Időről-időre meg szoktam törni a beküldött levelek sorát egy-egy saját eszmefuttatással, őrjöngéssel, a következőkben megint egy ilyet olvashattok és nézhettek. Nemrégiben ugyanis úgy hozta az élet, hogy munka ügyben Kínában töltöttem két hetet, annak is a déli részén, Guangzhou (a kínaiak Gondzsónak ejtik) és Shenzen (ezt meg Sendzsennek mondják) környékén. Ez az a terület, ahol a kormány épp azon dolgozik, hogy az egyébként is összeérő városokat közös közigazgatás alá vonja és létrehozzon ebből egy 42 millió lakosú várost.
Ami már az első pillanatban világossá vált számomra, hogy vannak ugyan arra utaló jelek, hogy léteznek közlekedési szabályok, a több sávos utak szélén táblák, az aszfalton vagy betonon jól látható felfestések, de nagyjából mindenki leszarja ezeket. Egy helyi munkatársunk szállítmányozott mindenhová, ő sem lóg ki a többiek közül. A shenzeni repülőtérről kihajtva ugyanis az volt az első manővere, hogy a belső sávból négy vagy öt sávot keresztezve egy ívben behajtottunk a benzinkúthoz. Már itt éreztem, hogy lesznek itt még érdekességek.
A forgalom egészen tűrhető mértékű, igazából rosszabbra számítottam. Az utak kapacitása egyelőre teljesen jól lépést tart a járművek számával, nem is emlékszem, hogy különösebben nagyobb dugóba kerültünk volna bárhol, inkább csak a közlekedési lámpák hosszú váltási ciklusa miatt torlódott fel mindig az sor, simán előfordult olyan, hogy kb. három percig dekkoltunk a pirosnál.
És ha már a lámpák szóba kerültek, az is érdekes volt, hogy nem három, hanem többségében 4-5 elemből állnak, attól függően, hogy az adott útról melyik irányokba szabad kanyarodni (na nem mintha ez számítana). A zöldek vannak irányonként különválasztva és egymástól függetlenül is adhatnak bizonyos irányokba szabad utat, kiváltva így a nálunk használt kiegészítő lámpát. Ahol pedig nincs ilyen külön nyilacskás verzió, ott piros alatt is szabad jobbra kanyarodni, ha nem jön senki. De mivel mindig jön mindenhonnan mindenki, ezért ez sem különösebben mérvadó.
Kamerát csak egy hétvégi napon vittem magammal, akkor sem sokat videóztam, mert lemerült az akkumulátor is, de arra elég volt, hogy összevágjak belőle egy néhány perces egyveleget, ami jobban szemlélteti a helyi szokásokat, mint a fotók vagy a szavak. Hétköznapokon pedig szorozzátok be ezt az egészet öttel.
A furcsa az volt, hogy annak ellenére, hogy a közlekedés totális káosz, nem használják a sávokat, sem pedig a tükröket - motoros melletti elhaladáskor pl. dudálni kell, hogy egy kósza ötlettől vezérelve ne üttesse el magát -, a két hét alatt csak három koccanásos balesetet láttunk, pontosabban azoknak is már csak az eredményét. A következő képen épp egy autót préselt a konténerszállító kamion a körforgalom szegélyéhez.
Kínában nagyon erős az anyagi kontraszt is, akiknek van autója, azoknak többségében maximum néhány éves és nagy. Rengeteg Toyota, Honda, Buick (ami GM márka, tehát kb. az Opelnek feleltethető meg részben), Chevrolet, Nissan, Hyundai fut az utakon.
Kisebb autókkal főleg a fiatalok járnak és gyakori a széttuningolt változat, meg a valamilyen versenypályával felmatricázott hátsó szélvédő. Kicsikből a legjellemzőbb hármas a Toyota Yaris, Honda Fit (ami nálunk Jazz), valamint a nálunk sem kevésbé ismert Suzuki Swift.
Meg aztán persze az ismert nagy márkákon kívül vannak a furcsábbnál is furcsább kinézetű, gondolom helyi tervezésű és gyártású csodák is. Aki például megmondja, hogy ez mi, kap egy pirospontot az üzenőfüzetébe:
Ahol autók közlekednek, ott előbb-utóbb meg is állnak valahol, nincsen ez másképp Kínában sem. Pont ugyanúgy csinálják, mint a közlekedést. Akinek ahol épp dolga van, ott leparkol, ahogy éppen sikerül. Általában ez úgy sikerül, hogy minimum egy sávot megakasszanak. De a kiépített parkolókban sem sokkal jobb a helyzet, ezt a képet például a szállodai szobám ablakából lőttem:
Természetesen a tiltások sem érdekelnek senkit, itt például épp a minket hordozó autó (ami egyébként egy nálunk szintén ismeretlen Europestar márkájú, Proton által gyártott autó, ami büszkén viseli a seggén az "Engineered by LOTUS" feliratot) áll egy furán ismerős tábla mögött. Aztán persze lehet, hogy sokuknak tényleg fogalma sincsen a jelentéséről.
Egyébként ezt simán meg is teheti bárki, mert nincsen közterület-felügyelet, vagy bárki, aki megbírságolná az autók tulajdonosait. Rendőrök azok vannak, de gyakorlatilag tök fölöslegesen, mert nem csinálnak semmit, nem irányítják a forgalmat, nem szedik ki a szabálytalankodókat, csak állnak egy helyben és azt figyelik, hogy mikor kell félreugraniuk.
A rendőrségre különösebben nem is nagyon költenek sokat, a rendőrmotorokon például ketten ülnek, ami magyar szemmel elég szokatlan, a járműveik sem mai darabok, az erősen újszerű autók közt kifejezetten szakadtnak néznek ki.
Egész sorozatot szúrhatnék be olyan fotókról, amin épp valamilyen szabálytalanság történik, de náluk teljesen természetes, nem volt egyedi eset a videón látott körforgalomba balra behajtás sem.
Vagy hogy autóval keljen át valaki a zebrán, majd a járdán folytassa az útját, mert ott gyorsabb.
És ki is lyukadtunk az egyik kedvencemhez, a gyalogos átkelőhelyekhez. Európával szemben Kínában nem hogy akadálymentesítés nincsen, hogy a mozgáskorlátozottaknak, kerekesszékben élőknek megkönnyítsék a közlekedését, itt építik az akadályokat. Nem is véletlenül, mert ahol nincsen fizikailag korláttal, betontömbökkel elválasztva a két haladási irány, ott a sok birka a dupla záróvonal ellenére is előz, megfordul. Persze a korlátot időnként meg kell szakítani zebrával, hogy a puhatestű is átmehessen a túloldalra (bár a fenti videóban láthattatok kerítésugrást is), ezért a zebrákon az út közepén egy 15-20 centi magas vasrúd van keresztben, hogy ne pont ott akarjanak megfordulni.
És szegény lány sem véletlenül dekkol ott középen, ő a kisebb az összes járműhöz képest, ezért nincsen elsőbbsége. Még ha elméleti szinten lenne is, akkor sem adja meg neki senki. Nincsen olyan, hogy bárki bárhol bárkit átengedjen vagy másik autót beengedjen maga elé. De van még egy érdekesség zebra témában, mielőtt tovább lépnék. Ha nem lett volna elég az a bazinagy vasrúd, amiben a figyelmetlen gyalogos gyönyörűen pofára tud esni, akkor itt van egy másik gyalogos átkelő, mindenki oldja meg, ahogy tudja:
Van egy állatfajta, amelyikről mindeddig nem tettem említést, pedig nagyon sokan vannak és talán ők tolják a legdurvábban ezt a közlekedés témát: a motorosok és robogósok. Érdemes megfigyelni a bukósisak használatának az arányát. A vezetőkön még néha előfordul, utason szinte soha.
Ők még a piros lámpával sem foglalkoznak, ami pedig talán az egyetlen olyan dolog, amit az autósok túlnyomó része figyelembe vesz. Ők csak azt nézik, hogy jön-e valami ami el fogja őket csapni. Ha nem vesznek észre ilyet, akkor mennek. Persze olyan is előfordul, hogy attól, hogy a robogós nem vette észre, még jön egy kamion. A utasok száma sincs két főben korlátozva, nem kifejezett ritkaság az sem, hogy az egész család felfér arra a motorra, itt például apuka plusz három gyerek látható két keréken, természetesen bármiféle védőfelszereléstől mentesen:
De láttam motorost menet közben sms-t írni, na meg aztán a legkülönfélébb dolgokat szállítani, amire teljes mértékben alkalmatlan egy motorkerékpár. Vagy legalábbis mi azt gondolnánk. Na ők nem.
Kicsit korábban említettem, hogy mindenben a szélsőségek országáról van szó, nincs ez másképp a tisztasággal és rendezettséggel sem. A főutakat, meg a gyorsforgalmi utakat rendszeresen takarítják, mint mindent, ezt is emberekkel oldják meg, mert humán erőforrás az van bőven (érdekesség a stop tábla felirata is).
De ha kicsit távolabb kerülünk a legnagyobb forgatagtól, akkor rendszerint már sokkal kevésbé rózsás a helyzet, jártam olyan részeken is, az út szélén hegyekben állt a szemét, a teherautók által felkavart portól meg alig lehetett levegőt kapni is.
A gyorsforgalmi úthálózat is döbbenetes ütemben épül, szinte minden felüljáró teljesen újnak néz ki és valószínűleg az is, mert a GPS is sokszor megkergült, mivel teljesen más volt már a valóság, mint ami a fél éves térképen szerepelt. Rengeteg az egymás alatt-fölött is keresztülmenő, nagy vasbeton lábakon álló, ide-oda kanyarodó, becsatlakozó, lehajtó, stb. út.
Ilyen helyeken egyébként az építési törmelék rendszerint ott van a hidak alatt, nem viszik sehová, egyszerűen otthagyják. Ezek az autópályák, vagy inkább autóutak, mert a maximális sebesség sehol nem volt 100-110-nél több, kivétel nélkül fizetősek (a folyami hidak úgyszintén), méghozzá kapus rendszerrel. Ráhajtáskor adnak egy jegyet, lehajtáskor pedig az alapján kell lecsengetni az útdíjat a sorompó előtt.
És gépelhetnék, meg pakolgathatnám be a fotókat még órákig, akkor sem fogynék ki a témából, annyival másabb ott minden. Az első nap már azon agyaltam, hogy tulajdonképpen Magyarországon néhány jelentéktelen kis semmiség kivételével minden a legnagyobb rendben zajlik és nincs is semmi baj. Egyelőre ennyi, lehet, hogy így is túl nagy volt a dózis egyszerre.
Na jó, még egy utolsó kép arról, ahogy éppen két teherautó seggében haladunk kb. nyolcvannal a záróvonalon azt figyelve egy kilométeren át, hogy melyik sáv fog gyorsabban megindulni. Mert akkor persze oda azonnal át kell sorolni, akkor is, ha utána mindenki ugyanígy tesz és a másik sáv lesz a gyorsabb. Ekkor persze mindenki oda megy át, mert ott ez így logikus.
Neked is van egy jó sztorid? Küldd el nekünk!
thinker_ 2011.04.15. 13:09:12
Kicknick 2011.04.15. 13:12:17
qwertzu 2011.04.15. 13:13:32
Take-it-Easy 2011.04.15. 13:13:50
Amúgy a magyarországi helyzet "iszonyú és tarthatatlan volta" is viszonylagos, mint ebből a posztból is kitűnik.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 13:19:01
@Kicknick: Sajnos abból most nincs több, nagyon keveset kameráztam, de elvileg májusban megyek megint, akkor igyekszem rágyúrni a témára.
@qwertzu: Autópályán nem olyan gáz a helyzet (leszámítva azt, hogy néha forgalommal szemben biciklivel jön egy-egy ember a belső sávban), mert nem száguldoznak. Városban pedig kis forgalom esetén is lassan mennek, mert számítanak rá, hogy bármikor jöhet bárhonnan bármi. :)
@Take-it-Easy: Hát nekem most már nincs egy szavam sem, amikor valaki indexelés nélkül vált sávot a Hungárián. :D
pdw (törölt) 2011.04.15. 13:20:10
Azis Kinai volt.
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.04.15. 13:21:38
:D
Hát igen, a rendezett káosz. És mivel mindenki így vezet, hát alig van baleset. Egyszer a volán mögé ültem ott, de újra nem próbálnám meg.
Azt is látni kell, ami nem kifejezetten nagyváros, üzleti központ, ahol nem fejlesztenek ennyire. Nincsenek autópályák, de az utak szélesek, megy is mindenki, amerre lát.
Ami rám a frászt hozta mindig, hogy nagy ívben tesznek a piros lámpára. Jön a kamion balról? Nem baj, átférünk. Gyalogosként meg tényleg kész életveszély átkelni egy úton.
Azt nem is tudom, van- e náluk valamilyen jogosítvány?
Ottopappa 2011.04.15. 13:21:57
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.04.15. 13:23:17
Fene egye meg Silent, későn szóltál! :D
Navarone 2011.04.15. 13:26:08
www.youtube.com/watch?v=GNx4AOxd0KY
Ami itt a cikkben le van írva, ugyanezt tapasztaltam Vietnamban is.
Olvassátok el a blogbejegyzésem, fényképekkel illusztráltam.
griffike.blogspot.com/2010/10/kozlekedes-vietnamban.html
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2011.04.15. 13:33:54
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 13:39:21
Pekingben is voltam, de a legerősebb emlékem az, hogy kicsi volt a látótávolság a szmog miatt és nem bírtam normálisan levegőt venni.
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2011.04.15. 13:44:15
Kalányos Márió 2011.04.15. 13:46:16
mizrolist 2011.04.15. 14:01:29
magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.04.15. 14:05:56
Egyébként szerintem az igazság a német precizitás és a kínai káosz között lehet. Mi talán az előbbihez állunk közelebb, a fene tudja, merre kéne tolódnunk.
Várom a folytatást, a magam szerény eszközeivel próbálok is kicsit hozzájárulni. ;)
Kalányos Márió 2011.04.15. 14:08:32
Pityubácsi 2011.04.15. 14:19:28
Kalányos Márió 2011.04.15. 14:32:24
Itthon az a cél, hogy a vak kerekesszékes is megállás nélkül át tudjon menni a zebrán bármikor. A lényeg, hogy neki legyen jó...
Kicknick 2011.04.15. 14:58:52
Alikam 2011.04.15. 15:03:08
Még annyi közlekedési kultúrájuk sincs mint nekünk. Szívás.
magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.04.15. 15:09:40
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 15:57:06
Persze lehet nyafogni, hogy hú tök jó, ott nem büntetnek, de más dolgokért simán elvihet a rendőrsg, és persze gondolom azal sem foglalkozik senki, ha épp1 kirabolták a családod, illetve kissé összetörték a kocsid.
Szóval a sok jobbra kanyarodó sávból egyenesen menő csak addig örülne, amíg egy busz le nem tolná az árokba a csillivilli autójával együtt :D
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 15:58:06
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.04.15. 16:06:17
záporjózsi 2011.04.15. 16:10:21
daniferi 2011.04.15. 16:29:42
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 16:31:30
Kalányos Márió 2011.04.15. 16:55:07
zed911 2011.04.15. 17:00:51
A zebrás videó ultragáz. Atomot rájuk!!!
D4D 2011.04.15. 17:57:51
Jó cikk! Köszi!
A kultúrsokkot remélem már kiheverted.
Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.04.15. 18:18:59
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.04.15. 18:25:10
xiongyali.blog.hu/2010/08/03/taxi_peking
csináltam egy cágatlan 4 perces videót, autók járdán előznek, több sávos úton pedig forgalommal szemben... mindez KÍNA
_____________ 2011.04.15. 18:35:14
Csak azt tudom mondani hogy a mi útjainkon is rengeteg (vezetési stílusban) kínai "közlekedik"...
Doña ¡Cara(mba)! 2011.04.15. 18:40:18
Mr Neanderthal 2011.04.15. 18:46:35
Mr Neanderthal 2011.04.15. 18:49:59
foodlfg 2011.04.15. 19:14:54
Azért a robogón-keresztbe-2-méteres-növény igencsak carmageddonos... Óriási! :DD
venszivar 2011.04.15. 19:18:02
Jiayou 2011.04.15. 19:27:03
chinaautoweb.com/car-models/chana-benni-mini/
A zebrás feladványon még dolgozom :)
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.15. 19:52:53
na vegre, ez egy jo czikkely:)
Szűcslaci 2011.04.15. 20:19:04
Anti Anyag (törölt) 2011.04.15. 21:16:06
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.04.15. 21:34:32
venszivar 2011.04.15. 21:39:40
Közöd????? 2011.04.15. 22:26:53
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.15. 22:39:13
amerikaban ez a KRESZ-ben is benne van, nem kell ehhez kinaba menni
Perillustris 2011.04.15. 22:44:12
Talán nem véletlenül: "Ami rám a frászt hozta mindig, hogy nagy ívben tesznek a piros lámpára. Jön a kamion balról? Nem baj, átférünk."
Martian (törölt) 2011.04.15. 22:51:21
Martian (törölt) 2011.04.15. 22:52:19
Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.04.15. 22:56:03
Az elsőbbség sorrendjét az össztömeg dönti el. Pont.
:)
Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.04.15. 22:58:22
mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.04.15. 23:30:18
tundrazuzmo (törölt) 2011.04.15. 23:56:12
Kedvencem a sok sávos úton szembe jövő biciglis, és a biciglit toló család.
LOL!!
tundrazuzmo (törölt) 2011.04.15. 23:58:13
Hahaha, ennek puszta említésétől is behal vagy egy tucat troll. :)
sysy 2011.04.16. 00:16:10
Lacusru 2011.04.16. 00:34:43
Hozzá kell tenni, hogy alig volt autó. Teherautó és busz annál több. Két és háromkerekű emberi erővel hajtott járgány viszont több volt szerintem, mint hangya!
Ez a mostani állapot nagyon tetszik, élvezet lehet ott közlekedni :-) Az araboknál is csak a radarozó rendőrök zavartak nagyon, de persze pénzért álltak ők is az út szélén!
A sok béna "úrvezetőt" ki kellene vinni 2hétre Kínába, hogy tanuljanak meg közlekedni, mert ez borzalom, amit itthon csinálnak. A tetves Suzukijával 45-el a belső sávban, telefonnal a kezében... miért nem lehet az ilyet lelőni?
Lacusru 2011.04.16. 00:36:34
Lacusru 2011.04.16. 00:40:08
Kósa egyetlen jó cselekedete volt, hogy 8általános nélkül nem lehet jogsid.
(bár szerintem minimum az érettségi lenne - kivétel a sofőr "szakmunkás" és társai)
A narancssárga köd elveszi a birkák borsónyi eszecskéjét is sajnos :-(
Lacusru 2011.04.16. 00:41:56
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 00:56:38
olyan bonyolult dolog
venszivar 2011.04.16. 01:12:37
Valakit megkérdeznék,hogy a férfi s nő a köpést egyformán "műveli"?Netán a gyerekek?
Lacusru 2011.04.16. 01:22:03
De nézd meg, hány embernek haladja meg a szellemi képességeit a vezetés...
Sajnos túl sokan vezetnek olyanok, akinek nem az alap képességekhez tartozik. Arról ne is beszéljünk, hányan ülnek remegve a kormány mögött.
A spórolós tetvek igaz nem ide tartoznak, de nehogy már bemagyarázza magának, hogy a két deci spórolt benzin többet ér, mint az ideje, és főleg a percenként előidézett 6 balesetveszélyes szitu!
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 01:54:47
nehany bolcsesz gondolom jobban remeg, mint egy 8 altalanost vegzett
kivancsi lennek a balesetk es az iskolai vegzettseg osszefuggeseire is
a 8 alt. a maximum / itt az sem kell/ az erettsegi nagy nagy tulzas
ugy tudom pl Leko Peternek sincs es meg hosszan lehetne sorolni a peldakat
a KRESZT megtanulni es megtanulni vezetni nem kell erettsegi, de meg 8 osztaly sem feltetlenul
de legyen nektek 8, erettsegi baromsag
aki le tud vizsgazni az le tud, tok mindegy mit vegzett
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 01:56:59
itt az USA-ban eleg tudni olvasni, mert ugye a tesztet ki kell tolteni
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 02:00:35
pl, ausztria Cseh, Orosz, sved, angol USA Japan Kina Ausztralia
kivancsi lennek hol mennyibe kerul, kell -e tanfolyam, vegzettseg stb.
B-rol beszelek
Camionra letenni itt sem egyszeru, az kulon szakma
virágelvtárs 2011.04.16. 02:09:22
Jó a cikk, végre nem egy telefonravettvideós, ezt nézdmeg ilyenek a ázsiak jellegű hülyeség.
Azon gondolkozom én is, hogy miért is van nálunk annyi baleset?
1. mert szabadország, és megmutatjuk
2. mert állandóan a szabályokra figyelünk és bambulunk a visszapillantóba
3. mert a szabályok szentek, és be kell bizonyítanunk hogy mi tudjuk és igazunk van, ezért még akár meg is halunk
4. mert tudunk menni mint az állat, még piásan is.
Valami oka csak van. Vagy mind.
Reggie 2011.04.16. 03:06:41
Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.16. 03:14:14
Ezt alapvetően legalább két fő okból nem jó ötlet.
1. Elég lenne egy fő szabályt betartani és akkor a többet lehetne lazábban venni. Az az egy pedig a sebességkorlátozás.
Ha mindenki lassan óvatosan halad, akkor az már eleve radikálisan csökkenti a balesetek számát, akkor is ha egyéb szabályok nincsenek annyira betartva. Ha pedig mégis baleset történik, akkor annak nem olyan súlyosak a következményei.
De amíg a leggyakoribb szabályszegés a sebességtúllépés, addig egy kínai féle lazítás egész biztosan jóval több és súlyosabb balesetet eredményezne.
2. A kínaiak sokkal közösségibb, közösség centrikusabb emberek mint a magyarak. Tudják, hogy a többi ember is csak közlekedni akar és eljutni valaha. Az, hogy látszólag tolakodnak a közlekedésben nem jelent agressziót és nem idegeskednek a többieken.
Ezzel szemben a magyarok közül sokan úgy érzik a többiek csak azért van úton, hogy őt akadályozzák a gyors közlekedésben, versenyként élik meg az elindulást is a piros lámpánál, sőt egyfajta népnevelő mentalitás is van egyesekben. Meg akarják nevelni a szabályszegő másik autóst, bár ők maguk háromszor annyi szabályt szegnek meg.
A magyar autósok egy részét idegesíti a többi autós, Kínában nem hiszem, hogy így lenne.
Szóval a mentalitásbeli különbségek miatt Magyarországon nem lenne jó módszer ez a rendezett káosz forma közlekedés.
Tőlünk délebbre a forróbb mediterrán vidékeken eleget sziesztáznak ahhoz, hogy ez működjön, idegrendszerileg is.
Magyarországon a szabályok kőkemény betartatásával lehetne javulást elérni.
A szabályokon persze mindig lehet vitatkozni, de szabadabbra engedni a közlekedőket az Magyarországon csak több balesetet, több agressziót, több halált hozna.
Amúgy éppen a szabály- és rendmániás "kocka" németek az egyetlen ország, ahol nincs sebességkorlátozás.
Jé, de érdekes! Biztos véletlen.
A "rendezett káosz" féle közlekedés csak akkor biztonságos viszonylag, ha lassú.
Viszont, ha lehet bízni az emberekben, hogy betartják a szabályokat, akkor lehet gyorsítani a közlekedést.
Magyarország valóban Kína és Németország között van minden tekintetben.
Hát legalábbis is nem egyértelmű melyik irányba lenne jobb közeledni. :-)
Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.04.16. 03:21:11
Márpedig a magyarok mentalitása egyhamar nem lesz lecserélve.
Hiába tűnik úgy, hogy a kínaiak még sokkal felelőtlenebbek, mint magyarok, de ők nyugodtan felelőtlenek, míg a magyarok pedig idegesen és mérgesen.
Ez óriási különbség.
Reggie 2011.04.16. 03:38:58
dark future · http://www.andocsek.hu 2011.04.16. 04:20:09
Jiayou 2011.04.16. 08:35:43
Mit tegyen a gépjárművezető, ha vezetés közben köpnie kell?
a. Kiköp az ablakon.
b. Valami szemét papírdarabba beleköp, és amikor alkalmas, kidobja a kukába.
c. Leköp a gépjármű padlójára.
A helyes természetesen a b, de a gyakorlatban mintha az a. győzne. Bár láttam már embert a zsírúj busz padlójára köpni is.
Én még csak villanybicikliztem Kínában, és jópárszor manőverezni kellett, hogy kedves biciklistársak köpetei el ne találjanak. Egy idő után megszokja az ember, itthon már picit hiányzik is :)
Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 08:54:13
Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 09:01:05
Valaki kifordulna elém gyökkettővel, megütne a guta.
Ha benne lenne a kresz-ben, akkor körülnézés nélkül mindenki kanyarodna, kész életveszély.
Mint a gyalogosok többsége a zebrán...
pukancs 2011.04.16. 09:01:44
bárcsak a közlekedésre vonatkozna csak.
Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 09:07:07
Na, itt nálunk még az analfabéta is le tud...
Ken Adams79 2011.04.16. 09:27:57
Mennyire igazad van, csak 1 éve nem lehet jobbra fordulni pirosnál, mert a hülye fidesz ... gratulálok... gondolom muszáj volt ezt ideírnod...
Nem értem a kommentelőket, ha eddig valaki index nélkül váltott sávot, azt is a földbe döngölték,mert hogy ugye milyen dolog már , de Kína, milyen csudás a nem tartjuk be a szabályokat mentalitásával.
(lehet, nem ugyan azok a hozzászólók voltak, akkor bocs)
Pár éve olvastam egy cikket, van Hollandiában egy kisváros (talán 25000 lakos lehet), ahol szintén nincsenek szabályok.Semmilyen.
Nincs zebra, nincs járda, nincsenek sávok felfestve.
Természetesen van várost elkerülő autópálya, autóút, így a városba tényleg csak az megy be, akinek dolga van ott.
De mivel nincsenek szabályok, ezért mindenki sokkal jobban odafigyel a másikra is, magára is. Már nem emlékszem pontosan, de mintha olyan több mint 50%-al lenne kevesebb a baleset.
sárkányfő 2011.04.16. 09:41:22
Disznó Úr 2011.04.16. 10:31:53
Pedig mennyire elterjedt nézet, hogy a keleti ember fegyelmezett, de gondolom ekkor inkább Japánra kell gondolnunk.
1kutya 2011.04.16. 10:41:40
Haspook 2011.04.16. 10:51:06
Engedtessék meg nekem, de én utálom őket (is).
Solera · http://www.gali-na.hu 2011.04.16. 11:02:56
Több a bunkó magyar.
Martian (törölt) 2011.04.16. 11:13:17
Talán valahol a kettő között lenne az arany középút...
Xezs 2011.04.16. 12:03:06
Tisztában vagyok vele, hogy a gazdaságuk világelső, de az javarészt pont ennek az igénytelenségnek köszönhető, ugyanis a dolgozók hugyért-szarért képesek elmenni dolgozni és nagy részük hugyban-szarban él, mert annyira sokan vannak.
Rengeteg közlekedési videó van fent youtube-on nem csak Kínáról, de más ázsiai országokról is, ott szinte mindenhol ez a fajta mentalitás uralkodik.
Én nem szeretném, ha mi hozzájuk kezdenénk hasonlítani, nem tartom követendő példának.
A bejegyzés viszont érdekes, jó volt olvasni.
Xezs 2011.04.16. 12:10:14
tundrazuzmo (törölt) 2011.04.16. 12:20:06
És tudjátok mit csinálnak a hullákkal?
Ettetek már KÍNAI kaját?
:E
zd 2011.04.16. 13:04:58
először nekem is káosznak tűnt, fokozatosan értettem meg a logikáját. Ottani logika, ne gondoljuk, hogy a miénk jobb.
Óriási forgalom, sokkal több autó, de haladnak. Nincs idegeskedés, mindenki megy amerre akar, egy logika mentén, nagyon figyelnek egymásra, s elővigyázatosságból dudálgatnak. Sok ezer kilométer (főleg nagyvárosok) után sem láttam egyetlen balesetet sem.
Stressz sokkal kevesebb, dugó szintén (arányaiban). Én itthon sokat vezetek, a mentalitás itt Pesten katasztrófa. Kínában kimondottan tetszett.
Ez a cikk a szokásos stílus, mintha ott káosz lenne, pedig sokkal fegyelmezettebb, korrektebb, s sok esetben sajnos jóval fejlettebb minden mint itthon..
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.16. 16:40:43
lehet a kevesbe iskolazottak kozott tobb az agressziv ember,de nem hiszem, foleg nem hogy vezetes kozben elne ezt ki
nalunk aztan mindenki vezet
a legveszelyesebb korosztaly a 17-25 kozotti es a 70 folottiek /ebben a korban a legdragabb a biztositas is/ akkor azt mondom 25 alatt ne adjunk jogsit senkinek
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.04.16. 18:57:22
Xezs 2011.04.16. 19:12:02
Itt arról van szó, hogy valaki képes-e szabályokat értelmezni és elfogadni a szükségességüket. És akárhogy is nézem, ebben nagyon sokat segít az iskola. A matematika, a fizika, a kémia, sőt, még a nyelvtan is tele van szabályokkal és szabályszerűségekkel.
Egyszerűen a tanulás abban segít, hogy könnyebben tudj helyzeteket értelmezni és jó döntést hozni.
Meg egyáltalán, itt arról beszélünk, hogy akarunk-e több tonnás vasat olyan ember gondjaira bízni, aki arra nem képes, hogy 8 általánost elvégezzen. Már ne haragudjon meg senki, de aki erre nem képes, az gyengeelméjű.
A mai magyar oktatásban egy szakmunkásig MINDENKINEK el kellene jutnia minimum.
Számomra nem kérdés, hogy hasznos-e a törvénymódosítás.
Xezs 2011.04.16. 19:29:00
Ettől függetlenül akadnak diplomás felnőttek, akik nem tudják, amin meg csak a fejemet fogom, mert kibaszott nagy szégyen.
Szóval ha még az iskola sem tanítja meg ezeket az alapvető dolgokat az embereknek (ha már a családjuk szarik rá) akkor honnan tanulják meg? És hogy fogják majd értelmezni azt, hogy a jobbról jövőnek elsőbbsége van?
És ez csak egyetlen példa, még milliót lehetne hozni.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.17. 01:43:18
vas?
ugyanmar
azert van a vizsga, kideruljon tudja-e a KRESZ-t vagy nem
tud-e vezetni vagy nem
amugy itt erettsegirol beszeltek, erre nmondtam nekem a 8 altalanos is furcsa, mert felesleges
a vezetes nem iskolahoz kotott tudas
en meg ugy gondolom a diplomas hulyegyerek szaguldozhat 220-al, esetleg szembe megy fel a palyara stb.
ne misztifikaljuk mar ezt a qrwa vezetest
egesz szolid kepessegekkel is siman meg lehet tanulni
lsd. amerika
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.17. 01:51:10
nincs kotelezo oktatas, sem elmeleti sem gyakorlati
es a rendszer mukodik
mondjuk az otthoni tesztet irok szandekosan olyan, az eletben szinte soha nem elofordulo kerdeseket is beletesznek, hogy az illeto bukjon meg
de nekem 8
sok ember jol el a jogositvany uzletbol, aki meg akarja igyis ugyis megszerzi, maximum harmadikra
na bumm
itt ha megbukok Hetfon, mehetek Kedden, vissza, ha megbukok kedden, mehetek Szerdan
stb.
lassan gyorsabb masoddiplomat szerezni, mint egy jogsit
vicc az egesz rendszer
persze otthon fegyvert sem lehet adni egy allampolgarnak, hogy megvedje magat.....
nem egy szemelyautot!
tessek erettsegizni, addig nem vezetsz
en mondjuk nem banom
Xezs 2011.04.17. 11:10:43
Ez itt a lényeg.
Na meg van az egésznek egy olyan aspektusa is, de ez már szigorúan csak magánvélemény (szemben a fent közölt tényekkel) hogy ha valaki kijár valamennyi iskolát, akkor talán jobban a társadalomhoz tartozónak érzi magát és hajlamosabb betartani a szabályokat, szemben azzal, aki világéletében kerülte az iskolát (és a munkát) és ezáltal társadalmon kívülinek érzi magát.
Mr. X 2011.04.17. 14:25:32
Luos 2011.04.17. 15:19:35
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.04.17. 20:00:51
Hagyni kell mindenkit közlekedni, ha a motoros meghal-meghal, ő dolga
Miért kellene mindenféle hulye szabályokat előirásokat betartani?
Robog a közlekedés, gondolom kisebb anyázással vagy nem, kell közteres és traffipax vagy nem?
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.04.17. 20:06:44
Mama kisgyerekkel+"tologatós bicikli" simán megy keresztül a körforgalmon
Van anyázás, vagy félelem az eltaposástol?
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.18. 01:39:36
aki le tudja tenni a vizsgat az vezethet
azon elmelkedhetsz, hogy mi kell egy sikeres vizsgahoz es komplenolhatsz miatta, de nem iskolafuggo
tudod mas egy falusi altalanos, meg egy gagyi gimnazium, mint egy komly gimi erettsegije
ez nem tanulmanyi verseny
aki meg tudja tanulni a kreszt es levizsgazik, aki a gyakorlatban leteszi a vizsgat az vezethet
ez van
most 8 altalanoshoz kotik, ugy hallottam, ez is a szarnak egy pofon, mert aki kocsit vesz azoknak a 98 szazaleka elvegezte a 8-at
erettsegihez kotni meg baromsag
lsa. autoszerelo szakmunkas stb.
ennyi
Szívféreg 2011.04.18. 10:58:42
záporjózsi 2011.04.18. 11:24:11
@hagyma: Azért az angol nyelvterületen (US, GB) elég jellemző a szöveges tábla. A németeknél a többsoros, szöveges kieg. táblák divatosak.
HakapesziM 2011.04.18. 14:00:22
Xezs 2011.04.18. 18:45:47
Na mindegy, úgysem rajtunk múlik, kár vitatkozni, én örülök ennek a 8 általános törvénynek.
Xezs 2011.04.18. 18:48:06
Ez csak ilyen magyar virtus, hogy kinek nagyobb a fasza és kinek van előrébb az autója.
Nem tudom hogy hogy vezetnek a svédek, de csak azért lenézni őket, mert nem jellemző rájuk az előzés, balgaság.
HakapesziM 2011.04.18. 20:25:18
Xezs 2011.04.18. 21:35:47
Értem a konvojjal kapcsolatos aggályaidat, de gondolom kihagynak 1-2 helyet, de ha nem, akkor sem hal bele senki abba, hogy nem rohan, mint az állat.
HakapesziM 2011.04.18. 22:06:16
Xezs 2011.04.19. 00:20:01
Azon meg felröhögtem, ahogy elmagyarázod, miért érdemes túllépni a sebességhatárt. Még a végén kiderül, hogy ha mindenki szabálytalankodna, sokkal kevesebb baleset lenne :)
HakapesziM 2011.04.19. 01:08:07
Nem azon múlik ez az egész, hogy szabálytalankodom-e, vagy sem. Hanem, hogy tudom-e mire vagyok képes. Nem mást kell meggyőzni, téged, őt, vagy a harmadikat. Nekem magamnak kell tudnom, hogy az adott manővert - lehet ez a szabályokon belül is - én magam végre tudom hajtani vagy sem. Képes vagyok rá vagy sem. Ha hazudok, nem mást, magamat csapom be. Sebességhatárok túllépése? Kérlek mondd el, letaposott hóban, erős szélben, ködben, országúton mennyi a megengedett sebesség? Hát, ugye, az útviszonyoknak megfelelő. Ki dönti el mennyi ez 20, 30, 40 km/h? A gépkocsivezető, ez az ő felelőssége. Jó időben, nem erős forgalomban, autópályán ezt miért nem dönthetem el? Szerintem ott 160 km/h a megfelelő maximum. Néha még több is (lásd Németország). De hangsúlyozom, éntőlem mindenki azt csinál amit akar. Hiszen ez a lényeg, úgy közlekedni, hogy mást ne zavarjunk.
Kalányos Márió 2011.04.19. 17:57:38
HakapesziM 2011.04.19. 18:38:31
Xezs 2011.04.19. 18:45:31
Nem mondom, hogy az vagy, csak nem tudhatod.
tujasofőr 2011.11.02. 12:46:51
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.11.03. 10:41:45