Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mire valók a kijelzők?

2011.06.01. 08:28 :: Don Blasius

Mostanra viszonylag jól el lett látva kis hazánk autópályákkal. Az hogy mennyire (nem) nőttünk fel használatukhoz, már jó pár bejegyzés témája volt. SomiTomi levele ezúttal az egyre több helyre telepített kijelzőkkel foglalkozik. Nagyon hasznosak lehetnének elvileg, én már azért párszor láttam, hogy kiírták a torlódás veszélyét és helyét, de az M0-áson is jelzik a várható eljutási időt az egyes csomópontokig. Jó lenne, ha ez jobban elterjedne és nemcsak általánosságokat kellene rajtuk olvasni, mert ahogy a levélből is kiderül, időnként nem reagál időben az autópálya-kezelő.

Gondolom mindenki észrevette, hogy az autópálya fölött hosszú idővel ezelőtt megjelentek ezek a fényújságok, amikre aztán mindenfélét kiírtak, jobbára különböző szabályokra figyelmeztetnek, de úgy látszik, ennyi idő alatt az autópályások nem jöttek rá ezeknek az értelmes felhasználására. Egyébként se nagyon értem, mire jó, hogy kiírják, hogy (mondjuk) "jobbról előzni tilos" mert aki jobbról előz, az vagy azért csinálja, mert szarik a szabályra, vagy meg mert egy 89-cel menő Senna beállt a belső sávba. Egyébként meg pont a jobbról előzés olyan, hogy én abból nem láttam olyan sokat, lehet, hogy a baleseti statisztikákban úgy néz ki, hogy az emberek agyba-főbe jobbról előznek, mert sok baleset van belőle, de ez inkább azért van, mert könnyen lesz belőle baleset (lásd valaki megelőz egy kamiont, és menne vissza a külsőbe, amikor ott felbukkan 160-nal egy Fittipaldi).

 

 De a többihez is van mit mondanom:

-fényszóró: tűző napsütésben nem sok értelme van, ha meg kell, akkor úgyis felkapcsolják, mert látni azért mindenki szeretne.

-követési távolság: na ez az, amit szinte senki nem tart be, ha nagyobb a forgalom. ez nem helyes, de így van.

-leállósávon állni veszélyes: ez az új látszatkampány, őszintén szólva nem értem, mert valószínűleg nem szórakozásból parkolnak ott az emberek.

-sebességkorlátozás: oké, ez nem rossz, mert a gyorshajtókra átvált egy "gyorsan hajt" feliratra, csak az a gáz, hogy aki gyorsan hajt, az vagy siet, vagy mindig így megy, és szarik rá. Az meg a másik, hogy ha valaki nagyon gyorsan megy  (150+) akkor átmegy a tábla alatt, mire az átvált.

Ezenkívül az összeshez mondanám, hogy egy felirat nem fogja megváltani a világot, és ez így egy kicsit a rendőrség alkalmatlanságát bizonyítja, mert ha ott lennének, és végigbüntetnének mindenkit aki gyorsan hajt/jobbról előz/nem kapcsolja be az övet/nem kapcsolja be a fényszórót (ill. ezek tetszőleges kombinációja), akkor nem kéne ezeket kiírni.

Az meg külön röhejes, hogy amikor haszna is lenne (dugó), akkor "valami nem működik". Oké, általában kiírják, hogy "torlódás", de ez jelentheti azt is, hogy lelassul a forgalom, meg azt is, hogy óránként tíz métert fogsz haladni. És néha ki se írják, erre szép példa sztorim van, ehhez először egy kis helyismeret: Az M6-os bekötésénél (az M7-M1 felé) ugye ott van a nagytététényi felhajtó, majd pár száz méterre a diósdi lehajtó, a kettő közt egy ilyen fényújság.

Egyszer jöttünk fel Nagytéténynél, látjuk, hogy állnak a kamionok, a fényújságon semmi infó (ki van kapcsolva), azt hittük (mert már volt olyan), hogy a kamionok beálltak, mert valamelyik nem bírt fölmenni a dombra, ezért besoroltunk. Hát nem, az M7-es előtt kb egy kilométerrel állt egy lerobbant kamion, azt a távot majd egy óra alatt tettük meg. És az autópálya-kezelő biztos, hogy tudott róla, mert ott volt egy útellenőrző autó, meg a Diósd utáni domb tetején ott volt egy terelőtábla, hogy útszűkület (mindezt ott, ahol már semmi menekülőút). 

Kérdem én: miért nem írták ki arra a fényújságra, hogy ekkora sor van? Mert ha kiírják, akkor a sok Prost gyorsan elmegy a diósdi lehajtón, és aztán a 7-esen elmegy Érdig, vagy mittudomén, ott az M6-os, a 6-os is, választhat. És (oké, éssel nem kezdünk mondatot) ez nem csak nekünk lett volna jó hanem a többieknek is, mert nem nő a dugó még velünk is. Ennyi lenne, jöhetnek a "hülye posztíró"k, már várom őket.

124 komment

Címkék: közlekedés autópálya dugó útlezárás tábla gyorshajtás előzés útfelújítás követési távolság fényszóró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marcellusca 2011.06.01. 11:16:50

@theutat villám: Az ilyeneknek úgyis felesleges kiírni, mert úgysem látja. :)

Fikk a Nick 2011.06.01. 11:36:26

Ezekben az a szép. hogy sokszor a lehajtó UTÁN van kirakva a fényújság, rajta felirat: TORLÓDÁS. Mire észreveszed, túlmentél a lehajtón. és állhatsz a dugóban. Kiváló példa erre a régi M0 az M5 előtt.

1kutya 2011.06.01. 12:18:45

tavaly, mikor csinálták a Mezőkövesdi lehajtót, akkor már Polgárnál ki volt írva, hogy (Mezőkövesdi csomópont lezárva, kérem használja a ... lehajtót" vagy valami hasonló. tehát használják rendeltetésszerűen is, csak gondolom ritkán...

_B_ 2011.06.01. 12:19:27

@Marcellusca: Te súlyosan retardált...aki nem vág be 1 kocsihosszal a kamion elé az balfasz ugye?

mohopasi 2011.06.01. 13:35:05

Hát ez van. Az új rendszereket nem csak a közlekedőknek kell megtanulni :) Amúgy ha hasznosat írnak ki oké, ha nem írnak ki semmit elfogadom, ha szabályokra hívják fel a figyelmet oké. Félreinfó meg nincs kiírva, úgyhogy szerintem kb rendben van a dolog.

Alikam 2011.06.01. 14:37:33

Meg azt is ki kéne írni, hogy "Bugrisok, irányjelző használata kötelező..."

8Gbit 2011.06.01. 14:42:17

Sziasztok!

Megértem a posztírót. Viszonylag sokat megyek autópályán M1,M3,M7-sen főleg. Múltkor az M3-ason jöttem Pest felé és ki van írva,hogy "torlódás" a lehajtó előtt.Az torlódás egy baleset volt meg 2 óra döglődés.Ilyenkor kéne azt kiírni, hogy "Baleset történt, kérem hajtson le a pályáról az első kihajtón, majd az első lehetőségénél térjen vissza." Nem álltam volna 2 órát ott a pályán. A rendőrség sem volt vmi. aktív,h visszatereljen minket az 1km-re lévő lehajtóhoz. Úgy hívtam fel a Gödöllői rendőrkapitányságot,aki elmondta,hogy lassan megindul a forgalom ( majdnem 2 óra várakozás után... ...köszi). Szóval ezek szerint gondolkodjon az állampolgár és telefonáljon be és mondja meg a rendőrnek,h terelje le az autókat,hogy ne ott álljanak feleslegesen, mikor haladhatnának. Na erre mondom azt,hogy a Torlódás nem = Baleset!
Ha azt írja,h baleset megyek is le a pályáról azonnal.

kéne 1 nick 2011.06.01. 14:55:17

@efhábé:
Szürkületben városban is kötelező.

A gyorshajtók ellen meg lehetne egy átlagsebességméréses megoldás (a pályadíj-befizetést ellenőrző kamerák kiszámolnák az adott rendszámú autó A és B (meg akár C) helyen való megjelenéséből az átlagsebességet, és ha több, mint a megengedett +25% (ez ugye közel 160 autópálya esetén), akkor automatikusan menne a büntetés.
Remélem, ezt mihamarabb bevezetik, mert túl sok a száguldozó idióta az utakon, akik miatt pont a 130 környéki sebességgel nem lehet igazán haladni, mert a külsőben mennek a kamionok, a száguldozó barom meg ott villog mögötted. Nem tudom, mit képzel, kimegyek a kamion 2 tengelye közé, amíg ő elmegy?

Arra persze van ideje, hogy amikor van hely, és kimegyek a külsőbe (úgy, hogy a 130-ból ne kelljen visszavennem), akkor elém álljon fékezgetni az állatja.

(Mondjuk volt, amikor voltam annyira tahó, hogy számítottam erre, és amint ő előzés után elindult előttem a külsőbe, én megint behúztam a belsőbe, és a következő kamionsor végéig megint jöhetett mögöttem. De általában nem szoktam ilyet csinálni.)

kéne 1 nick 2011.06.01. 14:56:06

@Alikam:
Na ja, meg azt is, hogy tahókám, a fülhallgató 3000 Ft a mobiltelefonhoz. Nem telik rá?

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.06.01. 14:57:31

@Marcellusca: Miért? Előzöd balról a kamiont, de amikor visszamennél, akkorra már a kamion előtt van valaki, aki közben ugyanazt a kamiont jobbról megelőzte, és ezt Te a kamiontól ugye nem láttad, és nem számítasz rá hogy ott lesz.

we 2011.06.01. 14:57:44

Ezen az alapon a kresztablak 99%-a felesleges. Valaki vagy tudja, vagy sz*rik ra.

Azert en orulok az ilyeneknek is, hogy jobbrol elozni tilos, meg a leallosavon tartozkodni veszelyes.

Van ilyen is, hogy kosse be a biztonsagi ovet. Gondolom az is felesleges.

kéne 1 nick 2011.06.01. 14:58:07

@kéne 1 nick:
(@Alikam:: Izé, ez nem neked szólt, fogalmam sincs, hogy hogy vezetsz, hanem úgy általánosságban.)

Tegnap az Andrássyról kanyarodott be egy mellékutcába úgy egy kocsi, hogy benne a 4 csaj közül mind a 4 mobilozott éppen.
A vezető is.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.01. 15:03:19

Ez úgy megy, hogy a mérnökségen az operátor választhat 400-féle előre gyártott minta közül. Továbbá csinálhat sajátot is ("Szeretlek, Mari!").
DE nem állíthat be akármit, hanem amit a szabályok számára előírnak. Elég szigorú előírások vannak, gyakran fentről szólnak le... Máskor meg elég nehezen sikerül kideríteni, hogy hol és mi történt, és mit kellene kiírni.
Amúgy amennyire ismerem a mérnökségi életet, nem egy Vészhelyzet... szóval lehetne a jelenleginél jobban is csinálni a változtatható jelzésképű táblák állítgatását. Csak ugye a szabályok....

Mr. Waszabi 2011.06.01. 15:17:30

Ha már itt tartunk. Én azt nem értettem, hogy torlódás/baleset esetén méirt nem írják ki, hogy hol történt? Miért a rádióból kell megtudnia a sorban várakozóknak 1-2 óra szívás után, hogy mire számíthatnak?

Reggie 2011.06.01. 15:27:14

@Rock me Amadeus: Elozes az, ha elhaladsz egy veled egy iranyba halado jarmu mellett.

Marcellusca 2011.06.01. 15:28:54

@Yooha: He? :)
Jobbról nem előzünk! Ki is van írva. :D

Marcellusca 2011.06.01. 15:29:52

@Reggie: Ne keverd már lécci az előzést és az elhaladást!

Reggie 2011.06.01. 15:33:36

@Marcellusca: Nem keverem, ez van a KRESZ-ben. Javaslom olvasd el ujra, ezek szerint radfer.

Bisi 2011.06.01. 16:04:12

Végre vki felhozta ezt a témát. Németországban 2 dologra használják. Sebességkorlátozásra ha valami indokolja, vagy hasznos információ (pl. dugó) közlésére. Nálunk sajnos nem így van. Nem kevés pénzből kiépítették, és általában a közlekedők számára teljesen haszontalan szövegeket írnak ki magyarul, angolul és németül amit néha el is rontanak. pl. Abstand halten helyett hosszú hónapokig valami más hülyeséget írtak ki. Az új szabályok kiírása viszont nem hülyeség pl. tgk előzési tilalom. De a leghasznosabb funkció az lenne, ha a balesetekről, torlódásokról írnának ki infókat, hogy esetleg le tudnál hajtani az előző lehajtónál vagy tudnád, hogy plusz fél óra a dugó vagy plusz 2 óra. De sajnos ez Magyarország, a pénzt beszedik tőled, de a szolgáltatás már nem érdekli őket.

Csillagszemű Juhász 2011.06.01. 16:09:05

A 3 sávos M7-en sokan a középső sávban mennek 100-zal. Ha kivan írva, hogy "jobbra tarts", ha nincs. Azt ha villogok, mert 130-cal szeretnék haladni, de a belsőben jönnek, mint a barom, akkor még mutogat a gyökér, hogy van belső sáv. Ha 5 sávos lenne az autópálya, akkor is csak a legbelsőt hagynák szabadon?

EMP 2011.06.01. 16:10:47

Horvat autopalyan hajnali ketto fele a tok ures uton egyszercsak meglattam valami vilagit a savom folott par szaz meterre elottem.
Reflexbol az ugrott be biztos vege lesz a savomnak es ott egy oszlopon all a tabla.
Fek, kb majdnem megalltam mire odaertem, csak hogy kideruljon egy fenyujsag eppen a pontos idot mutatja egyetlen fenyforraskent a tok sotet ejszakaban....
Kellemetlen helyzet volt, nyilvan en voltam a hulye, mert ugye kinek jutna eszebe oszlopot rakni egy megszuno sav folytatasakent. Mentsegemre legyen mondva hajnali ketto volt.
De kerdem en, ki a fsznak jutott eszebe a pontos idot kirakni a tablara? Ha eppen nincs jobb dolog, kapcsoljak le. Igy csak zavar.

SzaSza0909 2011.06.01. 16:12:30

Tegnap este nekem hasznos infót írt a kijelző az M6 bevezető szakaszán: előre jelezte az M0-on a torlódást az M5 felé, így le tudtam menni és Nagytétény felé kerülni.

Ilyen is van már szerencsére

Rong 2011.06.01. 16:16:33

@Marcellusca: M7-en rendszeresen kiírják, hogy "Tartson jobbra". De kedves autósok leszarják :)

KAMA3 2011.06.01. 16:16:36

@efhábé: Ez legfőképp kerékpárosokra igaz. "minek a lámpa, há látom én ha jön az ótó!" Csak lehet megadnám neki éjszaka is a jobbkezet, ha látnám hogy jön.

Galván_Tivadar 2011.06.01. 16:17:58

Leállósáv: totalcar.hu/magazin/kozelet/autopalya09/2/#szoveg
"Az ÁAK saját, belföldi statisztikái szerint ha valaki a leállósávban áll, statisztikailag húsz percig marad életben."

EMP 2011.06.01. 16:18:41

@Rong: jah, "Tartson jobbra".
A tobbseg felreertette szerintem. Lasd ketharmad :)

KAMA3 2011.06.01. 16:22:28

@EMP: Ott kábé az összes ilyen fényújság az időt mutatja, ha más hasznos dolgot éppen nem lehet rá kiírni. más a hozzáállásuk, feltételezik rólad, hogy ismered és betartod a szabályokat. Nem úgy mint a magyar autópálya üzemeltető cégek, akik ha kell, ha nem okítanak.

Bár a Margit híd felújításakor az M1-M7 bevezetőnél kiírták hogy felújítás miatt lezárva. Szóval néha ülnek ott értelmes emberek is.

Rong 2011.06.01. 16:23:10

Előzés

34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
...
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.

Én ezt úgy értelmezem, hogy az előzés=visszamegyek elé. Biztos rosszul értelmezem.

algi 2011.06.01. 16:26:45

Hát, ki mondta, hogy éssel nem kezdünk mondatot? És azt ki mondta, hogy háttal nem kezdünk? Ezek ilyen mítoszok.

blah 2011.06.01. 16:35:52

Elég nehéz ezt egy olyan társadalomnak beadni ahol az indexelésre nem beengednek hanem gyorsítanak nehogy eléjük kerülj... meg piroson átcsúsznak rendszerint 2-3-an... meg úgy általában elég rugalmasan kezelnek minden szabályt. Welcome to Hungary!

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.06.01. 16:41:12

@blah: Ez a nem beengedés a franciáknál még fokozottabban így van, pedig ők sokkal nyugatabbra vannak.

záporjózsi 2011.06.01. 16:58:10

@SilentSound: Nana, azok furcsa dolgokat esznek, bármi kitelik tőlük.

"-fényszóró: tűző napsütésben nem sok értelme van, ha meg kell, akkor úgyis felkapcsolják, mert látni azért mindenki szeretne."
Az autópályák Magyarországon lakott területen kívül szoktak lenni és mint ilyeneken a tompi használata kötelező.

"-leállósávon állni veszélyes: ez az új látszatkampány, őszintén szólva nem értem, mert valószínűleg nem szórakozásból parkolnak ott az emberek."
- Csak megálltam pisilni - mondta a szomorú apuka, amikor megkérdezték, hogy mit csinált a leállósávban, ahol belegyógyult az alvó török kamionos az álló autójába és feltrancsírozta a családját.

"-sebességkorlátozás: oké, ez nem rossz, mert a gyorshajtókra átvált egy "gyorsan hajt" feliratra, csak az a gáz, hogy aki gyorsan hajt, az vagy siet, vagy mindig így megy, és szarik rá. Az meg a másik, hogy ha valaki nagyon gyorsan megy (150+) akkor átmegy a tábla alatt, mire az átvált."
Néha nem árt kiírni, pl. ha sűrűn vált az autóút és az autópálya.

@Bisi: Próbálkoznak itt is, csak az a vicc, amikor az utolsó lehajtó után írják ki, hogy baleset, útzár.

@Marcellusca: szokták azt is, egyre több helyen látom.

Reggie 2011.06.01. 16:58:48

@Rong: Igen, jol latod, mar volt egyszer forumtema. A szabalyok megfogalmazasa azt sejteti, hogy az elozes savvaltassal jar, de a KRESZ-ben levo definiciobol egyertelmuen kiderul, hogy fuggetlen a savvaltastol.

"1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez
III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."

titan 2011.06.01. 17:11:50

@Reggie: ebből az következik, hogy ha 3 egymás után haladó autót egyszerre előzök meg, és nem megyek mindig vissza mindegyik elé, hogy újra kimehessek, attól még a középsőt is megelőztem, ellenben a párhuzamos közlekedés az autópályán is az, azaz nem mindenképp előzés az, ha valaki mellett elhaladok.

Reggie 2011.06.01. 17:19:54

@titan: Igen, ha kialakult a parhuzamos kozlekedes, akkor nem elozes az elhaladas.

záporjózsi 2011.06.01. 17:23:02

@Reggie: Azért a kialakult párhuzamos közlekedéshez kell egy telített külső sáv is. Mármint kellene. De itt nincs olyan.

Reggie 2011.06.01. 17:26:00

@záporjózsi: Igen. Illetve kovetkezik belole, hogy ha valaki ugy van a kulso savban, hogy az nem telitett, akkor nincs ugye parhuzamos kozlekedes, igy ha elhalad egy belso savban levo mellett, akkor az elozesnek minosul.

isti77 2011.06.01. 17:46:40

Friss index-hír, nem a kijelzőkkel, de autópályával kapcsolatos:
index.hu/kultur/media/2011/06/01/elhunyt_kremsier_edit_szerkeszto_rendezo/
Először is részvétem, nyugodjék békében. De könyörgöm, aki a kora vagy egészségi állapota miatt annyira lassan halad az autópályán, hogy egy kamion is megelőzi, nem kellene hagynia az egész autóvezetést, főleg autópályán, még mielőtt bekövetkezne az, ami sajnos itt meg is történt?
A cikkből elég egyértelműen lejön, hogy nem a kamion és a kisteherautó száguldozott, hanem ő ment olyan lassan, amire valószínűleg még a kisteherautó vezetője sem számított, ezért nem tudta időben kikerülni.

Bocs az off-ért.

Reggie 2011.06.01. 18:35:45

@isti77: Szokatlan egy ongyilkossag, az biztos.

Marcellusca 2011.06.01. 18:42:36

@Rong: @záporjózsi: No, ezek szerint, van valami fejlődés. :)

Hurri Kán 2011.06.01. 18:49:21

@isti77:
Tényleg sajnálom, de ha valaki ennyire nyilvánvalóan alkalmatlan már a vezetésre, miért ül autóba?

kéne 1 nick 2011.06.01. 18:54:03

@911 Turbo:
Anyád meg kurva. Épp hozzá mentem.

daniferi 2011.06.01. 18:59:20

Ez a "jobbról előzni tilos" kiírás kissé félrevezető, mert angolul azt írja, hogy "do not slalom", valamint mutatja is a képen, hogy ha belül mész, mikor elhaladsz egy kívül levő mellett, de közben vannak előtted, ne válts sávot a külsőbe, majd vissza a belsőbe, folytatni az előzést. Ez alapján pedig ha a külsőben haladsz, de utolérsz egy belső sávban nálad lassabban haladót, akkor elmehetnél mellette, hiszen nem szlalomozol, sávot se váltasz, csak mész.

D4D 2011.06.01. 20:18:57

A hazai kijelzők fost sem érnek, mert a rajtuk szereplő információ sokszor több napos.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.06.01. 20:54:01

Leállósávon állni veszélyes: bazmeg, a rendes menetsávban állni nem az? :)

Szilard Kigyo 2011.06.02. 01:57:49

Nem hiszem el, mindenki megvakult Mo-n, mert egyszer valamelyik nagyfeju kitalalta, hogy nyaron, deli verofenyben is vilagitani kell?
Oszt a kodos, esos Angliaban meg Hollandiaban nyugodtan mehetsz nappal lampa nelkul, mert az minek megy az utra, aki nappali fenyben nem kepes eszlelni egy autot.

[mike] 2011.06.02. 02:15:29

Ma láttam egy kiírást, a nulláson, vagy az M7-en, nem tudom már, de annyi volt, hogy 'Műszaki hibás gépjármű'. És valóban ott állt, a tábla után pár száz méterre. Szóval csak akarat kérdése... vagyis lehetetlen :D

kéne 1 nick 2011.06.02. 02:40:35

@911 Turbo:
Igen, anyádnak épp az kellett.
De elég szűkös a szókincsed.
Lehet, hogy anyád az agyalágyult kislányának vagy buzi kisfiának csak ezt az egy szót tanította meg?

kéne 1 nick 2011.06.02. 02:42:51

@Szilard Kigyo:
Hát Hollandia nem épp ködös meg esős.
Sőt, elárulom - de el ne mondd senkinek! -, mióta füstszűrőket szereltek a gyárkéményekre úgy 40 éve, Anglia sem.

kéne 1 nick 2011.06.02. 03:18:50

@Reggie:
Ma már nem.
Illetve hát mihez képest?
Magyarországhoz képest az, Írországhoz képest szinte sivatagos.
Régebben azért volt esős meg ködös, mert a koromszemcsék megkötötték a vízpárát.
(Még régebben meg azért, mert volt az 1300-as évektől egy mini jégkorszak (Nyugat-)Európában, és mire véget ért, pont beütött az iparosítás pl. Angliában. Nálunk annyira nem.)

Reggie 2011.06.02. 03:39:01

@kéne 1 nick: Nyilvan Mo.-hoz kepest, mert tobbnyire itt elunk ugye:)

Szilard Kigyo 2011.06.02. 04:08:23

@kéne 1 nick: OK. Akkor Mo esosebb es kodosebb, mint a tengerrel korbevett Nagy-Britannia vagy Hollandia.
Nyilvan vilagitani kell delben esz nelkul.

Rong 2011.06.02. 08:10:51

@Reggie: Aha.. na arról lemaradtam :)

kéne 1 nick 2011.06.02. 12:19:26

@Szilard Kigyo:
Hollandia körbe van véve tengerrel?
Ne bassz, Belgiumot meg Németországot elnyelte tegnap óta a tenger?
Vagy a Holland-Antillákra gondolsz?

Mellesleg világítani nem árt, mert hamarabb észre lehet venni a kivilágított járművet. Nappal is.

kéne 1 nick 2011.06.02. 12:20:57

@911 Turbo:
Ja, hogy a nevedet hajtogatod folyamatosan?
Nem rossz név, csak felénk szokatlan.

De gondolom, nálatok a család több tagját is így hívják.

koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.06.02. 14:58:03

Tompitottnak van ertelme nappal. Peldaul, hogy latszol. Igen, ugy 5-szor jobban mint nelkule.
Peldaul hatad mogul suto nap eseten nagyon sokat segit. Szurke auto eseten detto.
Nagyon jol jon, hogy a bal savban kozlekedorol meg tudod mondani, hogy veled szemben kozlekedik, vagy eppen elozi a sort, es veled azonos iranyba halad. Bizony egy 100+ meteren mar nagyon nem egyertelmu. Ha szemben jon veled segit megallapitani a sebesseget/tavolsagat.
Szamtalan esetet tudnek sorolni, amikor nem lattam rendesen az autostarsat nappal, mert nem volt kivilagitva (neha meg nem is vettem eszre idoben). Szerintem a tompitottat mindig, mindenhol hasznalni kene.

Szilard Kigyo 2011.06.02. 15:43:48

@kéne 1 nick: Ugye nem azt akarod jatszani, hogy direkt felreertesz, es lenyegtelen reszletekbe kotsz bele? Lathattad, hogy azt irtam, hogy Nagy-Britannia van korbeveve tengerrel, Hollandiat meg mint masik orszagot tettem hozza, ahol szinten nem kell vilagitani eszetlenul a deli verofenyben.

A masik dolog:kiszamolta mar valaki, hogy mondjuk 0.1 liter tobbletfogyasztas/100 km eseten 2000000 auto eseten mennyivel tobb egestermek kerul a levegobe, a nagy kornyezetvedelem jegyeben? Es azt, hogy a gyakoribb izzo- es akkumulatorcserevel mennyi extra hulladek termelodik evente? Vagy mindez nem szamit, foleg Mo-n, foleg valsag idejen, mert jobban oda kellene figyelni az uton?

Szilard Kigyo 2011.06.02. 15:54:23

@koc: Kulonben a posztolo az autopalyakat hozta fel, es ott kerdojelezte meg a nappali vilagitas fontossagat. Most oszinten: miert fontos neked tudni, hogy a kettevalasztott autopalyan a szembe jovo savban mennyivel mennek? Es miert kell hogy 5-szor hamarabb eszrevedd a szabalyosan szembe jovoket az autopalyan? Ha meg az egyiranyba halado tobbi autost nem veszi eszre valaki, akkor nem az a megoldas, hogy kivilagittatunk mindenkit, hanem el kell gondolkodni, hogy helye van-e az uton annak, aki nem vesz eszre nappal egy autonyi meretu targyat(autot) az autopalyan/uton. Szerintem.

Reggie 2011.06.02. 16:38:47

@Szilard Kigyo: Mar egyszer kiszamoltam nekik, hogy mennyi energiat pazarolnak el, igaz en nem az uzemanyag fogyasztasbol, hanem az izzo fogyasztasabol, de tobbnyire hulyenek voltam nezve.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 22:20:15

akinek problemat okoz a tompitott hasznalata, energiafogyasztasi szempontbol, az jarjon biciGlivel , de dinamossal

Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:12:47

@hagyma: akinek meg problemaja van a latassal, es egy autot nem kepes eszrevenni az uton, az is jarjon biciGlivel, vagy hasznaljon tomegkozlekedest.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 23:28:03

@Szilard Kigyo: regen bizonyitott teny, hogy a tompitottat hasznalok jobban lathatoak
a motoroknal mar regen bevezettek
a kocsiknal is sok orszagban kotelezo mar regen
Marynek 8 eves Ponmtiac Grand AM-je van de mar ebben is van jelzofeny, ami automatikusan bekapcsol ahogy sebessegbe teszed a gepet
ertem en , hogy te sas szemu vagy es mindent latsz mindig, ez nagyon szep is, csak regen bizonyitott teny, hogy kozlekedesbiztonsagi szempontbol erdemes hasznalni/ remelhetoen kotelezo/ a tompitottat
lehet ellene rivakolni, mint a biztonsagi ov ellen, de a tenyek makacs dolgok

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.02. 23:29:32

ha meg ez okoz neked evi plusz 4-5 ezer forintot, ego es benzin, add meg a bankszamlaszamodat, elutalom

Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:44:31

@hagyma: Motorokra azt mondom, legyen kotelezo a vilagitas nappal is, mert joval kisebb meretu, mint egy auto, es azt valoban nehez lenne eszrevenni lampa nelkul. Ellenben ha az osszes auto is ki van vilagitva, a motor elvegyul, nem tunik ugy ki, mintha az autok nem lennenek kivilagitva. Mivel ilyen lekezeloen beszelsz, ezert en sem finomkodom veled, pont leszarom a Mary kocsijat, es egyben gratulalok is hogy egy geppel dontetitek el, hogy ti vakok vagytok nappal is. Es nem kell a 4-5000 Ft-ot atutalnod, hanem inkabb hozd a szamitasokat a tobblet egestermekrol, meg a tobblethulladekokrol, amikrol fentebb esett szo.

Meg ne magyarazd mar egyebkent, hogy Mo-n aranyosan kevesebb baleset van a lampa miatt, mint mondjuk Hollandiaban, vagy Angliaban, vagy Nemetorszagban. Nem a lampa fogja csokkenteni a balesetek szamat, hanem ha normalis vezetesi moral lesz, normalis utak, egyenlo elbiralas, normalis, nem rejtozkodo, penzbeszedo rendorseg.

Szilard Kigyo 2011.06.02. 23:54:18

@hagyma: Egyebkent az autoipar es a kapcsolodo agazatok, alkatreszgyartok, olajcegek helyeben siman megfinansziroznam azt a kutatast, ami kihozza, hogy lampat kelljen hasznalni, akkor is, ha az autopalyak el vannak valasztva, es akkor is, ha a sima utakon meg nincs olyan sok hosszu egyenes szakasz, hogy szamitson is valamit a lampa nappal. Vegul is, annal tobb fogy mindenbol, minel tobbet vannak hasznalva, es ha kotelezo hasznalni, akkor mindenki hasznalja.
Egy idoben voltak olyan kutatasok, is, amik kihoztak, hogy a cigi nem karos, sot jo a megfazas ellen, mert melegiti a torkot es a tudot. Es erdekes modon, dohanygyarak finansziroztak.

A biztonsagi ovet meg kar volt idehoznod, egyreszt nem agaltam ellene, masreszt nem egy kategotria. Nincs olyan orszag a fejlett vilagban, ahol ne lenne kotelezo, ellenben sok komolyabb orszagban elvannak a nappali vilagitas nelkul is egesz jol.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.06.03. 00:07:23

@Szilard Kigyo: nem vagyok lekezelo
pitianer problemanak tartom az ugy energia-koltseg ol;dalarol torteno megkozeliteset
ennyi
tolem leszarhatod Mary kocsijat, tegnap egy siraly is megtette, megsem haragudtam ra
azt nem ertem milyen geppel dontetikjuk el, hogy vakok-e vagyunk:)
ugy tudom a tompitott itt sem kotelezo az autopalyan
ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod
a gond sokkal tobbszor az, hogy latszodnod kell
latni bazmeg mindenki lat
megyek a forgalomban, mindenki vilagit, mindenkit laTOk
en nem azert kapcsolom fel sokszor, hogy lassak, hanem hogy latszodjak, az altalad vakoknak nevezetteknek
termeszetesen latni is akarok, de ha csak latni akarok, nem nappal kapcsolom fe
haggyuk
meddo vita
gondolom sotetzold vagy

Szilard Kigyo 2011.06.03. 00:26:51

@hagyma: na latod, nalatok sem kotelezo vilagitani az autopalyan nappal. Mekkora hapogas lenne, mint ahogy van is- mert a posztolo felvetette, h szerinte hulyeseg az autopalyan nappal a kotelezo vilagitas. Nyilvan gondoltam, hogy latszodni akartatok, ott rosszul fogalmaztam. De akkor forditsuk meg a kerdest: a gep meg valasztasi lehetoseget se hagy, ergo eldonti hogy mindenki vak, aki szembejon veletek, hisz nekik kapcsolodik fel nappal is a jelzofeny. Viszont ti is szembementek olyanokkal, akiknek ilyen autojuk van, szal ti is vaknak vagytok nezve:)

Reggie 2011.06.03. 04:13:27

@hagyma: Nem a tompitott hasznalata okoz ervagast egy-egy embernek ez nyilvan valo. Csak esszerusiteni kell a hasznalatat, mert pl. varosban ahol egymas seggebe ernek az autok, ott nincsen ertelme. Viszont ha kotelezo lenne nappal is a varosban, az azt jelenti, hogy minden reggel es delutan amikor mennek munkaba vagy haza az emberek 44000 kg benzit hasznalnanak el naponta budapest teruleten arra, hogy szepen ragyogjon az elotte levo rendszamtablaja. Ez napi 60000 liter elpazarlasa ertelmetlenul.

cso zsi 2011.06.03. 12:18:26

@Szilard Kigyo: Épp, hogy eszed van, ha világítasz. Nem azért kell, mert megvilágítod az utat verőfényes napsütésben, hanem azért, hogy a mozgásban lévő járművedet jobban észre lehessen venni.
Pl. szürke, vagy zöld népautó egy fehér kamion előtt. Ezek jönnek szemből, fasorral szegélyezett úton. Ha a személyautó nincs kivilágítva, csak 50-100 méterről fogod észrevenni, ami 90-100-as tempónál édeskevés.

Út fölötti kijelzők.
Általában jól szokott jönni a valós infó. Balesetnél volt, hogy jól jött, volt, hogy még ki volt írva, amikor nyoma sem volt az esetnek.
De a mindent űberelő az pár hete volt az északi M0-áson, valahol Pécel, és az M3-as között. Ki volt írva pár helység/kijáró távolsága, percben. Csak épp Budakalászt 8 percre, (azt hiszem) a 2-es utat 12 percre, az M3-at 14-re írta, holott az volt hozzám legközelebb.

Szilard Kigyo 2011.06.04. 04:42:49

@koc: es az autopalyan mi szukseged van arra, hogy periferiasan eszleld a szembejovoket a sajat savjukban? Lathattad, usakiaban se kell vilagitani az autopalyan. Biztos ok a hulyek.

Szilard Kigyo 2011.06.04. 04:47:59

@cso zsi: "Épp, hogy eszed van, ha világítasz. Nem azért kell, mert megvilágítod az utat verőfényes napsütésben, hanem azért, hogy a mozgásban lévő járművedet jobban észre lehessen venni. "

Ertem, eddig is ertettem, hogy ez a puder hozza. Deli verofenyben nagy szukseg van am ra, hogy vilagitsanak a szembejovok, hogy te eszre meltoztasd oket venni az uton. Biztos a nemetek, hollandok, angolok, amerikaiak a hulyek, Mo meg a skandinav orszagoknal is kevesebb napfennyel
rendelkezo orszag, ezert kell vilagitani nyaron, delben is

"Pl. szürke, vagy zöld népautó egy fehér kamion előtt. Ezek jönnek szemből, fasorral szegélyezett úton. Ha a személyautó nincs kivilágítva, csak 50-100 méterről fogod észrevenni, ami 90-100-as tempónál édeskevés. "

Uristen, ezek jonnek szembol, a sajat savjukban, te meg a tiedben. Mi lesz most?

cso zsi 2011.06.04. 09:08:53

@Szilard Kigyo: Van aki nem csak kívül sötét, hanem belül is.
Az USA-ban a nappali menetfény vagy 40 éve működik a kocsikon. Európában valóban csak a skandináv országokban volt alapállapot a gyújtásra induló világítás. Ugyanakkor a nappali menetfénnyel régóta kísérleteznek, és amióta a led-es, energiatakarékos világítótestek teret nyertek, azóta épp a német autókban kerültek beüzemelésre.
Gyárilag.

Addig is kívánok neked a 31-es úton előzést végrehajtó, kivilágítatlan zöld Suzukit.

HakapesziM 2011.06.04. 10:17:02

Szerintem nagyon hasznos a tompított fény nappali használata. Én mindig, mindenhol bekapcsolom, ahogy beindítom a motort, már kapcsolom is fel a lámpát. Hogy így többet fogyaszt? Ugyanmár, száz egyéb okból is ehet többet a kocsi, ezen már nem sok múlik. Az a baj, ha nem lenne kötelező lakott területen kívül, s az autósokra lenne bízva, sok akkor sem kapcsolná fel, mikor tényleg nem látni semmit. Sok kocsi pedig jobban is mutat, szebb, ha égnek a tompított lámpák. Felmerült a skandináv példa: itt Svédországban nagyon sok autón még plusz fényszórók is vannak, hosszú a tél, alig van napfény, nagyon hasznos. Otthon meg műszaki vizsga előtt le kell szerelni, takarni, a rendőr baszkurál érte. Biztos a svédek hülyék.

Szilard Kigyo 2011.06.04. 19:37:04

@cso zsi: "Van aki nem csak kívül sötét, hanem belül is. "
Kedves felmenoidet sotetezgesd, a hangnemet nyugodtan tartogasd a csaladnak. En sem minositettelek teged. Azert mert valaki nem ert egyet veled, nem feltetlenul sotet, hanem mas tapasztalata van. En pl Angliaban vezetek nem is keveset, nem is tegnap kezdtem, es szerintem sokkal normalisabb, hogy nappal nem vilagitanak feleslegesen, csak a motorokat, hogy azok kitunjenek. Fasorral szegelyezett ut is van itt epp eleg, de nem a lampa elozi meg a balesetet nappal. Esetleg probald ki, azutan vauvau a magas lorol. Comprende?

Szilard Kigyo 2011.06.04. 19:43:52

@cso zsi: Egyebkent en is kivanhatnam neked, hogy vakitson el egy masik vak, aki veletlenul refit kapcsol nappal, ha mar a jokivansagoknal tartunk. Ha vezettel volna olyan helyen, ahol nappal nem vilagitanak, nem irnal ilyeneket. De persze biztos Angliaban mindenki hulye. Hagyma nem sokkal ezelott irta h naluk sem kotelezo nappal vilagitani az autopalyan. Biztos ok is hulyek. Meg teljesen korrekt dolog peldalozni Svedorszaggal, mert Magyarorszag az eszaki-sarkkoron van. Mindegy, vilagitsatok, es hulyezzetek mindenkit, akinek esetleg van mas tapasztalata.

cso zsi 2011.06.04. 20:12:59

@Szilard Kigyo: "Hagyma nem sokkal ezelott irta h naluk sem kotelezo nappal vilagitani az autopalyan"
Azt hiszem olvasási és szövegértelmezési gondjaid vannak.
@hagyma: ezt írta "ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod"

Tehát világítanak.
Adott némi ajánlást is:
"a gond sokkal tobbszor az, hogy latszodnod kell
latni bazmeg mindenki lat
megyek a forgalomban, mindenki vilagit, mindenkit laTOk
en nem azert kapcsolom fel sokszor, hogy lassak, hanem hogy latszodjak, az altalad vakoknak nevezetteknek
termeszetesen latni is akarok, de ha csak latni akarok, nem nappal kapcsolom fe
haggyuk
meddo vita
gondolom sotetzold vagy "

A magas paciról beszélgethetünk, csak ne akkor, ha az életkorod esetleg meg sem közelíti a vezetői engedélyem korát.
Ami nem csak díszként áll a vitrinben, mert napi használatban van úgy 32 éve.
Épp, hogy vezettem a nem kötelező világítású német utakon is, de hazánkban is igen sokan vannak, akik úgy gondolják, feleslegesen ég a világítás. A nappali menetfény viszont leszarja, hogy kötelező, vagy sem, mert a gyújtástól kapcsol be, nem a vezetőtől. 2011-ben eladni új autót Európában nem lehet nélküle.
Angliában is van némi múltja a dolognak: en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

Szilard Kigyo 2011.06.04. 20:19:25

@cso zsi: "ugy tudom a tompitott itt sem kotelezo az autopalyan
ja a jelzofeny ha arra gondoltal az mindig megy sok tipusnal, a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod...stb stb by Hagyma 00:07:23

Ha az uton is ennyire nem latsz, vagy ennyire szelektiven figyelsz, akkor tenyleg jobb ha vitrinbe teszed a jogsidat, sajatod es masok erdekeben. Meg hat ugye az a magas paci, meg a szovegertes...meg az eletkorral peldalozas es az alapjan megiteles...ehh

cso zsi 2011.06.04. 21:09:14

@Szilard Kigyo: Ilyen "a tompitott meg a legtobbnel bekapcsol magatol ha olyanok a fenyviszonyok, es olyan allasba kapcsolod" autókat tíz éve nálunk is árusítanak, felárral.
Ez meg itt egy 1976-os amcsi járgány: www.dragtimes.com/images/11133-1976-Ford-Torino.jpg

A szelektív a nálad nagyon megy, ahogy elnézem. De hagyjuk azt a témát. Még jó, hogy ritkán fogunk szembetalálkozni. Sajnos itthon azért van elég "sötétautó" hívő. Mert nem fogják fel, hogy nem látszanak.
A piros, és a narancssárga színű autó majdnem minden időjárási körülmény mellett látható nappal. Kivéve, ha naplemente van mögötte. Az összes többinek ellensége a borús, a havas, az árnyas zöld, az útburkolat hasonlósága.
Tudod, itthon négy évszak van. Brisbaneban meg azt sem tudják, mire kellene a téli gumi.

Az elvakítás, és a láthatóság között van némi különbség. Amint a fentebb idézett cikkben olvashattad, Angliában a tompítottól kisebb teljesítményű nappali menetfényről csevegtek. Az EU-ban sincs másképp.
Egy jól beállított tompított sem vakít.

Szilard Kigyo 2011.06.04. 21:21:48

@cso zsi: az agyam eldobom rajtad. Baszd meg, ahelyett, hogy beismerned, hogy nem lattad azt a hagyma altal irottakban, amit kiemeltem feheren-feketen, meg te szelektivezel engem, meg beszelsz tovabbra is a magas lorol?

"A piros, és a narancssárga színű autó majdnem minden időjárási körülmény mellett látható nappal. Kivéve, ha naplemente van mögötte. Az összes többinek ellensége a borús, a havas, az árnyas zöld, az útburkolat hasonlósága.
Tudod, itthon négy évszak van. Brisbaneban meg azt sem tudják, mire kellene a téli gumi. "

Komolyan mondom, hogy elmesz te a kis faszomba. Angliaban szted nincs az uton narancs/piros auto naplementekor? Meg itt nincs szurke kocsi, mert nem kell nappal vilagitani? Miert nem lehet megerteni baszod, hogy van mas rendszer is, ami mukodokepes, nem csak az esznelkuli vilagitas nappali fenyben.
Meg a szokasos, Svedorszag mar volt, most jon Ausztralia a peldalozasokkal. De ha mar Ausztralia, ott kell vilagitani nappal, vagy tul korlatoltak azok is?

De tok mindegy latom, hogy nem lehet veled ertelmesen beszelgetni. Aki a nyilvanvalo tevedeset egy ilyen kis dologban sem hajlando beismerni, mint te, arra ra kell hagyni. Nem muszaj valaszolnod, hidd csak azt hogy te tevedhetetlen vagy, meg ha tevedsz is. Remelem az uton normalisabb vagy.Vegeztem.

cso zsi 2011.06.04. 22:48:51

@Szilard Kigyo: Angliában, és Ausztráliában is csak korlátozott látási viszonyok esetén van előírva a nappali világítás.
Mindennek ellenére, azon ausztrál autóvezetők, akik mellett utas voltam, szó nélkül felkapcsolták a világítást, Brisbanetől Sydneyig.

Ha majd megfigyeled, amikor kinézel az első szélvédőn néha, észreveheted a különbséget a kivilágított, és a kivilágítatlan jármű észlelhetősége között.

daniferi 2011.06.04. 22:50:23

Én se igazán örülök, ha alig veszem észre a szürkületben, esőben közeledő szürke autót. Persze ha emiatt fékeznie kell, akkor már tud villogtatni...

Szilard Kigyo 2011.06.05. 00:21:39

@cso zsi: "Angliában, és Ausztráliában is csak korlátozott látási viszonyok esetén van előírva a nappali világítás. " Tehat jo peldat hoztal Ausztraliaval is.

"Mindennek ellenére, azon ausztrál autóvezetők, akik mellett utas voltam, szó nélkül felkapcsolták a világítást, Brisbanetől Sydneyig." Ugye nem voltunk ott, nem tudjuk pontosan mennyi ausztral sofor kocsijaban ultel. Azt sem, hogy a forgalom tobbi resztvevoje milyen aranyban kapcsolta fel nappal a lampat. Bar Angliabol kiindulva gyanitom, h igen elenyeszo lehetett.

"Ha majd megfigyeled, amikor kinézel az első szélvédőn néha, észreveheted a különbséget a kivilágított, és a kivilágítatlan jármű észlelhetősége között. " Ez meg megint a szokasos szemelyeskedes. Mindazzal egyutt nem tudom hogy kovetkezik abbol, h valaki nem vilagit nappal, mert nem kotelezo, hogyan kovetkezik, h a szelvedon sem nez ki. Irtam mar masnak, de leirom neked is: egy autopalyan miert fontos, hogy hamarabb eszrevedd a szembejovoket, mert ki vannak vilagitva napfenyben? Azt meg ne akard beadni, hogy a veled azonos iranyba menoket csak akkor eszleled idoben, ha vilagit a hatso tompitott, mert akkor nyugodtan tedd le a jogsidat. Foutakon meg nincs sok olyan hosszu egyenes szakasz, hogy a lampa szamitson is valamit, tehat legtobbszor a kanyar takarasabol, sokszor kevesebb mint 100 meterrol eszleled a szembejovoket, tehat itt nem szamit a lampa nappal, ha pedig hosszabb egyenes szakasz ven, akkor mar beljebb vagy, mintha kanyarbol erkezne a szembejovo, tehat ha kanyargos uton eleg a 100 meter, akkor az annal hosszabb egyenes szakaszokon sem a lampa fog megmenteni nappal.
Bocs hogy ilyen korulmenyesre sikerult, de remelem ertheto.

Szilard Kigyo 2011.06.05. 00:25:48

@daniferi: Nappali vilagitasrol volt szo, nem pedig korlatozott latasi viszonyok kozotti kozlekedesrol. Csak hogy ertsed.

daniferi 2011.06.05. 01:26:21

@Szilard Kigyo: Értem én, de sokan azt mondják, hogy miért világítson, még nincs este. Közben nem látszik, mert esik az eső vagy épp este nincs, csak kezd az lenni. Szerintem örülnénk, ha ez lenne a legnagyobb gond az autósokkal, hogy nappal világít-e vagy se :)

cso zsi 2011.06.05. 08:50:58

@Szilard Kigyo:
Autópályán viszonylag ritka a szembejövő, aki veszélyforrás lehet. (Kishazánkban az utóbbi időben volt pár. biztos Angliából jöttek.)
Az meg igen mókás, ha szerinted 100 méterenként van egy kanyar az úton.

Épp az ausztrál road rules-ben le is vagyon írva (igen, csak estére, és korlátozott látási viszonyokra vonatkozik, mert akkor kötelező világítani), hogy 200 méterre szembejövő, vagy 200 méterre utolért autó esetén vedd le a távfényt tompítottra.

De kishazánkban is akadnak olyan utak, ahol szembeforgalom, és kilométeres egyenes, vagy elnyújtott ívű kanyar van.
Vagy szerinted te képes vagy 90-nel haladó autóval egy 70-nel haladót 100 méteren megelőzni? Ideális körülmények között ez nem lehetetlen, hiszen a 70-nel haladó az 19,4 métert halad másodpercenként, a 90-nel haladó az 25-öt. Ez 4 másodperc alatt ~80, és 100 méter. Ott van még a két gépjármű hossza, és a követési távolság, ami előzés esetén csökkenthető. Ha 90-nel ráesel az előtted haladóra, majd látod, hogy nincs szembejövő, akkor az előzést végre tudod hajtani úgy 110-120 méteren. Ennél jóval hosszabb utat kell belátnod, hogy biztonságosan előzhess.
A 100 méterenként kanyargó utak esetében libasorban haladó járműveket látnánk mindenhol.
Az IFA sebességével.

Szilard Kigyo 2011.06.05. 10:19:36

@cso zsi: "Autópályán viszonylag ritka a szembejövő, aki veszélyforrás lehet. " Mert el van valasztva az autopalya. De ezt biztos ertetted a leirasbol, csak valamiert ugy teszel, mintha. Nem gondoltam, hogy ki kell kulon hangsulyozni a szembejovoknel a szabalyossagot, tehat h szabalyosan a sajat savjukban haladnak. Szoval a nappali vilagitas ertelme az autopalyan...?

"De kishazánkban is akadnak olyan utak, ahol szembeforgalom, és kilométeres egyenes, vagy elnyújtott ívű kanyar van. " Mondtam olyat, hogy nem akadnak? Te az elnyujtott ivu kanyart, vagy a kilometeres egyenest nem latod be jo latasi viszonyok kozott nappal, ha nem vilagit a szembejovo? Ez szvsz pont engem tamaszt ala.

Meg az elozesrol irkalsz. Ki beszelt errol rajtad kivul?Hogy jon ez ide?Hol irtam h 100 meterenkent kanyarodik minden ut? Legy szives arra reagalni, amit irtam. Vagy veled tenyleg soha nem fordult elo, hogy egy kanyart 100 meterre lattal be, es jottek szemben?Meg te ilyen helyeken is elozol?

De egyebkent mindegy, te vilagits verofenyben is, en meg orulok, hogy nekem nem kell, csak ha szukseges, es masok is igy tesznek korulottem.

cso zsi 2011.06.05. 11:45:33

@Szilard Kigyo: "Szoval a nappali vilagitas ertelme az autopalyan...?"
Na, mit gondolsz?
Hogy, hogy nem, az a francos fény még mindig gyorsabb, mint a lamboferrariporscheódibéjemvé.
Amennyiben az 1000-es Suzukiban a szélsőben poroszkálsz 100-zal, ne gyújts lámpát, bár még így is 20-szal gyorsabb lehetsz a szabályosan közlekedő 3,5t+-tól. Tehát előzésképes vagy.
Csak épp az acélszürke Audi, amelyik 130-cal jön, képes téged is megelőzni. Az előzés feltételei közé tartozik az is, hogy meggyőződsz arról, nem kezdtek-e téged is előzni. Belepislogsz a tükörbe. Mit látsz, és milyen messziről?
80km/h-5s-110m
100km/h-5s-138,5m
130km/h-5s-180m
160km/h-5s-222m
180km/h-5s-250m (ha netán az ódi mégiscsak többel jönne, vagy a német autópályák nem korlátozott szakaszán hajt)
Ez utóbbi 20 másodperc alatt tesz meg egy kilométert.
A nem kivilágított autónak nehezebben méred fel a sebességét, mint a kivilágítottét. A fényt már 500 méterről is látod, a nem kivilágított járművet 2-300-ról, ha megcsillan rajta a napfény.

Az véletlenül nem Angliában van, hogy kivilágítottak néhány autópályaszakaszt, mert az olcsóbb, mint a karambolok anyagi kára? Csak nem az autóvezetők helyett döntöttek úgy, hogy jobb a békesség, mert azok nem képesek megítélni, hogy mikor gyújtsanak lámpát? (Napnyugtától-napkeltéig van az angol szabályozásban)
Vagy egyszerűen elfelejtették, mint a hazai útjainkon a ködzárófényt leoltani a népek.

Szilard Kigyo 2011.06.05. 17:05:52

@cso zsi:" Az véletlenül nem Angliában van, hogy kivilágítottak néhány autópályaszakaszt, mert az olcsóbb, mint a karambolok anyagi kára?" Hol, mikor vilagitottak ki nappal autopalyat? Egyebkent ilyet Mo-n lattam az M3-on vagy ketszer, de meg se fordult a fejemben h ezt szandekosan csinaltak, szandekosan nem lehet valaki ennyire....

Mindegy, hagyjuk. En vagyok a hulye, hogy ujra belementem a mindent felreertesedbe, kiforgatasodba, mikor mar egyszer rad hagytam. Vezetek Mo-n is,mikor ott vagyok, kocsival is mentem mar haza, szoval tudom mirol beszelek. Most is azt mondom, hogy nem kellene ugy tenni, mintha Mo az eszaki sarkkoron lenne meg juniusban is, a legnagyobb hohullam es a legtobb napfeny idejen. Mar mondtam: te vilagitsal orokke, cserelgessed az izzoidat evente, az akkumulatorodat ketevente, tankolj tobbet, en meg felkapcsolom a lampat, mikor szukseges, es sporolok ezzel is, ahogy a tobbi angol, nagy resze, meg a tobbi, Mo-nal gazdagabb orszag soforje, ahol nem kell jo latasi viszonyok kozt nappal vilagitani. De hat a magyar soforok ezt is megengedhetik maguknak, nem ugy mint a csoro angolok vagy amcsik.Es meg boldogok is hozza. Na minden jot.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.06.05. 17:12:54

Figyelni kéne vezetés közben, és akkor nem lenne veszélyes, ha nappal nem világítanánk. Azzal, hogy kötelező a világítás, még kevésbé fognak figyelni egyes sofőrök, mert ami nem világít, azt már észre sem veszik, ezért most már tényleg veszélyes, ha valaki nem kapcsolja be a lámpákat.

cso zsi 2011.06.05. 19:49:45

@Szilard Kigyo: "Mar mondtam: te vilagitsal orokke, cserelgessed az izzoidat evente, az akkumulatorodat ketevente, tankolj tobbet, en meg felkapcsolom a lampat, mikor szukseges, es sporolok ezzel is, ahogy a tobbi angol, nagy resze, meg a tobbi, Mo-nal gazdagabb orszag soforje, ahol nem kell jo latasi viszonyok kozt nappal vilagitani. De hat a magyar soforok ezt is megengedhetik maguknak, nem ugy mint a csoro angolok vagy amcsik.Es meg boldogok is hozza. Na minden jot."
Aranyérmes duma volt.
Tehát fingod nincs arról, hogy mivel "spórolsz".
Az eredeti Tungsram izzókat nem kellett évente cserélni, azok belesárgultak a működésbe. Az akkumulátorokat miért is kéne kétévente cserélni, ha menet közben világít a lámpám? Lovaskocsit hajtasz, vagy láttál már autót is? Az akksi főként az indítózáshoz kell, ritkán a parkolófényhez, és leginkább a központi zár/riasztó táplálásához, amennyiben van az autóban. Menet közben a generátor táplálja az elektromos eszközöket. A mi időjárási körülményeink mellett 3 évenként javasolt az akksicsere, de 5-6 évet bírnak, ha nem fagytak szét a csillaggarázsban.
100 kilométeren 2 deci üzemanyag még az "ötezeré" tankolósoknak sem érvágás.
Főleg úgy, hogy a klíma használata átlagosan bármely méretű autó esetében +1 liter fogyasztást jelent a megszokotthoz képest.
A klíma kikapcsolása a "hatodik sebesség" egynémely kisautóban, mert drasztikus teljesítménykülönbség van a két állapot között. Gondolom, Angliában a klímát is ritkán kell használni.
Mifelénk meg télen is jó szolgálatot tesz, hiszen a szélvédő, és az ablakok páramentessége az egyik feltétele a jó kilátásnak.

apk 2011.06.06. 09:29:43

Üdv!

Csak két dolog:
Sajnos a leálló sávon sokszor tényleg "szórakozásból" ácsorognak (frankón pisi, piknik, pelus csere, ...) és hajmeresztő módon.
Ezek a változtatható jelzésképű táblák (VJT), mint minden elektronikai kütyü el tudnak romlani. Na ilyenkor nem lehet semmit kiírni rájuk.

Szilard Kigyo 2011.06.06. 11:50:03

Mar mondtam, hogy te vagy a kiraly, most is igazad van.

Foleg, hogy a Tungsram izzokat megint te hoztad fel, tehat magaddal vitatkozol, es vegul igazad lett.
"Az akksi főként az indítózáshoz kell, ritkán a parkolófényhez, és leginkább a központi zár/riasztó táplálásához, amennyiben van az autóban. Menet közben a generátor táplálja az elektromos eszközöket. "

Szakikam, majd kerdezd meg az ausztral barataidat, hogy miert az a neve az akksinak, hogy SLI(starting, LIGHTING, ignition) battery.A generator az akksit tolti, ha jar a motor, nem pedig az elektromos eszkozoket taplalja. Ezert tudsz vilagitani akkor is, ha nem jar a motor.

Komolyan nem ertem, hogy minek vitatkozom veled, nyugodtan szogre akaszthatod a 32 eves jogsidat, annyira fogalmatlan vagy.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása