A külföldi autós tapasztalatok sorában eddig talán Mongólia volt a leginkább más, mint az európai közlekedés, most újabb érdekességet kaptunk, ezúttal Tanácstalan írta le Kínában gyűjtött közlekedős élményeit. Nektek, kedves, drága, imádott olvasóknak pedig még a sztori előtt köszönöm, hogy a tegnapi nappal a blog átlépte a 10 000 000 oldalletöltést!
Na, én belejöttem a posztolásba. Ne várjatok véres, vagy anyázós posztot, csak GSX-R kérésének engedve én is írtam egy külföldis- vezetőst. Munkám során előfordul, hogy hónapokig külföldön kell tartózkodnom és olyan is, hogy az adott országban vezetnem kellett.
Sajnos nekem nem jutottak olyan helyek, mint Svájc, csak olyanok, mint Kína vagy Korea. Hát elmondanám, hogy van rosszabb, mint nálunk. Főleg Kína volt borzalmas.
Engem szerencsétlenségem nem olyan világvárosokba vetett, mint Peking, vagy Shanghai, hanem például az ország közepén fekvő egykori fővárosba, Nankingba; a vietnami határhoz közel fekvő Kwnagyanggba, vagy az északon lévő Bayaquanba. Ezeken a helyeken európai csak munkája miatt fordul meg, bár Nankingban éppen lenne látnivaló.
Ezekben a városokban esett meg, hogy autó használatára kényszerültem. Mivel szállásom távol esett a munkavégzés helyétől, közlekednem kellett. A helyi tömegközlekedés, mint olyan sajnos szóba sem jöhet, mivel kiigazodni nem lehet, hogy melyik busz merre megy, olvasási nehézségek, ugyebár.
Vendéglátóim eleinte autót küldtek értem, de az uras-sofőrös időszak mindig csak egy hétig tartott, utána inkább autót adtak. A helyi gyártásban készült VW-hez volt szerencsém. Meg még nagyobb szerencsém, hogy nem törtem össze magamat. Ugyanis Kínában van KRESZ, csak senki nem tudja, vagy nem tartja be, a közlekedést szervezett káosz jellemzi.
A táblák is ad hoch jelleggel vannak kint Az utak állapota vegyes, vannak új, jó minőségű utak, de ezek egyik pillanatról a másikra lesznek félig burkolt kátyúsorok. Az utcák egyébként piszkosak, porosak, sok a szemét. A sávok többnyire fel vannak festve, de értelme semmi, mert senki nem veszi figyelembe. Ahogyan a rendőrlámpák tilos jelzését sem. Mintha az csak amolyan figyelmeztetés lenne.
A szabályok pedig, ha vannak is, tojnak rá. Index, na azt aztán senki, de tényleg senki nem használ. Én hatalmas zavart keltettem, mert kanyarodási szándékomat jelezni próbáltam. Az egyirányú utcát onnan ismered fel, hogy kevesebben jönnek szembe. A világítás szabadon választott, de sötétben azért többnyire felkapcsolják.
Parkolással nincs gond, megállsz és reméled, hogy nem törnek össze. Tilosban tutira nem tudsz megállni és büntetőcetlit sem fogsz kapni. Parkolni viszont nem tudnak, minden autón van horpadás. Zebra előtt megállnak, de csak akkor, ha olyan népes csoport kel át, amelyiket veszélyes lenne elütni. Amúgy mindenki ott rohangál keresztben az úton, ahol gondolja.
Amerre én jártam, nem volt vészesen sűrű a forgalom, de azért akadt autó, sok motor és rengeteg biciklista. A Critical Mass a nyálát csorgatná láttukra. Azt ugye mondanom sem kell, hogy a biciklisek az autók között, mellett és velük szemben is tekernek, nincsenek kivilágítva és cseppet sem figyelnek arra, hogy mi történik körülöttük. Jó pár ősz hajszálam lett miattuk.
Természetesen a motorosok sem kispályáznak, forgalommal szemben simán jönnek az autók között. A tempó nyugis, a kínaiak nagy része rossz sofőr, ezért nem hajtanak gyorsan tapasztalataim szerint. Ami néha idegesítő tud lenni.
Az autók között van újabb és régi, de egy a közös, nem igazán törődnek velük. Talán még a kötelező szervizeket sem kapják meg. Autómosót meg egyet sem láttam. A tankolás az külön gond volt, benzinkút nincsen, vállalatok telepén lehet tankolni- nekem egyszerű volt, ha kellett, elmentem a telepre és vételeztem, csak egy cetlit kellett aláírnom.
Rendőri jelenlét. Persze ott vannak mindenhol, mert a diktatúrát csak így lehet fenntartani, de nem igazoltatnak, nem radaroznak, nem lépnek közbe közlekedési kihágás esetén. Talán mert ez a kategória ott nem is létezik? Tényleg szabálytalankodhatsz és nem lesz retorzió. Járőrautót, motoros rendőrt meg egyet sem láttam!
A legfurcsább az egészben az, hogy egyetlen balesetet sem figyeltem meg! Egyforma stílusban vezetnek, talán emiatt nincsen? A legveszélyesebb mindig én voltam, mert nehezen álltam rá a helyi közlekedési kultúrára, a beidegződött reflexek is működtek, ezáltal az index is, ami mint mondtam, zavaró tényező és igencsak elbizonytalanítottak a helyi szokások. Azért megúsztam baleset nélkül.
Korea egy fokkal jobb volt, de arról majd máskor írok. Na most lehet szidni a posztolót!
.lll. 2009.11.28. 12:35:36
hüje sárgák:D
potha 2009.11.28. 12:38:51
Tornado86 2009.11.28. 12:41:58
MatseQ 2009.11.28. 12:50:44
Fomics 2009.11.28. 13:26:50
Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.11.28. 13:39:48
cork77 2009.11.28. 14:19:22
gorillka 2009.11.28. 14:52:21
Pár nap után nem is bántuk, látván az ottani káoszt. Városok között még istenes, de a nagyvárosokban horror. Mi láttunk járőrautót, de letojta, hogy amíg ő a piros lámpánál áll, addig jobbról kikerülik és befordulnak előtte balra.
Láttunk két koccanásos balesetet (mivel nem mennek gyorsan nem volt komoly), de láttunk elütve bringást, kismotorost is.
Pekingben és Shanghaiban olyan sok autó van, hogy gyakorlatilag nem is tudnak gyorsan menni, mert jóformán csak araszolnak.
uninterested 2009.11.28. 15:10:16
Többször találkoztunk éjjel(!) olyan teherautókkal amelyek nem voltak kivilágítva, természetesen a belső sávban.
Balesetet viszont mi se láttunk. Érdekes.
Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.28. 15:13:09
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 15:17:23
ORGASMUSFORSCHER 2009.11.28. 15:33:02
Vagy ezt rajtam kívül mindenki tudja?????
portfocus.com/korea_south/kwangyang/index.html
Szerintem a sok szabály nem jó...Kínaában két szabály van csak: 1. mindenki mehet mindefelé, mert a lényeg az, hogy haladjunk, ill. 2. az erősebb lenyomja a gyengébbet, de ezzel mindenki tisztában van... ezért nincs baleset... hősködés, okoskodás, mint nálunk..
gorillka 2009.11.28. 15:38:54
Nem igaz, hogy nincs baleset. Itthon hány balesetet látsz? kb. ugyanennyit. A többiről a rádióban hallasz.
M. Péter 2009.11.28. 15:50:24
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 16:02:09
Mentségemre, 5 évet töltöttem el arrafelé munkaügyben és összekeverednek a nevek.
De eszembe fog jutni a hely, közel a vietnami határhoz, hát az nem semmi volt.
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 16:04:24
Itthon is szoktam látni bár nem minden nap.
De én nem is nagyvárosokban voltam.
qlman 2009.11.28. 16:29:45
Különben északon -különösen Pekingben- egész kulturáltan közlekednek.
Délen káosz, de én is vezettem. Előszeretettel dudálnak indexelés helyett. Guangzhouban figyeltem meg: a taxis hirtelen fékezéskor az előtte lévő kocsisort célozza meg, még akkor is, ha mellettük van hely. Ez többször előfordult. Autópályán mindenki fényszórót használ.
Maegoss 2009.11.28. 16:55:27
Én speciel már láttam rendőrt szabálytalanságot megbüntetni Pekingben (az illető balról hajtott be a körforgalomba!), kemény 200 RMB (kb. 5000 HUF) volt eredetileg a bírság, de sikeresen lealkudták 100 RMB-re :) (Ami egyébként rendes bírság volt, nem a rendőr zsebébe ment - nem is lehetett helyben fizetni, el kellett menni a csekkel a helyi rendőrőrsre)
Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.11.28. 17:04:36
m.blog.hu/vi/vizizene/image/Sanghaj/kritikus%20t%C3%B6meg.jpg
:))
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 17:28:21
kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2009.11.28. 17:36:53
Előre bocsájtom, hogy Kínában élek (1988-ban jártam itt először és 2004 óta folyamatosan itt élek), van kínai jogosítványom (6 éve vizsgáztam) és rendszeresen vezetek.
1. A belekeveredett koreai városnevet már jelezték mások is, most már csak a Bayaquanként megnevezett várost kéne még beazonosítani (ha esetleg a Liaoning tartományban lévő Bayuquanre gondolt a posztíró, akkor csak simán elírta a nevet). Az egyetlen helyesen írt kínai város, Nanking (ez a magyar átírása, nem magyar szövegekben Nanjing néven ismert) azért nem olyan kisváros és turisták is akadnak arrafelé, lévén minden útikönyvben benne van). Mivel a másik két város beazonosíthatatlan, úgy veszem, hogy a posztíró tapasztalatai Nankingra vonatkoznak.
2. Szó sincs róla, hogy külföldi ne vezethetne. Csak nem fogadják el a nemzetközi jogsit, de a kínai jogosítvánnyal rendelkező külföldiek vezethetnek.
3. Kiváncsi vagyok, hogy a poszt írója rendelkezik-e kínai jogosítvánnyal, azt rendes úton, vizsgázva szerezte-e és ismeri-e a kínai közlekedési szabályokat? Attól tartok, hogy ha mindhárom kérdésre igen lenne a válasza, akkor kicsit más lett volna a poszt is.
4. Vannak autómosók Nankingban (meg az ország más részein is), a kézi mosás elég olcsó, szinte minden autós így mosatja a kocsiját, nagyon kevesen mossák maguk az autójukat (a gépi mosás kicsit drágább és abból tényleg nincs sok).
5. Nanking városi részén természetesen létezik a tilosban parkolás fogalma és osztanak büntetőcetlit is (a várostól távoli gyárnegyedekben persze nyilván lazább a helyzet). Kínában egyébként 1 óra parkolás átlag 5 RMB (kb. 125 HUF) egy órára nappal, éjszaka valamivel kevesebb (igen, itt nem csak munkaidőre kell fizetni, hanem hétvégén és éjszaka is).
6. Természetesen benzinkutak is vannak, leginkább a két nagy helyi cégé, de pár nemzetközi társaságnak is vannak kútjai.
7. Radaroznak (jellemzően fixen telepített módon), a piroson áthajtók is kapnak büntetést, amennyiben az adott helyen van kamera telepítve. Itt is van büntetőpont rendszer. Természetesen rendőrautó és motorosrendőr is van.
8. Ahogy kommentekben is jelezték mások is, pont, hogy sok a baleset (érdekes, hogy a posztíró nem az első rövid időt Kínában töltő magyar, aki azt mondja, hogy saját maga nem látott egy balesetet sem).
9. Azzal maximálisan egyetértek, hogy az otthoni vezetési gyakorlattal érkezők nagyon könnyen okozhatnak balesetet a beidegződött reflexeik miatt, én azt szoktam tanácsolni az ide érkezőknek, hogy 3 hónapig csak figyeljék a forgalmat, de ne üljenek volán mögé, mert jó eséllyel balesetet fognak okozni. Szerencséje volt a posztírónak, hogy ez vele nem következett be.
10. Guangzhouban (magyar szövegben ez Kanton) szabályos a taxi első ülésén ülni, azzal keverhette a kommentelő, hogy a taxisofőrnek joga van nem engedni oda ülni férfi utast. Nőtől, gyerektől nem tagadhatja meg, normál esetben féri utastól sem szokta (az első és a hátsó üléssor között üvegfal vagy fémrács van a sofőr védelmére, az előre ülő meg ugye ezen a védelmen belülre kerül).
egyittlakó (törölt) 2009.11.28. 18:04:56
mokkaczuka 2009.11.28. 18:06:17
Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.28. 18:15:13
Mityu Addideapénzt kft LE 2009.11.28. 18:16:28
Engem a fékpedál pszichésen nyom! Lehet kéne róla beszélnem?
:))
gorillka 2009.11.28. 18:21:01
Több városban is voltunk, de mindig beülhetett a férjem a vezető mellé a taxiban. Igaz, olyan sofőrülést elválasztó egyszemélyes plexi-kalitkában ült.
Míg Shanghaiban káosz volt a mi szemünknek, Pekingben tökéletes rend uralkodott.
De azt pl. megfigyeltem, hogy nem azért dudálnak mert idegesek, hanem mint a gyalogkakukk, jelzik, hogy vigyázz, itt vagyok.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.11.28. 19:33:47
Dudál, és megy, mégpedig úgy, hogy ha dudál, akkor tuti megy, ha fene fenét eszik, akkor is.
Én nem vezettem Kínában, hálisten nem volt rá szükség, de az üt-üt-harap, ami ott van.
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 22:00:25
Ha megengeded, reagalok. Bocs az ekezetert, ezen a billentyuzeten nincs.
Elore bocsajtom, hogy semmi bajom a kinaiakkal, en nagyon szeretek veluk dolgozni. Naluk koperativabb, udvariasabb szakemberekkel meg nem talalkoztam munkam soran.
Azon munkam soran, ami kozejuk vezetett. Nem ot eltem, nem turistaskodtam, dolgozni voltam. Eloszor '98- ban, majd utan tobbszor is, honapokra. Amit lattam, azt mindig a szallasom es az eppen aktualis hajogyar kozotti utakon tapasztaltam. Sajnos 2006 ota nem jartam arra, pedig imadom a Tavol- keletet.
1. A varosnevek helyesirasa - sajnos emlekezetbol dobtam es bevallom, hogy nekem a hosszu ido eltelte utan is nyelvtoro volt kimondani, altalaban az angol tengereszeti terkepeken szereplo neveket probaltam irni. Igerem utananezek es pontositom a helyszineket. A korei varos veletlenul kerult bele, bar ott is eltoltottem par honapot.
Azt, hogy a varosok neveit irom, azert van, mert ahhoz a varoshoz tartozo kozigazgatasi teruleten volt a hajogyar, a hajo papirjain is ezek a varosok szerepeltek. Egyebken, mint minden latogatonak, nekem is konnyebb volt igy megjegyeznem.
2- 3. Nem tudom a kinai torvenyeket. Nemzetkozi jogositvanyomat es a magyart is elkertek, majd egy het mulva kaptam egy kinai nyelvu papirt es az autot, amit kollegaimmal egyutt hasznaltunk. Azert en vezettem, mert nalam volt egyedul jogositvany. Hogy torvenyes volt- e, nem tudom. De: hajoepitesnel tizmillios nagysagrendu uzletrol van szo minden esetben es dollarban, felteszem megmozgatnak minden kovet az ugyfel kepviselojenek kenyelmeert. Rendor soha nem allitott meg, akkor ezt a kinai nyelvu papirt kellett volna atadnom neki.
4. Automosot tenyleg sehol nem lattam. Ha az auto piszkos volt, estere valaki lemosta a gyarban es kisoporte.
5. Speciel nem emlekszem, hogy Nakingban (a BA terkepeken Nantong) en parkoltam volna. Esett viszont, hogy teljesen uugy leparkolva az autot, mint a tobbi a kornyeken, azt alaposan meghorpasztva, meghuzva talaltuk egy kellemes vacsora utan. A gyar igazgatoja csak legyintett, ket nap mulva kaptunk egy masikat.
Ha tilosban parkoltam volna, akkor sem kaptam soha semmilyen figyelmeztetest. Mivel nem hiszem, hogy be tartottam volna a szabalyokat gondolom, hogy szimplan nem buntettek meg. Vagy csak zsenialisan raereztem, hogy hol lehet parkolni- sajnos a zsenialitas messze all tolem. Marad az eklozo verzio.
6. Benzinkutak kell, hogy legyenek, en nem lattam egyet sem, igaz keresnem sem kellett, mert a hajogyar anyagtelepen tankoltam mindig. Ebbol kifolyolag a mai napig nem tudom az uzemanyag arat.
7. Biztos igy van ahiogy mondod, de akkor a teherautosoforok, a mi soforjeink miert menntek at kovetkezetesen a piroson? Mindig! A radarrol meg: meg a szeles, 3 savos uton, a varoson kivul sem volt a tempo 60 km/oranal tobb. Ha van radar, akkor mit mer?
8. Tenyleg nem lattam balesetet. Biztos van, de ugyanannyi ido alatt itthon latok kettot - harmat. Szerintem az ottani stilusban biztonsagosan vezetnek. Nekik biztonsagos es en sem ereztem felelmet, csak meglepett, ha kicsit atmentunk a piroson itt- ott.
Most ido hianyban vagyok, ezert a tobbire kesobb valaszolok.
Beke.
misitcom 2009.11.28. 22:15:19
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 22:50:20
Pont azt mondtam, hogy néha a zabszem sem fért fel, pedig az itthoni állapotokhoz vagyok szokva, ennek ellenére ÉN voltam a balesetveszély forrása. Utólag visszagondolva óriási felelőtlenség volt tőlem, amit többször is elkövettem, de fiatal voltam és be akartam vágódni a főnökeimnél. Ma már nem vállalnám.
És pont azt mondom, hogy nem láttam balesetet. Biztos van, mert közlekednek, de én nem láttam. Viszont valószínűleg számtalanszor okozhattam volna.
Egymás között a kínaik szerintem biztonságosan vezetnek.
Ismerek egy hazánkban élő kínait, otthon is volt autója, volt rutinja, az ottani stílushoz való. Nálunk viszont egy évbe telt, mire megszokta a mienkét. És parkolni a mai napig nem tud. :D
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.11.28. 23:07:56
Ezenkivűl Fangcheng (közel a vietnámi határhoz) Nanking és Nantong városokban - illetve környékükön- is módomban állt. Ha rosszul írom, bocsi.
9. Fentebb írtam, hogy ma már nem vállalnám. Akkor én voltam az egyetlen, aki magával hozta a jogsit (elfelejtettem kitenni a tárcámból) és jó alaklom volt bevágódni feletteseimnél.
10. Igazi, kimondott taxiban viszont egyszer sem ültem, hanem vagy a minket gardírozók fuvaroztak, vagy a hajó személyzettel üzletet remélő bizniccmenek.
És még valami:
Imádom a Tsingtao sört.
j311 2009.11.29. 22:24:49
100 000-ből 2-3 ember?
Alex3000 2009.12.01. 16:35:37
s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.12.01. 17:02:15
kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2009.12.23. 06:01:21
Kína ugyanis otthonról elképzelhetetlen tempóban változik. 25-30 éve 1 km autópálya sem volt (1988-ban adták át az első 20 km-es szakaszt), azóta a világ második legnagyobb autópálya-hálózatával rendelkeznek (ez is pár éve volt, így lehet,hogy mára már a legnagyobb), az elmúlt években folyamatosan átlag havi 30 ezer db. autóval bővült csak Peking közigazdasági területén az autók száma és napi ezer felett van a pekingi közlekedési balesetek száma. 1998-ban 1 millió, 2005-ben 2,27 millió autó volt Pekingben és 2012-re 5 millió felett lesz a számuk (bocs, hogy csak pekingi statisztikákat idézek, de a többinek utána kéne néznem, arányaiban hasonló a változás máshol is). Az első utad (1998) óta nagyon megváltozott itt minden (min. annyira mint a nyolcvanas évek közepe óta otthon, de ezt nyilván te is láttad), 2006 persze nem volt annyira régen, kérdés a 3 hely közül melyiken mikor jártál.
2-3. Létezik/létezett ez a megoldás is a külföldiek számára, általában drága és macerás elintézni, de nyilván nem okozott gondot a vendéglátoknak.
6. Az első és utolsó utad között az üzemanyag ára közel a duplájára emelkedett, persze még ma sem éri el a felét az otthoni árnak.
7. 1998-ban szerintem még nem voltak kihelyezett radarok (nem néztem utána), a sofőrök meg hazai terepen természetesen bizonyára tudták, hogy hol kell betartani a szabályokat és hol nem foglalkozik vele a kutya sem.
8. Nem olyan biztonságos ez a stílus sem. Ahogy nőtt a forgalom, nagy mértékben nőtt a balesetek száma is. Nagyon veszélyes tud lenni, amikor a kínai mentalitással elkezdenek az autók rendes tempóban menni, képzeld el, hogy mi van akkor, amikor egy autópályán a megengedett 130-al megy valaki és a másik sávban lévő (8 m magasra pakolt rakományú) teherautó anélkül, hogy érdekelné mi van mögötte, egyszercsak megindul eléd a maga 40-es tempójában vagy amikor a 2 sáv, plusz leállósáv helyett 5-en cikáznak egymás mellett. Én azt mondom, hogy ma a német autópályán biztonságosabb 200-zal menni, mint egy kínain 110-zel. A legnagyobb probléma nem is ez, hanem, hogy amiatt, hogy egy földre festett vonal (záróvonal) nem tart vissza egy kínai sofőrt, mindenhol beton, stb. akadályokkal veszik körbe a sávokat, így az emberek továbbra is abban élnek,hogy ahol fizikailag el lehet menni, ott hajrá. Akkor sem adnak elsőbbséget, ha ők egy tapadtat sem jutnak előre, inkább előrearaszol 20 centit, de nem engedi át a keresztbe forgalmat, mert eszébe sem jut, hogy ettől gyorsabb lehetne a forgalom.