Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mit tegyek, ha balesetet látok?

2010.07.09. 13:45 :: SilentSound

[Frissítve: 2010. július 9. 16:44]

Figyelem, értelmes és hasznos poszt következik, nem az egysejtűeknek való. Pontosabban ajánlom az ő figyelmükbe is, mert ha képesek megjegyezni ezt a néhány dolgot, baj esetén akár életet is menthetnek vele. Doki összefoglalóját különösen ajánlom mindenki figyelmébe.

Az utóbbi időben több poszt foglalkozott már balesetekkel, ahol voltak olyanok, akik segíteni szerettek volna, de nem tudták, miként tegyék ezt és mi lenne a megfelelő viselkedés egy ilyen helyzetben.

Szeretném most megosztani veletek egy átfogó írás keretében az általam legfontosabbnak tartott és a közlekedésben részt vevő, de nem szakemberek által is kivitelezhető tevékenységeket, amivel a leghatékonyabban segíthetünk egy ilyen szituációban.

Én magam nem vagyok tűzoltó, de évekig dolgoztam, mint sajtófotós elsősorban baleseteknél, láttam egyet-mást, de azóta is tűzoltó-mentős körökben mozgom, van valamennyi rálátásom a dolgokra.

1. Megállás

Ha balesetet látsz, legyen a legelső dolog, amire figyelsz, hogy hogyan és hol állsz meg. Ha az útra roncsok, sérültek, vagy más akadályok kerültek, megfelelő távolságban állítsd le az autót, úgy, hogy azt mások is észrevehessék, hogy legyen idejük megállni és elkerülhető legyen egy újabb baleset.

Tudom, hogy a tenni akarás és az izgalom miatt sokan azonnal kiszállnának segíteni, de ha a helyszín nincs megfelelően biztosítva, akkor még sokkal nagyobb baj keletkezhet, mint ami már van. Ha van velünk más személy, akkor küldjük el valamilyen távolságra figyelmeztetni az autósokat, esetleg elakadásjelző háromszöggel is, ha ez szükséges.

Előfordulhat, hogy a nyomok megőrzése érdekében, jobb, ha keresztbe állítjuk a kocsinkat az úton. Ezt ne féljünk megtenni, nem jó úgy ápolni a sérültet, hogy a kamion ott “centizi ki” az utat a fenekünkben: hallottam olyan kamionosról, aki meg akarta “közölni” (a kerekek közé venni az úton fekvő halottat, mert neki sietős volt, “az elhunytnak meg úgyis mindegy”).

Ha az út biztosítva van, mérjük fel a helyszínt, nézzük meg a sérülteket, vegyük szemügyre az érintett járműveket, az egyéb veszélyeket (pl. kidőlt villanyoszlop, olajfolt az úton, stb.).

2. Segélyhívás

Ezt még a legbátortalanabbak is megtehetik, igazából ez az egyik legfontosabb és nagyon gyakran nem megfelelően elvégzett feladat.

Milyen számot hívjunk? Gyakran problémát okoz, hogy kit is kell hívni. A leghasznosabb, ha vagy a 104-en a mentőket, vagy a 105-ön a tűzoltókat hívjuk. A 112 nálunk a rendőrségen csörög: nem leszek népszerű, de a rendőrséget ajánlom a legkevésbé, sok rémtörténetet hallottam már rendőrségi diszpécserről, aki megkérdezte a balesetet szenvedett kocsi színét/típusát/rendszámát, de a sérültek álloptáról, a baleset egyéb jellemzőiről nem tudott érdemlegeset mondani a mentőknek/tűzoltóknak.

Nyilván a hívott szerv a saját szakmájából fog a legtöbbet kérdezni, de a mentők/tűzoltók jobban rálátnak egymás tevékenységére. A szervek egymást is értesítik, a mentők majd riasztják a tűzoltókat és a rendőröket is, ha kell.

Mik szükségesek egy pontos és szakszerű jelzés adásához:

Mentőknek fontos:

  • sérültek száma
  • látható sérülések fajtája, súlyossága, de pl. kommunikálni lehet-e a sérültekkel (sokszor aki csendben van, annak van a nagyobb baja, a jajveszékelő ember legalább eszméleténél van)
  • vajon látjuk-e szükségét esetleg majd tűzoltói beavatkozásra (ha csak már önmagában a járművek forgalmi akadályt képeznek, már szükséges a tűzoltók beavatkozása, de ha a roncsolódás miatt a légzsákok is nyíltak, akkor is javallott a tűzoltói beavatkozás az esetlegesen még ki nem nyílt legzsákok miatt).

Tűzoltóknak fontos:

  • láthatóan szükséges-e műszaki mentés (kocsi az árokban, jármű súlyosan
  • roncsolódva, sérült beszorulva, kamion alatt másik gépkocsi)
  • üzemanyagfolyás, veszélyes áruval rakott jármű, tűz
  • egyéb veszély: pl. autó fennakadva a szakadék melletti korláton, jeges útszakasz, kidöntött gázcsap miatt gázömlés, villanyvezeték a földön, stb. Ha ilyen előfordul, akkor előfordulhat, hogy gázművek/síkosságmentesítés/áramszolgáltató is kell a helyszínre sürgősen.

Mindenkinek fontos:

  • pontos helyszín: sokszor csak azt tudjuk, hogy egy X falu után az Y úton valahol, de ha lehet km-szelvény pl. az autópályán, különös tekintettel hogy melyik irányban történt (pl. M1, 45 km, a Budapest felé vezető oldal - ezt az autópályások tudnák megmondani milyen sokszor nem/rosszul adják meg a bejelentők)
  • megközelítés: ha látjuk, hogy hosszú-hosszú kilométerekre beállt a forgalom, de épp a közelben egy kereszteződés/bekötőút, akkor mondjuk el, így a mentők/tűzoltók akár a forgalommal szemben is, de könnyebben meg tudják közelíteni a baleset helyszínét (autópályán ez rutin dolog)
  • ha a helyszín meghatározása nehéz (nem számozott út, mevezetes hleytől távoli helyszín), akkor küldjünk valakit a mentőegységek elé egy definiálható helyre, aki majd elvezeti a segítséget a helyszínre
  • ha van alkalmasnak tűnő hely helikopter leszállásához, akkor azt is jelezzük, ha szükséges

Nagyon fontos a higgadság, jártam olyan balesetnél egy autópálya felhajtónál, ahol a helyszínen tartózkodók mondták, hogy értesítették a mentőket/tűzoltókat, de csak annyit láttunk, hogy a szirénázó segítők sorra mind elhaladtak mellettünk az autópályán, mert rossz lehajtót adtak meg nekik izgatottságukban. Súlyos perceket jelentett ez a baki, azóta nem bízok ilyenben senkinek, inkább leadom mégegyszer a jelzést, megerősítve a címet.

3. Előkészítés

A sérültek ellátása előtt nagyon jó, ha kerítünk magunk mellé segítő személyeket és eszközöket. Ha látunk rátermett, segíteni hajlandó személyeket, akkor határozottan kérjük meg őket és vállaljuk fel a “parancsnok” szerepét, csak így lehetünk képesek hatékonyan kezelni a helyzetet. Kerítsünk legalább egy tűzoltó készüléket: ha nekünk nincs, akkor állítsunk meg egy buszt, vagy teherautót, azokban kötelező lennie.

A sofőr át kell, hogy adja kérésünkre, ha nem teszi meg, azzal megvalósítja a “segítségnyújtás elmulasztását”, ami bűncslekmény, már nem egyszerű szabálysértés (erre hívjuk is fel a figyelmét, ha nem akarja átadni, mert pl. siet). Jó tudni, hogy ha az autótulajdonos elhasználja a saját tűzoltó készülékét akkor ennek a készüléknek a töltésének az árát a saját kötelező gépjármű-felelősségbiztosítója megtéríti, természetesen a bonus/malus lerontása nélkül (akkor is, ha sikertelen az oltás).

Talán ez az egyetlen olyan eset, amikor az KGFB a szerződőnek térít és nem egy másik károsultnak. Ehhez szükséges egy tűzoltói igazolás, amit a helyszínre érkező beavatkozó egység parancsnoka megad a beavatkozás után. A tűzoltó készüléket tegyük gyorsan hozzáférhető helyre, ha kell ne kelljen rohangálni utána.

Kerítsünk valamilyen pokrócot, takarót, kötszereket, ezekre szükség lesz. Keressünk megfelelő helyet a mozgatható, könnyebben sérülteknek, vigyük őket az árokpartra, ültessük/fektessük le őket biztonságos helyen. Közben a közelben álló autókat parancsoljuk hátrébb, hogy a megérkező mentőknek és másoknak legyen hol megállni!

4. Beavatkozás

Elsősegélyt csak az nyújtson, aki tudja mit csinál és meg is meri tenni. Már az is nagyon nagy segítség, hogy megakadályozzuk a további bajokat (helyszín biztosítás), beavatkozó szervek értesítése, stb. Kis műszaki érzékkel rendelkezők jó, ha áramtalanítják a járműveket az akkusaru eltávolításával, ugyanis feltételezhető, hogy a kocsik áram alatt vannak, ami a baleset után percekkel is tüzet okozhat.

Hason fekvő sérülthöz ne nyúljunk, ahogy a kocsiból se vegyünk ki senkit, de a kommunikációra képes, könnyebb sérülteket leültethetjük a padkán, vagy az árokparton. Jártam olyan balesetnél, ahol az autó a sérültekkel az egyik árokban, míg az út másik oldalán a “segítők” kb 10-15 ember a túloldalon várta a segítséget. Senki sem mert közülük csinálni semmit, csak álltak és néztek ki a fejükből.

Mivel tűzoltói szemszögből van a legnagyobb rálátásom a balesetkre, ezért szót ejtenék a kigyulladt járművek oltásáról is, röviden. Személygépkocsikban leggyakrabban spray formátumú “tűzoltó készülékekkel” találkozhatunk, ezek csak nagyon korlátozottan, apró tüzek eloltására alkalmasak, ha megtehetjük, vásároljuk 1, de inkább 2 kg-os porral oltó készülékeket. Ezekkel sokkal nagyobb eséllyel vehetjük fel a harcot egy tűznél. Ezek a készülékek porral oltók max. 15-20 másodpercnyi folymatos oltást tesznek lehetővé, ezért ésszel kell használni őket.

Fő szabály, hogy szakaszosan oltsunk, ne nyomjuk neki, “mint süket a csengőt”, mert akkor ugyan eloltjuk ideiglenesen a tüzet, de ha visszagyullad, akkor már nem lesz mivel oltani. Rövid fújás után, a por elszállása után nézzük meg az eredményt. Ha van még kis láng, akkor nyomjunk még egy kis adagot és ismételgessük ezt amíg szükséges. Az oltópor a felületet nem hűti, csak elzárja a éghető anyagot az oxigéntől, ezért gyakran számítani kell a visszagyulladásra.

A spray-k ezzel szemben erősen hűtenek is, azonban lefolynak a felületről, így kis kiterjedésű tüzeknél hatékonyak lehetnek, de nagy felületeken kevésbé. A kamionokon sokszor nem is egy hanem több készülék, ráadásul gyakran nem is 6, hanem 12 kg-os készülék található, ami lényegesen növeli esélyünket a tűz megfékezésére.

Még valami: nekem igényem lenne egy magasabb fokú elsősegélynyújtási tudásra. Ha akadnak itt páran, akik szintén szeretnék képezni magukat egy kicsit, akkor írjanak és megpróbálok összehozni egy valamiféle oktatás/tanfolyam-félét, hogy merjünk is csinálni valamit.

És még valami: nekem nagyon sok időbe került, amíg uralni tudtam a baleseteknél előbukkanó sokkot, ahogy sokan mások is hasonlókat írnak. Nagyon meg tudja viselni az embert ha belecsöppen egy ilyen helyzetbe, de koncentrációval elkerülhető a pánikolás, csak hideg fejjel lehet segíteni másokon. Ne hagyd, hogy a pánik uralkodjon el rajtad, legyél profi, magabiztos, és próbálj meg higgadtan cselekedni.

Balesetmentes közlekedést mindenkinek!

 Jöjjön egy kis frissítés hozzá:

A porral oltó töltésével kapcsolatban a poszt írásánál rákérdeztem a legnagyobb hazai biztosítónál, hogy jól tudom-e a térítéses dolgot és ők is megerősítették, hogy mindenkinek a saját KGFB biztosítása alapján is meg tudják téríteni a töltés árát, függetlenül, hogy sikeres volt-e az oltás, vagy nem, illetve, hogy érintettek vagyunk-e az esetben, vagy sem. Érthető az indok is: a tűz szinte mindig vagyoni kárral és személyi sérüléssel jár, amit jó eséllyel valamelyik (másik) biztosító térít esetleg, így a biztosítók egymás kárát/kifizetéseit csökkentik a tűz esetleges megakadályozásával.

A keresztbe állást olyan esetekben lehet és kell elvégezni, amikor ez veszélyt nem jelent (nem éjjel, kanyarban), viszont az áthaladó autók a sérülteket, a mentést akadályoznák és a nyomokat megsemmisíthetnék. Természetesen egy koccanás esetén ostobaság lenne ezt csinálni, de senkinek sem hiányzik, hogy egy áthaladó autó kereke elól kipattanó alkatrész fúródjon az arcába / akármilyébe, vagy hogy elüssék, amint hátra lép egyet. Nem kell foglalkozni a háborgókkal, mert biztosan lesznek ilyenek. Ha határozottan lépsz fel, nem ugrál senki.

A hason fekvő ember kezelése eléggé nehézkes, amennyiben gerincsérülése van, akkor nagy a veszélye a további, visszafordíthatatlan folyamatoknak, ha forgatjuk. A mentők is először rögzítik a gerincét (KED-mellénnyel) és csak utána kezdik el mozgatni. Ugyanezt használják a kocsiból kiemelésnél is. Alapszabály: ha nem vagy biztos abban, amit csinálsz, akkor inkább ne is csináld.

Velem is előfordult már többször, hogy nem vette fel a telefont a mentő/rendőr/tűzoltó. Ilyenkor meg lehet próbálkozni azzal is, hogy egy társszervnek szólunk, miközben esetleg megkérünk valakit, hogy próbálja továbbra is a másik számot. Ha csak a tűzoltókat is, de sikerült elérni, akkor nyert ügyünk van, mert át tudnak szólni a társszervnek (nem a pulikus vonalakon érik el egymást, zárt rendszerük ven, természetesen), még ha épp rájuk nincs is szükség. Komolyabb balesetnél, ha úgy látjuk inkább “riasszuk rá” a tűzoltókat is, abból nagy baj nem lehet, illetve sokkal nagyobb a gond, ha a 10-15 perc múlva megérkező mentők hívására indulnak csak el: belátható ez mennyi időveszteséget okozhat.

A szívmasszázsról sokan sok félét gondolnak. Igaz ugyan, hogy nagyon gyakran törnek a bordák a szakszerű szívmasszázstól, de erő nélkül nincs értelme az egésznek. Ez benne van a pakliban. A törött borda beforr, a megállt szív pár perc múlva menthetetlen. Úgy tudom, hogy van olyan új tren, ami szerint belégzéssel már nem kell foglalkozni, a tüdőbe a szívmasszázs során jut megfelelő mennyiségű levegő, így koncentráljuk csak arra (megerősítésre vár ez az infó).

Az át nem adott tűzoltó készülékkel kapcsolatban tudom mondani, hogy ha elsőre nincs is sok kedve átadni, de ha közlöd vele, hogy az bűncselekmény, akkor lehet, hogy meggondolja magát. Megjegyzem a segítségnyújtás almulasztását elkövetheti az az ablakból bámészkodó lakó is, aki lát egy balesetet az utcán és nem lrtesíti a mentőket, nem segít a bajba jutottakon, tehát még csak közlekedni sem kell.

Tűzoltó készüléknek én 2 kg-os porral oltót javaslok, az számomra a megfelelő kompromisszum a teljesítmény / méret / ár tekintetében. 5-6 ezer forint körül már normálisat lehet kapni.

Az autópályás helymeghatározással kapcsolatban nálunk is vannak kis zöld matricák a szalagkorlát oszlopain, de azok (ha jól tudom) csak a 200 m-eket jelzik, azaz minden 4. oszlopon van. A pontos hely a km-kő és a +200 +400, stb szelvényből adódik. Az autópálya elválasztó sávjában a narancssárga sátortető-szerű táblák is a km-eket jelölik, csak a helikopterek számára is látható módon, ha valaki esetleg nem tudta volna.

79 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó baleset szakértő rendőr veszélyes mentő tűzoltó gázolás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nevem nick 2010.07.09. 13:50:53

Az első értelmes poszt ezen a blogon!
Még több ilyet!

old bahaman 2010.07.09. 14:02:29

Szuper poszt. Engem érdekelne a tanfolyás.

FaZon 2010.07.09. 14:02:59

Ebből lehet tanulni.Nagyon jó a poszt.

Leadfoot 2010.07.09. 14:08:18

Nagyon jó poszt!

"Elsősegélyt csak az nyújtson, aki tudja mit csinál és meg is meri tenni."

Végre valaki leírta... még anno 1x éve, mikor vezetni tanultam, az eü. ismeretek órát egy mentőtiszt tartotta, aki lelkiismeretesen tanított is pár dolgot, nem csak ledarálta a sok hülyeséget.
Na ő mondta, hogy ha elkezdi valami kontár a szívmasszázst, könnyen lehet, hogy többet árt vele. A kereskedelmi tévék híradóiban meg folyton akkora ökörségeket beszélnek erről, hogy szörnyű.

_ng_ 2010.07.09. 14:10:03

Hm. A "hason fekvőhöz ne nyúljunk" kitételt nem értem. A "nézzük meg a sérülteket" pedig elég rövidre sikerült. De minden további észrevétel helyett:
mentok.blog.hu/2010/01/19/felnott_alapszintu_ujraelesztes_bls_1

Leadfoot 2010.07.09. 14:17:58

112-vel nekem konkrétan van rossz tapasztalatom is.

2000-ben vagy 2001-ben úgy adódott, hogy szemtanúja voltam egy súlyos balesetnek. Tőlem pár száz méterre, de kissé magasabban fekvő területen (nem láttam jól oda - ez később lényeges lesz) egy srác robogóval elesett.

Ha szép nyugodtan írja/mondja az ember, akkor könnyű tudni, mit kell tenni, de ott és akkor egy másodpercre leblokkoltam. AZ első szám, ami eszembe jutott a 112 volt. Mobil elő (akkor még csak pár hónapja volt meg), tárcsáz.
A diszpécser azt kérte, menjek oda, és nézzem meg, milyen állapotban van a sérült. Mondtam, hogy kicsit távolabb van, és marha nagyot esett, de ő erősködött.

Fogtam, letettem - közben kicsit magamhoz tértem - és tárcsáztam a 104-et. Azonnal esetkocsit küldtek.

A balesetet szenvedett srácot még bevitték a kórházba, de pár óra múlva meghalt.

Azóta tudom, hogy az ember a monitor előtt a székecskéjében ülve tudhatja mit kell tenni, sőt, szájhősködhet, hogy majd ő intézkedik, vezényli a helyszínt a segítség megérkezéséig, de mikor éles helyzet van, akkor azért nem pontosan úgy megy minden, ahogy az ember elképzeli, és rohadtul gyorsan tudnak történni a dolgok.

(---Flúgos Buszos---) 2010.07.09. 14:32:46

Én egyet tudok,hogy sérülthöz soha nem megyek oda,inkább hívok segítséget,meg biztosítóm a helyszínt,mert még a saját véremtől is rosszul leszek,és nem tudok mit tenni ellene.

Fél óra után már a Kórházi szagot sem bírom,injekciók után meg 10 perc adásszünet van nálam.

Én inkább nem megyek oda,mert a végén még engem is be kell vinni a Kórházba,így inkább nem tartom a fel az embereket.

Rahsid 2010.07.09. 14:34:06

Korrekt kis írás, és felettébb hasznos.
Azt a kamionost meg megnézném aki csak úgy kerekek közé venné az elhunytat.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 14:39:43

Rendőrségi dizspécser...

Városligetben találtunk egy gyereket. Olyan 3 éves lehetett, szó szerint kukázott. Szülő sehol a közelben. Már vagy 7-8 emberrel ácsorgunk ott a gyerek szüleit keresve, de csak nem akarnak előkerülni.
Mondom ok, akkor hívunk egy járőrt. Felhívom a 107-et. Vázolom a történetet:

- Üdvözlöm! Találtunk egy kb. 3 éves gyereket a Petőfi Csarnok és a Vajdahunyad vára között.
- Hol pontosan?
PeCsa és a Vajdahunyad vár közötti részen félúton.
- Mondjon egy házszámot!
- Azt innen nehezen, mert a legközelebbi ház majd 800 méterre van. De nem lehet eltéveszteni, mert A Petőfi Csarnok és a Vajdahunyad vára között vagyunk.
- De akkor is mondjon egy házszámot....

Küldött egy gépkocsizó járőrt, akik után úgy kellett utánuk menni a PeCsa-hoz, mert majdhogynem ki sem szálltak!!!

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 14:43:42

Találtam melót, amolyan kötetlen, testhez álló és még élvezhető is!!!!

jobline.hu/hu/allas/fc-6703/durex-teszter-%28x%29-allas-.aspx

:DDDDD

josip 2010.07.09. 14:44:45

Üdv!
Nagyon jó a poszt, csupán két kérdésem lenne. Lényegtelenek, és nem szőrözni akarok, csak érdekel.
1, Megállás
Négy kresztanfolyamon voltam már, és mindenhol elmondták, hogy balesetkor semmiképpen sem állunk keresztbe az úton, mert ezzel egyrészt jogtalanul akadályozzuk a közlekedés többi résztvevőjét, akiknek amúgy is meg kellene állni segítséget nyújtani, másrészt akadályozzuk a kiérkező szerveket (mentő, tűzoltó, rendőr, esetleg katasztrófavédelem) a felvonulásban, megfelelő helyen történő megállásban. Szabály szerint szabályosan parkol út szélén, elakad3szög kihelyez, esetleg elakadvillogó.

2, Előkészítés
C-n és D-n is hangsúlyozták, hogy az elhasznált tűzoltópalack újratöltését/kicserélését a vétkes fél biztosítója fizeti, ezért mindenképpen meg kell várni a helyszínre kiérkező rendőrt, aki jegyzőkönyvet vesz fel az elhasznált eszközökről.

Fikát nem kérnék, tudom, hogy hülye vagyok. Ha valamit nem jól tudok, kérem helyesbítsetek.

Ha valami még megböki a szemem, folytatom. :)

És még egyszer kösz a posztot, jólesett!

1kutya 2010.07.09. 14:45:21

@Rahsid: én inkább pofánbasznám egy kerékkulccsal...

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.07.09. 14:46:37

@josip: Szerintem a posztíró nem mereven a szabályokhoz ragaszkodva, sokkal inkább életszerűen írta le az egyes lépéseket. Gondolok itt főleg pl. a keresztbe állásra.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 14:46:50

@Mityu:

Jájjj ezt nem ide (Silent lécci töröld majd a offtémába valót ezzel együtt) :))

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 14:52:40

"A kamionokon sokszor nem is egy hanem több készülék, ráadásul gyakran nem is 6, hanem 12 kg-os készülék található, ami lényegesen növeli esélyünket a tűz megfékezésére."

Ez csak abban az esetben igaz, ha a kamionos hajlandó megállni és használni is a készüléket. Mert eddigi tapasztalatom sajnos az, hogy a füstölő autó mellett csak kurvaanyázásra fussa legtöbbjénél...

cso zsi 2010.07.09. 15:00:01

"pontos helyszín: sokszor csak azt tudjuk, hogy egy X falu után az Y úton valahol, de ha lehet km-szelvény pl. az autópályán, különös tekintettel hogy melyik irányban történt (pl. M1, 45 km, a Budapest felé vezető oldal - ezt az autópályások tudnák megmondani milyen sokszor nem/rosszul adják meg a bejelentők)"

Mégis, kis hazánkban honnan tudnánk, hogy hol vagyunk épp?
Elhagytam Lajosmizsét, vagy haladok az M1-en? Ha nincs miért nézegetnem a kilométertáblákat, nem teszem.
Mire emlékszem? Kb 50-60 kilométert haladtam, amióta kijöttem a városból. Ez nem támpont.
Bezzegországok egyikében, Hollandiában találkoztam a következővel: az 50 méterenként kihelyezett útszéli műanyagkarókon rajta volt, hogy ő melyik kilométerszelvény hanyadik métere. Ahol sebességkorlátozást is kitette a pályán, ott még az is rákerült kis matricás kép formájában. Gondolom, 50-100 forintos költségnövekedésről lehet szó.
Mentők? Nem balesethez, hanem házban lakó beteghez hívtuk őket Bp-n. Az más sokaknak okozott fejtörést, hogy kerületenként van egy-egy híres ember utcája, de amikor egy kerületben két azonos utca van, az általában nem vezet jóra. Az egyikben kb 500 lakó van, a másik a Népszigeten, Újpest felől megközelíthetően, de közigazgatásilag a XIII.-hoz tartozva.
Az egyik a Róbert K mentőbázistól két percre. Na honnan telefonáltak negyed óra múlva a mentősök, hogy nem találják a címet?

josip 2010.07.09. 15:00:16

@SilentSound: Ebben (szerintem) csak részben van igaza(d). Tapasztalataim alapján pont a hivatásos sofőrök szoktak megállni balesetnél, azok a bizonyos "kopaszkigyúrtmercis/audis/béemvés/etc" -k pedig úgyis vagy kikerülik, vagy nekiállnak anyázni meg hőzöngeni, hogy elkésik a szoláriumból.
A másik, amit írtam, a szervek kiérkezése is (szerintem) életszerűbb és gyakoribb a halottat közölő kamionnál, és ők valóban jogosan anyáznak, ha még plusz 30 métert kell futkosniuk szabadító-szerszámmal, hordággyal.

Bár biztos valóban van olyan helyzet, amikor érdemes keresztbe állni, így feltűnőbb akadállyal/jelzéssel megelőzni a további balesetet, bár véleményem szerint erre még mindig jobb a 3szög, vagy botra akasztott sárga mellény vagy fákly, mert ha egy későn fékező jármű ha csak egy kicsit is megtolja a keresztben álló autót, az sokkal negyobb kár mint egy eltaposott 3szög, ráadásul azt hiszem, hogy az akadályozó lesz a hibás...
Szerintem.
Vélemény?

rcfan 2010.07.09. 15:08:25

Köszi az írást! A poroltó és KGFB általi térítése sem volt eddig szerintem sokunk számára ismert.

Lásd: autozz.blog.hu/2009/09/11/akadalykent_kerulgettek_a_langolo_autot

Igen jó lenne egy interneten terjesztett lakosság által elvégezhető szintű elsősegélynyújtást oktató filmet készíteni. Hogy minél többen okosodhassunk életszagú bemutató által.

Egyébként ezt roncsokból történő kiemeléssel és poroltó használattal egybekötve egy tűzoltóorvos mutathatná be leghitelesebben a személygépkocsiban található kötszeres dobozra és szerencsés esetben a személygépkocsiban található oltókészülékre támaszkodva.

Apropó oltókészülék: milyet érdemes személygépkocsiban tartani?

Még egy kiegészítés: láttam balesetnél közelről már tűzoltót gépkocsit áramtalanítani. Ketten csinálták, egyik mondta, hogy "nyithatod" (a motorhátfedelet) - mivel felkészült a kézi oltókészülékkel az esetleges hirtelen beavatkozásra.

Ugyanis amikor a felnyitás során hirtelen levegőhöz jut a motortér, akkor csaphat fel belőle a láng. Azaz az áramtalanításhoz sem árt a készenlétbe helyezett tűzoltó készülék.

rcfan 2010.07.09. 15:12:34

Mégegy kérdés: autópálya baleset. Többször hallani olyat, hogy baleset történik a belső sávban. A segíteni szándékozó leáll a leállósávban, beszalad és elkezdi a mentést.

Egyszercsak 180-nal beleszágult egy vadállat és a sérült és segítője is súlyos sérülést szenved/elhalálozik.

Érdemes lenne arról is beszélgetni, ilyen esetben (autópálya egyik sávjában a baleset) hogy álljunk meg, mit és hány méterrel tegyünk ki a baleset elé, hogy a "Schumacher-jelöltek" nehogy még nagyobb kárt okozzanak a balesetesben és BENNÜNK (segítőben) egyaránt.

cso zsi 2010.07.09. 15:12:50

@1 Fószer: Az adott helyzetben másképp fogsz ehhez hozzáállni. Gondolom, sem a kedvesedet, sem a gyermekedet nem hagynád vérbe fagyni.
Meg fogod tudni oldani, még ha esetleg hánysz is közben. Nem "a vér látványa" lesz a legfontosabb akkor.

csak john 2010.07.09. 15:23:28

A tanfolyam emgem is érdekelne.
Az biztos, hogy az embrek bámulatosan hülyék tudnak lenni egy balesetnél. Gárdony után pest felé a felüljáróról lekanyarodó és a régi 7-es út találkozásánál egy régi peugeot telibe vert egy astrát oldalról. Az eset előttem kb fél-egy perccel történhetett egy decemberi ködös, fagyos éjszakán éjfél körül. Amikoe elmentem az összetört peugeot mellett, akkor szálltak ki belőle. Félrehúzódtam, vészvillogót felkapcsoltam, összeszedtem magam és odasétáltam. Közben még megállt mögöttük két autó és éppen egymást üdvözölték, merthogy cimborák. Azután elkezdték nézegetni a törött kocsit, miközben vérzett a két gyereknek a feje. Megkérdeztem, hogy hívták-e már a mentőket. A válasz az volt, hogy megpróbálták, de nem vették fel, majd pár perc múlva megint megpróbálják. A másik autósról semmit nem tudtak, csak azt, hogy arra felé repült el a kocsi (annak a sofőrje magánál volt, ránézésre semmi, de nem érezte a bal lábát). Ekkor belilult a fejem és a két másik kocsit elzavartam vészvillogózni a kereszteződés másik két irányába, megkerestem a másik kocsit, és közben még beszéltem a yarddal is. Lehet, hogy szerencsém volt, de a diszpécser profi volt, és csak a lényeget kérdezte. Miután kis türelmet kért amíg szólt a járőrnek, hogy hová menjen biztosítani és küldött mentőt is, utána meg nekem próbált segíteni telefonon kersztül. Utána volt vagy két óra, mire hazaértem, de még akkor is liftezett a gyomrom.

Rahsid 2010.07.09. 15:30:33

@1kutya: Így is fogalmazhattam volna, dehát
-gondoltam magamban- csak megteszi helyettem más. Nem volt kedvem elsőként trágárkodni. :)

szaGértő 2010.07.09. 15:34:53

@SilentSound: Én ilyen kor mindenképpen keresztbeállok, ha szükséges. Egyszer a sérült (elütöttek egy nénit) az országúton a felezővonalon feküdt. Ha nem állok keresztbe, akkor tuti rámennek a sietősek.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 15:44:41

@szaGértő:

Hungárián egy teherautó hivatásos alkesznek tűnő (amúgy józan) sofőrje azt hitte jópofi dolog forgalom irányítás (dugócsökkentés) közben azzal játszani, hogy centizgetve nekem irányítja a járművét.

Aztán csak annyit kérdezte milyen gyorsan tud kiszállni a vezetőfülkéből ha beillatosítok? :)))
Hát lehervadt a buta vigyor az arcáról... :DD

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 15:46:08

Amúgy az nem jutott el a buta fejében a tudatáig, hogy nem véletlen integetünk a tűzoltóval :))

Leadfoot 2010.07.09. 15:54:46

@csak john: Tavaly történt, hogy a tesóm ment motorral, mikor a ladás tata, aki mellett épp haladt, ráhúzta a kormányt (nem vette észre).
Emiatt a tesóm elrántotta a gépet, és elcsúszott (nem értek össze).

Sajnos tesómon épp nem volt bőrruha, mert csak pár kilométerre ment (mindegy, nagy hülyeség volt a részéről). Az elcsúszás után egy forgalmas, 2x2 sávos úton állt meg, elég komoly zúzódásai lettek + pár kisebb törés (ujjak).
Az még hagyján, hogy a legtöbben meg se álltak, akik igen, azok meg csak nézelődni...
Megállt egy csaj, aki ápolónőnek mondta magát, nagyjából bekötözte a tesómat, majd elhúzott, hogy neki ne legyen köze az egészhez. A mai napig sem került elő.
De a legjobb: közvetlen a csúszás után a tesóm ott feküdt az aszfalton (mondom, az út kellős közepén). A balesetet okozó tata meg megállt, kiugrott a kocsiból és odament osztani, hogy versenypályának képzelik az utat (tesóm kb. óra szerinti százzal ment, az öreg úgy 60-70-nel). Nem is ő hívta a mentőt, hanem egy bámészkodó.

csak john 2010.07.09. 16:10:38

@Leadfoot: A nézelődés fontos a sok f@sznak. Pár éve mentem Törökbálintra, az Osztyapenkótól az autópálya csak lépésben haladt, szembe meg nem jön szinte senki. Budaőrsnél látom, hogy a szembe pályán áll a mentőhelikopter. Arra gondoltam, hogy a balesetkor valami átesett a mi pályánkra. Mikor adaértem látom, hogy az összes parasztnak nyúlik a nyaka, hogy minél többet lásson. Na ott rátenyereltem a dudára és addig nyomtam amíg túlmentünk a baleseten és végre elkezdtek eltakarodni előlem. Én örülök, ha nem látok balesetet, ezek meg odamennek tunkolni, véletlenül sem segíteni.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 16:10:53

Friss történet alig 5 perccel ezelőtt jöttem fel. Simán belsősávban elakadt autó. Lassan torlódott a kocsisor, összesen 1 ember gondolta úgy, hogy megáll segíteni félretolni.

A sok übermájer egyike sem gondolta úgy, hogy esetleg szakít rá fél percet a tolásban segíteni.

:)))

P75 2010.07.09. 16:11:29

Nagyon jó poszt! Engem is érdekel a tanfolyam.

P75 2010.07.09. 16:14:45

@1 Fószer: ezzel semmi baj nincs, az külön jó, h tudod magadról és be is ismered. Sokan nincsenek tisztában a korlátaikkal és "menőznek", esetleg még nagyobb bajt okozva ezzel.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.07.09. 17:17:37

arra figyeljetek oda, hogy ha verzo serulthoz nyultok elotte huzzatok gumikesztyut. tudom, az emberi elet a legfontosabb, de a sajatod is az lesz, ha esetleg elkapsz valamit...

amugy sokan tovabbmennek friss balesetet latva, mondvan nem nagyon tudnak mit tenni :|

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.07.09. 18:01:19

@gergo:

"amugy sokan tovabbmennek friss balesetet latva, mondvan nem nagyon tudnak mit tenni :| "

Tőlük úgy a megfelelő tanfolyam idejére bevonnám a jogosítványt. Persze lehet mondani, hogy a jelenlegi járművezetés-oktatás is megér egy-két kanna misebort.

Viszont alapvető emberi kérdést is felvet ez a fajta hozzáállás... Szerintem :)

(---Flúgos Buszos---) 2010.07.09. 18:07:36

@cso zsi: Nekik bajuk esik,akkor valószínű nekem is,szóval nem igazán tudok segíteni rajtuk.

Lehet nem hiszed el,de elájulok a vér láttán,elsápadok,elkezd sípolni az ember füle,és kezdesz szédülni,majd kifekszel.

Ilyen volt egyszer,hogy még háziorvosnál adtak be injekciót,aztán kifelé menet annyit éreztem,hogy nem bírok menni,leültem,oszt vége kb. 10 percig,már szóltak a dokinak,hogy jöjjön ki,mert nem mozdulok.

Ez ellen nem tudok mit tenni.

Nem vagyok fideszes 2010.07.09. 18:27:52

@1 Fószer:

Na igen, amikor annó elsősegélyből vizsgáztam a jogsiért, megkérdezte a doki, hogy mi az első dolgom, ha súlyos balesetet látok? Azt válaszolta, hogy "Azonnal elájulok." Jót röhögött és intett, hogy mnejek, átengedett.

kalandfereg 2010.07.09. 19:12:27

Ebbol a posztbol ugy tunik, mintha a rendorseg/mentok ugrasra keszen allnanak, hogy rohanhassanak segiteni.
Nos, nem igy van, legalabb is az en tapasztalatom szerint minden helyzet szuk keresztmetszete a szervek meggyozese, hogy kegyeskedjenek kijonni.
En legalabb is mar hivtam ki rendort metrobejarati keseleshez ugy, hogy amikor vagy negyed ora mulva egyaltalan felvettek a telefont, akkor is csak a metroban lent dolgozo kollegaikhoz iranyitottak, kijonni nem voltak hajlandok. Biztos keresztultorom magam a keselokon, hogy lehatoljak a kollegakhoz...
Es szoritottam mar le ember utoeret 1 oran keresztul, mert az 5 perc setara levo Marko utcabol ennyi ido alatt sikerult a mentoknek kijonnie...
Es meg sorolhatnam. Nem tudom... csak nekem ilyen rossz a tapasztalatom?

hazug fidesznyik (törölt) 2010.07.09. 19:18:52

@gergo: "amugy sokan tovabbmennek friss balesetet latva, mondvan nem nagyon tudnak mit tenni"

ha bringás a csóka, aki vérben fekszik, tuti nem állok meg: ők sem állnak meg a piros lámpánál... (tegnap fagyit majszoló bringást csaptak el, aki szerencséjére nem halt meg)
ha motoros az ürge, akkor sem állok meg: manapság nagy szükség van a donorokra, akiknek az agya ugyan nem ér semmit, de a többi alkatrészeik szükségesek a normál emberek számára

Frigyesmester 2010.07.09. 19:38:28

Végre valaki értelmesen, köznapi nyelven, tömör összefoglaló jelleggel, jól érthetően és vázlatosan leírta, hogy mi a teendő balesetnél. Isten óvjon mindenkit attól, hogy alkalmaznia kelljen, és az Isten óvjon mindenkit egy balesettől.

Azért elmondom...

Volt rá eset, hogy hívtam a rendőrséget, mert sűrgős volt. A 112-n percekig hallgathattam a "várjon az ügyeletes jelentezésére" szöveget. Aztán amikor felvette, akkor pontosan és korrekten (jogvégzett létemre tudom hogy hogyan kell) elmondom a történteket - erre a központi ügyeletes "kapcsolja" a kerületi/városi kapitányságot. Ahol újabb 5-10 perc után veszik fel a telefont, és mindent elmondhatok előlről. És amikor befejeztem, az ügyeletes minden részletet visszakérdez - újabb 5-10 perc csevegés. És ez szinte minden bejelentésnél így van! Egyszóval: ha már úgyis rögzítik a bejelentést, akkor nem lehet visszahallgatni, vagy elsőre megérteni - ha a bejelentő elsőre el tudja mondanki korrektül és pontosan, hogy mi történt?

Persze akkor már nem állok meg, amikor már az autómentők is ottvannak :), vagy azt látom, hogy már van szó szerint érdemi segítség (pl. a sérültet már elsősegélyben részesítik, vannak már ott épp elegen, vagy látom az érkező rendőrt/mentőt) - mert nem akarom a "bámész" tömeget növelni saját magammal.

Volt már, hogy meg kellett állnom balesetnél. A legdurvább az volt (már jópár hónapja), amikor Pest megyében egy "S" kanyarban történt egy furcsa baleset. Épp haladtam az út egyenes szakaszán az "S" kanyar felé, és szemből a kanyarból jön ki az autó. Kijön a kanyarból, majd előttem, már az egyenes szakaszon hirtelen jobbra rántja a kormányt, és belefordul az árokba - illetve az árokban megpördült a hosszanti tengelye mentén, majd az árkon túl az oldalán állt meg. A mögötte jövő padlófékkel fékezett - én is megálltam a vaksötét éjszakában az útpadkán. Óvatosságból felkapcsolva hagytam a fényszórót, illetve hátul kinyitottam a csomagtartót, hogy annak a lámpája adjon helyzetjelző fényt +az autóban lévő nagy elemlámpát is bekapcsoltam. A másik megálló autós is bekapcsolva hagyta a fényszórót. Mint kiderült, a sofőr nem sérült meg, és ő maga hívott segítséget, miután kimászott az autóból. Az eset ott vett váratlan fordulatot, mikor a rendszámom alapján megkeresett a yard - mert utóbb derült ki, hogy az árokba fordult autóra távolabbról rálőttek (!) és a lövedék a szélvédője jobb oldalán ment be - a sofőrtől alig 1 méterre. Ma sem akarok belegondolni, hogy a golyó az autómtól - és a fejemtől két méterre "repült el", miközben áthaladtam a "tűzvonalon". Igaz, a nyomozó nem ment sokra a baleset bekövetkeztéről készült videómmal sem. Na mindegy... aki akar, az nyugodtan hülyézzen.

A lényeg: végre egy korrekt összefoglaló, ami nagyon hasznos a magamfajta "rutintalan amatőröknek" is. És nem árt, ha van az autóban egy nagyteljesítményű elemlámpa is - elvégre balesetek éjszaka is történhetnek.

Ha pedig nem tudjuk a baleset helyszínét pontosan (pláne, ha nem látunk kilométertáblát), de tudjuk hogy milyen (hányas számú) úton vagyuk, melyik két település között, akkor a segélyhívás során próbáljuk meg minél pontosabbal körülírni a helyszínt (jellemző tereptárgyak, "tereppontok").

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.09. 19:41:59

A poszt nagyon jó, és kár, hogy hamarosan eltűnik az Indexről. Ilyen közhasznú tudnivalókat ritka értelmes dolog lenne valami sokfelé terjesztett hírű honlapon összegyűjteni. Rengeteget okultam ebből a két írásból.

Egyszer este, szitáló esőben egy nőt elütött egy autó a kereszteződésben, talán a lába tört el. Nem volt hajlandó megengedni, hogy az útról lesegítsem, hát ott üldögélt a sötétben. Tudjátok, hogy a vizes aszfalton, sötétben ott levő akadály leginkább akkor vehető észre, amikor átmegyünk rajta. A mentő már úton volt, hát jobb híján előrementem vagy 8 métert, beálltam a középvonalra, elővettem egy könyvet a táskámból, és kinyitva magam elé tettem, mint valami igehirdető. :-)) Remélve, hogy a fehér folt feltűnik. Azt hiszem, ért annyit, hogy senki ne gázoljon át az úton ülő szerencsétlenen. Ennyit is lehet segíteni. A bámészkodók valamelyikének is eszébe juthatott volna már.

BenTLor · http://blog.bentlor.hu 2010.07.09. 19:42:32

Nagyon hasznos, és tartalmas poszt. Még több ilyet!

tundrazuzmo (törölt) 2010.07.09. 19:45:07

@cso zsi: Jó módszer jutott eszembe most. Kettő is. Ha új helyre megyek/költözöm, akkor kipróbálom, hogy a GPS odatalál-e. Ha nem (vannak ilyen helyek!), akkor automatikusan rögzítem magamban a leggyorsabb elérhetőséget.
Ha már költözöl, akkor rendelj egy pizzát valahonnan! Ha kihozzák, és nem téved el a futár, akkor nagy valószínűséggel a mentős sem fog.

Úgyhogy a l*sz*rsziget helyeket meg alapból úgy közelítem meg, hogy el tudjam másnak is magyarázni, hogy hol kell jönni. Általában nem mentőknek, hanem a haveroknak, akikkel együtt grillezünk a semmi közepén.

tundrazuzmo (törölt) 2010.07.09. 19:46:51

A tanfolyam engem is érdekel. A vér látványát bírom, ha lüktetve spriccel az ütőér, simán lefogom, amíg jön a mentő. Elméletben már megy...

Félre Beszélő 2010.07.09. 19:47:45

@kalandfereg: Na jó, akkor nézzük mit lehet erről mondani:

Bejelentés 1: Halló, jöjjenek gyorsan, elütöttek egy biciklist, nagyon vérzik, elesett, jaj jaj jaj, vérzik, gyorsan siessenek, az autós részeg és a piroson ment át, jaj, jaj, jaj. Cím, jobb esetben telefon megadása.

Bejelentés 2: Halló, baleset történt, cím, egy biciklis sérült idős férfi, a feje erősen vérzik, eszméleténél van, más sérülés nem látszik rajta, de a lábát fájlalja és szívpanaszai vannak. A balesetben más ember nem sérült, a bejelentő telefonszáma.

Mindkét példa ugyanarról a feltételezett esetről szól, de a mentők a szakszerűbb bejelentés miatt sokkal jobban meg tudják ítélni, hogy milyen mentőegységet küldjenek és mivel fognak találkozni a helyszínen.

El sem tudjátok képzelni, milyen hívások futnak be, sokan még a címet is elfelejtik megadni izgatottságukban és rácsapják a telefont a hírközpontosra. Egy pánikoló bejelentőből alig lehet kiszedni értelmes infót. Na ilyenkor milyen erőt küldenétek a helyszínre?

Pontos, informatív jelzés nélkül nem lehet pontosan belőni az esethez szükséges riasztandó egysége(ke)t.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.09. 19:50:49

@Frigyesmester: Azt én is baromira utálom, amikor a rendőrügyelet, de bármilyen hivatal vagy szolgáltató is (például a UPC) hosszasan elmagyaráztatja a problémát, aztán kapcsolt valahová, ahol kezdhetjük elölről. Egy UPC-nél még elmegy a dolog, de a rendőrség, ha úgyis a kerületihez fog kapcsolni, ez az első három szóból már nyilván kiiderül a számára, akkor mi a szent szarért beszéltet hiába, csak az időt pazarolva? Egyébként pedig ő nem tudná elmondani a kerületinek, hogy tőlem mit hallott? Én azt is csak remélem, hogy ha bejelentek valami sürgős intézkedést követelő dolgot, akkor amíg az ügyeletes engem beszéltet az édesanyám gyerekkori betegségeiről, a piros gombot már megnyomta, és valami kód beütésével már legalább arrafelé irányítja, akit kell.

Egyébként nem értem, hogy a 107 vagy a 112 miért nem tudja áttekinteni, hogy hozzám legközelebb melyik járőr van? Tök mindegy, hogy milyen kerületi, nem? Lehet, hogy valamiért ott megy el, a diszpécser pedig diszpécseljen, a járőr siessen oda, és majd ő értesíti a kerületieket. Ezt vajon miért nem lehet megvalósítani?

Félre Beszélő 2010.07.09. 20:05:56

@Androsz: A 112-ről annyit még, hogy értelmes országokban összeültetik a rendőr-mentő-tűzoltó (utóbbi kettő amúgy is egy szervezet sok helyen) diszpécsereit, így át tudja venni egyik a másiktól, ha további kérdése van, ráadásul egy idő után kikupálódnak a dolgozók és ellesik egymástól a fontos dolgokat. Na ez hiányzik innen. Minden városban külön helyen vannak a szervek, jó esetben hasznos információkat adnak egymásnak, rossz esetben nem.

tundrazuzmo (törölt) 2010.07.09. 20:05:59

@Frigyesmester: Jaja, köcsög 112, én is jártam már így! Melyik városból hív? - szólt a kérdés. Megmondtam. - Kapcsolom a helyi rendőrséget.

Anyád! 21. században nem lehetne valami intelligensebb válasz? Vagy ha a parasztja csak azért ül ott, hogy átirányítson a helyi rendőrséghez, akkor miért kell elmondani mindent? Kapcsolja az illetékest, és annyi!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.09. 20:10:11

@Félre Beszélő: Azért azt is szívesen megtudnám, hogy a bejelentés elsőre nem érthető vagy követhető, akkor mi van. Például ha engem üldöz egy szakasz norvég, szamurájkarddal és más kellékekkel, akkor annyi még összejöhet, hogy a telefonba belelihegem vagy belekiabálom, hogy "Üldöz egy csomó norvég, Üllői út, Nagyvárad felé!", aztán leteszem, mert többre nincs időm, akkor ezzel is tudjon kezdeni valamit. Elsősorban hogy AZONNAL vissza tudja hallgatni, többször is, hogy megértse, milyen utcáról beszéltem, hogy gyalog futottam, hogy férfi vagyok és fegyveres fellépésre is szükség lehet. És hajrá, szerv indul. És ne a IX. kerületi kapitányságra kapcsoljon, ahol már vonalban sem leszek.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.09. 20:12:29

@Félre Beszélő: Elmondtad a kulcsszót: értelmes országokban. Talán haladunk arrafelé.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.07.09. 20:39:50

Jó a poszt!
Egyszer láttam egy félig az úton fekvő embert, biciklije is természetellenesen volt "eldobva". Megálltam, megszólítottam, de semmi. Felhívtam a 112-t, kapcsolták a mentőket. Telefonon adtak utasításokat, hogy mozdítsam meg, próbáljam felébreszteni. Közben megállt mögöttem egy teherautó, és kapásból azal vádolt, hogy elütöttem a tagot. Mondtam, hogy nem, csak megálltam, mert láthatóan gyanús helyzetben fekszik. Erre azt mondta, hogy azért várjam meg a randőrséget. Miért, kérdeztem, felhívta már? Folytattam a mentősökkel a beszélgetést, idővel magához tért a faszi. Közben elindult egy mentő a helyszínre, mi az autóinkkal zártuk el a sávot a forgalom elől. Megérkeztek a mentők, kiderült, hogy a faszikám csont részeg, de fullon. Megfeküdt a bringával. Mit ne mondjak, megkönnyebbültem.

MrZed001 2010.07.09. 20:41:23

Valamint nagyon fontos a szívmasszázsnál (igen, lélegeztetés nem kell, csak szívmasszázs) a megfelelő sebesség és ritmus is.

Amcsik ezt komolyan is veszik, és próbáltak metodikákat ajánlani, amiből a legjobban az jött be a mentősöknek és medikáknak, hogy a Bee Gees - Stayin' Alive számának ritmusában (azt dúdolva) kell elvégezni a szívmasszázst.

www.youtube.com/watch?v=IHWeuQyFouo

szürke_tag 2010.07.09. 21:09:19

A 112 a leg gázosabb. Kis híján elütött egy román autó a zebrán, majd kiugrott a kocsiból és betakart. Ezt itt nem minősíteném, ő kanyarodott és nekem zöld volt. Persze az ütéstől felszakadt a szemhéjam és ömlött a vér. Mivel senki nem segített felhívtam a 112 miközben a vértől alig láttam. A rendszámot gyorsan memorizáltam. A rendőrnek elkezdem diktálni, erre ne diktáljon előbb mondja el, hogy mi történt. Mire elmondtam és meg is értette, addigra már nem tudtam a rendszámot és megúszta a büdös román. Na ennyit a rendőr értelméről.

hejhó, hejhó 2010.07.09. 21:26:23

Azt szeretném megkérdezni, hogy hány autónak kell/illik megállni egy balesetnél. Én 3 éve egy nemrég történt (kb 2-3 perccel azelőtt) balesetnél nem álltam/álltunk meg, mert a két ütközőn kívül már állt ott 3-4 autó. Azóta is nyomaszt a kép. Meg kellett volna állnunk szerintetek?

Félre Beszélő 2010.07.09. 21:36:18

@hejhó, hejhó: Ha azt gondolod, hasznos lehetsz, mert be mersz avatkozni és akarsz segíteni, akkor állj meg, legfeljebb, ha megy nélküled is a buli, akkor továbbállsz. Abból baj nem lehet.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.07.09. 21:42:12

Hely megadásnál: GPS koordinátákat érdemes-e megadni? Ha már van GPS, érdemes-e közeli POI-t és az onnan való távolsgot is megemlíteni (innen és innen ilyen távolságra)?

Egyéb technikai: Van-e videohívásra lehetőség, esetleg más mód arra, hogy képekkel is tájékoztassuk a hatóságokat?

cso zsi 2010.07.09. 22:24:26

@1 Fószer: Amikor tőlem vettek bért, általában összecsuklottam, mint a collstok. Bár az lehet, hogy az alacsony vérnyomásomnak tudható be. Amikor apám nagyon betegen kórházban volt, sürgősen levegőre kellett mennem. Pedig anno a szüleim kórházi dolgozók voltak, és naponta bent jártam náluk gyerekként.

Nem sérülsz meg pl olyan esetnél, amikor a gyermek egyedül vagdalkozik a szabóollóval titokban, hogy ne lásd, csak amikor megvan a baj, akkor kér segítséget. (saját, gyerekkori sztori) De az utcán biciklivel eleső, vagy kilógó falrésznek nekiszáguldó gyermek is teljes, pánikmentes felnőttet kíván. (másfél éve történt séta közben.)

cso zsi 2010.07.09. 22:35:07

@TheElf: A mentősöknél szokott lenni gps, amíg ki nem lopják a kocsiból.

@tundrazuzmo: Ezek szerint nem jött le, hogy a közeli lakott ház helyett a távoli erdős szigetre ment?

tundrazuzmo (törölt) 2010.07.09. 22:50:43

@cso zsi: Ja, annyira nem jött le. Ha megnevezed az utcát, akkor az információs társadalom vívmányait használva lecsekkolom a térképen, és együtt szörnyülködünk...:)

taddeus 2010.07.10. 02:29:51

Nagyon hasznos poszt, köszönjük!!!

Félre Beszélő 2010.07.10. 07:04:35

A mentőknél általában van GPS, ismeretlen helyre menet ők is használják, de ha egyszerűbb, akkor lehet bármi támpontot adni, minden használható, pl: baleset a régi Osztyapenkónál, a meki háta mögött, vagy az X út most felújított körforgalmánál, vagy a csónakázó tóhoz vezető híd lábánál. A mentősök is helybeliek, sokszor egyszerűbb és pontosabb a helyben lakók által ismert helyhez kötni a helyszínt, ha lehet. Ha meg végképp lehetetlen a helyszín meghatározása, akkor menjen ki valaki a segítők elé (pl erdőben történt balesetnél) egy meghatározható helyre és onnan vezesse be őket.

Videotelefonálás szerintem még nem nagyon működik a világon sehol, max hi-tech országokban esetleg. Egyébként is csak a diszpécserrel, híradóssal lehetne beszélni, aki bent ül és bent is marad a mentőállomáson, a kivonulók lehet, hogy épp út közben kapják a riasztást, azokkal meg úgysem tudsz beszélni közvetlenül (amúgy se értenék a sziréna hanja miatt).

kalandfereg 2010.07.10. 08:02:27

@Félre Beszélő:
Nem volt szép tőled a vélelmezés, hogy nem tudok értelmesen mentőt és rendőrt hívni, mindössze ezért nem jöttek ki...
De nem is életszerű, hogy egy agyatlan pánikoló típus vagyok, ha ütőeret szorítok le egy órán keresztül, hm?
NEM erről volt szó. Ha ott dolgozol, neked is tudnod kell, hogy komoly hiányosságok vannak e téren.
És én csak a két legdurvább esetemet irtam le, tudtam volna még ragozni.
Sose stimmel semmi, ha az ember szerveket hív, mintha fűrészporból lenne a hülye agyuk.

Minden segélyhívás arról szól, hogy te egy jelentéktelen, ostoba hülye vagy, aki valószínűleg hazudik, és akit le kell pattintani a hülye problémáival, úgymint felszakadt ütőér, megkéselt ember.

nehiddel 2010.07.10. 08:52:35

Kiváló poszt, fontos az ilyen, tavaly volt balesetem, szakszerűen segítettek, jól esett vérző fejjel úgy várni a mentőt, hogy tudtam, a megállt kamionos mindent megtett értem.

[mike] 2010.07.10. 10:06:48

@Frigyesmester: ez jó meglátás! Sokszor észrevettem magamon, hogy mikor vidéki utakon megyek, mint a meszes, sokszor nem is nézem a falvak nevét, ahová beérkezek és fogalmam sincs, hol vagyok. Illetve eszembe jut valami fél órával korábbi név. Külföldön még jobb, mikor ki se bírom mondani a nevét. Hrnciarske zaluzany, Rimaszombattól nem messze :D

Halálos_fogkefe 2010.07.10. 13:24:40

Nekünk az autóba halonnal oltó készülék van. Tudtommal ennek forgalmazása már jó ideje leállt a környezetkárosító hatása miatt. Ebből adódóan maga a készülék már elég régi, de működőképes és teljesen feltöltött (van a családba tűzvédelmis, onnan tudom). Ha én kiszállok egy balesetnél és elkezdek vadul oltani vele, kétlem hogy a biztosító kifizetné az újratöltést, vagy akár egy hasonló (akár más elven is működő) készülék beszerzését. Ugyanakkor előfordulhat hogy emiatt még nekem is bajom lehet a hatóságok miatt?

MP 2010.07.10. 14:33:22

Igaz utoljára pár éve hívtam a 112-őt de használhatatlan. Egyrészt nem tudnak semmit sem csinálni csak kapcsolgatnak össze vissza s ha meg segítséget kérsz még ki is oktatnak. Persze lehet azóta változott a helyzet de sajnos nem hiszem.

Félre Beszélő 2010.07.10. 14:52:17

@kalandfereg: Távol állt a szándék tőlem, hogy konkrét esetről mondjak ítéletet, csak eszembe jutott, hogy mikről panaszkodtak a telefon túloldalán levők, ha szóba került ilyesmi. Elnézést, ha megbántottalak volna és abban is igazad van, hogy ott is csak emberek dolgoznak, sokszor a motiváció sem erős már annyi szívás után, ami mostanában eléri ezeket az embereket.

@Halálos_fogkefe: A halonnal oltó készülékeket nem csak, hogy nem lehet kapni/tölteni, hanem már rég ki is kellett volna vonni a forgalomból, sőt, még a "regenerált halont" és a halonpótlót is. Kampány volt a halon visszagyűjtésére és "halonbankokban" történő elhelyezésére. Elvileg még meg is büntethetnének, használata, de még a tartása sem megengedett, bár hozzá kell tenni, hogy olyan helyeken, ahol a helyettesítés nem/nagy hátránnyal lenne lehetséges ott továbbra is engedélyezett (pl. repülőgép, katonai alkalmazás, stb.). Mára már nem lehet(ne) civil kézben ilyen. Mindezektől függetlenül nekem is van 2 ilyen készülékem, az ózonkárosító hatásától eltekintve ez az egyik leghatékonyabb oltóanyag.

Krisi 2010.07.10. 15:12:46

@Halálos_fogkefe: ahol dolgoztam tavaly nyáron gyárban ott emlékeim szerint azt mondta a tűzvédelmis néni, hogy a halonnal oltó készülék az tiltott dolog, azt szerintem biztos nem fogja neked fizetni a biztosító. add oda valamelyik üzemnek, állítólag azért jobb mint a többi, mert a gépeket nem károsítja, vagy valami hasonló.
nekem is azt mondták, hogy ha csak kis tűz van, akkor inkább szóljak be a főnöknek, mert neki a házban az van, és ne afalról vegyem le a simát :)

@hazug fidesznyik: én akkor sem állok meg, ha köcsög autós van bajban, azok úgyis csak zebrán ütnek el embereket ennyi erővel...
(gratulálok a szemléletedhez, remélem akkor sem fog megállni senki amikor te leszel szarban)

Halálos_fogkefe 2010.07.10. 15:22:42

@Félre Beszélő: @Krisi: igen, tudom hogy hatékonyabb és kevesebb anyagi kárt csinál, ezért is van még. nyilván ha lángol az egész autó akkor már tökmindegy hogy halon vagy por, de pl rohadtul nem mindegy hogy ha meggyullad a benzin a porlasztó mellett, akkor telifújod-e a torkot porral meg habbal vagy sem.
viszont biztonságos és bevizsgált (szakember által) csak nincs hivatalosan lepecsételve mert ilyen magánkézben nem lehetne. csak azért írom hogy a trollok ne ezen ugráljanak.

PillaMilla 2010.07.10. 15:55:43

Szuper a poszt. :) Viszont az is segítség lehet, ami nekem van, és lehet ez mentett meg anno. Mert van az a helyzet, amikor 1-2 órán keresztül senki nem jár arra, ahol az eset történik.
gohelp angel system csomag, és így rámküldték a hatóságokat, mert jelzett a rendszer.

waffen55 2010.07.10. 16:04:09

@hazug fidesznyik: Neked külön gratulálok, remélem minél előbb megszabadulsz a vezetői engedély súlyos terhétől! Volt olyan eset, hogy a soroksárin egyszerűen szétrobbant a váltóm és egyedül egy bringás gyerek állt meg tolni segíteni. Másik eset megpördültem az m7-en és leállt az autóm akkor meg motoros állt meg szintén tolni. Megjegyezném, hogy motorozni nem tudok bringázni meg utálok és mind1 ki a sérült lehet akár az ellenségem is akkor is megállok segíteni.

@1 Fószer: Sajnos amit te mondasz meg tudom erősíteni édesapám és a bátyám szintén ebben a cipőben járnak. A te feladatod helyszín biztosítás és TELEFON!

A tanfolyamhoz én is csatlakoznék találjunk már rá valami módot, hogy fel tudjuk egymással venni a kapcsolatot, lehet akár a posztoló is vagy itt az elérhetőségem: ELIGOR@TVN.HU !!!

szabidoki 2010.07.10. 16:09:01

Mentőorvos vagyok, pár apróság.
Megállás. Az úton keresztbe megállni elég veszélyes, inkább ne erőltessük a dolgot. Ha egy mód van rá, vagy jócskán a baleset előtt álljunk meg vészvillogóval, vagy küldjünk vissza valakit pár száz méterre háromszöggel, zseblámpával, láthatósági mellénnyel. Ha a helyszín már biztosítva van, és _van rá lehetőség_, a többi segíteni vágyó inkább a baleseti helyszín után álljon meg, ezzel magának és mindenki másnak is jót tesz. Autópályán gyakran mire lereagálja az ember, hogy mi van árokban, már eleve túl is szaladt.
Szívmasszázs. Nagyon szép elképzelés, de sajnos az azonnali baleseti haláleset újraélesztési esélyei nagyon csekélyek, tizedszázalékokban mérhető. Persze ha van rá kapacitás, nyugodtan neki lehet futni, de ha más, még élő sérült is van a helyszínen, inkább azzal kell foglalkozni. (Év vége felé fog megjelenni az új újraélesztős protokoll, valóban azt csiripelik a madarak, hogy a lélegeztetés szerepe csökkenni fog.)
Elsősegély. A vérző artériát, nagy vénát illik lefogni, nem is túl bonyolult, és életet menthet. A horzsolásokat nem létkérdés bekötözgetni. Alapvetően eszméletlen sérültet tilos mozgatni, kivéve ha
1. hátán fekszik, és hányni készül
2. szükséges a kimentés, pl. égő autóból.
Szervek. A rendőrök tényleg egybitesek tudnak lenni, de úgyis nekik kell utoljára szólni. A 112-vel csak végső esetben érdemes próbálkozni. Ha sérültek vannak, elsőre a 104-et kell hívni, a mentős diszpécser majd szól a tüziknek meg a yardnak. Fontos a pontos helyszín, de könyörgöm, kíméljétek meg a mentősöket a bennszülött nevezetességek emlegetésétől! A "bolond molnár tanyájánál balra" típusú útbaigazítások általában félórás-órás bolyongásokat eredményeznek, ha végképp nincs normális cím, valakit el kell szalajtani a mentő elé egy megtalálható helyre. Videóhívás nincs, a GPS-koordináta hasznos lehet.

waffen55 2010.07.10. 16:29:47

Sajnos a diszpécserekről nekem sincs túl jó emlékem. 104-et hívtam mert egy asszonyka feküdt a lakásom előtt besárgulva, elég csúnya vérző fejsebbel. Az eset békásmegyeren történt csillaghegyen van mentőállomás és nem csak én hanem a közeli üzlettulajdonos illetve még 2 járókelő hívta a mentőket. A diszpécser hosszan megkérdezett mindent és én a lehető legértelmesebben elmondtam a körülményeket ( a nénit természetesen betakartuk, hogy ne fázzon meg hozzányúlni senki ) és a többiek is. Oké küld kocsit. 10 perc semmi 20 perc semmi (direkt néztem az órát mert ilyenkor a percek is óráknak tűnnek és nem akartam 2 percenként sürgetni őket) a 25. percnél újra hívtam a többiek is és rendesen össze kellett veszni vele, hogy megérkezzen a mentő (konkrétan lekurvaanyáztam mire azt mondta feljelent mert rögzíti a hívást erre én nagyszerű legalább a rendőrök kijönnek és akkor meglátjuk ki járt el jogszerűen). Persze rendőrök nem jöttek mentő igen kb. 60 múlva az út nekik olyan 6-7 perc lett volna. Keserű tapasztalat, de nem adom fel!

lr 2010.07.10. 16:30:58

@Krisi: ejej,ezt most miért kellett? pedig már majdnem írtam volna, h milyen kulturáltan sikerült ignorálni a trollt.;) No sebaj, no offense.

Amúgy tényleg zsír a poszt.

Én nemrég Kerecsend és Eger közt találkoztam árokban tetőre rakott autóval - utólag visszatekintve is érdekes, h akkor és ott teljesen magától értetődő volt, h mit és hogyan csináljak (pedig így nyugalmi helyzetben fel nem tudnám mondani a leckét), de érdemben szerencsére nem volt már szükség a segítségemre (sértetlenül szállt ki az alany, és páran már voltak ott, csak azt nem sikerült még megállás előtt felmérni, hogy ők is résztvevők-e vagy már segítők).
Egyébként a szembe jövők már kb. 10km-el visszább villogtak, amit jól is tettek, mert elég szerencsétlen helyen volt az esemény (tempós kanyar után) - talán egy távolabbi helyszínbiztosítást vagy legalább az erre való figyelemfelhívást még megtehettem volna. :\
Minden esetre az itt több kommentben emlegetett általános közönyt szerencsére nem tapasztaltam.

zeugma 2010.07.10. 18:01:42

Két éve egy szirénázó mentőautóval ütköztünk városban. Ilyenkor ugye két eset lehetséges: vagy egy riasztáshoz tartott, vagy onnan a kórházba beteggel. Nekünk az első volt (azért is nem sérült meg senki, mert csak elöl ültek benne, bekötve).

Ha valaki ilyent lát, akkor azonnal eresszen meg egy telefont a 104-nek, még mielőtt odamenne és bármit felmérne, és mondja be, hogy "itt és itt szirénázó mentő karambolozott, majd mindjárt odamegyek és megnézem, van-e sérült".
Ugyanis ha épp riasztáshoz igyekezett a kocsi, akkor másik mentőt kell kiküldeni arra a címre, és pár perc is döntő lehet.
(Persze jó esetben a pórul járt mentő beszól a központnak, de lehet, hogy a rádió összetört, vagy a metősök nincsenek maguknál, és olyankor a betelefonáló szemtanúkon múlik a dolog.)

utepito 2010.07.10. 23:24:56

Azért keresztbe állni az úton éjszaka lakott területen kívül? Van ilyen hibás válasz a KRESZ vizsgán is. Most vizsgáztam úgyhogy tudom.

Elsősegélyben ez is egy jó szakmai oldal videókkal:
www.elsosegelyhely.hu

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.11. 01:36:53

jo a poszt
minnel kevesebbet mozgassunk serultet, ha kezd egni a kocsi akkor meg lehet probalni, de jobb az oltas
az elso hogy lezarjuk a rafutas veszelyet, kozben lehet telefonalni
ez lehet keresztben allassal,de ha olyan a helyzet vissza kell futni pl kanyarban foleg gyorsforgalmi uton
ha mar 2-3 kocsit megfogunk es bekapcsolja a veszvillogot valoszinu megusztuk
aramtalanitani a serult kocsit
ez fontos
aki kepes ra es spriccelo verzo vegtagot lat azt el kell kotni
ennel tobbet"atlagember n" nem igen tehet
de ezt mindenki meg tudja csinalni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.11. 01:52:31

ja es igen nagyon fontos a helymeghatarozas
nagyon
ha tuti nem tudod hol vagy
ejjel
idegenben
kisebb informaciok is segithenek a helyet ismeroknek
mieloot ujra kiosztan a serdulo korosztaly en 10 eve itt ratevedtem a regi US 19re a fiammal
ejjel
hat fogalmam sem volt hol vagyunk
szoval elofordulhat
nem fo uton egy kozeli falu egy benzinkut barmi segithet ha bemondod hol lattas
tudomm MO-nem hatalmas de olvastam mar hogy ott id rossz helyre mentek
szoval minnel pontosabb info a mentoknek es a tuzoltoknak
goutakon ez altalaban nem gond
nade...

főboszorka45 2010.07.14. 11:18:53

Jó a poszt.
Ahog ymár korábban írtam tavaly jöttünk vissza Bp-re Szegedről a rokonoktól M5-ön. Kecskemét körnéykén szemben lévő pályán égett egy kocsi
Mást nem tehettünk, mint a fiam szólt a tűzoltóknak, mondták tudják már, csak a pontos helyszínt nem, mi meg megadtuk, első volt, hogy ránéztem az első kilométer jelzőre, onnan becsültem vissza a távolságot.
Annyit kérdeztek, hogy átmentünk-e a felüljárónŰ? Mondtam igen, nincs messze tőle és a füst messzire látszik.
Aztán pár perc múlva jött is a tűzoltó a másik oldalon óriási szirénázások közepette...
Ennyit tudtunk tenni, hiszen éppen ellenkező irányban haladtunk a másik oldali pályán....
Azt hsiezm, ez sem elhanyagolható...

DenisaM 2010.10.11. 09:08:46

@Mityu: Izlés kérdése, de ilyenkor eszembe jut a tanár, aki még élhetne, ha nem állt volna meg...
Rohadtul nem mindegy hol van a baleset, és ki sérült meg. Az elsősegély tanfolyamon világosan elmondják, sérülthöz csak gumikesztyűben nyúlunk, akármit el lehet kapni, sima sérülttől rüh, vagy tetű, vérzőtől aids, és egyebek...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása