Na ilyenről sem hallottam még, hogy a vizsgabiztos rosszul tudja, buktat, aztán a tanuló új vizsgáját neki kell állnia. Márpedig Krisi erről számolt be. Az új vizsga eredményéről még nincs hír, reméljük, nem szórakoztak vele a kollégák szolidaritásból...
Érdemes elolvasni ezt a kis sztorit, mert az általam megkérdezettek több mint a fele rosszul ismeri a KRESZ-t. Az egyik forgalmi vizsgámon történt ez az eset. A mellékelt képen jól látszik, hogy a „T” jelű jármű (azaz én) az oktató utasítására egy íven való megfordulásba kezdett. Mivel az út elég forgalmas, ezért „középen” (ameddig a folyamatos vonal tart) megálltam, hogy a nekem jobbról érkezőknek elsőbbséget adjak.
Ez meg is történt, de eközben szemből (a kis utcából) egy autó is megérkezett a kereszteződéshez, ő is megállt, hogy eleget tudjon tenni elsőbbségadási kötelezettségének. Miután elhaladt a forgalom, folytattam megkezdett manőverezésemet, elhaladtam a szemből érkező autó előtt, majd megkér a vizsgabiztos, hogy álljak félre, nem adtam meg az elsőbbséget…
Mondom: „Kinek?”. Erre ő azt felelte, hogy a szemből érkező autónak, mivel amint elkezdek egy íven megfordulni, és megállok „középen”, onnantól kezdve mi egyenrangúak vagyunk, hisz mindketten egy védett útra akarunk rákanyarodni, illetve keresztezni azt. Ezzel bevéste a vizsgakártyámra az 1-est, és elköszönt. Másnap bementem a Közlekedési Hatósághoz, hogy „ez mi”… Megérte bemenni, hisz kaptam egy új (ingyenes) vizsgaidőpontot.
Itt hívnám fel mindenkinek a figyelmét arra, hogy ha egy íven fordultok meg, akkor mindig nektek van elsőbbségetek (persze a főútvonalon egyenesen haladóknak meg kell adni az elsőbbséget), kivéve, ha „középen” ki van rakva nektek is egy macisajt. Ezt érdemes azoknak is tudni, akik egy hasonló szituációban a „kis utcából” érkeznek.
Véleményem szerint viszont ezt pontosítani kéne a KRESZ-ben, vagy minden ilyen helyre kirakni még egy macisajtot, hisz vannak olyan helyek, ahol a „kis utcából” érkezőnek finoman szólva fingja sincs, hogy te hogy kerültél bele abba a kereszteződésbe, mint azt a mellékelt térképen is látni lehet, ha te már a villamossíneken várod a (neked jobbról érkező) forgalom megszűnését.
Mellesleg a vizsgabiztosnak kellett kifizetnie az új vizsgám díját (11000 forint), ezt utólag tudtam meg.
szaGértő 2010.06.14. 12:39:41
Lipi1945 2010.06.14. 12:46:13
mqqq 2010.06.14. 12:46:21
Take-it-Easy 2010.06.14. 12:46:58
Igazából a vizsgázónak (szerintem) nem új vizsgát kéne tennie, hanem érvényesnek kellene minősíteni azt a vizsgát, amin "megbukott". És kész :)
mqqq 2010.06.14. 12:48:34
tboykaa 2010.06.14. 12:49:15
Egyébként húgommal a köv. eset történt meg:
Autópályás vizsgán vett részt. Az egyik felhajtón felmegy, megy pár km-ert és a köv. lehajtónál lemegy. Az oktató azt tanította neki, hogy 130-al azért menjen, ne tartsa fel a forgalmat, ha lassabb autóval, kamionnal találkozik, azt előzze meg bátran. Vizsgán így is tett, utolért egy kamiont, meggyőződött, hogy nem jön a belsőben semmi, majd megkezdte az előzést. Már majdnem befejezte, mikor vmi a háta mögött baromi gyorsan utolérte. Az a vmi egy AMG S Merci volt bőven 200 feletti tempóval. Húgomat megbuktatta a vizsgabiztos, mondván, hogy akadályozta a forgalmat... Na ez meg milyen???
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.06.14. 12:51:15
mqqq 2010.06.14. 12:51:48
mqqq 2010.06.14. 12:54:30
szaGértő 2010.06.14. 12:54:37
mqqq 2010.06.14. 12:58:11
mqqq 2010.06.14. 13:01:42
akossteiner 2010.06.14. 13:03:46
akossteiner 2010.06.14. 13:05:34
SÜN 2010.06.14. 13:05:49
Rocko- 2010.06.14. 13:08:23
amúgy adj elsőbbséget a villamosnak (megéri ;) ), meg a vilánnyin haladónak, a többit meg megoldják maguk.
Rocko- 2010.06.14. 13:10:27
már a vakok is kaphatnak jogsit, nem csak a hülyék?
mqqq 2010.06.14. 13:15:55
Ami az autópályát illeti, van egy szabály a kreszben, ami szerint tilos a forgalmat feltartani (tök mindegy, hogy az mennyivel jön, az legyen az ő baja). Mivel az autópálya a magasabb sebességhatár miatt veszélyesebb is, ezért ott tanulót arra biztatni, hogy előzgessen, felelőtlenség. Az más kérdés, hogy engem se érdekel, ha valaki 250-nel a seggembe tapad, amikor én kb. 150-nel előzök, de ilyen csak extrém esetben lehet, mert ha látom hogy valaki gyorsan jön, nem kezdem meg az előzést. Mondjuk én nem buktattam volna meg.
Sir Zet 2010.06.14. 13:15:56
mqqq 2010.06.14. 13:17:29
Swind 2010.06.14. 13:19:39
akossteiner 2010.06.14. 13:21:39
mqqq 2010.06.14. 13:23:35
mqqq 2010.06.14. 13:25:17
Swind 2010.06.14. 13:27:23
mqqq 2010.06.14. 13:32:37
Lipi1945 2010.06.14. 13:33:52
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.14. 13:44:41
Az autópályás sztorihoz meg annyit, hogy az előzés elkezdéskori helyzet határozza meg a dolgot, ha már akkor látszott, hogy utol fogja érni a másik, akkor jogos a buktatás, de ha olyan tempóval érkezett meg, hogy arra nem lehetett számítani, akkor nem jogos.
mqqq 2010.06.14. 13:46:33
Az akadályozás szó pont azt jelenti, hogy ki tudnál térni, de nem teszed. Egy jármű előzésénél nem is tudsz akadályozni, max szabálytalanul sávot váltani (mert pl túl gyorsan jönnek a belsőben és ezt te nem jól mérted fel a tükörben).
Lipi1945 2010.06.14. 13:49:47
mqqq 2010.06.14. 13:52:37
mqqq 2010.06.14. 13:55:08
Lipi1945 2010.06.14. 14:07:36
Szal én megkockáztatnék annyi bizalmat Tboyka hugának, hogy feltételezem nem gyökkettővel előzött. :)
"streetfighter" 2010.06.14. 14:12:02
Az említett helyszín, az ott nagyon ismerősök számára egyértelműbb, mert csak megfordulásból kerülhet úgy oda autó ahogy a posztoló, hiszen a szemközti utca másik irányba egyirányú. Így egyértelműbb, hogy neki van előnye.
Más esetben azonban nagyon nem így van!
mqqq 2010.06.14. 14:15:35
"streetfighter" 2010.06.14. 14:21:33
Ez nagyon érdekes, hogy én neked adok igazat, de még kihámozni sem tudod.
Ezek szerint nem volt elég egyértelmű???
"Az említett helyszín, az ott nagyon ismerősök számára egyértelműbb"
Még azt sem írtam, hogy teljesen egyértelmű!
KevinMulder 2010.06.14. 14:23:08
Az ismeros nyugod hangon megemlitette, hogy a KRESZmek es a jozan esznek megfeleloen mindig koteles azt a sebesseget megvalasztani, amit az utviszonyok es egyeb jellemzok meghataroznak. Mivel ugy itelte, hogy 110 korul van az a sebesseg, amivel az elozest biztonsagosan be tudja fejezni, ezert lehet csendben maradni ott hatul. Nem mellesleg megjegyezte, hogy vajon az esetleges ilyen esetekben seggbe tapado es villogo 200-rol satufekezo auto mennyiben felel meg a normalis kozlekedesi normanak, illetve az elvart/eloirt kovetesi tavolsagnak. Felajanlotta meg, hogy esetleg satufekkel visszakotrodik az elozott jarmu moge ...
A vizsgabiztos atengedte.
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.14. 14:28:44
mqqq 2010.06.14. 14:32:22
@metal: Nem attól kereszteződés valami, hogy macisajt van. Tudod vannak egyenrangúak is. Egyébként pontosan definiálva van, hogy hány méter után számít másik kereszteződésnek. Ez biztos, hogy másiknak számít. Megjegyzem, hogy a hasonló helyeket mindig kimackósajtozzák (pl Róna utca), de attól, hogy nincs, még ugyanúgy egyértelmű a szitu.
"streetfighter" 2010.06.14. 14:32:36
Az a baj, hogy szerintem nem érted a probléma lényegét, és talán ne feszegessük, hogy miért. :)
KevinMulder 2010.06.14. 14:35:02
"streetfighter" 2010.06.14. 14:36:14
Talán azért, mert csak főútvonalról jöhet, nem egy hasonló mellekutcából.
Bár kétségtelen tény, hogy még így is komoly viták forrása lehet, mint a példa is mutatja. :)
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.14. 14:38:54
@"streetfighter": Szerintem amire gondolsz, azt tényleg ne feszegessük! Kár lenne személyeskedni. :)
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2010.06.14. 14:44:01
_ng_ 2010.06.14. 14:56:58
A Kresz hivatalos magyarázatából:
"Ha az osztott pályás út egymástól elkülönített úttesteit elválasztó létesítmény olyan széles, hogy az átjárókban egy adott jármű a forgalom akadályozása nélkül elhelyezkedhet, az elsőbbségadási kötelezettségek úttestenként külön-külön érvényesülnek. Ha viszont az úttesteket elválasztó létesítmény nem olyan széles, hogy az átjáróban az adott jármű a forgalomnak akadályozása nélkül elhelyezkedhessen, az elsőbbségadási kötelezettséget az út egyik szélétől a másik széléig kell értelmezni."
Tehát a vizsgabiztos menjen be, a Közlekedési Hatósághoz, hogy ez mi, és kérje vissza a pénzét, valamint kérje meg az ott ülőket, hogy válasszanak más foglalkozást.
2. Az autópályás előzéshez:
Egyrészt, ha 130-cal előzött, akkor nem tarthatta fel a mögötte jövőket:
"A belső sávon a folyamatos előzést végző, illetve lakott területen belül a belső sávon folyamatosan haladó gépkocsi és motorkerékpár akkor nem akadályozza a mögötte haladók forgalmát, ha az útra engedélyezett legnagyobb sebességgel halad."
Másrészt, ha nem folyamatos előzést végzett, akkor akár 90-nel is végrehajthatta volna az előzést, ha a mögötte a belső sávban haladó még nem kezdte meg az előzését (vagyis olyan távolságban volt, hogy a maximális 130-as tempót feltételezve nem kényszerítette hirtelen fékezésre).
"Az előzés megkezdésének azt a helyzetet kell tekinteni, amikor az előzést végrehajtó az irányváltoztatási szabály megtartásával
– az előzendő jármű mögül kihúzódott az úttestnek arra a részére, amelyen az előzést végrehajtja;
– és az előzendő járművet annyira megközelítette, hogy annak az esetleges irányváltoztatása már ténylegesen zavarná az előzést végrehajtót."
Szóval ebben az esetben meg a vizsgabiztos mondjon le.
"streetfighter" 2010.06.14. 15:02:29
Sejtettem, hogy félreérted. :)
Én arra gondoltam, hogy vagy nem nagyvárosban vezetsz, nagyon keveset autózol.
Ha egy KOMOLY főutat keresztezel mellékútról, akkor nem valószínű, hogy mind a két sávot egyszerre fogod letudni. Megállsz középen és a szemből jövőnek (szintén mellékút) elsőbbséget kell adnod, ha balra akarsz kanyarodni!
Aki veled szemben áll, az jogosan gondolja, hogy egyenesen haladva neki van előnye a kanyarodóval szemben. Ha te visszakanyarodó vagy és ezt ő a nagy forgalomtól nem látja, simán eléd fog menni és ez természetes is.
A visszakanyarodó előnyével ezért nem értek egyet, bár ha így van el kell fogadni. :(
Szerintem tovább nem kell magyaráznom a szituáció balesetveszélyességét és félreérthetőségét. :)
[mike] 2010.06.14. 15:03:17
Krisi1 2010.06.14. 15:06:37
A Villányi utas képet, csak a szemléltetés végett raktam be a cikkbe.
Az én esetem pedig a (Karolina út - Kökörcsin utca) kereszteződésében történt.
Valóban így egyértelmű, hogy csak a főútvonalról jöhettem az én esetemben (a számítógéppel rajzolt kép), de ha az az utca nem válna egyirányúvá a kereszteződés után, akkor IS nekem lenne elsőbbségem, hisz (_ng_ kommentje után is megerősítve) ebben a kereszteződésben ha én meg akarok fordulni, akkor a mögöttem lévő már nem fér el, ki kell mennie a szélső sávba.
Mielőtt bementem a KH-hoz, természetesen megkérdeztem a volt KRESZ oktatómat, és egy másik ismerős oktatót is, és ők is, valamint a Hatóságnál dolgozó 5 különböző ember is azt mondta, hogy nekem van igazam, mert a végett úton akár megfordulok, akár tolatok, akármit csinálok, nekem van elsőbbségem, hisz védett útról jöttem, és azon is maradok.
Ezis biznyította azt, hogy sokak hibásan tudják a KRESZ-t, mint ahogy azt a cikkem elején írtam.
Nemtudom, hogy a Villányi úttal mi a helyzet, de itt a "T" jelű autónak van elsőbbsége, ezis biztos...
Amúgy a következő vizsgámon (ami sikeres volt) ugyanaz a vizsgabiztos volt, aki megbuktatott, elnézést is kért, és azt mondta, hogy azért nézte el, mert ő nem a Virágpiacon szokott vizsgáztatni, hanem máshol, és azon a környéken "középen" is ki van rakva egy sajt...
Amúgy a hitetlenkedőknek szívesen bescannelem a vizsgalapomat, amin megbuktattak, és a KH ráírta, hogy mégsem.
Azért nem kaptam meg a vizsgát amúgy (valaki kérdezte), mert a 20. percben történt ez, és még a maradék 20-ban is hibázhattam volna...
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.06.14. 15:07:54
_ng_ 2010.06.14. 15:10:12
(De az autópályás azért mondjon le.)
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.14. 15:13:04
Krisi1 2010.06.14. 15:13:19
A villamos azért várjon, lassítson, álljon meg (ha épp nincs leszálló utasa), mert én arra várok, hogy elfoggyanak az autók szemből??
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.14. 15:14:44
Minket is folyamatosan szopattak mikor tanultunk, mert ugye abból élt a vizsgaközpont, amit a bukásoknál beszedtek :S
"vannak olyan helyek, ahol a „kis utcából” érkezőnek finoman szólva fingja sincs, hogy te hogy kerültél bele abba a kereszteződésbe"
Hát igen, de mondjuk maga a szabály érthető (minél hamarabb tűnjön el a kereszteződés közepéről az ott levő autó). Az is igaz, hogy jó lenne pontosítan a szabályt, mert tényleg nem egyértelmű, és esetleg balesetveszélyes is lehet.
Bár igazából egyesek "liberális" KRESZ -értelmezése mellett már olyan mindegy...
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.14. 15:16:17
@Lipi1945: Akkor ért az is annyit mint ma 11000 :)
@Easyke: De ha a vizsga elején bukott meg...? És később meg átment volna egy behajtani tiloson? :D
dzsaszper 2010.06.14. 15:19:35
Azóta azt hallottam, hogy kerültek ki egyirányú utca/behajtani tilos táblák.
Ebben a változatban a dolog balesetveszélyesebb, értelmes lenne a KRESZ-t finomítani, a javaslat az lenne, hogy a megforduló alapból adjon elsőbbséget a tőle balról érkezőnek, táblától függetlenül.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.14. 15:23:37
Viszont arról rendelkezik-e ez a szabály, hogy számítanod kell szabálytalanul a megengedett legnagyobb sebességnél gyorsabban közeledőre? Nem.
Mert nem kell számítanod.
Tehát ha 130-cal halad, és előz, akkor nem tarthat fel senkit.
atompyka 2010.06.14. 15:26:06
(---Flúgos Buszos---) 2010.06.14. 15:26:14
Msot emelték fel ilyen drasztikusan.
Take-it-Easy 2010.06.14. 15:28:20
És mert így igazságos! :D
csak john 2010.06.14. 15:29:03
(---Flúgos Buszos---) 2010.06.14. 15:31:41
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.14. 15:33:50
@Easyke: Meg mondjuk ja, ha a vizsgabiztos ennyire van képben, akkor máshol sem biztos hogy helyesen ítélkezik :D
Krisi1 2010.06.14. 15:34:19
atompyka 2010.06.14. 15:41:28
Az osztottpályás út egy útnak számít. A sebkorlt és társait feloldja a kereszteződés.
Akkor is, ha csak a másik oldalon van, és esetleg nem is tudok odamenni (ill. iidejönni), sőt esetleg nem is látok át oda valami magas védőizé miatt.
(---Flúgos Buszos---) 2010.06.14. 15:47:40
Kenőpénzt sosem adtam senkinek.
Krisi1 2010.06.14. 15:49:48
(---Flúgos Buszos---) 2010.06.14. 16:00:34
Meg lazának kell lenni,nem szabad olyan erősen fogni a kormányt,mert azt megérzik a kocsiban.
Krisi1 2010.06.14. 16:16:14
Én sem adtam soha borravalót...
szaGértő 2010.06.14. 16:35:07
De hogy segítsek:
www.youtube.com/watch?v=TOS4OlDbHZc&feature=player_embedded
szaGértő 2010.06.14. 16:37:56
Rocko- 2010.06.14. 16:38:59
Rocko- 2010.06.14. 16:44:58
erről van szó. volt pár éve ilyenről per (asszem itt, az autózzon is meg lett említve), h A delikvens jött (ex has) 50 helyett 150-nel, de védett úton. B delikvens haladt volna át / kanyarodott volna, de a sebesség miatt nem érzékelte a A-t. a bíróság őt nevezte meg bűnösnek, mert nem adta meg az elsőbbséget.
potha 2010.06.14. 16:56:01
eml 2010.06.14. 17:02:39
''autónepper.'' 2010.06.14. 17:09:33
posthoz meg csak annyit hogy jól tetted hogy bementél ;) így legalább nem neked kell kifizetned az új vizsga díjat:D
''autónepper.'' 2010.06.14. 17:16:42
TökömTele 2010.06.14. 17:22:17
(Hacsak nem lakott területen kívül történt és több száz méterre belátható az út, amely így már elegendő lehet a sebesség felméréséhez - de még így is necces szerintem)
Hozzáteszem, természetesen hallottam hasonló konkrét esetről ahol a sebességet túllépő számára ítéltek kedvezően, de ott 15-20 km/h-val mentek gyorsabban a megengedettnél.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.06.14. 17:48:21
1kutya 2010.06.14. 18:41:20
Tomzone 2010.06.14. 18:51:19
mqqq 2010.06.14. 19:00:07
@szaGértő: Baromira nem érdekel, hogy arccal vállalod-e vagy sem, az internet már csak ilyen dolog, hogy egy nyitott blogba bárki kommentelhet. (Amúgy az fáj hogy egy fuckra fuck ment válaszként, vagy mivan?)
mqqq 2010.06.14. 19:01:44
flea 2010.06.14. 19:16:29
A KRESZben nem találom, de feltéve, hogy igaza van a posztolónak, azzal értek egyet, amit többen is mondanak: mivel az alárendelt útról érkező nem feltétlenül van tisztában azzal, hogy az út közepén várakozó delikvens ugyanarról az útról érkezett egyenesen, vagy a főútról fordult oda, ezért ez a szabály életszerűtlen hülyeség, valamint balesetveszélyes. Mellesleg pont a Villányin nem 1, nem 2 alkalommal voltam tanúja olyannak is, amikor ebben a helyzetben egymásra vártak, meg olyannak is, mikor elindultak, aztán majdnem kocc, duda, anyukák emlegetése, meg ilyesmi. (Magam azt a módszert követem ilyen helyzetben, hogy hacsak nem teljesen egyértelmű, hogy a másik fizikailag képtelen belém jönni, intek neki, hogy jöjjön ő.)
mqqq 2010.06.14. 19:25:16
ghck 2010.06.14. 19:31:46
Először is baromság az, hogy két kereszteződés lenne, mert akkor a "második" sima jobbkezes (a megforduló szemszögéből)?
A villányi egy út, osztottpályás. Ha *egy* utat keresztesz *egy* másik, az csak egy kereszteződés lehet, ugye. (Most hagyjuk az egyenes elmetsz egy kört esetet..:)
Másodszor pedig a macisajtos onnan tudja, hogy elsőbbséget kell adnia, hogy macisajtja van, a "szemből érkezőnek" pedig nincsen!!! A macisajtot hátulról is fel kell ugye ismerni, és itt a posztolónak (illetve az egyirányúban kifelé) nincs!
Azért, mert a posztoló a manővere közben megállt, nem kell elméleteket gyártani, hogy végülis két manővere volt! Egy manőver volt, megfordult, és elsőbbsége van! Ha jobbra bekanyarodok, de megállok közben a zebrátlan gyalogost elengedni, akkor immáron egyenesen folytatva a "bekanyarodást" a következő gyalogost már elüthetem? Hiszen megálltam, már nem jobbra kanyarodtam, hanem egyenesen haladtam? Ugyanilyen hülyeség!
mqqq 2010.06.14. 19:56:33
supracoger · http://supracoger.blog.hu/ 2010.06.14. 20:03:30
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.14. 20:03:37
misitcom 2010.06.14. 20:04:25
Na jó,jó!De pont egy ilyennel?
PillaMilla 2010.06.14. 20:04:54
misitcom 2010.06.14. 20:18:32
2010.06.14. 20:19:07
Erre közölte, hogy cseréljünk helyet az oktatómmal Ő meg leüvöltötte a biztos fejét és én vezettem vissza. Jó élmény volt. A következő vizsgán a másik biztos megkérdezte azt is hogy megfelel e nekem az útvonal... pedig Ő sem kapott borítékot.
dzsíni 2010.06.14. 20:30:42
most csak a gyengébbek kedvéért - mint mondjuk én - szerinted ha a szüret utcában állok a macisajtommal, akkor elkezdhetem mérlegelni, hogy ki, honnan, miért jön?
mert akkor én vagyok, aki miatt üvöltve ordítasz, ha mögöttem állsz, ugyanis ha én macisajtot látok mindenkit elengedek.. ez biztos ilyan autentikus női dolog..
mqqq 2010.06.14. 20:31:04
Nem hiszem el, hogy ennyi érv alapján még van aki nem érti.
Mint kiderült, a levélíró nem a Villányiban járt így, azt csak - elég szerencsétlenül - példának mutatta. Ő maga is azt írta később, hogy ahol vele történt, ott nem fért el keresztben egy autó (ő), ergo visszafordulásnak számít. Ezt, ilyen esetben a szemből jövő is látja, mert közel van a másik irányú forgalom, valamint az autó pozíciója is mutatja.
Ezzel szerintem le is zárom a posthoz való írogatásaimat :D
Rahsid 2010.06.14. 20:31:29
mqqq 2010.06.14. 20:33:03
mosolygó zetor 2010.06.14. 20:33:40
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
a) „Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.
gz 2010.06.14. 20:45:55
Add vissza a jogsidat gyorsan. Szintek: rendőr (ha zöld a lámpa, de a rendőr azt mondja, hogy állj, akkor szépen állsz), lámpa, táblák, kanyarodás szabályai. A tábla magasabb "rangú" jelzés, mint akár a jobbkézszabály, szóval ha az autónak macisajtja van, bizony el kell engednie akár azt is, aki előtte balra kanyarodik, HA a kanyarodónak NINCS macisajtja.
kismber 2010.06.14. 20:46:48
banyek 2010.06.14. 20:49:30
mosolygó zetor 2010.06.14. 20:53:44
Mert ha ez egyeseknél komoly, akkor tényleg nagy baj van...
Rocko- 2010.06.14. 20:59:58
misitcom 2010.06.14. 21:08:19
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:10:23
Yo! Maaan! 2010.06.14. 21:11:23
Védett úton közlekedik, érdektelen, hogy mit csinál. Nem a kereszteződésben teszi, az elsőbbségadásra kötelezett vezető szempontjából elvileg ő már egy "másik" gépjármű, amelyik ellenkező irányból érkezik a kereszteződéshez. Hogy ez ugyanaz a jármű, ami az előbb jobbról elhaladt és utána elég hamar balról jön, már tökmindegy. Csak hát pszicho ugye...
misitcom 2010.06.14. 21:12:23
Reggie 2010.06.14. 21:14:13
Hangsulyozom, hogy csak a keresztezo uton levonek kell elsobbseget adni, a veled egy uton levo es elotted kanyarodonak nem.
Yo! Maaan! 2010.06.14. 21:14:16
TökömTele 2010.06.14. 21:15:09
Persze azért nem annyira meglepő - ez a hazai igazságszolgáltatás!
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:17:23
Tökmindegy, "T" jöhet a holdról, a jövőből, bárhonnan. "A" jelű járműnek nem kell értenie a helyzetet, nem kell szeretnie, nem kell gondolkodnia: ott a saját gyönyörű kis táblája.
Van egy rendelet - bár lehet, hogy csak ajánlás , ki tudja itt már :) - a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
Abban van egy ilyen butaság:
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
Reggie 2010.06.14. 21:18:19
Reggie 2010.06.14. 21:19:23
gz 2010.06.14. 21:22:10
gz 2010.06.14. 21:23:14
alűrendelt-alárendelt
Bocs az elgépelésekért...
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:26:39
És ha megáll? Ezzel "A" járműnek mivel változik a helyzete? Ha a "T" megáll, leesik az elsőbbségadás kötelező tábla az "A" jármű előtt?
Néhány hozzászólással előbb beírtam a 28. §, továbbra is arra utalnék vissza.
Reggie 2010.06.14. 21:29:32
Reggie 2010.06.14. 21:30:54
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:35:00
Tudom miért írtad, csak "A" számára az a megnyugtató és csodálatos, hogy nem kell gondolkodnia: táblám van, akkor 28. § (2) b. pont.
Nem számít hogy került oda "T", ott van, elhalad, majd utána megyek én.
Egyszerű játék ez.
indapass90210 2010.06.14. 21:39:14
Reggie 2010.06.14. 21:42:07
Persze bambulni is lehet es valoban egyszeru.
Rock me Amadeus 2010.06.14. 21:43:18
Tornado86 2010.06.14. 21:43:39
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:45:41
Egyébként ez tényleg komoly beírás, vagy átugrott a szerver órája április 1-re?
A fentiek miatt biztos nem buktattak.
Deszkás 2010.06.14. 21:48:41
gz 2010.06.14. 21:48:50
Rock me Amadeus 2010.06.14. 21:50:22
Itt történt az eset, nem is értem.
Krisi1 2010.06.14. 21:55:12
@Dövan: egyrészt pina aki mondja, másrészt kérlek mondj rá indokot, hogy miért vagyok hüJe, harmadrészt meg az ilyen hülyék okozzák a legtöbb balesetet... (faszagyerek vagyok, gyorsuljunk, én vagyok az erősebb)
mosolygó zetor 2010.06.14. 21:56:36
Deszkás 2010.06.14. 21:59:14
Krisi1 2010.06.14. 22:02:37
cso zsi 2010.06.14. 22:03:23
Lószerszám a vizsgabiztos hátsó fertályába.
www.norc.hu/pano/r9gfEMgN/
Az elsőn nincs elsőbbségadás, a másodikon van, ha a jelző elromlana. Mi a különbség?
Nincs villamossín középen, ahonnan mindenkinek minél gyorsabban le kell takarodnia.
Deszkás 2010.06.14. 22:03:24
Krisi1 2010.06.14. 22:04:39
mosolygó zetor 2010.06.14. 22:04:43
Jegyzőkönyv lett erről az NHK-nál?
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2010.06.14. 22:05:03
_John_Doe_ 2010.06.14. 22:05:52
A belinkelt képen viszont szerintem csak egy "menetben" szabadna megfordulni, a villamossíneken nem várakozhat. Ott az a helyes hozzáállás ha addig marad a saját forgalmi sávjában, míg jönnek szemből.
Szabályos, de persze sem nem logikus, sem em udvarias.
Krisi1 2010.06.14. 22:06:28
Legközelebbi vizsgámon pedig elnézést kért, mert ő rutinból azt hitte, hogy nekem is volt medvesajtom, mert ahol ő szokott vizsgáztatni, ott ki vannak téve középen is...
cso zsi 2010.06.14. 22:09:38
mosolygó zetor 2010.06.14. 22:09:57
Ez derék. :) A rutin.. :)))
Egyébként annak a "medvesajtnak" adtak ám már nevet, lehet, hogy célszerűbb volna annak nevezni ;)
_John_Doe_ 2010.06.14. 22:10:09
@szaGértő: "Who the fuck is mqqq? "
Erre a hozzászólásodra, meg ne legyél különösen büszke, egy kicsit vegyél vissza. Köszönjük az árvízi munkátokat, de ez nem jogosít fel a bunkózásra.
Krisi1 2010.06.14. 22:13:31
@mosolygó zetor: "Egyébként annak a "medvesajtnak" adtak ám már nevet, lehet, hogy célszerűbb volna annak nevezni ;)"
hmm?
Deszkás 2010.06.14. 22:14:00
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.06.14. 22:17:01
Az ellenségnek volt macisajtja, neked meg nem.
A macisajt arra való, hogy engedjen el mindenkit, akinek van olyanja és mindenki húzzon a brébe, akinek nincs macisajtja.
ghck 2010.06.14. 22:18:06
Bár nem tudom, hogy lehetne egyértelműbb ennek a helyzetnek a szabályozása annál, hogy van táblád elsőbbséget adsz, nincs táblád, elsőbbséged van.
Jó, hogy nem már azt kell figyelgetnem amellett, hogy táblám van, hogy honnan jött a tanuló, meg hogy milyen szögben áll ott, meg hogy a villamossíneken elfér-e keresztben egy autó meg ilyen f@szságok..
_John_Doe_ 2010.06.14. 22:22:36
www.norc.ro/embed.aspx?id=1af6c422f92e6d8bec7605037ec4bc09&ppa=16&r=-24.4&vla=-4&lz=60&acc=d9b296b4-e5b7-4bc5-ba27-aefb081575ac
Deszkás 2010.06.14. 22:26:11
Krisi1 2010.06.14. 22:27:16
[mike] 2010.06.14. 22:27:36
Deszkás 2010.06.14. 22:29:53
Deszkás 2010.06.14. 22:32:12
Krisi1 2010.06.14. 22:32:16
Krisi1 2010.06.14. 22:33:12
Krisi1 2010.06.14. 22:34:13
miért szerinted mi? megállás nélküli megfordulást? akkor egy ilyen úton sok szerencsét!
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.06.14. 22:42:21
Deszkás 2010.06.14. 22:44:17
Deszkás 2010.06.14. 22:45:34
Krisi1 2010.06.14. 22:46:04
Krisi1 2010.06.14. 22:51:42
Reggie 2010.06.14. 22:52:48
@mosolygó zetor: Ezzel egyet is ertek.
_John_Doe_ 2010.06.14. 22:55:24
örüljön, hogy nem a velveten jelent meg a poszt. ott sunáznák is, és akkor még szolid, visszafogott voltam.
Krisi1 2010.06.14. 23:09:08
az elsőn a vizsga 35. percében nem indexeltem
a második ez a bizonyos eset
a harmadik meg amin átmentem...
íyxcvb 2010.06.14. 23:15:33
1. A cikkhez:
A Kresz hivatalos magyarázatából:
"Ha az osztott pályás út egymástól elkülönített úttesteit elválasztó létesítmény olyan széles, hogy az átjárókban egy adott jármű a forgalom akadályozása nélkül elhelyezkedhet, az elsőbbségadási kötelezettségek úttestenként külön-külön érvényesülnek. Ha viszont az úttesteket elválasztó létesítmény nem olyan széles, hogy az átjáróban az adott jármű a forgalomnak akadályozása nélkül elhelyezkedhessen, az elsőbbségadási kötelezettséget az út egyik szélétől a másik széléig kell értelmezni."
Ezt a részt valószínűleg abban a részben olvastad, hogy bemehet-e középre várakozni a az osztottpályás utat keresztező autó. Előbb elengedi a balról jövőket, bemegy középre ott elengedi a jobbról jövőket. Ettől nem változnak meg az elsőbbségi viszonyok. A posztoló hasonlót csinált, de neki csak a szemből érkezőket kellett középen megvárnia. Attó, hogy középen megállt nem változott az elsőbbségadás tábla hatálya.
Elárulom nektek ki a hülye! Az oktató! A korábban emlegetett dilemmák miatt forgalmi vizsgán nem osztott pályás úttesten kell végrehajtani a megfordulást. Ha az oktató itt kérte akkor Ő a legnagyobb hunyó. A vizsgabiztos csak tetézte a hülyeségével vagy "figyelmetlenségével".
[mike] 2010.06.14. 23:38:55
Slowly 2010.06.14. 23:45:12
ven3zia 2010.06.14. 23:47:14
Zsda
v2peti 2010.06.15. 00:20:18
Sugár út:
1. Itt a középső rész annyira keskeny, hogy egy autó alig fér el.
2. A legfontosabb kereszteződésben, a körútnál a Sugár útnak van kint a háromszög vagy a macisajt, a többi meg nem túl forgalmas.
pyrogate · http://laalbirroja.blog.hu/ 2010.06.15. 00:34:20
Bambano 2010.06.15. 01:21:26
Ezek után én már csak azon lepődöm meg, ha valaki tisztán kenőpénz nélkül átmegy egy vizsgán.
Reggie 2010.06.15. 01:42:34
Reggie 2010.06.15. 01:43:56
ghck 2010.06.15. 03:24:12
ghck 2010.06.15. 03:24:45
gpetersz 2010.06.15. 05:51:04
SereG 2010.06.15. 06:12:11
grat! ez tényleg így van, én is itt tanultam vezetni. aki pedig macisajtot lát, az meg szépen várja meg, míg a felsőbbrendű uton megfordul a kocsi...
De milyen felsőbbrendű úton, milyen megfordul?
Hátha te A jelű autóval jössz, és még 200 méterre vagy a kereszteződéstől, de a T nem tudja befejezni a fordulást, mert jönnek jobbról ezért vár, de megérkezik az A jelű, akkor az A semmilyen előzményt nem tud, csak azt látja, hogy egy vele szemben álló autó (aki tökmindegy miért van ott, de ott van), az ő egyenes áthaladását fogja keresztezni a kanyarodással, és egy egységsugarú macisajt azt vetíti előre, hogy az egyenesen haladó autónak, azaz A-nak lesz elsőbbsége. Kit érdekel, hogy került oda a T? Ott van, és kanyarodna, de A egyenesen megy.
Ez az egész sztori sántít és nem egyértelmű. Értem én, hogy kolbászból lesz a kerítés, de hogy még a második forgalmi is ingyen legyen, hát jólvanmár... :)
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.06.15. 06:13:59
A képen a keresztező út egy szakasza a felsőbbrendű út két haladási iránya közé ékelődik, nem része annak, az itt dekkolóra (tábla hiányában) a jobbkézszabály és a kanyarodás szabályai vonatkoznak, függetlenül a szemből érkező sajtjaitól (a "sajt" a felsőbbrendű útról érkező keresztező forgalomra vonatkozik, aki ott van középen, az nem a Villányin közlekedik, egyenrangú partnerek a szemből érkezővel).
A Karolina két iránya között viszont nincs annyi hely hogy külön útszakasznak minősüljön, itt értelmezhető a manőver mint megfordulás, ergo a posztoló nem hülye.
A hülye az, aki ezt a képet rakta a sztori mellé :)
Krisi1 2010.06.15. 06:41:23
@SereG: Ha jössz a kisutcából, és nem tudod, hogyan került oda a közeépen álló "T"ag, akkor megnézed, hogy van-e háromszög alakú táblád.
Ha van, megnézed, hogy neki is van-e.
Ha neki is van, akkor neked van elsőbbséged, ha viszont neki nincs (tehát CSAK neked van), akkor megvárod, amíg a létező összes jármű elhaladt, akárhonnan jött).
K.r.i.s.z.t.i. · www.forumshopsblog.com 2010.06.15. 06:54:32
Rigris 2010.06.15. 07:50:58
A Villányi utat, illetve az eset helyszínét ugyan nem ismerem, de ha olyan a forgalmi helyzet, mint a rajzon, azaz osztottpályás főútvonalat keresztező, balról egyirányú alsóbbrendű út, akkor én nem tudom elképzelni, hogy a főútvonalon ne legyen kint vagy egy kötelező haladási irány jobbra vagy egyenesen, vagy egy balra kanyarodni tilos tábla. Ha meg ez van, akkor nem szabad megfordulni.
Vagy tévedek?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.15. 07:55:41
Azonban szerintem az az elv, hogy aki veled szemből (tehát szintén a kisutcából) jön és kanyarodik, annak nem kell elsőbséget adnod, az itt is igaz. Ugyanis hiába áll ő a kereszteződés közepén áll, azaz hagyta már el a saját macisajtját, attól az még vonatkozik rá.
(Abban egyetértünk, hogy a Villányin sincs középen hely, tehát az ominózus Kresz magyarázat szerint egységesen értendő az elsőbbségadás, bár megjegyzem, én @íyxcvb: értelmezésével értek egyet, szerintem akkor is ugyanígy lenne, ha lenne elég hely középen...)
Ezért rossz ez a helyzet, mert aki meg fordul, annak viszont elsőbbsége van, amit vagy látott a mellékutcáról jövő, vagy nem. Ráadásul akár láttam, akár nem, baleset esetén fennáll annak is a veszélye, hogy a másik fél a neki kedvező variációt fogja állítani, aztán próbáld bebizonyítani az ellenkezőjét.
Egyébként érdemes lenne beszkennelni a vizsgalapot és a határozatot, legalább lenne egy olyan eset az autózz blog történetében, amikor van dokumentált hivatalos álláspont egy vitatott ügyben, sajnos ugyanis általában az a posztok vége, hogy mindenki továbbra is hisz a saját igazában, aztán legközelebb kezdődik a vita előlről,
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.06.15. 08:08:57
Ott a villamos, de ebből a szempontból imo nem releváns, az ott a Villányi két fele között szerintem egyértelműen egy (zavarbaejtően rövid) alsóbbrendű út.
De lehet hogy ez a probléma sokkalta bonyolultabb annál minthogy egy egyszerű halandó kibogozza még így a gép előtt ülve, a vizsgabiztos jelenlététől vagy a többi közlekedő fogyó türelmétől sem zavartatva..
Kiegyezhetünk abban hogy kéne oda egy tábla :)
homér 2010.06.15. 08:09:32
a post írójának üzenem, hogy ha sokáig akar élni, akkor fogadja el, hogy ezen a vizsgán megbukott.
Deszkás 2010.06.15. 08:10:07
Deszkás 2010.06.15. 08:14:37
Egyébként pedig így van, ahogy írták. meg kell nézni, mert nem tudhatod, kinek kell elsőbbséget adnod.
homér 2010.06.15. 08:18:16
homér 2010.06.15. 08:22:13
homér 2010.06.15. 08:28:47
és az egyirányú út se indokolja azt, hogy gondolnom kellene a velem szemben jövő elsőbbségére. majd kiszállok minden macisajtnál terepszemlére...
atompyka 2010.06.15. 08:30:55
Kinek van elsőbbsége?
Fritz1 2010.06.15. 08:31:48
Ezúton gratulálok minden friss jogsisnak, aki csak kenőpénzzel megy át a vizsgákon! Idióták.
Nem tudom ti hogy vagytok vele de nekem kurvára nem hiányzik +1 balfék az utcákról, akinek fingja nincs a közlekedésről.
És ne mondja senki, hogy kenőpénz nélkül nem lehet átmenni, bizonyos számú kisebb hibát engedélyeztek régen - a mai rendszert nem ismerem, de gondolom most is így lehet. Aki meg szarvas hibát vét, megérdemli, hogy megbasszák.
Ha nem megy a vezetés, vegyetek plusz órákat! Ja, hogy drága? Akkor bazzeg menjetek el melózni, keressétek meg rá a pénzt és csak utána iratkozzatok be vezetési tanfolyamra.
Megáll az eszem a fiatalságtól! (Tisztelet a kivételnek)
Remélem előbb utóbb valamelyik lökött politikus kitalálja, hogy ezen az egész rendszeren változtatni kellene, mert ez így baromira nem jó senkinek hosszú távon.
gz 2010.06.15. 08:35:35
"Reggie 2010.06.14. 21:14:13
Hangsulyozom, hogy csak a keresztezo uton levonek kell elsobbseget adni, a veled egy uton levo es elotted kanyarodonak nem. "
Hátja, majdnem ugyanazt.
homér 2010.06.15. 08:35:44
ghck 2010.06.15. 08:47:04
Ajjaj!
"majd kiszállok minden macisajtnál terepszemlére... "
Hááát, ha hátulról nem ismered fel a macisajtot, akkos sajnos erre vagy kárhoztatva.
K.r.i.s.z.t.i. · www.forumshopsblog.com 2010.06.15. 08:47:16
Ma 10 hibavonalat kaphatsz, addig átmentél, 10től felfele, illetve, ha olyat vétesz, aminél egyből megállítanak, akkor buksz.
+1 amúgy ami a kenőpénzt illeti
atompyka 2010.06.15. 08:49:13
Na ja, egyre többször látom azt az állatságot, hogy a macisajt/stop hátuljára teszne valami egyéb, szembetáblát. Imádom...
ghck 2010.06.15. 08:50:25
(Más kérdés, mi van, ha nem működik a lámpa...:) Akkor tényleg a kamionosnak..)
homér 2010.06.15. 08:54:59
"Ajjaj!"
hát igen, vannak akik logikát is felfedeznek a kresz-ben, mások meg csak a táblákat nézik...
"Hááát, ha hátulról nem ismered fel a macisajtot, akkos sajnos erre vagy kárhoztatva. "
én egy olyan elátkozott helyen élek, ahol pl. fák nőnek, és gyakran a saját macisajtomat is alig lehet észrevenni.... röntgenszemüvegre meg nem tellik :)
homér 2010.06.15. 08:59:09
- kár hogy a visszapillantó tükörben csak a padlólemezt láttam
- cuki volt a vizsgáztató, szólt, hogy jobbról jön egy autó, és engedjük el
- beálltam kanyarodni a többi autó mögé, és csak 1 perc után vettem észre, hogy azok parkolnak
stb...
ursus artos 2010.06.15. 09:00:37
A vizsgabiztos okfejtés emiatt helytelen.
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.06.15. 09:02:24
Az ilyen kereszteződésben ha szemből balra kanyarodik (lámpa ide vagy oda), a kanyarodósávod kihajtójánál már rég egyenesen halad a saját sávjában, nem vitatott az elsőbbsége. Főleg ha kamion :)
Visszatérve a tárgyra, miért gondolja bárki is azt hogy a két irány közti rész az a felsőbbrendű úthoz tartozik, _de csak akkor_ ha megfordulási szándékkal került oda, viszont ha egyenesen érkezett a mellékutcából akkor már nem? Egy járműnek egy adott pozícióban vagy van elsőbbsége, vagy nincs, egyértelműen eldönthető (kéne hogy legyen), baromira mindegy hogy honnan jött.
záporjózsi 2010.06.15. 09:04:18
@Rigris: Meg kell nézni a norcon, hátha, de szerintem a Villányi ilyen szempontból jó, mert nincs túltáblázva...
atompyka 2010.06.15. 09:04:20
homér 2010.06.15. 09:04:23
"Emberek! Azért van elsőbbsége T-nek, mert már benne volt a kereszteződésben."
miért lenne ettől elsőbbsége? pl. telizöldes lámánál ha balra kanyarodsz és szemből jönnek, de te már benne vagy a kereszteződésben, akkor befordulsz elé?
Fritz1 2010.06.15. 09:12:48
Amúgy ez lenne a helyes hozzáállás. Mármint hogy fel sem merül a dolog.
Egyre több helyen olvasom, hogy így a kenőpénz meg úgy a kenőpénz, meg hogy nem volt más választás. De igen, van választás. Csak változtatni kellene a hozzáálláson mindenkinek.
A korrupció csak ott vet gyökeret ahol vannak akik kihasználják!
szgyula 2010.06.15. 09:13:13
atompyka 2010.06.15. 09:25:40
atompyka 2010.06.15. 09:28:19
"Akinek mackósajtja van, az mindenkit el kell engedjen, akinek nincs."
Az a baj, hogy ez így, ebben a formában nem igaz.
Fritz1 2010.06.15. 09:37:51
Az ideális eset persze az volna, ha mindenki egyenlő eséllyel indulna, de ilyen gondolom nem mostanában lesz. Még akkor sem, ha a technikai lehetőségek már rég adottak (pl oktató autóban kamerák elhelyezésére)
Raka1885 2010.06.15. 10:04:02
1.
"Megfordulni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza."
2.
Marhaság, hogy az elsőbbség adás kötelező tábla esetén mindenkinek elsőbbséget kell adni, "azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adnia a keresztező (betorkolló) úton."
Ez nem megfordulás volt, hanem 2 balkanyar.
A lényeg itt az, hogy a kresz nem kötelezi az alá rendelt útról érkezőt, hogy vizsgálja honnan került a kereszteződésbe a vele párhuzamosan a kereszteződésben álló tanuló autó. Nem érdekes, hogy megfordulni készül, esetleg forgalommal szemben jött ki az egyirányúból vagy a holdról került oda. Egyszerűen elsőbbsége van és kész.
Jogos a buktatás.
Raka1885 2010.06.15. 10:15:12
alárendelt
cso zsi 2010.06.15. 10:20:38
Mehet, ha teljesítette az elsőbbségadási kötelezettségét bárkivel szemben, aki a magasabb rendű úton halad.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.15. 10:21:41
Erről az az idézet jut eszembe, amit a középiskolás fizikakönyvemben olvastam:
"A dongó nagy testtömege és kis szárnyfelülete miatt alkalmatlan a repülésre. A dongó ezt nem tudja és repül."
Donor 2010.06.15. 10:28:23
Akkor lenne elsőbbsége ha a főútvonal kanyarodna, mert akkor nem tért le róla.
Van erre is példa de azt tábla jelzi.
stuccer (törölt) 2010.06.15. 10:43:19
a vizsgabiztost pedig jó lenne ha azonalli hatállya elbocsájtanák, megérdemli.
munci66 2010.06.15. 10:45:29
Lehet, hogy az én ismereteim hiányosak, de hol írja a hatályos KRESZ, hogy hátulról is fel kell ismernem a táblákat, illetve, hogy a túloldali táblákat is kötelezően vizsgálnom kell? (Ez utóbbi a fontosabb!) Mert ebben az esetben biztosítani kell a láthatóságukat, SzVSz. Ezt zavarják/zavarhatják az elválasztó elemek, a növényzet, sőt! A középen álló jármű is.
Erre adta azt a tanácsot anno az oktatóm, hogy kereszteződésben nem fordulunk (kivéve, ha van direkt forduló sáv), hanem bemegyünk a mellék utcába aztán ott fordulunk a forgalom akadályozása és veszélyeztetése nélkül. Persze, ha a vizsgabiztos direkt a megfordulásra utasít....
Lakhelyem van egy némileg hasonló szitu, ott a fordulók rendszeresen akadályozzák vagy veszélyeztetik a forgalmat (az alárendelt úton is!):-(
Tisztelettel, Münci
cso zsi 2010.06.15. 10:50:04
Mivel a tábla az út szélétől a másik széléig érvényes, így pl ennek védelmében előzni is lehet kereszteződésben. Ha ettől a helytől elvonatkoztatunk, és csak egy 2x1 sávos de széles úton történik a megfordulás, a megfordulni szándékozó csak a főbb úton haladóknak tartozik elsőbbségadással, az alárendelt úton lévő az a seggén ülve végignézheti az esetet, és majd utána továbbhaladhat.
@homér: "miért lenne ettől elsőbbsége? pl. telizöldes lámánál ha balra kanyarodsz és szemből jönnek, de te már benne vagy a kereszteződésben, akkor befordulsz elé?"
Ahol a telizöld van, ott nagy valószínűséggel egyenrangú utak találkoznak, így a kanyarodási szabály lép életbe. Vagy eleve táblás a kanyarodó sávja.
"rendőr-lámpa-tábla-útburkolati jel"
Ha ebből rémlik valami.
Kanyarodó főútvonal esetében viszont nem eresztik össze a fizikailag egyenesen becsatlakozó, de alárendelt úttal.
cso zsi 2010.06.15. 10:52:19
ghck 2010.06.15. 10:56:00
Az ilyen kereszteződésben ha szemből balra kanyarodik (lámpa ide vagy oda), a kanyarodósávod kihajtójánál már rég egyenesen halad a saját sávjában, nem vitatott az elsőbbsége. Főleg ha kamion :)
@atompyka 2010.06.15. 09:04:20: A macisajt ugyanis arra kötelez, hogy keresztező úton érkező járművet engedjem el. Arra nem, hogy a szemből kanyarodót is.
Akkor döntsétek el..:)
Egyébként meg:
"A másik jármű részére ANNAK ÉRKEZÉSI IRÁNYÁTÓL FÜGGETLENÜL elsőbbséget kell adnia:
* ha Ön olyan úton van, amelyen az útkereszteződés előtt az Elsőbbségadás kötelező" vagy "Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblát helyezték el."
A jelűnek van táblája? Igen! Tehát mindenkinek elsőbbséget kell adnia (aki keresztezi az útját)! T-nek van táblája? Nincs! Tehát az ő elsőbbségadási kötelezettségét egyéb szabályok határozzák meg, (legyen az kanyarodási, vagy jobbkéz-szabály) melyek viszont "alacsonyabb rendűek" a táblás szabályozásnál. (Rendőr, lámpa, tábla, útburkolat stb.)
Ha két azonos szintű elsőbbségadási kötelezettség találkozik, akkor, és csakis akkor kell a további elsőbbség-meghatározási módszerekhez folyamodni, mint a jobbkéz- és kanyarodási szabály. Itt az egyiknek van táblája, a másiknak nincs, egyértelmű a szituáció. A táblásnak mindenkit el kell engednie, függetlenül annak érkezési irányától!
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.06.15. 11:14:23
Pedig az utóbbi fontosabb.
@munci66 ott a pont, nem kell keresztbe-kasul megfordulni ott ahol akár csak felmerül hogy kockázatos, legrosszabb esetben 2db 3x90-es hurokkal abszolválható a megfordulás problémaköre teljesen szabályosan, tiszta helyzetekkel, anélkül hogy hátulról villamos, előlről kamion fenyegetne, ösztönözne további meggondolatlan balfaszságokra amiből nagyobb baj is lehet annál hogy összeakadsz a szemből indulóval.
Naja, de minek is erőltessük ezt a leállósávon közlekedő, piroson áthajtó, piacon vett jogsis drága atyafiaknak..
atompyka 2010.06.15. 11:25:58
Hát, tudod, ez nekem egy olyan szituban került elő, hogy én, a lámpától balra kanyarodó akartam elengedni a sztem elsőbbséggel rendelkező szemből jobbra kanyarodót, ő meg nem értette, miért nem megyek, s mutogatta a macisajtját. Mögöttem meg dudáltak. :-)
atompyka 2010.06.15. 11:26:58
davidzsolt 2010.06.15. 11:29:03
A megoldás szerintem annyi, hogy ez a kereszteződés KRESZ szempontjából nincs megfelelően kitáblázva. vagy nem kell engedni a megfordulást, vagy a az osztottpályás közepére is kellene elsőbbségadás táblát tenni stb. biztos fel lehet sokféleképp oldani a nem egyértelmű helyzetet.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.06.15. 11:31:34
atompyka 2010.06.15. 11:40:36
(Bár a megfordulással kapcsolatban vannak kétségeim, hisz a megforduló SENKIT nem akadályozhat; ezért kérdeztem, hogy akit nem akadályozhatok, annak elsőbbséget kell-e adnom.)
cso zsi 2010.06.15. 11:54:27
Pontosan ugyanez a helyzet. Neki a külön jobbra kanyarodó sávja le van korlátozva a már főúton haladók előnyére. Ha nem lenne táblája, ő mehetett volna. www.norc.hu/pano/hTqJCgqW/
Itt bármikor kanyarodhatsz jobbra, nincs jelzőlámpa. Van viszont táblád.
Azért, hogy az Andrássyról a Deák felé balra kanyarodók elsőbbséget élvezzenek veled szemben. Nekik, lámpa nélkül csak a Bajcsy forgalmának (és a gyalogosoknak) kell elsőbbséget adniuk, veled szemben már elsőbbséggel bírnak.
cso zsi 2010.06.15. 11:57:40
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.06.15. 11:59:57
Hát dudáljon, itt nem is neked szólt, ebből nem kell ügyet csinálni. Gondolom végül nem halt meg senki, sőt anyagi kár sem keletkezett. Az ide vegyesváltóban bekerült véleményekből is jól látszik hogy nem tiszták a szabályok, mindenki máshogy értelmezi. Emberek vagyunk, akik hibáznak, vagy nem.
Tolerancia. Nem a zéró, az nem a mi dolgunk :)
zeneigéniusz 2010.06.15. 12:07:44
Az ilyen helyzet nem egyértelmű és nagyon balesetveszélyes:
- a forduló tisztában van vele, hogy védett úton halad, azért elsőbbsége van
- az alárendelt mackósajtos csak annyit lát, hogy egy szemből jövő akar balra kanyarodni, tehát elindulhat, mert neki van elsőbbsége
- csatt
A KRESZ-nek és a forgalmi helyzeteknek EGYÉRTELMŰEKNEK és LOGIKUSNAK kell lenniük minden közlekedő számára. Ez pont az a helyzet, ahol a kereszteződés kialakítása nem megfelelő, nem egyértelmű.
Magánvéleményem szerint tiltani kellene az ilyen helyeken a megfordulást.
atompyka 2010.06.15. 12:18:57
"veled szemben már elsőbbséggel bírnak."
De pont ez az, hogy miért bírnának? A macisajt fogalmából következően nekem csak a Bajcsy forgalmát kell elengednem.
cso zsi 2010.06.15. 12:19:17
Balra kanyarodunk a Bogdániról a Szentendreire. www.norc.hu/pano/wFU7NnNV/
Aki szemből kanyarodik jobbra kis ívben, annak nincs lámpája. Itt a találkozási pont: www.norc.hu/pano/VQppp18N/
Kié az elsőbbség szerinted?
cso zsi 2010.06.15. 12:24:04
Vannak hibák a Kreszben is, de ettől még ahhoz kell tartani magunkat. Mert mindenkire egyformán vonatkozik.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.15. 12:32:42
Abban nem vagyok biztos, hogy a megoldás a tiltás lenne. A posztban említett utakon pl. fizikailag csak a kereszteződésekben lehet megfordulni, ezt szerintem nem lenne szerencsés megtiltani. Az lehetne egy jó megoldás, hogy tisztázni kellene, hogy ha valaki kereszteződésben fordul meg, akkor nincs elsőbsége abból fakadóan, hogy ezt egy főúton teszi. Egyébként ugyanezt nem ártana az elindulásra és a tolatásra vonatkozóan is nyomatékosítani.
mosolygó zetor 2010.06.15. 12:55:10
______
MITŐL lenne elsőbbsége?
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
..
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
...
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
mosolygó zetor 2010.06.15. 12:56:06
"streetfighter" 2010.06.15. 13:06:03
Miért te végiggondolod?
atompyka 2010.06.15. 13:15:05
Értem én, amit moncc, csak nem értek Veled egyet.
Két helyen is egyértelműen meghatározza a kresz, hogy kit "véd" a macisajt: a keresztező (és a betorkolló vagy a kanyarodó főúton) úton érkezőt. A Bogdáni-Szentendrei is egy egyszerű, "kétutas" kereszteződés, ahol az egyik érkezőnek macisajtos elsőbbsége van a másik úton érkezővel szemben. Ha lenne főútkanyar tábla (ami Duna felől a Flőrián tér felé útvonalat "főútasítaná"), akkor és csak akkor kéne elengedni a Duna felől balra fordulót a szemből jobbra kanyarodónak.
atompyka 2010.06.15. 13:17:25
atompyka 2010.06.15. 13:21:00
Annyira egyértelműen le van írva, elolvashatnád. Az általunk eddig említett/linkelt kereszteződések mindegyike 2 út kereszteződése. Hozzám képest valaki vagy ugyanazon az úton jön és akkor nem vonatkozik rá a macisajtom elsőbbsége, vagy a keresztezőn, és elsőbbsége van a táblám miatt.
atompyka 2010.06.15. 13:23:56
"Senkit nem akadályozhat, aki a vele egyenrangú úton halad."
Túl hosszú a mondat. Helyesen ennyi: "Senkit nem akadályozhat.".
Ez pedig sztem erősebb tiltás, mint az egyéb (táblás, fordulós, jobbkezes) elsőbbségi szabályok.
atompyka 2010.06.15. 13:26:06
"De ha nem is kell megállni, az osztott-pályás út két külön kereszteződésre szeli a helyzetet."
Nem szeli, csak kétszerre adsz elsőbbséget, ha adnod kell. Ettől még egy kereszteződés.
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.15. 13:26:41
cso zsi 2010.06.15. 14:12:43
cso zsi 2010.06.15. 14:17:56
Állsz a macisajtnál. Meddig tart szerinted a macisajt hatálya? 10 centi, 5 perc, vagy mi?
hgregory 2010.06.15. 14:25:54
Az egyirányú utcából 22 és 06 óra között érkező, a forgalmi iránnyal szemben haladó, figyelmeztető jelzését használó kommunális szemetet szállító jármű érkezik, és úgy akar nagy ívben balra kanyarodni, ahogy a posztoló. Rá akkor mi is vonatkozik? Kanyarodási szabály, vagy védett útvonal?
A Szüret utca felől érkezőt mindenképpen el kellett volna engedni az egyívű megfodulásnál.
atompyka 2010.06.15. 14:26:25
Nem pedig azt, hogy az útkereszteződésben MINDENKINEK.
atompyka 2010.06.15. 14:31:16
Itt szerintem az az igazi kérdés, hogy a megforduláskori akadályozási tilalom erősebb-e, mint a táblás elsőbbség.
atompyka 2010.06.15. 14:33:28
Természetesen a kanyarodási szabály.
Itt sztem az a kérdés, hogy a megforduláskori akadályozási tilalom erősebb-e mint a táblás elsőbbség.
atompyka 2010.06.15. 14:38:56
Nem is kettő, csak egy. Az előző véleményem Neked is válaszom.
Azért nem egyértelmű a KRESZ ezügyben, mert nem priorál.
Mint ahogy azt sem mondja meg, hogy elsőbbsége van-e annak, akire nem kell számítanom, mert az adott helyről/irányból elvileg nem jöhet jármű (vagy ha igen, csak 10-zel vagy nénózva, amit ugye meghallok).
atompyka 2010.06.15. 14:40:08
hgregory 2010.06.15. 14:46:39
atompyka 2010.06.15. 14:50:27
Tipikus Róna-Mogyoródi helyzet (nem működő lámpa esetén, persze).
cso zsi 2010.06.15. 14:50:54
A kukásautó pedig az 50. § szerint kell, hogy eljárjon.
(1) A jármű figyelmeztető jelzést adó berendezését működtetni a következő esetekben kell
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott tevékenységet végző jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza,
a) a 25. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést figyelmen kívül hagyhatja;
Mi is ez?
"Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók."
Oké, ugorjunk.
50. § (2) b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
Tehát: sárga villogó, irányító ember, és lassú haladás. Mert olyan pozícióból érkezik, ahonnan az egyéb rendelkezések alapján nem hajthat ki jármű.
Jóhogynem jobbkezet akarsz neki adni a Villányin haladva. Amikor a villamossínre ér, akkor már csak a Móricz felől érkezőnek kell elsőbbséget adni, a Szüret utcai pedig megvárja.
atompyka 2010.06.15. 14:53:25
mosolygó zetor 2010.06.15. 14:55:04
Igyekszem. Természetesen meggyőzhető vagyok, ha elmondod, hol idézek rosszul a rendeletből, vagy mit alkalmazok nem megfelelően.
Nekem egyenlőre ez az érvem:
/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
...
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
------------
Ki tud jobbat?
cso zsi 2010.06.15. 15:02:43
Mindenkinek, aki az úton halad. Komolyan mondod, hogy egy főúton megfordulónak nem kell elsőbbséget adni, csak mert megfordul?
Nem hagyta el a fölérendelt utat, rajta halad.
hgregory 2010.06.15. 15:02:47
De vonatkoztassunk kicsit el. Szerintem azon a helyen nem megadni a Szüret utca felől jövőnek az elsőbbséget rizikós. Nem biztos hogy látja a messziben, hogy a szemben lévő utca egyirányú, és feltételezheti, hogy kanyarodási szabály van. Elsőbbségünk meg csak addig van, amíg meg is adják nekünk.
"streetfighter" 2010.06.15. 15:04:59
Még a poszt elején leírtam a véleményemet a szituáció félreérthetőségéről abban az esetben, ha egy NAGY kereszteződésről beszélünk, ahol középen el lehet férni és nagy a forgalom:
"Ha egy KOMOLY főutat keresztezel mellékútról, akkor nem valószínű, hogy mind a két sávot egyszerre fogod letudni. Megállsz középen és a szemből jövőnek (szintén mellékút) elsőbbséget kell adnod, ha balra akarsz kanyarodni!
Aki veled szemben áll, az jogosan gondolja, hogy egyenesen haladva neki van előnye a kanyarodóval szemben. Ha te visszakanyarodó vagy és ezt ő a nagy forgalomtól nem látja, simán eléd fog menni és ez természetes is.
A visszakanyarodó előnyével ezért nem értek egyet, bár ha így van el kell fogadni. :(
Szerintem tovább nem kell magyaráznom a szituáció balesetveszélyességét és félreérthetőségét. :)"
Ezt még most is tartom, bár tény, hogy a legtöbb ilyen nagy kereszteződés lámpás, ezért ott nem lehet visszafordulni és nincs ilyen gond.
cso zsi 2010.06.15. 15:10:35
12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
a) „Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.
Mi nem érthető ezen?
dzsaszper 2010.06.15. 15:22:51
Jelenleg ezt kell elfogadni, de szerintem egy KRESZ-módosítás tisztább helyzetet tudna teremteni.
tboykaa 2010.06.15. 15:47:50
atompyka 2010.06.15. 15:55:55
"Komolyan mondod, hogy egy főúton megfordulónak nem kell elsőbbséget adni, csak mert megfordul?"
Komolyan mondom, hogy nem tudom.
Mondjuk, én vagyok a megforduló.
Ő engem nem kényszeríthet hirtelen fékezésre és/vagy irányváltoztatásra.
Én őt nem akadályozhatom.
Melyik az erősebb?
(Amúgy én elengedném, egyszerűbb, tisztább.)
atompyka 2010.06.15. 15:58:33
Az útkereszteződésben el kell engedni a keresztező úton érkezőt.
Mást - a tábla miatt legalábbis - nem.
Mit nem értesz rajta?
cso zsi 2010.06.15. 16:42:09
Nem akadályozod. Kivárja a sorát.
"Az útkereszteződésben el kell engedni a keresztező úton érkezőt.
Mást - a tábla miatt legalábbis - nem."
Erre adj valami értelmes magyarázatot légyszíves. Csöves kézikocsival, vagy roma lopott bringával, Vagy mi az indok, hogy egy bármilyen irányból haladót diszkriminálsz, holott a tábla hatálya mindenkire vonatkozik, aki a fölérendelt úton közlekedik.
atompyka 2010.06.15. 16:55:50
Deszkás 2010.06.15. 18:56:51
52 · http://52nap.blog.hu 2010.06.15. 23:10:42
A villamossín - és ennek kapcsán a teljes űrszelvény - nem elválasztja a két irányt, hanem a kereszteződés része. Méghozzá a teljes űrszelvény. Szerintem ez egy kereszteződés, éppen ezért.
Nézzük mi a helyzetre a megoldás: Szembejövőnek elsőbbsége van mindenkivel szemben.
Vizsgázónak elsőbbsége van a macisajt mögött állóval szemben, DE nem hajthat be a kereszteződésbe addig amíg azt el nem tudja hagyni, ergo nem állhatna középen.
A kis utcából érkező is látja, elsőbbséget kell adnia... csakhogy azt is látja, ha kb középen találkoztok, akkor is jó lenne neki a helyzet - ha mind ő, mind te el tudjátok hagyni a kereszteződést. Nem kell kivárnia a vizsgázót.
A vizsgabiztos hibázott - hiszen a vizsgáztatás során szakszerűtlen volt, nem jól tudta a szabályt, nem a szabályok szerint értékelt, így a vizsgáztatás során "hibásan teljesített". A hibás teljesítés jogkövetkezményei alapján kijavítás vagy kicserélésé kérhető, a kicserélés szolgáltatás esetén ugye megismételt teljesítési kísérlet. Ergo jár az ingyen vizsga, az ebből eredő kárért pedig felel a vizsgáztató.
Az elsőbbség kérdésében a vizsgázónak igaza lenne. Más szabály megsértéséért kellett volna megbuktatni. Az "úgyis bukott volna" helyzet viszont nem befolyásolja a hibás teljesítés tényét, jogkövetkezményeit.
A következő vizsgabiztos pedig tudja a biztos fogódzót a versenyző megbuktatásához.
atompyka 2010.06.16. 07:51:08
Szerintem ilyen a magyar KRESZben nincs (ill. csak lámpás irányítás esetén), de javítsatok ki, ha tévedek...
atompyka 2010.06.16. 07:55:27
"...a tábla hatálya mindenkire vonatkozik, aki a fölérendelt úton közlekedik."
Hát persze, ebben igazad van, ezt mondom én is. Egészen pontosan a tábla hatálya mindenkire vonatkozik, aki a fölérendelt úton érkezik.
De a szemből balra kanyarodó NEM a fölérendelt (azaz keresztező) úton érkezik a kereszteződésbe, hanem ugyanazon, améken én!
atompyka 2010.06.16. 08:01:03
Ja, ha úgy van az érkezések együttállása. De nyilván a kérdés arra az esetre vonatkozott, ha egyidőben kereszteznék egymás útját (mert pl. meg kellett várniuk a T-nek szembejövőt).
tizen9 2010.06.16. 13:26:31
Ha kanyarodőnak, akkor azért kell elsőbbséget adnia, mert keresztezi a szembe egyenesen haladót, ha meg megfordulónak, akkor meg azért, mert (idézet a Kreszből), "33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza."
dzsaszper 2010.06.16. 13:48:05
2010.06.16. 14:02:38
ati27 2010.06.16. 14:15:59
NEm ugyanazon.. Mert nincsen táblája! Értve?
2010.06.16. 14:31:38
Ehhez azt kellene feltételezd, hogy az illető szabálytalanul érkezett oda, ami a KRESZ bizalmi elvével ellentétes. Attól, hogy az úton nem hosszában haladok, még azon vagyok. Ilyen alapon egyszerű sávváltás esetén is mondhatnád, hogy az úton keresztbe haladtam, legfeljebb kicsit ferdén.
ati27 2010.06.16. 14:50:24
Amugy kezdem érteni a tévedésed alapján. Amint kibogarásztam a te elgondolásod a következő: Az "A" jelű kocsiban ülsz, és mennél tovább egyenesen az egyirányú utcába. Ez eddig oké. De ott a kereszteződés! És a jelen esetben egyirányú utnak nem feltétlenül ugyanaz a védetségi szintje! Kvázi az elsőbbségadás tábla mintegy "lezárja" az utat! Tehát ne gondolkozz abban, hogy az ugyanaz az út! ok? Megprobálom más oldalról elmagyarázni: Kereszteződésben az azonos szintű utakat jelölik csak egyet, a főutvonalat! Az ebbe betorkolló utak vannak megkülömböztetve: lesöbbségadás, és állj, elsőbbségadás táblákkal! Másrészt ezek a táblák azért lettek ilyen alakuak, hogy ellentétes irányból is felismerhetőek legyenek! (főutvonal, és az elsőbbséget szabályozó táblák)! Tehát az "A" jelű járműnek mindenkinek elsőbbséget kell adni! Mivel a szemből érkező járműnek nincsen semmiféle táblája! És ez a válasz arra is, hogy mi van akkor ha az egyirányú utcában szembe közlekedő "figyelmeztető" (villogó sárga) jelzést használóknak is elsőbbségük van az adott napszakban, mivel az egyirányú út is magasabbrendű, mivel nincs táblája! Ergó mint egy egyenrangú T kereszteződés, plusz becsatlakozik egy "alacsonyabb rendű" út. Ennek az utnak pedig semmi esetre sem a folytatása az egyirányú út! Node egy szónak is 100 a vége, roppant egyszerű eldönteni ezt a kérdést: Bemész az útkeresztezédésbe mint mindig: nézed van e táblád: 1. Nincs: neked van elsőbbséged vagy jobbkézszabály 2. van:főutvonal tábla, ergó neked van elsőbbséged! Van táblád, a mindenki másnak NINCS(a posztban említett eset) te vagy a legygengébb azaz az utolsó! Minden más eseben a kanyarodás és a rendűség határozza meg együtesen!
atompyka 2010.06.16. 16:58:58
Azt hiszem (legalábbis most hirtelen úgy érzem), összekevertétek a már régóta két szálon futó történetet.
De most mennem kell, bocs...
cso zsi 2010.06.16. 17:23:51
Már reggel sem volt érthető, hogy miről is beszélsz a tegnapiak fényében.
atompyka 2010.06.17. 09:34:08
:-)
A magam részéről két dologról agyalok itt, az egyik az eredeti téma, a megfordulós, a másikat én kérdeztem:
"Lámpás kereszteződés, szemből lámpa engedi a balra kanyarodókat, én jobbra kanyarodom, lámpám nincs, csak kanyarodósávo(cská)m macisajttal és - az egyszerűség kedvéért - egy sávos a keresztező út.
Kinek van elsőbbsége? "
atompyka 2010.06.17. 09:38:18
A másik kérdésem is innen ered, csak azért nem egészen passzol ide, mert az alárendelt úton jelen esetben nemigen jöhet senki (kevés kivétellel). Arra mondtam azt, hogy a macisajt csak és kizárólag a keresztező úton érkezőknek biztosít elsőbbséget, a szemből kanyarodóknak nem, velük szemben a kanyarodási szabály miatt a jobbra forduló élvez előnyt, függetlenül attól, hogy van-e maci(ka)sajtja vagy nincs.
atompyka 2010.06.17. 09:43:01
Ha jól értem, Te aszondod, hogy ha egy kereszteződésben csak egy darab macisajt van (kiegtábla nélkül), akkor a szemből érkezőre is vonatkozik az elsőbbségadási kötelezettség, nem csak a jobbról-balról érkezőre.
Nanemá!
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.17. 10:37:27
ghck 2010.06.17. 10:38:55
Nincs semmi furcsaság ebben. Teljesen mindegy, hogy egy négyes kereszteződésben egyetlen macisajt van vagy három. Minden kereszteződésbe érkezőnek ugyanúgy kell eljárnia. Ugyanabban a sorrendben kell meggyőződnie az elsőbbségi viszonyokról. Tehát először megnézed a rendőrt, lámpát, táblát, keresztező útvonalak tábláját stb.
Fenti esetben ha a táblásnak mindenki számára elsőbbséget kell adnia. Ha az egyirányú nem lenne egyirányú, akkor a "lentről" érkező jobbkezet ad a jobbról érkezőnek, stb.
A lámpánál kanyarodós szabály-értelmezésed jó kérdés, kíváncsi vagyok, van-e ilyen kereszteződés egyátalán, mint amit említesz. (Egysávos keresztezővel...)
2010.06.17. 11:50:09
2010.06.17. 11:55:35
cso zsi 2010.06.17. 12:20:40
cso zsi 2010.06.17. 12:27:42
www.webkresz.hu/mozgo/f006/f006.swf
Amennyiben járdaszigetes leválasztás, minrt a tegnap linkelt norc.hu-s és google.mapsos képek, ott a jobbra kis ívben fordulónak csitt van, amíg a többiek el nem vonulnak.
atompyka 2010.06.17. 13:06:09
"te már egy másik kereszteződésben állsz"
Na ez az, amivel nem értek egyet, legalábbis sztem erősen kétséges.
Én azt gondolom, hogy az ott egy kereszteződés, azért, mert az egyenesen menők lámpájának szigetét megkerülöm a kanyarodósávomban.
Báááár... nem tudom. Akkor ezen az elven az egész Oktogon is egy kereszteződés kellene legyen.
Enyhén elbizonytalanodtam. Mikortól lesz külön út a kanyarodósáv, mekkora elválasztás (járda-/fűsziget) kell hozzá?
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.17. 13:19:24
atompyka 2010.06.17. 13:22:45
"kivéve balra kanyarodó járművekkel szemben"
Nem. Csak a keresztező útról érkezőknek kell elsőbbséget adnom. Aki szemből jön, az nem a keresztező útról érkezik, tehát nem kell.
Csak ugye most az lett a kérdés, hogy meddig egy kereszteződés.
atompyka 2010.06.17. 13:23:51
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.17. 13:43:49
atompyka 2010.06.17. 13:45:28
De nem is kell egy sávos legyen a "célút", elég, ha ugyanabba a sávba szeretnének fordulni.
atompyka 2010.06.17. 13:48:47
2010.06.17. 13:52:09
atompyka 2010.06.17. 13:55:31
:-)))))))))))
Persze, itt egyértelmű.
atompyka 2010.06.17. 14:13:17
"Szerintem ha a szemből érkezőnek sem táblája, sem piros lámpája nincs, akkor annak is elsőbbséget kell adni."
'oszt mé?
Így lenne logikus, de sztem a kresz nem ezt mondja.
atompyka 2010.06.17. 14:15:06
"Szerintem ha a szemből érkezőnek sem táblája, sem piros lámpája nincs, akkor annak is elsőbbséget kell adni."
'oszt mé?
Így lenne logikus, de sztem a kresz nem ezt mondja.
sas70 2010.06.17. 14:15:40
Deszkás 2010.06.17. 14:15:54
sas70 2010.06.17. 14:18:01
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.17. 14:21:18
dzsaszper 2010.06.17. 14:38:25
atompyka 2010.06.17. 14:42:02
sas70 2010.06.17. 14:51:16
2010.06.17. 15:03:17
atompyka 2010.06.17. 15:08:18
atompyka 2010.06.17. 15:09:40
Na miért? Ugyan mondd már meg, hol tévedek!
atompyka 2010.06.17. 15:11:10
2010.06.17. 15:12:06
gulasZuppe 2010.06.17. 15:14:11
Ez szintén a fent említett környék, 2 utcával odébb hasonló helyzet:
maps.google.hu/maps?q=47.477119,19.03369&num=1&t=h&sll=47.480239,19.036455&sspn=0.001682,0.004128&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.477195,19.033738&spn=0.000925,0.001717&z=19
Érkezel a bocskain, visszafordulsz a bocskain, és szembe talalod magad a badacsonyi utcaból érkező mackósajtosokkal.
Mit csinálsz?
ez szerintem sima jobbkéz
és ha onnan nem jönnek balra nagyivben a mackós előtt
Miert kene kanyarodási szabalyokat alkalmazni amikor ott van neki a tábla?
atompyka 2010.06.17. 15:21:17
sas70 2010.06.17. 15:36:09
atompyka 2010.06.17. 15:50:30
De ez így nem igaz!
Akkor lenne igaz, ha valami olyasmi lenne a szabály, hogy a macisajt alól érkezve elsőbbséget kell adni a kereszteződésen áthaladó többi jármű részére.
De közel sem ezt írja a KRESZ, hanem azt, hogy "elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben ... az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” ... jelzőtábla van, a keresztező ... útról érkező jármű részére".
A macisajt nem minden, a kereszteződésen áthaladó járműnek biztosít elsőbbséget, csak a meghatározott irányból érkezőknek!
gulasZuppe 2010.06.17. 15:53:14
Már elkezdte a manővert aki bent van, miközben a másik még be se lépett a "helyzetbe", várjon a sorára. Ott a tábla.
sas70 2010.06.17. 16:00:45
A bíróság a kanyarodó jármű vezetőjének adott igazat. Az indoklás szerint a zöld jelzés ellenére a kereszteződést fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, és ott a már kereszteződésben lévő járműveknek biztosítani kell, a megkezdett manőver végrehajtását. Ez részben a KRESZ.ből, részben a PTK. veszélyes üzemben való részvétel szabályaiból vezette le a bíróság.
sas70 2010.06.17. 16:07:59
Olvasd el a példát amit írtam, és tanulj belőle! Valamint vedd tudmomásul, hogy amikor gépjárművet vezetsz, veszélyes üzemben veszel részt. Tehát úgy kell eljárnod, hogy leegyszerűsítve: megelőzd a balesetet!!
És még egy mondat amit anno a gépjárműoktatómtól tanultam: " A temető teli van olyan emberekkel, akik ráírhatták volna a sírjukra, hogy: Elsőbbségem volt!"
Rock me Amadeus 2010.06.17. 16:34:06
Na mindegy is. Kresz oktatáson elsők közt mondják, hogy bízni kell az autóstársakban, hogy megadják majd az elsőbbséget stb.
Nos, tegnap, még vizsga előtt egy ismerősömmel elmentünk egy forgalomtól elzárt részre parkolást gyakorolni. Ő vezetett odáig. Mondtam neki egyszer, hogy ez egyenrangú volt és be se néztél, erre ő: ne magyarázzak, nem volt kitáblázva (sic!). Aztán egyszercsak volt egy utca, amibe be akart menni, mondom neki, hogy ez behajtani tilos tábla. Csodálkozás. Elmagyaráztam neki ezt is, adalékként hozzáfűztem, hogy ami kerek és a széle piros, belül fehér, oda se menjen be. Ő azt hitte várakozni tilos táblnak.
Na ezen estén elment a bizodalmam. Jobb a békesség, inkább benézek ezután a jobbkezesbe balra is.
Ő 20-ért ment át, egy bevallottam kamu vizsgán...
atompyka 2010.06.17. 16:57:56
"De ez akkor igaz, ha egyidőben érkezünk a kereszteződéshez! Ha én már megkezdtem a manővert, te nem jöhetsz nekem, mondván, hogy neked van elsőbbséged."
Hát persze, ez az egész arról szól, ha mondjuk állunk egymással szemben (és elfogyott a többi elengednivaló), hogy ki indulhat/mehet először.
Nyilván nem mehetek neked, ha Te nem féktávon belül fordultál elém...
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.06.17. 16:58:53
Rock me Amadeus 2010.06.17. 17:09:32
Amikor szóvá tettem az oktatómnak, hogy az nem indexelt, átment a záróvonalon stb., erre azt mondta, hogy : Közted és aközött az autós közt az a különbség, hogy ő már egyszer vezetett 40 percet szabályosan (vagyis a vizsgán). Ez a tézis csak máig volt igaz:-D
metal · http://electric.blog.hu 2010.06.17. 18:23:46
2010.06.17. 18:44:46
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.17. 19:57:02
Hm, ez egy félresikerült mondat: ha nem keresztezitek egymás útvonalát, akkor miféle elsőbbségről beszélünk?
Egyébként meg a továbbiakban sem értek egyet veled: a posztnak pontosan az a tanulsága, hogy az adott helyzetben a középen álló és onnan balra fordulni akaró autósnak azért volt elsőbbsége, mert visszafordult a főúton. Ha szemből érkezett volna, akkor nem lett volna elsőbbsége.
ati27 2010.06.17. 21:10:46
Pedig zsir egyszerü az eset: Kvázi olyan mintha 3 egyenrangú és egy alacsonyabbrendű út találkozna. MAGYARUL: Az egyenragú utakon a jobbkézszabály alkalmazandó, mig az alacsonyabbrendű uton lévő kivárja a sorát, mivel egyedül neki van táblája tehát alacsonyabbrendű az ut! Egy kérdés: kereszteződéshez érsz Neked stop táblád van, és jobbra kisívbe kanyarodnál, veled szembe macisajt van és arra az utra veled egy időben érkezik egy másik gépjármű, ami balra nagyivbe kanyarodik (tehát ugyanarra menne mint te) Ki megy először?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.17. 23:04:24
ghck 2010.06.17. 23:17:39
Kimérős szaloncukor (Lédig) 2010.06.18. 00:00:14
Vagy otthon a kenyérre elsőbbségadás kötelező táblát kentek?
romesz 2010.06.18. 06:01:25
cso zsi 2010.06.18. 07:31:24
www.prae.hu/prae/upload/mack%C3%B3_sajt%281%29.jpg
záporjózsi 2010.06.18. 10:25:19
@Kimérős szaloncukor (Lédig): Rövid, mindenki érti. Így jártál.
Alikam 2010.06.18. 11:14:17
2010.06.18. 12:01:31
2010.06.18. 12:05:05
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.06.18. 12:39:24
2010.06.18. 12:50:01
butschq 2010.06.18. 17:28:34
2010.06.18. 18:08:49
jagr 2010.07.23. 21:24:08
Mindkettő komcsi csinovnyik. akik túlélték a választásokat Többszázezer forint csak a havi utazásuk és csodálkozunk, hogy buktatják a tanulóinkat. Kell a pénz az elvtársak élvezkedéseire!
Hajrá, NKH! Hajrá, magyar közigazgatás!
Alexease 2010.07.25. 21:32:30
ghck 2010.07.26. 08:39:43
Itt viszont egy macisajtos mellékútról érkezővel kapcsolatban tárgyaljuk az elsőbbség kérdését. Tehát a macisajtos mellékutas útját keresztezi valaki a védett főúton, illetve annak az összekötő részén (ami egyenrangú a főúttal) közlekedve. (Ejj de szép mondat lett!)
Úgyhogy a macisajtosnak kuss..:)