Nekem valahogy magától értetődő volt eddig, hogy vontatni elakadásjelzővel kell, mert úgy biztonságos, de ahogy /zazoo, eddig én sem nagyon néztem ennek utána. Miután levélírónk felhozott néhány dolgot, ami a sárga villogás ellen szól, rákerestem a témára és arra jutottam, hogy ugyan ki kell világítani a vontatott autót is, de a KRESZ olyat nem köt ki, hogy az elakadásjelzőnek is villognia kellene ilyenkor. Elromlott jármű vontatásánál ezt írja:
57.§ (8) A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését - kivéve ha a járművet emelve vontatják - működtetni kell, továbbá - éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - a vontatott járművet is ki kell világítani.
Régóta foglalkoztat a dolog, és tegnap is kettő ilyennel találkoztam. Annak nem néztem utána hogy mi van a KRESZ-ben, ezt majd úgyis megteszi az aki le akar hurrogni :), másrészt pedig inkább a gyakorlati szempontok szerint lenne jó beszélgetni erről kicsit.
Mármint arról, hogy jó dolog-e, ha vontatáskor a vontatott, vagy akár mindkét autó elakadásjelzője villog? Szerintem nagyon nem, eddig az alábbi dolgokat gyűjtöttem össze amik ellene szólnak:
- Ha messziről meglátok egy villogó elakadásjelzőt, az út szélén _álló_ autóra számítok, így mérem fel a kikerülési lehetőségeket stb, és elég rosszul érint amikor közelebb érve meglátom hogy -adott esetben - egy 50-60-nal haladó autóról van szó.
- A vontatott autó akksija fölöslegesen merül emiatt.
- A villogó autó (tehát ha a vontató is villog akkor egyik sem) nem tud indexelni, főleg többsávos úton veszélyes ha pl sávot kell váltani, vagy ha csak simán ki akarnak kerülni valamit.
- Főleg sötétben idegesítő mindkét sofőrnek a folyamatos villogás, a vontatottnak kisüti a szemét a vontató, a vontató a visszapillantóban látja a villogó 42 wattot.
A javaslat: helyzetjelzővel haladni (mármint tompítottal vagy reflektorral, nem köt bele:P ), mint bárki más. Hogy mégis meg legyen különböztetve a dolog, a hátsó szélvédőbe ki lehet rakni a háromszöget (ahol ez nem lehetséges, ott semmi, szerintem még mindig jobb ha egyszerűen lassan haladónak nézik elsőre, mintha a felsorolt hátrányokkal huzigálni).
Esetleg ha valaki közel ér, tájékoztatásilag fel lehet villantani az elakadásjelzőt, de semmiképp nem folyamatosan azzal haladni.
Ha a KRESZ egyértelmű akkor bocsi, nem néztem utána, de mint mondtam nem is az érdekel elsősorban, csak gondoltam érdemes (higgadtan :) ) elgondolkodni ezen közösen :P
Az utolsó 100 komment: