Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Kilencvennel Budapesten belül szabályosan?

2010.12.31. 16:05 :: SilentSound

Az tudjuk, hogy ha más korlátozó tábla nincs, akkor lakott területen belül 50-nel, azon kívül 90-nel lehet menni. De mi van, ha olyan úton érünk be egy városba, ahol nincsen lakott terület kezdetét jelző tábla? Jollytall ezt a kérdést feszegeti egy kicsit nektek. Én pedig boldog újévet kívánok minden olvasónak!

A közelmúltban volt egy sebességhatáros kérdés. Az juttatta eszembe egy régi megfigyelésemet:

A Kresz nem ismeri az egymásba ágyazott települések fogalmát. Ha pl. az ember a Váli völgyben behajt Tabajdra (Lakott település kezdete), majd átér Alcsútdobozra (újabb lakott terület kezdete) és végül kilép Alcsútdobozról (Lakott terület vége), akkor az országúton van és nem újra Tabajdon (az már vagy 5Km-re van mögötte), azaz újra 90-nel lehet menni. Hasonló a helyszet Verőce és Kismaros határán és még sok más egybeépült településpár esetén.

A baj ott van, hogy kihasználva a Kresz azon lehetőségét, hogy a Lakott terület kezdete tábla alá kirakott sebességhatár az egész településre igaz, több helyen így akarnak egy adott településrészt is védeni. Ilyet láttam Vácon ("Belváros") és a pesti Kis-Duna partján is. Eddig nincs is baj, az ember belép Budapestre, aztán belép az üdülőterületre és megy 30-cal.

Viszont az üdülőterület végére nem azt tették ki, hogy Budapest kezdete (ez lenne a helyes), hanem, hogy a lakott terület vége (mellé még a teljesen értelmetlen 30 vége táblát is). Így az előző bekezdés logikája alapján az ember az országúton van és 90-nel mehet.

Ne tessék azt mondani, hogy "mindenki tudja, hogy a Belváros az nem egy település", mert vannak külföldiek is, meg a Kresz sem ír a tábla jelentéséről (van ahol nincs is neve, csak rajz).

Tehát ha valakit Észak-Budán lefotóznak 80-nal, csak azt kell mondani, hogy a soroksári Dunapartról jön, volt egy lakott terület vége tábla, így joggal hihette, hogy 90-nel mehet. Mivel végig kövezett úton haladt, és a Kresz szerint oda kötelező kitenni a Lakott terület kezdetét, ilyen pedig nem volt, nem lehet az 50-et számon kérni. Azért megnézném mit ítél egy bíró egy ilyen perben.

Ja és mielőtt a kedves kommentelők a szellemi képességeimről nyitnának élénk vitát: Nem javaslom senkinek, hogy Budapesten 90-nel menjen, csak arra akartam rámutatni, hogy táblákat kirakni sem egyszerű szabályosan.

101 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magabo 2010.12.31. 16:13:45

Jó kérdés én is erre gondoltam múltkor.

Zsola777 2010.12.31. 16:32:00

Ja, de van, hogy nem helyiségnév-táblával jelzik a lakott területet, hanem a nála jóval kisebb táblával, amin néhány épület van. Mint lakott terület.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.31. 16:44:50

Elmagyarázná nekem valaki, hogy ez most mi? 2-szer elolvastam, többször nincs kedvem, de vagy én vagyok fáradt, vagy a posztoló nem tud fogalmazni.
Ha jól értem, akkor ezen a helyen van egy lakott terület-vége tábla, utána meg Budapest kezdődik, de nincs lakott ter. kezdete tábla? Vagy most mi van?

szs75 2010.12.31. 16:49:19

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Ha jól értem, városon belüli városrészről beszélünk.
Nem ártana betenni egy képet, hogy pontosan melyik lakott terület vége tábláról beszélünk.

cork77 2010.12.31. 17:00:25

Köszi. Jókor szóltok hogy Budapesten nem lehet kilencvennel hajtani...Pedig eddig úgy közlekedtem.

jollytall 2010.12.31. 17:02:35

@...::: Flúgos Kamionos :::...:
Igen, jól érted. Kint van egy lakott terület vége tábla, semmi több. Budapest igazából nem kezdődik, mert ez Bp közepe.
A norc.ro-n megtaláltam a képet, de nem sikerült linkelnem, vagy betennem a képet. Aki jobban ért ehhez, a norc.ro, Bp. 1203 Vizisport u 11-nél jól látja és talán be tudja linkelni.

Bladika 2010.12.31. 17:13:46

Érden is hasonló módon 90-el lehet menni. Annyiban különbözik, hogy ott van egy kereszteződés. Annak egyik ága Tárnokról jön, két ága országútról, míg a harmadik megy be Érdre. Az országútról jövőknek van lakott terület tábla, viszont Tárnokról kifelé csak vége tábla és ha én megyek be Érdre Tárnokról akkor csak egy lakott terület vége táblával találkozom. :)

Perkele 2010.12.31. 17:14:57

megérne egy posztot az autópálya város előtti szakasza, ahol 130ról 100ra csökkentené a tábla a megengedett sebességet, de hiányzik a 120/110es tábla - ugyanis sebességet csökkenteni maximum 20 km-es lépésenként lehetne (tehát 130-110-100 vagy 130-120-100), így plö az M1-M7 közösön is elvileg szabálytalan a 100as korlátozás.

szaja · http://gayvagynemgay.blog.hu 2010.12.31. 17:19:14

érdekes logikai csűréscsavarás

Bladika 2010.12.31. 17:21:50

@Perkele: Ez milyen jogszabályban van?

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.12.31. 17:27:43

@Perkele:
Erre linkelj valami hivatalos rendelkezést is, mert szerintem zöldség.
Minden autópálya-lehajtó előtt, ahol 40-es van, szét kéne táblázni, hogy 110-90-70-50, aztán 40?
Nemár...

Bladika 2010.12.31. 17:35:45

@prokee: Nekem is úgy rémlik, hogy ezt egyszer itt már ki is veséztük, hogy hasonló urbanlegend mint a nem lehet több autót egyszerre előzni.

Bladika 2010.12.31. 17:36:31

@prokee: Mindenki ismeri a jogszabályt, csak az sehol sincs leírva. :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.12.31. 17:36:49

@xaba99:
OK, kíváncsi vagyok arra a jogszabályra, amiben ez le van fektetve.

Pár éve nagy nehézségek árán előkotortam azt a (talán) rendeletet, ami a táblák kihelyezését szabályozza, mert arra voltam kíváncsi, egy oszlopon hány tábla lehet max.
Elárulom, három, de amiről ti írtok, szerintem nem volt benne.

A Kreszben sincs.

Akkor viszont hol lehet?

metal · http://electric.blog.hu 2010.12.31. 17:37:32

@prokee: Pedig így van! És azt is be kellene tartani, hogy egy adott útszakasz mindkét irányába azonos sebességkorlátozást kell kitenni, sok helyen ez sincs így.

A poszthoz annyit, hogy elméletileg igen, ha tényleg úgy van a táblázás, ahogy a posztoló írta, akkor 90-el lehet menni mindenhol a városban. De azért senki ne gondolja, hogy ezt egy Bp nagyságú városnál valamelyik bíró elfogadja érvként. Egy kis falunál viszont simán megállhat a dolog (több kis falun is van hasonló).

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.12.31. 17:39:03

@metal:
"Pedig így van!"

Értem. Hivatkozás a megfelelő jogszabályra?

xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.12.31. 17:39:32

@prokee: ne legyél lusta, keresd meg ;)

szs75 2010.12.31. 17:46:35

@prokee: Tök jó, hogy megtaláltad a táblát, de szívesen megnézném a másik oldalát is.

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.12.31. 17:49:12

@xaba99:
Nem vagyok.
www.pecel-hivatal.hu/ppmh/epites/0740701.htm

Elolvastam, szó nincs ilyesmiről.

KRESZ:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm

Itt sincs.

További boldogújévet, viszlát.

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.12.31. 17:49:53

@szs75:
A túloldali a lényeg, az a vége tábla. Amit háttal látsz, a nyitó :)

mtamas80 2010.12.31. 17:50:04

@szs75: Attól a táblától, amit nézel jobbra ott van szemből, de nem lehet elolvasni.

szs75 2010.12.31. 17:53:40

@prokee: Konkrétan az érdekelne, hogy csak a házikók vannak a táblán, vagy esetleg felirat is van mellé. Szerintem nem mindegy.

Perkele 2010.12.31. 17:58:30

@Bladika: @prokee:
jogos, max 40 km/h. elnéztem, elismerem
mehetünk inni :)
boldogabb évet

szaGértő 2010.12.31. 18:01:24

Gyömrőre is be lehet jönni úgy, hogy nincs településtábla. Csak tudni kell, mit mondjál. :D

Flugos furgonos 2010.12.31. 18:38:28

@Bladika: Leirnád hogy hol van ez a hely?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.12.31. 18:54:34

azért sokan keverik a Budapest közigazgatási határa táblát-zöld.
a lakott terület vége táblával ami még budapest határán belül van.fehér.
amúgy a kersezteződés feloldja ha 50 es nél nagyobb tábla van és nincs kint nagyobbat megengedő.
a reptéri úton is 90 el lehet(ne) menni ha sokan nem pöcsölnének 60 nal.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.12.31. 18:58:04

Budapesten legálisan lehet menni 100 pl a Budaörsig az M7 en mert az még addig Budapest területe.De a 70 es úton is lehet menni az Osztyapenkó után 90 el pedig Diósdig budapest igaz több helyenvan korlátozó tábla is.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.31. 19:03:26

reg olvastam ennyi baromsagot
pont illik ev vegere
mintha hujek gyulekezete nem ertene, mi es miert van
[pedig erti csak nem akarja]
jo uj evet jo szurkolast, rendszamot aZ uj evre

schdl (törölt) 2010.12.31. 19:06:14

@szaGértő: Bocs az offért, de nem te találtál véletlenül egy beagle kiskutyát? Azt hiszem megvan a gazdi...

szcsongor 2010.12.31. 19:06:38

@Zsola777: helyiségnév táblákat inkább lakásokba lehetne tenni: "Konyha", "Konyha vége", "Nappali", "Nappali vége" :)

szaGértő 2010.12.31. 19:31:02

@schdl: Most szivatsz, szilveszter alkalmából? Ha van gazdi, már jöget is. :D

repecs 2010.12.31. 19:36:28

@cork77: lehetni lehet csak nem szabad ill igy adakozhatsz az ország költségvetésébe.

MekkMester 2010.12.31. 19:36:29

Már bepezsgőztem, így a táblák nem érdekelnek. :)

Mindnyájotoknak kívánok nagyon boldog, eredményes, balesetmentes új esztendőt!

Tiszta utat és zöldhullámot! :)

szaGértő 2010.12.31. 19:45:59

@schdl: Na ez nem jött össze :(

csikosarpi 2010.12.31. 19:47:06

@Gyurma73: bocs de a 70-es nem Budapest. Minden kereszteződésénél ( na jó, nem mindegyiknél, sőt...) Bp. vége tábla van. Valahol olvastam, vagy mi, hogy a Pest m.-i közútkezelő hatáskörébe tartozik.

kovego 2010.12.31. 20:00:15

M5 kivezető (Nagykőrösi út) 70-es tábla végig, majd a Tecso kihajtó mellett Bp. vége tábla, azaz innentől 90-nel lehet menni, majd pár 100 méter múlva autópálya kezdete tábla, azaz innentől 130! Majd az M0 kihajtó előtt van egy 100-as tábla, egészen a 2. M0 kihajtóig.
Az autópálya kezdete és a 100-as tábla közt lehet akkor 130-al menni?

szaGértő 2010.12.31. 20:01:43

@kovego: Lehet 180-nal is menni. Csak nem szabad.

kovego 2010.12.31. 20:03:32

Jó 10 évvel ezelőtt jöttem be a 4-esen, ferihegy 1-nél kiint a rendőr, és közli, hogy meg fog büntetni, mert 61-gyel mentem. Kérdezem, hogy 1km/h miatt büntet meg? Mert 60-as tábla van kint. Válasz, igen de utána 10m-rel kint van Bp. kezdete tábla, és onnantól 50! Ez még most is így van, pedig nyugodtan lehetne ott 60!

kovego 2010.12.31. 20:05:16

@szaGértő: hát öregem, azt hiszem, ez volt életed poénja!:-)
BUÉK! jövőre csak jobb jöhet!

XGyurmaX 2010.12.31. 20:08:16

@csikosarpi: az hogy ki kezeloi az mindegy,attól még a 70 es út Diósdig bizony budapesten van.

Reggie 2010.12.31. 20:20:12

@szcsongor: Nalunk van ilyen. Viszont kifelejtettem a Konyha vege utan a Nappali kezdete tablat, igy a Hall kezdeteig 90-nel mehetek.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.12.31. 20:24:48

@szaGértő: Pécsre is legalább két helyen is be lehet jönni így. :D

Más:
BÚÉK mindenkinek, ha még nem lenne lerágott csont.

Irgum burgum 2010.12.31. 20:52:23

@XGyurmaX: "a 70 es út Diósdig bizony budapesten van"

A 7-es(!) úton kifelé valahol az Egér út környékén van egy Budapest vége tábla. A Tétényi fennsíkon egy rövid szakaszon ismét Budapest, majd a szoborparknál vége.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.12.31. 21:05:34

@Irgum burgum: a lakott területnek van vége, de nem Budapest területének.
Tudni illik van zöld budapest tábla fehér betükkel az van van mindenhol.És fehér tábla fekete betükkel pirossal áthúzva az van mindenhol ahol rámész a 70 es útra.

Labasmaz 2010.12.31. 21:20:37

Urom felol at kell menni a hegyen Csillaghegy fele. Kinn van az Urom vege tabla a lejto aljan a kanyarban, es semmi mas. Budapest ott sem kezdodik el hivatalosan.

algi 2010.12.31. 23:57:18

Lakott területen nem szabad 90-nel hajtani vagy lakott területként táblával jelzett területen? Szerintem attól, hogy nincs tábla arról, hogy ez lakott terület, attól még az. Ugyanígy: attól még, hogy nincs kitáblázva egy vasúti kereszteződés vagy kátyús út, attól még a valóságot kell figyelembe venni, nem a tábla hiánya miatt továbbhajtani, mint egy durcás gyerek.

Allítólag 2011.01.01. 00:54:05

@Labasmaz:
Pont ezt akartam én is írni.
@algi: Igen az csak itt is elmondták néhányan, hogy a táblákat nem felülbírálni kell,hanem betartani. Tehát döntsem el, hogy mit bírálhatok felül és mit nem?
Mikor lesz végre már hogy a táblát kihelyezőt is baszogatják nem csak a mezei autóst?

Mistral1011 2011.01.01. 00:54:29

"ttól, hogy nincs tábla arról, hogy ez lakott terület, attól még az."
Bizony nem! És de igen :-)
Attól lesz lakott, hogy ott laknak. És attól lesz 50 a max sebesség, hogy kint van a tábla. Akár a sivatag közepén, ember és ház nélkül is :-(
Ha tábla vége, onnan országút, punktum. A jog és a kresz nem ismer olyat, hogy "de hát nyilvánvaló, hogy ott laknak..."

D4D 2011.01.01. 01:08:04

BZÉK

BULK

VUÉL

Bazmeg! BUÉKL!

Nem emegy ez mártmenekem.

Az ember, aki mindent elhisz 2011.01.01. 01:19:21

@Mistral1011: Nalad a pont.
A KRESZ ELVILEG egzakt dolog.

algi 2011.01.01. 06:54:26

@Allítólag: Jogos, hogy baszogatni kéne a táblakihelyezőket, viszont szerintem itt nem táblák felülbírálásáról, hanem táblahiányokról. Vannak olyan útkereszteződések mellékutcákban, ahol nincs se útburkolat, se tábla, se járdaszegély, se padka, se semmi, mégis a KRESZ betartásával képesek autók közlekedni.

Vagy vehetjük azt az irányelvet, hogy mindig a szigorúbb jelzést kell figyelembe venni, ha nem egyértelmű. Nincs tábla ugyan, ami jelezné, hogy lakott területen vagy, de a lakott terület nyilvánvaló, akkor az ember a szigorúbbat, a lakott területet fogja alkalmazni.

Ez persze nem mentség a logikátlan táblafelhelyezések alól. Nekem igazából ezektől a "zóna" tábláktól áll égnek a hajam. Mert ki az, aki matematikailag garantálja, hogy egy zóna minden egyes ki- és bejáratánál lesz a zóna határára figyelmeztető tábla? Igenis úgy kellene kitáblázniuk dolgokat, mintha az űrből csöppent volna oda minden autós. Legalábbis forgalmas helyeken.

indapass90210 2011.01.01. 07:34:12

@D4D: Nem olyan rossz ez, egy csomó embernek szilveszter éjjel 1kor már a menés sem szokott menni.

záporjózsi 2011.01.01. 09:25:09

@Irgum burgum: A 7-es jól ki van táblázva. @csikosarpi: Ahogy minden más esetben is, itt is 2 részre oszlik az ország.
- Budapesten a Fővárosi Önkormányzat a közutak kezelője a fő-és tömegközlekedési útvonalakon, a kerületek az egyéb utakon. Az országos közutak települési átkelési szakaszai itt jellemzően a főváros kezében vannak. Érdekes pl. az M0 valami külterületi lehajtója, ami megépült, de 1 évig nem helyezték forgalomba.
- A többi településen a települési átkelési szakaszok az állami közútkezelőhöz tartoznak, a többi a helyi önkormányzathoz.
Budapesten elvileg van naprakész táblanyilvántartás. Elvileg.
@Gyurma73: Osztapenko.:)
@kovego: Igen. Miért, mit vártál? Ott az ellenkező irány is 130. Semmi nem indokol kevesebbet.

Marcellusca 2011.01.01. 09:49:17

Ilyen van Szegeden is.
Ha Hódmezővásárhely felől megyünk Szegedre, a 47-es főúton, akkor a város határában kint van a lakott település kezdete tábla, viszont beljebb, Szeged-Baktóról jövet, a Baktói utca végén ott a Szeged-Baktó végét jelző, lakott település végét jelző tábla.
Tehát, ha valaki onnan kanyarodik rá a 47-esre, akkor mindkét irányban szabályosan halad 90-nel, lakott területen (Szeged) belül. :D

maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=1203+Budapest,+V%C3%ADzisport+utca+11,+Magyarorsz%C3%A1g&sll=47.43261,19.091256&sspn=0.010959,0.033023&g=1203+Budapest,+V%C3%ADzisport+utca,+Magyarorsz%C3%A1g&ie=UTF8&hq=&hnear=Budapest,+Budapest+XX.+ker%C3%BClete,+V%C3%ADzisport+utca+11,+Magyarorsz%C3%A1g&ll=47.434735,19.095826&spn=0.005479,0.016512&z=17

Marcellusca 2011.01.01. 09:51:48

@Marcellusca: Vaze, ez hülye, ez a net! :)))
Meg a KBM is!

Na, talán majd így:
maps.google.hu/maps?hl=hu&tab=wl

Marcellusca 2011.01.01. 09:54:27

@Marcellusca: Rohaggyon meg!

Aki akarja kigúglizza! :P

A cím: Szeged, Baktói utca 2.
Ott az utca vége, amiről beszélek. :)

nopánick (törölt) 2011.01.01. 10:07:56

Már csak azt kéne eldönteni, hogy a lakterkezdete/laktervége tábla erősebb-e a limit táblánál...?

Mert a limit tábla feloldói között a laktervége tábla NEM szerepel. Csak a kereszteződés kezdete és a saját feloldó táblái...

pl. az említett M5 kivezetőn.

konrada 2011.01.01. 10:41:48

A lakott terület tábla nem csak sebességkorlátozó, de meghatározza az úttesten való megállási szabályokat, gyalogosok közlekedési irányát is.

Persze előfordulhat az, hogy lelopják, legázolják (vagy csak simán balfék a forgalmász). Ezért pótolni kell a lehető legrövidebb időn belül. (Emiatt fordul elő, hogy az adott területen mozgó útőr gépkocsijában nincs teszem az Csajátröcsöge vége tábla, úgy a lakott-terület táblához hasonló méretű, de épületeket ábrázoló piktogrammal kerül ki a tábla.)

Mindenesetre a hiányát érdemes jelezni az adott területet kezelő diszpécserének, mert mint írtam, emberek dolgoznak ott is, és lehet trehány az útőr, de előfordulhat, hogy sokadrendű út esetén 1 hét is, hogy legközelebbi ellenőrzés odaérjen. Addig meg a saját biztonsága miatt is érdemes felvenni az arra járónak a telefont.

D4D 2011.01.01. 11:32:44

@Dövan: Még utána folytattuk, csak a pohármosogatás idejhére elzavartak a afaszba . Addig ggondoltam benézek.

A Poszthoz.
Jogilag lehet menni 90-el. Gyakorlatilag fel lehet érni ésszel, hogy az lakott terület.

A komolyabb bajt ott látom, hogy a lakott terület táblákat sok helyen 20 éve helyükön hagyták, közben pedig épült a táblától kifelé 15 utca.

Az is baj, hogy sok helyen a mező közepére le van már szúrva, persze itt egyből jön a szerv és mér.

Solymár-Pilisszentiván viszonylatban a táblákat tavaly nyáron vagy 4-szer rakták át. Solymár felöl jelenleg van egy 60-as, amit 10 méter múlva a kereszteződés felold (PEMÜ után), de sok barom azt hiszi, csak 60 a megengedett, és akkor sem megy többel, mikor lehetne.

Mondjuk a kérdés megfordítva úgy néz ki, hogyha az X utcán hagyom el a várost, akkor a régi egyesen Tatabányáig csak 50-el? Erre utóbbira hirtelen nem jut eszembe konkrét utcanév, de tudtommal meg lehet csinálni.

VakondM 2011.01.01. 12:21:19

M1/M7ről lehajtottál az Egérútnál. Autópálya vége tábla, a következő amivel találkoztál a 70. Ez pár kereszteződés után volt kitéve, utána nem volt tábla. Ott is 90es volt ezek szerint a lakatlan Budapest. :)
Azóta orvosolták!

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.01.01. 12:37:25

@Labasmaz: viszont üröm után kint van egy csomó 30as 40es tábla szóval mind1...

nopánick (törölt) 2011.01.01. 13:07:21

@konrada:

De, vajon sebesség növelő-e egy lakter vége tábla, ha előtte limit 40 tábla volt pl.
és a laktervégéig semmi nem oldotta még...?

Akkor az a limit 40 meddig érvényes ?!

A laktervége tábláig ?
vagy
az első kereszteződésig/feloldó tábláig
ami már a laktervége után lesz valahol..majd?

záporjózsi 2011.01.01. 17:05:28

@konrada: Bő esetében jó a fatornyos falu tábla, de mondjuk Baktalórántháza esetében szélesebb táblát szokott keresni az ember...

@nopánick: Viszont a kereszteződés igen.Ott pedig van kereszteződés.

[mike] 2011.01.01. 23:59:51

Ugyanezt rágtuk széjjel a múltkor, mikor a sebességkorlátozás utáni lakott terület vége tábla jött.... Akkor azt hiszem az volt a sztori vége, hogy ö.öö.... hülye volt a posztoló? :D

Felixblog.hu 2011.01.02. 10:27:43

A 20 km/h-s sebességcsökkentés nem urban legend.
Emlékeim szerint az ÚT 2-1.119 Közutakon folyó munkák elkorlátozása és ideiglenes forgalomszabályozása című műszaki előírás rendelkezik erről. (Neten nem találom, de spirálos kiadványként már volt a kezemben - a Magyar Útügyi Társaság adja ki. Pár napon belül utánanézek.)
Tény, hogy ez ideiglenes forgalomterelésről szól, de az alapelv hasonlatos lehet: az észlelés és a tábla közötti útszakaszon vélhetően kb. ennyi lassulás érhető el motorfékkel. Feltételezem, azt nem kell elmagyaráznom, miért kerülendő, hogy sebességkorlátozásnál az autósoknak aktív fékezéssel kelljen felvenni a kívánt sebességet.

Zsola777 2011.01.02. 10:36:14

@szcsongor: Jólvanna, becsúszott az i! Bocsesz :)

ex-dr. vuk 2011.01.02. 13:01:31

Nem ertem a posztot: meg van lepodve, hogy szabalytalanul tablaznak ki valamit? En mar azon lepodok meg, ha szabalyos a tablazas...

"Azért megnézném mit ítél egy bíró egy ilyen perben." - na ez az aminek semmi koze sem a kreszhez, se a valo elethez, se mas biroi iteletekhez. Hivhatjuk randomnak.

mi nem foglalt még 2011.01.02. 15:24:03

ameniyben nem válozott amióta én vizsgáztam.
akkor egyértelmű a dolog.
lakott területnek minősül a lakott terület kezdetét és végét jelző tábla közötti szakasz.
magyarul ha volt lakotterület végét jelző tábla, addig jogszerint lakotterületen kívül vagyok amíg nenm lesz egy lakotterület kezdetét jelző tábla.
tök mindegy hogy vannak e házak vagy nincsennek.

záporjózsi 2011.01.02. 16:38:26

@Felixblog.hu: Persze hozzá kell tenni, hogy az adott útra vagy az előttes korlátozó tábla által megállapított megengedett legnagyobb sebességről, amit persze meg lehet ideologizálni, hogymiért nem tartanak be. Azt is érdemes felmérni, hogy a járművezetők hány %-a használja aktívan a motorféket.

Az úton folyó munkák melletti 20-30-40-ek pedig nincsenek feloldva. Miért?

jónévez 2011.01.02. 19:46:48

@Felixblog.hu: Nem urban-legend, csak tévedés.
Valóban van rá szabály, hogy egy lépcsőben mekkora legnagyobb "sebességcsökkentést" lehet sebességkorlátozás táblával előírni, az azonban 40km/h-es lépcső.
Ha annál nagyobb sebességcsökkentésre van szükség, akkor több lépcsőben kell, 20(legalább) és 40(legfeljebb) Km/h közti lépcsőkben.
Ha valakit érdekel pontosan: 20/1984 KM rendelet IX. fejezetében találja.

Felixblog.hu 2011.01.02. 19:53:25

@jónévez:
Köszönet, akkor nem kell keresnem.
Egyébként a pontos szövegezés: "Ha a szükséges sebességkorlátozás és az úton egyébként engedélyezett sebesség közötti különbség a 40 km/óra értéket meghaladja, a sebességkorlátozást legalább két lépcsőben, legalább 20 km/óra, legfeljebb 40 km/óra lépcsőben kell elrendelni."
Eszerint a műszaki irányelv az optimálisnak ítélt 20 km/órás sebességcsökkentés mellett tör lándzsát, amit megértek, és egyet is értek vele.

jónévez 2011.01.02. 20:11:00

@Felixblog.hu: Valóban biztosabb a 20-ankénti csökkentés (már ha van annyi tábla kéznél).
A 40-es felső lépcső azért (is) logikus, mert hát a lakott terület kezdetét sem előzi meg egy 70km/h-s sebességkorlátozó tábla, mégis betartható az időben lassítás (márha akarjuk, ugye...)

dzsaszper 2011.01.03. 12:40:23

Szerény véleményem szerint a posztoló helyesen értelmezi a KRESzt és a táblázás inkonzisztens.

Ennél tudok amúgy szebbet is: zöld alapon fehér Budapest táblát a lakott terület kezdetén, a párja lakott terület vége...

Amúgy a városrészre egyszerűbb lenne egy sebességhatár zóna táblát kitenni és feloldani...

záporjózsi 2011.01.03. 14:13:59

@jónévez: Remélem ettől még senki nem fog rohanni feljelenteni a gyorsforgalmi utak tervezőit a 30-40 km/h-s lehajtók miatt. Előjelzőjük van, lehet rá számítani. Érdekes, amikor a 60 km/h-ra korlátozott elosztópályáról kanyarodok a 40-es felhajtóra és nem érti a mögöttem jövő, viszont a dudát és a refit megtalálja. Mellesleg megértem, hiszen szerintem is fölöslegesen 40 ott a 40, jó lenne az 50-nek is.

@dzsaszper: A lakott területen belül hatályos egyéb szabályozást is ki akarod táblázni?

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.01.04. 10:09:32

"a Lakott terület kezdete tábla alá kirakott sebességhatár az egész településre igaz"

Ha egy ilyen településen én beülök az autóba, akkor honnan kell tudnom, hogy azon a táblán ami mellett nem haladtam el, milyen sebességkorlátozás van? Vagy van-e egyátalán?

dzsaszper 2011.01.04. 13:17:01

@záporjózsi: ezt most nem értem.

A sebességhatár-zóna szerintem korrektebb megoldás egy városrészre de nem egész városra érvényes speciális korlátra. Mint pl. Budapest-Margitsziget (ami ugye leginkább a BKV buszra és a kerékpárosokra érvényes), vagy amennyire értem, Vác-Belváros stb.

Ugyanis a zóna feloldása esetén még mindig lakott területen belül maradsz.
Míg a városrész vége esetében ha nincs kinn a város lakott területének a kezdete, akkor a tábla jelentése szerint a városból is kiértél.

dzsaszper 2011.01.04. 13:18:32

@koc: gondolom a helyi önkormányzat rendeletéből, aminek kapcsán a tábla is kikerül...

a tipikus galaxis útikalauzbeli helyzet Arthur Denttel és a vogonokkal...

záporjózsi 2011.01.04. 14:34:11

@dzsaszper: "Amúgy a városrészre egyszerűbb lenne egy sebességhatár zóna táblát kitenni és feloldani..."

Az én olvasatomban ez annyit jelent, hogy a lakott terület kezdete tábla helyett tennéd ki. Ha nem, akkor én kérek elnézést.

A helyi önkormányzat rendeli el a lakott terület egészére érvényes sebességkorlátozást?

@koc: Az első csekkből.

dzsaszper 2011.01.04. 14:38:11

@záporjózsi: A margitszigeti béna táblázás kedvéért nem cserélném az összes Budapest lakott terület kezdete táblát -- igyekeztem nem félreérthetően fogalmazni, ezek szerint nem egészen sikerült...

dzsaszper 2011.01.04. 14:38:44

@záporjózsi: ki más rendeli el, ha nem az önkormányzat?

záporjózsi 2011.01.04. 14:44:28

@dzsaszper: Na akkor tisztázzuk: milyen egyszeresen zárt felületelemet kívánsz körülhatárolni a be- és kimeneteken és milyen táblát alkalmaznál?

Elvileg az NKH-nak kell(ene) határozatot hoznia. Más kérdés, hogy ki kezdeményezheti és kinek a véleményét veszik figyelembe. (Önkori kezdi, a közútkezelő véleményez + az önkori határozat kihirdetésre kerül a helyben szokásos módon és ellene fel lehet szólalni a most átalakult közighivataloknál.)

dzsaszper 2011.01.04. 14:53:38

@záporjózsi:
a városrész kezdete + sebességkorlát, illetve a városrész vége táblák helyett sebességhatár zóna kezdete és vége táblákat tennék ki.

Ami a táblák kirakását illeti, erről az ügymenetről nem tudtam... Demszkyék is a közlekedési hatóságnál kezdeményezték a munkagéppel behajtani tilos táblákat?

záporjózsi 2011.01.04. 17:33:00

@dzsaszper: ...de városon belül?
Ami a zónás tábla problémája, hogy a Tempo30 egy elfogadott forgalomszabályozási kategória. (nem Tempo20, nem Tempo40, stb.) Ezt föllazítani azért problémás, mert jobb helyeken a Tempo30 együtt jár a jobbkézszabállyal is. Ez mondjuk a Margitszigeten kevéssé problémás. :) Ha egy településrészben emelni kell, akkor érdekes kérdés, hogy mivel szabad és lehet élni, logikus lenne a településnév + sebességkorlátozó tábla vagy a zöld közigazgatási tábla után egy fatornyos falu + bebességkorlátozó tábla. A nem emelt sebességű részen meg fatornyos falu simán. (Erre van durvább példa vidéken: 20-as táblával csillapított falu közepén ugyanaz a településnév és megköszönő tábla...)

Válasszuk szét Budapestet és a többit. Budapesten az FKF minden fővárosi út kezelője, Demszky kicsit jobban kézben tudja tartani, emellett az nem a telelpülés egész területén az összes járműre érvényes korlátozás.

dzsaszper 2011.01.04. 17:46:05

@záporjózsi:

Idézem a posztot:

>>>
A baj ott van, hogy kihasználva a Kresz azon lehetőségét, hogy a Lakott terület kezdete tábla alá kirakott sebességhatár az egész településre igaz, több helyen így akarnak egy adott településrészt is védeni. Ilyet láttam Vácon ("Belváros") és a pesti Kis-Duna partján is. Eddig nincs is baj, az ember belép Budapestre, aztán belép az üdülőterületre és megy 30-cal.

Viszont az üdülőterület végére nem azt tették ki, hogy Budapest kezdete (ez lenne a helyes), hanem, hogy a lakott terület vége (mellé még a teljesen értelmetlen 30 vége táblát is). Így az előző bekezdés logikája alapján az ember az országúton van és 90-nel mehet.
<<<

Én erre a felvetésre reagáltam -- a településen belül egy városrész korlátját akarják alacsonyabbra állítani, és nem arra, amikor egy település egészének korlátját akarják szabályozni...

záporjózsi 2011.01.05. 11:45:26

@dzsaszper: Városrész esetében várható, hogy vannak gyűjtő- és forgalmi utak. A gyűjtőutak egy része és a forgalmi utak esetében sem szerencsés a Tempo30. Ha nagyon ki akarják emelni a településrészt, akkor lakott terület kezdete, ha nem, akkor fatornyos falu tábla. Szerintem.

dzsaszper 2011.01.05. 13:03:26

@záporjózsi: ha egyszer a helyiek azt akarják... amúgy sokszor a történelmi belváros, vagy más üdülő városrész esetében a gyűjtőutak, főbb forgalmi utak által határolt részre esnek.

De itt már egész másról beszélünk, mint az eredeti problémafelvetés...

záporjózsi 2011.01.05. 14:43:15

@dzsaszper: Ha jól körülhatárolt, azzal nincs is gond. Itt is az volt a gond, hogy a határok a földutakkal pl. elmosódnak.

Peetee 2011.01.11. 14:55:13

Ezen már agyaltam én is párszor.

Ha vidéken nincs falu végén jelző tábla, akkor a következő (5-15km-re lévő) faluba mindenki 50el megy át?
Nem.

Sajnos ezt az elvet szeretik alkalmazni a rendőrök is. Úgy megb@sznak a falu vége után 2-3km-el, hogy csak nézel!!!!

csikosarpi 2011.01.11. 19:29:00

@záporjózsi: @Gyurma73: Páran válaszoltatok, meg ilyesmi, ha lett volna félreértés, akkor kibontom a véleményem:
A Budaörsi útról ráhajtasz 7-es útra (alias 70-es) ott bizony vége Bp-nek, tábla is van róla.
Ezek után bármelyik (szinte bármelyik) kereszteződésében lekanyarodsz róla, van egy Bp. kezdete tábla. Ha visszafelé jössz a kereszteződésben az alárendelt útról, akkor meg látsz egy Bp. vége táblát. A legszemléletesebb az első (kifelé jobb oldali) SHEL kút, mert csak a benzinkútra tudsz kimenni a kihajtásnál, és ott a Bp. kezdete, majd vissza a Bp. vége tábla.
Tehát az előző rövidke hsz. arról szólt, hogy a 70-es út (budapesti szakasza) a KRESZ szabályai szerint nem lakott területen van. Illetve az MO szakasza feletti felüljáró meg mégis (tábla is van róla :) ).
Aztán meg még arról is írtam, hogy én úgy hallottam, hogy az út éppen emiatt tán nem is a Bp-i közútkezelő hatáskörébe tartozik. Lehet, hogy rosszul tudom, de igazából ez nem érdekes, és nem is érdekel :) .

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.01.11. 20:35:54

@csikosarpi: szerintem olvasd el a cikk címét.
nem lakott területről volt szó hanem Budapest területéről.És mivel hogy budapest megye is egyben a Budapesti megye határ bizony Diósdon van!! tehát Budapest területén szabályosan lehet 90 el menni az lehet hogy a lakott terület határa nem esik egybe a KÖZIGAZGATÁSI HATÁRRAL DE ATTÓL TE MÉG BUDAPESTEN MÉSZ!!!
A BUDAPEST KÖZIGAZGATÁSI HATÁRA ZÖLD ALAPON FEHÉR PETÜ!!!!

puffancs 2011.01.12. 08:40:29

@prokee: az tenyleg nagyon gaz! egyreszt nagyon durva kanyar a lehajto (uk-ban pl egyenes lehajtok, legalabb 200 meteresek vannak, ha autopalyara megy, akkor kozvetlen es legalabb ketsavos, ha alacsonyabb rendure, akkor korforgo es legalabb haromsavos!!!), masreszt meglepetes a negyvenes tabla. amikor eloszor fordult elo velem, kurvara meglepodtem.

záporjózsi 2011.01.13. 11:07:27

@csikosarpi: Budapest közigazgatási területén minden út fővárosi vagy kerületi kezelésű. Látszik...

dzsaszper 2011.01.13. 14:36:27

a címre reagálva, én már vezettem Budapesten belül 105-tel is, szabályosan. Ráadásul tanulóvezetőként, és az oktató megdícsért érte.
Ehhez csupán az kellett, hogy ne legyen hova lehúzódni a mögöttem igen sietősen közlekedő rohammentő elől, és hogy ne okozzon közvetlen balesetveszélyt. A rohammentő akkora szirénázást csapott, hogy vagy 3-4 kereszteződésben -- (egyik kinti kerületben, eléggé ritkásan) már minden jármű állva várta hogy elhúzzuk a csíkot :)
Lévén a járgány nem igazán bírt 105 felé gyorsulni, így nagyobb rekordot nem tudtam beállítani...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása