Örök kérdés és a vizsgabiztosok kedvence forgalmi vizsgán, hogy mikor léphet le a gyalogos a zebrára és mit jelent az, hogy a gyalogos átkelőhelyet megfelelő sebességgel kell megközelítenie az autósnak. Hugica18 elé egy nagyon bátor fiatalember sétált ki az útra, aminek a közepén meg is állt, hogy biztosítsa a helyszínt a még kicsit odébb lévő barátai számára. Elgázolni egyértelműen szabálytalan lett volna, még akkor is, ha féktávolságon belül lép a zebrára (bár ezt a kérdést lehet árnyalni és vitatkozni rajta), de vajon joga van neki megállítani az érkező kocsisort?
Szeretném, ha megjelentetnétek ezt az oldalon, ugyanis nagyon kíváncsi vagyok, hogy ki, mit csinálna az alább leírt helyzetben.
2010. 10. 02-án délelőtt 10 óra tájban a Hűvösvölgyi úton, a Balázs vendéglőnél lévő zebrához a város felől közeledve a következőt látom: egy csapat ifjonc jobb oldalról az erdő felől érkezik, s annak rendje és módja szerint áthalad a zebrán. Az egyikük, egy srác, kb lehetett 15 éves, a füle mögött a cigi, a gatyája a mostani divat szerint épphogy csak takarja az alfelét, a nadrág ülepe kb. térd környékén, stb... Olyan laza volt majd' szétesett... (igen szép példány volt).
Nem ez a lényeg, hanem mint önkéntes forgalomirányító megállt a város felé haladó sáv közepén, a buszvégállomás oldalán, hogy a haverjai akik a zebra másik oldalától (az erdő felől) érkeztek, át tudjanak jönni.
Ez szép gesztus, a bibi azonban az volt, hogy a várt csapat kb még 10-15 méterre volt a zebrától. Hősünk látta ezt ugyan, de valószínűleg a sebezhetetlenségi téveszme tudatában, hősiesen kiállt az érkező kocsisor elé...
Kérdésem a következő: a mostani 'nagy szabadság' idején, szabályos-e, hogy a gyalogos, kénye-kedve szerint megálljon a zebrán forgalmat irányítani. Sajnos valahogy az az érzésem, hogy a mai kresz módosítások nem teljesen átgondoltak, mert jogokat ugyan adnak, de a kötelességekre nem hívják fel a figyelmet.
Teljesen egyetértek azzal, hogy a gyalogosnak legyen elsőbbsége a zebrán, de tudatosítsa a szabály bennük azt is, hogy a zebrán a lehetőségeihez mérten a leghamarabb haladjon át. Megmondom őszintén, igencsak aggódom a közlekedési morál alakulása miatt az elkövetkezendő 5-10 évre nézve...
Kíváncsian várom a kommenteket.
zed911 2010.10.18. 14:01:37
vérengző kismalac 2010.10.18. 14:01:37
Még elszaladni sem tudna a szerencsétlen, ha a térdénél van a gatya segge.
Sőt összeakadnak a lábai, elterül úgy aztán tényleg nem gond áthajtani rajta. :)
Leadfoot 2010.10.18. 14:04:53
Én Pécsen élek, és volt itt 2 éve az a bizonyos kéthalálos baleset. Azóta lett a helyszínen egy lámpa (tök fölöslegesen), és a legtöbb sofőr érezhetően jobban figyel a gyalogosokra.
Viszont amazok között egyre több van, aki pl. egyszerűen a járda meghosszabbításának nézi a zebrát - körül sem néz, mielőtt lelép.
A másik jelenség, ami gyakori, és szerintem rém idegesítő, mikor a zebránál átengedik a gyalogosokat, és kialakul egy "gyalogos-folyam", azaz a zebrához folyamatosan érkeznek szállingózva a gyalogosok, és - látván, hogy a sor már úgyis áll - lépnek le, és mennek át. Az autós meg ott áll már 1 perce.
SÜN 2010.10.18. 14:09:51
zed911 2010.10.18. 14:10:30
Gyalogosként már a járdán sincs biztonságban az ember a bringásoktól, holott nem mehet ott kerékpáros, csakha az úttesten nem tud!
Káosz van és addig nem fog változni amig ki nem zavarnak 50 civil járőrt és nem a gyorshajtást büntetni, mert azzal nem életet mentenek, csak keserítenek...
vérengző kismalac 2010.10.18. 14:23:37
Na, ezeket kellett volna eltiporni.
Biztos azon is jól szórakoztak volna.
Lipi1945 2010.10.18. 14:27:52
Bafana 2010.10.18. 14:37:47
Leadfoot 2010.10.18. 14:38:06
A másik oldalon meg ott a járda, teljesen akadálymentesen.
De valamiért azt nem menő használni. És hány ilyet látok...
zed911 2010.10.18. 14:44:20
Bafana 2010.10.18. 14:55:24
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.18. 15:06:26
Aki kiváncsi hamar megöregszik
1kutya 2010.10.18. 15:08:34
lettél volna krazzal, úgy kussolt volna a bokor tövén, hogy öröm nézni.
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.18. 15:11:23
kedvencem: anyuka (jelszó: "nekem mindent lehet, GYEREKEM van!") "
Neki piros volt, én motoron jöttem, szemkontakt és elöttem vagy 2-3m-re elindult a zebrán
Szerencse a kissrácra nézve hogy a nedves uton elcsusztam a fékezés miatt
A csajt lekurvaanyáztam, az meg engem, hogy megrémisztem a gyereket
:)
Mire a rendőr aki éppen a közelben ólálkodott előkerült, a csajt a föld nyelte el
Otthon biztos előadta a hulyemotoros sztoriját
labi 2010.10.18. 15:20:05
Lehet hogy nagyon meglepő lesz a válaszom, de ebben a helyzetben én bizony megállnék.
De szóljatok ha van jobb megoldás erre. :)
TAXI 2010.10.18. 15:26:04
MNOP 2010.10.18. 15:27:21
Agyalap 2010.10.18. 15:30:45
De legalábbis egy fazsa kis beszaratós csikorgós megállás előtte fél centire.
Pofázás esetén szájbavágás.
ex-dr. vuk 2010.10.18. 15:34:29
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.18. 15:41:51
De szóljatok ha van jobb megoldás erre. :)
Odáig jó hogy megállsz, de utána ki kell ugrani és RedBullal leönteni a gyalogrépát
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.18. 15:43:29
Gyerekek áthaladása nem téma ebben
Ott a gyerekekre is figyel a kisérő, mert hajlamosak lemaradni eljátszadozni a zebrán is
Helyesen teszi!
janikahhh (törölt) 2010.10.18. 15:45:47
akos696 · www.focusauto.hu 2010.10.18. 15:49:26
ex-dr. vuk 2010.10.18. 15:53:19
Hja en is csinaltam mar, hogy ket neni nem mert atmenni (suhantak el a kocsik elottuk, szokasos), en leleptem, es attessekeltem oket.
Persze ezt mar egyszer elmeseltem, akkor is sok kommentelo szerint en voltam a kőbunkó. Sebaj.
Alex3000 2010.10.18. 15:55:25
Marcellusca 2010.10.18. 15:57:45
1kutya 2010.10.18. 15:58:45
a mammer az egyik irányból álló kocsisoron átszlalomozva kilép a másik irányból - éppen a kb 20m-re lévő lámpás zebrától elinduló - dupla kocsisor elé. mivel én voltam elöl és belső sávon, kb. 10 centin múlt, hogy nem csaptam el!
az ilyenekre és hasonlókra legszívesebben a 0.22-essel vadásznék őz helyett (az jobban megérdemli, hogy ne dögöljön meg):(
Hugica18 2010.10.18. 16:10:25
akos696: nekem először a mentők száma jutott eszembe, meg hogy a kis hülye mekkorát fog repülni a háta mögött érkező autótól, nem a 25 mp várakozás.....
MNOP: igen, megírom
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.18. 16:27:23
Mammer mennyi idő alatt ér át egy széles zebrán, zöldön?
Sokszor nekem is kell szedni a lábam
D4D 2010.10.18. 16:31:34
megint 2010.10.18. 17:10:36
szaGértő 2010.10.18. 17:27:06
ex-dr. vuk 2010.10.18. 17:34:34
CD-R80 2010.10.18. 17:34:45
szaGértő 2010.10.18. 17:51:48
Láttam én már ilyet.
szaGértő 2010.10.18. 17:52:50
szaGértő 2010.10.18. 17:59:47
ex-dr. vuk 2010.10.18. 18:05:07
ex-dr. vuk 2010.10.18. 18:07:19
misitcom 2010.10.18. 18:18:54
szaGértő 2010.10.18. 18:33:50
De ne akard félremagyarázni, amit írok. Például három öregasszony beszélget a járda közepén, meglátják, hogy jön a busz, és az egyik átrohan, konkrét eset, láttam ilyet.
Bármi olyan megtévesztés lehet, ami megtéveszti az autóst. De pont nem az, amit írtál, tök fölösleges kiforgatni a szavaimat. Attól, hogy sötétzöld bringás vagy, még nincs jogod azt állítani, hogy hazudok. Ha meg állítasz valamit, azt tessék bizonyítani. Pl. a nulla környéki törtszámot statisztikával.
''autónepper.'' 2010.10.18. 18:34:11
egyébként felőlem hadonászhatott volna ott ha akkarok úgy is meg állok ha meg nem akkor hadonászhat 2 napig is és akkor is leszarom :D
ex-dr. vuk 2010.10.18. 18:49:40
Hat nemtom az oregasszonyok mennyire futnak gyorsan (biztosan), de a velem megtortent esetek 100%-a az, hogy megyek jol; lathatoan a jardan, majd megyek (mennek) tovabb ugyanazzal a sebesseggel a zebran tovabb, mire a valasz csikorgo kerekek, dudalas, anyazas.
Egyebkent gondolom a gyalogos sebesseggel valo megteveszteserol pedig te nem hallottal, aholis a gyalogost nem szabad megteveszteni abban a tekintetben, hogy meg fogja-e kapni az elsobbseget (es itt most nem arra gondolok, hogy nincs megtevesztes, mert vilagosan latszik, hogy NEM fogja megkapni :))
szaGértő 2010.10.18. 19:03:00
Helyezkedj el szépen a sakktáblán.
1kutya 2010.10.18. 19:20:27
Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.10.18. 19:29:18
''autónepper.'' 2010.10.18. 19:33:28
Reggie 2010.10.18. 19:34:30
Reggie 2010.10.18. 19:36:56
@szaGértő: sajnos az az uttestre vonatkozik nem a zebrara.
''autónepper.'' 2010.10.18. 19:39:14
jelentéktelen alak 2010.10.18. 19:40:44
Sőt, borítékolom, hogy 3-4 év múlva, mikor már autóban fog ülni, ő fog a legjobban anyázni, ha egy gyalogos 100méterre előtte le mer lépni a járdáról a zebrára, hiszen a kiscserkészünk miatta nem fog tudni a városban 150-el kocsikázni.
jelentéktelen alak 2010.10.18. 19:43:26
Rock me Amadeus 2010.10.18. 19:47:26
Reggie 2010.10.18. 20:09:07
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:11:21
Ha mar ugyis londonban vagyunk megbeszelhetjuk :D
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:14:40
Pedig az ilyen jellegu hirtelen auto ele ugrasok elhanyagolhato mennyiseguek, az osszes tobbi veszelyeztetest/gazolast nem a gyalog okozta.
Sajnos a biroi gyakorlat ennek kisse ala tesz, mert ha 30 alatt baszol megallni akkor mar a gyalogost hozzak ki altalaban hibasnak, ami egy marhasag.
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:17:44
2010.10.18. 20:18:57
ma reggel egy tudatos anyuka bicajjal az egyirányúba be, hátul a kiskölök, azt karcolta a tükrömet, és csak azért a tükrömet, mert voltam olyan rendes, hogy satuztam a testi épségüknek a kedvéért (na meg leginkább azért mert drágán dolgoznak a jó fényezők). időben elkezdte a bringás közlekedésre szoktatni a kis lurkót. :D
D4D 2010.10.18. 20:19:32
Csak tömören: Buta vagy!
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:26:29
szaGértő 2010.10.18. 20:29:18
(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,
a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),
b) egyéb helyen bárhol,
a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
Amire meg te gondolsz:
(8) A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.
jelentéktelen alak 2010.10.18. 20:30:35
Hülyék mindig, minden témában vannak. De itt, most, szerintem a gyalogos/kiscserkész nem az elsőbbségével élt, hanem simán feltartotta a forgalmat.
Ha átsétál akkor post sincsen szerintem.
szaGértő 2010.10.18. 20:32:52
10 perc múlva jött visszafelé, akkor megállítottam, és elmagyaráztam, mi a helyezet valójában. Csak mosolygott a fogatlan szájával. Szerintem nem tud olvasni.
A sötétzöld bringablogosok inkább azt vernék bele az emberek fejébe, hogy csak akkor mehet visszafelé bringával az egyirányúban, ha a megfelelő kiegészítő tábla is kint van. Akkor legalább elmondhatnák, hogy tettek valamit a bringások érdekében. Mert az, hogy egy autó blogon játsszák a hülyét, az nem az a tevékenység, amitől elgégedett lehetne saját magával.
szaGértő 2010.10.18. 20:34:14
2010.10.18. 20:37:11
meg igazából most is tojtam volna rá, ha még nem az anyukának állt volna feljebb. de amikor valaki pofátlanul hülye, és emellé még pattog is, na azt nem tolerálom olyan jól :)
rá félpercre állok a lámpánál az utca végén, a mögöttem jövő bringás, át a piroson, fel a járdára, majd áttekert a zebrán :)
de igazából reggelig írhatnám, és ez már nagyon off.
jelentéktelen alak 2010.10.18. 20:38:15
Van akinek hiába beszél az ember. Azzal érvel sok, hogy a rendőr úgysem szól rá érte...
Ha meg mégis, akkor óbégat, hogy szemét rendőr, inkább a ... foglalkozna.
Sok biciklis, tényleg azt hiszi, hogy bármit megtehet. Miattuk haragszanak sokan a normális biciklisekre.
De sajnos abban is van sok igazság, hogy a rendőr úgy sem szól rá, meg abban is hogy mások sem szabályosak. :-(
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:40:07
igazabol azert lehet a dolog, mert ha egyebkent a zebra koruli moral rendben lenne, nem lenne szukseg arra, hogy valaki kimenjen forgalmat megallitani.
Elismerem, hogy nem 10-15 meterrel a csapat elott kell kiallni, az baromsag. Ha minden rendben van akkor megy a csapat, es amikor a zebrahoz er megall a forgalom. Ez lenne a normalis. Sajnos idaig meg hosszu az ut.
@ruskyy: igen de ennek semmi koze ahhoz, hogy a zebran eletveszely atkelni ma magyarorszagon. ha a biciklis hulye/szabalytalan, es veszelybesodorja magat az egy dolog. de ha a zebran elutnek, holott nem ugrottam ki auto ele akkor ott valami nincs rendben.
ex-dr. vuk 2010.10.18. 20:42:28
Nem a "sotetzold bringablogosok" hibaja az, hogy a media ezt sulykolta bele az emberekbe. Szerintem is baromsag volt.
A bringas blogok inkabb igyekeznek tiszta vizet onteni, de ha te olyan helyeken nem jarsz akkor nem tudhatod.
D4D 2010.10.18. 20:53:30
Ezen a kiscserkész majmon nincs mit védeni. Ha ezt felfognád, és csak egyszer kicsúszna a klaviatúrádon, hogy a gyalogos fasz volt, azt az okosodásod jeleként fognám fel.
Így jó?
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.10.18. 20:55:08
DE A ZSIRÁFOT SE!
KI lépett a macskámra?!
Reggie 2010.10.18. 20:58:50
Arrol van szo, hogy ha a gyalogos lelep az uttestre, meg kell gyozodnie annak veszelytelensegerol.
Ez ugy tortenik, hogy korulnez
(a) latja nincsen zebra, ezert megnezi, hogy jon-e jarmu. Ha nem jon, akkor atkel, ha jon, akkor a jarmu elsobbsege eseten atkel, ha a masik felet nem zavarja es az atkeles nem veszelyes. Ha neki van elsobbsege, akkor meggyozodik arrol, hogy az atkeles veszelyes-e, es ha nem, akkor atkel.
(b) latja van zebra, igy tudva, hogy a jarmu azt megfelelo sebesseggel kozeliti meg(bizalmi elv) es atkel.
szaGértő 2010.10.18. 21:06:02
ex-dr. vuk 2010.10.18. 21:11:23
ezt irtam 2010.10.18. 20:40:07-kor
"Elismerem, hogy nem 10-15 meterrel a csapat elott kell kiallni, az baromsag."
Nem hiszem, hogy barmit tudnal rolam, szoval tedd felre a szemelyeskedest, es szoritkozz a targyra.
Az a hsz amire valaszoltal, eppen nem az eredeti sztorihoz tartozik, hanem altalanossagban (ezt sikerult felfogni? amig nem, nem erdemes tovabb menni).
Reggie 2010.10.18. 21:13:00
ex-dr. vuk 2010.10.18. 21:15:02
a valaszod pont nem relevans a bizalmi elvre. az ugyanis annyit tesz, hogy feltetelezhetem, hogy meg fogjak adni az elsobbseget (hiszen kotelezo). A szirenazo autot pedig felesleges felhozni, mert azt meg hallom (es ha nem szirenazik akkor elsobbsege sincsen, ugyebar).
Szoval ha a bizalmi elvre epitenek, akkor tenlyeg atmehetnek bekotott (nem fullel, de) szemmel (ahogy eztsvajcban vagy nemetorszagban tenyleg meg is teheted a gyakorlatban). Mivel a bizalmi elv mar reg szart sem er, ezert kell korulneznem :)
De en azert el szoktam indulni, de esszel, ha csak varok soha nem jutok at.
Reggie 2010.10.18. 21:19:04
Tehat nyilvan nem egeszseges jelenleg gyalogoskent igy kozlekedni, mert elofordul, hogy nem megfeleloen kozelitik meg a zebrat, de jozan autosnak ugy kell kezelni az osszest gyalogost, hogy varhatoan nem ovatoskodva fog atkelni a zebran. Azt elvarni, hogy megis ovatoskodjon a gyalogos, mert a renitensek miatt erre amugy is kenyszerulnek, es ebbol kiindulva haritani a feleloseget - hogy miert nem nezett korul -, azon felul, hogy jogilag vedhetetlen, szerintem parasztsag.
jaafar 2010.10.18. 21:37:16
1kutya 2010.10.18. 21:43:46
ugyanúgy vonatkozik gyalogra, biciglisre, traktorosra, teherautósra... szóval minden közlekedőre!
egyébként észrevehetnéd már magad, mert úgy tűnik, nálad az alaptézis működik, hogy itt mindenki hülye, csak te vagy gőzmozdony!
de sajnos úgy látszik ez nem fér az apró rókaagyadba:(
ex-dr. vuk 2010.10.18. 21:47:58
a gyalognak a zebran elsobbsege van, akarmelyik kresz peldanyt nezed. es ezen az sem valtoztat, hogy a nevem melletti url bringas blogra mutat :)
@jaafar: igen altalaban ez a gyakorlat :)
CD-R80 2010.10.18. 21:49:40
Az a baj ez nem nagyon vehető észre sehol. Vagy valami fóbiájuk van, hogy csak azt veszik észre a sorokban amit akarnak. Ha meg nem találnak olyat ami tetszik, akkor személyeskednek vagy vicceskedve hülyeségeket hordanak össze, de semmiképpen soha el nem ismerik ha valamiben tévednek..
Sőt még hülye szabályokat kreálnak, ami őket felmenti, mert ők nem veszélyeztetnek senkit meg blabla..
Én egy ilyen laza vita után allapítottam meg az örökérvényű igazságot.
"Binyiglissel ne vitatkozz, mert a végén agyonvered kerékkulccsal..!"
''autónepper.'' 2010.10.18. 21:52:17
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.18. 21:53:59
ex-dr. vuk 2010.10.18. 21:57:33
kerekagy.blog.hu/2010/04/24/tilosba_lehet_behajtani_szabalyosan
"Az új KRESZ-szabály – bár nem ez ment át a köztudatba – csak azt engedélyezte, hogy a külön kiegészítő táblával jelzett egyirányú utcákban lehessen szembe kerekezni az autóforgalommal."
Sok blogon volt errol szo, probaltak tisztaba onteni, de orszagos mediakkal nehez harcolni.
En elismerem, ha van mit. De azt, hogy a gyalogosnak a zebran elsobbsege van nehez vitatni. Nem tudom elismerni az ellenkezojet.
A "biciklis" pedig csak addig az, amig biciklin ul. Elotte es utana nem.
kokavec 2010.10.18. 21:58:42
A zebrán elgázolt gyalogosok 8%-a meghal, és elég sok maradandó súlyos sérülést szerez.
Mekkora senkik vagytok.
1kutya 2010.10.18. 22:01:03
a zebra arra van, hogy a gyalog áthaladjon rajta, lehetőleg minél gyorsabban, nem arra, hogy breakdance világbajnokságot rendezzenek rajta!
dzsaszper 2010.10.18. 22:03:44
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:04:44
dzsaszper 2010.10.18. 22:07:07
Persze az élet nem csak a KRESZ és a gyászoló családot ez nem vígasztalja.
CD-R80 2010.10.18. 22:08:47
"A "biciklis" pedig csak addig az, amig biciklin ul. Elotte es utana nem."
Kivéve ha billentyűzet elé kerül mert akkor megint nekiáll tekerni..
D4D 2010.10.18. 22:10:02
Most viszont kellemesen csalódtam benned!
Reggie 2010.10.18. 22:10:27
@kokavec: persze, de ha 10 masodpercet varnod kene, hogy zoldet kapj a zebran, mar idegbajt kapsz es atkapcsolsz lemming uzemmodba. Masok idejebol en is barmikor aldozok 10 masodpercet.
1kutya 2010.10.18. 22:11:39
1. telefonos plázamacska, vármegyeháza-szentanna sarok: elém lép, amikor nekem zöldre vált (addig telcsizik a kocsi sarkánál)
2. öngyijelölt biciglis, a szentanna-varga kereszteződésben simán áthajt a zebrán, mikor mindkét irányból az autóknak zöldre vált a lámpa (szemből lévőtől kapott egy dudát, meg sem hatotta)
3. hunyadi-péterfia, én a hunyadiról kanyarodnék jobbra, zebrához kb. együtt érkezünk a gyaloggal: megállok-megáll, nézek-néz, elindulok-lelép, megint megállok-visszalép. miután mögöttem már dudáltak én biza elindultam! ő ahogy láttam kivárta mind a 10 kanyarodásra váró autót.
4. ha ez még nem lett volna elég: péterfia-honvéd kereszteződésben kanyarodnék balra a honvédre, szemből érkező autó megáll, erre a binyiglis paraszt nem megelőzi jobbról?! kb 10 cm-en múlt, hogy ki nem vasaltam.
mindez 3 km-en, míg a melóból eljutottam a gyerek sulijáig.
no comment...
Santos35 2010.10.18. 22:14:31
Ezt vajon miért nem másoltad ide?
Magatartás a gyalogosokkal szemben
43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
(4) A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten
a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására.
Talán kiderülne ebből, hogy kinek van igaza.
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:14:53
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:16:44
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:17:10
@dzsaszper:
azert kozhely, mert barmikor szoba kerul zebra valaki tuti beirja akkor is, ha a gyalog jol lathatoan ovatosan probalt meg atmenni es egy autos 80-nal eppcsak kikerulve elhuzott mellette csikorogva. a masi, hogy ez moge bujva semmisnek gondoljak a gyalog elsobbseget "ugysem johet ki elem szabalyosan" felkialtassal, ami nyilvanvaloan nem igaz.
@CD-R80: irtam egy peldat. hagy ne keressem ki az osszes bringablog osszes ilyen jellegu bejegyzeset. en sem olvasom mindet :)
karosszékely 2010.10.18. 22:17:52
Egy normális társadalomban ez lenne a természetes: a zebrán (ha nincs lámpa) nyugodtan, körülnézés nélkül át tudj menni, ahogy autóval is nyugodt szívvel mész a főútvonalon, nem azt lesed rettegve minden kereszteződésnél, hogy mikor száll beléd egy barom.
Santos35 2010.10.18. 22:19:20
legalább 20-at lehetne felsorolni
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:19:37
A 3. esetben a viselkedes ertheto - a gyalogosok meg vannak felemlitve, es akkor sem mernek menni, mikor lehetne. Szegeny csak nem akar megdogleni, es nem tudja eldonteni, hogy epp bameszkodsz, es amint lelep kivasalod, vagy tenyleg ot engeded el.
A tobbi eset jogos.
karosszékely 2010.10.18. 22:20:07
kokavec 2010.10.18. 22:20:25
flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.10.18. 22:21:05
No azért ez visszafelé sokkal jellegzetesebb: a gyalogos nem lép le, mert már túl közel van a kocsi, és a következő kocsi nem lassít, mert nem lépett le.
Ahol annyira sok a gyalogos, ott tipikusan lámpa is van. Néhány kivétel a jobbra kanyarodó sávon a kanyar után közvetlenül rakott zebra nagyobb lámpás kereszteződéseknél. Máshol még nem láttam "gyalogosfolyamot".
D4D 2010.10.18. 22:24:03
5. Reggel, az első sarkon megállok, hogy átengedjem a gyalogot. Nem mozdul.
A kurva anyjáért nem tud 2 méterrel arrébb várakozni?
És nekem ezért csak 350 métert kellett mennem.
Santos35 2010.10.18. 22:26:33
ráadásul mindegy hol gázolta el...
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:29:50
szal sok nagy okosnak mondom HOGY nem mindig MI autósok vagyunk a hibások hanem TI gyalogosok mert köztettek sokaknak nincs jogsija ezért tisztábba se vagytok hogy mondjuk 10 méteren belül nem fogok tudni 60ról megállni MÉG akkor se ha kurvára neked van elsőbbséged ezt kell felfogni a csöpp agyatokkal
kokavec 2010.10.18. 22:32:04
karosszékely 2010.10.18. 22:32:33
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.10.18. 22:32:54
D4D 2010.10.18. 22:33:04
karosszékely 2010.10.18. 22:33:53
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:33:54
Santos35 2010.10.18. 22:34:04
a szabályok azért vannak, hogy betartsuk őket
még egyszer idézném a KRESZt
"(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."
kokavec 2010.10.18. 22:34:19
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:34:52
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:34:56
Santos35 2010.10.18. 22:35:50
karosszékely 2010.10.18. 22:36:16
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:37:10
.. nabazmeg.
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:37:25
D4D 2010.10.18. 22:37:47
Az én oktatóm azt tanította:
Zebrán nem ütünk el gyalogost!
Akkor sem, ha elénkveti magát.
Ha mégis, akkor a zebra mögé kell vonszolni legalább 30 méterrel.
Morbidul hangzik, de van alapja.
Lehetőség szerint elengedem a gyalogost, ha én jövök egyedül, akkor nem biztos. Viszont hajnalban képes vagyok 90-ről lefékezni azért, hogy a gyalog a zebrán keresztül elérje a buszt.
Ha viszont a gyalog forgalomnak szembe gyalogol országúton, akkor duda. Ugyancsak duda fék nélkül pl a Móriczon, mikor a piroson sétálnak keresztbe.
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:38:38
karosszékely 2010.10.18. 22:39:42
kokavec 2010.10.18. 22:40:54
Santos35 2010.10.18. 22:41:13
neked megéri a hosszú pereskedés és az a tudat, hogy gyilkos vagy? kb 1 percet vesztesz azzal, hogy lassitassz
1kutya 2010.10.18. 22:42:22
debrecenben egyébként át szokás engedni a gyalogot már évek óta, sajna azt veszem észre, hogy kezdenek elszemtelenedni, míg 1-2 sztrítrészer ki nem vasal néhányat:(
@vuk_: mint írom itt fent, debiben ÁTENGEDIK a gyalogot!
aki még ahhoz is béna, hogy átkeljen a zebrán, mikor megállok 3 m-rel előtte, akkor az szerintem feküdjön le otthon az ágyban és várja meg a véget!
taigetosz pozitív:(
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:44:08
A "sokat megengednek" ugy erted, hogy ahol elsobbseguk van ott nem akarnak megdogleni miattad? Te is sokat engedsz meg magadnak a fouton, amikor nem engeded at a kisutcabol kijovoket.
ex-dr. vuk 2010.10.18. 22:44:59
Santos35 2010.10.18. 22:45:43
valaki felsorolt néhány országot ahol ilyen kérdés fel sem merül, de tudnám még sorolni az országokat
az alkalmatlan, közveszélyes oktatókat kellene eltüntetni vagy őket is szankcionálni
kokavec 2010.10.18. 22:45:48
Na az ilyenek miatt van abszolút értelme annak a francia jogszabálynak. Attól még ugyanis, hogy neked volt elsőbbséged, nincs jogod rögtönítélő bíróságként kivégezni (vagy legalábbis megkockáztatni egy kivégzést).
Santos35 2010.10.18. 22:50:08
el kell fogadni, hogy vannak idióta gyalogosok bicajosok és autósok, nyilván te is tudnál vég nélkül sorolni olyan eseteket amikor más autós hibájából kerültél meleg helyzetbe
amikor autót vezetsz figyelembe kell venned, hogy a gyalogos nem ismeri a kreszt (ez persze nem mentesiti)
''autónepper.'' 2010.10.18. 22:52:07
@karosszékely: hát tudnék mesélni mikor szinte szó szerint bevetődik elém hogy meg mutassa... @kokavec: hát nem tudom valahogy egyiket se szeretném ki próbálni...
egyébként HIÁBA VAN NEKEM ELSŐBBSÉGEM pl egy jobb kezes utcába HA a nyerges vontatót vezető fickó nem áll meg mert nincs kedve mondjuk nem fogok ki menni elé csak azért mert NEKEM van elsőbbségem mert nem éri meg sok hülye gyalogost kérdem KI menne e a nyerges vonató elé?
Santos35 2010.10.18. 22:54:29
ha mindenki gondolna arra, hjogy a cselekedeteinek milyen súlyos következményei lehetnek, akkor nyugodtan átmehetsz majd behunyt szemmel is a zebrán, mint pl Norvégiában, Svédországban, stb.
karosszékely 2010.10.18. 22:58:18
Santos35 2010.10.18. 22:58:26
mi a különbség?
ha holnaptól te, aztán minden nap néhányan elkezdik betartani a szabályokat, akkor nem lesz min felháborodni
annyit kell tenned, hogy holnap amikor kocsiba ülsz betartod a szabályokat...
rajtad múlik
1kutya 2010.10.18. 22:58:37
egyébként gyalogolok én is és képzeld: 1. tudok várni 10mp-et, ha látom, hogy még egy autó jön, utána szabad; 2. ha be van állva a kereszteződés, nem indulok el, hanem segítem az autósokat azzal, hogy akkor sem kóricálok át, ha nekem lenne elsőségem; 3. ha úgy érek oda a zebrához, hogy már villog a zöld nem indulok neki 4 sávnak, mert tudom, hogy rohanva sem érek át; 4. ha 30 m-re vagyok az átkelőtől, nem állok neki rohanni, mert legjobb esetben is a kanyarodókat akadályozom és bennragadnak a kereszteződésben... stb-stb...
soroljam még?
kokavec 2010.10.18. 22:59:27
Kamerákat a kereszteződésekbe, a zebrákhoz, és küldeni sorban a csekkeket.
Santos35 2010.10.18. 23:00:55
karosszékely 2010.10.18. 23:02:19
1kutya 2010.10.18. 23:03:08
gratulálok!
karosszékely 2010.10.18. 23:03:48
Santos35 2010.10.18. 23:05:23
1kutya 2010.10.18. 23:05:53
ha te "nem mondasz le az elsőbbségedről", akkor féktávon belül léptél a közeledő autós elé (mindegy mennyivel ment).
innentől nincs miről beszélgetnünk, mert ti is és mi is két különböző szituációról vartyogunk!
ccakát!
''autónepper.'' 2010.10.18. 23:06:25
@Santos35: tudod én azért az esetek többségébe ki harcolom a nekem járó elsőbbséget szal ezen nem szoktam felhúzni magamat inkább a belső sávba lődörgőkön és a kamikaze gyalogosokon húzom fel magamat:)
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:06:53
karosszékely 2010.10.18. 23:07:18
karosszékely 2010.10.18. 23:08:28
Santos35 2010.10.18. 23:08:55
''autónepper.'' 2010.10.18. 23:09:29
''autónepper.'' 2010.10.18. 23:09:58
Santos35 2010.10.18. 23:13:04
kokavec 2010.10.18. 23:13:22
kokavec 2010.10.18. 23:16:18
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:20:22
Santos35 2010.10.18. 23:21:02
szerintem a jogsi bevonása, a pontrendszer szigoritásával hatásosabb, mint a pénzbünti, mert azt apuci kifizeti
sőt továbbmegyek az autó lefoglalása lenne az igazi bünti
kokavec 2010.10.18. 23:22:16
Santos35 2010.10.18. 23:22:25
andaluzkutya 2010.10.18. 23:23:49
Itt a gyalogosnak mindig elsőbbsége van. Akár zebrán, akár nem. Többnyire a zebrán mennek át, de ha mégse, autós akkor sem dudál, "nevel" (átmegyek a nyakán, mert tolószékkel/koporsóval úgysem tud a padkán lemenni...), hanem lassít, megáll, továbbmegy.
Zebránál: lehet, hogy a klíma miatt van, de itt sokkal rövidebb a fékút. Dögnagy kamionok, BMW X5, stb.-k tudnak pillanatok alatt megállni, ha gyalogos közeledik a zebrához. Nem biztos, hogy a legelső autó megáll, mert tényleg van fékút, de hogy két autónál többet még nem kellett várnom, az is biztos. Volt olyan, hogy családdal (kisgyerekkel) lassan sétáltunk, kb. 5 méterre volt a zebra, de mivel az autós látta, hogy csak arrafelé mehetek, ezért megállt és várt. Mögötte kb. 8 autó torlódott fel emiatt, de senki nem nyomott dudát, senki nem pattant ki igazságot osztani...
Lehet, hogy ha Mo.-n is hasonló lenne a morál, akkor a barátunk (a lógó gatyás) sem állt volna meg az út közepén, mivel feltételezi, hogy a társai is majd simán át tudnak jönni.
Szerintem.
kokavec 2010.10.18. 23:24:28
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:25:09
Santos35 2010.10.18. 23:26:49
még mindig 110km/h ott a sebhatár autópályán?
Santos35 2010.10.18. 23:29:32
sajnos te is nagyon jó példa vagy arra akinek csak vélt jogai vannak, mert saját magén kivül senki más nem létezhet az úton...
Carlos> · http://banana-daiquiri.blog.hu 2010.10.18. 23:30:13
banana-daiquiri.blog.hu/2010/10/07/kozlekedesi_kulturank
ex-dr. vuk 2010.10.18. 23:31:56
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:32:40
@kokavec: rohadtul utálok telefonról írni, és bocsi, hogy mondattanilag kifogásolható lett az irományom a 4centis kijelzőn fogalmazva :D
Azt hiszem Te is, és én is hiába irkálunk egymásnak. Míg én úgy gondolom, hogy Te hajtod a magadét egyoldalúan kompromisszum-képtelenül, addig Te ugyan ezt gondolod rólam ;)
Na és ez itt a legnagyobb probléma, ezért...
mondhatnám tart itt ez az ország, vagy inkább ezért nem oldódik meg a közlekedésben résztvevők ellentéte...
kokavec 2010.10.18. 23:33:33
ex-dr. vuk 2010.10.18. 23:33:38
ezt en sem irhattam volna szebben :)
itt angliaban is kb igy mukodik.. itt sem dudal senki se gyalogra se bringasra (mondjuk az autosok egymasra igen :))
D4D 2010.10.18. 23:35:55
Szerintem a funkcionális analfabetizmus egy gyógyítható dolog.
Mégegyszer a lényeg:
Gyalogost nem ütünk el zebrán.
2010.10.18. 23:36:56
Mivel többnyire nem a posztról szólnak a kommentek (mint máskor sem), én is hozzátenném a hasonlóan konstruktív megjegyzésem: rendszámot, kresz vizsgát és súlyadót a gyalogosoknak!
ps. ritka egy anyázós blog ez :) szarabbat még nem láttam.
andaluzkutya 2010.10.18. 23:37:01
D4D 2010.10.18. 23:37:59
A vonat is csak dudál, ha áthajtasz előtte. Rombolni is ugyanúgy tud.
Amúgy még egyszer sem állt oda ilyenkor egy gyalog se igazságot osztani.
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:38:18
Nem mellesleg amiket írtam (motoros, gyalogos, bringás), bár sarkított(nak tűnik) és dühödt, mégis a baj az, hogy gyakori tapasztalat (kivéve a vénasszony a körút közepén. Szerencsére az nem gyakori, de tapasztalat :])
Santos35 2010.10.18. 23:39:13
ki a f@sz az a pimasz úr? én még valódi leleplező riportot nem láttam a magyar médiában.
Santos35 2010.10.18. 23:42:02
most én irhatom rólad, hogy antiszociális?
D4D 2010.10.18. 23:43:22
Ez baromság, és jó magyar szokás szerint a két gumiszabály ellentmond egymásnak.
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:44:36
Gyalogost megpróbálunk nem elütni, még akkor sem, ha ezt (a nem elütésre törekvést) Ő próbálja minden eszközzel megakadályozni.
andaluzkutya 2010.10.18. 23:44:46
Hogy mennyire van kőkemény uszítás az autósok ellen azt nem tudom, de akkor is figyelembe kell venni, hogy a gyalogos, biciklis ezerszer kiszolgáltatottabb, és az én fogalmaim szerint ezért az autósnak KELL előzékenynek lennie.
Persze odahaza már rengeteg minden félrement, pl. megállok autóval a zebránál, és öregnénik/bácsik nem mernek átmenni, de nem azért, mert hülyék, hanem mert teljesen jogosan nem hiszik el, hogy valaki átengedi őket. Ugyanígy az se illdomos itt, hogy valaki a zebra mellett ácsorog órákat. Akkor állhat két méterrel odébb.
Santos35 2010.10.18. 23:46:49
D4D 2010.10.18. 23:47:12
Próbáld ki Norvégiában, hogy beállsz a zebra közepére rendőrködni!
ex-dr. vuk 2010.10.18. 23:48:01
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:50:44
D4D 2010.10.18. 23:50:46
www.autokiste.de/verkehrsrecht/tempolimits.htm
Santos35 2010.10.18. 23:51:07
Azon gondolkozz el, hogy mi lehet az oka, hogy vészfékezned kell a gyalogosok "miatt"?
D4D 2010.10.18. 23:52:00
Pedig igazán reménykeltő volt az az egy hsz-ed.
Santos35 2010.10.18. 23:52:42
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.18. 23:53:32
1.) nem utaltam rá, hogy a szabályokat nekem nem kell betartanom (bár kértem, mégsem idézted eme mondatomat)
2.) nem rinyáltam egy fél szóval sem azért, mert meg kell adnom az elsőbbséget. Sőt. De gondolom ennek az ellenkezőjét sem tudnád idézni ;)
Azt hiszem a Te véleményed ennyit ér. :)
Santos35 2010.10.18. 23:54:16
flamer 2010.10.18. 23:55:03
"En amugy azt imadom a zebras posztokban, hogy mindig van valaki, aki megmagyarazza, hogy hiaba van a gyalognak elsobbse, gyakorlatilag miert nincs megsem."
Ja, ez baromi vicces. Illetve lófaszt vicces, siralmas.
Egyébként nekem általában zebráknál azért kell feleslegesen állni autóval, mert a szembejövő autók basznak megállni, ennélfogva a gyalogos nem mer elindulni.
D4D 2010.10.18. 23:55:19
D4D 2010.10.18. 23:58:45
ex-dr. vuk 2010.10.18. 23:59:39
Santos35 2010.10.18. 23:59:39
2.)"Gyalogost megpróbálunk nem elütni, még akkor sem, ha ezt (a nem elütésre törekvést) Ő próbálja minden eszközzel megakadályozni.""közhely, DE. nyilván mindkét félnek alkalmazkodnia kell. amíg csak az egyik féltől várják el, hogy betartsa a szabályokat, nem fog működni, márpedig itthon kőkemény uszítás folyik az autósok ellen."
ez remélem elég...
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:00:30
Harmadik. Hol írtam, hogy nekem vészfékeznem kell a gyalogosok miatt? Olyat valóban írtam, hogy nem úgy működik, hogy "meg kell állnia az autósnak és kész". Legyél már egy kicsit összeszedettebb, mert ez így komolytalan :P
Santos35 2010.10.19. 00:04:14
mondod te aki nem érti, hogyan kell megközeliteni a gyalogátkelőt...
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:04:40
1.) egy szóval sem utaltam arra, hogy nekem probléma lenne a szabályokat. Feltételes mondat, ráadásul jövőre vonatkozik, ergo nincs benne se olyan, hogy nekem nem kell betartani a szabályokat, sem pedig olyan, hogy nekem vészfékeznem kellett akár egyszer is a zebra előtt.
2.) ebben te hol olvasod azt a részt, amiben azzal van problémám, hogy meg kell adnom az elsőbbséget.
Analfabetizmust emlegettél néhány kommenttel ezelőtt, és most kiderül, hogy Te nem tudsz mondatot értelmezni? Vagy csak csűröd csavarod? Nem hiszem, hogy egyik jobb a másiknál, viszont Te folyamatosan "bizonyítasz" :)
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:05:23
"egy szóval sem utaltam arra, hogy nekem probléma lenne a szabályokat." + betartani
D4D 2010.10.19. 00:05:24
Ennyire nem akartalak megbántani ma, de ma nagyon nehéz napom volt, és az egész hetem ilyen lesz. Ne haragudj!
Irónikusan olvasva tényleg jó duma volt.
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:07:22
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:08:06
Probald meg a szemelyseskedest kiiktatni a hsz-ekbol, tobbre mesz :)
Nem anyazni vagyunk itt hanem jobba tenni a kozlekedest.
Szerintem.
Es nem utolso sorban jol szorakozni. :)
Amugy semmigond.
D4D 2010.10.19. 00:09:10
Láttál már engem gyalogátkelőt megközelíteni?
Művelődj! @D4D:
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:09:29
A masik csoda meg az lesz ha bringaval a jo oldalon indulok majd el otthon is :D
D4D 2010.10.19. 00:10:09
D4D 2010.09.20. 22:04:18
Zebrafasiszták figyelmébe:
Érd:
Mellékutca, kétoldalt van járda, úttest szűk. Gyerekcsapatot a tanítónéni az úttesten tereli, látják jövök, kicsit félrehúzódnak, fékezés nélkül elmegyek mellettük 25 km/h-val, 50 cm-es távot hagyva. Tanítónéni neve Idióta Állat, bemutatkozott, mikor elhaladtam mellette.
Tárnok:
Zebra, lassítok, megállok, előveszi gyalog a telefont, és elkezd telefonálni.
Százhalombatta:
Zebra, babkocsis anyuka, megállok, anyuka bámul-bámul-bámul, mutatom menjen, megy. Járda helyett az úttesten. Kikerülni nem kerültük, mert záróvonal volt, őt nem zavarta, hogy megyek mögötte, nekem meg tetszett a segge.
Érd Parkváros:
Kerékpáros érkezik, zebra előtt átvált gyalogossá, én azonnal fék, mert itt már elsőbbsége van, (ki is tolta elém a biciklit!), harmadik mögöttem az Etele térről jövő csuklós, remélem az utasok nem sérültek meg, mert a kerekes hirtelen váltása miatt erősen kellett fékezni.
Törökbálint, Diósd, Érd:
Úgy közelítek meg minden zebrát, hogyha már csak 10 centire vagyok tőle, akkor is meg tudjak állni a zebra előtt a gyalognak. a negyedik zebra után dudakoncertet tartanak mögöttem, így ismerik el azt a csúcs teljesítményemet, hogy még a 36 km/h-s síksprintrekordot tartó olimpikonnak is meg tudjak állni.
Kb a tizedik zebra után hívott a fater, hogy azonnal menjek, mert anyámra krónikus csuklásroham tört, és vigyük be a kórházba.
Budaörs:
Szabadság utca (régi 1-es út) melletti szervízúton a gyalogok az út közepén, elférni reménytelen, mikor már 30 métert mentem mögöttük, duda, gyalog anyáz! mert neki elsőbbsége van -mondja ő.
Előbbi szitu a Játékszíntől a CBA utáni szakaszig összesen 3-szor fordul elő.
Sóskút:
Kiskölyök a buszmegállóban az iskolatáskáját lóbálja a feje körül, csak sajnos a járdaszegély kis híján a táska kör alakú röppályájának az átlója, sugara több mint egy méter. Nem dudáltunk rá, megvártuk mi történik. A megállóban jelen levő felnőttek közül (8 fő) senki nem szólt rá.
Biatorbágy:
Calvin téren a gyalogosok mozognak a zebra felé, ezért megállok és megadom részükre az elsőbbséget, ne akadályozza őket a gépkocsiforgalom. A gyalogosok egymás mögött, egymástól kb 3-5 méteres térközt hagyva jöttek, nagy sebességgel (6-8 km/h).
Mind a 11 elfordult a zebra előtt közvetlenül, és a sarki kisbolt felé vette az irányt, addig a forgalom állt mindkét irányba, nehogy szegényeknek meg kelljen torpanniuk.
Egy munkanap Pest megye délnyugati részén, 121 km és 6 óra alatt.
Jelige: Gyalogos az Isten!
Pozitív példa Érd Parkváros Bem tér, kiszebra, óvónénik példásan hajtották végre a 'zárt csoportban közlekedő gyerekek átkelése' nevű akciót.
kokavec 2010.10.19. 00:12:26
Aztán többet eszedbe ne jusson okoskodni a gyalogos viselkedéséről!
Persze tudom, média támadás, összeesküvés, beépített autósok, gondolom zsidók.
Santos35 2010.10.19. 00:13:29
a kulcs az, hogy be kell tartani a szabályokat, mert akkor előbb-utóbb követni fogják a jó példát és nem kell a kákán csomot keresni
D4D 2010.10.19. 00:14:55
Az egyik nagykövetünk felesége ott tanult meg vezetni, úgy, hogy előtte itthon mát elkezdett tanulni.
Sejtheted. 5 év után hazajöttek, három héten keresztül összetört mindig egy kocsit az utcájukban. (csak apróbb koccok)
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:19:07
Szerinted az autósok hány csokor ilyet tudnának összeszedni a saját szemszögükből? Pont erre próbáltam felhívni a figyelmet, hogy nem csak az egyik oldalt kell vizsgálni, mert az nem objektív. Egyoldalú.
És ezzel most megint nem azt akarom mondani, hogy szegény én, hanem azt - amit úgy látszik soha nem fogunk elérni -, hogy mindkét félnek magába kéne néznie, mindkét oldalon hozzá kéne járulni a közlekedés jobbá tételéhez, és nem csak a saját vélt vagy valós sérelmeket ismételgetni. Igen, a linkelt videóban sikeresen összevágták a bunkó paraszt autósokat, így igen: média támadás, nézettségnövelés, értéktelen.
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:19:51
Szoval en ertem, hogy vannak figyelmetlen es eszetlen gyalogok, de az mindig sokkal veszelytelenebb (masokra nezve) mint egy idiota autos. Itt Londonban 5-10 meterrel a zebra elott mar megall (akkor mar all, lassitas mar korabban), hogy a gyanu arnyeka se meruljon fel, hogy nem ad elsobbseget, es nem megy ra a sarkara sem eppenhogy amikor elhaladt, hanem megvarja, amig mar rendes tavolsag van.
Vagy itt ennyire raernek az emberek? Nem hiszem. (bar az igaz, hogy a belvarosban aki siet az nem autozik...)
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:19:51
Santos35 2010.10.19. 00:21:29
kitüntessünk? :)
a probléma az, hogy ez téma kell legyen, mert ezek szerint te is ahhoz a kevés autóshoz tartozol aki ésszel közlekedik
hasonló példákat én is tudnék irni, de én bevallom, hogy nem csak autóval közlekedek, hanem gyalog is, ahogy nyilván te is
a különbség, hogy én nem siránkozok, hogy elsőbbséget kell adnom, mert tudom, hogy én is lehetnék az a gyalogos...
D4D 2010.10.19. 00:22:53
Londonban mennyire jellemző, hogy van járda, mégis az úton, esetleg közepén mennek a gyalogok?
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:28:53
Foleg a belvarosban.
Bringaval szinte barmit megtehetsz anelkul, hogy ledudaljanak (persze esszel, azert hulyeseget nem csinal senki, de piroson atmennek, ha nem jon semmi - csak itt senkit sem zavar).
Senki nem jatszik onkentes rendort, senki nem akar nevelni..
D4D 2010.10.19. 00:30:14
Nem azon siránkozok, hogy elsőbbséget kell adnom, hanem
- Az elsőbbségadási kötelezettségemmel sokan visszaélnek.
- Sokszor megadom az elsőbbséget, és nem élnek vele, ilyenkor tényleg 'szétbasz az ideg' a lassítás miatt.
Volt egyszer egy eset, ahol egy forgalmas úton megálltam a zebránál (2x1 sáv), de a szembe jövők nem. Mutatom a gyalognak, jöjjön be elém, mert akkor jobban észrevehető lesz. Ő megrázza a fejét. Szemből változatlanul jó 80as tempóval jönnek a kocsik. Jó 1 perc múlva indulok tovább (Nem mert elindulni addig), erre mutogatva épp, hogy elém nem ugrik.
Na az ilyen helyzetektől baszom fel magam és mondom, OK én elengedem, DE
- Nem bármi áron
- Nem vészfék árán (egy autóból sok mindenre kell figyelni, ezért néha későn veszem észre a gyalogot)
- HA csak én mint egyetlen autó vagyok, akkor bírja ki azt a kettő másodpercet, és menjen át mögöttem, ne kényszerítsen /főleg ne erős/ fékezésre.
D4D 2010.10.19. 00:32:06
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:33:33
Nem azon siránkozok, hogy elsőbbséget kell adnom, hanem"
Jajj dehogynem...
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:34:12
erre mindig azt mondom, hogy mindig figyeld, es ha latod, hogy jon a kamion a mellekutrol, es nem jon mogotte senki, akkor allj meg, es engedd el. neked konnyebb nem?
En ertem, hogy szar, ha megsem megy a gyalog, en sem szeretem, de azert az is megertheto... az autos moral tette ilyenne oket. Felti az eletet - joggal. Szep lassan lehet ezen valtoztatni, ha mind tobben adjak meg az elsobbseget, jo elore lassitassal is.
ex-dr. vuk 2010.10.19. 00:35:26
D4D 2010.10.19. 00:40:07
FELESLEGESEN nem szeretek megállni.
D4D 2010.10.19. 00:40:49
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 00:41:00
M. Péter 2010.10.19. 01:23:23
Körömcsiga 2010.10.19. 07:00:31
Hiperlajhár 2010.10.19. 07:02:38
andaluzkutya 2010.10.19. 07:45:57
Amúgy meg ha tényleg kiállnék az út közepére, nem hiszem, hogy sokat szólnának. Várnának, aztán ha soksok percig ott állok, szerintem hívnák a rendőrséget, vagy mentőt. Esetleg megkérdeznék mosolyogva, hogy mi a baj, és hogy segíthetnek-e valamiben. Hangos szó biztos nem lenne.
andaluzkutya 2010.10.19. 07:47:44
"@andaluzkutya: Amit írtam, miszerint minden résztvevőnek közre kell működnie nyilván arra is értettem, hogy az "erősebbnek" előzékenynek kell lennie. Ezt én próbálom is kivitelezni, de ez még nem oldja meg azt a problémát, ha minden előzékenységem ellenére a másik fél nem hajlandó körültekintő lenni, mert ő a gyengébb, így a nagyobb úgyis vigyáz rá. Ez nem így működik. A nagyobb vigyáz a kisebbre, de a kisebb segít neki ebben. Szerintem. "
Egyetértünk. De gondolom abban is, hogy ez az egyensúly Mo.-n már rég felbomlott.
Forest (törölt) 2010.10.19. 07:58:40
A gondolatmeneten továbbhaladva minden kamion és turistabusz minden kereszteződésben elsőbbséget kell adjon a nála jóval kisebb és sérülékenyebb autósnak. Csak egy bokamozdulat.
Iteráljunk tovább. Minden X5-ös BMW-nek kötelessége elsőbbséget adni mindegyik nála kisebb autónak.
Egyértelműsítsük, és forradalmasítsuk a Kreszt!
Hogy pontosan meghatározhassuk kinek mikor kell elsőbbséget adni, alkalmazzuk a RAL színskálát: www.gepeszbolt.hu/html/ral.html
Egységesen mindenki kapja meg a méretéhez szükséges színt (fényezést) (kerékpáros, gyalogos is húzzon mezt! :)
Aztán nosza, törölhetjük is az összes többi szabályt, mert minden ennek függvényében és teljesen egyértelmű lesz.
Vagy kapaszkodjunk bele jó erősen két kézzel a régi demagógiába hogy az autós miért adjon _minden_esetben_mindenkinek_ elsőbbséget, de a fenti példából tisztán látszik, hogy az "azért mert nagyobb" elv nem használható következetesen a közlekedés minden résztvevőjére.
rajnaig 2010.10.19. 08:22:25
Inkább jelenne meg poszt a Fehérvári út szőnyegbombázásáról (mert legalábbis olyan állapotban van a burkolat), a Hungaricumnak számító piroshullámokról, vagy a 6. főúton a háros utcánál levő egymás után 10 m-re sorakozó lámpákról amit 2 in 1 is meglehetne oldani, az egyik ugyanis gyalogátkelőhely miatt a másik pedig a kanyarodó autósok miatt van telepítve. A gyalog lehet, hogy hülye, de legalább nem kér pénzt érte, a közlekedésmérnökkel ellentétben.
1kutya 2010.10.19. 08:42:38
pakesz (törölt) 2010.10.19. 09:28:17
gondoltam elutom, elvegre kotelessege is van a gyalognak nem?
meg hat miert is ne?
a szent autosokat akar csak 10 masodpercre is fel meri tartani? ja hogy utana a pirosnal 2 percet kell varni de az mas
Tron65 2010.10.19. 09:31:19
A topicban leírt dolog nálunk gyakorlat volt.
Igaz, jellemzően 100-120 gyereket próbáltunk átterelni az úttesten.
2*1 sávra símán kiállt 2 ember és zárt.
2*2 sávnál már gondban voltunk, mert nem mindig voltunk annyian, hogy 4 ember kiáll, a többi meg elég volt terelgetni.
Ha 2 sávra csak 1 ember állt, szinte mindig akadt autós, aki meg akart minket kerülni, mert épp akadt 2 méter luk a gyerekek közt.
A döntő többség maximálisan tolerálta, amit csináltunk.
Igaz, mi előtte szépen összegyűltünk az útszélén és igyekeztünk átérni.
ex-dr. vuk 2010.10.19. 09:33:38
mit szolsz?
Alikam 2010.10.19. 10:11:37
Kalokagathia 2010.10.19. 10:23:50
Akkor megmutatnád, hogyan kell ezt csinálni? Pl. önkritikát gyakorolhatnál pár mondatban, ahogyan ezt éppen mindenki másnak javasolod :)
Rahsid 2010.10.19. 10:24:24
Marcellusca 2010.10.19. 10:26:06
És logikus a levezetése. :D
Nekem is tele a hócipőm, hogy mindig azzal védekeznek/magyarázkodnak, hogy vigyázzon jobban az autós, mert ő a nagyobb, a gyalogos/bringás/robogós/motoros pedig sérülékenyebb.
És????
A KRESZ minden közlekedőre vonatkozik!
Gyalogosra, autósra, trolira, kamionra, stb., stb., egyaránt. És a törvény nemismerete ...!!!
Szóval, mindenki tartsa be a rá vonatkozó szabályokat és mindjárt közlekedhetőbbek lesznek az utak!
Még az a kötsög robogós is, aki tegnap este majdnem elüttette magát (nem csak velem, hanem még vagy 4 autóssal), mert a Váci úton, irányjelző használata nélkül cikázott mindhárom sávban, mindezt 50-70-es tempónál.
Idióta!!! :D
2010.10.19. 10:30:34
indapass90210 2010.10.19. 10:31:51
''autónepper.'' 2010.10.19. 10:35:01
záporjózsi 2010.10.19. 10:38:59
"Sajnos valahogy az az érzésem, hogy a mai kresz módosítások nem teljesen átgondoltak, mert jogokat ugyan adnak, de a kötelességekre nem hívják fel a figyelmet."
A jogszabály nem hívja fel a figyelmet. A jogszabály előír. A média tevékenysége meg olyan, amilyen.
@Tron65: A csoportok közlekedésére is vonatkoznak szabályok. Ti azt akartátok betartani.
@Forest: Ilyen ország is van. Magyarországon a vonat a biztosított útátjárót csak fokozott figyelemmel és csökkentett sebességgel közelítheti meg - ha annak biztosítása nem megfelelő (zavarban van). Erről persze kap írásbeli rendelkezést az állomáson. Nos, a vonatot ezzel le is zárhatjuk, mert a nagy vigyáz a kicsire. Nem kis költséggel.
GG81 2010.10.19. 10:39:48
ott még a piroson átmenés is szabad, sőt menő, sőt alap, ha nem jön semmi!, de még, ha csak gyalogosok azok közt is át lehet csapatni!, hisz a tápláléklánc alján vannak, pont a galamb fölött!
pont olyanok állnának ki a kresz szabály magyarázata mellett, akiknek a kresz ismeretlen, kötelező felszerelések, világítás, 2 körös fékrendszer smafu!? ne röhögtess!
és már megint kintről vagy qrvaokos!? amikor az ötödik sebességben is szapulják a városi bringásokat, hogy baxnak betartani tilos jelzést!? ez átjött abból a kib@ nyugatból...
mondjuk az pozitív, hogy ott lehet buszsávozni kétkeréken...
CD-R80 2010.10.19. 10:40:49
Ezt amúgy komolyan el is hiszitek amit itt leírtok?:):):)
Inkább nézd tovább a tévében Thomas, a gőzmozdony kalandjait...:)
Kalokagathia 2010.10.19. 10:42:41
A KRESZ vonatkozó szabályai (III., 21. par., 43. par.):
- a gyalogosnak a zebrán elsőbbsége van,
- "Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."
Tehát egyértelműen fogalmaz: mindegy, hogy milyen közel vagy a zebrához, úgy kell megválasztanod a sebességed, hogy bármilyen esetben megállhass.
pengusz 2010.10.19. 10:51:39
záporjózsi 2010.10.19. 10:53:20
GG81 2010.10.19. 10:53:35
olvasd már el, többen becopízták, szét kell nézned, bármennyire is fáj, sőt meg kell győződnöd, hogy nem féktávon belül lépnél-e le, mert akkor nem teheted meg. gyalogos kötelezettség, szarul hangzik mi?
Kalokagathia 2010.10.19. 10:53:59
A fiatalembernek joga volt áthaladni a zebrán, de nem volt joga forgalmat irányítani, az autót feltartani.
A forgalom irányítására jogosult személyek a jogszabályok szerint:
- rendőr,
- katonai forgalomszabályozó,
- tűzoltó,
- határőr,
- vám- és pénzügyőr,
- közterület-felügyelő,
- közlekedési hatóság ellenőre.
Tehát a cikkíró jogosan kifogásolta, hogy feltartotta őt a fiatalember.
GG81 2010.10.19. 10:55:53
az autós oldalról meg van erősítve a történet, hogy mindenképp ő legyen a hibás, ha dől a baba... de a gyalogosnak is megmaradtak a kötelezettségei.
''autónepper.'' 2010.10.19. 10:56:28
Kalokagathia 2010.10.19. 10:58:19
"Akkor és csak akkor" nem így fogalmaz, hanem úgy, hogy "akkor léphet" - de egyébként igazad van. Ez azonban nem menti fel az autóst az alól a felelősség alól, hogy akár váratlan helyzetre is felkészülve kell megközelítenie a gyalogátkelő-helyet.
Kalokagathia 2010.10.19. 11:00:11
záporjózsi 2010.10.19. 11:01:16
Szó sincs arról, hogy a járművezetőt felmentené a felelősség alól, mindössze annyi, hogy van egy pótkötél. A gyalogosnak is fontos lehet...
Kalokagathia 2010.10.19. 11:03:06
Éppen egy zebra mellett álltunk, már félig az úttesten, és bátortalanul néztük, amint 50-60 km/h sebességgel húznak el mellettünk, lassítás nélkül, az autók. Én mondtam neki, hogy induljunk el, nekünk van elsőbbségünk, meg kell állniuk. Mire ő:
Na jó, de nem akarom az autója alól felkiabálni a jogaimat.
:)
GG81 2010.10.19. 11:04:30
de egy ilyen esetben, ahol egy kis senki áll ki az útra!? már igen kérdőjeles a dolog.
meg emlékezzünk csak vissza a nyári északbalatoni terelésre, ahol egy autós akart átmenni az igen szakaszosan átkelő bringások között... ott meg a fordított empátia hiányzott, ha a többi autós ráért egy nem (valamiért, bármiért), akkor azt el lehetett volna simán is engedni, mert nem egybefüggő átkelő tömbről volt szó...
ment akkor is a szájkaraté és jogosan a feltartásról, amit meg egyébként a fentebb felsorolt hatósági emberek művelhetnek csak.
Kalokagathia 2010.10.19. 11:04:50
GG81 2010.10.19. 11:06:04
GG81 2010.10.19. 11:06:41
Kalokagathia 2010.10.19. 11:08:16
Ismét kérlek, hogy mielőtt kritizálsz, olvasd el figyelmesen a kommentjeimet, értő olvasással, és ne csak vagdalkozz. Akkor látni fogod, hogy amit hiányolsz, az nem hiányzik.
GG81 2010.10.19. 11:08:17
pengusz 2010.10.19. 11:08:45
Vagy szélsőben megállok, gyalogos kijön elém (zebrán), és kikukucskál, hogy mikor tud átmenni, mert folyamatosan előznek.
GG81 2010.10.19. 11:10:39
ahogy írtam én is, az autósra történő szigorítás, a mindenképp meg tudjon állni dolog a felelősség egyértelmű terhét hivatott eldönteni, de attól még nem jogosítja fel a gyalogot sem, hogy körülnézés nélkül vagy épp hirtelen rákanyarodással ugorjon a zebrára...
Kalokagathia 2010.10.19. 11:11:07
Kalokagathia 2010.10.19. 11:15:29
Egy szó mint száz, legközelebb lassabban fogom megközelíteni a zebrát autóval, és nem megyek át futva a zebrán gyalog :)
Carlos> · http://banana-daiquiri.blog.hu 2010.10.19. 11:20:23
Én az összes autóstól bevonnám a jogosítványt, aki a zebrán áthaladás témában a gyalogost nevezi meg problematikus tényezőnek, a gyalogos viselkedését firtatja.
Az autós legnagyobb kára, ha néhány másodpercet elveszít, vagy baleset esetén maximum horpadás kerül a motorháztetőre (a gyalogos feje által).
Gyalogosok viszont rendszeresen fizikai sérüléseket szereznek, gyakran tolószékbe kerülnek vagy meghalnak. Életek, családok mennek tönkre.
Miközben a KRESZ egyértelművé teszi zebrán az elsőbbség kérdését.
Aki ezt nem érti, az megbukott a pszichológiai teszten, közveszélyes, vezetéstől eltiltandó.
A közlekedési kultúránk modellezi az egész társadalmunk kultúráját, az utakon hierarchikus küzdelem folyik, demokratikus együttműködés helyett: banana-daiquiri.blog.hu/2010/10/07/kozlekedesi_kulturank
dr. HáziMacska 2010.10.19. 11:23:41
"autónepper.", szerintem te meg veletlenul se utoggess, vagy akarmi gyalogost mostanaban (kb az elkovetkezendo 50evben) mert ha a valos szemelyt ossze tudjak kapcsolni a nickeddel (es tegyuk fel, az aldozat (csaladjanak erre van kepessege, affinitas) nincs az ember, aki le tudja rolad szedni a "elorore megfontolt, szandekos gyilkosag(i kiserletet)...
Komolyan, te erted is, amit irsz?
''autónepper.'' 2010.10.19. 11:28:49
pengusz 2010.10.19. 11:29:42
pengusz 2010.10.19. 11:31:30
Van egy sötétített suzukija, csak most szervizben van, ezért bringával jár. :D
@''autónepper.'': lásd fent :DDDD
''autónepper.'' 2010.10.19. 11:33:09
GG81 2010.10.19. 11:36:04
de továbbmegyek és a témához vissza is kanyarodok. mibe állna a nyamvadt autósoknak megállni a zebránál, ha már látják tényleg át akar kelni a gyalogos és nem csak ott beszélget... semmibe, mert kötelessége, mert az átkelni vágyó és átkelő gyalogosnak elsőbbsége is van.
én autóval átengedem a gyalogokat és bringával megállok a pirosoknál.
pengusz 2010.10.19. 11:36:05
dr. HáziMacska 2010.10.19. 11:36:20
Akarhogy is, a valasz nem, te nem erted, nem ertelemzed azokat a sorokat, mondatokat, amiket leirsz.
Most ezzel mit tegyek? Leirtam a figyelmeztetest, mert allampolgari kotelezetsegem, de tobbet nem tehetek, nem vagyok a valasztott orvosod, foleg nem a pszihomanod..
Perillustris 2010.10.19. 11:37:49
''autónepper.'' 2010.10.19. 11:40:56
@HáziMacska: egyébként milyen rejtett agresziorol beszélsz? hmm??? én nagyon is értelmezem csak van mikor viccesre veszem a figurát...:) és még nincs szükségem agytúrkászra;)
"streetfighter" 2010.10.19. 11:40:57
Ha a túloldalon áll egy gyalogos, akkor az átlag sofőr nem áll meg, mert nem indult el és egyébként is messze van.
Ha az én oldalamon áll a gyalog és én megállok, akkor azért nem megy, mert a túl oldalon még nem álltak meg.
Hülye beszari mitől fél? Elöttem simán elindulhat és akkor a túl oldalon közlekedők is meg fognak állni, de ha nem indul, akkor nem fognak. Nehéz ezt felfogni? Tököm tele az ilyen tehetségtelenekkel. Nem gyalognak való. :)
GG81 2010.10.19. 11:42:16
pl gyalogosként átengednek ok, akkor átmegyek akár egy tömött oszlop közepén is, de gyalogként egy kihalt időszakban vagy egy kocsi oszlop utoló autóját mondjuk megállásra kényszeríteni kicsit visszaélés a helyzettel, mert utánuk kihalt űr, tyúklépésben teljesíthető a táv. empátia hiányzik mindkét oldalról. én például autóval, ha megyek és esik sokkal inkább lassítok, megállok, mert átérzem milyen szarrá ázni a kellemes hőmérsékletű és fedett helyen.
1kutya 2010.10.19. 11:42:37
a fejtegetéseidet is csak azért fogadom fentartásokkal, mert gyakorlatilag minden kommentedben benne van a "de az autós" "ez azonban nem menti fel" stb...
pengusz 2010.10.19. 11:43:21
''autónepper.'' 2010.10.19. 11:47:02
Carlos> · http://banana-daiquiri.blog.hu 2010.10.19. 11:49:01
Ha te gyalogosként szeretnél kedvezni egy-két autósnak, megteheted (pl. egyértelmű kézjelzéssel), de ne várd el a többiektől, hogy ugyanezt játsszák veled, amikor te ülsz autóban.
pengusz 2010.10.19. 11:51:20
''autónepper.'' 2010.10.19. 12:02:09
El Argentino 2010.10.19. 12:02:38
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 12:12:25
Tejóég.... Gratulálok. No comment. Mostmár tényleg :D
kokavec 2010.10.19. 12:35:36
Kifejtenéd a magad kifejezetten szerény képességeivel, hogy mihez gratulálsz? Mi van "mostmár tényleg"?
Véleményem szerint 2010.10.19. 12:45:27
Ha véletlenül elütök egyet is, vagy csak megérintem a motorházammal a szatyrát, állítom hogy meglincseltek volna, és még én lettem volna a hibás hiszen ahogy később felvilágosítottak, a KRESZ nekik adott volna igazat...
GG81 2010.10.19. 13:30:05
dzsaszper 2010.10.19. 13:53:16
Nyilván az óvónénitől se várja senki, hogy az ovódáscsoportot otthagyva átsiessen, és azon sem akad ki senki, amikor valaki segít az idősebbeknek átkelni. Viszont gyalogosként a társak érkezéséig nem szabad feltartani a forgalmat.
Csigorin 2010.10.19. 14:27:43
Véleményem szerint 2010.10.19. 14:56:33
Azé megkérdeznék egy szakembert, vagy egy rendőrt ...
dzsaszper 2010.10.19. 15:05:31
Más helyzetben meg nem szabadna egyszerre zöld legyen, az durva műszaki hiba (ha jól tévedek, elvileg ezt észlelje kell a vezérlő rendszer és azonnal villogó sárgára kellene váltson).
ex-dr. vuk 2010.10.19. 15:43:25
ex-dr. vuk 2010.10.19. 15:47:17
qwertzu 2010.10.19. 16:00:45
"Még akkor is ha az autós szabd jelzést kapott? Azt erősítették körülöttem a vezetni tudók, hogy akkor is."
Nos a kreszben explicit nem találtam meg, hogy a piros jelzésen áthaladók elvesztik az elsőbbséget (beleírhatnák mondjuk), de mivel pirosban tilos elindulni, ezért nem is lehet elsőbbségük. Praktikusan, ha te zöld jelzést kapsz a neked jobbról jövő meg pirosat, és csattantok, akkor nincs jobbkézszabály.
"(4) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában említett fényjelző készülékek fényjelzéseinek a jelentése:
a) a kör alakú, valamint a kerékpárt ábrázoló zöld fény szabad utat jelez: ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni;
b) a felfelé, illetőleg az oldalra mutató nyíl alakú zöld fény a jelzett irányban (irányokban) szabad utat jelez: a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladni, bekanyarodás esetén a szabad jelzésen áthaladó gyalogosoknak elsőbbséget kell adni;
"
Azért mivel a b) pontba konkrétan beleírták, hogy mikor kell elsőbbséget adni a gyalogosoknak, ezért gondolom a többi helyre is beleírták volna.
nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.10.19. 16:26:21
Mondjuk nekem nem jön össze a "Zebra mellet" vs "Félig az úttesten"
És nem kötekedni szeretnék, de ha 50-60-al közlekednek az autók, akkor Te miért lépsz le az úttestre? És most nem az a lényeges, hogy nem álltak meg és blabla, valóban, ha nem állnak meg, vagy van okuk rá, vagy bunkók (szerintem ez kb. 30-70%, hiszen a forgalmi szituáció sokszor nem engedi meg, hogy megállj), de neked akkor nincs elsőbbséged, és nem léphetsz le az úttestre. Ha lelépsz (mert éppen a helyzet megengedi, mondjuk előzékeny volt az a fránya autós, és nem azért mert Te úgy döntöttél, hogy kilépsz az 50-60-al közlekedők közé), onnantól kezdve elsőbbséged van.
Perillustris 2010.10.19. 16:37:54
ROTFL
Amúgy tetszik, ahogy kihozod, hogy akkor van elsőbbsége a gyalogosnak, ha a "fránya autós" előzékeny.
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.10.19. 16:49:36
ja hogy utana a pirosnal 2 percet kell varni de az mas "
Milyen piros, milyen megállás? Piros csak a gyalogosra vonatkozik!
ex-dr. vuk 2010.10.19. 16:57:21
ha 60-70-nel kozeliti meg a zebrat az autos, amikor a kozelben gyalog van, ott mar regen hibazott.
"forgalmi szituáció sokszor nem engedi meg, hogy megállj"
Ez pedig epuletes baromsag, a zebra MAGA a forgalmi szituacio! A kozlekedes nem csak autokbol all, meg ha te igy is gondolod...
ex-dr. vuk 2010.10.19. 16:59:19
andaluzkutya 2010.10.19. 17:28:36
Egyébként meg jellemző ez a Mo.-i gondolkodásmódra, hogy egy amúgy jó elvnek mutassuk meg a legextrémebb elképzelhető változatát, és akkor bebizonyítottuk, hogy az egész semmit nem ér. A te példáddal: mivel a vonat nagyobb és mégse áll meg az autóknak, akkor az autónak se kell megállni a gyalogosnak, mert milyen nehéz már megtalálni a sok pedál közül a féket, inkább ácsorogjon ott, amíg nem megy le a nap, mert mint tudjuk: "aki gyalog jár, sikeres ember nem lehet":)
kokavec 2010.10.19. 19:28:57
Olyan nincs, hogy az autósnak "a forgalmi szituáció sokszor nem engedi meg, hogy megálljon" a zebránál. Kivétel nélkül minden esetben elsőbbségadási kötelezettsége van.
Már bemásolták páran a kresz vonatkozó szabályait. Neked azt hiszem ezt felesleges tovább magyarázni. Szellemi fogyatékos lehetsz, más magyarázatot nem tudok elképzelni.
záporjózsi 2010.10.19. 23:05:46
záporjózsi 2010.10.19. 23:09:35
záporjózsi 2010.10.19. 23:12:00
Véleményem szerint 2010.10.20. 10:56:13
A mellékút és a lámpás zebra közt volt 50-60 méter.
Véleményem szerint 2010.10.20. 10:59:41
Jó lehet hogy nem 21-18, hanem 20-17...
De akkor ezek szerint hajtok én mint az állat, ügyet se vetek rájuk, igaz, hogy elütök 21-18-at, de nem érdekel, legalább kombóbónuszom lesz! :-)
Véleményem szerint 2010.10.20. 11:01:03
Véleményem szerint 2010.10.20. 11:05:23
Egyébként ez szimpla birkanyáj szindróma. az ember magában tudatosabb (jó vannak ellenpéldák) de tömegben kezelhetetlen birkanyáj.
ex-dr. vuk 2010.10.20. 11:15:49
tokmindegy, a kresz azt mondja ki, hogy olyan sebesseggel kell kozeliteni, hogy meg tudja adni az elsobbseget. Ha gyalog van a zebra mellett 60-nal esely nincs.
záporjózsi 2010.10.20. 11:22:26
Az autós meg adja meg az elsőbbséget és várja végig, amíg a gyalogok átérnek.
Véleményem szerint 2010.10.20. 11:31:13
Véleményem szerint 2010.10.20. 11:32:54
Szerintem innen ered a baj.
záporjózsi 2010.10.20. 11:46:00
ex-dr. vuk 2010.10.20. 12:25:31
Ertem. Tokmindegy, hogy mennyivel nem adsz elsobbseget :) A kulonbseg annyi, hogy 40-nel talan nem hal meg, ha elutod..
(A biroi gyakorlat szerint - ami nem feltetlenul jo - 30 km/h alatt szamit fokozott ovatossaggal valo megkozelitesnek. Vagyis ez alatt kihozhatjak a gyalogot hibasnak - ami szerintem baromsag, de ez van.)
D4D 2010.10.21. 00:31:10
Nálunk a KMB-t szabadidejéből kellett elhívjuk a suliba, hogy tanítsa meg a gyerekeket átkelni az úton.
Szívesen jött. Nem fogadott el semmit (szabadnapját áldozta be!), mi szülők összedobtunk neki egy tálca sört, de azt is elég nehezen fogadta el.
Hozzáteszem, úgy szoktatott le minket a kocsmából hazaautózásról, hogy ahelyett, hogy kiosztott volna X db csekket, meg elvett volna Y db jogsit, bejött a kocsmába, és összeszedte a kulcsokat, mobilokat (hogy ne tudjunk telefonálni, szokjuk a sétát), mindenkinek haza kellett menni sofőrért gyalog.
Az ilyen akciói miatt valahogy nagyon szeretjük őt. Meg tudott minket győzni.
dzsaszper 2010.10.21. 11:05:10
A gond ott van, hogy a járművek forgalmát szabályozó fényjelző készülékek jelzései (nem villogó sárga) esetén az elsőbbséget szabályozó táblákat nem kell figyelembe venni.
Ezzel három gond van:
1. a jármű-gyalogos helyzet esetében nem csak a járműforgalmat szabályozza a lámpa, ezért a szabályt ki kell terjesztemni, vagy meg kell ismételni.
2. az útburkolati jelekről szó sincs, ez már járművek esetén is gond lehet. Mi a helyzet ha van megállás helyét jelző vonal, háromszöggel (elsőbbségadás kötelező) felfestve, de nincs tábla (akár csak azért mert ellopták?). A felfestett kijelölt gyalogos átkelőhely esetében pedig a dolog ebből a szempontből is kritikus.
3. a kijelölt gyalogos átkelőhely tábla nem az elsőbbséget szabályozó, hanem a tájékoztató táblák közé van sorolva. Alakra stimmel (kék négyzet), de jelentésre nem. Legalábbis meg kellene említeni az elsőbbségadást szabályozó táblák mellett.
dzsaszper 2010.10.21. 11:06:46
digitime 2010.10.21. 11:24:34
Istyum 2010.10.21. 14:06:09
www.youtube.com/watch?v=hp7mWiKsK3s
Perillustris 2010.10.21. 16:00:07
A poszt egy dolog, s más a - szomorú - valóság.
záporjózsi 2010.10.22. 09:36:18
záporjózsi 2010.10.22. 09:42:26
A gyalogos átkelők biztonsága valószínűleg oktatással rövid időn belül javítható lenne, csak erre senki nem figyel oda, nem gyereke senkinek.
dzsaszper 2010.10.22. 09:45:52
záporjózsi 2010.10.22. 09:55:03
Hotyhogy 2011.03.11. 18:02:05
Akkor miért nem lassítanak és állnak meg? Lehet, hogy az a gyalogos egy őrült, egy öngyilkos jelölt, vagy bunkó, vagy éppen egy veszedelmes bűnöző. Vagy talán a forgalmi szituáció nem engedi meg neki, hogy megálljon a járda szélén és várjon. Ugyanis siet.
S akkor az autósoknak nincs elsőbbségük, mert nem adta nekik azt meg. Neki van elsőbbsége, amit ő elvesz, magához ragad. Tehát ha az autós tovább halad és elüti őt, vagy, ha ő egy fegyveres személy és a vég pillanatában az autósra célzott lövéseivel magával viszi őt is a sírba, akkor az autósnak bizony nem volt elsőbbsége.
Akkor bizony a helyzet nem engedte neki. Az a fránya gyalogos nem volt előzékeny vele szemben, hiába döntött úgy az autós hogy nekimegy 50-60-nal a közlekedő gyalogosnak.
Az erőszak és önkény szellemét érezd át előbb, aztán belátva, az igazságot.