Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ne csak sötétben kapcsolj világítást!

2011.01.05. 21:00 :: SilentSound

Károly egy egészen hétköznapi, mostanában igen gyakori jelenségre hívja fel a figyelmet. Van elég sok olyan nap, amikor mocskos, nyálas, párás, ködös időben kell autóznunk. Meglepően sokakat nem zavar, hogy őt csak 30 méterről fogják észrevenni, a lényeg, hogy ő nagyjából lát, hisz nincs sötét. A posztíró nem tér ki ezeknek az ellentétére, akik a legkisebb ködszitálásnál lakott területen belül, 1km látótávolság mellett is feltolják az első-hátsó ködfényt, vakuljon a paraszt. Ők is megérnének egy misét.

Nem egy konkrét esetet írnék le, hanem egy számomra kifejezetten idegesítő (emellett szerintem felettébb veszélyes) jelenséget, ami ráadásul nem is szabály ellenes, amit végképp nem értek.

Mégpedig azt, hogy mennyien nem hajlandóak bekapcsolni a lámpájukat, még az ilyen szürke, esős, havas időben sem, kifejezetten rossz látási viszonyok között. Nem értem, hogy egy ilyen fontos szempont, miszerint előbb vagy később látom meg azt a két tonna vasat ami felém jön nyolcvannal, hogy-hogy nincs komolyabban szabályozva.

Persze lehet mondani, hogy városban lassabban megyünk (nem igaz, itt is megyünk simán 80-nal, 90-nel), viszont itt nagyobb is a forgalom, több az esély veszélyhelyzetek kialakulására, és egyébként is: mire jó a többi szabály ha nem veszem észre időben a másikat.

Persze nem azért írok, hogy meggyőzzön valaki miért nem kell a lámpa (nem fog), csak rettentően idegesít, és még csak nem is villoghatok rájuk, hisz nem kötelező. Azért persze néha nem bírom megállni :) ilyenkor bambán néznek, hogy mi van.

A legjobb, hogy általában a szürke/fehér/ezüst stb színű autók szeretnek terepszínben rejtőzködni. És igen volt már ebből veszélyes helyzetem, pedig se gyorsan, se keménykedve nem vezetek, próbálok minden szabályt betartani, beengedek mindenkit az ésszerűség keretein belül stb; stb; stb.

De miért veszélyezteti valaki az én testi épségemet, csak hogy lazábbnak (?) tűnjön, vagy hogy tovább tartson az égő (ilyet is hallottam, na ennél szánalmasabbat el sem tudok képzelni, főleg az x millás autók esetén).

Csatolva két kép amelyet csak úgy vaktában lőttem, különösebb rákészülés nélkül, de szerintem így is remekül demonstrálják a problémát.

239 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó veszélyes kresz ködlámpa fényszóró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zolás 2011.01.05. 21:11:47

Annó a főnököm elmagyarázta, hogy miattam ment tönkre az 5 éves akksi a céges autóban, mert éjjel-nappal felkapcsolt világítással jártam a városban és mindig szólt a rádió. :)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.01.05. 21:12:06

Oszt erre most mit írjak? Egyetértek. Az ilyen posztokhoz szavazás kéne, hogy:
1. Egyetértek, igazad van.
2. Hülye a posztoló, nehogy már odafigyeljek ilyesmire, hogy lámpakapcsolás.

Rock me Amadeus 2011.01.05. 21:12:44

Hátrafelé is fotózol?:)
Hülye a posztoló rendőr!
Amúgy csak a lámpa miatti -1 lóerő miatt burkolóznak csak sötétségbe.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.05. 21:13:38

"...ami ráadásul nem is szabály ellenes, amit végképp nem értek."

"...és még csak nem is villoghatok rájuk, hisz nem kötelező."

Hülye-e a posztoló?
Ilyet találtam a kreszben: "44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani."

"streetfighter" 2011.01.05. 21:18:48

@...::: Flúgos Kamionos :::...:
"korlátozott látási viszonyok között"

Ez igen tág fogalom.
Egyesek fényes nappal sem látnak. :)

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.05. 21:22:48

@"streetfighter": Igen, az a baj, hogy ilyen hülyék nem nem szabadna vezetniük...

Szekuriti Blogger · http://szekuriti.blog.hu 2011.01.05. 21:25:07

Egyetértek. A baj a sok köcsög zsiguliról suzukira átült "harmincévevezetek, öcsém" típusú sofőrrel van. Ők nem bírnak sosem világítást kapcsolni!

Kovacsla 2011.01.05. 21:40:08

@...::: Flúgos Kamionos :::...:
Amilyen időjárás hetek óta van (felhős, párás, sáros, ködös, havas, mikor milyen), meg tulajdonképpen reggel sokáig van szürkület, utána meg kora délután újra kezdődik, lényegében folyamatosan teljesül a korlátozott látási viszonyok esete. De ha véletlenül nem kötelező, egészséges ember egészséges életösztönnel azért törekszik a látni és látszani nemes elvére :)

cork77 2011.01.05. 21:45:23

A sok, néha értelmetlen KRESZ módosítás között egyszer megjelenhetne az is hogy legalább a helyzetjelző - divatosan nappali menetfény - használata MINDEN IDŐBEN ÉS HELYEN KÖTELEZŐ legyen. Máshol már bevált. És nem, nem dolgozom semmilyen autóipari lámpabeszállítócégnél sem. :-)

"streetfighter" 2011.01.05. 21:55:30

@cork77:
A helyzetjelző az nem a nappali menetfény. :(

BettyBoopyy 2011.01.05. 21:58:16

Jogoss! :) Plusz hozzátenném azt is, hogy könnyebb lenne eldönteni melyik autó van éppen forgalomban, és melyik az amelyik csak mónikázik az út szélén (parkol esetleg egy forgalmi sávban). Ez is egy előnye lehet(ne) :):)

BoGyesz 2011.01.05. 21:58:22

Pont egy ilyen cikket készültem írni, mégpedig azért, mert Ausztráliában ez népbetegség, azaz hogy nagyon sok autós nem kapcsolja fel a világítást amikor sötétedik vagy már sötét van, vagy ömlik az eső. A városi közlekedésben sokan még sötétedés után sem veszik észre, hogy lámpa nélkül közlekednek és amikor villogok rájuk, akkor buta fejjel néznek rám. A legelképesztőbb, hogy az utóbbi években elterjedt "trendi" robogós nyakkendősök is gyakran világítás nélkül motoroznak sötétedés után. Ezen túl vannak autósok, akik csak a helyzetjelzőt kapcsolják fel sötétedés után és különösen igaz ez azokra az autókra ahol a helyzetjelző valamilyen design alapú, mint pl. a BMW-nél.
Ez egyébként nem csak itt idegesítő, hanem Japánban is, ahol még rám is villognak nappal ha felkapcsolom a világítást, jelezvén hogy "felkapcsolva hagytam".
Én éjjel-nappal felkapcsolt világítással közlekedem, még szikrázó napsütésben is.

D4D 2011.01.05. 22:07:08

Múltkor én is beleestem a lámpa nélkül hajtás bűnébe, mikor nemes egyszerűséggel pocsék látási viszonyok uralkodtak. Látótáv kb 2-300 méter.
A szembejövő messziről villogtatja a refit, integet, megáll.
Én is megállok, mert esetleg baleset, döglött szarvas, kidölt fa stb...

- Lámpakapcsolót is szereltek bele, vagy azért felárat kellett volna fizetni?
Kérdezte tőlem.

Én akkor megtanultam.

1kutya 2011.01.05. 22:15:07

a másik végletet is szeretem, amikor vakító napsütésben, városban refivel nyomja a lúzer!

nem értem hogy nem lehet észrevenni, hogy alig éri el az indexkapcsolót, vagy majd kiveri a szemét a kék pilács a műszerfalán (a tompított fel nem kapcsolást még csakcsak tolerálom, mert nekem is van a tulajdonomban olyan autó - daihatsu - amin semmilyen visszajelző nem jelzi, hogy a városi fel van é kapcsolva avagy sem).

1kutya 2011.01.05. 22:19:05

egyébként a fenti polémia megoldását már feltalálták egyes autógyártók (pl opel), mivel a kapcsolónak van egy un. auto állása, ami a gyújtás ráadásakor automatikusan felkacsolja a nappali menetfényt/tompítottat!

én kötelezővé tenném, mint a harmadik féklámpát. életeket menthet...

''autónepper.'' 2011.01.05. 22:29:30

vazzeg többet fogyaszt az autó ha megy a lámpa...sőt ez miatt lassabban is gyorsul a verda vazzeg...de nem?:D

egyébként a suzukis volt a hibás!

Troll-libusz (törölt) 2011.01.05. 22:48:06

De hol van a Gumis, hogy megmagyarázza, hogy ez erkölcsileg és emberileg mennyire elfogadhatatlan, és bunkóság, hogy egyesek nem kapcsolnak világítást. De még az mennyire taplóság, hogy ezt szóvá merjük tenni!

De inkább befogom, mert még kimoderálnak...

Don Blasius 2011.01.05. 22:59:02

Rendszámot a ködlámpákra! :)

Mostani és az előző autómat is taknyos kési ősszel vettem. Valahogy automatikussá vált, hogy motor indítás után egyből kapcsolom a pilácsot. :) És jól jön, mert sokszor hagyom el a lakott területet és akkor így nem felejtem el. :)

hangyagya 2011.01.05. 23:07:11

@Don Blasius: talán kultúra kérdése, hogy mindenki úgy rászoktatja magát, ahogy Te (és Én is). Ez azért is jó, mert mi egyszerűen nem tudjuk égve felejteni a világítást a kiszállásnál, annyira automatikus. Beszállásnál pedig biztos vagyok, hogy égő villannyal megyek. Gazdaságos autóvezetőknek üzenem, hogy ugyanannyi izzót és akksit fogyasztok, mint aki nem használja: izzócsere 2-3 évente, akksi 4-5 évente

Don Blasius 2011.01.05. 23:40:35

@hangyagya:
Gyári adatokat vagy annál kedvezőbbet hozza világítással is fogyasztásban. Nekem változó, hogy mennyit bír az izzó, a Tungsram kibír egy évet is, igaz én 30 ezret megyek évente. :)
De égvehagyott világításra van figyelmeztető hangom és szerintem a legtöbb autóban ez már alap.

Egyébként vannak országok, ahol nappal és városban is kötelező (Szlovákia, Horvátország). És jövő évtől már csak automatikus nappali menetfényjelzővel felszerelt autót szabad forgalomba helyezni az EU területén, úgy tudom.

2011.01.05. 23:52:02

Rühellem a szar látási viszonyoknál lámpa nélkül közlekedőket. Általában az ilyennek belerefizek az arcába, hadd vakuljon a köcsög... Miért olyan nehéz felkapcsolni?
Egyébként meg villogjatok csak nyugodtan a "sötéteknek", néha velem is megesett már hogy elfejtettem felkapcsolni.
A múltkor éjszaka városban helyzetjelzővel mentem, és fel se tűnt mert kivilágított környéken mentem, a műszerfal dolgai meg világítottak így is. Több mint 5km után villogott végre egy szembejövő teherautós, addig senki nem volt képes szólni. Bezzeg anyázni biztos anyázott mind...

fezoGT 2011.01.05. 23:55:14

@''autónepper.'': na ettől engem is a víz kiver, aszondják többet fogyaszt :) Ilyenkor szoktam az illetőnek azzal érvelni hogy azt a féldecit amit ezzel megtakarít már lehet nem lesz mibe betöltse mert addigra utoléri a sors...

huspotyolo 2011.01.05. 23:57:20

Azon gondolkodom mi lehetne az egyezményes kézmozdulati jel a világításra. (mint pl radarnál a mutatóujjkörzés) Mert lehet villogásra nem ugrik be a delikvensnek mire gondolok. Két szememre mutatás mutató- és középső ujjal félreértelmezhető: "VAK VAGYE???!!!"

2011.01.05. 23:58:57

@Don Blasius: Évi 30 ezret szerintem én is megyek a sajátommal, de nekem két évig bírni szokta. Pedig mindig világítok, még a legnagyobb napsütésben is.

hangyagya 2011.01.06. 00:01:32

@Don Blasius: Kb 25 ezret megyek én is, megnyugtató hogy másnál (Nálad) is hasonló a szitu. Az izzók sajnos jobban fogynak, mint kéne és marha drágák, de ha kiégés után azonnal cserélem, nem megy tönkre a másik és akkor az is sokáig bírja. A lényeg, hogy ugyanannyi izzócserém van, mint aki nem használja.

Szerintem ha el vagy gondolkodva, a figyu hanggal is égve hagyod. Hang helyett kéne egy robot kar, ami homlokon vág kiszállás előtt :)

Nekem már annyira automatikus hogy odanyúlok a kapcsolóhoz, mint hogy pisilésnél a tűzoltás előtt elő kell venni, utána pedig nem felejtem lehúzva a zippzárat :)

Az EU-s direktívákban ezt szeretem: némelyik jó.

2011.01.06. 00:02:20

@huspotyolo: Én a villogásra először megnézem fel van-e kapcsolva a lámpa, ha fel van akkor éber vagyok, és lesem a traffit, ha egyik sincs akkor otthon ellenőrzöm világítanak-e a lámpák. Akinek nem ugrik be a villogásra, annak aztán találhatsz ki kézjeleket, úgyse érti. Hülye oszt' kész. :)

huspotyolo 2011.01.06. 00:05:03

7 év alatt nem is emlékszem hogy volt-e egyáltalán cserélve a tompított, vagy max csak 1x-2x (80ezer van benne és Suzuki, és igen mindig fel van kapcsolva a tompított).

Viszont fater C4-esén már vagy 4x-5x kellett cserélni közel 2 éven belül (ezalatt 200ezer ment bele).

fezoGT 2011.01.06. 00:07:30

@huspotyolo: esetleg lámpa pillanatra lekapcs majd vissza?

huspotyolo 2011.01.06. 00:09:21

@vidifan: Ez jó, majd kipróbálom élesben. Köszi :-)

2011.01.06. 00:12:35

@huspotyolo: Milyen Suzuki? Milyen izzók? Nekem a gyári bírta a legtovább, kb. 3 évig, ami Hella-t vettem utána az 2-ig, most van benne a harmadik izzó. Igaz, ebbe most lesz nemsokára 150 000km, és 2005-ös az autó.

hangyagya 2011.01.06. 00:12:43

@huspotyolo: Ezen én is gondolkodtam már és használok egy messziről is jól kivehető kézmozdulatot, igaz csak akkor látható, ha mellé tudok húzni a fantomnak, szemből szerintem nem látszik. Remélem nem leszek röhejes ahogy leírom: széttárt tenyeret egyenes ujjakkal kell összecsukni párszor. Ez pislogásra emlékeztet. Akkor is használom, ha valaki nem idejében, hanem ijedtében indexelt, vagy még azt sem (és nem érti miért duddantok).

Hogy szem

hangyagya 2011.01.06. 00:14:15

@hangyagya: ...ből hogy fog látszódni, azon még lehet dolgozni.

2011.01.06. 00:15:24

@hangyagya: Igen, nekem is ezt csinálta a teherautós az említett esetnél. Villantott 3 gyorsat, és a te kézjeleid. Bár én egy rövid villantásból is megértettem volna, de hát nem lehet mindenki ekkora zseni. :D

hangyagya 2011.01.06. 00:16:28

@vidifan: ja, ezt megveszem, de sajnos többször nem jött már be. A szemből jövőknek viszont jó lehet.

2011.01.06. 00:17:16

@hangyagya: Egyébként látszik szemből. Láttam már többször is ilyet, bár csak egyszer szólt nekem. :)

fezoGT 2011.01.06. 00:17:18

@huspotyolo: nincs mit. A 2 szemre mutatást én egyébként már láttam by taxis, történetesen nekem szólt hogy nincs rendesen beállitva a tompitott...otthon garázsban megnéztem és tényleg (azóta már belőttem)

Mosquitoo 2011.01.06. 00:17:42

Szerintem azt kéne, hogy akkor is sípoljon, amikor nincs fölkapcsolva a fényszóró, mint amikor nyitott ajtónál benne van a slusszkulcs.

(---Flúgos Buszos---) 2011.01.06. 00:18:13

@''autónepper.'': Így van??? Akkor én sem kapcsolom fel a tompíottat,mert többet eszik a kocsim,de akkor már utastérvilágítást se kapcsolok,mert akkor már mégtöbbet eszik. Majdnem 1 liter 100 km-en.

Ha vesztek szemüveget,akkor látni fogjátok a szembejövőket ilyen szituban,mint ami a képen is látható.

hangyagya 2011.01.06. 00:24:51

@GSX-R: látod, teherautósok tanulnak tőlem, kérdezz még :))

A villogásnak már annyi jelentése van és minden országban más. Itthon is azt veszem észre, hogy a sok jelentés közül félreértik. Elsősorban "húzzáköcsög" jelentést kapott. Egyszer még a szerv is megtoszott "a fénykürt szabálytalan használata lakott területen" tényálladékának fennforgása miatt. 3000 forintért mentettem meg a szembejövőket a büntetéstől :P

Ophélie 2011.01.06. 00:25:03

énis állandóan világítok és bízom benne, h más is! figyelmeztetni kell amúgy ha látod!

bounty123 2011.01.06. 00:26:46

Én városban nem megyek 90-nel. A világítás felkapcsolását városban az automatikára bízom. Akinek rossz a szeme, ne vezessen.

2011.01.06. 00:30:46

@hangyagya: "A villogásnak már annyi jelentése van és minden országban más."
Külföldön csínján vele, ki tudja ott mit jelent...
Egyszer német autópályán akartam bemenni a belsőbe, indexelek, erre 2-3 villogás hátulról a belsőből. Már majdnem húztam be az autót, mikor leesett hogy ez Németország, és itt beengedésre nem használják. Következő pillanatban kb. 230-cal elment mellettem egy Audi Allroad Quattro. :D

hangyagya 2011.01.06. 00:32:05

@(---Flúgos Buszos---): iGazad van hogy szemcsó, meg minden, és ha a periférikus látást sem hagyjuk ki a játékból akkor teljes a kép. Kell az a villany hogy jobban látszódjanak a dolgok! Az utastér világítás kikapcsolásával a járatodra szoktatod a zsebeseket. Ha többet fogyaszt, az a buszvezetőnek miért akkora gáz? Ezért nincs klíma a szellőzőablak mentes buszokon nyáron?

fezoGT 2011.01.06. 00:32:12

@(---Flúgos Buszos---): mondjuk a fenti kép télleg nem a legjobb példa különösen a második. Ennél van 100x durvább szitu is.

De mivan akkor, ha egy gyalog vagy biringás már nem veszi észre ezt sem (mert csak a fényekre koncentrál) és féktávon belül nekivág a nagyvilágnak? Tudom az ilyen ne menjen sehova, de ha mégis...

hangyagya 2011.01.06. 00:35:57

@GSX-R: Ausztriában hasonló a szitu. Nem emlékszem hol láttam nagy táblát a határon, hogy nappal is kell villany, meg ne használj fénykürtöt...

hangyagya 2011.01.06. 00:40:01

"De miért veszélyezteti valaki az én testi épségemet, csak hogy lazábbnak (?) tűnjön,"

A másik véglet, amikor valaki retinapusztító fényárral jön szembe, pedig csak halogén, meg csak ködlámpa, meg led, meg strobi van rajta merúgynézkijól.

Tisztelt közlekedési rendőr urak! Hogy nem láttam még ilyet kikapni a sorból?

huspotyolo 2011.01.06. 00:57:02

@GSX-R: Ignis, az izzó emlékeim szerint még mindig gyári H4-es, mert még nem is cseréltem, hanem rokonnak égett ki és az Ignis tartalékából raktam át az övébe.

@hangyagya: Ezt még nem láttam, de majd továbbadom a lámpa nélküli szembejövőknek.

Amúgy meg fogyasztani nem literbe fog a lámpa, mert nagyon elhanyagolható az üzemanyag fogyasztással való kapcsolat. Kevesebb fogyasztáshoz vegyen LED-es izzót, sokkal kevesebb áramot vesz fel.

kitfisto 2011.01.06. 01:36:40

ilyennel en is talalkoztam ma a becsi uton, a 260-as busz soforje villogot ra a balfek autosra este, hogy bekene kapcsolnia fenyszorot.

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.01.06. 07:02:50

Nincs semmi jó anyázós táma?

100x kitárgyaltuk, hogy sokkal többet fogyaszt az autó világitással és ha automata váltós akkor csak sötétben szabad felkapcsolni a lámpákat

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.01.06. 07:08:03

@vidifan:
Megint mindenki "egyénben" gondolkodik
Országosan mennyi a többletsfogyasztás?
Másfelöl meg elég ha minden második ember gyujtya csak fel
Akinek ég az látja azt is akinek nem és forditva
Aztán másnaponként majd cserélünk

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.01.06. 07:14:11

@hangyagya:
Én a napokban villantottam egy rendőrnek hogy bejöhet elém
/gondoltam jól jöhet egyszer :)/
Az meg vészvillogózott
Gondoltam, köcsög ne villogj, emeld fel a kezed, ahogy itt olvastam

szaGértő 2011.01.06. 07:55:23

A fele nem kapcsolja fel a lámpát, a másik fele ködlámpát is elöl-hátul. Átlagban pont jó. :D

metal · http://electric.blog.hu 2011.01.06. 08:19:57

@hangyagya: Ilyet ne is írj ide, mert azonnal fogják írni, hogy "akit az vakít, az menjen el szemészhez".:)
@''autónepper.'': Az én autómon ténylegesen érezhető (2-3dl/100km) a fogyasztásnövekedés, ha használom a világítást. De eszembe nem jutna rossz látási viszonyok között nélküle közlekedni, mert ha emiatt lezúzzák a kocsimat (és nézzük azt a jó esetet, hogy senki nem sérül meg), akkor is évek spórolását bukom el rajta.

hangyagya 2011.01.06. 08:39:56

@metal: ha valaki ilyet írna, akkor azt írnám, hogy játék képen üljön le velem szemben egy székre. A székkel szemben lévő saját kivilágított kocsija, járó motorral. Elkezdek számokat mutatni a kezemmel, a kivilágított autója körül 1-1 méterrel. Amint nem tudja megmondani hányat mutatok, (mert esetleg nem jól látja a szemébe világító fényektől) átmehet rajta a saját autója.

Utána felsegítem, elkísérem a szemészhez (is).

Ne abból induljunk már ki, hogy te mit gondolsz arról, hogy engem mennyire vakít! A túl sok és erős fény azért biza' veszélyforrás.

hangyagya 2011.01.06. 08:45:58

@horex: a globális és személyes kapcsolatról igazad van, de nem ettől a többletfogyasztástól van költségvetési hiány...

egyébként pedig nem a biztonsággal kéne spórolni

Az önkormányzatok a közvilágítással, a közintézmények (kórház, stb.) a fűtéssel, világítással azért nem spórolnak, mert nem fűződik hozzá a **döntéshozó személyeknek** anyagi érdeke.

Rife67 2011.01.06. 08:51:02

Múltkor tök sötétben mentem haza a 11-esen, s valami furcsa volt a bal visszapillantóban. Aztán elzúgott mellettem egy öreg bömös mindenféle fény nélkül... De láttam már ilyet más típussal is, ez itt nem mérvadó.

Nekem mindig fel van kapcsolva, ráadásul az Octavia-ban valamiért ez jól van megoldva. Ha tompítottan hagyom a kapcsolót, akkor ha kiveszem a kulcsot, kialszik minden fény. Másnap nem kell kapcsolgatni. Ha csak helyzetjelzőn, akkor sipákol.

Hurri Kán 2011.01.06. 09:07:38

Világítani? Minek? Olvasni akarsz útközben?

Félelmetes mennyi ökör van.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.01.06. 09:12:08

Az izzófogyasztásra jó megoldás lehet, hogy még a motorindítás előtt felkapcsolja az ember a lámpát, majd utána indít. Régi cégemnél a Fiestán (2008-as) 2 havonta cseréltem a tompított izzókat, aztán egy villamosságszerelő javaslatára először a lámpát kapcsoltam, utána a motort. Így többet azon az autón nem kellett cserélnem, pedig mentem vele év 60 ezret. Az magyarázata, hogy amíg nem jár a motor, kap 12,6 voltot kb egy jól feltöltött aksiról, de ha jár a motor, akkor egyből 14v felett, ettől a felkapcsolás pillanatában könnyen eldurranhat. Ha már világít, akkor nem árt neki ennyi plusz feszültség. A Fiestán bevállt ez a módszer.

"streetfighter" 2011.01.06. 09:25:01

@GSX-R:
"Egyszer német autópályán akartam bemenni a belsőbe, indexelek, erre 2-3 villogás hátulról a belsőből. Már majdnem húztam be az autót, mikor leesett hogy ez Németország"

Miért nálunk bementél volna? Igencsak kezdő lehetsz.
Ez mindenhol a figyelmeztetés jele autópályán!
Egyébként a tükör az nem dísznek van és kéne használni.
A nagy sebesség nem kifogás, max. ha Bugatti vagy Ferrari jön közel 300-zal.

nyjozsi2 2011.01.06. 09:28:14

Szentendre szigeten minden nap találkozom ilyen vakegrekkel. Sokat töprengtem, hogy miért:
- "csak két falu között megyek, minek kapcsolgatni"
- "sokat fogyaszt"
- "lesz...rom"
- "olyan rohadt menő vagyok, hogy nehogymá ilyet használjak"
Általában bambán bámulnak és semmi sem történik. A módszerem az, hogy látványosan, időben elhúzva leveszem a lámpát majd visszarakom.

További világítós agyatlanság: nem kapcsolja fel a reflektort, mert sokat fogyaszt, de persze egerészik 60-70-nel. Szinte lehetetlenné teszi az előzést, mert nem látod, mi van előtte (pláne, ha nem vagy nagyon ismerős arrafelé). Néha megunom az ilyet, félig kiemegyek mögüle és ráhúzom a refit, hogy legalább én lássak.

Kicsit off:
@Rife67: akkor kiégett mind a két pici helyzetjelző izzód... Az Octavia azt csinálja, hogy ha rajta hagyott piláccsal kulcs ki, akkor elöl-hátul helyzetjelzőn hagyja. További extra fícsör (vagy bug), hogy ha az index kintmarad valamelyik irányba és úgy kulcs ki, akkor csak azon az oldalon hagyja fent elöl-hátul a helyzetjelzőt.

"streetfighter" 2011.01.06. 09:33:34

@gyvy:
Te nem szoktál olvasni út közben?
Szerintem jobb mint aludni.

Hurri Kán 2011.01.06. 09:38:32

@"streetfighter":
Áááá, ha én vezetek akkor is sokszor becsukom a szemem. Egyszerűen nem bírom nézni amit egyesek művelnek az utakon :DD

záporjózsi 2011.01.06. 09:52:32

@vidifan: Igen, én is ezt ismerem egyezményesnek. Esetleg előtte-utána villantás.

pengusz 2011.01.06. 09:54:31

Tegnap 22 óra után teljesen kivilágítatlan autó ment előttem, szemből folyamatosan villogtak neki,kb. az ötödiknél jött rá, hogy mi a baj.
Délutános műszakból hazafelé jövet sokszor látok ilyet. Az a lényeg, hogy ő lát

Rodgers Kapitány 2011.01.06. 10:16:03

beulok a kocsiba beteszem a kulcsot felkapcsolom a lámpát bekotom az ovet es inditok
ez valahogy bennem maradt (a kezifek kivetelevel a Zoktatásbol)
MINDIG villogok a szembejovoknek ha piros lampanal mogem all kiszalok es pofazok.
ja es lampa le fel kapcsolgatas mukodni szokott. magam is ezt a modszert hasznalom.

jo post kuggyétek szet a parasztoknak mert need.

Rife67 2011.01.06. 10:19:57

@nyjozsi2: Fél éve, mióta megvan, így használom. S nem égett ki semmelyik izzóm :)
Ez lehet, hogy egy új fícsör. Mint az, hogy tavaly júniustól kivették az anyósülés biztonsági öv figyelmeztetést.

randomuser1 2011.01.06. 10:26:46

Erről jut eszembe, régen minden taxisnak folyamatosan világított a tompítottja, mióta háromszáz pénz fölé ment az üzemanyag ára, senki nem jár közülük nappal felkapcsolt világítással, szal lehet h van 1 kis üzemenyagspóroló hatása a dolognak.

kida 2011.01.06. 10:38:08

@(---Flúgos Buszos---):
én vagyok a hülye posztoló. a képekhez csak annyit, hogy az elsőn 3 (!) azaz három kocsi jön lámpa nélkül, amit én az eredeti képen is csak zoomolva bírtam felfedezni. Az utána jövők lámpái mégis jól láthatóak még ezen a kicsinyített verzión is. Szerintem ez mindent elmond.
Én személy szerint semmilyen spórolós érvet nem tudok elfogadni, meg azt sem, hogy jaj majd véletlen bekapcsolva hagyom mikor kiszállok, meg ilyenek. A biztonsággal spórolni három forintot primitívség, más biztonságán spórolni meg egyenesen vérlázító geciség.
Szemüvegem pedig már van tehát elvileg ugyanolyan jól látok mint bárki más, én is ösztönből kapcsolom a lámpát indításkor, és jelzésként szoktam alkalmazni a két-három gyors le-fel kapcsolást (tompítottal, na nem úgy tűnt mintha értették volna

(---Flúgos Buszos---) 2011.01.06. 10:40:28

@hangyagya: zsebesek jöhetnek,legalább szólok nekik előre,hogy a részesedést kérek a dolgokból. Csak egy picitt.

Klímát azt a város nem veszi meg a buszhoz alapból,de elhúzhatóablak meg azért nincs rajta,mert alapból ők klímával szeretnék eladni,így azért vannak azok a lepkefing nyíláok.

Ezek a hővédős sötétített üvegek lennének inkább,amivel lehetne csillapítani a hőt az utastérben,vagy mikor a busznak kiállása van,akkor lenne egy fedett rész,ahol legalább nem sütné bezárva egy óráig,így nem egy szaunába kellene beülni.

randomuser1 2011.01.06. 10:44:30

@Tornado86: akkor taxiüzemben naponta összejön egy sör ára :)

nyjozsi2 2011.01.06. 10:44:51

@Rife67: akkor beleváltoztattak valamit a "programba" skodáék :-)

Nap 2011.01.06. 10:45:01

Többnyire felkapcsolt lámpával járok. Olyankor szokott elmaradni, ha valahol meg kell, hogy álljak és leállítom a motort. A tudatomban még benne van, hogy felkapcsoltam. :)
Egyszer ugyanígy jártam, megyek az úton, látom, hogy a szembejövő lekapcsolja a lámpáját, majd újra fel. Mondom, mi van, ég a lámpám. Lenéztem a visszajelzőre, sötét. Felkapcsoltam. Megköszönni már nem volt időm, mert addigra elsuhant mellettem.
Ez egyértelműbb jelzés, mint a villantás.

Troll-libusz (törölt) 2011.01.06. 10:54:49

Én sose világítok, mert többet fogyaszt az autó, és akkora csóró vagyok, hogy nincs pénzem arra a plusz féldecire, amivel több a fogyasztás. Azt a féldecit inkább megiszom a sarki kiskocsmában :DD

misi46 2011.01.06. 11:07:46

Figyeljétek meg, a taxik 90%-a, a rendőrök
80%a nem kapcsol lámpát!

Tornado86 2011.01.06. 11:24:42

@XXXXXXX:
Szerintem inkább heti 1 flakon :)
@Troll-libusz:
Aztán ha a tõsgyökeres helsinkiekkel is anyanyelvi szinten fogsz majd szót érteni, te leszel a finntroll. :)

huspotyolo 2011.01.06. 12:50:30

OFF:

Én csak pár troll-t nem szeretek:
Trafik kont Troll, meg Ticketkon Troll!

:D

ON

Szelid sunmalac 2011.01.06. 13:01:59

En fel eve nem nyultam a vilagitas kapcsolajahoz. Mindig fel van kapcsolva, ha leall a motor, es kinyitom az ajtot, ugyis mindne feny kikapcsol magatol, majd ha ujra elinditom, bekapcsol. Amugy a terepjaromon levo szorufenyt szoktam figyelmeztetskent hasznalni. Persze azaz utolso verzio, de azt valamiert mindig eszreveszik.

dzsaszper 2011.01.06. 13:29:49

@hangyagya: nehogymár balesetveszély elhárítására ne használhasd...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.06. 14:45:28

Egyetértek.Éppen már ma is beszéltünk erről a horgásztanyán..Meg tegnap is..A kollégákkal..Szinte nincs nap,hogy erre valaki ne panaszkodna..Megoldás? Erre megint nincs más, mint a bünti..Ha ezért a dolgozó yard megcsapkodná az autóstársakat pár tízezerre, mindjárt feloltanák a csillárt! Mert ugye jól gondolom, hogy lakott területen belül is kell, ha KELL?? Mondjuk én fél nap villogok ezeknek, de lexarják:-)

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.06. 14:50:21

@kida: Azta! Tényleg! A felső képen nem is egy autó van Na ilyen ez az életben is..Vicc...

Egyébként, aki szerint kiég az izzó:nos utólagos, gagyi xenon három éve és, mikor a motor jár..Én is fixen felkapcsolt csillárral járok. Sosem égett ki. Mondjuk a mai autók közt van néhány típus, ami falja az izzókat, de ezek modern, drága autók..Természetes:-)) Főleg a franciák csodái:-))

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.06. 14:58:06

Egyébként a nejem mondta pár napja, hogy nagyon zavarja,hogy nem kapcsolnak villanyt az autósok, mert így, nálunk főleg, ahol a kis utcánkban száguldoznak ezren, naponta, még veszélyesebb kilépni a kapun..Erre mit ad isten, megállunk a házunk előtt, tükörbe néz, ajtó kinyit...na, ha nem jönne egy állat GLS-es nyolcvannal a harmincas táblánál,. villany nélkül..Ez is épp megúsztuk..Még ő állt meg ugatni..Ha és a vellany, talán még látom is a tükörben,a fényt legalább, bár majdnem gyorsabb volt nála...

leaping cat 2011.01.06. 15:02:38

Az első-hátsó helyzetjelző meg a tompított együttes teljesítménye 0,13 kW. Átlagos városi használatban egy szgk. a max. teljesítményének töredékét, talán 10-20 kW-t igényli. Így a fogyasztásban 1% alatti hatás adódik.

B Tomi 2011.01.06. 15:06:17

"ami ráadásul nem is szabály ellenes" - Lakott területen kívül MINDIG kell világítás. Fényes nappal, száraz időben is:

"44. § (8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani."

Úgyhogy én villogok is a sötéteknek...

Sequoyah 2011.01.06. 15:09:07

Nyáron fényes napsütésben is 2x olyan távolságról veszem észre a világító kocsikat... Ami a perifériában már fontos lehet. Szóval én mindig bekapcsolom.

igazi hős 2011.01.06. 15:13:15

@bounty123: Én is így állok hozzá, _kivéve_ a mostanihoz hasonló időket. Ugyanis hiába van világos az elektronika szerint, az ilyen maszatolós, piszkos ködös időben nem látszik jól az autó. Az enyém ráadásul szürke, optimális rejtőszín.

phaszfej 2011.01.06. 15:13:21

Ha vak vagy, ne vezess, ha meg más bajod van, akkor meg verd ki! Remélem, tudtam segíteni!

kultúrpesszimista 2011.01.06. 15:15:28

Engem az irritál rendkívüli módon, ha valaki ész nélkül használja az első és hátsó ködlámpákat. MINEK!? Megannyi hirtelengazdag faszfej, akiknek muszáj hírül adni a környezetüknek, hogy az autójukban van ilyen funkció is, és lám, hadd lássa mindenki! Nem győzök reflektorozni az ilyen vadgeciknek. Hát a kurva anyjukat! Először figyelmeztetni kéne az ilyet, másodszorra 1000e ft-os helyszíni bírságot kiróni, harmadszorra bevonni a jogsit 6 hónapra!

Jin_Ke (Fotelkommandó) · http://fotelkommando.blog.hu 2011.01.06. 15:18:47

Engem ez már azóta idegesít mióta jogsim van, de ami legfurcsább, hogy mostanában egyre gyakoribb (szinte minden este), hogy olyan autósokkal találkozom akik még VAK SÖTÉTBEN is lámpa nélkül mennek...villogok rájuk, kapcsolgatom a tompította le-fel, de semmi, se lát se hall megy tovább...faszom nem tűnik fel, hogy a kibaszott műszerfal sem világít????LOL

kultúrpesszimista 2011.01.06. 15:19:10

@''autónepper.'':

Nem "ez miatt", hanem emiatt, te sült paraszt!!!

Szelid sunmalac 2011.01.06. 15:20:55

@horex: Lemaradtam. Miert nem szabad veszvillogozni? Mar az is veszelyes?

Globetrotter2014 2011.01.06. 15:22:00

Erre találták ki az autók olyan beállítását, hogy a gyújtás leveszi a fényt. Neked pedig sosem kell állítgatni a lámpán. Beülsz beindítod ég a lámpád. Leveszed a gyújtást nem ég. H apedig minden árok kell fény gyújtás nékül akkor helyzetjelzőn hagyod.

bgd75 2011.01.06. 15:22:35

@kultúrpesszimista:

Az 1MFt-os helyszíni bírság azért kicsit kemény így másodikra...

kultúrpesszimista 2011.01.06. 15:24:27

@bgd75:

Igaz, elütöttem. 100e Ft-ot akartam írni.

Globetrotter2014 2011.01.06. 15:25:55

Az első ködlémpához semmi köze snekinek. Közvetlenül az autó előtti teret vetíti be, aki azt mondja zavarja, azt inkább arra irigykedik, hogy miért nincs az övében. A hátsó már annál nagyobb prbléma. Főleg ha az autó gyártója is azzal kérkedik hoigy ő beketudott tenni kettőt.

Ja igen és pont a napplai fény kötelezetővé tétele miatt, kezd elterjedni a ködfényszóró helyébe berakott nappali fény. Mer'hogy takarékos... Kicsit olyan mint a könryzetevédelem bu*i aki havonta egyszer fürdik hogy óvja a környezetet (de a szagm miatt persze nem a sajt környezetét :) )

Szelid sunmalac 2011.01.06. 15:26:19

@ZF2: Az a baj, ha raadom az autora a gyujtast, akkor egy csomo idobe telik mig eloltom, foleg ha messze van a csap.

kultúrpesszimista 2011.01.06. 15:26:54

@...::: Flúgos Kamionos :::...:

Nem gondolnám. Nem bekapcsolni a sima lámpákat lehet figyelmetlenségből, tucatnyi bocsánatos okból. A ködlámpa bekapcsolása viszont TUDATOS aktus, gyakorlatilag nem történhet véletlenül, figyelmetlenségből. Aki ilyet tesz indokolatlanul, ha nincs köd, azt keményen büntetni kéne.

kridli 2011.01.06. 15:29:03

Ősszel volt szerencsém Írországban autózni, na ott meg aztán sehol és semmilyen körülmények között nem kapcsolják fel a lámpát nappal. Pedig ott ráadásul egyfolytában esős szar idő van, rossz látási viszonyokkal, de leszarják. Nem túl kellemes.

károly szántana 2011.01.06. 15:29:18

@hangyagya: elég rég járhattál a labancoknál. vagy egy éve nem kötelezö a nappal bekapcsolt világítás. a motoroslobbi kiharcolta, mondván, hogy régebben, amíg csak a motorosoknak kellett tompítottal menniük, addig jobban észre lehetett öket venni. hiába érveltek sokan, hogy hamarosan csak olyan autót lehet forgalomba hozni, amiben startra megy a tompított.

egy ismerösömnek kiégett a mercijében az izzó. két hét múlva újra látom, még mindig ki van égve. rákérdeztem, miért nem cseréli ki. aszonta. azért nem, mert csak a lámpatesttel együtt tudják cserélni, az meg párszáz ezerbe kerülne

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 15:30:18

@kultúrpesszimista: Ez igaz, viszont nem hiszem, hogy akkora nagy szabálytalanság lenne, hogy ilyen keményen kell büntetni. Vannak ettől sokkal nagyobb szabálytalanságok, akár szándékosak is, amelyeket még ennyire sem büntetnek. Persze valahol el kéne kezdeni :)

Szelid sunmalac 2011.01.06. 15:31:33

@fefe01: Ezt megertem. Nalunk ha a belsovilagitas kieg, akkor csak a teto-B oszlop es alvaz teljes cserejevel cserelheto ki.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.01.06. 15:31:44

Szabálytalannak szabálytalan. Esőben és rossz látási viszonyok közt kötelező a tompított fényszóró használata.

Másik dolog, hogy a rendőrnek nem túl nagy szakmai kihívás arról beszélgetni a megállított autóssal, hogy mikortól van rossz látási viszony.

Másrészről a legcélszerűbb a fényszórót mindig felkapcsolva hagyni, mert az elsődleges célja az, hogy engem lássanak. A nyolcvan éves gyengén látó és halló néni talán nem lép ki az ember elé.

Én így megyek, az utóbbi két évben egyszer kellett egy helyzetjelzőt cserélni.

kultúrpesszimista 2011.01.06. 15:32:01

@ZF2:

Nagy tévedésben vagy! Pont a magadfajtákról beszélek. Ugorj neki mégegyszer a KRESZ szabályoknak! És engem nagyon zavar, ha ég a ködlámpa LENN! Hidd el, másokat is! Lófaszt irigy az, aki refizik neked, hogy kapcsold le. Már a 80-as években sem volt nagy szám egy első ködlámpa.

phaszfej 2011.01.06. 15:32:44

Tapasztalatból mondom, anyázással semmire sem lehet menni, ha nincs meg hozzá a hatalmad. Addig az csak nevetséges hiszti.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.01.06. 15:36:04

@huspotyolo: Én kézjelzésnek,( pl. mögöttem levőnek nincs világítása) a kezem ökölbe húzását majd kiengedését használom, azaz próbálok villogni. Egyesek megértik.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.01.06. 15:39:04

@bounty123: Nem csak a vezetők vesznek részt a közlekedésben. Mint már írtam a nyolcvan éves gyalogos néninek is látnia kell, meg a hülye-gyerekeknek, stb.

Cinkes 2011.01.06. 15:49:31

A vakegerek vegyenek szemüveget... Ez is egy jó ötlet szerintem.

No name est omen 2011.01.06. 15:52:25

Főleg az a jó amikor egy gagyi xenon-os után jön egy lámpátlan. És ha már lámpa akkor örülnék ha a bringásokat is lehetne látni és nem csak már akkor amikor hasalnak a szélvédőn.

Rosszul emlékszem, hogy a motor folyamatosan hajtja a generátort? Mert akkor teljesen mindegy, hogy fel van kapcsolva a lámpa vagy sem, nem fog változni a fogyasztás.
Pedig már rádióműsorban is hallottam, hogy azzal lehet takarékoskodni ha le van kapcsolva a lámpa.

quinine911 2011.01.06. 15:59:30

Múltkor este 10-kor Pesten a Soroksári úti Tescotól egészen a Csepeli "belvárosáig" ment egy FEKETE suzukis (hát ki más) mindenféle világítás nélkül....hátulról próbáltam rá villogni, de nem vette a lapot, szemből meg senki nem villantott....az ilyenen remélem egyszer átmegy egy 20 tonnás....

quinine911 2011.01.06. 16:00:35

@balnyo: gagyi xenon-osokat én is rühellem, mostanában azt hallottam erre harap a rendőrség, remélem így is van.

Walter Melone (törölt) 2011.01.06. 16:04:13

nem is értem, miért nem módosítják a KRESZ-t úgy ahogy már rengeteg országban van:

"mozgó járművet ki kell világítani."

ennyi lenne.

_petya 2011.01.06. 16:06:01

Ezt már én is megírtam az indexnek gyönyörűen fotóval illusztrálva. Inkább az ment ki, hogy a paraszt ferdén állt a parkolóba ezt meg szartak kirakni, kapják be!

No name est omen 2011.01.06. 16:07:32

Sajnos nekem olyan hülye helyen van a ködfény, hogy rendszeresen belerúgok a térdemmel. Innen is mindenkitől elnézést, érte.

_petya 2011.01.06. 16:13:56

@quinine911: Nemtom, semmit. Gondolom, nem kevés levelet kapnak, de nekem az életben semmire nem reagáltak még, sőt a népítélet bejegyzésem is elveszett... Azóta már nem vagyok annyira lelkes.

G+ 2011.01.06. 16:16:08

@vidifan:
Nagyon sokszor próbáltam így, 10-ből jó ha ketten észbe kapnak.
Amúgy nekem is ég éjjel nappal a tompított.

Globetrotter2014 2011.01.06. 16:16:11

@kultúrpesszimista: még nem találkoztam olyannal akit zavart volna ez ELSŐ lámpa. Mégis mi a fenéért zavarna? Legalul van és lefelé világít. Egyszerűen nem vagy benne a fénykévéjéban, és nincs is olyan más lámpa aminek a működését nem látnád tőle (lásd a hátsónál) Teljesen más elv szerint működik, mint a hátsó, aminek a fő baja az, hogy ha xarul tervezték be, nem veszed észre időben a féklámpa felvillanását. Javaslom ne menj mostanában Németországba, kötelezővé tették a nappalifényt, és a beszálíltók már fegyverkeznek a ködámpa helyére beépített állandó nappalifénnyel...

randomuser1 2011.01.06. 16:16:23

Monnyuk így elnézve a képeket, a pofátlan házak, ostoba oszlopok és a lökött gyalogosok sincsenek kivilágítva nappal, tiszta csoda h nem üti el őket az egyszeri ember állandóan :)

pfekete101 2011.01.06. 16:16:31

En azokat a Xenon(?) lampasokat utalom, akiknek a fenyszoroja annyira vilagit, hogy kiegeti a szememet.
Szerintem minden autoban maximalni kene a fenyszorok fenyerosseget, amit a muszaki vizsgan bemernek.

Erdőtársulás 2011.01.06. 16:18:21

Érdekes amit az izzók kiégéséről írtok, én 6 éve vettem a kocsimat, azóta egyszer kellett a tompítottat cserélnem (és csak az egyiket, indexet, féket még egyszer sem, helyzetjelzőt 3x). Pedig vacak francia autó. Mondjátok milyen autót ne vegyek, ha nem akarok tönkremenni az izzócserék miatt? :-D

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 16:23:09

@ZF2: Megmagyarázni mindent meg lehet, még azt is, hogy a ködlámpa nem vakít, de fölösleges, mert hülyeség. Kár, hogy nem büntetik az indokolatlan használatát.

Globetrotter2014 2011.01.06. 16:24:36

@pfekete101: nem az erősséggel van a baj hanem a beállítással. Egy sima féényszóró is vakítani fogh, ha nem állítühat és beraksz 300 kilót a csomagtartóba. A xenon csak szionszabályozóval szabályos. Amikor beindítom a bálnát, játszik is egyet a szintszabályozó hogy ellenőrizze a működést. Ezért ne szabélyos ha a májergyerek beteker egy halogénfoglalatos xenonizzót a lámpafoglalatba szintszabályozó beépítése nélkül...

igazi hős 2011.01.06. 16:24:40

@balnyo: A motor folyamatosan hajtja a generátort, de a generátor meghajtásához szükséges teljesítmény a kimenő (elektromos) terhelés függvénye, azaz minden elektromos fogyasztó növeli valamennyivel a fogyasztás. Próbáld ki, ha alapjáraton ráadsz valami nagyobb fogyasztót (ablakfűtés, ülésfűtés vagy feltekered a hangerőt), akkor megemelkedik az alapjárat, mivel a generátor forgatásához több teljesítmény kell.

_petya 2011.01.06. 16:26:56

@Erdőtársulás: Akkor mitsubishi coltot ne vegyél.. 3havonta minimum egy izzócsere, de jártam már úgy is, hogy egyik este az egyik, másik este pedig a másik pukkant ki. Hozzáteszem, kerékívből nőgyógyászkézzel lehet csak cserélni. (esőben, latyakban különösen vidám)

_petya 2011.01.06. 16:28:51

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Az első ködlámpa, (gyári) tutira nem vakít, le világít a földre az autó mellé két oldalra.

No name est omen 2011.01.06. 16:34:09

@igazi hős:
Abból indultam ki, hogy a jármű halad ahol nyilván a kívánt gyorsulás eléréséhez szükséges teljesítmény (nomeg, hogy ezt hányasban szeretnénk)határozza meg a fordulatszámot és nem a generátor. Arról nem is beszélve, hogy egy fényszóró nem fogyaszt többet 60W-nál ami egy 80Le-s autó maximálisan leadott teljesítményének 0,001% (kissé leegyszerűsítve) nem mondanám jelentősnek.

SBSB 2011.01.06. 16:34:57

@fefe01: "azért nem, mert csak a lámpatesttel együtt tudják cserélni, az meg párszáz ezerbe kerülne"

Ezen felröhögtem.

quinine911 2011.01.06. 16:36:01

@...::: Flúgos Kamionos :::...: A ködlámpa indokolatlan használatát büntetik...

2108face 2011.01.06. 16:40:46

Utálom felkapcsolni a világítást, mert a karbis Samarámban nem állít utána alapjárati motor és rezegni kezd a kocsi ha felnyomom. Ezért csak erős szürkületnél fogok kapcsolni továbbra is villanyt.

MacPhisto 2011.01.06. 16:42:05

Egyszer próbáljatok felmenni úgy egy lejtős utcán, hogy a lenyugvó nap szembesüt és ugyanakkor szembejön egy autó, ami praktikusan egy nagy fekete árny, elmosódó határvonalakkal. Ha ég a lámpája, akkor meg pont be tudod lőni, hol a széle.

Úgyhogy mindig égnie kéne, tűző nappal is...

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 16:44:11

@quinine911: Tényleg? És te már hallottál olyat, hogy valakit tényleg megbüntettek? Mert én még nem...

quinine911 2011.01.06. 16:46:59

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Tényleg büntetnek, és igen, hallottam, tágabb haveri körömben is volt rá precedens.

De gondolom ez a rendőrön is múlik, gondolom a legtöbb úgy van vele hogy "ennyiért" lusta megállítani az autóst.

hegyilany 2011.01.06. 16:54:53

@quinine911: Csak sajnos nem elég gyakran és következetesen... :-/

_petya 2011.01.06. 16:55:00

Régen az volt a KRESZ-ben a ködlámpa használatra, hogy csak ködben és sűrű hóesésben, ma indokolt esetben használható, ami lényegesen tágabb fogalom, mint az előbbi..

pernahajder Campbell 2011.01.06. 17:21:22

Pl. nem belátható, tükörrel felszerelt kereszteződések miatt jó lenne, ha a tompított fényt mindenki, mindig használná.

The Lizard 2011.01.06. 17:23:28

@_petya:
"_petya 2011.01.06. 16:28:51
@...::: Flúgos Kamionos :::...: Az első ködlámpa, (gyári) tutira nem vakít, le világít a földre az autó mellé két oldalra"

Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes...

...és megerősítem, büntetnek az indokolatlan használatáért.

Szerintem d z írta a lényeget:
"Másrészről a legcélszerűbb a fényszórót mindig felkapcsolva hagyni, mert az elsődleges célja az, hogy engem lássanak. A nyolcvan éves gyengén látó és halló néni talán nem lép ki az ember elé."

Én is használom éjjel-nappal.

Globetrotter2014 2011.01.06. 17:43:42

@The Lizard: a baj ott kezdődik, hogy az eccerű rnedőr nem képes/nem akraja megkülönböuztetni a szabályos útólag beszerelt nappali fényt a ködlámpától. Aztán néznek hogy a Güther miért ideges hogy az otthon szabéályos autóját a balatoni kiruccanás során egzecíroztatják (volt már olyan ismerősöm akitől pl izzókészletet kártek, ami kb csak nálunk kötelező, mintha a belgák porraloltót kérnéek egy magyar autóstól)... Az utólagos nappalfény kicsit hasonlatos szitukat eredményezhet, mint a régen a "pót"féklámpák esetén. Mennyit rinyált a sok "szakomber", hogy ezek jelentik avilágvégét, aztán egyszercsak hopp, az EU kötelezővé tette.

Mi a fenéért lenne figyelemelterelő? Halványabb mint a rendes lámpa. Akkor kost tiltsuk be a külön fényszórós lámpákat mind? (lásd pl Alfa 159, vagy kerekláámpás BMW-K).

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 17:48:22

@ZF2: "Mi a fenéért lenne figyelemelterelő? Halványabb mint a rendes lámpa."

LOL! Milyen ködlámpákat láttál eddig? Mert én csak olyat, ami erősebben világit a tompítottnál :)

ügyfélszolgálatos 2011.01.06. 17:49:13

@The Lizard: Ja én is nyomom nappal. Az én Roverembe a gagyi izzó is jó ami meg van vagy 600 forint ha kiég.

"streetfighter" 2011.01.06. 17:51:08

@The Lizard:
"Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes..."

Ó, igazán? Ezt még nem hllottam.
Kifejtenéd bővebben?
Csak a miheztartás végett: az első szabályosan beszerelt és működő ködlámpáról beszélünk!
Az, egyértelműen nem vakít. Akit vakít, azt még az asszonya fehér valaga is vakíthatja, ugyhogy vigyázzon, hogy hova dugja...

No1kamionos 2011.01.06. 17:52:40

Nem jártatok még Afrikában!Erős szürkületben semmit,full sötétben helyzetjelzőt használnak (Tunézia,Líbia)!

fda 2011.01.06. 17:53:26

"mi ráadásul nem is szabály ellenes, amit végképp nem értek."

Szerintem esőben, ködben, szürkületben, rossz látási viszonyok esetén kötelező. Márha valaki marha a saját élete és kocsija biztonsága érdekében nem kapcsolja fel magától, hanem törvénnyel kell erre kényszeríteni.

Gyarló Hintaló 2011.01.06. 17:54:20

"Meglepően sokakat nem zavar, hogy őt csak 30 méterről fogják észrevenni,"

kérdem én aki 30 méterről vesz észre valakit, az hogyan kapott jogosítványt??????????

fda 2011.01.06. 17:56:22

"Utálom felkapcsolni a világítást, mert a karbis Samarámban nem állít utána alapjárati motor és rezegni kezd a kocsi ha felnyomom. Ezért csak erős szürkületnél fogok kapcsolni továbbra is villanyt. "

Én meg utálok nagyot fékezni, mert szar a fék és fékezés után leesik a tükör és kikapcsol a rádió. Úgyhogy elém ne lépj, mert továbbra se fékezek a zebra előtt ahol a kislányod megy át az úton.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 17:56:22

@"streetfighter": Engem a fehér sheggek nem vakítanak, de a ködlápa igen! :D

(---Flúgos Buszos---) 2011.01.06. 17:57:41

@kida: Nem a szembesávban kell közlekedni,és akkor nem fog zavarni,hogy nincs tompítottja.

Én spórolni fogok,még a műszerfal világítást is ki fogom kötni,nehogy má világítson.

bájgúnár 2011.01.06. 17:57:54

(1) A forgalomban részt vevõ jármûvet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
Igy kezdődik a Kresz fejezet a járművek kivilágitásáról!A rendőröknek kellene kiemelni a bénákat!

tundrazuzmo (törölt) 2011.01.06. 17:59:23

Ne csak sötétben kapcsolj világítást!
Világítást ne csak sötétben kapcsolj!
Sötétben ne csak világítást kapcsolj!
Csak ne sötétben kapcsolj világítást!
Világítást? Sötétben? Ne...
???
Csak.
!!!
Kapcsolj!

fda 2011.01.06. 18:02:15

"Én spórolni fogok"

Sok spórolós értelmes ember van, aki a milliós kocsiját és az életét kockáztatja azért cserébe, hogy háromévente 599-ért izzókészletet kell vennie a SPARban.

Egyébként az én autóm motorja 100LE, az kb. 75kW Azaz 75000 Watt. Na ehhez kell hozzáadni kb. 120W fogyasztást, kb. ennyit fogyaszt mindenestől egy tompított. A nagyságrenk összevetése alapján látható, hogy a pórolás évente több csepp benzin is lehet akár.

nemtommi 2011.01.06. 18:34:05

Kb. két hete történt, hogy kora reggel, a buszomra várva feltűnt egy a sűrű hóesésben kivilágítatlanul közeledő Yaris. Azaz miket is beszélek, pont az tűnt fel, hogy ki volt világítva, de belül! Egy bölcsészforma hölgy 50-el olvasott ugyanis a kormánynál néha-néha felpillantva azért belőle.
Ilyenkor örülök, hogy nincs fegyverviselésim...

The Lizard 2011.01.06. 18:35:44

@"streetfighter":
"streetfighter" 2011.01.06. 17:51:08
@The Lizard:
"Nem azért tilos mert vakít, hanem mert figyelem elterelő és ezért balesetveszélyes..."

"Ó, igazán? Ezt még nem hllottam.
Kifejtenéd bővebben?
Csak a miheztartás végett: az első szabályosan beszerelt és működő ködlámpáról beszélünk!
Az, egyértelműen nem vakít. Akit vakít, azt még az asszonya fehér valaga is vakíthatja, ugyhogy vigyázzon, hogy hova dugja..."

Én is azt mondom, hogy NEM vakít! :)
Azért figyelem elterelő, mert Te is azt nézed, hogy a barom miért világít vele, és az ő lámpáját nézed az eléd lelépő nyugdíjas mami helyett...

Reggie 2011.01.06. 18:43:13

@"streetfighter": Nem vakit, akar csak a tompitott. Viszont 2x annyi vilagito (ugyan akkora meretu) feher felulet van a kocsin, igy 2x annyi lesz a masik autojabol szemedbe juto fenyaram, ezert a pupillad osszebb huzodik, igy a jarmu kornyezeteben az epphogy latszodo targyakrol is 2x annyi fenynek kell visszaverodni, mintha nem lenne bekapcsolva a kodlampaja.

hipokrita 2011.01.06. 18:44:05

Tegnap este egy hölgyike sötétben elfelejtette felkapcsolni a világítását (városban.) Így azt is láthattam, hogy épp jóízűen telefonál. Sajnos, amikor villantottam, nem fogta fel, mire próbálom felhívni a figyelmét. Szóval ugyan, miféle úri kérelem ez, hogy esőben, nappal kapcsolják fel...
Másrészről. Azokat, akik mondjuk 50% fölötti látóviszonyoknál ködlámpáznak (akár, mint azt gondolom más is tapasztalja, fényes nappal is, de még idegesítőbb sötétben), mert az milyen menő, komolyan szankcionálni kellene.

"streetfighter" 2011.01.06. 18:53:19

@The Lizard:
"Azért figyelem elterelő, mert Te is azt nézed, hogy a barom miért világít vele, és az ő lámpáját nézed az eléd lelépő nyugdíjas mami helyett..."

Hát, basszus, ezt az indokot én nem tudom elfogadni.
Akinek ez, a mamókáról eltereli a figyelmét, annak más gondja van, de vezetni nem engedném az biztos!
Az ilyen balfékek miatt tiltják be az autópályák melletti plakátokat.
Elképesztő, hogy a hülyék miatt szív mindenki! (nem a plakátokra, hanem az egyébb szigorításokra gondolok)

"streetfighter" 2011.01.06. 19:01:20

@Reggie:
Én mindig a saját használatomból indulok ki. Bocs!
Ott az általad leírt dolog nem játszik, hiszen én csak szürkületben vagy rosszabb látási viszonyok között, de NEM sötétben helyzetjelzővel együtt használom csak Bp.-en, éppen a jobb láthatóság kedvéért. :)

seekthedragon 2011.01.06. 19:03:15

@ZF2: Első ködlámpával az autó épp kétszer annyira vakít, mint simán tompítottal. Ráadásul semmi értelme ködön kívül használni, mert semmivel nem látsz többet.

The Lizard 2011.01.06. 19:03:30

@"streetfighter": egyetértek...
Sok embernek nem szabadna vezetnie: idősek, szemüvegesek, nők, fiatalok, gyakorlatlanok, hétvégi autósok...
Csak nekünk szabadna meg a buszosoknak-kamionosoknak! :)
Sajnos ez nem megoldható, és a szabályokat úgy kell megalkotnunk, hogy mindenki vezethessen, aki egy alap követelménynek (legyen jogsija) megfelel. A demokrácia így működik...

Mivel a közlekedést nem lehet hülye-biztosra megcsinálni, muszáj mindenkinek nagyon-nagyon figyelnie vezetés közben. A balesetek többsége megelőzhető lenne, ha a VÉTLEN fél is jobban figyelt volna előtte...

Reggie 2011.01.06. 19:19:22

@"streetfighter": Ha lekapcsolod a tompitottat es csak helyzetjelzovel hasznalod, akkor meg ejszaka is kb ugyan az a hatas a szem szempontjabol, mintha tompitottal mennel kodlampa nelkul.

hangyagya 2011.01.06. 19:21:17

@Szelid sunmalac-Elmeny designer: és ha rossz a kocsi, ki kell rajta cserélni a gépjár művet?
Azzal egyetértek, hogy minden kocsin lassan már az ablakmosó feltöltéshez is a legtapasztaltabb szervizest kell odahívni :)

Flugos furgonos 2011.01.06. 19:26:22

@The Lizard:
"@"streetfighter": egyetértek...
Sok embernek nem szabadna vezetnie: idősek, szemüvegesek, nők, fiatalok, gyakorlatlanok, hétvégi autósok...
Csak nekünk szabadna meg a buszosoknak-kamionosoknak! :)" No meg a furgonosoknak :D

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.06. 19:27:58

@Reggie: Na ezt nem fogod itt sosem megmagyarázni, ezeknek:-) Már az első mondatnál elvesztették a fonalat, pont azok, akiknek ég a ködlámpájuk..Ráadásul tilos is, ha nem indokolt és lakott a terület..A ködlámpa pedig sosem volt ugyanaz mint a tompított és a világításképe sem ugyanaz, ezért nem használhatod helyette..Ezt sem érdemes megpróbálni elmagyarázni:-))Éljelenek a menők, a helyzetjelző ledsorral, tompított helyett!...

hazug fidesznyik (törölt) 2011.01.06. 19:30:24

poszter:"De miért veszélyezteti valaki az én testi épségemet, csak hogy lazábbnak (?) tűnjön..."

Azért, mert ez itt az új Magyarország...
Valaki azt mondta (hazudta), hogy rend lesz. Na ezt azóta is várom, pedig csak néhány száz elmebeteg barmot kellene kiszedni a forgalomból, és minden megváltozna.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.01.06. 19:32:00

Ja, és rendszámot a flúgos kamionosra, mert mindig elgurul a gyógyszere.

"streetfighter" 2011.01.06. 19:35:34

@Reggie:
Lehet, azzal a különbséggel, hogy én nem látnék semmit. :)

feketebarany666 2011.01.06. 19:37:11

Az elso kodfenyszoro, meg a neveben is benne van, szorja a fenyt.
Tehat nem lehet vakito senkinek.
A hatso az viszont zavaro nagyon, az tenyleg csak kodben kell.

"streetfighter" 2011.01.06. 19:38:04

@The Lizard:
Lehet ironizálni, de akit egy ködlámpa úgy elvakít, hogy ezért elüti a mamikát a zebrán, hááát erre nem mondok semmit.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 19:43:29

@feketebarany666: "Az elso kodfenyszoro, meg a neveben is benne van, szorja a fenyt."

LOL!

Reggie 2011.01.06. 19:53:41

@feketebarany666: Igen, mert ami vakit az a ködfényszúró :)

szgy 2011.01.06. 20:56:35

néhány éve bevezették az eu-ban hogy új autót csak úgy lehet gyártani hogy nem lehet teljesen lekapcsolni a világítást. ez 10 év múlva már jócskán észrevehető lesz az utakon is.

igazi hős 2011.01.06. 21:21:41

@balnyo: Az alapjáratot csak az érthetőség miatt írtam, bármilyen fordulaton megy a motor, nagyobb lesz a terhelése, ha nagyobb az elektromos fogyasztás. Némi pontosítás: a fényszóró 110W (+helyzetjelzők 20-30W) ami nem túl sok, de ne a maximális teljesítményhez hasonlítsd. Bár a 60W/80LE is inkább 0,1% mint 0,001%, a valóság ennek többszöröse. Egyrészt mert nagyobb a teljesítményigény, másrészt a max. teljesítményt városban nem használod ki, a lámpánál álláshoz 0, egyenletes 50-hez kb. 20 LE kell. Ettől persze nem fog látványosan nőni a fogyasztás, de 1-2 deci/100 km valós.

igazi hős 2011.01.06. 21:24:27

@fda: Neked is szól amit balnyonak írtam. Persze kapcsolj lámpát, de ne számolj.

Reggie 2011.01.06. 21:55:36

@igazi hős: Es akkor meg nem is szamoltal a generator hatasfokaval(es ennek a fordulatszam fuggesevel)...

thinker_ 2011.01.06. 22:15:18

ezért jó a Volvo. mindig be van kapcsolva a lámpa. megvettem a kocsit fél éve, eddig egyszer sem nyúltam a lámpakapcsolóhoz :)

"streetfighter" 2011.01.06. 22:31:37

@thinker_:

Szomorú, ha ez a legnagyobb erénye.

Hurri Kán 2011.01.06. 22:55:54

@''autónepper.'':
Nem az, hanem egy szörnyen frusztrált alak aki szerintem legalább 6 éve nem látott közelről egy jó nőt ;)

''autónepper.'' 2011.01.06. 23:12:28

@gyvy: :) nem hogy jó nőt nem látott szerintem még nőt se látott:D elkezd helyes beszédre oktatni :D pofám leszakad:D

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.06. 23:16:31

@''autónepper.'': "elkezd helyes beszédre oktatni :D pofám leszakad:D"

Hát igen. Megoldhatatlan feladatba kezdett :)

''autónepper.'' 2011.01.06. 23:25:52

@...::: Flúgos Kamionos :::...: :D:D:D:D az az egyik de másik meg hogy merészeli ?:):DDDDD

Reggie 2011.01.06. 23:33:16

A poen az, hogy 200 masik hibat talalhatott volna, de pont egy regies kifejezest sikerult hibasnak titulalnia, hibasan termeszetesen...

igazi hős 2011.01.07. 00:03:04

@Reggie: Igen, és eleve nem km-re, hanem időre kéne az extra fogyasztást számolni, de már így is túl sok szó esett feleslegesen. Röviden ennyi: mérhető mennyiségű a túlfogyasztás, de aki ezen spórol az idióta.

2011.01.07. 00:11:28

Jéézusom... Soha nem gondoltam volna hogy ebből valaha vita lesz. De, lett. Többet fogyaszt! Itt felröhögtem! Ki nem szarja le baszki? :D
Majd ha átmegy az ilyen hülyék nyakán egy kamion, utána ráírjuk a fejfájukra h. "üzemanyagot spóroltak". Röhej.

De a fillérbaszók kedvéért kiszámoltam. Ha 8 litert zabál az autóm (lámpa nélkül), és évi kb. 30 000km-et megyek vele, az 2400 liter benya. Ha 360Ft a benzin, az 864 000 Forint. (baszki, ennyit tankolok el csak a sajátomba évente? A kurvaélet, kár volt kiszámolni :D)
Ha mondjuk mindig ég a lámpám, és ez egy deci pluszt okoz (ami marhaság, ennyivel nem eszik többet, de túlozzunk egy kicsit) az 2430 liter benzin évente. Azaz a sötétet, akik lámpa nélkül mászkálnak, megspórolják 30 liter benzin árát, ami olyan 10 000 Ft. Ezen kell spórolni, mikor mint látjuk majdnem egy millát tankolunk el évente, az autó megint több millió forint?! És akkor még ott van az a tény, hogy ami nálam átlag (30 000 km évente) az ha jól tudom jóval a magyar átlag fölött van. Egy átlagos úrvezető jó ha 5000Ft-ot megspórol. Ennek fényében tessék kapcsolgatni a lámpákat. Aki ennyire fillérbaszó, ne autózzon.

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:15:12

@GSX-R: én csak poénból írtam hogy többet fogyaszt az autó remélem érzékelted:DDD

2011.01.07. 00:21:07

@''autónepper.'': Nem rád gondoltam. De voltak a kommentekben olyanok, akik halál komolyan gondolják ezt. Sőt, ismerek is ilyet...

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:25:29

@GSX-R: yah:D fogadjunk hitelre vásárolt suszukival jár:D

2011.01.07. 00:31:00

@''autónepper.'': a-a. :D Octavia-s az ürge... De komolyan elkezdte nekem mesélni hogy mennyivel többet fogyaszt a lámpával... Mikor megkérdeztem hogy mégis mennyit megy évente ha ez neki mérvadó, azt válaszolta hogy 8000km körül. Nincs több kérdésem. :D

''autónepper.'' 2011.01.07. 00:54:19

@GSX-R: :DDDDDDDDDDDD az is úgy jön össze hogy elmegy vasárnap a tescoba meg vissza:DDD

D4D 2011.01.07. 00:55:56

Félelmetes, hogy léteznek olyan fillérbaszók, akik 2 deci üzemanyagért képesek reszkírozni a saját tyúkszaros életükön felül még a többi közlekedési partner életét is.

Nem hiszem el, hogy százon két deci benzin ennyire fontos tétel egy élettel szemben.

Elég baj az, hogy a tetű önkormányzatok és útfenntartók a villanyon és a festéken spórolnak.

Innentől már inkább a gyalogosgázolós poszthoz tartozik, de ide is illik:
Ma este 17 óra körül a Szanatórium utcai (Budakeszi) zebránál semmit sem lehetett látni, csak a szembe jövő busz két tompított lámpáját.

Ha a közvilágításban legalább a zebráknál nem spórolnánk, akkor egyszer az újév hajnali eset lehet elkerülhető lett volna, másrészt az állam jó példát mutatna az ilyen fillértoszásból inkább sötétben kuksolóknak.

huspotyolo 2011.01.07. 01:40:59

A spórolókat csak egy szer büntessék meg ezért, és már el is vesztek a gondosan összegurigatott forintok. :D

@2108face: "Utálom felkapcsolni a világítást, mert a karbis Samarámban nem állít utána alapjárati motor és rezegni kezd a kocsi ha felnyomom."

Rezeg alapjáraton ha lámpa fel van kapcsolva?! Ladán még szerintem belenyúlhatsz az alapjáratba, ajánlom tedd meg, vagy vidd el szervizbe. Gugli barátod "hányja kifele" a 'samara alapjárat' szavakra a megoldásokat javaslatokat. (kipróbáltam) Nevetséges, de tényleg! :-D

Tornado86 2011.01.07. 02:38:49

@balnyo:
A kocsik generátora nem dinamó :)

Globetrotter2014 2011.01.07. 09:11:56

@jdavidpeter: én például kifejezetten szeretem az első ködlámpát, ha közeli dolgokat kell bevilágítani. Tipikus eset a jó magyar úthűzat amikor kátyukat kell alaposabban szemügyre venni, a másik ilyen, amikor fokozott biztonságérzetet az az első ködlámpa, az az erdei utak, amikor jobban bevilágítja az autó szélén lévő erdei részt ami már kikerül a rendes fényszórók kévéjéből, de szeretném tudni mi történik ott, mert bármikor elűugorhat valami. Ja igen értelemszerűen a xenonos autóval már nincs ilyen gond, ott valahogy siekrült mindent bevilágítani. Sőt korábban, ha beállt mögém egy xenonos (igazi, nem HVCS kamulámpával), még nekem is jobban bevilágította a teret. SZal én egyrételműen a xenonpárti vagyok. Magamnak és másoknak egyaránt....

No name est omen 2011.01.07. 10:30:34

@igazi hős:
A 80Le az nem 60W hanem 60kW tehát az ezerszerese, mellesleg egy 60W-os benzinmotor hogy tudna elég delejt termelni a 110w-os fényszóróhoz (én 1 db-al számoltam) és ha egy fényszórónak többszöröse lenne a teljesítménye akkor azt írnák rá, nem? Az igaz, hogy a 60kW a csúcsteljesítmény ami ritkábban fordul elő mint az izzóknál, de nem nagyon tudok olyan autót elképzelni aminek nincs legalább 2kW a teljesítménye alapjáraton. És ha 1-2dl többletet okoz ami ki van zárva akkor 40-80Ft-al többet fizetsz 100km. Nem mondom igazán jelentős vagyon.

Globetrotter2014 2011.01.07. 10:35:08

@balnyo: én úgy olvastam, hogy kb fél literes túlfogyazstát eredményez az állandó nappali fény. Őszinteén szólve engem nem érdekel, nem fillérvadászatból vettem autót, ha kell gázt adok és nem kockáztatom a biztonságom egy elsötített autóval... Olyan lenne mint a fenti hasonlatom a takarékosságból nem fürdő emberről...

No name est omen 2011.01.07. 11:01:38

Én ugyan totál nem értek hozzá és örülnék, ha egy szakértő hozzászólna és megtudnánk mindent.
De azért a 2-es matekból és fizikából is megvolt és el nem tudom képzelni, hogy tudna néhány ilyen minimális fogyasztó fél liter fogyasztást produkálni. A klíma van vagy 2000W ami kb az összes izzó, hifi stb. tízszerese ezek alapján az 5 liter többletfogyasztást jelent amikor hűt?

Globetrotter2014 2011.01.07. 11:11:20

@balnyo: ezek nem háztartási berendezések. AZ újabb autoklímák nem állandóan mennek csak amikor kell. Rossz esetben (téli üzem, hideg motor lassú felmelegedéssel) akár 2-4 literrel is többet fogyszthet klímával.

No name est omen 2011.01.07. 11:25:07

@ZF2: Nem mondtam, hogy a klíma állandóan megy (melyik háztartási gépre gondolsz, hűtő? az se megy állandóan mint ahogy a mosógép a sütő a vasaló, mikró se) A klíma plusz 2-4 literét is elég szélsőséges esetnek gondolom, de el tudom képzelni. Az izzóknak tuti nincs nagyobb fogyasztása mint az alapjárati fogyasztás 5%-a ami tuti, ami lehet vagy 0,5dl akinek ennél magasabb érték jön el van romolva az autója nézesse meg.

Globetrotter2014 2011.01.07. 11:32:40

@balnyo: régi manuális klímánál ha bekpcsolod fogyaszt, ha kikapcsolod nem. A modern autoklímák elég finomhangolt darabok. Lesz hogy semennyit sem fogyszt mert lekapcsolja a kompresszort, viszont a modern dízeleknél plána hidegjáraton elég sokáig szükség lesz rá. Egyszer takarékos audi fedkomjánál láttam ilyen tanácsasást, hogy mi mennyivel emeli a fiogyasztást. A lámpa meglepően sok volt. Ettől függetelnül ezt én elfogadom a biztonságért. Ezen felül ha elfelejted felkaocsolni BP határában (kedvencem a Hidegkút solymár közötti 500m-es szakasz, tipikus lehúzás), gyorsan megtérül a fél lityi üzemanyag ára...

No name est omen 2011.01.07. 11:44:25

Valaki tudna küldeni 1 linket ahonnan ez kiderül? pl. a felkomfot?
Ezt mondom én is a manuális klíma is csak akkor fogyaszt amikor hűt vagy fűt. Amikor a klíma max. megy akkor elképzelhetőnek tartok 2-4l fogyasztást, ami nyáron 0,5-1l is lehet 100km-en.

nyuszigonosz 2011.01.07. 11:56:22

Népek! Én már tegnap mérgemben inkább nem is írtam, mert nagyon rosszindulatú hozzászólást tudtam volna csak írni...
3 csepp benzinért nem kapcsolja be valaki a lámpát?! Mert spórol?!
Tudjátok mit? Az olyan szerencsétlen ne menjen még a vécére is kocsival, meg a 100 méter "nagy távolban" lévö oviba iskolába hurcolja a gyerekeit...
Hogy párásak az ablakai mert spórol a fütéssel, klímát be nemkapcsol mert 2 csepp benzinjébe kerülne, a drága CD s rádiót azonnal beépíti de soha nem kapcsolja be, mert többet fogyaszt a kocsi, ezt a sok hülyeséget én már mind hallottam és a fejem csóváltam, de hogy a lámpát rossz látási viszonyoknál kispórolni?!
Minek az ilyen embernek az az autó?!
Még a szamaras szekeret is valahogy ki kell világítani?!

_B_ 2011.01.07. 12:45:31

Világítás mindennel felvesz kb 200W-ot, legyen a generátor hatásfoka 50%. 400W = 0.3LE -> semmi. Max alapjáraton pár %.

Elektromos bicajjal húzzatok kocsit, meglátjátok hogy aránylik ez a teljesítmény az autó megmozdításához és mozgában tartásához szükségeshez:))

Hurri Kán 2011.01.07. 12:48:00

@_B_:
Sokan számolgatták itt, hogy mennyi a világítás esetleges többlet fogyasztásigénye: gyakorlatilag elhanyagolható.

Na most aki ilyen szinten van és ennyire így közelíti meg saját és mások biztonságát, az szerintem baromi gyorsan felejtse el az autózást...

igazi hős 2011.01.07. 12:53:42

@balnyo: "A 80Le az nem 60W" Ezt hol olvastad nálam? (A 60W/80LE-t a te példádból emeltem ki mint elektromos/motorteljesítmény hányadost, mert elírtad vagy elszámoltad.) Másrészt a te autódban nem két lámpa van elöl? Harmadrészt: 100 km-re vetítve a lámpánál álló autó lámpája mekkora túlfogyasztást okoz? Végtelent, ugye. Most csak városról beszélünk (hisz másutt egyébként is kötelező), ahol alacsony az átlagsebesség, azaz 100 km 4-5-6 óra világítást jelent, azaz kb. 0,5-1kWh energiát jelent. 1 kWh előállításához pedig tényleg kell ~3 deci benzin. Ha kéred leírom a számolást, de inkább hagyjuk.

Rahsid 2011.01.07. 12:57:28

Kezét eltörném, aki nem képes felkapcsolni azt a kúúúrva világítást, főleg ha ezt azért teszi mert spóóórol.

igazi hős 2011.01.07. 13:03:32

@_B_: Nem arról volt szó, hogy rosszabbul gyorsul az autó, ha világít (hisz mindannyian tudjuk, hogy bekapcsolt ködlámpával és kék leddel kétszer olyan jól gyorsul minden autó), ezért nem a teljesítményeket kell összehasonlítani.

No name est omen 2011.01.07. 13:45:34

@igazi hős:
a 80Le 60kW a lámpa 1db 60w tehát pont az ezrede
ezért írtam 1 izzót. Egy pár izzó tehát az ötszázada. Ha egy autó 100km-t áll :D égő lámpával akkor lemerül az akksi. A 10-20km/h sebesség tényleg nem túl gyors, de ha a dugóban állsz illetve fékezel-gyorsítasz akkor nem a lámpa okozza a többlet fogyasztást hanem a gyorsulás. És az a 3dl is amit mondasz 120Ft marhára nem éri meg spórolni rajta.

Reggie 2011.01.07. 15:12:57

@Rahsid: Akik telen a szurke idoben (korlatozott latasi viszonyok kozott) nem kapcsoljak fel, azoknak a sporolasig el sem jut az agyuk. Szimplan csak hulyek es azt hiszik ha latjak az utat valamennyire az mar eleg. Addig sosem jutnak el agyilag, hogy celszeru, ha oket is latja. (Sporolni meg ott kell ahol celszeru, pl. verofenyes napsutesben a varosban semmi ertelme sincs vilagitani)

igazi hős 2011.01.07. 15:54:05

@balnyo: A fogyasztás szempontjából mindegy, hogy milyen erős az autód, egy 50 LE-s autó ugyanannyit fog fogyasztani 150W-nyi világítás meghajtására, mint egy 500 LE-s. (Feltéve, hogy azonos hatásfokon dolgoznak, ami nagyon terhelés- és fordulatszámfüggő, de ettől most tekintsünk el.)

_B_ 2011.01.07. 16:10:03

@igazi hős: De a teljesítményket kell. A fény is benzinből lesz, csak előtte átalakul párszor:)

holex20 2011.01.07. 18:23:42

@fda: Gondolom te éjjel nappal teljes teljesítményen használod a motort. Mert csak ebben az esetben lehet helyes a meglátásod...

igazi hős 2011.01.07. 20:29:19

@_B_: Lásd: @igazi hős: Ha a motor teljesítmény (szorozva a generátor hatásfokával) nagyobb mint a felvett elektromos teljesítmény, akkor mindegy mekkora a tényleges teljesítmény, ugyanakkora a generátor teljesítményigénye és emiatt az extra fogyasztás is ugyanakkora.
Ugye nem kell győzködjelek, hogy ha két egyforma, de eltérő maximális teljesítményű autóval ugyanúgy mész, akkor az aktuális teljesítményük egyforma? Ebből következik, hogy a fogyasztásuk is azonos (mielőtt belekötne valaki: mindkettő benzines, hiszen gázolaj csak traktort hajt) feltéve, hogy azonos hatásfokon működnek.

fda 2011.01.07. 21:18:42

@Arpsoft: Nem jól gondolod. Az autó ritkán megy a megadott névleges teljesítményével. Éjszakára meg le szoktam állítani a motort. No akkor számoljunk:
A fenti 120W / 75kW = 0,0016 azaz 0,16%
Amikor csak alapteljesítménnyel jár a motor, akkor számoljunk pl. 20LE-vel, az 15kW:
120W / 15kW = 0,008 azaz 0,8%
A fenti két szám kb. a két véglet az én esetemben, és mindkét véglet a tizedszázalék nagyságrendben van.

Mennyit is jelent ez benzinben? Számoljunk az egyszerűség kedvéért 10 literes fogyasztással. Ekkor ugye 1 kilométerre 1 deci benzin kell. Ennek a néhány ezrelékét teszi ki a fenti pluszfogyasztás. Mennyi is az? 1 deci benzin 35 forint, annak pl. az 5 ezreléke: 17 fillér. Ennyibe kerül nappal a lámpák okozta pluszbiztonság.
Szorozzuk vissza: egy 100 kilométeres úton ez tizenvalahány forint.

_B_ 2011.01.08. 14:05:37

@igazi hős: Igen, ezért számoltam 400W plusz teljesítményignnyel(a motor felé, ugye ő eszi a benzint), ez nagyjából alapjáraton is ennyi, meg 5000rpm-en padlógáznál is...
Kb. 30LE szükséges a "normális" közlekedéshez egy 1t tömegű kocsival. Számítást lásd fda-nál
Gondolj csak a 24LE trabira, a 100km/h álomhatár volt vele. A nagyvárosi közlekedésről ne is beszéljünk. Többet nyersz ha csak félig tankolod a kocsit, mintha nem kapcsolnád be a villanyt.

igazi hős 2011.01.09. 00:17:37

@_B_: @fda: Nem akartam leírni, mert fizika és azt mindenki utálja, de látom muszáj.
Legyen 150W a lámpa által felvett elektromos teljesítmény, és 30% a hő->áram átalakítás hatásfoka (benzinmotor hatásfoka 40% - a generátor és egyebek vesztesége). Ekkor 40 MJ fajfővel és 0,73 kg/l sűrűséggel számolva egy óra alatt: 150 W * 3600 s / ( 40 MJ/kg * 0,73 l/kg * 0,3 ) = 0,06 l/óra, bő 20 forint a "villanyszámla" óránként. Azaz ha városban 5 óra alatt teszel meg 100 km-t, akkor az 3 dl benzint, ~100 forintot jelent, ha az országúton 100-zal mész, akkor 20 forintot. Ha városi maximum sebességgel, 50-es átlaggal számolok, akkor 100 km = 2 óra, azaz 0,12 l. Legyen 8l a városi fogyasztás, ez 1,5%-ot jelent. A valóság ennél nyilván rosszabb, hisz az 50-es átlag csak álom.

fda 2011.01.09. 00:27:50

@igazi hős:

Helló én ezt írtam:
"Szorozzuk vissza: egy 100 kilométeres úton ez tizenvalahány forint."

Te meg ezt számoltad ki:
"ha az országúton 100-zal mész, akkor 20 forintot."

Nagy eltérés tehát nincs a becsléseink között.

Természetesen aki a budapesti dugóban üldögél a kocsijában (példád szerint 100km 5 óra alatt) annál rosszabb számok jönnek ki. Ő mindenképpen dupláját fizeti annak, mint aki ott használja a kocsiját, ahol érdemes.

A lényeg, hogy abban egyetérthetünk, az autó üzeméhez képest jelentéktelen pénzbe kerül a lámpák adta plusz biztonság.

jónévez 2011.01.09. 22:53:42

@igazi hős: Majdnem.
Az igazság azonban az, hogy a benzines (otto) motorok hatásfoka általában 25%-nyi, modern (és azonfelül drága) otto-motorok közelítik (de el nem érik) a 30%-ot. A 40% a JÓ dízel-motor hatásfoka... (ez ronthatja a számolás végeredményét)

A motorbenzinek viszont nem 40, hanem 44MJ-t adnak kg-onként. (ez viszont javítja a végeredményt)

Mindenesetre, ez apró tévedésektől eltekintve kb jó az eredmény, nagyjából 2/3-4/5 liter benzinbe kerül óránként egy személyautó kivilágítása, attól függően, hogy elöl mekkor égők vannak.
És mindegy (nagyjából), hogy mennyivel mész, mert az óránkénti fogyasztása a lényeg, ha már wattban számolunk.

A végkövetkeztetésed is helyes: akinek a biztonsága, a láthatósága, az élete (és a másoké) nem ér meg üzemóránként 25-35 Ft-ot, az annyira felelőtlen, hogy tényleg kár autóznia. Cigarettára többet költünk (már akik dohányzunk) óránként 30 ft-nál...

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.10. 09:35:15

Szerintem van ennek egy egyszerűbb megközelítése a dolognak. Én csak világítással járok.Mindig ég. Az autóm teljesítménye 75000 Watt. A 40%-án használom, valószínűleg a névleges teljesítménynek,átlagban ahogy itt olvastalak titeket ez reális és szerintem is az. Ez 30000 Watt.. A fogyasztása pedig legyen 10 l/100 km.A tompított fényszóróm fogyasztása pedig 160 watt.Mivel állandóan világítottam a 10 liter üzemanyag elfogyasztása alatt, igen jó átlag számolható ebből. A többi információ, szerintem, irreleváns.Nincs rájuk szükség. A 30000 wattnak 0,51%- megközelítőleg, ha jól számoltam fejben a 160 watt. Tehát a fogyasztásomnak is a 0,51%-a ment el a világításra és kész.Ez fél liter, meg egy pici. 100 km-eb. Szerintem..Aztán majd ti eldöntitek, hogy baromság-e?

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.01.10. 12:00:37

@"streetfighter": Igazad van, ha nekem szembol vilagit a nap (kulonosen igaz ez telen, alacsony szogben suto napnal, havas tajnal), akkor bizony rohadt nehez eszrevenni a szembe jovot. Ilyenkor is nagyon elfer a vilagitas.

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.01.10. 12:10:10

@huspotyolo: Nem tudlak biztatni. Sokat probaltam, nem mukodik, illetve hatekonysaga gyatrabb a villantasenal, mert nem mindig veszik eszre, es ugyanolyan aranyban kovetkeztetik ki mit is akarok, es ezek kozul ugyanolyan aranyban tesznek ra. Volt olyan amugy aki csunyan mutogatott, hogy milyen alapon villogok en ra.

dzsaszper 2011.01.10. 12:29:46

@pernahajder Campbell: ilyen kereszteződést forgalomirányító lámpa nélkül még csak lakott területen kívül láttam...

igazi hős 2011.01.10. 12:57:22

@jónévez: Bizonyára így van, a legtöbb adatot fejből írtam és későn. Sőt fűtőérték helyett fajhőt írtam (mivel fajlagos fogyasztásra gondoltam, de még egy fogalmat nem akartam belekeverni).

@Aabroncs: Ha tudod az autód átlagteljesítményét, akkor azt is tudod, hogy mennyi hasznos munkát végez egy óra alatt. (Mérnökember számára nem létezik teljesítmény, mérni csak munkát lehet, azt idővel osztva lesz átlagteljesítmény.) Ennek egy része az autót mozgatja, másik részével világítasz. Amit kihagysz, hogy a 10 l-t 100 km-re számolod, pedig a lámpád időben állandó teljesítménnyel világít, ezért nem mindegy, hogy országúton mész 100-zal (1 óra), vagy városban 25-tel (4 óra). Másrészt a generátor hatásfoka nem 100%, azaz a 160W-nál nagyobb lesz a mechanikai teljesítményigény. (De hogy 90% vagy 50%, azt végképp nem tudom, ráadásul terhelésfüggő.) Ja, a 10 l 0,5%-a nem fél liter csak fél deci, ennél azért több a valóság.

Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.01.10. 14:51:29

@igazi hős: Én átlagot számoltam és az autóm elfogyasztott 10 liter üzemanyagával, ami azt jelenti, hogy elmentem 100 km-t. Az autó 40%-os hatásfokában megegyeztünk és mondom ,átlagot számolunk. Valóban nem mindegy,hogy országút vagy város, erről megfeledkeztem, mert én mindig ugyanott teszem bele a kilométereket:-) Viszont a fél deci tényleg kevésnek hangzik. Le fogom tesztelni. Én mindig ugyanott járok, teli tankolok és világíttassál be, majd haza. Ezután megint teli és világítás nélkül, be, majd haza..Csak ezt ugyanazon a kúton kéne, kinyírnak engem, mi?? Ha viszont többet megyek, már sok a zavaró tényező..
Alapjáraton megmérni? Az üzemanyag szűrő előtt én le tudom bontani és megnézem mondjuk 10 perc alapjáraton, meleg motorral, csillárral és nélküle.Na?

igazi hős 2011.01.10. 21:23:16

@Aabroncs: Ezt kicsit bonyolult lenne házilag megmérni:
- motor hatásfok fordulatszám és terhelésfüggő (azaz nagyon eltérhet a valós érték az alapjáraton mérttől),
- generátor hatásfoka szintén függ a fordulatszámtól és a terheléstől (azaz lehet, hogy közepes fordulaton 500W elektromos fogyasztás alig kerül többe mint alapjáraton 160W),
- elég kis mennyiséget kéne elég pontosan mérni, @jónévez: számaival is 1 dl/óra alatti fogyasztásról van szó.
Maradjunk annyiban, hogy akár átlagteljesítményből számolunk, akár energiából (illetve utóbbi esetben inkább becslünk, mert több adatot elég pontatlanul tudunk), az eredmény elég alacsony ahhoz, hogy egyértelmű legyen: a világítás nem olyan drága, mint amennyire hasznos.

huspotyolo 2011.01.10. 23:52:12

@koc: Legésszerűbbnek az idézett módszer tűnik, ha nem is tudja 50% mit jelent a másik 50%-ért már megérte. ;-)

KolomparVinetu 2011.01.11. 10:59:12

@BettyBoopyy: Ez engem is nagyon zavar, mármint hogy egyik autó kivilágítva, másik nem kivilágítva közlekedik, pedig a fényről már jó előre lehetne látni, hogy azaz autó áll, vagy mozgásban van.
Volt már az idei télen, hogy nem vettem észre időben a balról érkező, kivilágítatlan koszos, ezüst Mondeót a szürkületben, mert a parasztján kívül mindenki világított, amit - nyilvánvalóan - jóval hamarabb észreveszel, és elég csak egy pillanatra az adott irányba nézni.
Nem lett semmi, csak satuzás, meg némi mutogatás, de kicsin múlott.
Nem értem, hogy ez mért jó egyeseknek... 800Ft hella H7 vs. 3-5.000.000 értékű jármű...

pernahajder Campbell 2011.01.12. 09:17:51

@dzsaszper: Pedig van elég (pl. a budai hegyvidéken), sőt lehetne még több is.

alexander77 · http://www.lefolyo.hu 2011.03.11. 12:05:24

Jó lenne ha használnák a lámpát ,főleg szürkületben. Kivilágított autót követ lámpa nélküli, mögötte reflektorral közlekedő. Előznél, mert nem igazán látod a félhomályban a szürke Fordot. Aztán hirtelen ott terem és kénytelen vagy a fékbe taposni, ha nem akarod a fogad ott hagyni.Ilyenkor sajnálom, nincs magassági kormány! Látni és látszani! Nem véletlen volt ez a szlogen! Így tovább élhetünk!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása