Sokszor taglaltuk már, hogy milyen veszélyes az, amikor egy irányba megy két sáv, az egyikben megáll a gyalogosnak a zebra előtt az autós, a belsőben meg padlógázzal elszáguld egy idióta, de Zoli levele ehhez képest is megdöbbentő. Amikor csak egy sáv van, azon belül jobbról előzni és veszélyeztetni a puhatestűt, hát, nem nagyon tudok mit hozzátenni. Már csak arra vagyok kíváncsi, hogy ki lesz az első, aki ebből is a posztolót hozza ki hibásnak, mert ha teljesen jobbra tartott volna, akkor nem tudja megelőzni a BMW-s. Mindenesetre gratulálok az elkövetőnek, hogy ő is hozzájárult a bajor márkával kapcsolatos sztereotípiák erősítéséhez.
Tegnap történt az eset, ezt már tragikusnak kell ítéljem:
A budafoki úton mentem a Gellért tértől az Október 23-a felé, közvetlen a felezővonal mellett, mert biciklist előztem. Azt hiszem a Csíky utcánál van egy gyalogátkelőhely amin gyalogosként szerintem elég nehéz átmenni, mert folyamatosan jönnek a kocsik.
Épp ezért általában el szoktam játszani a rendes autóst és átengedem őket (persze csak ha nem sietek, annyira én sem vagyok rendes :) ). Tegnap is megyek arra és látom áll egy bamba egyetemista a járdán gondoltam átkelési szándékkal. Lassítok, megállok, át akarom engedni. Már épp kezdtem ideges lenni, mert jobbra bámult valamit és dudálni is akartam, mire végre elnézett balra, látta, hogy megálltam, de nem indult el, csak bizonytalankodott.
Már kezdtem volna kiabálni, hogy „mi a faszomra vársz még???”, mikor rá kellett jönnöm mi volt a bizonytalankodás oka. A mellékelt képen látható BMW kb 40-el elment mellettem jobbról(!) – az egy sávos úton!!!!
Hát vazz, ilyet én még nem láttam! Olyanban már többször volt részem, hogy megállok zebránál és balról megelőznek, de elvileg egy sávos úton, zebra előtt megálló autót jobbról kb 40-nel, na ez már szerintem túlmegy minden határon. Ez a faszfej mint gondol magáról?
Gondolom a terhes feleségét vitte szülni, ezért kellett így megelőznie… De akkor miért állt meg a következő lámpánál ahol utolértem és még arra is volt időm, hogy képet csináljak róla?
Johnny M. 2009.10.12. 09:56:15
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.12. 09:58:54
Nikorene 2009.10.12. 10:09:08
Értsd: néha betartom a KRESZt...
kranführer 2009.10.12. 10:13:57
#szájbergyerek# 2009.10.12. 10:14:03
Most éppen a BMW-s nem tartotta be :)
SereG 2009.10.12. 10:23:40
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.10.12. 10:29:05
Ma reggeli majdnem ugyanez a történet: zebránál férfiember topog, hogy át merjen-e menni vagy sem (4 sáv). Megálltam, hogy átengedjem (nekem balra volt). Szemből egy idióta sem vette figyelembe, hogy állok a zebra előtt!
Jobbról is simán rákanyarodtak az útra, senkit sem zavart, hogy ott állok egyedül, a gyalogos meg balettozik az út szélén, hogy le merjen-e lépni vagy sem. Elég kétségbeesett képet vágott... Engem kikerülve mentek tovább az autók, mintha sem a zebra, sem én nem lettem volna ott.
Hiába dudáltam az autóstársaimra, ma reggel mindenki vak és süket volt...
Végül átment az úr. És erőteljesen csóválta a fejét. Ahogy én is.
#szájbergyerek# 2009.10.12. 10:43:09
Szerintem meg pont ezért kellene minden több sávos útra lámpa a zebrához. Egyszerűen képtelenség elengedni a gyalogost többsávos úton úgy, hogy ne idézz elő számára veszélyes helyzetet. Ezt kellene már végre felfogni a gyalogosoknak is és nem felelősséget az autósokra tolni.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 11:00:28
Aha, szóval költsünk közpénzből még többet közlekedési lámpákra, csak azért, mert az autósoknak egyébként derogál betartani a kreszt.
Tudod mit, szerintem minden zebrához kamera kellene, aminek alapján szépen meg lehetne büntetni az autósokat. Így ugyanis visszajönne a telepítés költsége.
"Ezt kellene már végre felfogni a gyalogosoknak is és nem felelősséget az autósokra tolni."
Nincs szó tolásról. A felelősség az autósoké.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 11:03:49
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.10.12. 11:06:41
vivax 2009.10.12. 11:21:45
Uaz469 2009.10.12. 12:07:41
kranführer 2009.10.12. 12:16:00
szaGértő 2009.10.12. 12:30:56
#szájbergyerek# 2009.10.12. 12:54:04
Ez is egy megoldás de attól az nem támad fel az a gyalogos akit elütnek.
Megjegyzem a piros lámpán áthaladókat is ugyanúgy meg lehetne büntetni, akkor is megtérülne.
Azokat a gyalogosokat is büntetni kellene, akik úgy gondolják, hogy a négysávos úton bárhol átmehetnek (pl. a Fogarasin) csak hogy következetesek legyünk. Igenis a gyalognak is van felelőssége.
Mókusélet 2009.10.12. 13:11:31
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.12. 13:14:00
_ng_ 2009.10.12. 13:30:02
Mindenestre nagy barom, az biztos.
_ng_ 2009.10.12. 13:43:27
Devil 2009.10.12. 13:47:01
Szoval a KRESZ betartasa minden ilyen szituacioban szerintem inkabb balesetveszelyes.
Azert ha latom hogy mas elenged egy gyalogost, legalabb azt nem elozom meg szabalytalanul.
@promontor: Szabalytalan/figyelmetlen autosok mindig lesznek. A cel olyan infrastruktura kialakitasa ahol ez a legkisebb kart tudja okozni. Es azert kozpenzbol mert ez kozerdek.
#szájbergyerek# 2009.10.12. 13:52:05
Először is nézzen körül és ha úgy ítéli meg, hogy át tud menni A-ból B-be, akkor tegye meg.
Te meg megmondanád nekem, mit csináljon az az autós, aki elengedné a gyalogost, de látja, hogy a szemben jövő két sáv illetve a mellete levő nem fogja megtenni ezt?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 14:13:03
Természetesen egyetértek azzal, hogy a közlekedési infrastruktura ösztönözze a balesetmegelőzést, de azzal nem értek egyet, hogy vegyünk tudomásul egy tömeges szabálysértést és gyakorlati szankció nélkül az egész közösségre terheljük ennek a költségét.
Úgyhogy a magam részéről azt gondolom, hogy a közpénzből alkalmazott megoldásoknak egyben a szabálysértés büntetését és ezáltal visszaszorítását is ösztönöznie kell.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 14:16:43
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 14:19:51
Nem Mókuséletnek kell megmondania, ugyanis megmondja a KRESZ: meg kell állnod.
pete_r 2009.10.12. 14:29:53
pete_r 2009.10.12. 14:31:46
És még anyám is jól van...:)
SickBoy 2009.10.12. 14:35:31
Na, szerintem van az, hogy a gyalog sokszor elbambul és ezzel fokozza a helyzetet, ahelyett, hogy figyelne. Az utcasarkokon, mert amúgy telefonáljon, tömje a fejét gyros-szal, tamagocsizzon, kit érdekel... de amikor elér a sarokig, akkor érdemes kiszállni a privát ködből. Egészséges életösztön kéne, hogy legyen - mert sem kerék alá nem akar kerülni, sem pedig ott várni be a nyugdíjkorhatárt... gondolom. :o)
A legjobb stratégia tényleg az, amit SereG írt és - szerintem - nem is szabálytalan. A gyalognak akkor van előnye, ha már lelépett, amíg a járdán áll, addig nem kell megállni. Lassítani igen, megállni nem.
A BMW-s... hát istenem, biztos neki más kiadású KRESZ könyve van. :o/
Ő a statisztikai egytized százalék, aki felb@ssz a maradék 99.9% agyát.
Ilyenkor azt kívánom, hogy teleportáljon oda egy pár, valamelyik kintfelejtett 30-as táblánál trafizó rendőr - de izibe' - és lehet kiosztani a sárgalapot sokezerről, büntetőpontot, sz@rnivaló sünt.
(Egy alkalommal be is jött, Oktogonnál szintén BMW-s jobbról a két sáv mellett jobbról - keresztbe a körúton, alig fért be - és hopp, ott termett egy meseautó. Levillogták, megdorgálták, az istenadta nép mosolygott, a bömbis verte a nyálát, de ugye nem volt vitás, hogy ki nyerte a nyalókát).
Hm, azért azt gondolom, hogy bár a kedves posztoló marharendes, hogy át akarta engedni a gyalogot, és tulajdonképpen egyáltalán semmi szabálytalanságot nem csinált, de mégis valahogy hozzájárult ahhoz, hogy kialakuljon vagy inkább, hogy kialakulhasson a szitu.
Devil 2009.10.12. 14:38:41
Sok helyen ugy ujitjak fel az utakat hogy a zebranal kozepre tesznek egy gyalogos jardaszigetet (2x1 savos uton is). Ugy latszik az illetekesek - sokakkal ellentetben - mar rajottek hogy bar a jardasziget is kozpenzbe kerul, megeri a befektetest. Ugyanugy visszahozza az arat mint a kamera meg a rendor - nem a birsagbol, hanem a kevesebb balesetbol.
Pozitov (nem "fenyito", hanem "alkalmazkodo") intezkedesekkel sokszor olcsobban, hatekonyabban lehet ugyanazt az eredmenyt elerni.
Ilyen jardaszigetet termeszetesen tobbsavos utaknal is celszeru lenne epiteni oda ahol meg nincs, es van ra lehetoseg, de szerintem nem lenne olyan hatekony mint a lampa.
A kamerak valoszinuleg megoldast jelentenenek, de ahogy a dolgok nalunk mennek, ilyen beruhazasokra gyakorlatilag 0 az esely. Lsd trafipax-tender, az elso kiirasnal (es a szuksegesnel) nagysagrendileg kevesebb trafit vesznek, azokat is csak honapokkal kesobb.
Se a rendorseg, se a rendorok nem erdekeltek a birsagolasban. A birsag nem a rendorseghez folyik be, a rendor se "teljesitmenyberben" dolgozik, igy mit varunk toluk? A rendorseg letszama, technikai feltetelei is remenytelenul le vannak maradva, rendorsegi reform nelkul - amihez a politikai szandek sehol sincs meg, meg a vegen rend lesz es akkor jaj ennek az elitnek - nem lehet ilyen "csipcsup" szabalytalansagok eseten javulast varni.
Az obj. felelosseg es a zero tolerancia is csak az EUs vallalasaink miatt lett bevezetve, ha a magyar politikan mulott volna, ma is minden maradt volna a regiben.
Devil 2009.10.12. 14:46:27
Talaltam errol egy idezetet:
"Ha a szabályt valaki megszegi, másoknak is mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy balesetre, vagy veszélyhelyzet kialakulására ne kerüljön sor."
www.mozaik.info.hu/Homepage/REVIEW/MS-2180R.HTM
Ezt siman ra lehet huzni a gyalogos-elengedesre: ha latod - vagy joggal feltetelezed - hogy valaki toled foggetlenul balesetveszelyt fog okozni ha megprobalod elengedni a gyalogost, akkor inkabb ne engedd el.
Ha viszont tudod hogy nem fog senki szabalytalankodni - vagy ep esszel felteheto hogy nem fog - akkor el kell engedned.
SickBoy 2009.10.12. 14:47:11
Devil 2009.10.12. 14:49:48
SickBoy 2009.10.12. 14:51:35
Viszont ezzel rögtön abba a helyzetbe tornásztam magam, hogy én szabálytalankodtam, vagyis ha épp ott áll a yard - aminek Murphy törvényei szerint négyzetesen nő az esélye, ha én szabálytalankodok és nem egy ilyen útitufa -, akkor lehet magyarázkodni, szinte garantált, hogy felesleges. Mint tudjuk, az utcai kékek nagy része nem a kiemelkedő logikai képességei miatt van épp ott, ahol :o)
SickBoy 2009.10.12. 15:04:55
Eddig azért még mindig sikerült időben felmérnem, hogy valóban át akar-e haladni - pl. épp lelépni készül - vagy ott jött rá a filozófiaóra a sarkon és úgyis hiába állok meg, már' két sarokkal arrébb lennék, mire észreveszi. :o)
#szájbergyerek# 2009.10.12. 15:23:00
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 15:50:26
Nyilván bármelyik eset történik meg, az egy nagy sokk és senkinek se kívánom, hogy megtapasztalja. De a kettő között az a különbség, hogy ha a másik üti el, az semmiképp sem a hibád, míg ha Te ütöd el, akkor az a Tied lesz. Te melyiket választanád?
@Devil: Hát, szerintem ezt a magyarázatot se a rendőr, se a bíróság nem veszi be. Neked is csak a fentieket tudom figyelmedbe ajánlani.
tangara 2009.10.12. 15:54:36
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.12. 16:03:19
OK, ezzel így egyet is tudok érteni, szerintem is van olyan hely, ahol jól jönne egy lámpa.
Viszont akkor itt nem csak arról van szó, hogy szegény autósokról levegyük azt a döntést, hogy mikor kell átengedni a gyalogost, hanem akkor itt pl. forgalomszervezési okok is szerepet játszanak.
Ráadásul akkor még ott marad rengeteg olyan zebra, ami lámpátlan marad és a probléma ott is fenn fog állni, hiszen a mostani poszt is egy egysávos úton történt esetet mond el.
A pozitív-negatív ösztönzés persze általában igaz, csak van olyan eset, amikor nem igazán tudsz pozitív megoldást, vagy sokkal drágább. Rendőrök, kamerák, böntetések pedig mindenütt vannak, olyan országokban is, ahonnan egyébként a pozitiv ösztönzőkre szoktunk példákat hozni. Ráadásul szerintem a magyar az egy kurucfajta népség, sok máshol bevált pozitív módszert itt nem fognak bevenni.
labi 2009.10.12. 16:05:57
Az átlag magyartahó autósok (ez úgy kb több mint 70%-a sz összesnek)ilyesmit el sem tudnak képzelni. Inkább azt a kevés normálist szidja, hogy ő most hogy fel van tartva általa...
labi 2009.10.12. 16:07:28
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.10.12. 16:29:16
Ferocious 2009.10.12. 16:31:09
Ha a baromarcú gyalogos nem tudja eldönteni, hogy át akar-e mászni a zebrán, akkor menjen el a jó k.anyjába! Te sem gondolod, hogy majd a fél város egy idiótára fog várni!
Vagy tudja mit akar, vagy ott rohad meg a járdán...
SickBoy 2009.10.12. 16:33:56
@tangara: ez egy jó kérdés, kintmaradt-e véletlenül az index? Ha igen, akkor egy kicsit más a leányzó fekvése. :o)
Uaz469 2009.10.12. 17:26:01
Uaz469 2009.10.12. 17:26:58
Tornado86 2009.10.12. 17:55:55
Devil 2009.10.12. 18:11:37
egy deviáns kerékpáros 'és még neki áll feljebb 2009.10.12. 19:01:28
ja hogy még álmodban sem gondoltad volna !
hát ébresztő ez Hungary
egy deviáns kerékpáros 'és még neki áll feljebb 2009.10.12. 19:07:46
kispista2 2009.10.12. 19:09:10
Ügyanitt láttam múlt héten két bmw-t, az egyik megállt a zebránál, a másik meg balról megelőzte. A következő lámpánál meg utolérték egymást.
kispista2 2009.10.12. 19:14:06
"
A legjobb stratégia tényleg az, amit SereG írt és - szerintem - nem is szabálytalan. A gyalognak akkor van előnye, ha már lelépett, amíg a járdán áll, addig nem kell megállni."
Akkor is elsőbbsége van, ha a járda szélén áll! Ha máshogy gondolod, idézd be a megfelelő kresz-paragrafust.
A kreszben annyi szerepel, hogy nem léphet hirtelen (pl. futva, vagy úttal párhuzamosan megy és hirtelen jobbrafordulva lelép a zebrára).
Köteles vagy megállni ha látható az átkelési szándék.
egy deviáns kerékpáros 'és még neki áll feljebb 2009.10.12. 19:16:57
szerintem az lehettet hogy autósunk villogott a biciklisnek, közben balra bambulhatott .ezt látván a Bmw s- aki indult el a parkolóhelyről ,azt hitte neki villog.
jobban kellene figyelni! de nem a lányokat!!
randomuser1 2009.10.12. 20:02:30
SickBoy 2009.10.12. 20:39:47
Nyilván látszik, ha valaki jobbra-balra nézeget, netán szemkontaktust keres a felé közeledő autóssal, hogy menne. Akkor természetesen nem csak lassítok, hanem meg is állok. Sőt, ha lehetne, rögtön kétszer is megállnék neki ;o)))
kispista2 2009.10.12. 21:49:22
hetero_magyar 2009.10.13. 00:47:08
1 követésitávolság benemtartása 2 menetközben telefonálás ?
j311 2009.10.13. 13:21:49
Miért? Mert bambulnak, és ezzel feleslegesen feltartanak. Megállok, várok a hülye meg csak néz a másik irányba, mintha nem is akarna átmenni. Ilyen hülyéknek inkább nem állok meg...
SickBoy 2009.10.13. 14:11:18
hatesz 2009.10.19. 10:38:44