DanZi levele már lehet lerágott csont, de valahogy mégsem az. Hiába beszélünk szinte minden nap arról, hogy mire való az index, illetve, hogy is kellene használni, legtöbben szarnak rá, vagy későn kattintanak. Ugyanez a megfelelő sebesség, hiszen nagyobb városokban igyekeznek összehangolni a lámpákat. Én is sok barmot látok aki nagy gázzal elstartol, majd állhat meg a piros miatt. Minden napos esetek ezek, de ha már egy emberben gondolatokat ébreszt ez a poszt, és elindítja a változás útján, megérte.
Sokszor megfordult már a fejemben, hogy felhozom ezt a két témát.Megjegyzésül:Ha jól tudom, a KRESZ csupán két esetben engedi az irányjelző használatának mellőzését:- körforgalomba való behajtáskor- védett (főútvonalon) útvonalon való továbbhaladáskor, mikor az út kanyarodik (mint például a Döbrentei tér - Döbrentei utcánál). Ez esetben viszont többletinformáció céljából használható.Az irányjelző megfelelő használata, mely országunkban véletlenszerű használatnak örved, nem csak megkönnyíti, de biztonságosabbá is teszi a közlekedést. Ennek ellenére, sajnos, az az általános tapasztalat, hogy rengeteg autós, már aki egyáltalán használja, helytelenül teszi azt.
Az irányjelző a sofőr szándékát hivatott előre jelezni, segítendő az őt követőt abban, hogy időben felkészülhessen az előtte kanyarodni, letérni szándékozó jármű mögötti fékezésre, lassításra.Sajnos rengetegen használják rosszkor az irányjelzőt: a fékezéskor, azzal egy időben, esetleg jóval a fékezés megkezdése után. Ez pedig rendkívül rossz beidegződés.Sávváltáskor, bekanyarodás előtt az irányjelző jó 2-3 másodperccel előbb kellene, hogy villogni kezdjen, még a fékezés előtt, ez elég időt hagy a másiknak a szándék nyugtázására, a gázpedálon pihenő láb fékpedálra való áthelyezésére (vagy csak enyhe motorfékezésre), így a koccanásos balesetek jóval nagyobb mértékben kerülhetők el.A másik téma az adott útszakasznak megfelelő sebesség megválasztása. A számtalan példa mellett két tipikus helyszíne ennek a típushibának a nagy körút és a Szerémi út mindkét irányban. Az előbbin 70-es az utóbbin 60-as táblák jelzik a sebességkorlátot.A helyzet egyszerű: adott irányba az út csak limitált áteresztőképességgel rendelkezik. Mindkét úton pár száz méterenként követik egymást a közlekedési lámpák, melyeket ideális sebességgel megközelítve zöldhullámban lehet beautózni az egész szakaszt. Minden alkalommal akadnak autósok, akik az ajánlott (megengedett) sebességnél jóval többel haladnak, megelőzik a sebességkorlátokat betartó autósokat, így a következő kereszteződéshez/lámpához akkor érkeznek, amikor az még bőven piros - tehát fékezni kényszerülnek. A mögöttük érkező szabályosan közlekedő autósok szintén mind fékezni kényszerülnek, aztán újra felgyorsítani...Az egész folyamat a haladást nehezíti, a fogyasztást növeli - minden autós számára. Ez a viselkedés pedig pontosan ellentétes az elérni kívánt céllal - a gyorsabb (és biztonságosabb) haladással.
Az utolsó 100 komment: