Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Amikor hirtelen bekapcsol a lámpa

2012.01.10. 07:38 :: Don Blasius

Időnként sikerül kifogni, hogy éppen akkor kapcsol be egy villogó közlekedési lámpa, amikor felé haladunk. Volt már nekem is olyan, hogy nem maradt más, mint a satufék, persze a tükröt figyelve. Igaz, Budapesten vezetve ehhez amúgy is hozzá kell szokni (az éppen rendben működő lámpáknál is), mivel sokan nem tartják a követési távolságot. Béla egy olyan helyszínre hívja fel figyelmünket, ahol a korlátozott beláthatóság tovább fokozza egy ilyen szituáció veszélyességét. 

Rendszeres olvasójuk vagyok, bár még nem írtam levelet.

De most hétvégén sajnos sokadszorra tapasztaltam a következőt, ami szerintem egy kicsit balesetveszélyes :
Hétvégenként a 70-es úton szoktam kifele menni a városból, és van egy elég furcsa szituáció :
A szoborparknál több éve létesítettek egy lámpás kereszteződést, ami manapság "sárga villogóra" van állítva, bár itt pont nem látszik :
 

 
Ez egy kanyarodó emelkedő után van, ahol elég nehezen észrevehető.

Már többször tapasztaltam azt, hogy a villogó sárga átvált pirosba, így a rossz észrevehetőség miatt vagy vészfékezel, vagy átmész a piroson, de mindkét állapot nem igazán szerencsés :
- Vészfékezés miatt akár hátulról beléd is jöhetnek.
- A piros lámpán való átmenetel pedig : .........
(Most hétvégén is pont ez történt, épp akkor váltott, amikor max. 2-3 méterre volt, és egy "troll", elégé a "fenekembe" volt, ilyenkor ti mit csináltatok volna, és kényszerűen lassítás nélkül átmentem. )

A másik irányból egy hosszú egyenes után van a lámpás kereszteződés, így jobban belátható, de itt is gondot okozhat, ha pont akkor vált át a villogó sárga, ha már féktávon belül vagy.

82 komment

Címkék: budapest biztonság közlekedés autó veszélyes lámpa kresz követési távolság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RaveAcE 2012.01.10. 08:31:47

Vicces zsernyákok mérnek felétek...

pom pom 2012.01.10. 08:40:43

de ha ismered miért lepőcc meg naponta?

Elijah_Baley 2012.01.10. 08:43:01

ugyanez van, mikor hajnalban a városban visszakapcsolják a jelzőlámpákat...

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 08:44:17

Ugye a posztoló betartja a KRESZ azon pontját, hogy a látott távolságon belül meg kell tudni állni. Mert akkor a lámpa észlelhetőségével nincs gond (amikor normálisan működik a lámpa, akkor is meg kell tudnod állni, ha éppen piros).

Az meg nagyon nagy gond, ha a villogó lámpa nem sárgára vált, hanem egyből pirosra. Az üzemeltetőnek kellene jelezni.

Emmett Brown 2012.01.10. 08:52:02

@metal: nekem az jött le, hogy pont a villogó sárga előtt volt pár méterrel, és akkkor váltott. Az új sárgaszabály fényében ez pont olyan szituáció, mintha zöldről kapnál sárgát ennyire közel a lámpához. Tehát szerintem átmehet, mert féktávon belül lett sárga (ez esetben piros).

king4aday 2012.01.10. 08:53:19

Én a fordítottján szoktam bosszankodni, bár az nem balesetveszélyes. Éjjel megállok egy pirosnál, sehol senki a kereszteződésben, erre villogó sárgára vált. (ide jön a "Y U NO" fej)

Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 08:53:39

Az egy olyan jelzőlámpa, amely nem csak nyomógombos, de sárga villogóra vált, ha egy ideig nem jött gyalogos. Az egy másik kérdés, hogy a gyalogosok így üres úton is késztetést éreznek a gombnyomásra, majd biztos, ami biztos, még pirosban átmennek, aztán mindenki áll és néz, de még mindig jobb, mint a szoborpark mellé temetőt építeni. Mindkét irányból (ötven) km/h sebességgel szabad haladni, akkora sebességgel pedig kényelmesen meg lehet állni a váltáskor. Az útra amúgy is folyamatosan sebességkorlátozások vannak kitéve kifelé, befelé pedig 70-50 a lépcső.
Amúgy az a 7-es út.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 08:58:08

@Emmett Brown: a KRESZben sehol nincs benne, hogy ilyen esetben átmehetsz a piroson (sőt az van benne, hogy szinte soha nem mehetsz át rajta), míg sárgán átmehetsz, ha megállni már nem tudsz biztonságosan.

@Iza Béla: Én ilyen lámpa sorral Tatabányán (1.-es út) találkoztam, és ott tapasztalat, hogy, ha megnyomja a gombot a puhatestű, akkor sárga lesz, majd úgy piros. Nem azonnal piros.

Emmett Brown 2012.01.10. 09:04:22

@metal: nyilván nincs, de ha ezt a helyzetet nézed, akkor könnyen fel tudsz állítani egy analógiát. Mit csinálsz ha 2 méterre a lámpától zöldről sárgára vált? Satuzol vagy továbbmész? Szerintem egyértelműen továbbmész. Ebben az esetben a villogó sárga a "zöld" amin átmehetsz (körültekintően), és a piros a "sárga" amire meg kell hogy állj. Ha 2 méterre vagy amikor piros lesz, akkor fizikailag sem tudsz megállni.

Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 09:05:34

@metal: A megoldást leírtad: közútkezelő vagy rendőrség. Pirosat csak átmeneti jelzésen keresztül adja, csak éppen az ugyanúgy sárga, mint a villogó, így a 3 mp-es átmenetiből kb. 2 mp amíg észreveszi, hogy már nem villog, a maradék 1 alatt meg nem tud megállni.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 09:15:08

@Emmett Brown: @Iza Béla: Persze, az nem kérdés, hogy amíg így marad, addig át kell menni a piros elején, csak az egész szituáció borzasztóan balesetveszélyes, mivel egy rutintalan, simán satufékezik a szituációban (ami nem lenne akkora gond, ha mindenki betartaná a követési távolságot).
Amúgy, ha sorban mennek az autók, és az első már nem tud megállni a pirosnál, ő átmegy, a többiek is átmennek, ki dönti el, hogy melyik autósnak kellett volna már megállnia, és ki mehetett át. Ezért kell ezt a szituációt mihamarabb megszüntetni. A sárgánál egyértelmű, aki nem tud megállni átmegy, de aki utána sem áll meg, az már piroson megy át, és az szabálytalan.

Timnorc 2012.01.10. 09:50:10

Én úgy tudom - és tán még KRESZ-teszt kérdés is volt - hogy a villogó sárga után, az egyik felöl sárga lesz (tehát nem villogó, hanem folyamatos), a másik felöl pedig piros és sárga együtt.

S bár mindez nem függ közvetlenül össze a kérdéssel (hiszen a pirosra, és a piros-sárgára ugyanaz vonatkozik), csak a rend kedvéért írtam.

Ha tehát abból az irányból érkezel, amelyiknél sárga elsz, akkor az pont olyan, mintha a zöld után kapnál sárgát. Csak akkor mehetsz át a sárgán, ha ... (mindenki tudja a végét).

Ha viszont a másik irányból érkezel, és pirosat kapsz (ismétlem piros-sárga kombót kellene, de ez mindegy), akkor meg kell állnod, amit persze csak akkor tudsz biztonságosan, balesetveszély okozása nélkül, ha féktávon kívül kapod.
Ha féktávon belül lesz a villogó sárgából piros-sárga, akkor - noha nem biztos, hogy a hatóság szerint is szabályos - de hajts át!

horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 10:20:26

Üdv

M7-esen kell mászkálni, ott nincs ilyen gond
Szegények a 70-esen jártak idáig, holnaptol az is kiürül

GZS 2012.01.10. 10:31:23

Jajaja, villogó sárga után folyamatos sárga jön, majd utána piros; 50-es tábla, nincs mit tovább ragozni.

_B_ 2012.01.10. 10:35:16

Bakker szerintetek hogy kéne megtörténnie egy villogóról normál üzembe váltásnak? Szerintem a közlekedésmérnökök várják a kreatív válaszaitokat. Ki kéne küldeni egy rendőrt feltartott kézzel minden lámpához??? Bár a vezetők 95%-a azt sem értené. Szerencsétlen forgalomirányítók kézzel lábbal hazonásznak ordítanak:)
Nyilván minden irányból pirosat kell adni egy időre, az a biztonságos állapot. Ezt úgy éred el, hogy villogó sárgából piros lesz, mert hát erre a célra szóló lila szín nincs a lámpákon.
Aztán onnan indulhat az egyik pirossárga->zöld menetrend szerint.
És nem a lámpánál hirtelen fékezés a veszélyes, hanem az a tajparaszt amelyik villogó sárgánál 1-m es követési távot tart.
Nem csak az elsőnek kell figyelni a lámpát. Bár pesten ez a divat. Amikor én még épp átcsúszok egy sárgán, még 3 autó bejön utánam egy balra kanyarodóban is, ha megállok a kereszteződés előtt, mert nem akarok beragadni és feltartani a keresztforgalmat mindig rámdudál valami gyökér!
Az emberek itt nem látnak előre, csak tülekednek, mint a birkák. Ugyanez megfigyelhető egyébként bármely más területen is, nem csak a vezetési kultórában.
A vezetés nem abból áll hogy nézzük az előttünk haladó lökhárítóján a mikrorepedéseket.

horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 10:59:18

@_B_: zerintem a közlekedésmérnökök várják a kreatív válaszaitokat."

Folyamatos sárga

Captain Crash 2012.01.10. 11:15:00

Ellentétes véleményen vagyok azzal a mondattal hogy a lámpa nehezen észrevehető.

Az első, hogy a gyalogos átkelőhelyet az előzni tilos és az 50-es sebességkorlátozó táblával együtt előre egy gyalogosátkelés táblával jelzik, ennek fényében a helyes közlekedési magatartás, hogy csökkented a sebességed és fokozott óvatossággal közelítesz az átkelőhely felé, hogy ha kell, akkor meg tudj állni.
Az említett lámpát pedig forgalomirányító fényjelző készüléket jelző tábla is előre jelzi.

Tehát az a megállapítás, hogy nehezen észrevehető nem helytálló, hacsak nem hagyod figyelmen kívül a közlekedési jelzéseket.

Nem vitatom, hogy a mögötted haladó a helytelen követési távolság megválasztása miatt olyan tényező, amely sokakat elbátortalanít abban, hogy megálljanak a sárga jelzésnél.
Csak az alapfeltevést vitatom, miszerint a lámpa nehezen észrevehető.

mohopasi 2012.01.10. 11:47:16

Az egy marha szar hely. Aki megszokásból megy, annak különösen. Az a lámpa általában sárga villogó, rohadt ritkán kapcsol be.

lpfutar 2012.01.10. 12:05:44

"Már többször tapasztaltam azt, hogy a villogó sárga átvált pirosba"

Azt kötve hiszem mert ahogy páran már leírták a villogó sárga előbb folyamatos sárgára vált és csak utána pirosra minden irányból.
Amúgy meg a villogó sárga nem azt jelenti, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni a kereszteződést?

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 12:29:56

@_B_: A közlekedésmérnökök már megtalálták a megoldást: minden irányban folyamatos sárga (tudod mit jelent?), majd minden irányba piros, és utána indul a lámpa ritmusa.

KAMA3 2012.01.10. 13:51:47

Mikor sárga villogóból pirosra vált, akkor minden létező iránynak piros fél, vagy egy percig. Ugyanez érvényes, amikor normál üzemről sárga villogóra vált. Piros minden létező iránynak, még a gyalogosnak is egy percig. utánna meg jöhet a világvége.

kasu 2012.01.10. 13:57:38

Naponta megdöbbenek, mikor lassítok, megállok a sárgánál-pirosnál és még 3-4 delikvens baromi gyorsan mellettem a másik sávban átsuhan a tiszta, már régen piros jelzésen. Oldalról már indulnak... ez egy őrület. Szerintem ez sokkal nagyobb probléma, mint az eredeti téma.

_B_ 2012.01.10. 14:07:54

@metal: "A közlekedésmérnökök már megtalálták a megoldást: minden irányban folyamatos sárga (tudod mit jelent?), majd minden irányba piros, és utána indul a lámpa ritmusa"

Ha nem mondod, hülyén halok meg

Én a balesetveszélyt kiáltozókat nézem hülyének.

1 - sárga villogás, táblák szerint közlekedünk
2 - sárgára vált(a kedvedért folyamatos sárgára) ezt világosban általában nem fogod észrevenni, hacsak nem vagy közveszélyes és nézel folyamatosan a lámpára.
3 - minden irány piros egy bizonyos ideig, így még a járókeretes papa is átevickél biztonságban, mert a sofőrök vagy látják a pirost és megállnak, vagy még villogó-sárga szerint közlekednek, tehát a zebrán gyalogost elengedik, alárendelt útról érkezve elsőbbséget adnak.

Mindenki boldog és biztonságban van.

_B_ 2012.01.10. 14:11:26

@kasu: Ja igen és sajnos ebből jö az, hogy a budapesti lámpák hangolásakor van vagy 5 mp holtidő amikor minden piros(ez hol 10%, hol 50%-al visszaveti az áteresztőképességet).
Nyugaton több helyen láttam a zöld->sárga és keresztben piros->piros-sárga átmenetet egyszerre megtörténni. Mégsem gyilkolják egymást halomra, mert tudnak közlekedni.

szgyula 2012.01.10. 14:11:59

Valaki elmondja, mi a különbség a "villogó sárga egy másodpercig ég" illetve a "folyamatosan egy másodpercig sárga a piros előtt" állapot között? Gyengébbek kedvéért: a villogó sárga jelzés is tartalmaz folyamatosan égő időtartamot, ami nem sokkal hosszabb, mint a piros előtt folyamatos sárga. A folyamatos sárga kb. olyam hosszú, ami alatt felfogod, hogy sárga és megállasz, ha szabályosan mész. Ha előtte villogó sárga, akkor egy darabig azt hiszed, hogy újabb villogás van csak és későn veszed észre, hogy ez már "folyamatos". Akkor már késő, annyi tartalék nincs a folyamatos sárgában. Azaz nincs esélyed nem átmenni a sárgán. Ami szabálytalan.

Captain Crash 2012.01.10. 14:14:15

@_B_: "Én a balesetveszélyt kiáltozókat nézem hülyének."

Azért remélem ez nem így van, s valójában csak azt szeretted volna írni, hogy nem értesz egyet velük.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:15:40

@_B_: @szgyula: A kétizzós, rendszerint villamos keresztezésnél használt lámpán észreveszed, ha a villogás abba marad? Ha nem, akkor add le a jogsid, és ne vezess. Jobb lesz úgy mindenkinek.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2012.01.10. 14:26:31

@GZS:
Villogó sárga:)))))))))) ezen beszartam! nézzél már meg egy lámpát!

AMúgy a sárga után az, hogy pirosra válta a lámpa kurvára meglepő lehet.
Egy 8 hónapos csecsemőnek biztosan.

_B_ 2012.01.10. 14:30:17

@metal: A vasúti és villamos lámpák többszörös husszúságú váltási idővel működnek mint a "normál" piros-sárga-zöld lámpa... ha nem tűnt volna fel eddig a hatalmas tapasztalatoddal. Majd figyeld meg, és menj add le a jogsidat inkább te.

Captain Crash 2012.01.10. 14:30:31

@szgyula: Alapértelmezetten olyan, hogy 1 másodpercig folyamatosan sárga jelzés, olyan nincs.

A hatályos jogszabályok alapján 50 km/h megengedett sebességnél a bekapcsolásnál az átmeneti sárga jelzés legalább 3 másodperc.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:36:51

@_B_: Ember, ennyire nem lehetsz korlátolt. Ki mondta, hogy nem lehet annak a nyomorult lámpának hosszabb a sárga periódusa akkor, ha éppen visszakapcsol a villogó funkcióból? Ez csak programozás kérdése.

Mindegy hagyjuk! Azt mutasd meg, hogy hol van a szabályokban leírva, hogy egy lámpa villogó funkcióból átválthat egyből pirosba. Ilyen elég biztos, hogy nincs leírva, mivel piroson átmenni tilos, ezért kell átmeneti idő.

_B_ 2012.01.10. 14:43:50

@metal: De minek, ha a sárgán úgyis átmész akármilyen hosszú??? A pirosba már kevesebben mennek bele.

Captain Crash 2012.01.10. 14:45:58

@metal: A bekapcsolási program jelzésképeinek sorrendje jogszabályban meghatározott. Szerintem nézz utána!

Captain Crash 2012.01.10. 14:47:31

@_B_: A metálnak címzetteket valójában neked szerettem volna címezni.

cso zsi 2012.01.10. 14:49:07

@horex: "Szegények a 70-esen jártak idáig, holnaptol az is kiürül"
Most lesz majd igazán tele, hogy a legkisebb matrica 10 napos, az éves ára meg elfelejtett olcsóbbá válni.
Pedig ígérték.

tundrazuzmo (törölt) 2012.01.10. 14:49:38

Akkor is átmegyek a piroson a kamulámpánál, ha nem villogó sárgából váltott pirosra, hanem sima sárgából. Inkább fizetek büntit, ha éppen ott van a rendőr - ennek általában kicsi az esélye - minthogy besatuzzak a mögöttem lévő előtt. Utóbbi esetben mindkettőnk kocsija törik, előbbi esetben valószínűleg megúszom a büntit.

Ja, és még egy: tele pirosnál nem megyek át, nem szokásom.

HakapesziM 2012.01.10. 14:50:24

Bezzeg a pestlőrinci Nefelejcs utcában, ahol semmi funkciója sincs a lámpának, csak a forgalom lassítása, valamiféle elektromos fekvőrendőr-pótlékként, ott sosem villog sárgán. Az oda-vissza sáv forgalmát felváltva engedi, minden ok nélkül, az ott lakók nyugalmát hivatott védeni - állítólag. Busz is jár, ott pöfög az Ikarus az ablakok alatt késő este forgalommentes úton is, a semmiért. No sebaj, késő éjjel, ha senki nem látja, úgy megyek át a piroson is, mint a huzat.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:51:37

@tundrazuzmo: ha sima sárgából vált át, akkor nem kell satuzni, mivel a sárga elég hosszú ahhoz, hogy eldöntsd, megállsz, vagy átmész még sárgán.
@Captain Crash: Tudod, hogy melyik jogszabályban van ez? Most már érdekelne, mi van pontosan meghatározva.

Captain Crash 2012.01.10. 15:06:03

@metal: A 41/2003. (VI. 20.) GKM rendelet vonatkozó rendelkezéseit érdemes elolvasni e kérdéskörben.

Más téma: Engem mindig elgondolkodtat, amikor emberek anélkül formálnak véleményt, hogy a jogszabályi hátteret ismernék. Persze ez is egyfajta magatartás, csak tőlem meglehetősen távol áll. Nem próbálom olyan témában osztani az észt, amihez nem értek.

Hiperlajhár 2012.01.10. 15:18:31

Ha elég gyorsan pislogsz, akkor minden lámpa villog. Ha a megengedett (út- és látási viszonyoknak megfelelő) sebességgel mész, akkor nem lehet probléma.

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 15:23:49

@Captain Crash: @_B_: Na megnéztem, ez a pontos szabály:

"7.3. A bekapcsolási program jelzésképeinek sorrendje a következő legyen:

1. Minden jelző sötét, ha nem sárga villogó üzemmód van.

2. Minden irányban legalább 5 másodpercig sárga villogó jelzés, a gyalogosjelzők sötétek.

3. A gyalogosjelzők tilos jelzésre állítása.

4. Az elsőbbséggel rendelkező úton (a főirányban) - a gyalogosjelzők közbenső időinek letelte után - a járműjelzőkön a minimális időtartamú szabad (zöld) jelzés indítása. A többi irányban (a mellékirányokban) a 8.4.1. aa) szerinti időtartamú átmeneti (sárga) jelzés után a járműjelzők tilosra állítása.

5. Az utolsó tilos jelzési kép megjelenését követően - a közbenső időnek megfelelő időeltolással - átmenet a fázistervben betervezett bekapcsolási pontban érvényes jelzési képre, amely lehetőleg a főirány szabad jelzése legyen.

A forgalombiztonsági követelmények és a nemzeti jelzéssorrend megtartásával az előbbi sorrendtől csak akkor szabad eltérni, ha az berendezés-technikai korlátok, illetőleg összetett csomópont-kialakítás (vagy több csomópont közös vezérlése) miatt nem valósítható meg."

Tehát folyamatos sárgára kell váltania, és nem azonnal pirosra. Ha tényleg azonnal pirosra vált, akkor az üzemeltetőnek kell jelezni, hogy szabálytalanul működik a lámpa.

Valaki más 2012.01.10. 15:28:12

btw., a villogó sárga nem "veszélyes" kereszteződést jelent? Ergó óvatosan kell megközelíteni. Ezért a rajtütés szerű piros lámpa nem érhet annyira váratlanul

Captain Crash 2012.01.10. 15:29:02

@metal: Nem értem engem miért citáltál a címzettek közé, ezzel úgy tűnhet, mintha én ezeket nem tudtam volna és te próbálnád nekem ezeket elmagyarázni.

Számomra a jogszabály rendelkezései nem most váltak ismertté, ellentétben veled.

Peetee 2012.01.10. 15:41:05

Azt a lámpát a gyalogos vezérli, ha megnyomja a gombot, akkor az addig (akár fél órája) villogó lámpa pirosra vált.

Elég nagy címeres ökör lehetsz, ha nem vetted észre a lámpa mellett álló átkelésre váró GYALOGOST!
Neked inkább egy szemüveg kellene, meg 1 kis józan ész; nem billentyűzet meg internet....

És ne menj át ott többet a piroson nagygázzal, mert 40-50méter távolságra fogod repíteni a ZÖLD jelzésen átkelő gyalogost és akkor biztos nem ez a lámpa lesz életed legnagyobb problémája!!!! Ostoba....

szgyula 2012.01.10. 15:48:01

@metal: Igen, észreveszem. De itt nem erről van szó. Tessék elolvasni az idézett rendeletet. A védett úton a villogó sárga után ZÖLD kell jöjjön (7.3.4 pont). Az alárendelten sárga, aminek hossza minimum 3s (50km/h), stb. (8.4.1.aa).

Amire utaltam az az, hogy a 3s sárgának az első másodpercéből nem derül ki, hogy ez villogó sárga vagy egy folytonos sárga. Erre rájön a reakcióidőd, ami újabb másodperc. Erre jön a fékezés maga. Ez ideaális esetben (jó gumi jó, száraz aszfalton) 50-ről megint 1 másodperc. Azaz ideális esetben éppen meg tudsz időben állni. De csak kicsit nem ideális az egész, akkor pirosban fogsz átmenni. Azért, mert a folyamatos sárgának az elején nem jössz rá, hogy folyamatos sárga. Nem értem mit nem lehet ezen érteni...

Baleset persze nem lesz, mert csak az alárendelt úton fordulhat ez elő, ahol villogó sárgánál elsőbbséget kell adnod amúgy is, azaz veszélyes helyzetet nem okoz a szitu.

Nyilván úgy kéne programozni, hogy bekapcsoláskor megnövelt folyamatos sárga legyen, de ez nincs előírva. Pedig nem ártana.

_B_ 2012.01.10. 15:49:49

@metal: én sem vitattam hogy folyamatos sárgára váltana, csak azt mondtam, azt nappali fénynél nagyon kis eséllyel fogod észrevenni annak rövidsége miatt.

horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 15:50:40

@cso zsi:
Jahogy a benzint meg szerdátol ócsittyák?
:)

Olvasom éppen hogy KGFB-t állami gépjárműkvekre nem kell kötni
A HM autóit vonták ki az első körben ebböl

Mijafasz ez? Ezután jön majd az A8 és a péncélozott BMW
Mi a fene lesz ha belém jön egy ilyen autó, mehetek a biróságra?

De egyébként is, mi a franc ez megkülönböztetés? Mert az államnak nincs pénze? Hát bassza meg, nekem sincs

horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 15:57:00

@''autónepper.'':
Akinek csak B1 kategóriás a jogsija, az csak arra vonatkozik

metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 16:02:10

@_B_: 5 másodperc, milyen idő rövidsége?
@szgyula: neked is csak azt tudom írni, hogy 5 másodpercig kell folyamatos sárgának lennie.
@Captain Crash: Bocs, ha megbántottalak vele, hogy beidéztelek a hsz.be.
A szabály lényegével tisztában voltam, csak pontosan akartam idézni, és a jogszabályok között keresni nem az erősségem (valahogy sose találom meg, a nekem kellőt).
Annyi volt rossz az emlékeim szerint, hogy én úgy emlékeztem, hogy folyamatos sárga után minden irányba piros lesz, és onnan indul a lámpa ritmusa, a szabály pedig a fő iránynak azonnal zöldet ad a sárga után.

Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 16:06:16

@_B_: Megnézném azt, hogy mikor számoltak vasúton közúti jellegű ürítési időt... Az ürítési időket meg jól szokták itt is kiszámolni. Sok helyen van egyszerre átmeneti jelzés a konfliktusos irányoknak. Elvileg egyik átmenetibe sem szabad belemenni. Persze felmerül a kérdés, hogy mit csináljon az honpolgár, aki otthon mondjuk nem lát piros+sárgát, mert rögtön zöld...

@metal: Az valami fedezőjelző. Ha belemész a pirosba valami meg"fedez". Vagy a villamos, vagy a rendőr.

@szgyula: az a különbség, hogy ha a lámpa ég, akkor oda kell rohanni poroltóval és eloltani. (1 s átmeneti nincs)

Emmett Brown 2012.01.10. 16:07:12

@horex: nem kell neki kötelező, mert ha összeütközik valakivel, akkor automatikusan a másik fél lesz a hibás :)

Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 16:10:07

@szgyula: Ilyen esetben a fékkészenlét sokat segít. Nem fékezés, készenlét.

Ha lenne ilyen értelmezés, akkor az ominózus lámpa főiránya a gyalogos lenne...

Captain Crash 2012.01.10. 16:14:16

@metal: Nem esett jól, maradjunk ennyiben, a lényeg, hogy bocsánatot kértél. :)

Öreg Sam 2012.01.10. 16:39:49

Ennél sokkal szarabb,mikor a kiegészitő zöld lámpa minden villogás nélkül alszik el,igy akaratlanul is pirosban kanyarodok jobbra.

phaszfej 2012.01.10. 17:15:15

A rendőrlámpa csak javaslat, nem kötelező. Azért van, hogy segítsen, nem azért, hogy föltartson. Éjjel pl. kurvára nem nézem a lámpákat, megyek, ahogy kijön. Minek, amikor rajtam kívül nincs senki az úton? Vagy ti akkor is kezet mostok szarás után, ha egyedül vagytok otthon?

phaszfej 2012.01.10. 17:20:12

Büntetni csak akkor lenne szabad, ha baleset lett belőle, hogy átmentem a piroson. Egyébként ez meg az én hazám is, senki se büntetgessen meg azért, mert nem alkalmazkodom idióta pléhtáblákhoz és villanyrendőrökhöz. Nekem is ugyanolyan jogom van kocsit venni és vezetni jogsi nélkül. Leszarom a hülye szabályaitokat. Azért mert nem tudtok az embertársaitokkal kiegyezni, hogy egy kereszteződésben ki menjen át hamarabb, ne én szívjam meg! Ember vagyok, nehogymár egy tárgy mondja meg, mit csináljak!

horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 17:24:02

@phaszfej:
Egyedül meg nem szarok otthon
és én mindig egydül közlekedem az utakon
Az a sok bogár nem zavar engem

És lám B1 kategóriás jogsid van, mert csak éjjel nem nézed a lámpát
Én nappal sem
Profikra nem vonatkoznak azok a szabályok, melyek a kispolgárokra vannak rákényszeritve

cso zsi 2012.01.10. 18:35:22

@horex: Nem óccsítják, de akkor is 5-6-7 lityit lehet venni a matrica árán.
A fehérváriaknak lehet, hogy megéri a 70-esre térni. Már csak a martonvásári akadályt kell leküzdeni.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.01.10. 18:48:50

Édes istenem...akinek ez probléma, az tépje szét a jogsiját, és egye meg.

@horex: Az akkor van, mikor zöldről vált pirosra a lámpa. Majd akkor is jönnének a posztok, hogy hülye aki kitalálta, meg az milyen balesetveszélyes, meg satöbbi.

pengusz 2012.01.10. 18:58:22

Profik... Ugyanmá :D

[mike] 2012.01.10. 19:31:18

Életszerűtlen, hogy jövök jobbról, fordulnék ki.... HOPP, ZÖLD! Habár a másik is jön 80-nal balról, nem baj.... majdcsak megáll..... neki úgyis PIROS! Idióta! Az ilyen tényleg tépje szét a jogsiját.

Riska 2012.01.10. 21:44:46

Ez azért kamu, mert ha a posztoló találkozott már villogóról bekapcsoló lámpával, akkor tudná, hogy a bekapcsolás pillanatakor minden irányba teljes fázisnyi sárgát ad (annyit, amennyit bekapcsolt állapotban is adna), majd minden irányból pirosra vált és csak ezután kezdi el engedni a forgalmat a program szerint.
szóval: kamu, fake, bullshit, etc.

D4D 2012.01.11. 00:36:12

Bélám gondolkodjunk!

Milyen sebességkorlátozás van ott?

Mit jelent a villogó sárga?

dzsaszper 2012.01.11. 08:50:10

@Riska: efelől nem vagyok meggyőződve. Találkoztam már én is hirtelen pirosra váltással, sőt érvekkel amellett is, hogy a sárgára váltás még balesetveszélyesebb lenne kereszteződésben -- mindkét oldalról gyorsítási ingert válthat ki a fékút határán lévőktől.

dzsaszper 2012.01.11. 08:52:24

@D4D: ez a része rendben van, de a villogó sárga lámps zebránál nem kell megállni, csak fokozott óvatossággal megközelíteni. Mi van, ha féktávolságon belül vált pirosra?

(remélem a sünök nem szórakoznak a lámpák kapcsolgatásával és a fotózással, mert meg lehet szivatni így bárkit bármelyik lámpánál)

dzsaszper 2012.01.11. 08:53:51

@_B_: az alap gond a követési távolság meg nem tartása + sebesség nem megfelelő megválasztása.

dzsaszper 2012.01.11. 08:55:10

@_B_: az én kreatív megoldási javaslatom a villogó piros a villogó sárga és a folyamatos piros között, egy teljes sárga ciklus erejéig :) de ezt meg meg kellene tanítani mindenkinek...

Iza Béla (törölt) 2012.01.11. 09:50:21

@dzsaszper: Páran már leírták, hogy olyan nem létezik. Fokozott óvatosság esetén nincs féktávon belüli piros.

Emmett Brown 2012.01.11. 09:57:51

@Iza Béla: ez igaz, de féktávon belüli folyamatos sárga viszont lehet, ami fél éve ugyanolyan szabálytalan, mint a piroson való átmenés.

dzsaszper 2012.01.11. 11:03:05

@Iza Béla: szóval a villogó sárga lámpa stoptáblát jelent?

bármely v > 0 km/h sebességnél van fékút, reakcióidő és alatta megtett út, tehát van féktávon belül piros.

12Rómeó 2012.01.11. 11:34:53

A KRESZ valami olyasmit is ír, hogy mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel ... stb.
És ezek az útviszonyok nem csak az időjárásra vonatkoznak.
Meg olyasmit is ír, hogy úgy kell megválasztani a sebességet, hogy ...stb.
Tehát, ha nem látsz be egy kanyart (féktávolság!) nem jó,ha beleszáguldozol, mert nem csak a lámpa válthat pirosra, hanem akár mi is lehet az úton,(baleset, hegyomlás, munkagödör... stb), ami előtt meg kell állnod.

Iza Béla (törölt) 2012.01.11. 11:43:37

@dzsaszper: Ha így gondolod, akkor csak neked: igen.

Amúgy meg ha legalább 1 s ideig folyamatosan sárga, akkor fékezni kell. Ha 3 s lenne a bekapcsolási átmeneti, akkor ez pont az az 1 s, amelyet a fékkészenléttel lehet megvalósítani, azaz a másik 2 s még mindig fennáll. De nem csak 3 s van, úgyhogy az ennek az összetett jelzésnek a felismerésére legyen elég.

@Emmett Brown: Ez minden kereszteződésben így van.

dzsaszper 2012.01.11. 12:29:53

@Iza Béla: mint mondtam, láttam már villogó sárgáról folyamatos pirosba váltani lámpát...

Amúgy szerintem is általában elvárható lenne elvileg, hogy a villogó sárgáról folyamatos sárgára váltásnál ne gyorsítson bele. Gyakorlati oldalról viszont kétségeim vannak, aminek 3 oka van
- reflexszerű reakció a sárgánál fékúthatáron
- mai közlekedési kultúra
- egy pici elbambulás ami egyébként nem okozna gondot, a reflexszerű reakcióval együtt csúnya balesetet okozhat.

D4D 2012.01.11. 13:43:40

@dzsaszper:

Ha betartod 430 vagy 50, nem emlékszem most), akkor meg tudsz állni. Nekem eddig mindig sikerült. Szopás egy hely egyébként.

dzsaszper 2012.01.11. 14:14:18

@D4D: nyilvan... es szerintem a zebra szituacio nem is tul veszelyes... az utak keresztezodese huzosabb.

Riska 2012.01.11. 16:21:12

@dzsaszper: hm, Orbán tér, Apor Vilmos tér, Hegyalja út amik most kapásból eszembe jutnak, mint hosszú sárgával bekapcsoló lámpák, de lehet, hogy máshol egyből pirosra vált, én mindenesetre eddig csak ilyenekkel találkoztam.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.11. 22:13:27

@lpfutar: Asszem azt jelenti, hogy a lámpa nem műxik, és ilyenkor sima elsőbbségadási szabályok/stoptáblák szerint kell közlekedni.

dzsaszper 2012.01.12. 08:17:12

@SomyTomy: az elsőbbségi viszonyokon valóban nem változtat a villogó sárga, viszont ilyen esetben is veszélyes helyet jelez, amit fokozott óvatossággal kell megközelíteni.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása