Mikor elolvastam egy tanácstalan Babettás levelét, egyből lecsaptam rá, ez az enyém. Gyermek koromban mindig csodálattal töltöttek el ezek a szerkezetek, amelyeket tekerni is lehetett, mégis ha pöfögtek, akkor hajtották önmagukat. El is határoztam, ha nagy leszek, én is ilyennel fogok füstöt köhögni mások orra alá. Nem így lett. De legyen elég belőlem, lássuk a történetet.
A napokban történt velem a következő eset amit szeretnék elmesélni Nektek. Ugyan nem egészen autós történet, de remélem azért nem baj.
Gazdasági okokból a városban a motorozást választottam, de mivel sem A, sem A1 jogosítványom nincs így maradt az 50ccm alatti libakergetés. A jármű amire vételkor esett a választásom egy Jawa Babetta 210.Nem egy robogó és az ereje a szabályos közlekedésének határán el is fogy de vannak előnyei is. Például sosem kellett toljam a benzinkútig, elbicajoztam addig vele. :) Szerintem egy igazi segédmotoros kerékpár és néha ez okoz fura helyzeteket is, az egyik ilyen miatt fordulok hozzátok.
A történet a Sándor-palotánál, a várban játszódik. Jó idő lévén gondoltam kicsit megkergetem a libákat és mászkálok a városban a géppel. Valahogy feltévedtem ide is. A várban a macskakő miatt gyorsan úgysem lehet haladni és nem is kéne a két ütemmel odabüdösíteni, így leállítottam a motort és bicikliként folytattam utamat. Ezzel egy darabig nem is volt gond, de a KEH-nél összetűzésbe keveredtem egy kormányőrrel. Ő azt nehezményezte, hogy eljöttem egy behajtani tilos tábla mellett mire mutattam a tábla mellett épp akkor elhajtó 2 kerékpárosra. Erre azt a választ kaptam, hogy azok biciklik ez gépjármű mert robbanó motor hajtja. Kértem nézze meg, ez bicikli, tekernem kell – üljön rá és próbálja ki.
Az külön érdekesség, hogy a segédmotoros kerékpár gépjárműnek nem minősülő motoros jármű. Szó szót követett majd azt mondta, hogy ne vitázzunk mert abból bírság lesz. Rendben, akkor leszállok és tolom, akkor ugyanis gyalogos vagyok én is. (KRESZ 21§ szerint a kerékpárt, vagy segédmotoros kerékpárt toló személy gyalogos). Szerinte ez sem volt igaz, kérte zárjam le a motort a közeli parkolóban és gyalog tegyem meg azt az utat ami vitánk helyszíne és a Budavári Sikló végállomása között még hátra volt. Ekkor már nem láttam értelmét tovább beszélgetni vele, inkább kerestem máshol egy padot és leültem oda pihenni.
Én ezt egy kicsit joghézagnak érzem és mintha a jogalkotók elfeledkeztek volna az igazi segédmotoros kerékpárokról és arról, hogy lehet bicikliként is használni ezeket. Pedig ezeket a szabályokat nem ma találták ki, akkoriban még sok dongó motoros bicaj, Babetta, Simson Mofa és hasonló kétkerekűek voltak az úton. Ma pedig inkább a robogók és a villany bicajok a jellemzők.
Többször volt olyan, hogy ahova csak biciklivel vagy gyalog lehetett bemenni ott leállítottam a Babi néni motorját és bicikliként tekertem tovább, vagy toltam, hogy jogkövetően járjak el. Nem azért állítottam le és jártam el így mert valami nem volt rendben mint „motoros” résszel.
A KRESZ-ben sehol sem találtam egyértelmű rendelkezést arról, hogy ha a segédmotoros kerékpárral kerékpárként – a beépített erőforrása használata nélkül – haladok az erre kialakított hajtásláncát rendeltetés szerűen használva akkor most mégis mit vezetek? Mert az sincs leírva, hogy minden körülmények között motor és az se, hogy nem. A motorok között bicikli, de a biciklik között meg mégis motor???
Tudom, hülye a posztoló de én kíváncsi lennék a Ti és az olvasók véleményére.
Toxxxi 2011.06.21. 07:43:59
Petrodon 2011.06.21. 07:44:59
szszg 2011.06.21. 07:46:28
yxcvbnma 2011.06.21. 07:50:38
Abban nem volt igaza a kormányőrnek, hogy az Segédmotoros kerékpát (továbbiakban SM) gépjármű, mert nem az (KRESZ 1 függelék II b bekezdés), de ez a behajtásod szempontjából irreveláns.
Abban viszont neked volt igazad, ha a SM-t tolod, akkor gyalogosnak számítasz (vigyázz, ez csak a SM-re érvényes, mert ha motort tolsz, akkor már vezető vagy). Ebből nekem is sok problémám volt a közteresekkel, meg rendőrökkel, ezért kinyomtatva nálam volt a Kresz idevágó része...
Az meg, hogy épp hogy használod a járművedet nincs arra hatással, hogy éppen mi is az jogilag. Ha egy buszból kiszeded az üléseket nem válik automatikusan egy zárt teherautóvá a jog szerint, hanem az bizony busz marad.
Tron65 2011.06.21. 08:47:26
Abban nincs, hogy mért csak a babettát állította meg.
felszopó 2011.06.21. 09:01:15
ex-dr. vuk 2011.06.21. 10:31:07
Behajtani tilosra azt mondta, hogy a biciklik bemehetnek?.. erdekes. Ha gepjarmuvel behajtani tilos volt (karikaban auto), akkor az SM-re nem vonatkozik, az nem gepjarmu...
Es mi az, hogy "birsag lesz belole"? O nem hinnem, hogy birsagolhat, max hivhat valakit aki igen .. es akinek tobb esze van :D
1kutya 2011.06.21. 10:31:55
SvenH. (törölt) 2011.06.21. 11:33:48
ex-dr. vuk 2011.06.21. 12:06:38
Szerintem akkor jarsz a legjobban, ha egyenesen mesz.
Persze ha direkt ki akarod nyirni oket, akkor jo a cikkcakk, csak akkor hamar huvoson talalod magad (nyari melegben vegulis az is jo, neked is es masoknak is)
igazi hős 2011.06.21. 12:33:31
Azt az irányt nem ismerem, de a Bécsi kapunál hatalmas kiegészítő tábla van a mindkét irányból behajtani tilos alatt, szóval a bringások bemehetnek, de csak a kerékpár van nevesítve a KRESZ-ben, mint akire minden kivétel automatikusan érvényes. Az sm nem kerékpár, ezért leállított motorral sem mehet be.
Persze a kormányőr is hülye, mert nem gépjármű, de ezt már írták.
omborz 2011.06.21. 13:29:49
Mert akkor rendben vagyunk:(14) Ha az (1) bekezdés n) pontjában említett jelzőtábla alatt „Kivéve engedéllyel”, „Kivéve taxi”, vagy „Kivéve ..... (tömegközlekedési vállalat)” feliratú kiegészítő tábla van, az útra engedéllyel rendelkező vagy a kiegészítő táblán feltüntetett járművel, továbbá kerékpárral és állati erővel vont járművel szabad behajtani
Persze nem feltételezem, hogy az ottani biztonságiak KRESZ-ismerete jobb volna a rendőrökénél. Az meg ugye...
hawkeye 2011.06.21. 13:44:59
Nekem robogónak látszó villanybiciklim van, ami még a SM teljesítményének alsó határát sem éri el (azt hiszem 250 W-os), de ahány rendőr, annyiféle hozzáállás.
Volt aki szerint a kerékpárúton kell vele mennem, ne tartsam fel az autókat 20 km/ó-val (jogos!), volt aki arcoskodott, hogy mit keresek motorral a bicikliúton.
A legszebb az volt, amikor egy űberértelmes bicajos a Árpád-hídról bele akart rúgni a Dunába, mert a bicikliúton mentem.
Posztolónak: 300 W a teljesítményhatár, ha azon felül tud a motor, akkor hiába van rajta pedál, nem bicikli.
Ez magyarázza azt is, hogy miért nem lehet a Lánchídon biciklizni.
Mert azon meg nincs pedál....
Agyalap 2011.06.21. 13:49:52
@felszopó: Jól hozzászóltál a témához! Meg a Caps Lock is beragadt...
[mike] 2011.06.21. 15:06:34
@felszopó: te csak előre nézzél... azzal legyél elfoglalva!
@hawkeye: úgy tudom, ezek a villanymotorok jóval többet tudnak, csak a jogszabály miatt írják rá a határ alatti teljesítményt, hogy ne legyen vele gond.
@igazi hős: igen, ez olyan, mint mikor a nagymotorból kifogy a kraft, de lejtőn lefelé gurulsz. Nem számít, hogy a motor tulajdonképpen üzemen kívül van.... :D A lada sem lesz babakocsi, hiába tolják a brazilok :D
mohopasi 2011.06.21. 17:25:16
jelentéktelen alak 2011.06.21. 18:09:46
Fontos volna pontosan tudni, hogy a tábla milyen tábla is volt. Ha oda be lehetett hajtani segédmotorral, akkor ne hagyd magad! Én, ha tudom, hogy igazam van, akkor feljelentetem magam a rendőrrel. Semmiképen nem megyek bele a helyszíni bírságba.
2x meg is tettem, mint két esetben megúsztam a büntetést. Ehhez azonban az kell, hogy pontosan ismerd azt a szabályt, amit szerintük megszegtél. Ha Te tévedtél, rosszabbul jársz, mint a helyszíni bírsággal.
Mivel a helyet nem ismerem, erről nem tudok Neked mit írni. De olyan -szerintem- nem létezik, hogy ugyan azon jármű, ha akarom motor, ha akarom bicikli, ha akarom gyalogos. Legalábbis jogi értelemben, nincsen.
D4D 2011.06.21. 20:21:53
múltkor Óbudán a RENDŐR nem tudta, hogy rokihelyen szabályosan álltam meg. Ezek után egy kormányőr........
metal · http://electric.blog.hu 2011.06.21. 20:41:34
fidoone 2011.06.21. 22:19:23
fidoone 2011.06.21. 22:23:02
jelentéktelen alak 2011.06.21. 23:59:05
Ha egy sétáló utca közepére az autódat, egy helikopterrel emeled be, akkor az autód jogosan van ott? Nyilván a sétáló utca, minden irányból behajtani tilossal van védve. Az autó beemeltetett és nem behajtott. Szerintem mégis jogtalan az ott tartózkodása.
Pont így gondolom a dolgot a hátadon bevitt szerkezettel is. Gyalogos vagy ott ugyan, de a szerkezetnek semmi keresni valója ott, ahová vitted.
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.06.22. 00:34:50
A kérdésem, hogy ezzel mehetek egyáltalán úgy, hogy _semmiféle_ jogosítványom nincs? Vagy "M" mindenképpen kell?
VakondM 2011.06.22. 11:07:04
VakondM 2011.06.22. 11:09:41
Ezzel szembe annyi volt a hibám, hogy eltekertem mellette azon az alapon, hogyha a bicajosoknak sem szól akkor mi lenne a gond.
A gyalogos részben már mondthattam amit akartam....
Kormányőr birságolhat? Egyáltalán milyen jogköre van?
mohopasi 2011.06.22. 11:16:08
VakondM 2011.06.22. 11:18:35
cso zsi 2011.06.22. 12:29:10
cso zsi 2011.06.22. 12:31:27
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.06.22. 13:59:02
hawkeye 2011.06.22. 14:33:21
Van benne valami... :)
Lancelot0 2011.06.23. 13:15:27
Ellenben nekem az rémlik, hogy ha biciklit vagy segédmotort tolsz, akkor gyalogosnak számítasz (hiszen segédmotort használva kell a bukósisak, de tolni anélkül is lehet :) ).