Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Eddig sem volt olcsó, most már legalább elég abszurd is

2014.12.23. 17:21 :: Don Blasius

Kicsit hosszabb szünet után egy olyan ügyben szólalnánk meg, ami mellett nem lehet nem elmenni. És bár blogunk sosem volt politikai jellegű, és nem is lesz az, mégis másfél hete olyan hír jelent meg, ami alaposan felkorbácsolta az indulatokat; útdíjat kell fizetni az M0-ás több szakaszán, a budapesti autópályák bevezető szakaszain, az eddigi ingyenes autóutakon és egyéb városokat elkerülő autópálya szakaszokon (Győr, Székesfehérvár, Tatabánya, stb.). Emellett viszont bevezetik az egy-egy megyére érvényes éves matricát, ami 5 000 Ft lesz.

Az ötlet (és most már hamarosan törvény vagy jogszabály változás) kitalálói és védelmezői arra hivatkoznak, így sokaknak olcsóbb lehet a sztrádahasználat, mint eddig, mivel az éves 43 ezer forintos matrica helyett csak az érintett megyékre kell megvenni és ez sokaknak jobban megéri. Ez még igaz is lehet, csak azt sokan elfelejtik, hogy a magyar autópálya-használat összevetve más országokkal eddig sem volt olcsó, és az új "matricákkal" a díjfizetési rendszer csak még torzabbá válik. Csak példának; Svájcban az éves matrica 40 CHF, Ausztriában pedig 87,70 €. Németországban még csak tervezik, hogy két éven belül bevezetik, de ott is "csak" 100 Euró lesz egy évre a 13 ezer kilométeres hálózatra! Tehát ezekhez képest nem igazán arányos sem az egész országra érvényes éves 43 ezer forintos, sem az egy-egy megyére (van, ahol csak 10 kilométeres szakaszra) érvényes 5 ezer forintos matrica sem. Hozzáteszem a bevezetés "elegáns" módját, egy január 1-étől érvényes változást december 10-én jelentenek be, de kihirdetve még most sincs!

queueing_up_by_planetela-d59vgmk.jpg

Mik lehetnek a hatások? Szakmailag szokták az új díjak ellenében kiemelni, hogy a kiterjesztett díjfizetés miatt az elkerülő utak helyett sokan inkább a városokon, falvakon átvezető kis utakat fogják választani, ami miatt az érintett településeken és kerületekben megnő a légszennyezettség, lelassul a közlekedés és tönkremennek (még jobban) az utak. Csak remélni tudom, hogy azért legalább a Pest megyére érvényes matricát kigazdálkodják az emberek. Valóban havonta csak két gombóc fagyi ára, ahogy mondják, de az elvvel nagyon nem értek egyet. Eddig ingyen volt, az útszakaszok célja a nagyváros és agglomerációjának tehermentesítése. Ilyen alapon sajnos bármit be lehet még vezetni, ha hagyjuk (pl. a baleseti adó sem volt önmagában nagy tétel, de sok kicsi sokra megy). Meg is teszik, de ezt nem akarom itt tovább folytatni, mert nagyon elmennénk politikai irányba és mint írtam, ez nem az a blog.

Persze lehetnek pozitív hatások is. A kormánytagok a Balatonnal példálóztak, hogy akik oda járnak rendszeresen, akkor olcsóbb lehet, mint az éves. Ez igaz. És talán még lehetnek olyanok is, akik a Pest megyein túl megveszik a Fejér megyeit is és akkor a nyári heti rendszeres Velencei-tó látogatáskor nem kell már a martonvásári lámpánál ácsingózniuk. A pest megyei matricával már lehet menni akár Aszódig is az M3-ason, vagy Örkényig az M5-ösön (a többi pályát nem említem, mert hamar Fejérbe érnek). Két matricával be lehet barangolni Budapestről egész Fejér megyét éves szinten. Nyolc megyéig még meg is érheti.

Ha abban az évben ezeken kívül nem indulsz sehova. Mert onnantól kezdve viszont még meg kell venni minimum a tíz napos matricát, ha másik irányba indulsz, vagy tovább mész az eddigi úti célokon túl. Ugyanakkor viszont az már nem lesz olcsóbb, hiába van már pár megyéd kifizetve. És ha év közben veszel újabb megye matricát, az csak naptári évre szól az általam olvasott hírek szerint, hol itt az arányosság? És onnantól kezdve Neked fejből kell tudnod az összes kihajtót, melyik megyéhez tartozik, hol hajthatsz még ki úgy, hogy ne kelljen újabb matricát venned vagy büntetést fizetned. De a magyar ember kreatív, biztos már dolgozik valaki azokon az appokon, amiket rá tudsz majd tölteni a telefonodra és segít abban, hogy időben le tudj térni a megyehatár előtt. Ez az amit még abszurdnak tartok, megyékben gondolkodunk, amik határai már nem igazán követik le a való életet. A Balaton esetében ott van a Veszprém megyei szakasz a maga tíz kilométerével, míg utána a somogyi szakasz nagyjából hetven kilométer. A tarifa pedig ugyanannyi mindkettőre. Másik szép példa, ha összehasonlítjuk a tatabányai és a székesfehérvári ingázót. A két megyeszékhely körülbelül egyforma távolságra van a fővárostól, mégis előbbinek 5 000 forinttal drágább, mert hiába határos Komárom-Esztergom Pest megyével, az M1-esautópálya Fejéren is átvezet. Igazságos ez?

Az útdíj létét nem vitatom, a legtöbb országban az autópályákért fizetni kell, mert megépíteni és fenntartani nem olcsó mulatság. Nem véletlen, hogy már a németek is be akarják vezetni (a teherautókra meg már most is van). Viszont az eddigiekhez képest az embernek most már jobban kell tudnia év elején, hogy év közben mennyit fog autópályán közlekedni, mi fogja neki megérni. Utána meg arra figyelni, időben és területileg mire érvényes a "matricája". Mi lehetne megoldás? Talán a jelenlegi elektronikus rendszerben nem megvalósíthatatlan, persze tudom, hogy ez egy naiv gondolat, mert nem lehetne ész nélkül pénzt szedni, ugyanakkor felhasználóbarátabb lenne. Önmagában a regionális útdíj sem lenne hülyeség. De vajon meg lehet-e csinálni egy olyan rendszert, ami igazságosabb? Úgy képzeltem el, hogy ha én év elején még nem tudom, hogy mennyit és merre fogok menni, veszem fokozatosan a mindenféle megyei meg tíznapos matricákat, és ha a kifizetett összegek az adott évben elérnék az éves matrica díját, akkor onnantól kezdve a rendszer úgy kezelné, mintha megváltottam volna az éves országos matricát. A londoni Oyster Card tud valami hasonlót, tehát nem példa nélküli, hogy valami használatához díjplafont rendelnek. Tudom, hogy az tömegközlekedés és nem autópálya, de már ezzel a megyei matricákkal egyedülálló rendszert hoztak létre. :)

Mivel az Autózz nem politikai blog és nem is akar az lenni, ezért kérlek Titeket, csak a témában és kulturált (lehet, hogy ebben a helyzetben nehéz :) ) hangnemben szóljatok hozzá, egyéb aktuálpolitikai kérdéseket ne keverjünk ide. Aki ezt nem tartja be, hozzászólásait moderálni fogjuk. Ne legyen ez itt politikai dühöngő. Vannak arra a célra más blogok. :)

27 komment

Címkék: budapest közlekedés hülye autópálya környezetvédelem környezetszennyezés dugó lehúzás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flugos furgonos 2014.12.23. 18:09:00

Arról nem szólva hogy nekem 9 személyes furgonom van, amire 10 000 Ft egy megyei. :(

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.12.23. 18:39:39

Mi másból épülne Xy politikus negyedik villája?

Mr. X 2014.12.23. 19:38:08

de hogy lehet kulturált hangnemben hozzászólni ehhez a témához?

Vladimir Harkonnen 2014.12.23. 21:59:09

Valószínűleg a budapesti ingázók többsége nyel egyet és - a heti cigaretta, 15 liter benzin vagy két mekdöncis ebéd (nem kívánt törlendő) árából - kifizetik az éves Pest megyei autópálya használatot.
Nekem nem változik semmi, hiszen évek óta veszem az éves "matricát".

Persze az aránytalanság szívás, és ha netán nagyjainknak is meg jön az esze, akkor talán Veszprém és Vas megye pár kilométere ingyenes lesz.

Rocko- 2014.12.23. 23:09:14

@gecófecó: nyilván annak nem megy a kulturált hozzászólás, akinek nincs kultúrája.

a kulturált ember ki tudja fejezni magát válogatott káromkodások nélküli is, mondjuk azért, mert felül tud emelkedni az alpári szinten.

onnantól pedig nincs messze a megoldás: gondolkodni kell. például a jelenlegi politikai bagázs elkergetése, mindet, akinek köze volt hozzá az elmúlt 25 évben. aztán pedig jöhetnek a tettrekész, innovatív emberek, akiknek vannak jó ötleteik és/vagy letettek az asztalra valamit.

Altaïr 2014.12.23. 23:48:46

A benzin árában benne van az útdíj, oldják meg abból. Az M7-es építésénél zengett az "Önök pézéből Önöknek" rendületlenül.

Okoskodhatunk, hogy hogyan lehetne 21. századi módon ezt az újabb sarcot (is), de elsiklunk az felett, hogy eleve nem is kellene fizetnünk még egyszer az útért, amikor már kifizettük a benzinnel -- és az ráadásul a használattal arányos, tehát igazságosabb.

(Ugyanez van a parkólódíjakkal is: hol vannak az ingyenes parkolóházak, amikre állítólag elkezdték szedni?)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.12.24. 22:55:59

Én eddig is puffogtam, hogy miért kell fizetni érte, ha az én adómból építik (jó, meg EU pénz).
Illetve! Általában nem járok autópályán, mert amerre járok, nincs. Akor miért fizetek adót a szép új autópályára, ha 1. az úhgyis fizetős, 2. amerre nem autópályán járok, arra mocsok rossz az út?

Tehát kedves a ötletgazda, inkább pucoljon valahol krumplit.

@Rocko-: "Úgy küldöd el az anyjába, hogy megköszöni"
De ezeknek (a piros-narancs-egyéb) magyar politikusbandának ez a kedvesség már felesleges.

@Altaïr: Parkolódíj a legnagyobb lehúzás. Semmit nem kapsz érte.

Rocko- 2014.12.24. 23:36:11

@ColT: én nem ezt mondtam. :)
nem is mondtam, hogy a politikusokkal kell konzultálni, hanem az itteni társalgásra értettem.

lyken 2014.12.25. 13:36:30

"ezért kérlek Titeket, csak a témában és kulturált (lehet, hogy ebben a helyzetben nehéz :) ) hangnemben szóljatok hozzá, egyéb aktuálpolitikai kérdéseket ne keverjünk ide."

Teljesen egyetértek. Aktuálpolitikamentesen javaslom, hogy az elmúlt 24 év parlamenti politikusai kollektíven vonuljanak be kőbányába életfogytiglani kényszermunkára. Egyrészt a kőfejtéssel jelentősen hozzájárulhatnak a magyar GDP növekedéséhez.
Másrészt bevonuláskor az el nem számolható gyarapodásukat befizethetik az államkasszába államadósság csökkentésre.
Köszöntem szépen az aktuálpolitikamentes megszólalási lehetőséget!

DBandesz 2014.12.25. 21:38:01

Vannak dolgok, amikkel egyszerűen nem lehet mit kezdeni (az én adómból épül, benne van a benzinárban, stb.). Számomra ez kedvező fordulat, mert ha valami miatt Pestre kell mennem, már nem gondolkozom rajta annyit, mivel Csongrád megyéből megyek, de a pályára Kiskunfélegyházánál lépek fel, így csak két megyényi matricát kell vennem. És egész évben meg van oldva egy tizesből az, ami a jelenleg legrövidebb időtartamúnál olyan háromezer körül van, és csak egy napot használok el belőle.

Antal Wolner 2014.12.29. 18:13:29

Sziasztok.

Én csak érdeklődnék ,hogy ha szilveszterezni megyek Zalakarosra Pest-megyéből akkor most megveszem a 10 napos matricát és ha jövök visszafele 2.-án akkor külön megyénként 5000-et kell fizetnem?

Légyszi sürgős. Előre is köszi

Antal Wolner 2014.12.29. 18:16:43

Már csak azért kérdezem mert valószínű nem megyek arra az év többi napján jövőre akkor meg mi a fenéért vegyem meg az éves díjat.

lyken 2014.12.30. 14:24:34

@Antal Wolner: "s ha jövök visszafele 2.-án akkor külön megyénként 5000-et kell fizetnem?"

A 10 napos matricával nyugodtan közlekedhetsz: totalcar.hu/magazin/hirek/2014/12/29/uj_matricatipusok_elsejetol/
A megyei matrica féle sarcot ezek mellé vezetik be, nem pedig ezek helyett.

dzsaszper 2014.12.30. 18:30:08

Mindenki magabiztosan nyilatkozik, hogy lesz, meg nem lesz csúszás, de semmi jogszabály nem került kihirdetésre, ma is csak a 37/2007 (III. 26.) és 36/2007 (III. 26.) GKM rendeletek 2013 júliusa óta változatlan normaszövegéről lehet tudni.

Netán államtitok marad a rendelet, ami előírja az M0-án a díjfizetést, 30 évre titkosítva???

dzsaszper 2014.12.30. 18:40:37

Azzal a céllal, hogy próbáljunk kedvezni a helybeli lakossággal, egyetértek. A németek is erre tesznek kisérletet majd azzal, hogy a pályadíj levonható lesz valamelyik adó(k)ból.

Szóval az alapötlet egész jó, csak a kivitelezés tragikomikus szokás szerint. Ha tisztességes társadalmi vita lett volna az ötletelés után, egész jó dolog is kisülhetett volna.
Pest megyei lakosként magam ellen beszélek:nNem tudom, mennyire igazságos a pest megyei matricát a zala megyei matricával egy áron adni.

A városi bevezetők fizetőssé tétele amúgy nem hülyeség, aki teheti, kerülje el a várost. De az elkerülő utakra 100% terhet kivetni (útdíjarányosan is) a legnagyobb marhaság. Az elkerülőnek olcsóbbnak kellene maradnia, mint a bevezető út + városon keresztül + kivezető út költségének együttesen... Persze tudom, jön majd a dugódíj...

Don Blasius 2014.12.31. 12:00:16

@dzsaszper:
A területi tagolás még jó is lehet. De dilettáns módon oldották meg (pl. Veszprém megye). És nem arányos, hogy 5 megyényi úthálózatra annyit fizetsz, mint máshol 100 km-re (Két megyéért meg annyit, mint Svájcban az egész hálózatra.).

A bevezető utak is elkerülők, mivel helyette olyan kétsávos utakat terhel majd a forgalom, mint pl. Budaörs főútja, Nagykőrösi út (XVIII. kerületi szakasz), Soroksári út, Veres Péter út (ezt most is sokat használom és rühellem, olyan zsúfolt mindig így is).

dzsaszper 2014.12.31. 18:21:11

@Don Blasius: ami a dillettantizmust illeti, egyetértünk.

Ami meg a tegnap (!!!) a közlönyben kihirdetett rendeletből kiderült, a türelmi idő azt jelenti, hogy nem kell pótdíjat fizetni, csak a kb. 10%-ába fájó szolgáltatási díjat annak, aki januáraban matrica nélkül hajt fel. Ezt én nem nevezném türelmi időnek... Drukkolok az LMP-nek az alkotmánybírósági normakontroll ügyében.

Állítólag Magyarország jogállam, vagy micsoda.

Don Blasius 2015.01.01. 21:07:08

@dzsaszper:
Igen, ezt a szolgáltatási díjat elég aljas módon csempészték bele. Amit csak úgy nem is rendezhetsz akárhol, csak az irodájukban. És ha addigra már megvettem a megyeit? És jól sejtem, ez az ügyfélszolgálat, ami Budaörsön van az autópálya mellett?

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2015.01.02. 08:51:53

Nem kell politikai alapon dühöngeni, a döntés minden szakmai alapot nélkülöz, mondhatni józan ésszel belegondolva is ordas baromság.

Hogy az elkerülőket, amelyeket kifejezetten azért építettek, hogy a forgalmat elvezessék, fizetőssé tenni?! No comment.

Én szoktam - volt - egy évben kétszer-háromszor Debrecen felé menni (4-esről 35-ösre), amikor is a elkerülőn mentem (M35-354). Ez egy pár kilométeres szakasz a 4-estől Józsáig (Debrecen-észak). Matricát nem vettem, mert Tiszaújvárosig mennék, és nem nyernék elég időt az M35-ön (a 4-esből meg sosem lesz autópálya, örökre halálút marad).
5000 Ft-ot nem fogok kifizetni pár kilométerért. (Tiszaújváros meg már másik megye, addig eleve 10e volna.)
Tehát bemegyek Debrecenbe. Én is szívok, meg a debreceniek is. (Valószínűleg nem egyedül döntök majd így.) Pénzt nem lát belőle a kormány. Ki járt jól? Senki. Jó döntés volt az elkerülőt fizetőssé tenni? Nem.

dzsaszper 2015.01.05. 08:36:27

@Don Blasius: ügyfélszolgálatok szempontjából nem annyira vészes a helyzet:
www.nemzetiutdij.hu/Ugyfelszolgalat-kereso/

de remélem, ez a szolgáltatási díj megbukik az AB-n: nem adtak elég időt a felkészülésre. A szolgáltatási díj nélküli türelmi idő épp a felkészülési időt adta volna...

Egy kis online sajtószemle ma:
index.hu/gazdasag/2015/01/05/megprobalunk_kiigazodni_az_utdij-kaoszban/
www.portfolio.hu/gazdasag/duhongenek_az_autosok_osszeomolt_az_utdijfizetesi_rendszer.3.208437.html

inforadio.hu/hir/belfold/hir-692880

Foglaljuk össze tömören, jó vagy nem jó a megyei matricás rendszer, a bevezetését elkúrták. Nem tudom, miért nem volt elég a korábban nem fizetős utakat február 1-i hatállyal fizetőssé tenni...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.09. 08:18:29

A Fónagy János legújabb aranymondásai: nol.hu/belfold/nem-vonjuk-vissza-1508603

Néhány gyöngyszem:

"Én már december elején felvetettem, életszerűbbnek tartanám, ha a matrica mindig a következő megye első útba eső autópálya-lehajtójáig lenne érvényes."

"... Az álegyeztetés amúgy is felesleges. Azzal hiába egyeztetünk, akinek a települése rosszabbul jár, ő úgyis elégedetlenül áll fel az asztaltól."

"Egyetlen településre vagy városrészre sem zúdul az eddiginél nagyobb forgalom. Lehetséges, hogy a felheccelt emberek egy ideig nem vesznek megyei matricát, hanem a belső utakon próbálnak majd eljutni úti céljukhoz, de ezek a próbálkozások idővel elhalnak."

Nehéz visszatartanom magam, hogy ne használjak erre durva szavakat...

dzsaszper 2015.01.12. 13:18:36

@promontor: Magyarország mintha megint népköztársaság lenne... a jogállam dolog meg felejtős...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása