Mostanra viszonylag jól el lett látva kis hazánk autópályákkal. Az hogy mennyire (nem) nőttünk fel használatukhoz, már jó pár bejegyzés témája volt. SomiTomi levele ezúttal az egyre több helyre telepített kijelzőkkel foglalkozik. Nagyon hasznosak lehetnének elvileg, én már azért párszor láttam, hogy kiírták a torlódás veszélyét és helyét, de az M0-áson is jelzik a várható eljutási időt az egyes csomópontokig. Jó lenne, ha ez jobban elterjedne és nemcsak általánosságokat kellene rajtuk olvasni, mert ahogy a levélből is kiderül, időnként nem reagál időben az autópálya-kezelő.
Gondolom mindenki észrevette, hogy az autópálya fölött hosszú idővel ezelőtt megjelentek ezek a fényújságok, amikre aztán mindenfélét kiírtak, jobbára különböző szabályokra figyelmeztetnek, de úgy látszik, ennyi idő alatt az autópályások nem jöttek rá ezeknek az értelmes felhasználására. Egyébként se nagyon értem, mire jó, hogy kiírják, hogy (mondjuk) "jobbról előzni tilos" mert aki jobbról előz, az vagy azért csinálja, mert szarik a szabályra, vagy meg mert egy 89-cel menő Senna beállt a belső sávba. Egyébként meg pont a jobbról előzés olyan, hogy én abból nem láttam olyan sokat, lehet, hogy a baleseti statisztikákban úgy néz ki, hogy az emberek agyba-főbe jobbról előznek, mert sok baleset van belőle, de ez inkább azért van, mert könnyen lesz belőle baleset (lásd valaki megelőz egy kamiont, és menne vissza a külsőbe, amikor ott felbukkan 160-nal egy Fittipaldi).
De a többihez is van mit mondanom:
-fényszóró: tűző napsütésben nem sok értelme van, ha meg kell, akkor úgyis felkapcsolják, mert látni azért mindenki szeretne.
-követési távolság: na ez az, amit szinte senki nem tart be, ha nagyobb a forgalom. ez nem helyes, de így van.
-leállósávon állni veszélyes: ez az új látszatkampány, őszintén szólva nem értem, mert valószínűleg nem szórakozásból parkolnak ott az emberek.
-sebességkorlátozás: oké, ez nem rossz, mert a gyorshajtókra átvált egy "gyorsan hajt" feliratra, csak az a gáz, hogy aki gyorsan hajt, az vagy siet, vagy mindig így megy, és szarik rá. Az meg a másik, hogy ha valaki nagyon gyorsan megy (150+) akkor átmegy a tábla alatt, mire az átvált.
Ezenkívül az összeshez mondanám, hogy egy felirat nem fogja megváltani a világot, és ez így egy kicsit a rendőrség alkalmatlanságát bizonyítja, mert ha ott lennének, és végigbüntetnének mindenkit aki gyorsan hajt/jobbról előz/nem kapcsolja be az övet/nem kapcsolja be a fényszórót (ill. ezek tetszőleges kombinációja), akkor nem kéne ezeket kiírni.
Az meg külön röhejes, hogy amikor haszna is lenne (dugó), akkor "valami nem működik". Oké, általában kiírják, hogy "torlódás", de ez jelentheti azt is, hogy lelassul a forgalom, meg azt is, hogy óránként tíz métert fogsz haladni. És néha ki se írják, erre szép példa sztorim van, ehhez először egy kis helyismeret: Az M6-os bekötésénél (az M7-M1 felé) ugye ott van a nagytététényi felhajtó, majd pár száz méterre a diósdi lehajtó, a kettő közt egy ilyen fényújság.
Egyszer jöttünk fel Nagytéténynél, látjuk, hogy állnak a kamionok, a fényújságon semmi infó (ki van kapcsolva), azt hittük (mert már volt olyan), hogy a kamionok beálltak, mert valamelyik nem bírt fölmenni a dombra, ezért besoroltunk. Hát nem, az M7-es előtt kb egy kilométerrel állt egy lerobbant kamion, azt a távot majd egy óra alatt tettük meg. És az autópálya-kezelő biztos, hogy tudott róla, mert ott volt egy útellenőrző autó, meg a Diósd utáni domb tetején ott volt egy terelőtábla, hogy útszűkület (mindezt ott, ahol már semmi menekülőút).
Kérdem én: miért nem írták ki arra a fényújságra, hogy ekkora sor van? Mert ha kiírják, akkor a sok Prost gyorsan elmegy a diósdi lehajtón, és aztán a 7-esen elmegy Érdig, vagy mittudomén, ott az M6-os, a 6-os is, választhat. És (oké, éssel nem kezdünk mondatot) ez nem csak nekünk lett volna jó hanem a többieknek is, mert nem nő a dugó még velünk is. Ennyi lenne, jöhetnek a "hülye posztíró"k, már várom őket.
Hurri Kán 2011.06.01. 08:39:17
zootyo 2011.06.01. 08:52:47
Inkább azt kéne kiírni a sok baromnak, hogy: NINCS köd, kapcsold le a ködzárófényt! Sokkal értelmesebb dolognak tartanám.
efhábé 2011.06.01. 09:01:54
metal · http://electric.blog.hu 2011.06.01. 09:05:32
Ülj le egyes! Aki ekkora baromsággal indít, annak a siránkozását tovább se olvasom.
Hurri Kán 2011.06.01. 09:10:18
Vagy országúton is, ha pl. kétoldalt fák vannak, és ilyen hülye fény-árnyék viszonyok vannak az úton, ami nyáron nem ritka.
ulpinus 2011.06.01. 09:10:43
Azt nem lehet, mert a ködlámpa lekapcsolása mínusz 120 LE, ami már majdnem olyan súlyos veszteség, mint ha a NoFear matrica leesne. :)
champy 2011.06.01. 09:13:01
ezüstérem 2011.06.01. 09:14:52
Hurri Kán 2011.06.01. 09:22:05
NA jó, de mit mondjak akkor, amikor jó pár éve egy vezető !!! hazai autós újságban volt a témáról egy hasonló cikk, és az egész arra volt kihegyezve, ha folyamatosan tompítottal jársz, az akár 0,1-0,2 literrel is megnövelheti a fogyasztást 100 kilométerenként! Ami valahol lehet, h igaz, mert plusz energiaigény, amit végső soron a motor állít elő, de kérdem én: ez lehet kiindulási alap egy cikkben egy autós újságírótól???
Rock me Amadeus 2011.06.01. 09:24:55
KevinMulder 2011.06.01. 09:25:44
A tompított fényszóró azért is kell, mert a Pesten közlekedők nagy részében egy idő után kialakul a reflex: világító lámpás autó = közlekedik, nincs lámpa = parkol. Néha nem lehet 2x körbenézni (bár kellene) és ha valamelyik vakegér lámpa nélkül közlekedik, akkor már meg is van a csatt.
Kapcsold fel a lámpát és kész!
KevinMulder 2011.06.01. 09:27:49
Van már LED-es menetjelző is.
De ki kell pakolni a hangszigetelést, barátnőt, hátsó üléssort, pótkereket is a kocsiból, mert csak felesleges súly. Könnyebb autó mozgatásához kevesebb üzemanyag kell.
Sőt! Sose tankolj tele, mert fél tankkal 20kg-val könnyebb a kocsi!
efhábé 2011.06.01. 09:28:35
Hurri Kán 2011.06.01. 09:30:30
Hát ja... Asszem ez akkortájt volt, amikor nálunk is kötelezővé tették városon kívül a nappali fényszóróhasználatot...
Valamelyik következő számban meg felháborodott olvasói levelek jelentek meg, hogy milyen dolog már ez, ezzel újabb PLUSZ KÖLTSÉGEKBE verik az autósokat... No comment...
Giczy Gergő 2011.06.01. 09:54:50
Így a tűző napsütésben is jól látható fényerő világít szembe hajnali fél 3-kor is...
Csigorin 2011.06.01. 09:55:13
tutti 2011.06.01. 10:19:35
Hurri Kán 2011.06.01. 10:25:19
maradjunk annyiban, bármilyen színű autód is van, érdemes kivilágítani :)
Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2011.06.01. 10:33:32
jobbról előzéssel kapcsolatban jártam már úgy, hogy ment külsőben a kamion, nem jött semmi, index, előzés, még nem fejeztem be a dolgot, mikor látom, már ott vannak mögöttem. kicsit gyorsítok, majd vissza a külsőbe, és majd beszartam, mert jobbról hirtelen megjelent mellettem valami piros sportautó. lassúnak találta a z előzésemet, és megelőzte a leállósávban a kamiont. ha éppen ott lett volna egy pisiltető apuka, simán elcsapja...
GiXXXer 2011.06.01. 11:07:22
theutat villám 2011.06.01. 11:09:15
Látszatkampány neked, valószínűleg, ha azt írnák ki "a statisztikák szerint 20 percen belül meghalsz a leállósávon", akkor Te is komolyabban vennéd. Mert így van. És azért írják ki, mert még mindig vannak olyan birkák, akik ilyen-olyan okból megállnak és ott lődörögnek a kocsi mellet, ahelyett, hogy lehúznának a pályáról, mielőtt egy fáradt román beléjük nem durran.
Ha defektet kapnék, el sem kezdeném cserélni, amíg a terelés ki nem ér (mert felhívhatod az autópályakezelőt és kérhetsz terelést, ha pl. defekted van, kimennek és ott vannak, amíg nem végzel).
Telperien 2011.06.01. 11:12:20
A poén az, hogy barátomat azért büntették meg Ercsiben a rend éber őrei, mert lakott területen belül égett a ködfényszórója (50m-re a táblától befelé), pedig akkor vágni lehetett a ködöt és véletlenül bekapcsolva maradt. Azóta sem láttam senkit akit ezért a fakabátok megvágtak volna, hiába közlekedik mozgó fotonágyúként.
A félvak és cserébe a másikkal refiző majomcsoportról nem is mondok semmit, mert csak felhúzom magam.
Marcellusca 2011.06.01. 11:15:33
Akit meg egy kamion előzését követően még jobbról meg tudnak előzni, az adja vissza a jogsiját, mert valamit qrva sz@rul csinál!
Rock me Amadeus 2011.06.01. 11:16:32
Marcellusca 2011.06.01. 11:16:50
Fikk a Nick 2011.06.01. 11:36:26
1kutya 2011.06.01. 12:18:45
_B_ 2011.06.01. 12:19:27
mohopasi 2011.06.01. 13:35:05
Alikam 2011.06.01. 14:37:33
8Gbit 2011.06.01. 14:42:17
Megértem a posztírót. Viszonylag sokat megyek autópályán M1,M3,M7-sen főleg. Múltkor az M3-ason jöttem Pest felé és ki van írva,hogy "torlódás" a lehajtó előtt.Az torlódás egy baleset volt meg 2 óra döglődés.Ilyenkor kéne azt kiírni, hogy "Baleset történt, kérem hajtson le a pályáról az első kihajtón, majd az első lehetőségénél térjen vissza." Nem álltam volna 2 órát ott a pályán. A rendőrség sem volt vmi. aktív,h visszatereljen minket az 1km-re lévő lehajtóhoz. Úgy hívtam fel a Gödöllői rendőrkapitányságot,aki elmondta,hogy lassan megindul a forgalom ( majdnem 2 óra várakozás után... ...köszi). Szóval ezek szerint gondolkodjon az állampolgár és telefonáljon be és mondja meg a rendőrnek,h terelje le az autókat,hogy ne ott álljanak feleslegesen, mikor haladhatnának. Na erre mondom azt,hogy a Torlódás nem = Baleset!
Ha azt írja,h baleset megyek is le a pályáról azonnal.
kéne 1 nick 2011.06.01. 14:55:17
Szürkületben városban is kötelező.
A gyorshajtók ellen meg lehetne egy átlagsebességméréses megoldás (a pályadíj-befizetést ellenőrző kamerák kiszámolnák az adott rendszámú autó A és B (meg akár C) helyen való megjelenéséből az átlagsebességet, és ha több, mint a megengedett +25% (ez ugye közel 160 autópálya esetén), akkor automatikusan menne a büntetés.
Remélem, ezt mihamarabb bevezetik, mert túl sok a száguldozó idióta az utakon, akik miatt pont a 130 környéki sebességgel nem lehet igazán haladni, mert a külsőben mennek a kamionok, a száguldozó barom meg ott villog mögötted. Nem tudom, mit képzel, kimegyek a kamion 2 tengelye közé, amíg ő elmegy?
Arra persze van ideje, hogy amikor van hely, és kimegyek a külsőbe (úgy, hogy a 130-ból ne kelljen visszavennem), akkor elém álljon fékezgetni az állatja.
(Mondjuk volt, amikor voltam annyira tahó, hogy számítottam erre, és amint ő előzés után elindult előttem a külsőbe, én megint behúztam a belsőbe, és a következő kamionsor végéig megint jöhetett mögöttem. De általában nem szoktam ilyet csinálni.)
kéne 1 nick 2011.06.01. 14:56:06
Na ja, meg azt is, hogy tahókám, a fülhallgató 3000 Ft a mobiltelefonhoz. Nem telik rá?
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.06.01. 14:57:31
we 2011.06.01. 14:57:44
Azert en orulok az ilyeneknek is, hogy jobbrol elozni tilos, meg a leallosavon tartozkodni veszelyes.
Van ilyen is, hogy kosse be a biztonsagi ovet. Gondolom az is felesleges.
kéne 1 nick 2011.06.01. 14:58:07
(@Alikam:: Izé, ez nem neked szólt, fogalmam sincs, hogy hogy vezetsz, hanem úgy általánosságban.)
Tegnap az Andrássyról kanyarodott be egy mellékutcába úgy egy kocsi, hogy benne a 4 csaj közül mind a 4 mobilozott éppen.
A vezető is.
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.01. 15:03:19
DE nem állíthat be akármit, hanem amit a szabályok számára előírnak. Elég szigorú előírások vannak, gyakran fentről szólnak le... Máskor meg elég nehezen sikerül kideríteni, hogy hol és mi történt, és mit kellene kiírni.
Amúgy amennyire ismerem a mérnökségi életet, nem egy Vészhelyzet... szóval lehetne a jelenleginél jobban is csinálni a változtatható jelzésképű táblák állítgatását. Csak ugye a szabályok....
Mr. Waszabi 2011.06.01. 15:17:30
Reggie 2011.06.01. 15:27:14
Marcellusca 2011.06.01. 15:28:54
Jobbról nem előzünk! Ki is van írva. :D
Marcellusca 2011.06.01. 15:29:52
Reggie 2011.06.01. 15:33:36
911 Turbo 2011.06.01. 15:59:01
Fasz !!
Bisi 2011.06.01. 16:04:12
Csillagszemű Juhász 2011.06.01. 16:09:05
EMP 2011.06.01. 16:10:47
Reflexbol az ugrott be biztos vege lesz a savomnak es ott egy oszlopon all a tabla.
Fek, kb majdnem megalltam mire odaertem, csak hogy kideruljon egy fenyujsag eppen a pontos idot mutatja egyetlen fenyforraskent a tok sotet ejszakaban....
Kellemetlen helyzet volt, nyilvan en voltam a hulye, mert ugye kinek jutna eszebe oszlopot rakni egy megszuno sav folytatasakent. Mentsegemre legyen mondva hajnali ketto volt.
De kerdem en, ki a fsznak jutott eszebe a pontos idot kirakni a tablara? Ha eppen nincs jobb dolog, kapcsoljak le. Igy csak zavar.
SzaSza0909 2011.06.01. 16:12:30
Ilyen is van már szerencsére
Rong 2011.06.01. 16:16:33
KAMA3 2011.06.01. 16:16:36
Galván_Tivadar 2011.06.01. 16:17:58
"Az ÁAK saját, belföldi statisztikái szerint ha valaki a leállósávban áll, statisztikailag húsz percig marad életben."
EMP 2011.06.01. 16:18:41
A tobbseg felreertette szerintem. Lasd ketharmad :)
KAMA3 2011.06.01. 16:22:28
Bár a Margit híd felújításakor az M1-M7 bevezetőnél kiírták hogy felújítás miatt lezárva. Szóval néha ülnek ott értelmes emberek is.
Rong 2011.06.01. 16:23:10
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
...
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
Én ezt úgy értelmezem, hogy az előzés=visszamegyek elé. Biztos rosszul értelmezem.
algi 2011.06.01. 16:26:45
blah 2011.06.01. 16:35:52
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.06.01. 16:41:12
záporjózsi 2011.06.01. 16:58:10
"-fényszóró: tűző napsütésben nem sok értelme van, ha meg kell, akkor úgyis felkapcsolják, mert látni azért mindenki szeretne."
Az autópályák Magyarországon lakott területen kívül szoktak lenni és mint ilyeneken a tompi használata kötelező.
"-leállósávon állni veszélyes: ez az új látszatkampány, őszintén szólva nem értem, mert valószínűleg nem szórakozásból parkolnak ott az emberek."
- Csak megálltam pisilni - mondta a szomorú apuka, amikor megkérdezték, hogy mit csinált a leállósávban, ahol belegyógyult az alvó török kamionos az álló autójába és feltrancsírozta a családját.
"-sebességkorlátozás: oké, ez nem rossz, mert a gyorshajtókra átvált egy "gyorsan hajt" feliratra, csak az a gáz, hogy aki gyorsan hajt, az vagy siet, vagy mindig így megy, és szarik rá. Az meg a másik, hogy ha valaki nagyon gyorsan megy (150+) akkor átmegy a tábla alatt, mire az átvált."
Néha nem árt kiírni, pl. ha sűrűn vált az autóút és az autópálya.
@Bisi: Próbálkoznak itt is, csak az a vicc, amikor az utolsó lehajtó után írják ki, hogy baleset, útzár.
@Marcellusca: szokták azt is, egyre több helyen látom.
Reggie 2011.06.01. 16:58:48
"1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez
III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
titan 2011.06.01. 17:11:50
Reggie 2011.06.01. 17:19:54
záporjózsi 2011.06.01. 17:23:02
Reggie 2011.06.01. 17:26:00
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.06.01. 17:44:10
isti77 2011.06.01. 17:46:40
index.hu/kultur/media/2011/06/01/elhunyt_kremsier_edit_szerkeszto_rendezo/
Először is részvétem, nyugodjék békében. De könyörgöm, aki a kora vagy egészségi állapota miatt annyira lassan halad az autópályán, hogy egy kamion is megelőzi, nem kellene hagynia az egész autóvezetést, főleg autópályán, még mielőtt bekövetkezne az, ami sajnos itt meg is történt?
A cikkből elég egyértelműen lejön, hogy nem a kamion és a kisteherautó száguldozott, hanem ő ment olyan lassan, amire valószínűleg még a kisteherautó vezetője sem számított, ezért nem tudta időben kikerülni.
Bocs az off-ért.
Reggie 2011.06.01. 18:35:45
Marcellusca 2011.06.01. 18:42:36
Hurri Kán 2011.06.01. 18:49:21
Tényleg sajnálom, de ha valaki ennyire nyilvánvalóan alkalmatlan már a vezetésre, miért ül autóba?
kéne 1 nick 2011.06.01. 18:54:03
Anyád meg kurva. Épp hozzá mentem.
daniferi 2011.06.01. 18:59:20
D4D 2011.06.01. 20:18:57
911 Turbo 2011.06.01. 20:32:46
Fasz !
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.06.01. 20:54:01
Szilard Kigyo 2011.06.02. 01:57:49
Oszt a kodos, esos Angliaban meg Hollandiaban nyugodtan mehetsz nappal lampa nelkul, mert az minek megy az utra, aki nappali fenyben nem kepes eszlelni egy autot.
[mike] 2011.06.02. 02:15:29
kéne 1 nick 2011.06.02. 02:40:35
Igen, anyádnak épp az kellett.
De elég szűkös a szókincsed.
Lehet, hogy anyád az agyalágyult kislányának vagy buzi kisfiának csak ezt az egy szót tanította meg?
kéne 1 nick 2011.06.02. 02:42:51
Hát Hollandia nem épp ködös meg esős.
Sőt, elárulom - de el ne mondd senkinek! -, mióta füstszűrőket szereltek a gyárkéményekre úgy 40 éve, Anglia sem.
Reggie 2011.06.02. 03:13:14
kéne 1 nick 2011.06.02. 03:18:50
Ma már nem.
Illetve hát mihez képest?
Magyarországhoz képest az, Írországhoz képest szinte sivatagos.
Régebben azért volt esős meg ködös, mert a koromszemcsék megkötötték a vízpárát.
(Még régebben meg azért, mert volt az 1300-as évektől egy mini jégkorszak (Nyugat-)Európában, és mire véget ért, pont beütött az iparosítás pl. Angliában. Nálunk annyira nem.)
Reggie 2011.06.02. 03:39:01
Szilard Kigyo 2011.06.02. 04:08:23
Nyilvan vilagitani kell delben esz nelkul.
911 Turbo 2011.06.02. 07:57:19
Fasz !
Rong 2011.06.02. 08:10:51
kéne 1 nick 2011.06.02. 12:19:26
Hollandia körbe van véve tengerrel?
Ne bassz, Belgiumot meg Németországot elnyelte tegnap óta a tenger?
Vagy a Holland-Antillákra gondolsz?
Mellesleg világítani nem árt, mert hamarabb észre lehet venni a kivilágított járművet. Nappal is.
kéne 1 nick 2011.06.02. 12:20:57
Ja, hogy a nevedet hajtogatod folyamatosan?
Nem rossz név, csak felénk szokatlan.
De gondolom, nálatok a család több tagját is így hívják.
911 Turbo 2011.06.02. 13:16:30
Pöcs !
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.06.02. 14:58:03
Peldaul hatad mogul suto nap eseten nagyon sokat segit. Szurke auto eseten detto.
Nagyon jol jon, hogy a bal savban kozlekedorol meg tudod mondani, hogy veled szemben kozlekedik, vagy eppen elozi a sort, es veled azonos iranyba halad. Bizony egy 100+ meteren mar nagyon nem egyertelmu. Ha szemben jon veled segit megallapitani a sebesseget/tavolsagat.
Szamtalan esetet tudnek sorolni, amikor nem lattam rendesen az autostarsat nappal, mert nem volt kivilagitva (neha meg nem is vettem eszre idoben). Szerintem a tompitottat mindig, mindenhol hasznalni kene.
Szilard Kigyo 2011.06.02. 15:43:48
A masik dolog:kiszamolta mar valaki, hogy mondjuk 0.1 liter tobbletfogyasztas/100 km eseten 2000000 auto eseten mennyivel tobb egestermek kerul a levegobe, a nagy kornyezetvedelem jegyeben? Es azt, hogy a gyakoribb izzo- es akkumulatorcserevel mennyi extra hulladek termelodik evente? Vagy mindez nem szamit, foleg Mo-n, foleg valsag idejen, mert jobban oda kellene figyelni az uton?
Szilard Kigyo 2011.06.02. 15:54:23
Reggie 2011.06.02. 16:38:47
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 22:20:15
Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:12:47
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 23:28:03
a motoroknal mar regen bevezettek
a kocsiknal is sok orszagban kotelezo mar regen
Marynek 8 eves Ponmtiac Grand AM-je van de mar ebben is van jelzofeny, ami automatikusan bekapcsol ahogy sebessegbe teszed a gepet
ertem en , hogy te sas szemu vagy es mindent latsz mindig, ez nagyon szep is, csak regen bizonyitott teny, hogy kozlekedesbiztonsagi szempontbol erdemes hasznalni/ remelhetoen kotelezo/ a tompitottat
lehet ellene rivakolni, mint a biztonsagi ov ellen, de a tenyek makacs dolgok
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 23:29:32
Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:44:31
Meg ne magyarazd mar egyebkent, hogy Mo-n aranyosan kevesebb baleset van a lampa miatt, mint mondjuk Hollandiaban, vagy Angliaban, vagy Nemetorszagban. Nem a lampa fogja csokkenteni a balesetek szamat, hanem ha normalis vezetesi moral lesz, normalis utak, egyenlo elbiralas, normalis, nem rejtozkodo, penzbeszedo rendorseg.
Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:54:18
Egy idoben voltak olyan kutatasok, is, amik kihoztak, hogy a cigi nem karos, sot jo a megfazas ellen, mert melegiti a torkot es a tudot. Es erdekes modon, dohanygyarak finansziroztak.
A biztonsagi ovet meg kar volt idehoznod, egyreszt nem agaltam ellene, masreszt nem egy kategotria. Nincs olyan orszag a fejlett vilagban, ahol ne lenne kotelezo, ellenben sok komolyabb orszagban elvannak a nappali vilagitas nelkul is egesz jol.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.03. 00:07:23
pitianer problemanak tartom az ugy energia-koltseg ol;dalarol torteno megkozeliteset
ennyi
tolem leszarhatod Mary kocsijat, tegnap egy siraly is megtette, megsem haragudtam ra
azt nem ertem milyen geppel dontetikjuk el, hogy vakok-e vagyunk:)
ugy tudom a tompitott itt sem kotelezo az autopalyan
ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod
a gond sokkal tobbszor az, hogy latszodnod kell
latni bazmeg mindenki lat
megyek a forgalomban, mindenki vilagit, mindenkit laTOk
en nem azert kapcsolom fel sokszor, hogy lassak, hanem hogy latszodjak, az altalad vakoknak nevezetteknek
termeszetesen latni is akarok, de ha csak latni akarok, nem nappal kapcsolom fe
haggyuk
meddo vita
gondolom sotetzold vagy
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.03. 00:09:26
Szilard Kigyo 2011.06.03. 00:26:51
Reggie 2011.06.03. 04:13:27
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.06.03. 11:57:50
cso zsi 2011.06.03. 12:18:26
Pl. szürke, vagy zöld népautó egy fehér kamion előtt. Ezek jönnek szemből, fasorral szegélyezett úton. Ha a személyautó nincs kivilágítva, csak 50-100 méterről fogod észrevenni, ami 90-100-as tempónál édeskevés.
Út fölötti kijelzők.
Általában jól szokott jönni a valós infó. Balesetnél volt, hogy jól jött, volt, hogy még ki volt írva, amikor nyoma sem volt az esetnek.
De a mindent űberelő az pár hete volt az északi M0-áson, valahol Pécel, és az M3-as között. Ki volt írva pár helység/kijáró távolsága, percben. Csak épp Budakalászt 8 percre, (azt hiszem) a 2-es utat 12 percre, az M3-at 14-re írta, holott az volt hozzám legközelebb.
Szilard Kigyo 2011.06.04. 04:42:49
Szilard Kigyo 2011.06.04. 04:47:59
Ertem, eddig is ertettem, hogy ez a puder hozza. Deli verofenyben nagy szukseg van am ra, hogy vilagitsanak a szembejovok, hogy te eszre meltoztasd oket venni az uton. Biztos a nemetek, hollandok, angolok, amerikaiak a hulyek, Mo meg a skandinav orszagoknal is kevesebb napfennyel
rendelkezo orszag, ezert kell vilagitani nyaron, delben is
"Pl. szürke, vagy zöld népautó egy fehér kamion előtt. Ezek jönnek szemből, fasorral szegélyezett úton. Ha a személyautó nincs kivilágítva, csak 50-100 méterről fogod észrevenni, ami 90-100-as tempónál édeskevés. "
Uristen, ezek jonnek szembol, a sajat savjukban, te meg a tiedben. Mi lesz most?
cso zsi 2011.06.04. 09:08:53
Az USA-ban a nappali menetfény vagy 40 éve működik a kocsikon. Európában valóban csak a skandináv országokban volt alapállapot a gyújtásra induló világítás. Ugyanakkor a nappali menetfénnyel régóta kísérleteznek, és amióta a led-es, energiatakarékos világítótestek teret nyertek, azóta épp a német autókban kerültek beüzemelésre.
Gyárilag.
Addig is kívánok neked a 31-es úton előzést végrehajtó, kivilágítatlan zöld Suzukit.
HakapesziM 2011.06.04. 10:17:02
Szilard Kigyo 2011.06.04. 19:37:04
Kedves felmenoidet sotetezgesd, a hangnemet nyugodtan tartogasd a csaladnak. En sem minositettelek teged. Azert mert valaki nem ert egyet veled, nem feltetlenul sotet, hanem mas tapasztalata van. En pl Angliaban vezetek nem is keveset, nem is tegnap kezdtem, es szerintem sokkal normalisabb, hogy nappal nem vilagitanak feleslegesen, csak a motorokat, hogy azok kitunjenek. Fasorral szegelyezett ut is van itt epp eleg, de nem a lampa elozi meg a balesetet nappal. Esetleg probald ki, azutan vauvau a magas lorol. Comprende?
Szilard Kigyo 2011.06.04. 19:43:52
cso zsi 2011.06.04. 20:12:59
Azt hiszem olvasási és szövegértelmezési gondjaid vannak.
@hagyma: ezt írta "ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod"
Tehát világítanak.
Adott némi ajánlást is:
"a gond sokkal tobbszor az, hogy latszodnod kell
latni bazmeg mindenki lat
megyek a forgalomban, mindenki vilagit, mindenkit laTOk
en nem azert kapcsolom fel sokszor, hogy lassak, hanem hogy latszodjak, az altalad vakoknak nevezetteknek
termeszetesen latni is akarok, de ha csak latni akarok, nem nappal kapcsolom fe
haggyuk
meddo vita
gondolom sotetzold vagy "
A magas paciról beszélgethetünk, csak ne akkor, ha az életkorod esetleg meg sem közelíti a vezetői engedélyem korát.
Ami nem csak díszként áll a vitrinben, mert napi használatban van úgy 32 éve.
Épp, hogy vezettem a nem kötelező világítású német utakon is, de hazánkban is igen sokan vannak, akik úgy gondolják, feleslegesen ég a világítás. A nappali menetfény viszont leszarja, hogy kötelező, vagy sem, mert a gyújtástól kapcsol be, nem a vezetőtől. 2011-ben eladni új autót Európában nem lehet nélküle.
Angliában is van némi múltja a dolognak: en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
Szilard Kigyo 2011.06.04. 20:19:25
ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod...stb stb by Hagyma 00:07:23
Ha az uton is ennyire nem latsz, vagy ennyire szelektiven figyelsz, akkor tenyleg jobb ha vitrinbe teszed a jogsidat, sajatod es masok erdekeben. Meg hat ugye az a magas paci, meg a szovegertes...meg az eletkorral peldalozas es az alapjan megiteles...ehh
cso zsi 2011.06.04. 21:09:14
Ez meg itt egy 1976-os amcsi járgány: www.dragtimes.com/images/11133-1976-Ford-Torino.jpg
A szelektív a nálad nagyon megy, ahogy elnézem. De hagyjuk azt a témát. Még jó, hogy ritkán fogunk szembetalálkozni. Sajnos itthon azért van elég "sötétautó" hívő. Mert nem fogják fel, hogy nem látszanak.
A piros, és a narancssárga színű autó majdnem minden időjárási körülmény mellett látható nappal. Kivéve, ha naplemente van mögötte. Az összes többinek ellensége a borús, a havas, az árnyas zöld, az útburkolat hasonlósága.
Tudod, itthon négy évszak van. Brisbaneban meg azt sem tudják, mire kellene a téli gumi.
Az elvakítás, és a láthatóság között van némi különbség. Amint a fentebb idézett cikkben olvashattad, Angliában a tompítottól kisebb teljesítményű nappali menetfényről csevegtek. Az EU-ban sincs másképp.
Egy jól beállított tompított sem vakít.
Szilard Kigyo 2011.06.04. 21:21:48
"A piros, és a narancssárga színű autó majdnem minden időjárási körülmény mellett látható nappal. Kivéve, ha naplemente van mögötte. Az összes többinek ellensége a borús, a havas, az árnyas zöld, az útburkolat hasonlósága.
Tudod, itthon négy évszak van. Brisbaneban meg azt sem tudják, mire kellene a téli gumi. "
Komolyan mondom, hogy elmesz te a kis faszomba. Angliaban szted nincs az uton narancs/piros auto naplementekor? Meg itt nincs szurke kocsi, mert nem kell nappal vilagitani? Miert nem lehet megerteni baszod, hogy van mas rendszer is, ami mukodokepes, nem csak az esznelkuli vilagitas nappali fenyben.
Meg a szokasos, Svedorszag mar volt, most jon Ausztralia a peldalozasokkal. De ha mar Ausztralia, ott kell vilagitani nappal, vagy tul korlatoltak azok is?
De tok mindegy latom, hogy nem lehet veled ertelmesen beszelgetni. Aki a nyilvanvalo tevedeset egy ilyen kis dologban sem hajlando beismerni, mint te, arra ra kell hagyni. Nem muszaj valaszolnod, hidd csak azt hogy te tevedhetetlen vagy, meg ha tevedsz is. Remelem az uton normalisabb vagy.Vegeztem.
cso zsi 2011.06.04. 22:48:51
Mindennek ellenére, azon ausztrál autóvezetők, akik mellett utas voltam, szó nélkül felkapcsolták a világítást, Brisbanetől Sydneyig.
Ha majd megfigyeled, amikor kinézel az első szélvédőn néha, észreveheted a különbséget a kivilágított, és a kivilágítatlan jármű észlelhetősége között.
daniferi 2011.06.04. 22:50:23
Szilard Kigyo 2011.06.05. 00:21:39
"Mindennek ellenére, azon ausztrál autóvezetők, akik mellett utas voltam, szó nélkül felkapcsolták a világítást, Brisbanetől Sydneyig." Ugye nem voltunk ott, nem tudjuk pontosan mennyi ausztral sofor kocsijaban ultel. Azt sem, hogy a forgalom tobbi resztvevoje milyen aranyban kapcsolta fel nappal a lampat. Bar Angliabol kiindulva gyanitom, h igen elenyeszo lehetett.
"Ha majd megfigyeled, amikor kinézel az első szélvédőn néha, észreveheted a különbséget a kivilágított, és a kivilágítatlan jármű észlelhetősége között. " Ez meg megint a szokasos szemelyeskedes. Mindazzal egyutt nem tudom hogy kovetkezik abbol, h valaki nem vilagit nappal, mert nem kotelezo, hogyan kovetkezik, h a szelvedon sem nez ki. Irtam mar masnak, de leirom neked is: egy autopalyan miert fontos, hogy hamarabb eszrevedd a szembejovoket, mert ki vannak vilagitva napfenyben? Azt meg ne akard beadni, hogy a veled azonos iranyba menoket csak akkor eszleled idoben, ha vilagit a hatso tompitott, mert akkor nyugodtan tedd le a jogsidat. Foutakon meg nincs sok olyan hosszu egyenes szakasz, hogy a lampa szamitson is valamit, tehat legtobbszor a kanyar takarasabol, sokszor kevesebb mint 100 meterrol eszleled a szembejovoket, tehat itt nem szamit a lampa nappal, ha pedig hosszabb egyenes szakasz ven, akkor mar beljebb vagy, mintha kanyarbol erkezne a szembejovo, tehat ha kanyargos uton eleg a 100 meter, akkor az annal hosszabb egyenes szakaszokon sem a lampa fog megmenteni nappal.
Bocs hogy ilyen korulmenyesre sikerult, de remelem ertheto.
Szilard Kigyo 2011.06.05. 00:25:48
daniferi 2011.06.05. 01:26:21
cso zsi 2011.06.05. 08:50:58
Autópályán viszonylag ritka a szembejövő, aki veszélyforrás lehet. (Kishazánkban az utóbbi időben volt pár. biztos Angliából jöttek.)
Az meg igen mókás, ha szerinted 100 méterenként van egy kanyar az úton.
Épp az ausztrál road rules-ben le is vagyon írva (igen, csak estére, és korlátozott látási viszonyokra vonatkozik, mert akkor kötelező világítani), hogy 200 méterre szembejövő, vagy 200 méterre utolért autó esetén vedd le a távfényt tompítottra.
De kishazánkban is akadnak olyan utak, ahol szembeforgalom, és kilométeres egyenes, vagy elnyújtott ívű kanyar van.
Vagy szerinted te képes vagy 90-nel haladó autóval egy 70-nel haladót 100 méteren megelőzni? Ideális körülmények között ez nem lehetetlen, hiszen a 70-nel haladó az 19,4 métert halad másodpercenként, a 90-nel haladó az 25-öt. Ez 4 másodperc alatt ~80, és 100 méter. Ott van még a két gépjármű hossza, és a követési távolság, ami előzés esetén csökkenthető. Ha 90-nel ráesel az előtted haladóra, majd látod, hogy nincs szembejövő, akkor az előzést végre tudod hajtani úgy 110-120 méteren. Ennél jóval hosszabb utat kell belátnod, hogy biztonságosan előzhess.
A 100 méterenként kanyargó utak esetében libasorban haladó járműveket látnánk mindenhol.
Az IFA sebességével.
Szilard Kigyo 2011.06.05. 10:19:36
"De kishazánkban is akadnak olyan utak, ahol szembeforgalom, és kilométeres egyenes, vagy elnyújtott ívű kanyar van. " Mondtam olyat, hogy nem akadnak? Te az elnyujtott ivu kanyart, vagy a kilometeres egyenest nem latod be jo latasi viszonyok kozott nappal, ha nem vilagit a szembejovo? Ez szvsz pont engem tamaszt ala.
Meg az elozesrol irkalsz. Ki beszelt errol rajtad kivul?Hogy jon ez ide?Hol irtam h 100 meterenkent kanyarodik minden ut? Legy szives arra reagalni, amit irtam. Vagy veled tenyleg soha nem fordult elo, hogy egy kanyart 100 meterre lattal be, es jottek szemben?Meg te ilyen helyeken is elozol?
De egyebkent mindegy, te vilagits verofenyben is, en meg orulok, hogy nekem nem kell, csak ha szukseges, es masok is igy tesznek korulottem.
cso zsi 2011.06.05. 11:45:33
Na, mit gondolsz?
Hogy, hogy nem, az a francos fény még mindig gyorsabb, mint a lamboferrariporscheódibéjemvé.
Amennyiben az 1000-es Suzukiban a szélsőben poroszkálsz 100-zal, ne gyújts lámpát, bár még így is 20-szal gyorsabb lehetsz a szabályosan közlekedő 3,5t+-tól. Tehát előzésképes vagy.
Csak épp az acélszürke Audi, amelyik 130-cal jön, képes téged is megelőzni. Az előzés feltételei közé tartozik az is, hogy meggyőződsz arról, nem kezdtek-e téged is előzni. Belepislogsz a tükörbe. Mit látsz, és milyen messziről?
80km/h-5s-110m
100km/h-5s-138,5m
130km/h-5s-180m
160km/h-5s-222m
180km/h-5s-250m (ha netán az ódi mégiscsak többel jönne, vagy a német autópályák nem korlátozott szakaszán hajt)
Ez utóbbi 20 másodperc alatt tesz meg egy kilométert.
A nem kivilágított autónak nehezebben méred fel a sebességét, mint a kivilágítottét. A fényt már 500 méterről is látod, a nem kivilágított járművet 2-300-ról, ha megcsillan rajta a napfény.
Az véletlenül nem Angliában van, hogy kivilágítottak néhány autópályaszakaszt, mert az olcsóbb, mint a karambolok anyagi kára? Csak nem az autóvezetők helyett döntöttek úgy, hogy jobb a békesség, mert azok nem képesek megítélni, hogy mikor gyújtsanak lámpát? (Napnyugtától-napkeltéig van az angol szabályozásban)
Vagy egyszerűen elfelejtették, mint a hazai útjainkon a ködzárófényt leoltani a népek.
Szilard Kigyo 2011.06.05. 17:05:52
Mindegy, hagyjuk. En vagyok a hulye, hogy ujra belementem a mindent felreertesedbe, kiforgatasodba, mikor mar egyszer rad hagytam. Vezetek Mo-n is,mikor ott vagyok, kocsival is mentem mar haza, szoval tudom mirol beszelek. Most is azt mondom, hogy nem kellene ugy tenni, mintha Mo az eszaki sarkkoron lenne meg juniusban is, a legnagyobb hohullam es a legtobb napfeny idejen. Mar mondtam: te vilagitsal orokke, cserelgessed az izzoidat evente, az akkumulatorodat ketevente, tankolj tobbet, en meg felkapcsolom a lampat, mikor szukseges, es sporolok ezzel is, ahogy a tobbi angol, nagy resze, meg a tobbi, Mo-nal gazdagabb orszag soforje, ahol nem kell jo latasi viszonyok kozt nappal vilagitani. De hat a magyar soforok ezt is megengedhetik maguknak, nem ugy mint a csoro angolok vagy amcsik.Es meg boldogok is hozza. Na minden jot.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.06.05. 17:12:54
cso zsi 2011.06.05. 19:49:45
Aranyérmes duma volt.
Tehát fingod nincs arról, hogy mivel "spórolsz".
Az eredeti Tungsram izzókat nem kellett évente cserélni, azok belesárgultak a működésbe. Az akkumulátorokat miért is kéne kétévente cserélni, ha menet közben világít a lámpám? Lovaskocsit hajtasz, vagy láttál már autót is? Az akksi főként az indítózáshoz kell, ritkán a parkolófényhez, és leginkább a központi zár/riasztó táplálásához, amennyiben van az autóban. Menet közben a generátor táplálja az elektromos eszközöket. A mi időjárási körülményeink mellett 3 évenként javasolt az akksicsere, de 5-6 évet bírnak, ha nem fagytak szét a csillaggarázsban.
100 kilométeren 2 deci üzemanyag még az "ötezeré" tankolósoknak sem érvágás.
Főleg úgy, hogy a klíma használata átlagosan bármely méretű autó esetében +1 liter fogyasztást jelent a megszokotthoz képest.
A klíma kikapcsolása a "hatodik sebesség" egynémely kisautóban, mert drasztikus teljesítménykülönbség van a két állapot között. Gondolom, Angliában a klímát is ritkán kell használni.
Mifelénk meg télen is jó szolgálatot tesz, hiszen a szélvédő, és az ablakok páramentessége az egyik feltétele a jó kilátásnak.
apk 2011.06.06. 09:29:43
Csak két dolog:
Sajnos a leálló sávon sokszor tényleg "szórakozásból" ácsorognak (frankón pisi, piknik, pelus csere, ...) és hajmeresztő módon.
Ezek a változtatható jelzésképű táblák (VJT), mint minden elektronikai kütyü el tudnak romlani. Na ilyenkor nem lehet semmit kiírni rájuk.
Szilard Kigyo 2011.06.06. 11:50:03
Foleg, hogy a Tungsram izzokat megint te hoztad fel, tehat magaddal vitatkozol, es vegul igazad lett.
"Az akksi főként az indítózáshoz kell, ritkán a parkolófényhez, és leginkább a központi zár/riasztó táplálásához, amennyiben van az autóban. Menet közben a generátor táplálja az elektromos eszközöket. "
Szakikam, majd kerdezd meg az ausztral barataidat, hogy miert az a neve az akksinak, hogy SLI(starting, LIGHTING, ignition) battery.A generator az akksit tolti, ha jar a motor, nem pedig az elektromos eszkozoket taplalja. Ezert tudsz vilagitani akkor is, ha nem jar a motor.
Komolyan nem ertem, hogy minek vitatkozom veled, nyugodtan szogre akaszthatod a 32 eves jogsidat, annyira fogalmatlan vagy.