Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Kína: ahol minden szabály csak javaslat

2011.04.15. 12:45 :: SilentSound

Időről-időre meg szoktam törni a beküldött levelek sorát egy-egy saját eszmefuttatással, őrjöngéssel, a következőkben megint egy ilyet olvashattok és nézhettek. Nemrégiben ugyanis úgy hozta az élet, hogy munka ügyben Kínában töltöttem két hetet, annak is a déli részén, Guangzhou (a kínaiak Gondzsónak ejtik) és Shenzen (ezt meg Sendzsennek mondják) környékén. Ez az a terület, ahol a kormány épp azon dolgozik, hogy az egyébként is összeérő városokat közös közigazgatás alá vonja és létrehozzon ebből egy 42 millió lakosú várost.

Ami már az első pillanatban világossá vált számomra, hogy vannak ugyan arra utaló jelek, hogy léteznek közlekedési szabályok, a több sávos utak szélén táblák, az aszfalton vagy betonon jól látható felfestések, de nagyjából mindenki leszarja ezeket. Egy helyi munkatársunk szállítmányozott mindenhová, ő sem lóg ki a többiek közül. A shenzeni repülőtérről kihajtva ugyanis az volt az első manővere, hogy a belső sávból négy vagy öt sávot keresztezve egy ívben behajtottunk a benzinkúthoz. Már itt éreztem, hogy lesznek itt még érdekességek.

A forgalom egészen tűrhető mértékű, igazából rosszabbra számítottam. Az utak kapacitása egyelőre teljesen jól lépést tart a járművek számával, nem is emlékszem, hogy különösebben nagyobb dugóba kerültünk volna bárhol, inkább csak a közlekedési lámpák hosszú váltási ciklusa miatt torlódott fel mindig az sor, simán előfordult olyan, hogy kb. három percig dekkoltunk a pirosnál.

És ha már a lámpák szóba kerültek, az is érdekes volt, hogy nem három, hanem többségében 4-5 elemből állnak, attól függően, hogy az adott útról melyik irányokba szabad kanyarodni (na nem mintha ez számítana). A zöldek vannak irányonként különválasztva és egymástól függetlenül is adhatnak bizonyos irányokba szabad utat, kiváltva így a nálunk használt kiegészítő lámpát. Ahol pedig nincs ilyen külön nyilacskás verzió, ott piros alatt is szabad jobbra kanyarodni, ha nem jön senki. De mivel mindig jön mindenhonnan mindenki, ezért ez sem különösebben mérvadó.

Kamerát csak egy hétvégi napon vittem magammal, akkor sem sokat videóztam, mert lemerült az akkumulátor is, de arra elég volt, hogy összevágjak belőle egy néhány perces egyveleget, ami jobban szemlélteti a helyi szokásokat, mint a fotók vagy a szavak. Hétköznapokon pedig szorozzátok be ezt az egészet öttel.

A furcsa az volt, hogy annak ellenére, hogy a közlekedés totális káosz, nem használják a sávokat, sem pedig a tükröket - motoros melletti elhaladáskor pl. dudálni kell, hogy egy kósza ötlettől vezérelve ne üttesse el magát -, a két hét alatt csak három koccanásos balesetet láttunk, pontosabban azoknak is már csak az eredményét. A következő képen épp egy autót préselt a konténerszállító kamion a körforgalom szegélyéhez.

Kínában nagyon erős az anyagi kontraszt is, akiknek van autója, azoknak többségében maximum néhány éves és nagy. Rengeteg Toyota, Honda, Buick (ami GM márka, tehát kb. az Opelnek feleltethető meg részben), Chevrolet, Nissan, Hyundai fut az utakon.

Kisebb autókkal főleg a fiatalok járnak és gyakori a széttuningolt változat, meg a valamilyen versenypályával felmatricázott hátsó szélvédő. Kicsikből a legjellemzőbb hármas a Toyota Yaris, Honda Fit (ami nálunk Jazz), valamint a nálunk sem kevésbé ismert Suzuki Swift.

Meg aztán persze az ismert nagy márkákon kívül vannak a furcsábbnál is furcsább kinézetű, gondolom helyi tervezésű és gyártású csodák is. Aki például megmondja, hogy ez mi, kap egy pirospontot az üzenőfüzetébe:

Ahol autók közlekednek, ott előbb-utóbb meg is állnak valahol, nincsen ez másképp Kínában sem. Pont ugyanúgy csinálják, mint a közlekedést. Akinek ahol épp dolga van, ott leparkol, ahogy éppen sikerül. Általában ez úgy sikerül, hogy minimum egy sávot megakasszanak. De a kiépített parkolókban sem sokkal jobb a helyzet, ezt a képet például a szállodai szobám ablakából lőttem:

Természetesen a tiltások sem érdekelnek senkit, itt például épp a minket hordozó autó (ami egyébként egy nálunk szintén ismeretlen Europestar márkájú, Proton által gyártott autó, ami büszkén viseli a seggén az "Engineered by LOTUS" feliratot) áll egy furán ismerős tábla mögött. Aztán persze lehet, hogy sokuknak tényleg fogalma sincsen a jelentéséről.

Egyébként ezt simán meg is teheti bárki, mert nincsen közterület-felügyelet, vagy bárki, aki megbírságolná az autók tulajdonosait. Rendőrök azok vannak, de gyakorlatilag tök fölöslegesen, mert nem csinálnak semmit, nem irányítják a forgalmat, nem szedik ki a szabálytalankodókat, csak állnak egy helyben és azt figyelik, hogy mikor kell félreugraniuk.

A rendőrségre különösebben nem is nagyon költenek sokat, a rendőrmotorokon például ketten ülnek, ami magyar szemmel elég szokatlan, a járműveik sem mai darabok, az erősen újszerű autók közt kifejezetten szakadtnak néznek ki.

Egész sorozatot szúrhatnék be olyan fotókról, amin épp valamilyen szabálytalanság történik, de náluk teljesen természetes, nem volt egyedi eset a videón látott körforgalomba balra behajtás sem.

Vagy hogy autóval keljen át valaki a zebrán, majd a járdán folytassa az útját, mert ott gyorsabb.

És ki is lyukadtunk az egyik kedvencemhez, a gyalogos átkelőhelyekhez. Európával szemben Kínában nem hogy akadálymentesítés nincsen, hogy a mozgáskorlátozottaknak, kerekesszékben élőknek megkönnyítsék a közlekedését, itt építik az akadályokat. Nem is véletlenül, mert ahol nincsen fizikailag korláttal, betontömbökkel elválasztva a két haladási irány, ott a sok birka a dupla záróvonal ellenére is előz, megfordul. Persze a korlátot időnként meg kell szakítani zebrával, hogy a puhatestű is átmehessen a túloldalra (bár a fenti videóban láthattatok kerítésugrást is), ezért a zebrákon az út közepén egy 15-20 centi magas vasrúd van keresztben, hogy ne pont ott akarjanak megfordulni.

És szegény lány sem véletlenül dekkol ott középen, ő a kisebb az összes járműhöz képest, ezért nincsen elsőbbsége. Még ha elméleti szinten lenne is, akkor sem adja meg neki senki. Nincsen olyan, hogy bárki bárhol bárkit átengedjen vagy másik autót beengedjen maga elé. De van még egy érdekesség zebra témában, mielőtt tovább lépnék. Ha nem lett volna elég az a bazinagy vasrúd, amiben a figyelmetlen gyalogos gyönyörűen pofára tud esni, akkor itt van egy másik gyalogos átkelő, mindenki oldja meg, ahogy tudja:

Van egy állatfajta, amelyikről mindeddig nem tettem említést, pedig nagyon sokan vannak és talán ők tolják a legdurvábban ezt a közlekedés témát: a motorosok és robogósok. Érdemes megfigyelni a bukósisak használatának az arányát. A vezetőkön még néha előfordul, utason szinte soha.

Ők még a piros lámpával sem foglalkoznak, ami pedig talán az egyetlen olyan dolog, amit az autósok túlnyomó része figyelembe vesz. Ők csak azt nézik, hogy jön-e valami ami el fogja őket csapni. Ha nem vesznek észre ilyet, akkor mennek. Persze olyan is előfordul, hogy attól, hogy a robogós nem vette észre, még jön egy kamion. A utasok száma sincs két főben korlátozva, nem kifejezett ritkaság az sem, hogy az egész család felfér arra a motorra, itt például apuka plusz három gyerek látható két keréken, természetesen bármiféle védőfelszereléstől mentesen:

De láttam motorost menet közben sms-t írni, na meg aztán a legkülönfélébb dolgokat szállítani, amire teljes mértékben alkalmatlan egy motorkerékpár. Vagy legalábbis mi azt gondolnánk. Na ők nem.

Kicsit korábban említettem, hogy mindenben a szélsőségek országáról van szó, nincs ez másképp a tisztasággal és rendezettséggel sem. A főutakat, meg a gyorsforgalmi utakat rendszeresen takarítják, mint mindent, ezt is emberekkel oldják meg, mert humán erőforrás az van bőven (érdekesség a stop tábla felirata is).

De ha kicsit távolabb kerülünk a legnagyobb forgatagtól, akkor rendszerint már sokkal kevésbé rózsás a helyzet, jártam olyan részeken is, az út szélén hegyekben állt a szemét, a teherautók által felkavart portól meg alig lehetett levegőt kapni is.

A gyorsforgalmi úthálózat is döbbenetes ütemben épül, szinte minden felüljáró teljesen újnak néz ki és valószínűleg az is, mert a GPS is sokszor megkergült, mivel teljesen más volt már a valóság, mint ami a fél éves térképen szerepelt. Rengeteg az egymás alatt-fölött is keresztülmenő, nagy vasbeton lábakon álló, ide-oda kanyarodó, becsatlakozó, lehajtó, stb. út.

Ilyen helyeken egyébként az építési törmelék rendszerint ott van a hidak alatt, nem viszik sehová, egyszerűen otthagyják. Ezek az autópályák, vagy inkább autóutak, mert a maximális sebesség sehol nem volt 100-110-nél több, kivétel nélkül fizetősek (a folyami hidak úgyszintén), méghozzá kapus rendszerrel. Ráhajtáskor adnak egy jegyet, lehajtáskor pedig az alapján kell lecsengetni az útdíjat a sorompó előtt.

És gépelhetnék, meg pakolgathatnám be a fotókat még órákig, akkor sem fogynék ki a témából, annyival másabb ott minden. Az első nap már azon agyaltam, hogy tulajdonképpen Magyarországon néhány jelentéktelen kis semmiség kivételével minden a legnagyobb rendben zajlik és nincs is semmi baj. Egyelőre ennyi, lehet, hogy így is túl nagy volt a dózis egyszerre.

Na jó, még egy utolsó kép arról, ahogy éppen két teherautó seggében haladunk kb. nyolcvannal a záróvonalon azt figyelve egy kilométeren át, hogy melyik sáv fog gyorsabban megindulni. Mert akkor persze oda azonnal át kell sorolni, akkor is, ha utána mindenki ugyanígy tesz és a másik sáv lesz a gyorsabb. Ekkor persze mindenki oda megy át, mert ott ez így logikus.

Neked is van egy jó sztorid? Küldd el nekünk!

115 komment

Címkék: video motor közlekedés külföld autó hülye sztereotípia veszélyes parkolás zebra gyalogos körforgalom

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thinker_ 2011.04.15. 13:09:12

érdekes, olvasmányos cikk!

Kicknick 2011.04.15. 13:12:17

videóóóót, méééég!!!

qwertzu 2011.04.15. 13:13:32

Azért kíváncsi lennék egy haláleset / millió fő statisztikára. Van egy olyan érzésem, hogy ott sem spórolnak az emberanyaggal.

Take-it-Easy 2011.04.15. 13:13:50

A posztolót lehet már...? :DD

Amúgy a magyarországi helyzet "iszonyú és tarthatatlan volta" is viszonylagos, mint ebből a posztból is kitűnik.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 13:19:01

@thinker_: Köszönöm. :)

@Kicknick: Sajnos abból most nincs több, nagyon keveset kameráztam, de elvileg májusban megyek megint, akkor igyekszem rágyúrni a témára.

@qwertzu: Autópályán nem olyan gáz a helyzet (leszámítva azt, hogy néha forgalommal szemben biciklivel jön egy-egy ember a belső sávban), mert nem száguldoznak. Városban pedig kis forgalom esetén is lassan mennek, mert számítanak rá, hogy bármikor jöhet bárhonnan bármi. :)

@Take-it-Easy: Hát nekem most már nincs egy szavam sem, amikor valaki indexelés nélkül vált sávot a Hungárián. :D

pdw (törölt) 2011.04.15. 13:20:10

Azt a videot lattatok ugye ahol a kisrobogost vagy 80-al bassza el a kisbusz v kisteher?
Azis Kinai volt.

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.04.15. 13:21:38

Első?
:D

Hát igen, a rendezett káosz. És mivel mindenki így vezet, hát alig van baleset. Egyszer a volán mögé ültem ott, de újra nem próbálnám meg.
Azt is látni kell, ami nem kifejezetten nagyváros, üzleti központ, ahol nem fejlesztenek ennyire. Nincsenek autópályák, de az utak szélesek, megy is mindenki, amerre lát.
Ami rám a frászt hozta mindig, hogy nagy ívben tesznek a piros lámpára. Jön a kamion balról? Nem baj, átférünk. Gyalogosként meg tényleg kész életveszély átkelni egy úton.
Azt nem is tudom, van- e náluk valamilyen jogosítvány?

Ottopappa 2011.04.15. 13:21:57

Nekem bejön, komolyan! :)

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.04.15. 13:23:17

@Tanácstalan: Nem első. :D

Fene egye meg Silent, későn szóltál! :D

Navarone 2011.04.15. 13:26:08

Hát akkor hadd ajánljam saját készítésű videómat Hanoi-ból, Vietnam fővárosából. Címe: átkelés a zebrán.

www.youtube.com/watch?v=GNx4AOxd0KY

Ami itt a cikkben le van írva, ugyanezt tapasztaltam Vietnamban is.

Olvassátok el a blogbejegyzésem, fényképekkel illusztráltam.

griffike.blogspot.com/2010/10/kozlekedes-vietnamban.html

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 13:39:21

@Pál a postoló: Valaki elkezdett ott is gondolkodni. :) Csak nem jutott túl sokáig. :D

Pekingben is voltam, de a legerősebb emlékem az, hogy kicsi volt a látótávolság a szmog miatt és nem bírtam normálisan levegőt venni.

Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2011.04.15. 13:44:15

@SilentSound: nem irigyellek :) illetve de...tudod mit, nem tudom eldönteni :)

Kalányos Márió 2011.04.15. 13:46:16

Azt hiszem nekem tetszene ez a közlekedési kultúra! Fordult a világ, és Kína lett szabad ország, mi pedig menetelünk a nyugati túlszabályozottság felé. Persze csak a közlekedés területén...

mizrolist 2011.04.15. 14:01:29

Az ázsiai közlekedés tanulmányozására érdemes megnézni pár Amazing Race-évadot :D

magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.04.15. 14:05:56

Nagyon jó írás és képek, köszi!
Egyébként szerintem az igazság a német precizitás és a kínai káosz között lehet. Mi talán az előbbihez állunk közelebb, a fene tudja, merre kéne tolódnunk.
Várom a folytatást, a magam szerény eszközeivel próbálok is kicsit hozzájárulni. ;)

Kalányos Márió 2011.04.15. 14:08:32

@magpet: Szrintem meg kellett volna maradnunk a magyarnál, és nem loholni folyamatosan az übergáz német meg svájci kockafejek után.

Pityubácsi 2011.04.15. 14:19:28

höhö, a görögöknél is szerettem vezetni, de ezt imádnám :))

Kalányos Márió 2011.04.15. 14:32:24

@Pityubácsi: Sajnos nálunk semnkit nem érdekel, hogy Te meg én mit imádnánk!
Itthon az a cél, hogy a vak kerekesszékes is megállás nélkül át tudjon menni a zebrán bármikor. A lényeg, hogy neki legyen jó...

Kicknick 2011.04.15. 14:58:52

@magpet: az olaszoka gondolsz? na ahhoz közel állunk, de legalábbis haladunk arra :)

Alikam 2011.04.15. 15:03:08

Ne csodálkozzunk. Kína csak az utóbbi 15 évben lendült meg gazdaságilag olyan irányba, hogy hirtelen boldog boldogtalan gépjárművet tudott vásárolni bicikli helyett.

Még annyi közlekedési kultúrájuk sincs mint nekünk. Szívás.

magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.04.15. 15:09:40

@sbronzo: egyetértek. Ha mozdulunk, akkor inkább a "káosz" felé, mint a beteg túlszabályzás irányába! Meg tudok őrülni attól, amikor a 30 házból álló német faluban 5m-enként van egy-egy megállni tilos tábla, és mindegyik alatt egy kis novella a kiegészítő táblán (hétfőn és csütörtökön 9:30-11:20-ig csak helyi lakosoknak, kivéve páros heteken teliholdkor" és hasonlók...) :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 15:57:06

Ez történik, ha nincs rendfenntartás. Mi is itt fogunk tartani, bár nem leszünk ennyien.

Persze lehet nyafogni, hogy hú tök jó, ott nem büntetnek, de más dolgokért simán elvihet a rendőrsg, és persze gondolom azal sem foglalkozik senki, ha épp1 kirabolták a családod, illetve kissé összetörték a kocsid.

Szóval a sok jobbra kanyarodó sávból egyenesen menő csak addig örülne, amíg egy busz le nem tolná az árokba a csillivilli autójával együtt :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 15:58:06

@magpet: Az biztos örömmel töltene el, ha állnál ki a garázsból - Kínában - és ott parkol valami barom keresztben :D

záporjózsi 2011.04.15. 16:10:21

@...::: Flúgos Kamionos :::...: ...és mennyire igazad van! Tuti ott is szépen le van írva a mi KRESZ-ünkhöz hasonló szabályozás, csak senki nem akarja betartani. Vagy ne úgy legyen leírva, vagy tartsák be.

daniferi 2011.04.15. 16:29:42

@ColT: Már itt se nagyon foglalkoznak vele :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 16:31:30

@daniferi: Na az igaz. Fejlődünk. Kérdés, előre, vagy vissza.

zed911 2011.04.15. 17:00:51

Hát rohamosan haladunk mi is affelé, hogy ez legyen nálunk is.

A zebrás videó ultragáz. Atomot rájuk!!!

D4D 2011.04.15. 17:57:51

@SilentSound:

Jó cikk! Köszi!

A kultúrsokkot remélem már kiheverted.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.04.15. 18:18:59

Sokat vezettem ázsiai országokban. Elmondhatom, hogy persze káosz van, de mivel mindenki lassan megy és nem akarja összetörni magát, kevés a baleset. A videón is látni ami ott szinte szabály, hogy aki előrébb van, annak van elsőbbsége. Tehát simán keresztbe áll előtted ha át akar menni mert meg tudsz állni és nem akarsz karambolt. kiegyeznék ha nálunk ez lenne

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.04.15. 18:25:10

Ja mindennap rácsodálkozom, hogy itt Pekinben lehet rosszabb a közlekedéso morál és arrogancia szint mint Pesten...

xiongyali.blog.hu/2010/08/03/taxi_peking

csináltam egy cágatlan 4 perces videót, autók járdán előznek, több sávos úton pedig forgalommal szemben... mindez KÍNA

_____________ 2011.04.15. 18:35:14

Köszi, érdekes volt!
Csak azt tudom mondani hogy a mi útjainkon is rengeteg (vezetési stílusban) kínai "közlekedik"...

Doña ¡Cara(mba)! 2011.04.15. 18:40:18

Nem kell ilyen messzire menni egy kis közlekedési kavalkádért. Autózz egyszer Bukarestben, de Görögország sem marad le. Százzal mentem az atheni autópályán 40-es táblánál. A rendőr kilépett a kocsija mögül, és erélyesen integetett, hogy menjek gyorsabban.

Mr Neanderthal 2011.04.15. 18:46:35

evekig eltem Guangzhouban, a cegunk soforje ex-katona volt es mindig az ulesen volt a katonazubbonya, ha jott egy okvetlenkedo rendor csak lenyomta egy kicsit az ablakot, amint lattak a zubbonyt mentek tovabb...:)

Mr Neanderthal 2011.04.15. 18:49:59

amugy a kepek nagy resze ha jol latom a Xiaolan nevu varosreszben keszultek, igaz? az a legmenobb resze egesz Zhongshannak...hihi:)

foodlfg 2011.04.15. 19:14:54

A kínaiak mindig is lazán tolták. :Đ
Azért a robogón-keresztbe-2-méteres-növény igencsak carmageddonos... Óriási! :DD

venszivar 2011.04.15. 19:18:02

@Chaoyang: Ne csodálkozz,szemmel ketté hasító,kis pöcsű,pedó,jó az neked!Maradj ott.Az itthoni nők kiröhögnek!Nehezen hajtod a riksát?Ne légy feszült!Na megyek a Nagy Erdőbe futni.

Jiayou 2011.04.15. 19:27:03

Kérem a piros pontot, ez itt nem más, mint egy Benni Mini a Changan Auto-tól.

chinaautoweb.com/car-models/chana-benni-mini/

A zebrás feladványon még dolgozom :)

Szűcslaci 2011.04.15. 20:19:04

Szoktam vezetni Kínában - főképp Shanghai és környékén. Egy szabályt azért mindenki betart: a kamion- busz-kisteher-személykocsi-motor-robogó-bicikli-gyalogos hierarchia. A nagyobbnak van elsőbbsége. Egyébként nem ritka, hogy az autópályán a leállósávon szembe jönnek. Hogy a járdán pedig néha autók haladnak - ne felejtsd el kedves posztíró, hogy ott a járda nemritkán van olyan széles, mint nálunk a körút. Érdemes szólni még a világítótestekről is - mármint hiányukról.

Anti Anyag (törölt) 2011.04.15. 21:16:06

Ma itt pesten, akkor egy kínai ment előttem.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 21:34:32

@D4D: Kultúrsokk alatt például azt érted, hogy nem használnak zsebkendőt, hanem felszívják a taknyukat agyig, aztán garatról kiköpik oda, ahová éppen sikerül? Mert ezt nem nagyon sikerült megszoknom. :)

venszivar 2011.04.15. 21:39:40

@SilentSound: "Az is",egy ősi,kínai gyógymód....,ha egyszer nem éhesek.

Közöd????? 2011.04.15. 22:26:53

tetszik hogy a pirosnál le lehet fordulni jobbra, én itthon is így szoktam tenni, de itt büntetik ami azt jelenti hogy büntetik ha én figyelmes vagyok és gyorsabban szeretnék haladni, innen kezdve érthető miért tart ott a két ország ahol tart. komolyan mondom a magyar szabályok pontosan alkamazkodtak a kétbites fidesz szavazó magyar törzsközönséghez: piros - megáll, zöld továbbhalad. teljesen és tökéletesen kizárja az emberi kreativitást ,helyzetfelismerést és döntéskészséget.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.15. 22:39:13

@Közöd?????:
amerikaban ez a KRESZ-ben is benne van, nem kell ehhez kinaba menni

Perillustris 2011.04.15. 22:44:12

"Ők csak azt nézik, hogy jön-e valami ami el fogja őket csapni. Ha nem vesznek észre ilyet, akkor mennek."

Talán nem véletlenül: "Ami rám a frászt hozta mindig, hogy nagy ívben tesznek a piros lámpára. Jön a kamion balról? Nem baj, átférünk."

Martian (törölt) 2011.04.15. 22:51:21

@SilentSound: minél sűrűbb, annál messzebbre és pontosabban lehet küldeni... :)

Martian (törölt) 2011.04.15. 22:52:19

A videót nézve van egy olyan érzésem, hogy jobban odafigyelnek egymásra, mint nálunk...

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.04.15. 22:56:03

Kína közel sem a legrosszabb. Sajnos kevés volt rá az időd, hogy a rendszer felismerd, pedig egyszerű:
Az elsőbbség sorrendjét az össztömeg dönti el. Pont.
:)

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.04.15. 22:58:22

@SilentSound: Tíz évvel ezelőtt még sokat köpködtek... A mostani helyzet egész jó.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.04.15. 23:30:18

@Ahmet: vitatkoznék. a rohadt közlekedési káoszt még megszoktam, de azt, hogy bárki, bárhol, bármikor másfél kilós csulákat dobjon mellém, azt már rohadt nehezen vette be a kis gyomrom.

tundrazuzmo (törölt) 2011.04.15. 23:56:12

A videó az olyan gyönyörű, hogy kb. 15 posztra való anyag volna benne, ha mindez Budapesten történt volna.

Kedvencem a sok sávos úton szembe jövő biciglis, és a biciglit toló család.

LOL!!

tundrazuzmo (törölt) 2011.04.15. 23:58:13

@SilentSound: "Autópályán nem olyan gáz a helyzet (leszámítva azt, hogy néha forgalommal szemben biciklivel jön egy-egy ember a belső sávban),"

Hahaha, ennek puszta említésétől is behal vagy egy tucat troll. :)

sysy 2011.04.16. 00:16:10

Érdekes, hogy latin betűsek a rendszámok. Vagy csak én látom rosszul?

Lacusru 2011.04.16. 00:34:43

20-25évvel ezelőtt sokkal rendezettebben közlekedtek a kínaiak szerintem.
Hozzá kell tenni, hogy alig volt autó. Teherautó és busz annál több. Két és háromkerekű emberi erővel hajtott járgány viszont több volt szerintem, mint hangya!

Ez a mostani állapot nagyon tetszik, élvezet lehet ott közlekedni :-) Az araboknál is csak a radarozó rendőrök zavartak nagyon, de persze pénzért álltak ők is az út szélén!

A sok béna "úrvezetőt" ki kellene vinni 2hétre Kínába, hogy tanuljanak meg közlekedni, mert ez borzalom, amit itthon csinálnak. A tetves Suzukijával 45-el a belső sávban, telefonnal a kezében... miért nem lehet az ilyet lelőni?

Lacusru 2011.04.16. 00:36:34

@sysy: Jól látod. Mikor én voltam kint, akkor még a bringákon is Kínai jelekből álló rendszám volt. Ha jól emlékszem, a diplomata autónkon volt a jelek alatt valami latin betűs kód is, de ezt chekkolni kell a régi fotókon... lehet csak a memóriám nem a régi már!

Lacusru 2011.04.16. 00:40:08

@Közöd?????: Nagyon egyet értek.
Kósa egyetlen jó cselekedete volt, hogy 8általános nélkül nem lehet jogsid.
(bár szerintem minimum az érettségi lenne - kivétel a sofőr "szakmunkás" és társai)

A narancssárga köd elveszi a birkák borsónyi eszecskéjét is sajnos :-(

Lacusru 2011.04.16. 00:41:56

@SilentSound: Azért azt megjegyezném, hogy sokkal egészségrombolóbb kifújni az orrocskádat! Orvosilag bizonyított, mennyi káros mellékhatása lehet az orrfújásnak...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 00:56:38

@Lacusru: sot diploma
olyan bonyolult dolog

venszivar 2011.04.16. 01:12:37

@Lacusru: "Orvosilag bizonyított".Mire gondolnak?Talán kifújnák a szemüket,netán az agyukat?Minden esetre "csoda",hogy nem egymás nyakába csuláznak.
Valakit megkérdeznék,hogy a férfi s nő a köpést egyformán "műveli"?Netán a gyerekek?

Lacusru 2011.04.16. 01:22:03

@hagyma: Nem azért, mert bonyolult!
De nézd meg, hány embernek haladja meg a szellemi képességeit a vezetés...
Sajnos túl sokan vezetnek olyanok, akinek nem az alap képességekhez tartozik. Arról ne is beszéljünk, hányan ülnek remegve a kormány mögött.

A spórolós tetvek igaz nem ide tartoznak, de nehogy már bemagyarázza magának, hogy a két deci spórolt benzin többet ér, mint az ideje, és főleg a percenként előidézett 6 balesetveszélyes szitu!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 01:54:47

@Lacusru: nem vagy csak kicsit iskolai vegzettseg fuggvenye
nehany bolcsesz gondolom jobban remeg, mint egy 8 altalanost vegzett
kivancsi lennek a balesetk es az iskolai vegzettseg osszefuggeseire is
a 8 alt. a maximum / itt az sem kell/ az erettsegi nagy nagy tulzas
ugy tudom pl Leko Peternek sincs es meg hosszan lehetne sorolni a peldakat
a KRESZT megtanulni es megtanulni vezetni nem kell erettsegi, de meg 8 osztaly sem feltetlenul
de legyen nektek 8, erettsegi baromsag
aki le tud vizsgazni az le tud, tok mindegy mit vegzett

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 01:56:59

Kinaban valjon hany osztalyhoz kotik?
itt az USA-ban eleg tudni olvasni, mert ugye a tesztet ki kell tolteni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 02:00:35

mar sokszor kifejtettem, otthon aranytalanul sok idobe es penzbe kerul egy sima B-s jogsi, majd ha Silentnek lesz kedve es ideje osszehozhatna egy posztot, nehany jellemzo orszaggal osszehasonlitva
pl, ausztria Cseh, Orosz, sved, angol USA Japan Kina Ausztralia
kivancsi lennek hol mennyibe kerul, kell -e tanfolyam, vegzettseg stb.
B-rol beszelek
Camionra letenni itt sem egyszeru, az kulon szakma

virágelvtárs 2011.04.16. 02:09:22

@venszivar: Nagyon sajnálom, hogy egy kínai bevándorló elkapta a nődet és ezért mindenhova odaböfögsz, de ez autósblog.

Jó a cikk, végre nem egy telefonravettvideós, ezt nézdmeg ilyenek a ázsiak jellegű hülyeség.
Azon gondolkozom én is, hogy miért is van nálunk annyi baleset?
1. mert szabadország, és megmutatjuk
2. mert állandóan a szabályokra figyelünk és bambulunk a visszapillantóba
3. mert a szabályok szentek, és be kell bizonyítanunk hogy mi tudjuk és igazunk van, ezért még akár meg is halunk
4. mert tudunk menni mint az állat, még piásan is.
Valami oka csak van. Vagy mind.

Reggie 2011.04.16. 03:06:41

Hat ekkora kaoszban mar nem lehet nyugodtan gyorshajtani.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.16. 03:14:14

A hozzászólók érdekesebbek inkább, akiknek tetszik a kínai rendszer és Magyarországon is azt követnék.

Ezt alapvetően legalább két fő okból nem jó ötlet.

1. Elég lenne egy fő szabályt betartani és akkor a többet lehetne lazábban venni. Az az egy pedig a sebességkorlátozás.
Ha mindenki lassan óvatosan halad, akkor az már eleve radikálisan csökkenti a balesetek számát, akkor is ha egyéb szabályok nincsenek annyira betartva. Ha pedig mégis baleset történik, akkor annak nem olyan súlyosak a következményei.

De amíg a leggyakoribb szabályszegés a sebességtúllépés, addig egy kínai féle lazítás egész biztosan jóval több és súlyosabb balesetet eredményezne.

2. A kínaiak sokkal közösségibb, közösség centrikusabb emberek mint a magyarak. Tudják, hogy a többi ember is csak közlekedni akar és eljutni valaha. Az, hogy látszólag tolakodnak a közlekedésben nem jelent agressziót és nem idegeskednek a többieken.

Ezzel szemben a magyarok közül sokan úgy érzik a többiek csak azért van úton, hogy őt akadályozzák a gyors közlekedésben, versenyként élik meg az elindulást is a piros lámpánál, sőt egyfajta népnevelő mentalitás is van egyesekben. Meg akarják nevelni a szabályszegő másik autóst, bár ők maguk háromszor annyi szabályt szegnek meg.

A magyar autósok egy részét idegesíti a többi autós, Kínában nem hiszem, hogy így lenne.

Szóval a mentalitásbeli különbségek miatt Magyarországon nem lenne jó módszer ez a rendezett káosz forma közlekedés.

Tőlünk délebbre a forróbb mediterrán vidékeken eleget sziesztáznak ahhoz, hogy ez működjön, idegrendszerileg is.

Magyarországon a szabályok kőkemény betartatásával lehetne javulást elérni.

A szabályokon persze mindig lehet vitatkozni, de szabadabbra engedni a közlekedőket az Magyarországon csak több balesetet, több agressziót, több halált hozna.

Amúgy éppen a szabály- és rendmániás "kocka" németek az egyetlen ország, ahol nincs sebességkorlátozás.

Jé, de érdekes! Biztos véletlen.

A "rendezett káosz" féle közlekedés csak akkor biztonságos viszonylag, ha lassú.

Viszont, ha lehet bízni az emberekben, hogy betartják a szabályokat, akkor lehet gyorsítani a közlekedést.

Magyarország valóban Kína és Németország között van minden tekintetben.

Hát legalábbis is nem egyértelmű melyik irányba lenne jobb közeledni. :-)

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.16. 03:21:11

Szóval azért alkalmatlan Magyarország a "kínai" közlekedésre, mert bár valóban rengeteg a "kínaiul" közlekedő autós, de közülük szinte mind ezt a szabálymentes közlekedést a saját privilégiumaként éli meg, és más autós viselkedésében, már a tizede is idegesíti annak, amit ő maga csinál és még agresszívebbé teszi.

Márpedig a magyarok mentalitása egyhamar nem lesz lecserélve.

Hiába tűnik úgy, hogy a kínaiak még sokkal felelőtlenebbek, mint magyarok, de ők nyugodtan felelőtlenek, míg a magyarok pedig idegesen és mérgesen.

Ez óriási különbség.

Reggie 2011.04.16. 03:38:58

@Akitlosz: Szerintem inkabb a nemet rendszer a jo. Ott legalabb biztos lehetsz abban, ha tortenik egy baleset, akkor lesz felelos, mert vannak szabalyok. Kinaban meg lehet torni a kocsit batran.

dark future · http://www.andocsek.hu 2011.04.16. 04:20:09

Húbazz... az araboknál láttam ilyet, horror volt még utasként is. Maradok a német/svájci mentalitás híve.

Jiayou 2011.04.16. 08:35:43

@SilentSound: Kérdés a kínai tesztkönyvből:
Mit tegyen a gépjárművezető, ha vezetés közben köpnie kell?
a. Kiköp az ablakon.
b. Valami szemét papírdarabba beleköp, és amikor alkalmas, kidobja a kukába.
c. Leköp a gépjármű padlójára.

A helyes természetesen a b, de a gyakorlatban mintha az a. győzne. Bár láttam már embert a zsírúj busz padlójára köpni is.

Én még csak villanybicikliztem Kínában, és jópárszor manőverezni kellett, hogy kedves biciklistársak köpetei el ne találjanak. Egy idő után megszokja az ember, itthon már picit hiányzik is :)

Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 08:54:13

Ahogy látom a videóból, Te is gyorsan alkalmazkodtál a kínai közlekedési morálhoz. :)

Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 09:01:05

@Közöd?????: Már csak ez hiányzik...
Valaki kifordulna elém gyökkettővel, megütne a guta.
Ha benne lenne a kresz-ben, akkor körülnézés nélkül mindenki kanyarodna, kész életveszély.
Mint a gyalogosok többsége a zebrán...

pukancs 2011.04.16. 09:01:44

"Kína: ahol minden szabály csak javaslat"
bárcsak a közlekedésre vonatkozna csak.

Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 09:07:07

@hagyma: Ja, aki le tud vizsgázni.
Na, itt nálunk még az analfabéta is le tud...

Ken Adams79 2011.04.16. 09:27:57

@Közöd?????:
Mennyire igazad van, csak 1 éve nem lehet jobbra fordulni pirosnál, mert a hülye fidesz ... gratulálok... gondolom muszáj volt ezt ideírnod...

Nem értem a kommentelőket, ha eddig valaki index nélkül váltott sávot, azt is a földbe döngölték,mert hogy ugye milyen dolog már , de Kína, milyen csudás a nem tartjuk be a szabályokat mentalitásával.
(lehet, nem ugyan azok a hozzászólók voltak, akkor bocs)

Pár éve olvastam egy cikket, van Hollandiában egy kisváros (talán 25000 lakos lehet), ahol szintén nincsenek szabályok.Semmilyen.
Nincs zebra, nincs járda, nincsenek sávok felfestve.
Természetesen van várost elkerülő autópálya, autóút, így a városba tényleg csak az megy be, akinek dolga van ott.
De mivel nincsenek szabályok, ezért mindenki sokkal jobban odafigyel a másikra is, magára is. Már nem emlékszem pontosan, de mintha olyan több mint 50%-al lenne kevesebb a baleset.

sárkányfő 2011.04.16. 09:41:22

érdekes. viszont ép azért, mert senki sem számíthat arra, hogy a többi betartja a szabályokat, ezért mindenki kénytelen sokkal jobban figyelni. szóval valszeg kevesebb a baleset, mint várnánk.

Disznó Úr 2011.04.16. 10:31:53

Gondolom nagyon hirtelen volt a váltás. Tíz éve még mindenki biciklivel nyomta, ma meg már a hamis BMW-ben ül. Ezek után nem meglepő a kínaiak magyarországi vezetési stílusa sem.

Pedig mennyire elterjedt nézet, hogy a keleti ember fegyelmezett, de gondolom ekkor inkább Japánra kell gondolnunk.

1kutya 2011.04.16. 10:41:40

ez kurvajó!:-DDD bár azért kíváncsi lennék a balesetben évente elhunytak számára is (igaz van miből hullatni:)

Haspook 2011.04.16. 10:51:06

Hogy otthon mit csinálnak az az ő dolguk. De miután ide eszi őket a fene nem igazán veszik észre, hogy itt igenis vannak szabályok. Szemrebbenés nélkül megállnak a Kőbámyai úton vész villogóval, hogy anyuka a porontyaival ki tudjon szállni. Természetesen nem kiugranak, hanem szépen lassan kiszállnak és elbúcsúznak. A többi munkába menő meg várjon csak nyugodtan. Meg a busz is ha éppen ott állnak meg. A piac előtti lámpa is feleslegesen piros...
Engedtessék meg nekem, de én utálom őket (is).

Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 11:02:56

@Haspook: Ez nem csak a kínaiakra jellemző.
Több a bunkó magyar.

Martian (törölt) 2011.04.16. 11:13:17

@Haspook: mindenesetre a kinaiak (keletiek) kevésbé szabályfetisiszta türelmetlen idegbetegek, mint a magyarok... ha valaki eléjük kerül, nem az az első gondolatuk, "hogy merészel ez engem feltartani?"
Talán valahol a kettő között lenne az arany középút...

Xezs 2011.04.16. 12:03:06

Én azt mondom, hogy nem feltétlenül kéne a kíniaiakra hasonlítani ilyen téren, mert a kínaiak alapból igénytelenek, ezért is ilyen a közlekedésük.

Tisztában vagyok vele, hogy a gazdaságuk világelső, de az javarészt pont ennek az igénytelenségnek köszönhető, ugyanis a dolgozók hugyért-szarért képesek elmenni dolgozni és nagy részük hugyban-szarban él, mert annyira sokan vannak.

Rengeteg közlekedési videó van fent youtube-on nem csak Kínáról, de más ázsiai országokról is, ott szinte mindenhol ez a fajta mentalitás uralkodik.

Én nem szeretném, ha mi hozzájuk kezdenénk hasonlítani, nem tartom követendő példának.

A bejegyzés viszont érdekes, jó volt olvasni.

Xezs 2011.04.16. 12:10:14

@hagyma: Nem a bonyolultság a lényeg, hanem az intelligenciaszint. Vezetésnél ez nagyon fontos (lenne).

tundrazuzmo (törölt) 2011.04.16. 12:20:06

Márpedig a közlekedés az a kínai népességszabályozás része. Minél kaotikusabb, annál többen esnek áldozatul.

És tudjátok mit csinálnak a hullákkal?
Ettetek már KÍNAI kaját?

:E

zd 2011.04.16. 13:04:58

Én is voltam a kint, és tökéletesen nem értek egyet a szerzővel.
először nekem is káosznak tűnt, fokozatosan értettem meg a logikáját. Ottani logika, ne gondoljuk, hogy a miénk jobb.
Óriási forgalom, sokkal több autó, de haladnak. Nincs idegeskedés, mindenki megy amerre akar, egy logika mentén, nagyon figyelnek egymásra, s elővigyázatosságból dudálgatnak. Sok ezer kilométer (főleg nagyvárosok) után sem láttam egyetlen balesetet sem.
Stressz sokkal kevesebb, dugó szintén (arányaiban). Én itthon sokat vezetek, a mentalitás itt Pesten katasztrófa. Kínában kimondottan tetszett.
Ez a cikk a szokásos stílus, mintha ott káosz lenne, pedig sokkal fegyelmezettebb, korrektebb, s sok esetben sajnos jóval fejlettebb minden mint itthon..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 16:40:43

@Xezs: nem hiszem, hogy feltetlenul jobban vezet aki olvasta a shakespeare osszest, vagy fejben megold egy masodfoku ketismeretlenes egyenletet
lehet a kevesbe iskolazottak kozott tobb az agressziv ember,de nem hiszem, foleg nem hogy vezetes kozben elne ezt ki
nalunk aztan mindenki vezet
a legveszelyesebb korosztaly a 17-25 kozotti es a 70 folottiek /ebben a korban a legdragabb a biztositas is/ akkor azt mondom 25 alatt ne adjunk jogsit senkinek

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.04.16. 18:57:22

Jaj, köszönöm, jól szórakoztam a videón is, meg a kommenteken is.Nincs is hálásabb téma, mint a közel-távol-keleti országok közlekedési kultúrája... :-))

Xezs 2011.04.16. 19:12:02

@hagyma: Természetesen nem Shakespeare a lényeg, de szerintem ezt te is tudod.

Itt arról van szó, hogy valaki képes-e szabályokat értelmezni és elfogadni a szükségességüket. És akárhogy is nézem, ebben nagyon sokat segít az iskola. A matematika, a fizika, a kémia, sőt, még a nyelvtan is tele van szabályokkal és szabályszerűségekkel.

Egyszerűen a tanulás abban segít, hogy könnyebben tudj helyzeteket értelmezni és jó döntést hozni.

Meg egyáltalán, itt arról beszélünk, hogy akarunk-e több tonnás vasat olyan ember gondjaira bízni, aki arra nem képes, hogy 8 általánost elvégezzen. Már ne haragudjon meg senki, de aki erre nem képes, az gyengeelméjű.

A mai magyar oktatásban egy szakmunkásig MINDENKINEK el kellene jutnia minimum.

Számomra nem kérdés, hogy hasznos-e a törvénymódosítás.

Xezs 2011.04.16. 19:29:00

Jut eszembe: jobbkézszabály. Vannak családok, ahol nem evidens, hogy a gyereknek megtanítjuk, melyik a bal és melyik a jobb keze. Nálunk a testnevelésórán konkrétan tanították, és mindig értetlenül néztem azokra, akik 6.-7. osztályos korukra még mindig nem tudták. De azért sokan csak megtanulták az iskola hatására.

Ettől függetlenül akadnak diplomás felnőttek, akik nem tudják, amin meg csak a fejemet fogom, mert kibaszott nagy szégyen.

Szóval ha még az iskola sem tanítja meg ezeket az alapvető dolgokat az embereknek (ha már a családjuk szarik rá) akkor honnan tanulják meg? És hogy fogják majd értelmezni azt, hogy a jobbról jövőnek elsőbbsége van?

És ez csak egyetlen példa, még milliót lehetne hozni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.17. 01:43:18

@Xezs: tobb tonnas?
vas?
ugyanmar
azert van a vizsga, kideruljon tudja-e a KRESZ-t vagy nem
tud-e vezetni vagy nem
amugy itt erettsegirol beszeltek, erre nmondtam nekem a 8 altalanos is furcsa, mert felesleges
a vezetes nem iskolahoz kotott tudas
en meg ugy gondolom a diplomas hulyegyerek szaguldozhat 220-al, esetleg szembe megy fel a palyara stb.
ne misztifikaljuk mar ezt a qrwa vezetest
egesz szolid kepessegekkel is siman meg lehet tanulni
lsd. amerika

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.17. 01:51:10

es akkor arrol nem beszeltem, hogy emlekeim szerint egy otthoni KRESZ-muszaki stb tankonyv kb 300 oldal, az itteni 20!
nincs kotelezo oktatas, sem elmeleti sem gyakorlati
es a rendszer mukodik
mondjuk az otthoni tesztet irok szandekosan olyan, az eletben szinte soha nem elofordulo kerdeseket is beletesznek, hogy az illeto bukjon meg
de nekem 8
sok ember jol el a jogositvany uzletbol, aki meg akarja igyis ugyis megszerzi, maximum harmadikra
na bumm
itt ha megbukok Hetfon, mehetek Kedden, vissza, ha megbukok kedden, mehetek Szerdan
stb.
lassan gyorsabb masoddiplomat szerezni, mint egy jogsit
vicc az egesz rendszer

persze otthon fegyvert sem lehet adni egy allampolgarnak, hogy megvedje magat.....
nem egy szemelyautot!
tessek erettsegizni, addig nem vezetsz
en mondjuk nem banom

Xezs 2011.04.17. 11:10:43

@hagyma: Bizonyos tantárgyak, mint pl. a matematika olyan gondolkodási területeket fejlesztenek, melyek elengedhetetlenek bizonyos összefüggések felismeréséhez és értelmezéséhez, illetve piktogramok értelmezéséhez. Tehát nem az a fontos, hogy vezetés közben másodfokú egyenleteket oldj meg fejben, hanem az, hogy az agyad olyan irányban fejlődött a tanulmányaid során, hogy könnyen és gyorsan tudsz JÓ döntést hozni egy adott helyzetben.

Ez itt a lényeg.

Na meg van az egésznek egy olyan aspektusa is, de ez már szigorúan csak magánvélemény (szemben a fent közölt tényekkel) hogy ha valaki kijár valamennyi iskolát, akkor talán jobban a társadalomhoz tartozónak érzi magát és hajlamosabb betartani a szabályokat, szemben azzal, aki világéletében kerülte az iskolát (és a munkát) és ezáltal társadalmon kívülinek érzi magát.

Mr. X 2011.04.17. 14:25:32

Nálunk bezzeg szabad országban szabad emberek azt csinálnak, amit szabad.

Luos 2011.04.17. 15:19:35

Az első képre az van írva, hogy Welcome to Auchan :-)

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.04.17. 20:00:51

Wááá, ez az én országom!
Hagyni kell mindenkit közlekedni, ha a motoros meghal-meghal, ő dolga
Miért kellene mindenféle hulye szabályokat előirásokat betartani?
Robog a közlekedés, gondolom kisebb anyázással vagy nem, kell közteres és traffipax vagy nem?

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.04.17. 20:06:44

Nézzétek meg 1.05-nél a videót
Mama kisgyerekkel+"tologatós bicikli" simán megy keresztül a körforgalmon
Van anyázás, vagy félelem az eltaposástol?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.18. 01:39:36

@Xezs: a vezetes nem tudomany
aki le tudja tenni a vizsgat az vezethet
azon elmelkedhetsz, hogy mi kell egy sikeres vizsgahoz es komplenolhatsz miatta, de nem iskolafuggo
tudod mas egy falusi altalanos, meg egy gagyi gimnazium, mint egy komly gimi erettsegije
ez nem tanulmanyi verseny
aki meg tudja tanulni a kreszt es levizsgazik, aki a gyakorlatban leteszi a vizsgat az vezethet
ez van
most 8 altalanoshoz kotik, ugy hallottam, ez is a szarnak egy pofon, mert aki kocsit vesz azoknak a 98 szazaleka elvegezte a 8-at
erettsegihez kotni meg baromsag
lsa. autoszerelo szakmunkas stb.
ennyi

Szívféreg 2011.04.18. 10:58:42

@Közöd?????: Az 1 bit. Tudod, két állapot: 0-1 Ellenben te /dev/null-nak tűnsz ;)

záporjózsi 2011.04.18. 11:24:11

@dark future: Ahhoz talán német/svájci szabályok és rendfenntartók is kellenének. Sajnos itthon a sünök nem errefelé haladnak...

@hagyma: Azért az angol nyelvterületen (US, GB) elég jellemző a szöveges tábla. A németeknél a többsoros, szöveges kieg. táblák divatosak.

HakapesziM 2011.04.18. 14:00:22

Nekem sokkal jobban tetszik az olyan kaotikusnak tűnő közlekedés, ahol mindenki figyel a másikra.Ki nem állhatom a svájci, svéd lassított filmbe illő forgalmi jeleneteket, állandó figyelést a sebességkorlátozó táblákra. Otthon is, annyi van, néha azt sem tudom mennyivel lehet menni. A németeknél mindig rágódom: itt most lehet épp előzni vagy sem? (kamionnal)Követhetetlen. Agyon van minden szabályozva. Kínában ugyan nem vezettem, de oroszoknál, törököknél igen. Törökország első látásra irgalmatlan káosz, de ha beleszokott az ember, rájön, hogy igenis figyelnek egymásra. Az ázsiai részeken széles jó utak vannak, kevés rendőr. Voltam személykocsival is, igazi autós-paradicsom, lehet hajtani, hatóság sehol, illetve nem a közlekedőkkel foglalkozik, van más dolga. Oroszország már keményebb, minden elképzelhető szabályt megszegnek, a rendőrség pedig gyakorlatilag a korrupcióból él. Mégis, ott tartok, már jobban érzem magam ilyen helyeken, mint itt a haladó, agyonszabályozott Európában. Legtöbbet Svédországban vezetek. Itt mindent betartanak, pályán is max 110-120 a megengedett sebesség, de olyan ügyetlenek, félnek, vagy nem is tudom, előzni sem tudnak, ha utólérnek egy lassabbat képesek kilométereket menni utána, még ha nem jön szembe senki akkor is. Ez a követendő példa? Hogy szerezzenek így rutint a vezetők? Hogy tanul meg előzni, ha sosem előz? Szerintem gyakran káros ez mindent mindenáron való betartás. Mert lehet, hogy ez csökkenti a baleset bekövetkezésének esélyét, de így nem alakul ki az a rugalmasság, gyors reagálás a forgalom változásaira a vezetőben, ami pedig a lényege lenne a biztonságos közlekedésnek.

Xezs 2011.04.18. 18:45:47

@hagyma: Az, hogy bemagolod a KRESZt, vagy értelmezni is tudod, az két különböző dolog. Az értelmezéshez kell az iskola, mert az ott fellelhető tantárgyak egy köre fejleszti ezt ki.

Na mindegy, úgysem rajtunk múlik, kár vitatkozni, én örülök ennek a 8 általános törvénynek.

Xezs 2011.04.18. 18:48:06

@HakapesziM: Feltétlenül minden esetben meg kell előzni az előtted haladót? Nem hiszem.

Ez csak ilyen magyar virtus, hogy kinek nagyobb a fasza és kinek van előrébb az autója.

Nem tudom hogy hogy vezetnek a svédek, de csak azért lenézni őket, mert nem jellemző rájuk az előzés, balgaság.

HakapesziM 2011.04.18. 20:25:18

@Xezs: Úgy írtam, ha lassabbat utólérnek. Mert ha nem előznek, előbb utóbb, immár együtt a konvoj utólér egy még lassabbat, kész egy szép hosszú oszlop. Ezután aki haladni akar, nem egy-egy járművet kell hogy megelőzzön, külön-külön, hanem az egész sort. Ez már jóval körülményesebb, meg veszélyesebb is. Nem nézem le a svédeket, alapvetően kedvelem őket. A svéd kamionosok vér profik, ahogy a nagy hóban tekernek a 25 méteres 60 tonnás szerelvényekkel. De a kisautósok...Lehet, hogy bennem van a hiba, de akkor inkább Kína.

Xezs 2011.04.18. 21:35:47

@HakapesziM: Na és ha utolér egy lassabbat? Lehet neki mindegy, hogy 90-nel vagy 80-nal halad, inkább lassít kicsit.

Értem a konvojjal kapcsolatos aggályaidat, de gondolom kihagynak 1-2 helyet, de ha nem, akkor sem hal bele senki abba, hogy nem rohan, mint az állat.

HakapesziM 2011.04.18. 22:06:16

@Xezs: Az az én vesszőparipám, hogy valaki kitalálta, hogy lassan menni jó, és biztonságos. Ezzel szemben szerintem igenis megvalósítható a dinamikus, jóllehet itt-ott szabályt szegő, gyors és mégis veszélytelen autózás. Ha lassan megyünk, kisebb mozgási energiát kell felemésztenie egy esetleges ütközésnek, mert az a sebesség négyzetével arányos. Fizika, általános iskola. Ez alapján a szakértők arra jutottak, lassan kell hajtani, ezzel a probléma megoldva. De mi van a monotóniával? Magamon is észlelem, pedig hétszámjegyű kilométer van mögöttem, ha lassan megyek, elkalandozom, a sofőr a rádiót piszkálja, nem oda figyel, vakarózik. Míg ha kicsivel gyorsabban, akár a megengedettnél is kicsivel, de gyorsabban hajt, ösztönösen jobban odafigyel, másképp reagál a forgalomra. Meg ott a rutin kérdése, aki soha életében nem kerül szoros helyzetbe, hogyan oldja meg ha mégis ilyennel találkozik? Aki mindig komótosan közlekedik, meglehet egy életen át nem éri baleset, de honnan szerzi a rutint, hogy megoldjon egy éles szituációt, ha mégis előfordul? Tudom vannak vezetéstechnikai tréningek, valószínű hasznosak is. De a vezetési rutint kilométer tíz-, de inkább százezrekben mérik. Egy-két óra nem elég. Én azt mondom, jobb egy kicsit, az ésszerüség határain belül, rámenősebbnek lenni. Mindig a korlátozás, a destrukció, aki szeret vezetni, dinamizmusra vágyik, kicsit feszegetni kell a határokat, persze úgy, hogy aki erre nem képes, vagy nem hajlandó azt ne zavarjuk. Megvalósítható a gyors és biztonságos közlekedés.

Xezs 2011.04.19. 00:20:01

@HakapesziM: De mi van, ha valakinek tökéletesen megfelel a komótosság? Mert ráér, mert nem siet, vagy mert leszarja, hogy kinek nagyobb a fasza?

Azon meg felröhögtem, ahogy elmagyarázod, miért érdemes túllépni a sebességhatárt. Még a végén kiderül, hogy ha mindenki szabálytalankodna, sokkal kevesebb baleset lenne :)

HakapesziM 2011.04.19. 01:08:07

@Xezs: Nem értem ezt a kinek nagyobb a fasza dolgot. Engem ez nem érdekel. Tele a hócipőm azzal, hogy a bénákhoz alakítják a szabályokat. De rendben, ez sem gond, nekem nincs bajom senkivel. Sosem villogok, dudálok, előzékeny vagyok. Isten bizony, udvarias vagyok. Nem panaszkodom, mint sokak: ma majdnem megöltek! Sokmindent láttam, magas az ingerküszöböm. De lenyomok évi 120 ezer kilométert kamionnal, jobbára 80-90 km/h-val s ha végre személykocsiba ülök sem haladhatok kedvemre, az bosszant. Soha, senkit nem veszélyeztettem, nem hoztam kritikus helyzetbe.

Nem azon múlik ez az egész, hogy szabálytalankodom-e, vagy sem. Hanem, hogy tudom-e mire vagyok képes. Nem mást kell meggyőzni, téged, őt, vagy a harmadikat. Nekem magamnak kell tudnom, hogy az adott manővert - lehet ez a szabályokon belül is - én magam végre tudom hajtani vagy sem. Képes vagyok rá vagy sem. Ha hazudok, nem mást, magamat csapom be. Sebességhatárok túllépése? Kérlek mondd el, letaposott hóban, erős szélben, ködben, országúton mennyi a megengedett sebesség? Hát, ugye, az útviszonyoknak megfelelő. Ki dönti el mennyi ez 20, 30, 40 km/h? A gépkocsivezető, ez az ő felelőssége. Jó időben, nem erős forgalomban, autópályán ezt miért nem dönthetem el? Szerintem ott 160 km/h a megfelelő maximum. Néha még több is (lásd Németország). De hangsúlyozom, éntőlem mindenki azt csinál amit akar. Hiszen ez a lényeg, úgy közlekedni, hogy mást ne zavarjunk.

Kalányos Márió 2011.04.19. 17:57:38

@HakapesziM: Ezek az én gondolataiam! Plágiumért feljelentelek! :)

HakapesziM 2011.04.19. 18:38:31

@sbronzo: Lehetséges, hogy olvastam már itt hasonlót valakitől, valakiktől, de ez is csak erősíti az álláspontomat, ezek szerint nem egyedül gondolkodom így.

Xezs 2011.04.19. 18:45:31

@HakapesziM: Ezzel a mások lebénázásával csak az a gond, hogy sosem tudhatod, te vagy-e a béna. Mert minden béna azt hiszi magáról, hogy ő istencsászár, következésképp te hiába hiszed magadról az ellenkezőjét, attól még lehetsz béna. Csak idő kérdése, hogy kiderüljön.

Nem mondom, hogy az vagy, csak nem tudhatod.

tujasofőr 2011.11.02. 12:46:51

nagyon jó írás.Végre nem a helyi Budai várat,meg a helyi Váci utcát mutatja be.Ettől jó.Mééééég! :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.03. 10:41:45

@tujasofőr: Van nem egy külföldi beszámoló az enyémen (ezen) kívül is, jobb oldalon a "Címkék" dobozban kattints a "külföld" szóra, ha ezek jönnek be. :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása