Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ennyire bonyolult lenne két sávon kanyarodni?

2012.01.08. 10:04 :: Don Blasius

Nem kerülne terítékre egy sokak által biztosan jól ismert csomópont, ha mindenki szabályosan használná, de a gyakorlat szerint néha látni érdekességeket. Legutóbb kis híján telibe vert engem egy bamba autós, aki a csak egyenes jelzés (kiegészítő lámpán) ellenére befordult balra a pirosba. Itt a balra kanyarodók máshogy is megzavarodnak, Józsi az úthengeres tapasztalatai alapján a saját sávjukat sem tudják megtalálni. Lehet, hogy egyeseknek már megtévesztő a két balra kanyarodó sáv közötti járdasziget, de a felfestés is zavaró. Újra kellene festeni a vonalakat és egyértelműbben. Ettől függetlenül kis odafigyeléssel elkerülhető a balesetveszély.

Egy érdekes szituációra vonatkozóan várnám a véleményeket:
Rendszeresen közlekedem a Haller utcáról jobbra kanyarodva az Üllői útra. A kikanyarodást nem segíti gyorsító sáv, így általában a reggeli forgalomban akkor van mód kikanyarodni, ha az Üllőiről kifele tartókat megfogja a piros lámpa. Viszont az Orczy útról van balra kanyarodási lehetőség a 3 sávos Üllőire, konkrétan két sávon is. Számomra az tűnik logikusnak, hogy aki az Orczyról kanyarodik az Üllőire az a belső két sávot, aki pedig a Hallerről jön az külső sávot veszi igénybe.


Igen ám, de a gyakorlat azt mutatja, hogy sokan akik az Orczy útról jönnek egyből a külsőbe kanyarodnak és ilyenkor mennek a nagy dudálások és mutogatások.

A kérdésem csak annyi lenne, hogy ebben a szituban kinek van igaza rajtam kívül? :)

82 komment

Címkék: budapest biztonság közlekedés autó béna veszélyes lámpa kresz belváros kanyarodás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovacsmark 2012.01.08. 10:41:05

Aki az Orczy útról szabályosan kanyarodik az vagy a belső, vagy a külső sávba kell, hogy kanyarodjon, mert a felfestés így van. A Haller utcáról jövőnek mindenkit el kell engednie, de azt mindenképpen aki a külsőbe kanyarodik az Orczy útról. Az számomra is rejtély, hogy az Orczy út felől kanyarodó terelővonalak miért úgy vannak felfestve, hogy a belső és a külső sávba terelik az autókat, miért nem a belső és a középsőbe. Egyébként meg aki beküldte, vehetett volna annyi fáradságot, hogy a másik oldalról is megnézi a kereszteződést.

Viktor-a-konyhában · http://viktorakonyhaban.blog.hu 2012.01.08. 10:50:51

@kovacsmark, nemtom mikori a belinkelt kép, és rég jártam már arra kocsival (szóval ha tévedek, bocs), de a képen láthatós festés szerint az Orczy útról jövőknek a belső és a középső sáv jár.

Ettől függetlenül igaz, hogy a Hallerról jövőknek MINDENKINEK elsőbbséget kell adni. Ha az Orczí útról jövő a külsőbe kanyarodik, akkor szívás, várni kell.

brujah 2012.01.08. 11:14:00

Szerintem az Orczy útról jövőknek kellene elsőbbséget adniuk,ugyanis ők balra nagy ívben kanyarodnak,míg a Hallerről jobbra kis ívben megy a dolog.Legalábbis a kanyarodási szabály alapján.Főleg,mivel mindkettő alárendelt az Üllőihez képest.

"streetfighter" 2012.01.08. 11:35:41

Teljesen egyértelmű, hogy az Orczy útról a belsőbe és a középsőbe kell kanyarodni.
Az már más kérdés, hogy sok kretén egyből a külsőbe kanyarodik.
Szerintem a zöld lámpa miatt lehetne gond egy ütközésnél, de ha nem működik a lámpa, akkor egyértelműen a posztolónak van előnye a jobbra kis ív miatt.

mclaren18 2012.01.08. 11:50:23

[url=http://kepfeltoltes.hu/view/120108/58601866N_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/120108/58601866N_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]

targa 2012.01.08. 12:06:42

Igen ez sok embernek "nehéz" fordulás.
Egyszer az Orcyn megáll mögöttem a középsőben ember - indexeltem balra - kiszáll, és megmagyarázta, hogy abból a sávból nem lehet balra fordulni. Mindezt a kereszteződés átépítése után 3 évvel:).
Amíg ilyen emberek köztünk vannak, addig egy kollektív fordulás balra nehéz feladat. Bárhol, nemcsak itt. Sajnos.

D4D 2012.01.08. 12:44:03

Csatlakozom "streetfighter" 2012.01.08. 11:35:41 véleményéhez.

Nagyot lendítene a probléma megoldásán, ha a gépjárművezető képzés nem a lehúzásról szólna, a vizsga nem a vizsgára vitt tízezrektől lene sikeres, illetve ha nem az kaphatna jogosítványt, aki a bábut ügyesen fekteti oldalra, hanem az, aki egy forgalmi szituációt képes kezelni.

Másik eset, egyszerűbb. Pusztaszeri-Szépvölgyi-Montevideo
www.norc.hu/embed.aspx?id=a421b18728ded51da0326e7a3586ab9d&ppa=48.3&r=-239.4&vla=4.1&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Itt se lenne egy hátrány, ha a Pusztaszeriről kanyarodóknak megtanítaná valaki, hogy ők a külsőbe kell, hogy érkezzenek.

Pár sarokkal lejjebb, Szépvölgyi-Lajos. Eleve idegesítő a Duna felől,mikor egy udvarias barom elkezdi engedni a fentről jövőket. Külön idegesítő ez, mikor olyan ember teszi ezt, aki tudja, hogy a fentről jövőknek még plusz majdnem egy percig zöldjük van.
Viszont rendszeres a fentről jövő irányból, hogy aki a külsőből kanyarodik, az a belsőbe érkezik, és fordítva.
www.norc.hu/embed.aspx?id=9d6db8b6ccd5be71c51f2a8daf921dad&ppa=353.7&r=107.1&vla=-4.5&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf

Ez legutóbbi a legegyszerűbb helyzet, és sokaknak ez sem megy. Akkor mit várjunk a Nagyvárad téren?

2012.01.08. 12:50:19

Csalogányról a Bem rakpartra sem sikerül a többségnek abba a sávba érkezni amelyikből indult...

fezoGT 2012.01.08. 13:14:02

Rajtad kívül mindenkinek, kivéve ha nem megy a lámpa mert akkor pont forditott a helyzet. Ez tipikusan olyan hely ahova üzemzavar esetén mielőbb rendőrt kell kivezényelni! Mondjuk a helyzetet egyszerüsiteni lehetne azzal hogy jobbra kis ívbe is kitenni egy lámpát, de legalább újrapingálni a sávokat...

dzsaszper 2012.01.08. 13:36:17

Szinte az összes közúti jelzést figyelembe kell venni, ahhoz hogy el lehessen dönteni mi a helyzet.

@mclaren18: meggyőzött arról, hogy a terelővonalak küldik a külső sávba a balra kanyarodókat. Gratulálok annak, aki ezt így megtervezte, engedélyezte.

Az elsőbbség kérdése sem teljesen egyszerű. Ha telezöldet kapnak a balra kanyarodók, akkor tiszta sor, elsőbbséget kell adjanak a jobbra kanyarból érkezőknek. Nem túl praktikus, de a fordított eset sem lenne az.

Irányított balra zöld esetén pedig duplán el van cseszve a kereszteződés -- ebben az esetben szerintem baleset esetén a közúktkezelőnek kellene felelnie 100%-ban.

Szóval, tudja valaki, hogy az Orcyról balra kanyarodóknak milyen zöldjük van?

"streetfighter" 2012.01.08. 14:03:54

@dzsaszper:
Szerintem a terelővonalak nem küldik a vezetőket a külső sávba, arról nem is beszélve, hogy a KRESZ szreint balra nagy ívben fordulva alapvetően a belső sávba kell érkezni, majd indexelve kell átsorolni a külsőbe. Én így tudom.
És a legfontosabb, hogy ha valaki utána jobbra akar fordulni az Üllőiről van még bőven ideje megtenni a manővert, mert nincs nagyon közel a kereszteződés.

"streetfighter" 2012.01.08. 14:06:59

@D4D:
Sok igazság van abban amit írsz, viszont a Pusztaszeriről a 90% nem az Ürömi utca felé, hanem a Duna felé akar haladni, ezért vág át azonnal a "belső" sávba. Ez bocsánatosabb bűn a szememben.

Tibi88 2012.01.08. 14:20:00

@vidifan:

Rendőrt mikor küldenek kereszteződésbe? :D

December 20. körül Régi Fóti-Szentmihályi kereszteződésben délután 1kor nem működtek a lámpák. Sárga villogás sem volt. 6kor ismét arra kellett mennem, ugyan az volt a helyzet... rendőr sehol. Pedig az se semmi hely, főleg hogy a szentmihályin a sor vége pont a régi fótinál volt, annyian mentek volna a polusba/ázsia centerbe. A rendőrség pedig maximum 1 km-re van ettől a helytől.

"streetfighter" 2012.01.08. 14:27:49

@dzsaszper:
Szóval, tudja valaki, hogy az Orcyról balra kanyarodóknak milyen zöldjük van?

www.norc.hu/street-view/

Cobra. 2012.01.08. 14:35:43

Ha jól rémlik telizöld. De én úgy értelmezem, hogy aki ott balra kanyarodik, a már az Üllőin érkezik a Haller utcai kihajtóhoz, ezért neki van elsőbbsége.

brujah 2012.01.08. 14:54:39

@Cobra.: Rosszul értelmezed szerintem,mert az Orczy a Haller folytatása hivatalosan, tehát normál 4-es kereszteződés. Akkor pedig a kanyarodási szabály játszik!

lpfutar 2012.01.08. 15:25:05

@brujah: Te értelmezed rosszul. Cobra véleménye helytálló, ugyanis a Hellerről jobbra kanyarodó már egy újabb kereszteződésnek minősül amit a "macisajt" véd.

fezoGT 2012.01.08. 15:32:36

@Tibi88: ennél már csak az jobb ha olyankor állnak ki vezényelni amikor üzemel a lámpa és dugó sincs. Sebaj elftársak, akkor csinálunk! :)

Viszont pirospötty is jár, mert az RKK-Lehel u. kereszteződésnél szinte mindig kint vannak ha van vmi majré. Az más tészta h itt vmi kivitelezési hiba is fennáll mert egy nagyobb esőnél mindig beszarik a lámpa, pedig ez Bp egyik legforgalmasabb pontja.

Tibi88 2012.01.08. 15:37:15

@vidifan:

A váci út szokott meghalni nagyobb esőnél+szélviharban Árpád úttól Árpád hídig :D

brujah 2012.01.08. 15:42:23

@lpfutar: Nem hiszem,ez ugyanaz,mint bármely 4-es kereszteződés.A két alárendelt úton közlekedő közül a jobbra kis ívben kanyarodónak van elsőbbsége.Azért mert ő balra nagy ívben kanyarodik,és meg 2 métert a főúton,még nem lesz előnye.

fezoGT 2012.01.08. 16:04:55

@Tibi88: jaja, ilyenkor nagy segitség a Röppentyű-Göncöl útvonal (meg úgy egyébként is, ha haladni akarok)

D4D 2012.01.08. 16:05:31

@"streetfighter":

Én is tudom,miért mennek át sokan. A baj azzal van, hogy azt sem tudják, hogy nem oda kellene érkezniük.

Úgy is mondatnám:Nem a szabálysértés a főbűn, hanem amikor valaki tudatlanságból vét ellenük.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.08. 16:38:12

@brujah: Hú, erről az örökzöld kérdésről már volt pár poszt, köztük pl. ilyen kommentrekorderek is: autozz.blog.hu/2009/02/23/ismered_a_kresz_t

Szerintem nem neked van igazad, A Halleresnek járdaszigettel leválasztott kanyarodósáv van és a végén macisajt, ezért már nem szemből nagyívben kanyarodónak számít az Orczy felől zöld lámpával érkező autó.

@dzsaszper: Ha a fenti értelmezést (azaz nem egy kereszteződés) elfogadjuk, akkor a sávok felfestése sem fog számítani, az Orczy felől akármilyen zöldön át érkezőnek elsőbbsége lesz, akárhogy vannak a sávok felfestve.

Tibi88 2012.01.08. 16:59:53

@D4D:

A tudatlanság a legnagyobb baj. Mert ha valaki tudja hogy szabálytalan, akkor felméri előtte a helyzetet.

Jó pár témánál előkerül az a kereszteződés amit megint felhozok, de minden igaz rá sajnos :D

Régi fóti út-szentmihályi. Fótiról egyik sáv csak balra kanyarodik, másikból lehet balra/egyenesen/jobbra menni. Balra kanyarodóba beállnak egymás mögé 6an, amiből meg 3 felé lehet menni oda senki... Beállok elsőként oda és utána gyorsan elindulok miközben reménykedem, hogy a csak balra kanyarodó TUDJA, hogy neki a belsőbe kell érkeznie. Nem egyszer volt már hogy satuznom kellett mert a külsőbe húzta egyből...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.08. 17:05:09

@dzsaszper: Ugyan szerintem mindegy (ld. fent), de tudtommal a Nagyvárad téren minden zöld úgy van kialakítva, hogy a jelzett irányba szabad legyen a forgalom. (Figyelembe véve a tér méretét és a forgalmat, szerintem ez logikus.) Azaz arra tippelnék, hogy ott nem telizöld van.

kovacsmark 2012.01.08. 17:06:28

A Haller utcából érkezőnek elsőbbségadás kötelező táblája van, se lámpa, se más. Így a tábla van érvényben. Az pedig azt jelenti, hogy elsőbbséget kell adnia. Mclaren18 által linkelt képen tisztán látszódnak a sávok is, hogy hová kell kanyarodni (belső és külső sáv). Tény, hogy elég logikátlanul van kitalálva, de ha ez valakinek nem egyértelmű, az adja vissza a jogsiját.

"streetfighter" 2012.01.08. 17:19:35

@Tibi88:
Egyszer hasonló helyzetben egy ilyen segget ledudáltam a francba, mert majdnem nekem jött. Erre tudod mit mondott?
Azért mert ő előrébb van, neki van elsőbbsége, és oda amehet ahova akar.
Mondom, akkor menj a francba.
Olyan ideges lett, hogy le akart köpni (?) menet közben a másik oldalról (én voltam a jobb oldalon, és lehúzott ablaknál vitatkoztunk), de a menetszél visszavitte a csulát a kocsijába. :D
Igazi kretén volt, de nem csak a kreszhez. :D

mifolyikittgyöngyösön?? 2012.01.08. 17:27:58

szerintem itt megint ,egyértelműen autónepper a hibás!!!

_ng_ 2012.01.08. 17:51:08

@D4D: "Pár sarokkal lejjebb, Szépvölgyi-Lajos. [...] Viszont rendszeres a fentről jövő irányból, hogy aki a külsőből kanyarodik, az a belsőbe érkezik, és fordítva."

Na ja. Volt már olyan, aki a belsőből rámdudált, miközben a külsőben kanyarodtam mellette balra, majd később mellém érve heves mutogatásba kezdett...
És ahhoz mit szólsz, amikor a belsőből egyenesen hajt tovább a barom a Duna felé? Eddig kétszer mentett meg a hetedik érzékem ilyen helyzetben.

_ng_ 2012.01.08. 17:56:40

@D4D: "Másik eset, egyszerűbb. Pusztaszeri-Szépvölgyi-Montevideo. Itt se lenne egy hátrány, ha a Pusztaszeriről kanyarodóknak megtanítaná valaki, hogy ők a külsőbe kell, hogy érkezzenek."

Úgy veszem észre, egyre többen megtanulják. Mondjuk ehhez hozzájárulhat, hogy a Montevideóból elég lendületesen szoktam kikanyarodni, persze felkészülve a barmokra.
De a buszosoknak is elmagyarázhatná valaki, hogy ha már eleve a belső sávba kanyarodnak (a busz mérete miatt nem is tudnának a külsőbe kanyarodni), legalább engedjék el azt a három autót, akik a Montevideóból a zöld alatt ki tudnak kanyarodni, és amúgy is elsőbbségük van.

Don Blasius 2012.01.08. 19:19:06

@dzsaszper:
Telire emlékszem, a középső sávban kiegészítő egyenes nyíllal. Amikor balra fordulnak, akkor elvileg tiszta a levegő, szemből nem jöhetnek a Hallerről.

@promontor:
Hasonló ehhez még a Dózsa György-Dráva-Váci kereszteződés is. Ha a Dózsáról a Vácira fordulsz, akkor figyelni kell, de a Dráváról azért itt sikeresebben működik a két sávon balra kanyarodás és a felfestés is jobb.

Tibi88 2012.01.08. 19:33:31

@"streetfighter":

De szép lett volna ha hátul ül valami haverja és azt köpi arcon :D

D4D 2012.01.08. 20:12:37

@"streetfighter": :)))))

@_ng_: Azaz, lendülettel! Az alsó lámpánál Duna felé menővel még nem volt dolgom, szerencsére.

pitju 2012.01.08. 21:22:54

Az volt már hogy a posztoló .... tájékozatlan?
Hallerról az üllőire macisajt. Egyértelmű MINDENKINEK elsőbbséget adsz!
Egyébként az orczyról az üllőire kanyarodva a szélső kanyarodó (is) sávból a felfestés is az üllöi külsőbe terel. Ezt mint már írták illett volna megnézni a poszt írása előtt. Főleg ha rendszeresen közlekedik arra valaki. Ha először jár valaki arra remélem nem az alapján dönt a kikanyarodásról hogy mi látszik neki logikusnak, hanem az elsőbbségadás !Kötelező! táblát megpillantva fékez, és amint szabad a pálya és kanyarodók sem jönnek indul.

Reggie 2012.01.09. 05:42:12

@pitju: Nem mindenkinek kell elsobbseget adni, hanem a haller utcat keresztezo utrol erkezoknek, igy tehat az Orczy-rol erkezoknek nem kell.

Tron65 2012.01.09. 08:56:41

Úgytűnik, erősen megoszlanak a vélemények. Akkor most az enyém is:
Számomra a NORC képéről is egyértelmű, de mclaren18 linkje alapján 100%, hogy:
- az Orczyról a belső sáv az Üllői belős-középső sávjára,
- az Orczyról az "új" forduló sáv (ami ott a középső és közösen egyenes haladásra is használható) pedig az Üllői külső sávjára van terelve.
És hogy kinek van elsőbbsége a Haller Orczy viszonylatben?
Na hogy is van?
- első a forgalomirányító
- második helyen a LÁMPA
- harmadik helyen a TÁBLA jelzése.
Nehogymár megálljak a zöldtől indulva a kereszteződés közepén, hogy elsőbbséget adjak a Hallerről jövőnek!
Mint ahogy szerintem igen tévesen ezt csinálják a Baross-Illés utcák sarkán is.

dzsaszper 2012.01.09. 09:20:45

@"streetfighter": sajnos amikor ott ment el a norc autója, épp piros volt a lámpa... ezt korábban láttam...

dzsaszper 2012.01.09. 09:24:26

@Don Blasius: a Hallerről jobbra lámpa nélkül lehet kanyarodni... (ebben még a norc is megerősít)

Persze ha kb. 50-nel érkezik valaki távolról, nem akkor fog érkezni, de ha lassabb, vagy épp egy parkolóhelyre indult, akkor jöhet...

dzsaszper 2012.01.09. 09:26:57

@promontor: a "nem egy kereszteződés" értelmezést nem igazán tudom értelmezni. Az Orcyról érkezők még be sem fejezik a terelővonal szerinti balrakanyarjukat, amikor már betorkollik a Haller jobbra kanyarodó sávja.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2012.01.09. 09:27:54

A Hallerről az Üllőire akkor érdemes kihajtani, ha az Üllőiről a Hallerra (kintről befelé) kanyarodóknak van zöld. Egyébként mindenki másnak elsőbbséget kellene adni, mert mindenki másnak zöld van, a Hallernak meg macisajt. Akinek ez gondot okoz, az kanyarodjon le a Hallerről a Fehér hollón a Vágóhídra, ott van saját lámpája az Üllőire kanyarodásnak.

dzsaszper 2012.01.09. 09:29:06

@"streetfighter": a terelővonalak felülbírálják az általános szabályt a sorolásról.

Ha jól értem, vita van közted és mclaren18 között arról, hogy a terelővonal hova vezet... tudsz te is fotót mutatni?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 09:34:27

@dzsaszper: Attól nem egy kereszteződés, hogy nem raktak oda lámpát: a lámpa definiálja, hogy mely sávok számítanak bele a kereszteződésbe a forgalmat szabályozók szerint. A Hallerről kanyarodót kivették ebből a körből.

dzsaszper 2012.01.09. 09:41:53

@Valós Kilométer:
@SvenH.:

Tévedsz. A KRESZ sehol nem írja, hogy jobbra kanyarodva macisajttal, a szemből balra kanyarodóknak elsőbbséget kellene adni (kanyarodó főútvonal hiányában) csak azért mert nekik lámpájuk van.

KRESZ:

12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
a) ,,Elsőbbségadás kötelező'' (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton – illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) – érkező jármű részére."

illetve

"31. §
[...]
(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
c) balra bekanyarodó járművel
ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
[...]
részére.

A 28. § (2) bekezdés nem mond semmit a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékekről.

Következtetés:
vagy a Haller jobbra kanyarodó sávjának is lámpa kellene, vagy úgy kell kialakítani a terelővonalakat, hogy a belső és középső sávokba vezessenek.

Ennek hiányában az Orczyn a telezöld szabad út jelzése megtévesztő lehet -- ismét a közútkezelő felelőssége merül fel.

dzsaszper 2012.01.09. 09:42:36

@promontor: tudsz forrást adni, hogy a lámpa a kereszteződés definícióját módosítja?

Reggie 2012.01.09. 10:06:23

@Tron65: Azt elhiszem, hogy neked rosszul esik megallni, de a KRESZ szerint az elsobbsegadas kotelezo tabla csak a keresztezo ut(ak)rol erkezokkel szembeni kotelezettseget jelzi. Mivel a Haller az Orczy folytatasa, tehat egy ut, igy erre nem vonatkozik a tabla, csak a kanyarodasi szabalyok szamitanak.

brujah 2012.01.09. 10:27:32

@Reggie: Azt hiszem én is ezt próbáltam megértetni velük.Azt nem veszik figyelembe,hogy az Orczyn is van tábla,csak a lámpát látják.Az pedig hogy a Haller kanyarodója el van választva egy szigettel,miért helyezné még alacsonyabb rangúvá?A terelősziget ott léte nem minősíti az utat!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 10:29:05

@dzsaszper: Ez egy agyoncincált kérdés volt ld. a linket itt: @promontor:

Elnézést, de nem akarom újrakezdeni, abban a posztban minden benne van (meg további válaszok az univerzum egyéb kérdéseire is... ;-) Természetesen tudom, hogy megoszlanak a vélemények, nem kell elfogadnod az enyémet.

dzsaszper 2012.01.09. 10:35:30

@promontor: oda is kommenteltem egyet.

Szerintem ilyen kereszteződést nem volna szabad kialakítani, ha nem külön forgalmi sávokba érkeznek az autók.

Az említett cikkhez képest a terelővonalaknak köszönhetően a balra kanyarodó is a kanyart lekerekítve, a jobbra kanyarodóval egyszerre érkezik az Üllői-Orczy-Haller kereszteződésben, ami számomra a két külön kereszteződés olvasatát kizárja.

Timnorc 2012.01.09. 11:25:18

Tulajdonképpen mindkettő útról érkezőnek igaza lehet.

S bár magát a kereszteződést nem ismerem, de ez a kérdéskör 2011.10.05-én már felmerült ezen a helyen. Akkor 19:13:13-kor, illetve 21:07:52-kor ki is fejtettem a véleményemet jogszabályi helyek felhozatalával.

Az akkori helyzet röviden:
Ha egy 2x1 sávos és egy 2x2 sávos út keresztezi egymást, akkor az 1 sávos útról egymással szemben érkezők (és egyébként mindketten zöld jelzéssel rendelkezők) az alábbiak szerint kell, hogy kanyarodjanak, amennyiben az egyikük jobbra kis ívben, a másikuk pedig balra nagy ívben kanyarodik:
A jobbra kis ívben kanyarodó a 2 sávos út jobb oldali, külső sávjába érkezzen, a balra nagy ívben kanyarodó pedig a 2 sávos út bal oldali belső sávjába érkezzen. Ez alap volt októberben is. Tán most is.

Az érdekes helyzet akkor alakul ki, ha a balra nagyívben kanyarodó úgy érkezik, hogy vele szemben senki nem közlekedik. Ilyenkor neki az októberi hozzászólásaimban felsorolt jogszabályi helyek miatt a jobb oldali külső sávba kell érkeznie.
Egyébként, ha nem így tesz, akkor nem nagy katasztrófa, de ha történetesen tanuló vezető, és éppen vizsgázik, akkor bizony hibapont... A túlbizgó rendőrökről nem is beszélve.

Nézzük a mostani helyzetet:
A kérdés most az, hogy változtat-e a fentieken az a tény, hogy az egysávos utat képzeletben lecseréljük 3 sávosra (Orzy), méghozzá úgy, hogy a 3 sávból 2 sáv balra kanyarodik, a 2 sávos utat pedig lecseréljük 3 sávosra (Üllői), és hozzá teszük azt, hogy az Orzy-val szemben betorkollik még egy 1 sávos is jobbra kanyarodás formájában (Haller).

Szerintem semmit nem változtat a fenti KRESZ szabályon.

Vagyis szerintem az a szabályos, ami Józsinak is logikusnak tűnik.
Tehát az Orzy-ról kettő sávban érkezőknek úgy kell balra kanyarodniuk, hogy az Üllői bal oldali, belső, illetve középső sávjába érkezzenek, míg a velük szemben a Haller-ről érkezőknek úgy kell jobbra kanyarodniuk, hogy az Üllői jobb oldali, külső sávjába érkezzenek.

Érdekessé ezt a helyzetet is az tenné, ha az Orzy-ról kanyarodókkal szemben senki nem kanyarodna a Haller-ről, mert ilyenkor az Orzy-ról érkezőknek a jobbra tartást be kellene tartaniuk, és a külső sáv(ok)ba kellene kanyarodniuk.
Ezt tudná a közútkezelő felfestésekkel orvosolni. (Pl.: záróvonal az Üllői középső és jobb oldali sávja közé egy rövid szakaszon, vagy a kanyarodási íven segítő terelő vonalak.)

És végül:
Ha a balra kanyarodó is és a jobbra kanyarodó is ugyanabba a sávba érkezik, akkor természetesen a jobbra kanyarodónak van elsőbbsége. Még akkor is, ha a másik fél egyéb szabályt vét. (Na, ezt meg már tényleg ezerszer megbeszéltük itt.)

holvegyekautot.hu · http://holvegyekautot.hu/ 2012.01.09. 11:42:00

A figyelelem és a bizonytalanok időben felismerése sokat segíthet az ilyen esetekben.
Ennek kiváló példáját - kicsit az alaptémától elkanyarodva - Koszovóban tapasztaltam kb 1 éve. Ott mindenki vezet, persze az is, akinek nics jogsija, így a táblákkal és egyéb közlekedési szabályokkal sokan nem is foglalkoznak. A kocsik állapota és életkora katasztrófa, nincs olyan egyirányú utca, ahol ne jönne szembe veled egy autó. Mégis valahogy egy koccanást sem láttam, pedig ott elég meglepő szerkezetekkel is össze lehet futni kétsávos sztrádán is. Két kerekű kis vontatókkal húzott taligák! Autópályán...óriási volt, mint megtudtam ez ott nem meglepő, és az ott szolgáló katonák egyszerűen Koszovó Harley nevet ragasztották ezekre.

D4D 2012.01.09. 11:54:30

Most komolyan!

Azon megya vita, hogy egy elsőbbségadás táblánál kinek kell elsőbbséget adni?Bazmeg mindenkinek! Tehát az Orczyról Üllőire kanyarodóknak is.

Hasonló az Árpád hídnál is van. www.norc.hu/embed.aspx?id=004bc5a2fa36ebfef77f862a5de78f29&ppa=290.2&r=93.4&vla=6.2&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Szemből a balra kanyarodó lámpára kanyrodik, a jobbra kisívet kivették a lámpából. Ezáltal lehet ugyanis elérni, hogy a balra kanyarodónak legyen elsőbbsége, és ne a jobbrakanyarodónak.

Gyerekek, ez ilyen egyszerű.

dzsaszper 2012.01.09. 12:30:45

@Timnorc:

Ezt is figyelembe vetted?

"31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell."

Megjegyzés: balra bekanyarodás céljára a belső sávok párhuzamos közlekedésben igénybevehetőek. Ez az én olvasatomban nem csak a kanyar előtti besorolást engedik, hanem a balra kanyarodáskor a belső sávba érkezést is.

A KRESZ-ben hiányzik a szabály a párhuzamos közlekedésből párhuzamos közlekedésbe bekanyarodásra -- így szó szerint, terelővonalak hiányában minden kanyarodó sávból balra kanyar esetén a legbelső sávba, jobbra kanyar esetén a legkülső sávba kellene érkezni -- ami nyilván teljesen életszerűtlen és durván balesetveszélyes.

A 31. § (1) bekezdést erre az esetre úgy magától értetődő kiterjeszteni, hogy balra kanyar esetén belülről, jobbra kanyar esetén kívülről annyiadik sávba kell érkezni terelővonal hiányában, ahányadik kanyarodó sávból (azonos irány szerint) érkezik a bekanyarodó.

dzsaszper 2012.01.09. 12:34:30

@D4D: ld. @dzsaszper:

a KRESZ 31. § (5) bekezdése miatt (és részben a terelővonalak miatt, amik lecsapják a kanyart és ugyanott terelik be a sávba a balrakanyarodókat, ahol a jobbrakanyarodó beér) ez az én olvasatomban mégsem ilyen egyszerű.

Reggie 2012.01.09. 12:42:34

@brujah: Az teny, hogy ha van tabla, akkor semmit sem szamit a tabla, de az is, hogy a jardaszigettol nem lesz az egy kulon keresztezodes, igy az ottani tabla sem szamit az orczyrol erkezokkel kapcsolatban.

@D4D: Nem, nem mindenkinek, olvasd el a kreszt. ( 12. § (1) a) )

alfa.orionis 2012.01.09. 13:13:09

A kanyarodás mindig bonyolult:))
Az én kedvencem a Váci út-Fiastyúk utca,ahol azt sikerült összehozni, hogy a jobb szélső sávból csak jobbra, míg a belsőből egyenesen és balra lehet menni, mindezt telezöldnél.(Az általános ugye a belsőből balra, a szélsőből egyenesen és jobbra)Megoldhatatlan probléma nem keveseknek, hogy az egyenes nem pont szemben van..

Timnorc 2012.01.09. 13:18:05

@dzsaszper:

Igen, figyelembe vettem. Sőt a 2011.10.05. 21:07:52-kor tett hozzászólásomban kifejezetten hivatkoztam is rá (mely korábbi hozzászólásomra ma utaltam is). Kifejtve azt, hogy a 31. § (1) bekezdés nem tartalmaz utalást arra nézve, hogy minek kell történnie a kanyarodás közben, illetve utána. A 31. § (1) bek. kizárólag a kanyarodás megkezdése előtti kötelezettséget taglalja.

Idézem az akkori hozzászólásomat:
"A KRESZ 31. szaksza ugyanis azt szabályozza, hogy a kanyarodni szándékozó közlekedőknek miként kell felkészülniük a kanyarodásra, hogyan és hova kell besorolni a kanyarodás megkezdése előtt.
Nevezetesen: ha vannak útburkolati jelek (pl. nyilak), akkor azok szerint, ha pedig nincsenek, akkor már az útkereszteződés előtt kellő távolságban az úttest jobb, illetőleg bal szélére.
Sőt az ezen besorolás közben a bekanyarodási szándékot (tehát a közel jövőben bekövetkezőt) irányjelzéssel is jelezni kell.
Ehelyett az idevágó passzus az a KRESZ alábbi kettő szakaszának együttes értelmezése:
Az egyik a 31. szakasz (3) bekezdés, ami szerint a másik útra úgy kell bekanyarodni, hogy a bekanyarodás után jobb oldaon maradjon a jármű.
A másik pedig a 25. szakasz (2) bekezdése, ami kimondja, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.
Szóval a fenti kettő részt együttesen értelmezve vallom azt, hogy a 2011.10.05. 19:13:13-kori hozzászólásomban igazam volt.".

Idézet Tőled: "Megjegyzés: balra bekanyarodás céljára a belső sávok párhuzamos közlekedésben igénybevehetőek. Ez az én olvasatomban nem csak a kanyar előtti besorolást engedik, hanem a balra kanyarodáskor a belső sávba érkezést is.".
Ezzel teljesen egyetértek. Nem feledve, hogy persze, ha szemben nem kanyarodik senki jobbra kis ívben, akkor jobbratartási kötelezettség áll fenn.

Idézet Tőled: "A KRESZ-ben hiányzik a szabály a párhuzamos közlekedésből párhuzamos közlekedésbe bekanyarodásra -- így szó szerint, terelővonalak hiányában minden kanyarodó sávból balra kanyar esetén a legbelső sávba, jobbra kanyar esetén a legkülső sávba kellene érkezni -- ami nyilván teljesen életszerűtlen és durván balesetveszélyes.".
Ezzel szintén teljesen egyetértek. Tényleg teljesen életszerűtlen és tényleg durván balesetveszélyes.

Egy újabb idézet Tőled: "A 31. § (1) bekezdést erre az esetre úgy magától értetődő kiterjeszteni, hogy balra kanyar esetén belülről, jobbra kanyar esetén kívülről annyiadik sávba kell érkezni terelővonal hiányában, ahányadik kanyarodó sávból (azonos irány szerint) érkezik a bekanyarodó.".
A 31. § (1) bekezdését nem szabad kiterjeszteni (sic!) a kanyarodási manőver közbeni, illetve utáni helyzetre. Magától értetődően meg végképp' nem.
Egy jogszabályi rendelkezést az abban foglaltak szerint kell értelmezni. A 31. § (1) bekezdés esetében ez meglehetősen egyszerű, hiszen könnyen értelmezhető szavakkal rendelkezik arról, hogy a kanyarodási manőver előtti helyzetről szól.

mohopasi 2012.01.10. 11:55:06

Sajnos helyszíntől, kanyartól függetlenül pár éve nagy divat lett az aszfaltra festett csíkok nagy ívben leszarása...

cso zsi 2012.01.10. 15:07:28

@dzsaszper: Ugyan már felhívták a figyelmedet a régi, ugyanilyen topikra, de akkor kezdjük elölről.
Vonatkoztass el a kereszteződés jelenlegi formájától, a villamostól,és egyéb zavaró tényezőktől.
Adott két egymást keresztező út, amire a jobbra kisívben kanyarodás nem feltétlenül lámpás, de mindenképpen terelőszigetes, és macisajtos.
Ez a korábbi témában meg lett említve a Szentendrei út - Bogdáni sarkon is, ahol ugyanez az eset, csak a terelősziget 20 méter hosszú.

Az Orczyról az Üllőire kanyarodó jármű hivatalosan a kereszteződés közepénél kellene, hogy kanyarodjon (ez forgalomtechnikai okokból könnyítve van) innentől kezdve a főútvonalon halad.
Erre akarsz fölényt szerezni szemből a Hallerből (jobbra kisívben-terelőszigettel-macisajttal, mint egy önálló utcából), holott elsőbbségadási kötelezettséged van, mindegy, milyen irányból jön ott bárki. Amennyiben lámpával lenne szabályozott, mint a Fradi-pályánál, akkor a helyzet elő sem állna.

Dr. Béla 2012.01.10. 21:37:25

D4D 2012.01.09. 11:54:30

Kérlek olvasd el ismét a bejegyzést. A kérdés nem az, hogy az elsőbbség adás kötelező táblánál kinek kell elsőbbséget adni, hanem az, hogy a jelett forgalmi helyzetben mi a helyes kanyarodási szabály.
Amúgy az érvelésed sem helyes (remélem nincs jogsid) ugyanis pl az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosnak nem kell elsőbbséget adnod, míg zebra esetében ezt kellene tenned.

De hogy te is és a veled hasonló szellemi szinten lévők is megértésék leegyszerűsítem a kérdést:
Szabályosan kanyarodik-e balra az az autós aki a kétsávos út külső sávjában ballra nagy ívben kanyarodva a háromsávos út külső sávjába érkezik annak ellenére, hogy a terelővonal (mint ahogy az a fenti képen is jól látszik) a három sávos út középső sávjába "tereli" őt?

Tehát, ha a jobbra kis ívben kanyarodó autós vélelmezi, hogy a vele szemből érkezők és azonos útra balra nagy ívben kanyarodók a kanyarodást a KRESZ szabályait figyelembe véve hajtják végre egyértelmű, hogy ezen járművekkel szemben nincs és nem is lehet elsőbbség adási kötelezettsége mivel elvben nem közlekedhetnének azonos nyomvonalon az adott útszakaszon, vagyis oaz elsőbbségadás szempontjából annyire kell őket figyelembe venni, mint a járdán közlekedő gyalogost.

Persze ez csak elmélet. Mint az itt is jól látszik sok a tudatlan akinek a fő elve a közlekedésben az, hogy ha "Nekem ződ van akkó elsőbségem is van a többi sutyerákka szeme"

cso zsi 2012.01.10. 22:17:35

@Dr. Béla: Béla bátyám.Nem attól van elsőbbsége, hogy ződet kapott, hanem attól hogy ő már a főútvonalon halad, s szabályosan sávot is válthat egy kijjebb soroláshoz.
Míg a másiknak egy táblaerdő bizonygatja, hogy ő ott csak alárendelt lehet azokkal szemben, akik előtte elhúznak.
De menjünk odébb egy sarokkal a téren:
www.norc.hu/pano/WzwXegXv/
Vagy ugyanez szemből.
www.norc.hu/pano/sN7dSlvD/
Mindkét esetben az Üllőiről két sáv fordul a Hallerra-Orczyra. A jobbra kanyarodónak terelősziget, és macisajt.
Mi az egyetlen lehetséges dolog, amit tehet, amíg érkeznek a szemből kanyarodók?
Elsőbbséget ad nekik.

D4D 2012.01.11. 00:33:35

@Dr. Béla: Olvasd el azt is, mire reagáltam, és sokkal egyszerűbb lesz az életed. Nem sértődtem meg,mert már kezdem megszoki, hogy az ide kommentelők igen jelentős hányada funkcionális analfabéta.

pengusz 2012.01.11. 07:55:52

@Dr. Béla: És olyankor mit kell tenni, amikor forgalomtól elzárt területre terel a terelővonal? :D

dzsaszper 2012.01.11. 08:34:47

@Timnorc: kanyar közben még nem érkeztél meg arra az útra, amelyiken el akarod hagyni a kereszteződést -- a jobbra tartást csak a kanyarodó sávok kontextusában lehet figyelembe venni.

Tehát: először érkezz meg abba a sávba, amelybe a kanyarodás szabályai szerint meg kell érkezz (akárcsak terelővonalak miatt), és utána vedd komolyan a jobbra tartási kötelezettséget, és ha kell, a sávváltás szabályainak megfelelően sorolj ki jobbra. Ha közben jobbról érkeznek, elsőbbséget kell adj.

Én így értelmezem az egyébként nem túl egyértelmű szabályhalmazt.

A szabály kiterjesztésének a szükségességével nem a jogalkalmazói, hanem a jogalkotói oldalra céloztam :)

dzsaszper 2012.01.11. 08:36:15

@promontor: innentől én a közútkezelő felelősségét látom egy esetleges balesetben egyértelműen.

dzsaszper 2012.01.11. 08:40:25

@cso zsi: Korábbi topik: az előző kommentemmel kb. egyidőben le is írtam az érveimet a korábbi topikba is, nem fogadva el az ott kialakult többségi álláspontot.

Nem tudok elvonatkoztatni a kereszteződés formájától, ld. mclaren18 képét, kepfeltoltes.hu/120108/58601866N_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A képen látható terelővonalak megszabják a kanyarodás nyomvonalát, és nemhogy 20, de 2 méter előnyre se tesz szert az Orcy út felől balra kanyarodva érkező a Haller útról jobbra kanyarodva érkezővel szemben. Ez pedig lényegesen más helyzet, mint a 20 méter előny.

cso zsi 2012.01.11. 14:43:29

@dzsaszper: Ajánlom fentebbi @cso zsi: kommentemet a tér többi sarkairól.

Hogy az elsőbbséggel rendelkezőt hová tereli a vonal, ne érdekelje az elsőbbségadásra kötelezettet.

Az autópályán halad egy autós a belső sávban, és kisorol, mert rájött, hogy nem szép dolog üres pályán belsőzni. Ekkor hajtana fel egy másik autós a pályára.
Egy háromsávos normál út esetében (pl. Hungária krt.) egy ilyen "két szélsőből a középsőbe" sorolás esetén a jobbkézszabály érvényes. (már ezért is baromság, hogy jobboldali közlekedésben nem balkézszabály van) A leírt autópályás esetben viszont a felhajtó járműnek legrosszabb esetben meg kell állnia, mert elsőbbségadási kötelezettsége van.

dzsaszper 2012.01.11. 16:24:28

@cso zsi:
miért is lenne elsőbbségre kötelezett?

A macisajt csak a keresztező útról érkezők felé keletkeztet elsőbbségadási kötelezettséget, az Orczy nem a keresztező út, az az Üllői, vö. KRESZ 12. § (1) bekezdés. És mivel az Orczy felől nem hamarabb érkeznek az Üllőire, a korábbi poszt érvelése sem áll meg, hogy mire a Haller bekanyarodósávját elérik, addigra ők már egy ideje az Üllői mennek. Nem, még ők is kanyarodnak.

Ellenben a KRESZ másutt a balra kanyarodóknak elsőbbségadási kötelezettséget ír elő a szemből érkező jobbra kanyarodók javára.

Idáig tiszta sor.

Ha telezöld van, akkor szabad az út a keresztező úttal kapcsolatban, a szembejövőkkel kapcsolatban az általános egészségadási szabályok érvényesek, tehát a Haller felől érkezők megakaszthatják az Orcy felől zöld lámpával érkezőket.

Ha irányított zöld van, akkor a lámpa hazudik a szabad úttal kapcsolatban, és a közútkezelő felel.

cso zsi 2012.01.11. 16:38:04

@dzsaszper: "A macisajt csak a keresztező útról érkezők felé keletkeztet elsőbbségadási kötelezettséget, "
Ezért írtam, hogy vonatkoztass el a kanyarodási könnyítéstől.
Abban a pillanatban, hogy ráfordult a "keresztező útra", már azon halad, és élvezi az elsőbbséget.
Tegyük át a helyszínt egy bonyolultabb szituációba.
Thököly - Róna sarok, és villogó sárga van.
A Thököly üres, csak a Rónán jön két jármű szemből. Mindketten rákanyarodnak majd a Thökölyre, hogy a Hungária irányába haladjanak. Aki balra nagyíves, az pár másodperccel hamarabb ér oda, így megkezdi a bekanyarodást.
Milyen lehetősége van szerinted a jobbra kisívesnek?

dzsaszper 2012.01.11. 16:41:56

@cso zsi:
KRESZ 28. §
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.

Te ugye most ennek a szabálynak az áthágásáról beszélsz?

Emmett Brown 2012.01.11. 16:47:16

@cso zsi: ezt nem gondolod komolyan! ezalapján a balranagyívesnek van mindig elsőbbsége? Amúgy ha a Te szitudat nézzük, akkor feltételezhetjük, hogy a balra kanyarodó a belsőből, a jobbra kanyarodó pedig a külsőből kanyarodik. Mindketten ugyanabba a sávba kellene érkezzenek (belsőn jövő a belsőbe, külsőn jövő a külsőbe), ezért szépen egyszerre be tudnak kanyarodni.

dzsaszper 2012.01.11. 16:49:15

@cso zsi: az még elvileg felmerülhet, hogy az Üllői-Orczy és az Üllői-Haller két külön kereszteződés, bár a lámpák miatt ez kizárt.

A Thököly-Róna esetében 2 út keresztezi egymást, nem 3, szóval a 2 kereszteződés értelmezés teljesen kizárt.

KRESZ 1. számú függelék I.
a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.

cso zsi 2012.01.11. 16:58:33

@dzsaszper: Ez most hogy jön ide, míg a kérdésre nem felelsz.

@Emmett Brown: Nem. Ez nem egy sima "balranagyíves találkozik a jobbrakisívessel".
Az csak olyan szituban van, ahol egyforma úttestkialakításssal bíró kereszteződés van.
Ezek a jobbra kisívesnél kialakított terelőszigetek nem viccből vannak ott.
Ha nem így lenne, akkor az Üllőiről a Hallerra - Orczyra kanyarodók jobbkéz/főútvonal alapján elsőbbséget élveznének a Halleron/Orczyn haladókkal szemben.
A Thökölys példának az eredménye viszont az, hogy aki ott a balra nagyívest vette, az már egy "utcányit" a Thökölyn halad, még ha az csak 3-4 méter hosszú is. Innentől kezdve elsőbbsége van, pont úgy, ahogy itt a Nagyvárad téri kanyaroknál, vagy a Szentendrei - Bogdáni sarki hosszú kanyarodósáv ellenében.
www.norc.hu/pano/85tFPuZD/

dzsaszper 2012.01.11. 17:01:37

@cso zsi: dehogynem felelek.

A két kereszteződés értelmezés szembe megy a KRESZ fogalommeghatározásával ld. KRESZ 1. számú függelék I. a) és k)

A balra kanyarodónak elsőbbségadási kötelezettsége van, ld. KRESZ 31. § (5) c).

A balra kanyarodó köteles olyan sebességgel megközelíteni a kereszteződést, hogy a szemből érkező jobbra kanyarodónak meg tudja adni az elsőbbséget és efelől ne tévesszen meg sebességével. KRESZ 28. § (3)

A helyzet teljesen egyértelmű.

dzsaszper 2012.01.11. 17:08:29

@cso zsi: emlékeim szerint a Thököly - Róna saroknál a Róna egy sima kéttestű út. Ebben az esetben nem halad egy utcányit a védett úton, csak egy úttestnyit, de ugyanaz a kereszteződés.

Ott tanultam vezetni elég régen, a vizsgabiztosok kedvenc szivatása volt a Rónáról balrakanyar.

cso zsi 2012.01.11. 17:23:31

@dzsaszper: www.norc.hu/pano/lITrvyRl/ Bizony, hogy ott már a főbb útvonalon halad az autó.
Míg a Hallerről az Üllőire egy úttorkolat van, amiből még döntési jogod sincs, hogy az Üllőiről egyenesen haladó, vagy az Orczyról kanyarodónak adsz/nem adsz elsőbbséget.

dzsaszper 2012.01.12. 08:09:00

@cso zsi: úgy látom, amióta arra gyakran vezettem, kikerültek egyirányú utca és behajtani tilos táblák.

Ezek alapján ott én is a külön kereszteződésre szavazok, a KRESZ nem ismeri a kéttestű út és egyirányú utca/behajtani tilos kombinációt.

Amikor forgalmi vizsgára készültem, sima kéttestű út volt a Róna, és a vizsgabiztosok buktattak is, ha a Rónáról balrakanyar után nem álltál meg a "szembejövőknek".

Emmett Brown 2012.01.12. 09:04:48

@cso zsi: elhiszem, hogy a szabály szerint így van, de akkor is azt gondolom, hogy a "jobbkézszabály miatt következik" kitétel miatt nem ez lenne a logikus magyarázat.

cso zsi 2012.01.12. 11:29:30

@dzsaszper: Mennyire régen?
Még Lumumba utcának hívták, amikor már ilyen kialakítása volt. Az Uzsoki kórház mögötti rész (Erzsébet királynétól a Gyarmatig kb.) volt csak 2x1 sávos, még postai Moszkviccsal sikerült behajtanom szembe a már egyirányú szakaszba, egy elbambulás következtében.

"A helyzet teljesen egyértelmű."
Láthatóan nem az.
Mivel ott egy úttorkolaton jön ki a jobbra kanyarodó, mindenki számára köteles elsőbbséget adni. Mind a négy sarkán a térnek.
Ugyanígy a Váci-Dózsa-Dráva keresztben is. Ahol balkanyar van kialakítva, a szemből érkező jobbkanyarosnak úttorkolat van kialakítva terelőszigetből, macisajttal.
Ferenc körút - Üllői sarok dettó.
Nem véletlen megoldások ezek, csak meg kell tanulni a használatukat. Tele van vele a város.
Ha te ott "elsőbbséged tudatában" kivágsz a többiek elé, akármelyik sávba érkezve, te leszel a hunyó.
Ha nem lenne ilyen kialakítás, akkor azonnal a főútvonal-alárendelt út, vagy jobbkézszabály lenne rá érvényes.

dzsaszper 2012.01.13. 14:49:29

@cso zsi: A kialakítás ilyen volt, de mikor kerültek ki az egyirányú utca és behajtani tilos táblák? 1997-ből még elég határozott emlékeim vannak arról, hogy akkor még nem voltak kinn.

A kialakításnak a táblák lényeges részei... szóval nem kellett újraaszfaltozni ahhoz, hogy a kialakítás változzon.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása