Tényleg jobb lett-e a közlekedési morál az objektív felelősség bevezetése óta és tényleg azokat büntetik-e meg, akik megérdemlik? Méltányos-e egyáltalán büntetések a mértéke? Frigyesmester posztjának köszönhetően ma biztos meg fog állni sok munkahelyen az élet, mert végigolvasni sem két perc, de biztos vitaindító lesz, hiszen rávilágít néhány pontra, ami miatt szerinte nem korrekt ez a módszer sem.
Tudom, hogy senki nem szereti a hosszú értekezéseket –pláne a jogi csűrés-csavarást-, de attól még van olyan dolog, amiben nem lehet röviden elmondani a lényeget. A közúti közlekedés anomáliáit, illetve annak egy részterületét megpróbáltam némileg jogászkodva megközelíteni. És néha igencsak furcsa, megdöbbentő, vagy épp aggodalomra okot adó eredmények lettek belőle. Persze, könnyű azt mondani, hogy „nem kell gyorsan hajtani” és a többi – csak épp egyszer kerüljön olyan helyzetbe az autós, az ember, hogy elmeszelik ártatlanul; akkor majd másképp fogja látni a világot!
A közlekedési morálunk olyan, amilyen. Akárcsak a jogállami és a joggyakorlati morálunk is. Nincs mit cifrázni ezen, mind a kettő tekintetében enyhén szólva messze vagyunk a kívánt nívó alatt. De amikor a kettő együtt és együttesen lép úgy kölcsönhatásban, hogy valamilyen szinten a jogbiztonságot és a jogállamiságot szünteti meg az életünk egy apró részletében, az bizony már mellbevágó egy szabadságára igencsak érzékeny, és a demokráciához alapvetően ragaszkodó európai nemzet és egyén esetében.
Valljuk be: az objektív felelősség elvének bevezetése előtti állapot egy nonszesz volt. Az, amikor a közlekedési szabályszegők 90%-a megúszta büntetlenül a szabály áthágását, ha nem érték tetten. Gondolok itt a traffipaxok és a térfigyelő kamerák által rögzített felvételekre, és azok alapján utólag indított eljárások végkimenetelére. Mert a végkifejlet az volt, hogy az esetek 99%-ában az autó üzembentartója úgy nyilatkozott, hogy „a járművet nem én, hanem közeli hozzátartozóm vezette – akire nézve nem vagyok kötelezhető terhelő vallomást tenni”. És a rendőrség bizony ilyenkor szankció nélkül megszüntette az eljárást. De aztán jött Kondorossy államtitkár az IRM-től, és megszületett az objektív felelősség elve. Ami azt jelenti a közlekedési szabályszegések esetében, hogy első körben a gépjármű üzembentartója szankcionálandó az adott gépjárművel elkövetett közlekedésrendészeti szabályszegésért, és csak a jogszabályban meghatározott esetekben mentesül a szankció alól. És tulajdonképp itt kezdődik a jogállam vége hazánkban a közlekedésrendészetben.
Na nem azzal, hogy bevezetésre került az objektív felelősség elve, hanem azzal, ahogy történt. Ugyanis a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 21/A§ (1)-(2) bekezdése taxatíve felsorolja azon eseteket, amikor a gépjármű üzembentartója mentesülhet a szankció alól – ezeket pedig eléggé szűkre szabta a jogszabály, illetve a jogalkotó. Ugyanis csak és kizárólag abban az esetben mentesülhet az üzembentartó a szankció alól, ha a gépjármű jogellenesen került ki a birtokából, és ez ügyben a bírságot kiszabó határozat előtt kezdeményezte a megfelelő hatósági eljárást; vagy ha nevén nevezi az adott szabályszegés elkövetőjét, és a nevén nevezett szabályszegő mindezt írásban be is ismeri. Ennyi a lehetőség, nem több. Abszurd, mert a jogszabály ÍGY semmilyen szín alatt nem ismeri a vis maior miatti szabályszegést. Extrém helyzetben mondjuk minden további nélkül meg kell (!) büntetnie a sofőrt tilosban parkolásért, akkor is, ha mondjuk azért állt meg a megállni tilos tábla hatálya alatt, mert épp szívrohamot kapott, és még az utolsó erejét összeszedve lehúzódott az útról. De ugyanez vonatkozhat arra is, amikor műszaki ok miatt kénytelen szabálytalanul megállni – legyen az defekt (épp elég utcában és úton szokott lenni szétszórva üvegszilánk), vagy bármilyen más motorikus hiba; netán elfogyott az üzemanyag). Vagy a tilosban parkolás eseténél maradva, ha közúti baleset esetén az arra haladó autós megáll ahol, és ahogy tud, azért, hogy jogszabályi kötelességének is eleget téve elsősegélyben részesítse a sérültet, és a mentők, tűzoltók kiérkezéséig segítsen a mentésben. Vagy mondjuk gyorshajtásért, ha a sofőr épp azért nyomja tövig a gázt, mert a hátsó ülésen épp szülni készül az áldott állapotban lévő kismama. Tudom, hogy abszolút abszurd, de ettől mindez még így van.
És innentől kezdve még veszélyesebb fordulatot vesz azok története, akik a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálatának borítékját megkapják. Ugyanis a jogszabály szerint azzal, hogy a szankció alóli mentesülésre mindössze az előbb nevesített két esetet engedi –azt is feltételes módban (!)-, tulajdonképp maga a jogszabály fosztja meg a közigazgatási eljárás alá vont üzembentartót attól, hogy az ártatlanság vélelmének magasztos jogelvével is élve ellenbizonyítást merészeljen előterjeszteni. Vagyis: eleve a jogszabály tiltja meg az üzembentartónak azt, hogy azt merészelje mondani, hogy „elnézést, de amit a rendőrség állít, az nem történt meg”. Például még a sorozatgyilkosoknak, a kábeltolvajoknak, a sikkaszóknak, a bolti tolvajnak, és a tettleges garázdának is engedi a törvény az ellenbizonyítás jogintézményét az ártatlanság vélelmével együtt – de egy közlekedésrendészeti szabályszegés esetében kizárja azt, hogy az eljárás alá vont üzembentartó ellenbizonyítást terjesszen elő a vele szemben megfogalmazott váddal szemben. Például megtörténhet olyan eset, hogy egy „tizenkettő egy tucat” autóról (ezzel nem leszólni akarok egy autómárkát sem, de bőven vannak tömegesen használt autómárkák és típusok) lelopják a rendszámtáblákat, majd egy pontosan ugyanolyan típusú és színű autóra ráteszik – és azzal követik el a valamilyen képalkotó berendezéssel dokumentált közlekedésrendészeti szabályszegést. És ilyenkor is az adott rendszámhoz tartozó gépjármű üzemben tartója lesz a bűnösnek kimondott, és szankcióval sújtott. Különösen akkor abszurd egy ilyen helyzet, ha netán a rendszám valódi tulajdonosa észre sem veszi a lelopást – és netán még vissza is került a rendszámtábla oda, ahonnan lelopták/kölcsönvették. És az autó – egyúttal a rendszám – tulajdonosa semmit nem vesz észre belőle. Utána pedig szájkaratézhat, ahogy akar – márpedig bűnös. Még ha a rendszámlopást netán tudná bizonyítani, akkor sem mentesül a szankció alól; mert a jogszabály kifejezetten a gépjármű jogellenes módon történt használatból való kikerülését nevesíti tételesen; és nem a rendszámét. Na igen… szép az élet. Vajon hány autóst érhetett ilyen végett kellemetlen és drága meglepetés eddig?
De ezen túlmenően még veszélyesebb a helyzet. Ugyanis mivel a vonatkozó jogszabály KIZÁR minden általa felsorolt mentesítő körülményen kívül minden egyéb mentesítő körülményt, ez által a rendőrség által megfogalmazott tényállás egyben már az eldöntött ítélet – anélkül, hogy a rendőrségnek, mint a szabályszegéssel vádolónak bármit és bárhogy kellene bizonyítani; illetve anélkül, hogy az eljárás alá vont gépjármű üzembentartót megilletni az ártatlanság vélelme, illetve a védelemhez, illetve az ellenbizonyításhoz való jog. Gyorshajtás esetén hiába mondja azt, hogy „kérem, én nemhogy nem is mentem annyival, de nem is léptem át a megengedett sebességhatárt”. Netán hiába van rá egy, kettő, három, netán négy tanúja az autó utasai közül arra, hogy az autó sebességmérőjének mutatója bizony a közelébe sem járt a sebességhatárnak; netán videófelvétel az útról és ez által annak sebességéről, részletkérdésnek számít, mert a jogszabály kizárja az ellenbizonyítás lehetőségét, mint mentesítő körülményt.
Amikor bevezetésre került az objektív felelősség elve, egyrészt csökkent a halálos közúti balesetek, és a közlekedésrendészeti szabályszegések száma; másrészt növekedett az államháztartás bírságbevétele. Ezt az akkori ellenzék, a mai kormányzópárt úgy nevezte, hogy „pénzbehajtás”. Valójában az igazi pénzbehajtás csak most folyik igazán, és elementáris erővel. Százszámra lehet hallani arról, hogy a rend derék éber őrei milyen sündörgés keretében vadásszák a gyorshajtókat, szó szerint bozótharc keretében, mindenféle bokrok és tereptárgyak mögött lapulva, hogy igen drága fotókat készítsenek. És teljesen mindegy, hogy például az adott útszakaszon a sebességkorlátozás teljesen értelmetlen, vagy netán egy útfelújítás befejezése után úgymond kint felejtett sebességkorlátozó tábla mögül lesipuskáznak. Vagy épp egy olyan sebességkorlátozó táblánál, mely hatálya mindössze 10-20 méter. Na igen, nagyon magas a profitrátája a kamerázásoknak, és a stoptáblák őrzésének is. Abban a helyzetben ahol az eljárás alá vontat nem illeti meg sem az ártatlanság vélelme, sem az ellenbizonyítás joga, ott bizony a vádló hatóság azt és úgy állít, ahogy akar – mert a jogszabálynak köszönhetően a megfogalmazott vádja egyben az eleve eldöntött ítélet. És bizony tudnak születni ezekből a sündörgő lesifotózásokból igencsak meglepő, és furcsa fotók – melyek egyrészt a vádítélet alapját képezik, másrészt fájdalmasan drága tud lenni az áldozatnak. Például, újabban mindössze egy fotót produkál a hatóság a szabályszegés bizonyítékaként. Egy fotó pedig az adott pillanat statikus módon történő képi rögzítése. Így több fotóról már eleve szó sem lehet – így még véletlenül sem bocsátanak az üzembentartó rendelkezésére olyan fotókat (többes szám!) a gyorshajtásról, ahol ugyanazok a tereptárgyak látszanának. Ügyes, mert ha mondjuk, két traffipaxos felvételen rajta lennének ugyanazok a tereptárgyak, akkor a tereptárgyakhoz képest bekövetkezett pozícióváltozás, a fotókon lévő időkód közötti különbség alapján lehetne (átlag)sebességet számolnia az üzembentartónak (pláne, ha netán az időpont másodperc pontossággal szerepel a fotón). Csakhogy egy ilyen lehetőség bizony kockázati tényező a vád számára, és lehetőség az üzembentartó számára az ellenbizonyításra – ha a számított átlagsebesség „inkompatibilis” a közölt sebesség értékével. És nem is beszélve olyan esetekről, amelyek akár az extremelitás esetébe is tartozhatnának – mint például napnyugta előtt negyedórával készített éjszakai felvétel, borult és esős időben árnyékokkal fotózott gyorshajtás, netán verőfényes napsütésben árnyék nélküli fotók. Ennél is „jobb” az, amikor vagy nem látszik az autó rendszáma a traffipaxos fotón- vagy valami oknál fogva nem az autón látszik (hanem valahol máshol, pl. visszatükröződésen – néha úgy, hogy azt sem lehet a fotó alapján megmondani, hogy minek a visszatükröződésén). Vagy netán a traffipaxos fotón mindössze csak az autó rendszáma, és egyik fényszórója látszik (ráadásul homályosan), és szó szerint semmi több – és ez alapján tekinti bizonyítottnak a hatóság, hogy a szabályszegés OTT és AKKOR történt, ahol és amikor a szankcionáló hatóság állítása szerint. A cifrább eset az, amikor a látható fényszóró valahogy még nem is hasonlít az autó típusának megfelelő fényszóróhoz. De az is „különszám”, amikor a traffipaxos fotóról hiányzik a GPS koordináta – és ez fokozható azzal, hogy úgy készül fotó az úgymond gyorshajtó autóról, hogy a fotó alapján a helyszín egyértelműen be sem azonosítható. Vagy épp a fotót mutató internetes oldal azon linkje, mely a szabályszegés helyszínét mutatná meg, azon oldalon lévő térkép egy teljesen más helyszínt mutat. Netán a fotón szereplő karaktersorozatokról meg sem lehet mondani, hogy mi mit jelent. Vagy netán olyan gyalázatosan rossz minőségű és miniatűr fotók, melyeket, ha pixelszintig nagyít ki a delikvens, az autóból akkor is csak egy körömnyi digitális paca látszik. És e körömnyi digitális paca alapján nemhogy eldöntött tényként állítja a rendőrség a szabályszegés tényét, de szankcionálja is – kvázi jogerősen. Egyszóval: bármit állíthat szabadon a rendőrség, és bármit produkálhat; az eljárás alá vont üzembentartónak márpedig fizetnie kell, mert a jogszabály kizárja a vis maior alapján történő mentesülés lehetőségét, illetve az ellenbizonyítás jogintézményét is. Durva esetben a rendőrség megteheti/megtehetné azt is, hogy kiküld egy határozatot egy olyan autó üzembentartójának, mely hónapok óta meg sem mozdult (netán hónapok óta nem is létezik – legfeljebb darabokban), úgymond bizonyítékként mellékel az internetes elérhetőségen egy tájképet (mondjuk a tavaszi Himalájáról) – vagy épp egy hidegtálas csendéletet, netán egy aktfotót – a közlekedésrendészeti szabályszegés úgymond képi bizonyítékaként; az üzembentartónak márpedig fizetnie kell. Mert az 1988 évi I. törvény 21/A§ (1)-(2) bekezdése kizárja azt is, hogy bizonyítékkal szemben kifogást lehessen emelni, a megfogalmazott váddal szemben ellenbizonyítással lehessen élni. (A bekezdésben mondott példákra vonatkozó konkrét „esetfotókat” nem fogok publikálni – ugyanazon jogelv alapján, mely szerint az ügyvédet is köti a titoktartás.)
Végül a statisztika csúnya dolog, rossz kezekben végzetes. Például: vajon a közlekedésrendészeti szabályszegés bírságolások hogyan oszlanak meg a bírságolt üzembentartók által üzemeltetett gépjárművek típusa szerint. Vajon a traffipaxot kezelő rendőr azonos időben két gyorshajtó közül kit céloz be? Például az Audi A8-ast, vagy a Suzukit? Tartok tőle, hogy az utóbbit. Vagy netán ha tilosban parkolásról van szó, akkor vajon kit fog lencsevégre kapni a térfigyelő kamera? A „haveri boltosnak” szállítás közben szabálytalanul parkoló „dobozost”, a nagy és fekete merdzsót, netán a cezarátusi Audi A8-ast… vagy egy Suzukit? Tartok tőle, hogy az utóbbit – és csak az utóbbit. De van cifrább eset is, mely durvább példa a pénzbehajtásra – ami konkrét eset. A kérdés, hogy vajon hányan jártak már így. A történet úgy esett, hogy egy autót (történetesen szutyukit… pardon: Suzukit) gyorshajtás közben bemért a traffipax, csakhogy azon sebesség alatt, mely alapján közigazgatási eljárás lehetett volna a dologból. Így az üzembentartónak a rendőrség kiküldött egy felhívást, melyben felszólította az autó tulajdonosát hogy a szabálysértési eljárás lefolytatása érdekében a mellékelt adatlapon, büntetőjogi felelősség terhe mellett (!) nyilatkozzon arról, hogy az adott időben és helyen ki vezette az autóját. Csakhogy az autó tulajdonosa nem tudta megnevezni azt, hogy (a családon belül) konkrétan ki vezette ott és akkor az autót – az biztos, hogy nem ő; és ezt objektív és szubjektív bizonyítékokkal (tanúk, térfigyelők felvételei, stb.) tudta bizonyítani (vagyis: ő, személy szerint az adott időben máshol volt). Az autója, valamint a slusszkulcs és a forgalmi pedig a család lakhelyén volt – ami ráadásul egy másik város az üzembentartó tartózkodási helyéhez képest. Így iratbetekintést kért írásban, mondván, hogy szeretné látni a fotót, és a fotó megtekintése alapján az iratbetekintési eljárás során minden további nélkül megnevezi az autót akkor és ott vezető személyt. Mert hát a büntetőpontok tekintetében sem mindegy, hogy ki volt a gyorshajtó. Erre válaszul az illetékes rendőri szerv NEM BIZTOSÍTOTTA az iratbetekintést, hanem az üzembentartóval szemben szabálysértési eljárást folytatott le, mégpedig arra hivatkozva, hogy megtagadta az adatszolgáltatást – így az üzembentartót meg is bírságolták (adatszolgáltatás megtagadása) arra hivatkozva, hogy a felhívásban foglalt adatszolgáltatásnak nem tett eleget. És minő véletlen, pont annyira büntették meg, amennyi lett volna a gyorshajtás bírsága. Az már a hab a tortán, hogy a szabálysértési eljárás során az eljárás alá vontat az eljáró hatáság nem hallgatta meg, nem terjeszthetett elő bizonyítást – csak az „ítéletet” kapta kézhez. Ezekhez képest Bástya és Virág elvtársak is kezdő amatőrök voltak!
Egyszóval: az objektív felelősség annyira objektív a közlekedésrendészeti szabályszegésben, hogy kizárja még az ártatlanság vélelmét, az ellenbizonyítás jogát, a védelemhez való jogot – és statáriális bíráskodásra adott lehetőséget a vádat megfogalmazó közlekedésrendészet kezébe.
A történet lényege: amint autóba ültél, és vezetsz – máris bűnös vagy! Függetlenül attól, hogy mit tettél, vagy nem tettél. A sors, illetve a közlekedésrendészet informatikai rendszere és kameraerdeje szeszélye szerint –valamint a jogszabályainknak köszönhetően- pedig kérdés, hogy ki, mikor, miért és mennyi sarcról kap egy kellemetlen borítékot. Akár vétett szabályt, akár nem! Még akkor is, ha mindig a szuzukis a hibás, a bömös a bunkó, és hülye a posztoló…
Navarone 2011.09.13. 08:48:17
Taurusz 2011.09.13. 08:56:46
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 09:06:04
semmicico 2011.09.13. 09:06:29
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 09:09:34
Na itt válik teljesen nevetségessé az írás!
Navarone 2011.09.13. 09:13:24
tundrazuzmo (törölt) 2011.09.13. 09:16:11
serfecs (törölt) 2011.09.13. 09:20:02
Csigorin 2011.09.13. 09:28:47
Rokon miert ne kovethetne el bunt? Bun eseten pedig igenis bunpartolas az ha nem vall ra. Esetleg a birosag enyhito korulmenykent figyelembe veheti hogy jaj hat biro ur hiaba baltasgyilkos megiscsak a kisunokam.
Rock me Amadeus 2011.09.13. 09:32:34
HakapesziM 2011.09.13. 09:38:27
Ezt az objektív felelősséget lehetne ám fejleszteni. Minden autótulajdonos előre befizet, mondjuk év elején háromszázezer forintot. Év végén pedig - feltéve, hogy bizonyítani tudja, hogy semmit nem követett el abban az évben - visszakapja az összeget. Tekintsünk mindenkit bűnözőnek.
crazy78 2011.09.13. 09:39:14
Nos... ez a rész az ahol a bűnös csipog hogy nem védi meg a "jog"! És pontosan emiatt a fenenagy "jogállamiság" miatt tart ott az ország ahol tart. Emiatt a fenenagy jogállamiság miatt kapott mindössze 2 év felfüggesztettet az a féreg aki elrabolta az eladott házunk vételárát, ezzel padlóra küldve a családunk, és most él mint marci hevesen! Nesze! Ez a jogállamiság!!! Az ilyen emberek mint a posztíró is, majd elkezd csipogni a jogállamiság ellen, ha egy ellene elkövetett bűn esetében a bűnöst felmentik a "jogrendszer" bűnösöket védő jogszabályai miatt!
Egyszóval szar az egész poszt, mert kurvára szubjektív!
crazy78 2011.09.13. 09:47:18
HakapesziM 2011.09.13. 10:01:03
Az is elgondolkodtató, hogy az objektív felelősség csak egy bizonyos sebességtúllépésen felül "él". Például autópályán lassítás nélkül elmegyek 150-nel a mérőautó mellett, tudom, hogy nem fognak megbüntetni. Dehát eddig azt hallottuk 130 km/h a biztonságos legmagasabb sebességhatár, erre alkalmasak az átlagember reflexei. (érdekes korábban 120, mégkorábban csak 100-ra volt képes). Akkor ez mire jó? Életszerű sebességhatárokat, és következetes, korrekt bírságolást!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.09.13. 10:04:53
crazy78 2011.09.13. 10:14:41
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 10:20:59
Pontosan, és bizonyítja is, hogy az autóddal elkövették a szabálytalanságot, ha nem akarsz fizetni, akkor bizonyítsd be, hogy ki vezette. Mi ezzel a gond?
Az autó birtoklása felelősséggel jár, ergo csak annak add oda, aki vállalja is érte a felelősséget!
HakapesziM 2011.09.13. 10:26:37
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 10:32:44
HakapesziM 2011.09.13. 10:39:30
Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.09.13. 11:13:06
Fellebbezni minden határozattal szemben lehet, és szerintem inkább legyen 1 ártatlan megbüntetve, mintsem hogy több ezer megússza.
teabore 2011.09.13. 11:21:09
acel 2011.09.13. 11:21:36
nem annyira vészes a helyzet remélem.
Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.09.13. 11:53:38
qwertzu 2011.09.13. 12:17:19
Ami viszont nagyobb gond: nem fix, hanem az autó értékétől függő díjszabás kéne. Mondjuk az autó értékének 20%-a de legalább 200ezer forint legyen a maximum.
FDToth 2011.09.13. 12:18:01
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 12:20:22
mi nem foglalt még 2011.09.13. 12:20:33
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 12:22:12
Ha a köcsög nem tartja be a szabályokat, akkor fizessen is! Külföldön se bánnak kesztyűs kézzel az idegen sofőrökkel (ha szabálytalankodnak).
mi nem foglalt még 2011.09.13. 12:23:37
magyarul egy nemlétező utcában hajtottam gyorsan.
rajtam kívül még vagy 20 embernek küldtek hasonlót mivel amikor megkérdeztem az önkormányzaton, hogy hol tlálható a városban ez az utca mert ugyan 45 éve lakom a településen de nem hallottam még róla ott mondták, hogy én vagyok a huszadik aki ezt kérdezi.
qwertzu 2011.09.13. 12:24:14
HakapesziM 2011.09.13. 12:25:24
tataugebu 2011.09.13. 12:25:42
1: Rendszámot a bitziglire!
2: Hülye szuzukis!
3: xy monnyon le!
:)
Petrodon 2011.09.13. 13:04:44
Ekkor demagóg bullshitet is régen láttam!
Ahogy mondani szokás: csak a tolvaj harcol a kézlevágás ellen...
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.09.13. 13:27:04
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 13:34:34
mi nem foglalt még 2011.09.13. 13:51:13
magyarország én így szeretlek.
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 14:05:52
SzLacika 2011.09.13. 14:11:28
Ezen nincs mit cifrázni, hiába a sírás, hogy ellopott rendszám, kinnfelejtett tábla, indokolatlan sebességkorlátozás, szülés, műszaki ok, szívroham, üldöztek satöbbi.
Vis major? Ártatlanság vélelme? Mégis mi a szarról beszélünk? Elhiszi bárki is, hogy nem élne vele vissza minden - persze magát becsületesnek tartó - polgártárs? Ugyanúgy, mint régen: hogy-hogy nem, minden egyes autót feleség/testvér/apuka/anyuka vezetett, most százával lennének árvizek, tornádók, szívrohamok, szülések, darázstámadások meg jó ég tudja mik. Mint ahogy minden satuzgató idióta előtt kutya szalad át, minden tilosban megálló vészvillogós autó műszaki hibás és tömegesen potyognak le a rendszámtáblák. Érdekes!
Pont azért ilyen szigorú a jogszabály és ad kevés kibúvót, mert régebben mindenki kihasználta a hézagokat. Ebben az országban nem lehet toleráns szabályokat hozni meg engedményeket tenni és nem lehet mérlegelési jogot sem adni. Amivel lehet, azzal visszaélünk, ilyenek vagyunk és ez nem változik.
Meg lehet nézni, az utóbbi évtizedben minden alapvető szabály szigorúbb lett. Mert úgy tűnik csak ez használ. Tilosban parkolás, gyorshajtás, ittas vezetés, piros-sárga lámpán áthajtás és nem mellesleg a külföldi rendszám problémája. (Le merném fogadni, hogy a gyalogátkelőhely lesz a következő.)
Aki jogkövető, annak általában nincs mitől tartania, aki meg nem az ne nyavajogjon. Ennyi.
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.09.13. 14:46:29
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.13. 14:46:47
meg hosszu
es a fele sem igaz
a tobbi OK
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.13. 14:49:26
bar itt csak tikett van nincs penzmozgas a rendor fele...
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.09.13. 14:52:18
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.09.13. 14:53:40
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.13. 14:54:10
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 14:58:37
"Hogy ha nem arról szól a fellebbezésed, hogy ellopták az autódat, és be is volt már jelentve, akkor nem fogadják el. Ha leírod, hogy miért voltál szabályos, az senkit nem érdekelHET!"
Ez meg a másik nagy baromság. A szabálysértés tényét tudnia kell bizonyítani a hatóságnak, és ha ebben merül fel kétség, akkor azt a fellebbezést ki kell vizsgálnia.
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.09.13. 14:59:24
koc · http://tablasjatek.blogspot.com 2011.09.13. 15:02:08
Szóval várom az érdemi cáfolatot.
huspotyolo 2011.09.13. 15:10:45
Ez így nekem teljesen jó, 150-re rakom a tempomatot és ha nem jönnek utánam, akkor nyugodt lehetek. A következő büntetés beszedést a jobbra nem tartókra kéne. Trafival felveszi (mert ugye ez a csodagép videjót is tud!), hogy belső/középső sávban haladt amikor üres a pálya, utána mehet a csekk. Csak egy domb tetejére kell beállni, többet kaszálnának, mint a 150 felett hajtókon.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.09.13. 15:12:02
Ezt nem értem! Mi a különbség a lesből való és szépen kiállva történő traffi között? Volt-e gyorshajtás, vagy nem? Ha volt, akkor lehet a kasszához fáradni.
Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2011.09.13. 15:19:12
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 15:22:56
"nem jött át a lényegi mondanivaló."
De átjött. Az a mondanivalója, hogy egy okoskodó (valószínűleg szabálytalanodó is) megpróbál magyarázatot találni, hogy miért a hatóság a rossz. De nagyon nagy baromságokat sikerül csak találni, holott azért józan paraszti ésszel is lehetne találni jó pár hibát a rendőrség gyakorlatában.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 15:41:21
Igaz nem is nagyon kapkodtam mert nyilvánvaló lehúzásnak látszott.
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 15:47:54
leaping cat 2011.09.13. 15:52:55
A Kkt. 21. §-a szerinti bírságolással kapcsolatos eljárásban az ügyfelet az eljárás megindításáról nem kell értesíteni. A határozat kiküldésekor azonban az ügyfelet tájékoztatni kell arról, hogy 8 napon belül bizonyítási indítványt terjeszthet elő, valamint élhet a Kkt. 21/A. §-ában meghatározott kimentés lehetőségével. Ha az ügyfél ezt a jogát nem gyakorolja, a határozat kézbesítéséhez fűződő jogkövetkezmények a határidő lejártát követő naptól állnak be.
Tehát természetesen van lehetőség bizonyitási indítványt tenni.
HakapesziM 2011.09.13. 16:04:07
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:10:56
Valamint megvonták azon jogomat hogy magamra ill. közeli hozzátartozómra nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni.
Ez gyakorlatilag a jog lábbaltiprása.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:16:07
Innentől kezdve bizonyítsa be ő hogy ártatlan amit úgy tud megtenni ha megtalálja az elkövetőt.
Ez azért nonszensz.
Magyarul a rendőrség feladatát amiért a fizetésüket kapják ráhárítják a tulajdonosra.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:18:12
Kifizettem 30 rongy nem a világ csak ettől olyan szeretnivaló a rendőrség.
Reggie 2011.09.13. 16:23:52
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 16:28:24
Amúgy nagyon nem kell keresni az elkövetőt. Legalábbis normális esetben az ember tudja, hogy ki vezette az autóját, és normális esetben csak olyannak adja oda, aki vállalja a felelősséget, egy esetleges büntetésnél.
Parkolásnál is simán az autó tulaját büntetik (már jóval az of előtt is), az mégsem szúrja senkinek a szemét.
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 16:29:11
HakapesziM 2011.09.13. 16:44:54
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:47:36
Ha gyorsan megyek adott útszakaszon az azért tudom mint mindenki.
De ha csak anyit mondanak gyorsan mentél azt nem tudom hova kötni.
Azért érdekes amikor megnevezik hol mentél gyorsan de olyan nem létezik.
De akár mehettem is gyorsan.
Nem olyan kirívóan nagy sebesség volt.
Csak tartsák be a játékszabályokat.
Mert lassan hova fogunk így jutni?
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:51:09
Egy családban előfordulhat hogy nem tudod.
Pld. Apám autóját bármikor elvihetem kérdezés nélkül, ugyan így öcsém is vagy a feleségem vagy anyukám is.
Ha nincs itthon amikor valamelyikünk elviszi honnan tudja ki vitte el?
Ez nem lopás.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 16:57:04
Két jogot vontak meg tőled.
Azt, hogy önmagadra ne kelljen terhelő vallomást tenned és azt, hogy közeli hozzátartozódra.
Legközelebb majd az lesz ha agyonvernek valakit a kalapácsoddal amit a sufniban tartasz akkor vagy megtudod mondani ki volt vagy üld le te.
Mert ez sokkal egyszerűbb mint nyomozni és megtalálni a zsiványt.
qwertzu 2011.09.13. 16:59:41
Van egy rossz hírem: az APEH vagyonosodási vizsgálatainál is rajtad van a bizonyítás terhe.
"Tovább megyek, kölcsönadom a kocsit, és az illető bankot rabol, és ezzel a kocsival hajtja végre, majd azzal menekül. Persze alapos nyomozás esetén hamar kiderül, nem én követtem el a rablást, bár az autó az enyém."
Szerintem ha a magyar ügyészség + bíróság viselt dolgaiból indulunk ki, simán bevarrnak mint tettestársat, arra alapozva, hogy vélhetőleg tudtál az akcióról.
HakapesziM 2011.09.13. 17:06:00
Verfarky 2011.09.13. 17:06:57
Verfarky 2011.09.13. 17:08:38
Winston Smith 2011.09.13. 17:26:05
Ez nagyon életszerűen hangzik, biztosan gyakran megtörténik.
Szerinted ha erre hivatkozással mentesülni lehetne a gyorshajtás alól, akkor
- a gyorshajtók hány %-a hivatkozna erre a mentségre
- és ebből hány % esetében lenne valóban igaz a védekezés?
Az én tippem 90 % és 0 %.
RaveAcE 2011.09.13. 17:28:11
Winston Smith 2011.09.13. 17:30:55
A gazdája nem is ezért tehető felelőssé. Hanem azért, hogy kölcsönadta valakinek, aki rosszalkodott az autóval és a kocsi gazdája nem tudja (akarja) megnevezni, hogy ki volt az.
Csak meg kell nevezni hogy ki vezette a kocsit, és máris nem te vagy a felelős.
Willie 2011.09.13. 17:35:16
Azt vedd eszre, hogy azok a jogok, amiket most itt ugy hianyolsz gyakorlatilag 99%-ban arra lettek felhasznalva, hogy egyesek elkeruljek az egyebkent teljesen jogos buntetest.
A posztot egyebkent odaig birtam olvasni, hogy mi van akkor, ha lelopjak a rendszamtablat, aztan rarkajak egy ugyanolyan kocsira, majd szabalytalankodnak vele sot meg ezutan vissza is szerelik az eredeti kocsira... Hat nem csodalom, hogy ha valaki errol probalja meggyozni a rendoroket, akkor azt elkuldik a halal valagara...
Reggie 2011.09.13. 17:38:19
Reggie 2011.09.13. 17:38:49
HakapesziM 2011.09.13. 17:40:07
mi nem foglalt még 2011.09.13. 17:45:12
Pusztán azt hogy a rendőrség tegye a dolgát bizonyítson és ne velünk akarja elvégeztetni a munkát.
Winston Smith 2011.09.13. 17:45:39
Jogod most is van rá, csak akkor te fizetsz helyette. :)
Ami nagyon helyes, nevetséges hogy a gyorshajtók 90 %-a kibújt a bírság alól erre a kamu szabályra hivatkozva.
Willie 2011.09.13. 17:46:36
mi nem foglalt még 2011.09.13. 17:46:44
abakus(z) 2011.09.13. 17:48:12
Na ez a szép!
1. Mi nem tudunk semmi, nem csinálunk semmi, csak FIZESS!
2. Csak akkor láthatom a bizonyítékot (fotót), ha feljelentenek. Überf@sza.
Ez tényleg a pénzbeszedésről szól, mert ha esetleg kiderülne, hogy megvolt ott az 5 méter...
Willie 2011.09.13. 17:48:28
mi nem foglalt még 2011.09.13. 17:49:22
HakapesziM 2011.09.13. 17:50:31
mi nem foglalt még 2011.09.13. 17:53:15
Meg kell állítani a járművet, igazoltatni a sofőrt mint régen.
Ja hogy ezzel dolgozni kell, bocsánat hát hogy gondolhatok én ilyent hogy a rendőr dolgozzon a fizetéséért.
Sokkal egyszerűbb ha csak ül a kocsiban és automatikus a bűnös.
Winston Smith 2011.09.13. 17:55:25
"
Húdegecik ezek a magyar rendőrök.
Bezzeg amikor én gyorshajtottam Ausztiában, a helyi szervek spontán folklórünnepséget szerveztek nekem, majd elhalmoztak ajándékkal, Milka csokival meg tiroli sonkával.
Bezzeg nálunk... Képesek vagyunk és megbüntetjük őket. Magyarisztán. :)
mi nem foglalt még 2011.09.13. 17:55:30
Megvádolnak minden bizonyíték nélkül és bizonyítsd be te hogy ártatlan vagy.
huspotyolo 2011.09.13. 17:57:03
RaveAcE 2011.09.13. 17:57:46
A másik dolog, hogy ha engem mint tulajdonost megkérdeznek, hogy ki vezette az autót, akkor mi a faxnak nem lehet megnézni a fényképet? Van ember, aki pontosan tudja, hogy mit csinált mondjuk február 3-án? Hát én kvára nem eléxem.
abakus(z) 2011.09.13. 17:59:20
Tsakazertish 2011.09.13. 18:13:03
12Rómeó 2011.09.13. 18:14:41
Én fellebbeztem egy sárga lámpát (novemberben) és azóta semmi választ nem kaptam.
Ilyen alapon akár elég kiküldeni mindenkinek egy levelet, hogy szabálysértést követett el, de ha befizeti a fellebbezési díjat, akkor megúsztad.
hallari 2011.09.13. 18:15:23
tyberius 2011.09.13. 18:16:48
2011.09.13. 18:17:31
nem kell megnevezned senkit se, neked jon a buntetes. Egy masfel tonnas vasdarab indul neki a vilagnak, amiert te vagy a felelos, ha te vezeted, ha nem, akkor atengedted valakinek, de az a te felelosseged, es tudnod kell kinek engedted at. (pl hasonlo torveny a gepjarmu vezetesre jogosulatlan szemelynek atengedni a gepjarmuvet dolog, ott is aki odaadta, azt buntetik jobban, es jogosan)
Reggie 2011.09.13. 18:20:26
HakapesziM 2011.09.13. 18:23:42
Reggie 2011.09.13. 18:24:48
tyberius 2011.09.13. 18:27:21
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:29:11
Van egy morális gát.
Nem véletlen hogy bele ették a jogba hogy közeli hozzátartozódra nem vagy köteles terhelő vallomást tenni.
Ha ezt nem érted meg akkor nagyon sajnállak.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:30:55
Meg volt ez régen is oldva itt bemérték amott egy rendőr kiintette.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:32:44
tyberius 2011.09.13. 18:33:48
Reggie 2011.09.13. 18:37:31
tyberius 2011.09.13. 18:37:47
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:39:14
Mindenkit megillet a védelem.
Valaki úgy tudja védeni magát hogy nem tesz vallomást akkor az.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:41:49
Működött ez nagyon régóta rendesen.
Reggie 2011.09.13. 18:41:53
HakapesziM 2011.09.13. 18:42:09
Láthatjuk ott tartunk, nem a balesetmegelőzés az elsődleges szempont, hanem a bírság befizetésének bebiztosítása. Kiváló példa erre a sárga lámpán való áthaladás büntetése. Persze a szabály az szabály, mondhatjuk. De akkor bármilyen képtelen szabályt hoznak, azt is tarsuk be, mondván értünk dolgozó, hozzá értő szakemberek alkotják azokat. Vettük észre, lásd sárga lámpán áthaladás és mások. Ha valaki szabályt szeg, büntessék meg érte, de ezért tegyen a rendőrség is, állítsák meg, akadályozzák meg a gyorshajtót, hogy tovább veszélyeztessen bennünket.
2011.09.13. 18:43:01
"Csukjanak le, ha valakit elüt az a másik, miért nem figyeltem kinek adom oda! Hogy felelhetnék egy másik jogosítvánnyal rendelkező, józan, felnőtt, vezetésre alkalmas ember esetén a tetteiért"
igen, de te adtad oda, tehat ha a rendorseg kerdezi, te meg tudod nevezni a tettest.
Ha a kedves feleseged kivasalja a nagymamat a zebranal, akkor:
1. megall, tehat ott helyben kiderul ki mit tett/nemtett, hiszen szemelyi serulessel jaro balesetnel koteles rendort hivni.
2. tovabbhajt, es az mar komolyabb buncselekmeny, ezutan kijon a kedves rendornyomoz (igen, itt mar nyomozni fognak), es megkerdezi, hogy ki vezette, csak az lesz a titok, hogy neked es a felesegednek fogalma sincs rola, hogy van e 10 tanu, vagy egy sincs, hogy kit lattak/nemlattak.
pillanatok alatt kiderul ki ferhet a kocsihoz, szoke volt, vagy barna haju, no volt vagy ferfi, stb. Ki meddig birja idegileg, es te pedig tudni fogod, hogy epp az asszonyt kuldted el sorert.
Gyorshajtasnal is megjon a papir, irhatod, hogy nem te voltal, hanem Kovacsne Katalin, es neki adtad oda a kocsit, ilyenkor problema megoldva, Katinak megy a csekk.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:43:13
Reggie 2011.09.13. 18:44:56
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:45:33
Akkor bizonyít ha bizonyítja az elkövető személyét.
Gyilkosságnál sem azt bizonyítják hogy meghalt valaki hanem azt hogy ki az elkövető.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 18:48:03
Gyilkossággal vádolnak eldöntheted hogy bevonulsz a börtönbe ártatlanul vagy apádra vallasz.
HakapesziM 2011.09.13. 18:48:29
okostojgli (törölt) 2011.09.13. 18:51:27
Köszönöm.
A többi hablaty.
Reggie 2011.09.13. 18:52:42
tyberius 2011.09.13. 18:54:17
Reggie 2011.09.13. 18:55:26
Reggie 2011.09.13. 18:58:47
adatvedelem2 2011.09.13. 19:02:16
mi nem foglalt még 2011.09.13. 19:03:07
Ha valaki felakar akasztani akkor végezze el a munkát és ne várja el hogy önmagamat akasszam fel.
12Rómeó 2011.09.13. 19:04:09
mi nem foglalt még 2011.09.13. 19:05:01
HakapesziM 2011.09.13. 19:08:27
Zöld.Hullám 2011.09.13. 19:12:56
mi nem foglalt még 2011.09.13. 19:14:45
Írj nekik egy méltatlankodó levelet.
Winston Smith 2011.09.13. 19:21:32
Elvégezte. Ha gyorsan mész, fizetsz, kivéve ha nem te voltál, mert akkor felnyomod a valódi gyorshajtót (nem akarsz más helyett fizetni), és akkor ő fizet.
A bűnös megbűnhődik, mindenféle hosszadalmas eljárás nélkül. Gordiuszi csomó átvágva. :)
közlekedési bűnöző (törölt) 2011.09.13. 19:21:35
A büntetéseket meg az autó (mondjuk eurotax alapú) értékének bizonyos százalékában kellene meghatározni.
Mondom ezt úgy, hogy én magam is rugalmasan kezelem a a sebességkorlátozásokat.
Winston Smith 2011.09.13. 19:25:35
Kölcsönadta a szabálysértéshez használt eszközt az elkövetőnek és nem hajlandó segíteni a rendőrség eljárását azzal, hogy megnevezi a "tettest".
Innentől már nem ártatlan és jogosan fizet.
Winston Smith 2011.09.13. 19:26:49
Zöld.Hullám 2011.09.13. 19:30:54
Másik eset, ezúttal velem:
Rendőrök (2 db) kiintenek a forgalomból (én egyedül), szerintük vezetés közben kezemben a mobillal telefonáltam (ez is az objektív felelősség hatálya alá tartozik). Mondom nem, különben is itt a kocsiban a működőképes kihangosító, telkó rákötve. Nem baj, azért ő feljelent. Jön értesítés, mentem iratbetekintésre, bizonyíték nulla, csak a rendőr macskakaparásos jelentése (jegyzőkönyve?). Természetesen a határozat már kész volt az előtt, hogy az értesítő levelet kiküldték volna. Fellebezhettem volna, de az eljárási díj + a bírósági eljárás díja (mivel másodfok szinte 100% h helybenhagyja az első fokot ilyen ügyekben) többszöröse lett volna a 10000 ft-os büntetésnek, és hát bizonyítani is nehéz, időigényes lett volna az ártatlanságomat, úgyhogy befizettem.
Szóval senki ne mondja h nem a pénzbehajtásról szól, hogy jogállam van, és hogy az érdekünk egy ilyen jogrendszer fenntartása, mert lehetnek akármilyen kemények a jogszabályok, ha a rendőrség/bíróság szarik a betartatásukra, inkább gondolkodás nélkül sarcol.
"Elnézést Virág elvtárs, ez az ítélet!"
Winston Smith 2011.09.13. 19:36:32
Nincs jogod rá. Jogod VOLT rá, de most már gyakorlatilag nincs rá jogod (legalábbis közlekedési kérdésekben, más esetekben van). A jogot az Országgyűlés adta és az Országgyűlés vette el, mivel a nagy többség visszaélt ezzel a jogával. Nem mellékesen a statisztikák visszaigazolták az intézkedés célszerűségét.
Innentől lehet magyarázni, hogy "de jó lenne, ha lenne jogom egy kiskapu segítségével bárhol, bármikor gyorshajtani", ezt be lehet tenni a polcra a "de jó lenne ha szőkíthetnék olajat" és a "de jó lenne soha nem fizetni áfát" c. kívánságok közé.
Reggie 2011.09.13. 19:44:23
HakapesziM 2011.09.13. 19:48:05
mi nem foglalt még 2011.09.13. 19:51:47
Nem kutya kötelességem tanuskodni.
Magamra és közeli hozzátartozómra nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni.
Másrészről jogom van nem emlékezni valamire, ergó nem akadályozok semmit csak nem emlékszem.
Bizonyítson a rendőrség ugyan úgy mint más esetekben.
De mivel impotens dologtalan gazemberek ezért hozták ezt a törvényt hogy azért a pénzecske becsorogjon.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 19:55:38
Közeli hozzátartozómra meg nem vagyok köteles vallani.
Aki vádol annak tessék bizonyítani ki az elkövető.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 20:01:00
Csak azt csinálták hogy ha élsz ezen jogoddal akkor téged büntetnek meg.
D4D 2011.09.13. 20:58:52
Másképp mondva: ha ki tudod fizetni, akkor hajthatsz mint a barom.
Útelágazódás 2011.09.13. 21:06:18
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.13. 21:11:01
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.09.13. 21:29:21
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.09.13. 21:33:02
Tele tévedésekkel (pl. hogy üzemzavar esetén szabálytalan megállni, na ja. El kéne olvasni a Kreszt, mondjuk a 40(6) pontot...) meg sohamegnemtörténő extrém esetekkel, pl. a lelopott, majd visszahelyezett rendszámtáblával. Tényleg, jelentkezzen, akivel ilyen történt! És persze azt is árulja már el, hogyan jött rá, ha egyszer rajta volt az autón a "visszavitt" rendszám...
Egy dolgot viszont hiányolok: mi lenne a tudós posztoló szerint a jó megoldás?
mi nem foglalt még 2011.09.13. 21:37:57
Pont ez a probléma.
mi nem foglalt még 2011.09.13. 21:42:43
Gyanúsított lett a rendszám alapján a kocsi szín típus is stimmelt.
Nagy mákja volt hogy adott időben az ország másik felében volt egy megrendelőnél és több tanúval tudta bizonyítani hogy az autója is vele volt.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.09.13. 21:56:05
www.jatekcsarnok.hu/36305-lohere-jatek.html
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.09.13. 21:57:20
Másrészt Te magad mondod, hogy volt lehetősége az ismerősödnek bizonyításra, tehát a posztban foglalt másik fontos állítás (nevezetesen, hogy nincs jogod bizonyítani az ellened felhozott állítás hamisságát) is téves.
Nálam továbbra is Empamo színvonal ez a poszt...
mi nem foglalt még 2011.09.13. 22:15:26
Gyanúsítottként beidézték.
De ezzel az erővel lehetett volna gyorshajtás simán is.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.09.13. 22:58:27
de ez egy olyan hosszu iras, hogy ha nem haragszol nem mennek bele, meg hat annyira nem is erdekes nekem, de a velemenyem az amit olvastal, indoklas elmarad, nem fogok egy orat tolteni a jogszabalyok felkutatasaval
a felvezeto cikkben sok eletszerutlen dolog van
pl. ha valaki szivrohamot kap es kimegy a mento stb. senkit nem fognak megbuntetnio
de mint mondtam nem akarok belemellyedni, m ert nem erdekel
elolvastam
mar ez is szep teljesitmeny
latom, hogy tobb helyen verzik, de nem akarok vitazni
ennyi
mezga-aladar 2011.09.13. 23:52:19
a komment is sok...
volt már? hogy az objektívet egyszerűen úgy lehet kijáccani, ha
1. külfődi rencámod van...
2. bejelented hoyg ellopták a rencámot... és akkor már 2 (régi+új) közül nem is olyan objektív...
mezga-aladar 2011.09.13. 23:54:39
SzLacika 2011.09.14. 00:16:11
Van itt ész, öregem... :)
2011.09.14. 02:04:09
2011.09.14. 02:15:30
Nem veletlen nincs uldozes, rengeteg balesetet okoznanak, ez nem amerika, itt nincs akkora tisztelete a rendornek, meg egy komolyabb autot(motorrol ne is beszeljunk) elkapni szinte semmi eselyuk, nem hivhatnak helikopteres tamogatast, es nem V8-asokkal vannak felszerelve.
Amikor literre ki van szamolva a benzin, akkor ne vard azt, hogy majd rohangalnak utanad. Sokkal kulturaltabb, hogy jon a csekk, aztan azt csinalsz vele amit akarsz, igy ha sietsz, akkor nem tartanak fel :)
2011.09.14. 02:17:07
vagy viszik a kocsit, tenyleg a kulfoldi a legjobb :)
a kulfoldi VOLT a legjobb.. mar nem sokat ersz vele.
mezga-aladar 2011.09.14. 09:01:23
@makkmarce: NEM ÁLLÍT MEG SOHA senkit a sün... lapít a kocsija ülésén a videó megett... nagyon ritkán látni csak (kb évente egyszer) megállítós kitelepülést. autópáláyn meg kb 2 éve volt...
szóval kockázat tart a nullához...
a SÜNÖK BUTASÁGA és LUSTASÁGA végtelen...
2011.09.14. 09:04:23
Beteg ország vagyunk.
2011.09.14. 09:08:04
mezga-aladar 2011.09.14. 09:08:11
1011 év feudalizmus tombol...
a magyarok 99%-a PARASZT,
a maradék meg egy szánalmas agyatlan DZSENTRI nek láccó po:cs
eredmény: nem működő hivatalok, sz@r jogszabályok...
banán-narancs köztársaság
halar 2011.09.14. 09:09:40
muhahaha lol
mezga-aladar 2011.09.14. 09:17:14
tegnap a szabóervin könyvtár (baross utca "töve") előtt megyek át
a sétálóutcán, az étterem teraszon keresztül majd a járdáról zebrán át az útra, a gyalogosnak zöldet mutató jelzésnél...
és majdnem belém jött egy PIROSON áthajtó bicajos... nagyon durva
csak a lélek jelenlétemnek köszönhetem, hogy a motorom az uccsó pillanatban meg tudtam állítani
halar 2011.09.14. 09:33:48
[mike] 2011.09.14. 10:38:35
Eddig olvastam. Hülyeség. Ezek mind szabálysértési eljárás keretében lefolytatható ügyek, ahol a közlekedési sün mérlegelhet.
"Például még a sorozatgyilkosoknak, a kábeltolvajoknak, a sikkaszóknak, a bolti tolvajnak, és a tettleges garázdának is engedi a törvény az ellenbizonyítás jogintézményét az ártatlanság vélelmével együtt"
Bűncselekményt keverni a közig.eljárással? Teljes fogalomzavar..... üljlefiam, egyes! :D
pengusz 2011.09.14. 12:34:01
pengusz 2011.09.14. 12:42:43
mi nem foglalt még 2011.09.14. 12:52:34
Egyébként cserbenhagyásos gázolásnál nyomozniuk kell.
Ha nem tesz a tulaj terhelő vallomást akkor is megfogható a tettes.
Behatárolható kik használhatták a kocsit és egyenként elszámoltathatóak hol voltak adott időben, ehez jöhet még telefonszolgáltatótól adatbekérés stb.
Egyébként cserbenhagyásnál nem játszik az objektív felelősség.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.14. 14:49:31
Amúgy a rendszámlopás, stb stb. esetében azért valljuk be, ha élne a fordított bizonyítás esete, akkor sem lenne nehéz dolga a yardnak, ha meg akar vágni valakit.
Egyébként szerintem a másik nagy baj a következetlenség.
Egy nap sok ezren átmennek sárga lámpákon, meg piroson is. Mégis csak az a pár loser szív, akit véletlenül lát egy rendőr, aki épp' nem szarik a világra. (Ugyanez bármi egyébbel, ami nem traffipax.).
Az a pár madár fizet sok-sok ezrest, a többi meg semmit. És amíg nincs az, hogy muszáj betartani a szabályokat, mert nagy eséllyel megfognak - mert 1000-ből egyet ha megfognak - addig nem lesz itt közlekedési morál.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.14. 14:50:15
mi nem foglalt még 2011.09.14. 15:21:40
Objektív felelősségről van szó.
Az meg nem terjed ki a cserbenhagyásra.
Nem tudom mi a cserbenhagyás büntetési tétele de ha meg is hal valaki, biztos hogy nem 5 hónap.
huspotyolo 2011.09.14. 15:49:32
SzLacika 2011.09.14. 19:12:03
Itt van ni:
belsoseg.blog.hu/2011/08/08/hulyeseg_azt_hinni_hogy_kijatszhato_a_gyorshajtasi_birsag
Ja és ha már itt tartunk, volt még egy (újra) terjengő hülyeség mostanában, a km/h-m/s dolog. Bár szerintem az még ennél is nagyobb hülyeség, azért itt a link, hátha látsz benne fantáziát :)
www.vezess.hu/magazin/70_tablanal_250_nel/18185/
mezga-aladar 2011.09.14. 19:30:26
lehet hogy bűncselekmény a rendszám "direkt" lelopatása, de a LEBUKÁS KOCKÁZATA NULLA....
SzLacika 2011.09.14. 19:48:18
A kockázatot nem csak a lebukásra értettem, hanem arra is, hogy nem működik 100%-ban, és többe kerül leves, mint a hús. Például mint a cikkben is írták, elsőt "lopják el" és hátulról fotóznak le, tényleg ellopják/elhagyod másodszor is stb stb.
Egyébként meg a lebukásé sem nulla, volt már, hogy megállított autóban megtalálták a kamu rendszámokat, bemószerolhat a szomszéd, ha bedobod kukába/tóba/folyóba megtalálhatják és még sorolhatnám.
mezga-aladar 2011.09.14. 19:53:22
nagy balf@sznak kell lenni a lebukáshoz...
a magyar rendőrök zöldfülűek érdektelenek, röviden lusták+és buták pont mint a többi állami hivatal és intézmény
SzLacika 2011.09.14. 20:06:34
mezga-aladar 2011.09.14. 20:20:54
illetve minél lejebb van a sün, anál kevésbé tud tenni a "rencer" működése érdekében...
sőt azok a zöldfülűek egész "normális" emberként indulnak...
aztán a testület "szakmai" "színvonalát" felveszik
de ez MINDEN ÁLLAMI intézményre igaz
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.09.15. 11:48:05
Tartom!
Szerintem nálunk nem az a baj, hogy rosszak a törvények, hanem az, hogy nem tartatják be. Ha 95%-os valószínűséggel bebukom a gyorshajtást, akkor nem fogok gyorsan hajtani (csak, ha tényleg nagyon sürgős). És ez minden népnél így van.
mezga-aladar 2011.09.15. 12:29:53
a jogszabáloyk is DIREKT rosszak... hogy kiszolgáltatott légy, hogy a feudális nagyurak "értelmezhessék" ahogy akarják... aki fizet vagy egyéb kötődésű az találjon mecséget. az ellenség meg kinyírható legyen egy másik féle értelmezéssel...
ez a lényeg
Honduras = sz@r jogszabályok + sz@r hivatalok + sz@r emberek (röviden: PARASZTOK)
Reggie 2011.09.15. 15:22:27
Tudom en, hogy az a hozzad hasonlo piti kis bunozok szemeben ez az objektiv felelosseg nagy tores, de jogos elvaras, hogy az auto tulajdonosa feleljen az autojaert. Ha nem tudod megbizhato szemelynek odaadni az autod, akkor ne add oda senkinek. Ha nem tudod ezt elfogadni, akkor add el az autodat es jarjal taxival.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.09.15. 16:09:11
Szerintem nem direkt nem jók a szabályok. Csak nálunk 20 év telt el a demokrácia nevű izéből. Az angoloknál meg 500. Nekik volt idejük gyomlálgatni. Nálunk meg egy hét alatt hoznak 1000 senkivel sem leegyeztetett új törvényt.
mi nem foglalt még 2011.09.15. 16:16:10
2. Te nagyon okos ha megmondom, hogy neked adtam kölcsön de te ezt nem ismered be, vagy csak pusztán nem fizeted be a bírságot akkor rajtam mint tulajdonoson hajtják be.
Felfogod?
Amikor tudják hogy vétlen vagyok akkor is velem fizettettnek.
Ilyen még diktatúrákban sem nagyon van, nem hogy állítólagos demokráciában.
Nagyon sajnálom hogy nem fogod fel, hogy ezzel emberi és alkotmányos jogodat sértik.
Ez nem más mint hogy nagyon könnyen mindenféle bizonyítás nélkül tudjanak pénzhez jutni.
Azért tudnék olyan dolgot mondani ha ott is bevezetnék az objektív felelősséget akkor utcára mennél.
Ez az egész lábbal tiporja a jogbiztonságot.
mezga-aladar 2011.09.15. 20:40:49
itt SOSE lesz rendes polgárság SEM társadalom...
ez nem nevezhető társadalomnak
99,9% paraszt van (0,1 % meg épp csomagol és csak pár percet van még határon belül vagy hazajött rokon látogatásra)
kontraszelektív BUTA LUSTA (lásd dzsentri hagyomány akik elüldözték a zsidókat németeket és más szakembereket polgárokat) hivatalnokok BÜROKRATÁK vannak...
mondta Hofi: mind BUNKÓ... kivinni a gátra és beleverni!!!!
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.09.16. 10:14:52
Én ezt nem így gondolom. Egy amcsi okostojás mondta az iraki háborúval kapcsolatban, hogy alapvetően el volt szúrva a koncepció. Azt hitték, hogy megdöntik a kirájt (sic!) és akkor majd demokrácia lesz. Azt mondta, hogy 60-100 év kell ahhoz. Mi 20-nál tartunk. Térjünk vissza erre 80 év múlva! :)
mezga-aladar 2011.09.16. 11:20:20
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.09.16. 12:16:53
Reggie 2011.09.16. 16:55:07
A peldadra kivancsi vagyok, de tenyleg.
A jelen eset szerintem azert nem tiporja a jogbiztonsagot, mert nem vagy koteles kolcsonadni.
De vegyuk masfelol a kerdest. A kocsidhoz hozzarendelnek ey olyan statuszt, hogy ha nem tudod igazolni, hogy mas vezette, akkor te vezetted, te vagy erte a felelos, mert _A TE AUTOD_.
Reggie 2011.09.16. 17:51:21
svinjahond 2011.09.24. 23:19:22
Az európai jogtend - ókori római jogon alapuló - jogelveitől teljesen elrugaszkodott, életidegen képződmény. Csak diktatúrák élnek vele. "Örülök", hogy több mint húsz évvel az állítólagos rendszerváltás (v.ö.: módszerváltás, gengszterváltás, stb.) után ezt a förmedvényt le sikerült tolni a jó birka magyar nép torkán. Miért nem voltak országos autós demonstrációk? (Tüntetések, útlezárások, petíciók, AKÁRMIK?) Meg is érdemeljük a sorsunkat! Hol van ma egy épkézláb érdekvédelmi szövetség, vagy ha úgy tetszik: AUTÓS LOBBY, akár csak fele olyan hatékony, mint a "puhatestű" bringásoké?
Nekem még nem jött "szombathelyi csekk", de a családban 2 közeli hozzátartozómnak igen és tejelt a család rendesen.
NÁLAM VAN A MEGOLDÁS: vajon mit tudna tenni a tisztelt hatóság, ha az "objektív szemét" megérkezésekor egy a szabálysértés elkövetési időpontja és boríték kézhezvétele közötti időszakban ELHUNYT SZEMÉLYT neveznék meg, hogy neki adtam kölcsön SZÓBELI MEGÁLLAPODÁSSAL a saját tulajdonú gépjárművemet, melyet ő vissza is adott nekem, a halála előtti napon. Nos szerintem, tekintettel arra, hogy az illetőt már nem lehet nyilatkoztatni a kölcsönadás tárgyában, továbbá halott személy a kegyeleti jog kivételével jogalanyisággal nem bír, ellene az eljárást meg kell szüntetni! (Még akkor is, ha ez "netto" hatóság félrevezetése törvényi tényállást valósít meg. Csak jó ügyvédje, meg "töke" legyen az embernek végigcsinálni. Ja, míg el nem felejtem: a kölcsönadást ezesetben miképp cáfolná a hatóság??) :)
(Köszi, köszi... Virágot az öltözőmbe!) :D
metal · http://electric.blog.hu 2011.09.25. 09:40:49
Tejeljen csak, mert gyorsan ment:)
"SZÓBELI MEGÁLLAPODÁSSAL"
A trv. szerint szóbeli megállapodás nem ér, csak, ha nyilatkozik róla az illető. Tehát buktad.
Egyszerűbb lenne betartani a szabályokat, mint ilyen faszságokon agyalni.