Időnként sikerül kifogni, hogy éppen akkor kapcsol be egy villogó közlekedési lámpa, amikor felé haladunk. Volt már nekem is olyan, hogy nem maradt más, mint a satufék, persze a tükröt figyelve. Igaz, Budapesten vezetve ehhez amúgy is hozzá kell szokni (az éppen rendben működő lámpáknál is), mivel sokan nem tartják a követési távolságot. Béla egy olyan helyszínre hívja fel figyelmünket, ahol a korlátozott beláthatóság tovább fokozza egy ilyen szituáció veszélyességét.
Rendszeres olvasójuk vagyok, bár még nem írtam levelet.
De most hétvégén sajnos sokadszorra tapasztaltam a következőt, ami szerintem egy kicsit balesetveszélyes :Hétvégenként a 70-es úton szoktam kifele menni a városból, és van egy elég furcsa szituáció :A szoborparknál több éve létesítettek egy lámpás kereszteződést, ami manapság "sárga villogóra" van állítva, bár itt pont nem látszik :Ez egy kanyarodó emelkedő után van, ahol elég nehezen észrevehető.
Már többször tapasztaltam azt, hogy a villogó sárga átvált pirosba, így a rossz észrevehetőség miatt vagy vészfékezel, vagy átmész a piroson, de mindkét állapot nem igazán szerencsés :- Vészfékezés miatt akár hátulról beléd is jöhetnek.- A piros lámpán való átmenetel pedig : .........(Most hétvégén is pont ez történt, épp akkor váltott, amikor max. 2-3 méterre volt, és egy "troll", elégé a "fenekembe" volt, ilyenkor ti mit csináltatok volna, és kényszerűen lassítás nélkül átmentem. )
A másik irányból egy hosszú egyenes után van a lámpás kereszteződés, így jobban belátható, de itt is gondot okozhat, ha pont akkor vált át a villogó sárga, ha már féktávon belül vagy.
RaveAcE 2012.01.10. 08:31:47
pom pom 2012.01.10. 08:40:43
Elijah_Baley 2012.01.10. 08:43:01
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 08:44:17
Az meg nagyon nagy gond, ha a villogó lámpa nem sárgára vált, hanem egyből pirosra. Az üzemeltetőnek kellene jelezni.
Emmett Brown 2012.01.10. 08:52:02
king4aday 2012.01.10. 08:53:19
Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 08:53:39
Amúgy az a 7-es út.
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 08:58:08
@Iza Béla: Én ilyen lámpa sorral Tatabányán (1.-es út) találkoztam, és ott tapasztalat, hogy, ha megnyomja a gombot a puhatestű, akkor sárga lesz, majd úgy piros. Nem azonnal piros.
Emmett Brown 2012.01.10. 09:04:22
Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 09:05:34
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 09:15:08
Amúgy, ha sorban mennek az autók, és az első már nem tud megállni a pirosnál, ő átmegy, a többiek is átmennek, ki dönti el, hogy melyik autósnak kellett volna már megállnia, és ki mehetett át. Ezért kell ezt a szituációt mihamarabb megszüntetni. A sárgánál egyértelmű, aki nem tud megállni átmegy, de aki utána sem áll meg, az már piroson megy át, és az szabálytalan.
Timnorc 2012.01.10. 09:50:10
S bár mindez nem függ közvetlenül össze a kérdéssel (hiszen a pirosra, és a piros-sárgára ugyanaz vonatkozik), csak a rend kedvéért írtam.
Ha tehát abból az irányból érkezel, amelyiknél sárga elsz, akkor az pont olyan, mintha a zöld után kapnál sárgát. Csak akkor mehetsz át a sárgán, ha ... (mindenki tudja a végét).
Ha viszont a másik irányból érkezel, és pirosat kapsz (ismétlem piros-sárga kombót kellene, de ez mindegy), akkor meg kell állnod, amit persze csak akkor tudsz biztonságosan, balesetveszély okozása nélkül, ha féktávon kívül kapod.
Ha féktávon belül lesz a villogó sárgából piros-sárga, akkor - noha nem biztos, hogy a hatóság szerint is szabályos - de hajts át!
horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 10:20:26
M7-esen kell mászkálni, ott nincs ilyen gond
Szegények a 70-esen jártak idáig, holnaptol az is kiürül
GZS 2012.01.10. 10:31:23
_B_ 2012.01.10. 10:35:16
Nyilván minden irányból pirosat kell adni egy időre, az a biztonságos állapot. Ezt úgy éred el, hogy villogó sárgából piros lesz, mert hát erre a célra szóló lila szín nincs a lámpákon.
Aztán onnan indulhat az egyik pirossárga->zöld menetrend szerint.
És nem a lámpánál hirtelen fékezés a veszélyes, hanem az a tajparaszt amelyik villogó sárgánál 1-m es követési távot tart.
Nem csak az elsőnek kell figyelni a lámpát. Bár pesten ez a divat. Amikor én még épp átcsúszok egy sárgán, még 3 autó bejön utánam egy balra kanyarodóban is, ha megállok a kereszteződés előtt, mert nem akarok beragadni és feltartani a keresztforgalmat mindig rámdudál valami gyökér!
Az emberek itt nem látnak előre, csak tülekednek, mint a birkák. Ugyanez megfigyelhető egyébként bármely más területen is, nem csak a vezetési kultórában.
A vezetés nem abból áll hogy nézzük az előttünk haladó lökhárítóján a mikrorepedéseket.
horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 10:59:18
Folyamatos sárga
Captain Crash 2012.01.10. 11:15:00
Az első, hogy a gyalogos átkelőhelyet az előzni tilos és az 50-es sebességkorlátozó táblával együtt előre egy gyalogosátkelés táblával jelzik, ennek fényében a helyes közlekedési magatartás, hogy csökkented a sebességed és fokozott óvatossággal közelítesz az átkelőhely felé, hogy ha kell, akkor meg tudj állni.
Az említett lámpát pedig forgalomirányító fényjelző készüléket jelző tábla is előre jelzi.
Tehát az a megállapítás, hogy nehezen észrevehető nem helytálló, hacsak nem hagyod figyelmen kívül a közlekedési jelzéseket.
Nem vitatom, hogy a mögötted haladó a helytelen követési távolság megválasztása miatt olyan tényező, amely sokakat elbátortalanít abban, hogy megálljanak a sárga jelzésnél.
Csak az alapfeltevést vitatom, miszerint a lámpa nehezen észrevehető.
mohopasi 2012.01.10. 11:47:16
lpfutar 2012.01.10. 12:05:44
Azt kötve hiszem mert ahogy páran már leírták a villogó sárga előbb folyamatos sárgára vált és csak utána pirosra minden irányból.
Amúgy meg a villogó sárga nem azt jelenti, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni a kereszteződést?
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 12:29:56
KAMA3 2012.01.10. 13:51:47
kasu 2012.01.10. 13:57:38
''autónepper.'' 2012.01.10. 13:58:34
_B_ 2012.01.10. 14:07:54
Ha nem mondod, hülyén halok meg
Én a balesetveszélyt kiáltozókat nézem hülyének.
1 - sárga villogás, táblák szerint közlekedünk
2 - sárgára vált(a kedvedért folyamatos sárgára) ezt világosban általában nem fogod észrevenni, hacsak nem vagy közveszélyes és nézel folyamatosan a lámpára.
3 - minden irány piros egy bizonyos ideig, így még a járókeretes papa is átevickél biztonságban, mert a sofőrök vagy látják a pirost és megállnak, vagy még villogó-sárga szerint közlekednek, tehát a zebrán gyalogost elengedik, alárendelt útról érkezve elsőbbséget adnak.
Mindenki boldog és biztonságban van.
_B_ 2012.01.10. 14:11:26
Nyugaton több helyen láttam a zöld->sárga és keresztben piros->piros-sárga átmenetet egyszerre megtörténni. Mégsem gyilkolják egymást halomra, mert tudnak közlekedni.
szgyula 2012.01.10. 14:11:59
Captain Crash 2012.01.10. 14:14:15
Azért remélem ez nem így van, s valójában csak azt szeretted volna írni, hogy nem értesz egyet velük.
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:15:40
adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2012.01.10. 14:26:31
Villogó sárga:)))))))))) ezen beszartam! nézzél már meg egy lámpát!
AMúgy a sárga után az, hogy pirosra válta a lámpa kurvára meglepő lehet.
Egy 8 hónapos csecsemőnek biztosan.
Emmett Brown 2012.01.10. 14:27:50
_B_ 2012.01.10. 14:30:17
Captain Crash 2012.01.10. 14:30:31
A hatályos jogszabályok alapján 50 km/h megengedett sebességnél a bekapcsolásnál az átmeneti sárga jelzés legalább 3 másodperc.
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:36:51
Mindegy hagyjuk! Azt mutasd meg, hogy hol van a szabályokban leírva, hogy egy lámpa villogó funkcióból átválthat egyből pirosba. Ilyen elég biztos, hogy nincs leírva, mivel piroson átmenni tilos, ezért kell átmeneti idő.
_B_ 2012.01.10. 14:43:50
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:45:49
Captain Crash 2012.01.10. 14:45:58
Captain Crash 2012.01.10. 14:47:31
cso zsi 2012.01.10. 14:49:07
Most lesz majd igazán tele, hogy a legkisebb matrica 10 napos, az éves ára meg elfelejtett olcsóbbá válni.
Pedig ígérték.
tundrazuzmo (törölt) 2012.01.10. 14:49:38
Ja, és még egy: tele pirosnál nem megyek át, nem szokásom.
HakapesziM 2012.01.10. 14:50:24
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 14:51:37
@Captain Crash: Tudod, hogy melyik jogszabályban van ez? Most már érdekelne, mi van pontosan meghatározva.
Captain Crash 2012.01.10. 15:06:03
Más téma: Engem mindig elgondolkodtat, amikor emberek anélkül formálnak véleményt, hogy a jogszabályi hátteret ismernék. Persze ez is egyfajta magatartás, csak tőlem meglehetősen távol áll. Nem próbálom olyan témában osztani az észt, amihez nem értek.
Hiperlajhár 2012.01.10. 15:18:31
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 15:23:49
"7.3. A bekapcsolási program jelzésképeinek sorrendje a következő legyen:
1. Minden jelző sötét, ha nem sárga villogó üzemmód van.
2. Minden irányban legalább 5 másodpercig sárga villogó jelzés, a gyalogosjelzők sötétek.
3. A gyalogosjelzők tilos jelzésre állítása.
4. Az elsőbbséggel rendelkező úton (a főirányban) - a gyalogosjelzők közbenső időinek letelte után - a járműjelzőkön a minimális időtartamú szabad (zöld) jelzés indítása. A többi irányban (a mellékirányokban) a 8.4.1. aa) szerinti időtartamú átmeneti (sárga) jelzés után a járműjelzők tilosra állítása.
5. Az utolsó tilos jelzési kép megjelenését követően - a közbenső időnek megfelelő időeltolással - átmenet a fázistervben betervezett bekapcsolási pontban érvényes jelzési képre, amely lehetőleg a főirány szabad jelzése legyen.
A forgalombiztonsági követelmények és a nemzeti jelzéssorrend megtartásával az előbbi sorrendtől csak akkor szabad eltérni, ha az berendezés-technikai korlátok, illetőleg összetett csomópont-kialakítás (vagy több csomópont közös vezérlése) miatt nem valósítható meg."
Tehát folyamatos sárgára kell váltania, és nem azonnal pirosra. Ha tényleg azonnal pirosra vált, akkor az üzemeltetőnek kell jelezni, hogy szabálytalanul működik a lámpa.
Valaki más 2012.01.10. 15:28:12
Captain Crash 2012.01.10. 15:29:02
Számomra a jogszabály rendelkezései nem most váltak ismertté, ellentétben veled.
Peetee 2012.01.10. 15:41:05
Elég nagy címeres ökör lehetsz, ha nem vetted észre a lámpa mellett álló átkelésre váró GYALOGOST!
Neked inkább egy szemüveg kellene, meg 1 kis józan ész; nem billentyűzet meg internet....
És ne menj át ott többet a piroson nagygázzal, mert 40-50méter távolságra fogod repíteni a ZÖLD jelzésen átkelő gyalogost és akkor biztos nem ez a lámpa lesz életed legnagyobb problémája!!!! Ostoba....
szgyula 2012.01.10. 15:48:01
Amire utaltam az az, hogy a 3s sárgának az első másodpercéből nem derül ki, hogy ez villogó sárga vagy egy folytonos sárga. Erre rájön a reakcióidőd, ami újabb másodperc. Erre jön a fékezés maga. Ez ideaális esetben (jó gumi jó, száraz aszfalton) 50-ről megint 1 másodperc. Azaz ideális esetben éppen meg tudsz időben állni. De csak kicsit nem ideális az egész, akkor pirosban fogsz átmenni. Azért, mert a folyamatos sárgának az elején nem jössz rá, hogy folyamatos sárga. Nem értem mit nem lehet ezen érteni...
Baleset persze nem lesz, mert csak az alárendelt úton fordulhat ez elő, ahol villogó sárgánál elsőbbséget kell adnod amúgy is, azaz veszélyes helyzetet nem okoz a szitu.
Nyilván úgy kéne programozni, hogy bekapcsoláskor megnövelt folyamatos sárga legyen, de ez nincs előírva. Pedig nem ártana.
_B_ 2012.01.10. 15:49:49
horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 15:50:40
Jahogy a benzint meg szerdátol ócsittyák?
:)
Olvasom éppen hogy KGFB-t állami gépjárműkvekre nem kell kötni
A HM autóit vonták ki az első körben ebböl
Mijafasz ez? Ezután jön majd az A8 és a péncélozott BMW
Mi a fene lesz ha belém jön egy ilyen autó, mehetek a biróságra?
De egyébként is, mi a franc ez megkülönböztetés? Mert az államnak nincs pénze? Hát bassza meg, nekem sincs
horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 15:57:00
Akinek csak B1 kategóriás a jogsija, az csak arra vonatkozik
metal · http://electric.blog.hu 2012.01.10. 16:02:10
@szgyula: neked is csak azt tudom írni, hogy 5 másodpercig kell folyamatos sárgának lennie.
@Captain Crash: Bocs, ha megbántottalak vele, hogy beidéztelek a hsz.be.
A szabály lényegével tisztában voltam, csak pontosan akartam idézni, és a jogszabályok között keresni nem az erősségem (valahogy sose találom meg, a nekem kellőt).
Annyi volt rossz az emlékeim szerint, hogy én úgy emlékeztem, hogy folyamatos sárga után minden irányba piros lesz, és onnan indul a lámpa ritmusa, a szabály pedig a fő iránynak azonnal zöldet ad a sárga után.
Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 16:06:16
@metal: Az valami fedezőjelző. Ha belemész a pirosba valami meg"fedez". Vagy a villamos, vagy a rendőr.
@szgyula: az a különbség, hogy ha a lámpa ég, akkor oda kell rohanni poroltóval és eloltani. (1 s átmeneti nincs)
Emmett Brown 2012.01.10. 16:07:12
Iza Béla (törölt) 2012.01.10. 16:10:07
Ha lenne ilyen értelmezés, akkor az ominózus lámpa főiránya a gyalogos lenne...
Captain Crash 2012.01.10. 16:14:16
Öreg Sam 2012.01.10. 16:39:49
phaszfej 2012.01.10. 17:15:15
phaszfej 2012.01.10. 17:20:12
horex · http://horex.uw.hu/ 2012.01.10. 17:24:02
Egyedül meg nem szarok otthon
és én mindig egydül közlekedem az utakon
Az a sok bogár nem zavar engem
És lám B1 kategóriás jogsid van, mert csak éjjel nem nézed a lámpát
Én nappal sem
Profikra nem vonatkoznak azok a szabályok, melyek a kispolgárokra vannak rákényszeritve
phaszfej 2012.01.10. 18:04:11
cso zsi 2012.01.10. 18:35:22
A fehérváriaknak lehet, hogy megéri a 70-esre térni. Már csak a martonvásári akadályt kell leküzdeni.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.01.10. 18:48:50
@horex: Az akkor van, mikor zöldről vált pirosra a lámpa. Majd akkor is jönnének a posztok, hogy hülye aki kitalálta, meg az milyen balesetveszélyes, meg satöbbi.
pengusz 2012.01.10. 18:58:22
[mike] 2012.01.10. 19:31:18
Riska 2012.01.10. 21:44:46
szóval: kamu, fake, bullshit, etc.
D4D 2012.01.11. 00:36:12
Milyen sebességkorlátozás van ott?
Mit jelent a villogó sárga?
dzsaszper 2012.01.11. 08:50:10
dzsaszper 2012.01.11. 08:52:24
(remélem a sünök nem szórakoznak a lámpák kapcsolgatásával és a fotózással, mert meg lehet szivatni így bárkit bármelyik lámpánál)
dzsaszper 2012.01.11. 08:53:51
dzsaszper 2012.01.11. 08:55:10
Iza Béla (törölt) 2012.01.11. 09:50:21
Emmett Brown 2012.01.11. 09:57:51
dzsaszper 2012.01.11. 11:03:05
bármely v > 0 km/h sebességnél van fékút, reakcióidő és alatta megtett út, tehát van féktávon belül piros.
12Rómeó 2012.01.11. 11:34:53
És ezek az útviszonyok nem csak az időjárásra vonatkoznak.
Meg olyasmit is ír, hogy úgy kell megválasztani a sebességet, hogy ...stb.
Tehát, ha nem látsz be egy kanyart (féktávolság!) nem jó,ha beleszáguldozol, mert nem csak a lámpa válthat pirosra, hanem akár mi is lehet az úton,(baleset, hegyomlás, munkagödör... stb), ami előtt meg kell állnod.
Iza Béla (törölt) 2012.01.11. 11:43:37
Amúgy meg ha legalább 1 s ideig folyamatosan sárga, akkor fékezni kell. Ha 3 s lenne a bekapcsolási átmeneti, akkor ez pont az az 1 s, amelyet a fékkészenléttel lehet megvalósítani, azaz a másik 2 s még mindig fennáll. De nem csak 3 s van, úgyhogy az ennek az összetett jelzésnek a felismerésére legyen elég.
@Emmett Brown: Ez minden kereszteződésben így van.
dzsaszper 2012.01.11. 12:29:53
Amúgy szerintem is általában elvárható lenne elvileg, hogy a villogó sárgáról folyamatos sárgára váltásnál ne gyorsítson bele. Gyakorlati oldalról viszont kétségeim vannak, aminek 3 oka van
- reflexszerű reakció a sárgánál fékúthatáron
- mai közlekedési kultúra
- egy pici elbambulás ami egyébként nem okozna gondot, a reflexszerű reakcióval együtt csúnya balesetet okozhat.
D4D 2012.01.11. 13:43:40
Ha betartod 430 vagy 50, nem emlékszem most), akkor meg tudsz állni. Nekem eddig mindig sikerült. Szopás egy hely egyébként.
dzsaszper 2012.01.11. 14:14:18
Riska 2012.01.11. 16:21:12
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.11. 22:13:27
dzsaszper 2012.01.12. 08:17:12