Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Tanuljunk meg SZABÁLYOSAN kanyarodni!

2007.09.11. 20:07 :: SilentSound

Kaptunk SzaZotól egy e-mailt, amiben egy olyan forgalmi szituációt ír le, amivel tényleg sűrűn szembesülhetünk városi közlekedésben és nem csak baromi idegesítő, hanem egyben veszélyes is.
Én egy olyan esetet szeretnék megosztani veletek, ami szerintem mindennapi "probléma". Nem másról beszélek, mint a kresz nem megfelelő ismerete. Azért "nem megfelelőt" írok, mert mindenki ismeri a kreszt többé-kevésbé, csak hát a különböző szabályokat úgymond máshogy értelmezzük. Vannak egyesek számára nem egyértelmű dolgok a kreszben. Mesélek egy jókis példát.
 
Tehát eset a következő: Van egy egyirányú utca, amelyből mit ad az Úr ki lehet balra is kanyarodni, ha épp a lámpa zöld színűen világít. A szembejövőknek pedig ki lehet jobbra kanyarodni,és szerencsére azt is külön sávból tehetik, tehát úgymond balra kanyarodás közben nem kell elsőbbséget adni szembe egyenesen menő autóstársaiknak se, mert nincs aki szembejöjjön (kivéve kékfényes tetejű autók).



Egy 2*2 sávos útra van a kikanyar. Nos hát én úgy balra nagyívben kanyarodok, ők pedig jobbra kisívben. Ez idáig mind szép és jó, csak épp az áhított kresz szerint nekik a külső, nekem pedig a belső sávba KELL sorolnom, ezáltal mindkét oldal folyamatosan halad, és nem állok meg az út közepén, hogy minden kanyarodót elengedjek. Ugyebár a sok ember fejében az él, hogy ugyanmár annak van elsőbbsége, aki jobbra kis ívben kanyarodik, ezért ők aztán abba a sávba kanyarodnak ki amelyik épp jókedvűkre esik. Ez csak akkor lenne igaz, ha csak egy sáv van ahova kikanyarodhatunk! Két sáv esetében ha ők a belsőbe szeretnének kikanyarodni, akkor nekem kell elsőbbséget adniuk. Nos, ezt el szokták felejteni.
Két kirívó esetre emlékszem, de valójában sokkal több veszélyes szituáció volt már.
 
Első esetben szépen kikanyarodtam, és a visszapillantóban látom, hogy két szőke nő üvöltözik felém, mutogat az újukkal (valószínű majdnem belémjöttek a kanyarnál). Hát ott ideges lettem, de én olyan "nem éri meg" emberke vagyok, nem szóltam semmit. Hátrafordulva próbáltam mutogatni, hogy olvassák el a kreszt, de szerintem ezt nem értették meg. :)
 
Az igazán kemény szitu akkor történt, amikor egy másik alkalommal kikanyarodtam, és szépen mennék be a sávomba (bár óvatosan - ismerve az embereket), és elémvág egy fehér 2x éves lada. Nos, hát mivel két cm volt közöttünk, így (sajnos) megijedtem, és automatikusan a dudához kaptam. Hiba volt. A lada satufékezett, így hát én is. (Én még keresztbe álltam a főuton) és az 50év körüli bajszos sofőr lehúzta az ablakot és elkezdett velem ordibálni. Ja, hogy a ladától a kocsi orra olyan 1-2cm-re lehetett megálláskor? Mellékes...
Szóval azzal jött, hogy a k..anyám, és hogy neki volt elsőbbsége, mert ő kanyarodott ki jobbról (!!). Próbáltam neki visszaordítani, de minden próbálkozásom kudarcba fulladt. Közben a főuton már indultak volna az autók, csak hát én ott álltam keresztbe ugyebár. Nos, az hozta el a megváltást, hogy annyit mondtam, hogy legalább álljunk félre, és ne a főút közepén álljunk. Tehát végül elindult, és szerencsére nem álltunk félre, ment mindenki a maga dolgára... jahogy majdnem összetört az autóm? Hogy feltartottuk a forgalmat csúcsforgalomban? Mellékes...

53 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó hülye béna veszélyes kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzaZo 2007.09.11. 21:04:11

Rossz az ábra. Az ábrán felül a szélső sávban nem lehet egyenesen menni, csak jobbra!

mrzed001 2007.09.11. 21:39:53


Én ezt inkább a rosszul felfestett útjelek számlájára írnám (KRESZ alaptétel 1: az emberek hülyék/marhák/ostobák), ha fel van festve, hogy te ide, te oda, akkor nem próbálnának meg a vonalat átlépve jobbra a belsőbe fordulni (annyian).
De mit várunk egy olyan országban, ahol pl a balra kanyarodni tilos táblát az autósok 70%-a csak ajánlásnak veszi és nem kötelezőnek.

Kenseth 2007.09.11. 21:57:10

bevallom őszintén, nem találkoztam még ilyen forgalmi szituációval, Debrecenben biztosan nincs ilyen, ettől persze máshol még lehet...
viszont akkor beírhatnád a KRESZ konkrét rendelkezését is, amelyről szó van, én hirtelen nem találtam ilyesmit, csak ezt:

31. § (5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
[...]
c) balra bekanyarodó járművel
- az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
- az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton érkező jármű
részére.

és nincs semmi kivétel megemlítve

A Lyukastorkú Rézfaszú Bagó 2007.09.11. 22:52:28

Nem az lett volna a lényeg, hogy balra a belsőbe, jobbra a külsőbe kell fordulni mert különben csatt lesz a vége?! De van olyan is mikor mindkét sáv pl. balra kanyarodik a kereszteződésben és némely autós a belsőből a külsőbe érkezik, mert úgy kisebb a szög és be is tudja venni az ívet.
Amúgy észrevettem ,hogy az emberek nem tudnak derékszög közeli íveket bevenni, csak ilyen csapott sarkú szarokat. Pont itt az utcában ahol lakom van egy rész ahol eléggé ki kell tolni az orrát a gépnek, hogy lásd hogy jön-e valami és az út is keskeny. Persze szokott jönni. Na, ilyenkor kell visszatolatnom 10-ből 9-szer, mert nem bírnak éles szöget venni. A kormányuk biztos csak max. 10°-ot tud fordulni... Vagy nem tudják kanyarodás közben a kormány tekerésének sebességét változtatni.

Vladimir Harkonnen 2007.09.12. 08:02:29

Szép, szép, csak nem mindig tartható!
Ha Pl. Budán a Pusztaszeri útról jobbra a Szépvölgyire akar valaki kanyarodni, akkor elméletileg a külső sávba kellene fordulni, ami kivisz a Zsigmond térre! Itt a legtöbb ember a Kolosy tér felé akar menni, és ha nem akar 10 m-en belül sávot váltani, akkor eleve a belsőbe kanyarodik (99%-uk). Így a szemben lévő lakóparkból balra kikanyarodók kénytelenek ügyeskedni, ha még a zöldön át akarnak érni! Át lehetne festeni a sávokat, hogy a lakópark felől a belső gyorsitó legyen,(két-három autó elférne, több egyszerre úgysincs onnan) a külsőről meg lehessen egyenesen, és jobbra fordulni, de ez ritka mint a fehér holló!

Vladimir Harkonnen 2007.09.12. 08:10:49

A másik ilyen szép hely az Éles sarok. Ha a Jászberényi út felől érkezünk, akkor a külső sáv középen (egyenesen Liget tér, jobbra Őrs), a belső sáv meg a belsőben folytatódik, ami kivisz a Liget tér felé! A legtöbb ember az Örs Vezér tér felé akar menni, így egymást legyorsulva fordulnak a belső sávból a középsőbe, letolva a szélsőből szintén a középsőbe, a felfestést követve kanyarodókat! Gebasz csak akkor van, ha a busz bent áll a megállóban a szélső sávban! Ilyenkor van anyázás, meg fékezés!

coccinella septempunctata 2007.09.12. 08:54:36

A Daubnernél levő kereszteződés konkrétan pont ilyen. Hasonló szituációkat tud okozni. És valóban, csodák csodája, a forgalmi helyzet problémája egyszerűen megoldható a kresz betartásával, tehát sávból sávba kanyarodással. Wow! Mit ad Isten.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.09.12. 09:17:10

Ábra javítva. Gondoltam kreálok egy ilyet a könnyebb érthetőség kedvéért. ;)

SzaZo 2007.09.12. 09:22:51

Valadimir!
Ebben a szituációban igenis tartható lenne a dolog, a balra fordulást két sarokkal később lehet csak elvégezni. A másik, hogy a nekem szembejövőknek a lámpa 3szor annyi ideig zöld, mint nekem, tehát bőven van idejük kikanyarodni (ők ugyanis addig is kanyarodhatnak jobbra kisívben, amíg a főútról balra kanyarodni szándékozók elvégzik a kívánt manővert), nekem meg ez kb 20mp-es zöldet jelent.

Valóban nem találtam meg a kreszben a kitételt, pedig kb 2-3 éve megtaláltam valahol. Talán valami változott? De úgy gondolom a jobbra kis ívben az továbbra is a kis ívet kellene, hogy jelentse. :)

Rocko- 2007.09.12. 09:32:39

tudok jobbat, majd elküldöm. :)
amúgy SzaZonak van igaz.
ladásnál meg elég lett volna kiszállni, megmutatni, h mégis mit csinál.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2007.09.12. 10:03:25

az ilyen helyzetekben csak az lenne a megoldás hogy a gyöngébbek kedvéért a közútkezelő szagatott fehérrel felfestené hogy a sávja hova kanyarodik. ekkor egyértelmű lenne, és a buták is tudnák.

de ilyet nem igazán szoktak alkalmazni.

Shinobi 2007.09.12. 11:03:02

Nekem már sokszor megfordult a fejemben, hogy nyomtatok egy papírt amin ez áll:

KÉREM OLVASSA EL ÚJRA A KRESZ-T

vagy valami hasonló.

Ezt simán kivillantanám amikor üvölt meg mutogat kedves vezetőtársam. Nyilván nem fogja elolvasni, de lehet, hogy valami megmozdul benne...

ojio 2007.09.12. 11:33:14

Ide konkrétan záróvonalat is festhetnének a jobbra kis íven kanyarodóknak... Gondoltam még a betonfalra is, de akkor a buszok nem férnének el.

hatos 2007.09.12. 20:01:13

Az ábra pont illik a Lövőház-Fény kereszteződésére. Én kanyarodtam balra, még jó hogy motorral voltam, így csak leordított az idióta, és megkérdezte hol szereztem a jogsimat! :-) Hasonló szituáció volt a Nagyvárad téren, a Heim Pál kórház elött. Akkor még nem egyenes volt a sávok vezetése, már lekopott( táblát figyelni meg luxus), nyomi meg majdnem elütött. Megkérdeztem tőle, hogy feltünt-e neki, mi történt, csak nézett bután! Szerintem rosszabb, ha valaki nincs tisztába vele, hogy mi a szituáció, annál ha valaki körültekintően szabálytalankodik!

hatos 2007.09.12. 20:03:33

Jobban megnéztem: hellyel- közzel...

Frigo 2007.09.19. 10:51:26

Azért nem találjátok a KRESZ könyvben, mert nincs benne. Ami miatt mégis a fent leírt formában kellene működnie a dolognak, az az, hogy jobbra kis ívben a szélső sávba kötelező érkezni. Ugyanígy a balra kanyarodónak a záróvonal mellé kell érkeznie. Így egyszerűen nem keresztezhetik egymást útját a szemből érkezők, ha kétsávos útra érkeznek.

géza 2007.10.01. 19:11:51

én csak a sok kék buszt bírom a gyöngyösi-pozsonyi(béke) sarkán (13ker), fordulsz ki balra az aluljáró felé a gyöngyösiből, a szemből jobbra kanyarodó kék busz meg a belső sávba kanyarodik, ls ha jól ledudálod, még feljebb áll neki...

jf 2007.10.01. 21:54:43

géza, ez komoly??? Próbáltál már busszal egy autónyi sávban maradni kanyarodásnál (én nem)? Ott a jobbkanyar sarokjárdája ráadásul van vagy 30 centis sugarú, én még autóval jobbra kanyarodva se vagyok biztos, hogy elfér mellettem a szembõl balra ugyanoda kanyarodó, még ha padkázok is. Mondjuk \"sokat\" segít, hogy ahonnan jövünk, ott általában két sávot csinálnak a jó érzületû autósok, hogy jobbra kikanyarodhassanak a korai zölddel az oda menõk az egyenesre várók mellett. Így tényleg egy derékszögû sávból-sávba kanyarodás megy nehezen...

Géza 2007.10.02. 00:07:24

Buszra nincs jogsim, személyautók szerintem probléma nélkül elférnek ott, viszont a buszokra lehetne megoldást találni:
1. megfelelően kialakítani a kereszteződést a buszok kikanyarodásához
2. olyan helyre tenni a buszok útvonalát, ahol nem balesetveszélyes
3. normálisan kikanyarodni a buszokkal
Érdekes, hogy a Róbart Károly körútról a Papp Károly (? ahol az új honvédkórház van) utcába be tudnak gond nélkül kanyarodni a nagyobb járművek, pedig ott nagyon szűk a sáv, és sokkal nehezebb a kanyarodás. Hajlamos vagyok azt gondolni, nem megfelelően kanyarodnak ki (már dudálásra sem méltatom, annyira hozzászoktam)

X-polgártárs · http://graffitik.blog.hu 2007.10.02. 00:27:25

Ilyen kereszteződés van amikor lejösz a Lágymányosi hidról Budára.Bár nekem sosem jutott még szembe, hogy a másik sávba kanyarodjak. :)

Rocko- 2007.10.02. 11:47:53

Géza: javaslom neked a buszozást, jöhetsz ide hozzánk.
ad1: nem könnyű egy busszal befordulni, több, mint 10 méter, számold csak ki, mennyi leeht a fordulóköre. vedd hozzá, h ezen kívül vannak mgé csuklós buszok, amit jócskán ki kell vinni az íven, h a csukló ne a járdán menjen át.
ad2: azért elég sok buszsofőr jól végzi a dolgát vezetés terén, figyeld csak meg őket.
ad3: ő is kultúráltan próbál bekanyarodni, de azért élhetnél feléjük némi empátiával. a buszon minimum dupla annyian vannak, mint a te kocsidban maximum.
ad4: megfelelő kialakítás: jaja, hát menj a közlekedési felügyelethez, az esetek 90%-ában nem fér el rendesen.
ad5: balesetmentesk özlekedés nincs. ennyi erővel te is közlekedj egyedül egy zárt pályán, az se balesetevszélyes. v gondolod a buszoknak csak egyenesen kéne közlekedniük, semmi keresztező forgalmommal? azt úgy hívják mifelénk, h metró. ;)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.10.02. 12:16:45

"olyan helyre tenni a buszok útvonalát, ahol nem balesetveszélyes"

Géza, te nagyonkreatív! Akkora marhaságokat bírsz írni, hogy már most megvan a napi röhögésadagom. Nem veled, rajtad.
Simán szüntessük meg a buszjáratokat, meg az egész tömegközlekedést, mert úgysincs olyan, hogy nem balesetveszélyes. Az ilyenek miatt, mint te.

WAIT 2007.10.03. 08:56:51

Jogos a felháborodás, ill. a haladási sorrend szimulálása, még ebben az esetben is, ahol sajnos a szerkesztett ábra hibás (ugyanis ha 1irányú az úttest miről ön kanyarodik, akkor az útburkolati jeleket hibásan tüntette fel) de nem is ez a lényeg, a lényeg leszűrhető! Párhuzamos úttesre, a kanyaradosási szabályokat figyelembe véve ill. egyéb tiltó tábla hiányában, úgy kell jobbra kisívbe kanyarodni, hogy az az párhuzamos úttest külső sávjába történjen meg! Mindazért magyarázatul, mert pl. itt az ön esete, ill. a belső sávban esetlegesen jelen szituációban egyenesen haladó jármű zavartalanul továbbhaladhasson! Ne feledjük azt sem, ha már a párhuzamos úttest van témában, hogy lakottt területen belül, olyan úttesten ahol 4 vagy több sáv (párhuzamos úttest) van kialakítva, úgy kell közlekedni, hogy a 40KM/H sebességgel lassaban haladó jármű köteles a külső sávban haladni, ill gyér/enyhe forgalomban (pl esti/hajnali órák) köteles a külső forgalmi sávban haladni a jármű! Balesetmentes közlekedést! :)

WAIT 2007.10.03. 09:04:02

..elnézést, most látom, hogy ön a képernyő alja felöl indulna ki az 1irányú úttestről! Tehát az ábra jó! Viszont ön, az 1irányú útestről Balra nagyívben kanyarodhat, a belső ,ill. külső sávba is, a párhuzamos úttesre! :)

jogász 2007.10.04. 21:53:44

Érdekes post, kár hogy baromira nem igaz az okfejtés. A balra kanyarodónak ugyanis MINDIG elsőbbséget kell adni a jobbra kis ívben kanyarodó számára, függetlenül attól, hogy ő szabályosan (külső sávban) vagy szabálytalanul (belsőbe) fejezi-e be azt. Az, hogy a MÁSIK hülye, NEM mentesít téged. Bátrabbak ki is próbálhatják élesben. A rendőr mind a két autóst meg fogja büntetni, de valószínűleg a balra kanyarodót nagyobb összegre. A biztosító meg egyiknek se fizet, mindenki rendezi a saját kárát.

jogász 2007.10.04. 21:54:55

Érdekes post, kár hogy baromira nem igaz az okfejtés. A balra kanyarodónak ugyanis MINDIG elsőbbséget kell adni a jobbra kis ívben kanyarodó számára, függetlenül attól, hogy ő szabályosan (külső sávban) vagy szabálytalanul (belsőbe) fejezi-e be azt. Az, hogy a MÁSIK hülye, NEM mentesít téged. Bátrabbak ki is próbálhatják élesben. A rendőr mind a két autóst meg fogja büntetni, de valószínűleg a balra kanyarodót nagyobb összegre. A biztosító meg egyiknek se fizet, mindenki rendezi a saját kárát.

Alter 2007.10.04. 22:36:22

Jogász: Te vagy tévedésben. Ez esetben azért nincs elsőbbsége a jobbra kanyarodónak, mert ő egészen egyszerűen nem kanyarodhat közvetlenül a belső sávba, tehát nonszensz, hogy elsőbbsége lenne, hiszen nem véletlenül van pontosan leírva, hogy kinek hova kell kanyarodnia. Jobbra kanyarodni közvetlenül CSAK a külső sávba lehet, majd onnan lehet átmenni a belsőbe, mint ahogy balra kanyarodni is CSAK a belső sávba lehet. Ilyen esetben szabálysértést az követ el, aki nem a számára kijelölt sávba kanyarodik, ebből a szempontból pedig tök mindegy, hogy jobbra kanyarodott. A sávok nem viccből vannak felfestve és az se viccből van beleírva a KRESZ-be, hogy jobbra KIS ÍVBEN kanyarodunk. Ennyi.

jogász 2007.10.05. 06:24:25

Nem vagyok tévedésben, nemrég volt egy ilyen ügyem. Abban igazad van, hogy a jobbra kanyarodónak a külsőbe kell (kéne) kanyarodnia, abban viszont nincs, hogy a balra kanyarodónak elsőbbsége lenne, ha a belső sávba kanyarodik. (A BALRA KANYARODÓNAK SOSINCS ELSŐBBSÉGE A SZEMBŐL ÉRKEZŐVEL SZEMBEN. KIVÉVE HA A FŐÚTVONAL KANYARODIK.)Gondolj csak a buszokra, rendszerint kell nekik a belső sáv is a kanyarhoz, nehogy már azt hidd, hogy neked van elsőbbséged vele szemben. Attól, hogy a legtöbbjük megáll, ha nem biztos a kanyarodása, még nincs elsőbbséged. De nyugodtan próbáld ki, majd mesélj mennyit fizetett a biztosító. Rendőrt ne hívj, mert megszívod.

sanchopanza 2007.10.19. 20:42:29

Sziasztok !

Én úgy tudtam, a KRESZ egyik alapelve, hogy ami nincs tiltva azt lehet..
Szóval hol van az leírva, hogy jobbra kisívben csak a szélső sávba lehet érkezni ? Illetve, hogy a belsőbe tilos ?

gravy_t 2007.10.19. 21:06:52

ha jól emléxem, valahol van ilyen a kreszben, hogy sávból sávba kell kanyarodni, majd utánanézek.

gravy_t 2007.10.19. 21:12:01

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.

Kenseth 2007.10.19. 22:03:10

ez nagyon jó, csak éppenséggel a kereszteződés előttre vonatkozik, vagyis hogy honnan kell kanyarodni, arról nem szól, hogy hova...

TH 2007.10.19. 22:05:35

Ott a pont jogásznál és gravy_t-nél is. Bizony köteles mindenki a megfelelő sávba kanyarodni, szomorú, hogy ezt olyan sokan nem tudják (pl. sanchopanza). De ettől még valóban nem lesz elsőbbsége a balra kanyarodónak.

gravy_t 2007.10.19. 22:10:40

th

várjál még, mert kensethnek igaza van, ez tényleg a kanyarodás előttre vonatkozik!

gravy_t 2007.10.19. 22:32:53

majd holnap megnézem a kreszkönyvemben, most nem találom.

TH 2007.10.19. 22:33:30

Kenseth 2007.10.19. 22:03:10
Tényleg, milyen igazad van, ezt én is benéztem! :)
Nézzük ehelyett ezt:
31. §
3) A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.
Ennyit találtam a jogszabályok közt, ez kicsit lazán elintézi a dolgot, mindenesetre az oktatás során nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy hogyan kell kanyarodni, és ez egyezik azzal, amit gravy_t mondott.

TH 2007.10.19. 22:35:29

gravy_t 2007.10.19. 22:10:40
Igen, ezt jól benéztük, simán félreértettem én is első olvasásra. Túl hosszú a mondat, így a végéig már nem jutottam el elsőre! :D
Mindenesetre emlékszem rá, hogy azt tanították, hogy jobbra a jobb szélső, balra a bal szélső sávba kell kanyarodni, de azt hiszem, hogy ez csak a kis ívű és nagy ívű kanyarodás szabályából következik, ami: lássuk be, nem túl meggyőző. Mindjárt egy világ dől bennem össze...

gravy_t 2007.10.19. 23:17:38

hát igen, én is csak azt a 31. §-t találtam. azért is mondtam, h majd megnézem a könyvben, mert abban van szabályértelmezés is, hátha ott van róla szó. de a könyv a kocsiban van, és most nem fogok lemenni érte a garázsba :) maj' hóunap

egyébként én is tisztán emléxem, hogy az oktatóm ott balhézott, hogy szélső sávból a szélsőbe kanyarodjak, belsőből meg a belsőba. meg gyorsan mosr megkérdeztem embereket, és ők is így tanulták.

TH 2007.10.19. 23:37:30

gravy_t 2007.10.19. 23:17:38
Én erről sokakkal beszéltem már korábban, az én ismerőseim is úgy tudják, ahogy Te meg én.

Kenseth 2007.10.20. 00:54:43

ennyi erővel, ha balra nagy ívben kell kanyarodni, az ponntosan ugyanannyira a külső sávot jelenti, min a jobbra kis ívben... mert a külsőbe kell a nagyobb ívet venni...
és nekem határozottan úgy tanította az oktatóm (meg úgy közlekedek azóta is), hogy ha két kanyarodósáv van egymás mellett ugyanabba az irányba, akkor mindenki a neki megfelelőbe megy, ha meg egy sáv kanyarodik kettőbe, akkor szabadon választhatsz.

sanchopanza 2007.10.20. 19:17:09

Azt hiszem a fenti doksit elolvasva egyértelmű, hogy jobbra kisívben kanyarodva bármelyik sávba érkezhet az ember ha nincs több kanyarodó sáv. De mi szerepel a sávváltásra vonatkozó részben amit említenek...Mert ha jól csalódom akkor az úton haladó sávot váltó járműnek elsőbbsége van a kanyarodóval szemben. Tehát gravy_t belinkelnéd azt a részt is ?

gravy_t 2007.10.20. 23:28:25

sanchopanza 2007.10.20. 19:17:09

végre sikerült megértenem, mit mondol :)

a belinkelt példa tényleg azt mondja csak, hogy többsávosról többsávosra kanyarodáskor ez a helyzet, nem említi külön azt az esetet, amikor nem többsávosból kanyarocc kétsávosra.

a postban leírt helyzetben többsávos útról kanyarodsz többsávosra (lásd rajz), tehát ott sávból sávba _kell_ kanyarodni, a belinkelt szabályok alapján.

az, amit te vetettél föl, egy teljesen más helyzet, amit az általam belinkelt szabály nem rendez. tehát ha pl. egy 2sávos útról kanyarocc egy 4sávosra, és nincsenek kanyarodósávok. erre nem tér ki a szabály, tehát ezek szerint ilyenkor érkezhetsz a 2 célsáv közül bármelyikbe. azonban ha balra kanyarodásnál a jobb oldaliba érkezel, vagy jobbra kanyarodásnál a bal oldaliba érkezel, akkor nem csak kanyarodsz, hanem egyúttal sávot is váltasz. na és ugye mi van, ha én balra kanyarodva a bal oldali sávba akarok menni, ugyanakkor szemből valaki jobbra kanyarodva szintén a bal oldali sávba akar menni? (ezt kérdezted, ha jól értettem.)

szerintem ilyenkor a következő a helyzet: én "csak" kanyarodok (balra), a másik ember meg kanyarodik (jobbra) _és_ sávot is vált (balra). tehát nekem van elsőbbségem, mert én eleve a bal oldali sávba megyek, ő meg úgy akar "besávotváltani" az én sávomba. és sávváltáskor annak van elsőbbsége, aki eleve már abban a sávban van.

remélem, érthető volt.

Kenseth 2007.10.21. 00:08:29

és nem lehet akár úgy értelmezni, hogy mivel te balra kanyarodsz, ő meg jobbra, ezért neki van elsőbbsége, innentől kezdve azt csinál, amit akar (beleértve akár a sávváltást is)? mintha a védett útvonalon közlekedne, ott is nyugodtan válthat sávot, az elsőbbségadásra kötelezettnek kell erre figyelnie.

(a napokban majdnem koccantam emiatt, kétsávos körforgalom belső sávjába keveredtem, a külsőben nem jött senki, kiraktam az indexet és kimentem volna, de valaki az egyik bejáratnál jó ötletnek tartotta, hogy pont akkor hajt be a körforgalom külső sávjába... természetesen még ő anyázott.)

gravy_t 2007.10.21. 00:25:57

szerintem nem lehet úgy értelmezni, mivel párhuzamos közlekedésre alkalmas útra érkeztek, tehát alapban egymás mellé, két külön sávba érkeznétek. ahhoz, hogy ő a te sávodba érkezzen, előbb be kell kanyarodnia a jobb oldali sávba, és egyből továbbsávváltania balra, a te sávodba. még ha egyből a bal oldaliba kanyarodik is be, akkor is a jobb oldalin keresztül teszi ezt, ezáltal viszont ő sávváltó lesz, te pedig a sávban haladó. és mivel abban a sávban te haladsz, ő pedig oda szeretne a jobb oldaliból átmenni, neked van elsőbbséged.

azért hozzáteszem, hogy nem vagyok szakmabeli, csak a saját értelmezésemet mondom el.

Rocko- 2007.10.21. 10:36:50

ami egy jó értelmezés, egyetértek. :)

Kenseth 2007.10.21. 14:47:55

ki akarok kanyarodni a védett útvonalra, jobbra, kis ívben a külső sávba. a védett útvonalon nekem balról érkezik valaki, aki a belső sávban halad. ha én kikanyarodok, alapból egymás mellé, két külön sávba érkezünk. ahhoz, hogy találkozhassunk, neki haladnia kell a belső sávban, majd továbbsávváltania a külsőbe. ezáltal viszont ő sávváltó lesz, én viszont a külső sávban haladó* - ettől függetlenül, mivel ő halad az elsőbbséggel rendelkező útvonalon, ezért akár sávot is válthat, az elsőbbsége megmarad.

*nem ott haladó, oda kanyarodó, mint ahogy a te példádban a belsőbe érkező (balra kanyarodó) autó is.

ehh, egyelőre én inkább maradok a kölcsönös udvariasságnál :)

sanchopanza 2007.10.21. 20:52:04

gravy_t : az általad belinkelt szabályban egyértelműen benne van, ha te egy 2x1 sávos útról egy többsávosra kanyarodsz jobbra kisívben vagy balra nagyívben akkor bármelyik sávba érkezhetsz...azaz jobbra kisívből a belsőbe vagy balra nagyívből a külsőbe..csak ilyenkor párhuzamosan alakamazni kell a sávváltásra vonatkozó szabályokat. A kérdés az, hogy ha a veled szembe balra nagyívben kanyarodó jármű a saját sávjába azaz a belsőbe akar kanyarodni miközben te jobbra kisívben szintén a belsőbe akarsz érkezni akkor rá nézve érvényes-e a sávváltásból adódó elsőbbség, hiszen nem egyenesen halad..szerintem nem, mivel ő is kanyarodik...és tudnia kell hogy én jobbra kisívből bármelyik sávba érkezhetem...pl mi van akkor ha forgalmi akadály van a szélső sávban és jobbra kisívben lehetetlenség a szélsőbe érkezni...

gravy_t 2007.10.21. 21:56:58

Kenseth 2007.10.21. 14:47:55
sanchopanza 2007.10.21. 20:52:04

sztem annyira egyértelműen nincs az benne, max csak ha úgy nézzük, hogy a szabály a többsávosból többsávosba esetről beszél, arról, amit ti írtok, meg nem.

én az általatok vázolt helyzetben a józan észre hagyatkoznék. tehát ha én nagy ívben kanyarodnék balra, miközben valaki szemből kis ívben jobbra, akkor feltételezném, hogy neki is van annyi esze, hogy a szélsőbe kanyarodjon, ne abba, ahova én is kanyarodok. vagy ahogy kenneth írta, ha vki balra nagy ívben kanyarodva a szélsőbe akar érkezni, az csak akkor tegye ezt, ha oda épp nem kanyarodik senki szemből.

van egy olyan gyanúm, hogy ha mégis a belsőbe jönne és összeütköznénk, a rendőr nekem adna igazat...

de mondom, ez már csak vélemény. ha tuti választ akartok, muszáj lesz egy szakembert megkérdeznetek.

ha meg a jobb oldali célsáv le van zárva, tehát nem lehet oda bekanyarodni, csak a belsőbe, akkor én udvariassági alapon járnék el. hogy mi lenne a szabály az esetben, szintén egy szakembertől kéne megkérdezni.

példaszerűség:
nálunk több helyen is van, hogy balra kanyarodva 2x2sávosra érkezünk, és rögtön a következő kereszteződésben akarunk is jobbra menni. ilyenkor csak hogy a mögöttünk jövőknek egyértelmű legyen, már balra kanyarodás közben indexelünk jobbra, hogy lássák, mi a szélsőbe akarunk menni. a ti esetetekre ez nem vonatkozik, mert itt szemből nem jönnek ilyenkor, mert nekik piros a lámpa.

sanchopanza 2007.10.25. 11:16:11

gravy_t: a belinkelt szabályok második oldalán tök egyértelműen benne van, hogy bármelyik sávba érkezhetsz ha neked egy kanyarodó sávod van...annyira benne van hogy még az is le van írva hogy milyen egyéb szabályokat kell betartani ha így kanyarodsz....a szemből nagyívben balra kanyarodó pl honnan látja ha jobbra kisívben kanyarodónak buszsávja van...mert az is le van írva hogy ilyenkor teljesen szabályosan a buszsávot kihagyva az egyel beljebbi sávba kell!!! kanyarodni..
Az én véleményem az, ha valaki balra nagyívben kanyarodik akkor adjon elsőbbséget, mert ez a szabály .(nekem speciel így is oktatták)

TH 2007.10.25. 12:23:53

sanchopanza 2007.10.25. 11:16:11
Kár, hogy ez a belinkelt értelmezés hibás a buszsáv tekintetében. Jelenleg szabad a buszsávba és a következő sávba is kanyarodni, ez egy kurvára elbaszott szabály, az lenne a jó, ha kötelező lenne a buszsávba kanyarodni, lényegesen biztonságosabb lenne a közlekedés, és baromira nem jár semmilyen hátránnyal (nem ez fogja feltartani a buszt, az tuti...).

boszorkányság 2013.09.01. 16:32:30

Az itt rajzolt helyzetben két sáv áll rendelkezésre a továbbhaladásra. De mi lenne, ha 10 sáv lenne? és a jobbra kanyarodó az első sarkon már balra szeretne a 10 sávosról lehajtani? Miért nem lenne elsőbbsége a szemből balra kanyarodóval szemben a sáv kiválasztásánál a jobbra kanyarodása során?
A szabályozások az útvonalaknál saroktól-sarokig tartanak. Az adott útvonalakon alkalmazott előírások szabályozása megszűnik a kereszteződésben (pl a sebességkorlátozások is).
A kereszteződésekben megint más szabályok vannak. Ha a kereszteződésben az általános szabályoktól eltérő szabályozás lenne érvényben, akkor azt táblával (pl kanyarodó főútvonal) és mellette esetleg felfestéssel kell kijelölni.
Az általános szabály az, hogy a kereszteződésben a balra kanyarodónak elsőbbséget kell adni a szemből a kereszteződésbe behajtónak, ha az egyenesen elhaladni vagy jobbra kanyarodni szándékozik. Mindegy, hogy melyik sávban folytatja az útját a célútvonalán.
Ha nincs más jelzés a kereszteződés haladási rendjére, akkor a lentről és fentről érkező egyaránt választhatja a célutcában bármely sávot a behajtásakor. Ha keresztezik egymás útját, akkor a balra kanyarodónak kell elsőbbséget adni.
Szóval aszabályozásból az derül ki, hogy a rajzon a lentről érkező haladási vonala piros, míg a fentről érkezőé mindkét esetben zöld.

dzsaszper 2013.09.02. 09:38:46

Ezt nem is olyan rég egy másik posztban megvitattuk...
az én konklúzióm az volt, hogy a jobbra kanyarodónak elsőbbsége van, mert jobbra kanyarodik, a balra kanyarodónak elsőbbsége van, mert a jobbra kanyarodó sávot vált => KRESZ serint a kölcsönös udvariasság következik.
A gyaakorlatban sokszor a kölcsönös udvariatlanság érvényesül...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása