Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Csak a biztosító szerint vagyok hibás

2009.07.22. 08:43 :: SilentSound

Nem újdonság, hogy a biztosítók mindent megtesznek, hogy egyáltalán ne, vagy minél kevesebbet kelljen kifizetniük a károsultnak, néha egészen nevetséges dolgokba kapaszkodva, jogszabályokat kicsavarva. József esetében is elég érdekes kibúvót talált a biztosító, kiegészítve azzal, hogy akkor ez most részükről végleges és kész, övék az utolsó szó.

Nyilván nem egyedi eset, hogy a biztosító nem akar fizetni, ezért minden trükköt bedob… Balesetemkor rendőrt hívtunk, aki megállapította, hogy egyértelmüen nem én vagyok a hibás és a kárbejelentőt is segített kitölteni. Feljelentést nem tett, mert szerinte csak a szerencsétlen vétkes költségeit növelné. Ez nagyon emberi eljárás volt és a mindenki örült…


Ha rákattintasz, megnyílik nagyobb méretben
 

Majd a biztosító kármegosztást alkalmazott, 30-70%-ban mert azért engem is hibásnak tartott.  A Groupama arroganciájára jellemző, hogy telefoni reklamációmra, amiben a helyszíni rendőri véleményre hivatkoztam,  kijelentette:  „a biztosító a bírósági döntést is felülbírálhatja”.

Az eset:

Ceglédről tartottam Csemő irányába, nyílegyenes úton, mely nem főútvonal, csak alsórendű.  Egy személygépkocsi előzésébe kezdtem, majd amikor mellé értem, hirtelen kitette az irányjelzőjét balra és simán belémkanyarodott. Én megcsúsztam és néhány pördülés után fejjel lefelé érkeztem a jobboldali árokba.


A nem fő-, ámde védett út
 

Rövid szóváltás után kiderült, ő a balra akart befordulni egy mellékútra. A mellékút egy elhanyagolt, volt TSZ bekötőút, valaha szilárd burkolattal, de ami lényeg egy „elsőbbségadás kötelező” táblával. Szerintem a tábla egyértelműen alárendeli a bekötőutat annak az útnak, amin haladtam.

A bekötőutat az én útvonalamon semmilyen előjelző tábla nem jelezte, semmilyen irányból,  így a közlekedő nem sejtheti, hogy ott  becsatlakozó út (kereszteződés) várható. Szerintem nem is kell tudni, hisz  kint van a tábla egyértelmüen  a bekötőúton.


Az alárendelt út a kereszteződés előtt
 

A biztosító  a szokásos szakértői vélemények  beszerzése után a mellékletben szereplő választ adta.   (Egyébként a Dekra kárszakértője szerint nekem van igazam. Akkor ezt a szakértői véleményt miért hanyagolják?)

Ezek szerint csak akkor előzhettem volna kereszteződésben, ha az én utamon a „kereszteződés alsóbbrendű úttal” tábla látható.

E felfogás alapján egyenes , belátható úton előzni tilos egészen addíg, amig nincs egyértelmüen  kereszteződésre utaló tábla. És ha semmilyen tábla nincs? Mitől tudja a közlekedő, hogy mikor ugrik elé egy  nemlétező kereszteződés?

Logikátlan, a Groupama érvelése, nekem úgy tűnik, a saját érdekeik szerint értelmezik a szabályokat. Nem vagyok jogtudó ember, így  elfogadom az Önök elfogulatlan véleményét.

Sürgős válaszukat várom, mielőtt a biztosító nem titkosítja a dolgot 80 évre.

207 komment

Címkék: autó baleset biztosítás lehúzás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kpetya 2009.07.22. 13:45:49

@Szsrobert:

"Hatalmas politikai karrier áll előtted. "

Én a gerincesek törzsébe tartozom. :)
Pereskedésnél viszont nem gáz a saját érdekeinket védeni.

kpetya 2009.07.22. 13:47:54

@Nikorene:

ha már a kreszből nem tanultad meg. :)

Szsrobert 2009.07.22. 13:53:04

@tocibacsi: a biztosító érdeke, hogy elrakja a pénzed, de neked ne fizessen semmit.
Akkor mi a faxért KÖTELEZŐ?

Nikorene 2009.07.22. 13:54:16

be köll perelni a közútkezelőt, mert kellene ott lennie kereszteződés táblának... Ezzel az erővel sehol nem kezdhetsz előzésbe, ahol nincs tábla és nem látod be végig az _útszélét_ (pl egy töltés van, vagy fasor, vagy bármi, ami egy poros földutat takarhat...

smatte 2009.07.22. 13:56:25

Groupama egy rakás sz@r!
Régen kértem a netrisken keresztül tőlük lakásbiztit, minden remekül ment, már kaptam a szerződéstervezetet, amikor jött a levél (hasonlóan arrogáns stílusban), hogy nem vállalják a biztosításomat (új építésű, minden tekintetben megfelelő ingatlan), mert csak és ezt fogadjam el, ellenvetésnek helye nincs stb.
akkor nyasgem! Azóta egy nagyobb biztosítónál vagyok olcsóbban:)
bocs az offért!

tocibacsi 2009.07.22. 13:56:28

@Szsrobert: baszki, erre mostm it mondjak, hogy jön ez ide?! Felfogod egyáltalán a közlekedési szitut jogi értlemben?! Vannak védett meg nem védett utak, a kettőn más szabályok vonatkozanak az előzésre. Ez nem védett út volt, erre az a szabály vonatkozik h kereszteződésben előzni tilos. A postoló ezt a felét elbaszta, így a kárért ő maga is felelős egy adott mértékben. A másik fél nem nézett hátra, még ha indexelt is, elkaszálta a másikat. Indexelve se kaszálunk el senkit. Rendőr kintvolt, azt valszeg csekkolták, hogy ki kit hol és hogyan kaszált el. Azért vannak küölönbésgek h egy autót egy másik hol és hogyan talál el... ebbe ne menjönk bele, volt helyszinelés. A bizotsító pedig megosztotta a felelősséget és azok arányában állja a javítást. Amennyire az ő biztosítottja felelős volt (azaz a másik fél) olyan arányban kifizeti a keletkezett kárt. 70%... elég jó szeritem.

Szsrobert 2009.07.22. 13:57:10

@kpetya: Az e-tanu kvajó. Én egy SD-kártyára mentő kamerára gondoltam olcsó megoldásként.

tocibacsi 2009.07.22. 13:58:46

@Nikorene: keressed meg a jogszsabályt, ami előírja, hogy kötleező kirakni... sebességkorlátozó tábla sincs minden kanyar előtt. Bekötőút tábla sincs mindenol. Ha kéne, hogy legyen, a KRESZ se így szólna. A KRESZ úgy van megírv,a hogy ha betartud, tuti ne legyne baleset. Hátra kell nézni, kell indexelni időben, és tilos előzni. Ha csak a felét betartották volna, nem történik baj...

Szsrobert 2009.07.22. 13:59:56

@tocibacsi: én a helyében nem fogadtam volna el.
Mindenesetre más kárán tanulok, nem fogom megelőzni hasonló szituban az előttem lévőt.

tocibacsi 2009.07.22. 14:04:34

@Szsrobert: Mármint a 70-30?
hát nemtom. L. a rendőr nem baszott meg senkit. Ha jogi útra tereli, akkor hivatlaból meg lesz baszva a szabálytalan előzés miatt is. Megbasszák a másikat a bekanyarodása miatt, és az is lehet, hogy a biztosító 50-50-re módosít. Ha pedig végül valaki azt mondja, hogy a szabálytalan előzés nagyobb bűn, mint a későn indexelés, ezetleg a másik fél kitalálja, hogy márpedig ő indexelt (ez ugye nem bizonyítható, csak a szabálytalan előzés ténye egyértleű) még a végén 100%-ra a nyakába varrják... én lapítanék ezzel... illetve megalkudnék a biztosítóval, mert a javítási általányok magasabbak, mint amiből a kocsi kikalapálható.

Nikorene 2009.07.22. 14:05:05

@tocibacsi: azért érzed gondolom Te is, ha más nem akkor a képekről, hogy itt azért igencsak hiányzik az a tábla :)

A KRESZ ezen szabálya szerint Te nem kezdhetsz előzésbe olyan úton, ahol nincs főútvonal tábla, és a látótávolságon belül nem tudod egyértelműen megállapítani, hogy nincs kereszteződés. Hiszen, ha látod, hogy van kereszteződés, és nincs tábla, akkor nem előzhetsz. ha nem látod, és előzni kezdesz és mégis van kereszteződés, hiába macisajtos vagy stoptáblás, akkor szabálytalan vagy, vagy satufék, és visszasorolsz.
És ezt természetesen naponta mindenki mindig így csinálja.

Nikorene 2009.07.22. 14:05:47

@tocibacsi: ha nincs ilyen jogszabály, akkor az is szar... meg a KRESZ is :)

kpetya 2009.07.22. 14:09:42

@tocibacsi:

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet

a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről

9.7. Útkereszteződés alárendelt úttal

a) A 11.3. a) és 11.3. b) pontban foglalt szabályozás esetén az „Útkereszteződés alárendelt úttal” jelzőtáblát lakott területen kívül az elsőbbséggel rendelkező úton az útkereszteződés előtt mindig el kell helyezni, ha a keresztező szilárd burkolatú úton az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát elhelyezték.

b) A 11.3. a) és 11.3. b) pontban foglalt szabályozás esetén az „Útkereszteződés alárendelt úttal” jelzőtáblát el szabad helyezni az elsőbbséggel rendelkező úton az útkereszteződés előtt, ha

ba) lakott területen a keresztező szilárd burkolatú úton az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát elhelyezték,

bb) a keresztező földúton az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát elhelyezték,

bc) a külön e célra létesített várakozóhely, illetve útnak nem minősülő, de járműforgalmat lebonyolító terület kijáratánál az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát elhelyezték.

c) Az „Útkereszteződés alárendelt úttal” jelzőtábla alatt - a közlekedésbiztonság és a járművezetők tájékoztatása céljából - az útkereszteződés alaprajzi vázlatán az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését vastag vonallal feltüntető kiegészítő tábla elhelyezhető, ha ez által az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetése az útkereszteződésben könnyebben felismerhető. Az „Útkereszteződés alárendelt úttal” jelzőtáblán az útkereszteződés tényleges helyzete az alárendelt utat jelképező vonalakkal feltüntethető.

blogsámán 2009.07.22. 14:11:42

Azt hiszem azt már kiveséztétek, hogy a KRESZ betűje szerint a biztosítónak van igaza. Nincs főútvonal tábla, és fölé- alárendelt kereszteződést előrejelző tábla sem, tehát ott nem előzhetett volna az emberünk. Az egy másik kérdés, hogy ki mikor indexelt, vagy nem indexelt. Egyébként én ebből a szempontból azt vélelmezem, mivel a mellékelt földútra épeszű ember max. 20 km/h-val fordul rá, hogy jól megfékezte az autót, emberünk pedig lendületből jőve meg akarta előzni, mert azt hitte, hogy a kanyarodás előtt még elfér mellette. Ha ugyanis vele együtt fékezett volna, akkor valószínűleg bele sem kezd az előzésbe. Na mindegy, ez egy másik kérdés. Amit viszont vitára bocsátanék az az, hogy szerintem igenis jó ez a szabály a KRESZ-ben. Mégpedig a következők miatt: esetünkben az előző ismerte a terepet, ráadásul az jól belátható is, azaz már messziről látni lehet, hogy földút van mindkét oldalon, ráadásul macisajttal megfejelve. Igen ám, de mi van akkor, ha nem ilyenek a körülmények. Nevezetesen ismeretlen terepen haladunk, ahol csak azt látjuk, hogy kereszteződés lesz az úton, de nem látjuk, hogy van-e ott macisajt vagy stop tábla. Lehet, hogy van, de lehet, hogy nincs. Ha pedig nincs, akkor ez bizony egyenrangú kereszteződés, és akkor ott teljesen jogosan tilos az előzés. Éppen ezért biztonságosan csak akkor tudhatom, hogy bátran előzhetek az adott kereszteződésben, ha a KRESZ-ben leírt feltételek fennállnak. Olyat azért mégsem írhatnak bele egy jogszabályba, hogy ha "messziről látszik az, hogy a keresztező forgalomnak elsőbbségadás kötelező táblája van, akkor lehet előzni". Szóval szerintem jól van ez így. Legfeljebb a közútkezelőt lehetne noszogatni, hogy ugyan helyezzen már ki egy előrejelző táblát az ilyen alárendelt kereszteződésekhez.

kpetya 2009.07.22. 14:13:21

4. Főútvonalnak ki nem jelölt utak

4.1. Főútvonalnak ki nem jelölt, de a környező utaknál nagyobb forgalmú, vagy úthálózati szempontból fontosabb szilárd burkolatú utak forgalmának elsőbbségét az útvonalon levő útkereszteződések külön-külön szabályozásával lehet biztosítani, az „Útkereszteződés alárendelt úttal” és „Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblák alkalmazásával.

4.2-4.3.

4.4. A 4.1 pontban említett szabályozás nem alkalmazható, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek nem elégségesek annak kétséget kizáró közlésére, hogy az útkereszteződésben melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.

4.5. A 4.1 pontban említett szabályozás szerinti utak kereszteződésénél az egyik utat a másiknak alá kell rendelni, vagy - kivételesen - jelzőtáblával jelzett egyenrangú útkereszteződést kell kialakítani.

Nikorene 2009.07.22. 14:15:22

@kpetya: hehe... tehát ha jól értem, ha van macisajt, akkor kell lennie 16 § (1) u,-nek is. Ha nincs akkor azt mondjuk "ellopták", vagy ki se került, holott előírás van rá.

Nikorene 2009.07.22. 14:17:13

@blogsámán: erre mondtam én a másik oldalról... ha ismeretlen úton vagy, és nem látsz kereszteződést, akkor sem előzhetsz, mert mi van, ha mégis van...

blogsámán 2009.07.22. 14:18:31

@kpetya: Ne ez a szívás. Ha szilárd burkolatú út lenne a keresztező út, akkor kötelező lett volna elhelyezni azt az ominózus táblát. Földút esetén csak opcionális. Na ezt viszont végképp nem értem. Ez így nincs összhangban a KRESZ-szel.

tocibacsi 2009.07.22. 14:20:09

@Nikorene: nézd, jogilag így van, ha ugrál, meg fogják baszni. Itt nem lesz méltányosság.
Hiába van igazad Neked is abban, hogy ez így hülyeség, és nem életszerű... hát nem az kérdés, h a srác mi a szert csináljon? SZERITEM lapítson, mint szar a fűben, és ne reklámozza 1 nap 2 blogon, hogy fingja nincs a KRESZ ide vágó részéről...
A másik kommented: igen, szar. de ezt is vagy 15x leírtam már ma...
@kpetya: klassz, hogy megkerested, de a 11.3-as pontot nézted? én még azt rágom!

tocibacsi 2009.07.22. 14:20:53

@blogsámán: a keresztező út nem földút... csak fos a minősége, de ilyen alapon fél Bp. is földút lenne...

Nikorene 2009.07.22. 14:21:03

@kpetya: őőő... tehát a földút kialakítása jogán alárendelt út, alapból, ahova nem kell se macisajt, se kereszteződés alárendelt úttal tábla... magyarul a KRESZ szerint egy földutas kereszteződésben nem előzhetsz, egy szilárd burkolatú út kereszteződésében meg igen, mert ugye ott meg kint _kell_ lennie a tábláknak (lakott területen kívül)...
És ki a hibás akkor ha a tábla hiányára visszavezethető a baleset? :)

kpetya 2009.07.22. 14:21:06

@Nikorene:

Jó kérdés, lakteren kivül ezek szerint igen.

Nikorene 2009.07.22. 14:22:56

@blogsámán: jah ugyanarra gondoltunk... szar ez az egész... ne előzzünk kereszteződésben, de nem a KRESZ miatt, hanem mert az szar, meg az útkezelő is spórol a táblákkal :)

tocibacsi 2009.07.22. 14:23:34

11.3. Elsőbbségadás kötelező
a) Az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát el kell helyezni
aa) az autópálya, illetőleg az autóút felhajtóágán a gyorsítósáv előtt,
ab) autópályán és autóúton a szolgáltató létesítmények felhajtóágain a gyorsítósáv előtt,
ac) az autóutat szintben keresztező úton az útkereszteződés előtt,
ad) főútvonalon olyan útkereszteződés előtt, ahol a főútvonalat másik főútvonalnak alárendelik (általában a „Főútvonal vége” tábla fölött, ha azt az útkereszteződésnél, és - a háromnál több tábla elhelyezési tilalma miatt - nem jóval az útkereszteződés előtt helyezték el),
ae) az útkereszteződés előtt a főútvonalat keresztező vagy abba betorkolló minden szilárd burkolatú mellékútvonalon, valamint olyan keresztező földúton, amelynek a főútvonalhoz szilárd burkolattal csatlakozó része 50 méternél hosszabb, illetve a szilárd burkolatú csatlakozó részén további útkereszteződés van,
af) körforgalomba betorkolló úton az úttorkolat előtt (a körforgalom jelzőtábla felett),
ag) olyan útkereszteződésnél, ahol a keresztező útvonalon haladó járművek részére az áthaladási elsőbbséget „Útkereszteződés alárendelt útvonallal” (A-028 - A-036 ábra) táblával jelezték,
ah) olyan kerékpárút átvezetéseknél, ahol a kerékpárosok forgalmát alárendelik az út (főútvonal vagy mellékútvonal) forgalmának.
b) Az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát el szabad helyezni,
ba) a főútvonalnak ki nem jelölt szilárd burkolatú út és földút kereszteződésénél a földúton,
bb) a külön e célra kialakított várakozóhelynek az útra vezető kijáratánál a kijárat előtt,
bc) a nagyobb járműforgalmat lebonyolító, útnak nem minősülő terület kijárata előtt,
bd) jelzőlámpás forgalomirányítású útkereszteződésben a főirányból fényjelző készülékkel nem szabályozott külön sávról jobbra bekanyarodó forgalom számára, a mellékirányra ráhajtás előtt, ha a keresztező úton ezek részére nincs legalább 30 m hosszú külön fogadósáv,
ha e nélkül az elsőbbségi viszonyok kétségessé válnának.

kpetya 2009.07.22. 14:24:46

@blogsámán:

Olyan a jogszabály amilyen a jogalkotó. Ez van ezt kell szeretni. :(

blogsámán 2009.07.22. 14:26:05

@tocibacsi: a képek alapján én ezt földútnak vélném (az 5 m-es sárleverő rész miatt még nem szilárd burkolatú egy út), de mibvel nem vagyok ismerős arrafelé, ezért akár igazad is lehet. Ha viszont igazad van, akkor kpetya kommentjét is figyelembevéve, már jó eséllyel lehetne perelni a közútkezelőt szerintem. kpetya mit szólsz ehhez? Úgy látom, te jogilag képzettebb vagy az átlagnál.

Nikorene 2009.07.22. 14:26:37

@tocibacsi: egen... de ez most nem változtat azon, hogy két szilárd burkolatú út kereszteződésében lakott területen kívül ki KELL tenni a 16/1/u-t, ha kint van a macisajt... tehát ha kint van a macisajt, akkor kint van a tábla, akkor előzhetsz :) kérdés, ha nincs kint a tábla, mert ellopták, de látod a macisjatot, és TUDOD, hogy kint kell lennie a táblának, mert kötelező, akkor előzhetsz-e (ugyanúgy, ahogy pl a földútról is elsőbbséget adsz a szilárdnak, tábla nélkül is, mert TUDOD, hogy elsőbbséget kell adnod)

kpetya 2009.07.22. 14:28:03

@Nikorene:

nehéz olyan szitut elképzelni mikor a tábla hiány okozná. Az durva lenne, ha nincs macisajt a főutvonalat keresztező úton.

A földút akkor gáz, ha a szilárd burkolatú nem főút.

Nikorene 2009.07.22. 14:30:08

@blogsámán: kérdés, hogy a tábla hiánya okozta-e a balesetet? mert ugye ha úgy érvelünk, hogy ha kint a tábla, akkor előzhet, tehát ha nincs kint akkor nem előzhet, akkor a tábla ott léte a balesetet csak akkor előzte volna meg, ha a balra kanyarodó azért kanyarodott, mert a tábla hiánya miatt nem számított előzésre... :) ez azért már eléggé kivan facsarva :) a kanyarodó perelhetné a közútkezelőt :D

kpetya 2009.07.22. 14:31:26

@blogsámán:

csak érdekel a jog. :)

ebben a szituban nem lenne eredményes a per szerintem. az egy dolog, hogy a közút kezelője nem tartotta be a rá vonatkozó szabályokat, de a fenti balesetnek nem ez volt az oka.

blogsámán 2009.07.22. 14:31:34

@kpetya: Nem kellene lassan egy jogszabályváltoztatást kezdeményezni az ilyen vitatott esetekre, ahol nyilvánvaló az ellentmondás, vagy nem elég egyértelmű a szabályozás. Ilyen lehetne még az ominózus kommentrekordot hozó post (zöld lámpa balra kontra macisajt jobbra fordulás esete), vagy a 3 úttestes osztottpályás közlekedés esetén az elsőbbségadás táblák értelmezése a szervízutakon. Amióta olvasom a blogot nagyjából ezek azok a kérdések, amiben nem lehetett egyértelműen megállapítani, kinek is van igaza.

Nikorene 2009.07.22. 14:32:06

@kpetya: tábla hiánya akkor gázos, ha megszokásból vezet valaki... ha ellopnak egy macisajtot, akkor jobbkezes lesz az út, akkor is ha az egyik 2*3 sávos a másik meg csak bekötő út pl. ha nincs kinnt a tábla az okozhat balesetet, mert mondjuk a 2*3 sávos hungárián nem számítanak arra, hogy jobbkezet kell adni.

Nikorene 2009.07.22. 14:32:57

@kpetya: jah ugyanazt írtad kb... ok :)

blogsámán 2009.07.22. 14:33:55

@kpetya: Ez igaz. A baleset akkor is bekövetkezett volna, ha kint a tábla, csak éppen akkor más lenne a felelős, pontosabban akkor jönne elő az a kérdés, mi volt előbb: az index balra, vagy az előzés.

tocibacsi 2009.07.22. 14:34:55

@Nikorene: @kpetya:
Fentebb bemásoltam a 11.3 a) és b) pontokat.
Itt le van írva, hogy mikor KÖTELEZŐ (a) és mikor SZABAD (b) kirakni a macisajtot.

A 9.7 pedig azt írja le, hogy az alárendelt úttal való kereszteződés táblákat mikor KELL és mikor SZABAD kirakni.

Ha az adott melékútra a 11.3 bc) pontja érvényes, akkor itt pl. SZABAD macisajtot rakni, és 9.7 a) alapján KELLETT VOLNA legyen előjelző tábal, ami megengedi az előzést.

De sajnos ez semit sem változtat azon, hogy ezen tábla hiányában előzni tilos. :(

tocibacsi 2009.07.22. 14:36:47

@Nikorene: nemteljesen jó amit írsz, FŐÚTVONAL esetén KELL, itt csak szabad. Más kédés, hogy ha viszont van macisajt, kéne előjelző 16/1/u is...

ajnos ez semit sem változtat azon, hogy ezen tábla hiányában előzni tilos. :(

kpetya 2009.07.22. 14:37:29

@Nikorene:

Szvsz kevés az, hogy "TUDOD", hogy kell lennie ott táblának. Van vagy nincs, látható vagy nem látható, csak ezek számítanak. Ha nincs ott tábla, akkor nem elözhetsz, hiába tudod, hogy kellene ott táblának lennie. A járművezetőkre az 1/1975 rendelet vonatkozik.
Persze mindez elméletben, mindaddig mig baleset nem lesz.

Olyan az mint a kint hagyott 30s korlátozó. A hungárián már kb 1 éve ott van a 50/utszükület/uton folyó munkák kombó, pedig a munkának már réges-régen vége, csak még senki nem szedte le. Ettől elvben még érvényben van, hiába tudom, hogy már rég nem folyik ott munka.

tocibacsi 2009.07.22. 14:40:26

@blogsámán: csak olvasni kell :) "A mellékút egy elhanyagolt, volt TSZ bekötőút, valaha szilárd burkolattal"

A "valaha szilárd" a KRESZ-ben nem földút... :S

perelni pedig sztem nem lehet, mert ...
sajnos ez semit sem változtat azon, hogy ezen tábla hiányában előzni tilos. :(

Külön ügyben lehet perelni, de fizetni a postolónak nem fognak...

Értitek... Ha a fűre lépni tilos tábla mögött kutyaszarba lépsz, a cipőtisztítást nem a kutyatulajdonos fogja fizetni, őt max megbasszák, hogy oda szaratta a kutyát...

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 14:42:16

Hihetetlen, hogy megint mennyi okostojás tévedt ide!

A balesetet az okozta, hogy a bekanyarodó autós nem tartotta be a KRESZ-t, és nem nézett bele a tükörbe, balra kanyarodásnál. ebből a szempontból mellékes, hogy a posztoló szabályosan előzött-e, vagy sem. Az index kérdése meg teljesen lényegtelen, mert, ha kétfélét állítanak, akkor senki nem fogja tudni bebizonyítani, hogy ki mond igazat.

Tehát a baleset felelőse egyértelműen a kanyarodó autós, a posztolót esetleg szabálytalan előzésért lehet megbüntetni, már amennyiben tényleg szabálytalan. Mert KRESZ szerint két szilárd burkolatú út kereszteződésében, amennyiben az egyiknek van macisajt, akkor a másiknak lennie kell kereszteződés alsóbbrendű úttal táblájának, tehát ő ott előzhetett, mert a macisajt látványa miatt joggal számíthatott arra, hogy a másik tábla is ki volt téve, de az most éppen nem látszik (ellopták, kidöntötték).

labi 2009.07.22. 14:44:44

ha nincs tábla ami kéne, még akkor is ott van a kreszben hogy balra kanyarodót nem előzünk (én indexeltem időben bíró úr!) és ugyanúgy marad a kármegosztás.

Nem olyan rossz ez esetben a 70-30 szerintem, sőt...

kpetya 2009.07.22. 14:45:11

@tocibacsi:

A táblázott kereszteződésről nem tudni, hogy földút-e.

kpetya 2009.07.22. 14:46:48

@metal:


El vagy tévedve. Ez nem szabsértési ügy jelenleg hanem "polgári peres" kártérítési ügy. Az egy kicsit máskép müködik.

kpetya 2009.07.22. 14:48:08

@Nikorene:

Ez sem kresz, ez sem mentesítene adott esetben a jobbkéz alól, de:

3.4. Főútvonal útkereszteződésen csak abban az esetben vezethető át, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek folytán nem merülhet fel kétség aziránt, hogy az útkereszteződéshez melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.

labi 2009.07.22. 14:48:39

"Tehát a baleset felelőse egyértelműen a kanyarodó autós"

Tessék már megnézni pár bírósági ítéletet balkanyar előzés ügyben teljesen hasonló esetekben... Igen ritka kivétel az, ha 100%-ban hoznak ki valakit felelősnek.

Ne adjatok már szegény postolónak olyan tanácsot hogy ilyen esetben "egyértelmű", mert aztán ha nekiáll harcolni, akkor lehet hogy még a 70%-os kártérítése is csökken, ráadásul még egy ügyvéd zsebét is meg kellett tömnie a maradékból.

tocibacsi 2009.07.22. 14:48:58

@metal: akkor üdv az okostojások közt...
ha ennyire vádgod a szitut, akkor mondj erre valamit: az indexelésre Te írod, hogy bizonyíthatatlan. Theát akár indexelhetett is, márpedig indexelő, kanyarodóű autót megelőzni nem szabad, balesetveszélyes, stb, ilyen esetben mindenképp az előzést végzőé a bukta. És máris 180 fokos fordulta, a postoló a hibás csak...

Namost én nem így gondolom, de hamár itt vagy, és így reagálsz, akkor tessék ezen a verzión is elgondolkozni... Elméletben neki arra számítania nem kellett, hogy megköl. jelzés nélkül balról megelőzik...

Oké, hogy nem nézett tükörbe, a postból kiderül, hogy ezt el is ismerte valszeg. Attólmég a postoló kurvára nem azt kérdezte, amire te válaszoltál, hanem azt, hogy mit kéne tennie.

Azt barátom, hogy lapít a seggén, mert a végén nem csak a szabálytalan előzéssel basszák meg, hanem még a nyakába is varrhatják az egész ügyet...

kpetya 2009.07.22. 14:49:55

@metal:

"biztos ur, esküszöm, hogy tegnap még kint volt az uton a megengedett legnagyobb sebesség 200km/h tábla". :)

kpetya 2009.07.22. 14:53:15

@metal:

BH1998. 413. II. A közúti baleset bekövetkezése esetén a baleset valamennyi okát vizsgálni kell, és a büntetőjogi felelősség kérdése csak az adott közlekedési helyzetre irányadó valamennyi rendelkezés együttes vizsgálata alapján, és nem csupán az egyik járművezető közlekedési magatartására (a kanyarodásra) vonatkozó szabályok értékelésével dönthető el [Btk. 187. § (1) bek., KRESZ 28. § (2) bek. b) pont és (3) bek., 31. § (1) bek. b) pont, KRESZ Függelék III/b. pont].

Agyalap 2009.07.22. 14:56:56

Na már megint jogi képzés indult az autozz! blogon...
Gyerekek húzzátok már ki az orrotokat a jogi könyveitekből, és próbáljunk már meg visszatérni az életbe!
A biztosító ne akarjon megbüntetni. Egy teljesen veszélytelen előzési helyzetet b@szott el a balra kanyarodó. Ő a hibás. Ha akar jelentsen fel, és a rendőrség járjon el ellenem a szabálytalan előzés miatt.
A másik fele pedig, ha nincs kint a tábla az oldalba fúrt rakétával, honnan a retekbál tudjam, hogy kereszteződéshez közelítek? Állandóan stíröljem a GPS kütyüt? Térképet?
Ne mondja nekem senki, ha előzésbe kezd megnézi, hogy van-e 200m-rel előtte egy 10cm átmérőjű oszlop az út szélén. És ha meg is nézi látja is?
Úgyhogy a hivatásos ellentmondóknak üzenem, ne előzgessenek az úton, ki tudja mikor szegik meg a KRESZ-t...

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 14:59:52

@kpetya: 200kmh-ás tábla nem létezik a KRESZ szerint, tehát erre nehéz hivatkozni. De mondjuk, ha a hungárián, ahol 70-es tábla van, este kidönti a táblát egy kamion, akkor te holnap még mehetsz 70-el, mert előtte utána megvan a tábla, és tudod, hogy ott is volt, csak most kidöntötték.
@tocibacsi: Az autók sérüléseiből, amit nem tudunk, egyértelműen látszik, hogy mellette volt a kanyarodás pillanatában, tehát megkezdte az előzést, vagy nem. És csak ez számít, mert ha megkezdte, akkor a kanyarodó a hibás, mert neki balra kanyarodás előtt meg kell győződnie, hogy nem kezdték-e meg az előzést:
"31§:(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg."

Ebben szó nincs arról, hogy szabályosan előzték, vagy sem.

Az indexről meg annyit, hogy akkor szerintetek hogyan ítéli meg a bíróság, ha ő azt mondja, hogy indexelt, én meg azt, hogy nem? Kinek ad igazat?

Amúgy a tanácsomat az első kommentek között leírtam, el kell menni egy ügyvédhez, és vele egyeztetni az ügyről.

kpetya 2009.07.22. 15:02:31

@blogsámán:

Kártérítési perben nem fog müködni, ha perbe hivnád a közút kezelőt. Amit kártérítésről tudok, az ugy szól, hogy a károkozónak felróható okból kell a kárnak bekövetkeznie. Az meg itt nem áll meg, nem a tábla hiánya okozta a baleset.

kpetya 2009.07.22. 15:03:23

@Agyalap:

Ne keverd a szabsértési ügyet a polgári peres üggyel!

kpetya 2009.07.22. 15:06:36

@metal:

"200kmh-ás tábla nem létezik a KRESZ szerint, "

Miért ne létezne???
d) „Sebességkorlátozás” (30. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos;

"De mondjuk, ha a hungárián, ahol 70-es tábla van, este kidönti a táblát egy kamion, akkor te holnap még mehetsz 70-el, mert előtte utána megvan a tábla, és tudod, hogy ott is volt, csak most kidöntötték."

Tévedés! Elvben, a kereszteződéstől a következő 70s tábláig 50nel kell menni.

"Ebben szó nincs arról, hogy szabályosan előzték, vagy sem."
A kreszben sehol nem találsz szabálytalanságra utaló mondatot. Abból indul ki, hogy mindenki betartja a szabályokat.

tocibacsi 2009.07.22. 15:06:47

@metal: holnap még mehetsz 70-el: menjélk barátom, csak aztán ne ezen a blogon panaszkodjál, hogy a rendőrbácsi megbaszott érte... sajnálatos, hogy ez egy iylen ország, ahol az elsődleges adófizetőket kúrják seggbe, de attólmég térjönk vissza Földre, jelenleg - ahogy már előttem írátk - itt jogszolgáltatás van, nem pedig igazságszolgáltatás... bele kell törődni, a KRESZ betűje azt írja amit.

Amit nekem írtál: 31§:(6) - persze. Ezé hibás a biztosító szerit is 70%-ban. De attólmég előzni tilos volt. mit kell ezen még lovagolni?

Kár ügyvédhgez menni, l. fenit - jogszolgáltatás - kb. ugyanezt fogja mondani - pénzért. Ha van jogász ismerős, aki közlekedési támákban jártatos, akkor ahhoz lehet eselteg fordulni, de gondolom, ha a postolónak lenne, nem ide írkálna. Ellenben a bizotsítónak csak ilyen jogászai vannak...

Szeritem a jogi helyzet ismereténben maradjon szép csöndben... akkor szopja a legkisebbet.

labi 2009.07.22. 15:10:45

@Agyalap:

ajaj...
ne tessék keverni olyanokat, mint polgárjogi felelősség, bűntetőjogi felelősség, és szabálysértési bírság.

tocibacsi 2009.07.22. 15:13:30

@Agyalap: elméletben tök igazad van, de itt most kurvára nicns arra szükség, hogy a postolót arra biztassuk, hogy menjen a bíróságra, mert seggbe fogják kúrni... triplán. l. Jogszolgáltatás (Szsrobert 2009.07.22. 13:37:26)

kpetya 2009.07.22. 15:18:05

@tocibacsi:

Ha a postiró autóklub tag akkor ott megkérdezheti a jogsegély szolgálatot. a régi a2.hu-n is volt ilyesmi.

Nem azt mondom, hogy kizárt, hogy jobb arányt érjen el egy esetleges perben, akár 100%t is, de ne csodálkozzon ha mégsem. És számoljon vele, hogy sok idő, sok pénz lesz.

Első körben vegye át amit a biztosító fizetni akar, majd irjon egy tértivevényes/ajánlott levelet amiben kifogást emel az arány (és természetesen a kártérítés alapja) miatt (esetleg écs is játszhat). Ha egy picit is jogos amit ir, akkor emelkedik 1 kicsit az összeg. Ha ez még mindig kevés, keressen meg 1 ügyvédet és azzal irasson még egy levelet. Ha a biztosító blöffölt, akkor lehet, hogy engedni fog, mert az ügyvéd okán látja, hogy komoly a szándék. Ha nem blöffölt, akkor nem fog engedni.

Agyalap 2009.07.22. 15:18:19

@kpetya: A biztosító milyen hatóság? Miért foglalkozik a szabálysértéssel?
@tocibacsi: Továbbra is az a kérdésem honnan tudod, hogy kereszteződés van előtted?
Én ezt a "kereszteződést" ismerem Ráckeve előtt:
maps.google.com/?ie=UTF8&ll=47.200116,18.946003&spn=0.002708,0.006866&t=k&z=18
Itt még a macisajt sem látszik a fáktól-bokroktól.

Agyalap 2009.07.22. 15:21:35

@tocibacsi: Azért ne legyen már két igazság...
Könyveink alapján nem szeretnék se vezetni, se élni.

tocibacsi 2009.07.22. 15:22:50

@Agyalap: figyu, a jog nem erről szól. a kereszteződést látni kell, arra van a szemed. Ha nem látod, akkor irány az okmányiroda, ott talán le tudod még adni a jogsidat... Ember! A jobbkezes uccát honnan látod?! Az sincs feltétlenül kitáblázva!

Dester 2009.07.22. 15:26:56

@kpetya: Annál, hogy valakit hülyének nézel, már csak az a gázabb, ha valakit úgy nézel hülyének, hogy Te vagy a hülye és Neked nincs igazad. Remélem nincs jogsid.

Röviden, szögezzük már le végre, bár biztos már mások is leírták: ha fölérendelt úton mész, akkor előzhetsz. Szándékosan nem főútvonalat írtam, mert az úgy nem helyes. Egyenrangú utak kereszteződésében nem szabad előzni, illetve ahol tábla vagy felfestés tiltja, de ez nemcsak kereszteződésre érvényes.

Egy példa, kezdőknek: ha pl. városban megy az ember, jön egy hagyományos négy ágú kereszteződés, kétoldalt macisajt van, akkor Te előzhetsz a kereszteződésben is, ha az előzést elszenvedő jármű nem indexelt BALRA már hamarabb. Ha nem indexelt, de Te igen, előzöl és ő hirtelen balra kanyarodik tükörbe nézés nélkül, akkor egyrészt csatt, másrészt ő a hibás. Ez ilyen egyszerű. (Más kérdés, hogy öngyilkosság.) Bizonyítani persze már macerásabb, hogy ki indexelt és mikor. Életszagúbb példa, ha az illető JOBBRA indexel, Te pedig balról előzöl úgy, hogy nincs senki sem a kereszteződésben, valamint szembe sem jönnek. Épp azért, hogy ne kelljen fékezni, mert minek, ha ki is tudod kerülni (meg tudod előzni) az autót balról. Ezt nyilván a sok szerencsétlen miatt csak tiszta helyzetben (esetleg T kereszteződésben) érdemes megtenni, és én is szoktam alkalmazni. Nomeg mások is, láttam már rá rengetegszer példát.

kpetya 2009.07.22. 15:28:00

@Agyalap:

Te kevered a 2 ügymenetet. Attól, hogy vki egy közlekedési szituban szabálytalan volt, attól a kártérítési ügyben még lehet kármegosztás, ami attól függ kinek milyen arányban róható fel a baleset bekövetkezte.

tocibacsi 2009.07.22. 15:29:10

@Agyalap: basszus, látjuk, tök igazad van. De most ez nem egy morális kérdés, hanem azt kérdezte a csávó, hogy mit tegyen. kpetya az ügyvédet forszírozza, én a kussolást, nehogy mégjobban kicsesszenek vele... kpetyával azért toltuk ennyire a jogi cuccot, hogy az azért tiszta legyen: csípőből bíróságra vinni nem szabad, mert a biztosítónak abban igaza van, hogy megsértette ő is a KRESZ-t az előzéssel. Hogy hány Ft-ot kap, az más téma.

Amúgy megismétlem: szeritem alkudjon meg, fogadja el a 70%-ot, azaz a számított összeg 70%-át és abból valszeg meg tudja csináltatni az autóját. Ehhez az kell, hogy maszekba megy a biztosítóhoz, ők adnak egy ajánlatot. Azt fogadja el, aztán közben találjon egy jó szerelőt, szinte biztos, hogy a biztosító által ajánlott összeg elég lesz arra, hogy az autó autó legyen és ránézésre ne látszódjon a baleset. Max bontott ajtót kap, nem gyárit. Na bumm...

Agyalap 2009.07.22. 15:29:47

@tocibacsi: Na azért ne keverjük a szezont a f@szommal...
Mint láthattad (mert neked van szemed és jogértő is vagy), ez egy földút, amelyiknek a végén még macisajt is van (pedig mint tudjuk nem kellene). Mindazonáltal sem a tábla, sem a földút nem látható a szilárd burkolatról. Előzni meg már messzebbről kezdek, ahonnan csak az erdő folyamatos szélét látom.
Nyugodtan csesszél le, attól még jól fogok aludni.

tocibacsi 2009.07.22. 15:30:50

@Dester: Mester, a KRESZ-t olvastad mostanság?

fidoone 2009.07.22. 15:31:52

Nem értem miért kell kereszteződésben előzni. Ha a kanyarodó fékezett, de kanyarodási szándékét nem jelezte akkor szarjon sünt! De az is aki ilyen esetben előzésbe kezd, mert honnan tudja miért fékez az illető. Lehet, hogy egy kutya sétál át az úton, vagy egy gyermek. Az ilyen fontos emberek szoktak zebra előtt megálló, gyalogost átengedőket kielőzni.
Nagyon nem szeretem! Ha viszont jelezte a kanyarodási szándékát akkor egy nagy sümegér volt aki előzésbe kezdett.
Elejét véve az ilyen majom akciónak: 1: Ha balra kanyarodik valaki indexeljen! 2. Az indexelés megkezdése után húzódjon be középre amennyire csak lehet. Ha jönnek szembe akkor elég a középvonalig, ilyenkor úgysem tud előzni. Ha nem jönnek szembe nyugodtan vegye a vonalat a két kerék közé, ne adjon módot a balról előzésre.
Amúgy csak nekem tűnik úgy, hogy sántikál a történet? Milyen állat sportkocsival lehet csak úgy ripsz-ropsz bekanyarodni a képen látható fölútra. Mert bizony a leírtak alapján "majd amikor mellé értem, hirtelen kitette az irányjelzőjét balra és simán belémkanyarodott" az az autó kb 4 - 5 méteren belül szinte állóra fékezett és belédkanyarodott. Igen fain kocsi lehetett.

kpetya 2009.07.22. 15:31:58

@Dester:

Ne akard értelmezni a kreszt, nem megy neked.
Többször leirták itt, utkereszteződésben tilos elözni és azt is mi a 2 kivétel amikor mégis lehet. Ebből a főutvonal az egyik, márpedig főutvonal az amit a főutvonal tábla annak jelöl.

Az, hogy ez a gyakorlatban, hogyan érvényesül az egy másik kérdés.

tocibacsi 2009.07.22. 15:33:19

@Agyalap: csesz a fene... de 1) a postban is bennevan, hogy nem földút. 2) szakadj már le erről az úgy se látom témáról... senki nem vitatkozik ezzel. HAHÓ!! EGYETÉRTÜNK!! VETTED VÉGRE?! De attólmég a KRESZ azt ír, amit. És a bíróságon az alapján fogják seggbekúrni, ha pattog. Ettől próbáljuk megvédeni.

Agyalap 2009.07.22. 15:34:24

@tocibacsi: Igazad van, kicsit higgadtabban ordibálva azt mondom - ha a pénzét be tudja hozni ne ugráljon. Persze ehhez kell ez a szar biztosítási rendszer is...

tocibacsi 2009.07.22. 15:34:42

@fidoone: motorfékről hallottál már? akkor nincs féklámpa...

Agyalap 2009.07.22. 15:35:21

@tocibacsi: Látom jól elbeszélgetünk így egymás mellett... :)

kpetya 2009.07.22. 15:36:38

@Agyalap:

Nem látszik, hogy a fotos háta mögött milyen az út. A post irója szerint régen szilárd burkolatú volt.
(btw ebből az is következik, hogy ismeri a helyet, tehát tudta, hogy ott utkereszteződés van)

fidoone 2009.07.22. 15:44:48

@tocibacsi: Ha Ön egy ilyen helyre 70-80 km/h sebességről 4 - 5 méteren lefékez motorfékkel és bekanyarodik akkor szerintem egy úthengert vezet!
Amúgy ha jönnek mögöttem akkor paraszt dolog lenne 100 métert lassítani motorfékkel csak azért, hogy ne kelljen fékeznem.

A személyeskedő kérdésére a válaszom az, hogy az én vezetési stílusommal az autóm 1,5-2 literrel kevesebbet fogyaszt mint az ismerőseim azonos kocsija: igen ismerem, használom a motorféket. Amúgy Kicsoda Ön? Talán találkoztunk már, hogy letegezzen?

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 15:48:31

@fidoone: Te egy vén picsa vagy, esetleg öreg tanár!

fidoone 2009.07.22. 15:53:00

@metal: Kedves Uram! Én egy 36 éves 140 kilós viszonylag békés ember vagyok. Ön pedig egy alpári paraszt. Ha nem tetszik, ne fórumozzon!

leaping cat 2009.07.22. 15:53:13

A biztosító felé inkább azzal kellene érvelni, hogy nem volt sehol keresztezést előjelző tábla (ami, mint kpetya idézte, kötelező), tehát fel sem merülhetett benne, hogy kereszteződésben előzne. Ehhez persze az kell, hogy az előzés megkezdésekor ne lássa magát a kereszteződést.

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 16:00:16

@fidoone: Aki egy blogon kikéri magának, hogy tegezik, az vagy öregasszony, vagy öreg tanár. Esetleg egy hülye. Akkor te melyik csoportba tartozol?

Nikorene 2009.07.22. 16:06:16

@fidoone: a posztban szó sincs arról, hogy kereszteződésben kezdte volna meg az előzést, mikor látta, hogy az előtte haladó fékez...
Az van benne, hogy megkezdte az előzést, majd előzés közben derült ki, hogy jött közben egy kereszteződés, és hogy a csumpi kanyarodni szándékozik....

Nikorene 2009.07.22. 16:07:33

@fidoone: valóban kicsit túlzás a tegezést kikérni ezen a blogon mindenki mindenkit tegez... ha nem tetszik ne fórumoZZ

Nikorene 2009.07.22. 16:10:41

@leaping cat: dobre... én is ezt próbáltam leszögeni...

de egyre inkább úgy érzem, hogy jó az a 70-30... persze köcsögség meg minden, de lehet nem lesz jobb.

kpetya 2009.07.22. 16:29:07

@leaping cat:

Ezután a blog után nehéz lenne neki. Vszinű környékbeli, tudhatta, hogy ott utkereszteződés van.

Másrészt ez max a szabsértési ügyben játszhatni mint tévedés
9. § (1) Nem róható az eljárás alá vont személy terhére olyan tény, amelyről az elkövetéskor a tőle elvárható gondosság ellenére sem volt tudomása.

(2) Nem vonható felelősségre az, aki a cselekményt abban a téves feltevésben követi el, hogy magatartása nem jogellenes és erre a feltevésre alapos oka van.

De ez is igen halovány esély. Mondhatni nulla.

tocibacsi 2009.07.22. 18:18:09

@fidoone: Tisztelt Uram,
ez egy blog komment szekciója. Itt mindenki tegeződik így szokás. Netikettnek hívják az illem ezen részét. Ezzel azonban láthatólag Ön nincs tisztában. Semmi probléma, én tudok alkalmazkodni, ha a többséghez (kb. a világ többi része) Ön nem is óhajt. Remélem a többi kommenteló reakciójának tükrében fenti soraimat minimum megtisztelőnek tekinti. Hozzátaszem, amennyiben Ön 36 éves és a biológiai kora ezt nme haladja meg jelentősen (azaz úgy is néz ki), az utcán is letegezném. Ezt az offtopic szálat nem kívánom folytatni.

Motorfékk: örömmel hallom, elméleti kérdés volt. Nem volt megadva semmilyen sebesség, lassulási úthossz, satöbbi. Tehát ELMÉLETBEN bármi lehet, csak ezt kívántam jelenzi.

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 18:25:01

@tocibacsi: Elméletileg akár 30-al mehetett az egész úton, és ezért próbálta a posztoló megelőzni, ezt ennyi információból nem tudhatjuk!

tocibacsi 2009.07.22. 18:30:47

@metal: pontosan. de elhet. és ebben az esetben a fékklámpa se kellett...

metal · http://electric.blog.hu 2009.07.22. 19:11:06

@tocibacsi: Ezért nem jogos a rengeteg kritika, hogy minek akart előzni, sajnos saját családomban is történt hasonló, ott a kedves autós kb. 20-al ment főúton, majd ugyanígy, mikor öcsém elkezdte előzni, index nélkül befordult balra, mivel 20-al ment egy kicsit sem változtatott a sebeségén, úgy kezdte meg a fordulást. Ott annyi a különbség, hogy főút volt, tehát egyértelműen lehetett előzni, ő is lett százszázalékosan a hibás. A srác ott azzal védekezett, hogy az öcsém gyorsan ment, de lehűtötte a rendőr, hogy ha gyorsan is ment, mivel az autónk oldala sérült, ezért egyértelműen már mellette volt, és ezért csak ő a felelős. Persze azért a féknyomból becsültek sebességet, és nem ment gyorsan, legalábbis amennyire egy féknyomból lehet becsülni.

vhm 2009.07.22. 19:30:06

általánosságban úgy általában, nem az adott esetre írom:

10-nek kiküldenek egy kármegosztásos döntést kamu indoklással, aztán 8 belenyugszik, 2 nem, esetleg bíróságig megy. abból a 8-ból amit lenyúlnak, simán kifizetik a 2-t. a cég jól jár.

na ezért békát nem nyelünk le, az utolsó forintot sem szabad rájukhagyni! ennyi. ha mindenki rámenős lenne, nem érné meg ez a hozzáállás...

rushman 2009.07.22. 20:04:21

Sajnos természetes emberi reakció, ha valaki hazudik, ha ezzel elkerülheti fizetési kötelezettségét.

Amúgy én belekötnék a biztosító fogalmazásába. "Az alárendelt útvonalon kihelyezett elsőbbségadás tábla csak az onnan érkező járművek számára nyújt információt és nem a védett útvonalon haladók részére."

Már hogy ne nyújtana. Ez hazugság.
Például a védett útvonalon közlekedő ebből tudja, hogy védett útvonalon közlekedik. Különben ugye jobbkezes kereszteződés lenne. Vajon aki ezt megfoglmazta, ő döntött az ügyben is? Mert világosan látszik alkalmatlansága. Vagy nem ért hozzá, vagy felületes.

Amúgy érdekelne egy hozzáértő egzakt magyarázata, hogy mi is az a védett út. Nekem valami olyasmi rémlik, hogy a védett úton közlekedőknek elsőbbségük van az arra ráhajtani szándékozó járművekkel szemben. Namármost elképzelve a szituációt a macisajt megfogja ugye a "földútról" érkezőket. A védett út teljesen kihalt, csak a két sztrítrészer vágtat az egész pályán, még szembeforgalom sincs. Akkor miért is tiltja a kresz a védett úton való előzést? Mintha feleslegesn akarná túlbiztosítani a szituációt a jogalkotó.

A kommenteket nem olvastam végig, de láttam, hogy volt vita a földút, nem földút témában is. Nekem, mint közlekedőnek igen egyszerű dolgom van, ami menet közben földútnak látszik, az számomra földút. Ennyi. Senki sem írhatja nekem elő, hogy menet közben minden kereszteződésből 5 cm mélyen talajmintát vegyek. Még ha a sár alatt fél centivel tükörsima elsőosztályú aszfalt is van, nekem az földút marad, mert a színe, a védett úttal való kontrasztja alapján földútnak látszik. Majd ha ennél biztosabb analizálási módot tudnak nyújtani ezen gondolatmenetet cáfoló jogászok, akkor azt használom.

Végül pedig, ha a biztosító felülbírálhatja a bírósági ítéletet is, akkor legközelebb nem rendőrt hívok. Úgyis kevés van belőlük. Elkérem a drágalátos biztosító vezérigazgatójának a számát, és megkérem, hogy fáradjon már ki az új audijával a világvége után következő második kereszteződéshez, mert ilyen fontos ügyben csak ő dönthet. Ha már ilyen nemes, és felelősségteljes hivatást választott, tessék megdolgozni a pénzéért.

Igazságszolgáltatás? Az meg mi? Valami babazsúr? Csak a biztosítók dönthetnek életről és halálról!

rushman 2009.07.22. 20:09:13

Amúgy megvan a megoldás. Ha már kötelező, és még csak nem is olcsó... minden káreseménykor mindkét fél biztosítója szépen küldjön ki egy kárszakértőt a helyszínre, és ők majd leboxolják egymás közt, hogy ki kinek fog fizetni. Miért kell az ügyfelek idegeit felőrölni az idiotizmusukkal? Őröljék a sajátjaikat.

jónévez 2009.07.23. 02:31:23

A biztosító viselkedése, érvelése egyrészről úgy hülyeség, ahogy van.
-a biztosító (és senki más) nem tekintheti a döntését véglegesnek, csak akkor, ha a másik fél is belenyugodott ebbe. Írhat ilyen hülyeséget, de ez csak írásos nyoma annak, hogy nem a szabályoknak megfelelően, hanem az erejével visszaélve kíván működni.
-a biztosító nem bírálhat felül semmilyen jogi döntést, csak vitathatja, esetleg fellebbezhet ellene.
-a biztosító nem állapíthat meg jogerős bírósági döntést felülbíráló dolgot, hanem köteles annak az alapján eljárni a kártérítési ügyben.
Tehát, kedves posztoló, tessék utánamenni a dolognak, ha látsz benne reményt, hogy a bíróság végülis neked ad igazat, mert ha az jogerős lesz, akkor a biztosító aszerint kell eljárjon.

Másrészről:
Szerintem necces a dolog, mert végül igazuk van abban, hogy te ott előztél, ahol neked nem szabad (amit idéztek is indoklásként),tehát a kármegosztás jogos.
A mértékéről lehetne pereskedni, meg az eljárás ("véglegesnek tekinti" kitétel) milyensége miatt felelősségre vonatni a felügyeletnél, de szerintem nemigen járnál jobban.

Úgyhogy csak akkor perelj, ha biztos vagy a (részedről) kisebb kárfelelősség megállapításában, mert másképp többe fog kerülni, mint amit ér.
A felügyeletet viszont mindenképp tájékoztasd az eljárásmódról, mert sok rossz strigula legalábbis pénzbírságot jelent nekik, neked meg csak egy leveledbe kerül.

tocibacsi 2009.07.23. 06:52:33

@metal: hallod, az szerencse. Figyu, akkor Neked is lírom. Mi, legalábbis kpetyával nem azon lovagolunk, h minek előzött. Csak megállapítottuk, hogy tilos volt. És ha reklamál, azt ennek tudatában tegye. Ok? Amúgy teljes az egyetértés, táblát mindenhova, vagy változtani kell a KRESZ-en.

tocibacsi 2009.07.23. 06:57:38

@szmeby: na akkor itt az ideje h megtedd (a kommentek olvasását), mert itt egyeseknek már a keze lekopik. Ne kezdjük már 6 óránként előröl elemezni a dolgokat. Nézed meg az én (tocibacsi) és kpetya kommenteket. Ottvan az összes vonatkozó jogszabály. Az adott kereszteződésben előzni nem volt szabad, macisajtnak és az lőzési tilalomnak itt semmi köze egymáshoz. Ez pedig alátámasztja a kármegosztás jogosságát, annak mértéke és a mérték jogossága nem volt kérdés a postban.

kpetya 2009.07.23. 08:51:38

@metal:

Elméletben lehet, hogy 30cal ment, de akkor:
tfh a postiro ment 70nel igy a seb különbség 40km/h. Az elözés ekkor max 2-3 mp, a megtett út ~40-60m a postiró részéről, 17-25m a balkanyaros részéről. Ha igaz az állítás, hogy pont oldalba kapta, akkor a kereszteződéstől ~20-25m kezdhette meg az előzést. Ha akkor és ott nem látta, hogy kereszteződés jön akkor komoly gondok vannak a látásával.

kpetya 2009.07.23. 09:08:59

@jónévez:

Nem adták irásba, hogy felülbirálhatják a bíróságot. A szabsértési ügyben hozott bírósági ítélet, jó alap egy polgári peres kártérítési ügyhöz, viszont ELVBEN nem kötelez senkit semmire a kártérítési ügyben, még a polgári peres bírót sem (picit durván fogalmazva). Nyilván nem fogják felmenti a szabálytalankodót viszont vizsgálni fogják ki milyen mértékben felelös a károkozásban.

Miért ne lehetne a biztosító álláspontja végléges?? Ha nem tetszik az álláspontja akkor lehet pereskedni. A bíróság majd itél, oszt a biztosító a végleges állaspontja ellenére ugy fizet ahogy az ítélet szól.

Az én meglátásom szerint csak akkor nem lesz kármegosztás ha bizonyítani tudja, hogy az elözésnek nem volt köze a baleset bekövetkezéséhez (ez meg attól függ ki, kit, hol, mivel talált el, kinek mije hol sérült).
Ha szabálytalan volt az elözés, akkor:
Ptk 340. § (1) A károsult a kár elhárítása, illetőleg csökkentése érdekében úgy köteles eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely abból származott, hogy a károsult e kötelezettségének nem tett eleget.

PK 36. szám
Ha a károkozó magatartás előidézésében, a kár bekövetkeztében, a kár súlyosbodásában az elvárható magatartást elmulasztó károsult is közrehatott, magatartásának következményeit a károsult maga viseli. Ez esetben a Ptk. 340. §-ának (1) bekezdése szerint kármegosztásnak van helye.
Nem terheli kártérítési felelősség a károkozót a kárnak azért a részéért, amely abból származott, hogy a károsult nem úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.

Dester 2009.07.23. 13:02:52

@kpetya: na ennek utánanézek most már alaposan. És annak is, hogy pontosan mi változott ezügyben az elmúlt 10 évben. Kösz, hogy felhívtátok rá a figyelmem.

blogsámán 2009.07.23. 15:51:22

@tocibacsi: Még mindig fenntartom azt, hogy a postban nincs benne az, hogy földút-e vagy sem. Csupán az van benne, hogy valaha szilárd burkolatú út volt. Ebből pedig szerintem sokkal inkább az következik, hogy most már nem az, máskülönban miért írta azt a postoló, hogy "valaha". Ha most is az lenne, akkor egyszerűen csak szilárd burkolatot írt volna.

Integrált Szerverterror 2009.07.24. 06:20:45

@blogsámán: Az hogy az alárendelt út aszfalt, murva vagy rózsaszirmokkal van beborítva az előzés szempontjából teljesen mellékes. Ha nincs kint az „átfúrt rakéta” tilos előzni! Ez a szabály.

Amúgy a kép alapján az földút.

NerveAxis 2009.07.24. 15:07:13

én ezt nem értem, a groupamanál nem tudnak olvasni, vagy szöveget értelmezni? "főútvonalon _VAGY_ olyan más úton halad, amelynek elsőbbségét jelzőtábla jelzi." Ők maguk is leírják. A tábla ott van, ennyi... Támadható, a döntésük, és egy perben 100%, hogy nyerni fogsz.

kpetya 2009.07.24. 15:27:54

@NerveAxis:

Te, vmit kihagytál a mondatból. Vagy tán nem ismered a kreszt?

"...vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi."

Ha már "idézel" akkor pontosan és szépen.

CsodaCsokor · www.csodacsokor.hu 2009.07.30. 02:45:04

Pofon egyszerű a dolog. Eltérő az útburkolat. Innentől kezdve, tábla nékül is kötelező megadnia mindenkinet a Te részedre az elsőbbséget. És az elsőbbség minden irányból, minden járműre érvényes.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása