Nem kerülne terítékre egy sokak által biztosan jól ismert csomópont, ha mindenki szabályosan használná, de a gyakorlat szerint néha látni érdekességeket. Legutóbb kis híján telibe vert engem egy bamba autós, aki a csak egyenes jelzés (kiegészítő lámpán) ellenére befordult balra a pirosba. Itt a balra kanyarodók máshogy is megzavarodnak, Józsi az úthengeres tapasztalatai alapján a saját sávjukat sem tudják megtalálni. Lehet, hogy egyeseknek már megtévesztő a két balra kanyarodó sáv közötti járdasziget, de a felfestés is zavaró. Újra kellene festeni a vonalakat és egyértelműbben. Ettől függetlenül kis odafigyeléssel elkerülhető a balesetveszély.
Egy érdekes szituációra vonatkozóan várnám a véleményeket:Rendszeresen közlekedem a Haller utcáról jobbra kanyarodva az Üllői útra. A kikanyarodást nem segíti gyorsító sáv, így általában a reggeli forgalomban akkor van mód kikanyarodni, ha az Üllőiről kifele tartókat megfogja a piros lámpa. Viszont az Orczy útról van balra kanyarodási lehetőség a 3 sávos Üllőire, konkrétan két sávon is. Számomra az tűnik logikusnak, hogy aki az Orczyról kanyarodik az Üllőire az a belső két sávot, aki pedig a Hallerről jön az külső sávot veszi igénybe.
Igen ám, de a gyakorlat azt mutatja, hogy sokan akik az Orczy útról jönnek egyből a külsőbe kanyarodnak és ilyenkor mennek a nagy dudálások és mutogatások.
A kérdésem csak annyi lenne, hogy ebben a szituban kinek van igaza rajtam kívül? :)
kovacsmark 2012.01.08. 10:41:05
Viktor-a-konyhában · http://viktorakonyhaban.blog.hu 2012.01.08. 10:50:51
Ettől függetlenül igaz, hogy a Hallerról jövőknek MINDENKINEK elsőbbséget kell adni. Ha az Orczí útról jövő a külsőbe kanyarodik, akkor szívás, várni kell.
brujah 2012.01.08. 11:14:00
"streetfighter" 2012.01.08. 11:35:41
Az már más kérdés, hogy sok kretén egyből a külsőbe kanyarodik.
Szerintem a zöld lámpa miatt lehetne gond egy ütközésnél, de ha nem működik a lámpa, akkor egyértelműen a posztolónak van előnye a jobbra kis ív miatt.
mclaren18 2012.01.08. 11:50:23
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]
mclaren18 2012.01.08. 11:51:10
targa 2012.01.08. 12:06:42
Egyszer az Orcyn megáll mögöttem a középsőben ember - indexeltem balra - kiszáll, és megmagyarázta, hogy abból a sávból nem lehet balra fordulni. Mindezt a kereszteződés átépítése után 3 évvel:).
Amíg ilyen emberek köztünk vannak, addig egy kollektív fordulás balra nehéz feladat. Bárhol, nemcsak itt. Sajnos.
D4D 2012.01.08. 12:44:03
Nagyot lendítene a probléma megoldásán, ha a gépjárművezető képzés nem a lehúzásról szólna, a vizsga nem a vizsgára vitt tízezrektől lene sikeres, illetve ha nem az kaphatna jogosítványt, aki a bábut ügyesen fekteti oldalra, hanem az, aki egy forgalmi szituációt képes kezelni.
Másik eset, egyszerűbb. Pusztaszeri-Szépvölgyi-Montevideo
www.norc.hu/embed.aspx?id=a421b18728ded51da0326e7a3586ab9d&ppa=48.3&r=-239.4&vla=4.1&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Itt se lenne egy hátrány, ha a Pusztaszeriről kanyarodóknak megtanítaná valaki, hogy ők a külsőbe kell, hogy érkezzenek.
Pár sarokkal lejjebb, Szépvölgyi-Lajos. Eleve idegesítő a Duna felől,mikor egy udvarias barom elkezdi engedni a fentről jövőket. Külön idegesítő ez, mikor olyan ember teszi ezt, aki tudja, hogy a fentről jövőknek még plusz majdnem egy percig zöldjük van.
Viszont rendszeres a fentről jövő irányból, hogy aki a külsőből kanyarodik, az a belsőbe érkezik, és fordítva.
www.norc.hu/embed.aspx?id=9d6db8b6ccd5be71c51f2a8daf921dad&ppa=353.7&r=107.1&vla=-4.5&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Ez legutóbbi a legegyszerűbb helyzet, és sokaknak ez sem megy. Akkor mit várjunk a Nagyvárad téren?
➊ 2012.01.08. 12:50:19
fezoGT 2012.01.08. 13:14:02
dzsaszper 2012.01.08. 13:36:17
@mclaren18: meggyőzött arról, hogy a terelővonalak küldik a külső sávba a balra kanyarodókat. Gratulálok annak, aki ezt így megtervezte, engedélyezte.
Az elsőbbség kérdése sem teljesen egyszerű. Ha telezöldet kapnak a balra kanyarodók, akkor tiszta sor, elsőbbséget kell adjanak a jobbra kanyarból érkezőknek. Nem túl praktikus, de a fordított eset sem lenne az.
Irányított balra zöld esetén pedig duplán el van cseszve a kereszteződés -- ebben az esetben szerintem baleset esetén a közúktkezelőnek kellene felelnie 100%-ban.
Szóval, tudja valaki, hogy az Orcyról balra kanyarodóknak milyen zöldjük van?
"streetfighter" 2012.01.08. 14:03:54
Szerintem a terelővonalak nem küldik a vezetőket a külső sávba, arról nem is beszélve, hogy a KRESZ szreint balra nagy ívben fordulva alapvetően a belső sávba kell érkezni, majd indexelve kell átsorolni a külsőbe. Én így tudom.
És a legfontosabb, hogy ha valaki utána jobbra akar fordulni az Üllőiről van még bőven ideje megtenni a manővert, mert nincs nagyon közel a kereszteződés.
"streetfighter" 2012.01.08. 14:06:59
Sok igazság van abban amit írsz, viszont a Pusztaszeriről a 90% nem az Ürömi utca felé, hanem a Duna felé akar haladni, ezért vág át azonnal a "belső" sávba. Ez bocsánatosabb bűn a szememben.
Tibi88 2012.01.08. 14:20:00
Rendőrt mikor küldenek kereszteződésbe? :D
December 20. körül Régi Fóti-Szentmihályi kereszteződésben délután 1kor nem működtek a lámpák. Sárga villogás sem volt. 6kor ismét arra kellett mennem, ugyan az volt a helyzet... rendőr sehol. Pedig az se semmi hely, főleg hogy a szentmihályin a sor vége pont a régi fótinál volt, annyian mentek volna a polusba/ázsia centerbe. A rendőrség pedig maximum 1 km-re van ettől a helytől.
"streetfighter" 2012.01.08. 14:27:49
Szóval, tudja valaki, hogy az Orcyról balra kanyarodóknak milyen zöldjük van?
www.norc.hu/street-view/
Cobra. 2012.01.08. 14:35:43
brujah 2012.01.08. 14:54:39
lpfutar 2012.01.08. 15:25:05
fezoGT 2012.01.08. 15:32:36
Viszont pirospötty is jár, mert az RKK-Lehel u. kereszteződésnél szinte mindig kint vannak ha van vmi majré. Az más tészta h itt vmi kivitelezési hiba is fennáll mert egy nagyobb esőnél mindig beszarik a lámpa, pedig ez Bp egyik legforgalmasabb pontja.
Tibi88 2012.01.08. 15:37:15
A váci út szokott meghalni nagyobb esőnél+szélviharban Árpád úttól Árpád hídig :D
brujah 2012.01.08. 15:42:23
fezoGT 2012.01.08. 16:04:55
D4D 2012.01.08. 16:05:31
Én is tudom,miért mennek át sokan. A baj azzal van, hogy azt sem tudják, hogy nem oda kellene érkezniük.
Úgy is mondatnám:Nem a szabálysértés a főbűn, hanem amikor valaki tudatlanságból vét ellenük.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.08. 16:38:12
Szerintem nem neked van igazad, A Halleresnek járdaszigettel leválasztott kanyarodósáv van és a végén macisajt, ezért már nem szemből nagyívben kanyarodónak számít az Orczy felől zöld lámpával érkező autó.
@dzsaszper: Ha a fenti értelmezést (azaz nem egy kereszteződés) elfogadjuk, akkor a sávok felfestése sem fog számítani, az Orczy felől akármilyen zöldön át érkezőnek elsőbbsége lesz, akárhogy vannak a sávok felfestve.
Tibi88 2012.01.08. 16:59:53
A tudatlanság a legnagyobb baj. Mert ha valaki tudja hogy szabálytalan, akkor felméri előtte a helyzetet.
Jó pár témánál előkerül az a kereszteződés amit megint felhozok, de minden igaz rá sajnos :D
Régi fóti út-szentmihályi. Fótiról egyik sáv csak balra kanyarodik, másikból lehet balra/egyenesen/jobbra menni. Balra kanyarodóba beállnak egymás mögé 6an, amiből meg 3 felé lehet menni oda senki... Beállok elsőként oda és utána gyorsan elindulok miközben reménykedem, hogy a csak balra kanyarodó TUDJA, hogy neki a belsőbe kell érkeznie. Nem egyszer volt már hogy satuznom kellett mert a külsőbe húzta egyből...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.08. 17:05:09
kovacsmark 2012.01.08. 17:06:28
"streetfighter" 2012.01.08. 17:19:35
Egyszer hasonló helyzetben egy ilyen segget ledudáltam a francba, mert majdnem nekem jött. Erre tudod mit mondott?
Azért mert ő előrébb van, neki van elsőbbsége, és oda amehet ahova akar.
Mondom, akkor menj a francba.
Olyan ideges lett, hogy le akart köpni (?) menet közben a másik oldalról (én voltam a jobb oldalon, és lehúzott ablaknál vitatkoztunk), de a menetszél visszavitte a csulát a kocsijába. :D
Igazi kretén volt, de nem csak a kreszhez. :D
mifolyikittgyöngyösön?? 2012.01.08. 17:27:58
_ng_ 2012.01.08. 17:51:08
Na ja. Volt már olyan, aki a belsőből rámdudált, miközben a külsőben kanyarodtam mellette balra, majd később mellém érve heves mutogatásba kezdett...
És ahhoz mit szólsz, amikor a belsőből egyenesen hajt tovább a barom a Duna felé? Eddig kétszer mentett meg a hetedik érzékem ilyen helyzetben.
szeme közé, laposan! 2012.01.08. 17:54:26
_ng_ 2012.01.08. 17:56:40
Úgy veszem észre, egyre többen megtanulják. Mondjuk ehhez hozzájárulhat, hogy a Montevideóból elég lendületesen szoktam kikanyarodni, persze felkészülve a barmokra.
De a buszosoknak is elmagyarázhatná valaki, hogy ha már eleve a belső sávba kanyarodnak (a busz mérete miatt nem is tudnának a külsőbe kanyarodni), legalább engedjék el azt a három autót, akik a Montevideóból a zöld alatt ki tudnak kanyarodni, és amúgy is elsőbbségük van.
Don Blasius 2012.01.08. 19:19:06
Telire emlékszem, a középső sávban kiegészítő egyenes nyíllal. Amikor balra fordulnak, akkor elvileg tiszta a levegő, szemből nem jöhetnek a Hallerről.
@promontor:
Hasonló ehhez még a Dózsa György-Dráva-Váci kereszteződés is. Ha a Dózsáról a Vácira fordulsz, akkor figyelni kell, de a Dráváról azért itt sikeresebben működik a két sávon balra kanyarodás és a felfestés is jobb.
Tibi88 2012.01.08. 19:33:31
De szép lett volna ha hátul ül valami haverja és azt köpi arcon :D
D4D 2012.01.08. 20:12:37
@_ng_: Azaz, lendülettel! Az alsó lámpánál Duna felé menővel még nem volt dolgom, szerencsére.
pitju 2012.01.08. 21:22:54
Hallerról az üllőire macisajt. Egyértelmű MINDENKINEK elsőbbséget adsz!
Egyébként az orczyról az üllőire kanyarodva a szélső kanyarodó (is) sávból a felfestés is az üllöi külsőbe terel. Ezt mint már írták illett volna megnézni a poszt írása előtt. Főleg ha rendszeresen közlekedik arra valaki. Ha először jár valaki arra remélem nem az alapján dönt a kikanyarodásról hogy mi látszik neki logikusnak, hanem az elsőbbségadás !Kötelező! táblát megpillantva fékez, és amint szabad a pálya és kanyarodók sem jönnek indul.
Reggie 2012.01.09. 05:42:12
Tron65 2012.01.09. 08:56:41
Számomra a NORC képéről is egyértelmű, de mclaren18 linkje alapján 100%, hogy:
- az Orczyról a belső sáv az Üllői belős-középső sávjára,
- az Orczyról az "új" forduló sáv (ami ott a középső és közösen egyenes haladásra is használható) pedig az Üllői külső sávjára van terelve.
És hogy kinek van elsőbbsége a Haller Orczy viszonylatben?
Na hogy is van?
- első a forgalomirányító
- második helyen a LÁMPA
- harmadik helyen a TÁBLA jelzése.
Nehogymár megálljak a zöldtől indulva a kereszteződés közepén, hogy elsőbbséget adjak a Hallerről jövőnek!
Mint ahogy szerintem igen tévesen ezt csinálják a Baross-Illés utcák sarkán is.
dzsaszper 2012.01.09. 09:20:45
dzsaszper 2012.01.09. 09:24:26
Persze ha kb. 50-nel érkezik valaki távolról, nem akkor fog érkezni, de ha lassabb, vagy épp egy parkolóhelyre indult, akkor jöhet...
dzsaszper 2012.01.09. 09:25:45
dzsaszper 2012.01.09. 09:26:57
Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2012.01.09. 09:27:54
dzsaszper 2012.01.09. 09:29:06
Ha jól értem, vita van közted és mclaren18 között arról, hogy a terelővonal hova vezet... tudsz te is fotót mutatni?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 09:34:27
dzsaszper 2012.01.09. 09:41:53
@SvenH.:
Tévedsz. A KRESZ sehol nem írja, hogy jobbra kanyarodva macisajttal, a szemből balra kanyarodóknak elsőbbséget kellene adni (kanyarodó főútvonal hiányában) csak azért mert nekik lámpájuk van.
KRESZ:
12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
a) ,,Elsőbbségadás kötelező'' (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton – illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) – érkező jármű részére."
illetve
"31. §
[...]
(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
c) balra bekanyarodó járművel
ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
[...]
részére.
A 28. § (2) bekezdés nem mond semmit a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékekről.
Következtetés:
vagy a Haller jobbra kanyarodó sávjának is lámpa kellene, vagy úgy kell kialakítani a terelővonalakat, hogy a belső és középső sávokba vezessenek.
Ennek hiányában az Orczyn a telezöld szabad út jelzése megtévesztő lehet -- ismét a közútkezelő felelőssége merül fel.
dzsaszper 2012.01.09. 09:42:36
Reggie 2012.01.09. 10:06:23
brujah 2012.01.09. 10:27:32
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 10:29:05
Elnézést, de nem akarom újrakezdeni, abban a posztban minden benne van (meg további válaszok az univerzum egyéb kérdéseire is... ;-) Természetesen tudom, hogy megoszlanak a vélemények, nem kell elfogadnod az enyémet.
dzsaszper 2012.01.09. 10:35:30
Szerintem ilyen kereszteződést nem volna szabad kialakítani, ha nem külön forgalmi sávokba érkeznek az autók.
Az említett cikkhez képest a terelővonalaknak köszönhetően a balra kanyarodó is a kanyart lekerekítve, a jobbra kanyarodóval egyszerre érkezik az Üllői-Orczy-Haller kereszteződésben, ami számomra a két külön kereszteződés olvasatát kizárja.
Timnorc 2012.01.09. 11:25:18
S bár magát a kereszteződést nem ismerem, de ez a kérdéskör 2011.10.05-én már felmerült ezen a helyen. Akkor 19:13:13-kor, illetve 21:07:52-kor ki is fejtettem a véleményemet jogszabályi helyek felhozatalával.
Az akkori helyzet röviden:
Ha egy 2x1 sávos és egy 2x2 sávos út keresztezi egymást, akkor az 1 sávos útról egymással szemben érkezők (és egyébként mindketten zöld jelzéssel rendelkezők) az alábbiak szerint kell, hogy kanyarodjanak, amennyiben az egyikük jobbra kis ívben, a másikuk pedig balra nagy ívben kanyarodik:
A jobbra kis ívben kanyarodó a 2 sávos út jobb oldali, külső sávjába érkezzen, a balra nagy ívben kanyarodó pedig a 2 sávos út bal oldali belső sávjába érkezzen. Ez alap volt októberben is. Tán most is.
Az érdekes helyzet akkor alakul ki, ha a balra nagyívben kanyarodó úgy érkezik, hogy vele szemben senki nem közlekedik. Ilyenkor neki az októberi hozzászólásaimban felsorolt jogszabályi helyek miatt a jobb oldali külső sávba kell érkeznie.
Egyébként, ha nem így tesz, akkor nem nagy katasztrófa, de ha történetesen tanuló vezető, és éppen vizsgázik, akkor bizony hibapont... A túlbizgó rendőrökről nem is beszélve.
Nézzük a mostani helyzetet:
A kérdés most az, hogy változtat-e a fentieken az a tény, hogy az egysávos utat képzeletben lecseréljük 3 sávosra (Orzy), méghozzá úgy, hogy a 3 sávból 2 sáv balra kanyarodik, a 2 sávos utat pedig lecseréljük 3 sávosra (Üllői), és hozzá teszük azt, hogy az Orzy-val szemben betorkollik még egy 1 sávos is jobbra kanyarodás formájában (Haller).
Szerintem semmit nem változtat a fenti KRESZ szabályon.
Vagyis szerintem az a szabályos, ami Józsinak is logikusnak tűnik.
Tehát az Orzy-ról kettő sávban érkezőknek úgy kell balra kanyarodniuk, hogy az Üllői bal oldali, belső, illetve középső sávjába érkezzenek, míg a velük szemben a Haller-ről érkezőknek úgy kell jobbra kanyarodniuk, hogy az Üllői jobb oldali, külső sávjába érkezzenek.
Érdekessé ezt a helyzetet is az tenné, ha az Orzy-ról kanyarodókkal szemben senki nem kanyarodna a Haller-ről, mert ilyenkor az Orzy-ról érkezőknek a jobbra tartást be kellene tartaniuk, és a külső sáv(ok)ba kellene kanyarodniuk.
Ezt tudná a közútkezelő felfestésekkel orvosolni. (Pl.: záróvonal az Üllői középső és jobb oldali sávja közé egy rövid szakaszon, vagy a kanyarodási íven segítő terelő vonalak.)
És végül:
Ha a balra kanyarodó is és a jobbra kanyarodó is ugyanabba a sávba érkezik, akkor természetesen a jobbra kanyarodónak van elsőbbsége. Még akkor is, ha a másik fél egyéb szabályt vét. (Na, ezt meg már tényleg ezerszer megbeszéltük itt.)
holvegyekautot.hu · http://holvegyekautot.hu/ 2012.01.09. 11:42:00
Ennek kiváló példáját - kicsit az alaptémától elkanyarodva - Koszovóban tapasztaltam kb 1 éve. Ott mindenki vezet, persze az is, akinek nics jogsija, így a táblákkal és egyéb közlekedési szabályokkal sokan nem is foglalkoznak. A kocsik állapota és életkora katasztrófa, nincs olyan egyirányú utca, ahol ne jönne szembe veled egy autó. Mégis valahogy egy koccanást sem láttam, pedig ott elég meglepő szerkezetekkel is össze lehet futni kétsávos sztrádán is. Két kerekű kis vontatókkal húzott taligák! Autópályán...óriási volt, mint megtudtam ez ott nem meglepő, és az ott szolgáló katonák egyszerűen Koszovó Harley nevet ragasztották ezekre.
D4D 2012.01.09. 11:54:30
Azon megya vita, hogy egy elsőbbségadás táblánál kinek kell elsőbbséget adni?Bazmeg mindenkinek! Tehát az Orczyról Üllőire kanyarodóknak is.
Hasonló az Árpád hídnál is van. www.norc.hu/embed.aspx?id=004bc5a2fa36ebfef77f862a5de78f29&ppa=290.2&r=93.4&vla=6.2&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Szemből a balra kanyarodó lámpára kanyrodik, a jobbra kisívet kivették a lámpából. Ezáltal lehet ugyanis elérni, hogy a balra kanyarodónak legyen elsőbbsége, és ne a jobbrakanyarodónak.
Gyerekek, ez ilyen egyszerű.
dzsaszper 2012.01.09. 12:30:45
Ezt is figyelembe vetted?
"31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell."
Megjegyzés: balra bekanyarodás céljára a belső sávok párhuzamos közlekedésben igénybevehetőek. Ez az én olvasatomban nem csak a kanyar előtti besorolást engedik, hanem a balra kanyarodáskor a belső sávba érkezést is.
A KRESZ-ben hiányzik a szabály a párhuzamos közlekedésből párhuzamos közlekedésbe bekanyarodásra -- így szó szerint, terelővonalak hiányában minden kanyarodó sávból balra kanyar esetén a legbelső sávba, jobbra kanyar esetén a legkülső sávba kellene érkezni -- ami nyilván teljesen életszerűtlen és durván balesetveszélyes.
A 31. § (1) bekezdést erre az esetre úgy magától értetődő kiterjeszteni, hogy balra kanyar esetén belülről, jobbra kanyar esetén kívülről annyiadik sávba kell érkezni terelővonal hiányában, ahányadik kanyarodó sávból (azonos irány szerint) érkezik a bekanyarodó.
dzsaszper 2012.01.09. 12:34:30
a KRESZ 31. § (5) bekezdése miatt (és részben a terelővonalak miatt, amik lecsapják a kanyart és ugyanott terelik be a sávba a balrakanyarodókat, ahol a jobbrakanyarodó beér) ez az én olvasatomban mégsem ilyen egyszerű.
Reggie 2012.01.09. 12:42:34
@D4D: Nem, nem mindenkinek, olvasd el a kreszt. ( 12. § (1) a) )
alfa.orionis 2012.01.09. 13:13:09
Az én kedvencem a Váci út-Fiastyúk utca,ahol azt sikerült összehozni, hogy a jobb szélső sávból csak jobbra, míg a belsőből egyenesen és balra lehet menni, mindezt telezöldnél.(Az általános ugye a belsőből balra, a szélsőből egyenesen és jobbra)Megoldhatatlan probléma nem keveseknek, hogy az egyenes nem pont szemben van..
Timnorc 2012.01.09. 13:18:05
Igen, figyelembe vettem. Sőt a 2011.10.05. 21:07:52-kor tett hozzászólásomban kifejezetten hivatkoztam is rá (mely korábbi hozzászólásomra ma utaltam is). Kifejtve azt, hogy a 31. § (1) bekezdés nem tartalmaz utalást arra nézve, hogy minek kell történnie a kanyarodás közben, illetve utána. A 31. § (1) bek. kizárólag a kanyarodás megkezdése előtti kötelezettséget taglalja.
Idézem az akkori hozzászólásomat:
"A KRESZ 31. szaksza ugyanis azt szabályozza, hogy a kanyarodni szándékozó közlekedőknek miként kell felkészülniük a kanyarodásra, hogyan és hova kell besorolni a kanyarodás megkezdése előtt.
Nevezetesen: ha vannak útburkolati jelek (pl. nyilak), akkor azok szerint, ha pedig nincsenek, akkor már az útkereszteződés előtt kellő távolságban az úttest jobb, illetőleg bal szélére.
Sőt az ezen besorolás közben a bekanyarodási szándékot (tehát a közel jövőben bekövetkezőt) irányjelzéssel is jelezni kell.
Ehelyett az idevágó passzus az a KRESZ alábbi kettő szakaszának együttes értelmezése:
Az egyik a 31. szakasz (3) bekezdés, ami szerint a másik útra úgy kell bekanyarodni, hogy a bekanyarodás után jobb oldaon maradjon a jármű.
A másik pedig a 25. szakasz (2) bekezdése, ami kimondja, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.
Szóval a fenti kettő részt együttesen értelmezve vallom azt, hogy a 2011.10.05. 19:13:13-kori hozzászólásomban igazam volt.".
Idézet Tőled: "Megjegyzés: balra bekanyarodás céljára a belső sávok párhuzamos közlekedésben igénybevehetőek. Ez az én olvasatomban nem csak a kanyar előtti besorolást engedik, hanem a balra kanyarodáskor a belső sávba érkezést is.".
Ezzel teljesen egyetértek. Nem feledve, hogy persze, ha szemben nem kanyarodik senki jobbra kis ívben, akkor jobbratartási kötelezettség áll fenn.
Idézet Tőled: "A KRESZ-ben hiányzik a szabály a párhuzamos közlekedésből párhuzamos közlekedésbe bekanyarodásra -- így szó szerint, terelővonalak hiányában minden kanyarodó sávból balra kanyar esetén a legbelső sávba, jobbra kanyar esetén a legkülső sávba kellene érkezni -- ami nyilván teljesen életszerűtlen és durván balesetveszélyes.".
Ezzel szintén teljesen egyetértek. Tényleg teljesen életszerűtlen és tényleg durván balesetveszélyes.
Egy újabb idézet Tőled: "A 31. § (1) bekezdést erre az esetre úgy magától értetődő kiterjeszteni, hogy balra kanyar esetén belülről, jobbra kanyar esetén kívülről annyiadik sávba kell érkezni terelővonal hiányában, ahányadik kanyarodó sávból (azonos irány szerint) érkezik a bekanyarodó.".
A 31. § (1) bekezdését nem szabad kiterjeszteni (sic!) a kanyarodási manőver közbeni, illetve utáni helyzetre. Magától értetődően meg végképp' nem.
Egy jogszabályi rendelkezést az abban foglaltak szerint kell értelmezni. A 31. § (1) bekezdés esetében ez meglehetősen egyszerű, hiszen könnyen értelmezhető szavakkal rendelkezik arról, hogy a kanyarodási manőver előtti helyzetről szól.
mohopasi 2012.01.10. 11:55:06
cso zsi 2012.01.10. 15:07:28
Vonatkoztass el a kereszteződés jelenlegi formájától, a villamostól,és egyéb zavaró tényezőktől.
Adott két egymást keresztező út, amire a jobbra kisívben kanyarodás nem feltétlenül lámpás, de mindenképpen terelőszigetes, és macisajtos.
Ez a korábbi témában meg lett említve a Szentendrei út - Bogdáni sarkon is, ahol ugyanez az eset, csak a terelősziget 20 méter hosszú.
Az Orczyról az Üllőire kanyarodó jármű hivatalosan a kereszteződés közepénél kellene, hogy kanyarodjon (ez forgalomtechnikai okokból könnyítve van) innentől kezdve a főútvonalon halad.
Erre akarsz fölényt szerezni szemből a Hallerből (jobbra kisívben-terelőszigettel-macisajttal, mint egy önálló utcából), holott elsőbbségadási kötelezettséged van, mindegy, milyen irányból jön ott bárki. Amennyiben lámpával lenne szabályozott, mint a Fradi-pályánál, akkor a helyzet elő sem állna.
Dr. Béla 2012.01.10. 21:37:25
Kérlek olvasd el ismét a bejegyzést. A kérdés nem az, hogy az elsőbbség adás kötelező táblánál kinek kell elsőbbséget adni, hanem az, hogy a jelett forgalmi helyzetben mi a helyes kanyarodási szabály.
Amúgy az érvelésed sem helyes (remélem nincs jogsid) ugyanis pl az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosnak nem kell elsőbbséget adnod, míg zebra esetében ezt kellene tenned.
De hogy te is és a veled hasonló szellemi szinten lévők is megértésék leegyszerűsítem a kérdést:
Szabályosan kanyarodik-e balra az az autós aki a kétsávos út külső sávjában ballra nagy ívben kanyarodva a háromsávos út külső sávjába érkezik annak ellenére, hogy a terelővonal (mint ahogy az a fenti képen is jól látszik) a három sávos út középső sávjába "tereli" őt?
Tehát, ha a jobbra kis ívben kanyarodó autós vélelmezi, hogy a vele szemből érkezők és azonos útra balra nagy ívben kanyarodók a kanyarodást a KRESZ szabályait figyelembe véve hajtják végre egyértelmű, hogy ezen járművekkel szemben nincs és nem is lehet elsőbbség adási kötelezettsége mivel elvben nem közlekedhetnének azonos nyomvonalon az adott útszakaszon, vagyis oaz elsőbbségadás szempontjából annyire kell őket figyelembe venni, mint a járdán közlekedő gyalogost.
Persze ez csak elmélet. Mint az itt is jól látszik sok a tudatlan akinek a fő elve a közlekedésben az, hogy ha "Nekem ződ van akkó elsőbségem is van a többi sutyerákka szeme"
cso zsi 2012.01.10. 22:17:35
Míg a másiknak egy táblaerdő bizonygatja, hogy ő ott csak alárendelt lehet azokkal szemben, akik előtte elhúznak.
De menjünk odébb egy sarokkal a téren:
www.norc.hu/pano/WzwXegXv/
Vagy ugyanez szemből.
www.norc.hu/pano/sN7dSlvD/
Mindkét esetben az Üllőiről két sáv fordul a Hallerra-Orczyra. A jobbra kanyarodónak terelősziget, és macisajt.
Mi az egyetlen lehetséges dolog, amit tehet, amíg érkeznek a szemből kanyarodók?
Elsőbbséget ad nekik.
D4D 2012.01.11. 00:33:35
pengusz 2012.01.11. 07:55:52
dzsaszper 2012.01.11. 08:34:47
Tehát: először érkezz meg abba a sávba, amelybe a kanyarodás szabályai szerint meg kell érkezz (akárcsak terelővonalak miatt), és utána vedd komolyan a jobbra tartási kötelezettséget, és ha kell, a sávváltás szabályainak megfelelően sorolj ki jobbra. Ha közben jobbról érkeznek, elsőbbséget kell adj.
Én így értelmezem az egyébként nem túl egyértelmű szabályhalmazt.
A szabály kiterjesztésének a szükségességével nem a jogalkalmazói, hanem a jogalkotói oldalra céloztam :)
dzsaszper 2012.01.11. 08:36:15
dzsaszper 2012.01.11. 08:40:25
Nem tudok elvonatkoztatni a kereszteződés formájától, ld. mclaren18 képét, kepfeltoltes.hu/120108/58601866N_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képen látható terelővonalak megszabják a kanyarodás nyomvonalát, és nemhogy 20, de 2 méter előnyre se tesz szert az Orcy út felől balra kanyarodva érkező a Haller útról jobbra kanyarodva érkezővel szemben. Ez pedig lényegesen más helyzet, mint a 20 méter előny.
cso zsi 2012.01.11. 14:43:29
Hogy az elsőbbséggel rendelkezőt hová tereli a vonal, ne érdekelje az elsőbbségadásra kötelezettet.
Az autópályán halad egy autós a belső sávban, és kisorol, mert rájött, hogy nem szép dolog üres pályán belsőzni. Ekkor hajtana fel egy másik autós a pályára.
Egy háromsávos normál út esetében (pl. Hungária krt.) egy ilyen "két szélsőből a középsőbe" sorolás esetén a jobbkézszabály érvényes. (már ezért is baromság, hogy jobboldali közlekedésben nem balkézszabály van) A leírt autópályás esetben viszont a felhajtó járműnek legrosszabb esetben meg kell állnia, mert elsőbbségadási kötelezettsége van.
dzsaszper 2012.01.11. 16:24:28
miért is lenne elsőbbségre kötelezett?
A macisajt csak a keresztező útról érkezők felé keletkeztet elsőbbségadási kötelezettséget, az Orczy nem a keresztező út, az az Üllői, vö. KRESZ 12. § (1) bekezdés. És mivel az Orczy felől nem hamarabb érkeznek az Üllőire, a korábbi poszt érvelése sem áll meg, hogy mire a Haller bekanyarodósávját elérik, addigra ők már egy ideje az Üllői mennek. Nem, még ők is kanyarodnak.
Ellenben a KRESZ másutt a balra kanyarodóknak elsőbbségadási kötelezettséget ír elő a szemből érkező jobbra kanyarodók javára.
Idáig tiszta sor.
Ha telezöld van, akkor szabad az út a keresztező úttal kapcsolatban, a szembejövőkkel kapcsolatban az általános egészségadási szabályok érvényesek, tehát a Haller felől érkezők megakaszthatják az Orcy felől zöld lámpával érkezőket.
Ha irányított zöld van, akkor a lámpa hazudik a szabad úttal kapcsolatban, és a közútkezelő felel.
cso zsi 2012.01.11. 16:38:04
Ezért írtam, hogy vonatkoztass el a kanyarodási könnyítéstől.
Abban a pillanatban, hogy ráfordult a "keresztező útra", már azon halad, és élvezi az elsőbbséget.
Tegyük át a helyszínt egy bonyolultabb szituációba.
Thököly - Róna sarok, és villogó sárga van.
A Thököly üres, csak a Rónán jön két jármű szemből. Mindketten rákanyarodnak majd a Thökölyre, hogy a Hungária irányába haladjanak. Aki balra nagyíves, az pár másodperccel hamarabb ér oda, így megkezdi a bekanyarodást.
Milyen lehetősége van szerinted a jobbra kisívesnek?
dzsaszper 2012.01.11. 16:41:56
KRESZ 28. §
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
Te ugye most ennek a szabálynak az áthágásáról beszélsz?
Emmett Brown 2012.01.11. 16:47:16
dzsaszper 2012.01.11. 16:49:15
A Thököly-Róna esetében 2 út keresztezi egymást, nem 3, szóval a 2 kereszteződés értelmezés teljesen kizárt.
KRESZ 1. számú függelék I.
a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.
cso zsi 2012.01.11. 16:58:33
@Emmett Brown: Nem. Ez nem egy sima "balranagyíves találkozik a jobbrakisívessel".
Az csak olyan szituban van, ahol egyforma úttestkialakításssal bíró kereszteződés van.
Ezek a jobbra kisívesnél kialakított terelőszigetek nem viccből vannak ott.
Ha nem így lenne, akkor az Üllőiről a Hallerra - Orczyra kanyarodók jobbkéz/főútvonal alapján elsőbbséget élveznének a Halleron/Orczyn haladókkal szemben.
A Thökölys példának az eredménye viszont az, hogy aki ott a balra nagyívest vette, az már egy "utcányit" a Thökölyn halad, még ha az csak 3-4 méter hosszú is. Innentől kezdve elsőbbsége van, pont úgy, ahogy itt a Nagyvárad téri kanyaroknál, vagy a Szentendrei - Bogdáni sarki hosszú kanyarodósáv ellenében.
www.norc.hu/pano/85tFPuZD/
dzsaszper 2012.01.11. 17:01:37
A két kereszteződés értelmezés szembe megy a KRESZ fogalommeghatározásával ld. KRESZ 1. számú függelék I. a) és k)
A balra kanyarodónak elsőbbségadási kötelezettsége van, ld. KRESZ 31. § (5) c).
A balra kanyarodó köteles olyan sebességgel megközelíteni a kereszteződést, hogy a szemből érkező jobbra kanyarodónak meg tudja adni az elsőbbséget és efelől ne tévesszen meg sebességével. KRESZ 28. § (3)
A helyzet teljesen egyértelmű.
dzsaszper 2012.01.11. 17:08:29
Ott tanultam vezetni elég régen, a vizsgabiztosok kedvenc szivatása volt a Rónáról balrakanyar.
cso zsi 2012.01.11. 17:23:31
Míg a Hallerről az Üllőire egy úttorkolat van, amiből még döntési jogod sincs, hogy az Üllőiről egyenesen haladó, vagy az Orczyról kanyarodónak adsz/nem adsz elsőbbséget.
dzsaszper 2012.01.12. 08:09:00
Ezek alapján ott én is a külön kereszteződésre szavazok, a KRESZ nem ismeri a kéttestű út és egyirányú utca/behajtani tilos kombinációt.
Amikor forgalmi vizsgára készültem, sima kéttestű út volt a Róna, és a vizsgabiztosok buktattak is, ha a Rónáról balrakanyar után nem álltál meg a "szembejövőknek".
Emmett Brown 2012.01.12. 09:04:48
cso zsi 2012.01.12. 11:29:30
Még Lumumba utcának hívták, amikor már ilyen kialakítása volt. Az Uzsoki kórház mögötti rész (Erzsébet királynétól a Gyarmatig kb.) volt csak 2x1 sávos, még postai Moszkviccsal sikerült behajtanom szembe a már egyirányú szakaszba, egy elbambulás következtében.
"A helyzet teljesen egyértelmű."
Láthatóan nem az.
Mivel ott egy úttorkolaton jön ki a jobbra kanyarodó, mindenki számára köteles elsőbbséget adni. Mind a négy sarkán a térnek.
Ugyanígy a Váci-Dózsa-Dráva keresztben is. Ahol balkanyar van kialakítva, a szemből érkező jobbkanyarosnak úttorkolat van kialakítva terelőszigetből, macisajttal.
Ferenc körút - Üllői sarok dettó.
Nem véletlen megoldások ezek, csak meg kell tanulni a használatukat. Tele van vele a város.
Ha te ott "elsőbbséged tudatában" kivágsz a többiek elé, akármelyik sávba érkezve, te leszel a hunyó.
Ha nem lenne ilyen kialakítás, akkor azonnal a főútvonal-alárendelt út, vagy jobbkézszabály lenne rá érvényes.
dzsaszper 2012.01.13. 14:49:29
A kialakításnak a táblák lényeges részei... szóval nem kellett újraaszfaltozni ahhoz, hogy a kialakítás változzon.