Bár számomra a lenti helyzet teljesen egyértelműnek tűnik, biztos vagyok benne, hogy nem mindenkinek az. A kommentelők csípős megjegyzéseitől tartva viszont ilyen kérdést kevesen mernek feltenni, daniferi azonban bátran néz elébe annak, hogy el lesz küldve mindenféle égtájakra és várja a megoldást a lenti szituációra. Még 2,5 dimenziós ábrát is rajzolt nektek, csak nem hagyhatjátok szó nélkül! És persze küldjetek még több KRESZ kérdéses levelet, vagy bármilyen mást, a tegnap estémből kiindulva lehet az akár autópályán sötétben és esőben hátsó ködzáróval vakítós őrjöngős is!
Ha már ennyire belelendült mindenki a KRESZ-vitákba, én is rajzoltam egy szituációt. Adott a mellékletben szereplő egyszerű kereszteződés, sok ilyet látni az országban. A kerékpárosnak elsőbbségadás tábla van, az autós pedig kanyarodik.
Kinek van elsőbbsége? Ha a józan észre hagyatkozunk, az autósnak, mert ő az erősebb (meg hát miért lenne akkor tábla a bicikliúton), ám ott egy zebra, s ahogy a puhatestűt, a kétkerekűt is el tudja engedni.
Ám előfordul olyan, hogy miközben az autós kanyarodik, akkor ér oda a biciklis és hiába a jóindulat, nem veszi észre, mert holttérben van. Ekkor jó esetben anyázással megússza mindenki. S ha fentről érkezik az autó? Mind a kettőnek tábla, s egyik sem kanyarodik.
Létezik olyan kiegészítő tábla, ami felhívja a figyelmet a kerékpáros elsőbbségére, ám ha ilyen nincs, akkor is így van?
Balage85 2010.04.06. 13:26:18
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:28:02
Egyszerű a helyzet, az autósok szerint az autósnak, a biciklisek szerint a biciklisnek, a gyalogosok szerint pedig a gyalogosnak van elsőbbsége :)
Egyébként meg javítsatok ki, ha tévedek, de szerintem úgy van, hogy ha valaki a főút felől kanyarodik "felfelé", akkor a biciklisnek van elsőbbsége, mert van elsőbbségadás-táblája, de ha "lefelé" jön, akkor pedig az egyenrangú utak kereszteződésére vonatkozó szabály lép érvénybe, szóval aki jobbról jön, annak van elsőbbsége. Szerintem.
Jim Raynor 2010.04.06. 13:28:56
"(5)˙ Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel
- annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá
- az azonos irányból érkező villamos részére,
b)˙ jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog-és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,
c)˙ balra bekanyarodó járművel
ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos
részére."
lásd cb pont.
RaveAcE 2010.04.06. 13:29:22
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:29:46
Hülye kamionos! Hülye! Hülye! :)
Csigorin 2010.04.06. 13:31:08
Ha a biciklisnek nem lenne táblája, akkor ugye tiszta sor hogy kanyarodó engedje el az egyenes forgalmat, ebbe beletartozik a bringás is. Lefele jövő autó meg főleg, ilyenkor a helyes eljárás az elsőbbség megadása ha van a bringásnak aki a fölérendelt úton megy, majd orrkidugással és megállással az úton haladóknak elsőbbségadás után kimászás.
Mindkettőbe beleszarik viszont az a kedves ember, aki táblát tett ki a biciklisnek is. Így mindkettőnek elsőbbségadási kötelezettsége keletkezik, ellenben egyiknek se lesz egyértelmű elsőbbsége... Szóval ha már ilyen ökör módon tábláztak, illene világossá tenni kinek is akartak elsőbbségi jogot adni, és azt a delikvenst figyelmeztetni is...
Amúgy kanyarodónak még akkor is elsőbbséget kell adni a puhatestűnek ha nincs zebra, tehát az a barom aki táblát tett ki a bringásnak ha ez valóban így van.
Megjegyzem, még a tábla is csak arra utasítja kerékpárosunkat hogy az úton haladó járműnek elsőbbséget adjon, arra nem hogy az útra rákanyarodónak is. Tehát ezesetben szerintem a bringásé.
Felülről jövő autónál meg mindkettőnek tábla van, marad tehát az udvariasság...
Viszont ha az autó már rákanyarodott az útra, akkor a biciklisnek elsőbbségadási kötelezettsége keletkezik vele szemben, na ez az egy eset amikor a táblájának értelme is van.
Összefoglalva: aki előbb ér oda, annak elsőbbsége is van, kivéve fentről jövő autó esete, akinek viszont meg köll adnia az elsőbbséget a bringásnak.
Jim Raynor 2010.04.06. 13:31:13
@...::: Flúgos Kamionos :::...: dettó.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:32:15
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.04.06. 13:32:30
Jim Raynor 2010.04.06. 13:32:54
pont nem. MINDEN esetre vonatkozik. ha tudsz, cáfolj. bocs.
Pepe83 (törölt) 2010.04.06. 13:33:10
Ez kéne a Bem rkp. és a Halász utca kereszteződésében is, ahol állandóak az anyázások, mert az autósok szarnak a bringásokra. Nem szép, de könnyebb megállítani a bicajosokat, mint megnevelni a paraszt vezetőket.
Csigorin 2010.04.06. 13:33:30
másrészt meg, olyan nincs hogy mivel a táblák kiölik egymást ezért jobbkéz. Tábla felülbírálja a jobbkezet, tehát ha VAN tábla, akkor is ha önellentmondó, meg nem egyértelmű, az hatályon kívül helyezi a jobbkezet.
RaveAcE 2010.04.06. 13:33:36
@...::: Flúgos Kamionos :::...:
Annyi a poén, hogy mindenkinek elsőbbségadási kötelezettsége van (kivéve a kamionosoknak). Tehát senki nem fogja megadni. Szép kereszteződés, ki lehet rakni a koporsós táblát is.
Csigorin 2010.04.06. 13:34:58
_ng_ 2010.04.06. 13:37:10
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:38:36
"a) „Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni."
Erre csak ezt tudom írni. Ha van "adj elsőbbséget"-tábla, akkor elsőbbséget kell adni.
Rahsid 2010.04.06. 13:39:08
Ugyandehogy (törölt) 2010.04.06. 13:39:35
ha fentről érkezik, akkor meg a biciklisnek, ha egyenesen megy tovább.ha mindkettő kanyarodik, akkor udvariassági alapon.
Jim Raynor 2010.04.06. 13:39:36
nem, mert a ringásnak a kanyarodó autóval szemben nincs, mert az ő elsőbbségadási kötelezettsége a keresztező útról érkező (28.§ (2) b)) járművel szemben áll fenn, a postbeli autó viszont nem a keresztező útról érkezik, hanem a bringaúttal párhuzamos útról, így arra az autóra a 31.§ (5) cb vonatkozik.
trixilw 2010.04.06. 13:40:56
Ha viszont nagyon kéne ezt a szituációt erőltetni, akkor jobbkezet mondanék a biciklis és a kanyarodó autós között, mint a kanyarodó főútvonalnál. A fentről érkező autós és a biciklis között a két tábla miatt is egyértelműen a jobbkéz dönt.
De akkor is photoshop.
_ng_ 2010.04.06. 13:42:32
Ebből következik, hogy a kerékpárosnak elsőbbséget kell adnia a keresztező útra rákanyarodó minden járműnek. A keresztező útról érkező jármű köteles elsőbbséget adni a neki jobbról érkező kerékpárosnak, viszont elsőbbsége van a neki balról érkező kerékpárossal szemben.
Ilyen egyszerű.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:43:55
trixilw 2010.04.06. 13:44:09
Ráadásul ha csak azzal szemben van elsőbbsége, akkor miért táblázták ki, hisz alapból is elsőbbsége lenne. Ha értelmet kell ebben keresni, akkor tuti, hogy a kanyarodó autó miatt táblázták ki a bicikliutat.
Jim Raynor 2010.04.06. 13:46:42
kresz 28 (2) b):
az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt "Elsőbbségadás kötelező" vagy "ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
walfart 2010.04.06. 13:53:27
Marcellusca 2010.04.06. 13:58:10
Kamionosét már ismerjük. :)))
Egyébként meg @_ng_: -nek van igaza.
Ha már így elcseszték ezt a táblázást. :)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 13:59:51
Nikorene 2010.04.06. 14:01:52
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.04.06. 14:02:23
gondolom a biciklisnek pont azért tettek táblát, mert ha nem lenne, akkor neki lenne elsőbbsége, és sok kanyarodó elcsapná a biciklist.
iit a tábla nem a biciklis szivatására, hanem a védelmében van.
Marcellusca 2010.04.06. 14:05:25
"Szerintem is." - ezen nincs mit vitatni! Tényleg azt jelenti. :D
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 14:05:46
Balage85 2010.04.06. 14:06:27
Jogsit visszakapom, te pedig beolvaszthatod :))
Balage85 2010.04.06. 14:07:45
_ng_ 2010.04.06. 14:09:41
Balage85 2010.04.06. 14:10:26
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2010.04.06. 14:11:56
Csigorin 2010.04.06. 14:12:20
Ha a szándékuk az volt, hogy a biciklis adjon elsőbbséget mindenkinek, akkor a felülről csorgó autós táblája alá ki kellene biggyeszteni hogy kivéve biciklis. A kanyarodó autó esetére alkalmazást úgyszintén kissé egyértelműbben kéne kifejezni, és az autósnak is tudomására hozni.
A legjobb persze a lámpa lenne, ha már szabályozni akarják.
Pepe83 (törölt) 2010.04.06. 14:14:04
Azért a legtöbb bringás magasabb, mint a kerítés:))
Én naponta járok arra de még soha nem okozott nehézséget elengedni a bringásokat, a gyalogosokat és a villamost persze:)))))
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.04.06. 14:16:45
Tornado86 2010.04.06. 14:17:50
labi 2010.04.06. 14:19:27
Hol van ez a kereszteződés?
Nikorene 2010.04.06. 14:20:55
Tron65 2010.04.06. 14:21:57
2: a kanyarodó autós (mert védi a tábla)
3: na itt jön ki az, hogy a képen látható kereszteződés a valóságban nem is létezik.
Ha ugyanis valaki a kerékpár útra ÉS a fentről jövő autóforgalomnak is kiteszi a háromszöget, az hiba. Mégpedig nemkicsi.
A táblázás miatt bukott Jim Raynor által nagyon szépen beidézett KRESZ szöveg is.
_ng_ 2010.04.06. 14:29:16
Nézzünk egy egyszerű esetet: Kanyarodó főútvonal esetén a két becsatlakozó alárendelt útra milyen táblákat tennél ki?
ember a holdon? 2010.04.06. 14:33:21
labi 2010.04.06. 14:38:36
trixilw 2010.04.06. 14:42:20
gozos 2010.04.06. 14:43:11
Így ha nem lenne (értelmetlenül) a kerékpárosnak táblája, akkor a szituáció egyértelmű: az autó a kanyarodáskor más, egyenesen haladó sávokat keresztez, így köteles lenne elsőbbséget adni.
Az elsőbbségadás táblával viszont ... abszurd a helyzet. Gyakorlatilag a kerékpárost alárendeli a kanyarodó autósnak, ám a fenntről érkező autóssal "deadlock"-ba kerül, hiszen mindkettő mindkettőnek köteles lenne megadni az elsőbbséget.
Sajnos értelmetlen tábla pedig van bőven. Lásd: Budapest Tímár utca:
- kerékpár út vége
- kerékpárral behajtani tilos
- E6-os Európai kerékpárút
Mindez ugyanazon oszlopra szerelve. Nem tudtam még értelmezni, mit akartak kifejezni a táblakombináció megalkotói.
Tron65 2010.04.06. 14:43:11
gozos 2010.04.06. 14:45:39
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.06. 14:48:28
Szerintem is az elbaszott táblázás tipikus esete forog fenn. Közlekedés szervező e műve miatt szarjon sünt! Farfekvésest! :))
Dövan említette már, hogy pina? :))
vérengző kismalac 2010.04.06. 14:49:23
A biciklis olyan vehemenciával teker, hogy még a kerekei is eldeformálódnak, ezért esélye sincs megállni.
Az autósnak a jobb első kereke a kanyarban ki fog esni, ezért el sem tudná ütni a bringást.
Mi a kérdés???
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.06. 14:55:02
Vér van-e a történetben-e? :)
lr 2010.04.06. 14:58:51
1.) Döntéshozók, kivitelezők egymással vállvetve, szembe menve mindennemű nemzetközi legjobb gyakorlattal és a szakmailag felkészültebb civil szerveződések javaslataival létrehoznak egy használhatatlan, balesetveszélyes infrastruktúrát (pl. lakott területen elkülönített kerékpárút), vagy mert
a.) tényleg ennyire értenek hozzá
b.) abból lehet többet lopni
2.) pár kerékpáros megkapja a maga jobbhorgát különféle figyelmetlenül, vagy legjobb szándéka ellenére is lehetetlen helyzetben közlekedő járműtől, kikerülnek a fehér biciklik
3.) mielőtt az út tervezőjének, a terv elfogadójának felelősségét valaki firtatni kezdené, gyorsan csinálnak egy ilyen, ha lehet még az eredetinél kuszább "megoldást"
---------------------------------
@Csigorin: bár feltételezésem szerint jóhiszeműen, de ezt benézted. A kulcsszó: Monderman.
Amikor az emberek a szabályok helyett egymásra kezdenek el figyelni, az _minden_ esetben _csökkenti_ a balesetveszélyt.
Persze nyilván jobb ezt a táblák, lámpák eltüntetésével és alkalmas térszervezéssel elérni, mint önellentmondó túlbonyolítással.
záporjózsi 2010.04.06. 14:59:07
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 15:01:40
@Tron65: "Mert két egymással elsőbbségi viszonyban lévő irányra azonos tábla van. Az egyiknek STOP táblának kellene lennie." - Miből gondolod, hogy a STOP erősebb? Sokan ezt mondják, de szerintem STOP és a sima elsőbbségadás-kötelező tábla között nincs alárendelő viszony, az áthaladás sorrendjében legalábbis.
indapass90210 2010.04.06. 15:07:17
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 15:08:22
Lámpák nincsenek, nekem balra nagyív háromszöggel, szemből a másiknak jobbra kisív STOP táblával. Ugyanabba a sávba érkeznénk. Mindketten megállunk körülnézni, ki mehet előbb?
a) én, mert ott STOP tábla van, jól látom én is
b) ő, mert kisívben kanyarodik
c) egyéb: ...
vérengző kismalac 2010.04.06. 15:12:53
Háát, ha így belegondolok, akkor az elguruló kerék kivasalhatja bringást. A sebességét tekintve pedig vérrel is számolhatunk. ;)
indapass90210 2010.04.06. 15:15:02
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.06. 15:23:47
Szerintem te még várj vagy 10-15 évet, s majd csak utána beszélj (írj) az öregedés első jeleiről! :))
Egyébként meg pina! :))
(Lassan SilentSound rám fog szóni', mer' egyre több az egy bitre jutó obszcén kifejezés tőlem!) :))
indapass90210 2010.04.06. 15:27:00
_ng_ 2010.04.06. 15:30:53
_ng_ 2010.04.06. 15:33:29
_ng_ 2010.04.06. 15:35:33
_ng_ 2010.04.06. 15:36:55
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 15:39:30
szalontüdő 2010.04.06. 15:40:45
KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK
Az útkereszteződésre vonatkozó elsőbbségadási kötelezettséget az útkereszteződés
teljes területére kell érteni az út egyik szélétől a másik széléig.
Az „Elsőbbségadás kötelező” illetve az „Állj! Elsőbbségadás kötelező” táblák között az elsőbbség jogi tartalmát tekintve nincs különbség. Az „Állj! Elsőbbségadás kötelező”
tábla esetén az elsőbbségadás módjában van annyi különbség, hogy ennél a táblánál a
kötelező megállás helyét jelző vonalnál, vagy az útkereszteződés előtt minden esetben
meg kell állni, függetlenül attól, hogy a védett úton közlekedik-e elsőbbséggel rendelkező jármű vagy sem.
indapass90210 2010.04.06. 15:44:01
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.06. 15:49:56
Lesz, lesz. Lassan de biztosan egyre több dolgot felejtesz el. Majd előjönnek rossz szokásaid, mint rászólni a nyilvános wc-ben mindenkire, hogy hajtsa le a wc deszkát, és mosson kezet... :)))
Vagy elaludni a tévénéző fotelban az esti mese és a híradó alatt.... :))
teabore 2010.04.06. 15:51:58
esef 2010.04.06. 15:57:44
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.06. 16:10:09
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.06. 16:13:32
Tudod, a három csirkét elcserélte két libára... :))
Ottopappa 2010.04.06. 16:15:21
szaGértő 2010.04.06. 16:30:03
ember a holdon? 2010.04.06. 16:48:00
Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2010.04.06. 17:14:27
Abban a helyzetben ami a képen van az autósnak. ha fentről jön akkor a biciklisnek ennyi.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 17:20:10
Ezen kívül a körforgalmakat megkerülő kerékpárutak is ugyanígy ki vannak táblázva. Na ott keresztező út, amelyik kijön a körforgalomból a kerékpárúton keresztül vagy párhuzamos? És amelyik bemegy?
blogsámán 2010.04.06. 17:21:50
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 17:29:03
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.04.06. 18:25:36
út a lekanyarodó autónak volt elsőbsége a biciklissel szemben sokszor jártam arra bicajjal,igaz ott nem volt zebra.
szemenagy 2010.04.06. 18:38:59
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.06. 18:53:29
Ezután nem biciklizhetsz.
Mégis arra akarsz továbbiciklizni.
Tehát leszállsz és tolod a kerékpárt.
Egyébként tényleg sokaknak nem sikerül értelmezniük a táblát, ami azért kellemetlen, mert a felüljáró egy vasúti megállóhely peronjának kijárata.
sosem 2010.04.06. 19:05:43
sosem 2010.04.06. 19:10:47
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.06. 20:26:23
Azt végképp nem értem, SilentSoundnak hogy lehet ez ennyire egyértelmű, esetleg leereszkedhetnél közénk és elmondhatnád...;-)
Egyébként egy pillanatig azt hittem, hogy jó megfejtés lenne, ha a bicikliútat a vizszintes autóúttól teljesen független útnak tekintenénk, amelyik csak a függőleges utat keresztezi és annak elsőbbséget kell adnia, de a zebra és függőleges útra kitett macisajt ezt a teóriát csírájában fojtotta el bennem.
cso zsi 2010.04.06. 20:29:28
Bár a pár napja ugyanerről a körforgalomról szóló poszt alapján a bringások életét védik azzal, hogy nem hagyják teljes sebességgel átrobogni az úton, miközben az autós a gyalogot képes (??) meglátni, és elengedni.
Lehet, hogy mégiscsak jól van ez így.
_ng_ 2010.04.06. 20:41:18
"streetfighter" 2010.04.06. 20:42:54
Tornado86 2010.04.06. 20:43:30
Pont az jelöli a biciklisút alárendeltségét, egyébként szigorúan az ábrát néztem.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.06. 22:07:06
Biciklis viewpoint:
kepfeltoltes.hu/100406/442039227biciklis_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
T szárából ("fentről"):
kepfeltoltes.hu/100406/245892891fentrol_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Kanyarodó autós viewpoint nem készült, de asszem sávelőjelző kék és zebra tábla van.
Hemü 2010.04.06. 22:56:48
Egyébként ez tipikus esete annak, amikor pontosan tudja a hatóság, hogy balesetveszélyt teremtenek, amikor elkülönített bicikliutat építenek, ezért ilyen táblákkal mossák a kezeiket.
Hemü 2010.04.06. 22:58:43
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.06. 23:33:12
A vizszintesen érkező autó és kerékpáros viszonyával meg szvsz az a baj, hogy én a Kresz alapján JimRaynor megoldásával értek egyet, a kanyarodás szabályainál ugyanis kifejezetten megemlítik, hogy az autósnak bekanyarodásnál elsőbbséget kell adni az úttal párhuzamos kerékpárúton haladó kerékpárosnak. Ezt a szabályt a kerékpáros macisajtja elvileg nem írhatná felül, mert az csak a keresztező útról érkező járműveknek ad elsőbbséget.
Szóval nekem zavaros. Ha az is a megoldás, amit Te mondasz, forgalomtechnikailag akkor se tartom jó megoldásnak, mert ellent mond a megszokott közlekedési helyzeteknek.
tundrazuzmo (törölt) 2010.04.07. 02:09:42
- Ha a biciklivel vagyok, akkor azért
- Ha az autóval vagyok, akkor azért
- Ha én raktam ki a táblákat, akkor azért
- Ha pedig én kövezem agyon azt, aki a táblákat kirakta, akkor meg azért
Tessék új posztot feltenni! :)
ember a holdon? 2010.04.07. 07:59:51
viszont komolyan mondom, nem hiszek a szememnek... :-) egy kereszteződésben ha jól számoltam 6 macisajt.
Kissé el van túlozva.. különösen ha azt nézzük, hogy a biciklisnek nem is kell tudnia, hogy mit jelent az a szép háromszög, hisz nem kell KRESZ vizsgát tennie
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.04.07. 08:06:33
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.07. 09:03:42
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.07. 09:04:48
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.07. 09:08:26
Azért mert a gyalogos 2km/h-val közlekedik a bicajos meg kb. 15-20km/h-val. Nem mindegy, hogy a zebránál álló gyalogost kell meglátni, vagy az onnan 15-20m-re közeledő, max sebességgel áthaladni akaró bicajost.
cso zsi 2010.04.07. 09:34:14
ex-dr. vuk 2010.04.07. 10:27:01
Mocskosul mindegy, hogy kinek milyen tablaja van, mivel egyiranyba kozlekednek. Aki nem kanyarodik annak van elsobbsege: kerekparos.
ex-dr. vuk 2010.04.07. 10:29:42
A tablazot kene megkerdezni, hogy kinek akart ott elsobbseget adni :)
Szvsz a kerekparosnak a macisajtjat kellene levenni, mert annak semmi ertelme.
ex-dr. vuk 2010.04.07. 10:35:29
A vegen szerintem egy bonto van :D
De kerekparos szemszogbol sok ilyen van, egyiranyu utca vegen kerekparral behajtani tilossal.. Szerintem direkt kibaszasbol.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.07. 10:43:37
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.07. 10:54:04
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.07. 10:54:58
ex-dr. vuk 2010.04.07. 11:44:50
Hidd el, hogy teljesen mindegy, hogy kinek milyen tablaja van.
Ezt az oktatonk ugy szemleltette anno (tizen eve), hogy van egy T elagazas, az egyenes agban az elagazas egyik oldalan EAK tabla van, masikon semmi. Mi van, ha a "semmi" oldalrol kanyarodik az auto az elagazasba. Elsobbsege van-e. Valasz: nincs. Hiaba van a szembol jovonek EAK tablaja, a kanyarodasi szabalyok az iranyadok, mivel szembe jonnek.
ex-dr. vuk 2010.04.07. 11:52:49
28. § (2) b) - "keresztezo" utrol erkezonek kell elsobbseget adni (kiegeszito tablatol fugghet) - az auto nem keresztezo utrol jott.
31. § c) cb) - ehhez nincs mit hozzafuzni, egyertelmuen kimondja.
12. § (1) a) - "keresztezo" utnak kell elsobbseget adni, lasd 28.
Ezek utan nem hiszem, hogy ketseges...
labi 2010.04.07. 12:31:44
Szerintem egy kereszteződésbe rakjunk mind a négy irányból macisajtot (de úgy, hogy senki ne lássa hátulról hogy a másiknak is van) és vegyül fel videóra, hogy oldja ezt meg az élet.
Nem ide tartozik, de:
amúgy nekem kedvencem a Szerencs-Eötvös utcai kereszteződés, ahol kb 20 év Eötvös utcai elsőbbség után lámpát raktak ki, és közben étadták az elsőbbséget a Szerencsnek. "forgalmi rend változás" vagy hasonló előjelző tábla nem volt.
Múltkor sárgán villogtak a lámpák amikor az Eötvösön haladtam, 20 éves megszokásból.
Nos, szerencsém volt, mert már összecsattantak a kereszteződésbe mások, így nem száguldottam át rajta...
digistyl3 2010.04.07. 13:54:23
Perillustris 2010.04.07. 14:07:42
Logikailag ott van a macisajt tábla az autósnak is. Tehát ha a T-ben jobbkézzé alakul a szabály, akkor itt is.
Amúgy csatlakozom azokhoz, akik szerint ez egy hibás táblázás.
ex-dr. vuk 2010.04.07. 14:10:38
A tablazas hibas, de csak a T szara felol jovokkel kapcsolatban. A kanyarodo vs bicikliut viszonylat enelkul is egyertelmu.
Perillustris 2010.04.07. 14:15:26
Perillustris 2010.04.07. 14:35:17
Egyértelműen hibás, ugyanis ebben az esetben egy szemből jövő, kis ívben kanyarodó autó - különösebb jogi akadályok nélkül - "elütheti" a bringást. Nem életszerű, hogy a párhuzamosan haladó bringás - sűrű forgalom mellett - teljesen védtelen legyen az esetleg lekanyarodóval szemben (aki mondjuk későn is indexel).
babel 2010.04.07. 15:20:03
Ha nem lenne a kerékpárúton tábla, akkor a kerékpárosnak lenne elsőbbsége minden szituációban.
Egyetlen értelmes megoldás van arra a kérdésre, hogy miért raktak a kerékpárútra elsőbbségadásra kötelező táblát. Mert azt szeretnék, ha a kerékpáros elsőbbséget adna. Kinek? Mindenkinek, aki keresztezi az ő útvonalát. Egyszerű? Igen. Nem hibás a táblázás, hibás az az értelmezés, amely erre nem jön rá*. Egyetlen gondolati nehézség az, hogy a T száráról érkező macisajtot még a zebra, s ezzel együtt a kerékpárút elé tették ki, az elsőbbségadás vonalában. (Ami egyébként helyes, csak itt zavaró.) De aki nem akar belelátni semmit a szituba, csak pártatlanul szemléli, és meg akarja oldani, annak ez nem akadály. Aki meg bele akar látni bármit, az úgy is belelát bármit, legyen a szitu bármilyen egyértelmű. Ez a privát tapasztalatom.
*Remélem ti nem vezettek semmilyen járművet...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.07. 15:37:38
Talán azért tették ki a táblát, hogy lelassítsanak a kerékpárosok, így az autósok számára észrevehetőbbek legyenek. Tehát a kanyarodó autóknak továbbra is elsőbbséget kell adniuk a kerékpárosnak, de mivel a kerékpáros lelassít a neki szóló macisajt miatt, ez csökkenti a balesetek lehetőségét.
Persze ez csak tipp. Ettől függetlenül továbbra is zavarosnak és emiatt rossznak gondolom ezt a megoldást: az itteni vita is mutatja, hogy a közlekedők nem egységesen ítélik meg, kinek van elsőbbsége. Ami viszont balesetveszélyt teremt.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.07. 16:24:59
Szerintem ez mindenkinek egyértelmű, csak a táblákkal ezt úgy tűnik, nem sikerült elérni. Mármint, hogy ezt jelentse.
Nem vagyok biztos benne, de egy nagyobb összegben fogadnék, hogy városunkban minden kereszteződésbe így rakták ki a táblákat, biztos ami biztos alapon.
ági anyu 2010.04.07. 17:24:34
glinolid 2010.04.07. 21:49:24
A felvázolt problémát a bringasáv létrehozása megoldja. A francnak bonyolítani dolgokat.
ex-dr. vuk 2010.04.07. 22:14:37
Perillustris 2010.04.07. 23:27:04
cso zsi 2010.04.08. 02:34:24
Téves. Pont azért kapott táblát, hogy ne legyen elsőbbsége, ami tábla nélkül jár neki.
"Es semmi koze az indexeleshez sem. Az autosnak kell figyelnie a kerekparutra (nem szoktak, de kene). "
Az indexelés nem mérvadó, csak tájékoztató jellegű. Ellentétben a piros szegélyű Kresz-táblákkal.
Az egyik "kedvenc" thelyem a Lágymányosi híd budai lehajtója a Pázmány P sétánynál, jobbkanyar a Dombóvári út felé. www.norc.hu/pano/sn5wQC02/
Zárt fülkés tgk-ból, furgonból nem látszik a lejtőn lezúduló bringás. Az elforgatottt macisajt vajon kinek szól a bringaút végén?
Az Óhegy - Kőér sarkon, www.norc.hu/pano/g1SUkDJe/ ahol egy viszonylag keskeny utat keresztezhetne a bicajos relatív nagy sebességgel, a fák közül kihajtó STOP-táblát kapott. A többi irány csak "Elsőbbségadás kötelező"-t.
A Szerémi út járdáján akár még látható is a bringás, mindenképpen elsőbbséget kell kapnia. Sokkal könnyebb dolga van a sofőrnek, ha a bringás a lassításra kitalált felfestést követné, és nem "izomból" hajtana a kocsik közé "elsőbbségem van" felkiáltással.
Elsőbbségük teljes tudatában már autósok is vesztették életüket. A burkolat nélküliek esélytelenebbek. Igyekszem vigyázni rájuk, és még van pár autózz-kerékagy blogon járó, aki szintén így tesz. De nem csak mi vagyunk az utakon.
Erősebb lenne a kanyarodási szabály a táblánál? Mégis, milyen oknál fogva?
cso zsi 2010.04.08. 02:47:27
Fizikailag viszont ott van pl. a Bajcsy - Arany János utca sarkon, ahol a bekanyarodó trolinak a tábla nélkül is elsőbbséget kell adnia a gyalogoknak. viszont a gyorsabb bringások biztonsága miatt táblát is kapott, jelezvén, hogy egyéb járműforgalom számára elsőbbséget kell biztosítani.
Mindegy kinek szól a tábla, a bringásokat védi.
Ha betartja a kötelezett fél.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 07:45:44
"Pont azért kapott táblát, hogy ne legyen elsőbbsége, ami tábla nélkül jár neki."
Lehet, hogy így gondolkodtak a tábla kihelyezői, de az a baj, hogy akkor rosszul ismerik a Kreszt.
"Erősebb lenne a kanyarodási szabály a táblánál?"
Nem erősebb. Mindkettő él, csak éppen az EAK tábla nem kötelez téged a veled azonos útról érkező járműnek való elsőbbségadásra. A kanyarodási szabály viszont igen, ha te kanyarodsz, a másik meg nem.
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2010.04.08. 08:52:38
Azért rakták oda.
Ez ezer százalék.
cso zsi 2010.04.08. 11:40:51
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 11:51:57
_ng_ 2010.04.08. 12:04:03
h) Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út.
*A kerékpárutat az úttesttől mindig szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, korláttal, növényzettel vagy más módon – amely azonban útburkolati jel nem lehet – választják el.*
Vesd össze:
f) Leállósáv: az útnak az úttesttel azonos szintben levő, attól útburkolati jellel elválasztott és útburkolattal ellátott része.
vagy
f/1 Kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpárosok egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv.
vagy
i) Járdasziget: az útnak az úttesten levő, attól kiemelt szegéllyel elválasztott és körülhatárolt – [...] – része.
illetve
o) Gyalogút: jelzőtáblával gyalogútként megjelölt út, illetőleg olyan út, amely kizárólag a gyalogosok közlekedésére szolgál és az úttesttől tartós fizikai akadály (árok, korlát, kerítés, sövény, stb.) vagy két méternél nagyobb távolság választja el.
Éppen ezért veszélyes közvetlenül egy másik út mellett vezetni. Ezért próbálják meg valamelyest biztonságosabbá tenni a jelzőtáblákkal.
Bónusz kérdés:
Az Andrássy út "szervizútján" haladsz a Hősök tere felé. A Munkácsy utcánál az Andrássyról éppen jobbra kanyarodik egy autó a Munkácsyba. Elsőbbséget kell-e adnod neki? (Neked mackósajtod van.)
titan 2010.04.08. 12:06:06
Agyalap 2010.04.08. 12:13:33
Nem is mondok semmit...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 12:33:05
@_ng_: Erre én is gondoltam (ld. @promontor:), (bár az ábra alapján lehet az biciklisáv is, de mondjuk, hogy bicikliút), de az a baj, hogy attól még a kanyarodás szabálya továbbra is előírja a felkanyarodó autósnak az elsőbbségadást:
"(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
...
b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,
c) balra bekanyarodó járművel
...
cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos
részére."
_ng_ 2010.04.08. 12:38:12
Agyalap 2010.04.08. 12:59:29
Az északról érkező autóknak miért van vajon macisajt táblájuk, hiszen a lehajtó úgyis jobbról jönnek, a szemből jövők meg balra nagy ívben kanyarodnának - a jobbra kis ívben kanyarodó miért kap táblát?
Hogy a "szemből" balra nagy ívben kanyarodó autót el kelljen engednie, így az nem fog bent ragadni a kereszteződésben várva a sorára.
Az én olvasatomban a kanyarodó autó már a keresztező úton van, így elsőbbséget kell neki adni...
cso zsi 2010.04.08. 13:16:58
"Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."
Tehát mégegyszer, kiragadva a tábla lényegét:
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
...
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 13:20:39
Pedig az elején ráéreztem a megoldásra, de nem gondoltam végig következetesen. Eredetileg az zavart meg, hogy ha külön út a kerékpárút, akkor a felülről érkező autós macisajtja csak a kerékpárútra vonatkozna, de ez persze hülyeség, mert az egész helyet egy ötágú kereszteződésként értelmezve minden klappol, a felső három ág kap macisajtot, a két alsó ág nem. Az általam beidézett paragrafuson mondjuk talán lehetne még izmozni, hogy dead-lock, mert a 28-as a biciklist kötelezi megállásra, míg a 31-es az autóst, de végülis ott az utalás a 28-ra.
Na, ma is okosabb lettem. Illetve okosabb nem is, de tanultam valamit.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 14:12:55
Addig viszont fenntartom, hogy a mondat, amit leírtam helyes. Ebben a posztban éppen az volt a megoldás, hogy a biciklis és a felkanyarodó autós a látszat ellenére nem azonos útról érkeznek.
GaBM 2010.04.10. 09:40:24
Pedig szerintem a vita teljesen felesleges, az utakon annak van elsőbbsége akinek megadják az elsőbbséget.
Ha meg valaki olyan szitációba megy bele ahol elüthetik, vagy összetörik a kocsiját akkor hülye volt. És tök mindegy mit mond a KRESZ!
Sok sikeres kereszteződést mindenkinek...
Perillustris 2010.04.10. 22:22:15
Meghajolok bölcsességed előtt.
Agyalap 2010.04.12. 10:03:11
Te gondolom fedélnélküli vagy...
dzsaszper 2010.04.15. 12:40:05
Az elsőbbségadás tábla KRESZ-beli definíciója alapján egyértelmű, hogy a balra kanyarodó, a kanyar befejeztével a kerékpárutat keresztező autóssal szemben a kerékpárosnak elsőbbsége van a tábla ellenére is.
Ezt a kereszteződést, ha tényleg létezik, érdemes lenne a felügyeletnek jelezni.
A szándék szerintem is egyértelmű, az ábrán a kerékpáros adjon elsőbbséget az autósnak, de a jelenlegi KRESZ mellett ez legfeljebb ügyes kiegészítő táblával (vastag, nyílban végződő balra kanyarodó vonal keresztez egy vékony függőleges vonalat, az utóbbin lehet kerékpárút jel is) megvalósítható.
Perillustris 2010.04.15. 12:58:59
Nem. Elég lenne a kerékpárút vége tábla előtte (és egy eleje a túloldalra).
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.15. 13:28:43
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.15. 13:49:34
Azon lehet vitatkozni, hogy a biciklis elsőbbségadás táblája felülírja-e a kanyarodás szabályát. Engem fentebb meggyőztek, hogy igen. (Mondjuk az nem lep meg, hogy ezt nem mindenki fogadja el, mert azért nem triviális...)
metal · http://electric.blog.hu 2010.04.15. 14:20:42
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.15. 14:30:55
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.04.15. 15:12:06
Nézd meg a fotót, amit készítettem, az hány kereszteződés? :) A kerékpárút egy ideig elkülönül (füves sáv), aztán a kereszteződésben jótékonyan összesimul az egymást keresztező úttestek, járdák és kerékpárutak aszfaltja. Még a festést is abbahagyták a sarkon (biciklis viewpoint jobb alsó sarkában), hogy mindenki maga dönthessen :)
dzsaszper 2010.04.21. 13:53:20
dzsaszper 2010.04.21. 13:59:39
Ld. www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&celpara=31#xcel
dzsaszper 2010.04.21. 14:01:07
Ld. www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&celpara=31#xcel