Gépjárművezetői oktatásban és vizsgáztatásban kereshetnénk bőven hibát. Sokszor látok olyan tanulóautókat a forgalomban, akik nem mennek a megengedett sebességgel sem. Ehhez még hozzájön, hogy sajnos vannak kötekedő vizsgabiztosok, akik abba is beleszólnak, aminek nincsen jelentősége a vizsgánál. Ennek okait szerintem sokan tudják, sejtik. Tény, hogy fatia negra kollégájának is lenne még mit tanulni, talán tényleg összejöhetett néhány hibavonal. De nagyban hozzájárul ehhez, ha a vizsgabiztos idegesítően viselkedik. Egyébként is stresszes Budapesten egy forgalmi vizsga.
Újabb eset rázta meg kis közösségünk nyugalmát. Röviden összefoglalom.Egyik középkorú férfi kollégám vezetés vizsgán volt ma.A vizsgabiztos is ember. Sőt a vizsgázó is, és nem is fiatal bombázó hölgy. Lehetnek egymásnak szimpatikusak, vagy sem. Lehet, hogy aznap az utolsó vizsgázó már fárasztó. Lehet, hogy késő délután -ha már mindenkit átengedett- a vizsgáztatónak az utolsó pillanatban eszébe jut, hogy a tekintélyt és a szigort, azaz a hírnevet is tartani kellene. Tegyük félre az emberi dolgokat, nézzük a tényeket.Beül a vezető mögé és elmondja, hogy nem fog beleszólni semmibe, az oktató adja majd az utasításokat. Ehhez képest végig az útvonalat ő diktálta és folyamatosan beszélgetett az oktatóval. A Vasgereben utca nem volt ismeretlen terep. Fák és egyéb furcsa tereptárgyak, azaz inger gazdag környezet. A vizsgázó -szokásához híven- hármas fokozatban repesztett. A kis dízel pözsó csak úgy szelte a levegőt a 34-40 - km/h-ás tempójával. A vizsgáztató -utólagos elmondása- szerint már ekkor is "célzott" a problémára, amikor az oktatónak elcsevegte, hogy a kiskocsi nagyon rosszul fogyaszt 3-asban ilyen tempónál... Sajnos a vizsgázónk a tarkója mögül (a nembeszélő embertől) jövő "jó szándékú súgást" nem tudta dekódolni.Nagykörösi út. Felkapcsolva kis időre négyesbe. A tempó fokozódik 50 km/h-ra. A vizsgáztató - az ember aki nem szól bele - megkérdezte, hogy mennyi a megengedett sebesség? Vizsgázó boldogan, mert tudja: 70 km/h. Erre: akkor miért 50-nel megyünk? Vizsgázó: mert nem sokára lesz egy 50-es tábla, ami alig látszik a fáktól. De azért fokozta a tempót, így a mellette menő buszoktól épp alig vette észre az ominózus táblát. A lassítással lehet még pár métert "bele is szaladt".Az Üllői úton az Europarknál a fordulással a belsősávba keveredett, gondolta vizsgázónk nem gond, hisz vélhetőleg (a mellette folyó beszélgetés alapján) balra kell menni majd. Na ebből az a bonyodalom támadt, hogy a belsőben maradt a "nyugodt tempójával", míg a göröngyös úton, a külsőben 169-cel húztak el a schumaherek. Mivel nem kapott balra parancsot így jött a kisorolás. Amíg jobbra hátra nézett addig picit balra tartott az autó. Erre a vizsgabiztos: ezt a kínlódást hagyjuk abba, vegye át az oktatója a kormányt...Igen, megbukott. Megbukott, mert lassan ment? Nem tud vezetni, mert a kocsi sokat fogyaszt? Az oktató semmilyen hibát nem érzékelt, így az elhangzottak alapján más nem nagyon lehet. Vajon mi került a jegyzőkönyvbe? A vizsgázó a megengedett 50 helyett 40-nel ment? Egyáltalán ezt honnan tudja a vizsgáztató? Nem is láthatta a kilométerórát. Az volt a probléma, hogy lassan ment a kocsi a belső sávban? És így a külsőbe csak egy rendes vezetőnek köszönhetően tudott kimenni, aki levette a tempót a megengedett sebesség körülire?Tanulság? A következő vizsgán előre meg kell kérdezni, hogy mi a "heppje" a vizsgáztatónak? Milyen mutatót figyeljen nagyon a vizsgázó? A minimális sebességet? Vagy a fogyasztásmérőt?Egyébként én támogatom a zöld szemléletet. Ha én vizsgabiztos lennék nem engednék át senkit, aki -az ilyen kis dízelautóval- a városban 4,0 liternél (/100 km) többet fogyaszt. Bár ez a takarékosság sem hozza be a pótvizsga 11 000 Ft-os díját.Kollégánknak a következő vizsgára "kívánunk a kéz és lábtörést" !
Az utolsó 100 komment: