Erre a kérdésre a szerényebbek azt válaszolják, hogy biztos lenne még tanulni, a többiek meg nyilván rávágnának egy igent. Én nagyjából tíz éve vezetek, eddig szerencsére megúsztam a nagyobb bajokat. Vannak viszont olyan helyzetek, amikor a gyors és megfelelő reakció életet menthet. A héten a Michelin meghívására ellátogathattam a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályájára egyrészt azért, hogy kipróbáljam, mi történik, ha csúszós úton megindul az autó feneke, másrészt pedig azért, mert kíváncsi voltam, mennyire a gonosz gumimultik agymenése az, hogy ilyenkor már jobb a téli gumi akkor is, ha nincs fagy.
Normális esetben egy ilyen tréning az elméleti oktatással kezdődik. Mivel most kicsit több újságíró és blogger volt meghívva az eseményre, két csoportra szedtek minket és én a nekem való nem normális csapatba kerültem, így az a fura helyzet állt elő, hogy előbb mentünk a pályára gyakorolni, mint hogy megkaptuk volna az elméleti oktatást arról, hogy mikor, mit és hogyan kell majd csinálni. Erről a későbbi elméleti beszélgetős-előadós résznél tőlem szokatlan módon még jegyzetelgettem is szorgalmasan, mert érdekelt a téma, de tőlem kevésbé szokatlan módon a papír, amire összeírtam az információkat, az irodában maradt, mert a tegnapi céges karácsonyi ünneplés végére már nem nagyon gondoltam arra, hogy azt be kéne tenni a táskámba. Tulajdonképpen addigra már semmin nem gondolkodtam.
Szó volt a baleseti okokról, amelyek közül a leggyakoribb a sebesség nem megfelelő megválasztása. Ez többnyire nyilvánvalóan gyorshajtás, de előfordulhat, hogy pont az okoz galibát, hogy valaki a többiekhez képest túl lassan halad. Kisebb vita kerekedett azon, hogy ha ötven km/h a megengedett, de mindenki hetvennel megy, kivéve egy autót, aki 45-50-nel, akkor ő azzal együtt baleseti veszélyforrás-e, hogy szabályosan közlekedik. Megoldás nem született, de az egyik jó ellenérv az volt, hogy egy zebránál 50-ről esetleg meg tud állni az autós, ugyanakkora távolságról pedig 70-ről nem.
Ugyancsak szóba került a helyes kormányfogás is, többedszerre halottam, hogy a régebben 10 óra 10 perces pozíció hülyeség, mert nem lehet úgy normálisan kormányozni vészhelyzetben. Nem véletlen, hogy a gyártók úgy alakítják ki a kormányokat, hogy azt 9 óra 15 perces helyzetben lehessen legkényelmesebben megfogni (oda teszik az alátámasztást).
Nem csak biztonsági, de üzemanyag-fogyasztási szempontból és az abroncs élettartamát tekintve szintén nagyon fontos a megfelelő guminyomás, amit már csak azért is illik egy-két havonta ellenőrizni, mert például az ideálisnál 0,5 barral kisebb nyomás esetén kb. 20%-kal rövidül meg a gumi élettartama, ami egy-két szezont is jelenthet. Ugyancsak ekkora nyomáskülönbségnél vizes úton a felére csökken a tapadó felület nagysága menet közben. Durvának hangzik, érdemes rá odafigyelni.
No de ugorjunk egyet vissza az időben, mert sokkal érdekesebb maga a valóság, az asztal helyett az autóban ülni. Először nedves aszfalton szlalomoztunk egy kicsit, abban nem volt semmi meglepetés, az utóbbi napokban amúgy is elég esős az idő.
A következő körben már a műgyanta felületű pályára kellett felhajtani, amiről azt kell tudni, hogy amikor nedves, akkor a jéghez közelít a síkossága. Előbb csak simán kipróbáltuk, hogyan viselkedik rajta egyenes irányban való haladáskor az autó, amikor fékezünk. Ez nagyjából úgy festett 50-es kezdősebességnél, hogy akin téli gumi volt, az meg tudott állni nagy ABS kerregések közepette, akinek az autóján nyári volt, annak meg gyakorlatilag nem nagyon volt erre esélye, csak az aszfaltozott részen tudott megállni.
Ezt követően már cél is volt, maximum 50-es belépősebességgel úgy kellett lassítani az autót, hogy a pálya végén lévő feltörő vízoszlophoz képest 1 méteren belül álljunk meg. Valahogy nem figyeltem a sebességre és sikerült 58-cal ráfutni a műgyantára, de satufékkel még éppen 30-40 centivel az akadály előtt sikerült megállnom, amiben valószínűleg igen nagy szerepe volt annak, hogy az autómon zsír új téli gumik voltak, talán ha 200 kilométert tettem meg rajtuk eddig. Nyárival esélyem nem lett volna.
Na de ami a végére maradt, az már keményebb diónak bizonyult. Jött a rántópad. Erről azt kell tudni, hogy oldalirányú megcsúszást idéznek elő vele mégpedig olyan módon, hogy amikor az autó hátsó kerekei ráfutnak erre a felületre, az elrántja oldalra a kocsi fenekét. A cél pedig nyilván az, hogy az autó fölött ne veszítsük el az uralmat, mindezek mellett pedig a gyalogosokat szimbolizáló vízoszlopokat is ki kellett kerülni.
Nem tudtam nagyon vigyorogni azokon a piruetteken, amiket a többiek mutattak be sokéves vezetési tapasztalattal a hátuk mögött, mert tudtam, hogy én is ugyanazt fogom produkálni, mint ők. Hát nem tévedtem. Elindultam, felgyorsult az autó, csúszós útra rá, autó feneke oldalra. A gázt elengedtem, ellenkormányoztam, ami még jó is volt, csak aztán a kocsi fara átlendült a túloldalra és forogtam egy szépet. Ha pedig a vízsugár ember lett volna, akkor kipróbálhatta volna, hogy ő a keményebb, vagy a Swift B oszlopa.
Amint azt megtudtam, a baj az volt, hogy bár az első kormánymozdulatom jó volt, a másodikkal elkéstem olyan 0,2 másodperccel, ami bőven elég volt a 180 fokos, helyben történő megforduláshoz. Ugyanezt a hibát megismételtem még egyszer, aztán harmadikra már nagyon rá voltam készülve a dologra, úgyhogy ott már akkor visszarántottam a kormányt, amikor még nem kellett volna, a vége ugyanaz lett.
Végül szerencsére nem vallottam kudarcot, mert ezek után végre sikerült egy tökéletes manővert összeraknom úgy, hogy a két "gyalogost" is kikerültem. Kicsit megnyugodtam, hogy nem biztos, hogy fogok jégen embert ölni, de biztos, hogy ez a rövidített gyakorlás (40 percünk volt a szokásos 2-3 óra helyett) nem volt elég ahhoz, hogy ezt váratlan helyzetben bármikor így tudjam produkálni. Vissza kéne menni oda még egyszer nekem is és aki megteheti, az vegyen részt egy ilyen pár órás képzésen, a legrutinosabbak is meg fognak lepődni!
Leadfoot 2011.12.17. 21:26:57
Igent? Erre a kérdésre? Dehogy... Én nem hiszem. Tudom. :-)
Persze ez csak vicc.
Ami a helyes guminyomást illeti: nincsenek illúzióim. Ezen a télen már három autóst figyelmezettem, hogy fordítva vannak fölrakva a forgásirányos téli gumijai.
Pedig nem vagyok gumis...
Tibi88 2011.12.17. 21:36:53
Az a baj, hogy naponta kéne nézni ebben a barom időben a guminyomást :D
Néha fagy, napközben meg felmegy 8ra... Fogalmam nincs mennyi van benne, inkább kicsit túlfújom. Kb 2.4en vagyok.
Két dologban biztos vagyok, hogy a kormányfogásom meg az ülésbeállításom tökéletes :D Meg is kapom a b*sztatást, hogy miért ülök ilyen közel a kormányhoz... :D
Riska 2011.12.17. 22:25:59
Dester 2011.12.17. 22:26:40
Egyszer pedig tavaly, immáron a saját autómmal, nyári gumival, ABS nélkül (jeladó hiba miatt épp nem működött). Itt már egyszer sem követtem el hibát, az összes rántópadot is jól vettem (igaz, a motor kétszer tán lefulladt, de nem álltam keresztbe és nem ütöttem el egyszer sem "gyalogost"). Ebben biztos segítségemre volt az autó alacsony tömegközéppontja is, de a bő 10 év rutin is tuti segített (meg az, hogy télen rengeteget gyakoroltam üres parkolókban).
Szerintem is mindenkinek be kellene legalább egyszer fizetnie egy ilyen tréningre, nagyon hasznosnak tartom.
Tibi88 2011.12.17. 22:57:35
Hol voltál? Tavasz óta tervezem, hogy elmegyek egy ilyenre. A tököli tréninget néztem ki, ott van nagy sebességű (100 km/h) gyakorlás is.
Gondolom az összetettebb lehet mint ez az autóklubos kis pálya.
1 éves jogsival én 180 fokot fordultam csak (karácsony este, felüljáró alatti tükörjég... :D) nem kaptam el semmit, meg tudtam fogni az ijedtség után. Ahogy elindultam láttam jönni a következő próbálkozót :D ő 45 fokban jött le álló kerekekkel :D
messi-asz 2011.12.17. 23:47:29
Stonerock 2011.12.17. 23:54:22
Az ott tapasztaltak alapján én kötelezővé tenném ezek valamelyikén a részvételt kb. egy évvel a jogsi megszerzése után.
Az egyik legnagyobb tanulság számomra az volt, hogy hiába van egy autó teletűzdelve az összes szuper elektronikával, ha szarok rajta a gumik, akkor esélyed sincs megfogni a kocsit, ha az megcsúszik.
És ugyanez igaz fordítva is: az én autómba semmilyen vezetést segítő elektronika sincs (még ABS se), de vadi új gumikkal egyszerűen nem tudtam megpörögni vele. Még akkor sem, mikor szándékosan béna sofőrt játszottam, és kormányzás helyett két lábbal tapostam a féket, amikor a rántópad megdobott.
Ugyanakkor, mikor az oktató kölcsönadta a Suzukiját - amin oktatási céllal szándékosan leharcolt nyári gumik voltak - akkor azt még a leggyengébb rántás mellett se lehetett megfogni.
fezoGT 2011.12.17. 23:57:59
A rántópad elég 'érdekes' tud lenni a nagydobozzal főleg ha nincs megrakva :)
fezoGT 2011.12.18. 00:12:10
mcfly9 2011.12.18. 00:30:36
Amúgy én is csatlakozom a korábbi ötlethez. Legyen kötelező ez mindenkinek. Az autóklubbos fél napos tréning egy tank benzin árával vetekszik, és szerintem nagyon hasznos.
Az Allianz pálya sokkal jobban felszerelt és van körpálya is, de húzósabb árral (3 tank).
Ezek után jönnek a 2-3 napos BMW/Audi tréningek az osztrák síterepeken, na ezek már nem 3-4 tank árában. :)
tundrazuzmo (törölt) 2011.12.18. 01:34:27
Igen, már a hangok is mondták.
És a rendőrök is biztosan erre gondoltak, amikor a múltkor DNS mintát akartak venni a leheletemből.
hawkeye 2011.12.18. 08:25:26
Egyébként van 1 nagyon jó ÖAMTC pálya Burgenlandban, Lajtaszéken (Stotzing), nem is olyan drága, érdemes kipróbálni. A tudás felmérése szinte ingyenes...
A profiknak pedig Salzburg mellettit javaslom, ahol több típust is lehet nyúzni, pl. kamionokat, autódarukat, stb..
A mi sofőrjeinket évenként egyszer ott okítják, drága, de megéri.
Ha abból indulunk ki, hogy évente legalább egy szerelvény nem törik darabokra, már nem is olyan rossz bolt...
spapda 2011.12.18. 10:14:40
Tibi88 2011.12.18. 10:47:09
Meggyőztél a tököli pályával kapcsolatban :D
@vidifan:
Jó hogy mentél ilyenekkel, de én inkább a sajátommal oldanék meg minden lehetséges esetet és nem úgy hogy 40el szarakodunk :D
Mert azért mégis csak másabb lehet kikerülni főúton a felugró szarvast, úgy hogy padkát fogok és a föld megdobja a hátulját :D
Hátha tudjuk ezt ott is szimulálni :D
www.youtube.com/watch?v=MXSFXPtcrlE autópályán 150+ os sebességnél megfogta...
misinator 2011.12.18. 11:46:57
Ez baromság.
Tipikusan a mindenkori ember gőgje, lenézve elődeik tudását, bölcsességét.
Régen nem azért alkalmazták a 10 óra 10 perc kormányfogást, mert hüjék voltak, hanem mert általában nem voltak szervóval rásegítettek a kormányok!!!
Én mai napig vezetek /egészségügy.../ szervótlan, s szervós autót is.
S képzeljétek a szervósokhoz úgy állítom be az üléspozíciót, s úgy is fogom a kormányt, hogy 9 óra 15 perc.
De beülve a régi szervótlan Transitba ez nem működik!
Ott mese nincs, marad a régi iskola.
Dester 2011.12.18. 13:54:11
Ha elmész a tökölire, érdekelne majd a véleményed. :)
hawkeye 2011.12.18. 14:13:14
fezoGT 2011.12.18. 14:44:00
fezoGT 2011.12.18. 14:56:25
Sajnos 150-es tempónál is kezd életszerüvé válni az oldalról felbukkanó akadály, néha feltéved a kihajtón 1-2 állat, na meg szaladt már át előttem az M3-on gyalogos is. Még ki se tudtam volna kerülni ha elbotlik mert a külsőben is voltak de mákja volt és átért...
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 16:10:41
Höhö! 10éves vezetéssel ossza az észt!
Az utóbbi időkben még hó sem volt Mo-gon
Bezzeg az én időmben...
kijárkáltam a Népligetbe csúszkálni, akkor ott még szabadon lehetett jogsi nélkül is oktatni "bárkit" és kijárkáltam a hegyekbe is csúszkálni
És nem megúsztam baleset nélkül, hanem kivédtem a baleseteket, a csúszásokat
Jövök az Élmunkás hidról a Váci útra balra nagy ivben, Zsiga segge elkezd menni jobbra, a korábbi ökörködésemnek köszönhetően korrigáltam jobbra a kormányt és szépen "bedrifteltem" az út közepére
De autóztam a Műjégpályán is amikor még rendeztek ott körversenyt
Bizony szégyenszemre estem-keltem a tükör jégen, ott senki nem lehet okos és szép
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 16:13:17
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 16:17:11
Klónozni akartak csak
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 16:21:40
Igen szép többszörös korrigálás volt, utána kirázta a fost a nadrágszárbol
Tibi88 2011.12.18. 17:15:07
Tavasszal fogok menni, a tapasztalataimat majd levélben elküldöm ide, és vagy kiteszik vagy nem :D(avval viszont az a baj, hogy nagyon reklám ízű szerintem)
@vidifan:
Egyik ismerősömnek van már lassan 4 éve egy C63 amg... elég szép gép :D A lényeg, hogy nyáron egy helyen voltunk pár napig, ránéztem a gépére mint mindig, mert hát szép. Valljuk be :D
Akkor látom hogy az első lökhárító felén van egy rohadt nagy lyuk :D kérdeztem mi volt, azt mondta hogy M3ason elé futott egy róka.... 100ra sikerült lassítania.
www.youtube.com/watch?v=S4ugFVTE3ng lambo alatt elfut a mókus :D
@horex:
Mindig kimegyek csúszkálni ha van 10 centi hó a közeli parkolóba, 15x100 méter üres hely van ökörködni.
Az a baj az új autóval, hogy 30 felett visszakapcsol az ESP, csak a kipörgésgátló amit nem nyom vissza a kocsi. Így meg 60al szarakodhatok, meg próbálom belengetni, de egyből irányba rak...
A videós csávó meg miután kirázta a fost (ahogy mondtad :D) még az aszfaltot is megcsókolta szerintem.
''autónepper.'' 2011.12.18. 17:30:46
tudom magamról h jól vezetek nincs több kérdésem!
''autónepper.'' 2011.12.18. 17:32:36
''autónepper.'' 2011.12.18. 17:37:25
''autónepper.'' 2011.12.18. 17:41:39
''autónepper.'' 2011.12.18. 17:44:57
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 17:56:32
mindig egy kézel fogom a kormányt "
Mert majrézol , tudom ilyenkor a műbőrkalapot is szorosabban a fejBE huzzák
Próbáld lekközelebb 1 újjal, a szabadság érzése fog megszállni
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 18:00:25
Ez a baj a mai modern autókkal hogy vezetni akarnak helyettem
Bezzeg az öreg 1200-es azt csinálta amit mondtam neki
:)
Tényleg a hideg kiráz a sok hulye utópisztikus elképzelésröl, hogy a boldog mosolygós család szemléli a tájat az üvegkabinos autóbol, ami önmaga száguld beavatkozás nélkül a sztrádán
Fassnak se kellene olyan utazás, az már vonat
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.12.18. 18:02:22
Csajt felvehetted volna pár kilóméterig "udvariasságbol"
schdl (törölt) 2011.12.18. 18:22:15
Tibi88 2011.12.18. 18:24:15
Ez baj velük, viszont más téren jó. Benyomom a tempomatot 150re és élvezem a gyári hifit :D vagy tök csöndbe lehet suttogni.
Nézegetem már egy ideje az új accordot, és van belőle ez az advanced safety baromság. Megáll, fékez, sávot tart meg mittudomén még micsoda... eszembe nem jutna megvenni. Ha beülök akkor aludni azért nem szeretnék :D
Legyen kényelmes, csöndes erős, takarékos :D de tényleg van határ.
Tibi88 2011.12.18. 18:27:19
Amit én akarok, a tököli az 35+áfa, egész napos és van 100km/h feletti feladat is.
Az ár amit írtál a bmwnek a premium 1naposa ha jól tudom.
lordjim 2011.12.18. 20:05:57
atila68 (törölt) 2011.12.18. 20:07:42
Ezt nem értem.
Nem azért, mert 0,5 bar nyomáscsökkenést már amúgy is észreveszel, hanem nekem egy garnitúra két szezon után a barázda mélysége olyan közel van a kopásjelzőhöz, hogy harmadikra fel sem rakom.
Tibi88 2011.12.18. 20:12:27
Van aki megy egy szezon alatt 5000 km-t, viszont van olyan is, aki 50 000km-t.
Tehát 2 szezon alatt az első 10 000-t futott, a másik meg már meg sincs...
''autónepper.'' 2011.12.18. 23:14:46
Perillustris 2011.12.19. 00:42:59
Perillustris 2011.12.19. 00:43:42
Mert az eredeti szöveggel is.
Skodakék Fábia 2011.12.19. 11:27:34
mcfly9 2011.12.19. 12:32:23
A "sima" tréningben csak a csúszkálós részek vannak, max 60-70 kmh.
Új accordot hajtok amúgy, de advanced safety nélkül. Kipróbáltam, nekem bejött a távolságtartós tempomat, de amiért megvenném az egész dolgot az a ráfutásnál fékezős jószág. A sávtartótól viszont hülyét kaptam (meg ő is az osztrák autópálya csíkjaitól :)). Sajnos az advanced safety cucc csak az erősebbik dízel executive felszereléssel van, ami nekem nem fért bele.
hawkeye 2011.12.19. 14:50:07
Kár, hogy nem tudom a valódi neved. Szólnék az öregebbik nagybátyámnak, hogyha hozzá kerülsz, részesítsen VIP kiszolgálásban.
Sajnos nem mondhatom, hogy majd hivatkozz rám...
Ugyanis a traumatológia proszektúráján boncmester....
Tibi88 2011.12.19. 16:00:30
Azt olvastam hogy bejelentkezéses, és foglalási sorrendben hívnak vezetésre. Tavasszal akarok amúgy is.
Nekem a 2.2es executive kell navival mindennel, de nem a 180 lovas, hanem a 150 (11 000 ft havi cégautó adó, 180nál meg 22 000...)
Lehet jól jön ez a ráfutásgátló, de inkább próbálom megfelelő távolságból csinálni a dolgokat, és akkor nem szükséges. Pályán meg nem halok bele ha fékeznem kell, és újra benyomom a tempomatot később. Ezeket szerintem azoknak találták ki akik nem szeretnek vezetni (vagy már megunták)
Város/autópályán mennyit fogyaszt? És amúgy szereted e... :D
mcfly9 2011.12.19. 18:23:34
Hidegen nagyon karcos hangja van, melegen sokkal jobb. Egyetlen nagy negatívum a hely: csak papíron 5 személyes, hosszú útra elég kényelmetlen a kagylósított hátsó sor 3 személyre, 2-nek viszont nagyon jó. A csomagtartó elég összevissza forma, nehezebb kocka alakú dolgokkal pakolni, de sose volt probléma még 5 személy cuccával sem. Automatikus távolsági fényszórós xenonos okosság meglepően jól működik. 10 hangszórós hifije nagyon szépen szól.
Pár idegesítő butaság:
- nem lehet a tükröt ajtózáráshoz kötni, kézzel kell behúzni, és csak gyújtás mellett.
- Nem lehet programozni, hogy bezárjon x kmh felett
- Ha bezártad belülről, akkor a kilinccsel nem tudod nyitni csak akkor ha a kis zár pöcköt előtte kinyitottad.
- ablakmosó lötyit zabálja a xenon mosója, és nem szól, ha kevés van.
- gyári kihangosítója (navi nélküli) nem húzza át a telszámokat és nem írja ki ki keres.
- pendrive-ról, cd-ről jövő zenének a mappastruktúráját egyszintesíti azaz csak a mappa nevek közül válogathatsz és azoknak is csak az első 10 karakterét írja ki (2011 van, heló?)
Fogyasztásmérője kicsit csal (10-20%-kal többet mutat), városban 8 körül (napi kb 5-6 pár kilóméteres út - mostani hidegben el se mozdul minimumról a vízhőmérséklet ezalatt), pályán 7 alatt, ha nem hajtod. 160-180 között ugrálva 8-9, de vérmérséklettől nagyon függ.
Tibi88 2011.12.19. 18:37:47
Formája rendkívül tetszik, jövőre meg lesz egy kis facelift megint. Amiatt engem nem kell győzködni, eleje szerintem gyönyörű.
A hely annyira nem számít, haverokkal megyünk maximum nyaralni full házzal, az meg nem érdekel ha nem férnek el :D Általában 3 fő ami hosszabb távra van sűrűn. Több nem (amúgy sem szeretek teltházzal menni) Csomagtartót láttam már, pakolhatóságra tényleg egy vicc... :D
Azért akarom a dízelt, mert a vezetési stílusomnak tökéletesen megfelel (2500 körül váltok a mostani benzinessel ha haladni akarok, amúgy 2000... :D mondjuk 180 NM van akkora fordulatnál már, szóval bőven elviszi)
Az executiveban már bixenon van kanyarkövetéssel, szóval az elég fasza lehet, meg ott minden szar elektromos ha jól tudom (kilincses dolgokat nem tudom, ablakmosó meg tényleg a butaság körébe esik bele ahogy leírtad)
Mostaniban 6os cd váltó van, ami nem tud mp3at szóval még így "hibásan" is jobban járnék vele :D
Navi lenne bele, szóval az a hiba nem érint.
Városi fogyasztásra tesztekben 7 körüli értéket írtak, akkor ez nem reális? Pályára meg inkább a 6 volt jellemző szerintük. (150es utazó, tempomattal érdekel leginkább engem)
ganyager 2011.12.19. 19:15:23
m is! :)
somur 2011.12.22. 10:27:09
Ja, a törvények betartóját el kell ítélni.
Anarchiában akar-e élni a kérdés feltevője? Ha jól látom, akkor igen. De akkor senkitől ne számítson semmi jóra.
Vagy az ész az nem jár együtt az okoskodással...
GG81 2011.12.22. 10:58:04
GG81 2011.12.22. 11:04:42
a 9-15, az övhasználat már mind ezekre a biztonságos kocsikra vannak kitalálva... ez nem a Pusztító, ahol egy gyorsan kötő hab stabilizálja a tested becsapódáskor, itt minden irányból más-más véd, akár a másik biztonsági elemtől is (öv vs. lufi, lufi vs. kezed vs. arcod)
Tibi88 2011.12.22. 12:52:51
Azért mennek gyorsabban, mert modernebb autók vannak.
Egy wartburg régen megállt 100ról kb 50 méter alatt, ma egy suzuki is tudja a 40 métert. Mellékesen a wartburg a suzukihoz képest is egy kalap szar.
Akinek meg rosszabb az autója az nem nyomja neki annyira (van néhány elborult agyú aki igen...)
Vagyis régen nem volt veszélyes az 50, és ilyen fejlődés mellett az 51 már veszélyes?
Perillustris 2011.12.22. 19:25:21
Tibi88 2011.12.22. 20:13:56
Engem nem érdekel ha átmegy a biciklis a piros lámpán. Láttam már ilyet, 1x nekiment oldalról az autónak, másiknál meg a zebrán csapta telibe a gyalogost egy ilyen nyomorék, amikor nem volt kedve megállni. Szóval csinálja csak :D nekem attól rosszabb nem lesz, max neki.
GG81 2011.12.22. 22:02:39
szóval, ha esetleg azt mondtad volna, hogy ne legyen kötelező a bringaút sem, mert a bringagyalog sem az, és mert a bringák is elég gyorsak már... több értelme lett volna, így viszont az értelmetlen összehasonlítással vidám perceket szereztél nekünk! lehet, ha nem szóltál volna bölcsebb maradtál volna sokunk szemében...
somur 2011.12.23. 20:49:22
A filozófiai vita a szabályok betartásáról szólt.
"streetfighter" 2011.12.23. 21:25:55
Pedig igaz, hiába 50 a megengedett, ha mindenki 65-70-nel megy, akkor a 45-50-nel haladó a baleset gerjesztő, ha tetszik, ha nem.
Ez nem okoskodás, hanem tény, úgy mint az, hogy sok minden túl van szabályozva, ezért nem is csoda, ha nem veszik túl komolyan.
Perillustris 2011.12.24. 07:53:18
@"streetfighter": Nem. A "balesetgerjesztőek" azok, akik túllépik a sebességet.
GG81 2011.12.24. 12:27:08
ok, tilos a limitet túllépni... de ez a limit felülvizsgálható báránykám! és itt arról volt szó, hogy a limit a technika fejlődésével növelhető lehetne!
a piros, TILOS! ÁLLJ! dolog viszont elég egyértelmű, ahol ez kint van a technikai fejlettségtől és a sebességlimitektől függetlenül mindig ugyanazt fogja jelenteni.
a másikat meg ugyan nem nekem szántad, de!
RELATÍV! aki nem lépi túl az ötvenet, csak kikerüli a sok tötyörgős 30-40-nel száguldozót a városban (más limit nélkül). nah, az csak relatív gyorshajt, de nem is, ha mondjuk a tötyiknek nincs okuk lassan menni (csapadék, fagy)... akkor mégiscsak a lassanmenő gerjeszti abban a pillanatban a feszkót. ugyanis a kreszben benne van ez is: nem tartóztathatsz fel senkit indokolatlanul! és ebbe pont leszarandó az a tényező, hogy valaki farkasvak, fél a sötétben vezetni, fél 50-nel menni, stb..., mindezeket normál körülmények között!, mert az olyanoknak NINCS akkor helye a közutakon! ennyi a megoldás.
"streetfighter" 2011.12.24. 12:34:34
Nincs igazad!
Mivel "mindenki" túllépi csak egy nem, nem kell hozzá sok ész, hogy rájöjj, ki a ludas.
Gondolkozz ember!
Ebben az esetben el kell vonatkoztatni a szabályoktól, mert nem arról van szó, hogy ki szabályos és ki nem, hanem ki okozza a gondot a forgalomban!
Tibi88 2011.12.24. 12:53:03
De ő 50el megy, és szabályos (erre hivatkozik mindenkinek, más meg köcsög...). Ő a veszélyes, de ezt nem fogja fel, mert szerinte mindenki más barom (busz, rendőr, troli, ők is átlépik). Ha egy szakadt ladával megy 50el az szabályos, de ha a szalonból kigurulsz a 7es bmwvel és 60al száguldozol akkor vadállat vagy...
Felesleges magyarázni.
somur 2011.12.24. 13:22:55
Először is: _szabályokról_ vitatkozunk?
Ha szerinted nem, akkor ne olvass tovább.
Ha igen, akkor: te válogatsz közöttük. De akkor minek a szabály? - na ez az anarchia.
(És az miért zavar, ha más meg máshogyan válogat közöttük?)
Vagy a szabályok megváltoztatásának rendje az ilyenforma állampolgári engedetlenség, amibe az is belefér, ha egy-két gyalogost elütnek 70-nel?
somur 2011.12.24. 13:35:30
Az a zárójeles rész félreérhető. Abba ne kössetek bele :-)
"streetfighter" 2011.12.24. 15:30:34
Már ne is haragudj, de ha a magyar írott szöveget nem tudod értelmezni, akkor nehéz veled kommunikálni. :)
"streetfighter" 2011.12.24. 15:31:48
A remény hal meg utoljára. :D
Perillustris 2011.12.24. 21:41:07
Logikus.
Tibi88 2011.12.24. 23:01:27
Látod ezt mondom, megint beszélünk valamiről és a hülyeséget magyarázzák :D
"streetfighter" 2011.12.24. 23:34:31
Tudom, hogy nagy bringás vagy. :)
Nekem személy szerint még nem volt gondom a biciklisekkel. Menjen ott ahol akar, de ne okozzon gondot, a többi nem érdekel.
Aki meg betartja a sebesség határt ott, ahol senki sem, az nem köcsög, hanem egy tumor a forgalom szervezetében.
Viszont el kell ismerni, hogy ő a szabályos, és teljes joggal teszi.
Azt azonban ne akarja nekem senki megmagyarázni, hogy ez a szabályos tevékenység nem gátolja a forgalom ritmusát, ezáltal akadályozva a szabálytalan autósokat, ami magával vonja a baleset kockázatát. :)
Perillustris 2011.12.25. 08:38:25
@GG81: Mese habbal.
"ez a limit felülvizsgálható"
Igen, éppen az úton, haladás közben, mi? A "pirosnál kis ívben jobbra" is felülvizsgálható, nem? Máshol sem volt kőbe vésve. Ja, elfelejtettem: a bringás nem mérlegelhet, azt csak kocsival szabad.
Te legfeljebb a forgácsot oltod a sarokban, mint Pinokkió.
"streetfighter" 2011.12.25. 09:47:41
Félreértések elkerülése végett. Én erre a beírásra reagáltam:
"Kisebb vita kerekedett azon, hogy ha ötven km/h a megengedett, de mindenki hetvennel megy, kivéve egy autót, aki 45-50-nel, akkor ő azzal együtt baleseti veszélyforrás-e, hogy szabályosan közlekedik."
Szerintem igen, de nem mondom, hogy vegye fel a forgalom ritmusát, hiszen neki van igaza, és ő a szabályos, de attól még baleseti veszély forrás, hiszen mindenki miatta fékez, és kezd kikerülő manőverbe.
Tibi88 2011.12.25. 11:59:12
Ő meg összefossa magát, mert mindenki megelőzi minden irányból, és még sávot váltani sem tud.
Felénk van az 50es 1 sáv után, miután megnyílik 2re és 60 lesz, hogy nem mennek ki a külsőbe, és tartják az 50et... Itt adok nekik 2 másodpercet hogy eldöntsék mit csinálnak, utána már megyek el jobbról mellette és húzok vissza elé.
Ezt megcsinálja utánam még egy csomó autó és ő utána ugyanúgy a belsőben megy.
És ezek azok a madarak, akik az egy sáv egyenes, egy sáv kanyarodóra (addig 2 sáv egyenes volt) elmennek a szembe sávba, és abból próbálnak balra kanyarodni... 2 naponta látok ilyet. Pedig fel van festve, ki van táblázva, szemből van a nyíl (mert ugye rossz sávban megy). És nem fogják fel...
"streetfighter" 2011.12.25. 17:05:23
He-he-he.
Én ilyen töketlent (szembe sávban fordul be) már régen láttam, viszont az általad leírt lődörgő mazsola, sajnos mindennapos.
Tibi88 2011.12.25. 20:52:42
kepfeltoltes.hu/view/111225/k_l_www.kepfeltoltes.hu_.jpg és van hogy még ő dudál meg mutogat a másikra...
Nem tudják felfogni hogy kifele 1sáv egyenes 1 sáv kanyarodik, befelé pedig 2 sáv egyenes, 2 sáv kanyarodó van.
GG81 2011.12.26. 14:49:30
nah, ez a baj a kerakagyaddal! nem akkor és ott! képes vagy felfogni. a felülvizsgálat nemrégiben is megtörtént központilag, ahol számos uton módosították a sebességlimiteket (rendszerint emelték). nos a piroslámpák figyelmenkívül hagyhatóságát viszont nem szokták mérlegelni.
a kresz és a forgalomszervezés nagy úr, jobb is, hogy távol áll tőled! :-) szerencsétlen pára vagy tényleg ilyen értetlen vagy, de az is lehet, hogy csak az elvakultságod okozza ezt a durva szemellenzősséget.
Perillustris 2011.12.27. 09:42:18
Ez elég gyenge kifogáskeresés. Arról beszélünk, hogy a megengedettnél gyorsabban haladnak. GYK: ez azt jelenti, hogy legyen 50, vagy "központilag felülvizsgált" és megváltoztatott 60 vagy 70, ennél többel hajtanak.
Még mindig az az ábra, hogy szerinted autóval megelőlegezhetek egy jövőbeni - vélhető, ám korántsem biztos - limitváltoztatást.
GG81 2011.12.27. 11:38:11
szóval hátrébb az agarakkal!
próbálj meg kicsit objektívebb lenni a kerekagyaddal! a lényeg, hogy elvi és gyakorlati megvalósítása a sebességek felülvizsgálatára egy működő dolog, ahol indokolt és megalapozott.
egy lámpás forgalomirányítást pedig pont azért tesznek oda, hogy megállj! ha meg már odaépítették nem fogják egy jódarabig kikapcsolni, max éccakára.
nah, jóéccakát elvakultkám!
Perillustris 2011.12.27. 23:44:49
GYK: ez néhol régóta így van, máshol meg - figyelj! - egy nemrégi "felülvizsgálat" után így lesz a jövőben.
Akkor meg miről beszélsz? Miért hadoválsz?
"az egyik egy limit, amit esetleg lehetne emelni! a másik meg egy TILTÁS! egy kötelező ÁLLJ!"
Lehetne? Ne térj ki a válasz elől! Mit számít, hogy van felülvizsgálati lehetőség akkor, amikor az érvényben lévő sebességkorlátozást lépi túl valaki?
GG81 2011.12.28. 09:10:48
menni ennyivel vagy annyival qrvára nem ugyanaz, mint menni vagy megállni! tehát megint párhuzamot akarsz vonni egy finomállítás, egy sebesség limit felülvizsgálat és egy elsőbbségi viszony, keresztező haladási irányok egymásra eresztésén!
átlátok a küllős agyadon! és még mindig szerencsére kevés vagy a "nagy" reformokhoz... addig viszont igen jól szórakozunk ismételten és folyamatosan rajtad...
(jah, hálleluja! ma reggel a pacsirtamezőin szépen lekaptak a szervek egy kivilágítatlan/gyertyafény fényerősséggel közlekedő ön és közveszélyes bringahuszárt! azt már nem vártam meg, hogy a motorháztetőre vágják...)
Perillustris 2011.12.28. 21:01:03
Persze, a sebességet túllépni nyilván nem ugyanaz, főleg, hogy ezt te is rendszeresen megteszed. Szabálytalan természetesen nem vagy, csak egyszerűen felülvizsgálod a limitet.
A bringás ugyanakkor ne vizsgáljon felül, sem alul, tehát ha piros a lámpa, ott rohadjon meg akkor is, ha egy kilométeren belül nincs más jármű.
Hiába próbálod elkenni az gyorshajtás jelentőségét: 50 helyett 60-nal menni pont azt jelentheti, hogy a szabályosan közlekedő még meg tud állni az úttestre lépő gyerek előtt, a másik meg keresztül megy rajta.
"addig viszont igen jól szórakozunk ismételten és folyamatosan rajtad"
Úgy látom, csak te görcsölsz itt magyarázkodva, csúsztatva. Nyilván ezekkel a megállapításokkal próbálod önnön fontosságod emelni, de javaslom, használd az egyes szám első személyt, a többieknek meg hagyd meg a véleménynyilvánítást.
"egy elsőbbségi viszony, keresztező haladási irányok egymásra eresztésén"
Ez totálisan elborult ötlet. Alig van pár tízezer ilyen kereszteződés az országban.
Egyébként már rég rájöttem, s ez melletted szól, hogy nem direkt csinálod, hanem valóban képtelen vagy felfogni, megérteni, amit írok. Csak nyomod megrögzötten a szokásos dumád, és képtelen vagy rendszerben, haladóan gondolkodni.
Tibi88 2011.12.28. 23:58:30
"A bringás ugyanakkor ne vizsgáljon felül, sem alul, tehát ha piros a lámpa, ott rohadjon meg akkor is, ha egy kilométeren belül nincs más jármű."
Szerinted az autós is átmehet a piroson, mert ha a biciklissel egyszerre állnak a pirosnál akkor ugyan úgy nem jön egyiknek se más jármú.
"
Hiába próbálod elkenni az gyorshajtás jelentőségét: 50 helyett 60-nal menni pont azt jelentheti, hogy a szabályosan közlekedő még meg tud állni az úttestre lépő gyerek előtt, a másik meg keresztül megy rajta.
"
Nem azért 50, hogy megállj az eléd úttestre lépő gyerek előtt. 30al is el tudod ütni, ha rosszkor lép eléd, de 100al is meg lehet állni előtte ha messze van, szóval ez egy baromi rossz példa. Próbálkozz mással...
Perillustris 2011.12.29. 09:17:48
"Szerinted az autós is átmehet a piroson"
Ha figyelmesen olvastál volna - bár úgy látszik, a számok a nickekben nem véletlenek - ez egy válasz volt @GG81: -nek. Szerinte ugyanis a "limit" átléphető, hiszen azt néha felülvizsgálják, de azt nem kell megvárni, ám a piros az hűdetilos.
Tibi88 2011.12.29. 14:13:45
Ahol pedig 70el lehet menni városban, ott nem tud az autós elé lépni a gyalogos?
Esetleg a 60ra kitáblázott út és a járda között betonfal van?
GG81 2011.12.29. 15:09:56
csak érzékeltettem, hogy a limit felülvizsgálható és központilag emelhető/csökkenthető indokolt esetben, aszerint milyen sebességű mozgást akarnak engedélyezni.
a piros/tilos/állj meg nem! az mindig megállást fog jelenteni.
szóval jó lenne, ha abbahagynád a hazudozást, nem menő, ez nem a kerékagy! bár neked az van, nehéz elvonatkoztatni.
GG81 2011.12.29. 15:22:34
nah ez az ami pont rád illik. :-) ugyanis a kresz-t minden járműre vonatkozóan kell megírni, értelmezni, a speciális szabályokat a többire kihatással meghozni... te pedig túl kerékagyú vagy, ezért sem láthatod át objektíven ezt a bonyolult rendszert.
ezt most is tökéletesen bemutatod: "Ez totálisan elborult ötlet. Alig van pár tízezer ilyen kereszteződés az országban."
gratulálok. megint kevered a piszkét a dinnyével! ugyanis, egy nem csekélyke tényezőt elkummantasz jószokásodhoz híven, márpedig a forgalomnagyságot. persze a kétkerekű logikád szerint minden út lehetne egyenrangú, akkor már az elsőbbségeadás és stoptáblákkal se szennyezzük a vizuális környezetet és a föld erőforrásait se azokra pazaroljuk fizikailag!
csak sajnos (neked)/szerencsére szabályozott világban élünk, ahol vannak prioritások is, amik például pont a lakókörnyezeteket is védik... ahol is a hungárián engedik áramlani a forgalmat nagyobb sebességgel főúti kiváltságban, míg a környező területek kis utcácskái alárendeltek vele szemben és forgalomcsillapítottak is, nem lehet csak úgy akárkinek és akárhol behajtani oda...
szóval már itt bukik egyenrangúsítási hatalomvágyad! pont itt bukik a kerekagyas szűklátókörűséged is, mert ponthogy ezt a bizalmi elven alapuló alá/fölérendeltségi viszont, ezt a szervezett forgalomirányítással védett módon megvalósított rendszer qrnád hátba.
szívj el egy kiadós kama3 kipufogót, hátha megvilágosodsz és tényleg megtanulsz rendszerben gondolkozni!
addig meg nem marad más neked csak az ovis vagdalkozás, hogy "de te nem tucc úgy..."
Perillustris 2011.12.29. 15:28:48
@GG81: De kit érdekel és miért releváns a mi szempontunkból, hogy felülvizsgálható, ha "a piros/tilos/állj meg nem! az mindig megállást fog jelenteni"? Miközben európai példa is van arra, hogy engedélyezhető a pirosnál kis ívben való jobbra kanyarodás? Az Egyesült Államokban pedig ez megszokott több államban. Mondom, egyszerűen nem fogod fel, amit írok.
Perillustris 2011.12.29. 15:33:22
Nem kell feltalálni a spanyol viaszt.
GYK: en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red
Perillustris 2011.12.29. 15:43:59
GG81 2011.12.29. 16:09:05
DE!
spanyolviasz!? ahha, akkor a fegyverviselést is lehetne mindenki számára, mint néhány államban! egyszerűen itt, európában szabályok vannak, ha nem tetszik el lehet menni! ennyi. fogd már fel, hogy agyarország poroszos ország, így előbb lesz német példa bevezetve, mint valamiféle franszia... ez pedig egyszerű történelem. azt hittem szorult beléd némi bölcsesség, de biztos átment a koponyádon... nem látta, hogy piros/tilos/állj és egyszerűen kihajtott!!!
Perillustris 2011.12.29. 16:12:58
GG81 2011.12.29. 16:13:06
nos ezt most ültesd át a teáltalad felkarolt őrületbe. nem lenne jó vége, mert ott még nem is szemből jönne a szuicid tudatlan ökör, hanem oldalról, egyszercsak hopp... és dirr!
GG81 2011.12.29. 16:14:13
Perillustris 2011.12.29. 16:18:25
Most nagyon durvát fogsz látni:
youtu.be/EPBUioeoemE
Remélem, pár óra elég ahhoz, hogy megnyugodj.
Íme egy tábla, amit ki lehetne tenni pl. a Hungáriára kanyarodó mellékutcák végére: www.mothercopper.com/case_yours/images/NoTurnOnRed_01.jpg
Jé, a buta amcsik!
Persze szarakodás sincs, az "engedményért" cserébe: www.black-schaffer.com/david/scp/goeswest/day10/children_present_sign.jpg
sanatoga.files.wordpress.com/2009/03/20090324-norightredrupert-zlomek.jpg
New York, ahol a szabály fordított a megszokotthoz képest: farm5.static.flickr.com/4082/4798394309_5cb60fe90c.jpg
Hogy élhetnek így?
Tibi88 2011.12.29. 20:40:09
25 000 fős lakótelepen a házak és a villamossín közötti 2x2 sávos úton végig 60as tábla van. És itt elég figyelmetlenek lehetnének az emberek...
Itt nem lámpás vagy lámpa nélküli átjárókról volt szó.
Te írtad: "Márpedig arra számítani kell, hogy egy városban valaki figyelmetlenül eléd lép, nem adja meg az elsőbbséget, stb"
Itt te több dologra gondolsz, vagyis szerinted elég sok esetben elém kerülhet egy gyalogos olyan helyen, ahol sokan laknak ezért sokat is gyalogolnak. Vagyis a járdák mellett ez valószínűsíthető.
Tehát az a 60 biztos elírás, ami ki van téve kb 4 km hosszan...
A nevem mögötti szám pedig azt jelenti, hogy hány ilyen értetlen gyökeret ütöttem már le :D
Perillustris 2011.12.29. 23:16:55
"Tehát az a 60 biztos elírás, ami ki van téve kb 4 km hosszan."
GYK: nyilván több szempontot is figyelembe vesznek, amikor meghatározzák a megengedett sebességet. Ezért is szakma a közlekedésmérnök. S igen, valóban, a járdán (az azokon parkoló kocsikon kívül) gyalogosokra is lehet számítani. De talán még neked is egyértelmű, hogy egy forgalmas belvárosi út mentén, pl. a Nagykörúton nagyobb az esélye egy figyelmetlen gyalogosnak, mint egy külvárosi lakótelep egyik útja mellett.
Tibi88 2011.12.29. 23:26:42
Kreatinból több kell, jó az agynak. A fogyatékos gyerek is ezt kapja, mivel serkenti az agyműködést.
Csajokat meg moziba sem viszem, előtte beszélgetni kell velük, az meg gáz :D
Te a szteroidokra gondoltál :D
Visszatérve a témához:
Ezt is figyelembe veszik, de az 50 nem azért 50 hogy ne üsd el a gyalogost, mert az annyinál is belehal.
A lámpaváltás ehhez van állítva (sárgáról piros) 70nél ha belefékezel akkor jó erősen kell nyomni a pedált, hogy ne csússz a zebrára, stb. A gyalogos téma szerintem az utolsó szempont a sebesség megadásánál.
Perillustris 2011.12.30. 00:01:49
"30al is el tudod ütni, ha rosszkor lép eléd, de 100al is meg lehet állni előtte ha messze van"
Ugyebár ezt is írtad. Ha egy tartálykocsival ütközöl, jó eséllyel nem ment meg a légzsák, mégis fejlesztik évtizedek óta.
Nem mellesleg "egy nemrégiben elvégzett felmérés kimutatta, hogy azokban a londoni negyedekben, amelyekben bevezették a húsz mérföldes korlátot, több mint negyven százalékkal csökkent a közúti balesetek okozta személyi sérülések száma." iho.hu/hir/nagy-britannia-gyorsit
Tehát nem kizárólag a gyalogosok egészségére van hatással a sebességhatár helyes megválasztása.
Olvasmány a témában: tinyurl.com/c3hmz97
Perillustris 2011.12.30. 00:05:48
Perillustris 2011.12.30. 00:12:30
"Holló Péter szerint egy svéd kutató (Jöran Nielson) 20 évvel ezelőtt megalkotott képlete alapján 10 kilométeres átlagsebesség-növekedés 50 százalékkal növeli a baleseti halottak számát, ugyanekkora sebesség-csökkenés 30 százalékkal csökkenti az áldozatok számát."
www.mtv.hu/modernkepmesek/cikk.php?id=236798
Tibi88 2011.12.30. 11:18:41
Megemeljük 50ről 60ra, az addigi 100 helyett 150en halnak meg.
Ezért a 60ról visszacsökkentjük 50re és 150 helyett 105 halott lesz.
Vagyis mindkét esetben 50 a sebességhatár, de többen halnak meg ha csökkentünk... nagy tudós lehet.
Perillustris 2011.12.30. 11:43:05
mohopasi 2011.12.30. 13:20:26
Tibi88 2011.12.30. 13:48:22
A 30% nem 33%, annyinak kéne lennie csökkentésnél. Mármint akkor se, mert ugye a tizedesjegy amiről beszélsz...
De itt 30at írnak, vagyis ez szarul van benne. Tehát ha ez a része hibás, honnan tudod hogy a többi jó?
Perillustris 2012.01.02. 09:08:28
_Roll_ · http://www.gumimester.com/ 2012.01.27. 21:52:28