A tegnapi villamosmegállóba sodródós történet hatására olyasvalakitől is kaptam levelet, aki közvetlenül a baleset után érkezett a helyszínre és ő kezdte meg az elsősegélynyújtást. Eddig ismeretlen részletek alant.
Én csak rendszeres olvasója vagyok a blognak, de most tollat ragadok a tegnap történtekkel kapcsolatban. Szeretném, ha postolnád a levelem, de kérlek, h nevemet email-emet ne közöld, nem azért, mert nem vállalnám, hanem mert szerintem pont az a lényeg, h engem sem érdekelt kik a sérültek személy szerint, csak tettem, amit tudtam, névtelenül, és fogom máskor is, ugyanilyen névtelenül.
Remélem sokan vagyunk ezzel hasonlóan, bár az autósok közül 17:20kor ott abban a forgalmas kereszteződésben CSAK én álltam meg munkából hazafele, holott nekem sincs semmilyen egészségügyi képesítésem, egy internetes céges autóval rohangálok az országban, de amit néha látok az förtelmes, de a tegnapihoz hasonlóban még soha nem volt részem, remélem nem is lesz.
Hungária felől érkeztem a körúton és jobbra indexszel soroltam a kanyarodó sávba, mikor láttam, h a jobbra kanyarodó sávból a zöld nyíl ellenére minden autó sorol vissza balra az egyenesen menőbe. Én kb. 20as tempóval befordultam terveim szerint és drámai kép fogadott... Balra a megálló a ladával, félig alatta egy nő, egy másik 5-8 méterrel arrébb ül a földön...
Ekkor arra gondoltam, h ez most VOLT, VAN, LESZ, vagy mi folyik... Mire végig pillantottam a megállón láttam, ez bizony VAN! jobbra indexet meghagyva felálltam a jobb oldali járdára vészvillogóval és telefonnal a kezemben elindultam a túloldra, megállítva a kocsisort az úton. Akkor láttam, h sokan ledöbbent arccal, néhányan üvöltöznek a söfőrrel, az vissza (vki azt mondta látszik rajta, h ivott, nem tudom megerősíteni, lehet vmi benne, de mivel ugrált a kocsi körül, szemlátomást jól volt, tehát vele nem annyira foglalkoztam).
Láttam a fiatal nőt, aki a megállótól pár méterre a földön ült, keze lába vérzett, de magánál volt. Egy idős hölgy tartotta a hátát, h el ne dőljön, egy másik pedig a táskáját fogta. Több embernél telefon, néhány fiatal a fotózást választotta a mentők hívása helyett, szüleiknek üzenem, h vhol elrontották a nevelésüket. Hívtam a mentőket, pár csörgés után felvették, elmondtam hol vagyok, mi történt, hány sérültet látok és h az én hívásom volt az jönnek.
Ekkor egy hölgy kérdezte, h a mentőket hívtam-e, mert neki nem sikerül, nem veszik fel. Mondtam, h igen hívtam őket, jönnek. Kérte hívjam a rendőröket, mondtam, h úgy tudom a mentők ilyenkor szólnak nekik is, de azért tárcsáztam, közben láttam, h közben egy motoros is megállt és már segít a súlyosabb sérültnek, söfőr csak hajtogatta, h nem tud mit csinálni, és hagyják már, beragadt a gázpedál, nem állat módjára kanyarodott (erről még később).
Rendőrség sokáig nem vette fel, így hagyva csörögni a telefont és várva a kezelőre, úgy ítéltem meg, h én vagyok az egyetlen, akinél lehet kötszer, mivel ugye kocsival voltam. Ekkor átszaladtam az úton a kocsihoz és feltéptem az elsősegély csomagot és kiszedtem belőle az összes gézt, ami benne volt. Visszamentem a súlyosabb sérülthöz, addigra ott volt a motoroson kívül egy másik srác is (ő előzőleg villamosra várt, ő is hívta a mentőket velem együtt kb.), tartották a fejét.
A fő gond a sok között az volt, h szegény nőnek annyira megsérült a feje, h a szája megtelt vérrel, és levegőt is nagyon nehezen vett. Mikor odahajoltam a gézekkel, h vhogy kiszedjem vele a szájából a vért, mielőtt ezt megtehettem volna, akkor hallottam a fejem felől a kiáltást, h "vigyázzatok ápoló vagyok, engedjetek oda!", majd megjelent egy srác, aki kivette a kezemből a gézt és nekilátott vmi szakszerűbbnek tűnő ellátásnak, és kiszedni a vért a szájából a nőnek.
Vele együtt érkezett egy nyakkendős úr is, aki szintén odajött segíteni. Ekkor érkeztek meg a mentők, akik hatalmas kiáltásokkal terelték a tömeget, kérdezték merre vannak a sérültek, megmutattam nekik, hozták a felszereléseket és elkezdték a szakszerű ellátást. Ekkor érkeztek meg a rendőrök, elsőre furcsa volt, h milyen sokan vannak, de mint kiderült egy újpesti készenléti csapat tartott vissza újpestre és megálltak segíteni. Mentőbe került mindkét sérült ellátás után, és elindult velük a mentő.
Volt a járókelők között egy hölgy, aki végig vigyázott az egyik sérült holmijára és átadta a szerveknek, mi pedig a többiekkel vártunk a rendőrökre, h felírnak-e vmit, kellünk-e még vmihez.
Eközben mesélte egy biciklis úriember, h ő látta, amint 80nal fordult a lada a körútról a lehel útra, de megdobta a sín, elindult a kanyarodás utáni jobb oldali padka felé, de valószínűleg ellenkormányzással balra rántotta a kormányt, h korrigáljon, és ekkor a hátsókerekes autó megfordult 180 fokban, és letarolta a megálló pados részét. Egy srác a szélén ült, ő még pont el tudott ugrani,a többiek nem voltak ilyen szerencsések.
Összességében nem tudom ezeket megerősíteni, mert én nem láttam, de többen állították, h nagyon gyorsan jött az autó. Mikor a söfőr felé elhangzott a "úgy jöttél mint egy állat" kiáltás, ő annyival reagált, h "beragadt a gázpedál érted!?".
Igazából nem vagyok autómérnök, nem tudom egy ladán mikor ragad be a gázpedál, de azt tudom, h ha velem ilyen történne egyenesben, akkor mondjuk a féket nyomogatnám, nem a kormányt rángatnám, ha meg kanyarodás közben történik ilyen, akkor nem igazán értem, h egy olyan kanyart, ami 90foknál kisebb szögű, olyan 80 körül, és a kanyarodó sáv a padka mellett van, tehát 30as tempóban is erősen sodródsz már a belső sáv felé kanyarodáskor, azaz a kanyarba 20-30 között mész be, na ott, h lehet egy beragadt pedállal olyan sebességre gyorsulni, h egy fél nyolcast leírjak és egy vasmegálló fogjon meg szétdurrant gumikkal.
Tehát, mint gyakorlott sofőrnek, ez több, mint gyanús, véleményem szerint, ez az "ezt a sárgát még elérem" tipikus esete, majd menet közben rádöbbent, h ez a kanyar neccesebb, mint amilyennek kinéz, de akkor már ott volt a baj.
Miután a rendőrök elengedtek elindultam a kocsihoz, beültem és bambultam magam elé. Ekkor jöttek meg a helyszínelők, az index fotósa, meg a bkv üzemzavar elhárítás a 3. köréből, mert ők is azonnal szervezték a villamos pótlását. Végül tovaindultam haza, jelzem ilyen lassan még nem vezettem, nem igazán tudtam feldolgozni a történteket annak ellenére, h én csak közvetve voltam érintett benne. Így 1 nappal később is dolgozik bennem a dolog, nagyon remélem, h minden sérült jobban van, és rendbe jön.
Amit még fontosnak tartok megjegyezni, h nem tetszett a sofőr hozzáállása a baleset után, téblábolt, kiabált a járókelőkkel, ahelyett, h azonnal a sérültekkel foglalkozott volna, jelzem ő lett volna a másik, akinek van elsősegély doboz a kocsijában. Hozzáteszem, h látva a nő sérüléseit én sem tudtam mit tegyek vele, mozgatni nem mertem, vérzett a teste alatt nagyon (később olvastam, h sérült a hasa), feje nagyon rosszul nézett ki, bekötni sehol nem tudtam, tehát csak arra tudtam gondolni, h jöjjenek már a mentők.
Másik dolog, ami nem tetszett, h a sok ide-importált über-császár-manager-vagyok-az-armani-öltönyömben-es-a-ceges-audiban-bluetooth-headsettel farok, meg csak lassít és bámészkodik kifelé az ablakot leengedve, hadd legyen még egy-két ráfutásos baleset is, de segíteni egy nem állt meg, holott mindegyiknek van elsősegély vizsgája és nem hinném, h a kocsiból meg tudták állapítani, h tudják-e kezelni a sérülteket, leginkább le se szarták szerintem. Köszönöm a sérültek nevében mindenkinek, aki megállt és segített, akárh is, de megtette, és nagyon remélem, h jobban vannak a sérültek!
bakter123 2010.07.07. 10:01:01
Őszintén mondom minden tiszteletem a posztolónak, én csak remélni merem, hogy meg mertem volna állni.
Nem tudom, mit hozna ki belőlem egy ilen szituáció, a gerinctelen férget, vagy a hőst.
SÜN 2010.07.07. 10:05:30
esef 2010.07.07. 10:08:13
Nem Toyota ez, hogy beragadjon a pedál...
Marcellusca 2010.07.07. 10:14:57
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.07.07. 10:25:32
h..h..h..h..h..h..h..h..h..h..h..h..h..
Ez meg marha zavaró. Egy keresés és cserét - search and replace - el lehetett volna engedni. ('_h_' -ról 'hogy'-ra. 2 másodperc lett volna.)
Bobby Baccala 2010.07.07. 10:25:44
amúgy ríszpekt a posztolónak. asszem beiratkozom valami komolyabb elsősegély tanfolyamra, mert bár valszeg megálltam volna, biztos, hogy nem mertem volna cselekedni. :S
metal · http://electric.blog.hu 2010.07.07. 10:30:15
csacsiadugóban 2010.07.07. 10:31:21
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2010.07.07. 10:35:29
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 10:40:26
visszavonom, amiket az előző postban írtam.
a ladást kell agyonütni.
l69 2010.07.07. 10:46:11
Mindíg működik. Más kocsijával már velem is fordult elő, nem lada volt.
Nyomtam egy kövér gázt, aztán jött az álló kocsisor. Volt kapkodás. Nem is volt gond, csak gyorsan kell gondolkodni.
cork77 2010.07.07. 10:54:03
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 11:17:15
hegyilany 2010.07.07. 11:24:18
Minden elismerésem a posztolónak és többi segítőnek is!
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.07. 11:24:57
Nem feltétlen neked kell majd a terhes anyába kézzel visszatolni a magzatot, vagy a nyaki ütőerét szorítani a balesetesnek, vagy az égő benzinszállító alól előbányászni az óvodáscsoportot. Hivhatsz mentőt, terelheted a forgalmat, vigyázhatsz a cuccokra, vagy csak előhozhatod a kocsidból az elsősegélycsomagot, vagy bekötözheted a könnyebb sérülteket, vagy beszélgetsz az idegtől falfehér szerencsésekkel.
Mindig van mit tenni.
lyken 2010.07.07. 11:34:10
Utána napokig láttam a szemem előtt a jelenetet, ahogy a kislány felcsapódik a motorháztetőre. Azóta sokkal nagyobb figyelemmel vezetek, mert _láttam_ hogy tényleg berohanhat egy gyerek a pillanat törtrésze alatt a sávba a kocsi elé.
Én csak három dolgot kérnék az autóstársaktól. Vegyék elő a régi elsősegélykönyvet és nézzék át. Utána ellenőrizzék, hogy nem járt-e le az eü dobozuk szavatossága.(Vagy vegyenek dobozt, ha nincs.) Végezetül ne úgy tekintsenek a világra, hogy "semmi közöm hozzá".
lyken 2010.07.07. 11:40:52
Ehhez még annyit tennék hozzá, hogy egyes országokban törvény írja elő, hogy megállj segíteni.(Például mellettünk Szlovákiában.)
Aki elmulasztja az letöltendő elzárást kap. Ugyan nem börtön, viszont kinek kell 90-120 nap fogda? Inkább megállnak segíteni. A Ruhaszárítókötél által felsoroltak mind reális lehetőségek. Legyen bennünk annyi emberség, hogy segítünk és nem azon agyalunk, hogy most majd nekünk kell feltölteni saját pénzből újra a dobozt. Na bumm, 1200 Ft bele minden. Lehet, hogy valakinek az életét menti meg, míg kiér a mentő.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 11:44:13
Nálam van vagy 4 elsősegély csomag.... :)
@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Sajnos a legtöbben kurvaanyázni állnak meg, vagy csak lassítva ablakon kiordibálva, mutogatva.... Tapasztalat.
petya.bacsi 2010.07.07. 11:45:25
"néhány fiatal a fotózást választotta a mentők hívása helyett"
Az ilyen dögkeselyűk mindenhol ott vannak. Aztán meg küldik különböző oldalakra a képeiket, hogy ott sunázhassák és lájkolják őket.
Kósza 2010.07.07. 11:46:15
"Több embernél telefon, néhány fiatal a fotózást választotta a mentők hívása helyett, szüleiknek üzenem, h vhol elrontották a nevelésüket."
"a sok ide-importált über-császár-manager-vagyok-az-armani-öltönyömben-es-a-ceges-audiban-bluetooth-headsettel farok, meg csak lassít és bámészkodik kifelé az ablakot leengedve,"
Magyarázzam?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.07.07. 11:46:49
Kósza 2010.07.07. 11:48:13
MickthePick 2010.07.07. 11:52:59
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 11:53:58
Mert a segítségnyújtás elmulasztásának is több válfaja van. Az alapeset vétség.
Bűntett, ha a sértet meghal és életét a segítségnyújtás megmenthette volna. A büntetés bűntett és öt évig terjedő szabadságvesztés is lehet, ha a veszélyhelyzetet az elkövető idézi elő, vagy ha a segítségnyújtásra egyébként is köteles. Ez arra is vonatkoztatható, aki a közlekedési szabályok alapján köteles a segítségnyújtásra.
hegyilany 2010.07.07. 11:54:21
Alex3000 2010.07.07. 11:56:40
Silent Bob 2010.07.07. 11:57:37
odeon 2010.07.07. 11:58:13
Fater a Trabantba beszerelt egy polcot a kormány alá teljes szélességben. Aztán ott volt egy villáskulcs a többi szarral együtt.
Aztán a trabinak meg ott csatlakozik össze vagy 4 csavarral a kormányrúdja. Na az ott nekem beragadt egy kanyarban. Élénken emlékszek rá még így 40 év után is.
Amikorra megálltam, a villáskulcs az ütközéstől kirázódott én meg mondhattam amit akartam. Igaz, nem volt sérült.
Ennyit a dolgok műszaki részéről, megjegyzem, hogy ugyancsak Trabival nekem is fennakadt már a gáz. Nagy gáz volt, de volt kuplungom ami megmentette a helyzetet.
Az elsősegély meg érdekes dolog jó pár éve az egyik tóból kihúztunk egy srácot. Próbálom éleszteni. Jön is a tömeg, amiben legalább kettő volt orvos. Az egyik leorditja a fejemet, hogy ne így fordítsam, hanem amúgy , a másik meg hogy mit csinálok én mint marha, azonnal fordítsam vissza.
No amíg a forgatási kozílium zajlott a srác meg szépen meghalt. Megjegyzem tanultam elsősegélyt, de orvosokkal nem mertem vitatkozni.
Kósza 2010.07.07. 11:59:29
Rong 2010.07.07. 12:00:02
Kósza 2010.07.07. 12:00:57
Dudálj, ha műkörmöd van! 2010.07.07. 12:01:17
old bahaman 2010.07.07. 12:03:45
Én egészen pontosan 5 éve szereztem a jogsit (kvázi nem friss), elsősegély tanfolyamról viszont tisztán emlékszem, hogy megmutattak mindent egyszer, párosával álltunk, 1-1x megcsináltuk egymáson a bemutatott mutatványt. Vagy legalábbis megpróbáltuk... Merthogy az az 1 nap semmire se volt jó. Mondtuk is egymásnak, hogy a mozdulatot alig tudtuk megcsinálni, nemhogy élesben szakszerűen ellátni a sérültet... A tanfolyam végén a doki megnyugtatóan elmondta, hogy ha komoly sérülttel van dolgunk, akkor inkább ne nyúljunk hozzá, ugyanis több kárt okozhatunk, ha megpróbálunk segíteni. Most nyilván nem egy bekötésre vagy egy légút-felszabadításra gondolt, hanem agyrázkódsra, belső vérzésre, gerincsérültre stb...
Az meg, hogy mindenki elhaladt, már sokszor kitárgyalásra került a blogon (pl. ha pályán szembe sávban baleset van, akkor rendszerint a másik oldal is kilométerekre bedugul a bámészkodók miatt). Én próbálom magamat ahhoz az elvhez tartani, hogyha nicsenek még kint a szervek, akkor bizony meg kell állni és segíteni.
Tavaly Felsőzsolcán egy étteremben ebédeltünk párommal, amikor egy Astra sofőrje álmában érkezett a macisajtba. Kidöntött az villanypóznát, kerítést, csúnyán összetört az autó - mindezt közvetlenül mellettünk. Hirtelen összegyűlt ott a falu népe (20-30 ember), megálltak az autók, motorosok, de csak 2-önknek jutott eszébe odafutni a füstölő autóhoz és kiszabadítani a sofőrt (amit eszméletlensége miatt nem tudtunk megtenni) - a többiek addig bámészkodtak. Miután láttuk, hogy él a sofőr, hívtam a mentőket - mint kiderült, előttem már 2-3 ember megtette ezt.
Lényeg a lényeg, mikor megérkezett a rendőrség és a sofőr is ellátásban részesült (öv mentette meg az életét), akkor láttuk, hogy annyira részeg volt (du. 2-kor), hogy jogsi helyett a smart kártyáját adta át... Tanulság: ha komolyabb sérülés történik, és csak te hívod a mentőket (mert ez is segítség, nem is kicsi), de késedelemmel, életek múlhatnak rajta. Uff
Dudálj, ha műkörmöd van! 2010.07.07. 12:03:59
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 12:04:08
Hehehe, villáskulcs. Nekem egy volt kollégám a kis fityusz 650-esbe sörösüveget taposott "halálra" a fékpedállal! :DD
feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.07.07. 12:04:30
De ha a szemem előtt történne, valószínűleg nem haboznék ismét segíteni.
Kósza 2010.07.07. 12:04:35
old bahaman 2010.07.07. 12:06:56
Doryyka 2010.07.07. 12:07:47
KopaszMercis 2010.07.07. 12:08:56
Kósza 2010.07.07. 12:10:36
t0thl 2010.07.07. 12:11:00
Ettől függetlenül nekem is volt és sosem ragadt be semmi. Milliók jártak ilyen autóval.
Ez egy kamu kifogás, hülye duma. Nem tudta bevenni a kanyart a fasz. A ladában a fék is erősebb, mint a motor.
Ha mégis ilyen baj lenne, fék plusz kuplung és kész. És ne jöjjön azzal, hogy nem autóversenyző. Egy Lada vezetéséhez ezek alapvető készségek.
happy birthday mr. president 2010.07.07. 12:11:32
lyken 2010.07.07. 12:13:10
Ladán? Mióta?
Gyujtást egyébként menet közben le ne vegye bárki, mert önindítózni csak alapállapotba visszatekerve lehet. Azt ugye nem kell magyarázni, hogy kanyarban alapállapotba tekerve a kulcsot 90%, hogy bekapja a kormányzár.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 12:17:28
Nem mindegyikben van/volt szervokormány meg szervofék. Az én 2105-ösömben, ami már korszerűbb darabnak számított az ezeröcsitől, sem volt egyik sem.
Sárkányböffentő 2010.07.07. 12:24:46
A posztolónak egyébként gratula, kevesen cselekszenek így. A "h"-ról viszont szokj le.
szürke_tag 2010.07.07. 12:35:45
Viszont vagy 10 éve volt egy olyan esetem is amikor egy szintén Ladás már érezte, hogy nem tud megállni és mivel a lámpa piros volt én ott várakoztam. Ütközni nem akart és felrohant a járdaszigetre, a villamosmegállóba. Szerencsére ott akkor senki nem volt. Amikor kiszállt a kocsiból imbolyogva megállt és azt mondta elnézést nem tehetek róla defektet kaptam. Persze mind a négy kereke ép volt. Ott az agyába volt defekt. A rendőrség el is vitte vérvételre.
Бабаяга 2010.07.07. 12:38:50
68nyara 2010.07.07. 12:39:02
Például én egészen jól elfetrengtem az úttest közepén mikor bicajozás közben elcsaptak. Az egy dolog, hogy a tajparaszt ladás (nini ott is) gázt adott és távozott (rendőrök visszahozták :-), azt mondta nem vette észre a stop táblát, ja meg azt sem, hogy megjelentem a szélvédőjén), de volt aki kikerült a kocsijával és továbbment, miközben próbáltam feltápászkodni törött térdel (persze nem sikerült). Mindezt gyakorlatilag a rendőrök orra előtt, akik közben érkeztek az ellenkező irányból.
Peti80 2010.07.07. 12:40:25
ier6w7i 2010.07.07. 12:43:31
Keményen leszeded a keresztvizet azokról, akik nem segítettek/bámészkodtak, de van egy-két dolog, amit ilyenkor figyelembe kell venni:
- mindenkire másképp hat az ilyen élmény, van aki hirtelen lebénul tőle van aki rögtön tudja mit kell tennie. Ez nem segítőkészség kérdése, akarnának ők segíteni, de egyszerűen lebénulnak a sokktól. Előre nem tudni ki hogy reagál - én sem tudom mit tennék egy ilyen helyzetben, remélem higgadt lennék. (Láttál már gondolom körbe-körbe futkosó, kezét tördelő embert hasonló szituban? Hát ilyenekre gondolok!) Őket úgy lehet kezelni, hogy rájuk szólsz és kiosztod a munkát, hogy pl Hívja a mentőket! Jöjjön ide, fogja meg! Csinálja ezt-azt! Ha kell erőteljesen kell szólni, esetleg rákiabálni. Hidd el rögtön lesz segítő kéz, mert 'hálásak', hogy valaki megmondja, hogy mit csináljon.
- Másik dolog a tömegpszichózis. Ha már van ott valaki aki segít, akkor úgy gondolja ill érzi, hogy minden OK, nem tud többet csinálni, csak áll és bámészkodik. Ugyanaza az ember ha egy kihalt környéken lenne ebben a stituban, akkor valszeg segítene, mert a belső kényszer jobban benne van. Rájuk kell szólni, hogy segítsenek!
- Fontos még a tréning, ezért kell komolyan venni az elsősegéyltanfolyamot! Ha rendesen kiképeznek, hogy mik a legalapvetőbb dolgok és azt begyakorolod, akkor felismeri az ember mit kell tennie (és itt most nem életmentő műtéttről van szó, hanem pl egy vénás vérzés elállításáról/csökkentéséről, nem lélegző sérült ellátásáról amíg a mentő megérkezik)
Még egyszer gratulálok a hozzáállásodhoz, remekül helyt áltál!
szürke_tag 2010.07.07. 12:43:52
68nyara 2010.07.07. 12:48:42
MrZed001 2010.07.07. 12:51:26
Magánoktató (extra óraszámok, extra ár, de megérte), így aztán az eüs is az.
Momentán egy 20 éve mentőző aktív orvos volt, megfelelő beszélőkével.
Már nem tom, volt vagy 7-10 óra, ez alatt elmondott mindent, sztorikat mesélt, életszagúvá tette az embermentést, mit kell és mit nem, mire figyeljünk ... meg mivel mentős, így elmondta mit kell tenni, hogy az ő munkáját megkönnyítsük (és a sérült is túlélje), meg mit tilos.
ÉÉÉÉÉrtett hozzá, hisz MENTŐS.
Ált. 8. osztályban KÖTELEZŐVÉ tenném az ilyen oktatást!
Zsola777 2010.07.07. 12:52:18
Remélem, a sérülteknek nem lett komolyabb bajuk! Minden jót kívánok nekik!
lkjpoi 2010.07.07. 12:53:32
Labasmaz 2010.07.07. 12:56:30
Vadista Szandál 2010.07.07. 12:57:17
A 2105-ös Ladában is van szervófék. Az ős karikalámpásban nincs csak.
Ugyanakkor a régi ladák szervórendszere olyan, hogy szervó nélkül is teljes értékű a fék, csak iszonyúan kell taposni. Mivel szimplán az ős 2101-es fékrendszere van egy szokásos vákumos szervódobbal kiegészítve, mint fékrásegítő.
A gázpedál sokmindentől be tud ragadni, pl. a valamelyik oldali motortartóbak elfárad-kiszakad és ahogy emelkedik a blokk, húzza a gázrudazatot.
Ugyankkor erre van a kuplung, rossz érv ez a kiakadt a gáz. Meg valószínűleg nem is igaz. Majd a műszaki szakértők megszakértik.
Vadista Szandál 2010.07.07. 12:58:16
Gratulálok a posztolónak!
Labasmaz 2010.07.07. 12:58:27
Kósza 2010.07.07. 12:58:54
lkjpoi 2010.07.07. 12:59:22
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 12:59:56
"Akkor latszott, hogy a jobb elso kerek helyen az alulmeretes potkerek van csak - nem csoda, hogy a balkanyarban "
Amivel alapesetben egyenes úton is max 40 a megengedett! :DD
főboszorka45 2010.07.07. 13:00:57
A gyerek ott ült mellettem, azonnal hívattam vele a tűzoltókat, hogy ég egy autó.Mondták, szóltak már mások is, (!) csak nem tudták behatárolni, hogy hol van. Mi persze nem tudtunk megállni segíteni, mert a másik oldalon volt.
Szerencsére, én valaha közútnál dolgoztam, és tudom, mit jelentenek a terlőoszlopokon a kis zöld nyilak, gyorsan odakaptam a szemem, és meg tudtam nekik mondani hol járunk, hol van a balset, kb 100 méteres eltéréssel ( a füstöt már lehetett látni messziről)
Nem telt el egy perc, már láttuk messziről a tűzoltók villogását, akkor már csak kb egy kilométerre voltak a helyszíntől. Elégedetten nyugtáztam, hogy sikerült aránylag pontos helymeghatározást adnom.
Ha nem a másik oldalon lett voltn, tuti hogy odamegyek és méterre pontos helyszínt adok meg.
Azóta sem tudom, mi lett az autóval, voltak-e sérültek, stb.
De azért az is segítség, ha pontos helyszínt ad az ember még a száguldó autótból is.
Kósza 2010.07.07. 13:04:02
prolee 2010.07.07. 13:05:32
A telefonos fényképezés a büntetőeljárás során hasznos lehet.
Én kissé hivalkodóan kioktatónak találom ezt a postot.
Sajnálom, ez a véleményem.
27329 (törölt) 2010.07.07. 13:05:46
De ami miatt írtam: mindenkinek javaslom, tartson egy tűzoltó palackot is az autójában. Nem magának, hanem annak a szerencsétlenül járt autóstársának, akinek nem kell emiatt a legszörnyűbb halállal meghalnia. Az enyém 3800Ft volt. Ennyit megér...
prolee 2010.07.07. 13:09:01
prolee 2010.07.07. 13:11:05
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 13:13:52
"De ami miatt írtam: mindenkinek javaslom, tartson egy tűzoltó palackot is az autójában. "
Nálam van, volt már bevetésen is. M0-on füstölgő autóra álltunk meg. A tűzoltópalack két funcióval bír.
Alapesetben a tartalma, kialakítása tűz oltására teszi alkalmassá.
A másik funkció a dudáló, kurvaanyázó sofőrök (mert volt ennél az esetnél ilyen is) autójának a szélvédőn keresztüli abszolválására teszi alkalmassá. Van húzása rendesen... :))
fkorbi 2010.07.07. 13:18:58
Ez egy elég forgalmas kereszteződés, a sínek körül egy csomó helyne meg van süllyedve az aszfalt, ráadásul két villamosvonal is keresztezi egymást, és ott vannak még az üzemi vágányok is.
Konrkétan a körút lehel jobbosban (ahol a mostani baleset volt) ott annyira nem is súlyos a helyzet, ellenben a lehel-körút balosnál főleg esős időben tud meglepetést okozni a csúszós kiálló sín. Szal vigyázni kell, kevésbé feszes futóművel könnyű elszállni.
Vadista Szandál 2010.07.07. 13:21:00
pazola 2010.07.07. 13:21:52
belekotty 2010.07.07. 13:33:26
mzperxx 2010.07.07. 13:36:50
odeon 2010.07.07. 13:38:27
taddeus 2010.07.07. 13:40:36
Én volnék a postoló.
Azért ragadtam ismét tollat, mert szeretném hangsúlyozni, h nem kell köszönni amit tettem. Sőt, igazából úgy érzem nem tettem semmit... hívtam a mentőt, megpróbáltam felmérni a helyzetet, elővettem az elsősegély csomagot, hátha tudom használni, de végül is olyan sérülései voltak a hölgynek, h nem tudtam vele mit tenni, ahogy a többiek is akik ott térdeltek mellette. Ők is ugyanúgy megérdemlik a köszönetet és mindenki más, aki csak ott volt és segített, mert azért voltak páran hál istennek, akik hozzátették a magukét. Csak arra tudtam gondolni, mikor láttam, h a súlyosabb sérülttel nem igazán tudok mit kezdeni, h érjen már ide a mentő. Lehet ennek tudható be a kifogásolt állásfoglalás a többiekkel szemben, nem állítom, h nem jogos amit írtok. Őszintén szólva marhára lehangoló látvány volt felnézni azokra az autókra, amik lassítanak, majd ablakletekerés után gázt adnak és tovább mennek... Lehet csak nekem új ez az egész, mert bár láttam már hasonlót, de ilyen durva helyzettel még nem volt dolgom. Teljesen rutintalan vagyok ilyen téren, nem tudom ki, h reagál, kinek mi a természetes, nekem is pörgött az agyam végig mit tehetnék még, erre futotta... Elnézést mindenkitől, ha megbántottam volna vkit, szerintem a nagyfokú stressz és az elkeseredettség is szólt belőlem...
A hétfő az káosz volt számomra is. Csak voltam egész este, kedden is árnyéka voltam önmamgamnak, ma már kezdek picit felengedni, de még mindig a hatása alatt vagyok a történteknek. Szerintem ez egy olyan dolog, amit soha nem fogok tudni elfelejteni. Még most is pontosan emlékszem minden részletre, olyan volt, mintha órák telnének el és egy lassított felvételt néznék, ugyanakkor 20 perc telt el hazaérkezéssel együtt... Hihetetlen és mégsem...
Biztonságos közlekedést kívánok mindenkinek és kérek mindenkit, h legyen körültekintő akár városban akár városon kívül vezet!
Köszönet!
Taddeus
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 13:42:29
azon nem csodalkozom, hogy a sofor nem segitett, akarmilyen hulye volt elotte a gyorshalytas miatt ez egy sokkos allapot
azert azzala kanyarba kinyomott kuplunggal meg levett gyujyassal ovatosan bannek
ha kinyomod a kuplungot meg tovabb gyosul a kocsi
es akkor ott a kormanyzar a leevett gyujtasnal
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 13:46:52
nem tudom mit tennek, akkor rosszul vagyok ha tolem vesznek vert
a telefon a mentoknek a minimum, de a tobbit nem tudom, remelem sosem kerulok ilyen helyzetbe
viszont vizbol kimentek barkit:)
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 13:50:04
Ha nem veszed ki a kulcsot (mondjuk felétek lehet másképp van), akkor nem csattan rá a kormányzár. :)
belekotty 2010.07.07. 13:51:26
főboszorka45 2010.07.07. 13:51:58
Az is tapasztalat, hogy vidéken egészen másként vezetnek az emberek, sokkal nyugodtabbak,segítik egymást, stb.. Itt Pesten csak a gázpedált meg a dudát ismerik az aautósk, sajnos.
Fent említett baleset utózöngéit én is láttam egyébként, úgy 45 perccel később jártam arra kb. Mit mondjak, szépen nézett ki a helyszín...Egyébként én még- bár újpesti lakos vagyok- soha nem kanyarodtam ott jobbra, le a Lehel útra, mert mindig a Reitter felé megyek, az jobb, majd a Gyöngyösi utcánál megyek ki a Békére.Azért az is egy szép kereszteződés, ráadásul megspékelve buszmegállóval...
kpetya 2010.07.07. 13:52:03
szaGértő 2010.07.07. 13:54:03
Az egyik halálos baleset 1993 környékén volt, és még mindig emlékszem mindenre. Éppen államvizsgázni mentem, amikor történt. Szerencsére én nem blokkolok akkor, hanem pörgök, de utána órákig remegett kezem-lábam, még egy nap múlva is beszámíthatatlan voltam.
Azóta könnyebben viselem, talán mert sok ilyen eset volt, de még mindig megvisel.
Elfelejteni viszont egyiket sem lehet teljesen.
Kósza 2010.07.07. 13:54:29
elkoltozott. 2010.07.07. 13:58:19
En egyszer hivtam a mentoket egy zavart foldon fekvo nohoz..Olyan kerdeseket tett fel a diszpecser amire nem tudtam valaszolni.. Kb mar csak azt nem kerdezte meg h mennyi a szivverese..Annyit mondtam h nem tudom ezekre a valaszt mert nem vagyok orvos es nem az en feladatom ezt elvegezni. Bemondtam a nevem a telefonszamom a cimet. Viszont idore mentem nagyon ( mert ha kestem munkabol akkor az egyenlo volt a kirugassal) Es jeleztem a diszpecsernek h nem tudom megvarni oket.. Erre az volt a valasz hogy akkor nem mennek ki.
Egy darabig meg vitatkoztunk aztan letettem.
Viszont nem hagytam annyiban irtam egy levelet es kertem h a diszpecser hozzaallasat hallgassak meg a felvetelen ( mert mindent rogzitenek). Kaptam valaszt miszerint abban az idopontban az altalam megadott szamrol nem erkezett hivas a kozpontba.
Errol ennyit.
tundrazuzmo (törölt) 2010.07.07. 14:03:59
A ladás reakcióit pedig könnyű beazonosítani, akinek volt már balesete, vagy olvasott kriminológiát, az tudja, hogy miről van szó.
1. Az ütközéstől tömve van a feje endorfinnal meg adrenalinnal, ettől nem érzi a fájdalmat, és harcias.
2. Folyamatosan azon jár az esze (hacsak nem volt filmszakadás), hogy hogyan történt a szituáció. Próbál megoldást találni, akár úgy, hogy kitalál egy mesét.
3. Az 1-2 pontok annyira lefoglalják, hogy nem kezd el segíteni az elsősegélynyújtásban - szeme sarkából felfogja, hogy más járókelők ezzel foglalkoznak, úgyhogy nekiáll saját sebeit nyalogatni.
A személyiségprofil egy alkalmazottra vall, aki gyakran sumákol vagy a főnökét átverve kummant. Dolgozhat az építőiparban, vagy kisüzemben. Büntetett előélet valószínűsége kicsi.
zsül 2010.07.07. 14:05:25
taddeus 2010.07.07. 14:07:24
köszönöm az információt is a sérültről, tegnap annyit olvastam csak, h még súlyos állapotban van. szívből remélem javul az állapota!
hegyilany 2010.07.07. 14:07:32
nagybela2 2010.07.07. 14:08:38
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:11:53
jarj utana
30 eve vezetek otthon es amerikaban
balesetmentesen
kopp kopp kopp
egyebkent nyomd csak i egyszer kanyarban
meg fogsz lepodni
@Mityu:
hat kulonosebben ezt nem figyeltem meg, de a mostani kovdim egy grandam ezen bezar kulccsal egyutt is
a chrysler is bezart
a lada meg tuti hogy igen, az volt az elso kocsim
Kósza 2010.07.07. 14:12:41
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:14:35
ja es nem kell a nagy arc
foleg ha nincs mire
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:18:49
naja a szervorol nem is beszelve
igazad van
ha valakinek kanyarban nagy sebessegnel beragad a gaz, az ne nyomja ki a kuplungot es ne vegye le a gyujtast
fekezni kell probalni feloldani a gazpedalt es manoverezni
mondjuk az enkocsimon nincs kupling se:)
talan eppen itt irtam, mikor szetegett a gyujtaskapcsolom
hat azt a kormanyzast mig kitettem a kocsit a lealloba meg zt a kemeny feket..... szervo nelkul 70 merfoldes sebessegnel
volt para
persze tudom az itteni posztolok nagy resze rutinbol megoldja
1kutya 2010.07.07. 14:21:23
nekem anno, mikor a 4-esen totálra vágtam a buzukit egy román kamionos jött segíteni. kirángatta az egyetlen valahogy nyitható ajtót, segített kiszállni és tört magyarsággal végigkérdezte, van é valami bajom (fáj e a fejem, tudom e mindenemet mozgatni stb...).
a magyar rencámos autók persze alig hitték, hogy akár a roncsokon keresztül is, de kikerüljék a balaset helyszínét és továbbmehessenek.
náluk úgy látszik van autóskultúra...
egyébként grat a poszt tolónak a lélekjelenlétért!
Bobby Baccala 2010.07.07. 14:22:47
befejezted? elég uncsi vagy már.
belekotty 2010.07.07. 14:25:28
Kósza 2010.07.07. 14:26:59
histar007 2010.07.07. 14:27:55
Viszont nem értem ezt a beragadt gázpedál sztorit. Kulplung kinyomásra már nem gyorsul tovább az autó nem? Akkor lehet fékezni is? Ha meg kiteszi üresbe akkor a hatás ugyan ez nem?
Ladás barátunk nagy szarban vagy.
Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2010.07.07. 14:28:18
Ember vagy.
belekotty 2010.07.07. 14:30:33
@Kósza: "pl a motorfék hiányától " - Mondd te elolvastad az esetet? A manus azt mondta hogy beragadt a gázpedálja. Milyen motorfék hiányról beszélünk akkor? Ha meg nincs motorfék, akkor sem gyorsul, kevésbé lassul. Járjátok ki már a 8.-at, különösképpen a fizika órák tekintetében!
Kósza 2010.07.07. 14:33:47
kalandfereg 2010.07.07. 14:34:37
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.07.07. 14:35:26
Panka84 2010.07.07. 14:35:56
3 éve egy péntek éjszaka haladtam a Béke úton, a XIII.kerületben. Szélső sávban éjszakai busz előttem, közvetlen előttem egy taxi. Busz megáll, majd egyszercsak a busz előtt a semmiből kiugrott egy srác a taxi elé. A gázolást nem lehetett elkerülni, srác a levegőben 2 métert fel, majd a nyakára érkezve a szélső sávban, megmerevedett. A taxis a sokktól nem tudott odajönni, én azonnal megálltam a srác mögött, nehogy valaki elgázolja. Hirtelen elég sokan lettek körülöttünk, de én voltam az egyetlen, akinek volt annyi lélekjelenléte, hogy megfogjam a srác kezét és elmondjam, hogy baleset érte, maradjon fekve a földön, hívtam a mentőket. Egyébként részeg volt, nem is kicsit, később kiderült, azért futott át, mert a "barátai" kiabáltak neki, akik a balesetet látva inkább elfutottak, mint megnézzék, hogy mi lett vele. Elég csúnyán nézett ki egyébként a srác, lefejelte az A-oszlopot, szemöldöke és álla szétnyílt. Másnap bementem hozzá a balesetire, hát akkor már én sem ismertem rá, igaz, altatták, csak azért nézhettem be hozzá, mert mondtam, hogy én voltam, aki hívta a mentőket és végig vele voltam, amíg lehetett.
Utólag, ma is pontosan emlékszem az egészre, igaz, ott nem a gyalogosok és a többi autós hozzáállásán voltam megdöbbenve, hanem a rendőrökén...akik úgy kezelték az egészet, mintha nem történt volna semmi.
A legtöbb ember nem akar részese lenni egy ilyen dolognak, egyrészt mert lelkileg nem alkalmas rá, másrészt pedig a "macera" miatt...megvan ennek is a pszichológiája.
A posztolónak pedig elismerésem!
belekotty 2010.07.07. 14:37:01
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:40:31
mint emlitettem elotte 20 evig volt
de engem nem zavar, Te csak nyugodtan nyomd ki kanyarban a kuplungot es vedd le a gyujtast
Peetee 2010.07.07. 14:44:15
Én is viszonylag sokat vezetek, láttam már 1-2 kisebb-nagyobb balesetet, de én sem tudtam utána órákig - napokig rendesen vezetni.
A sofőrt nem ítélem el, valószínűleg sokk-ot kapott ő is. Utóbb már nem így cselekdne, ebben biztos vagyok.
Engem taroltak már le védett úton autóval. Azt se tudtam hol vagyok, álltam, jöttem mentem az úttesten, pedig egy 2*3 sávos úton ez nem természetes dolog.... ott tébláboltam az autók között, simán elüthettek volna az ütközés után pár perccel.
Hozzáteszem, nekem sem állt meg senki, a mai napig élnek bennem a bamba arcok a kocsikból, amik elmentek mellettem. Én vérző fejjel álldogálok az autóm romokban.
ÉS NEM ÁLL MEG. NÉZ. És továbbmegy.
Gusztustalan az emberek közönyössége.
belekotty 2010.07.07. 14:44:32
Te erre ezt írtad!
"azert azzala kanyarba kinyomott kuplunggal meg levett gyujyassal ovatosan bannek
ha kinyomod a kuplungot meg tovabb gyosul a kocsi"
Ami a kocsivezetésről való ismereteinkkel és az elemi fizikával ellentmondó, te 30 éve vezető! Mellesleg én is 30 éve vezetek és egy cseppet értek a fizikához! Amihez te nem!
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:44:47
veled az a gaz, hogy butasagokat beszelsz es meg buszke is vagy magadra
ha kinyomod a kuplungot a maradek esetleges motorfek is elveszik es a kocsi gyorsulni kezd
ha leveszed a gyujtast megall a motor, igy nem lehet motorfek es megszunik a szervo
tudom, ez a poszt nem errol szol, de talan lesz 1-2 ember aki elhiszi nekem, ez a legrosszabb megoldas
a kinyomott kupling es a motor leallitasa
/es csak azert emlitettem, mert tobben ezt javasoltak/
nem jo
sot szar megoldas
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 14:44:53
hegyilany 2010.07.07. 14:46:10
Happy end nincs, mert az a szerencsétlen végül meghalt, de azt mesélték, elképesztő volt a tehetetlenség, ahogy ott állt két tucat ember, senki nem csinált semmit.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 14:46:40
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:48:26
nem tudok neked mast mondani Oveges professzor
nyomd ki a kuplungot kanyarban olyan jo huzosban, vedd le a gyujtast
es akkor utan nem fogsz tobbet ide irni
en tenyeket irok Te szemelyeskedsz
amugy nem kotelezo velem egyeterteni ha mar 1 wembert meggyoztem, hogy ezt ne csinalja, mar megerte beszallnom erre a par percre
Kósza 2010.07.07. 14:48:51
belekotty 2010.07.07. 14:50:09
vivax 2010.07.07. 14:51:02
Annyi kérdésem lenne csupán, vajon milyen érzés lehet súlyos sérültként megélni azt, hogy látványosságként osztják meg szerencsétlenségünket?
Persze tudjuk, hogy a közvetlenül a baleset bekövetkezésekor készült fotók jól jöhetnek a későbbiekben, mint ahogyan azt is tudjuk, hogy a legtöbb bámészkodó nem ezért készíti őket, ...
belekotty 2010.07.07. 14:51:16
MickthePick 2010.07.07. 14:51:17
Ne magyarázzátok már el, hogy ha beragadt gáznál kinyomod a kuplungot, akkor jobban fogsz gyorsulni, mintha nem tennéd... egy kicsit gondolkodni is kéne :)
MickthePick 2010.07.07. 14:52:07
hegyilany 2010.07.07. 14:52:50
www.vasnepe.hu/kulfoldi/20071020_ket_baleset__ket_halalos_aldozat?s=rel
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:52:58
tok egyenes uton persze lehet megallitani a motort de kokemeny lesz a fek azt is kalkulalni kell
kanyarban semmikeppen
hagyomanyosnal szoba johet meg jha mondjuk 3-bol vidsszagugom villamgyorsan 2-be
de meg igy is megpordulhet
a kuplung kinyomasaval es a motor leallitasaval minden kontrollt elvesztesz a kocsi felett
na abbafejeztem
aki elhiszi elhiszi aki nem nem
belekotty 2010.07.07. 14:53:01
Na szasztok fizikusok én mentem! :-))
Kósza 2010.07.07. 14:53:10
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 14:53:51
Kósza 2010.07.07. 14:55:03
Lajcsyy 2010.07.07. 14:55:08
A postolónak meg dicséret h megált segíteni, több ilyen ember kéne
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 14:55:23
en ezt megertetetem kepzeld el
kerlek ne minosits, ertem a tortenetet barmilyen meglepo
sokan az elejen ezt a modszer javasoltak hasonlo esetre
igazan tuti modszer nincs ha tenyleg beragad de ez a legszarabb
beragadt gazpedalnal sem megoldas a kinyomott kuplung es leallitott motor kanyarban 80-al
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 14:55:55
Tron65 2010.07.07. 14:56:46
Ritka sok hülyeségwet írtál össze eddig!
Remélem nem vezetsz semmiféle dolgot, amiben motor van.
Amúgy a Ladáról:
- szervófék az 1300-asoktól volt már bennük, a képen is ilyen van. DE! A fékrendszerük egyébként teljes mértékben azonos a szervó nélküli 1200-esekkel, tényleg csak rásegítő. ÉS! Az összes létező műszaki előírás megköveteli, hogy szervó nélkül is meg lehessen állítani a kocsit.
- a gáz beragadhat, de ehhez igencsak rosszul kell összeszerelni a rudazatot (nekem egyszer sikerült), ilyenkor (nekem) viszont az összes padlógáznál be is akadt.
- A kormányzár csak a kulcs KIHÚZÁSAKOR kattan be.
- A gyújtáskapcsoló típusától függően nem mindegyik gépnél kellett 0-ra visszatekerni a kulcsot az indítózáshoz.
Amúgy:
Gratulálok a posztolónak, remélem hamar túlleszel a dolgokon és legközelebb (ami remélem soká lesz) szintén segítesz.
Az autós társadalomra jellemző ez a bambulok és csodálkozok, de segíteni vannak már ott elegen stílus sajna. Legalább egy kérdés: mentőt hívtak? De nem, még annyi se.
Egy esetben szemtanúja voltam, hogy a bámész barom, mizután kikerülte az út közepén villogó kocsit, majdnem átment az előtte felvő elütött áldozaton. M?ert mért az utat figyelte volna??
kiraaaaa 2010.07.07. 14:57:20
De munkám során egyszer már kellett vért elhárítani, helyzetet megoldani, talán az életösztön ami segített? De ment minden, az ember csak teszi a dolgát.
Talán attól félnek az emberek, hogy még inkább kárt okoznak.
Csak az elsőként odaérkezőt terheli a kötelező segítségnyújtás?-ezt csak kérdezem, mert nem tudom pontosan.
hegyilany 2010.07.07. 14:57:41
PR32 (törölt) 2010.07.07. 14:58:51
Bakker, rongyol, nem tudja bevenni a kanyart, és úgy szándékozik bekanyarodni. A leghelyesebb, ha beleáll a fékbe, nem? Ha már mindenképpen zúzni fog, minél kisebb rombolás a cél! (plíz, most ne gyertek azzal, hogy mennyire remek lett volna, ha csak kinyomja a kuplungot, ellenkormányoz, csinál egy hátraszaltót tripla cukaharával, a bal könyökére nyom egy puszit, és el is fér a megálló mellett.)
A csóka nem egy F1 pilóta volt. Talán ha beleáll a fékbe, nem zúz ennyire.
hegyilany 2010.07.07. 14:59:56
Kósza 2010.07.07. 15:06:08
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 15:09:27
hat meg mindig jobb mint a kuplungot kinyomni es leallitani a motort
@Kósza:
hat lehet mukodik, de mikor nekem elment 3 labbal nyomtam
Kósza 2010.07.07. 15:10:26
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.07.07. 15:11:15
PR32 (törölt) 2010.07.07. 15:14:38
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 15:16:10
es esetleg igyekszem olyan helyre kormanyozni ahol nincsenek emberek
ha van ra mod
ez a csavo gyorsan ment be a kanyarba
ijedteben kinyomta a kuplungot
/sok sofornel latom hogy felette tartjak a labukat allandoan/ igy a motorfek is elveszett ettol a kocsi meg jobban felgyorsult es kisodrodott
/nem tuti, de nagy valoszinuseggel/
na telleg megyek melozni
tudom mellekszal volt az ugyben
de szerintem fontos
esetleg valaki profit szivesen olvasnek az ugyben T. Blogger
es remelem a holgyek jobban vannak es felgyogyulnak
Mics Bjukenen hadnagy 2010.07.07. 15:22:04
Uzi 2010.07.07. 15:31:55
Lassulásra meg ott a fék, ami nagyobb erőt tud kifejteni mint a motorfék
neurotikk! (törölt) 2010.07.07. 15:37:57
Egy felporgo motorral meno auto hogyan gyorsulna mar ha kinyomod a kuplungot?! Pont lassulni kell, hisz megszunik a hajtas a kerekeken.
Amire te gondolsz mikor gaz nelkul porog a motor, akkor mint motorfek mukodik(het). Ha akkor felengeded akkor tenyleg kevesbe lassulsz.
De gyorsulni akkor sem fog! Ugy hogy nincs hajtas, uresen fut az auto mindenfele ellenallassal, plane kanyarban, ne viccelj mar hogy no a sebesseg. Ebbe gondolj mar bele hideg fejjel picit.
(ha igy lenne megtalaltuk a termeszetes reszecskegyorsitot, csak kanyarban kell menni es kinyomni a kuplungot, gyorsulni fogunk folyamatosan)
Csakis ugy erezheted(!), hogy a motorfekes allapothoz kepest kevesbe lassul kinyomott kuplunggal, de ez nem gyorsulas!
(vizszintes terepen vagyunk)
Mellesleg ehhez nem kell kanyar, ha egyenesben gaz nelkul mesz es kinyomod a kuplungot is "gyorsulni" fogsz.
Az egesz persze tenyleg nem tema, hisz a fazon nagyon nagy esellyel csak kamuzott a beragadt gazpedallal.
De hagyni, hogy egy felporgott motor tovabbra is gyorsitsa az autot es nem megtenni erte barmit, az nem ok. Ha felporgott motornal kinyomod a kuplungot, nehogy mar gyorsabban menjen az auto! Ha ez igy lenne megoldodna az olajvalsag!! Egyszer felporog a motor otthon, kinyomod a kuplungot, aztan felgyorsulsz az urhajok sebessegere is akar, hisz a kocsi gyorsulni fog!
Attol meg alapjaraton, motorfekkel tenyleg lehet karos kovetkezmenye ha kinyomjak kanyarban, csak nem jut eszembe mi. Hisz alapbol ha nincs fekhatas a gumikon, mert a motorfek nem megy, az a fekero nem adodik at, akkor csak ugyanakkora sebessegnel kisebb eredo ero hat ra kanyarban, ergo tavolabb van a megcsuszasi hatartol. Talan csak a sulyeloszlas megvaltozasa miatt lehet karos kovetkezmenye bizonyos autokon?
Mellesleg a szervot miert befolyasolja ha kinyomod a kuplungot?
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 15:39:02
Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy kinyomott tengelykapcsoló pedál esetében nincs kapcsolat a motor és a hajtott futómű között. Ergo azt a mozgási energiát, amit amúgy a motorfék visszafogna nem fogja vissza semmi.
Ergo bizonyos esetekben ez a mozgási energia gyorsíthatja is a mozgásban lévő járművet...
veron3 2010.07.07. 15:39:07
- BÁRMILYEN vészhelyzetben a mentőkŰ/rendőrség/tűzoltó hívásánál a bemutatkozás után el kell kérni rögtön a hívásszámot, rögtön sokkal komolyabban vesznek, így nem fordulhat elő, hogy nyoma vész a hívásnak!!!!!
- Ha a bámészkodók közül valakinek a segítségre van szükségetek, egy ember felé, annak szemébe nézve kérjétek azt, hogy telefonáljon, segítsen, ezt csináljon, azt csináljon, mert így leold a fagyás, és érti, hozzá szóltak, cselekszik. Ha csak anyit mondtok, hogy "valaki" hívja ezt/azt, csinálja ezt/azt, szinte garantált, hogy semmi nem történik
Psztirónak és azoknak, akik ott segítettek még, beleértve azt is, aki a sérültek értékeire vigyázott respect, nem tudom, hogy reagálnék adott esetben, valószínű max. telefonálni lenne lelki erőm.
ka9 2010.07.07. 15:39:34
belekotty 2010.07.07. 15:42:11
- Ezt írtad te kis hazudós!
J.G. 2010.07.07. 15:46:23
Egy belső vérzésben szenvedőn nem segít, ha bekötözöd, viszont egy gerinctöröttnek kifejezetten árt.
Mentő jön, ellátja. Maximum vénás vérzést csillapít, meg légutat tesz szabaddá, mert jobb nyomorékként élni, mint meghalni. De többet még orvosként sem.
belekotty 2010.07.07. 15:47:12
"Ergo bizonyos esetekben ez a mozgási energia gyorsíthatja is a mozgásban lévő járművet... "
- fizika, 1-es. Leülhetsz! Anyádat küldd be fogadóórára!
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 15:50:56
najo akkor megegyszer
es utoljara
bizonyos esetekben nem gazpedalberagadasnal, amit itt senki nem hisz el
kanyar, dugod kettobe, 3-ba
meg nem direkt!!!
a motorfek mukodik ha csak leveszed a labad a gazrol
ha kinyomod a kuplungot akkor gyorsabb lesz a kocsi, mintha csak levenned a labad a gazrol
en azt hittem ez egyertelmu
nem azt akartam mondani, hogy a kocsi felgyorsul, dehat gondoltam mindenki tudja ha nem adok gazt honnan gyorsulna, maximum szakadekban
gyorsabb lesz mintha csak levennem a gazrol a labam
ha leveszem es fekezek, esetleg visszakapcsolok sokkal hatasosabb mintha kinyomom a kuplungot
lehet en irok gyorsan, de azt en sem gondoltam, hogy attol majd 200-al megy
nehezebben iranyithatobba valik az tuti
es gyorsabb lesz mintha alkalmazod a motorfeket
de el fogok kesni
belekotty 2010.07.07. 15:51:41
Hogy akkor nincs szervó, gyorsul a kocsit, bla,bla,bla...
TH 2010.07.07. 15:53:49
Másodszor meg nagyon vicces, h. ezen is képesek voltak páran összeveszni, de a végére már engem is érdekel, h. hagyma mit ért azon, h. a kuplung kinyomásának hatására az autó gyorsulni kezdene (sík úton természetesen, lejtő nem játszik)...
belekotty 2010.07.07. 15:54:14
Ja és hogy kapcsolsz vissza kuplung nélkül? :-))
Snookerface 2010.07.07. 15:54:31
Abban az autóban amelyik bármilyen hiba okán kontroll nélkül saját erejéből gyorsul, padlón tessék nyomni a féket.... minden fékrendszer úgy van tervezeve hogy erősebb legyen mint a motor ereje -> be fogja fullasztani.
Abban az autóban amelyik hátsókerékhajtású ("gardános" világmárkák: BMW, Merci, Lada) főleg ha még a fara is könnyű túlkormányzottság léphet fel forszírozott kanyarvégelnél... ebben az esetben a kuplungpedál kinyomásával célszerű megszüntetni a csúszó (és egyben hajtott) keréken a hajtási befolyást, hogy a tapadás minél hamarabb helyreálljon... fékezés esetén keresztben sodródás, további gázadás esetén megpördülés veszélye áll fenn.
Az ellenkormányzást nem részletezem az természetes ebben az esetben :)
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 15:54:50
a szervot a lealitott motor befo;yasolja
ez itt a taktika
ha kanyarban beszorul a gaz akkor nyomd ki a kuplungot es vedd le a gyujtaskapcsolot
ez ellen hadakoztam remenytelenul
balesetnel meg/ ha kepes lennek ra, nem tudom/ ha utoer van akkor el kell kotni
lehetoleg nem mozgatni, esetleg oldalara fektetni es varni a mentoket
imadkozni
P75 2010.07.07. 15:55:30
És igen, tényleg nem gyorsul az autó kinyomott kuplungnál, csak a motorfék nem dolgozik és az autó a tehetetlensége miatt lassabban lassul, amit mi meglódulásként érzékelünk.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 15:55:51
Örülünk neked. Köszönjük Emese! Anyut meg nem küldöm, én mennék, ha lehet. :))
taddeus 2010.07.07. 15:56:27
belekotty 2010.07.07. 15:56:28
- Okos, okos! Ezt megjegyzem!
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.07. 15:57:21
oh istenem...........
miert kell nekem 17 eve gyerekkel szobaallnom
a ladarol beszeltunk
a gazberagadast meg nem hiszem el
es baromsagnak tartanam ha megis megtortenne kanyarban a motor leallitasat es a kuplung kinyomasat
understamd?????
na szep estet
belekotty 2010.07.07. 15:57:31
Snookerface 2010.07.07. 15:57:42
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 15:59:12
Senkit sem érdekel. :))
Általában itt írogatók 80%-a ilyen... :DD
belekotty 2010.07.07. 15:59:19
efhábé 2010.07.07. 16:00:06
Van száraztárcsás kuplung, vannak fogaskerekek, csak éppen nincs kuplungpedál, mert a kuplungot villanymotor emeli ki és az elektronika váltogatja a fokozatokat helyetted a váltóra épített elektromotor segítségével.
Automata váltó nem csak hidraulikus lehet...
Snookerface 2010.07.07. 16:00:52
belekotty 2010.07.07. 16:01:10
J.G. 2010.07.07. 16:02:31
Nem kell kihúzni a kulcsot, csak kicsit megtekerni a kormányt, (kanyarban vagy, ugye) és az úgy is marad.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:02:32
Jaja, így van... :))
belekotty 2010.07.07. 16:02:35
TH 2010.07.07. 16:03:26
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:04:43
Mi más menne? Ész nem kell hozzá, s semeddig se tart leírni a jelzőket... :))
belekotty 2010.07.07. 16:05:15
Kósza 2010.07.07. 16:05:33
Kuplung, fék, gyújtáslevétel.
Mindíg működik. Más kocsijával már velem is fordult elő, nem lada volt.
Nyomtam egy kövér gázt, aztán jött az álló kocsisor. Volt kapkodás. Nem is volt gond, csak gyorsan kell gondolkodni.
Na most akkor 2010-ben, Magyarországon, azt tanácsolod ÁtlagBéla, vagy MindennapiJucus vezetőnek, hogy amennyiben fennakad a gázpedál kanyar előtt, vagy kanyarban, akkor kuplung kinyom,fék tapos, gyújtás levesz? Ezt mindet? A bőgáz ellen elég a kuplung, megszűnik a hajtás, a fékezés alap, de magyarázd el végre, minek kell levenni ezek után a gyújtást a még mozgó autón?
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:05:35
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:06:37
Kinyomott tengelykapcsoló pedál mellett! :DD
belekotty 2010.07.07. 16:06:37
Kósza 2010.07.07. 16:07:46
belekotty 2010.07.07. 16:09:31
- Na akkor olvasd vissza én miket írtam, mert már arra sem emléxel jól! Én nem mondtam hogy vegye le a gyújtást! Te jöttél azzal hogyha leveszi nem lesz szervó, ami nem igaz!
efhábé 2010.07.07. 16:11:17
TH 2010.07.07. 16:11:59
@Mityu: legalább egymás anyázásába nem fordult még durván a dolog, az is valami. :)
Kósza 2010.07.07. 16:13:03
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:13:45
Köszi, de erősen félreértetted a leírtakat. Sebaj, majd lesz ez még így se. :))
TH 2010.07.07. 16:14:05
belekotty 2010.07.07. 16:14:07
- Én ebbe k55tem Bele öcsisajt! :-))
Fingod nincs arról hogy a szervó nem árammal működik, hanem direkt a motor főtengelyről!
Terry Wrist 2010.07.07. 16:14:15
a motorleállítást meg próbáljátok ki elhagyott parkolóban, egy jó ideig még simán működik a fékrásegítő, ha nem pumpálod a féket (és ez saját tapasztalat, ha nem kell manőverezgetni a parkoláshoz, rendszeresen álló motorral teszem meg az utolsó pártíz métert, van a gyújtáskapcsolónak olyan állása, ahol még nincs kormányzár, de a motor sem jár). a kormányszervót nem tudom, az nincs a kocsimon.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:14:28
Hát ami késik.... :DD
J.G. 2010.07.07. 16:14:43
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:16:09
"én nem vezettem még olyan autót, aminél zárna a kormányzár úgy, ha benne van a kulcs... "
Ketten vagyunk.... :)))
belekotty 2010.07.07. 16:17:07
efhábé 2010.07.07. 16:17:32
Az a "majom", vagyis xaba99 azt írta, nincs mindegyik autóban kuplung, ami igaz, mert a hidraulikus nyomatékváltóknál nincs kuplung.
Te sem kuplungpedálról beszéltél:
"Melyik az az automata váltós kocsi amelyiknek van kuplungja? :-))"
Erre pedig a válasz az, hogy bármelyik, amelyik nem hidraulikus nyomatékváltóval oldja meg az automata váltást, hanem pl. motorizált váltóval, de emlegethetnénk a DSG váltót is, ami automata létére nem is egy, hanem két kuplunggal rendelkezik.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 16:18:44
@TH:
BMW E36 ilyen
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:18:45
"a szervó levegője a motorról"
Olajat meg csak viccből töltögetek a szervótartályba... :)
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:19:26
E39-en, E34-en megnézem, lecsattogok majd a garázsba. :)
J.G. 2010.07.07. 16:19:34
belekotty 2010.07.07. 16:20:06
belekotty 2010.07.07. 16:21:13
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:22:07
nem tudom, hogy az-e. Megmondom őszintén én arra emlékszem a 2105-ös Ladámnál akkor csattant rá a kormányzár (amit két erőteljes mozdulattal lehetett eltörni), amikor kihúztam a kulcsot. E39-esnél is ilyen emlékeim vannak... :)
belekotty 2010.07.07. 16:22:36
Kósza 2010.07.07. 16:23:10
Béküljünk ki! :)
J.G. 2010.07.07. 16:23:50
Teljesen kikapcs minden.
kormányzár ki
gyújtás
indítás
Persze le lehet venni úgy a gyújtást, hogy nem zárod a kormányzárat, de 80 km/h-val kanyarban, kinyomott kuplungnál megnézném hogy csinálod. Persze csak kívülről. :)
efhábé 2010.07.07. 16:24:29
"Ergo azt a mozgási energiát, amit amúgy a motorfék visszafogna nem fogja vissza semmi.
Ergo bizonyos esetekben ez a mozgási energia gyorsíthatja is a mozgásban lévő járművet..."
Kinyomott kuplungnál a mozgási energia gyorsíthatja az autót, írod. Tekintve, hogy a futóműben nincsen semmilyen erőtároló rendszer, ezért a meglévő mozgási energia csak úgy képes gyorsítani a kocsit, ha megmarad, ami már a perpeetum mobile kategóriája.
Attól, hogy kevésbé lassul, még nem gyorsul, gyorsulni csak úgy tud, ha erőt juttatsz a rendszerbe, sík úton, attól, hogy kinyomod a kuplungot, csak kevésbé fog lassulni, de gyorsulni semmiképpen nem fog. Ha neked mégis sikerül gyorsítani az általad felvázolt módon, akkor szabadalmaztasd és fejleszd tovább villámgyorsan, az lesz ugyanis a perpeetum mobile...
pompás 2010.07.07. 16:25:02
Respect a posztolónak...
hegyilany 2010.07.07. 16:25:30
belekotty 2010.07.07. 16:25:55
efhábé 2010.07.07. 16:26:22
"nincs minden kocsiban kuplung. vannak olyan automata váltók, amik nem kuplungosak. ne fikázd más tudását, amíg te sem tudsz mindent."
Ebben sincs szó kuplungPEDÁLról.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:27:14
Szaladok! :))
J.G. 2010.07.07. 16:27:57
van hidraulikus (olaj), és elektromos. A vákumosra nem esküdnék meg, de tőlem az is lehet. A fékrásegítő vákumos.
Kósza 2010.07.07. 16:28:52
efhábé 2010.07.07. 16:29:00
belekotty 2010.07.07. 16:29:10
TH 2010.07.07. 16:29:44
@Terry Wrist: "a motorleállítást meg próbáljátok ki elhagyott parkolóban, egy jó ideig még simán működik a fékrásegítő, ha nem pumpálod a féket "
Ez bizony így van.
belekotty 2010.07.07. 16:30:41
J.G. 2010.07.07. 16:31:03
efhábé 2010.07.07. 16:31:16
J.G. 2010.07.07. 16:33:34
@efhábé: fordíts a kormányon. Meglepetééés...
Kósza 2010.07.07. 16:33:45
efhábé 2010.07.07. 16:34:17
"kinyomott kuplunggal tud gyorsulni az autó. elég egy enyhe lejtő. elemi fizika, tudod..."
Asszony autóján simán kinyomatom a kuplungot menet közben, pedig csak két pedálja van és egyik sem kuplungpedál.
J.G. 2010.07.07. 16:34:51
Kinek nem kellett volna beszólni? (csak hogy tudjam legközelebb)
efhábé 2010.07.07. 16:35:20
J.G. 2010.07.07. 16:35:54
TH 2010.07.07. 16:36:49
Miért kéne róla nekem is állást foglalnom? :-)
belekotty 2010.07.07. 16:37:07
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:37:49
Nem írtál rosszat, csak a KBM is jelen van... :))
(KBM = Köcsög Blog Motor)
Kósza 2010.07.07. 16:38:31
efhábé 2010.07.07. 16:39:58
neurotikk! (törölt) 2010.07.07. 16:40:25
Lehet hogy nem azt akartad mondani, hogy a kocsi felgyorsul, de megis azt mondtad:
"ha kinyomod a kuplungot meg tovabb gyosul a kocsi"
Korrigald akkor magad, mondd hogy normal esetben, nem elszabadult motor eseten 'relative gyorsabb lesz mintha nem nyomna ki a kuplungot' inkabb. De meg akkor is lassul, nem gyorsul. Valahogy nem volt relevans itt a kumplungkinyomas rossz megjegyzesed, nem erre az esetre vonatkozott, es nem is ugy ahogy mondtad vegul.
A motorleallitasban egyebkent szerintem is igazad van. Legalabbis manapsag mindenkepp.
A kuplung meg szervo dolgot felejtsd el, en kevertem meg magam a kulonbozo hozzaszolasaidnal, bocs.
Mellesleg ha az automatadban benyomod a feket, ugye nem gondolod hogy nem old a kuplung (-nak megfelelo szerkezet)?.... szoval te is szoktal kumplungolni, csak nincs hozza kulon pedalod.
efhábé 2010.07.07. 16:45:08
Aztán belebonyolódtatok és előkerültek az automata váltók, amikről neked fingod sincs, hiszen megkérdezted, hogy melyik automatának van kuplungja, aztán kijelentetted, nekem címezve, hogy tudod, hogy az automatáknak nincs kuplungja.
Erre reagáltunk ketten is, hogy ostobaságot beszélsz, mert automatának is lehet kuplungja. Igazából a többféle automata váltó közül csak a hidraulikus nyomatékváltónak nincs oldható kuplungja.
zsebatya 2010.07.07. 16:45:20
J.G. 2010.07.07. 16:45:48
efhábé 2010.07.07. 16:46:27
efhábé 2010.07.07. 16:47:40
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 16:48:57
"Az elektrohidraulikus szervokormány a már ismert hidraulikus szervokormány továbbfejlesztett változatát jelenti. A két rendszer közti különbséget a rásegítéshez szükséges nyomást biztosító hidraulikus szivattyú működtetési módja jelenti. Az elektrohidraulikus szervokormánynál elektromotor hajtja meg a szivattyút, melynek működése az igényelt kormányrásegítés mértékéhez igazodik. Amikor az autó áll vagy lassan halad, az elektromotor jobban meghajtja a szivattyút, hogy nagyobb legyen a rásegítés mértéke. Nagyobb sebesség esetén csökken a szivattyú fordulatszáma, mert ekkor nincs szükség rásegítésre. Az elektrohidraulikus szervokormány előnye a komfortérzet javításában rejlik, mert kis sebességnél a lehető legnagyobb rásegítéssel könnyíti meg a manőverezést, míg nagyobb sebességnél is precíz és határozott kormányzást biztosít. Ezenfelül üzemanyagot is megtakarít, mert csak akkor működik, amikor szükséges."
www.volkswagen.hu/volkswagen_koeruel/innovacio/m_szaki_lexikon/elektrohydraulische_servolenkung.html
belekotty 2010.07.07. 16:55:10
isti77 2010.07.07. 16:55:15
Ez a mai verzió.
A tegnapi nem egészen ez volt.
"...egy szemtanút kérdeztem meg, hogy volt-e sérült, és mi történt. Az ő elmondása alapján a Lada a felüljáró felől érkezett majd kanyarodott jobbra a Lehel útra Újpest irányába, amikor is egy gyalogos a Lehel úton átszaladt előtte. A Lada fékezett, de elveszítette uralmát az autó irányítása felett, a megálló padkájának ütközött,..."
Hova lett a maiból az a bizonyos gyalogos? Talán nem is volt ilyen?
Akkor egész más az egész, ez esetben csak az lenne a kérdés, hogy miért kell kiszínezni a történteket?
Állítólag mind a kettő tanú volt, de ki hazudott?
belekotty 2010.07.07. 17:03:06
Ja. Ami itt volt a blogon abból összeáll a kép, felpörgött a motorja így benyomta az automata váltójának kuplungját a Ladáján és kivette a kulcsot. Igy elment a szervója és becsukott a kormányzára. :-))))
efhábé 2010.07.07. 17:12:26
igen, pont erről pofázott xaba99 is, meg én is. Emiatt szóltál be hagymának is, hogy nem ismeri a saját kocsiját, mert azt mondta, hogy az övében nincs kuplung.
továbbá megkérdezted ezt is:
"Melyik az az automata váltós kocsi amelyiknek van kuplungja? :-))"
Aztán meg ezt írtad:
"Tudom hogy van kuplung, csak nincs kuplungpedál az automatat váltónál, ahogy az a majom írta akibe belekötöttem."
Először talán döntsd el, hogy van-e vagy sem.
VAN OLYAN AUTOMATA, aminek nincs kuplungja. Egyelőre ráadásul ez a legelterjedtebb automata-fajta, úgy hívják, hidraulikus nyomatékváltó. Ennek az az érdekessége, hogy a váltó nem oldható szerkezeten keresztül csatlakozik a motorhoz, hanem állandó kapcsolat van köztük, az erőátvitelt pedig olajjal oldják meg (újabb váltókon direkt fokozaton van fizikai zárás, hogy az olaj okozta veszteséget kiküszöböljék).
Az újabb automata megoldások viszont kuplungosak, pl. a kétkuplungos DSG rendszerű váltók, vagy a jóval egyszerűbb "parasztautomaták", ahol egy sima manuális váltóra raknak rá két elektromotort, az egyik a kuplungot emeli ki, a másik pedig a fokozatválasztást végzi, ilyen van pl. a smartban vagy a psa kiskocsijaiban.
Akvyr 2010.07.07. 17:25:27
Kemény poszt.
J.G. 2010.07.07. 17:29:28
"streetfighter" 2010.07.07. 17:39:48
Az a szomorú, hogy ez valakinek nem természetes.
Hála istennek semmi "extrát" nem követelt tőle a sors.
Ha pedig már jó páran láthatóan a bajba jutottak segítségére siettek, akkor a többiektől nem kell elvárni, hogy mindenki megálljon segíteni, mert sokan nincsenek tisztában a segítségnyújtás szabályaival, úgy ahogy a posztoló sem volt.
belekotty 2010.07.07. 17:44:16
A funkcionális dislexia korrigálása élemedett korban is leheccséges, csak egy jó logopédust kell keresned!
J.G. 2010.07.07. 17:44:35
Haveromnak volt 120-a, annak egyszer rossz volt a gyújtáskapcsolója, és nem állt le a motor, csak ha egy bizonyos irányba feszítette a kulcsot leállításkor. Ezt a Móricz Zsigmond körtéren mutatta meg nekem, kb 50 méterrel balkanyar előtt. Kivette a kulcsot, "látod, megyünk?", és tényleg mentünk, csak nem kanyarodtunk. Viszont legalább volt fékszervó, mert a motor nem állt le.
Csak a sztori kedvéért írtam le.
TH 2010.07.07. 17:52:15
belekotty ezt írta:
"@hagyma: "mondjuk az enkocsimon nincs kupling se:)" :-)) Hehehe.. hát akkor sokat tudsz róla..."
Én ezt akkor úgy értettem, h. akkor sokat tudhat a kuplung kinyomásáról, mert hogy épp arról volt szó, h. hagyma azt írta, h. a kuplung kinyomásától gyorsulhat a kocsi. Szal én belekotty fenti kommentjét úgy értettem, h. a kuplungpedál kinyomására gondolt, h. arról tudhat sokat hagyma, nem pedig arra gondolt, h. ne ismerné az autóját, ami jó eséllyel a hagyományos automata, tehát valóban nincs kuplungja.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.07.07. 17:52:23
a kuplung nem egyenlő a kuplungpedállal.
ha kuplungot írsz, arra gondolunk. ha feketét írsz sem fehérre fogunk gondolni.
az, hogy tudatlan vagy, vagy csak ennyire pongyolán fogalmazol, irreveláns, de a saját bénaságod miatt nem kellene másokkal személyeskedned.
belekotty 2010.07.07. 17:57:34
Te is mennyé már logopédushoz és tanuld meg értelmezni is amit olvasol!
Az egész vita azzal kezdődött hogy a hibás fgél azzal védekezett hogy BERAGADT A GÁZPDEÁLJA, mire többen mondták hogy akkor miért nem NYOMTA BE A KUPLUNGOT! Ráadásul egy LADÁRÓL volt szó, mire te idehoztad az AUTOMATA VÁLTÓT.
Na akkor most menj el egy olyanhoz, aki nem csak olvasni tud, hanem meg is érti azt és ELMAGYARÁZZA neked!
TH 2010.07.07. 17:59:35
belekotty, ugye nem veszed túl komolyan? :))
Bobby Baccala 2010.07.07. 18:04:34
troll hegyek...
belekotty 2010.07.07. 18:08:14
@Bobby Baccala: Ki a faszt érdekel hogy téged nem érdekel? :-))
rodeo 2010.07.07. 18:12:44
(---Flúgos Buszos---) 2010.07.07. 18:14:21
Peti80 2010.07.07. 18:22:33
Rahsid 2010.07.07. 18:37:19
''autónepper.'' 2010.07.07. 19:03:00
@belekotty: te meg szerintem azt se tudod mit beszélsz. kocsit még autós magazinba se lattál.
1xer volt egy olyan hogy srác elesett a motorjával kb 5-6 autóval előttem MINDENKI elment mellette nekem se kellet több. haverom jött mögöttem a saját kocsijával fogtuk keresztbe álltunk én a szembe forgalmat spanom meg mögöttünk jövő forgalmat és senki nem ment utána el a földön fekvő gyerek mellet:)(régi audi a8asal voltam ő meg egy omegával) érdekes csak nekem jutott eszembe hogy nem kellene hagyni hogy a srác mellet aki ott feküt tehetetlenül mindenki mennyen el?
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.07. 19:03:01
És a BKV-t? :DD
b-max 2010.07.07. 19:09:40
Azért egy szint/árnyalatot mondhatnának a szemtanuk...
nem a ladáét...
csak azért, mert igy tisztábban látnánk a dolgokat.
vlgymir 2010.07.07. 19:14:25
Ebben az írásban nem az a kulcs, hogy hogy működik a Lada, hanem valami más: HOGY a sofőr, és még sokan mások elmulasztották a KRESZ-ben leírt kötelezettségüket teljesíteni.
Na technnika-huszárok, ezt mivel magyarázzátok??
U.i: Sok évig vezettem Ladát, ragadt be a gázpedál, mert a bovden el tud koszolódni, ha nincs karbantartva. Ilyenkor a rutinos sofőr a lábával visszahúzza, és kész.
vlgymir 2010.07.07. 19:16:35
''autónepper.'' 2010.07.07. 19:20:02
l69 2010.07.07. 19:26:09
Befecskendezős motoroknál a leszabályzás miatt nem szükséges azonnal elvenni a gyújtást, karburátorosnál még nem próbáltam meddig pörög fel, nem is fogom ezt próbálgatni.
fennakadt gázpedálnál bármi ami épp eszetekbe jut jobb mint száguldozni tovább.
Gyújtást épp annyira elég levenni hogy még ne legyen kormányzár.
Amíg az autó gurul, jól lehet kormányozni szervó nélkül is, ha nem ARO.
Terry Wrist 2010.07.07. 19:40:12
efhábé 2010.07.07. 20:25:01
Ja, az originál asztalon a böszme idiótát értettem, az óraszerkezeteken meg az autókat.
A magyar szavak jelentése meglehetősen kötött, ha te ezzel nem vagy tisztában és emiatt nem értenek meg, akkor nem feltétlenül a másik a hülye...
Ja, megjegyzem, a dyslexia betűtévesztést jelent, te, gondolom, a funkcionális analfabétizmust értetted alatta. No comment...
efhábé 2010.07.07. 20:26:32
efhábé 2010.07.07. 20:28:55
belekotty 2010.07.07. 20:39:49
pirostulipan 2010.07.07. 21:11:48
Frigyesmester 2010.07.07. 21:16:55
efhábé 2010.07.07. 21:27:27
A kuplung, amit folyamatosan emlegettél, nem azonos az azt működtető kuplungpedállal.
Az, hogy nem beszéled tisztességesen a magyar nyelvet, nem feltétlenül az én fejem koccolásáról árul el bármit is. És most talán fejezzük be, napnál is világosabb, hogy annyit értesz ehhez (úgy a magyar nyelvhez, mint a funkcionális zavarokhoz, továbbá a váltókhoz) mint egy jólfejlett poloska. Rugózz tovább a kuplungtalan kuplongos váltódon egyedül.
misitcom 2010.07.07. 21:37:18
Interlock (törölt) 2010.07.07. 22:10:19
TH 2010.07.07. 22:46:57
pirostulipan 2010.07.07. 22:53:47
Deszkás 2010.07.08. 08:26:41
cso zsi 2010.07.08. 08:55:37
A kőgömbök ott még csak aszfaltba épített fényvisszaverők. A megálló áthelyezésekor megszélesítették a síneket, és az "egyenesen" haladóknak egy erős balost kell húzni, amikor a Kikától a Nyírő felé mennek tovább a Lehelen.
A belső sávosok belógnak a villamos űrszelvényébe.
Bobby Baccala 2010.07.08. 10:00:01
jobbulást a nővérednek! remélem teljesen felépül.
sajnos a hozzászólásokból keveset fogsz megtudni, mert a sok agydonor egészen más irányba vitte el az egész témát!
J.G. 2010.07.08. 10:02:03
taddeus 2010.07.08. 10:04:52
Kósza 2010.07.08. 10:25:33
isti77 2010.07.08. 10:33:01
A végeredmény szempontjából sajnos nincs jelentősége, de azért nem ártana tudni (már csak a jogi következmények miatt sem), hogy a saját f.szsága miatt (illetve, a "beragadt gázpedál" miatt) gázolt el embereket a ladás, vagy azért, mert szabálytalanul átszaladt előtte valaki, és az ő elgázolásának az elkerülésére tett kísérlet végződött így.
Tehát: vót gyalogos az úttesten vagy nem vót?
(---Flúgos Buszos---) 2010.07.08. 13:28:25
pirostulipan 2010.07.08. 18:31:09
Cheap Charli 2010.07.08. 20:33:47
l4ci 2010.07.09. 08:14:15
kalandfereg 2010.07.09. 14:19:19
jobbulast!!!
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.11. 01:23:06
tudom gyorsan irok es ne fejtme ki
egy elbaszott kanyarba bemegy elotte rafekezel ha kell visszadugod es nyomod a kibaszott gazt es kihuzod a kanyarbol
ha elcseszted a sebessget mindent megtehetsz de nyomd ki a kuplungot es ne allits le a motort. fekezz dugd vissza hava n idod
mert minden fele tapadasok es stb miatt szabadonfuto jarmunel meg nohet is a sebesseg, barmilyen meglepo
nem ha megy fel a hegynek bassza meg mar
azert mertem megemliteni mert az elso kommantekben tobben dicsekedtek, hogy ha' beragadt a gaz kinyomtam a kuplungot es levettem a gyujtast
a meseben
koszonom a figyelmet
ennyi
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.11. 01:26:28
maximum a valtasig villamgyorsan
igen kuplungpedal nincs a kocsimon
gazzal valtok
vezettem mar olyat is amit a kormanyon
de legutoljara
tolem mindenki ugy vezet a kanyarban ahogy akar
halaegnek van kozottunk parezer km igy bajban nem leszek
Halálos_fogkefe 2010.07.11. 16:04:45
ha kiveszi sebességből akkor ugye megint van vákuum mert megy a motor. de ha padlógázon egyesbe (ahol a legnagyobb nyomaték mérhető a kerekeken) padlóféket nyom, akkor is meg kell állnia a kocsinak. még egy 30 éves ladának is.
az persze más kérdés hogy ha kanyar közben jön rá hogy sok lesz és nyom egy satuféket akkor megelőzi a kocsi segge az elejét.
TH 2010.07.12. 11:29:16
Most komolyan, és mégis, azt akarod mondani, hogy ha az autó halad SÍK úton, és kinyomom a kuplungot, akkor attól gyorsulhat?
Ha igen, akkor meséld már el, kérlek szépen, hogy mi alakul át olyankor mozgási energiává!
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2010.07.13. 18:46:06
TH 2010.07.13. 20:12:57
Ennyit akartam csak mondani. Sík úton lassulni fog, csak jóval kevésbé, mint motorfékkel. De azért van épp elég dolog, ami úgy is lassítja az autót. :-)))
pirostulipan 2010.07.15. 19:28:05
TH 2010.07.15. 21:45:10
És hogy van szegény, ha nem vagyok indiszkrét?
biorobot (gyönyörű fosbarna) 2010.07.17. 23:28:44
@Aabroncs: attól, hogy megszűnik egy fékező erő, még nem fogunk gyorsulni, remélem ez józan ésszel belátható.
KolomparVinetu 2010.08.02. 12:16:48