Friss kommentek

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

A tökéletes és a tökéletlen - közlekedés Németalföldön

2011.09.02. 07:51 :: Don Blasius

Eljutottam odáig, hogy megírjam a nyaraláson tapasztaltakat, ami az autózást illeti. És bár sok rendkívüli esemény nem történt, leszámítva a pozsonyi állatot, szerintem közlekedési szempontból érdekes helyeken jártunk

A tavalyi francia (fél)körút után idén kicsit északabbra mentünk nyaralni. Minél többet akartunk látni a három Benelux-országból, ezért is választottuk az autót. Amszterdamban jártam már pár éve repülővel, akkor nem is utaztunk semmiféle gumikerekűvel, csak vonattal be a városba és vissza. De azt már akkor láttam, hogy nagyon jól tud itt együtt élni a sok bicikli mellett az autós és a tömegközlekedés is. Sűrűn járó, tiszta vonatok, villamosok és buszok, nagyon kulturált az egész.

 

 

Hollandiába mentünk a három ország közül először. Furcsa volt a 10 évvel ezelőtti magyarországi sebességhatárokkal (50/80/120) találkozni, főleg a német sztráda után (Nem mintha eszeveszetten száguldoztunk volna ott az időjárás és a nem kifejezetten versenyautónak épített gépjárművem miatt.). Mégis gyorsan meg lehetett szokni ezt a 120-at, 125-nél már tényleg senki nem akart letolni, de nem is akadályozott senki sem a haladásban. Ha sávot akartam váltani, az indexemre a reakció gázelvétel volt a másik részéről és simán be lehetett sorolni, nagyon kényelmes volt így. Pályán kívül így van ez az országúti 80-nal is. Szinte minden főbb kereszteződés el van látva körforgalommal vagy jelzőlámpával (lakott területen kívül is), utóbbiak hangolása kiváló. Rövid és gyorsan pörgő lámpaperiódusok vannak, az alárendelt irányoknak érzékelőjük van, akkor váltanak, ha jön valaki ott, a főútvonal forgalmát pedig nem akasztják meg feleslegesen. Legalábbis sok helyen tapasztaltuk, elsőnek érkeztünk egy lámpához és villámgyorsan váltott. De fő prioritást a kerékpárosok és a tömegközlekedés élveznek, mily meglepő.:) Pl. Edam és Amszterdam között 2x1 sávos országút, de a befele menő irányban végig szeparált buszsáv (buszhoz hangolt lámpaprogram végig), külön az út mellett bicikliút. Mindenki tudja, hol a helye.

A városokban is jól lehet közlekedni, senki nem tart fel senkit, a biciklisek jobbra tartanak, vagy eleve a kijelölt sávon mennek. Pirosba nem hajtanak, de lámpánál elöl felsorakozhatnak egymás mellett. Zöldnél elindulnak egyből, nincs tökölés, mindenki megtalálja a saját sávját, autós, motoros, biciklis egyaránt. Dudálást, anyázást nem hallottam.

 

 

Hollandia a jó példa a tökéletes, stresszmentes közlekedésre, és bár a biciklisek itt az urak, az autósoknak semmi okuk a panaszra; hibátlan minőségű utakon egyenletes tempóban lehet haladni szinte bárhol az országban. És természetesen gyönyörű vidéki helyek és városok vannak Amszterdamon kívül is, mindenkinek szívesen ajánlom. :)

Néhány nap hollandiai tartózkodás után továbbmentünk Belgiumba, ahol már nem tűnt minden olyan idillinek. Antwerpenbe érkezve hirtelen olyan érzésem lett, mintha otthon lennénk. Pocsék minőségű kátyús és bénán foltozott utak, sok helyen macskakő, de teljesen egyenetlenül. Valahogy itt már korántsem olyan harmonikus minden, mint tőle északabbra.

 

 

Fokozódott ez az érzésem, amikor Brüsszelbe értünk. A közlekedési morál itt jócskán a budapesti alatt van. Itt már mindenféle "finomságot" láttunk, amire itthon szeretünk úgy reagálni, hogy bezzeg Nyugaton, ott nem csinálnak ilyet. Dehogynem. A kedvencem a jobbkéz-szabály "nem ismerete" volt. Nagyon sok utca jobbkezes, még olyanok is, ami főútvonalnak látszik, akár középen villamossínnel, de nincs semmiféle elsőbbségadás tábla. Lelassítok, benézek jobbra, mögöttem nyomja a dudát, majd megelőz a villamossínen, ami nemcsak záróvonallal van elválasztva, hanem külön, kb. járdányi magasságban fut a vágány az út közepén. Erre viszont mi is sokszor ráhajtottunk, de nem előzési szándékkal, hanem mert előszeretettel állnak meg a helyiek az egy szem forgalmi sávban egy második parkoló sávot nyitva, és más lehetőség nem volt a kikerülésre. Bolti áruszállítást szinte csak így láttunk. Nincs tekintélye a piros lámpának, de az egyirányú utcába is bemennek fordítva. Csúcsforgalomban kaotikus állapotok vannak, a kereszteződésekbe itt is behajtanak, ha nem férnek át, akkor is. Ami jó, hogy a főbb útvonalakon sok szakasz alagútban fut, így nincsenek szintbeli kereszteződések, viszont a városképet sem csúfították el felüljárókkal.

Ott sem tökéletes tehát minden, legalábbis, ami a belga utakat, közlekedőket illeti. Ettől függetlenül Belgiumot is nagyon szerettük, szépek a városaik, megvan a különleges hangulatuk és persze ajánlatos minél több csokit és sört megkóstolni, utóbbit persze csak az után, hogy letettük az autót! :)

 

 

28 komment

Címkék: közlekedés külföld autó sztereotípia kerékpár tömegközlekedés lámpa pozitív

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tundrazuzmo (törölt) 2011.09.02. 08:17:57

Németalföld ugye a Németországi alföld? Vagy inkább Németh ország, a Horváth országhoz hasonlóan?
:P

felszopó 2011.09.02. 08:21:12

értelmes magyar sztori már nincs? :(

mezga-aladar 2011.09.02. 08:34:16

"Furcsa volt a 10 évvel ezelőtti magyarországi sebességhatárokkal (50/80/120) találkozni"

ja... legalább anynival vannak lemaradva... sose érnek utol minket

a hanyatló nyugat...

pár éve nekünk is sima utak voltak, csak a fejlődés magasabb fokán rendeltünk bele kátyúkat, a forgalomlassítás és így a baleseti statisztika érdekében...

Bafana 2011.09.02. 09:02:39

Nem biztos, hogy a magyar vezetőket annyira kell szídni. A nyáron láttam kb. 15 balesetet, ebből 14 ben külföldi rendszámú autó szerepelt így vagy úgy.

Csigorin 2011.09.02. 09:38:04

en is epp most akartam irni hogy azert nyugodtak mert mindenki be van sziva.

meg ha nekunk ezereuros minimalberunk lenne es nem az stresszelne a lakossagot hogy lesz e mit ennie honap vegen, akkor nalunk is sokkal tobb nyugodt bekes ember lenne mindenhol (az utakon is)

FDToth 2011.09.02. 09:44:18

Az amszterdami közlekedés utána budapesti egy rémálom. Volt szerencsém kinn egy bmw 5gt és egy új s merci taxiban utazni (transzfer reptér és szálloda között). a taxis halál nyugodt, külsőben közlekedik, szinte végig tempomattal megy, indexszel mindig. 3 sávos pályán középsőben ha haladnak is autók, lemennek előled a szélősbe stb. tömegközlekedés álom, minden tiszta, az emberek nem lökdösődnek, nincs kiabálás, a busz és villamos sűrűn közlekedik és időben jön. sofőr buszon köszön, bármit lehet kérdezni tőle, segít, és akár nem megállóban is kirak.
Budapesten taxival haza a reptérről. Taxis paraszt, no index, úgy fékez, mint egy állat, le is akar húzni.
Az utak minősége: no comment...

mezga-aladar 2011.09.02. 09:59:33

@FDToth: megoldás: aki tehet nem jön "haza"

bár van előnye is ennek a "színes" hazai közlekedésnek szemben a haldokló nyugati szürkeséggel, unalommal... semmi stressz... fuu. nem bírnám ki

D4D 2011.09.02. 10:38:04

Viszont egy holland rendszámú autót meglátok itt, akkor veszélyt érzek, mert a hollandok baromi rosszul vezetnek. Állítólag náluk még a mienknél is rosszabb színvonalú az oktatás.

Altaïr 2011.09.02. 11:52:10

Nevetséges a nyugati közlekedés ajnározása. Oké, a német autópályákon tényleg jól mennek (lehúzódik, nem tol stb.), de minden más egy rakás szar.

Autópályán szöttyögnek (130 helyett 110-120-szal, 120 helyett 100-110-zel), sosem kapcsolják fel a világítást (még zuhogó esőben sem), nem tartanak távolságot (folyton rámásznak egymásra), és akkor a biciklisekről nem is beszéltem.

Bruggesben kábé 3 percenként jöttek ki elénk minden szívbaj nélkül bicajjal (helyi ismerős autójával voltunk, és ő is anyázott). A csúcs az volt, amikor _benzinkúton_ vágott be elénk két biciklista.

Elijah_Baley 2011.09.02. 12:04:41

én olyan hollandiában jártam ahol csak béna biciklis meg béna autós volt, a biciklisek sajnos veszélyesek is, mert jóval nagyobb egójuk van, amint amennyire kezelni tudják a gépet, letargikus egy ország, ahol négyszerannyiba kerül egy bringa mint bárhol a világban.

HakapesziM 2011.09.02. 12:10:57

Valóban fárasztó, hogy mindig azt halljuk,mennyivel jobb a morál Nyugaton. Valóban jobb valamivel, de lényeges különbséget nem látok. Ott is sok a hülye, ügyetlen, öregedő társadalmak, így sok az idős ember az utakon. Nyáron rengeteg a turista, előkerülnek a lakóautók, lakókocsik, nem tudnak velük közlekedni, tolatni stb. Hollandia pl. hétköznap reggel, és délután egy összefüggő forgalmi dugó. Belgiumban pedig tényleg meglepően sok a szar út, ráadásul a közbiztonság is rossz. Még a németeknél lehet aránylag normálisan közlekedni, nem kell autópályán a gyorshajtás miatt idegeskedni - ha épp nincs 5, 10, 20 km stau.

mezga-aladar 2011.09.02. 12:45:32

én csak egyet mondok... ESŐben

a német sztrádán tisztul a kocsi
itthon meg egyre nagyon koszos lesz...

1kutya 2011.09.02. 13:20:13

olyan ország, hogy belgium nem is létezik. belgák sincsenek, flamandok meg vallonok vannak, ezáltal olyan közlekedés sincs, hogy belga:)

egyébként brüsszelben kb. annyi a helyi lakos, mint tiszabőn magyar:-DDD

qwertzu 2011.09.02. 13:39:48

@1kutya: Belgák nincsenek, csak egy belga van: a király.

D4D 2011.09.02. 13:42:11

@qwertzu:

Belgák pedig vannak, és ők is itt autóznak közöttünk.

www.youtube.com/watch?v=2hXBNpI3vi0

qwertzu 2011.09.02. 13:50:54

@D4D: Ha jobban megnézed az együttes neve nem Belgák, hanem Belga. Egyes szám. Ami rögtön alá is támasztja az előző hozzászólásomat.

qwertzu 2011.09.02. 13:51:31

@qwertzu: Mert ugye a Belga egy király együttes.

1kutya 2011.09.02. 14:47:46

@qwertzu: és még asse belga (mármint származásilag). tudom, főnököm:(

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.02. 16:25:11

valaki irta a multkor, hogy a fogalmazasod es az irasod eleg szar
hat ez teny:)

Don Blasius 2011.09.02. 17:53:29

@Altaïr: @HakapesziM:
Pont a belgákról írtam, hogy ott minden volt, ami itt nálunk is, abszolút nem jobb.

Brugge-ben külön élmény volt, amikor a lovaskocsikat a szűk sétálóutcában hajtották ezerrel, alig lehetett lehúzódni előlük.

Altaïr 2011.09.02. 18:01:47

@Don Blasius: Ja, lovaskocsik rulez. Hollandiába nem mentünk, de Brugges az már flamand, szóval ha ott ilyen elmebetegek, akkor gondoltuk, Hollandia csak rosszabb lehet. Franciao-ban meg:
- országúton tötyörögnek
- városban egymás seggében mennek
- lámpát nem kapcsolnak (B és NL sem, és D-ben is sokan)
- közlekedésszervezés egy vicc: a lámpák DIREKT úgy vannak állítva, h piros legyen, mire odaérsz, hogy lassan menj (nesze neked, környezetkímélés)
- mindenhol azok a fos megemelt zebra/fekvőrendőr kombók vannak

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.03. 00:53:45

@Don Blasius: mondtaM eN a multkor hogy belgium:)
a feluljarok sok helyen szuksegesek
es nem csufitanak el
mondjuk nem a belvarosban kell hanem a korgyurukon

''autónepper.'' 2011.09.03. 13:19:43

hozztatok egy kis anyagot egyébként?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.03. 15:31:53

most olvasom, hogy aluljarokat akarnak megszuntetni
azzal mi a baj?

lordjim 2011.09.03. 19:34:40

Hollandia:Srebrenica,ezek a mocskos állatok fegyverrel a kézben engedték a buzi szerbeket öldökölni,milyen fajta ez?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása