A jobbkézszabályt felül tudja írni az utak burkolata, mégis tapasztaltam már hasonlót én is, amit Balázs is írt nekünk. Persze az volna az ideális, ha végre leaszfaltoznák már a földutakat. Érdet én is jól ismerem, katasztrófa, hogy milyen állapotban vannak az utak a város jelentős részén. Ettől függetlenül a KRESZ itt is érvényes, más kérdés, hogy ezeken az utakon úgysem megy senki sem gyorsan, az autósok könnyen meg tudnak egyezni, ki haladhat át a kereszteződéseken hamarabb.
Bevallom hogy a vezetéstechnikai tréning lehetősége ihleti az alábbi posztot, remélem azért megüti a színvonalat. Igyekeztem egy érdekes kérdést felvetni ami az otthonomtól kb 150 méternyire található kereszteződést vizsgálja. A helyszín Érd, 4 hónapja költöztem ide, ahol mint tudjuk közel sincsen minden út leaszfaltozva. Általában az aszfaltos út valameddig elér, utána köves-murvás úton kell továbbmenni. Én a szerencsésebbek közé tartozom, mert csak kb 150 métert kell ilyen úton megtenni, de ezen a szakaszon pont a két fajta út közti átmenetből adódik egy érdekes kérdés: kinek van elsőbbsége az alábbi helyzetben? (képet csatoltam, táblák nincsenek)A sárga autó (én általában ebben a szituációban vagyok) az aszfaltos irányból érkezik, a kereszteződésben (pontosan a jelzett helyen) az aszfalt megszűnik, és murvás szakaszban folytatódik. A sárga egyenesen halad(na) tovább. A piros jármű murvás szakaszról kanyarodna balra, az aszfaltos útra. A szokásos (itt elterjedt, "szokásjog" jellegű) megoldás az, hogy a sárga megadja a pirosnak az elsőbbséget, amúgy sem száguldozunk itt. A jellemző sebesség 20-30 között van, a rosszabb részeken ennél kevesebb, tehát nem nagy erőfeszítés megállni. Szerintem azonban az itteni "szokásjog" nem biztos hogy a kresznek megfelelően alakult itt ki. A kresz ezt mondja:Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
Nem szeretnék állást foglalni ezügyben. Igyekszem ezen a helyen nagyon defenzíven viselkedni, különösen hogy olyan emberekkel találkozom nap mint nap akikkel amúgy egy lakókörnyezetben élünk, főleg ezért nem is gondolom hogy nekem kellene a helyi szokásjogot felülírni. Viszont folyamatosan zavar, hogy talán a kialakult szokás nem felel meg a kresznek, így egy érdekes gyakorlati kérdésként vetném fel, hogy mi is itt a helyzet szerintetek? Ha úgy dönt a többség (vagy a képzett kisebbség) hogy meg kell adni, ezután is megadom. Ha pedig nem kell, akkor a szokásjog szerint elfogadom a "hibás viselkedést", nyilván nem éri meg a balhét egy ilyen szituáció, hamar ráragasztják az emberre a megfelelő címkét...Köszi ha elgondolkoztok rajta.
gobolyosg 2011.11.23. 08:08:40
szerintem légy óvatos :)
2011.11.23. 08:10:31
"sz) Földút: jármű közlekedésre szabadon tartott, eredeti termett talajú vagy ahhoz hasonló anyagú (pl. zúzottkő, kavics, murva, kohósalak stb.) út , amelyen legfeljebb talajszerkezetet javító beavatkozás történt, ideértve azon földutat is, amely a szilárd burkolatú úthoz való csatlakozás, illetve a vasúti átjáró előtt legfeljebb 50 méter hosszban szilárd burkolattal rendelkezik."
Azaz attól, hogy valami utca végén van aszfalt, attól lehet, hogy az még földút a KRESZ szerint, ha az aszfaltozás nem éri el az 50 métert.
Hány méter hosszú az aszfaltozás a következő utcáig?
2011.11.23. 08:11:56
Nem gond, hogy soha nem olvastad a KRESZ-t, de legalább a posztot olvasd végig.
qwertzu 2011.11.23. 08:50:56
2011.11.23. 08:56:58
Rock me Amadeus 2011.11.23. 09:00:44
qwertzu 2011.11.23. 09:18:11
De a poszt alapján valószínűsíthető hogy nem így van.
"Általában az aszfaltos út valameddig elér, utána köves-murvás úton kell továbbmenni. Én a szerencsésebbek közé tartozom, mert csak kb 150 métert kell ilyen úton megtenni,"
metal · http://electric.blog.hu 2011.11.23. 09:20:06
telefonko:zpont 2011.11.23. 09:30:14
Inter Face 2011.11.23. 09:31:21
Inter Face 2011.11.23. 09:39:37
telefonko:zpont 2011.11.23. 09:47:07
D4D 2011.11.23. 09:50:05
D4D 2011.11.23. 09:52:00
"Télen még vidámabb a dolog, amikor egyöntetű havas az egész 2kocsinyommal,de a kresz szerint tudnod kellene,hogy 50méterre a 10centi hó alatt milyen a burkolat,mindezt a kocsiból ülve."
Amikor mindkét utat belepi a hó, akkor egyenrangúak a burkolat szempontjából. a hó 'nem aszfaltnak' számít.
logikaibukfenc 2011.11.23. 10:49:22
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
Gyorsan átfutottam.
Itt pl meg van határozva, hogy lakó pihenő övezetben csak egyenrangú utak lehetnek! (ha jól emlékszem "X sebesség" - zónát is csak olyan helyen lehet kialakítani ahol csak egyenrangú kereszteződések vannak).
Amire jól emlékeztem az , hogy nem lehet egyenrangú mondjuk egy 2x1 és egy 2x2 sávos út kereszteződése. (ez a poszt rajzából nem derül ki, és az sem tudjuk , hogy lakó-pihenő e). Arra meg rosszul emlékeztem, hogy mindkettőnek szilárd burkolatúnak kéne lennie :(
óvatosan szevasz
ex-dr. vuk 2011.11.23. 11:57:39
Nagy kerdes, hogy a murva "foldutnak" szamit-e... Szerintem igen. Legalabbis nem "szilard".
Inter Face 2011.11.23. 12:04:11
Shub-Niggurath 2011.11.23. 12:12:48
Érd egy hatalmas alvó és kertváros, jól felismerhető, betonozott, kitáblázott, "ősrégi" főútvonalakkal. Ezek az esetek jelentős többségében olyan területeket fognak közre, ahol csak kertes lakóházak vannak, a szociális, oktatási, szolgáltató és egyéb intézmények mind a városközpontba vagy a főutak mellé települtek.
A főutak között lettek kialakítva,nem olyan régen, más lebetonozott utak, hogy csökkentsék a forgalmat - ezek szintén táblával védettek.
Az ezek közti terület túlnyomó többségben még ma is földút. És amíg a csatornázást nem csinálják meg, addig nem is betonoznak ilyen "belső" utakat. Pláne nem közpénzből.
Ettől függetlenül vannak olyan utcák, akik szereztek rá engedélyt (?), de legalábbis valahogy elintézték a lakók, hogy a főutról az ő kis portájuk előtt legyen lebetonozva az út. Ezek a lebetonozott utak nem lettek kiszélesítve, két autó - általában - csak a padkára húzódva fér el egymás mellett, valamint a többségnek az állaga sem nevezhető már - józan paraszti ésszel - betonozott útnak.
Valamint, mivel magán kezdeményezésben épültek, ezért kitáblázva sincsenek.
Ezért inkább mindenki úgy vezet, mintha egyenrangú utakon közlekedne. Nem is annyira a koccanások miatt, hanem a környéken élő, kint játszó/focizó/bringázó gyerekek miatt.
gobolyosg 2011.11.23. 12:37:44
Tartom, hogy az bizony az emberek fejében van így, mert egyik sem -aki arra jár- azt morzsolgatja a tenyerében, hogy úristen mit is mond a kresz...? - ellentétben veled.
Drdnght 2011.11.23. 12:47:16
Az aszfalt veget er a keresztezodes elott, tehat a keresztezodes foldut es egyenrangu. Ezt erositheti, hogy ez gyakorlatilag "ideiglenes" allapot, egyszeruen csak addig van leaszfaltozva.
gerg0 2011.11.23. 13:05:46
qwertzu 2011.11.23. 13:22:21
"földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;"
Nem a kereszteződés számít, hanem hogy milyen útról érkezik a jármű. A sárga szilárd burkolatú útról érkezik? Igen. Akkor a pirosnak kell elsőbbséget adnia.
Ha igazad lenne, akkor a szokványos, nem kitáblázott földút/szilárd út kereszteződések is egyenrangúak lennének, merthogy a földút véget ér a kereszteződés előtt, tehát a kereszteződés szilárd burkolatú, tehát egyenrangú.
Elijah_Baley 2011.11.23. 13:26:30
pengusz 2011.11.23. 13:31:39
Skodakék Fábia 2011.11.23. 13:47:59
Azt mikor fogják végre leaszfaltozni?
telefonko:zpont 2011.11.23. 13:52:42
D4D 2011.11.23. 17:18:08
Gondold át logikusan!
Tudod mi van a hó alatt?
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.23. 17:21:26
Még több hó?
qwertzu 2011.11.23. 17:43:32
Flugos furgonos 2011.11.23. 18:07:35
messi-asz 2011.11.23. 19:18:21
jelentéktelen alak 2011.11.23. 19:19:19
(meglep, hogy mennyi érdi/földi van itt a topikban) :-)
jelentéktelen alak 2011.11.23. 19:26:52
Szerintem nem hülyeség az 50méteres szabály. De még meg lehet győzni... :-)
Szerinted milyen besorolású kellene legyen az a földút, aminek az aszfaltozott úthoz való csatlakozása előtt van némi aszfaltozott szakasza?
Szerintem ez a szabály nem az 50méterről szól. Ez a szabály azt hivatott megkönnyíteni, hogy meg lehessen különböztetni az aszfaltozott bekötő utat a aszfaltozott bekötéssel ellátott földúttól.
Kell ehhez meghatározni egy egy jellemzőt, különben bárhogy értelmezhető. Te miként tennéd? És miért úgy?
Nem arról van itt szó, hogy le kell mérned, hogy az aszfalttal ellátott rész csak 4998cm, vagy 5001cm! Arról van, szó, hogy attól még föd út, hogy az csatlakozás előtt van 50méter aszfalt. Vagy szerintem nem kellene földútnak lennie az ilyennek?
jelentéktelen alak 2011.11.23. 19:29:43
!!! Nem komolyan venni !!!
Reggie 2011.11.23. 20:09:57
Timnorc 2011.11.23. 21:46:12
Ha annak az útnak a hossza, amelyiken a sárga érkezik nem haladja meg az 50 métert, akkor arra az útra úgy kell tekinteni, mintha földút lenne. Tehát ilyenkor a 28/1 miatt jobbkéz.
Más esetben a 28/2 miatt a sárgának elsőbbsége van.
Inter Face 2011.11.24. 01:29:55
Inter Face 2011.11.24. 01:41:30
D4D 2011.11.24. 08:07:01
"Nincs olyan a kreszben ,hogy aszfaltútnak elsőbbsége van a földúttal szemben ,kivéve, ha nem állapítható meg ránézésre az út minősége ."
Azonos burkolatú utak egyenrangúak.
Ha mindkét út burkolatát hó takarja, akkor hogyan is állapítod meg a betorkolló út burkolatának fajtáját?
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
dzsaszper 2011.11.24. 09:06:16
az valóban potenciális balesetforrás, hogyha a hóval fedett aszfalt úton közlekedő ismeri a környéket mint a tenyerét, és tudja hogy jobbról földút fog keresztezni, míg a hóval fedett földúton közlekedő észre sem veszi, hogy földúton közlekedik és ezért egyenrangúnak véli a kereszteződést.
jelentéktelen alak 2011.11.24. 17:39:36
Inter Face 2011.11.25. 06:24:33
dzsaszper 2011.11.25. 10:11:51
jelentéktelen alak 2011.11.25. 19:08:29
Na most aki nem ismerős arra, az friss hóban honnan kellene tudja, hogy melyik aszfaltozott, melyik nem aszfaltozott utca? Mert ha más, nem utal az elsőbbségi helyzetre, akkor ez a meghatározó.
GG81 2011.11.29. 14:27:18
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.11.29. 17:44:57
D4D 2011.11.29. 20:07:43
Egyszer éjjel mentem ott egy földúton 90-el. Valahol a Késmárki környékén.
Ismerősöknél voltunk, és a gyereke megevett valamit.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.11.30. 08:40:02
dzsaszper 2011.11.30. 08:52:14
D4D 2011.11.30. 13:19:54
Általában 30 körüli tempóval járok az érdi főldutakon, sokszor még az is sok. Idén nyáron kb. 10-20-al is olyan rallyport húztam, hogy mikor megérkeztem, percekig ültem bent, mert szállt a por.
Alfagumi · www.aabroncs.hu 2011.11.30. 20:31:11