Őszintén bevallom Ede levelének olvasása közben többször furán összeráncoltam a szemöldökömet, mert nem nagyon értek egyet azzal, hogy a téli gumi csak fölösleges marketingfogás. Azzal sem értek egyet, hogy miért is kéne hússzal mennünk nyári gumival télen, ha ötvennel mehetünk télivel hasonlóan biztonságosan? Oké, hogy a hatvanas években nem volt ilyesmi, de internet sem volt. Akkor most az is fölösleges és hülyeség? Te mit gondolsz erről?
Most, hogy leesett az első hó és a rádiókban, tévékben állandóan elmondják, hogy azonnal rakd fel a téli gumit, szeretném elmondani az ezzel kapcsolatos véleményemet. Előre szeretném jelezni, hogy 1946-ban születtem, és a jogosítványt 1966-ban szereztem meg. Azóta vezetek. Balesetem még nem volt, de ez nem is lényeges. Úgy vélem, hogy ez a téli gumi dolog nem más, mint üzlet. Üzlet a gyártóknak, üzlet, aki felteszi, felesleges kiadás az autósoknak. Ugyanis nem a téli gumin múlik a dolog, hanem a sebesség helyes megválasztásán.
Miért mondom ezt? A hatvanas és a hetvenes években még nem volt szerencsénk ehhez a remek dologhoz. Akkor is voltak kemény (a mainál sokkal keményebb) telek és akkor is mehettünk autóval. Egyszerűen arról volt szó, hogy nem akart senki száguldani, hanem ha 20 km/h-val lehetett menni, akkor annyival mentünk. Milyen érdekes, hogy én az akkor gumival (ami sem téli, sem nyári nem volt, hiszen egész évben azzal mentünk) teljesen simán felmentem a Kapy utcán Budapesten (ott lakom), az persze más volt, amikor ónos eső esett, akkor ugyanis az ember nem ül kocsiba. Mert a jégpáncélon a mai téli és nyári gumi sem jó.
Ha emlékeim nem csalnak, valamikor a nyolcvanas években kezdődött ez a hisztéria a téli abroncsokkal kapcsolatban. Most 2008 van, ideje lenne számolni egy kicsit. Ahhoz, hogy egy autós vegyen téli gumit, minimum (alaphangon) 50.000 forintot kell kifizetnie. Meg a szerelő, az kb, 15.000. Összesen 65.000. Tessék ezt megszorozni mondjuk csak 1 millió autóval, döbbenetes a szám.
Pedig ha valaki a téli viszonyok között is megtalálja a helyes sebességet (vagy uram bocsá' leteszi az autót és BKV-ra száll) megússza ezeket a kiadásokat. (Igaz, nem tudom, tudják-e, hogy a BKV és a Volán autóbuszokon sincs téli gumi, mégis eljutnak oda, ahova kell.) Persze itt is van kivétel, a 29-es autóbusz a Kapy úton nem tud felmenni, mert a sofőr agyament módon nyomja a gázt és égeti szét a busz motorját, ahelyett, hogy szépen kis gázfröccsökkel menve jutna fel. Az idősebb sofőrök nagyon jól tudják ezt.
Egyszóval: nekem soha nem volt még téli gumim. 10 éve az ún. négy évszakossal megyek, ez pontosan elég. Évente megnézetem a gumisnál, hogy mennyit kopott, 4-5 évente cserélek. Aki ezek után bedől a nagyszerű reklámnak, a téli guminak, vagy akinek sok pénze van, tegyen belátása szerint. Sokan felteszik a téli gumit és nyomják ezerrel. Aztán csodálkoznak, hogy az árokban kötnek ki. Kedvencem pedig az, aki 5 cm-es hónál hóláncot tesz fel és szétveri az aszfaltot, meg a gumiját.
Még csak annyit, 10 évig éltem és dolgoztam Rovaniemi mellett Finnországban. Ott rengeteg a hó, de ott olyan abroncsok vannak, amikkel idehaza soha nem találkoztam. Speciális, nagy hóra, vagy letaposott hóra készültek + a kötelező hólánc. Igaz, arrafelé 2 nap alatt esik annyi hó, mint nálunk 2 év alatt.
Az utolsó 100 komment: