét bejártam, azért ennyire nem dobnám el a súlykot.Az egyetlen ország, ahol nem vezetnék, az Kína, de azt a csontot is lerágtuk már.:)
The Voice of Reason 2010.02.10. 21:36:53
"streetfighter" 2010.02.10. 21:53:19
"az autonak a markaja alapjan letezik egy iratlan kaszt rendszer es bizonyos markaknak a tujadonosai megengednek maguknak buntetlenul olyan dolgokat amiket mas markak tulajdonosai csak kenytelenek szo nelkul oleralni"
Ez jó szöveg, kár, hogy nem igaz.
Mi az, hogy büntetlenül? Ha elkapja a rendőr ugyan úgy megbüntetik.
Mi az, hogy kénytelenek szó nélkül tolerálni?
Miért ha szól, akkor kinyírják, agyonverik?
Ezt nagyon felnagyítod. Ez nem méltó a nick nevedhez.
rekkettyés (törölt) 2010.02.10. 22:33:22
The Voice of Reason 2010.02.10. 23:04:09
gitáros 2010.02.11. 00:34:07
Te most tulajdonképpen csak szpemmelni próbálsz? Nem vagy megkésve kicsit? :))
zse 2010.02.11. 04:34:55
Azt mondanám, hogy ennek is, annak is megvan a maga baja, de az itteniben kellemesebb vezetni. Nem annyira stresszes (kivéve a dugóban ácsorgás, ha az ember időre menne valahová)
zse 2010.02.11. 04:40:15
Persze Sampa után.
Csak 4 hetet voltam, és főleg a központi részen (Palermo, meg a Puerto Maderotól nyugatra eső rész), de nekem azért fura volt, hogy mondjuk hétvégén állok a 2x3 sávos út közepén, és nézem, hogy talán 4 háztömbre van egy autó.
Persze hétköznap volt itt sűrű forgalom. De a kis utcákban sok helyen alig.
zse 2010.02.11. 04:43:37
Törökország is durva.
Szóval Pestnél sok hely van, ami rosszabb.
Santo Andre viszont jó, az egész városra érvényes 60-as korlátozás van, tiszta Európa :-D
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.02.11. 09:36:17
.lll. 2010.02.11. 10:10:16
tundrazuzmo (törölt) 2010.02.11. 10:32:59
- Úgy vezetsz, mint egy óbudai! Mit keresel Kispeten?
- Apám, az a csávó olyan rózsadombi stílusban nyomta a kanyarokat!
- A dunántúli sofőrők, nahát azok...
A carioca kifejezéshez hasonlóakat pedig itthon is lehet gyártani: budabubus, kényszersofőr, antipest, stb.
Lacaca 2010.02.11. 10:42:18
"streetfighter" 2010.02.11. 11:38:18
Azt gondolom te is tudod,hogy az itt leírt történetek azért más országokban is megtörténhetnek. Azokban a bizonyos autókban pedig nem mindig kopasz állatok ülnek, és nem csak azok szoktak szemétkedni.
@zse:
Mivel ott még nem is jártam, ezért nem tudom összehasonlítani. Én csak az általad leírtak alapján alkottam véleményt.
A bizonytalanság számomra rosszabb mint a határozott pofátlanság.
Az pedig főleg furcsa, hogy nincs egységes sebességkorlátozás, nem tudod hol lehet megállni, a stop tábla csak javaslat stb.
A dugókat meg iszonyatosan rühellem, inkább kerülök ha lehet, de ott még ez sem megoldás.
trixilw 2010.02.11. 11:55:45
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.02.11. 14:19:32
"Tegnap tapasztaltam:
Sávot akarok váltani, oldarapillant, van hely. Index ki. Már látom is a tükörből, hogy aki elé be akartam menni lép is a gázra, be ne menjek."
Tudni kell, hogy az irányjelző gyorsítólag hat a melletted lévő sávban, tőled hátrébb közlekedő autóra... :)))
Marcellusca 2010.02.11. 14:19:56
Mármint a fotóját. :D
Mer' gyakorlatilag azzal járok. Most is itt áll a garázsban. :)))
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.02.11. 14:24:12
"mosmá legyen elég a nyári országokból"
Szibériáról kicsit macerásabb összehozni ilyen összeállítást. De vót svejci autózásról is poszt. Az nyári-e? (Kurv@hideg vót) :)))
zse 2010.02.11. 15:50:46
Pl. az RJ előtt nem rég felfedeztek két olajmezőt. Az egyiknek a carioca nevet adták.
Itt, SP-ban pl. Paulista meg Paulistano van. Az egyik aki a városból, a másik, aki az államból származik.
Szóval ez csak egy sima melléknév, amihez aztán idővel némi negatív jelentés is kapcsolódott.
apukád 2010.02.11. 19:22:38
ex-dr. vuk 2010.02.12. 08:57:49
Erre mar nagyon sokan rajottek.. szoval egy (bel)varosban ponthogy nem egyre tobb ut kell hanem inkabb egyre kevesebb..
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.12. 09:09:17
ex-dr. vuk 2010.02.12. 09:28:27
Melyik a hangulatosabb es elhetobb resz, a margit sziget vagy az ulloi ut?..
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.12. 19:55:50
Ha valahova nem lehet odamenni, akkor oda nem fognak menni.